Brits onderzoek: 1 op 3 tandartsen mishandeld tijdens pandemie

Britse tandartsen geven aan dat ze regelmatig mishandeld worden door patiënten, veelal verbaal. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse brancheorganisatie Dental Protection.

Dat de coronacrisis het leven minder prettig maakt, staat vast. Mensen krijgen sneller een kort lontje, raken geïrriteerd en reageren hun ergernissen sneller af op de mensen om hun heen. Een afbrokkelende mentale gesteldheid kan het gevolg zijn. Het onderzoek van Dental Protection toont aan dat ook tandartsen hier het slachtoffer van kunnen worden.

45% van de respondenten geeft aan dat hun mentale gesteldheid achteruit is gegaan sinds het begin van de coronacrisis. 48% zegt met pessimisme naar de toekomst te kijken. De voornaamste oorzaken van de stress en angst die tandartsen ervaren zijn de gezondheid van familie en vrienden (60%), financiële zorgen (58%) en het (telkens) aanpassen aan de nieuwe coronarichtlijnen (50%).

Verbale mishandeling

Een andere grote oorzaak van stress en angst is de mishandeling die tandartsen ervaren. 33% van de respondenten geeft aan verbale of fysieke mishandeling te ondergaan van patiënten of de familie van die patiënten. Dit varieert dus van scheldpartijen tot fysiek geweld. 5% geeft aan ook buiten de praktijk slachtoffer te zijn van mishandeling.

Extra uitdagingen

“Tandheelkundige professionals hebben tijdens deze pandemie te maken gehad met een reeks uitdagingen”, zegt Raj Rattan, tandheelkundig directeur bij Dental Protection, tegen Dentistry.

“Velen zijn teruggekeerd naar de praktijk in pittige omstandigheden. Op nieuwe manieren werken, zich aanpassen aan aanvullende persoonlijke beschermingsmiddelen, en zich zorgen maken over hun gezondheid en die van hun families, personeel en patiënten. En ze worden geconfronteerd met een achterstand van patiënten met een uitgestelde behandeling als gevolg van de onvermijdelijke vertragingen van de afgelopen maanden.”

“Veel tandartsen uiten hun frustratie over de coronarichtlijnen. Ze geloven dat een sterke bewijsbasis mist. Ze vinden met name dat richtlijnen niet altijd gemakkelijk te ontcijferen en na te leven zijn. En dat ze een negatieve invloed hebben op de operationele capaciteit van de praktijken.”

Frustraties

Rattan concludeert dat het uitstellen van behandelingen regelmatig leidt tot frustraties bij patiënten en hun familie. Zeker wanneer de patiënt pijn of ongemak heeft. Deze frustraties kunnen leiden tot de mishandeling van de tandartsen of ander personeel in de praktijk.

De wachtlijsten worden bij veel praktijken nog steeds langer. Nieuwe maatregelen, een tweede golf en het sluiten van sommige praktijken levert extra werklast op bij de praktijken die nog wel open zijn. Of dit zal leiden tot nog meer mishandeling is niet duidelijk. De hoop is natuurlijk van niet.

Bron:
Dentistry

 

 

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z