Kamervragen over rapport Tandarts maakte behandeling niet duurder

D66-kamerlid Pia Dijkstra stelde minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vragen over het onderzoek van Milliman waaruit blijkt dat de rapportages van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over het experiment met vrije tandartstarieven ondeugdelijk en misleidend waren. Dit onderzoek werd in opdracht van de ANT uitgevoerd.

Bekijk hieronder de vragen die zij op 6 december stelde.

Vraag 1
Wat is uw reactie op het artikel «Tandarts maakte behandelingen niet duurder»?

Vraag 2
Hoe beoordeelt u de resultaten van onderzoeksbureau Milliman dat tandart-sen in 2012 slechts een inflatiecorrectie hebben doorgevoerd tijdens het experiment met vrije tandartstarieven, in plaats van prijsstijgingen van meer dan 10%, zoals aangegeven door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)?

Vraag 3
Bent u van mening dat naar aanleiding van de bevindingen van onderzoeks-bureau Milliman de NZa de marktscans inzake de vrije tandartstarieven moet herzien, en haar onderzoeksmethoden moet evalueren?

Vraag 4
Deelt u de mening dat het experiment met vrije tandartstarieven onnodig voortijdig is gestaakt op basis van onjuiste marktscans van de mondzorg-markt?

Vraag 5
Wat is de stand van zaken van het mondzorgonderzoek dat onderzoeksbureau Deloitte uitvoert namens de NZa naar de opbrengsten, productie, praktijkkos-ten en tijdbesteding bij aanbieders van mondzorg?

Vraag 6
Klopt het dat het onderzoek naar de mondzorgtarieven meer tijd en geld zal gaan kosten dan verwacht? Zo ja, om hoeveel extra tijd en geld gaat het naar verwachting?

Vraag 7
Wat is uw oordeel over de transparantie van de kosten, opbrengsten en kwaliteitsindicatoren van mondzorgaanbieders?

Vraag 8
In hoeverre konden mondzorgaanbieders het afgelopen jaar met vragen over de vragenlijsten in het kader van het kostenonderzoek terecht bij de NZa?

Vraag 9
Bent u van mening dat de NZa over voldoende kennis beschikt om de tarieven van mondzorg aanbieders te monitoren en berekenen, wanneer u het rapport van onderzoeksbureau Milliman in ogenschouw neemt? Zo nee, welke mogelijkheden ziet u om dit te verbeteren?

Vraag 10
In hoeverre acht u het vaststellen van adequate landelijke tarieven in de mondzorg überhaupt mogelijk, gezien de constatering uit het «Visiedocument bekostigingsstructuur Mondzorg» dat de werkelijke kosten per aanbieder altijd zullen afwijken als gevolg van onder meer de lokale kostprijsverschillen en schaalverschillen?

Vraag 11
Bent u bereid, gezien de resultaten van onderzoeksbureau Milliman, de problemen rondom het huidige kostenonderzoek en de eerdere constateringen uit het Visiedocument, te onderzoeken of een nieuw experiment met vrije prijzen mogelijk is, om te beginnen met bijvoorbeeld de sector orthodontie? Zo nee, waarom niet?

Bron:
Tweedekamer.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NMT maakt bezwaar tegen nadere vragen kostenonderzoek NZa

De NZa meldde vorige week via de media dat zij deelnemers aan het kostenonderzoek nadere vragen zouden stellen. Vrijdag 6 december ontving deze groep bericht van de NZa. De NMT meldt op haar website geschrokken te zijn van deze nadere vragen en heeft bezwaar gemaakt bij de NZa.

Het belangrijkste bezwaar van de NMT is dat vertrouwelijke gegevens van de deelnemers aan het kostenonderzoek per mail worden verstuurd. Dit is volgens de NMT niet beveiligd en ook zouden er verkeerde bijlagen bij de verkeerde praktijken zijn binnengekomen.

Ook heeft de NMT inhoudelijke bezwaren tegen de vragen van de NZa. ‘In veel gevallen worden vragen gesteld die naar de mening van de NMT niets toevoegen aan het onderzoek of die door de klankbordgroep beantwoord hadden kunnen worden. Veel vragen zijn overbodig en dus onnodig belastend voor de deelnemers. Bovendien krijgen de deelnemers daarbij te maken met onrealistische deadlines’, meldt de NMT.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Experiment vrije tandartstarieven gestopt op basis van ondeugdelijke marktscans

De rapportages van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over het experiment met vrije tandartstarieven waren ondeugdelijk en misleidend. Dat is gebleken uit onafhankelijk onderzoek door het gerenommeerde onderzoeksbureau Milliman in opdracht van de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT).

Onterecht
Het besluit om in 2012 het experiment met de vrije tarieven vroegtijdig te stoppen vanwege bewuste prijsopdrijving door tandartsen was dan ook voorbarig en onterecht. Berekeningen tonen glashelder aan dat tandartsen in 2012 slechts een inflatiecorrectie hebben doorgevoerd. Prijsstijgingen door tandartsen van meer dan 10 procent, zoals gecommuniceerd in de marktscans van de NZa, blijken niet alleen onjuist, maar bovendien gebaseerd op methodologische tekortkomingen. Uit het onderzoek komt naar voren dat de prijsstijgingen vooral zijn veroorzaakt door factoren die niet het gevolg zijn van de invoering van de vrije prijsvorming, maar van systeemwijzigingen door de NZa zelf. “De NZa en de politiek wilden veel te snel resultaten en hebben zich laten leiden door een tunnelvisie met alle kwalijke gevolgen van dien”, stelt ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes.

Marktscan NZa onder de loep
Met gegevens verkregen op basis van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB) heeft ANT aan Milliman opdracht gegeven om de marktscans van de NZa onder de loep te nemen. Milliman is wereldwijd één van de grootste onafhankelijke consultancybureaus op het gebied van actuarieel onderzoek, onder andere in de zorg. Aanleiding voor het onderzoek was het besluit van de minister van VWS om op basis van de marktscans vroegtijdig de stekker uit het experiment met de vrije prijzen te trekken. De NZa beschuldigde de tandartsen van bewuste prijsopdrijving met gemiddeld 10,7 procent.

Milliman heeft de methodologische tekortkomingen van de marktscans blootgelegd en de gevolgen objectief gekwantificeerd. De bevindingen van Milliman roepen belangrijke vragen op over de werkwijze van de NZa. Ze laten zien dat er grond voor gerede twijfel is aan de onderbouwing van beslissingen die op basis van de marktscans zijn genomen. Opzienbarend omdat de NZa tot nu toe elke vorm van kritiek van tafel veegde en de schuld eenzijdig bij de tandartsen bleef leggen. De beroepsgroep heeft daardoor – ten onrechte – grote reputatieschade opgelopen.

Conclusies Milliman
Uit het Milliman-rapport blijkt dat tandartsen in 2012 slechts een inflatiecorrectie van bijna 3 procent hebben doorgevoerd bij het vaststellen van de vrije tarieven, lager dan de door de NZa voorgenomen indexatie dat jaar. De rest van de vermeende prijsstijging is vrijwel geheel terug te voeren op maatregelen door de NZa zelf. Belangrijke oorzaak is de introductie van een nieuw prestatiesysteem door de NZa. De behandelingen werden opnieuw ingedeeld, waarbij 480 declaratiecodes zijn teruggebracht tot 180 geclusterde codes. Maximaal 3 procent prijsstijging kan worden toegerekend aan deze overgang naar nieuwe prestatiecodes, waarvoor de NZa verzuimd heeft een conversietabel en referentietarieven beschikbaar te maken voor tandartsen.
Ook is de NZa niet in staat gebleken om op correcte wijze de referentietarieven 2011 te berekenen. Conclusie is dan ook dat van prijsopdrijving door tandartsen geen sprake is geweest.

NZa moet pas op de plaats maken
“Tandartsen zijn volkomen onterecht in het beklaagdenbankje gezet”, reageert Jan Willem Vaartjes. “De conclusie is dat de NZa is bezweken onder de complexiteit van de regels voor de mondzorg waar de NZa zelf verantwoordelijk voor is. Door de afwezigheid van referentieprijzen zijn veel tandartsen op het verkeerde been gezet en hebben – naar eer en geweten – getracht prijzen te berekenen bij deze nieuwe codes. De NZa heeft gefaald als marktmeester door pas medio 2012 referentieprijzen vast te stellen en deze met terugwerkende kracht toe te passen, zonder enig overleg met de sector. De NZa had hier zorgvuldiger naar moeten kijken en daarom de conclusies op basis van de Marktscan 2012 onder voorbehoud moeten trekken. De NZa is veel te stellig geweest en heeft daardoor een onjuist beeld van de sector neergezet. Er zijn verregaande conclusies getrokken uit een kort onderzoek naar een zeer complex vraagstuk.”

Wortelkanaalbehandeling
Het stoort de ANT dat de NZa in haar onderzoeken heeft nagelaten om te onderzoeken of te vermelden wat de relatie was tussen de vergelijkbaarheid en complexiteit van de behandelingen en de gemeten prijsstijging in 2012 ten opzichte van 2011. De kritiek op de werkwijze en bevindingen van de NZa is goed te illustreren aan de hand van een wortelkanaalbehandeling. In plaats van de door de NZa bekend gemaakte prijsstijging tussen de 30 en 40 procent is de prijs in werkelijkheid gestegen met nog geen 1,5 procent, zo blijkt uit berekeningen van Milliman. Vaartjes: “We zijn geschokt. Als de NZa diverse zaken in de vergelijking niet meeneemt, dan klopt er weinig van de uitkomst van het onderzoek. Dit is niet te aanvaarden gezien de grote gevolgen die het rapport heeft gehad voor de mondzorg. We overwegen met dit rapport van Milliman in de hand maatregelen te treffen tegen de NZa. We hopen echter dat de NZa het niet zover zal laten komen en het rapport van Milliman serieus neemt. Juist in 2014 is het belangrijk dat wij open en constructief met de NZa in dialoog kunnen gaan en dat we collectief kunnen werken aan een aantal belangrijke dossiers. Ik zou heel teleurgesteld zijn als we niet samen deze extra mijl zouden kunnen optrekken, bijvoorbeeld in het kader van het nog lopende kostenonderzoek in de mondzorg, waarbij de Zorgautoriteit zich opnieuw dreigt te verslikken in de complexiteit van de sector.”

Voordelen consument vrije tarieven
Omdat is gebleken dat de prijzen veel minder zijn gestegen dan door de NZa in 2012 is gecommuniceerd, is de ANT voorstander om opnieuw te kijken of het mogelijk is – al dan niet op kleinere schaal – te experimenteren met bandbreedtes in de tarieven. In de korte tijd dat het experiment heeft geduurd hebben de vrije tarieven een aantal positieve bemoedigende ontwikkelingen laten zien op het gebied van variatie in service en kwaliteit voor de consument, zoals bijvoorbeeld ruimere openingstijden en garantie. Tevens hebben de tandartsen hard gewerkt aan het transparant maken van de prijzen en de kwaliteit van de zorg die zij leveren (prijs- en praktijkinformatie via de praktijkwebsite, service-informatie via KiesBeter.nl). Vaartjes: “Het idee van het experiment met meer vrijheid ten aanzien van de tarieven is dat de consument iets te kiezen heeft en dat heeft de minister nadrukkelijk als uitgangspunt voor een succesvol experiment geformuleerd.”

Bekijk de samenvatting van het Milliman onderzoek

Bron:
ANT


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

Tarieven 2014 met 3,79% geïndexeerd

De mondzorgtarieven voor 2014 worden geïndexeerd met 3,79%. Dit maakte de NZa op 5 december bekend.
De NZa geeft hierbij aan dat de tarieven zullen worden aangepast in de loop van 2014, uiterlijk per januari 2015, op basis van de resultaten van het huidige kostenonderzoek.


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZa klaagt: Veel aanbieders van mondzorg niet open over kosten en opbrengsten

Veel mondzorgaanbieders zijn niet open over de kosten en opbrengsten van hun praktijk, zegt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De overheidsorganisatie tikte honderden mondzorgpraktijken hiervoor op de vingers. Bij 65 mondzorgpraktijken nam de NZa strengere maatregelen. Acht van hen moeten een boete betalen – van een paar duizend tot twintigduizend euro – als zij ontbrekende gegevens niet aanleveren.

Deloitte voert het kostenonderzoek onder mondzorgaanbieders uit voor de NZa die de resultaten gebruikt om de mondzorgtarieven te berekenen.

Onvolledig
Bij enkele honderden mondzorgpraktijken uit de steekproef van negenhonderd in totaal, waren de antwoorden over de kosten en opbrengsten van hun praktijk onvolledig volgens de NZa. De meeste daarvan leverden de gegevens desgevraagd alsnog aan. Acht mondzorgaanbieders van de 900 praktijken in de steekproef – dus minder dan 1% – leverden ondanks herhaalde verzoeken geen gegevens aan, schrijft de NZa in haar persbericht. Zij kregen een last onder dwangsom opgelegd die kan oplopen tot twintigduizend euro en moeten alsnog de gegevens aanleveren.

Toelichten

Daarnaast leverde een groot aantal mondzorgpraktijken uit de steekproef (deels) onjuiste of onrealistische gegevens aan volgens de NZa. Deze praktijken krijgen het verzoek om de gegevens toe te lichten of alsnog de juiste gegevens aan te leveren.

Reactie NMT
‘Stellen dat veel tandartsen niet transparant zijn over hun praktijkkosten en praktijkinkomens is ver naast de werkelijkheid. Het doet de beroepsgroep onrecht en schaadt hun vertrouwensrelatie met de patiënt.’ Dit zegt voorzitter Rob Barnasconi van de NMT in reactie op de berichtgeving door de NZa.

De NMT vraagt praktijken brieven van de NZa over aanvullende informatie kostenonderzoek te mailen aan de ledenservice via LS@nmt.nl 

Reactie ANT
De ANT geeft in een persbericht als reactie: ‘Het persbericht van de NZa over de voortgang van het kostenonderzoek is in de ogen van de ANT uiterst tendentieus en onnodig grievend. Onder de kop ‘Veel aanbieders van mondzorg niet open over kosten en opbrengsten’ wordt de schuld voor de vertraging van het lopende onderzoek eenzijdig bij de tandartsen gelegd. Het persbericht heeft inmiddels tot een golf van emoties en woede geleid, zowel binnen als buiten de mondzorgsector. De ANT zal mede namens de achterban de NZa aanspreken op hun werkwijze en communicatie en onze gevoelens daarover ook in Den Haag kenbaar maken.

De NZa heeft het gewraakte persbericht afgelopen maandag verstuurd, na ontvangst van het rapport van Milliman over de ondeugdelijke marktscans van NZa en vlak voordat dit rapport op dinsdag door de ANT wereldkundig is gemaakt. Het persbericht bevat volgens de ANT geen enkele informatie die dringend met de buitenwereld gedeeld had hoeven te worden of iets toevoegt aan het lopende kostenonderzoek.

De NZa stelt met zoveel woorden dat honderden mondzorgpraktijken opzettelijk onjuiste of onrealistische gegevens hebben aangeleverd. Dit is een slag in het gezicht van de bijna duizend mondzorgverleners die zijn aangeschreven voor deelname aan het kostenonderzoek. Terugkoppeling vanuit deze groep heeft geleerd dat met het invullen van de vragenlijsten en het uitzoeken van de informatie dagen gemoeid zijn geweest en dat soms duizenden euro’s aan accountantskosten zijn gemaakt om aan de (wettelijke) verplichting tot aanlevering van gegevens te voldoen.
Zolang het kostenonderzoek door Deloitte niet is afgerond kan de NZa simpelweg niet met stelligheid beweren of de aangeleverde informatie juist is dan wel onrealistisch, laat staan dat de mondzorgaanbieders bewust dit onderzoek tegenwerken. Het tegendeel is het geval. Conclusies mogen getrokken worden, maar dan wel graag na afloop en op basis van degelijk en objectief onderzoek en niet als een vorm van ‘shooting from the hip’.’

Bron:
NZa, NMT, ANT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
23% mensen mijdt tandarts vanwege kosten

23% mensen mijdt tandarts vanwege kosten

Uit onderzoek van TNS-NIPO blijkt dat 23% van de ondervraagde Nederlanders aangeeft minder naar de tandarts te gaan als gevolg van hoge kosten. Bekijk het TNS-NIPO-rapport Op pagina 12 leest u meer over mijden van zorg bij de tandarts.

Zorgsector
Een grote meerderheid van de artsen merkt dat patiënten zorg mijden, geeft het onderzoek aan. Eén op de vijf consumenten onderschrijft dat men zelf eens zorg heeft gemeden. Vooral op tandartszorg en fysiotherapie wordt door de consument bezuinigd.

Een eerdere meldactie van de NPCF liet zien dat 43% van de deelnemers weleens zorg heeft uitgesteld of gemeden vanwege kosten.

Bron:
TNS-NIPO
NPCF

Lees meer over: Markttrends, Tarieven, Thema A-Z
Nieuwe mondzorgtarieven uitgesteld

Nieuwe mondzorgtarieven uitgesteld

De mondzorgtarieven worden pas in de loop van 2014 aangepast en niet per 1 januari, zoals eerder gepland. De NZa meldt dat zij meer tijd nodig voor de implementatie van de uitkomsten van het kostenonderzoek en de discussie over de herijking van het norminkomen.

Zowel de NVM als NMT vinden dit een positief signaal. ‘Dat er nu meer tijd genomen wordt voor het zorgvuldig afronden van het onderzoek en de discussie over de herijking van het norminkomen is een positief signaal voor alle professionals in de mondzorg’, meldt de NMT.

Norminkomen
Ook publiceerde de NZa het concept-rapport over de herijking van het norminkomen van KPMG. De NZa geeft aan dat er diverse methoden zijn om tot een norminkomen te komen en het advies van KPMG is één van de mogelijke methoden.

De beroepsverenigingen zijn niet betrokken geweest bij de totstandkoming van het KPMG-rapport. De NZa geeft aan dat het rapport het startsein is voor discussie met het veld. Ook zegt de NZa dat er in het KMPG-rapport nog geen rekening gehouden is met het ondernemerschap.

Bron:
NZa

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
NPCF: Patiënten mijden zorg vanwege kosten

NPCF: Patiënten mijden zorg vanwege kosten

De kosten voor de zorg zijn de belangrijkste reden voor mensen om zorg uit te stellen of zelfs te vermijden. Dit blijkt uit de resultaten van een meldactie van de patiëntenfederatie NPCF naar bezuinigingen in de zorg

Zo laat de meldactie zien dat 43% van de deelnemers weleens zorg heeft uitgesteld of gemeden. De belangrijkste genoemde redenen zijn:
– ‘Ik kon het niet betalen’ – 42%
– ‘Het eigen risico is verhoogd naar 350 euro’- 39%

Van de deelnemers geeft 25% aan dat de gezondheid hierdoor onnodig snel achteruit ging en bij 9% ging de gezondheid volgens de patiënt onherstelbaar achteruit. Zo’n 12.000 mensen deden mee aan de meldactie.

Bij uitstel of mijden van zorg ging het om bezoek van de fysiotherapeut (43%), medicijnengebruik (32%), bezoek aan specialist (28%) en huisarts (26%).

Bron:
NPCF

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NMT op BNR Nieuwsradio over ixorg

NMT-voorzitter Rob Barnasconi aan het woord op BNR Nieuwsradio over ixorg, de nieuwe manier voor patiënten om hun mondzorgkosten te financieren.

Beluister het fragment

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
spaarvarken

NMT en Infomedics lanceren nieuw financieringsproduct mondzorg: ixorg

Dit najaar introduceert de NMT samen met Infomedics een nieuw financieringsproduct voor de mondzorg: ixorg. Met ixorg bouwen patiënten een persoonlijk budget op waarmee ze toekomstige mondzorg kunnen betalen. Het gespaarde bedrag blijft van de patiënt, ook als het niet besteed wordt.

Een groot verschil met reguliere aanvullende tandartsverzekeringen is de dekking bij calamiteiten. Bij ixorg is gebitsschade bij een calamiteit 100% gedekt tot een bedrag van 10.000 euro.

Met het product wil de NMT patiënten een derde keuze bieden voor het financieren van mondzorg. Dit product draagt eraan bij dat de mondzorg voor iedereen toegankelijk blijft. Het wachten is nu nog op de vergunning van de Autoriteit Financiële Markten.

Bron:
NMT

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Debat kostenonderzoek: Tandarts, kom op voor je zaak

De uitkomst van het NZa kostenonderzoek kan een desastreuze cascade voor de kwaliteit van de Nederlandse tandheelkunde teweeg brengen. Bekijk het debat over de toekomst van de tandheelkunde en de te volgen koers.

Debaters waren:

Joep Rompen, tandarts te Nijmegen,
Jan Willem Vaartjes, voorzitter van de ANT
Rob Barnasconi, voorzitter van de NMT
Bas van den Heuvel, onderzoeker MSNP
Marc Wiggers, advocaat zorgrecht bij Loyens en Loeff, gepromoveerd op het proefschrif

Bekijk de video

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
norminkomen

NMT vraagt NZa om herijking norminkomen

De NMT heeft de NZa per brief gevraagd om het norminkomen van tandartsen en orthodontisten tegelijkertijd met dat van huisartsen te herijken. Eind september bespreken de NMT en NZa dit in een bestuurlijk overleg.

Past niet meer
De beroepsorganisatie is van mening dat het huidige norminkomen niet meer past bij de huidige beroepsuitoefening van tandartsen en orthodontisten en vindt het onbegrijpelijk dat een herijking van het norminkomen niet in het kostenonderzoek van de NZa wordt meegenomen.

Tegelijkertijd
De NZa onderzoekt momenteel een herijking van het norminkomen van huisartsen. De NMT vindt het niet meer dan logisch dat ook het norminkomen van tandartsen en orthodontisten hierin wordt meegenomen. De NMT is voorstander van het tegelijkertijd herijken van het norminkomen en de invoering van nieuwe tarieven. Hiermee zouden meerdere keren tariefswijziging in de komende jaren kunnen worden voorkomen.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Business Graph

Aanvullende tandartsverzekering: meer betaald maar minder vergoed

Patiënten hebben de laatste vijf jaar meer betaald voor hun aanvullende tandartsverzekering maar kregen minder vergoed, meldt de Telegraaf. Dit blijkt uit een intern VvAA onderzoek dat de Telegraaf in haar bezit heeft.

Het rapport laat zien dat zorgverzekeraars de premie voor tandartsverzekeringen tussen 2008 en 2013 met 20% lieten stijgen terwijl de maximale netto betaalde vergoeding voor tandartskosten met 13,6% daalde.

Bron:
De Telegraaf

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Red Ticks

NMT: vinger aan de pols bij NZa is cruciaal

De ANT stapte op 2 uit de klankbordgroep voor het kostenonderzoek van de NZa. De NMT herkent de emoties en argumenten die ten grondslag liggen aan de keuze, maar besluit zelf in de klankbordgroep te blijven. De NMT schrijft op haar website: “Juist nu het onderzoek in de cruciale afrondende fase is gekomen, is het van belang om op alle niveaus een vinger aan de pols te houden.

Ook de NMT heeft voorafgaand aan het onderzoek serieus afgewogen of het wel deel moest nemen aan deze klankbordgroep. De klankbordgroep is geen plek voor onderhandeling of besluiten, dat is altijd bekend geweest. Wel geeft deelname aan deze groep inzicht in het denken en handelen van de NZa. Deze informatie is nodig om een goed weerwoord te kunnen vormen tegen de NZa, de schaduwanalyse door PwC uit te kunnen laten voeren en de leden adequaat te informeren. Deze argumenten zijn juist in deze afrondende fase van het onderzoek van kracht. De NMT heeft bovendien per brief aan de NZa laten weten dat deelname aan de klankbordgroep niet betekent dat alles wat daar wordt voorgelegd ook de instemming heeft van de NMT. Dat is voor alle betrokken partijen duidelijk.”

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
eruit-stappen-180

ANT stapt uit klankbordgroep van NZa kostenonderzoek

De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) stapt per direct uit de klankbordgroep van het kostenonderzoek mondzorg, dat in opdracht van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wordt uitgevoerd. Dit heeft de vereniging op 2 september laten weten in een brief aan de NZa. Voorzitter van de ANT, Jan Willem Vaartjes: “Maatregelen die worden genomen op basis van dit onderzoek in de huidige opzet, zullen de kwaliteit van de mondzorg in Nederland onherstelbare schade toebrengen. Uiteindelijk is vooral de patiënt daarvan de dupe. We hebben talloze keren en in een open brief bij de NZa onze zorgen geuit over de opzet en gevolgen van het kostenonderzoek. Alle argumenten worden echter in de wind geslagen.” De ANT stelt dat eerst samen met de gehele sector een goed onderbouwde toekomstgerichte visie ontwikkeld moet worden en heeft hierover inmiddels minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) benaderd.

Bovengemiddelde kwaliteit tegen lagere kosten
Onderzoeken laten zien dat de kwaliteit van de mondzorg in Nederland bovengemiddeld goed is ten opzichte van andere landen in Europa. Bovendien liggen de kosten voor de mondzorg lager dan het Europese gemiddelde. Nederlanders zijn tevreden over hun tandarts en beoordelen deze gemiddeld met een 7,9. Ook qua innovatie loopt Nederland voorop en zijn alle wereldwijd beschikbare mondzorgbehandelingen mogelijk in Nederland.

Verkeerde conclusies
Met het kostenonderzoek wil de NZa de tarieven voor de mondzorg in 2014 onderbouwen of herijken. Volgens de ANT is het kostenonderzoek in de huidige opzet hiervoor niet geschikt. Naast bezwaren met betrekking tot validiteit en onvolkomenheid van het onderzoek, wordt volgens de ANT geen rekening gehouden met de snel groeiende diversiteit en complexiteit in het veld van de mondzorg. Dat gaat onherroepelijk leiden tot verkeerde inzichten en slecht onderbouwde, lees verkeerde, conclusies en beleidsmaatregelen. “Door het middelen van gemiddelden brengen eventuele maatregelen op basis van het kostenonderzoek de Nederlandse mondzorg van wereldtop naar grauwe middelmaat in de toekomst. Wie wil er een zes als je een acht kunt krijgen?”, stelt Vaartjes.

Gevolgen
De ANT vreest dat het terugdringen van de mondzorg naar een gemiddelde ook gevolgen zal hebben voor de toegankelijkheid, het maatwerk en het aanbod aan mogelijkheden voor patiënten. Zo zal een deel van de kleinere mondzorgpraktijken op lange termijn moeten sluiten en niet alle behandelingen kunnen nog langer worden aangeboden in Nederland. “Toekomstig beleid op basis van dit onderzoek zal de kwaliteit en toegankelijkheid van de mondzorg in Nederland ondermijnen en is daarom in strijd met waar de ANT voor staat: goede mondzorg en kwaliteit in en rond de tandartspraktijk.”

Toekomstvisie
Voordat ingrijpende maatregelen kunnen worden genomen die de huidige staat van de mondzorg beïnvloeden, pleit de ANT ervoor om eerst een duidelijke en breed gedragen toekomstvisie te ontwikkelen. Een visie die wordt ontwikkeld vanuit de politiek, in samenspraak met marktpartijen en mondzorgprofessionals, die duidelijk maakt wat de patiënt in de toekomst van de tandarts en andere betrokken partijen in de mondzorg kan verwachten. Kortom, een visie die verder gaat dan de huidige politieke opvatting van doelmatigheid en goedkoper is beter.
“Na het invoeren en weer afschaffen van de vrije tarieven is het veel te kort dag om een visie te implementeren. Wij vrezen voor overhaaste maatregelen en beslissingen. De sector heeft behoefte aan rust om samen de toekomst van de mondzorg te bepalen.”

De ANT vraagt de minister van VWS daarom eventuele maatregelen rond het kostenonderzoek op te schorten voor de tijd die nodig is om gezamenlijk met de sector een goed onderbouwde toekomstgerichte visie te ontwikkelen, met belangrijke thema’s als taakherschikking, preventie, jeugdtandzorg en kwaliteit. Inclusief gedegen onderbouwingen van de kosten (gebaseerd op een valide onderzoek); een budget (in relatie tot de basisverzekering) dat doelmatig en beheersbaar is en een tariefsysteem (gereguleerd of vrij) dat zowel recht doet aan de keuzevrijheid van de consument als ook aan de inspanningen en verantwoordelijkheid van alle professionele mondzorgverleners in Nederland.

Lees de ANT-brief aan de NZa

Lees de ANT-brief aan minister Schipper van VWS

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Business Graph

Tandarts Van Stuijvenberg: Faillissementen tandartsen door tariefsverlaging

De NZA gaat uit van een gelijk norminkomen voor alle tandartsen in Nederland. De NZa scheert zo alle tandartsen over één kam en houdt geen rekening met de variatie in kosten per tandartspraktijk. Dit stelt tandarts Van Stuijvenberg uit Purmerend die zijn zorgen uitte in een persbericht.

Van Stuijvenberg verwacht dat de NZa de tarieven per 2014 flink zal laten dalen. Voor de ene tandarts zal dit harder aankomen dan voor de andere. Hij geeft hierbij als voorbeeld een tandartspraktijk in de Randstad die voor huisvesting ruim drie keer zoveel kosten moet maken als zijn collega’s daarbuiten. Voor de extra kosten wordt de praktijk in de Randstad niet gecompenseerd wat gevolgen heeft voor het inkomen.

De tandarts overweegt om de verwachte tariefsverlaging van de NZa niet op te volgen. “Ik weiger om failliet te gaan vanwege een tariefdaling opgelegd door de NZA op basis van een gestuurd onderzoek – waarvan het resultaat al bij aanvang van het onderzoek bekend is – waarbij een norminkomen, dat ik nog nooit heb gehaald ondanks een werkweek van 50 uur, wordt gehanteerd en er geen onderscheid wordt gemaakt tussen tandartsen met hoge en tandartsen met lage kosten. Ik heb de afgelopen jaren flink in de praktijk geïnvesteerd en een tariefdaling zal voor mij grote gevolgen hebben. Snoeien in die kosten leidt tot onwenselijke maatregelen als verhuizen van de praktijk, ontslaan van medewerkers, verouderde apparatuur blijven gebruiken of minder aandacht voor de klant”, zegt Van Stuijvenberg.

Van Stuijvenberg wil via zijn persbericht een open gesprek aangaan met de NZa, NMT, ANT en zorgverzekeraars.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
ANT: NZa-kostenonderzoek onjuiste onderbouwing voor beleid mondzorg

ANT: NZa-kostenonderzoek onjuiste onderbouwing voor beleid mondzorg

De beroepsorganisatie Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) maakt zich ernstige zorgen over de opzet en uitkomsten van het NZa-kostenonderzoek. De NZa wil met het onderzoek de opbrengsten, productie, praktijkkosten en tijdsbesteding van mondzorgaanbieders in kaart brengen om zo de mondzorgtarieven voor 2014 vast te stellen. De ANT constateert dat het NZa onderzoek onjuist is opgezet. ‘Elke conclusie of consequentie die de NZa aan de onderzoeksuitkomsten verbindt, is discutabel en arbitrair’, zegt ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes.

De ANT heeft op 4 juli een brief aan de NZA gestuurd waarin zij hun bezwaren uiten tegen de opzet van het kostenonderzoek.
Lees deze brief

Een interview met ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes

Voor het NZa-onderzoek is een klankbordgroep ingesteld waarin beroepsverenigingen van mondzorgaanbieders, waaronder de ANT, zorgverzekeraars en consumentenorganisaties zijn vertegenwoordigd.

Kunt u iets vertellen over uw bijdrage in de klankbordgroep?

De ANT is onverminderd voorstander van vrije tarieven in de mondzorg, een standpunt dat feitelijk ook al jaren door de NZa gedeeld wordt. Zowel de NZa als de ANT betreuren daarom het terugdraaien door minister Schippers van een driejarig experiment na amper zes maanden. Voor de NZa is de consequentie dat ze alsnog het kostenonderzoek moeten uitvoeren dat vanwege het experiment on hold was gezet. En de ANT blijft onverminderd en uit principe tegen dit kostenonderzoek omdat de tarieven in de mondzorg vrij zouden moeten zijn. Niettemin hebben we besloten om zitting te nemen in de klankbordgroep. Wanneer een dergelijk onderzoek gedaan wordt is het belangrijk om gezamenlijk met alle marktpartijen kennis en input te leveren en tot een aanpak te komen. Met deze inbreng vanuit de praktijk als vertrekpunt voor de opzet van het onderzoek kan het de resultaten opleveren als basis voor beleid.
Tijdens overleg met de klankbordgroep is tot in detail gesproken over de onderzoeksmethode. Nu de vragenlijst openbaar is, kunnen we daarover meer vertellen en op voorhand onze bezwaren openbaren. Het is belangrijk dat we voor de resultaten van het onderzoek bekend zijn duidelijk maken dat er sprake is van een onjuiste onderzoeksopzet. Ook vinden wij dat de beroepsorganisaties slechts zeer beperkt invloed hebben op de onderzoeksopzet en besluiten hierover van de NZa. De klankbordgroep lijkt vooral te worden gebruikt om het beleid te rechtvaardigen.

Wat zijn de grootste bezwaren van de ANT tegen het onderzoek?

Alleen onderzoek mondzorgondernemingen
We zien verschillende bezwaren en gevaren. Allereerst is met de huidige opzet van het onderzoek geen conclusie te trekken over het gemiddelde inkomen van een tandarts. Het onderzoek richt zich op mondzorgondernemingen en niet op de beroepsbeoefenaren zelf. Dat is merkwaardig als je bedenkt dat de NZa aangeeft dat zij de mondzorgtarieven voor 2014 wel gaat herijken aan de hand van een norminkomen.

ZZP’ers vallen buiten onderzoek
Los van de discussie over de hoogte van het norminkomen, zou het norminkomen bedoeld moeten zijn om het gemiddeld inkomen van de werkzame en BIG-geregistreerde tandartsen te beschrijven. Daarom is het relateren van de winst van een mondzorgonderneming aan een norminkomen een methodologisch onjuiste stap. De mondzorgondernemer is niet per definitie een tandarts, er bestaan zeer diverse samenwerkingsverbanden. Bovendien worden een paar duizend tandartsen die in de mondzorg werkzaam zijn als zelfstandig ondernemer zonder personeel (ZZP’ers) buitengesloten in het onderzoek.

Compensatie grote praktijken
Daarnaast is het niet duidelijk of er gecompenseerd gaat worden als een praktijk heel groot is. Bedrijfseconomisch kan je niet verwachten dat een grote groepspraktijk met meer dan 50 medewerkers slechts een winst van eenmaal het norminkomen zou mogen behalen. Hetzelfde geldt voor een mondzorgonderneming met bijvoorbeeld tien vestigingen opererend onder één entiteit.

Tandartspraktijken zijn tegenwoordig kleine ziekenhuizen en de methodiek van het onderzoek had hierop moeten aansluiten. Nu gebruikt de NZa een onderzoeksopzet die misschien bij andere beroepsgroepen zonder ingewikkelde samenwerkingsverbanden en hightech apparatuur nog zou kunnen werken, maar de plank geheel misslaat in de mondzorg.

Selecte steekproef
Naast de aselecte steekproef van 450 praktijken worden verschillende specialismen in kaart gebracht middels een handgekozen selectie. Tandartsen gespecialiseerd in de parodontologie, implantologie en endodontologie werken vaak samen in grote gespecialiseerde centra. Doordat de onderzoeksopzet erop gericht is om de opbrengsten van mondzorgondernemingen in kaart te brengen en niet zozeer de individuele opbrengst van een tandarts, moest de selectie worden uitgebreid om meerdere specialisten, werkzaam in dezelfde praktijk, erbij te betrekken.

Een gevolg van deze methodiek is dat nagenoeg alle grote verwijspraktijken voor parodontologie, implantologie en endodontologie zijn geselecteerd. Door deze rekenmethodiek ontstaat echter wel een probleem voor de aannames voor de gehele beroepsgroep. De verwijspraktijken zijn zeer zeldzaam, zowel door grootte in personeel en medewerkers als door het volume van geavanceerde prestaties. Het is dus volkomen te verklaren dat in deze centra, waar specialisten samenwerken, de totale praktijkopbrengst als som van al deze specialisten en ondersteunend personeel bovengemiddeld zal zijn.

De groep van gespecialiseerde verwijspraktijken heeft door het selectieve beleid nu een vertekend aandeel gekregen in het onderzoek. Deloitte zal de gegevens van deze selecte steekproef gescheiden aanleveren, maar op voorhand is niet bekend hoe de NZa de gegevens zal gebruiken en al of niet zal vermengen.

Data torturing
Ondanks herhaaldelijk vragen is niet bekend hoe de NZa na het verzamelen van de data er conclusies aan verbindt, waardoor kans bestaat op data torturing. Als je maar genoeg verschillende uitkomsten van je data analyseert komt er altijd wel iets uit wat je graag wilt horen. In de medische wetenschap kan deze methode niet meer door de beugel en moeten onderzoekers van tevoren vastleggen wat ze precies gaan meten en hoe een uitkomst wordt gedefinieerd.

De NZa heeft als opdrachtgever een grote mate van vrijheid om Deloitte correlaties te laten berekenen die wenselijke uitkomsten kunnen opleveren. De leden van de klankbordgroep zullen die vrijheid niet krijgen. En wij zullen als ANT nooit de gedetailleerde databasegegevens krijgen om zelf aan het rekenen te slaan. Je staat dus als belangenvereniging al 3-0 achter bij de start.

Reputatieschade
We willen voorkomen dat in het uiteindelijke NZa-rapport van het kostenonderzoek het woord ‘tandarts’ wordt gebruikt omdat dit onderzoek gericht is op de winst uit mondzorgondernemingen, ongeacht het aantal zelfstandige tandartsen. Het publiekelijk maken van een onderzoek over mondzorgpraktijken waarbij onterecht conclusies worden getrokken voor individuele tandartsen, zal een onjuiste beeldvorming tot gevolg hebben bij verzekeraars, politiek en het grote publiek in Nederland. Wij zijn van mening dat dit onderzoek al lang niet meer over de individuele tandarts gaat, die echter wel wordt aangesproken als het rapport op media als Nu.nl staat.

Visie
Daarnaast is het gebrek aan visie op de mondzorg fnuikend. Dit is niet de verantwoordelijkheid van de NZa maar van de politiek. Maar de NZa kan met haar tarieven wel degelijk de mondzorg in hoge mate sturen en die verantwoordelijkheid kun je niet nemen zonder een beleidskader. Mondzorg is heel divers: van pure basiszorg tot en met luxe zorg met hoogstaande hospitality kenmerken. Dit laat zich nu al niet goed met uniforme tarieven regelen. Indien de gemene deler de norm wordt, dan zullen dit soort praktijken en ook gedifferentieerde tandartsen het meest moeten opofferen. Wrang is dan dat de patiënten van deze praktijken dit allemaal particulier moeten betalen en dat zij graag maatwerk zouden willen zien in plaats van eenheidsworst.

De Nederlandse mondzorg staat goed aangeschreven en de kosten liggen onder het Europees gemiddelde. Waar we bang voor zijn, is dat dit onherstelbaar beschadigd zal worden. Dat alles op basis van een onderzoek wat ontzettend belastend is en alleen gemaakt lijkt te zijn om te fungeren als een stok om de komende jaren in onderhandelingen mee te kunnen slaan.

Lees meer over: Opinie, Tarieven, Thema A-Z, ZZP-er
Tandarts is te duur volgens Belgen

Tandarts is te duur volgens Belgen

Belgen zijn tevreden over hun tandarts, maar vinden de kosten voor tandartszorg hoog. Dat meldt Knack.

Hoewel de prijs van het tandartsbezoek transparant is, vinden veel Belgen een tandartsbehandeling duur. Dat blijkt uit een onderzoek waarin Belgen werd gevraagd hoe tevreden zij zijn over de gezondheidszorg in België. Het onderzoek werd gehouden onder 22.000 Belgen.

Uitstel
Van de respondenten kan 39% de rekening van de tandarts met moeite betalen. Elf procent van de Belgische ondervraagden stelde een behandeling zelfs uit, omdat deze te duur is, schrijft Knack.

Bron:
Knack

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Nog 400 deelnemers kostenonderzoek gezocht

De NZa heeft 950 brieven verzonden aan praktijken die moeten deelnemen aan het kostenonderzoek. De NMT heeft inmiddels 560 meldingen van praktijken ontvangen die aan dit onderzoek moeten meedoen. Zo’n 400 praktijken hebben zich dus nog niet gemeld.
De NMT roept deze praktijken op zich te melden voor ondersteuning en voor informatie over het schaduwonderzoek dat door PwC wordt uitgevoerd.

Bent u aangeschreven, maar heeft u zich nog niet gemeld? Doe dit dan zo snel als mogelijk via het eenvoudige online aanmeldingsformulier Kostenonderzoek. Kent u een collega in uw omgeving die is aangeschreven? Geef uw collega dan het advies om zich zo snel als mogelijk te melden. Er zijn in totaal 4 informatiebijeenkomsten georganiseerd waarbij diverse experts alle vragen over het kostenonderzoek en de vragenlijst kunnen beantwoorden. Op 31 juli volgt nog een extra bijeenkomst in Nieuwegein voor diegenen die nu verhinderd zijn. Meld u, zodat de NMT u optimaal kan ondersteunen.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZa start kostenonderzoek mondzorg medio juni

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verstuurt half juni 2013 de digitale vragenlijsten voor het onderzoek mondzorg. Aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek zal de NZa de mondzorgtarieven voor 2014 vaststellen, meldt de NMT.

In april startte de NZa een pilot om te steekproefgrootte te toetsen en te bezien of voldoende respondenten beschikken over een jaarrekening over 2012.

Deelnemers aan het onderzoek kunnen de vragenlijst tot de tweede helft van augustus 2013 inleveren.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z