Voortaan vergoeding stageplek tandartsassistent

Tandartspraktijken die mbo-studenten Tandartsassistent opleiden kunnen daarvoor vanaf volgend schooljaar een tegemoetkoming krijgen uit het Stagefonds Zorg. Het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) heeft dit toegezegd op verzoek van de KNMT.

Met de extra financiële ondersteuning wordt het aantrekkelijker om een opleidingsplaats aan tandartsassistenten te bieden. Dat is goed nieuws voor de groeiende groep studenten die zich hiertoe laat opleiden.

Steeds meer studenten Tandartsassistent

Het aantal mbo’ers dat voor de opleiding tot tandartsassistent kiest, stijgt al jaren fors. In het schooljaar 2008/2009 waren er aan de regionale opleidingscentra (ROC’s) 1420 studenten ingeschreven, in 2012-1013 al 2250. In een aantal regio’s in Nederland is de kans een stageplek bij een tandarts te vinden momenteel matig. Opname van de opleiding in het Stagefonds Zorg geeft naar verwachting een positieve impuls aan het aantal stageplaatsen.

Hoge kwaliteit

De KNMT is blij met de stap van VWS, vertelt voorzitter Aad van der Helm: “De stijging van het aantal studenten dat de mbo-opleiding Tandartsassistent volgt, zorgt voor druk op de tandartspraktijken om stageplaatsen te bieden. De tegemoetkoming die het fonds biedt, helpt praktijken om stageplekken te bieden en om stagiaires de juiste begeleiding te kunnen geven. Uiteindelijk leidt dat tot gekwalificeerd personeel in de tandartspraktijk en daarmee betrouwbare mondzorg van hoge kwaliteit voor de patiënt.” In Nederland werken naar schatting zo’n 17.000 tandartsassistenten.

 

 

Lees meer over: Actueel, Financieel, Ondernemen, Thema A-Z

De nieuwe wet DBA vervangt de VAR

De Tweede Kamer heeft ingestemd om de Verklaring arbeidsrelatie (VAR) te vervangen met een nieuwe wet: deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). Het wetsvoorstel wordt nu aan de Eerste Kamer voorgelegd. ZZP’ers krijgen te maken met een stelsel van goedgekeurde overeenkomsten.

Modelcontracten
De nieuwe wet moet de VAR-systematiek vervangen door modelcontracten, die door de Be-lastingdienst zijn goedgekeurd. Het doel van de nieuwe wet is om schijnconstructies met zzp’ers aan te pakken. Op dit moment is maar moeilijk te controleren of een opdrachtnemer met een VAR ook echt een zelfstandige is. Voor de rechtspositie van de zzp’er gaat er hele-maal niets veranderen.

Loonheffingen
Samen met de opdrachtgever kunt u een overeenkomst opstellen op basis van een voor-beeldovereenkomst. Als u werkt op basis van een voorbeeldovereenkomst, houdt de op-drachtgever geen loonheffingen voor u in. De opdrachtgever heeft een grote rol in de keuze en invulling van het contract en krijgt daardoor ook een grotere verantwoordelijkheid voor het al dan niet afdragen van loonheffingen. Opdrachtgevers en zzp’ers kunnen hun overeen-komsten voorleggen aan de Belastingdienst. Dit is niet verplicht, maar zorgt wel voor meer zekerheid vooraf over de vraag of uw opdrachtgever loonheffingen moet inhouden of beta-len.

Zelfstandig ondernemer
Ook is met de DBA het financiële risico eerlijker verdeeld wanneer blijkt dat er sprake is van een dienstrelatie. U zult echter niet in aanmerking komen voor werknemersverzekeringen aangezien de belastingdienst u als een zelfstandig ondernemer ziet. Daarnaast moet een zzp’er net als nu wel blijven voldoen aan de criteria van het ondernemerschap om recht te hebben op de fiscale voordelen van het ondernemerschap.

Eerste Kamer
Het wetsvoorstel wordt nu aan de Eerste Kamer voorgelegd. Het is de bedoeling dat de wet per 1 januari 2016 van kracht gaat. Tot de nieuwe regeling kan er gewoon gebruik worden gemaakt van de VAR.

Bron: NZW.nl

Lees meer over: Management, Ondernemen, ZZP-er

Tuchtrecht: Laten inslikken van een bio-chip met gps-volgsysteem

Soms zijn klachten zo geformuleerd dat ze (bijna) niet serieus genomen kunnen worden. Zo oordeelde het centraal tuchtcollege onlangs dan ook. Wat was het geval?

De klaagster verweet de tandarts dat zij haar een bio-chip met gps-volgsysteem had laten inslikken waardoor zij klachten ondervindt en dat zich sindsdien incidenten in het verkeer hebben voorgedaan die zij toeschrijft aan de chip. De klaagster heeft haar standpunt niet verder kunnen onderbouwen, zodat het college de klacht – uiteraard – ongegrond heeft verklaard.

Bekijk hier de uitspraak

Door:
Sebastiaan van der Leer – Köster Advocaten N.V

Bekijk ook eerdere Tuchtrechtuitspraken

Lees meer over: Ondernemen, Tuchtrecht, Wet- en regelgeving

Hoe de tijdsdruk onder controle krijgen in een Vlaamse praktijk?

Veel Vlaamse tandartsen ervaren een enorme tijdsdruk in hun praktijk met veeleisende patiënten. Lange dagen werken en het gevoel geleefd te worden is daarbij niet onbekend. Het kan ook anders. Door een andere praktijkvoering kunt u baas worden over uw eigen tijd.

Veel Vlaamse tandartsen ervaren een enorme tijdsdruk in hun praktijk met veeleisende patiënten. Lange dagen werken en het gevoel geleefd te worden is daarbij niet onbekend. Het ontneemt veel tandartsen een groot deel van het werkplezier terwijl het vak op zichzelf als heel mooi en boeiend wordt ervaren. Duidelijk is dat de vele uren hard werken een gezonde balans tussen werk en privé danig in de weg staan. Veel tandartsen hebben zich erbij neergelegd en zien het als en voldongen feit. Het kan ook anders. Door een andere praktijkvoering en een gewijzigde manier van werken kunt u baas worden over uw eigen tijd.

Meerstoelen concept

In dit verband kijkt menig tandarts met jaloerse blikken naar de Nederlandse situatie. Wat zou het mooi zijn als we in België ook zo kunnen werken. In eerste instantie lijkt dit onmogelijk doordat de wetgeving in België anders is dan in Nederland. Toch kan ook in België met een meerstoelen concept gewerkt worden. Dit kan wat minder vergaand, maar er is voldoende ruimte om grote verbeteringen te realiseren.

Veranderen

Binnen korte tijd zal in België de situatie voor wat betreft de tandheelkunde drastisch moeten veranderen om te voorkomen dat er grote problemen ontstaan. Zoals het er naar uit ziet, zullen binnen nu en enkele jaren vanwege leeftijd een groot aantal tandartsen stoppen met hun praktijkvoering. Opvolging is niet voorhanden, omdat er al vele jaren te weinig studenten van de universiteit zijn gekomen. De tandartsen van nu staan ook niet meer te trappelen om een eigen praktijk te beginnen. Men wil meer een gewone job van negen tot vijf en zeker geen vijf dagen in de week werken. Wanneer we deze trend afzetten tegen de ontwikkeling dat de bevolking steeds meer kiest voor duurzame en kwalitatief betere tandheelkunde dan begrijpt ieder weldenkend mens dat hier een probleem ontstaat. Om snel het tij te keren is er maar één uitweg en dat is de capaciteit van de tandarts verhogen door het werken op meer behandelstoelen met verantwoorde taakdelegatie.

Meerstoelen concept

Het meerstoelen concept is gebaseerd op ver doorgevoerde efficiëntie. Het is begin jaren negentig van de vorige eeuw in Nederland geïntroduceerd en is afkomstig uit de Verenigde Staten.
Het model berust op vier sleutels, te weten:

  1. Strategisch omgaan met tijd
    De kern: tijd is een van de meest waardevolle middelen in uw praktijk. Daarom moet zoveel mogelijk tijd worden besteed aan productie activiteiten. Een goede planning is daarbij essentieel. Het doel is om de tandarts zo veel mogelijk tijd aan behandelingen te laten besteden. Taakdelegatie is daarvoor de sleutel.
  2. Efficiënte werkprocessen
    Alle omstandigheden in uw praktijk kunt u zodanig organiseren dat u de behandelingen zo efficiënt mogelijk kunt doen. Dit spaart zeer veel tijd en verhoogt de kwaliteit aanzienlijk.
  3. De kunst van het communiceren
    Door op andere wijze met uw patiënten te communiceren bent u in staat om ze te laten kiezen voor hoge kwaliteit tandheelkunde. Dit maakt het werken interessanter en vooral leuker. Ook de juiste communicatie met uw medewerkers zal de kwaliteit en de teamgeest in uw praktijk ten goede komen.
  4. Ondernemerschap
    Bij een goede praktijkvoering hoort ook adequaat financieel beheer door goed inzicht in uw kosten en resultaten om vervolgens daar waar nodig bij te sturen. Hierbij is het denken als ondernemer cruciaal.

Taakdelegatie

In dit model is zoals gezegd, taakdelegatie van groot belang en daar zit natuurlijk een groot verschil tussen Nederland en België. Volgens de Belgische wetgever mag een assistente niet in de mond van de patiënt werken. Kan er dan niets gedelegeerd worden? Natuurlijk wel.
Uit onderzoek is gebleken dat van alle activiteiten die in een tandartspraktijk worden uitgevoerd, circa tachtig procent kan worden gedelegeerd. Dit betreft activiteiten die te maken hebben met de behandeling maar ook veel activiteiten die niet gebonden zijn aan het werken in de mond. Denk aan vele balie activiteiten zoals planning, administratie, telefoon, ontvangen patiënten, enzovoorts.
Maar ook aan de stoel is een assistente van grote meerwaarde. Denk aan four-handed werken waarbij de assistente al de instrumenten en materialen op efficiënte wijze aanreikt. Het maakt het mogelijk om veel efficiënter te behandelen waardoor de behandelduur wordt ingekort. Ook de verzorging van de patiënt en het geven van voorlichting kan aan een assistente worden gedelegeerd.

Twee stoelen

Door op deze wijze te gaan werken kunt u als tandarts makkelijk op twee stoelen werken. Het gevolg is dat u aanzienlijk meer productie aan kunt en op een meer ontspannen manier werkt met aanzienlijk meer werkplezier. Ook is het goed voor de ergonomie en het op een gezonde wijze kunnen blijven werken: de tandarts is bij deze manier van werken meer in beweging
Het resultaat zal een significant hogere omzet in kortere werktijd zijn, zodat u ook tijd over houdt voor uw privéleven. Er wordt van uit gegaan dat een full time werkende tandarts zesendertig uur aan de stoel werkt en ongeveer vier uur aan praktijkmanagement besteedt. Hoeveel zijn dat er nu?

Zullen mijn patiënten dat wel pikken?

Dit is een veel gehoorde vraag van tandartsen. Het antwoord is kort, ja! Maar daar is wel wat voor nodig. U zult moeten uitleggen wat de nieuwe werkwijze is en wat het betekent voor de patiënt zelf en welke voordelen het heeft. Ongetwijfeld zullen er patiënten zijn die moeten wennen. Maar gebleken is dat dit heel snel gaat. De veranderingen die in de praktijk worden doorgevoerd komen zeker ook ten goede aan de patiënt. De patiënt krijgt meer aandacht, de kwaliteit zal aanzienlijk stijgen en er wordt op tijd gewerkt, om er maar een paar te noemen. In iedere praktijk waar deze werkwijze wordt geïmplementeerd blijkt dat patiënten het enorm waarderen.

Door: Verry van Rossum, PDI Hij implementeerde het meerkamerconcept in veel praktijken.

 

 

Lees meer over: Management, Ondernemen

Tuchtrecht: Geen voorlichtingsplicht in geval van zeer zeldzame complicatie

Een patiënt kreeg een verdoving maar gaf tijdens de behandeling aan pijn te ervaren. De tandarts diende vervolgens een tweede verdoving toe. Na de behandeling bleef de patiënt last houden van een verdoofd gevoel en diende hierover een klacht in bij het tuchtcollege.

Wat was het geval?
De tandarts heeft de caviteit in de 36 gerestaureerd. Zij heeft daarbij gebruik gemaakt van een verdoving in de vorm van mandibulaire geleidingsanesthesie. Omdat klager tijdens de behandeling te kennen gaf nog steeds pijn te ervaren, heeft de tandarts hem een tweede verdoving toegediend. In het patiëntendossier zijn van het consult de volgende aantekeningen gemaakt:
“A111 Periodieke controle, 36 1c 1 vlaks composiet, X21 Orthopantomogram, 12 X10 Intra-orale foto”. Ten aanzien van de toegediende verdoving zijn voorts de volgende aantekeningen gemaakt:
“hjc.36 b gevuld, 2 carp Sept SP plan; 46 vest onder de amalgaam, Rr”.

Zeldzame complicatie
Klager heeft na de behandeling last gehouden van een verdoofd gevoel in het linker deel van zijn onderlip en klaagt daarover. Hij vindt – kort gezegd – dat de tandarts onzorgvuldig zou hebben gehandeld, hetgeen zou blijken uit de blijvende gevoelloosheid. Het college oordeelt allereerst dat het gaat om een zeldzame complicatie die niet het gevolg is van het toedienen van de verdoving. Daarnaast is beoordeeld of de tandarts wellicht onzorgvuldig zou hebben gehandeld door de patiënt niet op voorhand te waarschuwen voor deze zeldzame complicatie. Het college oordeelt dat, hoewel het geen klachtonderdeel is, dat deze complicatie zo zelden voorkomt dat de tandarts klager daarover niet hoefde in te lichten voordat zij de verdoving toediende. Dat wordt uiteraard anders wanneer het vaker voorkomende complicaties betreft, doch – zoals gezegd – was hiervan in dit geval geen sprake.

Bekijk hier de uitspraak

Door:
Sebastiaan van der Leer – Köster Advocaten N.V

Bekijk ook eerdere Tuchtrechtuitspraken

Lees meer over: Ondernemen, Tuchtrecht, Wet- en regelgeving

10 Valkuilen bij het bespreken van behandelplannen

De teneur in praktijken is vaak dat uitgebreide behandelingen uitblijven. Vervolgens worden externe factoren genoemd als oorzaak. Echter, de communicatie van de tandarts met de patiënt is vooral bepalend over het wel of niet accepteren van een behandelplan. In dit artikel worden 10 veelvoorkomende valkuilen besproken.

Communicatie is ‘key’

De gezondheid van de patiënt staat voorop. Met dit uitgangspunt hebben tandartsen soms de meest uitgebreide behandelplannen voor patiënten in hun hoofd. Deze worden echter lang niet altijd besproken met de patiënt, laat staan dat de patiënt hiermee instemt. De vorm waarin het behandelplan wordt besproken is van grote invloed op het wel of niet accepteren ervan. De hoogte van het bedrag blijkt minder van invloed te zijn.

10 Valkuilen

De volgende valkuilen komen voort uit eigen ervaringen in praktijken. Met het voorkomen van deze valkuilen, zullen patiënten uw behandelplannen eerder accepteren.

  1. Praten voordat de diagnose is gesteld
    Te vaak worden mogelijke oplossingen opgeworpen, zonder dat een duidelijke diagnose is gesteld. Een voorbeeld opmerking: “We zouden een kroon kunnen overwegen.” Dit leidt tot onduidelijkheid over de behandelopties. Te veel en onduidelijke keuzemogelijkheden, leidt tot keuzestress bij de patiënt. En vervolgens tot het uitstellen van keuzes. Kortom, stel eerst de diagnose en draag daar vervolgens behandelopties voor aan.
  2. Geen of slechte voorbereiding van het gesprek
    Het bespreken van het behandelplan wordt vaak even snel tussen behandelingen door gedaan zonder een goede voorbereiding vooraf. De voorbereiding hoeft niet lang te duren en is erop gericht dat de tandarts de lijn van zijn verhaal helder heeft. Globaal komt deze lijn neer op het doorlopen van de volgende stappen:
    A. Diagnose
    B. Mogelijke oplossingen
    C. Uw advies aan de patiënt
  3. Te veel tandheelkundige praat
    De patiënt is niet tandheelkundig geschoold en zit hier ook niet op te wachten. De stappen onder punt 2 dienen helder en in patiënten taal te worden gecommuniceerd. Dat is waar de patiënt behoefte aan heeft.
  4. Doen van veronderstellingen
    Te vaak worden behandelingen te laag gediagnosticeerd vanuit de veronderstelling: “Dat kan de patiënt niet betalen”. Dit is een drempel die tandartsen zichzelf maar al te vaak opwerpen. Taak van de tandarts is om de patiënt volledig te informeren over de mondgezondheid en de best mogelijke behandelopties die daaraan bijdragen. Vervolgens is het aan de patiënt hierin een keuze te maken.
  5. Focus op de prijs
    Bij het bespreken van de verschillende behandelopties wordt te vaak door de tandarts de koppeling gemaakt met de prijs (“Het is wel duur”) zonder dat de behandelopties met bijbehorende voordelen duidelijk worden gecommuniceerd. Het is aan de patiënt een keuze te maken tussen de behandelopties, waarbij de prijs in zijn keuze wordt meegewogen. De keuze van de patiënt is gebaseerd op de afweging tussen hetgeen hij krijgt – bijvoorbeeld een stralend nieuw gebit en extra zelfvertrouwen – tegenover de prijs.
  6. Gebruik van het woord ‘kosten’
    De betekenis van ‘kosten’ is: “wat je moet betalen voor iets”. Dit benadrukt alleen het te betalen bedrag. Bij gebruik van het woord ‘investeringi daarentegen komt de nadruk te liggen op het voordeel dat de patiënt ermee behaalt. De betekenis van ‘investering’ is: “aanschaf van iets ter verkrijging van een meeropbrengst”. In lijn met punt 5 impliceert dit wederom dat de tandarts goed duidelijk moet maken aan de patiënt wat hij daadwerkelijk gaat ontvangen en wat de meeropbrengst is.
  7. Nadruk op het product
    Te vaak wordt alleen de ‘kroon’ of het ‘implantaat’ als behandeloptie aangeboden aan de patiënt. Uiteraard krijgt de patiënt dan ook een kroon of implantaat, maar de patiënt is veel meer geïnteresseerd in de voordelen die de kroon of het implantaat hem of haar gaat opleveren. Door vooral deze voordelen te benoemen, wordt de patiënt ook veel beter in staat gesteld een goede afweging te maken tussen de meeropbrengst en de prijs.
  8. Presentatie zonder enthousiasme
    De manier van presenteren heeft invloed op het effect van de boodschap. Behandelplannen die met enthousiasme worden besproken, zullen beter overkomen en meer vertrouwen opwekken bij de patiënt. Met als resultaat dat de patiënt het behandelplan eerder zal accepteren.
  9. De entourage is verkeerd
    Bij grote behandelplannen kan het zijn dat patiënten toestemming geven voor een investering van duizenden euro’s. De entourage bepaalt mede het vertrouwen van de patiënt en dus de keuze. De entourage moet overeenstemmen met de omvang van het behandelplan. Dus indien uitgebreide behandelopties worden aangeboden, dient het vertrouwen van de patiënt te worden versterkt door de goede uitstraling van de praktijk en het team. En uitgebreide plannen worden dus bij voorkeur besproken aan een spreektafel met een kop koffie erbij.
  10. Geen afsluiting
    Zonder afsluiting geen toestemming. Als de afsluiting van het gesprek ontbreekt, komt er nog steeds geen behandelingsovereenkomst tot stand. Belangrijk daarin is om de patiënt aan het einde te vragen naar zijn of haar mening. “Wat vindt u ervan?” is een prima vraag om aan te sturen op de afronding van het gesprek. Een positieve respons van de patiënt op deze vraag is de opening voor het sluiten van de behandelingsovereenkomst.

Door: Sjoerd Kuiken – Kuiken praktijkmanagement. Sjoerd begeleidt tandartsen in het opzetten van een succesvolle praktijk: financieel gezond, kwalitatieve zorg, prettige werksfeer en professionele mentaliteit.

 

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Verbeterpunt: vragen update gezondheid patiënt

Om te leren van ervaringen van andere mondzorgprofessionals belicht Petra van der Zwan van Invert Innovatie Management een verbeterpunt uit een praktijk. Verbeterpunt: vragen om update gezondheidssituatie en het medicatiegebruik van de patiënt.

Situatieschets

Een patiënt komt voor een consult bij de mondhygiënist. Bij een controle van de status van het parodontium, blijkt dat de situatie zorgwekkend is. Veel tandsteen en diepe pockets duiden op een slechte mondhygiëne. Echter, tijdens ieder consult is aan de patiënt uitgebreid advies gegeven over het gebruik van ragers, stokers en de poetsfrequentie. De patiënt leek dit ter harte te nemen en gaf aan de adviezen goed te hebben opgevolgd. Vanwaar toch deze slechte status?

Maatregel

De mondhygiënist vroeg de patiënt eens naar de algehele gezondheidssituatie en of er wellicht iets is veranderd aan het gebruik van medicatie. De patiënt is astmatisch en heeft daar reeds jaren gepaste medicatie voor. Wel heeft onlangs de huisarts een andere luchtwegverwijder voorgeschreven. De mondhygiënist vermoedde dat dit wel eens de oorzaak kon zijn van het probleem en raadpleegde hierover de tandarts die op dat moment pauze had. De tandarts kon inderdaad bevestigen dat haar hypothese klopte.

Reminder

De meeste luchtwegverwijders zoals Ventolin (stofnaam Salbutamol) veroorzaken aanslag op het gebit, waardoor een hogere poetsfrequentie geboden is. Uit dit voorval blijkt dus hoe belangrijk een up-to-date beeld van de gezondheidssituatie en het medicatiegebruik van de patiënt is. Tijdens het werkoverleg werd de maatregel bedacht om op alle computers in de behandelkamers een stickynote met “Vraag update” te plakken als reminder.

Door: Petra van der Zwan 

 

 

Lees meer over: Management, Ondernemen

Rapport Rabobank 2015: Cijfers en trends mondzorg

De Rabobank heeft een update van Cijfers & Trends in de mondzorg gepubliceerd. 

Een aantal cijfers en trends die zij noemen:

  • De tandarts is steeds vaker een vrouw, werkzaam als zzp’er en werkend in deeltijd.
  • Sinds 2011 neemt het aantal tandartsen af.
  • Er zijn veel praktijken van oudere tandartsen ter overname beschikbaar. Het aantal starters is echter beperkt.
  • Het aantal mondzorgketens neemt toe en nieuwe partijen, zoals private equity ondernemingen, hebben interesse in tandartsketens.
  • Er is een opkomst van mondzorgtoerisme naar landen als Hongarije en Turkije.
  • Minder consumenten hebben een aanvullende tandartsverzekering door de hoge premies.
  • Tandartsen uit Spanje vullen het tandartsentekort in Nederland op.
  • De omzetprognose voor tandartsen is gematigd positief voor de komende jaren.
  • De Rabobank verwacht meer bedrijfsoverdrachten in de komende jaren.
  • 78% van de Nederlanders gaat minstens een keer per jaar naar de tandarts. Tandartsbezoekers zien de tandarts gemiddeld 2,7 keer per jaar.
  • 2 miljoen mensen hebben een volledig kunstgebit (schatting Nivel).
  • De vraag naar kroon- en brugwerk is afgenomen maar de vraag naar reguliere mondzorg blijft redelijk gelijk.
  • De vraag naar mondzorg zal op termijn groot blijven doordat mensen langer hun gebit behouden, de vergrijzing toeneemt en de vraag naar cosmetische behandelingen stijgt.
  • 55% van de kinderen maakt gebruik van orthodontie en ruim 10% van de volwassenen.
  • De Nederlander gaf in 2012 gemiddeld 200 euro per jaar uit aan de tandarts.

Lees het gehele rapport van de Rabobank

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z, ZZP-er

Visitatie in uw praktijk: hoe werkt dit precies?

Visitatie gaat over het samen met een collega kijken naar wat de praktijk organisatorisch en vakinhoudelijk goed doet en wat er verbeterd en verder ontwikkeld kan worden. Fons Niers neemt u mee door het proces van visitatie en geeft u een checklist om te zien waar uw praktijk staat.

Niet nieuw
Medisch specialisten zoals kaakchirurgen en orthodontisten visiteren elkaar al jaren verplicht. Ook de wetenschappelijke verenigingen van implantologen en parodontologen hebben een visitatiesysteem. De KNMT heeft nu een visitatiesysteem ontwikkeld voor tandartsen vanuit de kennis van de visitatie bij de medisch specialisten. De ANT biedt ook visitatie aan sinds 2014.

Nut van een visitatie
Bij een visitatie wordt uw tandartspraktijk bekeken door andere tandartsen. Met behulp van de visitatie kan u zich bewust worden van processen in uw eigen praktijk. Ook wordt er bevestigd of u op de goede weg zit en of u wellicht wat moet bijsturen. Een visitatie is dus reflectief en ontwikkelgericht.

4 domeinen
In de visitatiesystematiek staan 4 domeinen centraal.

  1. Evaluatie van zorg
    Bij evaluatie van de zorg gaat het om de uitkomst van de zorg. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hoe zorgprocessen en contacten met verwijzers geregeld zijn. De evaluatie is een zorginhoudelijke spiegel die u wordt voorgehouden om te zien waar je staat en waar je naartoe wilt.
  2. Patiëntenperspectief
    Patiëntenperspectief wordt steeds belangrijker. Zo wordt er gekeken of (en hoe) u de klachtenregeling geregeld hebt en hoe patiënten uw zorg en praktijk ervaren.
  3. Praktijkfunctioneren
    Belangrijk om te kijken hoe uw praktijk functioneert. Hoe gaat u om met u patiënten en personeel?
  4. Professionele ontwikkeling/individueel handelen
    Vakinhoudelijke kennis is belangrijk. Hoe houdt u dat bij? Hoe heeft u richtlijnen geïmplementeerd in uw praktijkvoering?

Proces
Iedere tandarts die in de praktijk werkzaam is, wordt gevisiteerd. Bij grotere praktijken vinden er meerdere visitaties plaats. U kunt zich inschrijven bij de KNMT of ANT.

Vragenlijsten
Vooraf wordt u gevraagd om een vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst is opgenomen in ADAS, een online registratiesysteem, dat een veilige omgeving biedt om stukken van de visitatie op te slaan. Deze stukken zijn alleen in te zien door personen die er mee te maken hebben. Thema’s zoals radiologie, taakdelegatie en infectiepreventie komen in de vragenlijst aan bod.

  • 70 vragen voor tandarts-praktijkhouder
  • 50 vragen voor tandarts medewerker
  • 10 patiëntendossiers doorlichten

Visitatiecommissie
De visitatiecommissie komt vervolgens langs. Deze bestaat uit een hoofdvisiteur en een visiteur. De hoofdvisiteur heeft een officiële opleiding gehad binnen de KNMT en is het aanspreekpunt en de eindverantwoordelijke voor het proces en het verslag. De visiteur is een tandarts die datzelfde jaar gevisiteerd is of nog wordt gevisiteerd.

Uitkomsten
De uitkomsten van de visitatie zijn adviezen, eventueel zwaarwegende aanbevelingen en tekortkomingen. Deze worden op de visitatie dag zelf al gegeven. Binnen twee weken ontvangt u een eindrapport waarin ook een verbeterplan is opgesteld. U bepaalt zelf wat u met dit eindrapport doet. Het hoeft niet openbaar te worden gemaakt.

Kosten
€ 950,= per praktijk en € 200,= per deelnemende tandarts.

Wettelijke kaders
Er zijn een aantal wettelijke kaders die u geregeld moet hebben. Heeft u iets niet op orde, dan vormt de visitatie een mooi ijkpunt om er iets aan te doen.

  • Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E)
  • Klachtenreglement
  • Richtlijnen
  • Kwaliteitsjaarverslag
  • Rapportage veilig incidenten melden
  • Patiëntenervaringen
  • Werkafspraken
  • Taak-functieprofielen, werkinstructies

Waarom zou ik?

 

  • Voor uzelf: visitatie is een hands-on cursus kwaliteit.
  • Voor de maatschappij: patiënten vragen steeds vaker om het inzichtelijk maken van de kwaliteit van een praktijk
  • Verzekeraars vragen bij contractering steeds meer naar kwaliteit.
  • Voor de beroepsgroep: tandartsen ligt vaak onder vuur. Visitatie is een uitgelezen mogelijkheid om te laten zien dat we kwaliteit serieus nemen en ons toetsbaar opstellen.
  • KRT-eis: binnen 5 jaar moet er een visitatie plaatsvinden om kwaliteit zichtbaar te maken.

Ten slotte
De visitatie voor de tandartspraktijk is reflectief en ontwikkel gericht. “je ziet het pas als je het doorhebt”. Het is een heel waardevol instrument in het verbeteren en inzichtelijk maken van de kwaliteit van je praktijk.

Fons Niers is tandarts algemeen practicus in Amersfoort. Hij zat drie jaar in de regionale bemiddelingscommissie (klachtencommissie) en was zes jaar voorzitter van de Tandartsenvereniging Amersfoort. In de KNMT werkgroep visitatie heeft hij het huidige visitatiesysteem mee helpen vormgeven. Momenteel is Niers voorzitter van de KNMT begeleidingscommissie visitatie. Met zijn praktijk heeft hij zelf twee visitaties meegemaakt: in 2009 een in de I-qual setting en in 2012 een volgens de huidige systematiek. Hij is tevens opgeleid tot hoofdvisiteur.

Verslag door Veroni van Es voor dental INFO van de lezing van Fons Niers tijdens het congres Praktijkorganisatie Anno Nu, een initiatief van KNMT, Medisch Ondernemen en VvAA.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Ondernemen, Praktijkinrichting

Per 1 juli: Nieuwe regels tijdelijke arbeidscontracten en ontslag

Op 1 juli 2015 veranderen de regels over (tijdelijke) arbeidscontracten. Zo worden de mogelijkheden om lang op meerdere tijdelijke contracten te werken, beperkt. In maximaal 2 jaar mogen werkgever en werknemer maximaal 3 tijdelijke contracten afsluiten, daarna moet een volgend contract een vast contract zijn, of verandert een tijdelijk contract automatisch in een vast contract. Vanaf 1 juli verandert ook het ontslagrecht. De regels over ontslag worden eenvoudiger en duidelijker. En vanaf 1 juli bestaat de transitievergoeding. De transitievergoeding helpt werknemers die hun baan verliezen om hun kansen op een nieuwe baan te vergroten. Iedere werknemer die twee jaar of langer in dienst is en ontslagen wordt of waarvan een tijdelijk contract niet wordt verlengd, heeft recht op een transitievergoeding. Dit geldt ook voor uitzendkrachten.

Praktische factsheets en online tools

Om werkgevers en werknemers te helpen wegwijs te worden in de nieuwe wetgeving heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid informatie op maat gemaakt. De regels worden op een praktische manier uitgelegd waarbij concrete situaties waarin werkgevers en werknemers zich bevinden of waarover zij vragen kunnen hebben als startpunt zijn genomen. Een greep uit de beschikbare informatie: 14 factsheets over het nieuwe ontslagrecht, 13 factsheets over de wijzigingen in het flexrecht. Naast deze factsheets zijn er twee online tools beschikbaar. Er is een online rekenmiddel waarmee het eventuele recht op en de hoogte van een transitievergoeding kan worden bepaald. En er is een ‘Contractencheck’ met advies op maat over de vraag of een volgend contract vast of tijdelijk kan zijn. Al deze informatie en meer is te vinden op de website www.mijnwerkenzekerheid.nl – zie Tools en Factsheets.

De voornaamste veranderingen per 1 juli 2015 op een rij

Tijdelijke contracten

De mogelijkheid om tijdelijke contracten te verlengen zonder dat een vast contract ontstaat, wordt gewijzigd. Vanaf 1 juli 2015 kan een werknemer op maximaal drie elkaar opvolgende tijdelijke contracten of maximaal twee jaar op basis van tijdelijke contracten in dienst zijn bij een werkgever. Daarna gaat het contract tussen werkgever en werknemer over in een vast contract. Contracten tellen ook mee als er tussen tijdelijke contracten een onderbreking zit van maximaal 6 maanden.

Ontslag

Het ontslagrecht wordt eenduidiger en eerlijker. De preventieve toets blijft gehandhaafd. De wet bepaalt door wie deze wordt uitgevoerd.Bij ontslagen wegens bedrijfseconomische redenen en langdurige arbeidsongeschiktheid toetst UWV het ontslag vooraf. Bij andere redenen voor ontslag de kantonrechter.

Transitievergoeding

Er komt een wettelijk recht op een vergoeding voor een ieder die zijn baan verliest. Deze transitievergoeding wordt in principe toegekend aan iedereen die wordt ontslagen op initiatief van de werkgever en twee jaar of langer in dienst is geweest. Dit geldt zowel bij ontslag van werknemers met een vast contract als bij het niet verlengen van een tijdelijk contract. Ook uitzendkrachten hebben recht op een transitievergoeding. Het geldt (anders dan nu) zowel wanneer iemand wordt ontslagen via UWV als wanneer dat gebeurt via de kantonrechter.

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel

Tandarts wint rechtszaak tegen Achmea over declaraties

Een tandarts die een rechtszaak aanspande tegen Achmea heeft gewonnen. De tandarts bestreed dat de door hem ingediende declaraties niet kloppen. Achmea vorderde begin 2014 bij ongeveer 1000 tandarts declaraties terug die volgende de verzekeraar onterecht waren. Volgens Achmea zou het om een bedrag van ongeveer 4 miljoen gaan.

Niet terugbetalen
Achmea stelde dat tandartsen combinaties declareerde die niet mogelijk zijn. De rechtbank Overijssel stelde Achmea in het ongelijk. Volgens de rechtbank is het niet duidelijk dat een bepaalde combinatie van twee behandelcodes niet is toegestaan en is het dus niet redelijk om die declaraties terug te vorderen. De tandarts hoeft niets terug te betalen.

Overleggen
De tandarts werd bijgestaan door VvAA die zo’n 200 van de 1000 tandartsen bijstaat. Directeur Edwin Brugman zegt in een artikel in NRC: “Achmea heeft de agressieve claim van vorig jaar niet waargemaakt. We hopen dat dit voor verzekeraars het teken is om voortaan eerst te overleggen over declaraties waarover ze vragen hebben, vorodat ze met weinig kennis van zaken enorm hard ingrijpen.”

Bronnen:
NRC, Amweb.nl

Lees meer over: Ondernemen, Tarieven, Thema A-Z, Wet- en regelgeving

10 Tips voor bijzondere patiëntervaringen aan de balie

De baliemedewerker heeft veel contact met de patiënt en heeft zodoende veel invloed op het creëren van een goede patiëntervaring tijdens een praktijkbezoek. Baliemedewerkers hebben zo een hele belangrijke functie in de praktijk. De 10 belangrijkste tips voor elke baliemedewerker.

Creëer een ervaring
Patiënten beoordelen een praktijk vooral op de manier hoe zij als persoon zijn behandeld en niet op de manier hoe de tandheelkundige behandeling is uitgevoerd. Zo praten patiënten vaak niet over de behandeling die ze hebben ondergaan, maar veel meer over de totale ervaring die ze hebben gehad. Klantvriendelijkheid heeft alles te maken met hoe de patiënt als persoon is behandeld en zodoende dus op de kwaliteitsbeleving door de patiënt. Oftewel, een klantvriendelijke baliemedewerker heeft enorm veel invloed op de kwaliteit van de praktijk, vanuit het perspectief van de patiënt. Mijn advies is om in praktijken het accent te verschuiven van het verlenen van service naar het creëren van een ervaring.

Tips
Onderstaande vindt u tips voor het handelen aan de balie. De baliemedewerker is uiteraard vrij in zijn of haar formulering en het naar eigen inzicht toepassen ervan. Resultaten worden geleverd door teams, maar ervaringen en indrukken worden geleverd door individuen. Helaas is mijn ervaring dat binnen praktijken op dit vlak nog veel winst te behalen is.

  1. Begroet de patiënt bij binnenkomst persoonlijk
    Om hieraan te kunnen voldoen is het belangrijk om permanent bezetting te hebben aan de balie. Een persoonlijke begroeting bestaat uit het noemen van de naam van de patiënt. Dit kan vaak eenvoudig door de afspraken agenda erbij te houden als naslag.
  2. Maak contact met de patiënt
    Het is belangrijk om daadwerkelijk contact te maken met de patiënt en hem of haar daarmee op het gemak te stellen. ‘Contact maken’ gebeurt door interesse te tonen in de patiënt. Bijvoorbeeld door te vragen naar persoonlijke interesses van de patiënt, waarvoor eenvoudige notities in het dossier als herinnering kunnen dienen.
  3. Weet waarvoor de patiënt komt
    De patiënt heeft een afspraak met de praktijk en de praktijk heeft een afspraak met de patiënt. En dan is het dus wenselijk dat de balie medewerker weet – en ook laat blijken – waarvoor de patiënt komt.
  4. Wees vriendelijk en beleefd
    De patiënt beoordeelt de praktijk hoe hij of zij als persoon is behandeld. De patiënt vergelijkt de praktijk daarin niet alleen met andere praktijken, maar met elk ander bedrijf waarmee hij of zij in contact treedt. Oftewel, u concurreert op dit vlak met de kapper, het restaurant, etc. Dus zorg voor een vriendelijke toon en beleefde vorm.
  5. Laat de patiënt niet ‘zweven’ in de praktijk
    Onduidelijkheid is niet gewenst en levert irritaties op. Hiermee wordt bedoeld, dat het voor de patiënt te allen tijde duidelijk moet of hij wel of niet plaats moet nemen in de wachtkamer en of hij wel of niet een vervolgafspraak moet maken. Zorg ervoor dat de patiënt van binnenkomst tot aan vertrek door de praktijk wordt geleid en niet gaat ‘zweven’.
  6. Wees snel en duidelijk
    Wachten is vervelend en onduidelijkheid leidt tot irritatie. Deze punten dient de baliemedewerker te voorkomen door patiënten altijd snel te bedienen. En indien dit niet mogelijk is, dit kenbaar te maken Bijvoorbeeld: “Gaat u maar even lekker zitten, dan kom ik bij u als ik dit gesprek heb afgerond.” Goede tips hierbij zijn om duidelijk de lengte van de wachttijd aan te geven en om het wachten te veraangenamen (zie ook punt 7).
  7. Zorg voor een prettige ruimte
    De ervaring van de patiënt wordt niet alleen bepaald door de persoonlijke omgang, maar ook door de omgeving. De wachtkamer dient een prettige ontvangst en rust uit te stralen. De baliemedewerker is permanent verantwoordelijk voor de sfeer in de wachtruimte.
  8. Wees begripvol naar de patiënt
    Een bezoek aan de tandarts vinden patiënten niet leuk. Dit betekent dat patiënten soms gespannen en angstig zijn. De baliemedewerker dient hier altijd rekening mee te houden en begrip voor te tonen. Proactief inspelen op deze gevoelens stelt de patiënt op zijn gemak.
  9. Bedank de patiënt bij vertrek
    Bedenk dat de patiënt een klant is en tandheelkundige zorg komt kopen in de praktijk. Daarvoor is het belangrijk om patiënten altijd te bedanken voor hun bezoek.
  10. Doe alles met een glimlach
    Voor alle bovenstaande tips geldt dat de ‘tone of voice’ mede bepalend is. Kortom, doe alles met een lach.

Door:
Sjoerd Kuiken – Kuiken Praktijkmanagement. Sjoerd begeleidt tandartsen in het opzetten van een succesvolle praktijk: financieel gezond, kwalitatieve zorg, prettige werksfeer en professionele mentaliteit.

Lees meer over: Management, Ondernemen

Omzet Britse top mondzorgpraktijken ruim 20% gestegen door cosmetische tandheelkunde

Het inkomen van de 100 grootste Britse mondzorgpraktijken is de afgelopen vier jaar met 22% gestegen door de toenemende vraag naar cosmetische tandheelkunde.

Trend
Naast de toenemende vraag naar cosmetische tandheelkundige zouden Engelse patiënten ook meer willen betalen voor dienstverlening op maat en het gebruik van geavanceerde technologieën.

Investeren
Om met deze trend mee te gaan investeren veel tandartsen nu in apparatuur, verbouwingen en IT-systemen. De jongere generatie van patiënten verwacht namelijk ook verbeterde diensten zoals online afspraak maken en sms-herinneringen.

Bron: Dentistry.co.uk

Lees meer over: Cosmetische tandheelkunde, Financieel, Ondernemen, Thema A-Z

Altijd een patiënt in uw behandelstoel

Binnen het dentale vakgebied zijn termen als marketing en verkoop vaak een brug te ver. Wat meestal wordt vergeten is dat de tandarts altijd al hieraan heeft gedaan maar dan onder andere termen als “oproepen voor periodieke controle” en “zorgplicht”. Hoe zorgt u ervoor dat uw behandelstoelen altijd bezet zijn?

De dentale zorg in Nederland staat onder druk. Enerzijds vermindert patiëntmotivatie en anderzijds worden de tarieven verlaagd. De mondgezondheid die door positief overheidsbeleid in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw spectaculair is toegenomen, dreigt af te nemen. Tandartspraktijken hebben in de afgelopen jaren veel moeten investeren in onder meer hygiëne en voorbereiding op het vrije tarieven experiment, dat op onjuiste argumenten vroegtijdig is stopgezet. Als consequentie verkeren veel praktijken nu financieel in zwaar weer. Tandartsen verkopen hun praktijk aan grotere ketens of gaan op in kleinere samenwerkingsverbanden om het hoofd boven water te houden.

De dentale zorg, ooit opgestuwd door strenge ziekenfondsregelgeving, beweegt zich van de gezondheidszorg af in de richting van een consumentenproduct. Niet alleen zijn zorgverzekeraars daar debet aan, ook de tweeslachtige signalen vanuit de overheid plaatst de tandheelkundige professional met de rug tegen de muur.

Niet meer zonder marketing en management
Wanneer de praktijk moet concurreren met de kapper of de wintersportvakantie, zal het zich ook op een andere manier moeten gaan presenteren. De patiënt komt niet meer vanzelf, behalve als hij pijn heeft. Een praktijk zal zich veel meer dan voorheen bewust moeten worden dat het een onderneming is, waarvan gezinnen geheel of deels financieel van afhankelijk zijn. Kortom: de praktijk kan niet meer zonder marketing en serieus management.

Andere termen
Binnen het dentale vakgebied is het zien van de praktijk als onderneming vaak een brug te ver en zijn termen als marketing en verkoop negatief beladen woorden. Wat de tandarts vaak vergeet, is dat hij altijd al aan marketing en verkoop heeft gedaan. Binnen het vakgebied geeft men marketing en verkoop slechts andere termen, bijvoorbeeld: “oproepen voor periodieke controle”, “patiëntvoorlichting” en “zorgplicht”.

Hoe gaat u om met deze problematiek? Enkele aanbevelingen.

3 oorzaken als er geen patiënt in de stoel zit
Als er “gaten” in de dag vallen, dus als er geen patiënt in de stoel zit, heeft dat maar drie mogelijk oorzaken:

  1. De patiënt is niet komen opdagen (No Show)
  2. De patiënt heeft kort daarvoor de afspraak geannuleerd
  3. De tijd is nooit geboekt

Als er maar drie mogelijke oorzaken zijn, kunnen we voor iedere oorzaak apart maatregelen nemen om de schade te beperken.

1. Reduceren No Shows
Het sturen van een SMS herinnering leidt bewezen tot 50% reductie van het aantal no-shows. Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse tandarts gemiddeld 5% vermindering van stoelbezetting heeft door no-shows, een gemiddelde van al gauw € 5000 omzet. De attentiewaarde van een SMS is 20% hoger dan een e-mail; het verdient verreweg de voorkeur om SMS te gebruiken. Deze herinnering mag natuurlijk geen mogelijkheid geven tot annulering van de afspraak.

2. Reductie korte termijn annuleringen
Ook de patiënt heeft een druk leven. Afspraken worden vaak lang van te voren gemaakt en er kan iets tussenkomen dat voor de patiënt belangrijker is dan tandartsbezoek. Annuleringen zullen altijd voorkomen, het gaat erom zoveel mogelijk tijd te creëren om de vrijgevallen tijd op te vullen. Die tijd creëert u door een week voorafgaand aan de afspraak een SMS herinnering te sturen met mogelijkheid tot annulering. Samenvattend: u stuurt twee SMS herinneringen, één een week vooraf en één 24 uur vooraf. De kosten vallen in het niet bij de opbrengst. Een SMS kost tussen de 7,5 en 9,5 cent. Met twee SMS herinneringen reduceert u korte termijn annulering én no shows met 50%, een totaal van zo’n 5% van uw omzet. Op een omzet van €200.000 euro is dat €10.000 tegen ongeveer €750 aan kosten. Op iedere euro kosten verdient u dus 13 euro terug.

3. Nooit geboekte tijd
De receptietaken in Nederlandse praktijken worden vaak slecht ingevuld en van planning beleid is over het algemeen geen sprake. Zo zijn er praktijken die voor de volgende 6 weken compleet zijn volgeboekt tegenover praktijken die alleen de eerst volgende week redelijk gevuld hebben. Beide hebben een negatieve invloed op de omzet. Een tandarts heeft voldoende ruimte in de planning nodig om restauraties en pijnklachten binnen redelijke tijd te kunnen behandelen. Als de planning voor de volgende 6 weken vol zit, maak dan ruimte door de interval voor periodieke controles te vergroten en uitbreiding te overwegen (mondhygiënist, preventie-assistente of tandarts). Heeft de praktijk moeite om het afsprakenboek vol te plannen, dan kan dat veroorzaakt worden door een tekort aan patiënten of het recall beleid. Patiëntacquisitie valt buiten het kader van dit artikel. Over recall beleid dadelijk meer.

NB: een bordje “Wij nemen geen nieuwe patiënten aan” is een garantie voor omzetvermindering.

Hanteer een Korte termijnlijst
Patiëntafspraken die geannuleerd zijn of als de patiënt niet is komen opdagen, worden vaak vergeten. Plaats deze afspraken op een lijst en gebruik de lijst om vrijgevallen tijd te vullen. Dit kan met slimme methodes, zoals het versturen van een SMS met een automatische boekfunctie, maar de patiënt kan ook gebeld worden. Ook kan deze lijst gebruikt worden om hoogwaardige behandelingen eerder uit te voeren als de patiënt dat wil.

Recalls
Er zijn tien aanbevelingen die uw recalleffectiviteit verhogen. Binnen dit kader noem ik er vijf.

1. Maak altijd afspraken als de patiënt in de praktijk is
Veel praktijken doen dat al, maar uit onderzoek blijkt dat met gemiddeld 25% van de patiënten – door omstandigheden – toch geen afspraak wordt gemaakt in de praktijk. Een gemaakte afspraak voor de volgende periodieke controle is feitelijk een geslaagde recall en deze patiëntafspraak moet ook worden meegenomen in de recallanalyse. Met andere woorden: de patiënt krijgt geen uitnodiging, maar wordt wel meegeteld in de recall en bij uitval of annulering, draait de patiënt weer in de recalls mee.

2. Ga niet uit van een recallmaand, maar van een recalldatum
Dit geeft u de mogelijkheid om per dag uw recalls te versturen, waardoor piekbelasting op de receptie wordt vermeden.

3. Gebruik alle communicatiemiddelen die u ter beschikking staan
Gebruik SMS, e-mail, telefoon en post en sluit deze verschillende communicatiemiddelen in een vaste structuur.

4. Vergroot uw bereikbaarheid
Geef uw patiënt ook de mogelijkheid om via een online agenda de afspraak te maken. Wanneer patiënten deze mogelijkheid hebben, maakt na verloop van tijd 47% er gebruik van, wat tot verdere reductie van de receptie werkdruk leidt.

5. Geef patiënten nooit op, maar blijf recalls sturen
Herhaal de recall als de patiënt niet heeft gereageerd en blijf daarmee doorgaan. Wat vaak vergeten wordt, is dat het moeilijk is voor een patiënt om naar de praktijk te komen als afspraken vergeten zijn of uitnodigingen niet zijn gehonoreerd. Het succesvol uitvoeren van recalls en herinneringen, vergt veel discipline van het praktijkteam. Het verdient aanbeveling het herinnerings- en recall proces volledig te automatiseren.

Door: Dick Scholten van Software of Excellence, een Henry Schein onderneming. Software of Excellence geeft regelmatig Masterclasses waarin uiteengezet wordt hoe tandartspraktijken zich kunnen aanpassen aan de snel veranderende wereld. Bekijk de whitepapers, data van masterclassen en webinars op de website.

Lees meer over: Communicatie, Financieel, Ondernemen
doorverwijzen

Verbeterpunt: doorverwijzen gehandicapte patiënt

Om te leren van ervaringen van andere mondzorgprofessionals belicht Petra van der Zwan van Invert Innovatie Management een verbeterpunt uit een praktijk. Wat ging er niet helemaal volgens plan, de wetten of regels en wat leren we hiervan? Het verbeterpunt:. Het doorverwijzen van een gehandicapte patiënt .

Situatieschets
Een patiënt komt voor een halfjaarlijkse controle bij de tandarts. De patiënt heeft een gehandicapt zoontje en vraagt aan de tandarts waar ze met haar zoontje eigenlijk terecht kan voor tandheelkundige zorg. De tandarts weet hier zelf op dat moment geen antwoord op en zegt de patiënt toe dit na te gaan en de patiënt hierover later te informeren.

Maatregel
Tijdens het werkoverleg wordt dit door de desbetreffende tandarts ter sprake gebracht. Er blijkt een standaard aanpak te zijn in de praktijk waarvan de tandarts geen weet heeft.

Ernstig gehandicapte patiënten die niet in de praktijk zelf behandeld kunnen worden, worden doorverwezen naar het CBT, het Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde in Terheijden. De verwijsformulieren hiervoor liggen bij de balie-assistente. De balie-assistente neemt namens de tandarts contact op met de moeder van het gehandicapte zoontje en zegt haar toe dat er een ingevuld verwijsformulier voor haar klaar ligt.

Om deze werkwijze duidelijk te maken voor iedereen, wordt de manier van werken beschreven in het protocol ‘Verwijsrelatie van tandarts naar het CBT’ . Het protocol wordt opgenomen in het praktijkwerkboek in de map ‘Taakherschikking en verwijsrelaties’ waarin ook ondermeer de protocollen zijn opgeslagen voor de horizontale en verticale verwijzingen.

Door: Petra van der Zwan

Lees meer over: Management, Ondernemen

Overleg KNMT en Sena over betalen voor muziek in de praktijk

De KNMT heeft zich juridisch laten adviseren over de facturen die Sena aan tandartsen stuurt voor het afspelen van muziek in de wachtkamer. De beroepsvereniging heeft Sena per brief laten weten deze facturen te betwisten en heeft Sena uitgenodigd om hierover in gesprek te gaan. Sena heeft aangegeven dit overleg aan te willen gaan.

Eerdere uitspraak
In maart 2012 bepaalde het Europese Hof van Justitie dat een tandarts uit Italië geen vergoeding verschuldigd was voor het ten gehore brengen van muziek in de wachtruimte. In maart 2014 ontving een Nederlandse tandarts een dagvaarding van de Sena voor het afspelen van muziek in de wachtkamer. De ANT stond de tandarts juridisch bij te staan tijdens zijn proces. In september afgelopen jaar werd duidelijk dat Sena de juridische procedure tegen de Nederlandse tandarts had ingetrokken met als consequentie dat de tandarts de vordering niet hoefde te betalen.

Bron: KNMT, ANT

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

De marketing mix van nu

In deze tijd gaat eigenlijk alles sneller. Patiënten hebben minder tijd en u zult een goede strategie moeten hebben om de aandacht van uw patiënt te krijgen en te behouden om zodat uw patiënt blijft komen in uw praktijk. Enkele marketingtips.

Enkele marketingtips van Joanne Mellor, marketing director van een Schots dental marketing bureau.

Personeelstraining
Mondzorg omvat, buiten de behandeling zelf, vooral een menselijke kant. Zo hoort de mondzorgprofessional te voorzien in het aandragen van oplossingen voor het gebit. Daarbij is communicatie van groot belang. Een communicatietraining voor het hele team geeft uw praktijk een voorsprong. En vergeet uw receptiemedewerkers niet, zij zijn een belangrijke schakel in uw ‘verkoop-team’.

Communicatiemedia
Een aantal hulpmiddelen die de communicatie in de mondzorg bevorderen zijn:

  • Volledige en up-to-date website
  • Contact tussen mondzorgprofessional en patiënt via e-mail
  • Sociale media voor mond-tot-mondreclame
  • Inzet van videokanalen zoals YouTube.

Traditionele media als directe e-mail, nieuwsbrieven, informatiefolders of persoonlijke telefoontjes worden nog steeds zeer gewaardeerd. Deze waardering wordt aangeduid met de wow-factor.

Tips voor creëren Wow-factor

  1. Toon uw betrokkenheid en stuur uw patiënt direct een welkomst e-mail na het maken van een afspraak.
  2. Bedank uw patiënt na de behandeling voor zijn komst via een e-mail.
  3. Geef nieuwe patiënten extra persoonlijke aandacht tijdens het eerste bezoek. U wilt hen tenslotte als vaste patiënt uw bestand opnemen.
  4. Tot slot is het ontvangen van feedback van de patiënt – via een enquête / patiënttevredenheidsonderzoek – een handig middel voor de mondzorgprofessional om bestaande minpunten in de behandeling te verbeteren of juist voort te bouwen op sterke punten.

Het belang van technologie
Technische mogelijkheden staan vandaag de dag hoog in het vaandel. Van hoogwaardige technologische behandelmethoden tot entertainende hulpmiddelen, het draait allemaal om de optimale service voor de patiënt.

Bron:
Scottish Dental Magazine



Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
preventieassistent

Hoe begeleidt u uw preventieassistent?

In veel tandartspraktijken zijn één of meer preventieassistenten werkzaam. Ook sommige mondhygiënistenpraktijken werken met een preventieassistent. Door de relatief korte opleiding is het aantal preventieassistenten de afgelopen jaren enorm gegroeid. Zij zijn niet opgeleid om zelfstandig te werken, maar behoren onder de begeleiding van een tandarts of mondhygiënist te staan. Hoe kunt u uw preventieassistent het beste begeleiden?

Werkveld
De preventieassistent ontvangt functionele leiding van de tandarts of mondhygiënist voor wie er onderdelen van de behandeling worden uitgevoerd. De preventieassistent geeft voorlichting en advies, bijvoorbeeld over het schoonhouden van de gebitsprothese. Er wordt tijdens de opleiding aandacht geschonken aan het afnemen van de initiële anamnese, maar niet aan de interpretatie van de uitkomst hiervan. Er wordt geleerd om de plaquekleur- en bloedingstest uit te voeren, fluoride aan te brengen, symptomen van gingivitis, parodontitis en retentieplaatsen te herkennen, een eenvoudige pocketstatus te lezen en te maken, een DPSI-score te maken, supragingivaal plaque en tandsteen te verwijderen en gebitselementen te polijsten.

Overleg
Voordat de preventieassistent de patiënt gaat behandelen dient het patiëntendossier aandachtig te worden gelezen. Kan de preventieassistent de patiënt wel aan? Is er bijvoorbeeld geen sprake van een medisch gecompromitteerde patiënt of een patiënt met een te hoge DPSI-waarde? Tandarts/mondhygiënist en preventieassistent doen er goed aan voor aanvang van de patiëntenbehandelingen alle patiënten eerst eens door te nemen en te bespreken. De tandarts/mondhygiënist kan aangeven waarop gelet moet worden en welke behandeling hij precies wenst.

Interactie
Aan de hand van de (update) van de anamnese, plaquekleuring, bloedingstest en DPSI kan er bedacht worden welke behandeling en voorlichting de patiënt precies behoeft. Vervolgens is er interactie gewenst met zowel de patiënt als met de tandarts/mondhygiënist om het definitieve behandelplan op te zetten. Hierbij vertelt de preventieassistent haar bevindingen en worden deze kort gecontroleerd op juistheid. Er vindt overleg plaats over welke voorlichting er gegeven zal worden. Blijkt de patiënt te hoog gegrepen voor de preventieassistent, bijvoorbeeld bij een DPSI-score in de categorie B, dan wordt de patiënt verwezen naar de mondhygiënist of een andere geschikte behandelaar.

Controle
Zodra de preventieassistent klaar is met de behandeling, dient er controle uitgevoerd te worden op zijn werk. Is het tandsteen en de plak geheel verwijderd? Zo niet, dan wordt dit teruggekoppeld naar de preventieassistent en onderzocht waar het mis is gegaan. Zo wordt er geleerd van fouten. Bied de preventieassistent gelegenheid om de eigen fouten op te lossen. Een ervaren preventieassistent kan hier voorzichtig losgelaten worden en hoeft niet meer bij iedere patiënt gecontroleerd te worden. De tandarts/mondhygiënist zal echter waakzaam moeten blijven ten bate van de kwaliteit.

Hulp
De preventieassistent moet altijd om hulp kunnen vragen. Spreek met elkaar af hoe u dit graag zou willen zien. Op welke manier zal hulp gevraagd moeten worden? Moet er op de deur geklopt worden en hoe wordt er duidelijk gemaakt om welk probleem het gaat bij welke patiënt? Wellicht biedt uw software hierbij uitkomst.

Einde dag
Na een dag werken is het prettig om alle patiënten wederom te bespreken. Kloppen de declaraties? Waar liep de preventieassistent tegen aan en hoe kan het in vervolg beter?

Valkuilen en leermomenten
De preventieassistent zal ook kritisch moeten zijn over zichzelf. Dit kan gestimuleerd worden door de preventieassistent met regelmaat een formulier te laten invullen over de eigen valkuilen en leermomenten. Deze kunnen worden besproken tijdens een functioneringsgesprek waarbij er nieuwe doelen kunnen worden gesteld.

Eerst investeren
Een preventieassistent kan zeker tijd schelen in de praktijk, maar daarvoor zal er eerst tijd moeten worden geïnvesteerd. Toch hoeft ook dat niet veel extra tijd te kosten omdat er veel gecombineerd kan worden met het periodieke mondonderzoek door de tandarts/mondhygiënist. De patiënt zal het prettig vinden dat er zo goed naar de mond wordt gekeken en er nagedacht wordt over zijn behandelplan.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, docent kort beroepsonderwijs

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit, Ondernemen, Personeel

Mondbacterie beschermt kankercellen

Onderzoekers van de Hebrew University Hadassah Medical School hebben de eerder gevonden relatie tussen fusobacteriën en darmkankercellen nader onderzocht. Hierbij vonden zij dat de fusobacterie voorkomt dat kankercellen worden opgeruimd door immuuncellen.

Fusobacterium nucleatum
De fusobacterium nucleatum is een bacterie die zich hecht aan de grampositieve micro-organismen in tandplak. Op zichzelf is de bacterie niet pathogeen, echter activeert het processen van andere pathogenen doordat het zich hieraan hecht. Hierdoor worden giftige metabolieten gevormd die de gezonde cellen van het omliggende weefsel kunnen vernietigen.

Immuuncellen
Bij veel patiënten met darmkanker is de bacterie niet alleen in de mond aanwezig, maar ook in het colorectale gebied. Daar beschermt de bacterie tumorcellen die door immuuncellen worden aangevallen. Verder onderzoek moet uitwijzen of de bacterie zich ook in andere tumoren voordoet. Ook moet er worden gekeken naar de mogelijkheid om de immuuncellen in staat te stellen de kankercellen op te ruimen door de fusobacterie te verwijderen of antistoffen toe te dienen die immuuncellen activeert.

Bronnen:
Zwp-online
Science daily


Lees meer over: Kennis, Onderzoek, ZZP-er

Geen VAR meer voor ZZP’ers

ZZP’ers hebben binnenkort geen VAR-verklaring meer nodig om aan te tonen dat ze als zelfstandige werken. De Belastingdienst gaat opdrachtgevers in één keer vooraf zekerheid geven over de gevolgen van contracten met ZZP’ers voor de loonheffing. De nieuwe werkwijze, een alternatief voor de Beschikking geen Loonheffing die aanvankelijk de VAR (Verklaring Arbeids Relatie) zou opvolgen, moet op 1 januari 2016 ingaan. Dit schreef Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën op 20 april aan de Tweede Kamer.

Opdrachtgevers kunnen met het alternatief voor de VAR in één keer duidelijkheid vooraf krijgen, ook als ze meerdere ZZP’ers contracteren voor vergelijkbaar werk. ZZP’ers hebben met de nieuwe werkwijze minder administratieve lasten, zij hoeven immers geen VAR-verklaring meer aan te vragen.

Het alternatief voor de VAR-verklaring wordt voorgelegd aan het parlement. Staatssecretaris Wiebes streeft naar invoering per 1 januari 2016. Tot dan blijft de huidige werkwijze met de VAR-verklaring gehandhaafd.

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, ZZP-er