beperking

Vergoeding basisverzekering niet-tandheelkundige lichamelijke- en/of verstandelijke beperking

Bij welke niet- tandheelkundige lichamelijke- en/of verstandelijke beperkingen krijgt de patiënt een vergoeding uit de basisverzekering?

Bijzondere toepassing van normale tandheelkunde
Bij tandheelkundige hulp aan patiënten met een niet-tandheelkundige lichamelijke- en/of verstandelijke beperking gaat het veelal om bijzondere toepassingsvormen van het uitoefenen van de normale tandheelkunde. Daarbij dient u te denken aan gedragswetenschappelijke begeleiding of het toedienen van sedatie in de vorm van medicamenteuze-, intraveneuze-, inhalatie- of narcose toediening.

De bijzondere hulp betekent in deze gevallen het verlenen van de normale tandheelkunde onder bijzondere omstandigheden waardoor dit meer tijd en moeite kost. Vaak zal met het oog op de behandeling van deze patiënten ook de deskundigheid van een andere specialist moeten worden ingewonnen.

Gewone hulp niet voldoende
Het hebben van een beperking betekent niet per definitie dat een aanspraak bestaat op Bijzondere Tandheelkunde. Er is pas sprake van Bijzondere Tandheelkunde indien de gewone hulp voor de patiënt niet voldoende is om een tandheelkundige functie te behouden of te verwerven gelijkwaardig aan de functie die hij zou hebben gehad zonder de beperking.

Enkele voorbeelden

Allergie
Bij een verzekerde was sprake van een niet tandheelkundige lichamelijke aandoening: een allergie voor metaal componenten in een frameprothese.
Het standpunt van de betreffende ziektekostenverzekeraar was dat een frameprothese geen verstrekking is en dat in geen enkele vorm ooit zou kunnen zijn.
Het College Van Zorgverzekeringen (CVZ) was in deze casus van mening dat een patiënt op grond van artikel 8 lid 2 RTHZ, thans artikel 2.7, lid 1 sub b Besluit Zorgverzekeringen (Bzv), aanspraak heeft op een gouden frameprothese, omdat het standpunt van de betreffende ziektekostenverzekeraar geen steun vindt in de regelgeving 1).

Syndroom van Sjögren
De rechtbank was van oordeel dat een patiënt met het Syndroom van Sjörgen, een niet-tandheelkundige aandoening, aanspraak heeft op tandheelkundige hulp in de vorm van implantaten met kronen. Motivering: zonder die hulp kan de patiënt geen tandheelkundige functie behouden gelijkwaardig aan die welke de patiënt zou hebben gehad als de aandoening zich niet had voor gedaan.
Dat het Syndroom van Sjögren de oorzaak is van de gebitsschade wordt niet erg aannemelijk geacht, maar de rechtbank maakt uit het bepaalde in artikel 8, lid 2 RTHZ, thans artikel 2.7, lid 1 sub b Besluitzorgverzekeringen (Bzv), niet op dat dit oorzakelijk verband tussen de aandoening en de gebitsschade als vereiste is gesteld voor de verstrekking van implantaten 2).

Syndroom van Down
Een niet-tandheelkundige lichamelijke en/of verstandelijke beperking in combinatie met het syndroom van Down stond centraal in een aanvraag voor een brugconstructie ter vervanging van twee ontbrekende elementen in het front, de 21 en 22.

De behandelend tandarts vroeg de brug aan, omdat hij van mening was dat de aangeboren genetische afwijking extra aandacht voor het gebit noodzakelijk maakt en omdat een uitneembare prothetische voorziening een risico van inslikken geeft.

De vraag die hier aan de orde is luidt: ‘of een eenvoudige uitneembare prothetische voorziening is gecontra-ïndiceerd bij het Syndroom van Down?’ De Ziekenfondsraad oordeelde dat een uitneembare voorziening, zoals een frameprothese, met gegoten klammers aan het restgebit vastzit en dus niet als een los plaatje door de mond ‘zwemt’. Zo’n prothese kan door zijn omvang nooit worden ingeslikt, zodat de niet tandheelkundige aandoening van de patiënt, syndroom van Down, niet zodanig ernstig is dat vast brugwerk strikt noodzakelijk is 3).


Voor advies en hulp bij vergoedingsaanvragen voor Bijzondere Tandheelkunde kunt u contact opnemen met: Rien van der Horst, oud adviserend tandarts Zorgverzekeraars, tandheelkundig adviseur Verzekeraars, Juridisch en tandheelkundig adviseur, e-mail, tel. 06- 51332391.

1) Zie: RZA 2002, 187 CVZ 25-10-2002
2) Zie: Uitspraak Rechtbank Maastricht sector bestuursrecht (EK), d.d.: 20—11-2003
3) Zie: Uitspraak Cie van beroepszaken ZFR d.d: 17-03-1999

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Tijd, klok, wekker

Mensen denken altijd dat je als endodontoloog graag miniatuurbootjes in elkaar zet

IInterview met Sander Loos, endodontoloog in opleiding over het vakgebied, zijn manier van werken en nieuwe ontwikkelingen: een vijl die zichzelf aanpast voor verschillende handelingen.

Sander Loos is endodontoloog in opleiding. Zijn vak is een specialistische tak binnen het tandartsenvakgebied dat zich richt op wortelkanaalbehandelingen waarbij gebruik wordt gemaakt van een operatiemicroscoop. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van een operatiemicroscoop, omdat zo de wortelkanalen beter gevonden en behandeld kunnen worden. Veel van zijn patiënten zijn naar hem doorverwezen door een reguliere tandarts vanwege de complexiteit van de operatie. Op dit moment neemt zijn praktijk geen nieuwe patiënten meer aan vanwege de drukte. Zo kan hij zijn werk met zorg en respect voor de patiënt blijven uitvoeren. Samen met een collega en twee tandartsassistenten helpt hij patiënten in Soest en omstreken in Tandartspraktijk Soestdijk.

Met wat voor problemen komen patiënten bij u langs?
Patiënten komen met verschillende problemen bij ons langs. Dat kan een dichtgeslibd wortelkanaal zijn of een reparatie bij een bijhandeling die niet goed is verlopen.

Waarom kan de gewone tandarts niet deze behandeling uitvoeren?
Je ziet toch dat het onderwijs nu wat beperkter is dan vroeger. Ik ben afgestudeerd in 1987, toen was het een stuk breder. Tandartsen opleiding zijn nu veel meer gedifferentieerd met als gevolg dat de reguliere tandarts wel veel kan, maar meestal niet de specialistische kennis in huis heeft. Het vraagt ook veel geduld en niet iedereen heeft daar zin in.

Waarom wilde u endodontoloog worden?
Ik heb twintig jaar lang als algemeen practicus gewerkt en ik merkte dat ik toch wat meer wilde. Ik had behoefte aan meer specialisatie.
Je moet met geduld werken, je kan zo twee uur bezig zijn. Mensen denken altijd dat je als endodontoloog graag miniatuurbootjes in elkaar zet en dat mijn hele huis vol met knutselbootjes staat, maar dat is helemaal niet waar. Ik ben helemaal niet geduldig. En ik hou niet van knutselen maar ik vind het wel leuk om twee uur lang met één patiënt bezig te zijn.

Op uw website staat dat u geen patiënten meer aanneemt vanwege een verhoging van de wachttijd. Heeft u overwogen om te gaan uitbreiden?
Op het moment zijn er ongeveer tachtig endodontologen in Nederland en studeren er jaarlijks 4 endodontologen af. Er is simpelweg niet genoeg personeel om uit te breiden. Onze manier van werken vind ik prettig.
Het is geen fabriek. Je hebt tegenwoordig van die commercieel slim opgezette tandartsfabrieken maar ik ben het daar niet mee eens. Het is en blijft zorg. Het is nu overzichtelijk voor ons.

Heeft de nieuwe richtlijn omtrent spoedgevallen die 1 januari in werking treed nog ingrijpende veranderingen voor uw praktijk?
Nee, om eerlijk te zijn vond ik het nogal een open deur. Bij ons kan je altijd terecht, mocht ik ziek zijn dan neemt mijn collega het over en mochten we allebei ziek zijn dan zijn er nog veertien andere tandartsen in Soest waar we onze patiënten naar kunnen verwijzen. Wij nemen al geen nieuwe patiënten meer aan zodat we in een ontspannen sfeer tandheelkundige hulp kunnen leveren. Daar hebben we geen nieuwe richtlijn voor nodig.

Zijn er interessante veranderingen in u vakgebied?
Op dit moment hebben ze in Israël een vijl ontworpen die zichzelf kan aanpassen waardoor je verschillende handelingen kan doen met één vijl. Deze Self Adjusting File (SAF) kan voor grote veranderingen zorgen maar het is nog wat prematuur om daar over te spreken omdat het nog niet is bewezen.
Daarnaast is er een CBCT scan die driedimensionale foto’s maakt in plaats van de tweedimensionale foto’s die de röntgenscan maakt. Het enige nadeel is dat de operatie met die foto’s wat duurder is voor de patiënt. Maar het maakt het wel een stuk overzichtelijker.

Door: Thomas Schouten

Lees meer over: Endodontie, Opinie, Thema A-Z
Tips

Sollicitatietips op een rij

Tips voor een goede sollicitatiebrief

Houd de brief bij één pagina. Hanteer de volgende alinea-indeling:

  • Opening
    Schrijf dat u graag wilt werken als tandarts, mondhygiënist of assistent bij de betreffende organisatie. Vermeld waar u de vacature hebt gevonden.
  • Kern
    Noem alleen relevante opleidingen, ervaringen en motivatie, die passen bij de gestelde eisen. Voldoet u niet aan een bepaalde eis, ga daar dan niet op in. Benoem kort andere, positieve ervaringen en karaktereigenschappen.
  • Afsluiting
    Sluit kort en bondig af: Bijvoorbeeld ’In een persoonlijke gesprek licht ik met plezier mijn cv toe’. Voeg uw naam en adresgegevens toe.

Tips voor een goed cv

Gebruik de volgende indeling:

  • Persoonlijke gegevens
    Naam, adres, telefoonnummers, e-mailadres, burgerlijke staat (samenwonen is een formele status) en geboorteplaats
  • Klein, persoonlijk profiel
    Vertel in één zin of paar woorden wat je de organisatie te bieden hebt
  • Opleidingen
    Laat cijfers achterwege
  • Werkervaring
    Begin met uw huidige werk. Vermeld ook vol- en deeltijdbanen, stages én vrijwilligerswerk. Noem steeds een begin- en een einddatum. Zit er ergens een ‘gat’ tussen, omdat u niet hebt gewerkt? Leg kort uit waarom en noteer wat u in die periode wél deed. Gebruik aandachtstreepjes of opsommingstekens om resultaten, vaardigheden en taken te noemen.
  • Activiteiten en kwalificaties
    Vermeld waar u lid van bent, wat u in de vrije tijd doet. Ook kunt u hier andere zaken kwijt: rijbewijs of computerervaring
  • Referenties
    Vermeld dat referenties op verzoek verkrijgbaar zijn. Doe dat alleen als referenten iets zinnigs over uw functioneren te melden hebben. Vraag deze mensen vooraf toestemming of ze referent willen zijn.

Wat kunt u beter NIET vermelden in brief en cv

  • Uitvoerige gegevens van banen langer dan tien jaar geleden
  • Details van recentere banen
  • Redenen waarom u een vorige baan hebt verlaten
  • Uw huidige salaris en eerder verdiende salarissen
  • Een opsomming van examens waarvoor u bent gezakt
  • Uw nationaliteit
  • Gegevens van referenties

Tien tips voor het sollicitatiegesprek

  • Bedenk vragen
    Zijn er onduidelijkheden over de baan zelf, de verantwoordelijkheden en taken? Het sollicitatiegesprek is het moment voor meer concrete informatie. Stel vragen over de organisatie, de geschiedenis, toekomstplannen en de werktijden.
  • Bedenk antwoorden
    Bereid u voor op vragen van uw toekomstige werkgever. Veel gestelde vragen zijn:
    – Waarom wilt u weg bij uw huidige werkgever? (tip: houd het positief!)
    – Waarom wilt u bij ons werken?
    – Waarom vindt u dat juist u deze baan moet krijgen?
    – Wat zijn uw twee beste en slechtste eigenschappen?
  • Oefen het gesprek
    Oefen aan de hand van bovenstaande vragen met iemand die je vertrouwt.
  • Kom op tijd
    Plan van tevoren de route. Vertrek eerder dan u normaal zou doen.
  • Houd naam en telefoonnummer contactpersoon bij de hand
    Zodat u hem of haar bij vertraging tijdig op de hoogte kunt stellen.
  • Neem altijd uw eigen cv mee
    Vaak is dit een leidraad voor het gesprek.
  • De eerste indruk telt
    Let daarom niet alleen op uw kleding of sierraden. Maar ook op hoe u mensen begroet, hoe u erbij zit, welke gebaren u maakt en wat de uitdrukking van uwe gezicht is tijdens het gesprek.
  • De procedure
    Vraag zonodig aan het eind van het gesprek hoe de verdere procedure is.
  • Schrijf thuis direct op hoe het ging
    De namen van de mensen die u gesproken hebt en hun functies. Wat ging er goed en wat kon beter. Als u door bent naar een tweede gesprek, weet u op welke punten u nog iets moet voorbereiden.
  • Het tweede gesprek
    In een volgend gesprek gaat uw toekomstig werkgever dieper in op bepaalde zaken. Of wordt er gedetailleerder gesproken over onderwerpen die met uw nieuwe baan te maken hebben. Ook kan er iemand anders, een toekomstige collega, bij het gesprek aanwezig is.
  • Hoe houd u paniek in de hand
    – Ga pas zitten als je een plaats aangeboden krijgt
    – Accepteer gerust een kopje koffie of thee, ook als u het niet op krijgt
    – Ga rechtop of licht voorovergebogen zitten met uw handen boven tafel
    – Ontspan, het gesprek verloopt beter als je jezelf bent
    – Houd uw antwoorden kort
    – Kijk de ander af en toe recht aan, dan maakt u een eerlijke(r) indruk
    – Neem de tijd om op adem te komen of wat te drinken
    – Vraag eventueel aan het begin naar het verloop van het gesprek

Bron:
Nursing

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
Tandartsen

73 – jarige tandarts werkt nog elke dag van 5 tot 22 uur

We gaan straks allemaal langer doorwerken. Tot welke leeftijd en met welke werktijden blijft het werk plezierig en verantwoord? Een artikel uit het Belgische Nieuwsblad over een actieve 73-jarige tandarts.

73 jaar is hij, maar nog altijd is Bernard actief als tandarts. Hyperactief, zelfs: zijn eerste patiënt komt om 5 uur ‘sochtends, de laatste afspraak ligt rond 21.30 uur. Elke dag. Aan stoppen denkt hij nog niet. Integendeel: hij kocht twee jaar geleden nog splinternieuw materiaal. ‘Ik heb het beroep zien veranderen. Het gebeurt nu dat ik een week geen tand moet trekken.’
Op de vloer van de tandartspraktijk geen kille tegels of laminaat, maar stevig vasttapijt in een vaalgrijze kleur. Ook op de muren. De geur van oude meubelen verdrijft de typische tandartsengeur van ontsmettingsmiddel. Tegen de ene wand een kast met oude encyclopedieën en atlassen, aan de overkant een tv ‘om de patiënten af te leiden als ze zenuwachtig zijn’. Her en der staan allerlei prullaria als stille getuigen van de decennia dat Bernard er al als tandarts werkt.

Alleen het materiaal, dat is nieuw. ‘Twee jaar geleden aangekocht en voor de belastingen op tien jaar afgeschreven, dus ik moet nog minstens acht jaar werken’, grapt Bernard. Veel kans dat hij de oudste tandarts van het land is. En anders is hij wel de actiefste van zijn generatie. De man zou al jaren met pensioen kunnen zijn.

Gewetensonderzoek
‘Ik doe soms ’s avonds een gewetensonderzoek. Of ik door de vermoeidheid geen foutjes heb gemaakt, of ik hier en daar niets had kunnen verbeteren. Maar waarom zou ik met pensioen gaan? Ik kan iets kopen in Tenerife en een mooi bruin kleurtje krijgen, maar dat zou ik snel moe worden. Ik ben vergroeid met mijn personeel. En met mijn patiënten. Want waar moeten die dan naartoe? Ik kan toch moeilijk tegen zo’n madammeke zeggen dat ze maar op zoek moet gaan naar een andere tandarts?’

Druk, druk, druk
Mijn menskes, noemt hij zijn patiënten. ‘Ik beleef veel plezier aan mijn mensen. Er zijn er die al sinds het begin bij mij komen. Ze vertellen me dan over hun overleden man, die ik ook nog gekend heb. Alles bij elkaar heb ik zo’n 300.000 consultaties gedaan. Mijn allereerste patiënte, Pascale, is onlangs overleden. Ze was zwanger van haar eerste kind toen ze hier over voor het eerst kwam. Nu zijn de achterkleinkinderen patiënten van mij.’

Dagindeling
Maar Bernard heeft niet alleen oude patiënten: hij zit met een bloeiende praktijk. Hij bladert door zijn map en toont naar een reeks mappen uit zijn archief. Elke pagina staat vol met afspraken. De eerste om 5 uur ’s morgens, de laatste om 21.30 uur. ‘Ik sta op om 4 uur en kom dan even controleren of alles nog werkt’, zegt de tandarts. ‘Dan kruip ik terug in mijn bed tot 5 uur. ’s Ochtends zijn er zes patiënten, om 7.30 uur plan ik een patiënt met een moeilijk probleem, dat wat langer kan duren.’

In de voormiddag neemt Bernard vrij. ‘Ik eet mijn boterhammen, lees mijn krant en kruip weer in mijn bed. Eigenlijk leef ik twee keer per dag.’ Nadien werkt hij onafgebroken door tussen 12.30 en 22 uur. ‘Als ik terug naar boven ga, eet ik en drink ik een glaasje wijn of een Duveltje. Als ik wat in de wind ben, gaat het slapen gemakkelijk.’ (lacht)

‘Als ik vertraging oploop, wordt het natuurlijk nog later. Het gebeurt vaak dat een patiënt op de stoel zegt van snel nog even dit en daar heb ik ook nog iets. Als je daarin meegaat, moet de volgende patiënt wachten. En omdat die heeft moeten wachten, vindt die ook dat hij meer tijd moet krijgen. Na vijftig jaar ken ik de trucjes van de patiënten wel. Ik vraag de laatsten altijd om een krantje mee te brengen. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik goeiemorgen tegen hen kan zeggen. Maar zelfs als ik tot na middernacht doorwerk, moet ik er de volgende ochtend alweer vroeg uit.’

En dat op zijn 73ste. ‘Je denkt toch niet dat ik al vanaf het begin om 5 uur begon. Ik begon op een normaal uur, maar ik kon het niet volgen. Dus moest ik steeds vroeger beginnen om al mijn patiënten te kunnen zien. En nu is dat een ritme geworden.’

Bijscholen
‘Op conferenties voel ik soms een koude blik in mijn rug: Wat komt die oude mens hier nog doen. Maar zolang ik blijf werken, moet ik me bijscholen.’

Of het beroep niet veranderd is, in al die jaren? ‘Ik stond in het begin nog recht. Nu is het een zittend beroep geworden. Maar het waren niet de middeleeuwen: we moesten de patiënten niet zat voeren voor we een tand trokken, we konden toen ook al verdoven. (lacht) De boortechnieken zijn volkomen omgegooid, de zwarte amalgaamvullingen zijn uit de mode geraakt. Het is ook veel meer conserverend geworden. Het gebeurt nu dat ik een week geen tand moet trekken. En ik heb bij kinderen nog tanden rechtgezet, nu is dat het werk van specialisten. Maar ook nu nog zie ik mensen met gaten in hun mond, waardoor ik mijn bedenkingen heb over de tandarts bij wie ze zijn geweest. Maar het gaat me niet aan, iedereen moet voor zijn eigen drempel vegen.’

Vooral bruggen
‘Ik doe vooral bruggen, omdat ik veel oudere patiënten heb. Ze hebben een gehavend of ontbrekend gebit, maar ze komen naar mij omdat ze graag nog één keer een dikke biefstuk zouden eten. Mijn buren aan de andere kant zijn tandtechnici, die voor mij de bruggen maken. Daardoor is het goedkoper. Ik reken een bescheiden honorarium aan, want voor de centjes moet ik het al lang niet meer doen.’

Opvolgers
Nochtans heeft Bernard twee opvolgers: zijn zonen zijn allebei tandarts geworden en hebben een praktijk naast die van hun vader. ‘We doen elkaar geen concurrentie aan, hoor. Mijn zoon is mijn tandarts, en die van mijn broers en mijn zussen. Want mensen die te dicht bij je staan, verzorg je best niet zelf. Met vrienden, kennissen en rossen hebt ge miserie. Alles met ros haar, dan moet je opletten.’ (lacht)

Bernard neemt ons mee naar de praktijkruimte van zijn zoon. ‘Kijk: het is hypermodern. Mijn kabinet is een beetje oud, ik weet dat wel. Sommige mensen willen iets heel moderns bij de tandarts, met al die witte dingen. Ik hou het liever wat intiemer, met hier en daar een bloemstuk. Sommigen vinden dat gezellig, anderen niet.’

Om het verschil duidelijk te maken, wijst hij naar de affiche van een bikinimodel in de werkkamer van zijn zoon. ‘Zulke dingen ga ik niet in mijn praktijk hangen, hoor. Je ziet haar tanden niet.’ (lacht) Maar Bernard heeft niet te klagen over het vrouwelijk schoon in zijn praktijk. Eerst was zijn echtgenote zijn assistente, maar die geniet nu van haar pensioen. ‘Elke dag gaat ze uit eten, telkens met een andere vriendin. Allez, vriendin, dat hoop ik toch.’

Nu heeft hij een nieuwe assistente. ‘Een ex-airhostess. Een hele schone, ze heeft echt veel charme. Zij verzorgt het gepalaver met de patiënten, ik verzorg hun tanden. Vaak staat mijn handtekening ondersteboven op de doktersbriefjes, omdat ze het me snel onder de neus duwt.’

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
onderzoek - vergrootglas

NPCF wil onderzoek naar onafhankelijke vergelijkingssites voor zorgverzekeringen

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) wil dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onderzoek doet naar de onafhankelijkheid van vergelijkingssites voor (zorg-)verzekeringen. De patiëntenfederatie wil weten in hoeverre de informatie van deze websites misleidend is.

In december maakte de NOS bekend dat zorgverzekeraars Achmea, Menzis en CZ stellen dat de verzekeringsvergelijkingssite Independer.nl niet onafhankelijk is. Ze zeggen dat verzekeraars die Independer geen provisie betalen, anders worden behandeld dan de verzekeraars die wel provisie betalen. De NPCF heeft inmiddels bij de unit Markttoezicht van de NZa het verzoek gedaan om deze signalen mee te nemen in de jaarlijkse marktscan.

Vergelijkingssites zoals Independer hebben een commerciële samenwerking met een aantal verzekeraars. Deze verzekeraars betalen per nieuwe verzekerde een provisie aan de vergelijkingssites. Het vermoeden bestaat dat producten van verzekeraars die geen contract hebben, anders of minder vaak verschijnen in de suggesties voor ‘beste deals’. Independer toont naast zo’n top-3 ook een complete lijst van verzekeringen. De sitebezoeker ziet dat daarin soms verzekeringen beter scoren dan de top-3, maar dat die toch niet in de top-3 van beste deals belanden.

De NPCF wil dat de NZa onderzoekt in hoeverre deze manier van informeren misleidend is. De NPCF wil voorkomen dat sites die zich presenteren als onafhankelijk, andere informatie geven dan vergelijkingssites die geen commerciële samenwerking hebben met zorgverzekeraars.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
inplannen

Tandartsen passen titelvermelding aan

Alle tandartsen die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) begin november aanschreven om te stoppen zich ten onrechte orthodontist te noemen, hebben hun communicatie-uitingen aangepast. Voor alle vijftien tandartsen is het onderzoek afgerond, zij voldoen nu aan de regels.

De NZa en IGZ verzochten begin november vijftien tandartsen die in het register Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG-register) als tandarts staan ingeschreven, maar zich bekend maken als orthodontist om hun communicatie-uitingen aan te passen. Uit de controle die nu is uitgevoerd, blijkt dat alle aangeschreven tandartsen zich nu op de juiste manier bekend maken.

De afgelopen jaren had een aanzienlijke hoeveelheid orthodontisten zich uit het BIG-register laten schrappen en zich ingeschreven als tandarts. Daarbij heeft een aantal hun communicatie-uitingen niet voldoende aangepast. Dat is in strijd met de Wet marktordening gezondheidszorg en de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg.

Bron:
NZa

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Tijd - geld

Verlaging orthodontietarieven uitgesteld

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zal de tarieven voor orthodontie pas in de loop van 2011 verlagen. De reden hiervoor is dat dan gelijke tarieven voor beugelbehandelingen bij tandartsen en orthodontisten kunnen worden ingevoerd. De tarieven bij orthodontisten kunnen nu al verlaagd worden, maar als de tandartstarieven niet volgen, is de verwachting dat veel orthodontisten zich uitschrijven. Als tandarts kunnen zij hogere tarieven rekenen. De consument zou dan gemiddeld juist méér gaan betalen voor een beugel. Daarnaast bestaat het risico dat de complexe orthodontiezorg in gevaar komt. In de loop van 2011 worden gelijke tarieven ingevoerd en kunnen ook de tarieven orthodontie omlaag.

Toegankelijkhied van zorg
De NZa had de tarieven voor orthodontie door tandartsen (D-tarieven) en orthodontisten (O-tarieven) al in januari 2011 op een gelijk niveau willen brengen. Om dit zorgvuldig te doen, kijkt de NZa bijvoorbeeld of de toegankelijkheid van zorg voor de consument in gevaar komt. Hiervoor zijn door een gerechterlijke procedure nog onvoldoende gegevens beschikbaar. De komende maanden worden de gegevens aangevuld en het onderzoek afgerond.

De NZa concludeerde in juli 2010 na onderzoek dat de orthodontietarieven bij orthodontisten 34% lager konden. Als nu al de orthodontietarieven worden verlaagd, zal het verschil in tarief tussen een beugelbehandeling bij een tandarts en orthodontist veel groter worden dan het huidige verschil van gemiddeld 2,25%. Het verschil in tarief zou kunnen oplopen tot 36%. De kans dat orthodontisten zich door dit verschil in tarief gaan uitschrijven en als tandarts gaan declareren, is erg groot. De consument zou dan niet minder, maar juist meer gaan betalen voor een beugel in 2011.

Complexe orthodontische zorg
Ook kan dan complexe orthodontiezorg, bijvoorbeeld voor patiënten met schisis, in gevaar komen omdat tandartsen deze behandelingen niet mogen declareren. De NZa wil dat er voldoende zorg beschikbaar blijft voor deze speciale patiëntengroep en heeft een afweging gemaakt tussen de betaalbaarheid en toegankelijkheid van orthodontische zorg. Besloten is dan ook om de verlaging van het tarief voor orthodontisten, het O-tarief, uit te stellen. Op die manier kan de NZa in de loop van 2011 op hetzelfde moment de tarieven die tandartsen mogen declareren voor orthodontische zorg, de D-tarieven, gelijk trekken met de O-tarieven.

Uitschrijven
Orthodontisten mogen zich uitschrijven en kunnen dan als tandarts declareren. Wat niet mag, is dat voormalig orthodontisten die zich hebben laten uitschrijven toch de titel orthodontist blijven voeren. Hiertegen is de NZa de afgelopen maanden samen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg opgetreden.

Bron:
NZa

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
fuseren - deal

Aankoop verzorgingstak Sara Lee met Prodent en Zendium door Unilever rond

Unilever heeft bekend gemaakt dat vandaag de aankoop van de verzorgingsdivisie van Sara Lee definitief is afgerond. De afdeling is gekocht voor een bedrag van 1,2 miljard. Wel is het concern door de Europese Mededingingsautoriteit verplicht het merk Sanex door te verkopen.

Met de koop versterkt Unilever haar positie op het gebied van persoonlijke verzorging, onder andere door de toevoeging van merken als Neutral en Zwitsal. Wat betreft wasmiddelen krijgt Unilever het merk Biotex in handen en Prodent en Zendium in de categorie mondverzorging.

Bron:
Levensmiddelenkrant

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
online - communicatie

ONVZ lanceert online vergelijkingstool zorgaanbieders

ONVZ Zorgverzekeraar introduceert vanaf deze week een online tool met kwaliteitsinformatie van zorgaanbieders. De informatie wordt verkregen op basis van onafhankelijke en openbare bronnen. Consumenten kunnen zo bijvoorbeeld zelf nagaan welke kliniek in hun regio zit, waar de kortste wachttijd geldt en hoe deze zorginstellingen worden beoordeeld. De website met kwaliteitsinformatie is te vinden op www.onvz.nl en voor iedereen toegankelijk.

Consument wil zelf kiezen
De online tool is ontwikkeld door MediQuest, een bedrijf gespecialiseerd in de analyse van kwaliteitsgegevens van zorgverleners. De onafhankelijke informatie op deze website komt vanuit de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het overheidsprogramma Zichtbare Zorg en publieke informatie van de zorgverleners. Uit onderzoek van MarketResponse, in opdracht van ONVZ, onder ruim 500 consumenten blijkt dat ruim dertig procent van de consumenten zelf wil kiezen welke arts of zorginstelling hen behandelt. Met deze website speelt ONVZ in op deze ontwikkeling.

Vergelijking niet op basis van vergoedingen
ONVZ laat binnen deze website bewust geen vergoedingen van de behandeling zien, zodat de consument alleen maar op basis van kwaliteit de instelling kan kiezen. Erno Kleijnenberg, voorzitter van de Raad van Bestuur van ONVZ: ‘Wij vinden het heel belangrijk dat de consument zelf kan kiezen welke zorg het beste bij hem of haar past. Deze keuze kan ons inziens alleen maar goed gemaakt worden op basis van kwaliteit en betrouwbare, onafhankelijke informatie. In MediQuest hebben we een partner gevonden die ons daar goed bij helpt.’ De online tool geeft ook inzicht in de informatie achter de scores, bijvoorbeeld het percentage geslaagde behandelingen, complicaties en het aantal operaties.

Patiëntenverenigingen en consumentenplatforms
De online tool verwijst daarbij ook door naar websites van patiëntenverenigingen en consumentenplatforms. Kleijnenberg: ’Op die manier kan de consument een zo volledig mogelijk en onafhankelijk beeld krijgen om een optimale keuze te maken. Of om verder in gesprek te gaan met de behandelend arts. Daarnaast kunnen verzekerden met eventuele vragen over de kwaliteitsinformatie met onze ZorgConsulenten contact opnemen.’ De kwaliteitsinformatie op de website wordt constant bijgewerkt. Op dit moment is er informatie beschikbaar over ziekenhuizen en GGZ-instellingen. Vanaf medio 2011 breidt ONVZ de tool uit met andere zorgsoorten.
ONVZ lanceert online vergelijkingstool zorgaanbieders.

Bron:
ONVZ

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
inspectie - vergrootglas

Je kunt niet achter iedere zorgverlener een inspecteur zetten

De Inspectie voor de Gezondheidszorg kan niet iedere zorgverlener controleren. Ze moet het vooral in de gaten hebben als er iets mis dreigt te gaan. De laatste jaren is de inspectie zich hier steeds meer op gaan toeleggen, maar het kan nog steeds beter.

“Je kunt niet achter iedere zorgverlener een inspecteur zetten”, stelt NIVEL-programmaleider, prof. Roland Friele. Terwijl er honderdduizenden mensen in de zorg werken is de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) een relatief kleine organisatie. De inspectie kan niet controleren of iedere zorgverlener zijn werk goed doet. Tegelijkertijd wil ze voorkomen dat ze pas uitrukt als het al is misgegaan. Daarom kijkt de inspectie vooral daar waar het risico het grootst is. Ze noemt dit ‘gefaseerd toezicht’. Dankzij deze vorm van toezicht heeft de inspectie beter in de gaten wat er speelt in de gezondheidszorg en kan ze ook beter verantwoorden hoe ze toezicht houdt. Maar, het kan nog steeds beter, zo blijkt uit een evaluatie die de inspectie heeft laten uitvoeren door het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg). Friele: “De inspectie kiest voor controle op de grootste risico’s. Die kunnen in personen zitten, maar ook in organisaties. Hoe je op tijd achter die risico’s komt, is nog een bijzonder lastige zaak. De instrumenten hiervoor blijken nog onvoldoende ontwikkeld.”

Geen alwetende inspectie
“Zorgverleners zijn allereerst zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van hun zorg en zetten zich daar over het algemeen keihard voor in. We moeten dan ook niet willen dat de inspectie alles weet”, verduidelijkt Friele. “De inspectie heeft een bewakende functie. De inspectie is ervoor om daar waar het niet goed dreigt te gaan handelend op te treden. Daar is ze een eind in gekomen, maar ze is er nog niet. Toen de inspectie begon met het ontwikkelen van het gefaseerde toezicht, werkte zij in de ene regio totaal anders dan in de andere, in het ene ziekenhuis anders dan in het andere. De inspectie werkt nu in heel het land op dezelfde manier, zorgverleners weten daardoor waar ze aan toe zijn. Er is inmiddels veel verbeterd.”

Kwaliteitssysteem
Vanwege de eigen verantwoordelijkheid van zorgverleners en zorginstellingen zoals ziekenhuizen, zou de inspectie zich meer moeten richten op de vraag hoe de bestuurders zorgen voor een veilige en kwalitatief goede zorg in hun instelling en op de vraag of dit toereikend is. Voldoet het systeem om de kwaliteit te bewaken? Is het erop gericht risico’s te voorkomen en daar goed op te reageren? Friele: “Op de risico’s van samenwerken is nog te weinig zicht. Daarnaast werkt deze vorm van toezicht niet bij individuele beroepsbeoefenaren, zoals huisartsen. Daarvoor moet de inspectie nog andere methoden ontwikkelen. Die zijn tot op heden nog niet zo uit de verf gekomen.”

Bron:
Nivel

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
tanden poetsen

Bewezen relatie tussen parodontitis en algehele gezondheid

Recente wetenschappelijke onderzoeken leveren het overtuigende bewijs: er bestaat een belangrijke relatie tussen mondgezondheid en onze algehele gezondheid. Reden voor Philips Sonicare en de NVM om gezamenlijk een symposium te organiseren rondom het thema parodontologie. Dit symposium werd op zaterdag 20 november gehouden.

Vier gerenommeerde experts uit binnen- en buitenland deelden de laatste bevindingen op hun specifieke vakgebied met 350 geboeid luisterende mondhygiënisten.

Diabeten extra gevoelig
Eerste spreker Dhr. Harry Roos benadrukte dat mensen met diabetes mellitus een verlaagde weerstand hebben en daardoor extra gevoelig zijn voor infecties. Dus ook voor parodontitis. Roos is al ruim dertig jaar werkzaam bij farmaceutisch bedrijf sanofi-aventis en heeft daardoor veel kennis en praktische ervaring opgedaan over diabetes. Zijn boodschap naar de mondhygiënisten was dat je met de behandeling van parodontitis tegelijk de HbA1c (hemoglobine van het type A1c) verlaagt, waardoor diabetespatiënten zich beduidend prettiger gaan voelen.

Herkenning osteoporose
Em. Prof. Dr. Coen Netelenbos benadrukte de impact van osteoporose bij met name vrouwen in en na de overgang. Ook belichtte hij de al dan niet negatieve dan wel vermeende effecten van medicatie (biphosfonaten, prednison) en vitaminen (vitamine D en calcium) op bijvoorbeeld het kaakbot. Zijn presentatie deed veel mondhygiënisten beseffen dat zij een belangrijke rol spelen bij het vroegtijdig opsporen van osteoporose (dus nog voordat er botbreuken optreden) tijdens het beoordelen van gebits- en panoramaröntgenfoto’s. Hoe eerder osteoporose herkend wordt, hoe beter, benadrukte hij. Het is namelijk de enige chronische kwaal die in meer dan 50% van de gevallen tot stilstand kan worden gebracht met de juiste medicijnen. Verder roemde Netelenbos de werking van het (nog niet in Nederland verkrijgbare) geneesmiddel PTH, dat botvorming stimuleert en de kans op osteonecrose van de kaak (ONJ) aanzienlijk verkleint.

Systemische risicofactoren
Prof. Dr. Bruno Loos ging in op de invloed van parodontitis op de algehele gezondheid. Hij wees erop dat het van groot belang is dat de mondhygiënist de medische achtergrond kent van haar of zijn patiënt. Parodontale behandeling kan systemische risicofactoren verminderen, aldus Loos, waardoor de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten of een herseninfarct door stolsels in de bloedbaan verkleint. Hij wees onder andere op het belang van spoelen met chloorhexidine voorafgaand aan grote en kleine operaties. Dat zorgt voor een drastische vermindering van het aantal bacteriën in slijmvliezen en speeksel en daarmee van de kans dat bacteriën in de bloedbaan terechtkomen.

Risico’s vroeggeboorte
Hekkensluiter van het symposium was de charismatische Amerikaanse Oraal Bioloog Betsy Reynolds, die zelf ook 20 jaar een praktijk voerde als mondhygiënist. Zij prees het positieve effect van professionele producten als de Philips Sonicare op de mondgezondheid. Reynolds wees op het feit dat vrouwen gedurende hun zwangerschap extra bevattelijk zijn voor gingivitis en parodontitis. Dat veroorzaakt een sterke stijging van prostaglandine, wat tot vroeggeboorte kan leiden, aldus Reynolds. Zij beveelt dan ook sterk aan om zwangere vrouwen tijdens hun zwangerschap twee keer een bezoek aan de mondhygiënist te laten brengen. In aansluiting op wat senior marketing director Erik Hollander al aangaf, benadrukte zij het belang van het feit dat mondhygiënisten in hun praktijk zoveel mensen in hun stoel krijgen. ”Maak eens gebruik van de mogelijkheid om met een glucometer meteen ook even je patiënt op diabetes te testen”, gaf ze haar gehoor mee.

Effectieve producten ontwikkelen
Philips Sonicare stimuleert wetenschappelijk onderzoek op het gebied van mondgezondheid en alles wat daar mee samenhangt. ‘Onze primaire verantwoordelijkheid richting consument is om – in nauwe samenwerking met mondhygiënisten, tandartsen, wetenschappers en gebruikers – effectieve en hoogwaardige producten te ontwikkelen en op de markt te brengen’, aldus Erik Hollander. ‘Door wetenschappelijk onderzoek en vakopleidingen te ondersteunen, krijgen we meer inzicht in het verband tussen gingivitis of parodontitis en de algehele gezondheid van mensen. Die kennis kunnen we toepassen bij het optimaliseren van onze producten om zo het poetsgedrag positief te kunnen beïnvloeden en mondhygiëne te verbeteren.’

Alert op gerelateerde ziekten
‘Om maximaal profijt van onze elektrische tandenborstels te hebben, moet je weten hoe je ze dagelijks het best kunt gebruiken, vervolgt Hollander. ‘In landen waar mondhygiënisten hun patiënten duidelijke poetsinstructies voor onze producten geven, leidt dat tot sterk verbeterde mondhygiëne en patienttevredenheid. Met als eindresultaat een betere algehele gezondheid van de patiënt. Daarom achten wij de hechte samenwerking met mondhygiënisten in een gezamenlijke benadering van de patiënt van groot belang. Omdat zij intensief contact hebben met patiënten met parodontitis, zijn zij bij uitstek de beroepsgroep die moet leren alert te zijn op ziekten die gerelateerd zijn aan deze aandoening, zoals diabetes, osteoporose en hart- en vaatziekten.’

Bron:
NVM najaarscongres – Philips Sonicare

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Parodontologie, Thema A-Z
samenwerking - handenschudden

Samenwerking tandarts-mondhygiënist kan beter

Verslag van de lezing van de heer Van Hoeve tijdens de Najaarsvergadering van de NVM. Met resultaten van een enquête onder mondhygiënisten over de samenwerking met tandartsen.

De heer Van Hoeve begon met te vertellen dat hij in Arnhem de eerste tandarts was die een mondhygiënist had in zijn praktijk. Ondertussen heeft hij daarnaast in de Praktiijk voor Parodontologie Arnhem met 13 mondhygiënisten heel prettig samengewerkt. Hij vroeg zich wel af wat er beter kon volgens mondhygiënisten. Want zij kijken immers op een andere manier naar de mond dan tandartsen.

Enquête
De heer Van Hoeve nam een enquête af onder mondhygiënisten uit zijn omgeving en via de NVM, die 200 mondhygië isten een enquete gemailed heeft. Op deze vragenlijst reageerden 40 mondhygiënisten. De enquête bestond onder andere uit de volgende vragen:
–  Welke info mist u?
– Krijgt u meer info als u er om vraagt?
– Geeft de tandarts u voldoende steun op behandel-technisch gebied?
– Ervaart u beperkingen bij het uitvoeren van parodontale behandelingen?

50% van de reacties kwam van algemene praktijken, 40% van vrijgevestigde mondhygiëne praktijken en 10% van parodontologiepraktijken.

Beperkingen

De mondhygiënisten voelen meestal geen beperkingen in de behandeltijd en vinden meestal dat ze over voldoende technische vaardigheden beschikken.

  • 65% ervaart dat er te weinig röntgenfoto’s meegegeven worden bij de verwijzing.
  • 50% vindt het ontbreken van de behandelhistorie een groot gemis.
  • 30% van de mondhygiënisten mist gemaakte afspraken met de patiënt.
  • 20% ervaart regelmatig dat er geen diagnose is gesteld / wordt doorgegeven en geen reden van verwijzing wordt gegeven.
  • 15% mist een behandelplan.

Mondhygiënisten ervaren nog meer beperkingen als tandartsen en orthodontisten niet openstaan voor hun benaderingen, behandelingen en suggesties.

Motivatie
Andere vragen gingen over de motivatie van de patiënt. Waardoor wordt dit belemmerd? Hierop werd heel wisselend gereageerd. Zo wordt het onderwerp financiën als een belemmering en beperking ervaren, vooral als de patiënt deze middelen niet (voldoende) heeft. En als een patiënt door de tandarts niet geïnformeerd wordt over zijn parodontitis, is de boodschap van de mondhygiënist een onaangename verrassing. De patiënt twijfelt dan over de juistheid van deze diagnose wat uiteraard niet ten goede komt van de motivatie.

Regelmatig geven tandartsen niet duidelijk de noodzaak van de chirurgie aan en de benodigde nazorg. Als de patiënt niet weet waarom hij zo vaak op recall moet komen, raakt hij snel gedemotiveerd.

Röntgenfoto’s
Het behandelen zonder foto’s is echt een beperking voor de kwaliteit, bleek heel duidelijk uit de enquête. De heer Van de Hoeve is het hier geheel mee eens. Om zijn woorden kracht bij te zetten, presenteerde hij enkele casussen. Zo liet hij zien dat men zich lelijk kan vergissen in de wortellengte en dat wortelpuntontstekingen gemist worden bij het ontbreken van foto’s.
In deze gevallen moet het behandelplan soms drastisch aangepast worden.

Nazorg
Hierna hield de spreker een kort betoog over het belang van parodontale nazorg. Hier wordt namelijk te vaak te min over gedacht. Terwijl dit zo belangrijk is. Als er geen nazorg wordt gegeven, raakt de patiënt vaak na enkele jaren alsnog zijn gebit kwijt. Goed reinigen tijdens een nazorgbehandeling is niet makkelijk, zeker palatinaal niet. Bij de recalls is het van belang de mond goed te reinigen en de patiënt te blijven motiveren om zijn mondhygiëne op niveau te houden.

Als blijkt dat er bij de herbeoordeling nog te veel bloeding is, is Van Hoeve van mening dat er niet meteen gekweekt moet worden. Geef het eerst nog een kans: door de pocketreductie kan de mondhygiënist beter op bepaalde plekken komen en kan door verdere behandeling verbetering optreden. Als het een probleem blijft, adviseert hij in principe chirurgische behandeling. Kweken is volgens hem geïndiceerd als er daarna nog onvoldoende genezing optreedt.
Iedereen kweken is al helemaal niet de bedoeling, want 50% van de A.a .-geïnfecteerden is enkel drager en krijgt nooit parodontitis. Bij LJP hoeft er ook niet gekweekt te worden; 97% van de mensen met LJP, heeft A.a. en heeft dus een combi-kuur nodig. Bij agressieve parodontitis is een kweek geïndiceerd, zodat bij onvoldoende weefselreactie het juiste antibioticum ingezet kan worden.
Niet aansluitende kronen (overcontour), kunnen ook oorzaak zijn van slecht herstel. Overleg dan goed met de tandarts, zo klonk zijn advies.

Stellingen
Als laatste werd er door de congresbezoekers gestemd op een aantal stellingen:

  • 85% vindt dat de mondhygiënist en de tandarts samen een behandelplan moeten maken
  • 70% vindt het onmogelijk zonder röntgenfoto’s een diagnose te stellen en een behandelplan te maken
  • 97% (!) vindt dat nog niet alle tandartsen paro-minded zijn
  • 93% vindt dat de samenwerking tussen tandarts en mondhygiënist beter kan

De reactie van de spreker hierop was dat er nog heel veel te doen is voor de NVM.

De heer J.P. van Hoeve is tandarts parodontoloog. Van Hoeve werkte geruime tijd in de algemene praktijk waarin nadruk lag op prothetiek en parodontologie. Naast zijn werkzaamheden in de algemene praktijk en vanaf 1987 in de Praktijk voor Prodontologie Arnhem werkte Van Hoeve van 1970 tot 1987 pert-time op de vakgroep Parodontologie in het studentenonderwijs en het PAOT aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ook is Van Hoeve in de loop der jaren bestuurslid geweest van diverse tandheelkundige verenigingen. Sinds 2006 geeft Van Hoeve voornamelijk postacademisch onderwijs en cursussen aan mondhygiënisten en assistenten. Daarnaast is hij als vrijwilliger actief in het trainen van tandartsen in o.a. Nicaragua en Oekraïne.Ook schreef hij het boek ‘Parodontologie in de praktijk’.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z
voorbeeldbrief

Standaard rapportagebrief voor tandarts en mondhygiënist

Goede communicatie tussen mondhygiënist en tandarts is belangrijk voor een kwalitatieve en prettige samenwerking. Download hier de format rapportagebrief voor efficiënte communicatie. Of kopieer de onderstaande tekst en maak hiermee uw eigen Word document.

Voor gebruik door tandarts en mondhygiënist
De rapportage brief kan zowel door tandartsen als mondhygiënisten worden gebruikt.
Uit het onderzoek onder mondhygiënisten van de heer Van Hoeve bleek dat de meerderheid van hen behoefte heeft aan meer behandel informatie over hun patiënt. Zie het artikel over het onderzoek van Van Hoeve.

Tekst format rapportagebrief

Datum:

Betreft:

Geachte   ,

Hierbij wil ik u op de hoogte stellen van de behandeling(en) van uw patiënt(e):
De heer/mevrouw:
Geboortedatum:

Anamnese:

Diagnose/prognose:

Etiologie:

Graag uw aandacht voor:

Behandeling heeft bestaan uit:
0 Bleken
0 Gebitsreiniging onder/zonder anesthesie
0 Initiële behandeling onder/zonder anesthesie
0 Instructie(s):
0 Behandeling van parodontaal abces tpv:
0 Restauraties d.m.v. plastische materialen onder/zonder anesthesie tpv :
0 Recall
0 Polijsten van restauraties tpv:
0 Sealen tpv:
0 Fluorideapplicatie
0 Behandeling gevoelige tandhalzen

Plan:

Voor overleg kunt u mij bereiken op het volgende nummer ……………… of per e-mail ………………….

Met vriendelijke groeten,
………………………………….. , tandarts / mondhygiënist

Download hier de format rapportagebrief

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z
eten - groenten

Voeding en aften

Aften kunnen worden veroorzaakt door voedselovergevoeligheid en andere factoren zoals stress en bepaalde ziektes. Welke zijn dit en hoe kunnen aften voorkomen worden?

Print de informatie hier uit en geef het mee aan uw patiënten.

Mogelijke voedselovergevoeligheid

  • Koemelk
  • (Oude) kaas
  • Zwitserse kaas
  • Schelpdieren
  • Gerst, tarwe, rogge
  • Vijgen
  • Witbrood
  • Citrusvruchten
  • Conserveringsmiddelen
  • Azo-kleurstoffen
  • (Sterke) Kruiden
  • Noten
  • Chocolade
  • Kauwgom
  • Appels
  • Kiwi, ananas, mango, papaja

Chocolade en noten veroorzaken de meeste voedselovergevoeligheid gepaard met aften.

Andere factoren

  • Stress
  • Trauma
  • Headmatinic deficiëntie (20%)
  • Sodium laurylsulphate / laurethsulfaat (schuimmiddel in tandpasta)
  • Stoppen met roken
  • Ziekte van het maagdarmkanaal (3%)
  • Endocriene factoren
  • Immuundeficiëntie
  • Voedselallergie
  • Drugs
  • Syndroom van Behcet

De meeste mensen met aften zijn echter gewoon gezond.

Aften zijn geassocieerd met anemie (bloedarmoede) en deficiëntie van vitamine B12, foliumzuur en ijzer. 20% van de patiënten met aften hebben een deficiënt. 60% van de mensen met een deficiëntie merkte een verbetering met de juiste supplementen.

Welke onderzoeken?

  • Totaal-bloed analyse
  • Onderzoeken op coeliakie (glutenintolerantie)
    Symptomen:
    – Diarree
    – Obstipatie
    – Groeiachterstand / gewichtsverlies
    – Anemie
    – Osteoporose
    – Lactase deficiëntie
    – Vitaminen- en mineralen deficiënties
    – Vertraagde puberteit
    – Menstruatie en fertiliteitstoornissen
    – Aften
    – Slecht aangelegd glazuur
    – Vermoeidheid
    – Buikklachten

De oplossing
Vitamine B(12) toediening is een simpele, goedkope en risicoarme behandeling die effectief lijkt bij patiënten met aften, ongeacht het niveau van vitamine B12 in het bloed. U kunt ook proberen of u uw patiënt baat heeft bij de tandpasta van Zendium.

Print de informatie hier uit en geef het mee aan uw patiënten.

Bron:
Cursus mondgezondheid en voeding van Louise Witteman

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid
verzekering

Vergoeding basisverzekering bij tandheelkundige afwijkingen

Bij welke ernstige aangeboren of ontstane tandheelkundige afwijkingen krijgt de patiënt een vergoeding uit de basisverzekering?

De patiënt krijgt vergoeding bij uit de basisverzekering – Bijzondere Tandheelkunde – bij de volgende afwijkingen:

1. Oligodontie waarbij het aantal en de locatie van de niet aangelegde elementen tot gevolg heeft dat er sprake is van ernstige functiestoornissen.

Bij één of een gering aantal niet aangelegde elementen, waarbij de niet aangelegde elementen niet naast elkaar ontbreken kan er geen sprake zijn van een aanspraak op Bijzondere Tandheelkunde. De ernst van de gevolgen van het ontbreken van deze elementen in die situatie valt niet onder de noemer van een zeer ernstige functionele tandheelkundige aandoening
Wanneer er sprake is van 2- of meer niet aangelegde elementen in één kwadrant, exclusief derde molaren, kan er ook sprake zijn van een aanspraak onder de noemer van Bijzondere Tandheelkunde.

2. Amelogenesis imperfecta van zeer ernstige aard dan wel van een omvangrijke glazuur aantasting van niet carieuze aard.

Tenzij de tandboog ernstig is gemutileerd. Deze omschrijving doelt op een in redelijkheid te indiceren doelmatige behandeling, waarbij integraal herstel in redelijkheid is af te wegen op basis van de omstandigheden van het geval.

3. Kaakorthopedische afwijking, maar uitsluitend indien deze – behoudens medische contra indicatie – door middel van een osteotomie gecorrigeerd behoord te worden en daarbij een orthodontische voor- of nabehandeling noodzakelijk is.

Het kan voorkomen dat in een gecombineerde behandeling de ortodontische afwijking van dien aard is dat niet wordt voldaan aan de orthodontische normen om in aanmerking te komen voor een orthodontische behandeling in het kader van Bijzondere Tandheelkunde.

Dan zou de osteotomie ook niet in het kader van Bijzondere Tandheelkunde kunnen worden goedgekeurd, omdat geen zelfstandig doel wordt gediend. Echter indien in die situatie er sprake zou zijn van zeer ernstige CMD-klachten, waarvoor een osteotomie is geïndiceerd en de osteotomie niet uitvoerbaar is zonder een orthodontische voor- of nabehandeling, valt deze gecombineerde behandeling onder Bijzondere Tandheelkunde.

4. Ernstige Cranio-Mandibulaire Disfunctie
Bij behandeling van ernstige CMD-klachten als gevolg van beet- en articulatie stoornissen worden niet de restauraties van gebitselementen betrokken die wegens andere redenen gerestaureerd moeten worden (maatman-beginsel) .

Op grond van de uitvoeringsrichtlijnen komt kroon- en brugwerk als prothetische sluitpost van een CMD-behandeling slechts voor vergoeding in aanmerking in zeer uitzonderlijke situaties op strikte indicatie, indien niet onnodig kostbaar, niet gecompliceerd en niet ondoelmatig.

Bij een gemutileerde dentitie, waarbij gebitselementen verwijderd zijn dan wel zijn gerestaureerd geldt het maatman beginsel niet voor kronen en of het vervaardigen van brugwerk. Om de beet in die situatie te stabiliseren is een opbeet-frame in de regel afdoende. Zo’n frame is bovendien een meer flexibele oplossing, wanneer in de toekomst blijkt dat de beet opnieuw moet worden aangepast.

Wanneer een machtiging wordt verstrekt voor toestemming van een orthodontische behandeling via Bijzondere Tandheelkunde voor ernstige CMD-klachten kan geen aanspraak worden gemaakt op vergoeding via Bijzondere Tandheelkunde voor brugwerk ter vervanging van ontbrekende elementen.

5. Een blijvend dento-alveolair defect door een ongeval, tenzij op het moment van het ongeval naar tandheelkundige opvattingen een onvoldoende tandheelkundige functie aanwezig was of reeds was aangevuld door middel van een partiële prothese of frame prothese. In beginsel moet er sprake zijn van een causaal verband tussen het ongeval en het gevolg daarvan in casu botverlies.

6. Een cheilo- of gnatho- of palato-schisis
Inherent aan deze congenitale afwijking is de mulidisciplinaiare behandeling vanaf de geboorte door vele specialisten.
Deze afwijking kent vele vormen in de ernst van de afwijking. Van belang is te weten dat wanneer de onderkaak anatomisch noch functioneel niet in redelijkheid te betrekken is bij de noodzaak van herstel in de bovenkaak, tandheelkundige verrichtingen in de onderkaak geen onderdeel kunnen zijn van een aanspraak op Bijzondere Tandheelkunde.

7. Een oro-maxillo-fasciaaldefect o.a. bij oncologie, maar uitsluitend indien de toestand van het tand-, kaak- en mondstelsel tot stabilisatie is gekomen.
Vaak is er in deze situatie sprake van zowel inwendig als uitwendig herstel door een reconstructie en wordt de uitvoering per definitie toevertrouwd aan een Centrum Bijzondere Tandheelkunde.

8. Patiënten met een bepaalde stoornis in het bewegingsapparaat, die door middel van met de mond- en kaakstelsel te bedienen apparatuur hun handicap deels kunnen compenseren. In deze categorie speelt de multidisciplinaire benadering een grote rol en vindt de aanvraag voor behoud en aanpassing van het gebit in het kader van de Bijzondere Tandheelkunde vaak plaats in een Centrum Bijzondere Tandheelkunde (CBT).


Voor advies en hulp bij vergoedingsaanvragen voor Bijzondere tandheelkunde kunt u contact opnemen met: Rien van der Horst, oud adviserend tandarts Zorgverzekeraars, tandheelkundig adviseur Verzekeraars, Juridisch en tandheelkundig adviseur, e-mail, tel: 06 51332391.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Voorwaarden

Acceptatievoorwaarden tandartspolis bij helft zorgverzekeraars

Bij aanvullende tandartsverzekeringen is overstappen niet altijd eenvoudig. Van de 30 zorgverzekeraars stelt meer dan de helft bij tandartspolissen voorwaarden aan nieuwe klanten, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Consumenten die een andere tandartspolis willen kiezen, worden geadviseerd op tijd de voorwaarden te vergelijken omdat de gemiddelde acceptatietijd 7 dagen is.
De voorwaarden die verzekeraars stellen lopen uiteen. Verzekeraars vragen voor acceptatie regelmatig om een verklaring waarin de tandarts verklaart dat ‘achterstallig onderhoud’ aan het gebit is weggewerkt.

Vragenlijsten
Daarnaast stellen veel verzekeraars vragen over de staat van het gebit zoals ondergane behandelingen en de verwachting voor komende jaren. Een aantal vragenlijsten is zelf in te vullen, soms is het handig dit samen met de tandarts te doen. Acceptatievoorwaarden gelden vooral voor polissen met een hoger verzekerd bedrag en een hogere dekking.

Zorgvergelijker
ASR/de Amersfoortse heeft een ’tandarts optimaal verzekering’ die €1500 per jaar aan kosten dekt en waarvoor eerst 7 vragen beantwoord moeten worden. Verzekeraars Univé, VGZ en Trias stellen 2 vragen. Een enkele verzekeraar – zoals IZA – vraagt voor haar IZA Perfect dekking daarnaast om een zogeheten bite-wingfoto die in de afgelopen 3 jaar is gemaakt. In de Zorgvergelijker van de Consumentenbond staat welke verzekeraars acceptatievoorwaarden stellen. Het volledige artikel is te lezen in de Gezondgids van december 2010.

Bron:
Consumentenbond

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
gaatjes vullen

Gaatje in slagtand van olifant gevuld

In India heeft een groep tandartsen een wel heel bijzondere patiënt behandeld. Devidasan, een 27-jarige olifant, kwam op consultatie met een gebarsten slagtand. Het ‘gaatje’ in zijn tand was 4 centimeter diep en 50 centimeter lang.
De tandartsen pasten dezelfde technieken toe als op een menselijk gebit. Om de barst in slagtand te vullen hadden ze wel 47 tubes speciale hars nodig.

Een van de artsen vertelde aan de BBC dat hij de operatie als een uitdaging zag: ‘We moesten op zoek naar aangepast gereedschap en konden ook geen scan nemen van de tand. Daarvoor was hij simpelweg te groot’.

De ingreep was volgens de tandartsen absoluut nodig omdat zich anders vuil kon ophopen in de barst. Een ontsteking had zelfs dodelijk kunnen zijn voor de olifant. Het dier werd niet verdoofd tijdens de ingreep en werkte naar verluidt zelfs goed mee.

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
Tandenborstel

Chinese zoo maakt speciale tandenborstel voor nijlpaarden

In een Chinese dierentuin is een tandenborstel van maar liefst 1,20 meter lang in gebruik genomen. Die dient om de metersgrote bekken van de nijlpaarden af en toe eens goed te schrobben.

De tanden van een nijlpaard poetsen, heeft weinig zin vermits de dieren gewoonlijk enkel gras eten. De groene sprietjes blijven niet tussen de tanden steken.

In de bewuste zoo zijn de dieren echter op een speciaal dieet van groenten en fruit gezet. “Die resten blijven wel makkelijk tussen hun tanden plakken”, aldus een medewerker.”

Bron:
HBVL.be

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Nummer 1 - prijs

CZdirect wint eerste prijs voor Beste Keuze Zorgverzekering 2011

De zorgverzekering van CZdirect is volgens bezoekers van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl de beste keuze voor 2011. Het internetlabel van zorgverzekeraar CZ wint daarom de Gouden Award voor Beste Keuze Zorgverzekering. OHRA Compact en VGZ ontvangen respectievelijk de Zilveren en Bronzen Award.

Top 10 zorgverzekeraars
“De Verzekeringssite.nl Award voor Beste Keuze Zorgverzekering is een echte publieksprijs. Tijdens het vergelijken, let men niet alleen op de premie. Ook de voorwaarden en de kwaliteit van de dienstverlening vinden Nederlanders belangrijk. De meest gekozen zorgverzekeraars scoren op al deze punten goed. CZdirect steekt wat betreft prijs-kwaliteit met kop en schouders boven de rest uit. Voor een derde van onze bezoekers is deze zorgverzekering dan ook de beste keuze voor 2011”, aldus Erik Hordijk, directeur van Verzekeringssite.nl. Op basis van ruim een miljoen vergelijkingen is dit de top 10.

1. CZdirect (31,6%)
2. Ohra Compact (9,7%)
3. VGZ (9,3%)
4. De Friesland (9,1%)
5. OHRA (7,9%)
6. Delta Lloyd (7,3%)
7. Univé (5,7%)
8. AnderZorg (5,4%)
9. CZ (2,9%)
10. Agis (2,5%)

Reacties winnaars Verzekeringssite.nl Award
Jeroen Kuijlen, commercieel directeur bij CZdirect, is “bijzonder trots op het winnen van deze mooie publieksprijs”. “Voor alle collega’s van CZ is dit weer een geweldige opsteker: net als vorig jaar de eerste plaats met CZdirect, en wederom met een onoverbrugbare voorsprong op de concurrentie” vult Jeroen Kuijlen uitdagend aan. “CZdirect is een nog relatief nieuw aanbod van CZ en dat maakt deze erkenning extra speciaal. Geen eendagsvlieg maar wel met CZ kwaliteit; betrouwbaar, gemakkelijk en betaalbaar!”

Fleur Dujardin, commercieel directeur van OHRA reageert verheugd op het winnen van de Zilveren Verzekeringssiteaward: “Uit het winnen van deze award blijkt duidelijk de waardering die de klant voor OHRA heeft. Daar zijn we heel blij mee, omdat de klant bij ons centraal staat. Voor de 2e keer dit jaar uit zich die klantwaardering in het winnen van een prijs.

VGZ reageert blij verrast met de bronzen Verzekeringssite.nl Award. “Het geeft aan dat we op de goede weg zijn, het is altijd fijn om te horen dat klanten onze kwaliteit en producten waarderen”, aldus Ad van Wijlen, directeur Commercie Zorgverzekeraar VGZ.

Meer mensen vergelijken zorgverzekering
Via de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl kunnen consumenten alle zorgverzekeringen voor 2011 met elkaar vergelijken op premie, dekking en service. Door de forse premiestijging vergelijken meer mensen hun zorgverzekering dan voorgaande jaren. Sinds begin november zijn er al ruim één miljoen vergelijkingen gemaakt. Dat is een stijging van 125 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2009.

Bron:
Gezonderworden.nl

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Tandarts - tand

Nieuwe vereniging voor assisterenden: NVvTA

Vanaf vandaag bestaat de Nederlandse Vereniging voor Tandheelkundig Assisterenden (NVvTA). De NVvTA heeft als doel het verenigen en ondersteunen van alle tandheelkundig assisterenden zoals tandarts-, preventie-, orthodontie-, en ondersteunende assistenten.

De website NVvTA neemt een centrale rol in binnen de vereniging. Op de website staat onder andere algemene informatie, een overzicht van opleidingsinstituten en een algemene agenda. Leden hebben toegang tot het forum, een vacaturebank, downloads en nog veel meer. Daarnaast ontwikkelt de NVvTA op dit moment een kwaliteitsregister, een nieuwsbrief en een vakblad dat voor alle leden automatisch toegankelijk wordt.

Bron: NVvTA

Lees meer over: Assisteren, Thema A-Z