mondzorg weer open

Tandzorg Assen weer open

Tandzorg Assen heeft voldoende verbeterd om weer verantwoorde zorg te kunnen leveren en mag dus weer open. Dat heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg vastgesteld na een bezoek op 23 juni 2011. Op advies van de IGZ heeft de minister van VWS daarom het verlengde bevel tot sluiting beëindigd.

Op 26 mei kreeg Tandzorg Assen van de IGZ het bevel te sluiten omdat de inspectie geconstateerd had dat er sprake was van ernstige tekortkomingen in de kwaliteit van de zorg die een risico vormden voor patiënten. Tijdens een herinspectie op 8 juni bleek er nog onvoldoende verbeterd. Op 23 juni constateerde de inspectie echter dat Tandzorg Assen wel voldoende verbeteringen had gerealiseerd.

Verbeterpunten
Daarnaast heeft Tandzorg Assen in een gesprek met de inspectie op 23 juni verschillende toezeggingen gedaan. Zo zullen er in de praktijk geen implantaten meer worden geplaatst zolang niet wordt voldaan aan de strengere eisen voor het voorkomen van infecties die daarvoor gelden. Voor 1 juli ontvangt de inspectie een aangepast protocol voor het delegeren van taken en bekwaamheidsverklaringen. Verder ontvangt de inspectie voor 1 augustus een plan van aanpak voor het verbeteren van tekortkomingen die niet tot acuut risico voor de patiëntveiligheid leidden en daarom geen onderdeel uitmaakte van het bevel. Het gaat dan bijvoorbeeld om het goed bijhouden van dossiers van patiënten.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

De 18 voorlopige kwaliteitsindicatoren van een tandarts- of mondhygiënistenpraktijk

De patiënt zal straks onder andere aan deze indicatoren kunnen zien over welke kwaliteiten de tandartspraktijk en/of mondhygienistenpraktijk beschikt.

Deze lijst van de 18 kwaliteits-indicatoren is afgeven door Bram Gille van Zichtbare Zorg, Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Het doel van Zichtbare Zorg Mondzorg is om kwaliteitsinformatie beschikbaar te stellen, te verbeteren en te actualiseren. Het gaat hierbij om de vier beroepsgroepen in de eerstelijns mondzorg: tandartsen, mondhygiënisten, orthodontisten en tandprothetici.
Voor de werking van het zorgstelsel is het belangrijk dat iedereen zelf kan kiezen waar hij zorg afneemt. Om goed te kunnen kiezen is er informatie nodig over de kwaliteit die zorgaanbieders leveren en over de verschillen in die kwaliteit. Daarom maakt het programma Zichtbare Zorg Mondzorg de kwaliteit van de mondzorg transparant.

Nuance
Bij de afgegeven lijst van voorlopige 18 kwaliteitsindicatoren is wel een belangrijke nuance gegeven: dit is de hoofdbeschrijving. In de komende maanden volgt de uitwerking waardoor hier nog wel een-en-ander in kan veranderen. Zo is vanuit de NMT op een paar indicatoren aangegeven dat zij nog met een concreet alternatief komen en geldt voor de cursieve indicatoren (nummer 7 en 15 hieronder) dat ze mogelijk pas later worden uitgevraagd.

De voorlopige 18 kwaliteitsindicatoren

  1. % van de patiënten onder de 18 jaar dat tenminste een maal per jaar wordt gezien.
  2. Al dan niet voeren van een actief beleid om (jeugdige) patiënten te stimuleren tot geregeld periodiek mondonderzoek.
  3. % van de patiënten onder de 18 jaar (dat in de meetperiode een consult heeft gehad) waarbij een fluoride-applicatie is toegepast.
  4. % van de patiënten onder de 18 jaar(dat in de meetperiode een consult heeft gehad) waarbij is gesealed.
  5. Gemiddeld aantal röntgenfoto’s per patiënt per jaar (uitsplitsen naar soort foto’s).
  6. Aantal nieuwe cariës bij patiënten in de praktijk (die de afgelopen x jaar de praktijk hebben bezocht).
  7. Gemiddelde DMFT-score van patiënten in de praktijk.
  8. Gemiddelde DPSI-score van patiënten in de praktijk.
  9. Aantal aanwezige hand en hoekstukken in de praktijk.
  10. Gemiddelde vervanging van eigen restauraties/levensduur van eigen restauraties.
  11. Indicatoren op basis van PROMs (Patient Reported Outcome Measures). PROMs hebben betrekking op hoe de patiënt zelf de behandeling ervaart.  Voor de Mondzorg zijn 9 vragen van de PROMs geselecteerd:
    1. Heeft uw tandarts met u besproken wat uw lange termijn (+ 10 jaar) strategie is met uw gebit?
    2. Ligt er aan uw bezoek aan de tandarts een behandelplan ten grondslag waarbij er tenminste 3 alternatieven zijn besproken?
    3. Kunt u goed functioneren met uw prothese?
    4. Heeft uw tandarts u gedemonstreerd hoe u de tussenruimte tussen de tanden en kiezen schoon moet houden?
    5. Trekt de tandarts schone handschoenen en een mondkapje aan in uw bijzijn?
    6. Is uw mond pijnvrij?
    7. Had u na de behandeling meer pijn dan u verwacht?
    8. Leek de tandarts, mondhygiënist, tandprotheticus of orthodontist tijdens uw bezoek deskundig en professioneel?
    9. Draagt elke behandelaar in de praktijk een naambordje met zijn/haar functie er op?
  12. Voor orthodontie: gemiddelde behandelbehoefte.
  13. Voor orthodontie: gemiddelde behandelduur.
  14. Inschrijving in KRT of KRM.
  15. Aantal voorbehouden handelingen in de praktijk dat wordt uitgevoerd door een medewerker die niet een tandarts is.
  16. Aantal behandelingen per jaar (volume) voor implantologie en volledige prothese.
  17. Percentage van de tandartsassistenten dat het MBO diploma ‘tandartsassistent’ of een vergelijkbare kwalificatie met certificaat heeft behaald.
  18. Opname van gegevens in het digitale dossier (screening, diagnose, risco-inschatting, medische anamnese of ASA-socre).

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Draagt informatie over de mondgezondheid bij aan een betere voorspelling van kwetsbaarheid bij thuiswonende ouderen

Mondhygiëne vormt probleem voor kwetsbare ouderen en mensen met handicap

Kwetsbare ouderen en mensen met een fysieke of mentale beperking hebben een achterstand op het vlak van mondhygiëne. Hun gebit is er gemiddeld slechter aan toe en de drempel voor tandartsbezoek ligt bij hen een stuk hoger. Dat blijkt donderdag bij de presentatie van het rapport “Pilootproject Mondzorg voor Personen met Bijzondere Noden”.

Minder goede mondhygiëne
Het rapport brengt de mondgezondheid in kaart van mensen die wegens hun mentale, fysieke of medische toestand zelf niet kunnen instaan voor de verzorging van hun gebit. Uit het wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen met een beperking gemiddeld een minder goede mondhygiëne hebben dan de algemene bevolking. Ze hebben meer onbehandelde gaatjes in hun tanden en meer ontbrekende tanden. De betrokkenen hebben ook minder contact met de tandarts. “De drempel voor deze mensen ligt erg hoog. Niet enkel wegens hun beperking, maar vaak ook door de financiële problemen waar ze door hun handicap in terechtkomen”, zegt onderzoekster Roos Leroy (KULeuven).

Zorgafhankelijke ouderen
Bij zorgafhankelijke ouderen doet zich een gelijkaardige tendens voor. Vooral in woonzorgcentra is de mondhygiëne vaak ondermaats. De zorgverleners blijken er ook onvoldoende opgeleid om aandacht te besteden aan gebitsproblemen. Dat het niet om een klein probleem gaat, komt ook uit het onderzoek naar voren. “We tellen in totaal 600.000 mensen met bijzondere noden”, zegt Stefaan Hanson van het verbond der Vlaamse Tandartsen (VVT). “Maar dat is echt een minimum, waarschijnlijk ligt het werkelijke aantal nog hoger.”

Het rapport was een initiatief van het RIZIV en het VVT. Onderzoekers van de universiteiten van Gent en Leuven werkten mee aan het project. (GFR)

Bron:
Toptrends

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
Interview BNR met Mieke Bakker en Menke Smit over een gezond gebit op latere leeftijd

Interview NMT voorzitter over vrije prijzen

Tandartsen mogen per 1 januari zelf hun tarieven bepalen. Patiënten kunnen op basis van de tarieven en de prestaties van de tandartsen zelf beoordelen naar welke tandarts zij gaan. Rob Barnasconi, voorzitter van de Nederlandse Maatschappij ter Bevordering van de Tandheelkunde, vertelt.

 

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Premie betalen steeds vaker een probleem

Steeds meer verzekerden van zorgverzekeraar Menzis kunnen hun premie niet betalen en vragen een betalingsregeling aan. Dat zei Menzis-topman Roger van Boxtel gisteren op het grote zorgevenement Diagnose 2025. Op het evenement voor de toekomst van de zorg sprak Van Boxtel openhartig over de rol van verzekeraars in het beteugelen van de zorgkosten.

“We zien een daling van het aantal mensen dat een aanvullende verzekering neemt en een stijging van het aantal mensen dat de premie niet meer kan betalen”, aldus Van Boxtel tijdens de bijeenkomst op de Nyenrode Business Universiteit in Breukelen. In het licht van deze ontwikkelingen kondigde de topman een product voor zorgsparen aan waar Menzis al ver mee gevorderd is.

Bezuinigingen
Van Boxtel vertelde voor twintig procent te hebben bezuinigd binnen zijn eigen organisatie. Hierbij speelt het feit dat verzekeraars te maken krijgen met steeds hogere solvabiliteitseisen. “Het vlees raakt wat dat betreft wel van de botten.”

Regierol
Hoewel verzekeraars het volgens Van Boxtel niet breed hebben, krijgen ze wel de regierol toebedeeld bij het inperken van het zorgvolume. “Er wordt van ons verzekeraars verwacht dat wij het volume gaan beheersen. Terwijl verzekeraars in principe alleen over de kwaliteit en de prijs gaan. Toch zijn wij schijnbaar de partij die tegen Nederland moet gaan zeggen dat het allemaal niet meer kan.”

Zbc’s
De verzekeraar deed een aantal pittige uitspraken in zijn speech. Over zelfstandige behandelcentra (zbc’s) zei hij: “Als zorgverzekeraar krijg je het idee dat je twee keer aan het betalen bent.” Over ‘onzinpoli’s’ was de verzekeraar ook niet positief: “Je hebt waarschijnlijk maar twee snurkpoli’s nodig voor heel Nederland.” Volgens hem is het motto van de Nederlandse zorg: ‘alles erbij en nooit iets eraf’.

Laatste levensjaren
Afsluitend zwengelde Van Boxtel discussies aan over de overbelasting van mantelzorgers en de behandeling in de laatste levensjaren. “In hoeverre moeten artsen blijven doorbehandelen bij negentigjarigen? Dat is een discussie die nu echt gevoerd moet worden in de maatschappij.”

Bron:
Zorgvisie

 

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
NZa wachttijden kaakchirurgie

Nederland aantrekkelijk voor Vlaamse tandartsen

In de Belgische grensstreek met Nederland dreigt een tekort aan tandartsen. Dat komt doordat Vlaamse tandartsen steeds meer uitwijken naar Nederland. Ze kunnen daar kortere werktijden maken en krijgen beter betaald.

Een woordvoerder van het het Vlaamse Verbond van Tandartsen heeft dat vandaag gezegd in de Gazet van Antwerpen. Vooral in de Kempen en Belgisch Limburg is volgens hem sprake van een probleem. Hij dringt aan op overheidsmaatregelen om het tekort op te vangen.

Bron:
ANP, AD

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
Tijd - geld

NPCF: Stel experiment vrije tandartsprijzen uit

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) wil voorkomen dat minister Schippers al op 1 januari 2012 start met een driejarig experiment waarbij tandartsen zelf hun prijzen mogen bepalen. NPCF-directeur Wilna Wind: ‘De patiënt beschikt voor 1 januari 2012 zeker niet over de informatie die hij nodig heeft om de kwaliteit van zijn tandarts te beoordelen. De invoer van vrije prijzen komt een jaar te vroeg.’

Keuze-informatie ontbreekt
Tandartsen werken er samen met onder meer de NPCF aan om van alle tandartspraktijken in Nederland in kaart te brengen hoe ze scoren op zaken als hygiëne, het aantal patiënten met cariës (gaatjes), en de levensduur van kronen. Die gegevens moeten worden verwerkt tot informatie op grond waarvan patiënten de kwaliteit kunnen beoordelen. Op z’n vroegst in 2013 is het mogelijk om online na te gaan hoe een tandarts op die kwaliteitsaspecten scoort. Wilna Wind: ‘Patiënten hebben deze informatie nodig om hun keuze voor een tandarts te kunnen baseren op de beste prijs-kwaliteitverhouding. Zonder deze informatie gaat het systeem van vrije prijzen niet werken’.

Resultaten meldactie
De huidige tandartsenzorg laat te wensen over. Uit een recente NPCF-meldactie blijkt dat tandartsen hun patiënten onvoldoende informeren over behandelingen en prijzen.

  • Meer dan de helft van de 2200 respondenten krijgt bij een vervolgbehandeling geen plan met de verschillende behandelmogelijkheden en een prijsopgave.
  • De voorlichting over de mogelijke bijwerkingen van een verdoving laat te wensen over. Het merendeel van de respondenten (53%) wordt hierover niet geïnformeerd.
  • Hetzelfde geldt voor het gebruik van geneesmiddelen of het informeren naar de gezondheidstoestand van de patiënt. Slechts een derde van de respondenten geeft aan dat er bij de controle of behandeling wordt gevraagd naar de gezondheid en eventueel gebruik van geneesmiddelen.

De NPCF vindt dat de tandartsen op deze punten heel snel moeten verbeteren. ‘Mensen melden dat ze onaangenaam werden verrast met torenhoge rekeningen of dat ze heftige ingrepen kregen waar ze vooraf onvoldoende over werden geïnformeerd. Als we straks een systeem hebben van vrije prijzen mogen we van tandartsen verwachten dat ze de patiënt beter gaan informeren, vooral over verschillende behandelmogelijkheden en de kosten daarvan.’ zegt Wind.

Brief aan de minister
De NPCF dringt er in een brief aan de Vaste Kamercommissie VWS op aan om een jaar te wachten met het invoeren van het experiment met vrije prijzen. Uitstel draagt volgens de NPCF bij aan de motivatie van tandartsen om nu serieus aan de slag te gaan maken met het beschikbaar stellen van kwaliteitsinformatie voor de patiënt.

De NPCF heeft inmiddels weten te voorkomen dat het experiment vijf jaar gaat duren. Twee jaar vindt de NPCF lang genoeg en het houdt bij de tandartsen de druk op de ketel om verbeteringen door te voeren en informatie met de patiënt te delen. Als na twee jaar onvoldoende voortgang is bereikt, moet het mogelijk zijn om weer terug te vallen op het huidige systeem met maximumprijzen.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld

Besparing zorg door eigen risico

Een evaluatie van Ecorys Nederland en Berenschot Groep toont aan dat het verplichte eigen risico in de zorg honderden miljoenen per jaar bespaart.

Door invoering van dat eigen risico maken mensen minder gebruik van medische zorg, zonder dat de gezondheid in gevaar komt.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, aldus De Telegraaf. Overigens wordt verwacht dat de overschrijding in de zorg rond 2015 op bijna 3 miljard euro zal liggen.

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Koninklijke Onderscheiding voor Rob Schaub

Hoogleraar Tandheelkundige zorgverlening Rob Schaub ontving 16 juni 2011 uit handen van burgemeester Frank van Zuilen van Tynaarlo een Koninklijke Onderscheiding. Hij is gedecoreerd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Schaub heeft de opleiding Tandheelkunde, nadat die in 1987 werd opgeheven, vanaf 1996 nieuw leven ingeblazen. In combinatie met de opleiding Mondzorgkunde kwam de studie weer tot bloei. Hij zette zich daarbij speciaal in voor de mondverzorging van dak- en thuislozen en ouderen in zorgcentra. In zijn woonplaats Eelde is hij vrijwilliger bij basschool De Ekkel en coach van de hockeyclub.

Bron:
Nieuwsbank.nl


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Studenten tandheelkunde

Faculteit Tandheelkunde wordt studentencomplex

Woningbouwvereniging de Alliantie heeft toestemming gegeven om het oude gebouw van de Amsetrdamse tandheelkundefaculteit om te bouwen tot een groot studentencomplex. Het complex biedt straks onderdak aan 460 studenten. Studentenunie ASVA gaat het hele proces begeleiden.

In totaal staat er in heel Amsterdam meer dan een miljoen vierkante meter aan kantoorruimte leeg. En dat terwijl de woningnood onder studenten zeer hoog is. Het tekort in Amsterdam is naar schatting 10.000 kamers. ‘De 460 nieuwe kamers zijn dan ook broodnodig,’ aldus ASVA-voorzitter Lodewijk Berkhout.

Bron:
Campus.tv

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
kind - huilen

Protocol kindermishandeling

Het Protocol kindermishandeling is bestemd voor iedereen die beroepshalve te maken heeft met kinderen tot 19 jaar, hun ouders of verzorgers. Het volgt de regels van de a.s. Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en het Basismodel meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.

Bekijk of download het protocol en het bijbehorende stappenplan.

Lees meer over: Kindertandheelkunde, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

NZa verduidelijkt zorgplicht verzekeraars

Consumenten en patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat zij de zorg en de vergoeding krijgen waar zij recht op hebben. Dat valt onder de zorgplicht van zorgverzekeraars. De Nederlandse Zorgautoriteit werkt in het Toezichtkader Zorgplicht uit wat die zorgplicht inhoudt. Het formuleren van de zorgplicht versterkt de positie van consumenten en patiënten.

Overzicht normen en verplichtingen
In de Zorgverzekeringswet (Zvw) is vastgelegd dat verzekeraars moeten zorgen dat verzekerden toegang hebben tot voldoende, kwalitatief goede en betaalbare zorg. Met het toezichtkader zorgplicht maakt de NZa duidelijk waar zij verzekeraars op toetst in haar toezicht op de rechtmatige uitvoering van de Zvw. De NZa stelt geen nieuwe verplichtingen voor verzekeraars vast. Zij geeft een overzicht van de normen en verplichtingen die door veldpartijen zelf, en instanties als het ministerie van VWS en de Inspectie voor de Gezondheidszorg zijn opgesteld. Die kunnen na overleg met het veld worden bijgesteld.

Rechten
Met het kader geeft de NZa ook aan waar consumenten recht op hebben. Het is van belang dat verzekerden inzicht hebben in wat zij van hun zorgverzekeraar mogen verwachten als het gaat om goede, betaalbare en tijdige zorg. Consumenten kunnen hun verzekeraar dan gericht aanspreken op zijn zorgplicht. Zo moeten verzekeraars zorg van goede kwaliteit inkopen. De zorg moet goed bereikbaar zijn voor de verzekerden, spoedeisende hulp moet snel beschikbaar zijn. Voor specialistische behandelingen mag de verzekeraar consumenten naar een aanbieder verder weg verwijzen. Ook hebben verzekerden recht op tijdige hulp, er zijn normen vastgesteld voor wachttijden. Bij lange wachtlijsten kunnen consumenten verzekeraars daarop aanspreken.

Als een verzekerde behoefte heeft aan bepaalde zorg, moet de verzekeraar bemiddelen om te regelen dat hij deze krijgt. Dat geldt niet alleen voor verzekerden met een naturapolis (waarbij de verzekeraar aanbieders contracteert) maar ook bij een restitutiepolis (waarbij een verzekerde zelf kiest naar welke aanbieder hij wil). Bijvoorbeeld wanneer de verzekerde niet tijdig terecht kan bij een gecontracteerde zorgaanbieder. Als er schaarste aan zorg dreigt, doordat een aanbieder failliet dreigt te gaan, moet een verzekeraar bij een naturapolis proactief alternatieven voor zijn verzekerden achter de hand houden.

Bron:
NZa

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
spiegel - tandarts

Hoe herkent u kiespijn bij peuters?

Lezing tijdens de opening van het Centrum Tandheelkunde in Bijzondere Gevallen Doetinchem, door Wilma Kouwenberg-Bruring, tandarts-pedodontoloog.

Cariës in het melkgebit geeft een grotere kans op cariës in het blijvend gebit. Door kiespijn kunnen kinderen minder gaan eten en slapen. De concentratie kan afnemen en gedragsproblemen kunnen toenemen. Kinderen met kiespijn kunnen zich minder goed ontwikkelen.

Kiespijnstoplicht
Bij peuters kan men aan het gedrag beoordelen of er sprake is van kiespijn. Om te weten te komen of hier sprake van is kan het onderstaande vragenlijstje – het Kiespijnstoplicht – worden gebruikt. Wordt er 1 vraag met ‘vaak’ beantwoord of 2 vragen met ‘soms’ dan wordt aangeraden met het kind de tandarts te bezoeken, omdat er sprake kan zijn van kiespijn

Hoe vaak merkt u dat uw kind:

  • Klaagt tijdens het tandenpoetsen
  • Iets lekkers plotseling weg legt
  • Eten afbijt met de kiezen i.p.v. met de tanden
  • Moeite heeft met kauwen
  • Aan één kant kauwt
  • Tijdens het eten plotseling begint te huilen
  • Naar zijn/haar wang grijpt tijdens het eten

Sterkste voorspellers hierbij zijn:

  • Naar je wang grijpen tijdens het eten
  • Iets lekkers eten en plotseling en wegleggen
  • Moeite hebben met kauwen

Kiespijn geen reden eerder bezoek tandarts
Uit een – nog niet gepubliceerd – onderzoek blijkt dat bij peuters kiespijn geen reden lijkt te zijn om eerder naar de tandarts te gaan en voor de tandarts ook niet om (meer) vullingen te leggen. Het Kiespijnstoplicht zou een hulpmiddel kunnen zijn voor ouders, verzorgers, tandartsen, huisartsen, medische staf van consultatiebureaus, onderwijzend personeel en anderen om gedrag gerelateerd aan kiespijn te kunnen herkennen.

Waarom geven kinderen pijn niet aan?
Na dit betoog vroeg ik me af waarom er een Kiespijnstoplicht afgenomen moet worden. Waarom geven de kinderen zelf niet aan dat ze pijn hebben? Volgens QP mondhygiëne van 23 maart 2011 kunnen kinderen op deze leeftijd hun pijn nog niet goed benoemen of nog niet zelf duidelijk aangeven waar het pijn doet. Wanneer jonge kinderen kiespijn hebben, is dat meestal voor de eerste keer. De kiespijn is bovendien niet altijd lokaal en soms cyclisch van aard, wat duidelijke communicatie bemoeilijkt. Als het pijnlijke element necrotisch wordt, of er ontstaat een fistel waardoor de druk verlaagt, kan de kiespijn tijdelijk verdwijnen. Het gevolg is dat sommige kinderen helemaal niet klagen, zelfs niet als er sprake is van‘rampant caries’.

Bron:
Lezing bij de opening van het Centrum voorTandheelkunde in Bijzondere Gevallen op 20 mei 2011 in Doetinchem door mevrouw Wilma Kouwenberg-Bruring, tandarts-pedodontoloog, erkend door de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde.

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Pijn | Angst, Thema A-Z
kanker

Vroegtijdige herkenning van mondkanker

Verslag van de lezing van kaakchirurg dr. Spijkervet over hoe te verwijzen naar een kaakchirurg, kenmerken en voorstadia van mondkanker.

De heer dr. Spijkervet ontvangt ons enthousiast. ‘Het wordt een leuke avond!’, zegt hij. Hij geeft ons een formulier waarop wij een diagnose kunnen invullen van de aandoeningen op de foto’s die hij laat zien. ‘Nee, het is geen examen en ook geen huiswerk’, geeft hij aan. Wij zijn weer gerustgesteld. Toch mogen enkelen van ons met een laserlampje aanwijzen wat we precies waar menen te zien. Zo blijven we in elk geval goed bij de les. We krijgen een foto van iets wat op een koortsblaar lijkt. Het blijkt de maligne plaveiselcelcarcinoom te zijn. Als we goed kijken, zien we inderdaad dat het meer gezwollen is dan dat het bij herpes simplex zou zijn. We leren dat palperen hierbij ook erg belangrijk is.

Verwijzen
We krijgen een verwijsbrief te zien die nu niet bepaald veel zegt. Hiermee wil dr. Spijkervet illustreren dat dit een verwijsbrief is waarmee hij niet veel kan doen.

Duidelijk zet hij uiteen welke gegevens in elk geval in een verwijsbrief voor een kaakchirurg behoren te staan:

  • Praktijkgegevens en naam van de verwijzer
  • Patiëntgegevens: naam, geboortedatum, woonplaats, telefoonnummer
  • Korte historie: de duur van de aandoening, de locatie en eventuele veranderingen
  • Eventueel differentiatie diagnose
  • Algemene gezondheid en medicatie

Bij verdenking van maligniteit dient men direct naar het ziekenhuis te bellen. Met een OPG kan de kaakchirurg niet zoveel; het past niet in het computersysteem wegens gebrek aan persoonlijke informatie.

Kenmerken mondkanker

  • Meestal ulceratie
  • Soms geringe zwelling
  • Enkelzijdig
  • In vroeg stadium weinig klachten
  • Induratie = ingroei in omgevende weefsels, hierbij gaat de omgeving stugger aanvoelen
  • Voorkeurslocatie: tongrand, mondbodem, lip, gingiva en wang
  • Functieproblemen: losse gebitselementen, niet passende prothese, bewegingsbeperking tong/mondopening
  • Gevoelsstoornis, bijvoorbeeld oorpijn

Epidemiologie en etiologie
Van alle vormen van kanker is slechts 2% mondkanker. 90% van de mondkanker is een plaveiselcelcarcinoom. Bij mannen komt mondkanker dubbel zo vaak voor als bij vrouwen en dan meestal boven het 40e-50e levensjaar. Roken en alcohol zijn de belangrijkste oorzaken. Ook kan het veroorzaakt worden door zonlicht.

Voorstadia van mondkanker
Afwijkingen in het voorstadium van mondkanker noemt men ‘premaligne’. Hierbij ziet men celveranderingen die ook bij kwaadaardige epitheelcellen worden gezien. Bij lippen kan men actinische cheilitis zien: een bleek, atrofische en wat stug lippenrood veroorzaakt door blootstelling aan het zonlicht. Als men dit waarneemt, is er een biopsie geïndiceerd. Verder kan de patiënt geadviseerd worden om de lippen vet te houden, direct zonlicht te vermijden en zich goed in te smeren met zonnebrandcrème factor 50. Blijf als mondzorger de situatie goed onder controle houden. 90% van lipkanker komt op de onderlip voor.

In het mondslijmvlies komen in het voorstadium van mondkanker voor:

  • Leukeplakie / erythroplakie
  • Lichen Planus en dan met name de erosieve vorm, 0,04-1,8% ontaardt daadwerkelijk in kanker

Bron:
Quality Practice themadag februari 2011, lezing van dr. F.K.L. Spijkervet, kaakchirurg, werkzaam bij het Universitair Medisch Centrum Groningen, afdeling Mondziekten, kaakchirurgie en bijzondere tandheelkunde.

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
zorg - geld

Schippers wil schrappen in basispakket

Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) wil volgend jaar gaan snijden in het basispakket in de gezondheidszorg om de forse overschrijdingen bij Volksgezondheid op te vangen. Ingewijden hebben dat woensdag gemeld.

Stoppen met roken uit basispakket
Dit jaar is er een overschrijding op de zorg van 1,1 miljard euro, die onder meer wordt opgevangen met meevallers. Als het kabinet helemaal niet zou ingrijpen, zouden de overschrijdingen in 2015 oplopen tot 3 miljard euro per jaar. Daarom moet ook het basispakket eraan geloven. Zo verdwijnen therapieën om te stoppen met roken uit het pakket, net als dieetadvisering. Wie met chronische klachten naar de fysiotherapeut gaat, moet meer behandelingen zelf betalen: twintig. Mensen met psychische klachten moeten een hogere eigen bijdrage betalen en krijgen minder consults vergoed. In plaats van acht zijn dat er straks nog vijf.

Huisartsen
Ook huisartsen moeten een bijdrage leveren. Volgens ingewijden moeten zij ongeveer 130 miljoen euro van hun budget inleveren. Het kabinet moet vrijdag nog een knoop doorhakken over de voorstellen van Schippers. De minister wilde woensdag niet vooruitlopen op de maatregelen om de groei van de zorguitgaven te matigen. Ze wees erop dat ondanks de financieel-economische crisis het kabinet er deze periode 15 miljard euro extra voor uittrekt. “Voorkomen moet worden dat de zorguitgaven nog verder oplopen.”

Bron:
ANP

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
ouders

Kind behandelen zonder fiat beide ouders mag

Het belang van het minderjarige kind staat altijd voorop, ook als een arts voor een behandeling niet de vereiste dubbele toestemming heeft van beide ouders van het kind.

Dat heeft het Centraal Tuchtcollege geoordeeld in twee zaken die op 24 mei voorkwamen. Beide klachten werden ongegrond verklaard. Het tuchtcollege breekt hiermee volgens de KNMG met eerdere uitspraken. Als één van de ouders het kind begeleidt en er geen sprake is van een ingrijpende, niet-noodzakelijke of ongebruikelijke behandeling, mag de arts er, wat het tuchtcollege betreft, in principe van uitgaan dat er toestemming is van beide ouders.

Uitzonderingen dubbele toestemming
De vereiste dubbele toestemming kent wat het tuchtcollege betreft twee uitzonderingen. De eerste uitzondering is het voorkomen van ernstig nadeel voor het kind. In één van de zaken ging het om een 13-jarige jongen met gescheiden ouders, waarvan de moeder wilde dat hij gevaccineerd zou worden, terwijl de vader, de klager, daartegen was. Het niet laten vaccineren zou voor de jongen ernstig nadeel kunnen opleveren als hij besmet zou zijn geraakt.

De tweede uitzondering betreft de wens van de minderjarige patiënt zelf. De 13-jarige jongen heeft zelf tijdens gesprekken en in een schriftelijke verklaring bij de huisarts aangegeven gevaccineerd te willen worden, ook al wist hij dat zijn vader daartegen was.

In de andere zaak ging het ook om gescheiden ouders. De vader, de klager, had zijn zoon zonder toestemming van de moeder ingeschreven bij een andere huisarts. Ook had hij de oude huisarts uitdrukkelijk verzocht zijn zoon niet meer te behandelen. De moeder bezocht toch drie keer de oude huisarts en gaf bovendien geen toestemming om het kind te laten behandelen door de nieuwe huisarts. Ook in deze zaak oordeelde het Centraal Tuchtcollege dat de vader het belang van het kind niet liet prevaleren.

Kinderrechter
Het tuchtcollege stelt bovendien dat gezagdragende ouders zich moeten wenden tot de (kinder)rechter als het niet lukt om samen tot de keuze van een huisarts te komen in wie beiden vertrouwen hebben.

De uitspraken zijn voor de praktijk van de gezondheidszorg erg belangrijk, meldt de KNMG op haar website. De organisatie vindt dat het tuchtcollege de praktijk een nuttig handvat aanreikt en dat de zorg beter werkbaar wordt voor artsen.

Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: Kindertandheelkunde, Thema A-Z
Stijging - verzekering

Verhoging eigen risico zorgverzekering per 1 januari 2012

Het eigen risico in de Zorgverzekeringswet wordt per 1 januari 2012 met € 40 verhoogd. Op 24 mei 2011 is een wetsvoorstel tot wijziging van deze wet bij de Tweede Kamer ingediend (Kamerstuknummer 32788).

De verhoging moet bijdragen aan een beheersing van de collectieve zorguitgaven. Het gemiddeld eigen risico stijgt hierdoor met €23.
Bron:
Pleinplus

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
tip - gesprek

Zorg pleit voor behoud van tolkendiensten

Koepels van artsen en andere zorgprofessionals boden gisteren een petitie aan minister Schippers van VWS aan. Zij vragen haar om af te zien van haar voornemen om de bestaande vergoeding voor de tolk- en vertaaldiensten per 2012 af te schaffen.

De zorgprofessionals vinden het voornemen van de minister slecht voor de kwaliteit van de zorg, slecht voor de volksgezondheid en ook het argument van kostenbesparing geldt niet. Ondertekenaars van de petitie zijn: artsenorganisatie KNMG, het Nederlands Huisartsen Genootschap, de Landelijke Huisartsenvereniging, NIGZ, verloskundigenorganisatie KNOV en GGD Nederland.

‘Eigen verantwoordelijkheid’
Schippers vindt dat patiënten zelf verantwoordelijk zijn om Nederlands te spreken of een tolk te regelen. Die verantwoordelijkheid ligt echter bij de arts, zo stellen de ondertekenaars van de petitie. Immers, de dokter kan zonder tolk niet voldoen aan de wettelijke verplichting om zorg te leveren die aan de eisen in de Kwaliteitswetten voor de zorg voldoet. Wanneer er geen tolk ingeschakeld kan worden blijft de arts in gebreke.

Risico’s
Het werken zonder tolken zal zorgen voor een toename van risico’s voor de volksgezondheid. Het vóórkomen van veel infectieziekten hangt samen met internationalisering en migratie. Juist in deze situaties zijn bron- en contactopsporing, leefregels, snelle medische interventies en goed geneesmiddelengebruik essentieel. Het niet, te laat of onvoldoende voorhanden hebben van tolken/vertaaldiensten is niet alleen een bedreiging voor de mensen die het betreft, maar voor alle Nederlanders.

Toename
De ondertekenaars van de petitie verwachten dat het aantal medische onderzoeken zal toenemen. Hulpverleners zullen voorafgaande aan een behandeling eerst de voorgeschiedenis en relevante omstandigheden willen weten alvorens tot behandeling over te gaan. Als taal een barrière is, zal de medische diagnostiek toenemen.

Bron:
Zorgvisie.nl

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Inspectie

Kabinet presenteert ombuigingen in AWBZ: meer inspecties op de werkvloer

Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS) heeft op 1 juni haar toekomstvisie voor de AWBZ gepresenteerd. Eén van de genoemde maatregelen: de Inspectie voor de Gezondheidszorg zal meer inspecties op de werkvloer uitvoeren.

Tijdens haar persconferentie sprak Veldhuijzen van Zanten van een “samenhangend pakket van maatregelen”. Het kabinet zal de zogenoemde IQ-maatregel, die in het regeer- en gedoogakkoord is afgesproken om het beroep op de AWBZ terug te dringen, een jaar uitstellen. “Die maatregel is heel specifiek en ik kan daar nog niet mee uit de voeten”, aldus de bewindsvrouw.

Meer inspecties op de werkvloer
Andere maatregelen die de staatssecretaris aankondigde, zijn: het kabinet scheidt wonen en zorg in de AWBZ in 2014, de zorgkantoren zullen in 2013 worden opgeheven, de AWBZ-functie begeleiding gaat naar de Wmo, het bestuur en het toezicht op zorginstellingen worden verbeterd en voorgenomen fusies tussen instellingen zullen scherper worden getoetst om te voorkomen dat instellingen te groot worden. Ook wil het kabinet bezien of te grote instellingen kunnen worden opgesplitst als de kwaliteit of de veiligheid in het geding is. De Inspectie voor de Gezondheidszorg zal meer inspecties op de werkvloer uitvoeren.

Pgb
Om de uitgaven aan het persoonsgebonden budget (pgb) terug te brengen, wil Veldhuijzen van Zanten alleen nog pgb’s toekennen aan cliënten met een verblijfsindicatie. Voor deze groep stijgt het budget met 5 procent. Mensen die geen pgb meer krijgen, kunnen zorg in natura ontvangen. Daarnaast wil de bewindsvrouw in overleg met zorgkantoren bekijken of de innovatieve en goedkopere zorgvormen die door het pgb zijn ontstaan, ook via zorg in natura kunnen worden gegeven.

Voorkomen fraude
Om fraude met het pgb te voorkomen, wil het kabinet dat zorgkantoren mensen die voor het eerst een pgb krijgen beter begeleiden. Ook moet een cliënt eerst een zorgplan opstellen, pas daarna wordt een pgb verstrekt. Verder mag het pgb vanaf 1 januari aanstaande alleen nog maar op een speciaal daarvoor geopende betaalrekening worden gestort. Ook stopt per 1 januari aanstaande voor nieuwe budgethouders de mogelijkheid pgb-middelen in te zetten voor bemiddelingsbureaus.

Bron:
Zorgvisie.nl

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Praktijk Tandzorg Assen langer dicht

Tandzorg Assen is door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) voor onbepaalde tijd gesloten. Dat besluit is door de inspectie genomen nadat vorige week bij een tweede controle bleek dat de praktijk eerder vastgestelde tekortkomingen onvoldoende heeft verholpen.

Eerder besloot de IGZ de praktijk voor een week te sluiten. Volgens een woordvoerder van de IGZ heeft ze vastgesteld dat de veiligheid van en de zorg aan de patiënten van Tandzorg Assen onvoldoende is gewaarborgd. “En dan kunnen wij maar een besluit nemen en dat is sluiting voor onbepaalde tijd.”

Bron:
Dagblad van het Noorden

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z