Effecten antibioticagebruik bij mens en dier

Antibioticaresistentie in de Nederlandse gezondheidszorg is nog steeds laag, maar de resistentie tegen derdegeneratie-cefalosporine in de kliniek neemt toe. Hoewel het totale antibioticagebruik per opgenomen patiënt al jaren vrij stabiel is, worden in ziekenhuizen vaker reserveantibiotica voorgeschreven.

Antibioticagebruik dieren afgenomen
Het antibioticagebruik in dieren lag in Nederland hoog vergeleken met andere Europese landen, maar is sinds 2007 met 40 procent afgenomen. Dit blijkt uit het NethMap/MARAN 2012-rapport dat op 21 juni is gepresenteerd tijdens het jaarlijkse symposium van de Stichting Werkgroep Antibioticabeleid.

Bron:
RIVM


Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

Antwoord kamervragen over bericht dat tandartsen niet willen concurreren

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Kuiken (PvdA) over het vrijgeven van de tarieven in de mondzorg en het bericht dat tandartsen helemaal niet willen concurreren.

1. Hebt u kennis genomen van het bericht: “Tandartsen willen niet concurreren”?
Ja.

2. Hoe beoordeelt u het feit dat driekwart van de tandartsen geen zin had om eenmalig op korte termijn een kroon te plaatsen bij patiënten die “shoppen”? Hoe beoordeelt u het feit dat slechts de helft van de tandartsen de patiënt wilde behandelen als de patiënt vaste klant werd? Past dit beeld in uw visie op de concurrentie in de zorg en het vrijgeven van de tarieven in de mondzorg?
3. Hoe beoordeelt u het feit dat de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde het heel begrijpelijk en verstandig vindt dat tandartsen terughoudend zijn met patiënten die eenmalig een kroon willen laten plaatsen?
4. Deelt u de mening dat zij hiermee ingaan tegen de principes van het experiment van vrije tarieven? Zo ja, deelt u de mening dat dit experiment dus gestopt moet worden?

2, 3, 4
Meer keuzevrijheid voor de patiënt is één van de doelstellingen van het experiment. Dat betekent dat patiënten naar een andere tandarts moeten kunnen gaan als zij dat om welke reden dan ook willen. Tandartsen kunnen ervoor kiezen om bij voorkeur duurzame behandelrelaties op te bouwen met hun patiënten. Ik vind echter dat als een patiënt besluit om voor een behandeling bij een andere tandarts aan te kloppen daarvoor ruimte moet zijn. Is dat niet het geval, en kan de patiënt dus niet weg bij zijn eigen tandarts (die bijvoorbeeld te duur kan zijn) dan draagt dat niet bij aan het welslagen van dit experiment. In die zin vind ik de bevindingen van het Consumentenbond onderzoek dan ook teleurstellend.

Bron:
Rijksoverheid

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

NVWA en IGZ treden samen op tegen gevaarlijke of misleidende producten

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) treden samen op tegen de verkoop van gevaarlijke of misleidende producten, zoals verboden kruidenpreparaten en producten met verboden medische claims op het etiket.

Op 26 juni 2012 ondertekenden de inspecteur-generaal van de IGZ, Gerrit van der Wal, en de inspecteur-generaal van de NVWA, Wim Schreuders, een protocol voor deze samenwerking. Dit protocol betekent de formalisatie van- en een nieuwe impuls aan de al langer lopende samenwerking tussen beide handhavende organisaties.

Een voorbeeld van samenwerking is het optreden tegen producten waarin sibutramine is verwerkt. Sibutramine werd in het verleden in verschillende landen, waaronder Nederland, als geneesmiddel op de markt gebracht voor de bestrijding van overgewicht. Dit is enige jaren geleden verboden in verband met de soms ernstige bijwerkingen zoals hartklachten. Vervolgens kwamen er diverse producten als voedingssupplement of afslankmiddel op de markt waarin sibutramine of nog sterker werkzame afgeleiden daarvan zaten, zonder dat dit op het etiket vermeld werd. De NVWA trof deze producten bijvoorbeeld aan in afslankklinieken, waarna in overleg met de IGZ inbeslagname volgde.

Verboden medische claims
De NVWA en de de IGZ treden op basis van de Geneesmiddelenwet ook samen op tegen verboden medische claims op levensmiddelen. Bij drogisterijen en vitaminewinkels zijn veel producten te koop die geen geneesmiddel zijn, maar waar wel op staat dat ze goed zijn voor de gezondheid. Een verwijzing naar een ziekte is uit den boze, omdat dan impliciet sprake is van een medische claim op een levensmiddel.

Medische claims op voedingssupplementen zijn verboden omdat de consument zou kunnen denken dat het product zijn ziekte geneest. Dit is niet alleen misleidend, maar kan ook gevaarlijk zijn als de consument daarom afziet van een bezoek aan een arts. Door intensief samen te werken kunnen beide inspecties de consument beter beschermen tegen gevaarlijke producten.

Samenwerking
Door de samenwerkingsafspraken is het ook mogelijk dat inspecteurs van de NVWA op verzoek van de IGZ poolshoogte nemen, zoals op een markt waar geneesmiddelen worden aangeboden. Andersom kan de NVWA de hulp en expertise van de IGZ inroepen als blijkt dat producten die als waren gepresenteerd worden in feite geneesmiddelen of medische hulpmiddelen zijn.
De IGZ en de NVWA maken deel uit van het Staatstoezicht op de Volksgezondheid en houden toezicht op de naleving van de bepalingen uit de Geneesmiddelenwet, ieder vanuit de eigen expertise.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

NMT: Stopzetten experiment vrije tarieven is onverantwoord

De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) is verbijsterd over de meerderheid die er in de Tweede Kamer lijkt te zijn voor het stoppen van het experiment vrije tarieven in de mondzorg. Het onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) dat beweert dat de tarieven met 9,6 procent zijn gestegen, is ondeugdelijk uitgevoerd. Factoringbedrijf Famed publiceert vandaag juist een uitgebreider onderzoek waaruit blijkt dat de tarieven nauwelijks zijn gestegen.

Kanttekening
De NMT vindt dat er sprake is van onbehoorlijk bestuur als op basis van discutabele gegevens van de NZa de stekker uit dit experiment wordt getrokken. Ook de minister heeft in haar brief aan de Tweede Kamer aangegeven dat nu stoppen onzorgvuldig zou zijn. In de aanbiedingsbrief aan de minister maakt de NZa ook zelf een belangrijke kanttekening bij de meting. “Een herhaalde meting met meer data over een langere periode is nodig om definitieve conclusies te trekken”, aldus de NZa in deze brief.

Patiënt dupe
De beroepsgroep heeft fors geïnvesteerd in dit experiment en is goed op weg. Alle initiatieven tot meer transparantie, meer keuze voor de patiënt en inzicht in kwaliteit worden zo voortijdig en zeer onterecht onderuit gehaald. De NMT wil juist samen met zorgverzekeraars het gesprek aangaan over de kwetsbare patiënten in de basiszorg, maar ook die ontwikkeling wordt geremd. De mondzorg wordt op een achterstand gezet en de patiënt is de dupe. De NMT bereidt juridische stappen voor.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

Het experiment vrije tarieven: waar ging het mis?

Het experiment vrije tarieven in de mondzorg lijkt een snelle ondergang tegemoet te gaan nu zich een Kamermeerderheid aftekent voor onmiddellijke stopzetting ervan. Waar ging het mis?  De naderende verkiezingen spelen zeker een rol.
Lees het artikel bij Arts en Auto.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
patient-als-tevreden-klant-

Een op de drie Amerikanen kan zich tandarts niet veroorloven

Meer dan 100 miljoen Amerikanen gaan niet naar de tandarts voor een reguliere controle vanwege de kosten. Dit blijkt uit gegevens van PBS Frontline en the Centre for Public Integrity waarover de Huffington Post een artikel schreef.

Voor de jonge generatie ziet het er ook niet goed uit. Bijna 5 miljoen Amerikaanse kinderen – 1 op de 16 – ging niet voor controle naar de tandarts in 2008 omdat ouders dit niet konden betalen.

Enkele Amerikaanse dentale bedrijven maken misbruik van deze situtatie. Zij bieden consumenten met lage inkomens, die niet bij reguliere tandartspraktijken terecht kunnen, tandheelkundige behandelingen aan tegen extreme bedragen.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

Fa-med: Tarieven mondzorg nagenoeg gelijk gebleven in eerste kwartaal

Gedurende het eerste kwartaal van 2012 zijn de tarieven in de mondzorg vrijwel gelijk gebleven. Tot deze conclusie komen Fa-med en onderzoekers van de Universiteit Maastricht op basis van nieuwe onderzoeksresultaten naar de gevolgen van invoering van vrije prijsvorming in de mondzorg op 1 januari jl.

Goedkoper

  • Tarieven van vullingen, kronen en bruggen, die samen ruim 32% van de omzet van mondzorgaanbieders vormen, zijn gedurende het eerste kwartaal gemiddeld 1% goedkoper geworden.
  • Tarieven voor consultatie en diagnostiek (23% van de omzet) en preventieve mondzorg (16% van de omzet) werden gemiddeld respectievelijk 1% en 2% lager.
  • Ook tarieven voor orthodontie (8% van de omzet) werden 1% goedkoper.

Tarieven gemiddeld 3-4 % gestegen
Gewogen naar de relatieve omzet per verrichting, daalden de tarieven overall met 0,2% gedurende het eerste kwartaal.
Daarnaast komt uit nieuwe bevindingen naar voren dat het gemiddelde notabedrag in het eerste kwartaal van 2012 met 6,6 procent is gestegen ten opzichte van 2011 (van 96,52 euro in 2011 naar 102,86 euro in het eerste kwartaal van 2012). Dit sluit aan bij de eerdere bevinding dat de tarieven gecorrigeerd voor inflatie met gemiddeld 3 tot 4 procent zijn gestegen ten opzichte van 2011.

Fa-med directeur Henk de Jong: ”Dit bevestigt het beeld dat de tariefstijging in de praktijk beperkt is gebleven. Ook blijkt nu dat de tarieven gedurende het eerste kwartaal nagenoeg gelijk zijn gebleven. De huidige prijslijsten kunnen echter wijzigen gedurende het jaar. We zullen de ontwikkelingen blijven volgen.”

De Universiteit, onder leiding van Prof. Dr. Tjeu Blommaert en Dr. Rogier Deumes analyseerden ruim 4 miljoen gedeclareerde verrichtingen en ruim 2,6 miljoen mondzorgnota’s. In samenwerking met Famed zullen zij elk kwartaal een update publiceren van de ontwikkeling van de tarieven. Nadere details over de eerste kwartaalupdate worden eind april bekend gemaakt. Daarnaast zullen de
onderzoekers in samenwerking met Fa-med de ontwikkeling van de eigen bijdrage in kaart brengen. De resultaten hiervan worden na het tweede kwartaal verwacht.

Prijsvergelijking vrije tarieven mondzorg
Fa-med heeft in samenwerking met de Universiteit Maastricht maandelijks gedetailleerde nieuwe informatie beschikbaar over de gemiddelde tarieven per verrichting op provinciaal en landelijk niveau. Praktijken in de mondzorg kunnen hun eigen tarieven hiermee vergelijken. De resultaten zijn gebaseerd op tarieven van 1.868 tandartspraktijken. In de resultaten zijn ook de vergoedingen per
verrichting van zorgverzekeraars opgenomen. Door de landelijke spreiding en het grote volume van de gegevens van Fa-med, is er een betrouwbaar en representatief beeld ontstaan. De benchmark geeft een objectieve weerspiegeling van de ontwikkeling van vrije tarieven in de mondzorg zoals die op dit moment is.

Bron:
Persbericht Famed

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NMT voorzitter: Tien procent meer kwijt aan tandarts? Onbestaanbaar

Begin dit jaar startte het experiment vrije tarieven in de mondzorg. De tarieven zouden tot 40 procent stijgen, zo beloofde een krantenkop ons op 2 januari. De minister gaf de NZa opdracht om het uit te zoeken en maandag verscheen hun rapport over het eerste kwartaal. Met een prijsstijging van 6,1 procent met inflatiecorrectie, (zonder inflatiecorrectie 9,6 procent). Onbestaanbaar, als dit het totale beeld zou zijn.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NVM brief aan Schippers: Prijzen zelfstandig gevestigde mondhygiënisten niet/nauwelijks gestegen

In reactie op het persbericht en het rapport van de NZa over prijsstijgingen in de mondzorg dat op 25 juni jl. verscheen, stuurde de NVM vandaag een brief aan Minister Schippers. In de brief wordt aangegeven en uitgelegd dat de prijzen die zelfstandig gevestigde mondhygiënisten per 1 januari 2012 hanteren, in het eerste kwartaal van 2012 niet of nauwelijks zijn gestegen en in sommige gevallen zelfs zijn verlaagd.

De NVM pleit er voor het experiment van de vrije prijzen binnen de mondzorg een reële kans te geven van minimaal een jaar. Klik hier om de brief te downloaden.


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Bekijk fragment NOS – interview NMT-voorzitter

NMT voorzitter Rob Barnasconi gaf een reactie op de MarktScan Mondzorg in het NOS journaal. Bekijk het fragment vanaf 00:29.

Jun 2012

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Oproep Tandartsassistenten: praat mee over de inhoud van het vak

De NMT wil graag horen welke werkzaamheden tandartassistenten uitvoeren en wat hun werk inhoudt. Daarom organiseert de NMT twee groepsgesprekken. De eerste is op 9 of 16 juli 2012. U krijgt een vergoeding als u meedoet. Op basis van de gesprekken laat de NMT een nieuwe beschrijving van het beroep tandartsassistent maken.

Lees meer over: Assisteren, Thema A-Z

Jaarverslag Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten 2011

Het jaar 2011 heeft de gemoederen in de mondzorg behoorlijk beziggehouden. Bekijk hier het jaarverslag van de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten. Met informatie over de geplande activeiten voor dit jaar.

 

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z

NMT: geef experiment vrije prijzen mondzorg tot eind van het jaar de kans. NOS-interview.

Beluister de reactie van de NMT in een interview van de NOS over de Marktscan Mondzorg van de NZa.

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

ANT: Voorbarige conclusies NZa Marktscan Mondzorg

De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) vindt het teleurstellend en voorbarig dat de minister het experiment met de vrije prijsvorming reeds in dit prille stadium ter discussie stelt op basis van met name cijfers inzake de prijsontwikkeling.

Positieve ontwikkelingen
Het voor drie jaar aangegane experiment vrije tarieven is amper zes maanden onderweg en laat tot nu toe een aantal positieve en bemoedigende ontwikkelingen zien op het gebied van variatie in service en kwaliteit voor de consument (denk aan ruimere openingstijden, garantie, et cetera). Tevens hebben de tandartsen hard gewerkt aan het transparant maken van de prijzen en de kwaliteit van de zorg die zij leveren (prijs- en praktijkinformatie via de praktijkwebsite, service-informatie via kiesBeter.nl). En aan deze verbetering wordt blijvend gewerkt. Het idee van het experiment is dat de consument iets te kiezen heeft en dat heeft de minister nadrukkelijk als uitganspunt voor een succesvol experiment geformuleerd.

Prijsonderzoeken spreken elkaar tegen
De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) vindt het dan ook teleurstellend en voorbarig dat de minister het experiment met de vrije prijsvorming reeds in dit prille stadium ter discussie stelt op basis van met name cijfers inzake de prijsontwikkeling. De diverse onderzoeken over prijsontwikkelingen in de mondzorg spreken elkaar tegen en zijn gebaseerd op een te korte periode en overduidelijk nog niet representatief en dus onbetrouwbaar. Iedere conclusie op dat vlak is daarom in dit stadium voorbarig. De markt moet de kans, maar vooral ook de tijd krijgen om te kunnen functioneren. Als de patiënt vindt dat een tandarts te duur is of kwalitatief achter blijft, moet hij kunnen overstappen naar een andere tandarts. Dat vergt adequate informatie, studie en actie van die patiënt. Aanpassingen die zich niet in een paar maanden uitkristalliseren.

De ANT ziet dan ook genoeg reden om de recente marktscan van de Nederlandse Zorgautoriteit met de nodige terughoudendheid te interpreteren, vooral waar het de prijsparagraaf betreft. Wél is de ANT verheugd dat de NZa in dit vroege stadium al een aantal positieve ontwikkelingen van het experiment signaleert.

Abonnement
De vandaag gepubliceerde NZa-scan wijst op het achterblijven van contracten tussen zorgverzekeraars en tandartsen. De oorzaak daarvan moet veeleer aan de kant van de zorgverzekeraars gezocht worden. De ANT werkt momenteel actief mee aan de introductie van Denplan; een abonnementsysteem direct gekoppeld aan kwaliteit. De tandarts bepaalt de maandelijkse vergoeding voor zijn patiënt afhankelijk van diens mondgezondheid en de toekomstige behandeling die hij nodig heeft. In ruil daarvoor krijgt de patiënt gegarandeerd de zorg die bij zijn mondgezondheid past voor een voorspelbare maandelijkse vergoeding. Dit ondervangt enerzijds de noodzaak tot contracteren en anderzijds kan het als passend alternatief dienen voor het voorkomen van bijbetalingen voor de jeugd.

Kwaliteit en service
Donderdag 28 juni aanstaande bespreekt de minister de marktscan mondzorg met de Tweede Kamer. De ANT hoopt dat de telkens terugkerende onrust omtrent dit voor drie jaar aangegane experiment tot rust komt en dat de beroepsgroep de gelegenheid krijgt om aan te tonen dat zij op verantwoorde wijze bezig is de belangen van de consument te dienen en de uitgangspunten van het experiment vrije prijsvorming – te weten innovatie en verbetering van kwaliteit en service – , te realiseren.

Bron:
Persbericht ANT


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Schippers waarschuwt tandartsen voor hoge tarieven

Tandartsen moeten hun tarieven voor het einde van het jaar laten dalen, anders grijpt minister Edith Schippers in en laat zij de proef met vrije tarieven stoppen. Schippers heeft de NZa al gevraagd voorbereiding te treffen voor de stop van de proef.

De minister is niet tevreden over de tariefsstijging in de eerste drie maanden van dit jaar. Patiënten blijken nauwelijks bij andere tandartsen terecht te kunnen voor gedeeltelijke behandeling.

In een bericht van BNR Nieuwsradio gaf de NMT aan niet blij te zijn met de stappen van Schippers. “We zijn er heilig van overtuigd dat tandartsen goed bezig zijn, er worden resultaten geboekt”, aldus een woordvoerster. “Er is nu nog onvoldoende zicht op de kosten, omdat het volume aan behandelingen nog te klein in. Dit experiment kreeg niet voor niets de duur van 3 jaar. Laten we het nu gewoon een kans geven.”

Volgens Schippers is de prijsstijging in het eerste kwartaal 6,1 procent. Diverse eerdere steekproeven gaven echter een prijsstijging van 3 tot 4% voor deze periode. De NZa Marktscan, gepubliceerd in maart, liet ook een prijsstijging van 4% zien.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

NMT: Positief beeld na vijf maanden experiment vrije tarieven tandartsen

De resultaten van de afgelopen vijf maanden van het experiment vrije tarieven geven aan dat het experiment leidt tot betere mondzorg met meer keuze voor de patiënt, volgens de NMT. Komende donderdag bespreekt de vaste Kamercommissie van VWS de voortgang. De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) stelt dat transparantie en service zijn toegenomen. Er is nauwelijks sprake van kostenstijging. Pas als er sprake is van een flink volume aan behandelingen, waarschijnlijk aan het eind van 2012, kunnen er nadere conclusies worden getrokken.

Tandartsen zijn in opdracht van de NZa op een andere manier gaan declareren. De tarieven van de prestaties in 2012 zijn hierdoor onvergelijkbaar met de tarieven van de verrichtingen in 2011.

Langere openingstijden, garantie op kronen en bruggen
De NMT constateert dat er een grotere variatie in het aanbod is. Tandartspraktijken variëren in service (openingstijden, garantie op kronen en bruggen) en soorten behandelingen waardoor ook variatie in de gevraagde tarieven ontstaat. Dit is conform de doelstelling van het experiment.

Het is merkbaar dat het experiment de beroepsgroep positief stimuleert. De transparantie is enorm toegenomen. Het aantal praktijken met een website met relevante informatie voor de patiënten is bijvoorbeeld toegenomen van 17 procent in 2006 tot 87 procent in mei 2012. Ook blijkt de toegankelijkheid van tandartspraktijken verbeterd. Bijna 4000 tandartspraktijken in het hele land geven online aan dat ze nieuwe patiënten aannemen. Momenteel zijn de tandartspraktijken kwaliteitsinformatie aan het verzamelen om patiënten onder meer via Kies Beter.nl inzicht te geven in de kwaliteit en service die zij te bieden hebben.

Contract
De NMT heeft een contract ontwikkeld dat tandartsen en verzekeraars kunnen afsluiten voor de mondzorg voor de kwetsbare groepen in de basisverzekering. Dit om te garanderen dat de mondzorg voor deze patiënten honderd procent vergoed blijft.

Eerlijke kans
De NMT pleit voor rust en stabiliteit in de mondzorg. NMT-voorzitter Barnasconi: zegt hierover “De commotie die elke keer rondom dit experiment ontstaat, verstoort de ontwikkeling in de mondzorg. Tandartsen willen investeren, innoveren en werken aan verdere verbetering van de service. Dit vereist een stabiel klimaat. Ook patiënten hebben erg veel last van de onrust die steeds weer oplaait”

Bron:
Persbericht NMT


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZa: tandartsen en verzekeraars moeten contracten sluiten

Er zijn meer contracten nodig tussen tandartsen en verzekeraars om de mondzorg betaalbaar en toegankelijk te houden. De prijzen in de mondzorg zijn in het eerste kwartaal met 9,6% gestegen. Dat stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) naar aanleiding van de marktscan mondzorg.

Minder contracten met zorgverzekeraars
Om bijbetalingen voor jeugdmondzorg te voorkomen, wijst de NZa op de mogelijkheid om voor die groep per 2013 een abonnement met vaste prijzen in te voeren. In 2012 zijn minder contracten gesloten tussen verzekeraars en tandartsen dan in 2011. Contracten zijn noodzakelijk om de kosten in de hand te houden en inhoudelijke afspraken te maken over de kwaliteit en service van de mondzorg. Dit gaf de NZa ook aan bij de voorbereidingen van dit experiment met vrije prijzen. Het aantal afgesloten contracten verschilt nu sterk per verzekeraar: sommige verzekeraars hebben veel contracten gesloten, andere niet of nauwelijks.

Als verzekeraars en tandartsen voldoende contracten sluiten, beperkt dit bovendien de kans op bijbetalingen voor jeugdmondzorg. De NZa heeft de normen voor contractering voor de verzekeraars concreter gemaakt, zodat het voor hen duidelijk is wanneer er sprake is van voldoende contracten voor hun verzekerden. Daarnaast wijst de zorgautoriteit op de mogelijkheid om een abonnement voor de jeugd in te voeren: een vast bedrag per jaar voor de mondzorg aan kinderen. Dit zal de kans op bijbetalingen voor de jeugdmondzorg verder verkleinen.

Prijsontwikkeling
De NZa onderzocht de prijsontwikkeling van 36 behandelingen over de eerste drie maanden van 2012. Gemiddeld stegen de prijzen in de mondzorg met 9,6%. Niet alle behandelingen zijn duurder geworden. Wie voor een kaakfoto of een (tussentijdse) tandvlees beoordeling naar de tandarts gaat, is goedkoper uit. De meeste behandelingen kosten meer dan vorig jaar. Een periodieke controle werd 3,1% duurder, een kroon 18,5%. De prijzen kunnen in de loop van het jaar nog wijzigen: in november komt de zorgautoriteit opnieuw met cijfers over de prijsontwikkeling in 2012.

Tweede Kamer
De minister bespreekt de marktscan mondzorg op 28 juni 2012 met de Tweede Kamer. Sinds januari 2012 zijn de prijzen in de mondzorg vrij. Het gaat om een driejarig experiment waarin tandartsen, mondhygiënisten, tandprothetici en orthodontisten zelf de prijs bepalen die zij vragen voor behandelingen. De NZa houdt de ontwikkelingen in de mondzorg tijdens dit experiment nauwlettend in de gaten.

Bron:
NZa


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Kamerbrief minister Schippers over voortgang experiment vrije prijsvorming

Brief van minister Schippers (VWS) aan de Tweede Kamer over de voortgang inzake het experiment met de vrije prijsvorming in de mondzorg.

‘Ik wil op korte termijn tastbare verbeteringen zien in de contracteergraad en roep mondzorgverleners op om zich in hun prijsbeleid te matigen. Gezien het beeld uit de marktscan, heb ik besloten om de NZa de opdracht te geven om voorbereidingen te gaan treffen om, indien de marktscan van de NZa in november hetzelfde beeld laat zien, in 2013 het experiment te beëindigen en de tarieven in de mondzorg weer te reguleren.’, zegt minister Schippers in haar kamerbrief.

Marktscan Mondzorg
In juni 2011 heb ik besloten om een experiment met vrije prijsvorming in de mondzorg in te voeren omdat uit eerdere bevindingen van de NZa bleek dat de sector hiervoor aan de voorwaarden voldeed. Ook vanuit de zorgaanbieders werd aangedrongen op vrije prijsvorming. Om partijen ruimte te geven om aan de nieuwe situatie te wennen en een evenwichtige situatie van vraag en aanbod te laten ontstaan, heb ik destijds besloten om voor het experiment in principe drie jaar uit te trekken, met een mogelijke verlenging van twee jaar. Het gaat immers om een ingrijpend proces waarvan niet kan worden verwacht dat van de een op de andere dag resultaten zichtbaar zijn. Het loslaten van de maximumtarieven beoogt positieve effecten op de keuzevrijheid van de patiënt, een ruimer assortiment van verrichtingen en behandelmethoden en meer ondernemerszin bij de mondzorg professionals. Dit alles tezamen moet leiden tot meer kwaliteit en een betere serviceverlening. Met het experiment van vrije prijsvorming voor fysiotherapie2 werden destijds dezelfde effecten beoogd. Op basis van dat experiment werd in 2008 een systeem van vrije prijsvorming in de fysiotherapie ingevoerd.

Mijn beeld van de voortgang binnen het experiment baseer ik in belangrijke mate op de Marktscan Mondzorg, zoals die in mijn opdracht door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is uitgebracht. De marktscan geeft een overzicht en een waardering van de effecten van de vrije prijsvorming op marktgedrag, kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de mondzorg. Daarmee is de
marktscan een belangrijke graadmeter voor het wel of niet succesvol zijn van het experiment.

Bijgaand ga ik in op de bevindingen van de NZa zoals weergegeven in de marktscan. Van belang daarbij is te beseffen dat deze scan zich beperkt tot gegevens in de eerste drie maanden van het experiment (januari tot en met maart 2012), terwijl we bij het schrijven van deze brief ruim zes maanden onderweg zijn en er na de eerste drie maanden ook nieuwe activiteiten zijn gestart. Ik zal in overleg met de NZa kijken of de volgende scan (in november 2012) een kortere doorlooptijd kan hebben, waardoor de scan aan actualiteit zal winnen.

Marktgedrag

Minder contracten met zorgverzekeraars
De NZa stelt vast dat na de invoering van de vrije prijsvorming minder contracten tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars zijn gesloten dan in voorgaande jaren. Wel verwacht de NZa dat dit aantal in het verloop van 2012 nog zal groeien.

Meer afspraken over kwaliteit
Van belang is daarbij de constatering dat in de contracten die wel zijn gesloten meer afspraken zijn gemaakt over kwaliteit van zorgverlening. Dat vind ik een positief signaal, omdat dat voorheen niet of nauwelijks gebeurde. Niettemin acht ik de lage contracteergraad zorgelijk. De mondzorgsector steekt hierin negatief af tegenover veel andere sectoren in de eerstelijnszorg. Om het contracteerproces te bevorderen heeft de NZa in mijn opdracht een Richtsnoer Zorgplicht opgesteld dat door zorgverleners en zorgverzekeraars als houvast kan worden gebruikt. Ook heb ik vernomen dat de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) inmiddels een model-contracteerovereenkomst heeft opgesteld met als doel het contracteerproces te ondersteunen.

Overstapgedrag beperkt (2-6%)
De NZa heeft ook gekeken naar het overstapgedrag van patiënten. Overstap-gedrag is een goede indicator voor een gezond functionerend systeem van vraag en aanbod. De NZa komt tot de bevinding dat het overstapgedrag beperkt is (2-6%). Ik vind dat een weinig bemoedigend resultaat, zeker als ik daarbij de bevindingen van de Consumentenbond betrek waaruit blijkt dat patiënten niet of nauwelijks bij tandartsen terecht kunnen voor (deel)behandelingen. Bijvoorbeeld het om financiële redenen elders laten plaatsen van een kroon blijkt niet echt eenvoudig te zijn. Ik vind dat vooralsnog een teleurstellend resultaat.

Kwaliteit

Kwaliteitsindicatoren
Een toename in kwaliteit, zowel inhoudelijk als qua serviceverlening, is een ander gewenst effect van de invoering van vrije prijsvorming. Binnen het traject Zichtbare Zorg zijn vorderingen gemaakt om tot kwaliteitsindicatoren te komen. Er is een indicatorenset ontwikkeld en deze is getest in een pilot. Hieruit is een set van twaalf indicatoren samengesteld. Deze set wordt gedragen door het beroepsveld, zorgverzekeraars, patiënten- en consumentenorganisaties en de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Landelijke uitvraag indicatoren
Half mei zijn de mondzorgkoepels gestart met de landelijke uitvraag van de indicatoren. Daarnaast worden ook cliëntervaringen en praktijkinformatie (etalage-informatie) uitgevraagd. Indien nodig zullen tandartsen, mondhygiënisten en tandprothetici die nog niet hebben gereageerd door de beroepsverenigingen zelf worden gerappelleerd, zo nodig worden zij telefonisch benaderd.
Naast deze ontwikkelingen in het kader van Zichtbare Zorg is ook een grotere deelname aan de kwaliteitsregisters voor tandartsen, mondhygiënisten en tandprothetici te constateren. Ik vind dat een positieve ontwikkeling.
Patiënten vinden, op grond van de bevindingen van de NZa, dat zij over voldoende informatie beschikken om een goede keuze te kunnen maken voor een mondzorgaanbieder. Vooral de orthodontisten scoren hierbij hoog.

Verplichting prijsinformatie nagenoeg voldaan
Ook voldoen nagenoeg alle mondzorgaanbieders aan de verplichting om hun prijzen duidelijk zichtbaar te maken op hun website en/of in hun praktijk.

Bovengemiddelde patiënttevredenheid
Tot slot constateert de NZa over het algemeen een bovengemiddelde patiënttevredenheid over de mondzorgaanbieder.
Alles overziend is er in de afgelopen periode een flinke en serieuze impuls gegeven aan de kwaliteitsontwikkeling binnen de mondzorg.

Richtlijnenontwikkeling versneld
Een onderdeel dat aandacht vraagt is de richtlijnontwikkeling. Het recente rapport van de Gezondheidsraad (De Mondzorg van Morgen) wijst op het ontbreken van bewezen en beproefde praktijkrichtlijnen in de mondzorg. Het gaat hier niet om een typisch Nederlands probleem. Ook andere landen binnen Europa waar de mondzorg op een hoog peil staat (Scandinavische landen, Verenigd Koninkrijk) worstelen met dit vraagstuk. Ik ben dan ook verheugd over de initiatieven van de NMT en het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) om versneld richtlijnontwikkeling voor de tandheelkunde tot ontwikkeling te brengen.

Toegankelijkheid

1/3 tandartsen neemt onvoorwaardelijk patiënten aan
Van vrije prijsvorming verwacht ik een positief effect op de toegankelijkheid van de zorg. Hetzij door een betere spreiding van het zorgaanbod, hetzij door ruimere openingstijden.

Een belangrijke graadmeter daarbij is de mate waarin mondzorgaanbieders nieuwe patiënten aannemen. Als dit percentage laag is kan dit immers duiden op overvolle praktijken, ondercapaciteit of mogelijk onwil om patiënten aan te nemen. Uit de marktscan blijkt dat het merendeel van de tandartsen bereid is om nieuwe patiënten toe te laten. Daarbij tekent de NZa wel aan dat de meeste tandartsen daaraan voorwaarden stellen, zoals het deel uitmaken van een gezin dat reeds in behandeling is. Toch is nagenoeg een derde van de geïnterviewde tandartsen bereid om onvoorwaardelijk nieuwe patiënten aan te nemen. Ook blijkt uit de marktscan dat de meeste Nederlanders niet meer dan 10 minuten nodig hebben om bij de tandarts te komen.

Wachttijden geen probleem
Wachttijden blijken over het algemeen geen probleem te zijn. Bij spoedeisende gevallen (pijnklachten) behandelen alle tandartsen dezelfde dag nog. Voor electieve zorg is de mediaan van de wachttijden twee a drie weken. Het grootste deel van de patiënten (80%) acht dit aanvaardbaar. Ook is het merendeel tevreden over de openingstijden van de tandarts.
Al met al trek ik de conclusie dat het met de toegang tot de mondzorg goed is gesteld.

Betaalbaarheid
De NZa heeft eerder dit jaar op mijn verzoek een aantal quickscans gedaan om een eerste indicatie te krijgen van hoe de prijzen in de mondzorg zich ontwikkelden. Daaruit kwam een betrekkelijk rustig beeld naar voren. Ook in andere analyses, zoals bijvoorbeeld die door de Universiteit van Maastricht op basis van declaratiegegevens van Fa-med, werd dit eerste beeld bevestigd.

Om een beter beeld te krijgen van het effect van de vrije prijsvorming op de betaalbaarheid heeft de NZa nu de prijzen van 36 kenmerkende prestaties bekeken. De NZa waarschuwt voor het feit dat de vergelijking met de prijzen van voor het experiment niet altijd op gaat. Met de invoering van de vrije prijsvorming is namelijk ook een aangepaste prestatielijst geïntroduceerd, die uitgaat van
prestatieclusters (‘dbc’s’) in plaats van afzonderlijke prestaties. Daardoor zijn de prijzen niet altijd één-op-één te vergelijken.

Zo is bijvoorbeeld de voorheen afzonderlijke prestatie ‘verdoving’ opgenomen in de prijs voor een vulling en zijn de verschillende prestaties ‘gebitsreiniging’ nu tot één prestatie samengevoegd. Ook zijn nieuwe prestaties toegevoegd.

Om de prijzen van 2012 zo goed mogelijk te kunnen vergelijken met de maximumtarieven in de periode daarvoor heeft de NZa een conversiemethode ontwikkeld. Uit de marktscan blijkt dat de prijzen van de 36 prestaties gemiddeld met 9,6% zijn gestegen, waarbij een grote variatie in prijswijzigingen is waar te nemen. De tarieven van sommige prestaties zijn gedaald ten opzichte van 2011, anderen zijn fors gestegen. Indien de prijzen nog gereguleerd zouden zijn geweest, zou de NZa de tarieven met 3,31% hebben geïndexeerd. Netto is dus sprake van een toename van ruim 6% ten opzichte van de maximumtarieven van vorig jaar.
Ik vind deze prijsstijging, zeker gelet op de financieel-economische situatie waarin het land verkeert, erg hoog.

Reactie op de marktscan
Hoewel ik mij realiseer dat de marktscan gebaseerd is op gegevens van alleen het eerste kwartaal moet ik constateren dat het beeld dat eruit naar voren komt niet gunstig is. De prijzen zijn gestegen, de contracteergraad is gedaald en de mogelijkheden voor mensen om zich voor een (deel)behandeling te kunnen wenden tot een andere tandarts lijken beperkt. Dit alles bij elkaar geeft mij het beeld dat er nog geen gezonde situatie van vraag en aanbod is ontstaan.

Ondanks de korte periode waarover is gemeten, hecht ik eraan helder te stellen dat dit beeld snel zal moeten veranderen. Ik wil op korte termijn tastbare verbeteringen zien in de contracteergraad en roep mondzorgverleners op om zich in hun prijsbeleid te matigen.
Beëindiging experiment bij gelijk beeld marktscan november
Gezien het beeld uit de marktscan, heb ik besloten om de NZa de opdracht te geven om voorbereidingen te gaan treffen om, indien de marktscan van de NZa in november hetzelfde beeld laat zien, in 2013 het experiment te beëindigen en de tarieven in de mondzorg weer te reguleren.

De reden dat ik hier nu nog niet toe over ga is omdat de marktscan zich beperkt tot prijsgegevens in de eerste drie maanden van het experiment en we nu ruim een half jaar onderweg zijn. Er kan in de tussentijd veel gebeurd zijn, tandartsen kunnen hun prijzen nog hebben aangepast en bovendien kan de contracteergraad zijn toegenomen. Nu stoppen zou kortom onzorgvuldig zijn.

De NZa komt, zoals gezegd, in november met een nadere marktscan die dieper en aan de hand van meer gegevens ingaat op de actuele ontwikkelingen binnen het experiment. Ik zal in overleg met de NZa bezien of de volgende scan een kortere doorlooptijd kan hebben, om een zo actueel mogelijk beeld te kunnen schetsen.

Geen tekorten in capaciteit
Bij verschillende gelegenheden is vanuit uw Kamer aandacht gevraagd voor de capaciteitsontwikkeling binnen de mondzorg. In mijn brief van 16 maart 2012 heb ik mijn standpunt weergegeven. Op grond van rapportages van het Capaciteitsorgaan en de NZa zijn er geen aanwijzingen voor tekorten in de capaciteit binnen de mondzorg. Het huidige rapport van de NZa onderschrijft dit nog eens. Hoewel er geen landelijke tekorten zijn, kan op lokaal of regionaal niveau wel sprake zijn van onderbezetting. Van de vrije prijsvorming verwacht ik juist een betere spreiding van het aanbod van mondzorg over het land. Het zal immers commercieel weinig aantrekkelijk zijn om geconcentreerd op één plek als tandarts werkzaam te zijn, zoals nu nog vaak in en rondom de opleidingssteden het geval is. Het is nu echter in deze prille fase van het experiment echt veel te vroeg om resultaten op spreidingsgebied te verwachten.

Jeugdmondzorg
Tijdens het AO Jeugdmondzorg van 30 november 2011 heb ik toegezegd u op de hoogte te houden van de verdere ontwikkelingen op het gebied van de preventieve jeugdmondzorg

Er wordt op dit moment gewerkt aan het breder beschikbaar stellen van de aanpak en resultaten van bestaande interventies op het gebied van de jeugdmondzorg. Hierbij zal het Centrum Gezond Leven (CGL) aan GGD’en en andere relevante organisaties ondersteuning bieden en stimuleren dat de interventies, waaronder die op het gebied van jeugdmondzorg, in de I-database worden opgenomen.

Hoewel er een flink aantal projecten bestaat gericht op verbetering en behoud van mondgezondheid, is nog weinig bekend over de effectiviteit daarvan. TNO biedt daarom tijdelijke ondersteuning door middel van onderzoek naar de effectiviteit van aangemelde interventies. De projecten die daadwerkelijk effectief zijn worden voorgedragen voor een kwaliteitsbeoordeling door de erkenningscommissie interventies van RIVM, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en het Nederlands Jeugdinstituut. Een erkende interventie biedt professionals inzicht in de kwaliteit en effectiviteit van interventies. Daarmee kunnen de professionals beoordelen welke interventie het beste past in hun lokale praktijk.

Expertmeeting mondgezondheid kinderen
In vervolg op de inventarisatie van initiatieven en interventies ter verbetering van de mondgezondheid van kinderen met een melkgebit, heeft ZonMw op 27 maart 2012 een expertmeeting met betrokken partijen gehouden. Aanwezig waren ACTA, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ), het Voedingcentrum, het RIVM Centrum Gezond Leven (CGL), GGD NL, de Nederlandse Maatschappij tot bevordering er Tandheelkunde, Het Ivoren Kruis en TNO. In deze bijeenkomst zijn de uitkomsten van de inventarisatiestudie besproken en lopende initiatieven vanuit verschillende partijen met elkaar gedeeld. Er volgt nog een nadere bespreking van gezamenlijke vervolgactiviteiten.

De Richtlijn Kindertandheelkunde waarvan ik in mijn brief van 18 augustus melding maakte is inmiddels gereed (Richtlijn Mondzorg voor Jeugdigen). Daarmee komt voor tandartsen en mondhygiënisten een leidraad ter beschikking voor het verlenen van beproefde en bewezen zorg aan de gebitten van kinderen en jeugdigen.

Ten slotte heb ik aan het College voor zorgverzekeringen gevraagd om binnen haar periodiek uitgebracht overzicht Signalement Mondzorg nadrukkelijk aandacht te besteden aan de mondgezondheid van de jeugd.

Reactie op VvAA onderzoek aangaande tandartstarieven
Uw Kamer heeft mij gevraagd om een reactie op het rapport van de VvAA over tandartstarieven. Dit rapport gaat in op de relatie tussen premies voor aanvullende verzekeringen en de uitkering aan verzekerden. Dit onderzoek geeft aan dat er meer premie wordt betaald voor een lagere dekking. Het betreft hier uitsluitend aanvullende verzekeringen. Ik hecht er belang aan dat de zorg betaalbaar blijft, echter staat het verzekeraars vrij om hun premies en dekkingen voor aanvullende zorgverzekeringen aan te passen. Het is niet aan mij hierop te reageren.

Tot slot
Mijn indruk is dat de sector zich in de afgelopen periode flink heeft ingespannen om van het experiment met de vrije prijsvorming een succes te maken, maar dat de resultaten daarvan traag op gang komen. De gestegen prijzen, de lage contracteergraad en de beperkte mogelijkheden om een (deel)behandeling elders te laten uitvoeren wijzen er voor mij op dat vraag en aanbod nog niet goed op elkaar zijn afgestemd.
Ik roep de sector met klem op om hierin duidelijke verbeteringen te realiseren en zal ondertussen voorbereidingen treffen om in november 2012 – indien de marktscan van de NZa dan geen verbeteringen laat zien – het experiment met de vrije prijsvorming in de mondzorg in 2013 te kunnen beëindigen.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZA: Prijzen mondzorg met 9,6 procent omhoog

De prijzen in de mondzorg zijn in het eerste kwartaal van dit jaar met 9,6 procent gestegen, volgens de ‘marktscan mondzorg’ van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De NZa onderzocht hoe de prijzen van 36 behandelingen zich ontwikkelden in het eerste kwartaal van 2012.

Diverse eerdere steekproeven gaven echter een prijsstijging van 3 tot 4% voor deze periode. De NZa Marktscan, gepubliceerd in maart, liet ook een prijsstijging van 4% zien.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Perfectsmile start met tanden bleken zonder peroxide

Perfectsmile start met tanden bleken zonder peroxide

Perfectsmile start met het bleken van tanden zonder peroxide. Vanaf november is tanden bleken gebonden aan vernieuwde regels vanuit de EU.

Perfectsmile is verbaasd over de nieuwe Europese regels en vermeldt in haar persbericht: “Daarmee wordt nu juist het paard achter de wagen gespannen. Want door deze regels zal het tanden bleken terecht komen in het zogenaamde ‘huiskamercircuit’. Nu al zijn er steeds meer bleekbedrijfjes die onder de radar blijven door in garageboxen en huiskamers behandelingen uit te voeren. Zonder enige vorm van controle.”

Peroxidevrije behandeling
Perfectsmile biedt nu een perioxidevrije behandeling aan voor 99 euro. “Je tanden worden met deze behandeling tot 4 tinten witter. Daarmee is het resultaat iets minder dan met de peroxidebehandeling. Maar daarentegen wel volledig volgens de aanstaande wetgeving.”, zegt Perfectsmile.

Bron:
Persbericht van Perfectsmile

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z