Een vacature invullen is voor veel tandartspraktijken een niet- alledaags klusje. Hoe pakt u de werving aan, waar zoekt u naar sollicitanten en hoe vinden sollicitanten uw praktijk?
Het functieprofiel
Allereerst is van belang om vast te stellen waar de behoefte ligt. Wat voor persoon zoekt u? Welke competenties moet de nieuwe medewerker hebben? Maar ook: Wat voor persoonlijkheid past binnen uw praktijk? Welke vaardigheden zijn van belang? Kortom, er moet een zogenaamd functieprofiel worden opgesteld dat een duidelijk beeld geeft van de functie en van de persoon die de functie gaat uitvoeren.
Als u een advertentie plaatst voor dit functieprofiel, via werving & selectie bureaus, sociale media of de krant, vergeet dan niet te vermelden wat de tandartspraktijk de kandidaat allemaal te bieden heeft. Een praktijk aantrekkelijk maken voor patiënten is één. Door goede arbeidsvoorwaarden en een fijne werkomgeving in een prettig team te bieden, maakt u de functie nog veel aantrekkelijker voor kandidaten.
Er kan overwogen worden om een stagiaire aan te nemen. Van belang is dan dat er wel genoeg ruimte is om deze stagiaire te begeleiden. Voorop staat dat een stagiaire een goedkope arbeidskracht is, maar er moet daarnaast geïnvesteerd worden in tijd om deze stagiaire dingen uit de praktijk te leren.
De selectie
In lokale – of vakbladen kan geadverteerd worden voor tandarts vacatures, dit kan online, maar ook netwerken op LinkedIn, Facebook kunnen benaderd worden om de vacature bekend te maken. Kunnen sollicitanten bellen of schriftelijk reageren? Binnen welke termijn? Hoeveel kandidaten bent u van plan uit te nodigen? Plan tijd in voor sollicitatiegesprekken en wellicht een korte rondleiding in de praktijk.
Het sollicitatiegesprek
Bereidt u vervolgens voor op het sollicitatiegesprek. De praktijk heeft niet alleen vragen voor de sollicitant, maar de sollicitant zal waarschijnlijk ook vragen hebben voor de praktijk. Maak bijvoorbeeld een checklist met vragen die u de verschillende sollicitanten zou willen stellen. Hierdoor kunt u de antwoorden van de verschillende sollicitanten ook beter achteraf vergelijken.
Uitverkoren?
Heeft u de keuze voor de meest geschikte kandidaat gemaakt, dan komt het moment van aanstelling.
Meld de kandidaat schriftelijk, telefonisch of persoonlijk dat hij of zij aangenomen is. Het is fatsoenlijk om iedere kandidaat te berichten over de uitkomst van de sollicitatie en het liefst persoonlijk. Een kandidaat kan wellicht later nog geschikt zijn. Ook voor de kandidaat is het leerzaam om te horen waarom hij/zij niet is gekozen uit de sollicitanten.
Onderhandeling
Maak vervolgens een afspraak waarin de arbeidsvoorwaarden, de proeftijd en het contract besproken worden. Dit is de fase van onderhandeling. Een kandidaat kan bepaalde eisen stellen, en het is aan u om daarmee akkoord te gaan of niet. Dit is puur een kwestie van vraag en aanbod. De arbeidsvoorwaarden van KNMT kunnen gebruikt worden als richtlijn maar zijn niet per se bindend. Het is aan te raden om eigen arbeidsvoorwaarden en huisregels op te stellen, waarmee u uw praktijk een eigen identiteit geeft. Zo staat niet alleen uw praktijk goed op de kaart, maar leert u nieuwe (maar ook huidige) medewerkers gelijk een professionele manier van werken aan.
Het bieden van aanvullende scholing, kan eveneens als belangrijke arbeidsvoorwaarde worden gezien. Hiermee houdt u de professionaliteit van uw medewerkers in de praktijk op peil.
Een vliegende start
Ook al heeft een nieuwe medewerker veel ervaring, hij moet wel worden ingewerkt. Een vast inwerkprogramma kan heel veel tijd schelen. Zo hoeft de praktijk niet bij iedere nieuwe medewerker (of stagiair) het wiel opnieuw uit te vinden. Het geeft op een vaste manier duidelijk aan hoe de praktijk werkt. Een goed inwerkprogramma geeft niet alleen de huisregels van de praktijk weer, maar laat ook zien met welke protocollen de praktijk werkt en wat er van de nieuwe medewerker of stagiaire verwacht wordt en wie hem of haar gaat begeleiden.
Maak daarnaast een checklist met alle gegevens die u van de nieuwe medewerker of stagiaire nodig heeft. Denk hierbij aan de administratieve verplichtingen voor de salarisadministratie, maar ook de diplomas en de Hepatitis B inenting. Dit is meteen de basis van een goed personeelsdossier.
Monique Heijtel, www.care4hr.nl Care4HR biedt helder advies over Human Resources, verzorgt trainingen en kan uw personeelszaken uit handen nemen. Het doel is het verbeteren van de prestaties van uw organisatie en de groei van uw medewerkers.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/86479840-90.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-03-20 00:00:002022-06-08 09:33:31Personeel: Hoe werft u de juiste medewerker?
Het gebouw waarin uw praktijk gevestigd is, bepaalt voor een groot gedeelte de sfeer van de praktijk. Daarnaast is het onderhoud van het praktijkgebouw, van binnen en van buiten, niet alleen erg belangrijk voor de indruk die de patiënt krijgt, maar ook voor het werkcomfort van het personeel. Wij zijn op zoek gegaan naar prachtige, bijzondere en opvallende praktijkgebouwen.
Authentiek versus modern, klein versus groot Een praktijk kan in vrijwel elk gebouw gevestigd worden. In een authentiek, volledig verbouwd, pand of in een modern, nieuw gebouw met een strakke uitstraling. Praktijken hebben ook steeds vaker meerdere disciplines onder één dak gevestigd. Tandartsen, mondhygiënisten en soms ook het tandtechnisch personeel werken dan met zn allen in een grote praktijk .
De veelzijdigheid aan praktijken zorgt voor hele mooie, verschillende fotos, die voor u wellicht ook als inspiratiebron kunnen dienen.
Uw praktijk in een volgend artikel? Wilt u met uw praktijkgebouw in een volgend artikel komen? Mail dan een foto van uw praktijk naar info@dentalinfo.nl.
Kent u dat? U heeft zich helemaal uitgesloven op die brug, kroon, vulling of initiële therapie. De patiënt loopt de deur uit en zegt nog net Doei. En dat was het Blijkbaar bedankt een patiënt u niet voor de kwaliteit van uw werk. Maar waarvoor dan wel? Lees de praktische tips. Wees beleefd Stelt u beleefdheid op prijs? Wees dan ook zelf beleefd. Gedrag roept gedrag op. Dus houd de deur open voor uw patiënt, schut zijn hand en heet hem welkom in uw behandelruimte. Loopt u uit? Bied uw patiënt een kopje koffie of thee aan.
Toon belangstelling Vraag uw patiënt hoe het met hem gaat. Hoe was zn vakantie of vraag hoe het met zn kinderen gaat. Luister goed naar zijn antwoord en laat ook zien dat u luistert.
Vraag of er klachten zijn Vraag of er nog klachten waren na de vorige behandeling en of er nog vragen zijn.
Andere wensen of bijzonderheden? Vraag of er nog andere klachten of wensen zijn en of er nog bijzonderheden zijn met betrekking tot de gezondheid.
Toon begrip Als er problemen zijn met de gezondheid, vraag dan ook eens naar het mentale effect wat dit voor de patiënt heeft. Toon begrip en vraag door.
Geef duidelijkheid Kondig aan wat u gaat doen en vraag de goedkeuring van de patiënt.
Andere behandelaar Wanneer de patiënt vervolgens door uw collega zal worden behandeld, leg dan uit waarom, wie dit is en wat zijn taken zijn in de praktijk.
Comfort voor de patiënt Zorg ervoor dat uw patiënt zo comfortabel mogelijk ligt. Vraag hier naar.
Vraag tijdens de behandeling hoe het gaat
Dep druppels af Mocht de patiënt een nat gezicht of nek krijgen, dep dit dan af. Wees voorzichtig met eventuele make-up.
Vraag de patiënt of hij tussendoor even wil spoelen
Interesse in instructie? Als u een instructie wilt geven, vraag of de patiënt interesse heeft. Vraag na de behandeling of er nog vragen zijn
Geef een passende folder en monstertjes mee
Afsluiting Sluit de behandeling af door een hand te geven en vertel wanneer u de patiënt graag wilt terug zien.
Nazorg Bel de patiënt op na een heftige behandeling om te vragen hoe het met hem gaat.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/95456866-compliment-90.jpg9090https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2013-03-20 00:00:002013-03-20 00:00:00Hoe krijg ik een compliment van mijn patiënt?
Een recente uitspraak bevestigt dat puur cosmetische tandheelkundige behandelingen btw-belast zijn. De ANT zocht dit uit en ziet niet alleen negatief nieuws maar ook kansen voor het behouden van het btw-bedrag. Bekijk de voorbeelden.
Recente uitspraak
Hoewel voor zuivere cosmetische tandheelkunde en ook keuringsrapporten al vanaf 2008 geen btw-vrijstelling geldt, is dit door een recente uitspraak onlangs in het nieuws gekomen. Deze uitspraak was een bevestiging dat tandheelkundige diensten niet altijd door de fiscus als btw-vrijgesteld worden gezien. De staatssecretaris heeft de vrijstellingsbepalingen per 1 januari 2013 in zijn Besluit van 14 december 2012 (BLKB/2012/1868M) verder toegelicht en uiteengezet.
Wél btw-vrijstelling bij therapeutische behandeling
Als een cosmetische ingreep uitsluitend het doel heeft om het uiterlijk te verfraaien, dan valt de verrichting niet onder de btw-vrijstelling. Het doel van de behandeling is dus van belang en alleen in evidente gevallen is btw verschuldigd. Indien de esthetische verfraaiing een bijkomend voordeel is van een therapeutische tandheelkundige behandeling dan geldt de btw-vrijstelling wél. Gegeven deze redenering is het onjuist om te stellen dat voor een facing vaak btw gerekend zou moeten worden. Bij het bleken zou te verwachten zijn dat een therapeutisch doel minder snel aannemelijk is, echter psychische klachten door een onaantrekkelijk gebit zijn een bekend fenomeen. In het geval dat er btw berekend wordt dan zal dit over de gehele behandeling moeten plaatsvinden, inclusief materiaal- en techniekkosten.
Cosmetische kliniek
Het is van belang op te merken dat het bedrijf dat onlangs de btw-aanslag heeft gehad geen gewone tandartspraktijk was maar een cosmetische kliniek met periodiek ingehuurde tandartsen. Hierdoor was het persoonlijk contact één van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor btw-vrijstelling tussen de beroepsbeoefenaar en de patiënt niet altijd mogelijk. Ook de marketing van het bedrijf was duidelijk gericht op cosmetische behandelingen.
De gezondheidskundige dienstverlener beoordeelt zelf welke prestaties btw belast zijn. De belastingdienst controleert dit, maar is terughoudend bij het opvragen van medische dossiers (pag. 58).
Dit alles maakt het aannemelijk dat de gevolgen van de recente uitspraak voor de reguliere praktijk beperkt zullen zijn. Wat dat betreft zijn de negatieve scenario’s die door andere organisaties geschetst zijn, voorbarig te noemen.
Kansen
Daarnaast biedt een btw-opslag de tandarts in deze tijd waarin de verzekeraar alleen een max-max tarief mag bepalen, ook kansen. Het bedrag aan btw wat berekend wordt, kan door de tandarts geheel of gedeeltelijk ook worden behouden of in vooraftrek worden genomen. Hieronder worden enkele voorbeelden geschetst.
Kleine ondernemersregeling een aantal (puur) cosmetische ingrepen
In uw praktijk komen cosmetische behandelingen zelden voor en slechts in uitzonderlijke situaties betreft het een puur cosmetische behandeling. In dat geval kunt u gebruik maken van de kleineondernemingsregeling. Als de totale btw jaarlijks minder dan 1.345 bedraagt, dan hoeft u geen btw te betalen. Dit betekent dat u voor 6.404 (exclusief btw) aan cosmetische behandelingen met 21% opslag kunt factureren, zonder dat u btw hoeft af te dragen. Doordat u ook enige btw-kosten in vooraftrek zou mogen nemen valt deze grens in de praktijk nog wat hoger uit. Deze regeling geldt niet voor een besloten vennootschap (B.V.)
Gemengd lichaam een redelijk groot aantal (puur) cosmetische ingrepen In uw praktijk speelt cosmetische tandheelkunde een belangrijke rol en u adverteert daar mogelijk ook mee. Hierdoor dient u in uw financiële administratie te verantwoorden welke prestaties u belast heeft en welke vrijgesteld zijn. Over de belaste prestaties dient u periodiek btw af te dragen. Echter u kunt naar verhouding ook btw in vooraftrek nemen. Hieronder volgt ter illustratie een rekenvoorbeeld:
Uw totale omzet bedraagt 942.000, hiervan is 700.000 btw onbelast en 200.000 btw belast. De btw inkomsten bedragen dan 42.000. Het bedrag dat betaald moet worden is dit bedrag minus de btw die in vooraftrek genomen kan worden.
De grote kostenposten van de praktijk zijn voornamelijk de huur, tandtechniek en de salarissen die niet btw belast zijn. In dit rekenvoorbeeld gaan we uit van 50.000 betaalde btw aan producten en diensten. Doordat de verhouding hier belaste / onbelaste omzet 200.000/700.000 is, kan alleen 2/7*50.000 aan btw worden afgetrokken. In dit voorbeeld gaat het om 14.285
Hierdoor zal alsnog een flink deel van de gerekende btw afgedragen moeten worden, namelijk 42.000 – 14.285 = 27.715
Apart btw lichaam veel (puur) cosmetische behandelingen Indien in uw praktijk veel cosmetische behandelingen plaatsvinden dan is het verstandig dit te factureren vanuit een entiteit (V.O.F., B.V.) die volledig btw plichtig is. U factureert de cosmetische behandelingen dan vanuit de V.O.F. of B.V. en op deze entiteit zet u ook alle zaken die duidelijk btw belast zijn, zoals een auto, extern ingehuurd personeel of apparatuur die gebruikt wordt bij deze behandelingen.
De behandelingen zijn dan belast en deze BTW draagt u af. Aan de andere kant heeft u dan volledige btw-aftrek op uw kosten, daar u uitsluitend btw-belaste prestaties verricht in dit lichaam.
Tot slot Alles overziend bent u wat betreft de btw belaste prestaties ook qua belasting echt een ondernemer geworden en dit is nogmaals een aanwijzing dat hier geen gereguleerde tarieven bij horen.
Zorgverleners die een boete of berisping krijgen van een Tuchtcollege zien deze maatregel ook geplaatst in een lokale krant. Het CIBG, onderdeel van het BIG-register, is verantwoordelijk voor deze publicaties. Dit meldt Medisch Contact.
Sinds afgelopen zomer worden ook deze lichtere maatregelen openbaar gemaakt. Daarvoor werd dit alleen gedaan voor de zwaardere maatregelen als schorsing. Begin februari werd een advertentie in de Rotterdamse uitgave van het Algemeen Dagblad geplaatst over een berising van een fysiotherapeut uit de regio. Dit leidde tot opschudding onder lokale zorgverleners.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2013-03-06 00:00:002013-03-06 00:00:00Berisping zorgverlener ook in lokale krant
Een Amerikaanse tandarts heeft de supermarktketen WalMart aangeklaagd voor het overnemen van zijn idee om een tandartskliniek in de supermarkten te vestigen. In 2008 stelde de tandarts het idee voor aan Walmart die dit afwees en volgens het concept zelf ontwikkelde. Dit meldt The Press-Enterprise.
Kianor Shah, tandarts en eigenaar van diverse tandartspraktijken, beschuldigt het retailbedrijf van samenzwering, contactbreuk en verduistering van vertrouwelijke bedrijfsgegevens. De advocaat van Shah liet weten dat Walmart in eerste instantie aangegeven had interesse te hebben in samenwerking met Shah. Vervolgens gaf de retailketen aan geen interesse meer te hebben.
Walmart deelde het idee voor start van dentale klinieken in de supermarktfilialen met Kent Reeves, die eerder als vice president new business development voor Walmart werkte, en zijn business partner Ken Antos. Reeves en Antos gingen met het concept naar een ander bedrijf dat aankondigde binnenkort klinieken in Walmart supermarkten te zullen openen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-03-06 00:00:002018-11-22 16:06:49Tandarts beschuldigt Walmart van stelen idee voor in-store tandartskliniek
In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Pinterest.
Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.
Pinterest Het lijkt er op dat de eenvoudigste ideeën soms de beste zijn. Twitter is een minimalistisch 140 karakters micro-blog annex sociaal netwerk, Instagram is een eenvoudige social sharing-foto-app en met Pinterest pin je foto’s die je leuk vindt op een online prikbord.
Misschien is het de roep om eenvoud en efficiëntie in crisistijd. Pinterest is opgericht in december 2009 en gelanceerd als een gesloten beta in maart 2010. De app is nauwelijks 2 jaar oud.
Begin 2011 had Pinterest slechts 10.000 gebruikers. Het moment van doorbraak lijkt de opname van Pinterest in Time Magazine’s “50 beste websites van 2011”.
Cijfers en feiten over Pinterest
In December 2011 kwam Pinterest in de top 10 van grootste sociale netwerken, met 11 miljoen bezoekers per week
In januari 2012 verwees Pinterest meer bezoekers naar retailers dan LinkedIn, YouTube en Google+
Momenteel meer dan 10.4 miljoen geregistreerde gebruikers
Maandelijks bijna 12 miljoen unieke bezoekers
De meeste gebruikers zijn vrouwen
97% van de Facebook likes via Pinterest zijn van vrouwen
Het is de eerste site in de geschiedenis die het snelst op 10 miljoen unieke bezoekers kwam
Bron: Lono Creative
Door: Cees Hoogerheide
Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag zn kennis met de dentale wereld.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/pinterest-90.jpg9090anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2013-03-05 00:00:002023-05-10 09:25:27Pinterest: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken
In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: YouTube.
Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.
YouTube
Communicatie en betrokkenheid is veel meer dan praten of schrijven alleen. De populariteit van YouTube is er het bewijs van. De beschikbaarheid van high speed internet maakt het steeds gemakkelijker voor mensen om zich te uiten via video. Merken hebben begrepen dat virale media de traditionele TV reclame vergroot. Het voordeel van YouTube: Altijd beschikbaar en doorzoekbaar. YouTube is na Google wereldwijd de grootste zoekmachine.
Cijfers en feiten over YouTube
Volgens Alex, een belangrijke monitoring site, staat YouTube op plaats drie van de meest bezochte websites
2 miljard views per dag
YouTube neemt 10% van het internetverkeer voor z’n rekening
De gemiddelde YouTube bezoeker bekijkt de site 900 seconden per dag
44% van de YouTube bezoekers is tussen de 12 en 34 jaar
Per dag worden meer dan 829.000 videos ge-upload
De gemiddelde duur van een video is 2 minuten en 46 seconden
Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag zn kennis met de dentale wereld.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/youtube-90.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-28 00:00:002023-11-22 13:18:46Youtube: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken
In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: LinkedIn.
Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.
LinkedIn
LinkedIn startte in 2003 als een sociaal netwerk voor professionals. Volgens een officieel persbericht van LinkedIn hebben zij meer dan 150 miljoen leden. De explosieve groei van social media noopte LinkedIn hun strategie te herzien. Twitter kreeg een groot ‘no more’ van LinkedIn: Het is niet meer mogelijk om Twitter berichten door te plaatsen op LinkedIn. Sinds kort is het mogelijk om endorsements in te voeren.
Cijfers en feiten over LinkedIN
Elke seconden komen er 2 nieuwe leden bij
De USA gaat op kop met meer dan 57 miljoen leden, Europe volgt met meer dan 34 miljoen leden
60% van de leden leeft buiten de USA
In 2011 waren er 4.2 miljard professioneel georiënteerde zoekacties op het LinkedIn platform
LinkedIn heeft momenteel meer dan 2.116 personeelsleden
De snelst groeiende groep gebruikers zijn studenten en net afgestudeerden
De inkomsten in 2011 bedroegen 522 miljoen dollar
LinkedIn staat op plaats 36 van de meest bezochte websites ter wereld
Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag zn kennis met de dentale wereld.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/linkedin-90.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-27 00:00:002023-11-08 13:45:56LinkedIn: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken
In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Google+.
Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.
Google+
De verwachting is dat Google’s sociale netwerk Google+ begin 2013 meer dan 400 miljoen gebruikers heeft. Hou in het achterhoofd dat Google+ meer de kern van de sociale web- en zoekstrategie van Google is. Het is de olie tussen de andere Google producten als Android, YouTube, etc.
Google verplicht je om bij het registreren van een Google+ account een Gmail account te nemen. Feitelijk een gedwongen lidmaatschap. Daardoor brengen de gebruikers tot op heden minder tijd door op Google+ (3 minuten) dan bijvoorbeeld op Facebook (405 minuten), zelfs nog minder dan op Myspace.
Cijfers en feiten Google+
Opgericht op 28 juni 2011
Op 24 juli 2011 bereikten ze de 10 miljoen gebruikers
67% van de Google+ gebruikers zijn mannen
Google + button wordt meer dan 5 miljard keer per dag aangeboden
Elke dag 625.000 nieuwe gebruikers
In nog geen dag werd de Google+ iPhone app de populairste gratis app van de App store
Door: Cees Hoogerheide
Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag zn kennis met de dentale wereld.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/googleplus-90.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-26 00:00:002023-11-15 13:23:31Google+: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken
In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Twitter.
Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.
Twitter
Twitter is nog steeds het raadsel van de social networking community. Het nut ervan wordt nog steeds door veel mensen in twijfel getrokken. De eenvoud is nog steeds de belangrijkste aantrekkingskracht, samen met zijn actualiteit in het nieuws en het volgen van “events”.
Onderzoek toont aan dat mensen retweeten omdat zij de inhoud interessant vinden. Twitter is bijna zes jaar actief en men schat dat de omzet langzaamaan de 260 miljoen dollar gaat halen.
Cijfers en feiten over Twitter
Er zijn meer dan 465 miljoen accounts
175 miljoen tweets per dag
Elke dag komen er 1 miljoen accounts bij
Top 3 landen met Twitter gebruikers zijn USA 107 miljoen, Brazilie 33 miljoen en Japan met bijna 30 miljoen
De grootste trending topic in de korte Twitter historie is momenteel Castle in the Sky TV screening 25,088 tweets per seconde. Het vorige record stond op de laatste minuten van de Superbowl 2012 met 10,245 tweets per seconde.
Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag zijn kennis met de dentale wereld.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/twitter-90.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-25 00:00:002024-02-07 15:09:52Twitter: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken
Bijna 20% van het pensioen van SPT, het pensioenfonds voor tandartsen en tandarts-specialisten, gaat in 2014 in rook op. “We hebben nog evenveel geld, maar moeten daar langer mee doen”, zegt SPT-voorzitter Stan Hoovers in een interview met het Reformatorisch Dagblad.
In de afgelopen twee jaar ging er al 13,3% van hun pensioen af en voor 2013 en komend jaar staat een verlaging van 6,4% gepland voor de opgebouwde pensioenen.
De hogere levensverwachting is de belangrijkste oorzaak van de verlaging, zegt de voorzitter in het interview. De lage rentestand noemt het SPT als tweede oorzaak op haar website.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2013-02-21 00:00:002013-02-21 00:00:00Pensioenfonds tandartsen levert fors in
In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Facebook.
Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.
Facebook Facebook blijft vernieuwen. In de laatste 12 maanden is de nieuwe tijdlijn geïntroduceerd voor persoonlijke profielen en is Instagram aangekocht, het mobiele foto app-platform, dat nog nooit geld heeft verdient en slechts 13 werknemers heeft. De prijs? 1 miljard dollar!
Dit onderstreept dat Facebook twee belangrijke elementen als cruciaal beschouwt voor de voortdurende evolutie van het sociale web:
Mobiel
Visuele acceptatie
Meer cijfers over Facebook
Maandelijks ongeveer 850 miljoen actieve gebruikers
Er worden dagelijks 250 miljoen foto’s ge-upload
20% van alle pageviews zijn op Facebook
425 miljoen mobiele gebruikers
100 miljard connections
12% van de omzet van Facebook vloeit voort uit Zygna games
2.7 miljard likes per dag
57% van de gebruikers zijn vrouwen
Bron: InfographicLabs.com
Door: Cees Hoogerheide
Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag zn kennis met de dentale wereld.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/facebook-901.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-20 00:00:002024-04-03 13:46:03Facebook: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken
Een complimentje geven als iets goed gaat: het klinkt zo vanzelfsprekend. Toch doen we het in de praktijk maar bitter weinig. Het geven van complimenten zit namelijk (nog) niet echt in de volksaard van ons Nederlanders.
De diepst menselijke behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden, aldus William James, een Amerikaanse psycholoog (1842 -1910). En hoe waar deze stelling is wijzen onderzoeken ons dagelijks uit. Dit verklaart ook waarom het gebrek aan waardering inmiddels de nummer 1 reden is waarom werknemers ontslag nemen, vrijwilligers stoppen met hun belangrijke bijdrage aan onze maatschappij en (privé) relaties stuk lopen. Alhoewel we dit gemis natuurlijk niet met één dag extra aandacht kunnen oplossen, kan het geen kwaad er eens een dag bewust bij stil te staan.
Geef vrijdag 1 maart uw collega’s, werknemers of misschien uw werkgever eens een compliment en zie wat het met hen en u doet.
Hoe geeft u een goed compliment? Geen idee hoe u een goed compliment moet geven? Tips & Tricks
In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Instragram.
Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.
Instagram
Op het eerste gezicht lijkt Instagram simpel. Het is een app voor op je smartphone waarmee je foto’s kan maken, een filter kan toepassen om de foto echt ‘cool’ te maken en jouw touch mee te geven om vervolgens via je smartphone te delen met andere Instagrammers, op Twitter, Facebook, per e-mail of via een andere applicatie waarvan er steeds meer bijkomen.
Het was groot nieuws toen Facebook het sociale netwerk Instagram overnam voor 1 miljard dollar terwijl het toen nog geen winst maakte. Deze forse investering kan een zeer strategische en slimme zet van Facebook zijn, dat met deze overname Facebook als ’top of the fotosites’ van de wereld bevestigt ziet. Het lijkt op de aankoop van YouTube door Google voor 1,65 miljard dollar in 2006, wat achteraf een geweldige beslissing bleek te zijn.
Cijfers en feiten Instagram
Opgericht in maart 2010 door Kevin Systrom en Mike Kreiger. Gelanceerd in de App store in november 2010. In februari van 2011 haalden ze een extra financiering van 7 miljoen dollar binnen. Een van de investeerders is Jack Dorsey bekend van Twitter
Instagram bereikte de mijlpaal van 1 miljoen gebruikers in december 2010: slechts 9 maanden na de oprichting en 1 maand na de lancering in de app store
In augustus 2011 hadden Instagram gebruikers al 150 miljoen foto’s ge-upload
10 miljoen gebruikers in september 2011
Met versie 2.0 werden hoge resolutie foto’s gerealiseerd
1 miljoen downloads in 1 dag bij de release van de Android app
In april 2012, bereikte Instagram de mijlpaal van 30 miljoen gebruikers
Bron: InfographicLabs.com
Door: Cees Hoogerheide
Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag zn kennis met de dentale wereld.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/instagram-90.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-18 00:00:002023-11-02 16:31:35Instragram: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken
Het kabinet knipt het wetsvoorstel cliëntenrechten zorg in vijf delen. Dit schrijft VWS aan de Tweede Kamer, meldt Zorgvisie.
De gekozen opzet van het wetsvoorstel roept te veel vragen en weerstand op volgens minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn. Om meer snelheid in de wetgevingsprocedure te krijgen wordt de wet daarom in vijf delen geknipt:
1. Klachten en geschillen
2. Kwaliteit
3. Goed bestuur en medezeggenschap
4. Aanpassing van de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (Wgbo)
5. Aanpassing van de Wet toelating zorginstellingen (WTZi)
De Tweede Kamer zal in het voorjaar een verkleind wetsvoorstel cliëntenrechten zorg krijgen, met alleen informatie over ‘Klachten en geschillen’. Eind 2013 komt er een nieuw voorstel voor ‘Goed bestuur en medezeggenschap’. De laatste twee delen, Wbgo en WTZi, komen later. Donderdag 14 februari debatteert de Tweede Kamer over de plannen van Schippers en Van Rijn.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/78454187-wet-90.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-13 00:00:002019-05-29 11:39:22Patiëntenwet in vijf delen geknipt
Soms is de scheidslijn dun. Wat is wel en niet geoorloofd? Bekijk een overzicht van de uitspraken van het Centraal Tuchtcollege en de regionale Tuchtcolleges van januari 2013.
Berisping tandarts voor nalatigheid na doorverwijzing naar mondhygiënist Uitspraak 15 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te s-Gravenhage
De tandarts wordt verweten dat hij gedurende 35 jaar nalatig is geweest bij de tandheelkundige behandeling van klaagster. Voor paradontale problemen heeft de tandarts klaagster verwezen naar de mondhygiënist. Dit is volgens het Regionaal Tuchtcollege echter niet voldoende nu er geen sprake was van enige afstemming tussen de tandarts en de mondhygiënist en de tandarts bovendien zelf in het geheel geen halfjaarlijkse controles van het tandvlees verrichtte. De tandarts kan zich volgens het Regionaal Tuchtcollege ter verwijzing naar de mondhygiënist niet aan zijn verantwoordelijkheid onttrekken. Dit geldt des te sterker nu er geen enkele terugkoppeling van de mondhygiënist was en ook de ernst van de klachten en de toestand van het tandvlees, het uitblijven van controles niet toeliet. Het Tuchtcollege verklaart de klachten daardoor gegrond en legt de maatregel van berisping op. Bekijk de uitspraak
Tandarts niet verwijtbaar na alleen telefonisch contact bij ongeval Uitspraak 22 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te Amsterdam
De tandarts wordt door klaagster verweten dat hij de avond van het ongeval van klaagster, als diensthebbende tandarts, slechts telefonisch de situatie van klaagster heeft beoordeeld en vervolgens heeft besloten om niet naar de spoedeisende hulp van het ziekenhuis te komen waar klaagster zich had gemeld. Is de tandarts tekort geschoten jegens klaagster door tijdens zijn dienst niet naar de spoedeisende hulp van klaagster te komen? Nee, doordat hij telefonisch alle informatie had verkregen die hij nodig had om een inschatting te kunnen maken dat een behandeling op diezelfde avond niet noodzakelijk was. In het ziekenhuis was geen kaakfractuur geconstateerd. Klaagster kon haar tanden en kiezen goed op elkaar krijgen en er waren bij de val geen elementen uit haar mond geslagen, hetgeen betekent dat een behandeling op diezelfde avond niet persé noodzakelijk was. Bovendien heeft de tandarts in het telefoongesprek wel duidelijk gemaakt dat klaagster de volgende ochtend voor verdere behandeling naar haar tandarts moest gaan, hetgeen ook is gebeurd. Daarmee heeft volgens het College de tandarts niet verwijtbaar gehandeld als bedoeld in artikel 47 lid 1 van de Wet op de Beroepen in de individuele gezondheidszorg. De klacht wordt door het Regionaal Tuchtcollege afgewezen. Bekijk de uitspraak
Kaakchirurg krijgt waarschuwing voor niet-informeren over risicos 22 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te Amsterdam
Bij klager zijn de verstandskiezen links (28/38) verwijderd door de kaakchirurg waarbij de kaakchirurg voorafgaand aan de ingreep röntgenfotos van klager heeft bekeken maar geen aanleiding heeft gezien tot het bekijken van de uitvergrote foto. Na de ingreep bleef klager last houden van een verdoofd en irriterend gevoel aan de linkerkant van zijn onderkaak. Klager verwijt de kaakchirurg, hem niet te informeren over mogelijke risicos van de ingreep en bij de ingreep geen rekening te hebben gehouden met de ligging van de zenuwbaan ten opzichte van de wortel. Het Tuchtcollege oordeelde dat de kaakchirurg klager voorafgaand aan het verwijderen van de verstandskies linksonder over de ingreep en het daaraan verbonden risico had moeten informeren. Het Regionaal Tuchtcollege legt de maatregel van een waarschuwing op. Bekijk de uitspraak
Tandarts krijgt waarschuwing voor onjuist factureren 22 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te Amsterdam
De tandarts wordt door de klager verweten op een factuur onjuiste codes en verrichtingen te hebben vermeld. Het College stelt vast dat de codes T87, T81 en E37 ten onrechte zijn gedeclareerd nu er geen sprake was van een kroonverlenging, tuber- of retromolaarplastiek en er geen sprake was van een aparte diagnostische behandeling. Het College overweegt vervolgens dat van een tandarts mag worden verwacht dat hij bij het in rekening brengen van kosten voor door hem verrichte behandelingen het opstellen van daarop betrekking hebbende notas de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht neemt en legt vervolgens de maatregel voor een waarschuwing op. Bekijk de uitspraak
Tandarts berispt voor verschillende zaken 15 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te s-Gravenhage
De tandarts wordt o.a. verweten dat hij een wortelkanaalbehandeling niet goed zou hebben uitgevoerd waardoor de kies verloren is gegaan, geen cofferdam zou hebben gebruikt, tijdens de behandeling maar één handschoen zou hebben gedragen en ten onrechte meerdere initiële behandelkosten in rekening heeft gebracht. Ten aanzien van de wortelkanaalbehandeling stelde het College vast dat deze ontoereikend is gevuld terwijl meer dan een half jaar later op de controlefoto ook nog ontstekingen zijn te zien. Kort na de behandeling zijn geen controlefotos gemaakt hetgeen volgens het College wél van de tandarts gevergd had mogen worden, zeker toen er sprake bleef van pijnklachten. Ten aanzien van de wijze van declareren door de tandarts oordeelt het College dat de tandarts zelf zowel de initiële wortelkanaalbehandeling als de voltooiing ervan heeft gedeclareerd, hetgeen niet is toegestaan. Een aparte vergoeding van een initiële wortelkanaalbehandeling is bedoeld voor noodgevallen, namelijk wanneer een andere tandarts spoedhalve noodmaatregelen moet treffen. Die spoedtandarts mag dan hiervoor declareren (niet ingeval één tandarts beide behandelingen verricht), waarna de eigen tandarts de wortelkanaalbehandeling kan declareren. Het Regionaal Tuchtcollege legt daarom de tandarts de maatregelen van een berisping op. Bekijk de uitspraak
Klacht afgewezen: Patiënt verwijt tandarts onvoldoende nazorg en niet serieus nemen klachten 15 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te s-Gravenhage
Klaagster verwijt de tandarts dat zij onvoldoende nazorg heeft verleend terzake van pijnklachten die klaagster heeft ondervonden na het vervangen van twee amalgaan vullingen en vervolgens de klachten van klaagster niet serieus heeft genomen. De tandarts heeft na de voornoemde behandeling enkele weken willen afwachten om te bezien of de pijnklachten zouden verdwijnen. Toen de klachten aanhielden heeft de tandarts eerst een aantal weken gewacht, aangezien haar ervaring was dat een composietvulling wel vaker pijnklachten gaf. Vervolgens heeft de tandarts de vullingen verwijderd en de elementen gevuld met glassionomeercementvullingen. Het College is van oordeel dat het handelen en het afwachtend beleid van de tandarts verdedigbaar is. Daarom wijst zij de klacht af. Bekijk de uitspraak
Klacht afgewezen: Patiënt verwijt tandarts niet-behandelen bij openstaande rekening 24 januari 2013 Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te Eindhoven
Het College verstaat de klacht van klaagster zo dat klaagster de tandarts verwijt dat deze haar niet wenst te behandelen omdat er nog openstaande rekeningen zijn. Het College stelt vast dat de tandarts bij klaagster een eenvlaksvulling heeft vervangen door een drievlaksvulling zonder deze in rekening te brengen, terwijl een drievlaksvulling duurder is dan een eenvlaksvulling. Daarnaast was klaagster niet verder aanspreekbaar én was zij telefonisch niet meer te bereiken. De klacht wordt afgewezen. Bekijk de uitspraak
Klacht deels gegrond: Patiënt ontevreden over plaatsing implantaten en levering prothese 10 januari 2013 Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te s-Gravenhage
De klacht van klaagster bestaat uit twee onderdelen. Ten eerste dat de tandarts de implantaten niet deugdelijk heeft geplaatst en ten tweede dat de tandarts geen goede prothese heeft geleverd. In eerste instantie zijn bij het Regionaal Tuchtcollege beide klachten ongegrond verklaard. Het Centraal Tuchtcollege oordeelde dat de twee implantaten die de tandarts heeft geplaatst verder naar voren geplaatst hadden moeten worden, het ontbreken van voldoende bot kan daarbij geen argument zijn voor de wijze van plaatsing van de implantaten. Van de tandarts had verwacht mogen worden dat hij zonodig kunstbot zou hebben aangebracht in de regio waarin voor het vervaardigen van de gewenste prothetische voorziening een implantaat zou moeten worden aangebracht, te reconstrueren. Het Centraal Tuchtcollege oordeelde het eerste klachtonderdeel gegrond.Ten aanzien van het tweede klachtonderdeel, het leveren van geen goede prothese, stelt het Centraal Tuchtcollege vast dat de tandarts niet tekort is geschoten bij het geven van de opdracht tot het vervaardigen van de prothese aan het tandtechnisch laboratorium en evenmin de overdracht van de behandeling van klaagster aan een collega. Het Centraal Tuchtcollege verklaart daarom de eerste klacht (voor een deel) gegrond en wijst het tweede klachtonderdeel af. Bekijk de uitspraak
Tandarts krijgt waarschuwing voor beschadigen zenuwkanaal 10 januari 2013 Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te s-Gravenhage
Klaagster verwijt de tandarts dat hij 1) het zenuwkanaal in de onderkaak links heeft doorboord tijdens het plaatsen van een implantaat en, 2) een onjuiste vorm van anesthesie heeft toegepast, althans heeft laten toepassen, voorafgaand aan het plaatsen van het implantaat. Het Regionaal Tuchtcollege komt tot een ongegrondverklaring van beide klachtonderdelen. Tijdens de procedure bij het Centraal Tuchtcollege worden meerdere visies van diverse deskundigen in het geding gebracht. Daaruit maakt het Centraal Tuchtcollege op dat de tandarts de canalis mandibularis niet heeft doorboord maar wel het dak van de canalis manbularis heeft beschadigd. Het Centraal Tuchtcollege oordeelde vervolgens dat gelet op de omstandigheid, de tandarts de minimale afstand tussen de top van de kaak en het dak van de canalis mandibularis heeft geschat op 11 mm. Het opmerkelijke is dat de tandarts heeft gekozen voor een implantaat van 11,5 mm lang. Volgens het Centraal Tuchtcollege had de tandarts voor het direct plaatsen van het implantaat eerst moeten beoordelen of er sprake was van een beschadiging van de canalis mandibularis als gevolg van het sonderen. Nu de tandarts dit niet heeft gedaan heeft hij het risico genomen dat het dak van de canalis mandibularis zou worden geraakt en mogelijk zou worden beschadigd, met als gevolg dat (blijvend) letsel zou kunnen optreden. Deze handelswijze is in strijd met de zorg die hij in zijn hoedanigheid als tandarts jegens klaagster had behoren te betrachten. Ten aanzien van het tweede klachtonderdeel, het toepassen van een onjuiste vorm van anesthesie voorafgaand aan het plaatsen van een implantaat komt het Centraal Tuchtcollege, gelijk het Regionaal Tuchtcollege tot de conclusie dat de toediening van de infiltratie anesthesie bij klaagster de juiste vorm van anesthesie is voor het plaatsen van een enkelvoudige implantaat. Omdat het eerste klachtonderdeel gegrond wordt verklaard wordt uiteindelijk de tandarts de maatregel van een waarschuwing opgelegd. Bekijk de uitspraak
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/114161823-recht-9013.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-11 00:00:002018-05-29 12:13:42Tuchtrechtelijke uitspraken mondzorg, januari 2013
Mensen zijn op verschillende manier te beïnvloeden. Toch komt het in de praktijk vaak voor, dat de tandarts iets wil, maar dat de rest van het team niet meebeweegt.
Dan kan het zijn dat u de verkeerde beïnvloedingsstijl gebruikt. Er zijn vier stijlen die heel effectief zijn voor het beïnvloeden, mits ze op de juiste manier en in de juiste situatie worden gebruikt. Het is belangrijk om te weten welke beïnvloedingsstijlen er zijn en op welke manier u ze kunt inzetten in uw praktijk. Uiteraard hoeft u zich niet te beperken tot één stijl. Verschillende situaties vragen om verschillende stijlen. Ken dus uzelf en weet wat het effect is van uw beïnvloedingsstijl.
Categorieën van beïnvloedingsstijlen De verschillende stijlen zijn in te delen in 2 categorieën:
Tegen. In deze categorie bevinden zich de tegen-bewegende stijlen. Daarin domineert uw eigen mening of opvatting. Hierbij duwt u de ander de richting op die u wilt, om hem te laten veranderen of om hem iets te laten doen. De focus bij deze stijlen ligt heel erg op inhoud.
Mee. Hierbij probeert u mee te bewegen met de ander. U legt de focus op de relatie en wil uw beïnvloeding dus laten aansluiten op de mening van de ander. U trekt als het ware de ander naar u toe.
Aansporen Aansporen valt in de categorie tegen en is gebaseerd op sociale normen en waarden. Bij deze stijl wordt er veel onderhandeld, beloond of gedreigd. Er wordt druk uitgeoefend op de ander.
Het is wel van belang dat de ander uw leiding ook accepteert. Dat lukt goed bij een tandarts versus een assistente, omdat u hier al functioneel leiding aan geeft. Echter tandarts versus tandarts kan nog wel eens tot problemen leiden.
Deze stijl gebruikt u als u
De ander wilt overtuigen van wat u wilt. Aangeven wat er moet gebeuren Gebruiken van uw autoriteit
Oordelen wilt over het gedrag van de ander (kan zowel negatief als positief). Beoordelingsgesprek met aansluitend belonen of straffen
Consequenties wilt aangeven van de verandering in het gedrag van de ander. U wilt de ander doen inzien dat hij moet meewerken
Uitspraken die typisch zijn voor de aansporende beïnvloedingsstijl zijn de volgende:
Goed gedaan!
Ik verwacht van jou .
Ik zou het op prijs stellen als we ons in dit standpunt kunnen vinden.
Als je dat niet doet, dan zal ik ..
Overtuigen Als u deze stijl gebruikt, komt u vaak verbaal sterk over, bent vasthoudend en bent u niet bang voor reacties van anderen. Met deze stijl wilt u mensen overtuigen met feiten, logica en rationele argumentatie. Toch luistert u hier ook naar de ander, maar dan vooral om de zwakte in zijn argumentatie te vinden.
Overtuigen gebeurt vaak op twee verschillende manieren:
Voorstellen doen
Argumenten. De ander overtuigen van uw gelijk op basis van argumenten zodat de ander uw mening accepteert
Deze stijl gebruikt u als:
De ander uw deskundigheid respecteert
De ander afhankelijk is van u
U gezag heeft
U belangrijke informatie heeft over het onderwerp van discussie
De ander niet boos of geëmotioneerd is
Uitspraken die typisch zijn voor de overtuigende beïnvloedingsstijl zijn de volgende:
In jouw redenering blijven de volgende punten buiten beschouwing
Ik vind dat we eerst een agenda moeten maken
Wat jij daar zegt, klopt niet, want .
Onderzoeken Onderzoeken is juist een meebewegende beïnvloedingsstijl. Door actief te luisteren en de ander te betrekken, vergroot u de verplichting bij de ander, om met u mee te gaan. U wilt dan vooral laten merken dat u de ander aandacht geeft en als volwaardig ziet, waardoor de ander sneller met u meegaat. Dit kan op verschillende manieren tot uiting komen:
Openheid geven. Vertellen waar u tegenop ziet, zodat u vertrouwen oproept bij de ander
Erkennen en betrekken. Zorgvuldig naar de ander luisteren en aangeven welke positieve en sterke kanten u in de ander ziet
Toetsen en begrip tonen. Samenvatten wat de ander gezegd heeft
Deze stijl gebruikt u als:
De ander gesloten is of afstand houdt
De ander boos is
De uiteindelijke beslissing nog open is
Dat wat de ander te zeggen heeft, u kan helpen
Uitspraken die typisch zijn voor de onderzoekende beïnvloedingsstijl zijn de volgende:
Hoe zou jij het probleem aanpakken?
Zoals ik het begrijp, wil je .
Inspireren Met deze stijl weet u anderen te motiveren tot een bepaald gedrag of oordeel. U doet een beroep op de gevoelens van anderen, waardoor zij bereid zijn zich in te zetten voor de voorgestelde verandering. U toont veel enthousiasme, niet alleen in taal maar ook in gebaren. Tegelijkertijd doet u een beroep op de belangen en interesses die de anderen met elkaar gemeen hebben. U laat zien dat u gelooft in de meerwaarde van samen en een groepsidentiteit.
Deze stijl gebruikt u als:
De ander u vertrouwt en respect voor u heeft
De ander onzeker is
U en de ander dezelfde doelen of aspiraties hebben
Uitspraken die typisch zijn voor de inspirerende beïnvloedingsstijl zijn de volgende:
Zou het niet fantastisch zijn?
Ieders persoonlijke bijdrage in ogenschouw genomen, mogen we nu niet opgeven!
Qanz begeleidt tandartspraktijken bij het kwaliteitsmanagementproces voor HKZ /ISO9001. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie en praktijkmanagement.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/stk63437cor-90.jpg9090https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2013-02-11 00:00:002013-02-11 00:00:00De kunst van het beïnvloeden
Hoe past u, samen met uw team, uw praktijk aan aan de benodigde veranderingen? De 8 stappen van veranderingsexpert John Kotter.
Zo waren er de vrije tarieven en zo zijn ze weer van de baan. Ook komt er een nieuwe WIP-richtlijn en wordt het HKZ/ISO9001 steeds belangrijker. Deze veranderingen vergen een boel van de tandarts en mondhygiënist en vooral van zijn leiderschap ten opzichte van het team.
John Kotter (Bekijk hier zijn boek) bedacht een methode voor leiders om op systematische wijze een succesvolle en duurzame verandering te realiseren. Deze methode beschreef hij in 8 stappen:
Zorg voor een gevoel van urgentie Zorg dat het team inziet dat de verandering noodzakelijk is en begrijpt waarom het nu aangepakt moet worden in uw praktijk. Voer de druk op , zodat uw team doorheeft dat het niet anders kan. Dit urgentiebesef helpt de gewenste samenwerking tot stand te brengen in uw team.
Zorg voor een projectteam Er is een sterk sturend projectteam nodig om de rest van de praktijk door de verandering te leiden. Een ingrijpende verandering is moeilijk voor elkaar te krijgen. Het projectteam kan bij een kleine praktijk bestaan uit de tandartseigenaar, de praktijkmanager en/of hoofdassistent. Bij een grotere praktijk kan een groter projectteam uit de verschillende disciplines worden samengesteld. Dit projectteam dient autoriteit, geloofwaardigheid, communicatieve vaardigheden en leiderschapsvaardigheden te hebben. Ook is het van belang dat het projectteam snel en accuraat werkt en dat de hele praktijk het team kan vertrouwt.
Zorg voor een heldere visie De visie geeft de richting van de verandering weer en motiveert mensen tot actie. Het maakt duidelijk hoe de toekomst verschilt van het heden en hoe dit gerealiseerd moet worden. Zorg wel dat het geen lege slogan is.
Deel deze visie met het team Zorg dat alle teamleden de visie begrijpen en accepteren. Zo ontstaat er draagvlak en betrokkenheid. Bijeenkomsten organiseren, voorbeelden geven, werkoverleggen hieraan besteden, herhalen en dergelijke zijn middelen om de visie helder te krijgen bij de rest van het team. Zorg er wel voor dat dit geen eenrichtingsverkeer is!
Zorg voor empowerment Neem de obstakels weg die het team nog in de weg liggen. Daardoor kan iedereen die wil veranderen en de visie wil realiseren, dat ook daadwerkelijk doen. Dit kan door middel van trainen, maar ook door het houden van een dialoog of door medewerkers aan te moedigen.
Zorg voor snelle successen Door korte termijn successen te realiseren kunt u bewijzen dat de inspanningen lonen. Vier uw successen dan ook. Een snel resultaat motiveert, want als dit uitblijft groeit de groep ongelovigen.
Zorg voor consolidatie en ga door! Het ene succes brengt van alles te weeg, waardoor er nieuwe successen volgen en verandering doorgevoerd blijven worden. Bouw voort op de toenemende geloofwaardigheid. Houd de lange termijn visie hier goed in de gaten, waardoor alle nieuwe successen ook stevig in de praktijkcultuur verankerd worden en geen bevlieging zijn.
Zorg voor verankering De veranderingen en de nieuwe gedragsnormen moeten wel verenigd worden met de bestaande cultuur of deze oude cultuur vervangen. De verschillende veranderingen moeten dus verenigd worden. Dan pas is een oud patroon te doorbreken en heeft de verandering bestaansrecht.
Blijf met uw mensen praten en van elkaar leren. Als het team het gevoel heeft als volwaardig partner deel te nemen aan veranderingen, zal het de volgende keer sneller geneigd zijn om weer het vertrouwen in u en uw verandering te hebben. Want geloof mij, ook in de komende tijd zullen tandartsen en mondhygiënisten nog veel veranderingen te wachten staan ..
Qanz begeleidt tandartspraktijken bij het kwaliteitsmanagementproces voor HKZ /ISO9001. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie en praktijkmanagement.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/151936675-90.jpg9090https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2013-02-11 00:00:002013-02-11 00:00:00Succesvolle veranderingen: De 8 stappen van verandermanagement
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.