teleoon, bellen, vrouw

Telefonische enquête: Klaar met de prijslijst

Mondzorgverleners moeten, in het kader van de Vrije Prijsvorming, vanaf januari 2012 hun eigen tarieven bepalen en bekend maken aan hun patiënten. Vier weken voor de overgang naar vrije tarieven is door de NMT een telefonische enquête gehouden onder tandartsen om te inventariseren of zij hun tarievenlijst al hebben gemaakt, hoe het tariefniveau daarvan zich verhoudt tot de huidige tarieven en wat de redenen zijn voor eventuele verschillen.

Voor deze telefonische enquête heeft in de periode van 6 tot en met 9 december met 230 tandartsen contact plaatsgevonden, van wie er 200 (87%) hun medewerking aan de enquête hebben verleend.

Uitschieters in prijs beperkt
Ongeveer de helft (49%) van de ondervraagde tandartsen zegt zijn/haar tarieven te hebben bepaald, die per januari 2012 gaan gelden. Er zijn veel variaties in prijzen, maar het aantal uitschieters (naar beneden en naar boven) is beperkt. Enkele ondervraagden verwachten dat het eigen tariefniveau in 2012 lager liggen dan in 2011, maar de meeste verwachten dat het tariefniveau gelijk blijft (25%) of verwacht een lichte stijging (56%). Deze laatste tandartsen noemen vaak de inflatiecorrectie als reden voor die stijging.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
online reputatie

Online tandartstarieven vergelijken

Via de nieuwe websites www.tandzorgtarieven.nl en www.vergelijkmondzorg.nl kunnen patiënten prijzen van tandartspraktijken met elkaar vergelijken.

Consumenten die geen aanvullende verzekering voor tandartskosten hebben, kunnen te maken krijgen met sterk uiteenlopende kosten voor vergelijkbare behandelingen. Verschillen kunnen oplopen tot een paar honderd euro voor een ingrijpende tandheelkundige ingreep.

Tandzorgtarieven.nl
Ondernemer Erwin Rademaker uit het Drentse Roden heeft het idee voor de vergelijkingssite voor tandzorgtarieven ontwikkeld. Op de website staan alle tandartsen per gemeente in Nederland vermeld met standaard adresgegevens, afkomstig uit het bestand van de Kamer van Koophandel. Bezoekers van de website krijgen een selectie van aanbieders voorgeschoteld op basis van hun eigen zoekcriteria. Je kunt zoeken op een of meerdere specifieke behandelingen, op specialisaties in de tandheelkunde, op trefwoorden en op de gewenste regio. Vervolgens krijg je per aanbieder een offerte, waaruit je een keuze kunt maken. Daarnaast biedt de website uitvoerige informatie over tandheelkundige behandelingen en specialisaties.

Vergelijkmondzorg.nl
Deze site is een initiatief van Dodoworks en Sabeltand. Volgens de website hebben al meer dan 250 praktijken zich aangemeld op vergelijkmondzorg.nl.

Bron:
gezondheid.blog.nl
NRC Next

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZa spreekt op Apolloniaborrel over vrije tarieven

Op 9 februari staat de jaarlijkse Apolloniaborrel in het teken van de vrije tarieven. Theo Langejan van de Nederlandse Zorgautoriteit belicht er de rol van de NZa.

De Apolloniaborrel wordt jaarlijks georganiseerd door de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). Op deze jaardag van Apollonia, de beschermvrouwe van de tandheelkunde, worden kaderleden van de NMT uitgenodigd, alsmede voorzitters van de wetenschappelijke verenigingen in de mondzorg.

De Apolloniaborrel 2012 vindt op 9 februari plaats in Nieuwegein. Theo Langejan geeft een algemene toelichting op de invoering van de vrije tarieven in de mondzorg en belicht de rol van de NZa.

Bron:
NZa

Lees meer over: Actueel, Tarieven, Thema A-Z

Nederlander bezuinigt niet op tandheelkundige zorg

De helft van de Nederlanders vindt het geen optie om in 2012 minder vaak naar de tandarts te gaan. Ook overstappen naar een goedkopere tandarts wordt niet overwogen. Toch zijn de meeste mensen (84%) zich ervan bewust dat de poliskosten voor tandheelkundige zorg in 2012 zullen stijgen. Maar 1 op de 10 Nederlanders stapt over naar een goedkopere aanvullende verzekering en zegt de huidige zorgverzekering op. Dat blijkt uit de HealthTracker© van communicatie-adviesbureau Porter Novelli en De Vos & Jansen Healthcare, een continu onderzoek onder ruim 600 Nederlanders.

83% aanvullend verzekerd
Van de ondervraagden is 83% aanvullend verzekerd voor tandheelkundige zorg. Een stijging van de kosten hiervoor met gemiddeld 14% is voor ruim de helft van de aanvullend verzekerden geen reden de aanvullende verzekering op te zeggen. Bijna een derde gaat zich wel opnieuw oriënteren. Iets minder dan 10% is van plan zondermeer over te stappen op een goedkopere aanvullende zorgverzekering of zegt de huidige aanvullende verzekering op.

Kwaliteit boven budget
De kwaliteit van de tandarts is voor Nederlanders het meest bepalend voor de tandartskeuze. Kosten spelen bij deze keuze een veel minder belangrijke rol. Top drie van belangrijkste redenen om te kiezen voor een bepaalde tandarts:

1. Kwaliteit
2. Kosten
3. Persoonlijke klik

Niet alleen kiest men bewust voor kwaliteit, als er eenmaal een keuze voor een tandarts is gemaakt, dan blijft men daar ook bij. Voor bijna de helft van de ondervraagden is overstappen naar een andere tandarts als de huidige te duur wordt geen optie. Maar wat die kosten voor de tandarts zijn, dat weten veel Nederlanders (47%) niet precies. Een ruime meerderheid (71%) wil hier echter wel meer inzicht in hebben.

Trouw aan tandpasta
Kwaliteit is niet alleen belangrijk bij een bezoek aan de tandarts, maar ook bij mondverzorging in het algemeen. Meer dan de helft van de Nederlanders (54%) zal in 2012 helemaal niet bezuinigen op gebitsverzorgende maatregelen. 11% zegt de overstap op een goedkoper merk tandpasta te beschouwen als mogelijkheid tot besparing. 41% is echter zeer gehecht aan het huidige tandpastamerk en gaat daar ook in het komende jaar niet op bezuinigen. Of kwaliteit gekoppeld is aan een merk, daar zijn de ondervraagden niet over uit. 39% vindt een huismerktandpasta (bv. Lidl, AH, Kruidvat) net zo goed als van een A-merk, maar 24% is het daar niet mee eens.

“Uit het onderzoek blijkt dat het belangrijk is om mensen goed te informeren over kosten en kwaliteit. Daar ligt een duidelijke taak voor tandartsen en producenten van tandverzorgingsartikelen”, aldus Frank Peters, managing director Porter Novelli.

Bron:
Porter Novelli

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Tijd - geld

Abonnement mogelijk bij tandarts in 2012

Vanaf 1 januari 2012 is het voor de consument mogelijk om een abonnement af te spreken met de tandarts. In het abonnement zit bijna alle tandheelkundige hulp die je in een jaar nodig hebt. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft hier nieuwe prestaties voor vastgesteld. Daarnaast komt er ook een zogenaamde ‘facultatieve’ prestatie. Hiermee krijgen zorgaanbieder en zorgverzekeraar de ruimte om samen een innovatieve prestatie af te spreken.

Abonnementscategorie
De abonnementsprestaties zijn in overleg met consumentenorganisaties en mondzorgkoepels opgesteld. Tandartsen kunnen een patiënt op basis van een onderzoek naar zijn mondgezondheid indelen in een abonnementscategorie. De categorie, de kosten die hieraan verbonden zijn en een gezamenlijk afgestemd zorgplan worden vastgelegd in een overeenkomst.

Inhoud abonnement
In het abonnement zit alle mondzorg gedurende een afgesproken periode met uitzondering van een aantal prestaties, zoals orthodontie en implantologie. In overleg kunnen consument en zorgverlener het aantal prestaties dat onder het abonnement valt uitbreiden. Minder prestaties afspreken kan niet. Op deze manier weet een patiënt voorafgaand precies welke zorg onder het abonnement valt en hoeveel hem dit gaat kosten voor bijvoorbeeld een jaar.

Facultatieve prestatie
Als een zorgverzekeraar en zorgaanbieder overeenkomen dat zij een nieuwe prestatie willen leveren die nog niet onder de bestaande prestatielijst valt, kunnen zij gebruik maken van de zogenoemde ‘facultatieve prestatie’. Met behulp van deze vrije prestatie kunnen nieuwe ontwikkelingen snel worden toegepast in innovatieve zorgdiensten. De facultatieve prestatie gaat behalve in de mondzorg ook gelden voor andere eerstelijns sectoren met vrije prijzen: fysiotherapie, oefentherapie, dieetadvisering, eerstelijns psychologische zorg en farmacie.

Bron:
NZa

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Rob Barnasconi: Tandartsen drijven prijs niet op

Het experiment met vrije tandartsprijzen zal niet leiden tot enorme prijsstijgingen. Dat zegt Rob Barnasconi, voorzitter van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde. “Een tandarts ziet een patiënt gemiddeld 2,7 keer per jaar.

Die relatie gaat hij niet in gevaar brengen door te hoge prijzen in rekening te brengen.” De eerste ontwikkelingen wijzen weliswaar op enorme prijsvariaties, maar Barnasconi verwacht dat die op termijn gelijk worden getrokken. “Prijsstunten moet kunnen. Dat zorgt voor meer variatie en dat is net de bedoeling.” Bang voor een prijsopdrijvend effect onder tandartsen die geen patiënten meer aannemen, is de NMT-voorzitter niet. “Er is geen tekort aan tandartsen, in geen enkele regio. Er is meer aanbod dan vraag, ook omdat buitenlandse tandartsen zich hier graag vestigen.”

Vrije prijzen
Op 1 januari 2012 gaan vrije prijzen in voor tandarts, mondhygiënist, tandprotheticus en orthodontist. Het experiment duurt drie jaar. De mondzorgprofessionals moeten in de aanloop naar volgend jaar nog wel wat werk verrichten. Ieder voor zich moet het huidige aantal van ruim vierhonderd verrichtingen ombouwen naar in totaal 180 behandelingen die op een door de NZa opgestelde prestatielijst staan. Maatschappen mogen één prijs rekenen, zolang ze één onderneming vormen. Groepspraktijken mogen dat ook, zolang ze minder dan tien procent van de markt innemen. Elke tandarts en groepspraktijk zal de prijzen inzichtelijk moeten maken, zowel in de praktijk als op een website.

‘Eenheidsworst’
Barnasconi: “Het aanbod van tandartsen is op dit moment ‘eenheidsworst’. Er is geen ruimte voor preventie, innovatie of zorgzwaarte. Ook voor een extra tijdinvestering is geen compensatie.” Door de vrije prijzen ontstaat meer differentiatie en tandartsen kunnen zich gaan specialiseren, zegt Barnasconi. “Het klopt helemaal. Het gaat om u als consument en mij als tandarts. Als ik mijn prijs goed kan uitleggen dan komen wij daar samen uit. Zo niet, dan gaat u naar een ander.” Bovendien passen vrije prijzen helemaal bij de mondzorg, die voor tachtig procent door de consument wordt betaald. “Het kan eigenlijk niet dat een sector met zo veel private financiering door de overheid is gereguleerd.”

Vrijstelling basispakket
Twintig procent van de zorg valt binnen de basisverzekering, onder meer zorg voor jongeren onder de 18 en behandelingen aan kwetsbare groepen als gehandicapten. De NMT had liever gehad dat de zorg in het basispakket zou zijn vrijgesteld van het experiment, omdat er druk op de kwetsbare groepen zou kunnen ontstaan. Het experiment is mislukt als zou blijken dat de kosten per hoofd van de bevolking ‘zonder duidelijk verhaal’ te veel stijgen. Dat zou de toegankelijkheid in gevaar brengen. Barnasconi gaat ervan uit dat het experiment slaagt: “Ik spreek onze leden erop aan: het is vrijheid met maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Kiezen tussen de verwarming aanzetten of mondzorg betalen

Vrije tandartstarieven in 2012 vaak dubbel zo hoog als maximale vergoeding

Vanaf 1 januari mogen tandartsen zelf hun tarieven bepalen. Het merendeel van de tandartsen heeft de nieuwe tarieven nog niet bekend gemaakt. Consumenten die een nieuwe zorgverzekering willen afsluiten, weten daardoor niet waar ze aan toe zijn. Omdat verzekeraars nog niet weten wat de nieuwe tandartstarieven worden en ze vrezen dat consumenten meer behandelingen gaan declareren, verhogen ze in 2012 de premies met gemiddeld 14%.

Bijbetalen
De grote verzekeraars Menzis, Achmea en CZ hebben voor de belangrijkste behandelingen een maximumtarief vastgesteld, maar dat weten de meeste consumenten niet. Dat tarief blijkt vaak (veel) lager dan de tarieven die tandartsen tot nog toe bekend hebben gemaakt. Voor bijvoorbeeld het reinigen van het gebit vragen sommige tandartsen wel 50 euro, terwijl Stad Holland maximaal 12,95 euro vergoedt. Een andere veelvoorkomende behandeling als de tweevlaksvulling kost in 2012 maximaal 99,23 euro, maar Menzis vergoedt niet meer dan 28 euro. Het verschil moeten verzekerden bijbetalen, ook als ze een dure uitgebreide tandartsverzekering hebben afgesloten.

Alleen als de verzekeraar een contract heeft met de tandarts of als de prijs van de behandeling onder het maximumtarief blijft, dan hoeven verzekerden niet bij te betalen. Bij sommige verzekeraars en tandartspakketten geldt er geen maximumtarief per tandartsbehandeling. Het maakt dan niet uit naar welke tandarts je gaat. In alle andere gevallen moeten verzekerden meebetalen aan de tandartsrekening, ook al zijn ze voor deze kosten verzekerd.

Uiteenlopende tarieven
De tarieven voor behandelingen lopen flink uiteen, zo blijkt uit de website www.vergelijkmondzorg.nl. Het merendeel van de tandartsen dat zijn tarieven op deze website heeft ingevuld, rekent voor de hieronder genoemde veelvoorkomende behandelingen meer dan de grote verzekeraars maximaal vergoeden. Dat betekent dat verzekerden vrijwel altijd een deel van de tandartsrekening zelf moeten betalen.

Bron:
Independer

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Vergoedingen zorgverzekeraars belemmeren doelen experiment

De vergoedingen die de zorgverzekeraars momenteel aanbieden, zijn berekend op cijfers uit voorgaande jaren. Dit betekent dat er gemiddeld genomen geen indexatie wordt toegepast. Dat staat niet in verhouding tot de gestegen premie voor de verzekeringen. De NMT betreurt het dat de vergoedingen de beoogde variatie, differentiatie en mogelijkheden voor verschil in praktijkvoering belemmeren. Dit leidt tot bijbetaling door de patient voor zorg uit de basisverzekering. In dat geval kan niet meer gesproken worden van marktconformiteit. De zorgverzekeraars zullen het prijspeil van de vergoedingen moeten aanpassen om de basiszorg zonder bijbetaling voor de patient toegankelijk te houden.

Zorgverzekeraars hebben de plicht de basiszorg toegankelijk te houden voor hun verzekerden. Wanneer een tandarts of orthodontist geen contract sluit met een zorgverzekeraar, is er sprake van niet-gecontracteerde zorg. Een zorgverzekeraar moet in dat geval het marktconforme tarief vergoeden, opdat de zorg toegankelijk blijft. Maar wat marktconform precies inhoudt, is voor de mondzorg nog onduidelijk. De markt moet zich immers nog ontwikkelen. Als het merendeel van patiënten in de basiszorg moeten bijbetalen, is er in elk geval géén sprake van het vergoeden van een marktconform tarief. De basiszorg is dan niet meer onbelemmerd toegankelijk. Op dit moment is van marktconformiteit geen enkele sprake.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld

Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Van alle tandartsen in Nederland hebben tot nu toe slechts 37 hun prijslijst voor 2012 bekendgemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.

Uit de nu beschikbare tarieven blijkt bovendien dat er volgend jaar forse prijsverschillen ontstaan tussen de tandartsen. Volgens Edmond Hilhorst, directeur van vergelijkingssite Independer kunnen consumenten daardoor niet goed beslissen wat ze volgend jaar aan moeten met hun tandartsverzekering.

Vanaf 1 januari 2012 gelden in de mondzorg vrije tarieven. Minister Schippers van Volksgezondheid heeft beslist dat de tandartsen gedurende een proef van drie jaar zelf mogen bepalen welke vergoeding ze vragen voor hun behandelingen. Ze moeten dat vanaf begin volgend jaar bekendmaken op prijslijsten in de wachtkamer en op de website van de praktijk.

Prijsverschillen
Die veertig prijslijsten die nu bekend zijn gemaakt, geven aan dat de prijsverschillen groot kunnen zijn. De goedkoopste éénvlaksvulling (een eenvoudig gaatje) kost 26 euro, de duurste 82,45. Een standaard gebitsreiniging loopt uiteen van 12,25 tot 50 euro.

Een kroon is bij de ene tandarts te krijgen voor 200 euro, bij een ander lopen de kosten op tot 550 euro. Een volledige wortelkanaalbehandeling met één element varieert van 104 tot 350 euro.

Independer-directeur Hilhorst wijst erop dat consumenten niet goed weten welk verzekeringspakket ze moeten kiezen. Ze weten immers niet hoe duur hun tandarts wordt. Daardoor kunnen ze niet vaststellen of een verzekering lonend is of dat ze de tandartskosten beter voor eigen rekening kunnen nemen.

Advies
De NMT, de koepelorganisatie van de tandartsen, wijst de kritiek van de hand. De tandartsen zijn pas per 1 januari verplicht om de tarieven vrij te geven. De NMT adviseert de patiënt om in overleg met de tandarts te kijken of een aanvullende verzekering nuttig is of niet.

Prijstabel
Bekijk de prijstabel op de website van de NOS.

Bron:
NOS

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Uitzending

Uitzending ‘Altijd Wat’ over vrije tandartstarieven

Wie betaalt de rekening voor de invoering van vrije tandartstarieven? Wat kunnen we leren van de situatie in Duitsland? Op deze vragen probeerde het NCRV-programma ‘Altijd Wat’  op 6 december een antwoord te vinden.

Bekijk de uitzending van ‘Altijd Wat’ (fragment start in de 20e minuut)

Lees meer over: Actueel, Kennis, Tarieven, Thema A-Z
Gesprek - sollicitatiegesprek - functioneringsgesprek, praten

Vrije tarieven: hoe vertelt u het uw patiënt?

U bent druk met de implementatie van de vrije tarieven. Hoe communiceert u erover met uw patiënten? dental INFO keek rond op het internet.

Transparantie is een van de sleutelwoorden bij de invoering van de vrije tarieven. Uw patiënt krijgt meer duidelijkheid over de behandelingen, kwaliteit en service die u biedt, weet straks vooraf tegen welk tarief u dat doet, en ontvangt een eenvoudiger rekening.

Deze ontwikkeling op zich verdient verheldering. Naast de publiekscampagne van de overheid, kunt u daaraan ook zelf een bijdrage leveren.



Brief

Diverse praktijken hebben op hun website een brief of tekst geplaatst waarin het belang en de betekenis van vrije tarieven worden uitgelegd. Een voorbeeld:
Voorbeeld

Sommige tandartsen geven ook expliciet hun mening over het loslaten van de tarieven.
Voorbeeld 1

Vaak wordt verwezen naar websites met meer informatie:
Allesoverhetgebit.nl en
Veranderingen in de zorg.nl

Veel tandartsen melden dat zij eind december hun tarievenlijsten openbaar zullen maken. Maar er zijn ook praktijken die de klus inmiddels hebben geklaard. Op hun websites is nu al een lijst met behandelingen en bijbehorende tarieven te vinden. Enkele voorbeelden:
Tarievenlijst 1

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld en financieel

Zorgverzekeraars willen tarief tandarts in de hand houden

Tandartsen mogen vanaf 2012 zelf bepalen welk tarief zij in rekening brengen. Om te voorkomen dat de prijzen straks de pan uitrijzen, proberen zorgverzekeraars daar nu al een stokje voor te steken.

Tot nu toe stelde de overheid vast hoeveel tandartsbehandelingen maximaal mochten kosten. Zo gold voor een gewone controle een maximumtarief van €19,63. Tandartsen waren vrij om minder te vragen, maar deden dat vaak niet.

Vanaf volgend jaar worden de tarieven in de mondzorg vrij gegeven. Dat moet voor meer concurrentie tussen de tandartsen zorgen. Ook de zorgverzekeraars zullen opnieuw moeten bepalen hoe hoog hun vergoedingen worden, want zij willen uiteraard – net als de consument – niet ineens het dubbele betalen voor het trekken van een kies.

Het Algemeen Dagblad meldde dit weekend dat zorgverzekeraar CZ – goed voor ruim 3 miljoen verzekerden – de tandartsvergoedingen niet of nauwelijks verhoogt. Daarmee geeft de zorgverzekeraar indirect een signaal af aan de tandartsen dat ze met hun tarieven maar beter niet te hoog kunnen gaan zitten.

CZ zegt bij het vaststellen van de tarieven advies te hebben gevraagd aan de tandartsen. Ook hebben ze onderzoek gedaan naar het declaratiegedrag van verzekerden van CZ. ‘De prijzen die wij nu bieden, zijn volgens ons marktconforme tarieven’, aldus een woordvoerder van CZ tegen de krant.

Bron: AD

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Sparen, geld

Zweden: vrije tarieven, grote verschillen

Hogere gemiddelde mondzorgtarieven, maar ook grote prijsverschillen tussen de verschillende aanbieders. Dat is het gevolg van de invoering van vrije tarieven, voorspelt verandermanager Albert van der Zee. Wie zich niet onderscheidt, profiteert niet mee.

Van der Zee baseert zijn voorspelling op basis van de situatie in Zweden, waar al in 1999 vrije tarieven werden ingevoerd. Anders dan in Nederland wordt de Zweedse markt niet alleen bediend door commerciële tandartsen, maar ook door mondzorgorganisaties van de regionale overheid. Niet alle conclusies van een onderzoek door het Swedish Institute for Social Research, zijn dan ook van belang voor de Nederlandse situatie.

Reputatie
Een interessante conclusie is volgens Van der Zee wel dat reputatie in de mondzorg een bepalende factor is. Dat gegeven zou in Nederland kunnen leiden tot een kostenstijging, met name in de grote steden. Achterliggende gedachte is dat het in een kleine gemeenschap makkelijker is om informatie over de verschillende aanbieders te verzamelen, dan in een grote stad. Mensen in grote steden houden vast aan wat ze hebben, waardoor de marktwerking daar niet optimaal is, aldus Van der Zee.

Kwaliteit
Uit het rapport van het Swedish Institute for Social Research blijkt verder dat er in Zweden grote prijsverschillen bestaan tussen álle, commerciële en overheidsgerelateerde, aanbieders. Die ontwikkeling verwacht Van der Zee ook in Nederland, waar aanbieders van superieure kwaliteit dat niet langer tegen een – te lage – vaste prijs hoeven te doen. Klanten die de hoge kwaliteit niet onderscheidend vinden, kunnen voor een ander kiezen.

Volgens Van der Zee zal het niet lang duren voordat ondernemers met ruimte in hun capaciteit beseffen dat ze met een (tijdelijke) lage prijs klanten kunnen vinden. En er zullen ondernemers zijn die beseffen dat het leveren van een hoge kwaliteit meer omzet genereert, waardoor ze minder uren hoeven te maken. De capaciteit van deze praktijken gaat omlaag en daardoor worden ze nog selectiever/exclusiever.

Bron:
Albert van der Zee
Directeur AZ High Performance Mondzorg

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Schippers waarschuwt tandartsen voor te hoog tarief

Minister Schippers waarschuwt tandartsen dat ze forse tariefverhogingen per 1 januari niet accepteert. Dan wordt het experiment met de vrije prijsvorming, dat op 1 januari start, meteen stopgezet.

Experiment
De proef duurt in principe drie jaar. Vanaf 1 januari worden de vaste tarieven losgelaten en mag elke tandarts, orthodontist en mondhygienist zelf bepalen wat hij voor zijn behandelingen vraagt.

Premies omhoog
Schippers deed haar uitspraken naar aanleiding van het bericht dat de aanvullende verzekeringen voor de tandarts volgend jaar fors duurder uitvallen. Dit komt omdat naar verwachting de tarieven zullen stijgen. In december worden deze bekend gemaakt.

De premies van de aanvullende verzekeringen voor de tandarts stijgen gemiddeld met veertien procent, volgen berekeningen van verzekeringssite.nl. Die stijging is twee keer zo hoog als andere jaren.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld - munten

Publiekscampagne vrije tarieven in de mondzorg start met poetsbeurt

Midden in het gebouw van de Tweede Kamer poetsten Kamerleden dinsdagmiddag een 2 meter grote kies schoon, symbolisch voor de voorlichtingscampagne rond vrije tarieven in de mondzorg. Per 1 januari mogen tandartsen en orthodontisten van minister Schippers zelf hun tarieven bepalen, om zodoende meer service, innovatie en transparantie in de mondzorg te stimuleren. Dit leidt tot meer keuzemogelijkheden voor de patiënten. Het gaat om een experiment van 3 jaar.

Vrije prijsvorming: heldere communicatie
Er komt meer duidelijkheid over de verschillende behandelingen en de daarbij behorende tarieven. De tarieven worden onder andere bepaald door de tijdsduur, de materiaalkeuze en de service die tandartsen en orthodontisten aan patiënten verlenen. Uiteindelijk doel is dat zij op die wijze patiënten nog beter van dienst kunnen zijn. Via posters, folders, en via de website Allesoverhetgebit.nl kunnen consumenten zich nu én straks informeren over wat er gaat veranderen. Per 1 januari hebben de meeste praktijken ook een praktijkwebsite.

Beter kiezen voor uw tanden
De komende maanden staan in het teken van voorbereidingen op de introductie van vrije tarieven in de mondzorg. De tarieven en diensten van tandartsen en orthodontisten worden hierdoor steeds transparanter. De meeste tandartsen en orthodontisten hebben vanaf 1 januari een eigen praktijkwebsite met informatie over de deskundigheid van de praktijkmedewerkers, de behandelmogelijkheden en de bijbehorende tarieven. Daarnaast is er in de praktijk een tarievenlijst beschikbaar en wordt de rekening van de tandarts of orthodontist eenvoudiger. Alles met het uiteindelijke resultaat patiënten beter te informeren over de tandheelkundige zorg.

Na 1 januari
Uiterlijk 1 januari maken de tandartsen en orthodontisten hun tarieven bekend. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft vastgesteld voor welke prestaties tandartsen en orthodontisten tarieven moeten bepalen. Deze prestaties bestaan uit een combinatie van verrichtingen die nu separaat in de lijst staan. Eén op één vergelijken met vorig jaar is daardoor niet mogelijk. In de loop van 2012 kan op basis van onderzoek een beeld worden gegeven van de ontwikkelingen in de mondzorg en wat er met de kosten van mondzorg is gebeurd. Uit reacties van leden leidt de NMT af dat er geen grote kostenstijgingen zijn te verwachten; wel veel variatie en differentiatie. Dit is conform de doelen van dit nieuwe systeem.

Bron:
Tandartsennet

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld

Zorgbelang Noord Holland: vrije prijsvorming tandartsenzorg nog geen goed idee

De Minister van VWS wil per 1 januari 2012 vrije tariefstelling in de tandartsenzorg om innovatie en concurrentie te stimuleren. De rol van de patiënt als consument wordt hiermee nog scherper neergezet. Zorgbelang Noord-Holland vindt dat er veel verbeterd moet worden voordat vrije tariefstelling in het voordeel is van de patiënt. Patiënten kunnen nu al moeilijk beoordelen of een tandarts goede kwaliteit levert. Ook zijn de prijzen en facturen van tandartsen niet duidelijk. Dat blijkt uit cijfers van de afdeling Informatie en Klachtenopvang van Zorgbelang Noord-Holland: twee derde van het aantal klachten over tandartsen in de afgelopen drie jaar gaat over de behandeling en/of rekening van de tandarts.

Patiëntenervaringen Noord-Holland
Zorgbelang Noord-Holland wilde graag weten hoe zorggebruikers in de provincie Noord-Holland de tandartsenzorg ervaren. Tussen januari 2009 en oktober 2011 zijn er 368 vragen en klachten over mondzorg geregistreerd door de afdeling Informatie en Klachtenopvang. Maar liefst twee derde van deze klachten heeft betrekking op de behandeling en/of rekening. Patiënten worden regelmatig ‘verrast’ door de tandartsrekening: deze valt dan hoger uit dan de offerte. Ook klagen zij dat de behandelaar niet uitgevoerde behandelingen of niet geleverde protheses wel in rekening brengt. De codes die op de rekeningen zijn vaak onduidelijk en ook zorgverzekeraars geven niet altijd de juiste informatie.

Geen zicht op kwaliteit
Zorgbelang Noord-Holland vindt dat de kwaliteit voor patiënten tot nu toe nog niet duidelijk is. Directeur Jacques Loomans: ‘Het is nu voor patiënten moeilijk om te bepalen of ze een goede tandarts hebben. Patiënten weten niet waar ze op moeten letten. Wat zegt het als je nieuwe tandarts het werk van je vorige tandarts afkeurt? Wil de nieuwe tandarts graag geld verdienen, of was de oude tandarts echt zo slecht? Trekt je tandarts altijd schone handschoenen aan in je bijzijn? Vertelt hij over de mogelijke bijwerkingen van verdoving?’ De NPCF, de koepelorganisatie van patiëntenverenigingen waar Zorgbelang Noord-Holland ook lid van is, brengt op dit moment, samen met tandartsen en andere organisaties, in kaart hoe goed tandartspraktijken zijn. Er wordt dan gekeken naar zaken als hygiëne, het aantal patiënten met cariës (gaatjes), de levensduur van kronen. Die gegevens moeten worden verwerkt tot informatie waarmee patiënten de kwaliteit kunnen beoordelen. Pas in de loop van volgend jaar is het mogelijk om online na te gaan hoe een tandarts op die kwaliteitsaspecten scoort. Patiënten hebben deze informatie nodig om hun keuze voor een tandarts te kunnen baseren op de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Patiënt moet veel zelf uitzoeken
Als het experiment met de vrije tarieven doorgaat wordt het er voor de patiënt niet beter op. Patiënten moeten dan zelf maar uitzoeken wat ze moeten gaan betalen aan de tandarts: via de website van de tandarts of informatie in diens praktijk, en de polis van de zorgverzekeraar. Bovendien is er in sommige regio’s een tekort aan tandartsen, zodat het voor patiënten niet eenvoudig is om bij een dure tandarts weg te gaan. Klachten kunnen nog steeds gemeld worden bij de afdeling Informatie en Klachtenopvang van Zorgbelang Noord-Holland via 0900 – 243 70 70 (10 eurocent per minuut).

Bron:
Zorgbelang Noord-Holland

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Beantwoording Kamervragen over hoge tandartskosten

Antwoorden van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mw. drs. E.I. Schippers op de vragen van het Kamerlid Kuiken (PvdA) over hoge tandartskosten.

1. Herinnert u zich de antwoorden op eerdere vragen over uitgestelde behandelingen door hoge tandartskosten?
Ja.

2. Wat vindt u van het bericht `Verzekeraar bang voor hoge nota tandarts’?

3. Deelt u de verwachting van een meerderheid in de branche dat prijzen in de mondzorg zullen stijgen na het vrijgeven van de prijzen per 1 januari 2012? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat vindt u daarvan?
2 en 3. Tijdens het experiment met de vrije prijsvorming zal de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de prijsontwikkeling in de mondzorg gedegen monitoren en mij daarover rapporteren. Tot dan toe spreek ik geen verwachtingen uit over een op- of neergang van de prijzen, dat zal immers uit het experiment moeten blijken. Wel zal ik de genoemde signalen bespreken met de koepels van aanbieders.

4. Bent u van mening dat de voorlichting naar de patiënt over het feit dat de tarieven van de techniek- en materiaalkosten voor het maken van kronen, bruggen en implantaten vrij onderhandelbaar zijn, en dus enorm kunnen verschillen per aanbieder, voldoende is? Zo ja, waar blijkt volgens u uit dat hier voldoende voorlichting over is? Zo nee, bent u bereid hier iets aan te doen? Zo ja, wat? Zo nee, waarom niet?
Vanaf 1 januari 2012 kunnen tandartsen zelf bepalen in welke omvang zij de techniekkosten naar de consument doorberekenen. De mate waarin zij deze doorberekenen zal van invloed zijn op het eindbedrag van de tandheelkundige behandeling. Omdat de tandarts verplicht is om bij een bedrag van hoger dan 150 (wat in geval van kronen, bruggen en implantaten veelal het geval is) vooraf een offerte te maken, kan de consument afwegingen maken om zich wel of niet bij de betreffende tandarts te laten behandelen. Het is dus in het belang van de tandarts om prijsbewust tandtechniek in te kopen en hierover goede en juiste voorlichting aan de consument te verschaffen. Ik zie geen aanleiding om aanvullende maatregelen te nemen boven de bestaande verplichting om een offerte in te dienen en een factuur van ingekochte tandtechniek aan de consument te overleggen.

5. Bent u bereid onderzoek te doen naar de prijsverschillen tussen tandartspraktijken, die ontstaan door de kosten van de gebruikte implantaatmaterialen? Zo nee, waarom niet?
Zoals ik heb gemeld bij het antwoord op vragen 2 en 3, zal de NZa de prijsontwikkelingen via een marktscan monitoren. Indien daartoe aanleiding bestaat kan de NZa nader `inzoomen’ op specifieke prijsverschillen. Dat kan bijvoorbeeld ook gelden voor prijsverschillen als gevolg van in rekening gebrachte kosten van implantaatmaterialen.

6. Deelt u de mening dat het noodzakelijk is dat patiënten voorafgaand aan een behandeling geïnformeerd worden over de hoogte van de mogelijke vergoeding door de verzekering? Zo ja, op welke wijze gaat u monitoren dat dit gebeurt?
De tandarts is verplicht om goed kenbaar te maken op zijn of haar site en in de praktijk wat de prijzen van de verschillende behandelingen zijn. Daarnaast is de tandarts, zoals gemeld bij het antwoord op vraag 4, verplicht om een prijsopgave te doen van de behandelkosten (indien deze een bedrag van 150 overstijgen). De omvang van de vergoeding is afhankelijk van de polisvoorwaarden van de verzekering die de consument heeft afgesloten. Dat kan hij of zij in de polis nalezen of zich hierover aanvullend door de zorgverzekeraar laten informeren.

Bron:
Rijksoverheid

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
zorg - geld

NPCF: geen aanwijzing dat tandartsen gaan experimenteren met prijzen

Vanaf 1 januari 2012 mogen tandartsen zelf de prijzen voor hun behandelingen gaan bepalen. De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vindt het van belang dat patiënten dan toegang hebben tot informatie die zij nodig hebben om de kwaliteit van de tandarts te beoordelen.

Prijsontwikkeling nog onduidelijk
De NPCF heeft geen aanleiding om te denken dat tandartsen ‘flink gaan experimenteren’, in tegenstelling tot wat staat geciteerd in de Volkskrant van vandaag. De verwachte prijsontwikkeling is net als voor de andere betrokken organisaties nog onduidelijk. De NPCF wil wel dat de prijs-kwaliteitinformatie van tandartsen voor patiënten transparant wordt.

Keuze-informatie ontbreekt
Tandartsen werken er samen met onder meer de NPCF aan om van alle tandartspraktijken in Nederland in kaart te brengen hoe ze scoren op zaken als hygiëne, het aantal patiënten met cariës (gaatjes), en de levensduur van kronen. Die gegevens moeten worden verwerkt tot informatie op grond waarvan patiënten de kwaliteit kunnen beoordelen.

Pas in de loop van volgend jaar is het mogelijk om online na te gaan hoe een tandarts op die kwaliteitsaspecten scoort. Patiënten hebben deze informatie nodig om hun keuze voor een tandarts te kunnen baseren op de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Angst, bang, vrouw

NMT: Zorgverzekeraar CZ maakt mensen bang voor de tandarts

De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) is buitengewoon ontstemd over de ‘waarschuwing’ van verzekeraar CZ in een bericht van de Telegraaf van maandag 3 oktober, waarin de verzekeraar zegt te vrezen voor een hogere tandartsrekening als gevolg van een experiment met vrije prijsvorming in de mondzorg. De verzekeraar ventileert, zonder enige vorm van onderzoek, dat de tandartsrekeningen zullen stijgen.

Gebrek aan kennis
Niet alleen maakt de verzekeraar zich schuldig aan bangmakerij, ook etaleert CZ een totaal gebrek aan kennis van zaken. In Europa behoort Nederland tot de landen met de laagste kosten en de beste prijs kwaliteit verhouding voor tandheelkundige hulp (0,36% van het BNP). Ook heeft ons land naar verhouding weinig inwoners met gebits- en/of mondproblemen. Eerder koos Zweden al voor vrije prijsvorming in de mondzorg. Daar is gebleken dat de mondzorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is gebleven, er ontstonden geen problemen.

Geen contact
Zowel de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) als een meerderheid van de Tweede Kamer zijn niet bang voor een prijsverhoging door vrije prijsvorming. De vorm waarvoor gekozen is bij de vrije prijsvorming maakt het mogelijk om dit experiment, dat 3-5 jaar gaat duren, nauwkeurig en kritisch te volgen. Verzekeraar CZ heeft op geen enkele manier contact gezocht met de beroepsorganisatie van tandartsen en tandarts-specialisten voorafgaand aan zijn onheilsprofetie.

Vertrouwensrelatie
Op grond van de Mededingingswet moet de NMT zich onthouden van uitspraken over te verwachten prijsontwikkelingen. De NMT benadrukt echter wel dat er sprake is van een vertrouwensrelatie tussen tandarts en patiënt. Als enige beroepsgroep in de gezondheidszorg zien tandartsen ál hun patiënten minstens jaarlijks. De patiënt betaalt ook nu al 80% van de mondzorg uit eigen zak en let daarom heel scherp op de kosten van de tandarts. De patiënt krijgt vanaf 1 januari 2012 vooral meer te kiezen dankzij de vrije prijsvorming en de daarbij horende transparantie via duidelijke prestatielijsten en prijslijsten op websites en in wachtkamers van tandartspraktijken. Ook wordt de tandartsrekening voor iedereen begrijpelijk gemaakt, nu is die te ingewikkeld. Via Allesoverhetgebit.nl kunnen patiënten straks een praktijk in de buurt vinden waar zij welkom zijn als nieuwe patiënt. Vanaf volgend jaar kan elke Nederlander via het internet dus zelf tandartsprijzen vergelijken.

De NMT is voornemens om kritisch te volgen of verzekeraars wel voldoende constructief meewerken aan het laten slagen van het experiment van vrije prijsvorming. Tandartsen zijn bijvoorbeeld benieuwd hoe verzekeraars invulling geven aan de mogelijkheden die vrije prijsvorming hen biedt om vernieuwing en preventie in de mondzorg verder te stimuleren.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
hand, schudden, deal

Metro: tandartstarief wordt onderhandelbaar

Met het vrijgeven van de tandarts­tarieven wordt het vanaf volgend jaar voor mensen mogelijk om zelf over de prijs van hun behandeling met de tandarts te onderhandelen, aldus Metro.

Het artikel in Metro:

De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) steunt het plan wel en denkt dat dit voor meer keuzevrijheid voor de patiënt zorgt. “Patiënten kunnen volgend jaar beter vergelijkingen maken doordat tandartsen hun prijslijst en kwaliteitsverslagen moeten publiceren”, zegt woordvoerder Marianne Kruit. De Nederlandse zorgautoriteit (NZa) zal het experiment monitoren. “Dus als prijzen te hoog worden, dan kan de minister besluiten het experiment stop te zetten.”

Onverstandig
SP-Kamerlid Renske Leijten vindt concurrentie binnen de mondzorg echter onverstandig. “Het gaat hier niet om het kopen van een televisie. Je kunt het achteraf niet ruilen. Patiënten zijn niet in staat bij mondzorg een vergelijkend warenonderzoek te doen.” Ook in het onderhandelen over de prijs ziet Leijten niets: “Iemand moet dan gaan onderhandelen met zijn tandarts over iets waar hij te weinig van af weet. Omdat de tandartskosten ook niet meer in het pakket zitten, worden noodzakelijke behandelingen een kostenpost.”

Genezing
Volgens Leijten gooit het kabinet-Rutte “alles” op de vrije markt. “In sommige delen van Nederland is er een tekort aan tandartsen en in een markt van schaarste zullen de prijzen stijgen. Zorg wordt hierdoor een product. Zorgverleners en artsen worden ondernemers. Maar het doel van een arts moet genezing zijn en niet winst.”

Focus
Tandartsen kunnen zich volgens NMT-woordvoerder Kruit dankzij dit experiment echter focussen op de kwaliteit van de zorg. “Zij moeten zich onderscheiden met moderne apparatuur of bijvoorbeeld het werken buiten kantooruren. Ik verwacht niet dat patiënten massaal over zullen stappen. Meestal is er wel een vertrouwensband tussen patiënt en arts.” Als de prijzen gaan stijgen, zet de minister het project stop, aldus Kruit. “Tandartsen willen dat niet en zij gaan er dus voor zorgen dat de prijzen niet te hoog worden.”

Bron:
Metronieuws

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z