ANT: Voorbarige conclusies NZa Marktscan Mondzorg

De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) vindt het teleurstellend en voorbarig dat de minister het experiment met de vrije prijsvorming reeds in dit prille stadium ter discussie stelt op basis van met name cijfers inzake de prijsontwikkeling.

Positieve ontwikkelingen
Het voor drie jaar aangegane experiment vrije tarieven is amper zes maanden onderweg en laat tot nu toe een aantal positieve en bemoedigende ontwikkelingen zien op het gebied van variatie in service en kwaliteit voor de consument (denk aan ruimere openingstijden, garantie, et cetera). Tevens hebben de tandartsen hard gewerkt aan het transparant maken van de prijzen en de kwaliteit van de zorg die zij leveren (prijs- en praktijkinformatie via de praktijkwebsite, service-informatie via kiesBeter.nl). En aan deze verbetering wordt blijvend gewerkt. Het idee van het experiment is dat de consument iets te kiezen heeft en dat heeft de minister nadrukkelijk als uitganspunt voor een succesvol experiment geformuleerd.

Prijsonderzoeken spreken elkaar tegen
De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) vindt het dan ook teleurstellend en voorbarig dat de minister het experiment met de vrije prijsvorming reeds in dit prille stadium ter discussie stelt op basis van met name cijfers inzake de prijsontwikkeling. De diverse onderzoeken over prijsontwikkelingen in de mondzorg spreken elkaar tegen en zijn gebaseerd op een te korte periode en overduidelijk nog niet representatief en dus onbetrouwbaar. Iedere conclusie op dat vlak is daarom in dit stadium voorbarig. De markt moet de kans, maar vooral ook de tijd krijgen om te kunnen functioneren. Als de patiënt vindt dat een tandarts te duur is of kwalitatief achter blijft, moet hij kunnen overstappen naar een andere tandarts. Dat vergt adequate informatie, studie en actie van die patiënt. Aanpassingen die zich niet in een paar maanden uitkristalliseren.

De ANT ziet dan ook genoeg reden om de recente marktscan van de Nederlandse Zorgautoriteit met de nodige terughoudendheid te interpreteren, vooral waar het de prijsparagraaf betreft. Wél is de ANT verheugd dat de NZa in dit vroege stadium al een aantal positieve ontwikkelingen van het experiment signaleert.

Abonnement
De vandaag gepubliceerde NZa-scan wijst op het achterblijven van contracten tussen zorgverzekeraars en tandartsen. De oorzaak daarvan moet veeleer aan de kant van de zorgverzekeraars gezocht worden. De ANT werkt momenteel actief mee aan de introductie van Denplan; een abonnementsysteem direct gekoppeld aan kwaliteit. De tandarts bepaalt de maandelijkse vergoeding voor zijn patiënt afhankelijk van diens mondgezondheid en de toekomstige behandeling die hij nodig heeft. In ruil daarvoor krijgt de patiënt gegarandeerd de zorg die bij zijn mondgezondheid past voor een voorspelbare maandelijkse vergoeding. Dit ondervangt enerzijds de noodzaak tot contracteren en anderzijds kan het als passend alternatief dienen voor het voorkomen van bijbetalingen voor de jeugd.

Kwaliteit en service
Donderdag 28 juni aanstaande bespreekt de minister de marktscan mondzorg met de Tweede Kamer. De ANT hoopt dat de telkens terugkerende onrust omtrent dit voor drie jaar aangegane experiment tot rust komt en dat de beroepsgroep de gelegenheid krijgt om aan te tonen dat zij op verantwoorde wijze bezig is de belangen van de consument te dienen en de uitgangspunten van het experiment vrije prijsvorming – te weten innovatie en verbetering van kwaliteit en service – , te realiseren.

Bron:
Persbericht ANT


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Schippers waarschuwt tandartsen voor hoge tarieven

Tandartsen moeten hun tarieven voor het einde van het jaar laten dalen, anders grijpt minister Edith Schippers in en laat zij de proef met vrije tarieven stoppen. Schippers heeft de NZa al gevraagd voorbereiding te treffen voor de stop van de proef.

De minister is niet tevreden over de tariefsstijging in de eerste drie maanden van dit jaar. Patiënten blijken nauwelijks bij andere tandartsen terecht te kunnen voor gedeeltelijke behandeling.

In een bericht van BNR Nieuwsradio gaf de NMT aan niet blij te zijn met de stappen van Schippers. “We zijn er heilig van overtuigd dat tandartsen goed bezig zijn, er worden resultaten geboekt”, aldus een woordvoerster. “Er is nu nog onvoldoende zicht op de kosten, omdat het volume aan behandelingen nog te klein in. Dit experiment kreeg niet voor niets de duur van 3 jaar. Laten we het nu gewoon een kans geven.”

Volgens Schippers is de prijsstijging in het eerste kwartaal 6,1 procent. Diverse eerdere steekproeven gaven echter een prijsstijging van 3 tot 4% voor deze periode. De NZa Marktscan, gepubliceerd in maart, liet ook een prijsstijging van 4% zien.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

NMT: Positief beeld na vijf maanden experiment vrije tarieven tandartsen

De resultaten van de afgelopen vijf maanden van het experiment vrije tarieven geven aan dat het experiment leidt tot betere mondzorg met meer keuze voor de patiënt, volgens de NMT. Komende donderdag bespreekt de vaste Kamercommissie van VWS de voortgang. De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) stelt dat transparantie en service zijn toegenomen. Er is nauwelijks sprake van kostenstijging. Pas als er sprake is van een flink volume aan behandelingen, waarschijnlijk aan het eind van 2012, kunnen er nadere conclusies worden getrokken.

Tandartsen zijn in opdracht van de NZa op een andere manier gaan declareren. De tarieven van de prestaties in 2012 zijn hierdoor onvergelijkbaar met de tarieven van de verrichtingen in 2011.

Langere openingstijden, garantie op kronen en bruggen
De NMT constateert dat er een grotere variatie in het aanbod is. Tandartspraktijken variëren in service (openingstijden, garantie op kronen en bruggen) en soorten behandelingen waardoor ook variatie in de gevraagde tarieven ontstaat. Dit is conform de doelstelling van het experiment.

Het is merkbaar dat het experiment de beroepsgroep positief stimuleert. De transparantie is enorm toegenomen. Het aantal praktijken met een website met relevante informatie voor de patiënten is bijvoorbeeld toegenomen van 17 procent in 2006 tot 87 procent in mei 2012. Ook blijkt de toegankelijkheid van tandartspraktijken verbeterd. Bijna 4000 tandartspraktijken in het hele land geven online aan dat ze nieuwe patiënten aannemen. Momenteel zijn de tandartspraktijken kwaliteitsinformatie aan het verzamelen om patiënten onder meer via Kies Beter.nl inzicht te geven in de kwaliteit en service die zij te bieden hebben.

Contract
De NMT heeft een contract ontwikkeld dat tandartsen en verzekeraars kunnen afsluiten voor de mondzorg voor de kwetsbare groepen in de basisverzekering. Dit om te garanderen dat de mondzorg voor deze patiënten honderd procent vergoed blijft.

Eerlijke kans
De NMT pleit voor rust en stabiliteit in de mondzorg. NMT-voorzitter Barnasconi: zegt hierover “De commotie die elke keer rondom dit experiment ontstaat, verstoort de ontwikkeling in de mondzorg. Tandartsen willen investeren, innoveren en werken aan verdere verbetering van de service. Dit vereist een stabiel klimaat. Ook patiënten hebben erg veel last van de onrust die steeds weer oplaait”

Bron:
Persbericht NMT


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZa: tandartsen en verzekeraars moeten contracten sluiten

Er zijn meer contracten nodig tussen tandartsen en verzekeraars om de mondzorg betaalbaar en toegankelijk te houden. De prijzen in de mondzorg zijn in het eerste kwartaal met 9,6% gestegen. Dat stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) naar aanleiding van de marktscan mondzorg.

Minder contracten met zorgverzekeraars
Om bijbetalingen voor jeugdmondzorg te voorkomen, wijst de NZa op de mogelijkheid om voor die groep per 2013 een abonnement met vaste prijzen in te voeren. In 2012 zijn minder contracten gesloten tussen verzekeraars en tandartsen dan in 2011. Contracten zijn noodzakelijk om de kosten in de hand te houden en inhoudelijke afspraken te maken over de kwaliteit en service van de mondzorg. Dit gaf de NZa ook aan bij de voorbereidingen van dit experiment met vrije prijzen. Het aantal afgesloten contracten verschilt nu sterk per verzekeraar: sommige verzekeraars hebben veel contracten gesloten, andere niet of nauwelijks.

Als verzekeraars en tandartsen voldoende contracten sluiten, beperkt dit bovendien de kans op bijbetalingen voor jeugdmondzorg. De NZa heeft de normen voor contractering voor de verzekeraars concreter gemaakt, zodat het voor hen duidelijk is wanneer er sprake is van voldoende contracten voor hun verzekerden. Daarnaast wijst de zorgautoriteit op de mogelijkheid om een abonnement voor de jeugd in te voeren: een vast bedrag per jaar voor de mondzorg aan kinderen. Dit zal de kans op bijbetalingen voor de jeugdmondzorg verder verkleinen.

Prijsontwikkeling
De NZa onderzocht de prijsontwikkeling van 36 behandelingen over de eerste drie maanden van 2012. Gemiddeld stegen de prijzen in de mondzorg met 9,6%. Niet alle behandelingen zijn duurder geworden. Wie voor een kaakfoto of een (tussentijdse) tandvlees beoordeling naar de tandarts gaat, is goedkoper uit. De meeste behandelingen kosten meer dan vorig jaar. Een periodieke controle werd 3,1% duurder, een kroon 18,5%. De prijzen kunnen in de loop van het jaar nog wijzigen: in november komt de zorgautoriteit opnieuw met cijfers over de prijsontwikkeling in 2012.

Tweede Kamer
De minister bespreekt de marktscan mondzorg op 28 juni 2012 met de Tweede Kamer. Sinds januari 2012 zijn de prijzen in de mondzorg vrij. Het gaat om een driejarig experiment waarin tandartsen, mondhygiënisten, tandprothetici en orthodontisten zelf de prijs bepalen die zij vragen voor behandelingen. De NZa houdt de ontwikkelingen in de mondzorg tijdens dit experiment nauwlettend in de gaten.

Bron:
NZa


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Kamerbrief minister Schippers over voortgang experiment vrije prijsvorming

Brief van minister Schippers (VWS) aan de Tweede Kamer over de voortgang inzake het experiment met de vrije prijsvorming in de mondzorg.

‘Ik wil op korte termijn tastbare verbeteringen zien in de contracteergraad en roep mondzorgverleners op om zich in hun prijsbeleid te matigen. Gezien het beeld uit de marktscan, heb ik besloten om de NZa de opdracht te geven om voorbereidingen te gaan treffen om, indien de marktscan van de NZa in november hetzelfde beeld laat zien, in 2013 het experiment te beëindigen en de tarieven in de mondzorg weer te reguleren.’, zegt minister Schippers in haar kamerbrief.

Marktscan Mondzorg
In juni 2011 heb ik besloten om een experiment met vrije prijsvorming in de mondzorg in te voeren omdat uit eerdere bevindingen van de NZa bleek dat de sector hiervoor aan de voorwaarden voldeed. Ook vanuit de zorgaanbieders werd aangedrongen op vrije prijsvorming. Om partijen ruimte te geven om aan de nieuwe situatie te wennen en een evenwichtige situatie van vraag en aanbod te laten ontstaan, heb ik destijds besloten om voor het experiment in principe drie jaar uit te trekken, met een mogelijke verlenging van twee jaar. Het gaat immers om een ingrijpend proces waarvan niet kan worden verwacht dat van de een op de andere dag resultaten zichtbaar zijn. Het loslaten van de maximumtarieven beoogt positieve effecten op de keuzevrijheid van de patiënt, een ruimer assortiment van verrichtingen en behandelmethoden en meer ondernemerszin bij de mondzorg professionals. Dit alles tezamen moet leiden tot meer kwaliteit en een betere serviceverlening. Met het experiment van vrije prijsvorming voor fysiotherapie2 werden destijds dezelfde effecten beoogd. Op basis van dat experiment werd in 2008 een systeem van vrije prijsvorming in de fysiotherapie ingevoerd.

Mijn beeld van de voortgang binnen het experiment baseer ik in belangrijke mate op de Marktscan Mondzorg, zoals die in mijn opdracht door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is uitgebracht. De marktscan geeft een overzicht en een waardering van de effecten van de vrije prijsvorming op marktgedrag, kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de mondzorg. Daarmee is de
marktscan een belangrijke graadmeter voor het wel of niet succesvol zijn van het experiment.

Bijgaand ga ik in op de bevindingen van de NZa zoals weergegeven in de marktscan. Van belang daarbij is te beseffen dat deze scan zich beperkt tot gegevens in de eerste drie maanden van het experiment (januari tot en met maart 2012), terwijl we bij het schrijven van deze brief ruim zes maanden onderweg zijn en er na de eerste drie maanden ook nieuwe activiteiten zijn gestart. Ik zal in overleg met de NZa kijken of de volgende scan (in november 2012) een kortere doorlooptijd kan hebben, waardoor de scan aan actualiteit zal winnen.

Marktgedrag

Minder contracten met zorgverzekeraars
De NZa stelt vast dat na de invoering van de vrije prijsvorming minder contracten tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars zijn gesloten dan in voorgaande jaren. Wel verwacht de NZa dat dit aantal in het verloop van 2012 nog zal groeien.

Meer afspraken over kwaliteit
Van belang is daarbij de constatering dat in de contracten die wel zijn gesloten meer afspraken zijn gemaakt over kwaliteit van zorgverlening. Dat vind ik een positief signaal, omdat dat voorheen niet of nauwelijks gebeurde. Niettemin acht ik de lage contracteergraad zorgelijk. De mondzorgsector steekt hierin negatief af tegenover veel andere sectoren in de eerstelijnszorg. Om het contracteerproces te bevorderen heeft de NZa in mijn opdracht een Richtsnoer Zorgplicht opgesteld dat door zorgverleners en zorgverzekeraars als houvast kan worden gebruikt. Ook heb ik vernomen dat de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) inmiddels een model-contracteerovereenkomst heeft opgesteld met als doel het contracteerproces te ondersteunen.

Overstapgedrag beperkt (2-6%)
De NZa heeft ook gekeken naar het overstapgedrag van patiënten. Overstap-gedrag is een goede indicator voor een gezond functionerend systeem van vraag en aanbod. De NZa komt tot de bevinding dat het overstapgedrag beperkt is (2-6%). Ik vind dat een weinig bemoedigend resultaat, zeker als ik daarbij de bevindingen van de Consumentenbond betrek waaruit blijkt dat patiënten niet of nauwelijks bij tandartsen terecht kunnen voor (deel)behandelingen. Bijvoorbeeld het om financiële redenen elders laten plaatsen van een kroon blijkt niet echt eenvoudig te zijn. Ik vind dat vooralsnog een teleurstellend resultaat.

Kwaliteit

Kwaliteitsindicatoren
Een toename in kwaliteit, zowel inhoudelijk als qua serviceverlening, is een ander gewenst effect van de invoering van vrije prijsvorming. Binnen het traject Zichtbare Zorg zijn vorderingen gemaakt om tot kwaliteitsindicatoren te komen. Er is een indicatorenset ontwikkeld en deze is getest in een pilot. Hieruit is een set van twaalf indicatoren samengesteld. Deze set wordt gedragen door het beroepsveld, zorgverzekeraars, patiënten- en consumentenorganisaties en de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Landelijke uitvraag indicatoren
Half mei zijn de mondzorgkoepels gestart met de landelijke uitvraag van de indicatoren. Daarnaast worden ook cliëntervaringen en praktijkinformatie (etalage-informatie) uitgevraagd. Indien nodig zullen tandartsen, mondhygiënisten en tandprothetici die nog niet hebben gereageerd door de beroepsverenigingen zelf worden gerappelleerd, zo nodig worden zij telefonisch benaderd.
Naast deze ontwikkelingen in het kader van Zichtbare Zorg is ook een grotere deelname aan de kwaliteitsregisters voor tandartsen, mondhygiënisten en tandprothetici te constateren. Ik vind dat een positieve ontwikkeling.
Patiënten vinden, op grond van de bevindingen van de NZa, dat zij over voldoende informatie beschikken om een goede keuze te kunnen maken voor een mondzorgaanbieder. Vooral de orthodontisten scoren hierbij hoog.

Verplichting prijsinformatie nagenoeg voldaan
Ook voldoen nagenoeg alle mondzorgaanbieders aan de verplichting om hun prijzen duidelijk zichtbaar te maken op hun website en/of in hun praktijk.

Bovengemiddelde patiënttevredenheid
Tot slot constateert de NZa over het algemeen een bovengemiddelde patiënttevredenheid over de mondzorgaanbieder.
Alles overziend is er in de afgelopen periode een flinke en serieuze impuls gegeven aan de kwaliteitsontwikkeling binnen de mondzorg.

Richtlijnenontwikkeling versneld
Een onderdeel dat aandacht vraagt is de richtlijnontwikkeling. Het recente rapport van de Gezondheidsraad (De Mondzorg van Morgen) wijst op het ontbreken van bewezen en beproefde praktijkrichtlijnen in de mondzorg. Het gaat hier niet om een typisch Nederlands probleem. Ook andere landen binnen Europa waar de mondzorg op een hoog peil staat (Scandinavische landen, Verenigd Koninkrijk) worstelen met dit vraagstuk. Ik ben dan ook verheugd over de initiatieven van de NMT en het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) om versneld richtlijnontwikkeling voor de tandheelkunde tot ontwikkeling te brengen.

Toegankelijkheid

1/3 tandartsen neemt onvoorwaardelijk patiënten aan
Van vrije prijsvorming verwacht ik een positief effect op de toegankelijkheid van de zorg. Hetzij door een betere spreiding van het zorgaanbod, hetzij door ruimere openingstijden.

Een belangrijke graadmeter daarbij is de mate waarin mondzorgaanbieders nieuwe patiënten aannemen. Als dit percentage laag is kan dit immers duiden op overvolle praktijken, ondercapaciteit of mogelijk onwil om patiënten aan te nemen. Uit de marktscan blijkt dat het merendeel van de tandartsen bereid is om nieuwe patiënten toe te laten. Daarbij tekent de NZa wel aan dat de meeste tandartsen daaraan voorwaarden stellen, zoals het deel uitmaken van een gezin dat reeds in behandeling is. Toch is nagenoeg een derde van de geïnterviewde tandartsen bereid om onvoorwaardelijk nieuwe patiënten aan te nemen. Ook blijkt uit de marktscan dat de meeste Nederlanders niet meer dan 10 minuten nodig hebben om bij de tandarts te komen.

Wachttijden geen probleem
Wachttijden blijken over het algemeen geen probleem te zijn. Bij spoedeisende gevallen (pijnklachten) behandelen alle tandartsen dezelfde dag nog. Voor electieve zorg is de mediaan van de wachttijden twee a drie weken. Het grootste deel van de patiënten (80%) acht dit aanvaardbaar. Ook is het merendeel tevreden over de openingstijden van de tandarts.
Al met al trek ik de conclusie dat het met de toegang tot de mondzorg goed is gesteld.

Betaalbaarheid
De NZa heeft eerder dit jaar op mijn verzoek een aantal quickscans gedaan om een eerste indicatie te krijgen van hoe de prijzen in de mondzorg zich ontwikkelden. Daaruit kwam een betrekkelijk rustig beeld naar voren. Ook in andere analyses, zoals bijvoorbeeld die door de Universiteit van Maastricht op basis van declaratiegegevens van Fa-med, werd dit eerste beeld bevestigd.

Om een beter beeld te krijgen van het effect van de vrije prijsvorming op de betaalbaarheid heeft de NZa nu de prijzen van 36 kenmerkende prestaties bekeken. De NZa waarschuwt voor het feit dat de vergelijking met de prijzen van voor het experiment niet altijd op gaat. Met de invoering van de vrije prijsvorming is namelijk ook een aangepaste prestatielijst geïntroduceerd, die uitgaat van
prestatieclusters (‘dbc’s’) in plaats van afzonderlijke prestaties. Daardoor zijn de prijzen niet altijd één-op-één te vergelijken.

Zo is bijvoorbeeld de voorheen afzonderlijke prestatie ‘verdoving’ opgenomen in de prijs voor een vulling en zijn de verschillende prestaties ‘gebitsreiniging’ nu tot één prestatie samengevoegd. Ook zijn nieuwe prestaties toegevoegd.

Om de prijzen van 2012 zo goed mogelijk te kunnen vergelijken met de maximumtarieven in de periode daarvoor heeft de NZa een conversiemethode ontwikkeld. Uit de marktscan blijkt dat de prijzen van de 36 prestaties gemiddeld met 9,6% zijn gestegen, waarbij een grote variatie in prijswijzigingen is waar te nemen. De tarieven van sommige prestaties zijn gedaald ten opzichte van 2011, anderen zijn fors gestegen. Indien de prijzen nog gereguleerd zouden zijn geweest, zou de NZa de tarieven met 3,31% hebben geïndexeerd. Netto is dus sprake van een toename van ruim 6% ten opzichte van de maximumtarieven van vorig jaar.
Ik vind deze prijsstijging, zeker gelet op de financieel-economische situatie waarin het land verkeert, erg hoog.

Reactie op de marktscan
Hoewel ik mij realiseer dat de marktscan gebaseerd is op gegevens van alleen het eerste kwartaal moet ik constateren dat het beeld dat eruit naar voren komt niet gunstig is. De prijzen zijn gestegen, de contracteergraad is gedaald en de mogelijkheden voor mensen om zich voor een (deel)behandeling te kunnen wenden tot een andere tandarts lijken beperkt. Dit alles bij elkaar geeft mij het beeld dat er nog geen gezonde situatie van vraag en aanbod is ontstaan.

Ondanks de korte periode waarover is gemeten, hecht ik eraan helder te stellen dat dit beeld snel zal moeten veranderen. Ik wil op korte termijn tastbare verbeteringen zien in de contracteergraad en roep mondzorgverleners op om zich in hun prijsbeleid te matigen.
Beëindiging experiment bij gelijk beeld marktscan november
Gezien het beeld uit de marktscan, heb ik besloten om de NZa de opdracht te geven om voorbereidingen te gaan treffen om, indien de marktscan van de NZa in november hetzelfde beeld laat zien, in 2013 het experiment te beëindigen en de tarieven in de mondzorg weer te reguleren.

De reden dat ik hier nu nog niet toe over ga is omdat de marktscan zich beperkt tot prijsgegevens in de eerste drie maanden van het experiment en we nu ruim een half jaar onderweg zijn. Er kan in de tussentijd veel gebeurd zijn, tandartsen kunnen hun prijzen nog hebben aangepast en bovendien kan de contracteergraad zijn toegenomen. Nu stoppen zou kortom onzorgvuldig zijn.

De NZa komt, zoals gezegd, in november met een nadere marktscan die dieper en aan de hand van meer gegevens ingaat op de actuele ontwikkelingen binnen het experiment. Ik zal in overleg met de NZa bezien of de volgende scan een kortere doorlooptijd kan hebben, om een zo actueel mogelijk beeld te kunnen schetsen.

Geen tekorten in capaciteit
Bij verschillende gelegenheden is vanuit uw Kamer aandacht gevraagd voor de capaciteitsontwikkeling binnen de mondzorg. In mijn brief van 16 maart 2012 heb ik mijn standpunt weergegeven. Op grond van rapportages van het Capaciteitsorgaan en de NZa zijn er geen aanwijzingen voor tekorten in de capaciteit binnen de mondzorg. Het huidige rapport van de NZa onderschrijft dit nog eens. Hoewel er geen landelijke tekorten zijn, kan op lokaal of regionaal niveau wel sprake zijn van onderbezetting. Van de vrije prijsvorming verwacht ik juist een betere spreiding van het aanbod van mondzorg over het land. Het zal immers commercieel weinig aantrekkelijk zijn om geconcentreerd op één plek als tandarts werkzaam te zijn, zoals nu nog vaak in en rondom de opleidingssteden het geval is. Het is nu echter in deze prille fase van het experiment echt veel te vroeg om resultaten op spreidingsgebied te verwachten.

Jeugdmondzorg
Tijdens het AO Jeugdmondzorg van 30 november 2011 heb ik toegezegd u op de hoogte te houden van de verdere ontwikkelingen op het gebied van de preventieve jeugdmondzorg

Er wordt op dit moment gewerkt aan het breder beschikbaar stellen van de aanpak en resultaten van bestaande interventies op het gebied van de jeugdmondzorg. Hierbij zal het Centrum Gezond Leven (CGL) aan GGD’en en andere relevante organisaties ondersteuning bieden en stimuleren dat de interventies, waaronder die op het gebied van jeugdmondzorg, in de I-database worden opgenomen.

Hoewel er een flink aantal projecten bestaat gericht op verbetering en behoud van mondgezondheid, is nog weinig bekend over de effectiviteit daarvan. TNO biedt daarom tijdelijke ondersteuning door middel van onderzoek naar de effectiviteit van aangemelde interventies. De projecten die daadwerkelijk effectief zijn worden voorgedragen voor een kwaliteitsbeoordeling door de erkenningscommissie interventies van RIVM, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en het Nederlands Jeugdinstituut. Een erkende interventie biedt professionals inzicht in de kwaliteit en effectiviteit van interventies. Daarmee kunnen de professionals beoordelen welke interventie het beste past in hun lokale praktijk.

Expertmeeting mondgezondheid kinderen
In vervolg op de inventarisatie van initiatieven en interventies ter verbetering van de mondgezondheid van kinderen met een melkgebit, heeft ZonMw op 27 maart 2012 een expertmeeting met betrokken partijen gehouden. Aanwezig waren ACTA, het Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ), het Voedingcentrum, het RIVM Centrum Gezond Leven (CGL), GGD NL, de Nederlandse Maatschappij tot bevordering er Tandheelkunde, Het Ivoren Kruis en TNO. In deze bijeenkomst zijn de uitkomsten van de inventarisatiestudie besproken en lopende initiatieven vanuit verschillende partijen met elkaar gedeeld. Er volgt nog een nadere bespreking van gezamenlijke vervolgactiviteiten.

De Richtlijn Kindertandheelkunde waarvan ik in mijn brief van 18 augustus melding maakte is inmiddels gereed (Richtlijn Mondzorg voor Jeugdigen). Daarmee komt voor tandartsen en mondhygiënisten een leidraad ter beschikking voor het verlenen van beproefde en bewezen zorg aan de gebitten van kinderen en jeugdigen.

Ten slotte heb ik aan het College voor zorgverzekeringen gevraagd om binnen haar periodiek uitgebracht overzicht Signalement Mondzorg nadrukkelijk aandacht te besteden aan de mondgezondheid van de jeugd.

Reactie op VvAA onderzoek aangaande tandartstarieven
Uw Kamer heeft mij gevraagd om een reactie op het rapport van de VvAA over tandartstarieven. Dit rapport gaat in op de relatie tussen premies voor aanvullende verzekeringen en de uitkering aan verzekerden. Dit onderzoek geeft aan dat er meer premie wordt betaald voor een lagere dekking. Het betreft hier uitsluitend aanvullende verzekeringen. Ik hecht er belang aan dat de zorg betaalbaar blijft, echter staat het verzekeraars vrij om hun premies en dekkingen voor aanvullende zorgverzekeringen aan te passen. Het is niet aan mij hierop te reageren.

Tot slot
Mijn indruk is dat de sector zich in de afgelopen periode flink heeft ingespannen om van het experiment met de vrije prijsvorming een succes te maken, maar dat de resultaten daarvan traag op gang komen. De gestegen prijzen, de lage contracteergraad en de beperkte mogelijkheden om een (deel)behandeling elders te laten uitvoeren wijzen er voor mij op dat vraag en aanbod nog niet goed op elkaar zijn afgestemd.
Ik roep de sector met klem op om hierin duidelijke verbeteringen te realiseren en zal ondertussen voorbereidingen treffen om in november 2012 – indien de marktscan van de NZa dan geen verbeteringen laat zien – het experiment met de vrije prijsvorming in de mondzorg in 2013 te kunnen beëindigen.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Bedenkingen Consumentenbond bij prijsonderzoek Fa-med

De Consumentenbond meldt op haar website dat zij bedenkingen heeft bij de resultaten van het mondzorgtarievenonderzoek van Famed en de Universiteit Maastricht dat vorige maand werd gepubliceerd.  Uit dit onderzoek bleek dat de mondzorgtarieven vrijwel gelijk gebleven waren. De consumentenbond schrijft op haar website: “Het onderzoek van Fa-Med vergelijkt namelijk afzonderlijke verrichtingscodes, terwijl niet alle codes van dit jaar vergelijkbaar zijn met de codes van vorig jaar. Zo zijn verschillende codes van vorig jaar samengevoegd tot een nieuwe code. Een beter overzicht geeft de vergelijking van totale behandelplannen.”

Onderzoek prijzen totale behandelplannen
Op dit moment is de Consumentenbond in samenwerking met de NMT en het universitair instituut ACTA een onderzoek gestart naar de prijzen van totale behandelplannen. De resultaten verschijnen in de Consumentengids van november 2012.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

Tarieven mondzorg eerste kwartaal nagenoeg gelijk

In het eerste kwartaal van 2012 zijn de tarieven in de mondzorg vrijwel gelijk gebleven. Tot deze conclusie komen Fa-med en de onderzoekers van de Universiteit Maastricht op basis van nieuwe onderzoeksresultaten als gevolg van de invoering van vrije prijsvorming in de mondzorg op 1 januari jl.

Dalingen
De tarieven van vullingen, kronen en bruggen, die samen ruim 32% van de omzet van mondzorgaanbieders vormen, zijn in het eerste kwartaal gemiddeld 1% lager geworden. De tarieven voor consultatie en diagnostiek (23% van de omzet) en preventieve mondzorg (16% van de omzet) werden gemiddeld respectievelijk 1% en 2% lager. Ook de tarieven voor orthodontie (8% van de omzet) daalden met 1%. Over het algemeen daalden de tarieven in het eerste kwartaal gemiddeld met 0,2%, gewogen naar de omzet per verrichting.

Gemiddelde stijging 3 tot 4%
Daarnaast komt uit nieuwe bevindingen naar voren dat, ten opzichte van 2011, het gemiddelde notabedrag in het eerste kwartaal van 2012 met 6,6 procent is gestegen (van € 96,52 in 2011 naar € 102,86 in het eerste kwartaal van 2012). Gecorrigeerd voor een inflatie van ca. 2,5% sluit dit aan bij de eerdere bevinding dat de tarieven met gemiddeld 3 tot 4% zijn gestegen ten opzichte van 2011.

Fa-med directeur Henk de Jong: ”Dit bevestigt het beeld dat de tariefstijging in de praktijk beperkt is gebleven. Ook blijkt nu dat de tarieven in het eerste kwartaal nagenoeg gelijk zijn gebleven. De huidige prijslijsten kunnen echter wijzigen gedurende het jaar. We zullen de ontwikkelingen blijven volgen.”

De Universiteit, onder leiding van Prof. Dr. Tjeu Blommaert en Dr. Rogier Deumes, analyseerde samen met Fa-med ruim 4 miljoen gedeclareerde verrichtingen en ruim 2,6 miljoen mondzorgnota’s.

Prijsvergelijking vrije tarieven mondzorg
Door het onderzoek heeft Fa-med maandelijks gedetailleerde, up-to-date informatie over de gemiddelde tarieven per verrichting op provinciaal en landelijk niveau. Deze informatie publiceert Fa-med op haar website, zodat praktijken in de mondzorg hun eigen tarieven hiermee kunnen vergelijken.

Het onderzoek is gebaseerd op de tarieven van 1.868 tandartspraktijken. In de resultaten zijn ook de vergoedingen per verrichting van zorgverzekeraars opgenomen. Door de landelijke spreiding en het grote volume van de gegevens geeft de benchmark een betrouwbare, objectieve weerspiegeling van de ontwikkeling van vrije tarieven in de mondzorg.

De cijfers zijn gebaseerd op behandelingen die zijn uitgevoerd tussen 01-01-2012 en 18-05-2012.

Bron:
Famed

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

Dekking tandartsverzekering vrijwel nooit toereikend

De vergelijkingswebsite www.123tandarts.nl bekeek de vergoedingen van mondzorgverzekeringen voor de 10 meestvoorkomende behandelingen. De dekking van de verzekering blijkt vrijwel nooit toereikend. Slechts drie behandelingen worden volledig vergoed.

De vergelijkingswebsite keek naar de vergoedingen van de vier grootste verzekeraars (CZ, Menzis, VGZ en Agis) en naar de tarieven van ruim 1100 tandartspraktijken verspreid door heel Nederland.

De resultaten vindt u onderstaande tabel. Klik hier voor een vergrootte versie

De gemiddelde prijs is de gemiddelde prijs van alle tandartspraktijken samen per begin april 2012. Per verzekeraar is de vergoeding weergegeven bij een aanvullende verzekering.

Slechts drie behandelingen volledig vergoed
“Alleen Agis biedt voor maar twee behandelingen een volledige dekking, voor een onderzoek tandvleesbehandelingen en een volledig kunstgebit. Maar zelfs die dekking is toereikend in slechts 60% van de tandartspraktijken. CZ vergoedt alleen de controle voor 100%. Dit betekent dat het merendeel van de behandelingen bij de meeste tandartsen niet wordt gedekt door de verzekeraar. Bij de huidige tarieven moet de patiënt dus vrijwel altijd bijbetalen. Een bezoek aan de tandarts kan hierdoor al snel honderden euro’s extra kosten, ook al ben je aanvullend verzekerd. Patiënten dienen zich serieus af te vragen of de extra kosten van een tandartsverzekering daadwerkelijk opwegen tegen de baten.”, aldus Kune Burgers van 123tandarts.nl.

Bron:
123tandarts.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
schippers

Antwoord minister Schippers op kamervragen over forse rekening tandarts

Antwoorden van minister Schippers (VWS) op de vragen van het Kamerlid Kuiken (PvdA) over de forse rekening die patiënten ontvangen door vrije tarieven in de mondzorg. Gezien de prille startfase van het experiment met vrije prijsvorming in de mondzorg wil zij geen overhaaste conclusies trekken. Zij laat zich primair leiden door de rapportages van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en geeft aan dat volgens de NZa de meeste prijzen binnen de zogenaamde bandbreedte vallen.

Lees hieronder de gehele tekst.


Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Kuiken (PvdA) over de forse rekening die patiënten ontvangen door vrije tarieven in de mondzorg.

Hoogachtend,

de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
mw. drs. E.I. Schippers

Vragen van het lid Kuiken (PvdA) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de forse rekening die patiënten ontvangen door vrije tarieven in de mondzorg (ingezonden 8 maart 2012)

1. Hebt u kennisgenomen van het artikel “Tandartsrekening doet pijn; Forse nota patiënt door vrije tarieven” 1) en het artikel “Verzekering dekt tandarts zelden helemaal” 2) waarin verslag wordt gedaan van de nadelige gevolgen van de vrije tarieven voor patiënten? 

Ja.

2. Hoe beoordeelt u de bevindingen van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF)? Is het waar dat uit een vergelijking van gehanteerde tarieven van 1150 tandartsen is gebleken dat van de 177 soorten behandeling tandartsen voor 155 behandelingen méér vragen dan de verzekeraars maximaal vergoeden?

3. Welke actie gaat u ondernemen richting tandartsen, dan wel richting verzekeraars, om patiënten niet de dupe van het experiment vrije tandartstarieven te laten worden?

2 en 3.
Bij verschillende gelegenheden heb ik met uw Kamer gesproken over de verschillen tussen de prijzen die tandartsen in rekening brengen en de vergoedingen die zorgverzekeraars daar tegenover stellen. Daarbij heb ik eveneens gewezen op de prille startfase waarin het experiment met vrije prijsvorming in de mondzorg zich nu bevindt en gewaarschuwd voor overhaaste conclusies. Dat geldt wat mij betreft ook nu rondom de door u aangehaalde berichten van de NPCF, maar ook met betrekking tot de inmiddels verschenen berichtgevingen over orthodontie.

Met waardering die ik voor de diverse publicaties heb, laat ik mij primair leiden door de rapportages van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Onlangs heeft de NZa haar tweede marktscan uitgebracht. Ten opzichte van de eerste scan is de prijsontwikkeling van meer prestaties bekeken. De NZa concludeert dat de meeste prijzen vallen binnen de zogenaamde conversiebandbreedte. Dat wil zeggen dat de prijzen van de meeste prestaties uit 2012 omgerekend corresponderen met de bandbreedte van de oude prijzen uit 2011.
Voorts houd ik vast aan mijn eerder gedane uitspraken om geen bijbetalingen binnen het basispakket te dulden. Zorgverzekeraars en tandartsen hebben hierover op mijn initiatief heldere afspraken gemaakt. In mijn brieven van 31 januari 2012 en 15 februari 2012 heb ik u over de resultaten van dit overleg geïnformeerd. Zoals ik u eerder heb gemeld zal de NZa in juni haar monitor uitbrengen, waarin zij naast de prijzen ook zal ingaan op volumegegevens, serviceverlening, innovatie, kwaliteit en spreiding van aanbod.

Bron:
Rijksoverheid



Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
patient-moet-weten-wat-zorg-kost

Kamerbrief minster Schippers over tarieven orthodontie

Brief van minister Schippers (VWS) aan de Tweede Kamer over de gestegen prijzen in de orthodontie. Zij vindt het te vroeg om al conclusies te trekken en wacht de resultaten van de marktscan van de NZa af die in juni zal verschijnen. Ook wil zij aandacht schenken aan kwaliteit, zoals toegankelijkheid en productontwikkeling.

Hieronder vindt u de tekst van de gehele brief van 5 april 2012.


Geachte voorzitter,

Het Tweede Kamerlid Van Gerven (SP) heeft mij, mede namens de fracties van PvdA en GroenLinks verzocht om een oordeel te geven over de gestegen prijzen in de orthodontie. Tevens roepen genoemde fracties op tot het beëindigen van het experiment met de vrije prijzen in de mondzorg.

Het experiment met de vrije prijsvorming is zoals bekend gestart op 1 januari 2012 en bevindt zich derhalve nog in een prille startfase. Bij verschillende gelegenheden heb ik uw Kamer gemeld dat ik het experiment een serieuze kans wil geven. Niet alleen vanwege de voordelen die ik zie op het gebied van innovatie, serviceverlening, variatie in productassortiment en meer
keuzemogelijkheden voor de consument, maar ook vanwege de investeringen die mondzorg organisaties, zorgverzekeraars en patiënten- en consumentenfederaties in de afgelopen periode hebben gedaan om het experiment goed voor te bereiden.

Dat geldt ook voor het onderdeel orthodontie. Ik vind het nu te vroeg om conclusies te trekken uitsluitend op basis van steekproeven die door verschillende onderzoeksbureaus zijn gedaan. Ik geef er de voorkeur aan om de resultaten van de marktscan van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) af te wachten. Zoals ik u eerder heb gemeld, zal deze scan in juni verschijnen. Hierin zal ook specifiek aandacht worden besteed aan de effecten van de vrije prijsvorming op de orthodontie.

Daar komt bij dat in de media sinds de start van het experiment vooral aandacht is geweest voor de ontwikkelingen op het gebied van tarieven en vergoedingen. Er wordt niet of nauwelijks aandacht besteed aan eventuele effecten op toegankelijkheid en ‘productontwikkeling’. Ik denk bijvoorbeeld aan ruimere openingstijden en de keuze voor meer geavanceerde behandeltechnieken en/of – materialen. Voorbeelden hiervan in de orthodontie zijn doorzichtige beugels, zelfstellende slotjes waardoor je minder vaak naar de orthodontist hoeft, etc. Naar mijn mening moeten ook deze ontwikkelingen meegenomen worden in de beoordeling of het experiment met vrije prijzen slaagt of niet.

Alles overziend ben ik van mening dat er nu onvoldoende reden is om het experiment reeds in zijn opstartfase te beëindigen. Dat neemt niet weg dat ik de ontwikkelingen op de voet volg en uw Kamer terstond zal informeren indien er aanleidingen zijn voor wijzigingen in mijn beleid.

Bron:
Rijksoverheid







Hoogachtend,

de Minister van Volksgezondheid,

Welzijn en Sport,









mw. drs. E.I. Schippers

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
patient-moet-weten-wat-zorg-kost

Uitstelbrief Kamervragen over forse rekening door vrije tarieven mondzorg

Minister Schippers stuurde op 2 april een uitstelbrief aan de Tweede Kamer over beantwoording van vragen van het Kamerlid Kuiken (PvdA) over de forse rekening die patiënten ontvangen door vrije tarieven in de mondzorg.

Bron:
Rijksoverheid





Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
rechter

Onderzoek: Tandarts tarieven nauwelijks vergeleken

Nederlanders die een bezoek brengen aan de tandarts vergelijken nauwelijks van tevoren de prijzen. Alleen bij flinke prijsverschillen stapt een patiënt over. Dat blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau.

Enkele feiten uit het onderzoek

  • Iets meer dan de helft van de ondervraagden weet niet of zijn of haar tandarts de tarieven heeft gewijzigd.
  • Slechts acht procent kent de hoogte van het tarief.
  • Drie kwart van de Nederlanders is niet van plan om tarieven te gaan vergelijken. Een op zes wil dat nog wel gaan doen.
  • Slechts twee procent heeft al prijsvergelijkingen gemaakt.
  • Prijs is ook voor maar een klein gedeelte de belangrijkste factor bij een keuze voor een tandarts. Kwaliteit zegt men belangrijker te vinden.
  • Patiënten zijn weinig gevoelig voor prijsverschillen. Pas bij een kostenverschil van tweehonderd euro stapt meer dan de helft over. Maar liefst 44 procent gaat helemaal niet meer naar de tandarts, mochten de prijzen flink hoger uitvallen.
  • Vorig jaar gaf 86 procent van de ondervraagden aan regelmatig naar de tandarts te gaan. De rekening kwam toen uit op gemiddeld 180 euro.

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZa: Prijzen mondzorg 4% hoger

Uit de NZa marktscan blijkt dat de tarieven van de mondzorg in februari gemiddeld 4% hoger zijn dan vorig jaar. Dit is zonder correctie voor volumes. In juni zal de NZa in haar marktscan wel beschikken over volumes en daarmee conclusies kunnen trekken.

Beeld onveranderd vergeleken met januari
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een update van de scan prijsontwikkeling mondzorg gepubliceerd. In het document zijn vergeleken met de scan uit januari meer prestaties toegevoegd. Aan het beeld verandert vergeleken met januari niet veel: de NZa had in januari een bandbreedte gemaakt waarin ze de oude prestaties uit 2011 omzette naar nieuwe prestaties in 2012. De meeste prijzen vallen binnen die bandbreedte.

Nog geen conclusies
De NZa monitort de vrije mondzorgmarkt en rapporteert de minister regelmatig, deze update is daar een voorbeeld van. De NZa trekt nog geen conclusies uit de scan, bij een overgang van vaste naar vrije prijzen hebben de spelers op de markt tijd nodig om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. In juni brengt de NZa een monitor uit waarin meer aspecten van de vrije markt worden betrokken, bijvoorbeeld volumegegevens, verspreiding aanbod, serviceverlening, innovatie, kwaliteit van zorg, etc.

Toezicht
De NZa houdt ook toezicht op de markt. Waar nodig kan zij handhaven. Zo was er op de website van een aantal verzekeraars onduidelijkheid over welk percentage er vergoed wordt voor mondzorg. Op aanwijzen van de NZa is dit nu aangepast. Ook start de NZa binnenkort een onderzoek naar het naleven van de transparantieregels: hebben alle tandartsen wel hun prijslijst op de website of in de wachtkamer hangen?

Bron:
NZa


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Welke verzekeraars hebben maximum mondzorgvergoeding geschrapt?

VGZ en CZ waren de eerste zorgverzekeraars die de maximale mondzorgvergoedingen schrapten. Daar is inmiddels een aantal verzekeraars bijgekomen. Bekijk de lijst op Independer.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Beugel

Consumentenbond onderzoekt juridische stappen orthodontisten

Orthodontisten verhogen niet alleen hun tarieven maar ook de kosten voor lopende behandelingen en voor behandelingen waarvoor in 2011 al een offerte was afgegeven. Dat zegt de Consumentenbond.

Zo wordt volgens de bond het maandbedrag voor controles soms met 30% verhoogd van €43 naar €56 zonder consumenten vooraf te informeren. De Consumentenbond laakt de prijsverhogingen en gaat onderzoeken of er juridische stappen kunnen worden ondernomen tegen de orthodontisten.

Overstappen
De mogelijkheden om binnen de mondzorg over te stappen naar een andere zorgverlener zijn beperkt. Bij een lopende behandeling bij de orthodontist is dat helemaal onmogelijk. Orthodontisten gebruiken dit nu door, ondanks eerdere offertes, tussentijds prijzen te verhogen. Bart Combée, directeur Consumentenbond : ‘Orthodontisten schroeven hun prijzen flink op en compenseren daarmee de prijsverlaging die vorig jaar door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) werd doorgevoerd. Overigens was dit slechts een gedeeltelijke doorvoering van een prijsverlaging’.

Bron:
Consumentenbond

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld - rollen

Tandartspatiënten shoppen vaker

Steeds meer patiënten van tandartsen shoppen. Dit blijkt uit onderzoek van 123tandarts.nl  waarbij zij de zoektermen vergeleken die patiënten gebruikten op internet in de periode vóór en na de invoering van de vrije tarieven. De prijsgerelateerde zoektermen werden 15% meer gebruikt na 1 januari, de datum van invoering van het nieuwe prijssysteem.

Hieronder vindt u een overzicht van de gebruikte zoektermen die patiënten gebruikten in combinatie met het woord ’tandarts’.

Overstap
Ook bekeek 123tandarts.nl het aantal patiënten dat op de vergelijkingswebsite aangaf te willen overstappen. Dit percentage blijkt mee te vallen: na 1 januari geeft 0,79% van het aantal bezoekers op 123tandarts.nl aan zich als nieuwe patiënt te willen aanmelden.
Dit percentage is echter wel gestegen vergeleken met vorig jaar.

Bron:
123tandarts.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
orthodontist - Beugel

Flinke prijsverschillen orthodontie

Een groot deel van de orthodontisten heeft dit jaar een prijsverhoging doorgevoerd, die gemiddeld neerkomt op zes procent. Het merendeel van de orthodontisten (65%) heeft de tarieven met minder dan vijf procent verhoogd. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO onder 95 orthodontisten, in opdracht van de Vereniging van Orthodontisten (VvO). Bij bijna een kwart (21%) zijn de prijzen gelijk gebleven en bij twee procent zelfs verlaagd. De gemiddelde prijs voor een standaard beugelbehandeling, inclusief techniekkosten, is €2.330. Begin 2011 was dat € 2.594 en vanaf juli € 2.200.

De belangrijkste redenen voor orthodontisten om de prijzen te verhogen zijn inflatiecorrectie, stijgende kosten materialen, stijgende kosten praktijkruimte, extra zorg voor patiënten en behoud van hoge kwaliteit orthodontische zorg. Sinds begin dit jaar mogen door het experiment vrije tarieven ook orthodontisten zelf de kosten voor hun behandeling bepalen. Bijna de helft van de orthodontisten (44%) ziet met de vrije prijsvorming vooral een kans om bij patiënten meer passende behandeltechnieken toe te kunnen passen.

Compensatie tariefwijziging vorig jaar
Gerard Steenvoorden, voorzitter van de VvO, over de prijsontwikkeling: “In juli vorig jaar moesten wij van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onze tarieven met 16 procent verlagen en die daling was voor veel praktijken echt te groot. In het huidige gemiddelde tarief wordt, behalve de inflatiecorrectie van 3,3%, een deel hiervan gecompenseerd.” Volgens Steenvoorden hield het oude standaardtarief, vastgesteld door de NZa, geen rekening met verschillen tussen praktijken: kwaliteit en de omvang van een praktijk konden bijvoorbeeld niet in de prijs tot uitdrukking worden gebracht. “Dat kan nu wel, en dat verklaart de toegenomen spreiding.”

Voldoen aan wensen
In het onderzoek geeft een ruime meerderheid van de orthodontisten (60%) aan begin dit jaar veranderingen te hebben doorgevoerd om beter te voldoen aan de wensen van patiënten, zoals meer tijd voor een afspraak, enkele avonden per maand open en een uitgebreider en moderner assortiment aan apparatuur en behandelingen.

Investeringen en innovatie
Een andere reden voor verhoging van de prijs is dat driekwart (75%) van de ondervraagden verwacht het komende jaar innovaties in te voeren en investeringen te gaan doen. De belangrijkste zijn het plaatsen van de onzichtbare beugel (42%), en het renoveren of verbouwen van de praktijk (26%). Gerard Steenvoorden: “De prijsverschillen zijn een teken dat de markt begint te functioneren. De klant kan kiezen en de prijs zal zich ontwikkelen tot een realistisch niveau met een realistische spreiding tussen verschillende soorten praktijken.”

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
vergoeding

Maximum mondzorg vergoeding zorgverzekeraars bij Tros Radar

Bekijk de uitzending van Tros Radar van 12 maart over de maximum mondzorg vergoeding door zorgverzekeraars.
Het fragment start vanaf 10.08.

In de uitzending wordt de maximum mondzorg vergoeding vanaf diverse kanten belicht. Aan het woord zijn consumenten, een orthodontist, NMT-voorzitter Rob Barnasconi, CZ Bestuursvoorzitter Wim van der Meeren en Zorgverzekeraars Nederland.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld

VGZ en CZ: We betalen tandartstarieven, al kost het miljoenen

Zorgverzekeraars VGZ en CZ vergoeden de hogere kosten van tandartsen aan hun klanten. Eerder had VGZ juist aan de bel getrokken over de veel te hoge tarieven van sommige tandartsen. “Wij hebben onvoldoende contracten kunnen sluiten met tandartsen om aan zorgsturing te doen”, aldus een woordvoerder van VGZ. Zorgverzekeraar Achmea vindt dat de volledige vergoeding een “blanco cheque is om voor tandartsen om tarieven opnieuw te verhogen.”

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Uitzending Tros Radar maandagavond 12 maart over vergoeding tandarts

Sinds 1 januari zijn er vrije prijzen in de mondzorg doorgevoerd. Er zijn veel klachten van mensen die moeten bijbetalen voor hun tandartsbehandelingen. Komt dit door de lage vergoedingen, of door de hoge tarieven? Bekijk Tros Radar, maandagavond 12 maart 20.30 uur.


Mrt 2012

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z