Ook in Nederland sprake van verbale of fysieke mishandeling mondzorgprofessionals

Ook in Nederland sprake van verbale of fysiek mishandeling mondzorgprofessionals

Een paar weken geleden vroegen wij of jullie, Nederlandse mondzorgprofessionals, wel eens slachtoffer zijn van mishandeling met betrekking tot je werk. Meer dan 50% antwoorde ‘ja’.

Wij vroegen naar de mishandeling van Nederlandse mondzorgprofessionals naar aanleiding van Brits onderzoek waar wij op 17 november een artikel over schreven: ‘Brits onderzoek: 1 op 3 tandartsen mishandeld tijdens pandemie’. In dat artikel plaatsten wij een anoniem te beantwoorden poll met de vraag: “Ben jij wel eens slachtoffer van verbale of fysieke mishandeling met betrekking tot je werk?”

Dit zijn de resultaten.

Mishandeling van mondzorgprofessionals komt voor

In totaal reageerden 24 lezers op de poll. Van hen zijn er 12 tandarts, 11 zijn mondhygiënist en 1 is Preventieassistent. In totaal geeft 52% van de respondenten aan dat ze wel eens slachtoffer zijn van verbale of fysieke mishandeling met betrekking tot hun werk.

grafiek-mishandeling-werk

33,33% van de respondenten gaf daarbij aan dat ze niet meer mishandeld worden dan voor de coronacrisis. 29,17% gaf echter aan dat de mate of frequentie van mishandeling wel degelijk was gestegen tijdens de coronacrisis. Veel van deze mishandelingen zijn waarschijnlijk verbaal. Denk aan scheldpartijen aan de telefoon of in de praktijk.

Uiteraard is de onderzoeksgroep te klein om op basis van deze cijfers harde uitspraken te doen over het complete Nederlandse werkveld. Wat we wel vast kunnen stellen, is dat mishandeling van mondzorgprofessionals dus ook in Nederland voorkomt. En dat is natuurlijk iets waar we ons altijd tegen moeten verzetten.

Eerst het applaus, nu de middelvinger

We zien ook dat de mishandeling in sommige gevallen erger is geworden sinds de coronacrisis. Dit sluit aan bij mishandelingscijfers uit de bredere zorgsector in Nederland. Ook in ziekenhuizen wordt er vaker gescholden en gedreigd dan voor de crisis. De frustratie slaat toe.

Gerda Buunk, Internist en manager Spoedeisende Hulp in het Amphia Ziekenhuis vatte het sentiment in de zorg krachtig samen in een interview met BN De Stem: “Aanvankelijk stonden ze [ziekenhuisbezoekers, red.] voor de deur te klappen, maar nu krijgen we een middelvinger.”

 

 

Lees meer over: Thema A-Z, Werken met plezier