film, video

TNO instructiekaarten video/DVD verzorgenden van verpleeghuisbewoners

Het aantal mensen in verpleeghuizen met een eigen gebit neemt toe. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de mondhygiënische zorg gebrekkig is. Met steun van het fonds OGZ heeft TNO instructiekaarten en een instructievideo/DVD voor verzorgenden gemaakt om de mondgezondheid van verpleeghuisbewoners te verbeteren.

Bekijk de instructievideo/DVD voor mondverzorging verpleeghuisbewoners.

Ontwikkeling en haalbaarheids- en effectstudie. TNO, 2006; KvL/B&G 2006.049. Auteur: Annemarie Schuller.

Bron:
TNO
Auteur: Annemarie Schuller

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
Uitzending

Uitzending ‘Altijd Wat’ over vrije tandartstarieven

Wie betaalt de rekening voor de invoering van vrije tandartstarieven? Wat kunnen we leren van de situatie in Duitsland? Op deze vragen probeerde het NCRV-programma ‘Altijd Wat’  op 6 december een antwoord te vinden.

Bekijk de uitzending van ‘Altijd Wat’ (fragment start in de 20e minuut)

Lees meer over: Actueel, Kennis, Tarieven, Thema A-Z
implanteren

Implanteren met een health game

Het plaatsen van een implantaat is geen spelletje. Toch valt er ook spelenderwijs veel te leren.

De Dental Implant Training Simulation is een toegepaste game, die tandheelkundige studenten en professionals beter leert werken met gebitsimplantaten. Het spel werd ontwikkeld voor het Medical College of Georgia.

In Nederland worden games al bijna dertig jaar toegepast voor de gezondheidszorg. Ze kunnen de effectiviteit van de zorg verbeteren, op het gebied van preventie, patiënteninformatie, therapie en educatie van professionals.

Het aantal toepassingen van health games en het aantal bedrijven en opleidingsinstituten dat zich hiermee bezighoudt, groeit de afgelopen jaren sterk. Volgens het Franse onderzoeksbureau IDATE zal de markt voor serious games in de zorg exploderen. Zij verwacht een jaarlijkse groei van 47 procent, met een totaal van 15 miljard euro in 2015.

Bronnen:
iZovator
Skipr

Lees meer over: E-health, Kennis
Tanden, mond open

Mensentanden genezen rattendwarslaesie

Uitgevallen melktanden en getrokken verstandskiezen zijn een bron van waardevolle stamcellen. Japanse onderzoekers genazen er een dwarslaesie mee. Vooralsnog alleen bij ratten.

De onderzoekers publiceerden hun bevindingen begin december in het medische blad Journal of Clinical Investigation.

Al eerder werden stamcellen uit beenmerg gebruikt om een dwarslaesie te repareren. Deze cellen droegen echter maar beperkt bij aan de vorming van nieuwe cellen of bleken niet lang te overleven.

De stamcellen uit tandmerg zijn succesvoller: de behandelde ratten met een dwarslaesie konden na vijf weken de drie gewrichten van hun achterpoten weer gecoördineerd bewegen en zonder hulp lopen. Controleratten die beenmergstamcellen kregen, konden na die periode maar een of twee van de gewrichten bewegen.

Het verschil tussen tandmerg- en andere type stamcellen zit ‘m volgens de Japanners in de uitscheiding van signaalstoffen. Die zijn cruciaal bij het beperken van weefselschade en het op gang brengen van genezing.

Bron:
NRC Handelsblad

 

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Glimlach

Werkplezier houdt claims buiten de deur

De kans dat een patiënt een klacht tegen u indient, is de afgelopen jaren fors gestegen en is daarmee nu één op acht. Waar moet u rekening mee houden?

Bent u tevreden? Vertel het door. Bent u ontevreden? Laat het ons weten. Zo eenvoudig als dit klinkt, gaat het in de praktijk niet altijd. Klachtrecht, tuchtrecht, civiel recht en strafrecht, moeten er soms aan te pas komen om geschillen te beslechten.

Tijdens het congres ‘Veiligheid en Regelgeving in de tandheelkundige praktijk’ op 25 november gaf mr. dr. Wolter Brands een overzicht van de verschillende klachtmogelijkheden voor ontevreden patiënten. Ook belichtte hij veranderingen in de nabije toekomst, en gaf hij tips om klachten en claims te voorkomen.

Signaal
Brands’ belangrijkste aanbeveling is eigenlijk een hele eenvoudige: wees voorzichtig met het inschakelen van een incassobureau. “Want voordat u het weet ligt er naast uw vordering een tegeneis, waar het u allemaal niet om begonnen was. Als een patiënt de rekening niet betaalt, kunt u dat het beste opvatten als een signaal dat er iets aan de hand is. Blijkbaar is hij niet tevreden. Laat u de patiënt dagvaarden, dan drijft u de zaak op de spits, en is de kans reëel dat die een tegeneis indient.
Het tijdig nabellen van openstaande facturen, informeren waarom er niet is betaald en of er wellicht een probleem is, kan voldoende zijn om civiele zaken te voorkomen.”

Klachtrecht
Brands voorziet sowieso dat het aantal civiele procedures in de toekomst zal afnemen. “De meest laagdrempelige vorm van klachtrecht zal worden versterkt door de nieuwe Wet cliëntenrechten Zorg, die in de maak is. Volgens de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector is een zorgverlener op dit moment nog niet verplicht de uitspraak en aanbevelingen van een klachtencommissie op te volgen. U bepaalt zelf of u gevolg geeft aan de tik op uw vingers. In de toekomst wordt het advies van de klachtencommissie wél bindend, in zaken met schades tot 25.000 euro. In die gevallen zullen patiënten dus minder snel naar een civiele rechter stappen.”

Garantiefonds
Mogelijk komt er volgens Brands in de toekomst ook voor NMT leden een koppeling met een garantiefonds. Minister Schippers heeft een dergelijke voorziening gesteld als een van de voorwaarden voor de invoering van vrije tarieven. De ANT kent sinds twee jaar de Stichting Garantiefonds Mondzorg, die voorziet in de vergoeding van noodzakelijke herstelbehandelingen tot 10.000 euro na gegrond verklaarde klachten.

Bemiddeling
Overigens komt een groot deel van de jaarlijks ingediende klachten helemaal niet bij een klachtencommissie terecht. Het merendeel (85 procent) van de 379 klachten die de NMT in 2010 voorlegde aan een Regionale Bemiddelingsraad (RBR), werd succesvol bemiddeld. Bij de ANT had bemiddeling in de helft van de gevallen (65 klachten) succes. In totaal werden uiteindelijk zo’n 120 klachten in behandeling genomen door de klachtencommissies van beide beroepsorganisaties. Daarvan werd het merendeel ongegrond verklaard.



Tuchtrecht

De belangstelling voor het tuchtrecht, stelt Brands, is sinds 2008 fors toegenomen. “Een patient kan een tuchtprocedure gebruiken als een gratis inschatting hoe een rechter tegen zijn eis aan kijkt. Verliest hij een tuchtzaak, dan kost hem dat niets. Begint hij meteen een civiele zaak dan zijn hier wel forse kosten aan verbonden. Overigens kan een civiele rechter gemotiveerd afwijken van een tuchtuitspraak, dus honderd procent waterdicht is deze route niet.”

Verweer
In 2010 verscheen er ruim honderd keer een tandarts voor een Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Brands’ advies: “Het is belangrijk dat u in alle gevallen verweer voert. Doet u dat niet, dan zal wat de patient zegt voor waar worden aangenomen en hebt u de zaak al bij voorbaat verloren.
Komt er een openbare zitting, dan kan die – als de pers aanwezig is – al veel schade brengen aan de goede naam van de tandarts, ook al wordt de klacht afgewezen.” Blijkt de klacht gegrond, dan variëren de sancties van een waarschuwing tot het schrappen van uw inschrijving in het BIG-register.

Brands: “De kans dat u niet alleen aan de officieuze (via de pers), maar ook aan de officiële schandpaal wordt genageld, wordt overigens groter: er bestaan plannen om naast doorhalingen, schorsingen en gedeeltelijke ontzeggingen, ook berispingen voortaan op www.bigregister.nl te publiceren.”

Strafzaken
Het aantal strafzaken zal in de toekomst toenemen, denkt Brands. “Dat komt onder meer door een aantal strafrechtartikelen in de wet BIG en het feit dat het Openbaar Ministerie zich middels het Landelijke Expertisecentrum Medische Zaken heeft gespecialiseerd in medische missers.” Overigens wijst de praktijk uit dat strafzaken tegen tandartsen tot nu toe veelal om fraude draaien. “En dan heb je ook nog de zaken waarbij een tandarts zich tijdens de behandeling buiten de strikte mondholte van de patiënt heeft begeven.”

Tips om klachten en claims te voorkomen

  • Bedrijf geen defensieve tandheelkunde; ieder jaar foto’s maken is bijvoorbeeld af te raden.
  • Geef de patiënt niet zijn zin als dit tegen de professionele standaard is; u weet wat het beste voor hem is.
  • Volg niet slaafs de richtlijn; u mag (en zelfs u moet) er, in het belang van de patiënt, gemotiveerd van afwijken.
  • Wees bereid een schikking te treffen.
  • Doe regelmatig aan nascholing.
  • Wees niet bang voor een second opinion; uw patiënt zal zich serieus genomen voelen.
  • Houdt uw dossiers zorgvuldig bij; u verzamelt zo bewijslast voor het geval u aansprakelijk wordt gesteld.
  • Behoudt het plezier in uw vak; uitgebluste tandartsen vallen de meeste klachten ten deel.

Bron:
Verslag door dental INFO, tijdens het congres Veiligheid en Regelgeving in de tandheelkundige praktijk, georganiseerd door Dental Best Practice, 25 november 2011, RAI Amsterdam

Mr. dr. Wolter Brands is tandarts, plaatsvervangend rechter aan de rechtbank in Utrecht en cursusdocent in het postacademisch onderwijs. Brands is gepromoveerd in het gezondheidsrecht. Op zijn naam staan talrijke nationale en internationale lezingen en publicaties over het raakvlak van het gezondheidsrecht en de dagelijkse tandheelkundige praktijk.

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Klachten, Thema A-Z
Werk - deal

Werkgevers letten te veel op extraverte kandidaten

In sollicitatiegesprekken letten werkgevers er vooral op of iemand extravert is. Niet slim, is de conclusie van het proefschrift dat Rutger Kappe op 29 november verdedigde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Uitbundigheid, durf in nieuwe situaties: het zijn eigenschappen waar werkgevers in sollicitatiegespekken veel waarde aan hechten. Maar extraversie is geen garantie voor succes, weet Kappe: “Ik ontdekte dat extraverten over het algemeen een hoger startsalaris krijgen, maar zij doen het niet beter in hun loopbaan. Werkgevers verliezen dus potentieel goede werknemers door zich te veel te richten op extraverte kandidaten.”

Kwestie van karakter
Kappe deed onderzoek onder studenten van Hogeschool Inholland en volgde ze tot aan het begin van hun werkende carrière. Hij concludeert dat succes een kwestie van karakter is. Studenten met een grote dosis zelfdiscipline en doorzettingsvermogen zijn succesvoller tijdens hun studie. Zo halen zij hogere cijfers en studeren zij sneller af.

Hoewel Kappe bewijs vond dat intelligentie een rol speelt bij studiesucces, blijkt dat karaktertrekken als doorzettings- en organisatievermogen vijf maal zo belangrijk zijn. Motivatie is twee maal zo belangrijk als intelligentie.

Leerstijlen overschat
Op basis van zijn onderzoek adviseert Kappe onderwijsinstellingen om de persoonlijkheid en motivatie van studenten in kaart te brengen: “De tijd dat alle studenten dezelfde (studieloopbaan-) begeleiding krijgen is wat mij betreft voorbij. Op basis van iemands profiel kunnen opleidingen specifieke interventies ontwikkelen en inzetten.”
Kappe’s onderzoek toont tevens aan dat de relatie tussen de leerstijl(en) van studenten en hun studieprestaties overschat wordt. “Veel docenten en studiebegeleiders vinden leerstijlen belangrijk, terwijl dit onderzoek aantoont dat leerstijlen geen effect hebben op cijfers of studieduur. Voor leerstijlen geldt dus: het schaadt niet, maar het baat ook niet”, aldus Kappe.

Bron:
Vrije Universiteit Amsterdam

 

Lees meer over: Kennis, Ondernemen, Onderzoek, Personeel
Kind - ouder

Een goede opvoeding: So die BBOFTT!

Als u gedrag van kinderen wilt veranderen, is het wezenlijk dat u de ouders echt raakt. Confrontatie leidt tot actie; pas als dokter of tandarts overgewicht ter sprake brengen, schrikken ouders wakker. Maar vergeet ook het schouderklopje niet.

Preventie kan een succes zijn, stelt dr. Monique L’Hoir van TNO. Dat bewijst volgens haar de campagne om het aantal gevallen van wiegedood terug te dringen. L’Hoir sprak op 8 oktober tijdens het najaarscongres van de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde.

Goede gewoontes inslijpen
Het advies is om niet bepaald gedrag te gaan verbieden. Want wat niet mag, is voor kinderen vaak aanlokkelijk. Slimmer is het om goede gewoontes te laten inslijpen. Maar dat is best moeilijk als er naast de kassa op ooghoogte lekkernijen liggen, en dan ook nog in de aanbieding…

Omgeving
De omgeving maakt het heel moeilijk om gezond te leven, zegt L’Hoir:”De porties van eten en drinken zijn groter geworden dan gezond voor ons is. We kunnen kiezen tussen een kleine, een medium en een grote koffie, terwijl die kleine koffie een normaal formaat heeft. Een onderzoek in de VS leert dat ouders ‘french fries’ scharen onder groentes. French fries zijn frietjes! Helaas zijn de prijzen van groente en fruit flink gestegen, terwijl ongezonde voeding goedkoop blijft.
Natuurlijk mag er dagelijks worden gesnoept; een snoepje, een koekje… geen probleem. Na school is dat een goede gewoonte. Dan tot de maaltijd niets meer, en dat elke dag als een vanzelfsprekendheid presenteren aan je kinderen. Daar hebben kinderen wat aan! Daarvoor geldt: ‘lekker en gezond’, omdat het een gewone portie is en op een duidelijke manier is ingepast in het gewone leven, lekker is en gezond.”

Waar gaan we de mist in?
Opvoeden begint al bij de geboorte. Een baby die vastgeketend zit in een wipstoel voor de televisie kan nauwelijks bewegen en wordt al helemaal niet gestimuleerd om zijn omgeving te gaan verkennen. Niet doen dus.
Waar gaan we nog meer de mist in? L’Hoir geeft aan dat 17% van de vierjarigen een televisie op de slaapkamer heeft. En 8% van de tweeëneenhalf-jarigen. “Het liefst met wat snoep onder het bed. Het koppelen van eten aan televisie kijken, zorgt ervoor dat elke keer dat het kind naar de tv kijkt, het ook graag wat wil eten. En we weten allemaal dat het geen worteltjes en komkommertjes zijn waar het dan zin in heeft.” Ook mag 20% van de kinderen volgens L’Hoir zelf beslissen of ze tv gaan kijken. “Bovendien gaat de tv op de slaapkamer regelmatig niet op tijd uit, waardoor het kind te laat gaat slapen.”

Tussendoortjes
En dan zijn er nog de tussendoortjes op school:“Tegenwoordig krijgen kinderen drinken en eten mee naar school, vaak een pakje frisdrank of sap en een koek. Kinderen hebben dit helemaal niet nodig. Als een kind echt dorst heeft, kan het beter water drinken. Tussen de middag moet er uiteraard geluncht worden, maar tussendoortjes zijn eigenlijk niet nodig. Bij erosie wordt er vaak geadviseerd om een rietje te gebruiken. Maar helaas kauwt 60% op het rietje… en de onlangs gepromoveerde tandarts Dien Gambon beschrijft hoe ongunstig dit is voor het gebit, onder andere het glazuur. Je kunt het vergelijken met ‘gorgelen met cola’.

So die BBOFTT!
Wat doen we eraan? Voor ouders is een ezelsbruggetje verzonnen: SO die BBOFTT. Dit staat voor: Slaap, Opvoeding, Borstvoeding, Buitenspelen, Ontbijten, (weinig) Frisdrank, (weinig) Tv, (weinig) Tussendoortjes. Wellicht ten overvloede:

  • Een kind heeft veel en regelmatige slaap nodig.
  • Goed opvoeden is gezaghebbend opvoeden. De ouders hebben gezag en gebruiken gezag. Dat is wat anders dan ‘macht’. Het betekent dat er duidelijke regels en afspraken zijn en tegelijkertijd liefde en warmte is.
  • Borstvoeding helpt; het kind laat de ouder duidelijk zien wanneer het voldoende heeft en de zelfregulatie van het kind wordt hierdoor minder verstoord. (Hoeveel ouders zetten het flesje nog even in de magnetron om “het restje nog even te geven”?)
  • Een ontbijt is ontzettend belangrijk voor de energie van het kind en een goede spijsvertering.
  • Frisdrank bevat veel suikers en zuur en is dus niet aan te raden.
  • De Tv is hierboven reeds besproken.
  • Tussendoortjes, te vaak en te groot, leiden tot overgewicht en cariës.

“Maar”, zo vindt L’Hoir, “Men kan ook doorslaan in het gezond willen opvoeden van kinderen. Zo wordt er vaak te veel druk gegeven bij het eten van groente. Doordat de intonatie van de ouder bij het aansporen tot het eten van groente niet al te vriendelijk is, ervaart het kind de groente als iets onaangenaams. Een mopperende moeder en het eten van groenten kan in één maaltijd aan elkaar worden gekoppeld. Denk hierbij maar aan het klassieke voorbeeld van ‘Pavlov, de bel, de hond en het eten’.
Het wordt nog erger als een zoet toetje wordt ingezet als beloning. Belonen met zoetigheid, eten of toetjes, is pedagogisch heel onhandig. Goed belonen is belonen met complimentjes, een aai over de bol of samen iets leuks doen. Het koppelen van goed gedrag aan toetjes en beloningen, kan leiden tot zogenaamde ‘emotie-eters’.
Tijdens het eten is het belangrijk dat er over van alles en nog wat wordt gepraat, behalve over het eten zelf. Zo wordt er vaak beter gegeten dan wanneer ouders er bovenop zitten en de groente naar binnen wordt ‘gedwongen’.”

Actieve benadering
De rol van de kindertandarts, aldus L’Hoir, is om de risicogroep actief te benaderen, niet op een bestraffende, maar juist op een opbouwende manier. ”Motivational interviewing is een techniek om motivatie te verhogen. De kracht hiervan is dat je het kind of de ouder zelf laat formuleren wat ze zouden willen en kunnen doen aan een (beginnend) probleem. Als het in de buurt komt van wat je graag hoort, bekrachtig je dit meteen, geef je een compliment en ga je meteen afspraken maken en doelen stellen. Natuurlijk niet te hoog, want gedragsverandering is moeilijk en gaat in kleine stapjes. Die doelen zijn dan gemaakt door de ouders en het kind zelf en als het geformuleerd is door diegenen die het gedrag moeten laten zien, is er veel meer kans dat het ook gebeurt. Een samenwerking met de jeugdarts van het consultatiebureau, de medewerkers van kinderdagverblijven en naschoolse opvang, kinderartsen, huisarts, leerkrachten, burgemeesters en wethouders én tandartsen, kan de pandemie van overgewicht in goede banen leiden.”

Positieve manier
De gouden regel is volgens L’Hoir: “Empower ouders en kinderen in wat ze goed doen, complimenteer ze en verwoordt het positief. Bijvoorbeeld: ‘Als je een beker frisdrank drinkt en daarna gewoon water, dan word je niet alleen een schoonheid, maar dan hoef ik ook niet jouw tandjes te boren.’ Wijs dan achteloos eens naar de grootste boor… want een klein beetje angst kan geen kwaad. Je maakt een afspraak met ouders en kind over frisdrank en snoep, en het mooiste zou zijn dat ze via de site van de tandarts aan de assistente kan laten weten hoe het met haar gaat. Daar kan ze dan een prijs mee winnen…!
Als de tandarts, de huisarts, de jeugdarts en de kinderarts allemaal hetzelfde propageren op een positieve manier, dan hebben we kans dat onze populatie in de tandartsstoel blijft passen!”

Bron:
Verslag van het najaarscongres van de NVvK
Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
advies, tips

Nieuw advies cariëspreventie van het Ivoren Kruis

Het Advies Cariëspreventie is bedoeld voor iedereen die professionele adviezen geeft over preventieve mondzorg. Het Advies is opgesteld door het Adviescollege Preventie Mond- en Tandziekten van het Ivoren Kruis.

Het Advies Cariëspreventie bestaat uit een Basisadvies en een Aanvullend Advies.

Het Basisadvies is samengesteld uit de 3 Basisadviezen:

  • Mondhygiëne
  • Fluoride
  • Voeding

Bij elk van deze Basisadviezen hoort een Aanvullend Advies, die gezamenlijk het Aanvullend Advies Cariëspreventie vormen. Het Basisadvies geldt voor iedereen, terwijl het Aanvullend Advies is bedoeld voor mensen met cariësactiviteit.

Lezing over het Advies Cariëspreventie
Bekijk ook de lezing van prof. dr. Marie-Charlotte Huysmans over het nieuwe Advies Cariëspreventie tijdens het Ivoren Kruis-congres.

Lees meer over: Cariës, Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z
tandenborstels

Magnetron ideaal voor ontsmetting tandenborstel en tongschraper

Gebruikte tandenborstels of tongschrapers bevatten bacteriën die infecties kunnen veroorzaken. Als de tandenborstels en tongschrapers gezamenlijk worden bewaard, kunnen deze bacteriën bovendien over en weer worden overgebracht. Van alle beschikbare middelen bleek de magnetron de meest ideale manier voor ontsmetting.

Bron:
Spolidorio DMP, et al. Evaluation of two alternative methods for disinfection of toothbrushes and tongue scrapers. Int J Dent Hygiene 2011; 9: 279-283. doi: 10.1111/j.1601-5037.2011.00503.x.

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z
dossier, map

Medische missers verplicht in dossier

Informatie over medische incidenten moet verplicht deel gaan uit maken van het medisch dossier. Als een medisch dossier onvolledig is dan zal de rechter in geval van een schadeclaim, uitgaan van de stelling van de patiënt.

Ook stelt de minister verplicht dat een zorgaanbieder binnen zes weken reageert op een klacht. Minister Schippers wil dit opnemen in de nieuwe Wet cliëntenrechten Zorgsector.

Verschuiving bewijslast
Dat heeft Schippers laten weten in een brief aan de Consumentenbond. Met deze verschuiving van de bewijslast van patiënt naar zorgverlener, komt de minister tegemoet aan de wensen van de Consumentenbond. Het idee van de bond een kenniscommissie in te stellen die een medisch inhoudelijk oordeel kan vellen over medische incidenten, behoeft nadere uitwerking.

Serieus nemen
De minister heeft de bond gesproken naar aanleiding van een ‘meldactie medische missers’. Patiënten voelen zich ongelijkwaardig ten opzichte van artsen, vinden de klachtafhandeling traag en stuiten te vaak op onbegrip bij zorgaanbieders. Een woordvoerder van de Consumentenbond laat weten heel blij te zijn dat de minister de constateringen van de bond onderschrijft. “Mensen willen serieus worden genomen. Ze willen dat er naar hun klachten wordt geluisterd.” De Consumentenbond hoopt dat de WcZ zo snel mogelijk wordt ingevoerd.

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Actueel, Kennis, Patiëntendossier, Thema A-Z
lopen, ouderen

Betere mondzorg voor kwetsbare en zorgafhankelijke ouderen nodig

Door een verbeterde preventieve en curatieve mondzorg gedurende de afgelopen decennia is het aantal tandeloze ouderen afgenomen en is het percentage ouderen dat tot op hoge leeftijd gebitselementen heeft flink gestegen. Ondanks verschillende inspanningen laten de resultaten van internationaal onderzoek zien dat de mondgezondheid van ouderen, en in het bijzonder van kwetsbare en zorgafhankelijke ouderen, nog steeds slecht is.

Oorzaken
Verschillende oorzaken zorgen ervoor dat kwetsbare en zorgafhankelijke ouderen gevoeliger zijn voor het krijgen van mondproblemen dan jongere mensen. Vijf belangrijke mondzorggerelateerde problemen bij ouderen zijn:

  • Parodontitis
  • Droge mond
  • Speekselsecretiesnelheid
  • Zuurgraad van speeksel
  • Mondverzorging door verzorgenden

Om zorgverleners meer bewust te laten worden van deze belangrijke mondzorggerelateerde problemen en om richting te geven aan oplossingen voor of beheersbaarheid ervan, deed Gert-Jan van der Putten onderzoek onder voornamelijk verpleeghuisbewoners. Daaruit bleek dat de vijf belangrijke mondzorggerelateerde problemen bij verpleeghuisbewoners frequent voorkomen en dat deze kunnen worden verminderd door een betere mondzorg. Hij waarschuwt dat als de mondzorg niet aanzienlijk verbetert, tienduizenden ouderen per jaar hun gebitselementen zullen verliezen, het aantal mondziekten en mondgezondheidgerelateerde problemen zullen stijgen met grote gevolgen voor de algemene gezondheid en de levenskwaliteit van kwetsbare en zorgafhankelijke ouderen.

Promotie
Datum: donderdag 1 december, 13.00 uur
Locatie: Radboud Universiteit Nijmegen, Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2
Promovendus: de heer drs. G.J. van der Putten
Promotors: prof. dr. C. de Baat, prof. dr. J.M.G.A. Schols, prof. dr. J.N.O.

Biografie
Gert-Jan van der Putten (Beverwijk, 1960) studeerde geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam, volgde de opleiding tot verpleeghuisarts aan de Vrije Universiteit en ging eind 2002 werken in het Eduard Douwes Dekkerhuis in Amsterdam. In 2006 kreeg hij de gelegenheid voor wetenschappelijk onderzoek en implementatie van de Richtlijn Mondzorg. Hij werkte twee jaar als onderzoeker bij de vakgroep Orale Functieleer van het Universitair Medisch Centrum St Radboud in Nijmegen en is sinds 2008 verbonden aan Birkhoven Zorggoed in Amersfoort. Dit promotieonderzoek is begeleid vanuit het Nijmegen Centre for Evidence-Based Practice. Van der Putten behaalde verschillende prijzen voor zijn wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de Gerodontologie. Hij geeft les aan studenten mondzorgkunde en aan specialisten ouderengeneeskunde in opleiding aan de Radboud Universiteit Nijmegen en hij verzorgt symposia, lezingen en postacademisch onderwijs aan artsen en tandartsen.

Bron:
RU

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
cola, snoep

Appels slechter voor tanden dan koolzuurhoudende drank

Uit onderzoek door het Dental Institute van het Londens King’s College blijkt dat het eten van appels tot vier keer meer schade kan veroorzaken voor de tanden dan koolzuurhoudende dranken. Het onderzoeksteam onderzocht 1000 mannen en vrouwen om het verband tussen schade aan het glazuur en het dentine te vinden en vergeleek dit met wat ze aten en dronken.

Meer schade
Uit het onderzoek bleek ook dat mensen die appels aten 3,7 keer meer kans op schade aan het gebit hebben, terwijl degenen die een koolzuurhoudende drank hadden gedronken geen extra risico liepen. Ze ontdekten ook dat sommige appels meer dan vier theelepels suiker bevatten.

Manier van eten
Onderzoeksleider professor David Bartlett zei: “Het gaat niet alleen over wat we eten, maar hoe we het eten”. Hij voegde eraan toe: “Artsen zeggen terecht dat het eten van appels goed is, maar als je ze langzaam eet kan de hoge zuurgraad schade doen aan je tanden. De drankjes die het meest geassocieerd worden met tandbederf, vooral cola, toonden geen verhoogd risico. ”

De onderzoekers vonden ook dat wijn en bier het risico van tandheelkundige schade kan vergroten en dat vruchtensap meer schade aan het glazuur in de buurt van het tandvlees veroorzaakt. Voedingsdeskundige Glenys Jones suggereert dat mensen niet zouden moeten afzien van het eten van appels en het drinken van zure vruchtensappen, maar in plaats daarvan alternatieven zoeken voor het minimaliseren van de tandheelkundige schade.

Bron:
AGF

 

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
website

Keurmerk voor websites met medische informatie

Het keurmerk Zegelgezond moet internetgebruikers een handvat geven om de beste gezondheidswebsites snel te herkennen en de meest waardevolle informatie makkelijk te vinden. Het keurmerk is in handen van Stichting ZegelGezond Nederland.

Betrouwbare informatie
ZegelGezond maakt kwaliteit in één oogopslag herkenbaar. ZegelGezond plaatst een ‘kwaliteitszegel’ op websites met gezondheidsinformatie die voldoen aan de kwaliteitseisen voor betrouwbare informatie. Deze eisen heeft ZegelGezond in samenspraak met het veld opgesteld en toetsen met name de transparantie over zaken als organisatie, bron, risico, reclame en persoonlijke data. Verder staan in het zegel twee cijfers, die aangeven hoe de informatie inhoudelijk wordt gewaardeerd door vakexperts (professionals zoals artsen en verpleegkundigen) en publiekexperts (ervaringsdeskundigen zoals patiënten en mantelzorgers). Iemand die op een deelnemende website komt, ziet daar dus of de informatie aan de algemene spelregels voldoet en hoe deze inhoudelijk is gewaardeerd.

Stijgende interesse online
Het nieuwe keurmerk speelt in op de stijgende interesse voor online informatie over ziekte en gezondheid. Er zijn circa 15.000 websites met Nederlandstalige gezondheidsinformatie. Inmiddels zoekt acht op de tien Nederlanders eerst op internet en gaat daarna pas naar de dokter. Volgens de stichting is er nog veel mis met de kwaliteit van online informatie. “Deze is vaak verouderd, onduidelijk of incompleet en soms zelfs onjuist. Gelukkig staat er ook veel goede informatie online, maar hoe deze te herkennen? Daar helpt het keurmerk bij.”

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
computer, veilig, geen toegang

Zo geeft u cybercriminelen geen kans

Kleine organisaties zijn helaas een gemakkelijk doelwit voor cybercriminelen. Met een simpel virus kunnen deze criminelen uw systeem platleggen, informatie wissen of zelfs stelen. Welke soorten digitale criminaliteit zijn er en hoe kunt u zich hier tegen wapenen? Een tweedelig overzicht.

  • Kijk altijd of u persoonlijk wordt aangesproken in e-mail
  • Installeer anti-virusscanners en update regelmatig
  • Open nooit zomaar een bijlage

Internet wordt steeds meer een eerste levensbehoefte: 90 procent van de Nederlanders is actief op internet in zijn vrije tijd. Nederlanders nemen echter weinig voorzorgsmaatregelen om zich te beschermen tegen de negatieve gevolgen van internetgebruik. Dit blijkt uit het Trendrapport “Computer- en Internetgebruik 2011” van de Universiteit Twente in opdracht van Digivaardig & Digibewust.

U kunt dagelijks te maken krijgen met digitale criminaliteit. Soms hebt u het niet eens in de gaten. Klantenbestanden kunnen bijvoorbeeld ongemerkt worden gestolen. Het is belangrijk dat u zich bewust wordt van de gevaren van cybercriminaliteit. Hoe meer u weet over de verschillende vormen, hoe beter u zich er tegen kunt wapenen.

Phishing
Phishing is een vorm van internetfraude. Internetgebruikers worden misleid door e-mails en websites die de indruk wekken dat ze afkomstig zijn van betrouwbare bedrijven, zoals banken. In werkelijkheid zijn deze e-mails en websites vervalsingen. Vaak wordt er in e-mails gevraagd om even “inloggegevens te controleren”. Op deze manier worden inlognamen, wachtwoorden en creditcardgegevens ontfutseld, met alle gevolgen van dien.

Omdat er steeds meer mensen slachtoffer worden van oplichting bij internetbankieren, komt de Nederlandse Vereniging van Banken met de campagne Veilig Bankieren. Hierin wordt men gewezen op de gevaren van internetbankieren, zoals phishing.

Voorkom dat u slachtoffer wordt van phishing!
Als u een e-mail ontvangt waarin gevraagd wordt naar persoonlijke gegevens, wees er dan altijd op bedacht dat het mogelijk om phishing kan gaan. Controleer het internetadres goed, want bij phishing er is altijd iets wat er niet klopt aan het internetadres (zoals een @ in het adres). Kijk ook of u in de e-mail persoonlijk wordt aangesproken. Betrouwbare bedrijven spreken vaak persoonlijk aan, bij phishing is dit bijna nooit het geval. Als de e-mail afkomstig lijkt te zijn van een bank, kijk dan of u gegevens moet verstrekken op de inlogpagina van de bank. Uw bank zal namelijk nooit ergens anders dan op de eigen inlogpagina om uw inloggegevens vragen.

Virussen
Een computervirus is een vorm van schadelijke software. Het is een computerprogramma dat zich kan nestelen in uw computerbestanden, bijvoorbeeld in bestanden van een besturingssysteem. Virussen worden als schadelijk beschouwd omdat ze ruimte innemen op uw computer en de snelheid van uw computer aantasten.

Wat kunt u doen tegen virussen?
Als u uw computer wilt beschermen tegen virussen of een al geïnfecteerde computer virusvrij wilt maken, dan is het verstandig dat u een virusscanner aanschaft.

Bekende softwarepakketten voor virusbestrijding zijn:
McAfee
AVG

Ook is het verstandig om back-ups te maken, voor het geval dat virussen alsnog toeslaan en belangrijke informatie wissen. KPN heeft momenteel een speciale Sinterklaasactie, waarbij u 50 procent korting krijgt voor een Back-up Online abonnement. Klik hier voor meer informatie.

Trojans
Trojans zijn programma’s die binnendringen op uw computer door zich voor te doen als een onschuldig programma (zoals een leuke screensaver of een kleine applicatie).

Als een trojan eenmaal is binnengedrongen in uw computer, kunnen hackers volledige controle krijgen over uw computer. Trojans dringen binnen met verschillende doelen: persoonlijke gegevens achterhalen, gegevens verwijderen of spam versturen uit uw naam.

Wat kunt u doen tegen Trojans?
Trojans worden vaak als bijlage meegestuurd met e-mails. Als u de bijlage opent, wordt de trojan toegelaten tot uw systeem. Open daarom nooit een bijlage met daarin uitvoerbare bestanden, zoals .exe en .vbs. Ook wordt er tijdens het surfen op internet wel eens gevraagd om een bepaald programma te downloaden of installeren. Als u de pagina niet kent en het ziet er verdacht uit, download of installeer het programma dan niet.

Er zijn allerlei programma’s die trojans buiten de deur kunnen houden. De meeste virusscanners kunnen gebruikt worden om trojans mee op te sporen.

 

Bron:
Business Compleet

Lees meer over: E-health, ICT, Kennis
app, telefoon

Voedingscentrum lanceert Eet Wijzer App

Uw eigen eetcoach op de smartphone. Voortaan kan het met de Eet Wijzer App van het Voedingscentrum. Hij ‘leest’ uw persoonlijke agenda en geeft praktische tips op het moment dat ze nodig zijn. Bijvoorbeeld als u aan het werk bent, een bruiloft hebt of gaat sporten.

Uit onderzoek blijkt dat 41% van de Nederlanders graag gezonder wil gaan eten. Maar dit is voor velen toch een lastige opgave. Meer dan de helft (57%) heeft behoefte aan meer praktische informatie. Daarom introduceert het Voedingscentrum de gratis Eet Wijzer app, die laat zien waar kansen liggen voor een gezondere leefstijl.

Na het scannen van uw persoonlijke agenda op de smartphone geeft de app aan op welke gebieden er ruimte is voor verbetering, passend bij de persoonlijke leefstijl. Denk bijvoorbeeld aan regelmatiger eten, gezonder kiezen, kleinere porties, gevarieerder eten of een goed voorbeeld geven aan de kinderen.

Gedurende twee weken krijg je 8 tips die passen bij de dagelijkse activiteiten. Op het trefwoord ‘Kerst’ kan de tip bijvoorbeeld zijn om bijvoorbeeld lekker samen met de kinderen een kerstmenu te koken of om niet alle kerstsnacks tegelijkertijd op tafel te zetten. Na twee weken vindt er weer een agendascan plaats voor nieuwe tips.

De Eet Wijzer app is gratis te downloaden voor iPhone en Android-telefoon.

Bron:
Voedingscentrum

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, E-health, Kennis, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid
mond, lachen, man

Eerste tand groeide buiten het lijf

Nieuw onderzoek wijst erop dat de eerste tanden buiten het lichaam groeiden en pas veel later in de mond belandden.

De onderzoekers baseren die opmerkelijke conclusie op een onderzoek naar onder meer de diersoort Ischnacanthid acanthodians. Dit zijn vissen die veel weg hebben van haaien. Ze leefden heel lang geleden: tussen de 416 en 397 miljoen jaar terug.

Bijzonder
Met deze vis is iets bijzonders aan de hand. Hij bevindt zich namelijk in een soort overgangsfase en is bezig om puntige structuren op zijn lippen te ontwikkelen. Het wijst erop dat de eerste tanden buiten de mond (ergens nabij de lippen) ontstonden en later pas in de mond terechtkwamen, zo schrijven de onderzoekers in het blad Journal of Vertebrate Paleontology.

Vasthouden
Waarschijnlijk hielpen de tanden de dieren eerst om hun prooi te pakken en vast te houden totdat ze de gelegenheid hadden om deze heel door te slikken. Dankzij die tanden (en de kaken, die al eerder ontstonden) hoefden vissen niet langer water te filteren en zo tamelijk passief aan voedsel te komen. Ze konden echt op jacht. “Omdat tanden gewervelden in staat stelden om betere jagers en uiteindelijk goede vleeseters te worden, bleven ze en werden ze in de meeste groepen van generatie op generatie doorgegeven,” legt onderzoeker Stephanie Blais uit.

Uiteindelijk kregen ook de voorouders van de mens en de mens zelf dus tanden. En die tanden werden naarmate de tijd vorderde steeds belangrijker voor dieren en mensen. Tanden werden ook steeds gespecialiseerder: zo hebben dieren vaak tanden die helemaal zijn afgestemd op hun dieet.

Bron:
Scientias

Lees meer over: Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Onderzoek, Thema A-Z
gegevens

KRM aspirantenregister voor mondhygiënisten

Per 1 januari 2012 zal het KRM Aspirantenregister van start gaan. De aanmelding voor dit register start in november 2011. Het KRM Aspirantenregister is er voor díe mondhygiënisten die voldoende werkervaring hebben, maar nog niet over de 160 benodigde KRM scholingspunten beschikken. Zij voldoen aan alle overige vereisten voor inschrijving in het KRM. Met 32 KRM scholingspunten, behaald in 2011 kunnen mondhygiënisten zich laten registreren in het KRM Aspirantenregister en van hieruit werken naar een reguliere KRM registratie.

Hoofdregel
De hoofregel voor een reguliere KRM registratie blijft onverminderd overeind; mondhygiënisten die in vijf jaar tenminste 160 KRM punten hebben behaald, komen in aanmerking voorreguliere KRM registratie. Het KRM Aspirantenregister kan hierbij een hulpmiddel zijn. Voor een aanmeldingsformulier en meer informatie kijkt u op www.kieskrm.nl

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
kind - tandenpoetsen

Uganda: verdoofd in de kerkbanken

Met een compleet tandheelkundig team bezocht assistente Eva Spauwen Uganda, waar de tandheelkundige nood hoog is. Een verslag over behandelingen in de kerk, poetsinstructie voor straatkinderen en de oorsprong van de Nijl.

Vrijdag 14 oktober stapte ik om 5.30 uur op de trein in Weert. Mijn avontuur ging nu echt beginnen: samen met 5 tandartsen, 4 assistentes, een mondhygiëniste en een vrijwilligster voor Stichting Help UGanda (HUG) vooral kindertjes in Uganda tandheelkundige zorg bieden. Op Schiphol trof ik al een groot deel van mijn reisbuddies. Eerder die week was ons namelijk al een lichting voorgegaan om poetsinstructies te geven op scholen in de sloppenwijk Polota, nabij Jinja. De vlucht was prima. We hadden een tussenstop in Rwanda, maar konden alweer voor de geplande tijd opstijgen.

Hilarisch momentje
Daar waren we dan, eindelijk voor het eerst op Afrikaanse bodem. In Entebbe om precies te zijn. De douane wilde wel nog even weten of we geen anesthesievloeistof bij ons hadden die over de datum was. We hadden zo’n zes grote dozen met tandheelkundig materiaal bij ons en gokten vijf keer mis door de foute doos te openen. Best een hilarisch momentje achteraf…..
Vrijwel direct maakten we kennis met het Ugandese tempo. Dat houdt in: ”Alles op z’n tijd.” Ook onze taxichauffeur had dit motto…Na een uurtje wachten kwam hij en bracht ons een paar kilometer verderop naar het Airport Guesthouse. Daar hebben we geproost op twee functionele weken en heerlijk geslapen.

Kindertehuis
De volgende dag werden we blij verrast omdat de rest van de groep ons op kwam halen. Het tandheelkundig team was compleet. Op weg naar ons eerste project bezochten we de invalide-school SPI (Sure Prospect Institute). Wat een lieve kindjes. Het was voor mij meteen een typisch beeld van een Afrikaanse school met kleine lokaaltjes en tekeningen op de muur. Vanaf die avond sliepen we in kleine huisjes op het terrein van het kindertehuis Noah’s Ark in Mukono. In dit kindertehuis wonen bijvoorbeeld kinderen die te vondeling gelegd zijn, de meesten hebben wel zo’n zielige achtergrond. Dit tehuis is opgezet door een Nederlands koppel.
Gehesen in onze mooie witte HUG polo’s (gedeeltelijk gesponsord door een collega tandarts) gingen we op zondag 16 oktober van start. Alle dozen werden uitgepakt en de materialen werden uitgestald. De kamers werden ingericht en opgestart. De eerste kinderen kwamen langs. Het was een rustige maar mooie eerste dag.

Caviteiten
Zo hebben we drie dagen kinderen geholpen van Noah’s Ark, SPI en KAYDA (een straatkinderenproject in Kampala). In de eerste kamer werden caviteiten gelegd. Met een soort van plantenspuit met pomp verzorgden we de koeling van de boor. De boor werkte op een accu. Afzuigsysteem was er niet dus we gebruikten een disposable nierbekken om de patienten te kunnen bevrijden van al het water uit de boor. De kindertjes kregen een tandenborstel nadat wij een prachtig lied voor hen hadden gezongen. In dit lied leerden we op welke manier ze de tanden moeten poetsen.

Nijl
De woensdag was een vrij te besteden dag. We lunchten in Jinja bij ‘Flavours’. Wat een zeer toepasselijke naam bleek. De koffie smaakte er naar citroen, wat niet echt geslaagd was.
Drie personen van onze groep hadden een gesprek met Josephine Birundi van het Red Cross in Jinja. Misschien dat stichting HUG in de toekomst ook iets voor hen kan betekenen. De andere personen hadden de mogelijkheid om te shoppen en daarna met een bootje Lake Victoria op, op zoek naar de oorsprong van de Nijl. De Bujagali Falls bezochten we daarna. Erg mooi om te zien hoe dat water oneindig lang doorkolkt.

Sloppenwijk
Ons volgende project was een feit. We sliepen in Kakira Guesthouse en werden de dag erna naar de sloppenwijk Polota gebracht. Daar hebben we gewerkt in een kerk. Dit waren mijn meest geslaagde dagen. De hulp die we daar hebben kunnen bieden was zo mooi. We hebben veel mensen kunnen helpen, daar hadden ze ons ook echt nodig. En wat zijn ze flink. De meeste mensen gingen gewoon liggen, deden hun mond open en wachtten geduldig tot we klaar waren. Er stonden soms drommen mensen voor de kerk. Maar in het geheel hebben ze naar mijn idee niet zo lang hoeven te wachten. Sommige mensen hadden uren gelopen om ons tandheelkundig team te zien. In de kerk was het erg benauwd, maar dit was allemaal helemaal niet erg.

Twee tandartsen deden de controles en als er een bijzonderheid was werd het betreffende element meteen verdoofd. Het behandelplan werd op een briefje geschreven en zo mocht de patiënt plaatsnemen in de kerkbanken. Bij het altaar werkten de drie tandartsen en zodra hun patiënt klaar was werd de volgende geholpen. Dit verliep allemaal zeer gesmeerd. Hier hebben we drie dagen keihard gewerkt.

Traditionele muziek
Zaterdagavond zat het tandheelkundig werk er helaas al op en reden we terug naar Noah’s Ark. We zijn lekker uit gaan eten en met de hele groep nog in een openluchtdisco geweest.
De dag erna werd de tandartspraktijk op Noah’s Ark officieel geopend. Wilma den Breejen-Buhrs (voorzitter stichting Hug ) had een mooie speech voorbereid. De sleutel werd officieel overhandigd. Dit werd gevierd met een feestelijke barbeque en traditionele muziek en dans van een aantal kindjes uit het kindertehuis.

Poetsinstructie
Maandag hebben we Entebbe verkend en maakten we kennis met een andere Uganda flavour. We bestelden een capuccino en kregen na dertig minuten een Afrikaanse thee. Het had meer weg van warme melk met citroensmaak. Aparte ervaring was het wel.
De dag sloten we af bij het straatkinderenproject KAYDA in de grootste sloppenwijk van de hoofdstad Kampala. We gaven de kids een poetsinstructie en kregen een complete traditionele dansvoorstelling met zang ervoor terug.

Boda boda
De laatste dag hebben we in Kampala op een markt geshopt. De reis werd feestelijk afgesloten met een barbeque in de tuin van het guesthouse. Vincent, de geadopteerde zoon van Wilma, heeft ons in deze weken goed begeleid en verraste ons na de barbeque met een geweldig overzicht van ons avontuur op DVD in Uganda.
Ik kijk terug op twee fantastische weken en heb een prachtig land gezien. De hele sfeer is zo mooi. De drukte op de wegen, alles rijdt er kris kras door elkaar. De boda boda’s (brommer taxi’s) en matatu’s (taxibusjes) en hun getoeter. Fietsers met onmogelijk veel bagage. Dames die met hele trossen bananen op hun hoofd rondlopen. Teveel om op te noemen!
Het was een superervaring met een geweldige groep mensen. Echt iets om nooit meer te vergeten!

Ik ben blij dat we goed werk hebben kunnen doen en een beetje van de enorme tandheelkundige nood die er in Uganda is, hebben kunnen verlichten. Op de site www.stichtinghug.nl kunt u meer lezen over de projecten van deze stichting.

Bron:
Eva Spauwen (Tandartsassistente van het Jaar 2010)

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Meer duidelijkheid over invulling nieuwe beroepsgroep “mondhygiënist” in België

Resultaten over mondgezondheid Belgische bevolking

In opdracht van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) werd voor de eerste keer een onderzoek gevoerd naar de mondgezondheid van de Belgische bevolking. Het doel was een representatief en actueel beeld te schetsen van de mondgezondheid, gerelateerd gedrag en impact op levenskwaliteit voor de periode 2009-2010. Het onderzoek werd uitgevoerd bij 3057 personen die hiervoor een mondgezondheidsvragenlijst invulden en een mondonderzoek ondergingen. Hieronder vindt u enkele resultaten:

  • Het aantal personen met een gaaf gebit daalt in functie van de leeftijd.
  • Onbehandeld tandbederf komt opmerkelijk minder voor bij mensen met een hoge opleiding (15 %) dan bij mensen met een lagere scholing (45 %).
  • 34,7 % van de onderzochte personen heeft enige vorm van tandslijtage. De tekenen van slijtage waren duidelijk frequenter bij mannen (42,1 %) dan bij vrouwen (28,7 %).
  • Bij ongeveer een kwart van de onderzochten werd een lichte vorm van tandvleesontsteking opgemerkt. Bij ruim 18 % was er sprake van een erge vorm van tandvleesontsteking.
  • 50,4 % van de deelnemers poetst zijn tanden minstens tweemaal per dag, 40,5 % poetst zijn tanden eenmaal per dag en minder dan 3 % gaf aan de tanden nooit te poetsen.
  • De meest voorkomende klacht in verband met mondgezondheid is bloedend tandvlees.

Bron:
Nieuwsbank

Lees meer over: Kennis, Onderzoek

NOS zoekt tandartsen

De NOS zoekt tandartsen die als nieuwspartner willen optreden. De volgende oproep vindt u op de website van de NOS.

Bent u tandarts? Dan wil de NOS u graag als nieuwspartner. U bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de tandheelkunde, u heeft zicht op de kwaliteit van de mondzorg en u weet wat er speelt in de praktijk waar u werkt. U weet dus beter dan wij wat er omgaat in uw vak.

De NOS wil relevant nieuws brengen voor alle Nederlanders en daar kunnen we uw hulp goed bij gebruiken. U ziet nieuwe ontwikkelingen immers eerder dan wij die zien.

Meld u aan als nieuwspartner en informeer ons over zaken die u opvallen, nu en in de toekomst. Ook zullen wij u af en toe benaderen met een vraag. Het kost niet veel tijd en u helpt de NOS met uw kennis en ervaring inhoudelijk betere onderwerpen te maken met sterkere voorbeelden uit de praktijk.

Klik hier voor meer informatie of meld u nu meteen aan door een mail te sturen naar nosnet@nos.nl.

Bron:
NOS

Lees meer over: Actueel, Kennis, Thema A-Z