Consumentenbond: tandartsen informeren patiënt slecht over kronen

kronen

Driekwart van consumenten is van mening dat zij onvoldoende geïnformeerd is door de tandarts over de mogelijkheden bij kronen.  Dit blijkt uit een enquête over kronen van de Consumentenbond en de NZa. Tandartsen vertellen volgens de enquête-uitkomsten niet dat er verschillende materiaalsoorten zijn, wat de tarieven van de verschillende kronen zijn en wat de verschillen in kwaliteit zijn.

Geen goede keuze maken
De enquête werd gehouden onder ruim 1.000 consumenten. De resultaten zijn gepubliceerd in de Consumentengids van oktober. Consumenten kunnen te vaak geen goede keuze maken voor een behandeling of de verschillende mogelijkheden, kwaliteit en kosten tegen elkaar afwegen, stelt de Consumentenbond.

Rekening 
Bij ongeveer 75% van de patiënten komt de rekening niet overeen met de offerte. De Consumentenbond vertelt hier wel bij dat “als ze van elkaar verschillen de rekening vaak lager uitvalt dan de offerte”.  De helft van de tandartsen vermeldt behandelcodes en materiaal- en techniekkosten niet geheel volgens de regels, volgens de uitkomsten. Tandartsen zijn verplicht voor rekeningen boven de €250 altijd een offerte te maken.

Actie door NZa
Naar aanleiding van dit onderzoek zal de NZa “gericht actie ondernemen bij tandartsen van wie is gebleken dat ze hun patiënten niet goed informeerden”, meldt de Consumentengids.

 

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie? *

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z