Voorwaarden voor het leveren van kwaliteit

Voorwaarden voor het leveren van kwaliteit

Louis van Gaal zei ooit: “Kwaliteit wordt geleverd door de kans op fouten te reduceren”. Dit geldt natuurlijk ook voor praktijken. Onderstaande voorwaarden voor het leveren van kwaliteit richten zich dan ook in eerste instantie op het reduceren van fouten. En ‘fouten’ kunt u dan lezen als een verzamelnaam voor alle zaken die mis kunnen gaan in een praktijk. Van een slechte vulling of verkeerde diagnose, tot het antwoordapparaat ’s avonds niet aanzetten en onvriendelijk gedrag van een medewerker tegen een patiënt.

Voorwaarden
Fouten worden gemaakt door ´mensen´ en ´middelen´. We onderkennen dan ook de volgende voorwaarden:
1. Voldoen aan geldende wetgeving en richtlijnen (middelen)
2. Hebben van goed personeel (mensen)

Door wetgeving kan de overheid haar controlerende functie uitoefenen. Echter, veelal bieden wetgeving en richtlijnen een goed inzicht in de fouten die gemaakt kunnen worden binnen een praktijk en de oplossingen hiervoor om deze te voorkomen. Vooral de praktijkrichtlijnen hebben een sturende en duwende werking voor praktijken om te leren van andermans fouten, deze te voorkomen en zodoende de kwaliteit te verhogen. Het volgen en naleven van wetgeving en richtlijnen is dan ook een belangrijk instrument om te meten in hoeverre een praktijk in staat is continu kwaliteit te leveren.

Het staat of valt met een goede uitvoering
Een ISO certificaat, het KEW-dossier, de klachtenregeling, het type B- autoclaaf, etc. zijn allemaal prima uitgangspunten voor kwaliteit. Maar hiermee is niet gegarandeerd dat kwaliteit daadwerkelijk wordt geleverd. Alles staat of valt met de goede uitvoering door het personeel. Worden de afspraken uit het kwaliteitssysteem wel nageleefd? Wordt de stralingsrisicoanalyse bijgewerkt als de praktijksituatie verandert? Wordt de patiënt geïnformeerd over de klachtenregeling? Wordt de autoclaaf goed beladen? Kwalitatief (geschoold) personeel is de tweede voorwaarde. Een basisdiploma gevolgd door bij- en nascholing is cruciaal.

Geoliede machine
Helaas, met het voldoen aan beide voorwaarden levert een praktijk nog niet automatisch kwaliteit. De reden hiervoor ligt in een andere uitspraak die veel gebruikt wordt door sportcoaches – en soms ook door Louis van Gaal -, namelijk: “De chemie ontbreekt”. Bovenstaande voorwaarden moeten gesmeerd worden tot een geoliede machine. Alle medewerkers in de praktijk moeten als team kunnen samenwerken om optimaal te functioneren. Dit begint bij een goede samenstelling van het team, iets om rekening mee te houden in het werving- en selectieproces. De onderling gemaakte werkafspraken moeten worden nageleefd. Blokkades in het team moeten worden overwonnen. Al deze factoren hebben eveneens invloed op de kwaliteit.

Investering
Kortom, het vraagt een continue investering van praktijken om de ontwikkelingen op het gebied van wetgeving en richtlijnen bij te houden en het personeel bij te scholen en te motiveren het beste van zichzelf te laten zien. Deze investering in tijd en geld heeft directe invloed op de kwaliteit. Zoals Loek Hermans, VVD-politicus en onder andere adviseur van de NMT, zei: “Instellingen en organisaties met de hoogste kwaliteit van zorg, halen financieel het hoogste rendement”. Daarnaast zal de praktijkhouder moeten investeren in zijn capaciteiten om blokkades binnen het team te overwinnen door zich bewust te worden van zijn gedrag en het effect daarvan op zichzelf en het team. Eenmaal bewust van zijneigen gedrag zal de praktijkhouder beter in staat zijn om vanuit beide voorwaarden te bouwen aan een geoliede machine.

Noot: In dit artikel wordt de definitie ‘kwaliteit’ vooral bezien vanuit het perspectief van de tandarts / zorgverlener. Voor kwaliteit vanuit het perspectief van de patiënt wordt de voorwaarde om te voldoen aan wet- en regelgeving en richtlijnen als gegeven beschouwd en ligt de nadruk veel meer op ‘zachte’ aspecten als: ‘Wordt de patiënt gerustgesteld?’, ‘Tonen zorgverleners begrip voor het ongemak van de patiënt?’ en ‘Wordt de patiënt vriendelijk te woord gestaan?’.

Door: Sjoerd Kuiken en Mieke Miltenburg

Kuiken Praktijkmanagement toetst, adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van kwaliteitsystemen (HKZ / ISO), wet- en regelgeving en het verbeteren van de praktijkvoering. www.kuikenpraktijkmanagement.nl

Coaching Mieke Miltenburg, begeleidt mensen en teams die veel van zichzelf vragen bij het hervinden van hun energie en het bereiken van hun doelen. ‘

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
handschudden

ACTA-docent ontvangt erelidmaatschap NVGd

Op vrijdag 16 december ontving ACTA-docent Ad van Andel het erelidmaatschap van de Nederlandse Vereniging voor Gerodontologie (NVGd).

Ad van Andel ontving dit erelidmaatschap vanwege zijn verdiensten voor de mondzorg bij ouderen in het algemeen en voor de vereniging in het bijzonder. Het erelidmaatschap werd uitgereikt tijdens het 25-jarig jubileum van de NVGd.

Bron:
ACTA

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Samen, samenwerken, hand

Nieuw instituut voor betere kwaliteit zorg

Het belang van de patiënt moet centraal komen te staan bij de activiteiten van het nieuwe Nederlands Instituut voor de Zorg (NIvZ).

Dat is de kern van de het voorstel dat minister Edith Schippers en staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (beiden Volksgezondheid) donderdag voor advies naar de Raad van State sturen.

Het kabinet wil de kwaliteit, veiligheid en doelmatigheid van de zorg verbeteren. Het nieuwe instituut moet nieuwe initiatieven stimuleren en de bestaande krachten bundelen en gaat op in het huidige College voor Zorgverzekeringen (CvZ), dat het Nederlands Instituut voor de Zorg gaat heten.

Versnipperd
Schippers en Veldhuijzen van Zanten vinden dat taken en verantwoordelijkheden voor kwaliteit in de zorg nu te versnipperd zijn over verschillende instanties.

Kwaliteit
Om de kwaliteit van de zorg blijvend te verbeteren, willen de bewindsvrouwen dat het NIvZ artsen en andere zorgaanbieders stimuleert om professionele richtlijnen te ontwikkelen, waarin de wensen en behoeften van patiënten centraal staan. Als verbeteringen desondanks uitblijven, heeft het NIvZ de bevoegdheid om die af te dwingen.

Bron:
NU.nl

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Uitleg, handboek

Amsterdams handboek voor mondzorg verpleeghuizen

Het verlenen van kwalitatief goede mondzorg aan cliënten van verpleeg- en verzorgingshuizen wordt steeds problematischer. Het Handboek Integrale Mondzorg biedt hulp.

Het Handboek is het resultaat van een gezamenlijke aanpak van de Amsterdamse zorgsector en de Amsterdamse Tandartsen Vereniging. Het boek geeft handvatten voor de organisatie van de mondzorg in de Amsterdamse verpleeg- en verzorgingshuizen.

Waarom het verlenen van goede zorg steeds moeilijker wordt, staat beschreven in het voorwoord: ‘De oorzaak is tweeledig, ten dele wordt dit veroorzaakt door de toenemende zorgzwaarte van de cliëntenpopulatie. Anderzijds is de oorzaak gelegen in de constatering dat de groep cliënten die nog steeds over (een deel van) het eigen gebit beschikken steeds groter wordt. Daarnaast is de verwachting dat deze groep cliënten de komende jaren flink zal groeien. Deze trends maken een adequate mondzorg extra noodzakelijk.’

Het complete Handboek vindt u hier.

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
gegevens

KRM aspirantenregister voor mondhygiënisten

Per 1 januari 2012 zal het KRM Aspirantenregister van start gaan. De aanmelding voor dit register start in november 2011. Het KRM Aspirantenregister is er voor díe mondhygiënisten die voldoende werkervaring hebben, maar nog niet over de 160 benodigde KRM scholingspunten beschikken. Zij voldoen aan alle overige vereisten voor inschrijving in het KRM. Met 32 KRM scholingspunten, behaald in 2011 kunnen mondhygiënisten zich laten registreren in het KRM Aspirantenregister en van hieruit werken naar een reguliere KRM registratie.

Hoofdregel
De hoofregel voor een reguliere KRM registratie blijft onverminderd overeind; mondhygiënisten die in vijf jaar tenminste 160 KRM punten hebben behaald, komen in aanmerking voorreguliere KRM registratie. Het KRM Aspirantenregister kan hierbij een hulpmiddel zijn. Voor een aanmeldingsformulier en meer informatie kijkt u op www.kieskrm.nl

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
caries - tandarts

Driekwart artsen maakt weleens misser

Driekwart van de medische specialisten erkent wel eens een fout te hebben gemaakt. Bij zorgverleners in de eerste lijn is dit percentage vijftig procent. Dit blijkt uit een enquête van beroepsvereniging VvAA onder duizend zorgprofessionals.

Uit de enquête blijkt tevens dat de angst om fouten te maken grote impact heeft op de beroepspraktijk. Bijna één op de drie zorgverleners in de eerste lijn zegt wakker te liggen van gemaakte fouten. Bij tweedelijnszorgverleners is dat zelfs 46 procent. Een kwart tot een vijfde van de zorgverleners zegt in grote tot zeer grote mate bang te zijn om een medische fout te maken. Een kwart tot een derde van de ondervraagden geeft aan dat deze angst de kwaliteit van hun werk negatief beïnvloedt.

Zwijgen
De angst voor fouten leidt ertoe dat circa een vijfde van de zorgverleners zwijgt over eigen falen. Opvallend is dat zorgverleners hun zwijgen vooral motiveren met een verwijzing naar de gevolgen voor de patiënt in plaats van voor henzelf. De helft van de zorgverleners geeft aan dat zij een fout wel eens niet aan de patiënt hebben verteld, omdat de gevolgen ervan verwaarloosbaar klein waren, of omdat ze bang waren dat de toestand van de patiënt er niet beter op zou worden.

Bespreken
Iets dergelijks geldt ook voor het niet bespreken van fouten van collega’s. Een derde (34 procent) van de eerstelijnszorgverleners en bijna de helft (45 procent) van de tweedelijnszorgverleners heeft wel eens een medische fout gemaakt zonder collega’s daarvan te verwittigen. Ook hier kiezen zorgverleners voor stilzwijgen omdat de gevolgen van de fout klein waren of uit angst voor de gevolgen voor de collegiale samenwerking.

Huisartsen
Opvallend is het hoge percentage fouten onder huisartsen. Negen van de tien huisartsen erkennen fouten te maken. Volgens de VvAA is dit ten dele verklaarbaar uit de aard van het werk van de huisarts. Huisartsen zien patiënten in een relatief vroeg stadium, waardoor de symptomen nog op verschillende ziektebeelden kunnen duiden en zijn mede afhankelijk van de informatie die ze van de patiënt zelf krijgen. Fysiotherapeuten maken van de eerstelijnszorgverleners naar eigen zeggen het minst vaak een medische fout; een kwart heeft dit in het verleden gedaan.

Consequenties
Volgens de VvAA is de angst om fouten te maken toegenomen door groeiende publieke aandacht voor medische missers. De medische opleidingen zouden daarom meer aandacht moeten besteden aan medische fouten, vindt ruim tweederde van de ondervraagden. De respondenten vinden dat opleidingen en beroepsorganisaties zorgverleners moeten helpen om te gaan met fouten, met name waar het de communicatie hierover betreft als een onderdeel van het professionele handelen. Ondanks de angst voor fouten hebben deze volgens de VvAA ook positieve consequenties. In negen van de tien gevallen leiden fouten tot aanpassingen en verbeteringen van de werkwijze.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Overheid publiceert concept uitbreiding bevoegdheid mondhygiënist

Zet in op kwaliteitsregistraties voor betere zorg

De politiek, zorgverzekeraars en het medische veld moeten zich maximaal inzetten voor het realiseren van kwaliteitsregistraties. Door resultaten van medisch specialistische behandelingen te registreren, zal het aantal complicaties en heropnames dalen.

Dat blijkt uit een rapport van het managementadviesbureau Boston Consultancy Group (BCG) waar het Financieel Dagblad aandacht aan heeft besteed.

Debat
Specialisten hebben al een aantal kwaliteitsregistraties in het leven geroepen, maar een structurele aanpak en financiering ontbreekt nog. De Tweede Kamer debatteert vandaag over de oprichting van een Nationaal Kwaliteitsinstituut in 2013.

“Daar moeten we niet op wachten. Nu is de tijd rijp dat de registraties, samen met patiëntenverenigingen, ook verder worden uitgebouwd”, zegt Antoine Bögels, directeur van de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties.

Ook de Orde van Medisch Specialisten wil het voortvarende tempo vasthouden. “Het initiatief moet bij de beroepsgroep liggen. Financiële steun is wel noodzakelijk voor het opzetten en bijhouden van deze registraties, want zoals vaak gaan de kosten uit voor de baten”, aldus Marcel Daniëls, voorzitter Kwaliteit van de OMS.

Besparing
De baten kunnen enorm zijn, zo blijkt uit het rapport ‘Zorg voor Waarde’ van BCG. De managementorganisatie stelt dat Nederland een aanzienlijke kostenbesparing kan realiseren door het breed invoeren van kwaliteitsregistraties. De besparing loopt op tot 4,3 miljard euro in 2020.

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Recht - tuchtrecht

Kwaliteitsregistertandtechniek gelanceerd

Deze week is het Kwaliteitsregister Tandtechniek opgericht. Consumenten en tandartsen kunnen via het register zelf controleren of ze te maken hebben met een gediplomeerd tandtechnicus.

Het beroep van tandtechnicus is niet beschermd. En niet elke beroepsbeoefenaar is daarom gediplomeerd. Steeds vaker komt de patiënt in aanraking met de tandtechnicus. Bijvoorbeeld om kleur te bepalen of omdat bepaalde taken door de tandarts aan de klinisch tandtechnicus gedelegeerd worden. Bij de invoering van de vrije tarieven in de mondzorg moet de patiënt volgens de Minister van VWS de nota van de ingekochte tandtechniek van de zorgaanbieder ontvangen. Hoe weet je als patiënt nu dat je met een gediplomeerd tandtechnicus te maken hebt?

Een echte tandtechnicus staat geregistreerd
Daarom is het Kwaliteitsregister Tandtechniek opgericht. Het is de bedoeling met het Kwaliteitsregister Tandtechniek zowel consumenten als tandartsen de mogelijkheid te bieden zelf te controleren of ze te maken hebben met een gediplomeerd tandtechnicus. Via de site www.kwaliteitsregistertandtechniek.nl kunnen consumenten door het invoeren van de vestigingsplaats of de naam van de tandtechnicus en de postcode van het tandtechnisch laboratorium of het Registratienummer de status van de tandtechnicus in kwestie checken.

Klinisch tandtechnicus
Ook de steeds vaker met de tandarts en tandprotheticus samenwerkende klinisch prothesetechnicus of klinisch tandtechnicus kroon- en brugwerk technicus zijn in het Kwaliteitsregister Tandtechniek te checken.

Doel register
Het doel van het Kwaliteitsregister Tandtechniek is het transparant maken voor consumenten en tandartsen en het bevorderen van de kwaliteitszorg van de Nederlandse tandtechniek. In de eerste fase richt het Kwaliteitsregister Tandtechniek zich op de registratie van gediplomeerde (klinisch) tandtechnici. In de hierna volgende fase is het de bedoeling ook de regelmatige bij- en nascholing te registreren en deze te koppelen aan minimumeisen.

Bron:
ANP Perssupport

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Geld, pot

Kwaliteitsinstituut ontbreekt op begroting VWS

Niemand weet nog hoeveel het kwaliteitsinstituut gaat kosten. Het prestigieuze instituut dat een grote rol moet gaan spelen in het bepalen van de zorgkwaliteit, staat niet op de begroting die VWS voor Prinsjesdag heeft opgesteld. Terwijl het over anderhalf jaar in werking moet zijn.

Begroting College voor zorgverzekeringen
VWS meldt dat het geld moet komen uit de begroting van het College voor zorgverzekeringen (CVZ). Hier wordt het kwaliteitsinstituut namelijk ondergebracht. Hoeveel geld er is bestemd voor het kwaliteitsinstituut is onduidelijk. De inhoudelijke bespreking van de CVZ-begroting staat begin november op het programma. Het CVZ verwacht er echter geld bij te krijgen. Een woordvoerder: “Het CVZ krijgt er extra taken bij. De totale CVZ-begroting is niet genoeg om die taken uit te kunnen voeren.” Dit jaar krijgt het CVZ 41 miljoen euro. Dat bedrag is vergelijkbaar met dat van vorig jaar. Wat het kwaliteitsinstituut de komende jaren gaat kosten, “moet nog worden becijferd”.

Leidende instituut
Het kwaliteitsinstituut moet het leidende instituut worden dat kwaliteit in de zorg inzichtelijk maakt en zorgaanbieders in care en cure moet aansporen om kwaliteitsstandaarden te ontwikkelen voor behandelingen. Doen zorgaanbieders dit niet of zijn ze te laat, dan mag het kwaliteitsinstituut zelf eisen vaststellen. Ook het openbaar maken van uitkomsten, zoals de sterftecijfers van ziekenhuizen of het percentage infecties na operaties, behoort tot het beoogde takenpakket. Op dit moment worden deze taken uitgevoerd door verschillende organisaties, zoals de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het College voor zorgverzekeringen en de Nederlandse Zorgautoriteit.

Functioneren in 2013
In 2012 starten de voorbereidingen, in 2013 moet het instituut volledig functioneren. Pieter Vierhout, voorzitter van de Regieraad kwaliteit van zorg, maakt zich niet zo druk. “Het is nog niet uitgekristalliseerd. Het is niet vreemd dat in dit stadium nog weinig bekend is over de kosten. Er zijn delen die worden opgeheven, zoals Zichtbare Zorg en de Regieraad. Men verwacht dat het kwaliteitsinstituut niet meer gaat kosten dan de som van deze delen, eerder minder. Er is nu wel grote zekerheid dat het kwaliteitsinstituut er komt.”

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
rekenmachine

Onderzoek naar tentamenfraude Mondzorgkunde Inholland

De Hogeschool Inholland doet onderzoek naar fraude bij tentamens. Dit naar aanleiding van berichten dat studenten Mondzorgkunde in Amsterdam de vragen en antwoorden van een aantal tentamens hebben gefotografeerd. Een student van de opleiding Mondzorgkunde zegt in De Volkskrant dat er het afgelopen jaar bij vier belangrijke tentamens is gefraudeerd.

Tijdens inzagemomenten van onder andere ‘kindertandheelkunde’ en ‘parodontologie’ zouden volgens de anonieme student foto’s zijn gemaakt. Die foto’s, waar de opgaves en de juiste antwoorden op staan, werden doorgespeeld aan medestudenten.
Die studenten hoefden alleen nog maar de herkansing te maken, want het tentamen was hetzelfde. “Het is hier een leerfabriek. Men heeft geen zin om nieuwe toetsvragen te bedenken”, zegt de student in de Volkskrant. De medestudenten konden daarmee “moeiteloos een 9 of 10” halen.

Niet dezelfde vragen
Of dit echt zo is gegaan, onderzoekt Inholland. “Het onderzoek loopt nu. We hebben wel al de cijfers van twee tentamenperiodes bekeken en daar zijn geen afwijkende resultaten te zien. Het is niet zo dat een hele klas een tien heeft,” laat een woordvoerster weten. Volgens Inholland is een herkansing niet exact hetzelfde als het eerste tentamen. De hbo-instelling zijn de naam en de foto’s van de student niet bekend. Inholland ziet geen aanleiding om te kijken of dit bij meer opleidingen is gebeurd.

Vaker?
Inholland betreurt het dat de student naar de media is gestapt. De school komt nu deze zaak naar buiten is gekomen weer negatief in het nieuws. Is het niet zo dat tentamenfraude vaker voorkomt, maar dat de focus nu op Inholland ligt vanwege de eerdere berichten over diplomafraude op de school?

Bron:
NOS.nl

Jul 2011

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Checklist

Checklist consument voor toetsing kwaliteit tandarts

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) wil dat het voor de patiënt duidelijker wordt wat de kwaliteit is van zijn tandarts. De NPCF publiceert daarom vanaf vandaag een checklist waarmee iedereen de kwaliteit van zijn tandarts kan toetsen.

NPCF wil proefperiode vrije prijzen
Ook wil de NPCF pas op de plaats met het invoeren van vrije prijzen voor tandartsen. ‘Er moet eerst een proefperiode komen van twee jaar, voordat we kunnen besluiten of het in ons aller belang is dat tandartsen hun eigen prijzen mogen bepalen’, zegt NPCF-directeur Wilna Wind.

Vanaf 2012 gaan tandartsen in onderhandeling met de zorgverzekeraars om de tarieven te bepalen voor vullingen, kronen, beugels, kunstgebitten en controles. De NPCF gaat daar niet zomaar mee akkoord. ‘De patiënt is weliswaar gebaat bij meer concurrentie op kwaliteit’, zegt Wilna Wind, ‘maar dan moet je ook kunnen kiezen voor de beste tandarts en kunnen nagaan of je ook waar voor je geld krijgt. Je moet kunnen vergelijken. Hoe goed is mijn tandarts eigenlijk?’

Checklist
De NPCF vindt dat de kwaliteit voor patiënten tot nu toe nog niet duidelijk is. Sinds vandaag is er een checklist beschikbaar waarmee iedereen de kwaliteit van zijn tandarts kan beoordelen. ‘Trekt je tandarts altijd schone handschoenen aan in je bijzijn? Informeert hij altijd naar je medicijngebruik en je gezondheid? Vertelt hij over de mogelijke bijwerkingen van verdoving? Als de tandarts aan de meeste van de 10 punten voldoet, heb je goed in beeld wat de kwaliteit is van je tandarts’, zegt Wilna Wind.

Overleg Tweede Kamer
Donderdag 14 april vergadert de Tweede Kamer over vrije prijzen in de mondzorg. De NPCF dringt er in een brief aan de Vaste Kamercommissie van Volksgezondheid op aan om via een tweejarig experiment toe te werken naar een definitief besluit over vrije prijzen. Zo kan er eerst aan gewerkt worden om de kwaliteit van tandartsen inzichtelijk te krijgen voor de patiënt. Gedurende deze periode zal de NPCF actief de vinger aan de pols houden om te bezien of er daadwerkelijk sprake is van zichtbare kwaliteit.

Prijslijst
De NPCF vindt verder dat tandartsen prijslijsten bekend moeten maken via hun website en in de praktijk. ‘Eerder kunnen de prijzen wat ons betreft niet worden vrijgegeven’, aldus Wind. ‘Wij willen dat tandartsen in begrijpelijke taal beschrijven welke behandelingen ze bieden en wat dat kost. Anders weet je als patiënt niet waar je aan toe bent en kun je geen echte keuze maken voor de beste tandarts voor jouw situatie. En dat is toch het doel’.

Een derde voorwaarde die de NPCF stelt is dat er iets gedaan wordt aan de huidige schaarste aan tandartsen in bepaalde regio’s. ‘Als er weinig tandartsen zijn, kan de prijs makkelijk stijgen. In het slechtste geval gaat de kwaliteit zelfs achteruit. Een tekort aan tandartsen komt bovendien de keuzevrijheid niet ten goede’, zegt Wind.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
goed, slecht, vinger, wijzen

Tandartsen gaan kwaliteit verbeteren

Deze week starten twintig tandartspraktijken met het traject Door Cliënten Bekeken van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) om de kwaliteit van hun dienstverlening verder te verbeteren.

Daarmee zijn de tandartsen de vijfde sector zorgverleners die op basis van de ervaringen van hun cliënten zaken gaan verbeteren als communicatie en bejegening, hygiëne in de praktijk en de kwaliteit van de behandeling.

Pilotfase
Twee enthousiaste groepen van tien tandartspraktijken uit de omgeving van Enschede en Groningen zijn deze week de pilotfase van het traject gestart met de eerste bijeenkomst.

“De motivatie en hun belangstelling om met Door Cliënten Bekeken aan de slag te gaan was goed merkbaar”, zegt NPCF-directeur Wilna Wind. “De tandartsen die nu met ons traject aan de slag gaan, zien er duidelijk de meerwaarde in om van hun patiënten te horen wat ze belangrijk vinden, wat volgens hen beter kan en hoe ze de zorgverlening tot nu toe ervaren. Dat biedt hen natuurlijk straks hele belangrijke input om hun werk zo patiëntgericht mogelijk te doen”.

Doel
Het doel van de pilot is om Door Cliënten Bekeken gaandeweg steeds verder te verfijnen en zo toe de snijden op de tandartsen dat later in 2011 alle tandartspraktijken in Nederland ermee aan de slag kunnen. De twintig deelnemende tandartspraktijken leveren met hun deelname dus een belangrijke bijdrage aan deze pilot.

NPCF en Menzis
Om de pilot mogelijk te maken hebben NPCF en zorgverzekeraar Menzis de handen ineen geslagen. Anda Geerdink, contractmanager bij Menzis: “Ook Menzis vindt het belangrijk dat de wensen van patiënten gehoord worden als het gaat om het verbeteren van de kwaliteit. ‘Door Cliënten Bekeken’ is een ideaal traject om de dialoog tussen tandarts en cliënt te faciliteren.” Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het ministerie van Volksgezondheid.

Tandarts Astrid Stijger van Dentolive in Leek was meteen enthousiast toen zij benaderd werd voor deze pilot. “Ons team zet zich met hart en ziel in voor de patiënten. We meten jaarlijks al de klanttevredenheid, maar nu we de eerste bijeenkomst van ‘Door Cliënten Bekeken’ hebben gehad, denken we dat dit traject verder gaat. Het zal ons meer en betere informatie opleveren over het patiëntenperspectief, zodat we onze dienstverlening samen nog verder kunnen verbeteren.”

Gevestigd
Sinds de eerste pilot acht jaar geleden heeft ‘Door Cliënten Bekeken’ zich inmiddels gevestigd als hét traject voor kwaliteitsverbetering vanuit het perspectief van de patiënt. Ruim duizend apotheken en meer dan honderd gezondheidscentra hebben inmiddels het certificaat behaald.

Ook oefentherapeuten en huisartsen volgen het traject, en komen er aan de hand van een vragenlijst, groepsgesprekken met patiënten en workshops achter hoe patiënten hen waarderen en waar verbeterpunten liggen. De uitvoering wordt gedaan door onderzoeksinstituut ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
beker - prijs

Maandag 31 januari 2011 sluit de inschrijftermijn voor de Hokwerda Award 2011

De Hokwerda Award is een prijs die één keer per twee jaar wordt uitgereikt aan een persoon, instelling of organisatie die zich buitengewoon verdienstelijk heeft gemaakt op het gebied van het verbeteren van de beroepsuitoefening en de arbeidsomstandigheden in de mondzorg.

De inzending van een case kan betrekking hebben op een methode, een product, een gereedschap, een werkomgeving, een werkorganisatie, een (onderdeel of aspect van een) informatiesysteem, waarin de toepassing van ergonomische principes herkenbaar is.

De prijs bestaat uit een award en een bedrag van 15.000,-. Het prijzengeld is een tegemoetkoming in de gemaakte kosten of kan ingezet worden voor voortgezette studie.

De uitreiking zal plaatsvinden op het NMT Jaarcongres op 17 juni 2011.

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
prijs - beker - winnaar

ZorgVeiligPrijs in 2011

De Inspectie voor de Gezondheidszorg reikt in 2011 voor de derde keer de IGZ ZorgVeiligPrijs uit. De IGZ ZorgVeiligPrijs gaat naar het beste initiatief op het gebied van patiënt- en cliëntveiligheid in de zorg. Zowel aanbieders van zorg als medische producten of preventie komen in aanmerking.

Uitreiking 16 juni 2011
De prijs wordt uitgereikt op het jaarlijkse congres over Patiëntveiligheid, op donderdag 16 juni 2011 in Rotterdam. De IGZ nodigt instellingen, organisaties, bedrijven en personen uit mee te dingen naar de IGZ ZorgVeiligPrijs.

Voorwaarden
Kandidaten die in aanmerking komen voor de prijs hebben een initiatief ontwikkeld dat de zorg voor patiënten of cliënten aantoonbaar veiliger heeft gemaakt. Het initiatief moet Nederlands zijn, innovatief, inspirerend, uitgevoerd in de praktijk, aantoonbaar effectief en over te nemen zijn door anderen. De volledige voorwaarden staan in het aanmeldformulier.

Aanmelden
Aanmelden voor de IGZ ZorgVeiligPrijs kan met het aanmeldingsformulier. Kandidaten voor de prijs kunnen zichzelf aanmelden, of door derden worden aangemeld. De sluitingsdatum voor het aanmelden is 15 maart 2011.

Selectie
Een selectiecommissie selecteert uit alle inzendingen maximaal tien initiatieven. De IGZ maakt de tien geselecteerde kandidaten op deze pagina bekend.

Een jury onder voorzitterschap van Gerrit van der Wal, Inspecteur-generaal voor de Gezondheidszorg beoordeelt de tien initiatieven en nomineert vervolgens de beste kandidaten. Deze initiatieven worden gepresenteerd op het IGZ Patiëntveiligheidscongres op 16 juni 2011 in De Doelen in Rotterdam. Tijdens dit congres maakt de IGZ bekend wie de uiteindelijke winnaar is van de IGZ ZorgVeiligPrijs. De winnaar ontvangt een kunstwerk en een certificaat.

Waarom deze prijs?
De Inspectie voor de Gezondheidszorg vindt het belangrijk om positieve prestaties op het gebied van patiëntveiligheid te belonen. Door goede initiatieven zichtbaar te maken kan men van elkaar leren en kan de kwaliteit van zorg verbeteren. Patiëntveiligheid is een belangrijk speerpunt van de inspectie in haar Meerjarenbeleidsplan.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Tuchtrecht

Straf en tuchtraad moeten wijken voor analyse

De meeste systemen om kwaliteit te bevorderen in de gezondheidszorg zijn gebaseerd op de identificatie van fouten en het straffen of aan de kaak stellen van degene die de fouten maakt. Ik betwijfel zeer of dat de kwaliteit bevordert en ik vermoed zelfs dat het contraproductief is. Willen we straffen of willen we leren?

Fouten in de zorg
Zoals overal waar gewerkt wordt, komen ook in de gezondheidszorg fouten voor. De gevolgen daarvan zijn vaak verschrikkelijk voor alle betrokkenen. Prima dus dat we systemen ontwikkeld hebben om fouten te voorkomen en bestrijden. Certificering, accreditering en visitatie moeten zorgen voor solide procedures die fouten kunnen voorkomen.

Strafmaatregelen
Als fouten eenmaal gemaakt zijn, treedt een ander systeem in werking. Een bureaucratisch en straffend systeem dat fouten moet opsporen, aan de kaak moet stellen en de daders moet straffen. Zoals ons justitiële systeem. Maar dan met behulp van tuchtraden en de inspectie en lijstjes slechte en goede ziekenhuizen. Het is zeer de vraag of zo’n systeem werkt om fouten te voorkomen. Het is in ieder geval geen systeem waar je veel van leert.

Leren en ontwikkelen in de zorg kan nog wel beter. We weten dat de beste manier om te leren het simpele mechanisme is van het registreren van de resultaten om die vervolgens terug te koppelen aan degene die de resultaten boekt, als het even kan vergeleken met anderen in dezelfde positie, teneinde na te denken over het verbeteren van die resultaten. Zo voeden we onze kinderen op, zo richten we ons onderwijs in en zo leren we zelf.

Leeromgeving
Is de zorg zo’n leeromgeving? Meten en verzamelen we informatie over uitkomsten van zorg? Aggregeren we die op niveau van hulpverlener, team of zorgorganisatie? En analyseren we die resultaten binnen het zorgteam met als doel het verbeteren van de resultaten door het verbeteren van zorgprocessen? Nauwelijks. Dus dat is het eerste wat een stuk beter kan.

Dan de systemen van buiten de zorg zoals de tuchtraad en de inspectie. Die bevorderen ook niet echt het lerend vermogen in de zorg. Integendeel. Ze bevorderen defensief gedrag en bureaucratie.

Omgaan met fouten
We kunnen ook anders met fouten omgaan. De meeste fouten in de zorg zijn niet het gevolg van één slecht mens, maar van een combinatie van kleine fouten in het systeem die elkaar versterken en die een behoorlijk zorgvuldige analyse vergen om te begrijpen waar in het systeem de fout gemaakt is. Het percentage fouten waarbij er een duidelijk identificeerbare dader is, lijkt me miniem. En als die dader er wel is, dan is het strafrecht of tuchtraad een juiste reactie.

Foute systemen
De meeste fouten zijn echter het gevolg van foute systemen die je niet verandert door strafmaatregelen. Waarom dan toch iets in stand houden dat doet alsof fouten in principe het gevolg zijn van een slechte hulpverlener of slechte organisatie? Is het niet beter om dergelijke fouten, ik zou bijna zeggen, in een sfeer van vergevingsgezindheid, te analyseren? Zorgvuldig en volledig en anoniem door een onafhankelijke commissie, zonder strafrechtelijke gevolgen voor daders. Om de resultaten daarvan te publiceren en met elkaar te bespreken zodat iedereen zijn voordeel kan doen met de analyse en de aanbeveling.

Vergelding
Ik besef me dat een dergelijke oplossing tekort doet aan de behoefte van vergelding. Maar er is vast iemand die in staat is om op een rechtvaardige manier beide aspecten van vergelding en leren intelligent te combineren.

Door: Jan Walburg
Raad van toezicht Altrecht. Sinds 2003 voorzitter raad van bestuur van het Trimbos Instituut.

Bron:
Skipr

 

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
big-register

BIG register ondoorzichtig

Consumenten moeten makkelijker in het specialistenregister (BIG-register) kunnen opzoeken of en hoe hun zorgverlener staat ingeschreven. Dit is nu vrijwel onmogelijk, omdat voor het achterhalen persoonlijke gegevens van de zorgverlener nodig zijn. De Consumentenbond wil dat het Ministerie van Volksgezondheid het register vereenvoudigd en toegankelijk maakt.

Zolang het BIG-register niet goed werkt kunnen consumenten mogelijke misleiding niet zelf achterhalen. De Nederlandse Zorg autoriteit (NZa) liet 4 november 2010 weten dat nog steeds tandartsen zich ten onrechte uitgeven voor orthodontist. De toezichthouder geeft de overtreders 14 dagen de tijd dit recht te zetten en maakt anders mogelijk hun namen bekend. Van de Consumentenbond hadden de namen van de onderzochte tandartsen al eerder openbaar mogen worden. Naast het aanpassen van het register wil de bond dat alle zorgverleners hun registratienummer zoveel mogelijk zichtbaar maken op praktijk, website of briefpapier.

Steekproef
De Consumentenbond nam onlangs een steekproef onder bijna 70 orthodontisten. Bij tweederde was niet te achterhalen of en hoe ze ingeschreven staan in het register. Aanleiding voor deze steekproef was het onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) naar mogelijke misleiding door tandartsen. Orthodontisten veranderden hun registratie naar ‘tandarts’ om zo hogere tarieven voor hun behandeling te berekenen.

Bron:
Consumentenbond

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit

Tandheelkunde UMC St Radboud biedt beste opleiding van Nederland

In het jaarlijkse onderzoek naar de beste studies van weekblad Elsevier staat de Radboud Universiteit Nijmegen (RU) op de eerste plaats. Hoogleraren en universitair hoofddocenten beoordeelden de opleiding Tandheelkunde zelfs als de beste studie van Nederland. Studenten zelf geven aan dat zij bij Tandheelkunde goed worden voorbereid op het werken als tandarts in de praktijk.

Bron:
Elsevier

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Keuze

Kies jij voor jezelf?

“Ik zie er geen gat meer in, het tandsteen komt mijn neus uit, ik voel me vastgelopen, ik voel me niet gewaardeerd, ik heb het idee dat ik meer kan, de gedachte dat ik dit tot mijn 65-ste moet doen benauwd me”.

Herken jij je in een van deze uitspraken? Overheerst de twijfel, de onzekerheid en het gevoel je ei niet kwijt te kunnen? Het kan frustrerend zijn te bemerken dat je talenten onvoldoende tot uiting kunnen worden gebracht. En laten we eerlijk zijn: Dat komt de motivatie om ’s morgens fris en fruitig je behandelkamer binnen te stappen niet ten goede. En daarmee veelal ook niet de kwaliteit van handelen.

Balans opmaken
Het bewustzijn dat je een verandering wilt aanbrengen in je huidige situatie neemt de overhand. De hoogste tijd om de balans op te maken. En daar heb je lef voor nodig. Want wat als blijkt dat je doet wat je eigenlijk helemaal niet wilt doen? Durf je dan te veranderen? Als je echt wilt veranderen, is het belangrijk om na het onderzoeken van de huidige situatie doelen te stellen, ideeën te verzamelen, een plan van aanpak te maken en (het allerbelangrijkste); actie te ondernemen.

Flow
Maar voordat je overgaat tot het doen wat je echt wilt, zul je bij jezelf te rade moeten gaan waar jouw passie ligt. Het is essentieel om te weten waar jij enthousiast van wordt maar vooral ook hoe je dit kunt vertalen naar een duidelijk en betekenisvol doel. Het gaat hierbij om het omzetten van passie in werk wat voor jou zinvol is en waar je trots op bent. Ken je het gevoel ergens geconcentreerd mee bezig te zijn en je één te voelen met de activiteit? Het besef van tijd vervaagt en je hebt geen angst om te falen. Deze staat van zijn wordt ook wel “flow” genoemd. Je lijkt in een stroom te zitten waarbij het allemaal vanzelf gaat. Bovendien geeft het je een gevoel nuttig bezig te zijn. Het kan goed zijn om voor jezelf na te gaan bij welke werkzaamheden jij in een flow belandt en hoe je voor jezelf meer van dit soort momenten kunt creëren. Binnen je beroep of daarbuiten.

Herontdek jezelf
Andere vragen die je jezelf zou kunnen stellen zijn: Wat deed ik het liefst als kind? Hoe was ik destijds en wat wilde ik worden? Vaak blijkt dat we als kind heel goed weten wat we willen en doen waar we goed in zijn. Niet zelden raken we dit kwijt en richten we ons steeds meer op dingen die niet van binnenuit komen maar van buitenaf zijn opgelegd. Je kunt jezelf afvragen wat jij in de loop van de jaren bent kwijtgeraakt. Een effectieve manier om de mooie kanten van jezelf en hiermee ook je ontwikkelingsmogelijkheden weer te herontdekken is door het invullen van een Kernkwadrant. Het beroemde kwadrant van Ofman ziet er als volgt uit:

De basis van dit veelgebruikte model is dat bij iedereen aangeboren (en te ontwikkelen) kernkwaliteiten aanwezig zijn. Niet te verwarren met vaardigheden, die aan te leren zijn. In het kwadrant staat naast de kwaliteit de valkuil, (een te ver doorgeslagen kwaliteit die vaak weerstand oproept), de uitdaging (het positief tegenovergestelde van de valkuil, een latente kwaliteit) en de allergie (het negatief tegenovergestelde van de kernkwaliteit). Vaak is een allergie dat waaraan je je ergert bij anderen.

Je kernkwadrant in beeld
Door de verschillende kwadranten voor jezelf in te vullen, kun je op eenvoudige wijze het “ontbrekende” kwadrant voor jezelf verduidelijken. En wie weet leidt het feit dat je je groen en geel ergert aan de onverschilligheid van je collega tot hét inzicht in jouw kernkwaliteit! Het model van Ofman is een fantastisch instrument wat op veel manieren ingezet kan worden. Is het niet voor het ontdekken van je eigen kwaliteiten dan wel voor je valkuilen en uitdagingen. Allemaal belangrijke onderdelen die meespelen bij het bereiken van jouw doel.

Van binnenuit
Bij het bereiken van dit doel is het essentieel dat je wens om te veranderen van binnenuit komt en niet van buitenaf. Want stel dat je iets anders wilt gaan doen omdat je het niet kunt vinden met je collega-tandarts of mondhygiënist, dan betekent dit dat de energie om iets nieuws te zoeken wegvalt als deze collega opeens je beste vriend wil worden. Je motivatie om een andere werkplek te zoeken kwam immers voort uit onvrede. Met andere woorden: Je maakt jezelf dus wel heel kwetsbaar als je je bij het realiseren van je doelen afhankelijk maakt van een ander. Dit wil niet zeggen dat onvrede geen aanleiding tot verandering mag zijn. Maar reactieve keuzes blijken zelden op te leveren wat JIJ echt wilt omdat je daar onvoldoende naar gekeken hebt. Een (loopbaan)coach kan je helpen inzicht te krijgen in wat jouw talenten zijn en hoe je deze zo goed mogelijk in de praktijk kunt brengen. Want uiteindelijk draait het om DOEN. Doen, vallen, leren en weer opstaan totdat je bent waar je zelf voor gekozen hebt. Kies jij voor jezelf?

Over de auteur
Romy Schiphouwer is communicatiedeskundige, coach, trainer, mondhygiënist en oprichter van MijnPalet Coaching en Training  Met MijnPalet legt zij de focus op het hervinden van de eigen keuzevrijheid. Haar overtuiging is dat iedereen een pakket kwaliteiten en talenten heeft meegekregen om te doen wat het beste bij hem of haar past. Soms zijn er overtuigingen of gevoelens die belemmerend kunnen werken en waardoor iemand niet uit de verf komt. Het is de passie van MijnPalet om mensen inzicht te geven in dit proces en hulp te bieden bij het naar buiten brengen van hun werkelijke Ik. Het hervinden van zelfvertrouwen, individualiteit en onafhankelijkheid staat bij MijnPalet dan ook voorop. Doen wat je wilt en op een manier die bij je past lijkt misschien niet voor iedereen weggelegd. Het geeft enorm veel voldoening om elke keer weer te kunnen laten inzien dat het wél kan!

Bron:
D. Ofman, Hé, ik daar…?! Kosmos Uitgevers
M. Lingsma en A. Boers, Help! Ik ontplooi mijn talent, Multi Media Coach BV
T. Peeman, Heb lef durf te veranderen, Uitgeverij Nelissen

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit

Nederland krijgt een Nationaal Kwaliteitsinstituut Gezondheidszorg

Het demissionaire kabinet heeft 28 mei ingestemd met de plannen van minister Ab Klink (Volksgezondheid) voor het instituut dat de kwaliteit van de zorg moet vergroten en tegelijk moet voorkomen dat onnodig kosten worden gemaakt.

De nieuwe organisatie moet de ontwikkeling van richtlijnen bevorderen en gaat resultaten over de zorg openbaar maken, bijvoorbeeld de sterftecijfers van ziekenhuizen of het percentage infecties na een operatie.

Het nieuwe instituut kan verder beoordelen of behandelingen wel veilig en doelmatig worden uitgevoerd.
Nu worden die taken nog gedaan door onder meer de Inspectie voor de Gezondheidszorg, het College voor Zorgverzekeringen, de Nederlandse Zorgautoriteit en de Regieraad. Volgens het ministerie is er nog genoeg te verbeteren. Zo houden artsen zich niet altijd de richtlijnen voor bepaalde behandelingen en soms zijn die richtlijnen er ook nog niet.

Bron:
Nu.nl

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
NZa waarschuwt mondzorgpraktijken die vullingen verkeerd declareren

Hooglereaar waarschuwt voor extreme wensen patiënt bij tandarts

Hoogleraar tandheelkunde A. de Jongh waarschuwt tandartsen niet in te gaan op ‘extreme wensen’ van patiënten. Volgens hem is één op de tien mensen die uitgebreide behandelingen aan de tanden laat ondergaan – zoals rechtzetten van tanden – lijder aan het Body Dysmorfic Disorder (BDD) of dysmorfobie.

Dat schrijft de Amsterdamse hoogleraar tandheelkunde A. de Jongh in een reviewartikel. De Jongh stelt dat een bezoek aan de psycholoog met dysmorfobie wellicht beter is dan een behandeling bij de tandarts. Mensen die lijden aan BDD vinden zichzelf lelijk, misvormd of onaantrekkelijk. Na een behandeling bij een tandarts zijn zij niet tevreden en blijven zij terugkomen voor verdere behandelingen. Dysmorfobie is een psychiatrische afwijking in de westerse wereld waaraan een op de vijftig mensen lijdt.

Bron:
QP Tandheelkunde, maart

 

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit