facebook-logo

Effectieve patiëntencommunicatie met Facebook

Hoe communiceert u effectief met uw patiënt via Facebook? Lees de column van Cees Hoogerheide, adviseur e-marketing en communicatie.

Onder druk van de overheid om tarieven op het internet te vermelden, hebben de meeste tandartspraktijken hun tarieven op hun website gezet. Mooi, dan hebben we daaraan voldaan en gaan we over tot de orde van de dag. Fout! Althans, als u meer wilt dan ‘drilling and billing’. Engagement is hier het sleutelwoord. En Facebook een effectief platform hiervoor.

Facebook is ingericht voor communicatie en interactie en ideaal om naast de website uw praktijk aan uw patiënten te presenteren, inclusief tarieven. Eind september 2011 bereikte Facebook in Nederland het aantal van meer dan 5 miljoen gebruikers en inmiddels gaat dat hard naar de 6 miljoen.
De man-vrouw verhouding is aardig in evenwicht met 49%-51%. Ongeveer de helft van de gebruikers benaderd Facebook regelmatig via smartphones of tablets, dat is een belangrijk gegeven. En ook dat percentage is stijgende. (Bron: Alexa en Socialbakers)

‘OK, ik ga ook wat met social media doen en open een Facebook account’. Prima, ik zeg doen, maar voordat u een fan- of communitypage lanceert is het raadzaam om een aantal dingen in overweging te nemen.

Mobiliseer uw team en start met een communicatieplan
Wie in uw organisatie wordt verantwoordelijk voor het Facebook account en gaat actief de favoriete of minder favoriete conversaties volgen? Wie voorziet de Facebook redacteur van nieuws, images, nieuwe ontwikkelingen, etc.? Betrek het team in het social media proces. Tien tegen één dat medewerkers al een Facebook account hebben en het uiterst motiverend werkt.

Research
Wie zijn uw concurrenten? Welke activiteiten hebben zij reeds ontplooit? Hoe converteer ik patiënten naar vrienden op Facebook? Bestudeer de mogelijkheden van Facebook. Vraag naar ervaringen met Facebook in uw omgeving. Hoe richt ik mijn pagina’s in?

Actief met patiënten bezig zijn
Actief zijn op een social media platform heeft zijn leuke, maar ook zijn minder leuke kanten. Patiënten lopen met u of met uw praktijk weg of vallen u aan omdat ze een slechte ervaring hebben meegemaakt. Neem de tijd voor interactie met beide soorten patiënten. Het stelt u in de gelegenheid om u en uw medewerkers menselijker te laten overkomen. ‘Daar kan ik terecht, er wordt aandacht aan mij geschonken’.

Monitor en analyseer
Monitor en analyseer uw Facebook pagina’s. Wat zijn de trending topics onder uw patiënten? Meet via deze mechanismen uw effectiviteit in het oplossen van problemen met uw patiënten om zodoende de best mogelijke service te verlenen. (Google: monitoring and measuring tools for Facebook)

Sta open voor verandering
Door te meten en te analyseren komt u meer en meer te weten wat uw patiënten beweegt en sta open voor noodzakelijke veranderingen. Social media beginnen is Social Media blijven gebruiken.

Als Social Media, in zakelijk opzicht, zijn sporen al ruimschoots heeft verdiend, wat zijn dan de mogelijkheden wel niet voor de tandartspraktijk?

Door:
Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als adviseur e-marketing en communicatie deelt hij graag z’n kennis in de dentale wereld. Lees meer 

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen

Billboard met blinkende tanden

Aquafresh ontwikkelde een opvallende billboard reklamecampagne in Israël voor White & Shine-tandpasta waarbij de tanden ’s nachts extra blinken.

Bron:
Ads of the World

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

NMT lanceert website Staat van de mondzorg

Op initiatief van de NMT is de website Staat van de mondzorg gemaakt. Deze site biedt een actueel en overzichtelijk beeld van verschillende aspecten van die mondzorg. Dit op basis van registratiegegevens van de NMT, onderzoeksgegevens die zijn verzameld via het project Peilstations en gegevens van externe (onderzoeks)instanties.

U vindt op de website bijvoorbeeld informatie over de omvang en samenstelling van de beroepsgroep, over de organisatie van (de patiëntenzorg in) tandartspraktijken, over de aard en omvang van de verleende zorg en over de verhouding tussen zorgvraag en zorgaanbod.

Bron:
NMT

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

NVM-artikel Hart voor de mondgezondheid

‘Mondhygiënist hebben hart voor uw mondgezondheid en coachen u op weg naar een gezonde mond. Voor iedereen van 0 – 100!’, Dit is de boodschap van de NVM in een artikel in een speciale editie van de krant De Betere Wereld. Deze uitgave gaat mee in de goodiebag van de Nationale Gezondheidsbeurs.

Bekijk het artikel

Bron:
NVM


Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Aantal mensen met diabetes bijna twee keer zo veel als in 2001

In 2011 had 4,7 % van de bevolking diabetes. Dit is bijna twee keer zo veel als in 2001 toen het aandeel nog 2,8% was. In de leeftijdscategorie 65-75 jarigen had zelfs 15,5 % diabetes in 2011, tegen 10,6% in 2001. Dit blijkt uit cijfers van het CBS-rapport Samelijk weten: trends in voeding en gezondheid.

Door de welvaartsstijging is overvoeding een steeds groter probleem aan het worden. In 2011 hadden ongeveer 6 miljoen Nederlanders matig tot ernstig overgewicht. Van de volwassen mannen is 54% te zwaar, bij de vrouwen is dit 43%. Dat is aanzienlijk meer dan twintig jaar geleden toen deze aandelen nog 39 respectievelijk31 procent bedroegen. Overgewicht speelt een belangrijke rol bij diabetes.

Bron:
CBS

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

Help uw patiënt van zijn tandartsangst af

Ingrid Stoop bedacht de Matrixmethode waarmee ze mensen van hun tandartsangst af helpt. Je moet het zelf ervaren om te weten hoe het precies werkt. Een verslag van haar training.

Doe precies wat ik zeg, instrueerde Ingrid Stoop meteen aan het begin van de training. Anders werkt het niet. Stoop bedacht zelf de MatriXmethode en heeft al 10.000 vlieguren achter de rug, zoals ze dat zelf noemt. Het luistert nogal nauw en daarom wordt onze volle aandacht gevraagd tijdens de training. Stoop heeft een video online staan over tandartsangst maar toch komen mensen bij haar voor een consult. Je zal het zelf moeten ervaren om te weten hoe het precies werkt , zegt Stoop.

Zien, horen, voelen en denken
De methode gaat er vanuit dat ervaringen uit het verleden  zowel leuke als minder leuke – een beleving geven in het nu. Voor de toekomst kan iemand zo een verwachtingspatroon creëren. En deze beleving, of het nu klopt of niet, kan dan angst veroorzaken. Zelfs als iemand nog helemaal niets zelf heeft ervaren maar teert op andermans ervaringen. Een beleving bestaat uit zien, horen, voelen en/of denken”, ratelde Stoop op. Deze vier passeerden nog regelmatig de training en werden er behoorlijk in gestampt.

Hulpvraag
De coaching spitst zich op het nu. De negatieve beleving moet helemaal uit het systeem zijn. Niet een beetje, niet bijna helemaal, maar het moet echt nul worden. De MatriXmethode gaat net als Motivational Interviewing  uit van de eigen ideeën van de patiënt. Dat wat iemand zelf bedenkt, is hij geneigd echt te geloven. Het is dus niet de bedoeling om de patiënt omhoog te praten door bijvoorbeeld te zeggen dat het allemaal wel meevalt en dat het vast wel goed zal gaan. Want dat gelooft die patiënt echt niet. Nee, het is beter om de negatieve beleving van de patiënt te ontkrachten en daarna de positieve beleving te bekrachtigen. Belangrijk hierbij is dat er wel sprake is van een hulpvraag. Geen hulpvraag? Dan is coaching niet zinvol.

Een doe-ding
Wat die beleving van de patiënt is, hoeven wij als tandheelkundig zorgverlener niet eens precies te weten. Dat gaat je niks aan, je hebt er dan zelf last van en bovendien kost je dat te veel energie, prentte Stoop in. Patiënten willen helemaal niet vertellen wat er allemaal in hun hoofd omgaat. Dat kunnen ze bij deze methode prima voor zichzelf houden. Nadat er een van de cursisten ter plekke een live coaching kreeg, mochten we zelf aan de slag.

Een van de struikelpunten is dat de zorgverlener teveel vraagt. Als u gebruik gaat maken van de MatriXmethode, moeten er korte duidelijke opdrachten worden gegeven. Dit is wel heel verschillend ten opzichte van de techniek Motivational Interviewing. Het is dus niet echt een gesprek maar meer een doe-ding. En dat terwijl de patiënt veelal met gesloten ogen zit om zich te kunnen focussen op de eigen beleving van het eigen probleem

Hoe dan wel?
Begin altijd eerst te vragen wat de hulpvraag precies is. Een van de cursisten zei tandartsangst te hebben, dus daar kon ik mooi mee oefenen. Echter tijdens het oefenen bleek dat het niet echt de tandartsangst was waarmee ze zat. Het was meer dat ze bang was om de controle te verliezen. Stoop raadde me aan om hierop te gaan focussen.

  • Herhaal altijd hetgeen wat de patiënt aandraagt. Met die exacte bewoording, ga niet parafraseren. Hiermee geef je de patiënt het idee dat het okay is om te zien, horen, voelen en denken wat er in hem omgaat.
  • Vraag wat de angst met hem doet: Is het een zien, horen voelen of denken?” Antwoord de patiënt zien, vraag dan of het een plaatje of een filmpje is. Vraag daarna in welk detail het ‘m precies zit. Soms duurt het even tot je echt tot de essentie komt.
  • Geef de patiënt opdracht om dit negatieve detail uit het filmpje of plaatje weg te halen. Hoe gaat hij dat doen? Laat de patiënt het zelf verzinnen hoe. Dat kan zijn met een schaar, met een gum enzovoorts. Het detail zal daarna onverbiddelijk moeten verdwijnen. Hoe? Ook dat mag de patiënt verzinnen. Bijvoorbeeld door het te verbranden.
  • Daarna zal de patiënt iets in het gat van het filmpje of het plaatje moeten zetten. Dat iets zal een hele positieve lading moeten hebben: iets moois, iets grappigs dus. Wederom moet de patiënt zelf verzinnen wat dat precies is. Ook dat hoeft hij je niet te vertellen. Hij kan even ja zeggen als het voor de bakker is.

Hiermee is het zien behandeld en kan op ongeveer dezelfde wijze te werk worden gegaan met het horen, voelen en denken.
Pas als de patiënt aangeeft dat zijn negatieve beleving helemaal nul is, dan kan er door worden gegaan met de positieve bekrachtiging. Hierbij imagineert de patiënt een de meest fantastische ik-persoon met prachtige beelden, geluiden, gevoelens en gedachtes. Het is heel leuk om te zien hoe rustig en tevreden de patiënt hierbij wordt. Ik vond het verbazing wekkend en als een klein wondertje. Zo snel van een angst af!

Aanrader
Hoe het verder in zijn werk gaat is eigenlijk niet met een pen te beschrijven. Zoals Stoop al in het begin van de cursus zei: Je zult het echt zelf moeten ervaren en zelf moeten oefenen. Je patiënten zullen je dankbaar zijn.

De methode is uitgetest door een mondhygiënist die er een scriptie over schreef. Zij deed de opleiding Psychosociaal werker, counselor en coach bij Academie Gradatim en volgde de vijfdaagse training tot MatriXcoach bij Ingrid Stoop. Haar conclusie: De MatriXmethode is goed toepasbaar voor angstcoaching in de tandheelkundige behandeling. De snelle resultaten en de kortdurende coaching samen met de eendaagse training angst oplossenof de kortdurende opleiding tot gecertificeerd MatriXcoach (5 dagen) maken de MatriXmethode geschikt voor toepassing in de algemene tandheelkundige praktijk.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist.
Verslag door dental INFO van de eendaagse training angst oplossen MatriXmethode door Ingrid Stoop.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z

Minister Schippers op bezoek bij poetsles basisschool Baarn

De kinderen van groep 1,2 en 3 van de Nieuwe Baarnse School in Baarn hadden wel heel bijzonder bezoek tijdens de toch al bijzondere Hou je mond gezond! les. Minister Schippers kwam namelijk zelf kijken hoe Renate Kroon en Astrid Degenhart van tandartspraktijk ‘t Venster in Baarn de kinderen poetsles gaven.

De minister is erg enthousiast over het onderwijsproject Hou je mond gezond! Bij de presentatie van ‘Hou je mond gezond’ voor de Gezonde School vertelde minister Schippers de organisatoren dat ze had gehoord hoe ze haar eigen dochter kan uitleggen waarom je je tanden goed moet poetsen. De kans dat haar dochter ook daadwerkelijk een poetsles op school krijgt, is uitzonderlijk groot. De dochter van de minister zit namelijk op deze Baarnse school en de preventieassistenten Renate en Astrid zijn nog lang niet klaar met het geven van poetslessen: “De kinderen vonden het, eigenlijk zonder uitzondering, enorm leuk om poetsles te krijgen. Wij gaan er dus zeker mee door.”


Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Basisschool uit Deinze, Vlaanderen, wint schoolreis wedstrijd Glimlachen.be

Basischool Leiepoort Campus Sint-Theresia uit Deinzen, Vlaanderen won een schoolreis met de aktie van Glimlachen.be.
In het kader van de Werelddag van de Mondgezondheid vroeg Glimlachen.be aan alle Vlaamse scholen om een leuk evenement te organiseren rond het thema ‘De Tandarts’.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Tandartsenpraktijk Nieuwe Steen

Vrijwilligersproject Tandartsenpraktijk Nieuwe Steen in Zuid Afrika

Tandarts Joshua van Tandartsenpraktijk Nieuwe Steen uit Hoorn reisde in september naar Saldanha in Zuid-Afrika voor vrijwilligerswerk. Na een intensieve voorbereiding van twee jaar hielp hij – samen met drie lokale tandartsen, hun assistenten en twee mondhygiënisten – de armste mensen van Saldanha en de Westkust met hun gebitsproblemen. In totaal werden 1.882 patiënten geholpen in negen dagen tijd.

Het team had in de hal van het gezondheidscentrum een wachtruimte gecreëerd. Hier konden de mensen zich verzamelen en werden zij geregistreerd. Vervolgens werd er een kleine gezondheidscheck gedaan en kregen de bezoekers een instructie over  mondhygiëne. Na behandeling bij de tandarts, ontving iedere patiënt een tandenborstel en een tube tandpasta. Ook kregen zij een gratis lunchpakket. Het team werd ondersteund door 28 vrijwilligers die hielpen bij de organisatie.

Samen met het team behandelde tandarts Joshua daarnaast gedurende twee dagen kinderen van twee basisscholen. Dit bleek hard nodig te zijn: veel kinderen hadden cariës.





Foto’s:
Tandartsenpraktijk Nieuwe Steen, Hoorn


Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Nieuwe folder diabetes en mondgezondheid van Ivoren Kruis

Wie suikerziekte heeft moet extra letten op zijn gebit en tandvlees. Mensen met diabetes hebben vaker problemen met hun tanden en tandvlees. Dat kan komen door te veel suiker in uw bloed. En de hoeveelheid bloedsuiker blijft juist minder stabiel bij problemen in de mond. Zo kunnen patiënten in een kringetje ronddraaien. In deze folder lezen patiënten wat diabetes met de mond en tanden doet en wat ze zelf kunnen doen om problemen te voorkomen. Ook worden tips gegeven en antwoorden op veelgestelde vragen over diabetes en mondgezondheid.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Wat als het mis gaat?

Natuurlijk gaan patiënten ervan uit dat een medische behandeling goed verloopt, maar soms gaat er toch wat mis. Bekijk het Zorgzine van de NPCF voor patiënten over ‘Als het misgaat’.

De harde feiten over missers

  • De meeste patiënten (77%) dienen geen klacht in na een medische misser. Meer dan een derde verwacht dat het
    geen zin heeft, anderen hebben er geen energie voor of weten niet hoe een klacht in te dienen.
    Bron: meldactie Consumentenbond.
  • In 2008 kreeg 3% van de patiënten te maken met schade die was ontstaan tijdens de behandeling en die mogelijk voorkomen had kunnen worden, zo blijkt uit onderzoek van NIVEL in 2010. Naar schatting zijn 1960 patiënten als gevolg van vermijdbare fouten overleden.
  • Uit de NPCF-meldactie Patiëntveiligheid blijkt dat 64% van de deelnemers niet werd opgevangen na een medische misser. Veelal werden ook geen excuses aangeboden.
  • Uit onderzoek van NIVEL en KNMG blijkt dat patiënten weinig vertrouwen hebben in de afhandeling van klachten over de zorg. Zo denkt maar 19% dat klachten onpartijdig worden behandeld. En maar 5% gelooft dat de zorg open is wanneer
    er iets mis is gegaan.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Tandvleescheck en mondzorgadvies voor de diabetespatiënt

In de maand november wordt in de Mediq apotheek aan diabetespatiënt een voucher aangeboden voor gratis mondzorgadvies. Een groot aantal mondhygiënistenpraktijken heeft zich aangemeld voor de diabetesactie.

Deze voucher geeft de diabetespatiënt eenmalig recht op een gratis mondzorgadvies bij een bij de NVM aangesloten mondhygiënist in de buurt van de betreffende Mediq apotheek. Daarnaast ontvangt de patiënt in de praktijk een kortingsbon voor 25% korting op mondverzorgingsproducten bij de Mediq apotheek en een informatiefolder van het Ivoren Kruis over diabetes en mondgezondheid.

De diabetespatiënt neemt zelf contact op met een deelnemende praktijk, via een beschikbare lijst van de aangemelde praktijken die vanaf begin november op www.mondhygienisten.nl is te raadplegen.

Bron:
NVM

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z

Uitspraak Gerechtshof Amsterdam maakt tandtechnisch werk fiscaal aftrekbaar

Patiënten kunnen de kosten van kronen en bruggen dit jaar fiscaal aftrekken als deze niet worden vergoed door de verzekeraar. Dit blijkt uit een uitspraak van het Hof Amsterdam. Er is nog niet bekend of de aftrek in 2013 ook mogelijk is. 

Hulpmiddelen
Naar aanleiding van een uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam in februari 2011 onderzocht de VGT de fiscale aftrekmogelijkheden voor kronen en bruggen. Uit deze inventarisatie bleek dat via de Wet Inkomstenbelasting 2001 de mogelijkheid bestaat om specifieke zorgkosten die niet door de zorgverzekeraar worden vergoed af te trekken. Een onderdeel van deze specifieke zorgkosten zijn zogenaamde hulpmiddelen.

In het verleden bestond er bij consumenten onduidelijkheid over het wel of niet aftrekbaar zijn van de kosten van kronen en bruggen. Aan deze onduidelijkheid is in ieder geval voor kronen en bruggen in februari 2011 een eind gekomen door een uitspraak van Hof Amsterdam. De rechter heeft besloten dat kronen en bruggen een hulpmiddel vormen en dat zij zodoende als specifieke zorgkosten
afgetrokken kunnen worden.

Drempel
Belastingplichtigen kunnen door deze uitspraak in de aangifte inkomstenbelasting 2012 de kosten van kronen en bruggen aftrekken, mits niet vergoed door de verzekeraar. Daarnaast is van belang dat de aftrek alleen tot een daadwerkelijke belastingteruggaaf leidt als de specifieke zorgkosten boven een bepaalde drempel uitkomen. Deze drempel wordt bepaald door het verzamelinkomen van de belastingplichtige en zijn/haar eventuele partner. Het verzamelinkomen is het totaal van de inkomens in box I, II en III.

Even rekenen
Bij een verzamelinkomen lager dan € 7.457 bedraagt de drempel € 125 voor alleenstaanden en € 250 voor fiscaal partners.

Bij een verzamelinkomen tussen € 7.457 en € 39.618 bedraagt de drempel voor alleenstaanden 1,65% van het verzamelinkomen. Voor partners geldt de drempel van 1,65% bij een verzamelinkomen tussen € 14.914 en € 39.618.

Bij een verzamelinkomen hoger dan € 39.618 geldt voor alleenstaanden en fiscaal partners een drempel van € 653 + 5,75% voor het meerdere boven € 39.618.

Indien het (gezamenlijk) verzamelinkomen bijvoorbeeld € 45.000 bedraagt, resulteert dat in een drempel van € 962.

Extra aftrek
Belastingplichtigen met een (gezamenlijk) verzamelinkomen dat lager is dan € 34.055 hebben recht op een extra aftrek. Voor belastingplichtigen die op 1 januari 2012 65 jaar of ouder zijn, geldt een extra aftrek bovenop het bedrag van de kosten van hulpmiddelen van 113%. Indien de kosten voor het plaatsen van een brug bijvoorbeeld € 2.000 bedragen, komt de belastingplichtige in aanmerking voor een aftrek van € 2.000 x 113% is € 4.260. Voor belastingplichtigen die op 1 januari 2012 jonger zijn dan 65 jaar geldt een extra aftrek van 40%. Door deze extra aftrek bestaat de mogelijkheid dat belastingplichtigen eerder boven de hierboven genoemde drempel uitkomen.

Voorwaarden 2013 nog niet bekend
Vanaf 2013 kan de fiscus de aftrek van kosten weigeren als het gaat om uitgaven die aftrekbaar zouden worden als uitgaven voor specifieke zorgkosten door wijzigingen binnen het basispakket. De voorwaarden hiervoor zijn nog niet bekend. Gezien de recente wijzigingen in het lenteakkoord door de formatie van PVDA en VVD kan er nog het één en ander wijzigen in de belastingplannen voor 2013.

Bron:
E. Kolsteeg, VGT



Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen, Wet- en regelgeving
internet

Betrouwbaarheid online gezondheidsinformatie moeilijk te bepalen door consument

Ruim de helft van de Nederlanders kan moeilijk bepalen of de bron van de online informatie over ziekte en gezondheid betrouwbaar is. Ook vinden circa vier op de tien Nederlanders dat de gevonden informatie vaak tegenstrijdig is. Verontrustend is dat één op de vijf Nederlanders na het lezen van online gezondheidsinformatie angstiger is geworden. Zo blijkt uit de ZegelGezond Monitor 2012, een onderzoek onder ruim 1000 Nederlanders.

ZegelGezond wil weten hoe Nederlanders omgaan met online gezondheidsinformatie. Bezoeken Nederlanders eerst de dokter of Google? Hoe bepalen ze de betrouwbaarheid van een website? Welk effect heeft online gezondheidsinformatie op de bezoeker? Wat gaat er goed en wat kan er beter?

Internet belangrijke bron gezondheidsinformatie
Driekwart van de Nederlanders zocht het afgelopen jaar online naar antwoord op een vraag over zijn of haar gezondheid. Ook speelt online gezondheidsinformatie een belangrijke rol als aanvullende informatiebron voor bezoeken aan de zorgverlener, zowel vooraf (35 procent) als achteraf (38 procent). Ruim de helft van de Nederlanders kan echter moeilijk bepalen of de bron van de online informatie over ziekte en gezondheid betrouwbaar is. Ook vinden circa vier op de tien Nederlanders dat de gevonden informatie vaak tegenstrijdig is.

Het onderzoek
De ZegelGezond Monitor 2012 is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy in samenwerking met de Universiteit Twente. De monitor zal jaarlijks verschijnen. De onderzoeksgroep vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking.

Over ZegelGezond
ZegelGezond helpt mensen snel en gemakkelijk de beste gezondheidsinformatie op het internet te vinden. ZegelGezond plaatst een zegel met rapportcijfer van vak- en publieksexperts op deelnemende websites. Zo kan iedereen deze websites herkennen. Websites die voldoen aan ruim 60 spelregels komen in aanmerking voor het zegel. Daarnaast heeft ZegelGezond een zoekmachine, waarmee het publiek direct kan zoeken naar informatie op de aangesloten websites. Stichting ZegelGezond Nederland heeft een maatschappelijke taak en doelstelling en heeft geen winstoogmerk.


Bron:
ZegelGezond

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Ivoren Kruis ontwikkelt app voor bevorderen therapietrouw

In het najaar introduceert het Ivoren Kruis een app voor het bevorderen van therapietrouw bij adviezen voor mondgezondheid.

Op maat
Patiënten blijken adviezen van hun tandheelkundig zorgverlener niet altijd op te volgen. Ook blijkt dat het zonder geholpen herinnering lastig is de adviezen consequent over een langere periode uit te voeren. De app geeft patiënten daarom advies op maat. Elke patiënt krijg daarvoor een specifieke code van zijn zorgverlener. De adviezen kunnen worden herhaald en opnieuw worden opgevraagd waardoor therapietrouw wordt bevorderd.

Advies
Het initatief van het advies kan uitgaan van de tandheelkundige organisatie, maar de app kan ook de patiënt aansporen advies in te winnen bij zijn behandelaar. De app geeft persoonlijk advies over dagelijks preventieve handelingen: poetsen, stokeren, flossen, ragen, spoelen, voeding en tongschrapen.

Bron:
Ivoren Kruis



Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
internet

Klanten werven en behouden via e-marketing

Welke e-marketing activiteiten zet u in voor werven én behouden van uw patiënt? Lees de column van Cees Hoogerheide, adviseur e-marketing en communicatie.

Tweet: ‘@caricevhouten tandarts. #bang’. Even later: ‘@caricevhouten De tandartservaring van mijn taxichauffeur’. Weer wat later: ‘@caricevhouten Als ik over een paar uur niet twitter is het niet goed gegaan’. Nou zal deze door mij gewaardeerde actrice als fervent twitteraarster best een beetje doorslaan in haar angst voor de tandarts maar daar gaat het hier niet om. Het is het communicatiemiddel dat wordt gebruikt.

Patiënten werven en behouden door kwaliteit en service te leveren en vervolgens een goed gevoel geven. Doe ik al, hoor ik u denken, maar hoe doet u dat? Niet de inhoudelijke kennis maar de totaalbeleving van de patiënt daar draait het om. En communicatie is binnen dat aspect een cruciaal onderdeel.

Verzamelen
Voor zover u hierover nog niet beschikt, start met het verzamelen van aanvullende relevante data van uw patiënten zoals e-mailadressen, facebook en twitter accounts. Zorg er voor dat u op juiste wijze via Google Places en Bing makkelijk te vinden bent en hoog in de lokale ranking terecht komt. Stuur wervingsacties ook naar uw bestaande patiëntenbestand. Nieuws wordt met collega’s, kennissen, vrienden en familie, ‘friends’ en ‘likes’ gedeeld.

Twitter
Open een twitteraccount voor uzelf en een aantal medewerkers, ‘act personal’. De patiënt twittert nog niet? Moedig het aan en laat uw followers groeien. Van openingstijden tot aanbiedingen van speciale behandelingen, tal van mogelijkheden liggen binnen bereik. Reken maar dat leveranciers u binnenkort benaderen om samen met u tot synergy te komen. Tip: Verdeel tweets over de dag of de week. Veel attentiewaarde gaat verloren door een diarree van berichten over followers uit te storten.

Facebook
Facebook kent in Nederland 3,5 miljoen gebruikers en heeft een penetratie van 26% van de online populatie en is nog steeds groeiende. Laat uw patiënten uw Facebook account ‘liken’ en volgen. Het helpt zeker mee aan de totaalbeleving van uw patiënt.

E-mailmarketing
E-mailmarketing is nog steeds het best scorende medium in e-marketing. Maak het u gemakkelijk door d.m.v. een professionele e-mailclient uw nieuwsbrieven te versturen, te analyseren en uw e-maillijsten te perfectioneren. Zorg er voor dat uw website dynamisch is en blijft. Houdt naast uw website regelmatig een blog bij waar u dieper op technische of medische details ingaat.

Lokale evenementen
U komt dichterbij de patiënt te staan door aan lokale evenementen deel te nemen. Organiseer boeklanceringen of een wijnproeverij eens een keer niet bij uw Rotary club, maar maak ze toegankelijk voor uw patiënten. Ooit een tandartspraktijk op de braderie gezien? Als een patiënt het gevoel heeft dat hij niet goed wordt behandeld heeft hij tal van mogelijkheden om zijn onvrede via social media, in familie/vriendenkring en blogs te ventileren. Maar het omgekeerde is ook het geval! Waardeer patiënten en maak ze belangrijk, wees relevant en transparant, u krijgt er hun vertrouwen voor terug.

Tijdens het lezen van dit artikel heeft u vast een aantal keren gedacht ‘dat is nogal wat en daar heb ik al helemaal geen tijd voor’. Dat is juist, maar bedenk dat veel te automatiseren is en een kwestie van discipline en regelmaat zeker z’n vruchten af zal werpen. Daarnaast is er nog altijd de mogelijkheid uw social media management uit te besteden. Maak een goed communicatieplan voordat u aan e-marketing begint en vergeet vooral niet uw medewerkers er bij te betrekken.

Door:
Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als adviseur e-marketing en communicatie deelt hij graag z’n kennis in de dentale wereld. 

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen

Maastricht overspoeld met mondhygiënisten

Vanaf aankomende donderdag wemelt het in Maastricht van de mondhygiënisten. De NVM viert daar dan haar 45-jarig bestaan met een groots lustrumcongres.

Persbericht
De (regionale) pers ontving onderstaand persbericht van de NVM.

Vanaf aankomende donderdag wemelt het in Maastricht van de mondhygiënisten. Al deze ca. 500 mondzorgprofessionals zijn natuurlijk te herkennen aan hun stralende glimlach en een frisse en gezonde mond. Waarom zijn al deze mondhygiënisten in de stad? Om het 45-jarig bestaan van de beroepsvereniging te vieren. Dit doen zij met een 3-daags vakinhoudelijk congres en expo in het MECC, een feestelijke ontvangst op het gemeentehuis, een dinnercruise op de Maas en een spetterende feestavond in het Kruisherenhotel.

Heeft u dus een vraag over uw mondgezondheid? Grote kans dat u hier antwoord op krijgt wanneer u een willekeurig persoon (met stralende glimlach) hierover aanspreekt in de stad… Of een bezoek brengt aan de ‘dental car’ op de Markt op donderdag 27 september van 10.00 – 18.00 uur, waar u een mondcheck en advies ontvangt. Maar u kunt natuurlijk ook gewoon een afspraak maken bij een mondhygiënist bij u in de buurt. Vooral voor het voorkomen van problemen in de mond kunt u terecht bij de mondhygiënist. Deze professional coacht u voor een leven lang een gezonde mond. Overigens is ook de behandeling van problemen in de mond (bloedend tandvlees, slechte adem, gaatjes) bij de mondhygiënist in goede handen. Wist u dat het ook erg belangrijk is om een gezonde mond te hebben wanneer u zwanger bent, aan diabetes lijdt en/of hartproblemen heeft? Uw mondhygiënist kan u vertellen waarom. U vindt een mondhygiënist bij u in de buurt via www.mondhygienisten.nl. Voor een bezoek aan de mondhygiënist heeft u overigens geen verwijzing nodig en de behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar.

Red Dress Day
Zaterdag 29 september geven de congresdeelnemers gehoor aan de landelijke Red Dress Day. Die dag kleuren de mondhygiënisten zich rood om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Historie en opleiding
Het beroep bestaat in Nederland 45 jaar. De eerste Nederlandse mondhygiënisten zijn opgeleid in de Verenigde Staten, Canada en Engeland. Zij startten in 1967 de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten. In 1968 start in Utrecht de eerste Nederlandse opleiding met vijf studenten. In de loop van de jaren volgen Amsterdam en Nijmegen met zo’n 20 studenten per opleiding. In 1995 start de opleiding in Groningen. Anno 2012 studeren in Amsterdam, Groningen, Nijmegen en Utrecht jaarlijks zo’n 200 mondhygiënisten af aan de Hbo-opleiding Mondzorgkunde.
De mondhygiënist heeft zich in de afgelopen 45 jaar ontwikkeld tot een belangrijke zorgverlener binnen de mondzorg. Professionaliteit en kwaliteit zijn belangrijke waarden voor de beroepsgroep.

Beroepsorganisatie
De Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) werd in 1967 opgericht en is de beroepsorganisatie voor mondhygiënisten in Nederland. De vereniging telt circa 2600 leden. Meer informatie over de beroepsvereniging en de mondhygiënist leest u op www.mondhygienisten.nl.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Nieuwe app Brush DJ: tandenpoetsen met je eigen muziek

Tandenpoetsen tijdens het dansen…. en wel gedurende twee minuten. Met de Brush DJ app kan dit. De app speelt 2 minuten lang een ad-random gekozen nummer uit iemands eigen muzieklijst. Consumenten worden zo gestimuleerd langer en beter te poetsen.

Gebruikers van de Brush DJ app kunnen ook de herinneringsfunctie instellen om twee keer per dag een poetsmelding te krijgen en een bericht van een gepland tandartsbezoek.

De gratis app is beschikbaar via de website van BrushDJ, de i-Tunes store and de Android app store.
Downloaden





Lees meer over: Communicatie patiënt, E-health, Kennis

Video: Verdoving tandarts niet meer eng

Met een boel geduld laat een tandarts zien hoe ze een klein meisje over haar vrees voor een prik heen helpt.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z

Nieuwe promotieclip lesproject Hou je mond gezond!

Een nieuwe promotieclip toont in één minuut alle facetten van het succesvolle onderwijsproject Hou je mond gezond!

Het Ivoren Kruis plaatst de nieuwe clip onder andere op de site www.houjemondgezond.nl en op de facebookpagina van het project. Natuurlijk ook op Youtube. Verder zal de clip worden ingezet op beurzen en congressen. De Oral Care consultants van Gaba,
de nieuwe sponsor van het project, kunnen de clip gebruiken tijdens hun besprekingen bij praktijken.

Poetsles
In de promotieclip zijn nieuwe beelden te zien waarin mondhygiënist Mariëlle Cornellissen poetsles geeft in groep 7 van basisschool De Regenboog in Woerden. Wie gaat er naar de tandarts? Wie weet wat een tandarts doet? Waar let hij op? De meeste kinderen weten wel een antwoord op de vragen die Mariëlle Cornelissen stelt. “Hij kijkt of je tanden gezond zijn. Hij friemelt met een haakje in je mond.” Ook op de vraag waarom ze witte kleding draagt, laat het antwoord niet lang op zich wachten. “Dan zie je beter als er vlekken of bloed op zitten.” Hygiëne dus. Het mondmasker, de handschoenen en de bril die Mariëlle draagt, dienen hetzelfde doel.

Tijdens de poetsles wordt leerlingen kennis bijgebracht over de mond en het gebit, tandenpoetsen, gaatjes, tanderosie en de zeven eet- en drinkmomenten. Doel van het lesproject is het bevorderen van een gezonde mond door het terugdringen van cariës (gaatjes) en tanderosie en het stimuleren van tandartsbezoek. Verder wil het Ivoren Kruis bij kinderen van peuterspeelzalen en basisscholen bewustwording creëren van de eigen invloed op de (mond)gezondheid. Kinderen die de juiste houding, kennis en vaardigheden aanleren om hun gebit en mond goed te verzorgen, zijn ook vaardiger in preventie en zelfzorg bij het voorkomen van ernstiger vermijdbare ziektes, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en aan voedingsgedrag gerelateerde kankers.

Nieuwe sponsor
GABA Benelux is de nieuwe sponsor van het onderwijsproject Hou je mond gezond! De fabrikant van mondverzorgingsproducten heeft voor 2012 toegezegd het project met 3.250 poetspakketten te ondersteunen. De poetspakketten zijn voorzien van 30 elmex® (peuter)tandenborstels, 30 tubetjes elmex® peuter- of juniortandpasta en 30 ouderfolders van het Ivoren Kruis met daarin poetstips voor het kindergebit. Iedere tandheelkundig zorgverlener die een poetsles geeft op een basisschool of peuterspeelzaal krijgt zo’n prachtig poetspakket. Het Ivoren Kruis is zeer enthousiast over de nieuwe samenwerking met elmex®. Het Ivoren Kruis is de initiator, ontwikkelaar en producent van het landelijke onderwijsproject Hou je mond gezond! Centraal onderdeel van dit project voor peuters en leerlingen van de basisschool is een poetsles door een tandarts, mondhygiënist, (preventie)assistent of GGD medewerker voor een groep op de basisschool of peuterspeelzaal. Op dit moment zijn al meer dan 6.500 poetslessen gegeven. Wie zelf een keer voor de klas wil staan of een groep in de praktijk wil ontvangen, kijkt om zich aan te melden en voor meer informatie op www.houjemondgezond.nl

De verslechterde situatie van de kindergebitten in ons land is de aanleiding voor de ontwikkeling van het lesproject. Gebleken is dat 25% van de kinderen in Nederland zijn tanden niet of slecht poetst. Bovendien komen nog te veel kinderen niet of te laat bij de tandarts. Ouders horen kinderen vanaf jonge leeftijd (vóór het tweede jaar) mee te nemen naar de tandarts of mondhygiënist. Over cariës hebben leerkrachten, kinderen en ouders behoorlijk wat kennis. Van tanderosie weten ze veel minder.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis