kindertandarts - kind

TV uitzending Kassa: kinderen betalen voor de tandarts

Kinderen tot en met 18 jaar gaan gratis naar de tandarts. De kosten hiervoor worden betaald uit de basisverzekering. Sinds het begin van dit jaar mogen tandartsen hun eigen tarieven vaststellen. De zorgverzekeraars vergoeden echter maar tot een maximumbedrag. Hierdoor moeten kinderen gaan bijbetalen als de tandarts meer in rekening brengt dan wat er vergoed wordt. De tandarts slaat alarm en vreest dat vooral achterstandsgezinnen de tandarts gaan vermijden.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

NZA: Stijging prijs beperkt bij merendeel tandartsen

Veel mondzorgaanbieders blijven met hun prijzen in de buurt van de prijzen van vorig jaar. Dat blijkt uit eerste onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit. De NZa monitort voor de minister de marktontwikkelingen nu er sinds 1 januari 2012 vrije prijzen zijn voor tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici.

Prijs gelijk of gedaald voor vijf onderzochte prestaties
Voor de eerste prijspeiling onderzocht de NZa acht prestaties en vergeleek de prijzen van nu met die van 2011. Voor vijf van de onderzochte prestaties is de prijs ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven of gedaald. Zo bleven de prijzen voor een periodieke controle, tweevlaksvulling en kroon binnen de te verwachten prijsrange voor 2012. De prijzen voor een behandeling tandvleesabces en tussentijdse beoordeling tandvleesbehandeling daalden. Voor een röntgenfoto, een uitgebreide gebitsreiniging en een klikgebit moet meer betaald worden.

De NZa werkt met prijsranges omdat er in de nieuwe prestaties die in 2012 gelden, soms meerdere prestaties uit 2011 zijn samengevoegd. Zo kon een tandarts vorig jaar voor een vulling onder andere de verdoving nog los declareren, nu zit dat bij de prijs van een vulling inbegrepen. Bij haar berekeningen heeft de NZa rekening gehouden met de jaarlijkse indexatie van 3,31% die toegepast zou zijn op tarieven 2011 als er geen vrije prijzen zouden zijn.

Slechts enkele aanbieders met hogere prijzen
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste tandartsen hun tarieven hebben aangesloten bij de prijzen die vorig jaar golden. Er zijn slechts enkele aanbieders die veel hogere of veel lagere prijzen hanteren. De NZa vroeg bij 247 aanbieders de prijslijst op. In totaal 173 aanbieders leverde die binnen een week aan. Met deze steekproef kan de NZa gemiddelde prijzen met 95% zekerheid aangeven. Aan deze eerste prijspeiling verbindt de NZa echter nog geen conclusies. Prijzen kunnen namelijk gedurende het jaar nog veranderen omdat zorgverleners hun prijslijst tussentijds aan mogen passen. Daarnaast kan de NZa bij de weging van tariefstijgingen en dalingen op een later moment dit jaar ook volume en omzetontwikkeling meerekenen zodat duidelijk wordt wat de werkelijke effecten van deze stijgingen en dalingen zijn.

De NZa monitort dit jaar de ontwikkelingen op de mondzorgmarkt. Daarbij kijkt ze naar ontwikkeling van de prijzen, of tandartsen vooraf transparant zijn over wat zij doen voor welke prijs en de toegankelijkheid van de mondzorg. Ook bekijkt de NZa of het aantal contracten tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders toeneemt en onderzoekt ze of er bij aanbieders of verzekeraars sprake is van eventuele marktmacht. Waar nodig kan de NZa haar handhavingsinstrumenten inzetten. Na deze eerste scan volgt op 15 februari een eerste rapportage aan VWS, op 1 juni de marktscan mondzorg en op 1 november een prijsontwikkelingrapportage voor VWS.


Bekijk hier het gehele onderzoek

Bron:
NZa


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
vertrouwensrelatie

Zorgverzekeraars schaden vertrouwensrelatie patiënt en zorgverlener mondzorg

Zorgverzekeraars beschadigen het vertrouwen tussen patiënten en hun tandarts, mondhygiënist of
tandprotheticus door onnodige stemmingmakerij over de nieuwe tarieven van deze zorgverleners. Dit stelt de SMK,
de Samenwerkende Mondzorgkoepels waarin alle beroepsgroepen in de mondzorg zijn vertegenwoordigd.

Onnodige nrust
Op 1 januari jl. is door de minister van VWS een experiment gestart met vrije prijzen voor de mondzorg. Bijvoorbeeld zorgverzekeraar VGZ brengt al twee dagen na de start van het experiment een tendentieuze berichtgeving over de stijging van tarieven naar buiten. Hiermee wordt onnodig onrust veroorzaakt en bovendien het zojuist gestarte experiment doorkruist.

Onbehoorlijk
De SMK vindt dit onbehoorlijk en heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gevraagd om een reactie op deze gang van zaken. De NZa houdt toezicht op goed verloop van het experiment. De SMK vermoedt bovendien dat VGZ op deze manier de aandacht wil afleiden van de premie- verhogingen en beperking van de vergoeding die de verzekeraar zelf doorvoert in 2012.

Ook een meldactie van de Nederlandse Consumenten Patiënten Federatie bevat een aantal suggestieve vragen die onnodig de relatie tussen patiënten en zorgverleners ter discussie stellen.

Oude en nieuwe tarieven
De nieuwe tarieven van mondzorgverleners zijn voor patiënten beschikbaar via prijslijsten. De prijzen voor de behandelingen (prestaties) zijn standaardprijzen. Indien nodig zal de zorgverlener hiervan in overleg kunnen afwijken, bijvoorbeeld als een behandeling minder complex is, of juist wel en bijvoorbeeld meer tijd vraagt. De patiënt zal hier altijd vooraf over worden geïnformeerd.

Oude en nieuwe prijzen kunnen bovendien niet zomaar worden vergeleken: verrichtingen die vroeger apart in rekening werden gebracht, worden nu samengevoegd tot één nieuwe verrichting en dus ook een nieuwe prijs. De behandelaar kan de patiënt precies uitleggen hoe dat zit.

De SMK verwacht dat de zorgverleners even aankijken hoe de prijzen zich ontwikkelen en dat er binnen enkele maanden een uitgebalanceerd prijsniveau zal ontstaan. De SMK verwacht niet dat patiënten vanwege prijzen van zorgverlener zullen veranderen.

Bron:
Persbericht SMK

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
medicijnen

Medicijnen hebben geen vaste prijzen meer

KNMP start informatiecampagne voor patiënten over de vrije tarieven van apothekers. De nieuwste wijzigingen in het zorgstelsel zijn per 1 januari 2012 ingegaan. Voor apothekers, maar ook voor hun patiënten zijn in dat opzicht de prestatiebekostiging en de vrije prijzen van medicijnen van belang.

Vergoeding
Het kan zijn dat deze veranderingen gevolgen hebben voor de vergoeding van medicijnen die patiënten nodig hebben. Daarom start KNMP, de beroeps- en brancheorganisatie voor apothekers, een informatiecampagne voor alle patiënten van de ongeveer 2000 apotheken in Nederland met onder meer een Informatiekrant en een speciale rubriek op de door patiënten veel bekeken website Apotheek.nl.

Informatiekrant
In alle apotheken ligt nu de eerste editie van een speciale KNMP Informatiekrant klaar voor patiënten met allerlei belangrijke gegevens en uitleg over de wijzigingen. Ook komt in deze Informatiekrant, waarvan de komende weken nog enkele actuele edities zullen verschijnen, een aantal apothekers aan het woord om uitleg te geven.

Daarnaast heeft de KNMP relevante informatie geplaatst op Apotheek.nl. Hier staat ook een vraag & antwoord rubriek. Daarin is onder meer te lezen dat het voor patiënten bij het verkrijgen van medicijnen op recept zeer belangrijk is om te weten of hun zorgverzekeraar al dan niet een contract met de apotheek heeft. Hiervan kan namelijk de vergoeding die de zorgverzekeraar betaalt afhankelijk zijn.

Administratie en ICT
“In principe zou alles voor de apotheek en de patiënt duidelijk moeten zijn”, aldus voorzitter Jan Smits van de KNMP. “Maar veel zorgverzekeraars hebben pas in een laat stadium aan apothekers contracten voorgelegd. We zien nu al dat de veranderingen een zware wissel trekken op de ict-systemen en de administratieve lastendruk voor de apotheek. Apothekers en ict-leveranciers zijn met man en macht bezig dit op te lossen. Uiteraard is en blijft optimale begeleiding van de patiënt door de apotheker een vanzelfsprekendheid”.

De overige wijzigingen in de zorg zijn inmiddels door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport via de landelijke campagne Veranderingen in de zorg gecommuniceerd.

Bron:
KNMP

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
hand, schudden, deal

Zorgverzekeraars oorzaak duurdere tandheelkundige zorg

Duurdere tandheelkundige zorg is vooral te danken aan zorgverzekeraars. Zo vergoeden de meeste verzekeraars vanaf 1 januari slechts een percentage van een maximumbedrag, waar dit voorheen het volledige bedrag was. De zorgverzekeraar VGZ vergoedt bijvoorbeeld slechts 80% van een door hun vastgesteld maximumbedrag, terwijl dit voorheen 100% van het tandartstarief was. Voor de patiënten kan de rekening daarom soms wel 41% duurder uitvallen.

Huidige vergelijkingen zijn nonsens
Volgens de vergelijkingssite Vergelijkmondzorg.nl het nog te vroeg is om vergelijkingen te maken met de tarieven die in 2011 werden gehanteerd door tandartsen. In 2011 was het bedrag op de rekening nog opgebouwd uit meerdere (deel)behandelingen, waarbij het eindbedrag verschilde als er bijvoorbeeld wel of geen verdoving werd gebruikt. Vanaf 2012 bestaan deze opties niet meer en mag de tandarts slechts één all-in tarief rekenen. Nu zijn twee tarieven ongewijzigd gebleven, maar aangezien er in totaal 187 verschillende behandelingen zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorg autoriteit is het niet mogelijk een goede vergelijking te maken.

De zorgverzekeraar incasseert
Uit berekeningen van vergelijkmondzorg.nl blijkt dat de kosten voor de patiënt bij sommige behandelingen tot wel 41% duurder kunnen uitvallen. Niet alleen gaan de zorgverzekeraars minder vergoeden, ze hebben ook per 1 januari de premies flink verhoogd. Als er iemand dus profijt heeft bij de huidige tarieven dan zijn het de verzekeraars. Of de tandarts zelf ook duurder is geworden is nog lastig te beoordelen, maar naar verwachting komt hier na de zomer meer duidelijkheid over. Vergelijkmondzorg.nl stelt verder dat het met de nieuwe verrichtingenlijst straks wél mogelijk wordt om de tarieven onderling te vergelijken.

Bron:
Medicalfacts

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
zorg - geld

Tandartsen ontkennen prijsstijging

De belangenclub van tandartsen NMT noemt de berichten van zorgverzekeraars over fors gestegen behandeltarieven onjuist. De Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde verwacht dat de meeste tandartsen dit jaar hun prijzen alleen met het inflatiecijfer verhogen.

Anders opgebouwd
Rob Barnasconi, voorzitter van de NMT, liet weten: ‘De tarieven in 2012 zijn anders opgebouwd dan in 2011. In het tarief van bijvoorbeeld een vulling in 2012 zijn ook de verdoving, het rubberlapje, onderlaagje en polijsten opgenomen. In 2011 waren dit aparte kostenposten. Dus in 2012 lijkt het alsof een vulling duurder is geworden, omdat verschillende posten hierin zijn samengebracht.’
Barnasconi: ‘Tandartsen zullen de relatie met hun patiënten niet op het spel zetten door onverantwoorde prijsstijgingen.’

Ook bij andere verrichtingen brengen de tandartsen sinds dit jaar een ‘all-in’-prijs in rekening. Dit is overigens gebeurd op aandringen van toezichthouder de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA).

Over half jaar
Volgens Barnasconi zal pas over een half jaar duidelijk worden hoeveel de tandartsen hun prijzen hebben verhoogd. ‘Dit kan pas na ongeveer een half jaar als er voldoende mensen naar de tandarts zijn geweest en verschillende behandelingen geregeld in rekening zijn gebracht.’

Intussen volgt de Nederlandse Zorgautoriteit de prijzen van de tandartsen. Deze toezichthouder heeft hiervoor eind vorig jaar een nulmeting gedaan. Tegen de zomer publiceert de NZA een overzicht van de tandartsprijzen over het eerste halfjaar.

Barnasconi: ‘Dit experiment is nu juist bedoeld om meer variatie en keuze voor patiënten te brengen. Als een tandarts investeert in apparatuur waarmee hij de patiënt beter kan behandelen, zal zijn of haar tarief stijgen. Het gaat dan wel om een te onderbouwen prijsstijging.’

Bron:
Het Parool

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Podcast

NMT bij BNR op woensdag 11 januari

Rob Barnasconi, voorzitter van de NMT, is woensdag 11 januari te gast bij Zakendoen met Frits Huffnagel en spreekt daar over de vrije tarieven. Zakendoen met Frits Huffnagel komt woensdag van 12.30 tot 14.00 uur vanuit de BNR-studio in Amsterdam.

Bron:
BNR

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Tandarts Amsterdam is het goedkoopst

Tandarts Amsterdam is het goedkoopst

Een bezoekje aan de tandarts is in Amsterdam goedkoper dan in de rest van het land. Dat blijkt uit een steekproef van 123tandarts.nl onder ruim 120 tandartspraktijken. Bij zeven van de tien veelvoorkomende behandelingen is een Amsterdamse tandarts goedkoper, meldt de vergelijkingssite maandag.

Implantaat
De verschillen tussen de behandelingen kunnen aardig oplopen. Zo rekent een tandarts in de hoofdstad voor het plaatsen van een implantaat bijna 250 euro, terwijl patiënten in de rest van het land gemiddeld 270 euro kwijt zijn.

Volgens de vergelijkingssite is het niet verrassend dat de Amsterdamse tandarts het goedkoopst uit de bus komt, omdat de hoofdstad de meeste tandartsen per inwoner kent. De prijsverschillen laten zien dat tandartsen meteen met elkaar concurreren.

Het onderzoek is een eerste steekproef, omdat veel tandartsen hun prijzen nog niet hebben vrijgegeven.

Tandartsen mogen sinds zondag zelf bepalen hoeveel ze in rekening brengen voor een behandeling en voor vullingen en kronen. Minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD) denkt met dit driejarig experiment de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de tandartszorg te verbeteren.

Bron:
Nd.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Praktische tips bij vergelijken vrije prijzen mondzorg

De NPCF geeft op haar website consumenten praktische tips bij het vergelijken van prijzen in de mondzorg.

Zes praktische tips

1. Vraag meerdere offertes
Vraag bij dure behandelingen minstens 2 of 3 offertes op bij meerdere artsen.
Als u uw huis laat schilderen of een auto koopt, vraagt u twee of drie offertes. Nu de prijzen van de tandartsen flink verschillen, is het verstandig om bij een dure behandeling ook twee of drie offertes aan te vragen. Kijk goed of de behandelingen overeenkomen.

2. Vergelijk prijzen met andere goed beoordeelde tandartsen
Vergelijk de prijzen van uw tandarts met die van andere goed beoordeelde tandartsen. Op ZorgkaartNederland.nl leest u hoe andere patiënten verschillende tandartsen in uw woonplaats beoordelen. Die reacties geven u inzicht in hun werk en klantgerichtheid. U doet er goed aan de prijzen van uw tandarts te vergelijken met die van andere goed aangeschreven tandartsen.

3. Kijk na wat uw zorgverzekeraar vergoedt
Vergelijk dat bedrag met de prijslijst van uw tandarts. Voor kinderen tot 18 jaar zit de zorg van de tandarts in het basispakket. De orthodontist zit meestal in een aanvullende verzekering. Volwassenen krijgen mondzorg alleen (gedeeltelijk) vergoed als ze een extra tandartsverzekering hebben afgesloten. Een aantal zorgverzekeraars heeft een vergoedingenlijst voor de tandarts op de website staan. Deze lijst vormt de basis voor hun vergoeding.

4. Stel vragen aan uw tandarts. U bent de klant en mag altijd vragen stellen!
Vraag bijvoorbeeld: – Waarom deze behandeling? – Wat zijn de voor- en nadelen? Wat zijn risico’s? – Zijn er andere mogelijkheden? – Hoe vaak heeft u deze behandeling uitgevoerd? – Wat gebeurt er als de behandeling anders uitpakt dan gedacht?

5. Check met behulp van de NPCF checklist of uw tandarts verantwoord werkt.
U kunt niet zelf beoordelen of uw tandarts vakwerk levert. Wel kunt u met de checklist snel nagaan of hij verantwoord werkt. Trekken de tandarts en zijn assistentes bijvoorbeeld schone handschoenen aan? En wordt u goed geïnformeerd over de behandeling?

6. Let op hoe lang de prijzen van uw tandarts gelden.
De nieuwe tarieven van uw tandarts hoeven niet te gelden voor het hele jaar, maar kunnen in de loop van het jaar veranderen. U kunt op de tarievenlijst zien hoe lang de prijzen gelden. Tandartsen zijn verplicht om dit te vermelden.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
microfoon - podcast

Reactie NMT op hoogte tandartstarieven

Een reactie van Rob Barnasconi, voorzitter van De Nederlandse Maatschappij tot bevordering van de Tandheelkunde, over de hoogte van de tarieven op Radio 1.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
tand - tandarts

Schippers volgt tandartsen op de voet

,,We zitten er bovenop.” Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) volgt het experiment met de vrije prijsvorming in de tandzorg op de voet. Ze vindt het echter voorbarig om al 3 dagen na de start van de proef conclusies te trekken, liet ze dinsdag via een woordvoerster weten.

Zorgverzekeraar VGZ signaleerde dinsdag dat het flink duurder wordt om een gaatje te laten vullen of een kroon aan te laten brengen nu tandartsen zelf de prijzen mogen bepalen. VGZ analyseerde de prijzen van 200 van de 8000 tandartspraktijken nadat er signalen binnen waren gekomen bij de koepel van patiëntenorganisaties NPCF over vermeende prijsstijgingen.

10% stijging volgens VGZ
Volgens VGZ zijn de prijzen van een bezoek per 1 januari gemiddeld met 10 procent omhooggegaan. In een enkel geval was de behandeling zelfs 30 procent duurder dan vorig jaar. De NPCF gaat mensen naar hun ervaringen vragen, omdat het volgens de organisatie niet mogelijk is na te gaan hoe een tandarts op kwaliteitsaspecten zoals hygiëne, het aantal patiënten met gaatjes en de levensduur van kronen scoort. Ook prijzen voor behandelingen zijn over het algemeen onbekend, waardoor een goede keuze maken onmogelijk lijkt.

Voldoende informatie
De belangenorganisatie van tandartsen NMT spreekt tegen dat tandartsen onvoldoende informatie geven en wijst erop dat zorgautoriteit NZa de markt goed in de gaten houdt. ,,We moeten niet vergeten met welk doel het experiment is doorgevoerd. De markt voor tandartsen zat op slot en het oude systeem voldeed niet meer”, aldus de zegsvrouw. ,,Nu hebben tandartsen de ruimte om te innoveren. Het is aan de patiënt zelf om een keuze te maken bij welke tandarts hij zich wil laten behandelen.”

In de Tweede Kamer bezien oppositiepartijen SP en PvdA de ontwikkelingen met argusogen. Zij vrezen dat de patiënt de rekening krijgt gepresenteerd en willen dat Schippers ingrijpt. Het ministerie van VWS wijst op de eerdere uitspraak van Schippers dat het experiment kan worden stopgezet als de prijzen over de hele linie fors zouden stijgen.

Bron:
RTL

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
teleoon, bellen, vrouw

Telefonische enquête: Klaar met de prijslijst

Mondzorgverleners moeten, in het kader van de Vrije Prijsvorming, vanaf januari 2012 hun eigen tarieven bepalen en bekend maken aan hun patiënten. Vier weken voor de overgang naar vrije tarieven is door de NMT een telefonische enquête gehouden onder tandartsen om te inventariseren of zij hun tarievenlijst al hebben gemaakt, hoe het tariefniveau daarvan zich verhoudt tot de huidige tarieven en wat de redenen zijn voor eventuele verschillen.

Voor deze telefonische enquête heeft in de periode van 6 tot en met 9 december met 230 tandartsen contact plaatsgevonden, van wie er 200 (87%) hun medewerking aan de enquête hebben verleend.

Uitschieters in prijs beperkt
Ongeveer de helft (49%) van de ondervraagde tandartsen zegt zijn/haar tarieven te hebben bepaald, die per januari 2012 gaan gelden. Er zijn veel variaties in prijzen, maar het aantal uitschieters (naar beneden en naar boven) is beperkt. Enkele ondervraagden verwachten dat het eigen tariefniveau in 2012 lager liggen dan in 2011, maar de meeste verwachten dat het tariefniveau gelijk blijft (25%) of verwacht een lichte stijging (56%). Deze laatste tandartsen noemen vaak de inflatiecorrectie als reden voor die stijging.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
online reputatie

Online tandartstarieven vergelijken

Via de nieuwe websites www.tandzorgtarieven.nl en www.vergelijkmondzorg.nl kunnen patiënten prijzen van tandartspraktijken met elkaar vergelijken.

Consumenten die geen aanvullende verzekering voor tandartskosten hebben, kunnen te maken krijgen met sterk uiteenlopende kosten voor vergelijkbare behandelingen. Verschillen kunnen oplopen tot een paar honderd euro voor een ingrijpende tandheelkundige ingreep.

Tandzorgtarieven.nl
Ondernemer Erwin Rademaker uit het Drentse Roden heeft het idee voor de vergelijkingssite voor tandzorgtarieven ontwikkeld. Op de website staan alle tandartsen per gemeente in Nederland vermeld met standaard adresgegevens, afkomstig uit het bestand van de Kamer van Koophandel. Bezoekers van de website krijgen een selectie van aanbieders voorgeschoteld op basis van hun eigen zoekcriteria. Je kunt zoeken op een of meerdere specifieke behandelingen, op specialisaties in de tandheelkunde, op trefwoorden en op de gewenste regio. Vervolgens krijg je per aanbieder een offerte, waaruit je een keuze kunt maken. Daarnaast biedt de website uitvoerige informatie over tandheelkundige behandelingen en specialisaties.

Vergelijkmondzorg.nl
Deze site is een initiatief van Dodoworks en Sabeltand. Volgens de website hebben al meer dan 250 praktijken zich aangemeld op vergelijkmondzorg.nl.

Bron:
gezondheid.blog.nl
NRC Next

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZa spreekt op Apolloniaborrel over vrije tarieven

Op 9 februari staat de jaarlijkse Apolloniaborrel in het teken van de vrije tarieven. Theo Langejan van de Nederlandse Zorgautoriteit belicht er de rol van de NZa.

De Apolloniaborrel wordt jaarlijks georganiseerd door de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). Op deze jaardag van Apollonia, de beschermvrouwe van de tandheelkunde, worden kaderleden van de NMT uitgenodigd, alsmede voorzitters van de wetenschappelijke verenigingen in de mondzorg.

De Apolloniaborrel 2012 vindt op 9 februari plaats in Nieuwegein. Theo Langejan geeft een algemene toelichting op de invoering van de vrije tarieven in de mondzorg en belicht de rol van de NZa.

Bron:
NZa

Lees meer over: Actueel, Tarieven, Thema A-Z

Nederlander bezuinigt niet op tandheelkundige zorg

De helft van de Nederlanders vindt het geen optie om in 2012 minder vaak naar de tandarts te gaan. Ook overstappen naar een goedkopere tandarts wordt niet overwogen. Toch zijn de meeste mensen (84%) zich ervan bewust dat de poliskosten voor tandheelkundige zorg in 2012 zullen stijgen. Maar 1 op de 10 Nederlanders stapt over naar een goedkopere aanvullende verzekering en zegt de huidige zorgverzekering op. Dat blijkt uit de HealthTracker© van communicatie-adviesbureau Porter Novelli en De Vos & Jansen Healthcare, een continu onderzoek onder ruim 600 Nederlanders.

83% aanvullend verzekerd
Van de ondervraagden is 83% aanvullend verzekerd voor tandheelkundige zorg. Een stijging van de kosten hiervoor met gemiddeld 14% is voor ruim de helft van de aanvullend verzekerden geen reden de aanvullende verzekering op te zeggen. Bijna een derde gaat zich wel opnieuw oriënteren. Iets minder dan 10% is van plan zondermeer over te stappen op een goedkopere aanvullende zorgverzekering of zegt de huidige aanvullende verzekering op.

Kwaliteit boven budget
De kwaliteit van de tandarts is voor Nederlanders het meest bepalend voor de tandartskeuze. Kosten spelen bij deze keuze een veel minder belangrijke rol. Top drie van belangrijkste redenen om te kiezen voor een bepaalde tandarts:

1. Kwaliteit
2. Kosten
3. Persoonlijke klik

Niet alleen kiest men bewust voor kwaliteit, als er eenmaal een keuze voor een tandarts is gemaakt, dan blijft men daar ook bij. Voor bijna de helft van de ondervraagden is overstappen naar een andere tandarts als de huidige te duur wordt geen optie. Maar wat die kosten voor de tandarts zijn, dat weten veel Nederlanders (47%) niet precies. Een ruime meerderheid (71%) wil hier echter wel meer inzicht in hebben.

Trouw aan tandpasta
Kwaliteit is niet alleen belangrijk bij een bezoek aan de tandarts, maar ook bij mondverzorging in het algemeen. Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) zal in 2012 helemaal niet bezuinigen op gebitsverzorgende maatregelen. 11% zegt de overstap op een goedkoper merk tandpasta te beschouwen als mogelijkheid tot besparing. 41% is echter zeer gehecht aan het huidige tandpastamerk en gaat daar ook in het komende jaar niet op bezuinigen. Of kwaliteit gekoppeld is aan een merk, daar zijn de ondervraagden niet over uit. 39% vindt een huismerktandpasta (bv. Lidl, AH, Kruidvat) net zo goed als van een A-merk, maar 24% is het daar niet mee eens.

“Uit het onderzoek blijkt dat het belangrijk is om mensen goed te informeren over kosten en kwaliteit. Daar ligt een duidelijke taak voor tandartsen en producenten van tandverzorgingsartikelen”, aldus Frank Peters, managing director Porter Novelli.

Bron:
Porter Novelli

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Tijd - geld

Abonnement mogelijk bij tandarts in 2012

Vanaf 1 januari 2012 is het voor de consument mogelijk om een abonnement af te spreken met de tandarts. In het abonnement zit bijna alle tandheelkundige hulp die je in een jaar nodig hebt. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft hier nieuwe prestaties voor vastgesteld. Daarnaast komt er ook een zogenaamde ‘facultatieve’ prestatie. Hiermee krijgen zorgaanbieder en zorgverzekeraar de ruimte om samen een innovatieve prestatie af te spreken.

Abonnementscategorie
De abonnementsprestaties zijn in overleg met consumentenorganisaties en mondzorgkoepels opgesteld. Tandartsen kunnen een patiënt op basis van een onderzoek naar zijn mondgezondheid indelen in een abonnementscategorie. De categorie, de kosten die hieraan verbonden zijn en een gezamenlijk afgestemd zorgplan worden vastgelegd in een overeenkomst.

Inhoud abonnement
In het abonnement zit alle mondzorg gedurende een afgesproken periode met uitzondering van een aantal prestaties, zoals orthodontie en implantologie. In overleg kunnen consument en zorgverlener het aantal prestaties dat onder het abonnement valt uitbreiden. Minder prestaties afspreken kan niet. Op deze manier weet een patiënt voorafgaand precies welke zorg onder het abonnement valt en hoeveel hem dit gaat kosten voor bijvoorbeeld een jaar.

Facultatieve prestatie
Als een zorgverzekeraar en zorgaanbieder overeenkomen dat zij een nieuwe prestatie willen leveren die nog niet onder de bestaande prestatielijst valt, kunnen zij gebruik maken van de zogenoemde ‘facultatieve prestatie’. Met behulp van deze vrije prestatie kunnen nieuwe ontwikkelingen snel worden toegepast in innovatieve zorgdiensten. De facultatieve prestatie gaat behalve in de mondzorg ook gelden voor andere eerstelijns sectoren met vrije prijzen: fysiotherapie, oefentherapie, dieetadvisering, eerstelijns psychologische zorg en farmacie.

Bron:
NZa

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Rob Barnasconi: Tandartsen drijven prijs niet op

Het experiment met vrije tandartsprijzen zal niet leiden tot enorme prijsstijgingen. Dat zegt Rob Barnasconi, voorzitter van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde. “Een tandarts ziet een patiënt gemiddeld 2,7 keer per jaar.

Die relatie gaat hij niet in gevaar brengen door te hoge prijzen in rekening te brengen.” De eerste ontwikkelingen wijzen weliswaar op enorme prijsvariaties, maar Barnasconi verwacht dat die op termijn gelijk worden getrokken. “Prijsstunten moet kunnen. Dat zorgt voor meer variatie en dat is net de bedoeling.” Bang voor een prijsopdrijvend effect onder tandartsen die geen patiënten meer aannemen, is de NMT-voorzitter niet. “Er is geen tekort aan tandartsen, in geen enkele regio. Er is meer aanbod dan vraag, ook omdat buitenlandse tandartsen zich hier graag vestigen.”

Vrije prijzen
Op 1 januari 2012 gaan vrije prijzen in voor tandarts, mondhygiënist, tandprotheticus en orthodontist. Het experiment duurt drie jaar. De mondzorgprofessionals moeten in de aanloop naar volgend jaar nog wel wat werk verrichten. Ieder voor zich moet het huidige aantal van ruim vierhonderd verrichtingen ombouwen naar in totaal 180 behandelingen die op een door de NZa opgestelde prestatielijst staan. Maatschappen mogen één prijs rekenen, zolang ze één onderneming vormen. Groepspraktijken mogen dat ook, zolang ze minder dan tien procent van de markt innemen. Elke tandarts en groepspraktijk zal de prijzen inzichtelijk moeten maken, zowel in de praktijk als op een website.

‘Eenheidsworst’
Barnasconi: “Het aanbod van tandartsen is op dit moment ‘eenheidsworst’. Er is geen ruimte voor preventie, innovatie of zorgzwaarte. Ook voor een extra tijdinvestering is geen compensatie.” Door de vrije prijzen ontstaat meer differentiatie en tandartsen kunnen zich gaan specialiseren, zegt Barnasconi. “Het klopt helemaal. Het gaat om u als consument en mij als tandarts. Als ik mijn prijs goed kan uitleggen dan komen wij daar samen uit. Zo niet, dan gaat u naar een ander.” Bovendien passen vrije prijzen helemaal bij de mondzorg, die voor tachtig procent door de consument wordt betaald. “Het kan eigenlijk niet dat een sector met zo veel private financiering door de overheid is gereguleerd.”

Vrijstelling basispakket
Twintig procent van de zorg valt binnen de basisverzekering, onder meer zorg voor jongeren onder de 18 en behandelingen aan kwetsbare groepen als gehandicapten. De NMT had liever gehad dat de zorg in het basispakket zou zijn vrijgesteld van het experiment, omdat er druk op de kwetsbare groepen zou kunnen ontstaan. Het experiment is mislukt als zou blijken dat de kosten per hoofd van de bevolking ‘zonder duidelijk verhaal’ te veel stijgen. Dat zou de toegankelijkheid in gevaar brengen. Barnasconi gaat ervan uit dat het experiment slaagt: “Ik spreek onze leden erop aan: het is vrijheid met maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Kiezen tussen de verwarming aanzetten of mondzorg betalen

Vrije tandartstarieven in 2012 vaak dubbel zo hoog als maximale vergoeding

Vanaf 1 januari mogen tandartsen zelf hun tarieven bepalen. Het merendeel van de tandartsen heeft de nieuwe tarieven nog niet bekend gemaakt. Consumenten die een nieuwe zorgverzekering willen afsluiten, weten daardoor niet waar ze aan toe zijn. Omdat verzekeraars nog niet weten wat de nieuwe tandartstarieven worden en ze vrezen dat consumenten meer behandelingen gaan declareren, verhogen ze in 2012 de premies met gemiddeld 14%.

Bijbetalen
De grote verzekeraars Menzis, Achmea en CZ hebben voor de belangrijkste behandelingen een maximumtarief vastgesteld, maar dat weten de meeste consumenten niet. Dat tarief blijkt vaak (veel) lager dan de tarieven die tandartsen tot nog toe bekend hebben gemaakt. Voor bijvoorbeeld het reinigen van het gebit vragen sommige tandartsen wel 50 euro, terwijl Stad Holland maximaal 12,95 euro vergoedt. Een andere veelvoorkomende behandeling als de tweevlaksvulling kost in 2012 maximaal 99,23 euro, maar Menzis vergoedt niet meer dan 28 euro. Het verschil moeten verzekerden bijbetalen, ook als ze een dure uitgebreide tandartsverzekering hebben afgesloten.

Alleen als de verzekeraar een contract heeft met de tandarts of als de prijs van de behandeling onder het maximumtarief blijft, dan hoeven verzekerden niet bij te betalen. Bij sommige verzekeraars en tandartspakketten geldt er geen maximumtarief per tandartsbehandeling. Het maakt dan niet uit naar welke tandarts je gaat. In alle andere gevallen moeten verzekerden meebetalen aan de tandartsrekening, ook al zijn ze voor deze kosten verzekerd.

Uiteenlopende tarieven
De tarieven voor behandelingen lopen flink uiteen, zo blijkt uit de website www.vergelijkmondzorg.nl. Het merendeel van de tandartsen dat zijn tarieven op deze website heeft ingevuld, rekent voor de hieronder genoemde veelvoorkomende behandelingen meer dan de grote verzekeraars maximaal vergoeden. Dat betekent dat verzekerden vrijwel altijd een deel van de tandartsrekening zelf moeten betalen.

Bron:
Independer

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld, pot

Vergoedingen zorgverzekeraars belemmeren doelen experiment

De vergoedingen die de zorgverzekeraars momenteel aanbieden, zijn berekend op cijfers uit voorgaande jaren. Dit betekent dat er gemiddeld genomen geen indexatie wordt toegepast. Dat staat niet in verhouding tot de gestegen premie voor de verzekeringen. De NMT betreurt het dat de vergoedingen de beoogde variatie, differentiatie en mogelijkheden voor verschil in praktijkvoering belemmeren. Dit leidt tot bijbetaling door de patient voor zorg uit de basisverzekering. In dat geval kan niet meer gesproken worden van marktconformiteit. De zorgverzekeraars zullen het prijspeil van de vergoedingen moeten aanpassen om de basiszorg zonder bijbetaling voor de patient toegankelijk te houden.

Zorgverzekeraars hebben de plicht de basiszorg toegankelijk te houden voor hun verzekerden. Wanneer een tandarts of orthodontist geen contract sluit met een zorgverzekeraar, is er sprake van niet-gecontracteerde zorg. Een zorgverzekeraar moet in dat geval het marktconforme tarief vergoeden, opdat de zorg toegankelijk blijft. Maar wat marktconform precies inhoudt, is voor de mondzorg nog onduidelijk. De markt moet zich immers nog ontwikkelen. Als het merendeel van patiënten in de basiszorg moeten bijbetalen, is er in elk geval géén sprake van het vergoeden van een marktconform tarief. De basiszorg is dan niet meer onbelemmerd toegankelijk. Op dit moment is van marktconformiteit geen enkele sprake.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld

Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Van alle tandartsen in Nederland hebben tot nu toe slechts 37 hun prijslijst voor 2012 bekendgemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.

Uit de nu beschikbare tarieven blijkt bovendien dat er volgend jaar forse prijsverschillen ontstaan tussen de tandartsen. Volgens Edmond Hilhorst, directeur van vergelijkingssite Independer kunnen consumenten daardoor niet goed beslissen wat ze volgend jaar aan moeten met hun tandartsverzekering.

Vanaf 1 januari 2012 gelden in de mondzorg vrije tarieven. Minister Schippers van Volksgezondheid heeft beslist dat de tandartsen gedurende een proef van drie jaar zelf mogen bepalen welke vergoeding ze vragen voor hun behandelingen. Ze moeten dat vanaf begin volgend jaar bekendmaken op prijslijsten in de wachtkamer en op de website van de praktijk.

Prijsverschillen
Die veertig prijslijsten die nu bekend zijn gemaakt, geven aan dat de prijsverschillen groot kunnen zijn. De goedkoopste éénvlaksvulling (een eenvoudig gaatje) kost 26 euro, de duurste 82,45. Een standaard gebitsreiniging loopt uiteen van 12,25 tot 50 euro.

Een kroon is bij de ene tandarts te krijgen voor 200 euro, bij een ander lopen de kosten op tot 550 euro. Een volledige wortelkanaalbehandeling met één element varieert van 104 tot 350 euro.

Independer-directeur Hilhorst wijst erop dat consumenten niet goed weten welk verzekeringspakket ze moeten kiezen. Ze weten immers niet hoe duur hun tandarts wordt. Daardoor kunnen ze niet vaststellen of een verzekering lonend is of dat ze de tandartskosten beter voor eigen rekening kunnen nemen.

Advies
De NMT, de koepelorganisatie van de tandartsen, wijst de kritiek van de hand. De tandartsen zijn pas per 1 januari verplicht om de tarieven vrij te geven. De NMT adviseert de patiënt om in overleg met de tandarts te kijken of een aanvullende verzekering nuttig is of niet.

Prijstabel
Bekijk de prijstabel op de website van de NOS.

Bron:
NOS

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z