Behandeling tandvleesontsteking vermindert ook andere gezondheidsklachten

Patiënten met diabetes type 2 hebben vaker ernstig ontstoken tandvlees dan gezonde mensen. Dat blijkt uit onderzoek van UMCG-promovendus Hendri Susanto. Het is een extra aanwijzing dat er een verband bestaat tussen tandvleesontsteking en de algemene gezondheid. Wie gezond van lijf en leden wil blijven, doet er goed aan zijn tanden zorgvuldig te poetsen.

Wederzijdse beïnvloeding
Tandvleesontsteking (parodontitis) ontstaat door bacteriën in de tandplaque die het tandvlees doen zwellen. Onbehandeld kan dit leiden tot loszittende tanden en tandverlies. Parodontitis kan ziektes als diabetes type 2, reumatoïde artritis en hart- en vaatziekten verergeren – en andersom. De wederzijdse beïnvloeding wordt veroorzaakt door het transport van bacteriën door het lichaam en eiwitten die ontstekingen veroorzaken (‘ontstekingsfactoren’).

Indonesische bevolking
Over de precieze samenhang tussen parodontitis en andere ziekten is nog het nodige onduidelijk. Ook is er nog weinig onderzoek gedaan onder Aziatische populaties. UMCG-promovendus Hendri Susanto bracht daarom de samenhang tussen parodontitis en andere gezondheidskenmerken in kaart onder de Indonesische bevolking. Hij laat zien dat Indonesische patiënten met diabetes type 2 vaker en ernstiger parodontitis hebben dan gezonde Indonesiërs. Ook stelt hij vast dat c-reactief eiwit (CRP) een rol speelt bij ziekten die met parodontitis samenhangen, en dat de hoeveelheid CRP in het lichaam afneemt wanneer parodontitis wordt behandeld. Wanneer parodontitis effectief wordt bestreden, wordt ook diabetes type 2 beter behandelbaar, worden reumatische klachten minder en neemt het risico op hart- en vaatziekten af.


Promotie
Datum: 17 oktober 2012, 11.00 uur
Locatie: Aula Academiegebouw Rijksuniversiteit Groningen
Adres: Broerstraat 5 te Groningen
Promotor: prof.dr.F. Abbas, prof.dr. A. Vissink en prof.dr. P.U. Dijkstra
Hendri Susanto: Periodontitis as inflammatory burden to systemic diseases

Curriculum Vitae
Hendri Susanto (Indonesië, 1976) studeerde Tandheelkunde te Yogyakarta in Indonesië. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Tandheelkunde van de Gadjah Mada Universiteit, Yogyakarta, waar hij werkt als docent, en in samenwerking met het Centrum Tandheelkunde en Mondzorgkunde en de afdeling Mond-Kaak- en Aangezichtschirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd mede gefinancierd uit een Bernouilli-beurs van de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van het proefschrift luidt: “Periodontitis as inflammatory burden to systemic diseases”.

Bron:
UMCG


Lees meer over: Kennis, Onderzoek

Plaatselijke verdoving zet zenuwcel aan tot zelfvernietiging

Plaatselijke verdovingsmiddelen zetten een mechanisme in gang waarbij zenuwcellen zichzelf vernietigen. Dit kan leiden tot zenuwschade.

Stevens wilde achterhalen hoe die zenuwschade ontstaat. Hij toont aan dat alle gangbare plaatselijke verdovingsmiddelen een soort zelfmoordmechanisme van zenuwcellen in gang zetten. Om de kans op deze schade te beperken, worden plaatselijke verdovingsmiddelen vaak met andere middelen gemengd. Het merendeel van deze middelen is onschadelijk. Stevens spoorde twee middelen op die de zenuwschade verergerden. Het onderzoek is uitgevoerd in celculturen, maar Stevens raadt nu al aan om deze middelen niet bij plaatselijke verdoving te gebruiken.

Promotie
31 oktober, 14.00 uur
Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 229-231, 1012 EZ Amsterdam

Spreker: Dhr. M.F. Stevens
Promotor: dhr. prof. dr. M.W. Hollmann

Bron:
Universiteit van Amsterdam

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Pijn | Angst, Thema A-Z

Vaker mondkanker bij vrouwen

Promovenda Manon Weijers vergeleek twee patiëntengroepen met mondkanker met elkaar in de periode 1990-1994 en 2000-2004. Haar belangrijkste ontdekking is dat het aantal vrouwen met mondkanker in die perioden relatief is toegenomen. De gemiddelde leeftijd van de patiënten is gelijk gebleven. In beide groepen kwam mondkanker vooral voor op de tong en de mondbodem. In de patiëntengroep uit 2000-2004 zaten relatief meer patiënten die – op het moment van de diagnose – een kleine tumor hadden. Het is onduidelijk of deze bevinding ook leidt tot betere overlevingskansen.

Terugkeer
Nadat de chirurg een tumor verwijdert, onderzoekt de patholoog deze onder de microscoop. Deze kijkt onder andere of de snijranden vrij zijn van kankercellen. Ook wordt er gekeken of er dysplasie (een mogelijk voorstadium van kanker) in de slijmvliesranden aanwezig is. Patiënten met zelfs milde en matige dysplasie, in het slijmvlies rond de tumor, hebben – na het verwijderen van de tumor – een grotere kans dat de tumor terugkeert dan patiënten met slijmvliessnijranden zonder dysplasie, zo stelt Weijers in haar promotieonderzoek.

Aanvullend
Weijers onderzocht onder de microscoop opnieuw het tumorweefsel van patiënten met tong- of mondbodemkanker. Dit waren patiënten met tumorvrije snijranden die daarna nog minimaal vijf jaar regelmatig voor controle terugkwamen. Weijers adviseert artsen daarom patiënten met milde en matige dysplasie in de snijranden aanvullend te behandelen. Dit gebeurt nu alleen nog maar bij ernstige dysplasie.

Zevende plaats
Hoofd-halskanker is de zevende meest voorkomende kanker wereldwijd. Alleen al voor mondkanker zijn er in het jaar 2000 wereldwijd rond de 250.000 nieuwe gevallen bij gekomen.

Promotie
29 oktober 2012, 13.45 uur
Locatie: Vrije Universiteit te Amsterdam, Aula (hoofdgebouw), De Boelelaan 1105, Amsterdam  
Spreker: mevr. M. Weijers
Promotorprof: dr. I. van der Waal

Bron:
ACTA



Lees meer over: Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Onderzoek, Thema A-Z
internet

Betrouwbaarheid online gezondheidsinformatie moeilijk te bepalen door consument

Ruim de helft van de Nederlanders kan moeilijk bepalen of de bron van de online informatie over ziekte en gezondheid betrouwbaar is. Ook vinden circa vier op de tien Nederlanders dat de gevonden informatie vaak tegenstrijdig is. Verontrustend is dat één op de vijf Nederlanders na het lezen van online gezondheidsinformatie angstiger is geworden. Zo blijkt uit de ZegelGezond Monitor 2012, een onderzoek onder ruim 1000 Nederlanders.

ZegelGezond wil weten hoe Nederlanders omgaan met online gezondheidsinformatie. Bezoeken Nederlanders eerst de dokter of Google? Hoe bepalen ze de betrouwbaarheid van een website? Welk effect heeft online gezondheidsinformatie op de bezoeker? Wat gaat er goed en wat kan er beter?

Internet belangrijke bron gezondheidsinformatie
Driekwart van de Nederlanders zocht het afgelopen jaar online naar antwoord op een vraag over zijn of haar gezondheid. Ook speelt online gezondheidsinformatie een belangrijke rol als aanvullende informatiebron voor bezoeken aan de zorgverlener, zowel vooraf (35 procent) als achteraf (38 procent). Ruim de helft van de Nederlanders kan echter moeilijk bepalen of de bron van de online informatie over ziekte en gezondheid betrouwbaar is. Ook vinden circa vier op de tien Nederlanders dat de gevonden informatie vaak tegenstrijdig is.

Het onderzoek
De ZegelGezond Monitor 2012 is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy in samenwerking met de Universiteit Twente. De monitor zal jaarlijks verschijnen. De onderzoeksgroep vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking.

Over ZegelGezond
ZegelGezond helpt mensen snel en gemakkelijk de beste gezondheidsinformatie op het internet te vinden. ZegelGezond plaatst een zegel met rapportcijfer van vak- en publieksexperts op deelnemende websites. Zo kan iedereen deze websites herkennen. Websites die voldoen aan ruim 60 spelregels komen in aanmerking voor het zegel. Daarnaast heeft ZegelGezond een zoekmachine, waarmee het publiek direct kan zoeken naar informatie op de aangesloten websites. Stichting ZegelGezond Nederland heeft een maatschappelijke taak en doelstelling en heeft geen winstoogmerk.


Bron:
ZegelGezond

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
prikaccidenten

Richtlijn prikaccidenten

Landelijke Richtlijn Prikaccidenten van het RIVM, april 2007.


Download brochure rivm-landelijke-richtlijn-prikaccidenten-april-2007.pdf
Lees meer over: Kennis, Richtlijnen

Onderscheiding voor hoogleraar De Bont

Prof. dr. Lambert de Bont ontving op vrijdag 28 september een Koninklijke Onderscheiding uit handen van de burgemeester van Loppersum en is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau, schrijft Groningen Dichtbij.

Lambert de Bont heeft verschillende functies in de Tandheelkunde vervult. In 1994 werd hij benoemd tot hoogleraar Mondziekten en Kaakchirurgie van het UMCG. Daarnaast was hij bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Mondziekten en Kaakchirurgie.
Sinds 1993 was hij lid van het Capaciteitsorgaan voor Medische en Tandheelkundige Vervolgopleidingen. Vanaf 1994 was hij lid van het Centraal College voor Tandheelkundig Specialisten van de Nederlandse Maatschappij ter Bevordering der Tandheelkunde.

Bron:
Groningen Dichtbij

Lees meer over: Kennis

Ivoren Kruis ontwikkelt app voor bevorderen therapietrouw

In het najaar introduceert het Ivoren Kruis een app voor het bevorderen van therapietrouw bij adviezen voor mondgezondheid.

Op maat
Patiënten blijken adviezen van hun tandheelkundig zorgverlener niet altijd op te volgen. Ook blijkt dat het zonder geholpen herinnering lastig is de adviezen consequent over een langere periode uit te voeren. De app geeft patiënten daarom advies op maat. Elke patiënt krijg daarvoor een specifieke code van zijn zorgverlener. De adviezen kunnen worden herhaald en opnieuw worden opgevraagd waardoor therapietrouw wordt bevorderd.

Advies
Het initatief van het advies kan uitgaan van de tandheelkundige organisatie, maar de app kan ook de patiënt aansporen advies in te winnen bij zijn behandelaar. De app geeft persoonlijk advies over dagelijks preventieve handelingen: poetsen, stokeren, flossen, ragen, spoelen, voeding en tongschrapen.

Bron:
Ivoren Kruis



Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
internet

Klanten werven en behouden via e-marketing

Welke e-marketing activiteiten zet u in voor werven én behouden van uw patiënt? Lees de column van Cees Hoogerheide, adviseur e-marketing en communicatie.

Tweet: ‘@caricevhouten tandarts. #bang’. Even later: ‘@caricevhouten De tandartservaring van mijn taxichauffeur’. Weer wat later: ‘@caricevhouten Als ik over een paar uur niet twitter is het niet goed gegaan’. Nou zal deze door mij gewaardeerde actrice als fervent twitteraarster best een beetje doorslaan in haar angst voor de tandarts maar daar gaat het hier niet om. Het is het communicatiemiddel dat wordt gebruikt.

Patiënten werven en behouden door kwaliteit en service te leveren en vervolgens een goed gevoel geven. Doe ik al, hoor ik u denken, maar hoe doet u dat? Niet de inhoudelijke kennis maar de totaalbeleving van de patiënt daar draait het om. En communicatie is binnen dat aspect een cruciaal onderdeel.

Verzamelen
Voor zover u hierover nog niet beschikt, start met het verzamelen van aanvullende relevante data van uw patiënten zoals e-mailadressen, facebook en twitter accounts. Zorg er voor dat u op juiste wijze via Google Places en Bing makkelijk te vinden bent en hoog in de lokale ranking terecht komt. Stuur wervingsacties ook naar uw bestaande patiëntenbestand. Nieuws wordt met collega’s, kennissen, vrienden en familie, ‘friends’ en ‘likes’ gedeeld.

Twitter
Open een twitteraccount voor uzelf en een aantal medewerkers, ‘act personal’. De patiënt twittert nog niet? Moedig het aan en laat uw followers groeien. Van openingstijden tot aanbiedingen van speciale behandelingen, tal van mogelijkheden liggen binnen bereik. Reken maar dat leveranciers u binnenkort benaderen om samen met u tot synergy te komen. Tip: Verdeel tweets over de dag of de week. Veel attentiewaarde gaat verloren door een diarree van berichten over followers uit te storten.

Facebook
Facebook kent in Nederland 3,5 miljoen gebruikers en heeft een penetratie van 26% van de online populatie en is nog steeds groeiende. Laat uw patiënten uw Facebook account ‘liken’ en volgen. Het helpt zeker mee aan de totaalbeleving van uw patiënt.

E-mailmarketing
E-mailmarketing is nog steeds het best scorende medium in e-marketing. Maak het u gemakkelijk door d.m.v. een professionele e-mailclient uw nieuwsbrieven te versturen, te analyseren en uw e-maillijsten te perfectioneren. Zorg er voor dat uw website dynamisch is en blijft. Houdt naast uw website regelmatig een blog bij waar u dieper op technische of medische details ingaat.

Lokale evenementen
U komt dichterbij de patiënt te staan door aan lokale evenementen deel te nemen. Organiseer boeklanceringen of een wijnproeverij eens een keer niet bij uw Rotary club, maar maak ze toegankelijk voor uw patiënten. Ooit een tandartspraktijk op de braderie gezien? Als een patiënt het gevoel heeft dat hij niet goed wordt behandeld heeft hij tal van mogelijkheden om zijn onvrede via social media, in familie/vriendenkring en blogs te ventileren. Maar het omgekeerde is ook het geval! Waardeer patiënten en maak ze belangrijk, wees relevant en transparant, u krijgt er hun vertrouwen voor terug.

Tijdens het lezen van dit artikel heeft u vast een aantal keren gedacht ‘dat is nogal wat en daar heb ik al helemaal geen tijd voor’. Dat is juist, maar bedenk dat veel te automatiseren is en een kwestie van discipline en regelmaat zeker z’n vruchten af zal werpen. Daarnaast is er nog altijd de mogelijkheid uw social media management uit te besteden. Maak een goed communicatieplan voordat u aan e-marketing begint en vergeet vooral niet uw medewerkers er bij te betrekken.

Door:
Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als adviseur e-marketing en communicatie deelt hij graag z’n kennis in de dentale wereld. 

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen

Acute medische situaties in de tandartspraktijk

Acute medische situaties komen zelden voor in de tandheelkundige praktijk en zijn meestal onverwacht. Er kunnen echter wel voortekenen zijn.

Hoogleraar intensive care geneeskunde Armand Girbes sprak op het congres ‘Medische aspecten van de tandheelkundige praktijk’ over acute medische situaties bij ogenschijnlijk gezonde, en bij (chronisch) zieke patiënten.
Girbes:“Van een tandarts of mondhygiënist kan niet hetzelfde worden verwacht als van een arts op de intensive care afdeling van het ziekenhuis. Door adequaat te handelen kan de tandarts of mondhygiënist wel het verschil maken voor de levensbedreigende situatie waarin de patiënt zich bevindt.”

Een simpele benadering kan worden toegepast:
A: ademweg vrij maken
B: breathing oftewel ventilatie
C: circulatie
Handelingen als de ‘Jaw Thrust’ en de ‘Head-tilt chin lift’  kunnen het verschil maken tussen voldoende ademhaling en overleven versus een dodelijk zuurstoftekort.

AED
Een AED apparaat in de praktijk, is volgens Girbes zeker aan te raden. Het apparaat is redelijk eenvoudig toe te passen en kan het verschil betekenen tussen (over)leven en dood. Bij een acute hartstilstand is de winst te boeken door vroeg gebruik van een AED veel groter dan door hartmassage. Door ventrikelfibrilleren bij een acute hartstilstand is het spoedig herstel van de (gecoördineerde) hartactie door de elektrische defibrillatie, met herstel van de bloeddruk en bloeddoorstroming, waarschijnlijk het meest beslissende element voor de overleving.
In een klein land zoals Nederland zijn de hulpdiensten dichtbij, de tandarts/mondhygiënist hoeft daarom maar een korte tijd te overbruggen tot de hulp komt.

Zwangerschap
Bij chronische ziekten dient u op de hoogte te zijn van de interactie van de medisch-tandheelkundige behandeling. U moet een risico-inschatting maken, voorbereidingen treffen of voorbereid zijn, de voorgeschiedenis van uw patiënt kennen, en over een zorgvuldig ingevulde gezondheidsvragenlijst beschikken.
Bij medische acute situaties, is er vaak wel tijd en simplificeer. Wanneer er geen tijd te verliezen is dan is het ABC toepasbaar en bel 112.
Bij zwangerschap dient men rekening te houden met het Supine hypotensive syndrome. Door het achterover leggen van de stoel kan de foetus in de uterus drukken op de v. cava inferior. Hierdoor kan de aanstaande moeder het bewustzijn verliezen door onvoldoende bloedtoevoer aan het hart. De oplossing is de stoel meer overeind te zetten.

Stabiele behandeling
Bij patiënten met een chronische aandoening die potentieel een risico vormt voor vitale functies, is het adagium dat een optimale (medische) stabiele behandeling wenselijk is, voordat met de tandheelkundige ingreep wordt begonnen.
Wanneer een patiënt zich bijvoorbeeld presenteert met toenemende kortademigheid of toenemende verminderde inspanningstolerantie door pijn op de borst (instabiele angina pectoris) dan moet uitstel van een tandheelkundige ingreep ernstig worden overwogen. Het is dan beter dat de patiënt eerst door een behandelend medisch specialist of huisarts optimaal wordt ingesteld op medicatie voordat hij een therapeutische ingreep ondergaat.
Datzelfde geldt voor een patiënt, die bekend is met astma en progressief piepende ademhaling.
En voorzichtigheidshalve is een goede insteek: ‘bij twijfel niet inhalen’.

Aangeraden site: www.erc.edu

Door: Maja Faasen
Bron: Verslag door dental INFO van het congres Medische aspecten van de tandheelkundige praktijk, mei 2012.

Prof. dr. Armand R.J. Girbes is hoogleraar intensive care geneeskunde in VU medisch centrum en werkzaam als intensivist/medicus practicus. Hij is tevens hoofd van de afdeling intensive care (IC) volwassenen. Hij vervult diverse (inter)nationale functies op het gebied van opleiding, onderzoek en kwaliteit op IC gebied. Met meer dan 250 (inter)nationale voordrachten op uitnodiging en ruim 160 peer reviewed PubMed publicaties beweegt hij zich actief in de internationale IC gemeenschap. Eén van zijn beste vrienden is tandarts die hem in grote lijnen op de hoogte probeert te houden van wat van belang is voor de tandarts.




Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

Zoektocht naar het geheim van excellentie

Een excellente paramedicus is gemotiveerd en communicatief vaardig. Een onderzoek door de Hanzehogeschool Groningen moet meer factoren aan het licht brengen die leiden tot excellentie.

Logopedist Inge Wijkamp is projectleider en onderzoeker in het onderzoek ‘Profiel voor een excellente professional’ van de Hanzehogeschool Groningen. Ze zoekt antwoorden op vragen als: wat zijn kenmerkende eigenschappen van iemand die zijn vak excellent uitvoert, hoe uit zich dit in professionele prestaties en welke factoren hebben invloed gehad op iemands ontwikkeling om dit niveau van beroepsuitoefening te bereiken? En: Verschillen deze kenmerken, prestaties en factoren per beroepsgroep of zijn er generieke factoren aan te wijzen?

Conceptprofiel
Aan het project doen vijf ‘schools’ van de Hanzehogeschool mee, waaronder de gezondheidsstudies. Wijkamp onderzoekt welk profiel een excellente paramedicus heeft.
Op dit moment ligt voor deze beroepsgroep een conceptprofiel klaar. Dit is ontstaan na drie discussierondes met in totaal 21 paramedici uit verschillende focusgroepen. Hierin zaten bijvoorbeeld mondhygiënisten, logopedisten, fysiotherapeuten en radiologen.

Wijkamp: “Tijdens het laatste onderdeel van het onderzoek leggen we het conceptprofiel ter bevestiging voor aan een team van experts. Dit zijn personen die niet per se zelf werkzaam zijn in een van de paramedische disciplines, maar wel een band met of een beeld van het werkveld hebben. We denken aan coördinatoren van (paramedische) afdelingen/leidinggevenden, beleidsmakers, zorgverzekeraars en praktijkmanagers. Mensen die vakoverstijgend bezig zijn. Bij elkaar hebben we zo’n dertig mensen bereid gevonden.”

Ontwikkelingsmonitor
Zodra het profiel voor de excellente paramedicus helder is, wordt het geïntegreerd in een digitaal onderwijssysteem, de ontwikkelingsmonitor genoemd. Na de zomer moet dat klaar zijn. Met de ontwikkelingsmonitor kan niet alleen de student zichzelf beoordelen, maar kunnen ook leerkrachten en medestudenten hem beoordelen. “Zo wordt snel duidelijk welke competenties een student al heeft om een excellente paramedicus te worden en over welke hij nog niet beschikt. Excellente studenten kunnen zo ook een uitdaging vinden. Op de hogeschool zelf kan de student vervolgens veel aanvullende scholing volgen. Soms ook zal hij het buiten de deur moeten zoeken.” De ontwikkelingsmonitor is in beginsel bedoeld voor de studenten. “Maar”, zegt Wijkamp, “iedereen is nieuwsgierig. Beroepsverenigingen hebben interesse, regulier onderwijs en ook veel bedrijven.”

Resultaten
Wijkamp kan nu al zeggen dat communicatieve vaardigheid wordt gezien als een belangrijke competentie voor een excellente professional. “Dit is ook in de literatuur te vinden. Ook wordt ‘gemotiveerd zijn’ vaak genoemd als eigenschap van een excellente paramedicus. Dus het werk is tevens hobby van de excellente paramedicus. Veel zaken die naar voren komen bij het onderzoek onder paramedici komen overeen met de resultaten bij andere beroepsgroepen. Maar er zijn ook verschillen, bijvoorbeeld op het vlak van ICT. Wijkamp: “We hopen dat hetgeen uit de profielen naar voren komt, wordt geïntegreerd in de studies. Want we willen heel graag een kwaliteitsverbetering.”

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist



Lees meer over: Kennis, Onderzoek

Suiker in frisdrank maakt kinderen dik

Kinderen die limonade met suiker drinken komen sneller aan dan kinderen die limonade met zoetstof drinken. Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam bij ruim 600 Nederlandse kinderen van 5 tot 11 jaar. Het onderzoek werd geplaatst in het  medisch-wetenschappelijke tijdschrift The New England Journal of Medicine.

De onderzoeksresultaten laten zien dat suiker in drankjes ongemerkt tot een hoger gewicht kan leiden. Kinderen met overgewicht krijgen in hun latere leven vaker hart- en vaatziekten dan kinderen met een gezond gewicht.

De helft van de kinderen kreeg voor de ochtendpauze een blikje limonade met suiker, de andere helft kreeg een zelfde blikje limonade met zoetstof. Wie welk soort kreeg werd geheim gehouden. De kinderen die de suikervrije limonade hadden gedronken waren na anderhalf jaar een kilo minder zwaar dan de kinderen die de limonade met suiker dronken.

De onderzoekers geven kraanwater als beste alternatief aan voor de suikerhoudende dranken.

Lees meer over: Kennis, Onderzoek

Maastricht overspoeld met mondhygiënisten

Vanaf aankomende donderdag wemelt het in Maastricht van de mondhygiënisten. De NVM viert daar dan haar 45-jarig bestaan met een groots lustrumcongres.

Persbericht
De (regionale) pers ontving onderstaand persbericht van de NVM.

Vanaf aankomende donderdag wemelt het in Maastricht van de mondhygiënisten. Al deze ca. 500 mondzorgprofessionals zijn natuurlijk te herkennen aan hun stralende glimlach en een frisse en gezonde mond. Waarom zijn al deze mondhygiënisten in de stad? Om het 45-jarig bestaan van de beroepsvereniging te vieren. Dit doen zij met een 3-daags vakinhoudelijk congres en expo in het MECC, een feestelijke ontvangst op het gemeentehuis, een dinnercruise op de Maas en een spetterende feestavond in het Kruisherenhotel.

Heeft u dus een vraag over uw mondgezondheid? Grote kans dat u hier antwoord op krijgt wanneer u een willekeurig persoon (met stralende glimlach) hierover aanspreekt in de stad… Of een bezoek brengt aan de ‘dental car’ op de Markt op donderdag 27 september van 10.00 – 18.00 uur, waar u een mondcheck en advies ontvangt. Maar u kunt natuurlijk ook gewoon een afspraak maken bij een mondhygiënist bij u in de buurt. Vooral voor het voorkomen van problemen in de mond kunt u terecht bij de mondhygiënist. Deze professional coacht u voor een leven lang een gezonde mond. Overigens is ook de behandeling van problemen in de mond (bloedend tandvlees, slechte adem, gaatjes) bij de mondhygiënist in goede handen. Wist u dat het ook erg belangrijk is om een gezonde mond te hebben wanneer u zwanger bent, aan diabetes lijdt en/of hartproblemen heeft? Uw mondhygiënist kan u vertellen waarom. U vindt een mondhygiënist bij u in de buurt via www.mondhygienisten.nl. Voor een bezoek aan de mondhygiënist heeft u overigens geen verwijzing nodig en de behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar.

Red Dress Day
Zaterdag 29 september geven de congresdeelnemers gehoor aan de landelijke Red Dress Day. Die dag kleuren de mondhygiënisten zich rood om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Historie en opleiding
Het beroep bestaat in Nederland 45 jaar. De eerste Nederlandse mondhygiënisten zijn opgeleid in de Verenigde Staten, Canada en Engeland. Zij startten in 1967 de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten. In 1968 start in Utrecht de eerste Nederlandse opleiding met vijf studenten. In de loop van de jaren volgen Amsterdam en Nijmegen met zo’n 20 studenten per opleiding. In 1995 start de opleiding in Groningen. Anno 2012 studeren in Amsterdam, Groningen, Nijmegen en Utrecht jaarlijks zo’n 200 mondhygiënisten af aan de Hbo-opleiding Mondzorgkunde.
De mondhygiënist heeft zich in de afgelopen 45 jaar ontwikkeld tot een belangrijke zorgverlener binnen de mondzorg. Professionaliteit en kwaliteit zijn belangrijke waarden voor de beroepsgroep.

Beroepsorganisatie
De Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) werd in 1967 opgericht en is de beroepsorganisatie voor mondhygiënisten in Nederland. De vereniging telt circa 2600 leden. Meer informatie over de beroepsvereniging en de mondhygiënist leest u op www.mondhygienisten.nl.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Tien meest gebruikte geneesmiddelen hebben bijwerkingen waarmee de tandarts en mondhygiënist rekening moeten houden

Onbegrepen klachten in en rond de mond kunnen het gevolg zijn van bijwerkingen of interacties van geneesmiddelen. Vaak kan alleen stoppen met de therapie uitsluitsel geven, stelt hoogleraar Orale Geneeskunde Arjan Vissink.

Onder wat een patiënt gebruikt aan ‘geneesmiddelen’ worden niet alleen medicijnen verstaan die verstrekt worden door een arts, maar ook homeopathische middelen, kruidenmengsels en huismiddeltjes. Van de door de Stichting Farmaceutische Kengetallen opgestelde top 10 van de meest gebruikte geneesmiddelen, hebben de meeste middelen een orale bijwerking of een bijwerking waarmee de tandarts en mondhgiënist rekening moeten houden.

Gevolgen van Geneesmiddelen
Geneesmiddelen kunnen een invloed hebben op o.a. gebitselementen, gingiva, speekselklieren en bot. Bekende gevolgen zijn verkleuring van gebitselementen, smaakverandering, halitosis, ulceratie of zwelling van de gingiva en/of orale mucosa, monddroogheid en osteonecrose.
Hoewel geneesmiddelen niet echt een contra-indicatie voor de tandheelkundige behandeling vormen, moet bij de geneesmiddelen die tandartsen voorschijven wel rekening worden gehouden met allergie of interacties (met bijvoorbeeld NSAID’s, niet-steroïde ontstekingsremmende pijnstillers). Middelen kunnen elkaar versterken of juist afzwakken. Vissink: “Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van lithium en ibuprofen – ibuprofen kan de werking van lithium versterken waardoor de patiënt snel ontregeld raakt en in de problemen kan komen – of aan Ascal en ibuprofen, die ingrijpen op dezelfde receptoren en waarbij ibuprofen het gewenste beschermende effect van Ascal teniet kan doen. Het is aan te raden om deze middelen niet tegelijk in te nemen. Paracetal, eventueel gecombineerd met codeïne, kan hiervoor een uitstekend alternatief vormen.”

Homeopathische middelen en kruidenmengsels
Er wordt gesteld dat homeopathische geen bijwerkingen hebben, maar wel een kans op reacties bestaat. M.b.t. de mond ligt dit volgens Vissink niet zozeer aan het homeopathische middel zelf, maar veeleer aan het gebruikte oplosmiddel. Echinaforce bijvoorbeeld bevat 65% alcohol als oplosmiddel, wat irriterend kan zijn voor de orale mucosa. Ook met kruidenmiddelen meot men waakzaam zijn voor interacties. Vissink: “Wist u bijvoorbeeld dat Sint-Janskruid (Hypericum perforatum) de werking van ciclosporine, een immunusuppresivum, kan verminderen?”

Daarnaast moet rekening worden gehouden met de dosering van een bepaald geneesmiddel, vooral bij gebruik bij kinderen, tijdens de zwangerschap en bij de gecompromitteerde patiënt. Ouderen hebben een grotere gevoeligheid voor geneesmiddelen..Bij ouderen (50+) is het daarom volgens Vissink aan te raden bij NSAID’s ook een maagbeschermer voor te schrijven. Daarnaast kan een groot aantal geneesmiddelen tot een gevoel van monddroogheid leiden. Welke middelen dit betreft, kan in het Farmacotherapeutisch Kompas worden gevonden, maar hiervoor kan men ook de website www.drymouth.info raadplegen

Door: Maja Faasen
Bron: Verslag door dental INFO van het congres Medische aspecten van de tandheelkundige praktijk van bureau Kalker
Bureau Kalker

Prof. dr. Arjan Vissink voltooide zijn studie tandheelkunde in 1982. In 1985 promoveerde hij op een onderzoek getiteld ‘Xerostomia. Development, properties and application of a mucin-containing saliva substitute’. Tussen 1987 en 1992 verrichtte hij als KNAW fellow onderzoek naar het mechanisme en de preventie van stralingsschade aan speekselklierweefsel. Van 1992 tot 1996 werd hij opgeleid tot specialist in de Mondziekten en Kaakchirurgie en in 1999 deed hij zijn artsexamen. Sinds 1996 is hij als staflid verbonden aan de afdeling kaakchirurgie van het UMCG. In 2003 werd hij benoemd tot hoogleraar Orale Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Mondhygiëne, Thema A-Z
relatie-patient

Onderzoek: Patiënten willen overleggen met hun tandarts

20% van de Engelse patiënten staat open voor niet-spoedeisende tandartsbehandelingen alhoewel zij weinig weten over de mogelijke behandelingen. Dit blijkt uit onderzoek van de British Dental Trade Association (BDTA).

Meer overleg
Het onderzoek werd uitgevoerd door het Engelse onderzoeksbureau Bray Leino onder 1.500 mensen. De resultaten gaven aan dat patiënten het erg op prijs stellen als zij meer met hun tandarts kunnen overleggen over mogelijke behandelingen en de voor- en nadelen hiervan. Zo kunnen zij beter geïnformeerd een keuze maken voor een behandeling.

Veel vertrouwen eigen tandarts
Het onderzoek bevestigd dat patiënten zeer veel vertrouwen in hun eigen tandarts hebben, zelfs meer dan in hun huisarts. 88% van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan tevreden te zijn, 47% was zeer tevreden en 42% tamelijk tevreden over de service van hun tandarts.

Mond-tot-mond reclame
Het merendeel van de patiënten gaf aan dat zij hun tandarts vonden via mond-tot-mond reclame. Tweederde gaf aan dat zij bij het zoeken van een tandarts afgaan op aanbevelingen van familie en vrienden.

Lees meer over: Communicatie, Kennis, Ondernemen, Onderzoek

Nieuwe app Brush DJ: tandenpoetsen met je eigen muziek

Tandenpoetsen tijdens het dansen…. en wel gedurende twee minuten. Met de Brush DJ app kan dit. De app speelt 2 minuten lang een ad-random gekozen nummer uit iemands eigen muzieklijst. Consumenten worden zo gestimuleerd langer en beter te poetsen.

Gebruikers van de Brush DJ app kunnen ook de herinneringsfunctie instellen om twee keer per dag een poetsmelding te krijgen en een bericht van een gepland tandartsbezoek.

De gratis app is beschikbaar via de website van BrushDJ, de i-Tunes store and de Android app store.
Downloaden





Lees meer over: Communicatie patiënt, E-health, Kennis

Onderzoek: Welke factoren bepalen patiënttevredenheid bij restauratie?

Persoonlijke interactie tussen tandarts en patiënt beïnvloedt het beeld van de patiënt over de vaardigheden en geleverde kwaliteit van restauraties door de tandarts. Dit blijkt uit onderzoek van Dental Practice-Based Research Network (DPBRN) gepubliceerd in de Journal of the America Dental Association (September 2012, Vol. 143:9, pp. 1002-1010).

De onderzoekers van de University of Florida College of Dentistry zagen naast de persoonlijke interactie meer aspecten die zorgen voor patiënttevredenheid, namelijk:

  • Het niveau van comfort ervaren door de patiënt tijdens de behandeling
  • Ervaringen met gevoeligheid van de behandelde kies na de behandeling

Onderzoek
Ruim 5.000 patiënten vulden de vragenlijst in. De resultaten werden in drie gebieden verdeeld:
1. Persoonlijke relatie – comfort
2. Materiaal keuze
3. Zintuigelijke factoren

Hoogste patiënttevredenheid
Patiënttevredenheid was het hoogst bij patiënten:

  • Van tandartsen in kleine praktijken
  • Waarvan restauraties werden hersteld in plaats van vervangen
  • Waarvan tanden werden behandeld, in plaats van kiezen

Bekijk het onderzoek van de Journal of the Amercan Dental Association

Lees meer over: Communicatie, Kennis, Ondernemen, Onderzoek

Cursus: De tandarts aan de leiding

De tandarts heeft verschillende rollen. Hij of zij is arts, voorlichter, ondernemer en leidinggevende. In deze praktische cursus staat de rol van de tandarts als leidinggevende centraal.

Lees meer over: Kennis, Scholing

ACTA-docent ontvangt prijs voor bijdrage aan tandheelkundig onderwijs

Universitair hoofddocent Ronald Gorter (Sociale Tandheelkunde ACTA) heeft op het congres van de Association for Dental Education in Europe de ‘Excellence in Dental Education Award’ ontvangen.

De Excellence in Dental Education Award wordt elk jaar uitgereikt tijdens het congres van de Association for Dental Education in Europe (ADEE). De prijs gaat naar wetenschappelijk personeel dat een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan tandheelkundig onderwijs op nationaal en internationaal gebied. Het is dus een teken van internationale erkenning op het gebied van tandheelkundig onderwijs. Doel van de award is het promoten en belonen van hoogstaand leren en onderwijzen op het gebied van de tandheelkunde.
Het congres van de ADEE vond dit jaar plaats in Lyon in Frankrijk. Het thema was Evidence based dentistry: from bench to clinic.

Bron:
ACTA

Lees meer over: Kennis, Scholing
Anesthesie

De ene verdoving is de andere niet

Hoe lokale anesthesie toe te passen bij diverse groepen patiënten? Bekijk de drie casussen: een zwangere vrouw, een patiënt met allergie voor lokale anesthesie en een kind met ernstige kiespijn.

Casus 1: Komt een zwangere vrouw bij de dokter

De tandheelkundige behandeling wordt het liefst uitgevoerd na de zwangerschap en borstvoedingsperiode. Dit is meer ter geruststelling in verband met contra-indicaties. Wanneer een behandeling niet kan worden uitgesteld en moet plaatsvinden, dan liever niet in de eerste vier maanden van de zwangerschap, dan is de foetus het kwetsbaarst. Behandeling kan bij voorkeur in de vijfde of zesde maand plaatsvinden. Aan het einde van de zwangerschap is het liggen in de tandartsstoel niet comfortabel en is er risico op het Supine hypotensive syndrome. Door het achterover leggen van de stoel kan de foetus in de uterus drukken op de v. cava inferior. Hierdoor kan de aanstaande moeder het bewustzijn verliezen.

Lactatie wordt door een behandeling niet direct beïnvloed, maar kan door postoperatieve complicaties in het gedrang komen. Stel daarom electieve ingrepen uit tot na de lactatie. Denk bijvoorbeeld aan het geven van medicatie (pijnstilling of antibiotica) na behandeling die invloed heeft op de lactatie en op het kind.

Het maken van een röntgenfoto (tandfilm) dient bij voorkeur te worden uitgesteld tot na de zwangerschap. Wanneer het niet anders kan, is het aan te raden, te wachten tot na de vierde maand en gebruik te maken van een loodschort omdat de buik onbedoeld in de primaire bundel komt te liggen. Bij alle andere röntgenopnamen van het hoofdhalsgebied, dient liever geen gebruik te worden gemaakt van een loodschort. Door de strooistraling kan door het loodschort een kokerwerking optreden. Lactatie wordt niet beïnvloed door röntgenopnamen.

Keuze van anesthesievloeistof

Articaïne, lidocaïne en adrenaline kunnen bij zwangerschap worden toegepast. Prilicaïne met felypressine (Citanest) mogen niet worden gebruikt. Dit in verband met de kans op premature contracties en op methemoglobinemie (bij doseringen met meer dan 2-3 carpules). Vermijd intravasaal injecteren: aspireren!

Aanbevolen site: www.borstvoeding.nl

Casus 2: Patiënt zegt allergisch te zijn voor lokale anesthesie

Wanneer een patiënt zegt allergisch te zijn voor lokale anesthesie, blijkt dat niet altijd waar te zijn. Het is belangrijk om door te vragen. Wanneer de patiënt bijvoorbeeld vertelt dat hij last kreeg van bijna flauwvallen, maagklachten, hoofdpijn of diarree na verdoving bij de tandarts, gaat dit niet om een allergie maar meestal om vasovagale verschijnselen.
Vragen die kunnen helpen:

  • Waaruit bleek precies dat u allergisch bent?
  • Had u dat bij een eerdere verdoving ook?
  • Bent u daarna nog wel eens verdoofd?
  • Weet u hoe de verdovingsvloeistof heette?

Ook kan het zijn dat er niet goed is geaspireerd en dat de verdoving op deze manier voor een overdosering adrenaline of lokaal anaestheticum voor de patiënt zorgde.

Casus 3: Kind met ernstige kiespijn 

Voordelen oppervlakte anesthesie:

  • Draagt bij tot informed consent bij het kind. Het kind heeft immers de keuze tot voorverdoven.
  • Is een goede voorbereiding voor infiltratie anesthesie.
  • Zeer geschikt voor kinderen.
  • Keuze uit spray, vloeistof of zalf.
  • Verschillende smaakjes.

Maar beloof niet te veel!

Mandibulairblok bij kinderen

Nadelen

  • Lange ‘enge’ naald
  • ‘Zit’ niet altijd
  • Ook verdoofde tong en onderlip (bijttrauma)
  •  ‘Zit’ veel te lang

Voordelen

  • Eén prik
  • Wanneer de lip tintelt, weet je dat de verdoving zit
  • Diepe anesthesie
  • Lange tijd pijnvrij

Tip: teken een klok op een velletje papier als geheugensteuntje voor het kind (en de ouders) wanneer er weer gegeten mag worden.

Keuze uit andere dan conventionele soorten anesthesie toepassingen

  • Disposable spuiten (zien er heel anders uit)
  • Paroject/citoject (o.a. voor intraligamentair)
  • The Wand
  • SleeperOne of Quicksleeper

Jacques Baart († 2018) studeerde tandheelkunde in Nijmegen en specialiseerde tot kaakchirurg in Amsterdam. Vanaf 1979 was hij als specialist verbonden aan de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie VUmc en aan ACTA te Amsterdam. Hij vervulde daar de rol van afwisselend chef de clinique, chef de policlinique, werkplekmanager en docent. In de patiëntenzorg richt hij zich vrijwel uitsluitend op kaakchirurgie bij kinderen. Hij was (mede) auteur van meer dan 125 wetenschappelijke artikelen en van enkele leerboeken, waaronder Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie en Lokale Anesthesie in de Tandheelkunde.

Verslag van de lezing van kaakchirurg Jacques Baart door Maja Faasen, mondhygiënist, voor dental INFO van het congres Medische aspecten van de tandheelkundige praktijk, 11 mei 2012.

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Pijn | Angst, Restaureren, Thema A-Z

Nieuw: Dentale agenda op dental INFO

Vanaf nu vindt u op dental INFO een uitgebreide agenda met dentale cursussen, congressen en evenementen.
De agenda is onderverdeeld in rubrieken voor tandartsen, mondhygiënisten en (preventie)assistenten. 

Bekijk agenda tandartsen

Bekijk agenda mondhygiënisten

Bekijk agenda (preventie)assistenten

Bekijk agenda België


Tip
Heeft u een tip voor een cursus, congres of evenement? Laat het ons weten via info@dentalinfo.nl

 

Lees meer over: Kennis, Scholing