Help uw patiënt van zijn tandartsangst af

Ingrid Stoop bedacht de Matrixmethode waarmee ze mensen van hun tandartsangst af helpt. Je moet het zelf ervaren om te weten hoe het precies werkt. Een verslag van haar training.

Doe precies wat ik zeg, instrueerde Ingrid Stoop meteen aan het begin van de training. Anders werkt het niet. Stoop bedacht zelf de MatriXmethode en heeft al 10.000 vlieguren achter de rug, zoals ze dat zelf noemt. Het luistert nogal nauw en daarom wordt onze volle aandacht gevraagd tijdens de training. Stoop heeft een video online staan over tandartsangst maar toch komen mensen bij haar voor een consult. Je zal het zelf moeten ervaren om te weten hoe het precies werkt , zegt Stoop.

Zien, horen, voelen en denken
De methode gaat er vanuit dat ervaringen uit het verleden  zowel leuke als minder leuke – een beleving geven in het nu. Voor de toekomst kan iemand zo een verwachtingspatroon creëren. En deze beleving, of het nu klopt of niet, kan dan angst veroorzaken. Zelfs als iemand nog helemaal niets zelf heeft ervaren maar teert op andermans ervaringen. Een beleving bestaat uit zien, horen, voelen en/of denken”, ratelde Stoop op. Deze vier passeerden nog regelmatig de training en werden er behoorlijk in gestampt.

Hulpvraag
De coaching spitst zich op het nu. De negatieve beleving moet helemaal uit het systeem zijn. Niet een beetje, niet bijna helemaal, maar het moet echt nul worden. De MatriXmethode gaat net als Motivational Interviewing  uit van de eigen ideeën van de patiënt. Dat wat iemand zelf bedenkt, is hij geneigd echt te geloven. Het is dus niet de bedoeling om de patiënt omhoog te praten door bijvoorbeeld te zeggen dat het allemaal wel meevalt en dat het vast wel goed zal gaan. Want dat gelooft die patiënt echt niet. Nee, het is beter om de negatieve beleving van de patiënt te ontkrachten en daarna de positieve beleving te bekrachtigen. Belangrijk hierbij is dat er wel sprake is van een hulpvraag. Geen hulpvraag? Dan is coaching niet zinvol.

Een doe-ding
Wat die beleving van de patiënt is, hoeven wij als tandheelkundig zorgverlener niet eens precies te weten. Dat gaat je niks aan, je hebt er dan zelf last van en bovendien kost je dat te veel energie, prentte Stoop in. Patiënten willen helemaal niet vertellen wat er allemaal in hun hoofd omgaat. Dat kunnen ze bij deze methode prima voor zichzelf houden. Nadat er een van de cursisten ter plekke een live coaching kreeg, mochten we zelf aan de slag.

Een van de struikelpunten is dat de zorgverlener teveel vraagt. Als u gebruik gaat maken van de MatriXmethode, moeten er korte duidelijke opdrachten worden gegeven. Dit is wel heel verschillend ten opzichte van de techniek Motivational Interviewing. Het is dus niet echt een gesprek maar meer een doe-ding. En dat terwijl de patiënt veelal met gesloten ogen zit om zich te kunnen focussen op de eigen beleving van het eigen probleem

Hoe dan wel?
Begin altijd eerst te vragen wat de hulpvraag precies is. Een van de cursisten zei tandartsangst te hebben, dus daar kon ik mooi mee oefenen. Echter tijdens het oefenen bleek dat het niet echt de tandartsangst was waarmee ze zat. Het was meer dat ze bang was om de controle te verliezen. Stoop raadde me aan om hierop te gaan focussen.

  • Herhaal altijd hetgeen wat de patiënt aandraagt. Met die exacte bewoording, ga niet parafraseren. Hiermee geef je de patiënt het idee dat het okay is om te zien, horen, voelen en denken wat er in hem omgaat.
  • Vraag wat de angst met hem doet: Is het een zien, horen voelen of denken?” Antwoord de patiënt zien, vraag dan of het een plaatje of een filmpje is. Vraag daarna in welk detail het ‘m precies zit. Soms duurt het even tot je echt tot de essentie komt.
  • Geef de patiënt opdracht om dit negatieve detail uit het filmpje of plaatje weg te halen. Hoe gaat hij dat doen? Laat de patiënt het zelf verzinnen hoe. Dat kan zijn met een schaar, met een gum enzovoorts. Het detail zal daarna onverbiddelijk moeten verdwijnen. Hoe? Ook dat mag de patiënt verzinnen. Bijvoorbeeld door het te verbranden.
  • Daarna zal de patiënt iets in het gat van het filmpje of het plaatje moeten zetten. Dat iets zal een hele positieve lading moeten hebben: iets moois, iets grappigs dus. Wederom moet de patiënt zelf verzinnen wat dat precies is. Ook dat hoeft hij je niet te vertellen. Hij kan even ja zeggen als het voor de bakker is.

Hiermee is het zien behandeld en kan op ongeveer dezelfde wijze te werk worden gegaan met het horen, voelen en denken.
Pas als de patiënt aangeeft dat zijn negatieve beleving helemaal nul is, dan kan er door worden gegaan met de positieve bekrachtiging. Hierbij imagineert de patiënt een de meest fantastische ik-persoon met prachtige beelden, geluiden, gevoelens en gedachtes. Het is heel leuk om te zien hoe rustig en tevreden de patiënt hierbij wordt. Ik vond het verbazing wekkend en als een klein wondertje. Zo snel van een angst af!

Aanrader
Hoe het verder in zijn werk gaat is eigenlijk niet met een pen te beschrijven. Zoals Stoop al in het begin van de cursus zei: Je zult het echt zelf moeten ervaren en zelf moeten oefenen. Je patiënten zullen je dankbaar zijn.

De methode is uitgetest door een mondhygiënist die er een scriptie over schreef. Zij deed de opleiding Psychosociaal werker, counselor en coach bij Academie Gradatim en volgde de vijfdaagse training tot MatriXcoach bij Ingrid Stoop. Haar conclusie: De MatriXmethode is goed toepasbaar voor angstcoaching in de tandheelkundige behandeling. De snelle resultaten en de kortdurende coaching samen met de eendaagse training angst oplossenof de kortdurende opleiding tot gecertificeerd MatriXcoach (5 dagen) maken de MatriXmethode geschikt voor toepassing in de algemene tandheelkundige praktijk.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist.
Verslag door dental INFO van de eendaagse training angst oplossen MatriXmethode door Ingrid Stoop.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z

Ondanks koudeprikkel pijnloos en smakelijk congres Gevoelige tandhalzen

Zaterdag 17 november stond het jaarlijkse wetenschappelijke congres van het Ivoren Kruis in het teken van gevoelige tandhalzen. Het congres met de aansprekende titel Gevoelige tandhalzen Het laat je niet koud! werd goed bezocht door tandartsen, mondhygiënisten, (preventie)assistenten, docenten en studenten. Alle stoelen in de prachtige collegezaal in het moderne ACTA-gebouw waren gevuld.

Het Ivoren Kruis verraste de congresbezoekers met een smakelijk en pijnloos programma. Gelukkig hadden de congresgasten zelf niet zo veel last van gevoelige tandhalzen. De raketjes die tussen de voordrachten werden uitgereikt, werden met smaak verorberd. De relatie tussen koudeprikkel en tandhalsgevoeligheid werd op deze manier op een humoristische manier onder de aandacht gebracht.

Gevoelige tandhalzen vooral probleem einddertigers
Dr. Schelte Fokkema MSc was dagvoorzitter en tevens spreker op het congres. De tandarts-parodontoloog – tot voor kort hoofddocent bij de opleiding Mondzorgkunde Utrecht – gaf een uitvoerige uiteenzetting over gevoelige tandhalzen. Het fenomeen gevoelige tandhalzen wordt gekarakteriseerd door een korte scherpe pijn vanuit blootliggend dentine als reactie op een prikkel
(temperatuur, verdamping, aanraking, osmotisch en chemisch) die niet kan worden toegeschreven aan een andere pathologie. Het komt met name voor bij de premolaren en de cuspidaten (vestibulair en cervicaal) bij 8 tot 75 van de volwassenen, voornamelijk bij einddertigers. Glazuurverlies en gingivarecessie veroorzaken tandhalsgevoeligheid. Vooral een dunne gingiva kan makkelijk tot recessie leiden. In zijn voordracht lichtte Schelte toe dat tandhalsgevoeligheid niet kan optreden zonder recessie.

Tandpasta en tandhalsgevoeligheid
Prof. dr. Cor van Loveren, voorzitter van het Adviescollege Preventie Mond- en Tandziekten en bijzonder hoogleraar preventieve tandheelkunde bij ACTA, ging in op tandpasta’s, de samenstelling en de werking ervan bij gevoelige tandhalzen. Erosie is een dominante factor in lokalisatie en initiatie van tandhalsgevoeligheid. Tandenpoetsen met tandpasta bevordert dit proces. Abrasieve werking kan zowel positief als negatief werken: het kan een smeerlaag op de open tubuli aanbrengen, maar bij langer poetsen de smeerlaag ook weer verwijderen. Tandpasta aanbrengen daar waar nodig is belangrijk en naspoelen met tandpastaslurry kan ook positief effect geven. In zijn voordracht kwamen duidelijk groepen ingrediënten (K-nitraat, K-citraat, Sr-acetaat en -chloride, Novamin, Proarginine, Sn-zouten) naar voren die een positief effect op gevoelige tandhalzen kunnen hebben. Het is uiteindelijk de patiënt die aangeeft of een tandpasta effect heeft of niet. Van Loveren benadrukte dat het de moeite kan zijn tandpasta’s uit verschillende ingrediëntcategorieën te proberen, als er bij een variant uit een bepaalde categorie geen resultaat wordt gemerkt.

Beslisboom gevoelige tandhalzen in de mondzorgpraktijk
Na de lunch informeerde prof. dr. Luc Martens van de universiteit Gent het publiek over het protocol (beslisboom) bij gevoelige tandhalzen in de mondzorgpraktijk. Wat zijn de stappen die je in de praktijk met de patiënt moet doorlopen? Een patiënt met blootliggend dentine hoeft geen pijn te ervaren. Verdere screening is wel van belang. Waarom ligt de wortel bloot? Wat kunnen ideeën zijn het proces verder te stoppen? Preventietherapieën gericht op voeding, poetsen, gebruik tandpasta kunnen soelaas bieden. Patiënten die wel pijn ervaren, kunnen de vraag gesteld worden of de pijn hun kwaliteit van leven beïnvloedt. Is dat niet het geval dan is instructie aan de patiënt over te gebruiken middelen en het voorkómen van bevorderende factoren en stimuli vaak voldoende. Zodra de kwaliteit van leven negatief wordt beïnvloed, komt ‘management’ van de gevoelige tandhalzen aan de orde. Een uitgebreid onderzoek is nodig waarin de practicus de diagnose moet bevestigen door uitsluiting van alle andere mogelijke oorzaken. Soms is instructie (voeding, tandenpoetsen, tandpasta, spoelmiddel) van patiënten voldoende. Ook kan een niet-invasieve behandeling (fluoride, glutaraldehyde, dentinebonding of lasertherapie) of een invasieve behandeling (mucogingivale chirurgie of pulpectomie) nodig zijn.

Bron:
Ivoren Kruis

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z

Hoe vaak komen peri-implantaire ziekten voor?

De ontstekingsreacties rond de weefsels van tandwortelimplantaten worden peri-implantaire ziekten genoemd. Er zijn twee vormen te onderscheiden: peri-implantaire mucositis en peri-implantitis. Hoe vaak komen deze voor?

Zitzmann en Berglundh onderzochten deze vraag. Dit onderzoek is gepubliceerd in het Journal of Clinical Periodontology, 2008;35 (suppl. 8): 286-291. Hieronder treft u een samenvatting aan. Prevalentie is het totaal aantal ziektegevallen in een bevolkingsgroep op een bepaald tijdstip en in het artikel wordt gekeken naar de prevalentie van twee vormen van peri-implantaire ziekten:

  • Peri-implantaire mucositis is een reversibele ontstekingsreactie van de zachte weefsels rondom een functionerend tandwortelimplantaat.
  • Peri-implantitis is een ontstekingsreactie geassocieerd met het verlies van bot rond een implantaat in functie.

Diagnose
Voor het maken van een peri-implantaire diagnose zijn de volgende punten van belang:

  • Sonderen met een lichte kracht (0.25 N) rond een tandwortelimplantaat met een pocketsonde is essentieel.
  • Bloeding na sonderen indiceert de aanwezigheid van een ontsteking in de peri-implantaire mucosa.
  • Bloeding na sonderen kan gebruikt worden als een voorspeller van verlies van steunweefsel.
  • De pocketdiepte en aanwezigheid van bloeden na sonderen en/of suppuratie dienen regelmatig (tenminste 1 keer per jaar) vastgelegd te worden.
  • Een toename in pocketdiepte vergeleken met de vorige meting is geassocieerd met verlies van aanhechting en eventueel botverlies.
  • Röntgenfoto’s zijn nodig om het botniveau te evalueren rond tandwortelimplantaten. Vergelijk de nieuwe röntgenfoto met de röntgenfoto van het implantaat dat één jaar in functie was.

Publicaties
Na het formuleren van de zoekstrategie in MEDLINE (PubMed) werden tot december 2007 683 titels gevonden. Na een screening van samenvattingen en analyses van de volledige teksten bleven 99 potentieel relevante artikelen over. Artikelen werden uitgesloten wanneer de onderzochte implantaten minder dan 5 jaar in functie waren, de grootte van de onderzoeksgroep minder dan 50 betrof en wanneer de data met betrekking tot bloeding na sonderen niet werd beschreven. Uiteindelijk bleven er 9 publicaties over die in totaal 6 grote patiëntengroepen hadden onderzocht.

Prevalentie peri-implantaire mucositis
Roos Jansåker e.a. (2006) rapporteerde dat peri-implantaire mucositis (bloeding na sonderen en geen botverlies) ongeveer 79% voorkomt bij patiënten en bij 50% van de implantaten. In een studie van Fransson e.a. (2008), was bloeden na sonderen gevonden bij meer dan 90% van de implantaten zonder botverlies.

Prevalentie peri-implantitis
Roos-Jansåker e.a. (2006) definiëren peri-implantitis als bloeding en/of suppuratie na sonderen inclusief botverlies (≥3 windingen botverlies in vergelijking met de röntgenfoto van het implantaat 1 jaar in functie) en kwam uit op een prevalentie van 16% op patiëntniveau. De prevalentie op implantaatniveau is 6,6%. Bij een minder strenge definitie (vanaf 1 winding botverlies in vergelijking met de röntgenfoto van het implantaat 1 jaar in functie) is de prevalentie 55,6 – 77,4% op patiëntniveau en 34% op implantaatniveau.

Fransson e.a. (2005, 2008) beschrijft peri-implantitis als bloeding en/of suppuratie na sonderen inclusief botverlies met een drempelwaarde vanaf ongeveer 3 mm apicaal richting de abutment-implantaatverbinding (vergeleken met de röntgenfoto van het implantaat dat 1 jaar in functie was). Op patiëntniveau rapporteerde Fransson e.a. (2005, 2008) een prevalentie van 28%. De prevalentie op implantaatniveau is 12,4%.

Karoussis e.a. (2004) definiëren peri-implantitis als een tandwortelimplantaat met pockets van 5 mm of dieper met bloeding na sonderen en röntgenologisch botverlies. De prevalentie van peri-implantitis was 15,4% op implantaatniveau in deze studie.
In tabel 1 worden de data van de publicaties weergegeven.

Conclusies
Peri-implantaire mucositis kwam voor in 79,2% – 90% van de patiënten en in 50,6% van de implantaten. De variatie in het voorkomen van peri-implantaire mucositis kan te maken hebben met de sondeerkracht. U kunt hier zelf voor waken door rond implantaten met minder kracht (0.25 N) te sonderen dan rond natuurlijke elementen (0.5 N).

Peri-implantitis was gevonden in 16% – 77,4% van de patiënten en in 6,6% – 43% van de implantaten. De variatie in prevalentie heeft te maken met de ernst van de peri-implantitis. Implantaten worden steeds vaker geplaatst. Dit betekent dat peri-implantaire ziekten vaker gaan voorkomen. Peri-implantaire mucositis kan ontaarden in peri-implantitis. Goede levenslange nazorg is daarom onmisbaar.

Bekijk de data van de publicaties geïncludeerd in de review van Zitzman en Berglundh

Recent onderzoek
Recentelijk is door Mir-Mari e.a. (2012) onderzocht dat peri-implantaire mucositis 39% op voorkomt patiëntniveau in de algemene tandheelkunde praktijk.
Zij beschreven peri-implantaire mucositis als bloeden na sonderen, zonder botverlies. Peri-implantitis werd beschreven als bloeden of suppuratie na sonderen inclusief minstens 2 windingen botverlies. De prevalentie van peri-implantitis in de algemene tandheelkunde praktijk is volgens het onderzoek van Mir-Mari e.a. (2012) van 12-22%. De studie was uitgevoerd bij 245 patiënten met in totaal 964 tandwortelimplantaten die 1 – 18 jaar in functie waren. De prevalentie van peri-implantitis in de algemene praktijk is vergelijkbaar met de prevalentie in academische tandheelkundige centra.

Door:
Joyce van der Horst, mondhygiënist

Bronnen:
1. Betekenis van ‘prevalentie’ op www.woorden-boek.nl
2. Zitzmann NU, Berglundh T. Definition and prevalence of peri-implant diseases. J Clin Periodontol 2008; 35 (Suppl. 8): 286–291.
3. Heitz-Mayfield, LJA. Peri-implant diseases, diagnosis and risk indicators. J Clin Periodontol 2008; 35(Suppl. 8): 292–304.
4. Mir-Mari J, Mir-Orfila P, Figueiredo R, Valmaseda-Castello ́n E, Gay-Escoda C. Prevalence of peri-implant diseases. A cross-sectional study based on a private practice environment. J Clin Periodontol 2012; 39: 490–494. 



Download brochure tabel-1-data-van-de-publicaties-geincludeerd-in-de-review-van-zitzman-en-berglundh-2008.pdf
Lees meer over: Implantologie, Kennis, Onderzoek, Parodontologie, Thema A-Z
Welke voordelen biedt een HKZ- en ISO kwaliteitsysteem?

Welke voordelen biedt een HKZ- en ISO kwaliteitsysteem?

Veel praktijken starten een HKZ en ISO certificering vanuit de gedachte dat dit een goede uitstraling naar buiten geeft. De meeste voordelen van certificering liggen echter op intern gebied. Welke? Lees meer

Steeds meer praktijken zijn de laatste tijd bezig zich te certificeren. Veelal blijkt de primaire reden hiervoor te liggen in het verbeteren van de uitstraling van de praktijk naar patiënten. In werkelijkheid blijken patiënten echter maar zelden te vragen of tandartspraktijken al dan niet gecertificeerd zijn en zijn patiënten vaak niet eens op de hoogte van deze mogelijkheid. Ondanks dat praktijken een certificering vaak primair insteken vanuit de patiëntgedachte en de externe uitstraling van de praktijk, ligt de toegevoegde waarde van een certificering toch vooral intern. Het opzetten en bezitten van een kwaliteitsysteem biedt de praktijkorganisatie namelijk vele voordelen.

HKZ en ISO
Binnen de tandartspraktijken wordt gewerkt met HKZ en ISO certificeringen. HKZ is een norm voor de certificering van kwaliteitsystemen binnen de zorg. Er zijn normvarianten voor diverse sectoren, zoals een specifieke normvariant voor tandartspraktijken. De HKZ normen zijn gebaseerd op ISO 9001, maar bevatten ook de (belangrijkste) wettelijke eisen die op tandartspraktijken van toepassing zijn. Een praktijk kan HKZ gecertificeerd worden als het over een werkend HKZ-kwaliteitsysteem beschikt en hier tenminste drie maanden mee werkt.

Voordelen
De voordelen van een werkend kwaliteitsysteem liggen vooral op het vlak van interne praktijkorganisatie. De voordelen van een kwaliteitsysteem zijn onder andere:

  • Het systeem richt zich op continu verbetering en ontwikkeling
  • Het nodigt uit om periodiek stil te staan bij het huidige kwaliteitsniveau en de toekomstplannen van de praktijk en dit te vertalen naar doelstellingen
  • Het kwaliteitshandboek creëert een gestructureerde praktijkorganisatie wat ook duidelijkheid creëert voor medewerkers

De praktijk is ‘op orde’, doordat het HKZ normenkader een volledige lijst geeft van richtlijnen en wet- en regelgeving voor tandartspraktijken . Dit geldt in mindere mate voor ISO certificeringen.

Voorwaarden succesvolle implementatie
Om te beschikken over een goed werkend kwaliteitsysteem, dient een praktijk wel te voldoen aan diverse voorwaarden. Voorwaarden voor een succesvolle implementatie van een kwaliteitsysteem zijn onder andere:

  •  Praktijkhouder is overtuigd van de toegevoegde waarde van het systeem
  • Medewerker is voor bepaald aantal uren per week beschikbaar voor het vervullen van de rol van kwaliteitsfunctionaris
  • Draagvlak en commitment van het personeel
  • Discipline onder praktijkhouder en medewerkers in het beheren en naleven van de afspraken binnen het kwaliteitshandboek

Als een praktijk aan bovenstaande voorwaarden voldoet, dan zal de implementatie van een kwaliteitsysteem een grote toegevoegde waarde opleveren voor de interne organisatie. En zo ben je als praktijk al voorbereid op het moment dat patiënten en verzekeraars wel actief gaan vragen naar een certificering.

Door: Sjoerd Kuiken – Kuiken Praktijkmanagement.

Kuiken Praktijkmanagement toetst, adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van kwaliteitsystemen, wet- en regelgeving, organisatie en klantgerichte zorg.

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit

Advies Preventie fissuurcariës, 2012

Dit advies Preventie fissuurcariës beoogt leden van het tandheelkundig team te ondersteunen bij zijn beslissing fissuurlak aan te brengen. Het advies is opgesteld door het Adviescollege Preventie Mond- en Tandziekten van het Ivoren Kruis.


Download brochure advies-preventie-fissuurcaries.pdf
Lees meer over: Adviezen, Cariës, Kennis, Thema A-Z

Advies Preventie fissuurcariës

Dit advies Preventie fissuurcariës beoogt leden van het tandheelkundig team te ondersteunen bij zijn beslissing fissuurlak aan te brengen. Het advies is opgesteld door het Adviescollege Preventie Mond- en Tandziekten van het Ivoren Kruis. Het Ivoren Kruis is behoudend in zijn advisering fissuurlakken toe te passen. Het advies is: sealen op indicatie. Het advies is opgesteld door het Adviescollege Preventie Mond- en Tandziekten van het Ivoren Kruis.

Urgentie en alternatieve behandelmogelijkheden
Soms is het geïndiceerd fissuurlakken aan te brengen in het stadium dat witte opaciteiten zichtbaar zijn. Soms zullen fissuurlakken ‘pas’ worden aangebracht in geval van betrokkenheid van het dentine. Er zijn voor de beslissing wel of geen fissuurlak aan te brengen twee belangrijke factoren: de urgentie waarmee een behandeling nodig is en de alternatieve behandelmogelijkheden. Het advies Preventie fissuurcariës is gebaseerd op een kritische evaluatie van beschikbare wetenschappelijke literatuur. Hierbij is een kwaliteitsclassificering van onderzoek gevolgd.

Reinigen doorbrekende elementen vraagt speciale aandacht
De kwetsbaarheid van de fissuren van doorbrekende elementen vraagt om specifieke preventieve aandacht. Ouders en kinderen dienen erop te worden gewezen hoe in die periode de occlusale vlakken moeten worden gereinigd. De werking van fissuurlakken is gebaseerd op het aanbrengen van een fysieke barrière die voorkomt dat bacteriën de fissuur koloniseren en voorkomt dat voedingsbestanddelen ingesloten bacteriën bereiken.

Effectiviteit hangt samen met retentie
De effectiviteit van fissuurlakken hangt nauw samen met de retentie. Het aanbrengen van fissuurlakken wordt in het algemeen gezien als een effectieve preventieve maatregel ter voorkoming van pit- en fissuurcariës bij een juiste techniek van aanbrengen, zorgvuldige controle en reparatie. Zorgvuldige reparatie houdt in dat de indicatie opnieuw wordt gesteld.

Bekijk het advies

Bekijk de samenvatting

 


Download brochure advies-preventie-fissuurcaries-kaart.pdf
Lees meer over: Cariës, Kennis, Kwaliteit, Thema A-Z

5 Redenen waarom mondzorgprofessionals kindermishandeling kunnen signaleren

Tandheelkundig zorgverleners hebben unieke mogelijkheden om kindermishandeling te signaleren. Dat schrijft Bureau Bespreekbaar. Het bureau noemt 5 redenen waarom juist deze professionals kindermishandeling in hun werk kunnen signaleren.

1. Kennis van gebit en mondhygiëne
Mondzorgprofessionals kunnen zorgelijke afwijkingen in en rond de mond van een kind goed beoordelen. Zij kunnen bijvoorbeeld signaleren dat het gebit van een kind structureel niet wordt verzorgd. Maar ook letsel in en rond de mond door fysiek geweld kan door mondzorgprofessionals worden gesignaleerd.

2. Herkennen letsel in hoofd-halsgebied
Bureau Bespreekbaar schrijft dat bijna 75% van het letsel als gevolg van lichamelijke kindermishandeling zichtbaar is in het hoofd-halsgebied. Verdacht letsel in dit gebied kan goed door een mondzorgprofessional worden herkend.

3. Herkennen spanning in fysiek contact
Slachtoffers van geweld reageren vaak gespannen op fysiek contact. Mondzorgprofessionals hebben lichamelijk contact met hun patiënten waardoor zij extreme angst of gespannenheid kunnen herkennen.

4. Getuige van interactie ouder-kind
Mondzorgprofessionals zijn tijdens hun werk getuigen van het contact tussen ouder en kind. Behandelaars hebben vaak goed door wanneer een ouder zijn kind niet steunt. Bijvoorbeeld als zij schreeuwen of het kind negeren in plaats van liefdevol en betrokken te zijn.

5. Patiënten wisselen niet snel van tandarts
Amerikaans onderzoek laat zien dat mishandelende ouders wel vaak van huisarts wisselen maar niet van tandarts. Zo kunnen mondzorgprofessionals gezinnen een lange tijd volgen en veranderingen opmerken.

Beroepskrachten in de mondzorg verkeren dus in een specifieke beroepssituatie die unieke mogelijkheden biedt om signalen van kindermishandeling te herkennen. Het signaleren van zorgelijke situaties is een belangrijke eerste stap. Maar met signaleren alleen bent u er nog niet: heeft u een vermoeden van kindermishandeling, volg dan de stappen uit de Meldcode.

Bron:
Bureau Bespreekbaar

Lees meer over: Kennis, Kindertandheelkunde, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

Minister Schippers op bezoek bij poetsles basisschool Baarn

De kinderen van groep 1,2 en 3 van de Nieuwe Baarnse School in Baarn hadden wel heel bijzonder bezoek tijdens de toch al bijzondere Hou je mond gezond! les. Minister Schippers kwam namelijk zelf kijken hoe Renate Kroon en Astrid Degenhart van tandartspraktijk ‘t Venster in Baarn de kinderen poetsles gaven.

De minister is erg enthousiast over het onderwijsproject Hou je mond gezond! Bij de presentatie van ‘Hou je mond gezond’ voor de Gezonde School vertelde minister Schippers de organisatoren dat ze had gehoord hoe ze haar eigen dochter kan uitleggen waarom je je tanden goed moet poetsen. De kans dat haar dochter ook daadwerkelijk een poetsles op school krijgt, is uitzonderlijk groot. De dochter van de minister zit namelijk op deze Baarnse school en de preventieassistenten Renate en Astrid zijn nog lang niet klaar met het geven van poetslessen: “De kinderen vonden het, eigenlijk zonder uitzondering, enorm leuk om poetsles te krijgen. Wij gaan er dus zeker mee door.”


Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Groene groenten verminderen kans op orale kanker

Uit een reviewstudie in Annals of Oncology komt naar voren dat het minimaal één keer per week consumeren van kruisbloemige groenten het risico op ontwikkeling van orale kanker kan verminderen. Tot de kruisbloemige groenten behoren broccoli, bloemkool, kool, spruiten, waterkers en radijs.

17% minder kans
Volgens de British Dental Health Foundation versterkt deze studie de associatie tussen een slecht dieet en de ontwikkeling van orale kanker. In deze studie werd onthuld dat mannen en vrouwen die ten minste één keer per week kruisbloemige groenten consumeerden 17% minder kans hadden op de ontwikkeling van orale kanker dan zij die geen kruisbloemige groenten nuttigden. Maar dat is niet het enige positieve effect van kruisbloemige groenten. De resultaten laten daarnaast zien dat deze groenten de risico’s verminderen op slokdarm kanker (28%), dikkedarmkanker (17%), borstkanker (17%) en nierkanker (32%).

Gebalanceerd
Dr. Nigel Carter, chief executive van de Foundation, geeft aan dat één derde van alle gevallen van orale kanker geassocieerd lijken te zijn met een ongezond dieet. De Foundation beveelt daarom een gezond en gebalanceerd dieet aan met veel groente en fruit. Verder komt er steeds meer bewijs dat Omega 3 (in vis en eieren) en vezels (in zilvervliesrijst, volkoren pasta, noten en zaden) het risico op orale kanker kunnen verlagen.

Oorzaken
Het aantal mensen die worden gediagnosticeerd met mond, keel en slokdarm kanker stijgt continu. Onderzoekers denken dat dit te wijten is aan overmatig roken, drinken en een ongezond dieet bij jongeren. Daarnaast laat nieuw onderzoek een dramatische stijging van orale kanker zien door het humaan papillomavirus en orale seks. Tabak blijft echter de grootste etiologische factor bij orale kanker. Door mensen te stimuleren te stoppen met roken en een gezonde levensstijl na te streven, kan het risico op het ontwikkelen van orale kanker worden verminderd.

Bron:
Dentalrepublic.co.uk

Lees meer over: Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Onderzoek, Thema A-Z

Blocnote voor App GezondeMond

Met de App GezondeMond van het Ivoren Kruis helpt u uw patiënten een betere therapietrouw te ontwikkelen. De app is een handig hulpmiddel bij de dagelijkse mondhygiëne.

Hoe werkt de app?
Iedereen kan de app gratis downloaden via de App Store door te zoeken naar GezondeMond. Het Ivoren Kruis heeft blocnotes ontwikkeld waarop u de preventieadviezen die voor uw patiënt aan de orde zijn kunt aankruisen. Door het aankruisen ontstaat een persoonlijke adviescode voor uw patiënt. Om het de patiënt nog makkelijker te maken, kunt u de code op het kaartje schrijven. Achterop dit kaartje staat uitleg voor het gebruik. De patiënt dient de adviescode bij ‘Gegevens’ in de app in te voeren. Daarmee heeft de patiënt een persoonlijk advies gekregen. Met zelf in te stellen herinneringsmomenten, een zorgvuldige visuele instructie en links naar uitgebreider informatie is dit een waardevolle aanvulling op uw advies. Als de adviescode niet correct wordt ingevoerd, krijgt de patiënt een helpscherm te zien met nadere instructie.


Download brochure 20130211143558116-app-bloc-voor-website-2-1.pdf
Lees meer over: Kennis

Tandvleesaandoeningen gelinkt aan psoriasis

Een nieuwe studie laat de link zien tussen ernstige tandvleesaandoeningen en de huidaandoening psoriasis. De studie onderstreept het belang van een goede mondgezondheid.

Onderzoekers in Taiwan toonden van een groep van 230.000 mensen aan dat de groep met ernstige tandvleesaandoeningen 54% meer kans had op het ontwikkelen van psoriasis in vijf jaar. Psoriasis is een aandoening die een rode, jeukende en schilferachtige huid kan veroorzaken.

Meer associaties
Dr. Nigel Carter, chief executive van de British Dental Health Foundation, geeft aan dat er meer onderzoek nodig is om de relatie tussen tandvleesaandoeningen en psoriasis te bevestigen, maar dat de onderzoeksbevindingen nieuw zijn in het steeds toenemende aantal gezondheidsproblemen die geassocieerd zijn met parodontale aandoeningen. De studie benadrukt dus nogmaals het belang van mondhygiëne en van preventie op het gebied van mondgezondheid.

Voorkomen
Hoewel tandvleesaandoeningen veel voorkomen, kan dit vrij makkelijk worden voorkomen of behandeld. Tweemaal daags twee minuten poetsen met een fluoridetandpasta en dagelijks interdentaal reinigen, helpt bij het verwijderen van plaque; dé hoofdoorzaak van tandvleesaandoeningen. Daarnaast wordt aanbevolen de tandarts en/of mondhygiënist regelmatig te bezoeken, omdat zij vroege symptomen van tandvleesaandoeningen kunnen herkennen. De boodschap is duidelijk: ‘Wanneer je je niet bekommert om je mondgezondheid, heb je een grote kans op het ontwikkelen van gezondheidsproblemen en die kunnen levensbedreigend zijn’, zegt Dr. Nigel Carter.

Bron:
Dentalrepublic.co.uk.
Originele artikel: Gepubliceerd in British Journal of Dermatology, Dr Joseph J Keller, Dr H.-C Lin.



Lees meer over: Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Onderzoek, Thema A-Z

Burn-out: conflict tussen verwachting en realiteit

Wat maakt ons vak leuk? En doen we wel genoeg wat we leuk vinden? Psycholoog Ronald Gorter over uitputting en het hervinden van bevlogenheid en toewijding.

Verwachtingen
Werken met mensen, mensen helpen, lekker knutselen, eigen baas zijn, verzekerd zijn van een baan; stel een zaal vol congresgangers of jonge studenten de vraag waarom zij voor een carrière als tandarts hebben gekozen, en dit zijn de meest voorkomende antwoorden.

Psycholoog Ronald Gorter, gespecialiseerd in sociale tandheelkunde, legde tijdens het voorjaarscongres van de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde (NVvK) en de Vereniging tot Bevordering der Tandheelkundige Gezondheidszorg voor Gehandicapten (VBTGG) uit hoe verwachtingen van het vak soms in conflict kunnen komen met de realiteit.

Energie
Om geen burn-out te krijgen is het belangrijk om in balans te zijn: de eigen draagkracht en de draaglast zijn in evenwicht. Als de draaglast hoger wordt dan de draagkracht, kan een burn-out ontstaan. Gorter: “Er moeten factoren in het beroep zijn die energie geven, want we geven zelf veel energie door. Zeker de mensen die met kinderen en gehandicapten werken.”

Gorter vroeg de congresgangers om zaken die energie vreten, zogenoemde stressoren. Vanuit de zaal werden enkele belastende werkzaamheden genoemd:

  • Werkdruk
  • Financiën
  • Administratie
  • Personeelsbeleid uitvoeren / teamaspecten
  • Sommige contacten met patiënten
  • Invloed van het werk op het privéleven
  •  Werkinhoud

Veelal zaken dus waarvan de meeste tandartsen van te voren niet wisten dat ze er zoveel mee te maken zouden krijgen. Zaken ook die vaak lastig veranderbaar en soms helemaal niet omkeerbaar zijn.
Gorter: “Op veel dingen waarmee we te maken krijgen op ons werk, zijn we slecht voorbereid. We dachten tandheelkunde te gaan bedrijven, maar uiteindelijk zijn we ondernemers en runnen we een bedrijf waar toevallig ook nog tandheelkunde wordt bedreven.
En in hoeverre ben je nou eigenlijk echt eigen baas? Uiteindelijk blijven we afhankelijk van anderen.”

Uitputting
Een burn-out wordt getypeerd door emotionele uitputting. “Uw personeel merkt iets aan u. U bent veranderd. De sprankel is eraf. U bent kortaf en dat krijgt u terug op uw boterham.” Er is sprake van depersonalisatie en cynisme. Uiteindelijk wordt men door de uitputting minder bekwaam.
Het meest bevattelijk voor een burn-out zijn mensen tussen de 45 en de 49 jaar. Gorter: “Ook het ‘ik-zeg-graag-ja-type’ en het ‘ik-kan-geen-nee-zeggen-type’ krijgen sneller een burn-out. Deze tandartsen willen graag aardig gevonden worden. En het zijn controlfreaks.”

Het aantal mondzorgers met een burn-out is overigens vrij laag, stelt Gorter. De arbeidssatisfactie is hoog: op een schaal van 1-5 (1 = erg laag, 5 = erg hoog) geven we het beroep een 3,8.
Tandartsen die hun loopbaan starten met een grote praktijk, hebben volgens de psycholoog wel een grotere kans op een burn-out. Grote financiële investeringen verhogen de werkdruk.

Bevlogen en toegewijd
“Hoe blijven we bevlogen en toegewijd zonder uitputting, cynisme en verlies van competentie? Wat is de grote truc? Bedenk wat u energie geeft en neem dat mee naar huis”, adviseerde Gorter.

De zaal bedacht:

  • Direct resultaat van het werk
  • Patiëntenzorg
  • Het ambachtelijke aspect
  • Hulpverlenende kwaliteiten
  • Eigen ondernemerschap
  • Lange-termijnresultaat
  • Professionele contacten

Coach
Een coach kan helpen om verwachtingen en realiteit dichter bij elkaar te brengen. Dat kan door middel van visieontwikkeling: het (her)ontdekken van persoonlijke talenten en motivaties, en de vertaling hiervan naar een nieuwe visie op hoe deze verder te ontwikkelen in (en buiten) het werk.

Samenvattend beschreef Gorter een tevreden tandarts als volgt:

  • Geeft sturing aan uitoefening beroep
  • Realiseert zich dat werk niet alles biedt
  • Maakt tijd voor hobby, interesse, e.d.

Door: Lieneke Steverink-Jorna
Bron: Voorjaarscongres ‘Conflict: distantiëren of confronteren?’ van de NVvK en VBTGG, 2012.


Dr. Ronald C. Gorter is psycholoog, als UHD gespecialiseerd in sociale tandheelkunde. Sinds 1990 doceert hij tandarts-patiëntcommunicatie bij de sectie Sociale Tandheelkunde & Voorlichtingskunde (ACTA). In het onderwijs is hij onder meer betrokken bij curriculumvernieuwingen, didactische begeleiding van docenten, toetsing van professioneel gedrag en kwaliteit van bij- en nascholing. Hij verricht onderzoek naar werkdruk en burn-out in de tandheelkunde, alsmede de stimulerende aspecten van het
werken als tandarts. Ook verricht hij onderzoek naar communicatie binnen het tandheelkundig team. Hij publiceerde over deze onderwerpen in diverse binnen- en buitenlandse wetenschappelijke tijdschriften en is de auteur van een boek over burn-out bij tandartsen.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Thema A-Z, Werken met plezier

Nieuwe App GezondeMond van Ivoren Kruis

Met de App GezondeMond van het Ivoren Kruis helpt u uw patiënten een betere therapietrouw te ontwikkelen. De app is een handig hulpmiddel bij de dagelijkse mondhygiëne.

Hoe werkt de app?
Iedereen kan de app gratis downloaden via de App Store door te zoeken naar GezondeMond. Het Ivoren Kruis heeft blocnotes ontwikkeld waarop u de preventieadviezen die voor uw patiënt aan de orde zijn kunt aankruisen. Door het aankruisen ontstaat een persoonlijke adviescode voor uw patiënt. Om het de patiënt nog makkelijker te maken, kunt u de code op het kaartje schrijven. Achterop dit kaartje staat uitleg voor het gebruik. De patiënt dient de adviescode bij ‘Gegevens’ in de app in te voeren. Daarmee heeft de patiënt een persoonlijk advies gekregen. Met zelf in te stellen herinneringsmomenten, een zorgvuldige visuele instructie en links naar uitgebreider informatie is dit een waardevolle aanvulling op uw advies. Als de adviescode niet correct wordt ingevoerd, krijgt de patiënt een helpscherm te zien met nadere instructie.

In de wachtkamer
Het Ivoren Kruis heeft een display ontwikkeld voor plaatsing in uw wachtkamer. Patiënten worden daarmee uitgenodigd om de
app te downloaden en u om een persoonlijke adviescode te vragen. De blocnote met advieskaartjes kunt u bestellen via de webwinkel van het Ivoren Kruis. U kunt ook een PDF downloaden.


Blocnote van de App GezondeMond

 

Lees meer over: Patiëntenfolders volwassenen

Proefschrift: Evalueratie van de lange termijn effectiviteit en neveneffecten van intraorale apparaten en CPAP-therapie

Op 28 november 2012 promoveert Michiel Doff aan de Universiteit van Groningen op het onderwerp: ‘Oral-Appliance therapy in Obstructive Sleep Apnea-Hypopnea Syndrome: long term efficacy and co-morbidity’. Dit schrijft de NVGPT.

Een samenvatting van het proefschrift
Slaapstoornissen komen regelmatig voor onder de algemene bevolking en kunnen ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid, het sociale leven en het dagelijks functioneren. Het Obstructief Slaap Apneu Syndroom (OSAS) is een slaapgerelateerde ademhalingsstoornis, die wordt gekenmerkt door intensief snurken en herhaaldelijke obstructies van de bovenste luchtweg tijdens de slaap. De obstructies van de bovenste luchtweg kunnen volledig (apneu) of gedeeltelijk (hypopneu) voorkomen. De ernst van de aandoening wordt meestal uitgedrukt in de “apneu-hypopneu index” (AHI), gedefinieerd als het gemiddelde aantal apneus en hypopnoeas per uur slaap en wordt beoordeeld middels een slaapregistratie (bijv. polysomnografie). Op basis van de uitkomst van dit polysomnografisch onderzoek, wordt OSAS geclassificeerd als mild (AHI 5-15), matig (AHI 15-30) of ernstig (AHI> 30).

Bij de behandeling van OSAS, staat de clinicus verschillende conservatieve, chirurgische of farmacologische behandelmodaliteiten ter beschikking. Als conservatief behandelen niet toepasbaar of ineffectief bleek bij OSAS patiënten, ging de voorkeur uit naar de behandeling middels continue positieve luchtwegdruk (Eng.; continuous positive airway pressure [CPAP]). Ondanks de hoge effectiviteit, kunnen patiënten door het belastende karakter van deze behandeling stoppen met de therapie of kan de therapietrouw te wensen overlaten. In de afgelopen decennia zijn intraoraal gedragen tandheelkundige apparaten gegroeid in populariteit als behandelalternatief voor CPAP. De meest voorkomende vorm van intraorale apparaten is het mandibulaire repositie apparaat (MRA). Een MRA is gericht op het verminderen van de bovenste luchtweg obstructies door het verplaatsen van de onderkaak en de daaraan gehechte weke delen naar ventraal en caudaal tijdens de slaap.

Tegenwoordig is behandeling met intraorale apparaten een effectief alternatief gebleken in de behandeling van OSAS. Er is echter een gebrek aan gecontroleerde studies naar de effectiviteit van intraorale apparaten en CPAP-therapie op de lange termijn bij OSAS patiënten die het gehele spectrum van de aandoening vertegenwoordigen. Bovendien zijn gecontroleerde studies schaars welke betrekking hebben op neveneffecten, geassocieerd met langdurig gebruik van intraorale apparaten.

De algemene doelstellingen van dit proefschrift zijn het evalueren van de lange termijn effectiviteit en neveneffecten van intraorale apparaten en CPAP-therapie.

Bron:
NVGPT

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Medische onderzoekshandschoenen: weet wat je aanschaft en gebruikt

Medische onderzoekshandschoenen: weet wat je aanschaft en gebruikt

Correct gebruik en het kiezen van de juiste handschoen is essentieel voor de bescherming tegen risico’s van de gebruiker en patiënt. Artikel opgesteld door de NEN, het Nederlands Normalisatie-instituut.


Download brochure nen-medische-handschoenen.pdf
Lees meer over: Kennis, Richtlijnen

Basisschool uit Deinze, Vlaanderen, wint schoolreis wedstrijd Glimlachen.be

Basischool Leiepoort Campus Sint-Theresia uit Deinzen, Vlaanderen won een schoolreis met de aktie van Glimlachen.be.
In het kader van de Werelddag van de Mondgezondheid vroeg Glimlachen.be aan alle Vlaamse scholen om een leuk evenement te organiseren rond het thema ‘De Tandarts’.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Tandartsenpraktijk Nieuwe Steen

Vrijwilligersproject Tandartsenpraktijk Nieuwe Steen in Zuid Afrika

Tandarts Joshua van Tandartsenpraktijk Nieuwe Steen uit Hoorn reisde in september naar Saldanha in Zuid-Afrika voor vrijwilligerswerk. Na een intensieve voorbereiding van twee jaar hielp hij – samen met drie lokale tandartsen, hun assistenten en twee mondhygiënisten – de armste mensen van Saldanha en de Westkust met hun gebitsproblemen. In totaal werden 1.882 patiënten geholpen in negen dagen tijd.

Het team had in de hal van het gezondheidscentrum een wachtruimte gecreëerd. Hier konden de mensen zich verzamelen en werden zij geregistreerd. Vervolgens werd er een kleine gezondheidscheck gedaan en kregen de bezoekers een instructie over  mondhygiëne. Na behandeling bij de tandarts, ontving iedere patiënt een tandenborstel en een tube tandpasta. Ook kregen zij een gratis lunchpakket. Het team werd ondersteund door 28 vrijwilligers die hielpen bij de organisatie.

Samen met het team behandelde tandarts Joshua daarnaast gedurende twee dagen kinderen van twee basisscholen. Dit bleek hard nodig te zijn: veel kinderen hadden cariës.





Foto’s:
Tandartsenpraktijk Nieuwe Steen, Hoorn


Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Nieuwe folder diabetes en mondgezondheid van Ivoren Kruis

Wie suikerziekte heeft moet extra letten op zijn gebit en tandvlees. Mensen met diabetes hebben vaker problemen met hun tanden en tandvlees. Dat kan komen door te veel suiker in uw bloed. En de hoeveelheid bloedsuiker blijft juist minder stabiel bij problemen in de mond. Zo kunnen patiënten in een kringetje ronddraaien. In deze folder lezen patiënten wat diabetes met de mond en tanden doet en wat ze zelf kunnen doen om problemen te voorkomen. Ook worden tips gegeven en antwoorden op veelgestelde vragen over diabetes en mondgezondheid.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
facebook

Hoe maak je een verkort Facebook adres voor de praktijk?

Deze post helpt je om een verkort Facebook adres te maken. Standaard is je Facebook adres erg lang en een brei van letters en cijfers. Onduidelijk en sowieso moeilijk te onthouden.

Het adres van iemand met de naam Pietje Puk ziet er op Facebook alsvolgt uit: http://www.facebook/pietjepuk/123567

Gebruikersnaam instellen
Binnen Facebook is een handige functie om een gebruikersnaam aan te maken http://www.facebook.com/username dat scheelt alweer een paar cijfers. Doe dat eerst voordat je een verkort Facebookadres wil realiseren.

Wat moet ik doen voor een verkort Facebook adres?
Facebook heeft voor zijn gebruikers de URL’s FB.com en FB.me geopend. FB.com en FB.me werken hetzelfde en het maakt niet welke je gebruikt. Maar hoe krijg je de verkorte URL’s? Het antwoord is simpel. Door helemaal niets te doen!

Facebook stuurt via FB.me/pietjepuk je automatisch door naar de (te) lange gebruikersnaam https://www.facebook/pietjepuk.

Dat betekent dat je FB.com of FB.me kan gebruiken zonder er ook maar iets er voor te doen. FB.com is 6 karakters korter dan Facebook.com is makkelijk te onthouden en als link een stuk korter.

De verkorte Facebook adressen werken alleen bij profiel- en fanpagina’s. En het staat wel ‘cool’ toch?

Door:
Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als consultant, spreker en adviseur Social Media & Content Marketing deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld.

Lees meer over: E-health, Kennis

Studie Tandheelkunde in VS focust op zwangerschap

Vierdejaars tandheelkunde studenten van de University of North Carolina krijgen een speciaal lesprogramma voor behandeling van zwangere vrouwen. Dit schrijft de Amerikaanse Herald Sun.

‘Zwangere patiënten hebben specifieke aandacht nodig voor comfort en veiligheid tijdens tandheelkundige behandelingen, maar de meeste studenten komen niet met zwangere vrouwen in contact’, zegt Rocio Quinonez, professor van de School of Dentistry and Medicine. ‘Dit nieuwe programma, brengt verandering hierin.’

Het programma is onderdeel van het Prenatal Oral Health Program, opgezet om alle medewerkers in de prenatale zorg en zwangere vrouwen te informeren over de relatie tussen mondgezondheid en de algehele gezondheid van een zwangere vrouw. Ook wordt aandacht gegeven aan het belang van mondgezondheid voor hun kind. ‘Veel vrouwen weten niet dat hun eigen mondgezondheid effect heeft op die van hun kinderen’, zegt Boggess. Als onderdeel van het Prental Oral Health Program wordt een speciaal informatiepakket ontwikkeld.

Lees meer over: Kennis