EenVandaag: Oud-medewerkers van mondzorgketen Vitadent slaan alarm
De snelgroeiende mondzorgketen Vitadent, actief in zo’n zestig zorginstellingen, werkt met onbevoegde behandelaars, opgeblazen declaraties en veel druk om meer omzet te halen, terwijl de zorg vaak niet effectief is. De kwetsbare patiënten ondervinden de gevolgen hiervan. Voormalig medewerkers luiden bij EenVandaag de noodklok. Zij vertellen over een cultuur waarin omzet en productie belangrijker zijn dan patiëntenzorg. EenVandaag besteedt vandaag op radio (NPO Radio 1) en tv (NPO 1) aandacht aan de zaak.
De onthullingen over Vitadent volgen na een eerder onderzoek van EenVandaag en het Noord-Hollands Dagblad naar commerciële mondzorgketens die veel geld binnenhalen met ondermaatse mondzorg in verpleeghuizen. Hoogleraar geriatrische tandheelkunde Anita Visser sprak over ‘een graaicultuur’. Bij EenVandaag meldden zich na het item zowel gedupeerden als mensen uit de sector waarbij de naam van Vitadent opvallend vaak genoemd werd.
Preventieassistent als verdienmodel
Het beeld dat ontstaat is eenduidig en onthutsend tegelijkertijd. Spil in het verdienmodel van Vitadent is de preventieassistent. Een preventieassistent mag alleen onder directe supervisie van een tandarts werken, maar bij Vitadent trekken deze assistenten zelfstandig door de verpleeghuizen. Digitale dossiers worden achteraf aangevuld met standaardnotities zodat het lijkt alsof de tandarts betrokken was bij de behandeling. EenVandaag sprak meerdere tandartsen die voor Vitadent hebben gewerkt en geen zicht hadden op de bezoeken van preventieassistenten. “Ik had geen idee of geen inspraak in wat die assistenten deden, maar ze declareerden wel onder mijn naam.” De per tandarts unieke tandartscode (AGB) worden door Vitadent gebruikt om de behandelingen te declareren, ook als ze de patiënt nooit hebben gezien. Tandartsen die weigerden declaraties goed te keuren voor behandelingen krijgen te horen dat zij “niet het Vitadent-DNA” hebben en kunnen vertrekken.
Behandeling in een keukenstoel
Om kosten te drukken, zijn professionele behandelkamers en mobiele tandartsbussen bij Vitadent in de ban gedaan. Tandartsen worden gedwongen ouderen te behandelen aan het bed of op een keukenstoel, in strijd met alle richtlijnen voor hygiëne en infectiepreventie. Met zo min mogelijk kosten wordt geprobeerd zoveel mogelijk geld binnen te halen. Assistenten krijgen de opdracht om zo veel mogelijk cliënten af te gaan, afspraken die niet doorgaan worden als voltooide behandeling geregistreerd en korte werkzaamheden zoals een poetsadvies of korte controle worden administratief opgeplust tot een langdurige behandelingen. Zo lopen declaraties op tot wel €8.000,- per cliënt per jaar en in één geval zelfs €10.000,- voor een vrouw van in de 90. In één ander geval werd jaarlijks 30.000 kilometer reiskosten van een tandarts opgevoerd, terwijl ze in de buurt van haar werk woont en zelf van niets wist. De druk om omzet sijpelt door in de hele bedrijfsstructuur. Een preventieassistent moet bijvoorbeeld dagelijks een omzet van rond de 1700 euro halen en krijgt die uren te zien op een intern dashboard.
Nieuwe richtlijnen nodig
De Wet langdurige zorg (Wlz), dat tijd in plaats van verrichtingen vergoedt, is zeer kwetsbaar voor dit soort misbruik. Bovendien zijn veel zorgverzekeraars gestopt met het in dienst nemen van adviserend tandartsen, de enigen die de dossiers inhoudelijk mogen controleren, waardoor de controle ernstig tekortschiet. Tandarts Hans Prakken, die ontslag nam bij Vitadent vanwege het beleid, vertelt in EenVandaag dat hij momenteel samen met experts aan een nieuwe wetenschappelijke richtlijn voor geriatrische tandheelkunde werkt. Deze richtlijn, die begin volgend jaar wordt verwacht, zal een landelijk kader bieden om dit soort onverantwoorde praktijken – zoals het behandelen op een keukenstoel – definitief uit te bannen.
Reactie Vitadent
Vitadent stelt in een reactie aan EenVandaag dat zij zich niet herkennen in het geschetste beeld in eerdere berichtgeving en de inhoud van sommige vragen die door EenVandaag zijn gesteld. Het bedrijf benadrukt dat het is opgericht om mondzorg voor kwetsbare mensen bereikbaar te maken en dat het hun beleid is om zorg voortdurend in lijn te houden met geldende wet- en regelgeving. De organisatie zegt zich te houden aan ethische normen. Dit wordt door henzelf gecontroleerd, maar ook door de zorgkantoren en zorginstellingen waar zij mee samenwerken. Vitadent erkent dat er altijd verbeterpunten kunnen zijn en nemen signalen uit het veld serieus, maar zij zien dit als onderdeel van professioneel leren. Hun hele reactie lees je hier.
Uitzending EenVandaag
10 december 16.00 uur bij AVROTROS op NPO RADIO 1 en om 18.30 uur op NPO 1
Bron:
EenVandaag









