Zorgzine: digitaal magazine van de NPCF over mondzorg
Zorgzine is het nieuwe digitale magazine van de NPCF. In de eerste editie vindt u informatie voor consumenten over de veranderingen in de mondzorg. Bekijk de uitgave hier
Bron:
NPCF
Zorgzine is het nieuwe digitale magazine van de NPCF. In de eerste editie vindt u informatie voor consumenten over de veranderingen in de mondzorg. Bekijk de uitgave hier
Bron:
NPCF
Het Brugse Openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) blikt tevreden terug op de campagne ‘Geen gebabbel, verzorg die snabbel’ die focuste op tandzorg en hygiëne bij de OCMW-klanten.
‘Geen gebabbel, verzorg die snabbel’ past in het kader van ‘ongelijk ongezond’ van de Koning Boudewijnstichting. ‘Het project gaat over gezondheid en armoede’, licht voorzitter Frank Vandevoorde (SP.A) toe. ‘Voor heel wat mensen uit onze doelgroep lijkt tandzorg triviaal, zeker vergeleken met andere problemen waarmee ze geconfronteerd worden. Die mensen vergeten gewoon hoe belangrijk een verzorgd gebit is voor een goede gezondheid.’
Poetsinstructie
OCMW-klanten kregen een demonstratie over hoe ze het beste hun gebit poetsen. ‘Daarnaast gaven we ook uitleg over tandartscontroles, en mochten ze op tandartsbezoek’, verduidelijkt Vandevoorde. ‘In totaal namen 108 mensen deel aan de campagne. Iets minder dan de helft daarvan heeft ook het volledige traject doorlopen. Het slot van de campagne mag trouwens geen eindpunt zijn. De bedoeling is om de toegang tot die zo belangrijke tandzorg voor mensen die het moeilijk hebben, te verbeteren.’
Bron:
Nieuwsblad.be
Wat doet u als u bij een patiënt een slechte adem opmerkt? Maak het bespreekbaar, adviseert universitair hoofddocent tandheelkunde Edwin Winkel. Uw patiënt zal er waarschijnlijk blij mee zijn.
Edwin Winkel deed vorig jaar met collega Albert Tangerman een internetonderzoek naar slechte adem (halitose). Zij ondervroegen daarvoor 50.000 respondenten van het TROS Radar-panel.
Resultaten
Een kwart van de respondenten zei last te hebben van slechte adem. Ook (bijna) een kwart gaf aan daar géén last van te hebben. De overige helft van de respondenten antwoordde met Soms, of Ik weet het niet. Verder bleek: hoe ouder de respondenten, hoe minder last zij hebben van ademgeurproblematiek.
Slechts 8,4% van alle respondenten stelde dagelijks te kampen met een slechte adem. Een percentage dat meevalt, volgens Winkel. In veel publicaties ligt dat cijfer hoger. Maar deze uitslag ontheft tandartsen niet van de taak om de patiënten met slechte adem in hun praktijk op te merken en aan te spreken. Patiënten brengen het onderwerp zelf niet ter sprake, omdat zij niet weten dat u als tandarts het probleem kunt helpen oplossen.
Tongcoating
De oplossing ligt meestal in het verminderen van de tongcoating, met behulp van een tongschraper (www.TheScrapy.com) of voor de zwaardere gevallen een mondspoelmiddel (Halita). De laag bacteriën op de tong is in bijna alle gevallen verantwoordelijk voor de slechte adem, door de productie van drie zwavelhoudende gassen:
Deze gassen lijken ook een rol te spelen bij gingivitis (met name waterstofsulfide) en parodontitis (met name methylmercaptaan). De aanwezigheid van deze gassen in de ademlucht kan worden aangetoond met een gaschromatograaf als de Oral Chroma.
Andere oorzaak
In tien procent van de gevallen heeft de slechte adem een andere oorzaak zoals bijvoorbeeld:
Bron:
Verslag door dental INFO, gemaakt tijdens de Dental Review 2011, georganiseerd door Mark Two Communications, 30 september 2011, Jaarbeurs Utrecht
Dr. Edwin Winkel studeerde tandheelkunde aan de Rijks Universiteit Groningen. Van 1981 tot en met 1990 was hij als tandarts algemeen practicus werkzaam in diverse praktijken in Amsterdam. In 1985 was hij een van de oprichters van de Kliniek voor Parodontologie Amsterdam (KvPA) waar hij werkzaam is op het gebied van de parodontologie, implantologie en halitose. Sinds 2005 is Winkel universitair hoofddocent bij de afdeling parodontologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Kijk voor verdere info op www.kvpa.nl.
Jan 2012
Het onderwijs en tandheelkundig zorgverleners zijn lovend over het landelijke onderwijsproject ‘Hou je mond gezond!’
De meeste lessen worden – op de school – gegeven in de kleutergroepen. Sommige groepen brachten speciaal een bezoek aan de tandheelkundige praktijk.
Poetspakket
Het poetspakket met daarin tandenborstels, tandpasta en preventiefolders voor de ouders, valt bijzonder in de smaak. Veel tandheelkundig zorgverleners en leerkrachten denken dat de kinderen na de les beter hun tanden zullen poetsen. Wilt u weten wat het project precies inhoudt?
In zijn boek Buy Ketchup in May and Fly at Noon: A Guide to the Best Time to Buy This, Do That and Go There” verzamelde de Amerikaanse auteur gegevens over wanneer bepaalde activiteiten het best kunnen worden gedaan. Ook tandenpoetsen komt aan de orde.
Een bloemlezing
Beste tijdstip om je tanden te poetsen: Ongeveer een uur na het eten. Veel voedingswaren bevatten zuren die het glazuur verzachten. Na een uur verdwijnen die zuren en verhardt het tandemail opnieuw. Tanden poetsen wanneer die zuren nog actief zijn kan het glazuur beschadigen. De zuren nemen sowieso hun tijd om hun ding te doen. Poetsen of spoelen met mondwater schrikt ze niet af.
Beste tijdstip voor een operatie: s ochtends (bij ochtendoperaties treden vier keer minder vaak complicaties op dan bij operaties die tussen drie en vier uur s namiddags worden uitgevoerd).
Beste tijdstip om een medewerker van een helpdesk aan de telefoon te krijgen: zo vroeg mogelijk in de ochtend (laagste volume aan telefoons)
Beste tijdstip om uit te gaan eten: dinsdag (het voedsel is het meest vers en er is weinig volk)
Beste tijdstip om te vliegen: zaterdag (minder vluchten, minder vertragingen, kortere inchecktijden, minder stress)
Beste uur van de dag om te vliegen: op de middag (het variëert maar piloten beamen dat de piekuren in luchthavens overeenkomen met die op de weg)
Beste tijdstip om te sporten: zes tot acht uur s avonds (lichaamstemperatuur op haar hoogst, beste tijd voor spierkracht en -flexibiliteit)
Beste tijdstip voor seks: tussen 10 uur s avonds en één uur s ochtends (de huid is op zijn gevoeligst in de late avond)
Beste tijdstip om opslag te vragen: 5 uur s namiddags (je baas heeft dan minder werk, meer tijd om te luisteren en weet dat hij snel naar huis kan. Ook je lichaamstemperatuur is dan op haar hoogst en maakt je alerter om je eisen optimaal te verwoorden)
Beste tijdstip om zwanger te worden: Augustus en wel om twee redenen:
1. je krijgt je baby in mei en je bent niet zwanger tijdens de hete zomermaanden.
2. Ochtendmisselijkheid treedt meestal op tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap. Wie in augustus zwanger raakt is tegen de eindejaarsfeesten -wanneer mensen elkaar vaker opzoeken- van ochtendmisselijkheid verlost.
Bron:
Express.be
De Kiespijn Pro App is een handige tool voor mensen die last hebt van hun tanden. De App is bedacht door tandartsen om patiënten informatie en advies te geven in combinatie met het tandheelkundig advies van de tandarts.
Patiënten kunnen gemakkelijk informatie vinden over hun pijnklacht. De vragen en antwoorden zijn voorzien van goede, begeleidende afbeeldingen.
Kinderen voorbereiden op de tandarts
De App bevat tevens een onderdeel gericht op kinderen. Heeft het kind pijn, is het kind gevallen of is het bang voor de tandarts? De App geeft advies en tips.
Opbrengst van de Kiespijn Pro App
Kiespijn Pro is begaan met andere mensen. Om anderen in de wereld te helpen wordt een groot deel van de opbrengst van de App gedoneerd aan het Nederlandse Rode Kruis ter ondersteuning van eerste hulp activiteiten.
App Store
De Kiespijn Pro App is nu te downloaden in de App Store.
Meer achtergronden bij de App vindt u op de website kiespijnpro.nl
Bron:
Speak.nl
TNO en de NMT zoeken tandartsen en mondhygiënisten om tandheelkundige vragen te beantwoorden na het maken van een QLF-foto als actie bij Serious Request in Leiden van 18 tot en met 24 december. Het gaat om 4 uur per persoon, in blokken: 10-14 uur, 14-18 uur en van 18-22 uur.
Tandheelkundige onderzoeksbus staat bij Glazen huis in Leiden
De tandheelkundige onderzoeksbus van TNO heeft in Leiden een standplaats bij het Glazen huis (Serious Request) in Leiden van 18 tot en met 24 december. In samenwerking met het bedrijf Inspektor – van de QLF-camera – biedt TNO tegen betaling van minimaal 50 eurocent, passanten aan om een QLF-foto van hun gebit te maken. Het resultaat – hoe schoon de mond is – krijgt de betrokken persoon per mail. Verder zullen er folders zijn over de verzorging van het gebit en zullen er twee voorlichtingsfilmpjes worden gedraaid, zowel over de verzorging van het kindergebit als ook de verzorging voor het gebit van zorgafhankelijke ouderen.
Geef u op
Mocht u uw steentje bij willen dragen vanuit de tandheelkunde aan deze actie voor Serious Request, door de tandheelkundebus een paar uur te willen bemannen of door sponsoring in welke vorm dan ook, neem dan contact op met ineke.vankempen@tno.nl of annemarie.schuller@tno.nl.
Bron:
TNO
NMT
Dec 2011
Zowel het onderwijs als de tandheelkundig zorgverleners zijn lovend over het landelijke onderwijsproject ‘Hou je mond gezond!’. Totaal 560 leerkrachten/leidsters stuurde de enquête in. Vanuit het tandheelkundig team reageerden 413 respondenten. De meeste respondenten komen uit het basisonderwijs (76%), peuterspeelzaal (22%).
In de kleutergroepen worden de lessen het meest gegeven, te weten groep 1 (25%) en groep 2 (26%). De locatie waar de les wordt gegeven is meestal op de school (83%), peuterspeelzaal (12%) en 5% bezoekt de tandheelkundige praktijk.
64% zeer tevreden, 32% tevreden
Van de respondenten uit het onderwijs is 64% zeer tevreden en 32% tevreden over de gegeven gastles door de tandheelkundig zorgverlener. Ook over het maken van de afspraak met de zorgverlener is het onderwijs lovend (62% zeer tevreden, 33% tevreden). Van de zorgverleners vond 89% dat het maken van de afspraak met de leerkracht goed verliep. Over het schriftelijke lesmateriaal is het vak erg tevreden. 87% beoordeelt het materiaal als ‘goed’.
Poetspakket
Het poetspakket met daarin tandenborstels, tandpasta en preventiefolders voor de ouders viel bijzonder in de smaak. 95% van het onderwijs en 86% van het tandheelkundig team vindt het poetspakket een goede aanvulling op de les. Veel tandheelkundig zorgverleners (73%) denken dat de kinderen na de les beter hun tanden zullen poetsen. 66% van de leerkrachten denkt dat en een grote groep (22%) heeft hierover geen idee. Het Ivoren Kruis is trots op deze positieve resultaten en hoopt dat deze resultaten ook voor de komende lessen zullen gelden.
Aanmelden
Zin om zelf eens een keertje voor de klas te staan en te ervaren hoe leuk het is op deze manier met mondgezondheid bezig te zijn? Meld u dan aan via de website van Hou je mond gezond! of stuur een mail . Wie eens wil kijken wat een poetsles inhoudt, kan een demonstratie van het lesproject in de klas bekijken via het promotiefilmpje. Vragen? Stuur een e-mail
Bron:
Ivoren Kruis
Het aantal mensen in verpleeghuizen met een eigen gebit neemt toe. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de mondhygiënische zorg gebrekkig is. Met steun van het fonds OGZ heeft TNO instructiekaarten en een instructievideo/DVD voor verzorgenden gemaakt om de mondgezondheid van verpleeghuisbewoners te verbeteren.
Bekijk de instructievideo/DVD voor mondverzorging verpleeghuisbewoners.
Ontwikkeling en haalbaarheids- en effectstudie. TNO, 2006; KvL/B&G 2006.049. Auteur: Annemarie Schuller.
Bron:
TNO
Auteur: Annemarie Schuller
Het Advies Cariëspreventie is bedoeld voor iedereen die professionele adviezen geeft over preventieve mondzorg. Het Advies is opgesteld door het Adviescollege Preventie Mond- en Tandziekten van het Ivoren Kruis.
Het Advies Cariëspreventie bestaat uit een Basisadvies en een Aanvullend Advies.
Het Basisadvies is samengesteld uit de 3 Basisadviezen:
Bij elk van deze Basisadviezen hoort een Aanvullend Advies, die gezamenlijk het Aanvullend Advies Cariëspreventie vormen. Het Basisadvies geldt voor iedereen, terwijl het Aanvullend Advies is bedoeld voor mensen met cariësactiviteit.
Lezing over het Advies Cariëspreventie
Bekijk ook de lezing van prof. dr. Marie-Charlotte Huysmans over het nieuwe Advies Cariëspreventie tijdens het Ivoren Kruis-congres.
Het keurmerk Zegelgezond moet internetgebruikers een handvat geven om de beste gezondheidswebsites snel te herkennen en de meest waardevolle informatie makkelijk te vinden. Het keurmerk is in handen van Stichting ZegelGezond Nederland.
Betrouwbare informatie
ZegelGezond maakt kwaliteit in één oogopslag herkenbaar. ZegelGezond plaatst een kwaliteitszegel op websites met gezondheidsinformatie die voldoen aan de kwaliteitseisen voor betrouwbare informatie. Deze eisen heeft ZegelGezond in samenspraak met het veld opgesteld en toetsen met name de transparantie over zaken als organisatie, bron, risico, reclame en persoonlijke data. Verder staan in het zegel twee cijfers, die aangeven hoe de informatie inhoudelijk wordt gewaardeerd door vakexperts (professionals zoals artsen en verpleegkundigen) en publiekexperts (ervaringsdeskundigen zoals patiënten en mantelzorgers). Iemand die op een deelnemende website komt, ziet daar dus of de informatie aan de algemene spelregels voldoet en hoe deze inhoudelijk is gewaardeerd.
Stijgende interesse online
Het nieuwe keurmerk speelt in op de stijgende interesse voor online informatie over ziekte en gezondheid. Er zijn circa 15.000 websites met Nederlandstalige gezondheidsinformatie. Inmiddels zoekt acht op de tien Nederlanders eerst op internet en gaat daarna pas naar de dokter. Volgens de stichting is er nog veel mis met de kwaliteit van online informatie. Deze is vaak verouderd, onduidelijk of incompleet en soms zelfs onjuist. Gelukkig staat er ook veel goede informatie online, maar hoe deze te herkennen? Daar helpt het keurmerk bij.
Bron:
Zorgvisie
Uw eigen eetcoach op de smartphone. Voortaan kan het met de Eet Wijzer App van het Voedingscentrum. Hij leest uw persoonlijke agenda en geeft praktische tips op het moment dat ze nodig zijn. Bijvoorbeeld als u aan het werk bent, een bruiloft hebt of gaat sporten.
Uit onderzoek blijkt dat 41% van de Nederlanders graag gezonder wil gaan eten. Maar dit is voor velen toch een lastige opgave. Meer dan de helft (57%) heeft behoefte aan meer praktische informatie. Daarom introduceert het Voedingscentrum de gratis Eet Wijzer app, die laat zien waar kansen liggen voor een gezondere leefstijl.
Na het scannen van uw persoonlijke agenda op de smartphone geeft de app aan op welke gebieden er ruimte is voor verbetering, passend bij de persoonlijke leefstijl. Denk bijvoorbeeld aan regelmatiger eten, gezonder kiezen, kleinere porties, gevarieerder eten of een goed voorbeeld geven aan de kinderen.
Gedurende twee weken krijg je 8 tips die passen bij de dagelijkse activiteiten. Op het trefwoord Kerst kan de tip bijvoorbeeld zijn om bijvoorbeeld lekker samen met de kinderen een kerstmenu te koken of om niet alle kerstsnacks tegelijkertijd op tafel te zetten. Na twee weken vindt er weer een agendascan plaats voor nieuwe tips.
De Eet Wijzer app is gratis te downloaden voor iPhone en Android-telefoon.
Bron:
Voedingscentrum
Met een compleet tandheelkundig team bezocht assistente Eva Spauwen Uganda, waar de tandheelkundige nood hoog is. Een verslag over behandelingen in de kerk, poetsinstructie voor straatkinderen en de oorsprong van de Nijl.
Vrijdag 14 oktober stapte ik om 5.30 uur op de trein in Weert. Mijn avontuur ging nu echt beginnen: samen met 5 tandartsen, 4 assistentes, een mondhygiëniste en een vrijwilligster voor Stichting Help UGanda (HUG) vooral kindertjes in Uganda tandheelkundige zorg bieden. Op Schiphol trof ik al een groot deel van mijn reisbuddies. Eerder die week was ons namelijk al een lichting voorgegaan om poetsinstructies te geven op scholen in de sloppenwijk Polota, nabij Jinja. De vlucht was prima. We hadden een tussenstop in Rwanda, maar konden alweer voor de geplande tijd opstijgen.
Hilarisch momentje
Daar waren we dan, eindelijk voor het eerst op Afrikaanse bodem. In Entebbe om precies te zijn. De douane wilde wel nog even weten of we geen anesthesievloeistof bij ons hadden die over de datum was. We hadden zo’n zes grote dozen met tandheelkundig materiaal bij ons en gokten vijf keer mis door de foute doos te openen. Best een hilarisch momentje achteraf…..
Vrijwel direct maakten we kennis met het Ugandese tempo. Dat houdt in: ”Alles op z’n tijd.” Ook onze taxichauffeur had dit motto…Na een uurtje wachten kwam hij en bracht ons een paar kilometer verderop naar het Airport Guesthouse. Daar hebben we geproost op twee functionele weken en heerlijk geslapen.
Kindertehuis
De volgende dag werden we blij verrast omdat de rest van de groep ons op kwam halen. Het tandheelkundig team was compleet. Op weg naar ons eerste project bezochten we de invalide-school SPI (Sure Prospect Institute). Wat een lieve kindjes. Het was voor mij meteen een typisch beeld van een Afrikaanse school met kleine lokaaltjes en tekeningen op de muur. Vanaf die avond sliepen we in kleine huisjes op het terrein van het kindertehuis Noah’s Ark in Mukono. In dit kindertehuis wonen bijvoorbeeld kinderen die te vondeling gelegd zijn, de meesten hebben wel zo’n zielige achtergrond. Dit tehuis is opgezet door een Nederlands koppel.
Gehesen in onze mooie witte HUG polo’s (gedeeltelijk gesponsord door een collega tandarts) gingen we op zondag 16 oktober van start. Alle dozen werden uitgepakt en de materialen werden uitgestald. De kamers werden ingericht en opgestart. De eerste kinderen kwamen langs. Het was een rustige maar mooie eerste dag.
Caviteiten
Zo hebben we drie dagen kinderen geholpen van Noah’s Ark, SPI en KAYDA (een straatkinderenproject in Kampala). In de eerste kamer werden caviteiten gelegd. Met een soort van plantenspuit met pomp verzorgden we de koeling van de boor. De boor werkte op een accu. Afzuigsysteem was er niet dus we gebruikten een disposable nierbekken om de patienten te kunnen bevrijden van al het water uit de boor. De kindertjes kregen een tandenborstel nadat wij een prachtig lied voor hen hadden gezongen. In dit lied leerden we op welke manier ze de tanden moeten poetsen.
Nijl
De woensdag was een vrij te besteden dag. We lunchten in Jinja bij ‘Flavours’. Wat een zeer toepasselijke naam bleek. De koffie smaakte er naar citroen, wat niet echt geslaagd was.
Drie personen van onze groep hadden een gesprek met Josephine Birundi van het Red Cross in Jinja. Misschien dat stichting HUG in de toekomst ook iets voor hen kan betekenen. De andere personen hadden de mogelijkheid om te shoppen en daarna met een bootje Lake Victoria op, op zoek naar de oorsprong van de Nijl. De Bujagali Falls bezochten we daarna. Erg mooi om te zien hoe dat water oneindig lang doorkolkt.
Sloppenwijk
Ons volgende project was een feit. We sliepen in Kakira Guesthouse en werden de dag erna naar de sloppenwijk Polota gebracht. Daar hebben we gewerkt in een kerk. Dit waren mijn meest geslaagde dagen. De hulp die we daar hebben kunnen bieden was zo mooi. We hebben veel mensen kunnen helpen, daar hadden ze ons ook echt nodig. En wat zijn ze flink. De meeste mensen gingen gewoon liggen, deden hun mond open en wachtten geduldig tot we klaar waren. Er stonden soms drommen mensen voor de kerk. Maar in het geheel hebben ze naar mijn idee niet zo lang hoeven te wachten. Sommige mensen hadden uren gelopen om ons tandheelkundig team te zien. In de kerk was het erg benauwd, maar dit was allemaal helemaal niet erg.
Twee tandartsen deden de controles en als er een bijzonderheid was werd het betreffende element meteen verdoofd. Het behandelplan werd op een briefje geschreven en zo mocht de patiënt plaatsnemen in de kerkbanken. Bij het altaar werkten de drie tandartsen en zodra hun patiënt klaar was werd de volgende geholpen. Dit verliep allemaal zeer gesmeerd. Hier hebben we drie dagen keihard gewerkt.
Traditionele muziek
Zaterdagavond zat het tandheelkundig werk er helaas al op en reden we terug naar Noah’s Ark. We zijn lekker uit gaan eten en met de hele groep nog in een openluchtdisco geweest.
De dag erna werd de tandartspraktijk op Noah’s Ark officieel geopend. Wilma den Breejen-Buhrs (voorzitter stichting Hug ) had een mooie speech voorbereid. De sleutel werd officieel overhandigd. Dit werd gevierd met een feestelijke barbeque en traditionele muziek en dans van een aantal kindjes uit het kindertehuis.
Poetsinstructie
Maandag hebben we Entebbe verkend en maakten we kennis met een andere Uganda flavour. We bestelden een capuccino en kregen na dertig minuten een Afrikaanse thee. Het had meer weg van warme melk met citroensmaak. Aparte ervaring was het wel.
De dag sloten we af bij het straatkinderenproject KAYDA in de grootste sloppenwijk van de hoofdstad Kampala. We gaven de kids een poetsinstructie en kregen een complete traditionele dansvoorstelling met zang ervoor terug.
Boda boda
De laatste dag hebben we in Kampala op een markt geshopt. De reis werd feestelijk afgesloten met een barbeque in de tuin van het guesthouse. Vincent, de geadopteerde zoon van Wilma, heeft ons in deze weken goed begeleid en verraste ons na de barbeque met een geweldig overzicht van ons avontuur op DVD in Uganda.
Ik kijk terug op twee fantastische weken en heb een prachtig land gezien. De hele sfeer is zo mooi. De drukte op de wegen, alles rijdt er kris kras door elkaar. De boda boda’s (brommer taxi’s) en matatu’s (taxibusjes) en hun getoeter. Fietsers met onmogelijk veel bagage. Dames die met hele trossen bananen op hun hoofd rondlopen. Teveel om op te noemen!
Het was een superervaring met een geweldige groep mensen. Echt iets om nooit meer te vergeten!
Ik ben blij dat we goed werk hebben kunnen doen en een beetje van de enorme tandheelkundige nood die er in Uganda is, hebben kunnen verlichten. Op de site www.stichtinghug.nl kunt u meer lezen over de projecten van deze stichting.
Bron:
Eva Spauwen (Tandartsassistente van het Jaar 2010)
Woensdag 26 oktober zond RTL 4 de eerste aflevering van het programma Dit is mijn lijf uit. In een speciaal ingerichte mobiele kliniek houden twee huisartsen en tandarts Maaike Schutjes een gratis inloopspreekuur voor patiënten die met hun vraag of probleem niet naar hun eigen arts of tandarts durven gaan. In de eerste aflevering zien we bijvoorbeeld een patiënt die bang is voor de tandarts.
Patiëntenfederatie NPCF lanceert vandaag met onderzoeksinstituut Nivel een duidelijke kaart met cartoons en tips over communicatie in de spreekkamer, bedoeld voor zowel de (tand)arts als voor de patiënt.
Betere dialoog
Aanleiding voor deze zogenoemde patiëntveiligheidskaart is de internationale GULiVERstudie waaruit blijkt dat patiënten heel goed kunnen meepraten over de kwaliteit van de communicatie in de spreekkamer. De NPCF verwacht dat deze patiëntveiligheidskaart kan bijdragen aan een betere dialoog tussen arts en patiënt en daarmee aan een effectiever consult.
Tips voor effectiever consult
In het GULiVER-onderzoek hebben patiënten hun ervaring gedeeld over communicatie in de spreekkamer, en tips geformuleerd voor een effectiever consult. Een goed consult is volgens de deelnemers aan het onderzoek een verantwoordelijkheid van beide partijen.
Samen met het Nivel heeft de NPCF deze tips verzameld, en omgezet naar cartoons en adviezen in de vorm van een patiëntveiligheidskaart. De tips gaan over de communicatie in het gehele verloop van de zorg: de voorbereiding, het consult zelf en de nazorg. De kaarten zijn gratis te downloaden op www.mijnzorgveilig.nl.
Internationaal
De GULiVER-study is een onderzoek van het NIVEL en de Universiteit Utrecht. Het is een internationaal project met onderzoekers uit België (Gent), Nederland (Utrecht), Engeland (Liverpool) en Italië (Verona).
Bron:
NPCF
Ruim 15% van de 65-75 jarigen gebruikt 4 of meer soorten medicijnen. Veel mensen komen in het ziekenhuis terecht wegens verkeerd gebruik ervan. Ook voor de mondzorger ligt hier een taak.
Verslag van de lezing van mevrouw dr. Kwakkel tijdens het NVM congres.
Begeleiding bij het gebruik van medicijnen is erg belangrijk. Ook voor de mondzorger is hier een taak weggelegd. Denkt u aan het aanraden van pijnstillers. Kan dit altijd en zomaar? Dat het vrij te verkrijgen is, wil niet zeggen dat het compleet veilig is. Ook gebruiken mensen vaak nog medicijnen erbij waarvan de eigen apotheek of huisarts geen weet heeft. Kan dit wel samen? Vraag dus altijd naar de medicijnen die uw patiënt gebruikt en vraag goed door!
Risicofactoren
Let bij uw patiënten vooral op de de risicofactoren die geneesmiddelgerelateerde ziekenhuisopnames tot gevolg kunnen hebben:
Doordat ouderen fysiologisch anders in elkaar zitten, kunnen medicijnen heel anders uitpakken dan bij jongeren. Ouderen hebben sowieso al een verminderde nierfunctie en leverfunctie. Tevens is er sprake van een andere verdeling van het vetweefsel en lichaamswater. Hierdoor werken lipofiele medicijnen langer en hydrofyle medicijnen sterker. Door vergeetachtigheid kan de oudere vergeten dat hij de medicijnen al ingenomen heeft. Vervolgens kan het medicijn dat de oudere dan nogmaals neemt, al de toxische waarde bereiken. Ouderen slikken vaak meerdere medicijnen. Hierdoor is er vanzelf meer interactie. Sommige medicijnen gaan echt niet samen. Verder zijn ouderen extra gevoelig voor bijwerkingen en hebben vaak meerdere aandoeningen, dus meer mogelijke contra-indicaties. Ook kunnen lichamelijke beperkingen het gebruik belemmeren omdat men bijvoorbeeld de verpakking niet open krijgt.
NSAIDs
NSAIDs gaan vaak niet samen met andere medicijnen. Hier een overzicht:
Contra-indicaties
Antibiotica
Wat kan mondhygiënist / tandarts doen?
ProfessionalsPlatform
Afsluitend waren op het podium enkele ervaringsdeskundigen uitgenodigd: mondhygiënisten en tandartsen die in verpleeghuizen werken, een oudere (vader van één van de mondhygiënisten). Ze gingen in discussie naar aanleiding van filmpjes van mensen die werken in verzorgingshuizen. Praktische tips die hierbij naar voren kwamen:
Bron:
Verslag van de lezing van mevrouw dr. Kwakkel tijdens de NVM voorjaarsvergadering 2011
Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist
Mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna is een wedstrijd op Twitter begonnen. Ouders die hun kind al tandenpoetsend op de kiek weten te zetten, kunnen een groot persoonlijk poetspakket winnen voor hunzelf en hun kind(eren).
Steverink kwam op het idee tijdens het bezoeken van het congres Trends in de Kindertandheelkunde. Daar werd verteld dat de traditionele manier van educatie niet meer aanslaat. Kinderen zullen blijvend gemotiveerd moeten worden door middel van wedstrijdjes en social media. Ter plekke zette de mondhygiënist deze actie op. Doordat andere ouders en kinderen zien dat andere kinderen goed hun tandenpoetsen, kunnen zij ook gemotiveerd raken. Een hele goedkope en effectieve manier van collectieve preventie
Bron:
Streekgids.nl
Op vrijdag 30 september vond in het Refaja ziekenhuis Stadskanaal een expertmeeting plaats over het verbeteren van de mondgezondheid in het Noorden.
Zorg Innovatie Forum
De bijeenkomst werd georganiseerd door het Zorg Innovatie Forum en was bedoeld voor alle betrokkenen die met de mondzorg in Noord Nederland te maken hebben. Want daarmee gaat het nog steeds niet goed: als gevolg van slechte gebitsverzorging vinden er al op zeer jonge leeftijd ingrijpende kaakchirurgische ingrepen plaats.
Aandacht
Directeur Guus Bruins van het Refaja ziekenhuis heeft in het voorjaar van 2009 al aandacht voor deze problematiek gevraagd en noemde destijds Oost-Groningen een tandheelkundig rampgebied’.
De geplande expertmeeting is een eerste stap in een gezamenlijke aanpak van de mondzorg in de Noordelijke regio.
Bron:
Parkstadveendam.nl
Vandaag lanceert Scanwork een iPhone App die een bijdrage kan leveren in de bevordering van therapietrouw. Therapietrouw is voor patiënten van groot belang om het maximale effect te kunnen bereiken in een behandeling.
Hardnekkig probleem
Alleen al in Nederland is sprake van honderdduizenden medicijngebruikers die moeite hebben hun medicatie op het juiste tijdstip in te nemen. Wereldwijd is therapietrouw een bijzonder hardnekkig probleem. Meer dan een kwart van de medicijngebruikers met een chronische aandoening neemt zijn medicijnen niet trouw in. Een ongewenste situatie, met tal van negatieve (bij)effecten.
My Medicine biedt de gebruiker comfort en gemak. Patiënten kunnen hun medische gegevens, waaronder hun medicijnen inname schema, vastleggen en raadplegen. Door de geavanceerde alertfunctie is het vergeten mijn medicijn in te nemen verleden tijd.
Pil count system
Ook kent My Medicine een Pill count systeem, waardoor continu inzicht is wanneer er opnieuw medicijnen moeten worden besteld. De journaal functie biedt voor huisartsen en specialisten de mogelijkheid om het gebruik en effect van een nieuw medicijn te monitoren.
Extra functies
De App is niet uitsluitend bedoeld voor patiënten. Ook voor niet medicijngebruikers biedt de App tal van functies en mogelijkheden Je eigen persoonlijke medische dossier, altijd bij de hand. Zo kan je bijvoorbeeld al je medische gegevens en medische contactpersonen (huisarts, zorgverzekeraar e.d.) vastleggen. Of met de zoekfunctie, bij een calamiteit tijdens verblijf in het buitenland, direct het dichtstbijzijnde ziekenhuis of apotheek in beeld krijgen.
Nederlands en Engels
My Medicine (vanaf heden in de Appstore verkrijgbaar) wordt gelanceerd in het Nederlands en Engels (andere talen zullen volgen) en kent twee versies: de gratis Lite versie en de betaalde Pro versie (My Medicine Plus).
Voor meer informatie ga naar www.mymedicineplus.com.
Bron:
Zorgplanet
In samenwerking met Dirk Scheele Producties produceerde de NMT een CD met liedjes over tandenpoetsen en gezondheid. Tandheelkundig zorgverleners die zich aanmelden voor een Hou je mond gezond! poetsles ontvangen 15 CD’s. Bekijk een voorproefje van de CD.
Aanmelden voor een poetsles
U kunt zich aanmelden voor het geven van een poetsles via de website van Hou je mond gezond!
Gratis poetspakket voor een foto van uw poetsles
Plaats een foto/filmpje van uw poetsles op de Facebook pagina van Hou je mond gezond! Mail uw foto/filmpje samen met uw adres naar info@houjemondgezond.nl. De eerste 100 inzenders ontvangen een leuk persoonlijk poetspakket.
Lukt het niet om uw foto/het filmpje op Facebook te plaatsen? Stuur ‘m dan per e-mail. Uw foto/fimpje wordt dan op Facebook geplaats. Zo kunnen de kinderen en hun ouders de poetsles nog eens bekijken.
Moet elke praktijk zelf het wiel uitvinden? Uiteraard niet. Bekijk de video over de Dental Management Toolkit Database met 200+ documenten en video’s voor praktijkmanagement.