IGZ legt tandartspraktijk last onder dwangsom op

IGZ legt tandartspraktijk last onder dwangsom op

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft Tandartspraktijk Braga in Amsterdam een last onder dwangsom opgelegd.

Niet geheel nageleefd
Na onderzoek van de inspectie bleek dat de aanwijzing die de inspectie had gegeven op 14 maart niet compleet was nageleefd, schrijft de inspectie. De door de inspectie genoemde verbeteringen waren niet binnen drie maanden uitgevoerd. Deze verbeteringen waren op het gebied van infectiepreventie, radiologie, zorg en organisatie.

Dwangsom
De maatregel houdt in dat als de tandartspraktijk niet binnen de gestelde termijn voldoet aan de genoemde verbeteringen, er per week een dwangsom worden betaald. Dit met een maximum van tien weken.
Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
kronen

Consumentenbond: tandartsen informeren patiënt slecht over kronen

Driekwart van consumenten is van mening dat zij onvoldoende geïnformeerd is door de tandarts over de mogelijkheden bij kronen.  Dit blijkt uit een enquête over kronen van de Consumentenbond en de NZa. Tandartsen vertellen volgens de enquête-uitkomsten niet dat er verschillende materiaalsoorten zijn, wat de tarieven van de verschillende kronen zijn en wat de verschillen in kwaliteit zijn.

Geen goede keuze maken
De enquête werd gehouden onder ruim 1.000 consumenten. De resultaten zijn gepubliceerd in de Consumentengids van oktober. Consumenten kunnen te vaak geen goede keuze maken voor een behandeling of de verschillende mogelijkheden, kwaliteit en kosten tegen elkaar afwegen, stelt de Consumentenbond.

Rekening 
Bij ongeveer 75% van de patiënten komt de rekening niet overeen met de offerte. De Consumentenbond vertelt hier wel bij dat “als ze van elkaar verschillen de rekening vaak lager uitvalt dan de offerte”.  De helft van de tandartsen vermeldt behandelcodes en materiaal- en techniekkosten niet geheel volgens de regels, volgens de uitkomsten. Tandartsen zijn verplicht voor rekeningen boven de €250 altijd een offerte te maken.

Actie door NZa
Naar aanleiding van dit onderzoek zal de NZa “gericht actie ondernemen bij tandartsen van wie is gebleken dat ze hun patiënten niet goed informeerden”, meldt de Consumentengids.

 

 
Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
meldpunt-nza

8,5% van meldingen bij NZa voor mondzorg

Consumenten kunnen een klacht over een rekening, vergoeding door de zorgverzekeraar of verstoring van de marktwerking melden bij het Meldpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). In het tweede kwartaal van dit jaar ontving de NZa 487 meldingen waarvan 41 (8,5%) over mondzorg.

Zorgsector
De meeste meldingen bij de NZa gingen over ziekenhuiszorg (31,9%), gevolgd door meldingen over zorgverzekeraars (18,8%) en de geestelijke gezondheidszorg (15,3).

nza-meldpunt mondzorg

NZa meldingen per zorgsector, kwartaal 2, 2016

Onderwerp van melding
In het tweede kwartaal ontving de NZa iets meer meldingen dan in het eerste kwartaal (487 versus 498).  De zorgautoriteit zegt dat de meldingen gingen over het verplichte eigen risico betalen en het ontvangen van de juiste informatie van een zorgverzekeraar. Consumenten ontvangen volgens de NZa bijvoorbeeld geen duidelijke of niet volledige informatie van hun zorgverzekeraar over het marktconforme tarief, het eigen risico of de zorgverzekeraar verwijst onterecht door naar de zorginstelling of NZa. Ook nemen de meldingen over de rijbewijskeuring weer licht toe.

In de NZa-rapportage wordt niet aangegeven waarover de meldingen in de mondzorg gingen.

Bron:
NZa

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
NZa onderzoekt keten tandartspraktijken

NZa onderzoekt administratie keten van tandartspraktijken

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onderzoekt de administratie van een keten van tandartspraktijken voor berekende tarieven voor materiaal- en techniekkosten. De NZa zegt signalen te hebben gekregen dat de mondzorgketen patiënten te veel berekend voor materiaal- en techniekkosten. Het gaat om een keten in de Randstad.

De check is een onderdeel van een onderzoek dat de NZa eind juni startte. In een persbericht zei de NZa:  “Kortingen die aanbieders in de mondzorg ontvangen bij de inkoop van materialen en technieken, moeten zij volledig doorberekenen aan hun patiënten. Als zij deze korting in hun eigen zak steken, zijn de patiënten de dupe want zij betalen een te hoge rekening.”

NZa geeft consument tips voor controle rekening
De NZa gaf de consument deze tips om de tarieven van een tandarts te controleren:

  • Vraag uw tandarts om een toelichting bij de rekening.
  • Vraag om de inkoopfactuur bij het plaatsen van een kroon of brug.
  • U kunt zo de inkoopprijs vergelijken met het bedrag op de factuur.
  • Als iets niet duidelijk is, kan uw tandarts of orthodontist de re-

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
mondzorg weer open

Mondzorg Weert mag weer open van IGZ

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft het bevel voor sluiting van Mondzorg Weert beëindigd. De praktijk werd op 11 juli dit jaar gesloten door de IGZ.
Volgens de IGZ voldoet de praktijk weer aan de voorwaarden om goede mondzorg te kunnen verlenen.

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
kronen-en-bruggen-nza onderzoek

NZa neemt materiaal- en techniekkosten mondzorg onder de loep

De NZA is een onderzoek gestart naar de materiaal- en techniekkosten in de mondzorg. In een persbericht zegt de NZa: “Kortingen die aanbieders in de mondzorg ontvangen bij de inkoop van materialen en technieken, moeten zij volledig doorberekenen aan hun patiënten. Als zij deze korting in hun eigen zak steken, zijn de patiënten de dupe want zij betalen een te hoge rekening.”

Signalen
De autoriteit zegt signalen te ontvangen dat tandartsen hun patiënten soms teveel laten betalen voor de materiaal- en techniekkosten. “Door middel van nationale maar ook internationale constructies met bijvoorbeeld ‘papieren’ tussen-BV’s of inkoopcombinaties steken deze mondzorgaanbieders (bulk)kortingen in eigen zak. Een andere methode is het via soortgelijke constructies verhogen van de prijs van ingekochte bruggen en kronen zonder dat daar reële kosten tegenover staan. De consument is daarvan de dupe. Die loopt dan immers de inkoopkorting mis en betaalt te veel”, aldus de NZa.

Tips voor consument
De NZa geeft consumenten nu de volgende tips om de prijs te controleren:

  • Vraag uw tandarts om een toelichting bij de rekening.
  • Vraag om de inkoopfactuur bij het plaatsen van een kroon of brug.
  • U kunt zo de inkoopprijs vergelijken met het bedrag op de factuur.
  • Als iets niet duidelijk is, kan uw tandarts of orthodontist de rekening toelichten.
  • Vermoedt u een mogelijke misstand? Meld het bij de NZa.

Ook heeft de NZa een Factsheet_Materiaal_en_techniekkosten_bij_mondzorg ontwikkeld met antwoorden op vragen over materiaal en techniek. Deze factsheet licht de regel voor het in rekening brengen van de materiaal- en techniekkosten toe. Er staan vragen in als “Mogen er bij verrichtingen apart materiaal- en techniekkosten in rekening worden gebracht?” en “Waarom moet de mondzorgaanbieder de materiaal- en techniekkosten 1-op-1 doorrekenen?

Onderzoeken
Op basis van de signalen start de NZa met meerdere gerichte onderzoeken waarbij wordt gecontroleerd of mondzorgaanbieders hun materiaal- en techniekkosten juist doorberekenen. “Als de regels worden overtreden, grijpt de toezichthouder in.”

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

IGZ sluit praktijk in Weert

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft Mondzorg en Tandtechnisch Laboratorium T.T.L.C. in Weert gesloten. De mondzorginstelling mag geen mondzorg meer verlenen.

Tijdens een bezoek van inspectie constateerde de autoriteit dat patiënten werden behandeld door niet-tandartsen. Er was slechts af en toe een tandarts aanwezig. Ook de infectiepreventie was volgens de IGZ niet op orde.

De praktijk blijft gesloten totdat de tekortkomingen zijn weggenomen. De sluiting geldt voor 7 dagen en kan worden verlengd.

Bron:
IGZ

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

ANT-Checklist voor IGZ inspectie op KEW-dossier

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft dit jaar het KEW-dossier als speerpunt bij controle van tandartspraktijken.
De ANT stelde een checklist op na overleg met de IGZ, de VGT en de afdeling radiologie van ACTA van de punten waar de IGZ op let.

Wát controleert IGZ?

1. KEW-dossier
De aanwezigheid van een KEW-dossier. En dan wordt bedoeld: de inhoud. De vorm waarin het KEW-dossier is vastgelegd (digitaal of op papier, vormgeving) is niet van belang. In dit dossier moeten in ieder geval aanwezig zijn:

a. De brief van de ANVS of Agentschap NL waarin de melding van de in gebruik genomen toestellen wordt bevestigd. Toelichting: De melding door u aan Agentschap NL volstaat niet.
b. Gegevens van de ondernemer / registratiehouder: naam, adres, uittreksel KvK
c. Gegevens van de Toezichthoudend Deskundige (tandarts met Stralingsdeskundigheidscertificaat 5 A/M)
Naam, BIG nummer. En indien de Toezichthoudend Deskundige niet de ondernemer is, maar namens de ondernemer is aangewezen: de door beide partijen getekende brief waarin dit mandaat is vastgelegd.
d. Acceptatietest(s) van de röntgenapparatuur
e. Overzicht van meetwaardes
Berekende meetwaardes binnen en buiten de locatie. Het maximale aantal opnames per toestel dat uitgangspunt vormt voor berekening dient gestaafd te kunnen worden.
f. Stralings-risicoanalyse, beoordeeld door een geregistreerd Coördinerend Stralingsdeskundige (stralingsdeskundige niveau 3)

2. Onderhoud en controle
Aangetoond moet kunnen worden dat structureel periodiek onderhoud aan de röntgensystemen plaatsvindt. Vooralsnog hanteert IGZ ter zake de frequentie van onderhoud hetgeen de leverancier van de apparatuur heeft bepaald of geadviseerd. Aangetoond moet kunnen worden dat jaarlijks controle van de apparatuur plaatsvindt. Deze controle kan grotendeels door de Toezichthoudend Deskundige gedaan worden, maar moet worden getoetst door een Coördinerend Deskundige.
De onderdelen waarop jaarlijks controle dient plaats te vinden vindt u in bijlage 6 van de Richtlijn Tandheelkundige Radiologie (update 2015), p. 50 – 51 en p. 57 Jaarverslag stralingshygiëne, opgesteld door de Toezichthoudend Deskundige (namens
de ondernemer).

Beknopt verslag waarin opgenomen:
● Datum van de laatste kwaliteitscontrole en eventuele opmerkingen of actiepunten
● Wijzigingen ter zake röntgenconfi guratie
● Melding of aantal röntgenopnames van het afgelopen jaar in lijn is met het uitgangspunt
van de stralingsrisicoanalyse
● Berichtgeving ter zake eventuele incidenten (bijv. het onbedoeld betreden van de
ruimte tijdens het maken van een röntgenopname)

3. Toepassen van ALARA
● Alle röntgenopnames worden gemaakt met apparatuur die is voorzien van een rechthoekige cone op de tubes (collimator).
● Er wordt gebruik gemaakt van instelapparatuur
● Bij niet-digitale röntgenapparatuur: Er wordt gebruik gemaakt van F-speed film
● Patiëntendossiers moeten het hanteren van het ALARA-uitgangspunt kunnen bevestigen.

4. Deskundigheid
De tandarts die röntgenopnames indiceert en maakt of opdracht geeft om te maken, voldoet door scholing aan de Eindtermen Stralingshygiëne voor Tandartsen en Orthodontisten (Stralingsdeskundigheidscertifi caat 5 A/M). Zonder deze kwalificatie is de tandarts niet bevoegd tot het indiceren en maken van röntgenopnames. Voordat de aldus bevoegde tandarts opdracht geeft tot het maken van een röntgenopname, heeft hij zich vergewist van de bekwaamheid van de opdrachtnemer(s).

Opdrachtnemers moeten vanaf 1-1-2018 extern gecertifi ceerd zijn. Tot deze datum geldt een overgangsperiode waarin interne scholing kan volstaan.

Schriftelijk is vastgelegd:
● de instructie voor het maken van intra- en extraorale röntgenopnames;
● verklaring van opdrachtnemers dat zij instructie hebben gekregen en deze hebben begrepen

De tandarts volgt nascholing op het gebied van röntgen.

5. Veiligheid
Maatregelen moeten zijn getroffen om het onbedoeld betreden van de ruimte tijdens het maken van een röntgenfoto tegen te gaan. Bijvoorbeeld: de toegangsdeur tussen openbare ruimte en behandelingsruimte moet voorzien zijn van waarschuwings-signalering (gele driehoeksticker ‘röntgenstraling’) als het onbedoeld betreden van de ruimte tijdens het maken van een röntgenfoto door deze deur mogelijk is. De ruimte waar men een dosis kan ontvangen van 1 tot 6 mSv/jaar (bijv. OPT-ruimte) is
een zgn. ‘bewaakte zone’ en moet herkenbaar zijn door een waarschuwingssticker op de
toegangsdeur.

Bij het maken van een extra orale röntgenfoto moet de (houding van de) patiënt bewaakt kunnen worden. Bij het ontbreken van mogelijkheden om tijdens het maken van de foto de patiënt direct te aanschouwen (raam) wordt geadviseerd om de röntgenruimte van een (bewakings) camera te voorzien.

6. Patiëntdossiers
In het patiëntdossier moet altijd genoteerd worden:
● Indicatie voor het maken van de röntgenfoto
● Naam van de behandelaar die de foto maakt
● Inhoudelijke beoordeling van de röntgenfoto

Lees ook
Update: Checklist IGZ-protocollen

IGZ checklist en tips om terugvallen kwaliteitsniveau te voorkomen

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
onderzoek-loepbril

IGZ geeft aanwijzing aan tandartspraktijk in Amsterdam

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft Tandartspraktijk Braga B.V. in Amsterdam een aanwijzing gegeven. De praktijk moet nu binnen drie maanden verbeteringen doorvoeren.

De tandartspraktijk werd twee keer bezocht door de inspectie. Na het eerste bezoek moest de praktijk verbetermaatregelen doorvoeren maar bij het tweede bezoek van de IGZ bleken deze maatregelen niet of voldoende uitgevoerd te zijn.

De inspectie zag verschillende risico’s voor de patiëntveiligheid op het gebied van infectiepreventie, radiologische zorg, organisatie en zorg. Tandartspraktijk Braga moet nu binnen drie maanden maatregelen nemen om te voldoen aan de aanwijzing.

Bron: IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Strengere regels voorschrijven geneesmiddelen

Het onbevoegd voorschrijven van receptgeneesmiddelen is vanaf 1 februari een stuk laster. De Inspectie voor Gezondheidszorg gaat hier beter op letten. Wie onbevoegd een recept voorschrijft kan sinds begin februari een boete verwachten.

Bevoegdheid
Veel zorgverleners hebben de bevoegdheid om receptgeneesmiddelen voor te schrijven. Artsen, tandartsen, verloskundigen en sinds kort ook verpleegkundige specialisten en diabetes-, oncologie- en longverpleegkundigen. Aan deze bevoegdheden zitten echter wel strenge voorwaarden verbonden.

Voorwaarden
Een van de voorwaarden is dat een (tand)arts een diagnose moet hebben gesteld voordat deze een recept kan voorschrijven. Vervolgens mogen slechts ‘normale’ medicijnen worden voorgeschreven, die binnen hun eigen deskundigheidsgebied vallen. Vaak tekent een bevoegde het recept, terwijl een niet-bevoegde deze invulling geeft. Hierin gaat verandering komen, want de inspectie gaat hier strenger op toe zien.
Bron: IGZ 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
tandarts aan het werk

IGZ werkplan 2016: belang van patiënt op voorgrond en werken met lekeninspecteurs

Minister Schippers van VWS bood onlangs het Werkplan 2016 van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) aan aan de Tweede Kamer. Het werkplan omvat de geplande activiteiten van de IGZ en de risicothema’s waaraan de IGZ aandacht geeft.

De inspectie vindt continue verbetering en actief leren van incidenten belangrijk. De IGZ grijpt in als de kwaliteit en de veiligheid van de zorg niet gewaarborgd zijn en dit niet verbeterd wordt door de zorgverlener. De inspectie wil de balans tussen stimuleren van zorgverleners voor verbeteren van de zorg en het nemen van maatregelen goed in de gaten houden. Per situatie wordt de meest effectieve maatregel toegepast.

Belang van de patiënt op voorgrond
De inspectie plaatst het belang van de patiënt en zijn naasten op de voorgrond. De communicatie tussen zorgverlener en patiënt is een belangrijk punt in de toezicht van de inspectie. Ook kijkt de inspectie naar de samenwerking en overdracht tussen de betrokken zorgverleners.

De patiënt krijgt in 2016 een grotere rol in het toezicht. De inspectie zal patiënt, familie en mantelzorgers als ervaringsdeskundigen inzetten bij inspectiebezoeken. De ervaringen van een patiënt zijn belangrijk bij het oordeel van de IGZ. Ook zal de IGZ (sociale) media volgen om een beeld te krijgen over de ervaringen en verwachtingen van burgers voor kwaliteit en veiligheid van de zorg.

Lekeninspecteurs
De inspectie meldde op 28 januari dat zij samen met de patiëntenfederatie NPCF lekeninspecteurs gaat opleiden om mee te oordelen over de zorg. Het plan is om de lekeninspecteurs in de verpleeghuiszorg te laten beginnen. De exacte invulling van de plannen wordt nog overlegd tussen IGZ en NPCF en zal naar verwachting in de zomer bekendgemaakt worden.

Prioriteiten 2016
In 2016 richt de IGZ zich in haar toezicht op effecten van de veranderingen in de zorg, bestuurlijke verantwoordelijkheid (governance), medicatieveiligheid, verpleegzorg en disfunctionerende beroepsbeoefenaren.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
onderzoek-loepbril

IGZ verscherpt toezicht op medische hulpmiddelen

De Inspectie voor de Gezondheidszorg is begonnen met actief toezicht op naleving van de Wet op de Medische Hulpmiddelen, melden de VGT en KNMT. De wet bevat regels om patiënten die in aanraking komen met medische hulpmiddelen te beschermen, bijvoorbeeld tegen niet goed functionerende hulpmiddelen of hulpmiddelen van inferieure kwaliteit. Hieronder vallen ook Medische Hulpmiddelen op maat als protheses, kronen en bruggen.

Wat is een medisch hulpmiddel?
Een medisch hulpmiddel is een instrument, toestel, apparaat, stof, software, hulpstuk of ander artikel dat door de fabrikant bestemd is voor toepassing bij mensen. Het toepassingsgebied is ruim: van injectienaald tot röntgenapparatuur, van desinfectiemiddel tot implantaat en van handschoenen tot vul- of afdrukmateriaal. De VGT (Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in de Tandheelkundige branche) geeft als vrije vertaling van een medisch hulpmiddel: alles wat gebruikt wordt voor de behandeling van een patiënt of de diagnose van een ziekte.

CE-markering voor medisch hulpmiddel
De Wet op de Medische Hulpmiddelen bepaalt dat elk medisch hulpmiddel moet voldoen aan Europese veiligheidsnormen. Dat betekent dat alle medische hulpmiddelen die in uw praktijk gebruikt voorzien moeten zijn van een CE-markering. Op deze manier kunt u ervan uitgaan dat het hulpmiddel voldoet aan de meest essentiële eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu. Ook voor tandtechniek geldt deze regel. Als u techniek in eigen beheer verzorgt, moet u ervoor zorgen dat u met CE-gemarkeerde materialen werkt. Als u techniek inkoopt bij een tandtechnisch laboratorium kunt u het beste nagaan of het laboratorium met CE-gemarkeerde materialen werkt.

Als de inspectie bij u op bezoek komt, moet u kunnen aantonen dat u gebruik maakt van CE-gemarkeerde hulpmiddelen. In het algemeen geldt dat een CE-markering op zowel de verpakking als de gebruiksaanwijzing moet zijn aangebracht. Er zijn CE-markeringen met en zonder nummeraanduiding. Hulpmiddelen met een CE-markering met nummeraanduiding zijn door een door de overheid aangewezen instantie beoordeeld.

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

IGZ vraagt naar uw behandelbeleid. Hebt u dit in orde?

Het toetsingskader van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat naast de WIP-richtlijn en stralingsbescherming ook in op de zorginhoudelijke richtlijnen. Uit recente IGZ rapporten blijkt dat praktijken moeite hebben aantoonbaar volgens deze richtlijnen te werken. Dit wordt mede veroorzaakt, doordat de meeste praktijken hun behandelbeleid niet hebben uitgeschreven. Hebt u dit in orde? Wat is een behandelbeleid en hoe stelt u dit op?

IGZ bevindingen
IGZ toetst praktijken op diverse zorginhoudelijke richtlijnen, waarvoor meerdere anonieme patiëntendossiers worden opgevraagd. Via dossieronderzoek wordt door IGZ beoordeeld of de praktijk aantoonbaar de zorginhoudelijke richtlijnen volgt. Uit verschillende IGZ rapporten zijn onder andere de volgende bevindingen afkomstig:

  • “Er was geen kwaliteitsbeleid opgesteld.”
  • “De zorgaanbieder beschikte niet over sluitende protocollen voor een eenduidige werkwijze conform de bestaande richtlijnen.”
  • “Het (behandel)beleid taakdelegatie ontbrak met daarin in elk geval een beschrijving van de werkwijze, de noodzakelijke bevoegdheid en bekwaamheid, de wijze waarop toezicht op de kwaliteit wordt gehouden, hoe de werkwijze wordt geëvalueerd, de uit te voeren werkzaamheden, het scholingsbeleid, de wijze waarop de patiënt wordt geïnformeerd en toestemming verleent en de dossiervoering.”
  • “De afwijkingen van de landelijke richtlijnen waren niet onderbouwd.”

Wat is een behandelbeleid?
Een behandelbeleid is een globale uiteenzetting van de vaste keuzes rond een behandeling, oftewel de praktijkspecifieke vertaling vanuit een algemene richtlijn. Dit houdt in dat de tandarts zijn eigen werkwijze vastlegt rondom onderwerpen als taakdelegatie, periodiek mondonderzoek, radiologie, verticale verwijzing en informatie en toestemming. Een behandelbeleid verhoudt zich als volgt tot een richtlijn en tot de behandeling en het patiëntendossier:

Bron: drs. P. Lakerveld, Senior Inspecteur, Team Mondzorg, Inspectie voor de Gezondheidszorg. Dit plaatje dient ter verduidelijking en betreft geen IGZ standpunt waaraan rechten kunnen worden ontleend.

IGZ is geïnteresseerd in uw werkwijze en wil dit graag uitgeschreven zien in een beleid. Met het beschrijven van uw werkwijze in een beleid kunt u aantonen aan IGZ op welke wijze u een richtlijn toepast (of ervan afwijkt). Daarnaast dient het ook twee andere doelen:
1. U kunt verifiëren of uw werkwijze in lijn is met een richtlijn.
2. U kunt uw werkwijze intern communiceren zodat uniform wordt gehandeld.

Een direct voordeel van het hebben van een beleid is, dat uw dossiervoering minder uitgebreid kan door te verwijzen naar uw standaard werkwijze zoals beschreven in uw beleid.

Advies
Voor elke zorginhoudelijke richtlijn kunt u een behandelbeleid uitschrijven, wat heel veel werk met zich meebrengt. Mijn advies is uw werkwijze allereerst voor de volgende onderwerpen uit te schrijven, nadat u zich uiteraard heeft vergewist van de inhoud van betreffende wet of richtlijn:

1. Beleid taakdelegatie (afgeleid vanuit Wet BIG)
Geef bijvoorbeeld een beschrijving van de werkwijze rondom taakdelegatie, de noodzakelijke bevoegdheid en bekwaamheid, de wijze waarop toezicht op de kwaliteit wordt gehouden, hoe de werkwijze wordt geëvalueerd, de uit te voeren werkzaamheden, het scholingsbeleid, de wijze waarop de patiënt wordt geïnformeerd en toestemming verleent en de dossiervoering.

2. Beleid informatie en toestemming (afgeleid vanuit de WGBO)
Geef bijvoorbeeld een beschrijving van op welke wijze de patiënt wordt geïnformeerd over (ingrijpende) behandelingen, de te leveren zorg, de begroting en alternatieve behandelopties. Leg verder vast op welke wijze u omgaat met de toestemming van de patiënt en de dossiervoering hieromtrent.

3. Beleid horizontale en verticale verwijzing (afgeleid van de richtlijnen Horizontale verwijzing en Verticale verwijzing)
Leg bijvoorbeeld vast voor welke zorg en wanneer u de patiënt verwijst, op welke manier de patiënt wordt verwezen, hoe omgegaan wordt met verwijsbrieven en terugrapportages en naar wie wordt verwezen. En op welke wijze u intercollegiaal overleg onderhoudt met collega tandartsen / specialisten.

4. Beleid radiologie (afgeleid vanuit de richtlijn Tandheelkundige Radiologie en European guidelines on radiation protection in dental radiology)
Leg bijvoorbeeld vast in welke situaties röntgenfoto’s worden gemaakt, met welke frequentie bitewings worden gemaakt, hoe deze frequentie wordt bepaald, hoe uw dossiervoering is rondom indicatiestelling en beoordeling van foto’s.

5. Beleid periodiek mondonderzoek (afgeleid van de richtlijn Periodiek Mondonderzoek)
Leg bijvoorbeeld vast welke zaken tijdens iedere intake en ieder periodiek mondonderzoek worden beoordeeld (uitgesplitst naar volwassenen en jeugdigen), hoe de controle frequentie wordt bepaald en welke frequenties worden gehanteerd.

Door: Sjoerd Kuiken – Sjoerd begeleidt tandartsen in het opzetten van een succesvolle praktijk: financieel gezond, kwalitatieve zorg, prettige werksfeer en professionele mentaliteit. Zijn visie is gebaseerd op het ontwikkelde Praktijk Management Model.
Nov 2015 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

NZa en IGZ beginnen declaratieonderzoek bij tandartspraktijk

De NZa maakte bekend samen met de IGZ een onderzoek te zijn gestart bij een tandartspraktijk. De toezichthouders bekijken de administratie van de praktijk en checken deze op het indienen van foute declaraties, zegt Jeroen Weijers van de NZa. De eerdere conclusies van de IGZ bij deze mondzorgpraktijk zijn aanleiding voor het onderzoek. De naam van de praktijk is door de NZa en IGZ niet bekend gemaakt.


Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Aantal medewerkers bij IGZ sterk gegroeit

Het aantal fte’s bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is sinds 2010 met 36 procent gestegen, naar 536 in 2014. Dit blijkt uit een brief van minister Schippers aan de vaste Kamercommissie, meldt Medisch Contact.

Het kabinet legde in het regeerakkoord in 2010 vast dat de inspectie vanaf 2012 10 miljoen extra zou ontvangen. De inspectie kreeg echter al 4 miljoen extra in 2011 waarmee het aantal fte’s kon worden uitgebreid van 393 in 2010 naar 536 in 2014.

De groep inspecteurs en ondersteuners is het grootste onderdeel van de IGZ met 326 fte. Het hardst groeide de strategisch staf met de afdelingen beleids- en bestuursondersteuning, juridische zaken en communicatie, naar 52 fte.

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Bevel Tandzorg Apeldoorn opgeheven

Tandzorg Apeldoorn mag de deuren weer openen van de IGZ. De praktijk voldoet weer aan de randvoorwaarden om verantwoorde zorg te kunnen leveren.

In juni gaf de IGZ de praktijk het bevel om per direct te sluiten en geen patiënten meer te behandelen. Tijdens een herinspectie constateerde de IGZ dat de praktijk weer voldoet aan de randvoorwaarden voor verantwoorde zorg volgens de Kwaliteitswet Zorginstellingen. De praktijk voldoet ook aan de voorwaarden van het bevel. Dit betekent dat de praktijk met ingang van 7 oktober 2015 zijn werkzaamheden mag mocht hervatten.

De IGZ voert binnen drie maanden opnieuw een onaangekondigde herinspectie uit. Hierbij zal de inspectie de situatie in de praktijk opnieuw beoordelen om te bezien of de doorgevoerde verbeteringen worden nageleefd en de praktijk nog steeds voldoet aan de normen voor verantwoorde zorg.

Bron: IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Eerste hulp bij Inspectiebezoek

Het is altijd even schrikken als de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) ineens op de stoep staat. Ook als je als zorgaanbieder de zaakjes goed op orde denkt te hebben, is het zinvol om goed beslagen ten ijs te komen, want met de actieve openbaarmaking door IGZ kan een negatieve rapportage vérstrekkende gevolgen hebben.

Methoden
IGZ hanteert voor het uitvoeren van toezicht twee methoden: risicotoezicht en incidententoezicht. Risicotoezicht is een proactieve aanpak, waarbij op basis van indicatoren en andere informatie op voorhand wordt ingegrepen. Incidententoezicht is reactief en wordt gestart op basis van een melding. Bij beide vormen van toezicht kan IGZ bezoeken afleggen. Vanaf 2015 worden die bezoeken in principe niet aangekondigd.

Do’s en don’ts
Wat moet u in zo’n geval doen en wat vooral niet en waar moet u op letten?

1. Protocol
Zorg op voorhand voor een protocol dat de te nemen stappen beschrijft bij een inspectiebezoek. Wijs daarin binnen uw organisatie één of een beperkte groep personen aan die een dergelijk bezoek kunnen begeleiden en die direct worden ingeschakeld door diegene die de inspecteurs ontvangt.

Daarnaast is het raadzaam een externe deskundige in uw protocol op te nemen, inclusief contactgegevens, zodat deze geraadpleegd kan worden of zo nodig binnen korte tijd ter plaatse kan zijn om het inspectiebezoek bij te wonen.

Wij zien geregeld dat mensen met de beste bedoelingen zelf op de praatstoel gaan zitten – zonder een deskundige in te schakelen – en niet goed beseffen dat een bezoek van IGZ zeer verstrekkende gevolgen kan hebben, zeker indien als gevolg van de actieve openbaarmaking zorgverzekeraars n.a.v. deze bevinden acties gaan ondernemen in de vorm van controles en/of terugvorderingen.

2. Toegang verschaffen
Moet u IGZ überhaupt binnen laten? Ja, in beginsel wel. Inspecteurs van IGZ zijn bevoegd om bedrijfsruimten te betreden. Dat betekent overigens niet dat u geen invloed kunt uitoefenen op de gang van zaken, bijvoorbeeld door te vragen waarom iets nodig is of alternatieven voor te stellen. Indien u feitelijk toegang weigert moet u dat niet lichtvaardig doen, want IGZ heeft wel het recht de ruimten te betreden en kan dat desgewenst met behulp van politie afdwingen.

3. Aparte ruimte
Wijs de inspecteurs een aparte ruimte toe, die niet door anderen gebruikt wordt en waarin geen documenten liggen die IGZ onbedoeld kan inzien. Probeer zoveel mogelijk vraaggericht te werken en (uitsluitend) de stukken die IGZ opvraagt te verstrekken. Daarmee voorkomt u dat zaken die geen onderwerp waren van het toezichtbezoek dat opeens wel worden.

Over het algemeen zal IGZ een toelichting geven omtrent de reden van het bezoek. Doet IGZ dat niet, vraagt u daar dan om aan het begin van het bezoek

4. Cautie
IGZ kan u de zogenaamde cautie geven. Dat kan zowel aan het begin van het bezoek als gedurende het bezoek. De cautie houdt in dat u er door IGZ op wordt gewezen dat er sprake is van een criminal charge als bedoeld in het Europees Verdrag tot Bescherming van de Mens en u niet tot antwoorden verplicht bent. Van een criminal charge is sprake wanneer er een verdenking van overtreding van de wet bestaat die kan leiden tot strafvervolging of een bestuurlijke boete. U bent namelijk niet verplicht om antwoorden te geven die kunnen bijdragen aan uw veroordeling (in dit geval het opleggen van een boete). U heeft dus een zwijgrecht. In de praktijk wil het nog wel eens voorkomen dat deze waarschuwing niet gegeven wordt.

Indien u op basis van handelingen of uitingen van de inspecteurs de indruk krijgt dat er wel degelijk sprake is van een onderzoek naar mogelijke strafrechtelijke gedragingen, dan doet u er verstandig aan (nogmaals) bij de inspecteurs na te vragen in welke hoedanigheid het onderzoek wordt uitgevoerd. In geval van twijfel kunt u altijd besluiten om niet meer mee te werken. Dan loopt u wel de kans dat IGZ met de sterke arm of bestuursdwang bij u terugkomt, maar dan is wel duidelijk waar u aan toe bent en kunt u desgewenst rechtsmaatregelen aanwenden.

5. Medewerking
Behoudens het hiervoor vermelde geval dat aan u de cautie is gegeven, bent u in beginsel verplicht uw medewerking te verlenen. Dit volgt uit artikel 5:20 van de Awb. Dat ziet op alle mogelijke vormen van medewerking verlenen, ook het verstrekken van inlichtingen en het afgeven van gegevens en bescheiden. Dit moet IGZ dan wel aangeven/vorderen. Let er op dat u niet meer of ongevraagd inlichtingen of documenten verstrekt. Alle informatie die door u is verstrekt, mag gebruikt worden. Een proactieve houding is vaak niet verstandig.

Overigens geldt wel een uitzondering voor geheimhouders, zoals artsen, maar uitsluitend voor zover het gaat om informatie waar de geheimhoudingsplicht op zit.

Alle gegevens die in het kader van het toezichtbezoek zijn verkregen mogen in beginsel in een eventueel daarop volgende strafrechtelijke procedure worden gebruikt. Dus ook als er geen cautie is gegeven, kan er, als gevolg van een na het toezicht gestart opsporingsonderzoek, wel een boete opgelegd worden. Indien er feitelijk tijdens het bezoek al sprake was van een verdenking en de cautie derhalve wel gegeven had moeten worden, kan dat wel consequenties hebben voor de opgelegde maatregel en kan deze mogelijk om die reden worden aangetast.

6. Verslaglegging en rapport
Van het bezoek wordt doorgaans een verslag gemaakt door de Inspectie. Indien ter plekke een verslag of een andersoortig document wordt opgemaakt, moet u dat document niet direct ondertekenen of goedkeuren. Het is verstandig dit verslag eerst rustig en vooral kritisch na te lezen en de mogelijke consequenties van de constateringen van IGZ te (laten) controleren. Het verschil tussen: “er was geen …” en “tijdens het bezoek kon geen … worden getoond” kan een wereld van verschil uitmaken in het verdere verloop van de controle. Hetzelfde geldt overigens voor het rapport dat IGZ achteraf opstelt. Van het rapport ontvangt u eerst een concept-rapport waarop u uw opmerkingen binnen een gestelde termijn kenbaar kunt maken. Het definitieve rapport wordt door IGZ in principe actief openbaar gemaakt en is daarmee voor een ieder kenbaar. Tegen openbaarmaking kan overigens wel bezwaar gemaakt worden en kan een besluit tot openbaarmaking wel worden aangevochten, maar dit moet op zeer korte termijn (veelal binnen 2 weken). Dit betekent dat binnen 2 weken een voorlopige voorziening aanhangig moet zijn gemaakt om openbaarmaking te voorkomen omdat het indienen van bezwaar geen schorsende werking heeft. In het bestuursrecht moet een voorlopige voorziening gekoppeld moet zijn aan bezwaar (of beroep, connexiteitsvereiste) zodat ook binnen deze twee weken een bezwaarschrift moet zijn ingediend.

Mocht IGZ ondanks alles toch besluiten een maatregel op te leggen, geen zorgen. De meeste maatregelen van IGZ kunnen, achteraf, ter toetsing voorgelegd worden aan de rechter.


Door: Karik van Berloo, partner bij advocatenkantoor Eldermans|Geerts


Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Tandzorg Apeldoorn gesloten door inspectie

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft Tandzorg Apeldoorn bevolen haar deuren te sluiten. Tijdens een inspectiebezoek op 25 juni constateerde de inspectie ernstige tekortkomingen.

Tekortkomingen

In de praktijk is de infectiepreventie onvoldoende gewaarborgd en de praktijk voldoet op cruciale onderdelen niet aan de WIP richtlijn en de Landelijke richtlijn preventie transmissie van Hepatitis B van medisch personeel naar patiënten. Daarnaast voldoet de instelling niet aan de gestelde eisen in het kader van de radiologie, zoals de Kernenergiewet en het Besluit Stralingsbescherming. De patiëntendossiers zijn niet op orde en de inspectie constateerde ook dat de instelling op onderdelen niet voldoet aan de Gedragsregels voor tandartsen en de Gedragscode voor mondhygiënisten. De inspectie concludeert dat de geconstateerde tekortkomingen een acuut risico vormen voor de veiligheid van patiënten.

De instelling mag pas weer open als er, naar het oordeel van de inspectie, weer verantwoorde zorg kan worden geleverd.

Bron: IGZ

 

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Europese zwarte lijst voor artsen in 2016

Vanaf 19 januari 2016 start het Europese alarmsysteem dat landen verplicht elkaar te informeren over beroepsbeperkende maatregelen van zorgverleners. Minister Schippers schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer, meldt Medisch Contact.

Voorwaarde
Een voorwaarde voor uitwisseling van gegevens met andere Europese landen is dat de gegevensuitwisseling in Nederland op orde is. De kwaliteit en betrouwbaarheid van het BIG-register mag volgens Schippers niet ter discussie staan. Hier hapert nog wel wat aan, blijkt uit de brief van Schippers. Het Centraal Informatiepunt Beroepen in de Gezondheidszorg (CIBG) houdt het register bij. Onlangs ontving het CIBG door een automatiseringsfout een lijst van 1.700 specialisten die in 2014 uitgeschreven hadden moeten worden vanwege pensioen of het beëindigen van hun werkzaamheden als arts.

Doorhalingen op last van de tuchtrechter worden altijd wel direct in het BIG-register verwerkt.

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Inspectie start meldpunt voor problemen met injectienaalden

Zorgverleners kunnen problemen met injectienaalden melden bij de IGZ. Dit geldt voor alle naalden, dus niet alleen voor het merk Terumo waarvan bekend werd dat er mogelijk epoxylijm uit kan komen.

Op dit  moment loopt er een onderzoek naar injectienaalden van Terumo. “Om een goed beeld te krijgen van de kwaliteit van injectienaalden, is het belangrijk dat de inspectie alle mogelijke problemen gemeld krijgt. Dus ook over andere merken”, zegt de IGZ.

Meldingen kunnen worden gedaan via het Meldpunt van de IGZ viameldpunt@igz.nl of telefonisch 088-1205000 (lokaal tarief).

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z