patient-moet-weten-wat-zorg-kost

Kamerbrief minster Schippers over tarieven orthodontie

Brief van minister Schippers (VWS) aan de Tweede Kamer over de gestegen prijzen in de orthodontie. Zij vindt het te vroeg om al conclusies te trekken en wacht de resultaten van de marktscan van de NZa af die in juni zal verschijnen. Ook wil zij aandacht schenken aan kwaliteit, zoals toegankelijkheid en productontwikkeling.

Hieronder vindt u de tekst van de gehele brief van 5 april 2012.


Geachte voorzitter,

Het Tweede Kamerlid Van Gerven (SP) heeft mij, mede namens de fracties van PvdA en GroenLinks verzocht om een oordeel te geven over de gestegen prijzen in de orthodontie. Tevens roepen genoemde fracties op tot het beëindigen van het experiment met de vrije prijzen in de mondzorg.

Het experiment met de vrije prijsvorming is zoals bekend gestart op 1 januari 2012 en bevindt zich derhalve nog in een prille startfase. Bij verschillende gelegenheden heb ik uw Kamer gemeld dat ik het experiment een serieuze kans wil geven. Niet alleen vanwege de voordelen die ik zie op het gebied van innovatie, serviceverlening, variatie in productassortiment en meer
keuzemogelijkheden voor de consument, maar ook vanwege de investeringen die mondzorg organisaties, zorgverzekeraars en patiënten- en consumentenfederaties in de afgelopen periode hebben gedaan om het experiment goed voor te bereiden.

Dat geldt ook voor het onderdeel orthodontie. Ik vind het nu te vroeg om conclusies te trekken uitsluitend op basis van steekproeven die door verschillende onderzoeksbureaus zijn gedaan. Ik geef er de voorkeur aan om de resultaten van de marktscan van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) af te wachten. Zoals ik u eerder heb gemeld, zal deze scan in juni verschijnen. Hierin zal ook specifiek aandacht worden besteed aan de effecten van de vrije prijsvorming op de orthodontie.

Daar komt bij dat in de media sinds de start van het experiment vooral aandacht is geweest voor de ontwikkelingen op het gebied van tarieven en vergoedingen. Er wordt niet of nauwelijks aandacht besteed aan eventuele effecten op toegankelijkheid en ‘productontwikkeling’. Ik denk bijvoorbeeld aan ruimere openingstijden en de keuze voor meer geavanceerde behandeltechnieken en/of – materialen. Voorbeelden hiervan in de orthodontie zijn doorzichtige beugels, zelfstellende slotjes waardoor je minder vaak naar de orthodontist hoeft, etc. Naar mijn mening moeten ook deze ontwikkelingen meegenomen worden in de beoordeling of het experiment met vrije prijzen slaagt of niet.

Alles overziend ben ik van mening dat er nu onvoldoende reden is om het experiment reeds in zijn opstartfase te beëindigen. Dat neemt niet weg dat ik de ontwikkelingen op de voet volg en uw Kamer terstond zal informeren indien er aanleidingen zijn voor wijzigingen in mijn beleid.

Bron:
Rijksoverheid







Hoogachtend,

de Minister van Volksgezondheid,

Welzijn en Sport,









mw. drs. E.I. Schippers

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
patient-moet-weten-wat-zorg-kost

Uitstelbrief Kamervragen over forse rekening door vrije tarieven mondzorg

Minister Schippers stuurde op 2 april een uitstelbrief aan de Tweede Kamer over beantwoording van vragen van het Kamerlid Kuiken (PvdA) over de forse rekening die patiënten ontvangen door vrije tarieven in de mondzorg.

Bron:
Rijksoverheid





Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
vergoeding - geld -rechter

Onderzoek: Tandarts tarieven nauwelijks vergeleken

Nederlanders die een bezoek brengen aan de tandarts vergelijken nauwelijks van tevoren de prijzen. Alleen bij flinke prijsverschillen stapt een patiënt over. Dat blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau.

Enkele feiten uit het onderzoek

  • Iets meer dan de helft van de ondervraagden weet niet of zijn of haar tandarts de tarieven heeft gewijzigd.
  • Slechts acht procent kent de hoogte van het tarief.
  • Drie kwart van de Nederlanders is niet van plan om tarieven te gaan vergelijken. Een op zes wil dat nog wel gaan doen.
  • Slechts twee procent heeft al prijsvergelijkingen gemaakt.
  • Prijs is ook voor maar een klein gedeelte de belangrijkste factor bij een keuze voor een tandarts. Kwaliteit zegt men belangrijker te vinden.
  • Patiënten zijn weinig gevoelig voor prijsverschillen. Pas bij een kostenverschil van tweehonderd euro stapt meer dan de helft over. Maar liefst 44 procent gaat helemaal niet meer naar de tandarts, mochten de prijzen flink hoger uitvallen.
  • Vorig jaar gaf 86 procent van de ondervraagden aan regelmatig naar de tandarts te gaan. De rekening kwam toen uit op gemiddeld 180 euro.

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZa: Prijzen mondzorg 4% hoger

Uit de NZa marktscan blijkt dat de tarieven van de mondzorg in februari gemiddeld 4% hoger zijn dan vorig jaar. Dit is zonder correctie voor volumes. In juni zal de NZa in haar marktscan wel beschikken over volumes en daarmee conclusies kunnen trekken.

Beeld onveranderd vergeleken met januari
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een update van de scan prijsontwikkeling mondzorg gepubliceerd. In het document zijn vergeleken met de scan uit januari meer prestaties toegevoegd. Aan het beeld verandert vergeleken met januari niet veel: de NZa had in januari een bandbreedte gemaakt waarin ze de oude prestaties uit 2011 omzette naar nieuwe prestaties in 2012. De meeste prijzen vallen binnen die bandbreedte.

Nog geen conclusies
De NZa monitort de vrije mondzorgmarkt en rapporteert de minister regelmatig, deze update is daar een voorbeeld van. De NZa trekt nog geen conclusies uit de scan, bij een overgang van vaste naar vrije prijzen hebben de spelers op de markt tijd nodig om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. In juni brengt de NZa een monitor uit waarin meer aspecten van de vrije markt worden betrokken, bijvoorbeeld volumegegevens, verspreiding aanbod, serviceverlening, innovatie, kwaliteit van zorg, etc.

Toezicht
De NZa houdt ook toezicht op de markt. Waar nodig kan zij handhaven. Zo was er op de website van een aantal verzekeraars onduidelijkheid over welk percentage er vergoed wordt voor mondzorg. Op aanwijzen van de NZa is dit nu aangepast. Ook start de NZa binnenkort een onderzoek naar het naleven van de transparantieregels: hebben alle tandartsen wel hun prijslijst op de website of in de wachtkamer hangen?

Bron:
NZa


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Welke verzekeraars hebben maximum mondzorgvergoeding geschrapt?

VGZ en CZ waren de eerste zorgverzekeraars die de maximale mondzorgvergoedingen schrapten. Daar is inmiddels een aantal verzekeraars bijgekomen. Bekijk de lijst op Independer.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Beugel

Consumentenbond onderzoekt juridische stappen orthodontisten

Orthodontisten verhogen niet alleen hun tarieven maar ook de kosten voor lopende behandelingen en voor behandelingen waarvoor in 2011 al een offerte was afgegeven. Dat zegt de Consumentenbond.

Zo wordt volgens de bond het maandbedrag voor controles soms met 30% verhoogd van €43 naar €56 zonder consumenten vooraf te informeren. De Consumentenbond laakt de prijsverhogingen en gaat onderzoeken of er juridische stappen kunnen worden ondernomen tegen de orthodontisten.

Overstappen
De mogelijkheden om binnen de mondzorg over te stappen naar een andere zorgverlener zijn beperkt. Bij een lopende behandeling bij de orthodontist is dat helemaal onmogelijk. Orthodontisten gebruiken dit nu door, ondanks eerdere offertes, tussentijds prijzen te verhogen. Bart Combée, directeur Consumentenbond : ‘Orthodontisten schroeven hun prijzen flink op en compenseren daarmee de prijsverlaging die vorig jaar door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) werd doorgevoerd. Overigens was dit slechts een gedeeltelijke doorvoering van een prijsverlaging’.

Bron:
Consumentenbond

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld - rollen

Tandartspatiënten shoppen vaker

Steeds meer patiënten van tandartsen shoppen. Dit blijkt uit onderzoek van 123tandarts.nl  waarbij zij de zoektermen vergeleken die patiënten gebruikten op internet in de periode vóór en na de invoering van de vrije tarieven. De prijsgerelateerde zoektermen werden 15% meer gebruikt na 1 januari, de datum van invoering van het nieuwe prijssysteem.

Hieronder vindt u een overzicht van de gebruikte zoektermen die patiënten gebruikten in combinatie met het woord ’tandarts’.

Overstap
Ook bekeek 123tandarts.nl het aantal patiënten dat op de vergelijkingswebsite aangaf te willen overstappen. Dit percentage blijkt mee te vallen: na 1 januari geeft 0,79% van het aantal bezoekers op 123tandarts.nl aan zich als nieuwe patiënt te willen aanmelden.
Dit percentage is echter wel gestegen vergeleken met vorig jaar.

Bron:
123tandarts.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
orthodontist - Beugel

Flinke prijsverschillen orthodontie

Een groot deel van de orthodontisten heeft dit jaar een prijsverhoging doorgevoerd, die gemiddeld neerkomt op zes procent. Het merendeel van de orthodontisten (65%) heeft de tarieven met minder dan vijf procent verhoogd. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO onder 95 orthodontisten, in opdracht van de Vereniging van Orthodontisten (VvO). Bij bijna een kwart (21%) zijn de prijzen gelijk gebleven en bij twee procent zelfs verlaagd. De gemiddelde prijs voor een standaard beugelbehandeling, inclusief techniekkosten, is €2.330. Begin 2011 was dat € 2.594 en vanaf juli € 2.200.

De belangrijkste redenen voor orthodontisten om de prijzen te verhogen zijn inflatiecorrectie, stijgende kosten materialen, stijgende kosten praktijkruimte, extra zorg voor patiënten en behoud van hoge kwaliteit orthodontische zorg. Sinds begin dit jaar mogen door het experiment vrije tarieven ook orthodontisten zelf de kosten voor hun behandeling bepalen. Bijna de helft van de orthodontisten (44%) ziet met de vrije prijsvorming vooral een kans om bij patiënten meer passende behandeltechnieken toe te kunnen passen.

Compensatie tariefwijziging vorig jaar
Gerard Steenvoorden, voorzitter van de VvO, over de prijsontwikkeling: “In juli vorig jaar moesten wij van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onze tarieven met 16 procent verlagen en die daling was voor veel praktijken echt te groot. In het huidige gemiddelde tarief wordt, behalve de inflatiecorrectie van 3,3%, een deel hiervan gecompenseerd.” Volgens Steenvoorden hield het oude standaardtarief, vastgesteld door de NZa, geen rekening met verschillen tussen praktijken: kwaliteit en de omvang van een praktijk konden bijvoorbeeld niet in de prijs tot uitdrukking worden gebracht. “Dat kan nu wel, en dat verklaart de toegenomen spreiding.”

Voldoen aan wensen
In het onderzoek geeft een ruime meerderheid van de orthodontisten (60%) aan begin dit jaar veranderingen te hebben doorgevoerd om beter te voldoen aan de wensen van patiënten, zoals meer tijd voor een afspraak, enkele avonden per maand open en een uitgebreider en moderner assortiment aan apparatuur en behandelingen.

Investeringen en innovatie
Een andere reden voor verhoging van de prijs is dat driekwart (75%) van de ondervraagden verwacht het komende jaar innovaties in te voeren en investeringen te gaan doen. De belangrijkste zijn het plaatsen van de onzichtbare beugel (42%), en het renoveren of verbouwen van de praktijk (26%). Gerard Steenvoorden: “De prijsverschillen zijn een teken dat de markt begint te functioneren. De klant kan kiezen en de prijs zal zich ontwikkelen tot een realistisch niveau met een realistische spreiding tussen verschillende soorten praktijken.”

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
vergoeding

Maximum mondzorg vergoeding zorgverzekeraars bij Tros Radar

Bekijk de uitzending van Tros Radar van 12 maart over de maximum mondzorg vergoeding door zorgverzekeraars.
Het fragment start vanaf 10.08.

In de uitzending wordt de maximum mondzorg vergoeding vanaf diverse kanten belicht. Aan het woord zijn consumenten, een orthodontist, NMT-voorzitter Rob Barnasconi, CZ Bestuursvoorzitter Wim van der Meeren en Zorgverzekeraars Nederland.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld

VGZ en CZ: We betalen tandartstarieven, al kost het miljoenen

Zorgverzekeraars VGZ en CZ vergoeden de hogere kosten van tandartsen aan hun klanten. Eerder had VGZ juist aan de bel getrokken over de veel te hoge tarieven van sommige tandartsen. “Wij hebben onvoldoende contracten kunnen sluiten met tandartsen om aan zorgsturing te doen”, aldus een woordvoerder van VGZ. Zorgverzekeraar Achmea vindt dat de volledige vergoeding een “blanco cheque is om voor tandartsen om tarieven opnieuw te verhogen.”

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Uitzending Tros Radar maandagavond 12 maart over vergoeding tandarts

Sinds 1 januari zijn er vrije prijzen in de mondzorg doorgevoerd. Er zijn veel klachten van mensen die moeten bijbetalen voor hun tandartsbehandelingen. Komt dit door de lage vergoedingen, of door de hoge tarieven? Bekijk Tros Radar, maandagavond 12 maart 20.30 uur.


Mrt 2012

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld

Tarieven zelfstandig gevestigde mondhygiënisten onveranderd

Uit een inventarisatie van de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) blijkt dat de tarieven van de mondhygiënistenpraktijken per 1 januari 2012 over het algemeen onveranderd zijn gebleven. Dit in tegenstelling tot de geluiden die er in de media te horen zijn over stijging van de mondzorgtarieven.

Bandbreedte ongewijzigd
De NVM inventariseert de tariefontwikkeling in de praktijken van haar zelfstandig gevestigde leden aan de hand van vijf prestatiescodes. Uit de verzamelde informatie tot nu toe blijkt dat de bandbreedte waarbinnen de tarieven zich bewegen, nagenoeg ongewijzigd is ten opzichte van de bandbreedte van het uurtarief in 2011. ‘Natuurlijk zijn er verschillen in de gehanteerde tarieven voor de diverse prestatiescodes. Maar gemiddeld genomen zijn de tarieven niet noemenswaardig veranderd’, aldus Corrie Jongbloed-Zoet, voorzitter van de NVM. ‘Als beroepsvereniging zijn wij hier verheugd over. We willen graag dat een gezonde mond betaalbaar blijft, voor iedereen, een leven lang. Hoge mondzorgkosten zijn goed te voorkomen door preventieve mondzorg. De zorg verleend door de mondhygiënist is afgestemd op de individuele behoefte van de patiënt. De mondhygiënist is bij uitstek de professional als het gaat om preventie van mondproblemen.’

Bron:
NVM

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld - rollen

Tandarts vaak niet open over tarieven

Veel tandartsen hebben hun tarieven nog niet openbaar gemaakt. Dat zijn tandartsen echter wel verplicht, nu de prijzen in de mondzorg bij wijze van experiment vrij zijn. Dat zegt Peter Ruys, de oprichter van zorgkiezer.nl. De website indexeerde de tarieven van 2600 tandartsen.

De Nederlandse Zorgautoriteit liet weten dat ze de komende tijd gaat onderzoeken of consumenten kunnen zien welke prijzen hun tandarts hanteert. Er hoort een lijst in de wachtkamer te hangen en op een eventuele website te staan.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
weegschaal

Is de wildgroei aan tandarts-vergelijkingssites dramatisch voor transparantie?

Vergelijkmondzorg.nl waarschuwt patiënten voor de wildgroei van tandarts-vergelijkingssites. Veel websites zouden tarieflijsten van zorgverleners overnemen zonder deze te controleren of up-to-date te houden.

Hierdoor zouden verkeerde en/of verouderde tarievenlijsten de ronde doen op vergelijkingswebsite. Dit kan de patiënt duur komen te staan. Daarnaast geeft het een verkeerd beeld van de tariefstellingen van praktijken. Vergelijkingssites liggen onder het vergrootglas van de autoriteit financiële markten. De AFM vindt het belangrijk dat websites goed laten zien wat het verdienmodel is om belangenverstrengeling, bijvoorbeeld met zorgverzekeraars, aan het publiek kenbaar te maken.

Bron:
Vergelijkmondzorg.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld

NMT: patiënt krijgt duidelijkheid met ruimere vergoeding

De Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde (NMT) is verheugd dat CZ en VGZ de maximum vergoedingen voor behandelingen mondzorg schrappen. Voor patiënten met een aanvullende verzekering bij deze zorgverzekeraars komt er zo een einde aan onduidelijkheid over de vergoeding van hun tandartsrekening.

Deze verzekeraars vergoeden met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 op basis van het tarief van de tandarts. Tandartsen mogen sinds 1 januari hun eigen tarief bepalen en tot nu toe heeft de Nederlandse Zorgautoriteit slechts een inflatiecorrectie van de tarieven waargenomen.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
prijsvorming

Belastingaftrek mondzorgkosten voor patiënt

De regeling voor aftrek van ziektekosten kan nog steeds volop belastingvoordeel bieden voor mondzorgkosten, volgens Dick van den Hoven van de Kluwer belastinggids.

Specifieke zorgkosten
Tandartskosten kwalificeren als specifieke zorgkosten. Dat geldt ook voor de kosten van de mondhygiënist. Het gaat natuurlijk steeds om kosten die patiënten niet vergoed hebben gekregen. Patënten kunnen zonder meer aftrekken zowel de kosten van de periodieke controle/behandeling als de kosten van allerhande specifieke behandelingen, inclusief de daarbij gebruikte materialen (bijv. bruggen en kronen) en de reiskosten voor het bezoeken van de tandarts.
­
Voor de behandelkosten zelf geldt in het algemeen echter niet de verhogingsfactor, maar voor de reiskosten wel. De verhogingsfactor kan ook worden toegepast voorzover onder de rekeningen kosten van hulpmiddelen zijn begrepen (bijvoorbeeld kunstgebitten). Uit de rechtspraak volgt dat er sprake is van een hulpmiddel als het middel een elementaire lichaamsfunctie overneemt, waartoe iemand anders niet in staat zou zijn. De Belastingdienst wil een brug wel als hulpmiddel aanmerken maar de kosten van een kroon niet, omdat daarmee niet de functie van kauwen wordt overgenomen maar veeleer sprake zou zijn van gewoon gebitsonderhoud.
­
Discutabel
De benaderingswijze van de fiscus is discutabel. Een kroon draagt toch net als een kunstgebit aanmerkelijk bij aan de kauwfunctie. Het kan zeker de moeite lonen om het fiscale standpunt inzake kronen te bestrijden, zonodig voor de belastingrechter. Maar, verhogingsfactor of niet, de niet-vergoede tandartskosten, inclusief de kosten van de kroon, zijn in ieder geval sowieso tot de specifieke zorgkosten te rekenen.

Lees het hele artikel

Bron: Pleinplus

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZa onderzoekt aanwezigheid prijslijsten in mondzorg

Hebben tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici een prijslijst op hun website en in de wachtkamer? De Nederlandse Zorgautoriteit onderzoekt de komende periode of de transparantievoorwaarden worden nageleefd door mondzorgaanbieders.

Verplicht
Nu de prijzen in de mondzorg sinds januari 2012 vrij zijn, mag iedere aanbieder zelf zijn prijs bepalen. Het is belangrijk dat consumenten die naar de tandarts gaan kunnen zien welke prijzen hun tandarts hanteert. Het is verplicht om een lijst in de wachtkamer te hangen, en als een tandarts een website heeft, ook om die op de website te plaatsen.

Inhoud prijslijst
Op de prijslijst moeten alle prestaties staan die de tandarts, orthodontist, mondhygiënist of tandprotheticus uitvoert. Er mag slechts één prijs per prestatie op staan, het moet duidelijk zijn tot hoe lang de prijslijst geldig is en wanneer er afgeweken kan worden van de standaardprijs. 

De regels die gelden staan op de website van de NZa in het dossier mondzorg. De NZa zal aanbieders van mondzorg de komende tijd nadrukkelijk wijzen op hun verplichtingen om tarieven duidelijk vooraf kenbaar te maken aan consumenten. De NZa controleert of aanbieders voldoen aan de regels. Tegen tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten of tandprothetici die de regels niet naleven, kan de NZa optreden.

Oproep
De NZa doet een oproep aan patiënten: Heeft uw tandarts, orthodontist, mondhygiënist of tandprotheticus een website, maar staat er geen prijslijst op, of hangt er geen prijslijst in de wachtkamer? Wijs hem of haar er dan op. Hangt er dan nog steeds niets, geef het dan door aan de Zorglijn van de NPCF: Stuur een e-mail of bel met T (030) 29 16 777.

Bron:
NZa


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
stijging

Felle strijd in mondzorg om tariefstijgingen

Patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars en tandartsenvliegen elkaar in de haren over het antwoord op de vraag wie de consument laat opdraaien voor tariefstijgingen in de mondzorg. Wat zijn de feiten en wie onderneemt welke actie?

Bron:
NU.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
berekenen - premie

NMT: Lagere vergoedingen verzekeraars veroorzaken bijbetaling tandarts

De NPCF meldt vandaag in De Telegraaf dat patiënten bijbetalingen van de tandartsrekening melden. Ook de Nederlandse Maatschappij tot bevordering van de Tandheelkunde (NMT) kent dit signaal. Uit eigen onderzoek en twee onderzoeken van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) blijkt dat de tandartstarieven niet tot nauwelijks zijn gestegen. De hogere bijbetalingen worden veroorzaakt door verlaging van de vergoedingen van de aanvullende tandartsverzekeringen van de zorgverzekeraars.

Overigens zijn bijbetalingen niet nieuw. Alleen zijn de bijbetalingen hoger door de lagere vergoedingen van de zorgverzekeraars.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld

NPCF: Nieuwe tandartstarieven zelden volledig gedekt

Tandartsbezoekers hebben de afgelopen twee maanden massaal hun beklag gedaan bij de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) over de rekeningen die zij gepresenteerd kregen en die voor een groot deel niet meer worden vergoed. Zij zijn totaal verrast door het effect van de vrije tandartstarieven per januari van dit jaar, waardoor er een gat is komen te vallen tussen wat de tandarts vraagt en de zorgverzekeraar vergoedt.

Meer gevraagd dan vergoeding
Uit vergelijking van de NPCF naar de gehanteerde tarieven van 1150 tandartsen en de daarvoor vastgestelde vergoedingen van 16 grote zorgverzekeraars blijkt dat van de 177 verschillende soorten behandelingen de tandartsen 155 keer méér vragen dan zorgverzekeraars maximaal vergoeden.

Dat leidde bij de NPCF in korte tijd op een speciaal meldpunt tot veel klachten, bezwaren en opmerkelijke bevindingen. “De patiënten blijken pas nu te snappen dat ze, ook al zijn ze bijvoorbeeld ’top’ verzekerd tot 1500 euro, bepaalde behandelingen niet meer volledig vergoed krijgen van de verzekeraars. De verzekeraars hanteren namelijk een door hen vastgesteld tarief per behandeling en de tandartsen zitten daar met hun vrije prijzen vaak boven,” licht NPCF-directeur Wilna Wind toe.

Vergelijkingssite
De NPCF maakt een vergelijkingssite, zodat de informatie en openheid die nodig is er ook echt komt. Nu ontbreekt die. „We hebben met de tandartsen en de zorgverzekeraars afgesproken dat er voor de patiënt een site bij ons online komt zodat iedereen kan zien waar wat welke behandeling kost en wat er vergoed wordt.”

De tarievenlijsten van de tandartsen komen binnen, maar nog veel te weinig. Inmiddels beginnen ook de gegevens vd verzekeraars beginnen in beeld te komen. Volgende week vindt gesprek plaats met tandartsenkoepel NMT om de voortgang te bespreken.

Verschillen
Uit de cijfers van de NPCF komen de verschillen goed naar voren: De 1150 tandartsen vragen voor een intakeconsult gemiddeld 37 euro: de zorgverzekeraars vergoeden 31 euro. Voor het maken van een schedelfoto wordt 42 euro gevraagd en 30 euro vergoed. Wie een schildje van keramiek of kunststof moet, krijgt een rekening van 148 euro en daarvan slechts 98 euro vergoed. Bij een brugtussendeel zit een verschil van 30 euro.

Waar gaat het mis?
Wind: „Het experiment is gestart zonder dat voldoende informatie voor consumenten beschikbaar was, het is er te vroeg doorheen gedrukt door de politiek. Het is te gemakkelijk om te roepen om het experiment, waarbij de tandartsen zelf hun prijs mogen bepalen, nu al te stoppen.  We moeten goed kijken waar het mis gaat. Zijn de tandartsen opeens te duur of zitten de zorgverzekeraars aan de lage kant?

Wat wel duidelijk is, is dat het experiment te vroeg is gestart. De patiënten wisten van niks: de informatievoorziening over prijzen en kwaliteit is onvoldoende geweest. Wij proberen op allerlei manieren die informatie nu helder over te brengen.

Tot nu toe zijn er alleen maar nadelen voor de consument. Het kost ze geld en het is onduidelijk. Wat ons betreft staat het sein op oranje”.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z