contract - brief

Hoe dient u een aanvraag ontslagvergunning in?

In tijden van economische crisis vallen er helaas ontslagen. Het UWV WERKbedrijf heeft aangegeven dat het aantal ontslagaanvragen fors is toegenomen.

Als u als werkgever de arbeidsovereenkomst met uw werknemer wilt opzeggen, dan dient u daarvoor toestemming te vragen bij het UWV.

Redenen ontslag
Behoudens uitzonderingen* heeft u toestemming nodig van het UWV als u de arbeidsovereenkomst wilt opzeggen met uw werknemer.
Het UWV kan u toestemming geven voor het ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen, onvoldoende functioneren of onbehoorlijk gedrag van de werknemer, organisatorische redenen, verstoorde arbeidsrelatie of vanwege het feit dat uw werknemer meer dan twee jaar ziek is en er geen uitzicht is op herstel.

Bedrijfseconomische redenen
Als u uw werknemer wilt ontslaan wegens bedrijfseconomische redenen of organisatorische redenen, dan moet u daarvoor aan kunnen tonen dat er een financiële noodzaak is voor het ontslag. U moet aantonen dat de functie van de werknemer door het ontslag komt te vervallen en er geen andere passende functie is voor de werknemer.

Ook dient u de regels voor het bepalen van de ontslagvolgorde in acht te houden. Dit wordt het afspiegelbeginsel genoemd. Dit houdt kort gezegd in dat werknemers met dezelfde functie worden ingedeeld in leeftijdscategorieën.

Per leeftijdscategorie komt de werknemer met het kortste dienstverband het eerste voor ontslag in aanmerking.

Procedure
U dient de aanvraag voor een ontslagvergunning in bij het UWV. Het UWV stuurt vervolgens een brief naar uw werknemer, waarin staat dat uw werknemer binnen een bepaalde termijn kan reageren op het verzoek om de arbeidsovereenkomst te beëindigen.
Als de werknemer het verweerschrift heeft ingediend, beoordeelt het UWV de situatie en beslist dan of er toestemming wordt verleend voor het ontslag.

Opzegtermijn en opzegverbod
Als u de arbeidsovereenkomst opzegt dan dient u een opzegtermijn in acht te nemen. Als daarover niets is geregeld in de arbeidsovereenkomst of CAO, dan gelden de wettelijke opzegtermijnen.

Let er ook op dat u de arbeidsovereenkomst niet kunt opzeggen als er een opzegverbod geldt. Van een opzegverbod is bijvoorbeeld sprake gedurende de eerste twee jaar van ziekte van uw werknemer, tijdens zwangerschap en zwangerschapsverlof (tot zes weken na het verlof) en gedurende het lidmaatschap van de ondernemingsraad.

* Er is geen toestemming nodig bij een geldig ontslag op staande voet, tijdens de proeftijd en als de opzegging plaatsvindt als gevolg van een faillissement of toepassing van de schuldsanering natuurlijke personen.

Bron:
Businesscompleet

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel, Wet- en regelgeving
computer, scherm, app

Uw eigen patiënten e-mailnieuwsbrief

Hoe bindt u uw patiënt? Stuur uw patiënten een e-mailnieuwsbrief van uw praktijk.

Hoe onderhoudt u contact met uw patiënt tussen de bezoeken in? Met een patiënten e-mailnieuwsbrief bindt u uw patiënt en blijft uw patiënt geïnformeerd over uw praktijk. dental INFO biedt u een effectieve patiënten e-mailnieuwsbrief. Tailor made, met informatie over uw praktijk én over mondgezondheid. Zo kunt u uw patiënt net even wat meer service geven en blijft uw patiënt betrokken bij uw praktijk.

Geheel verzorgde e-mailnieuwsbrief of alleen content?
Wij bieden drie mogelijkheden:

1. Geheel verzorgde e-mailnieuwsbrief
dental INFO biedt u een geheel verzorgde patiënten e-mailnieuwsbrief aan. Hiermee heeft u contact met uw patiënt tussen de bezoeken in, zonder dat het u moeite kost. Wij maken de nieuwsbrief voor u en versturen deze. Met informatie over uw praktijk én over mondgezondheid. De nieuwsbrief wordt uit uw naam en met uw praktijklogo verzonden.

Bekijk hier een voorbeeld PDF van een patiënten e-mailnieuwsbrief.

Stuur ons een e-mail voor een voorbeeld met aanklikbare links.

Inclusief

 

  • Informatie over uw praktijk: wie doet wat, bijzonderheden van uw praktijk, nieuws uit de praktijk, een foto van uw team etc. Hierbij kunnen wij linken naar uw website of linken naar een pagina die wij voor u opmaken.
  • Artikelen over mondgezondheid en tips, voorzien van foto’s.
  • Opmaak van de nieuwsbrief met uw logo en in uw praktijkkleuren.
  • Verzending naar uw patiëntenbestand.
  • Rapportage over de resultaten van uw nieuwsbrief (% geopend, aantal kliks e.d.).

Eigendom
Voor verzending van de e-mailnieuwsbrief levert u ons een lijst aan met e-mailadressen van uw patiënten. Deze mailadressen blijven uw eigendom. Wij garanderen u dat wij deze adressen nooit aan derden zullen verstrekken. Wij houden ons aan de eisen die de wet bescherming persoonsgegevens stelt.

2. Artikelen voor uw e-mailnieuwsbrief
Een andere mogelijkheid is dat u de e-mailnieuwsbrief zelf verstuurt via uw eigen e-mailsysteem. Wij leveren u interessante, professioneel geschreven artikelen aan, voorzien van foto’s. U hoeft in dit geval alleen uw nieuwsbrief te vullen met de content die u van ons ontvangt.

3. Tailor made artikelen voor uw e-mailnieuwsbrief
Aan de hand van uw wensen, schrijft een professionele tekstschrijver de artikelen voor uw nieuwsbrief. Bijvoorbeeld over een opening, uw team, een verbouwing maar ook over uw tarieven en informatie en tips voor een goede mondgezondheid.

Meer informatie
Stuur ons een e-mail. Wij geven u graag meer informatie en bespreken de mogelijkheden graag met u.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
telefoon

Kunt u smartphones en iPads loonheffingenvrij vergoeden?

Wanneer zijn een iPad en een smartphone communicatiemiddelen en wanneer niet? De regels voor het verstrekken of vergoeden door werkgevers zijn niet eenvoudig.
Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft daarom uitgelegd wanneer er sprake is van een (mobiel) communicatiemiddel en wanneer van een computer.

Werkgevers mogen een telefoon loonheffingenvrij vergoeden als hun werknemers het toestel meer dan 10 procent zakelijk gebruiken. Computers zijn vrij bij 90 procent zakelijk gebruik. Veel smartphones hebben bijna dezelfde functies als een computer, maar blijven toch onder de communicatiemiddelen vallen.

Hier is sprake van als:

  • het apparaat de uiterlijke kenmerken heeft van een mobiele telefoon;
  • het een toestel is waarbij communicatie centraal staat;
  • het beeldscherm niet groter is dan 7 inch (17,78 cm);

Dit ligt vast in het loonheffingenbesluit van 5 juli 2011.

Let op: groter scherm
Als u uw werknemers een apparaat met een groter scherm vergoedt of verstrekt, dan kunnen zij het mogelijk gebruiken als computer, ook al is het een communicatiemiddel. U zult dan aannemelijk moeten maken waarom het toch geen computer is en de soepelere fiscale regels voor telefonie zouden moeten gelden.

iPad en pocket-pc
Er is nog een aantal zaken, bijvoorbeeld een navigatiesysteem, een iPad en een pocket-pc, waarover onduidelijkheid kan bestaan over de geldende regeling. Omdat bij deze apparaten bellen, sms’en en e-mailen niet centraal staan, vallen zij onder de computerregeling en mag u deze toestellen alleen vrij verstrekken of de kosten hiervan vrij vergoeden als het zakelijk gebruik meer dan 90 procent is.

Werkkostenregeling
Binnen de werkkostenregeling gelden dezelfde percentages voor zakelijk gebruik van communicatiemiddelen en computers. Stelt u ze ter beschikking, dan geldt een nihilwaardering. Er moet dan wel sprake zijn van een gebruik op de werkplek. Vergoedt u ze, dan zijn ze altijd belast. U kunt ze dan natuurlijk wel in de vrije ruimte laten vallen, zodat deze voor de werknemer onbelast zijn.

Tip
U kunt hier het loonheffingenbesluit inzien.

Bron:
HRpraktijk

 

Lees meer over: Communicatie, Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving
Ouderen

Ouderen maken inhaalslag op het internet

Het internetgebruik onder ouderen is de afgelopen jaren in Nederland flink toegenomen. De achterstand op jongere leeftijdsgeneraties wordt steeds meer ingelopen. Samen met Luxemburg en enkele Scandinavische landen behoort Nederland tot de EU-landen met het hoogste aandeel oudere internetters.

Internetgebruik ouderen in afgelopen jaren fors gestegen
In 2011 maakten zes op de tien 65- tot 75-jarigen gebruik van internet. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2005 toen dat ruim drie op de tien was. Met deze stijging is de achterstand op jongere internetters duidelijk verkleind. Het totale internetgebruik in Nederland is toegenomen van ongeveer 80 procent in 2005 naar ruim 90 procent in 2011.

Vooral internetbankieren en het lezen van kranten populairder onder ouderen
Ouderen gebruiken internet het meest voor het versturen of ontvangen van e-mails en het zoeken van informatie over goederen of diensten. In de afgelopen jaren zijn internetbankieren en het lezen of downloaden van kranten of nieuwsbrieven het meest toegenomen. Het aandeel 65- tot 75-jarigen dat internet hiervoor gebruikt is tussen 2005 en 2011 met ongeveer 20 procentpunten gestegen.

Internetgebruik ouderen in Europese top
Samen met Luxemburg, Zweden en Denemarken behoort Nederland tot de landen met het hoogste internetgebruik binnen de EU. Dit geldt zowel voor het internetgebruik van de totale bevolking als dat van de ouderen. Ook het verschil tussen het aandeel oudere internetters en het totale aandeel internetters is nergens zo klein als in deze landen.

Bron:
CBS

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
contract - brief

Gezondheidsverklaring wordt stuk eenvoudiger

De vragenlijst die consumenten moeten invullen over hun gezondheid bij de aanvraag van een levensverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering, wordt een stuk eenvoudiger. Het Verbond van Verzekeraars en de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CGRaad) hebben afgesproken dat een fors aantal vragen kan worden geschrapt. De nieuwe formulieren worden per 1 januari 2012 ingevoerd.

Risico inschatten
Vorig jaar werden zo’n 750.000 gezondheidsverklaringen door consumenten ingevuld bij het sluiten van een levensverzekering en zo’n 25.000 voor het aangaan van een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid. Verzekeraars vragen zo’n verklaring om het risico van arbeidsongeschiktheid of overlijden te kunnen inschatten.

„Voor mensen met een beperking is het aanvragen van zo’n verklaring niet altijd makkelijk”, legt een woordvoerster van de CG-Raad uit. De belangenorganisatie, die 180 verschillende patiëntenverenigingen vertegenwoordigt, nam het initiatief voor de vereenvoudiging.

Geschrapt
„De vraag over familieomstandigheden ligt bijvoorbeeld lastig. Gevraagd wordt of mensen in de familie zijn overleden aan bepaalde erfelijke ziekten, zoals kanker.” Dit type vragen, bijvoorbeeld ook naar het voorkomen van hart- en vaatziekten in de familie, worden nu vaak als belastend ervaren. Ze worden daarom geschrapt.

De toelichting bij de aanvraag op beide formulieren is ook verbeterd. Het Verbond van Verzekeraars hoopt dat hierdoor „mensen beter begrijpen wat de bedoeling is van de verklaring en hoe ze deze moeten invullen”. Een woordvoerder legt uit: „We merkten dat de gezondheidsverklaring regelmatig vragen opriep bij mensen.”

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
geld - munten

Fiscale wijzigingen voor investeringen per 1 januari 2012

Belangrijkste punten voor investeringen door eindgebruikers:

1. VAMIL/MIA versoberd
De VAMIL/MIA-regeling blijft in 2012 van kracht, maar de regeling wordt wel enigszins versoberd voor de jaren 2011 t/m 2013. Er mag ‘slechts’ tot 75% willekeurig worden afgeschreven, de overige 25% moet ‘normaal’ worden afgeschreven. In 2014 wordt dit weer omgezet naar 100% willekeurige afschrijving.

De Milieulijst 2012 is nog niet gepubliceerd dus het is nog onduidelijk of de investeringen in dentale CAD CAM systemen voor 2012 in de VAMIL/MIA-regeling blijven zitten.

2. Tijdelijke regeling Willekeurig Afschrijven beëindigd
Zoals verwacht wordt de Tijdelijke Regeling Willekeurig Afschrijven per 01-01-2012 beëindigd.

3. Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek gecontinueerd
De Kleinschaligheidinvesteringsaftrek wordt in 2012 gecontinueerd met dezelfde berekeningsgrondslag als in 2011, alleen de drempelwaardes worden in 2012 iets verhoogd. Het maximale percentage blijft wel gelijk (28% van het investeringsbedrag) en de KIA loopt in 2012 door tot een investering van € 306.931,- (2011 : € 301.800,-).

Klik hier voor de tabel van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek 2012.

Op de website van de VGT vindt u een overzicht van alle belastingwijzigingen per 1 januari 2012.

Aantrekkelijk
Al met al blijft het klimaat voor het doen van investeringen in nieuwe tandheelkundige en/of tandtechnische apparatuur fiscaal gezien onverminderd zeer aantrekkelijk, zeker als de rente zich in 2012 op een vriendelijk niveau blijft manifesteren.

Bron:
VGT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Geld

Wacht niet af met werkkostenregeling

Veel ondernemers hebben de aankondiging van de werkkostenregeling maar voor kennisgeving aangenomen. Iets waar de Belastingdienst zelf mede debet aan is: bij de introductie in 2010 kreeg het bedrijfsleven nog tot 2014 respijt om over te stappen. Veel ondernemers zijn door die lange wachttijd op het verkeerde been gezet, concludeert teamleider Salaris en Personeel Erik Bos van Alfa in Nijkerk. “Ondernemers die nú niet in actie komen, hebben op 1 januari 2014 een heel groot probleem.”

Dat probleem komt er kort gezegd op neer dat de fiscus het kapmes heeft gezet in het woud van onbelaste vergoedingen en verstrekkingen. En wel zodanig, dat weinig ondernemers genoeg zullen hebben aan de algemene vrijstelling ter grootte van 1,4 procent van de loonsom. “Een werkgever die zijn medewerkers beloont met een kerstpakket en nog een keer per jaar uit eten gaat, is er al bijna”, zegt Erik Bos. Want afgezien van enkele gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen is die 1,4 procent de enige ruimte die een werkgever nog heeft om onbelast te vergoeden en te verstrekken. Voor het meerdere gaat de teller lopen, à raison van tachtig procent belasting.

Nu inventariseren
Erik Bos: “De kans is groot dat een ondernemer er ruim boven zit. Ook al gaat de regeling pas officieel in 2014 in, het is zaak om nú te inventariseren wat er onbelast wordt vergoed aan de medewerkers. Er is dan genoeg tijd om regelingen aan te passen of er iets anders voor te verzinnen.”

Medewerkers binden
Veel van die vergoedingen vallen immers nét onder de ‘emolumenten’ die een functie aantrekkelijk maken: geschenken, personeelsactiviteiten, kortingen op personeelskosten van bedrijfsproducten, de fiets van de zaak, gereedschapskosten en vergoedingen voor het gebruik van een mobieltje. “Ook voor een werkgever zijn dat aantrekkelijke posten: het zijn precies de zaken die passen in het beleid van binden en boeien van medewerkers. Een ondernemer moet zich realiseren dat hij die posten niet ineens per 1 januari 2014 kan afschaffen. Hij moet geleidelijk een ander beleid gaan invoeren. Anders moet hij vanaf die datum tachtig procent uit eigen zak gaan bijbetalen.”

Tijdig overleg met adviseur
De grootscheepse promotiecampagne voor de regeling lijkt het nog erger te maken. Erik Bos: “Het wordt gepresenteerd alsof je een subsidie misloopt als je niet meteen overstapt. Wij adviseren klanten echter terughoudend te zijn om meteen de nieuwe regeling in te voeren. Beter is het om in overleg met uw adviseur te zoeken naar alternatieven voor het onbelast vergoeden. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om de werknemer het idee te geven dat hij of zij wordt gewaardeerd en de werkgever fiscaal uit de wind te houden.”

Bron:
Business Compleet

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Euro, geld, goodwill

Kaakchirurg moest voor stakingswinst afschrijving op goodwill splitsen

Kaakchirurg X kocht zich op 1 september 2000 in een kaakchirurgenpraktijk in voor een aandeel van 33,33% tegen een bedrag van € 181.512. Op 1 december 2000 verkocht hij 19,04% van zijn aandeel door voor € 136.811. Na de doorverkoop had hij nog een aandeel van 14,29%. X gaf in zijn aangifte IB 2000 geen stakingswinst aan. De inspecteur legde een navorderingsaanslag IB 2000 op.

Hij stelde dat voor de berekening van de afschrijving van de goodwill de inkoopprijs gesplitst moest worden in een doorverkocht deel (€ 103.690) en een niet-verkocht deel (€ 77.822) en stelde de stakingswinst op het doorverkochte deel vast op € 59.043. Verder corrigeerde hij de negatieve inkomsten van een chalet in Zwitserland. X had terzake van het chalet kosten afgetrokken maar die kosten waren volgens de inspecteur al verwerkt in de ¼ huurinkomsten die niet aangegeven hoefde te worden. Ook was de inspecteur het er niet mee eens dat X een Jaguar uit 1954, waarvoor aanzienlijke onderhoudskosten waren gemaakt, tot het ondernemingsvermogen had gerekend.

Hof Amsterdam was het met de inspecteur eens dat X er ten onrechte vanuit was gegaan dat de verkoop van een deel van de goodwill moest leiden tot een extra afschrijving. De uitbreiding van zijn aandeel in de maatschap op 1 maart 2004 lag volgens het Hof te ver verwijderd van de verkoopdatum in 2000 om te kunnen stellen dat X een vervangingsvoornemen had per 31 december 2000. Het Hof was het ook eens met de splitsing door de inspecteur van de inkoopprijs van het verkochte en niet-verkochte deel. Het Hof besliste verder dat X niet had aangetoond dat hij de Jaguar in redelijkheid als ondernemingsvermogen kon etiketteren.

Tot slot besliste het Hof dat terzake van het chalet alleen de rechtstreeks met het verhuren van het chalet samenhangende kosten in aftrek konden worden gebracht. De inspecteur had volgens het Hof bij het bezwaar tegen de aanslag over 1999 echter bij X het vertrouwen gewekt dat de opgevoerde kosten volledig in aftrek mochten worden gebracht op de huuropbrengsten. Het Hof verklaarde ten aanzien van dit onderdeel daarom het hoger beroep van X gegrond.

Bron:
Fiscaal up to date

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
BTW

BTW-tips voor auto van de zaak

Als u een auto van de zaak hebt, kunt u de BTW op autokosten in principe volledig aftrekken. Aan het einde van het boekjaar moet u echter wel een BTW-correctie aangeven voor het privégebruik van de auto. De regels met betrekking tot de BTW-correctie zijn sinds 1 juli veranderd. Tegen de oude regels kunt u in bezwaar gaan, waardoor mogelijk een lagere BTW-correctie voor u van toepassing is.

Uitspraak rechtbank
Aanleiding voor verandering van de regels is een uitspraak van de rechtbank Haarlem. Onder het oude regime was de BTW-correctie voor milieuzuinige auto’s aanzienlijk lager dan voor niet-zuinige auto’s. Hoe lager de BTW-correctie, hoe minder BTW u hoeft af te dragen. De rechtbank heeft geoordeeld dat er bij het vaststellen van de BTW-correctie voor privégebruik van een auto geen onderscheid gemaakt mag worden tussen een milieuzuinige en een milieu-onzuinige auto. Ook ondernemers met een niet-zuinige auto kunnen daarom volgens de rechter een beroep doen op de lagere BTW-correctie. De Belastingdienst is in hoger beroep gegaan tegen deze uitspraak.

Omdat het niet zeker is of de Belastingdienst het hoger beroep zal winnen en deze uitspraak grote financiële gevolgen heeft voor de schatkist, is de BTW-correctie sinds 1 juli 2011 losgekoppeld van de bijtelling die geldt voor de inkomsten- of loonbelasting. Hierdoor kan er toch BTW-heffing over het privégebruik van de auto blijven plaatsvinden.

Nieuwe regels
De nieuwe regels die per 1 juli 2011 gelden houden het volgende in:

  • Er wordt geen verschil meer gemaakt tussen werknemers en ondernemers
  • De BTW op autokosten kan in beginsel volledig worden afgetrokken
  • U moet over het werkelijk privégebruik 19 procent BTW gaan betalen
  • Woon-werkverkeer is ook privé (anders dan voor de IB-bijtelling)
  • U kunt het werkelijke privégebruik berekenen door een kilometeradministratie bij te houden, maar u mag ook een vast percentage per jaar berekenen. Voor de BTW-heffing over het privégebruik gaat u dan uit van 2,7 procent van de catalogusprijs (inclusief BTW en BPM) van de auto.
  • Er zullen door de overheid nog maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat de BTW-heffing over het privégebruik kan worden gefrustreerd door lage vergoedingen voor het privégebruik in rekening te brengen.

Bezwaar
In de laatste btw-aangifte van 2011 moet u twee regelingen toepassen. De oude regeling tot 1 juli en de nieuwe regeling vanaf 1 juli. Zoals hierboven vermeld maakt de oude regeling onderscheid tussen zuinige en niet-zuinige auto’s, wat volgens de rechtbank Haarlem niet mag.

Als u werkgever bent, kunt u gebruik maken van deze uitspraak en in bezwaar gaan tegen uw eigen aangifte die betrekking heeft op de eerste helft van 2011. In deze aangifte moet u immers de oude regeling toepassen. Door het indienen van het bezwaar maakt u kans op toepassing van het meest gunstige correctiepercentage, wat in het beste geval voor u betekent dat een correctiepercentage van nul (!) procent moet worden toegepast.

Niet alleen als werkgever kunt u in bezwaar gaan tegen uw eigen aangifte, ook voor ondernemers bestaan bezwaarschriftmogelijkheden.

Bron:
Businesscompleet.nl

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving
Geld en financieel

Fiscale eindejaarstips

Wilt u optimaal profiteren van de huidige fiscale regels? De KvK heeft voor u de 10 meest interessante fiscale eindejaarstips op een rij gezet. Kijk snel en overleg met uw accountant van welke voordelen u in 2011 nog kunt profiteren. Bijvoorbeeld door toch nog dit jaar die ene investering te doen.

Alle tips op een rij

Tip 1: Doe dit jaar nog een nieuwe investering
Bent u toe aan een nieuwe investering, doe hem dan nog dit jaar. Investeringen in nieuwe bedrijfsmiddelen kunt u alleen dit jaar nog versneld afschrijven. U kunt zo over 2011 een groter bedrag van uw winst aftrekken, waardoor u over 2011 minder belasting betaalt. Deze regeling, die in 2012 vervalt, geldt voor alle ondernemers.

Tip 2: Reserveer uw winst voor de FOR
Als ondernemer met een eenmanszaak, vof of maatschap mag u jaarlijks een deel van uw winst reserveren voor uw oudedagsvoorziening. Dit heet de FOR. De reservering zorgt voor uitstel van belastingheffing, waardoor u op korte termijn minder belasting betaalt. Voor dit jaar kunt u nog 12% van de winst (tot maximaal € 11.882,-) aan de FOR toevoegen. Volgend jaar is dat bedrag nog maar € 9.382,-. Reserveer daarom dit jaar het maximale bedrag voor de FOR.

Tip 3: Schaf voor 1 juli 2012 een zuinige auto aan
Vanaf 1 juli 2012 worden de milieuregels voor CO2-uitstoot aangescherpt. Hiermee verdwijnt het belastingvoordeel voor ruim de helft van het huidige aanbod aan belastingvrije auto’s. Zorg dat u dus ruim voor die datum een eco-auto heeft. Dan kunt u voor het huidige aanbod van auto’s nog profiteren van de lage bijtelling en vrijstelling van de BPM. Zo kunt u duizenden euro’s besparen. Zolang u of de leasemaatschappij uw auto niet verkoopt, houdt u de lage bijtelling ongeacht de looptijd van het leasecontract.

Tip 4: Benut nog dit jaar de zelfstandigenaftrek
De zelfstandigenaftrek wordt met ingang van 1 januari 2012 omgevormd tot één vast bedrag van € 7.280,-. Heeft u een eenmanszaak, vof of maatschap, bekijk dan samen met uw adviseur hoe u dit jaar nog het meest kunt profiteren van de huidige zelfstandigenaftrek. Bijvoorbeeld door sommige kosten naar voren te halen en nog in 2011 te investeren. Hierdoor wordt uw winst lager, en uw zelfstandigenaftek mogelijk hoger.

Tip 5: Vergeet de MKB-winstvrijstelling niet
Ongeacht hoeveel uur u in uw eenmanszaak, vof of maatschap steekt, kunt u gebruikmaken van de MKB-winstvrijstelling als aftrekpost. Over 12% van uw winst hoeft u geen belasting te betalen.

Tip 6: Pas de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek toe
Hoe meer u investeert in bedrijfsmiddelen, des te lager is uw kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Daarom is het soms gunstiger als u uw investeringen verdeelt over meerdere jaren. Zo krijgt u per jaar de hoogst mogelijke aftrek. Overleg met uw adviseur wat in uw geval het meest voordelig is. Wist u dat ook in 2011 zeer zuinige personenauto’s en elektrische auto’s nog onder de KIA vallen? De KIA geldt voor alle ondernemers.

Tip 7: Verlies geleden? Verreken dit verlies achterwaarts
Maakt u dit jaar verlies met uw bv? In 2011 kunt u nog eenmaal gebruikmaken van de verruimde achterwaartse verliesverrekening. Dit houdt in dat u in uw aangifte over 2011 ervoor kunt kiezen om het verlies over 2011 te verrekenen met het positieve belastbare bedrag over 2008, 2009, 2010 en 2012 tot en met 2017. Vanaf 2012 wordt deze regeling voor de verliezen weer beperkt tot 1 jaar.
Verwacht u over dit jaar verlies? Dan kunt u verzoeken om reeds 80% van het vermoedelijke verlies dat u lijdt alvast te verrekenen. Voorwaarde is wel dat de aanslag over de vorige jaren is vastgesteld. Zo houdt u meer cash over om te ondernemen.

Ook als u geen bv heeft, kunt u van een vergelijkbare regeling gebruikmaken. Verwacht u inkomstenbelasting terug te krijgen, bijvoorbeeld door verlies uit uw onderneming, een negatief inkomen uit werk en woning (box 1) of een negatief voordeel uit aanmerkelijk belang (box 2)? Dan kunt u de Belastingdienst vragen om een voorlopige achterwaartse verliesverrekening.

Tip 8: Profiteer alleen nog dit jaar van de verruimde WBSO
Heeft u werknemers die tijd steken in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten en programmatuur? Dan hoeft u door de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) minder loonheffing voor deze medewerkers af te dragen. Alleen dit jaar geldt de verruimde WBSO nog. In 2012 gaan de percentages weer omlaag.

Tip 9: Let op: de spaarloonregeling verdwijnt
De spaarloon- en levensloopregeling worden in 2012 afgeschaft en vervangen door vitaliteitssparen. In 2011 kan uw werknemer voor het laatst gebruikmaken van de spaarloonregeling. Ook werknemers die dit nog niet deden, kunnen hier in 2011 nog snel van gebruikmaken. Dit levert ze al gauw een paar honderd euro belastingvoordeel op. Vanaf 2013 gaat het vitaliteitssparen van start, een spaarregeling voor werknemers, zelfstandigen en ondernemers.

Tip 10: Betaal niet te veel btw
Heeft u debiteuren die u niet (meer) betalen? Vraag dan de door u betaalde btw over de facturen die u naar deze debiteuren heeft gestuurd terug bij de Belastingdienst. Beoordeel dit bij het doen van de laatste btw-aangifte van 2011 of bij het vaststellen van de jaarrekening.

Heeft u heel weinig btw afgedragen over 2011? Als u minder dan € 1.883,- aan btw af te dragen hebt, dan hoeft u minder af te dragen. Tot € 1.345,- hoeft u dan helemaal geen btw af te dragen.

Bron:
Kamer van Koophandel

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving
contract

NMT sluit collectieve verzekeringen voor leden

De NMT heeft voor haar leden exclusief een aantal collectieve verzekeringscontracten gesloten. Deelname aan deze verzekeringen is uiteraard vrijwillig. De verzekeringen dekken bijvoorbeeld de risico’s van arbeidsongeschiktheid, ziektekosten, ziekteverzuim van het personeel en beroepsaansprakelijkheid. Deze verzekeringen hebben een scherpe premiestelling en veelal inhoudelijke extra’s.

Lees meer

Lees meer over: Ondernemen, Verzekeringen
Recht - tuchtrecht

Dupuis: Nieuwe cliëntenwet is een ramp

De nieuwe Wet cliëntenrechten Zorg is een achteruitgang voor patiënten en zorgprofessionals, vindt Heleen Dupuis, voorzitter van de Eerste-Kamer-fractie van de VVD. “Hij moet van tafel.”

De WcZ beoogt de rechten van patiënten beter te regelen. Maar volgens Heleen Dupuis doet de wet juist het tegenovergestelde.

Verwarrend
In de ogen van de VVD-senator voldoet de huidige wetgeving en leidt de WcZ alleen maar tot verwarring als hij naast de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst komt. Dupuis legt uit dat de WGBO patiënten een ‘schildrecht’ geeft. De wet geeft patiënten het recht om behandelingen te weigeren “om de dokter van het lijf te houden”. Maar patiënten hebben in de WGBO geen ‘claimrecht’. Ze kunnen een behandeling niet opeisen. Dat is aan de arts. Daarmee laat de WGBO de professionele autonomie van doktoren intact.

“De WGBO is een uitstekende wet. Zowel patiënten als artsen zijn tevreden”, stelt Dupuis. Ze begrijpt niet waarom het ministerie van VWS de WcZ doorzet, terwijl de BOZ en de KNMG tegen zijn. “Die vertegenwoordigen samen 1,5 miljoen professionals die moeten werken met de wet. Hun boodschap is duidelijk: niet doen. De WcZ moet van tafel.”

Terugfluiten
Het wetsvoorstel van de WcZ ligt momenteel bij de Tweede Kamer. Het kabinet heeft ermee ingestemd. De komst van de WcZ is afgesproken in het regeerakkoord. CDA en PVV zijn voorstander. De VVD-fractie is tegen. Eerder dit jaar sneuvelde het elektronisch patiëntendossier in de Eerste Kamer, omdat regeringspartij VVD in de Senaat tegen was. Dupuis: “Ik zal niet aarzelen om de minister weer terug te fluiten.”

Bron: Zorgvisie

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Thema A-Z, Wet- en regelgeving

Prijs-kwaliteit aanvullende verzekeringen daalt

De premies voor de aanvullende ziektekostenverzekeringen stijgen in 2012 met gemiddeld 8,2 procent. De kwaliteit in dekking daarentegen stijgt met slechts 4,8 procent. De verhouding tussen prijs en kwaliteit daalt dus fors. Dit blijkt uit een onderzoek van Mercer onder 27 zorgverzekeraars in Nederland.

Goedkopere aanvullende verzekeringen
Gemiddeld laten verzekeraars de premies van hun goedkopere aanvullende verzekeringen met € 13 per jaar stijgen, terwijl de premies van hun duurdere aanvullende verzekeringen met ongeveer € 35 per jaar omhoog gaan. De duurdere aanvullende verzekeringen stijgen gemiddeld niet alleen forser in prijs, de dekking stijgt ook minder snel dan die van de goedkopere aanvullende verzekeringen. Daarnaast is er een groot verschil tussen de diverse zorgverzekeraars. Goed vergelijken van diverse aanvullende verzekeringen kan daarom zinvol zijn.

Ramon van Bruchem, consultant bij Mercer: “Over het algemeen laten de goedkopere aanvullende ziektekostenverzekeringen een betere prijs-kwaliteitverhouding zien. Je kunt je dus afvragen of de extra dekking die de duurdere varianten bieden de hogere premie altijd wel waard zijn.”

Tandheelkundige dekking bijna 4,9% omlaag
Het onderzoek wijst verder uit dat verzekeraars de dekking voor die onderdelen hebben versoberd waar doorgaans de meeste consumenten zich graag extra voor verzekeren – diverse therapieën, zoals fysiotherapie, en tandartskosten. De tandheelkundige dekking voor volwassenen in de aanvullende ziektekostenverzekeringen – voor zover die hier onder vallen – gaat gemiddeld met bijna 4,9 procent omlaag, terwijl de kwaliteit van de therapieën zelfs met 6,7 procent omlaag gaat. Er zijn op beide gebieden zelfs uitschieters van ruim boven de 20 procent. Van Bruchem: “Indien je ook de versobering van de basisverzekering in ogenschouw neemt, dan kan je in zijn algemeenheid spreken over verschraling van de zorgverzekering in 2012.”

Verschil tussen jong en oud stijgt
Verzekerden van 18 tot 45 jaar worden door ongeveer een kwart van de verzekeraars ontzien. Het verschil in premie met die van ouderen wordt in 2012 groter. Zo stijgen de premies voor oudere verzekerden met gemiddeld zo’n € 20, tegen gemiddeld € 12 euro bij jongere verzekerden.

Van Bruchem: “Klaarblijkelijk laten verzekeraars de solidariteit tussen de leeftijdsgroepen varen. Jongeren kunnen dus geld besparen door zich aan te sluiten bij verzekeraars met ‘jongerenkortingen’. Anderen doen er verstandig aan om zich aan te sluiten bij een werkgeverscollectief. De kortingen die men binnen kan slepen variëren van 5 procent tot 20 procent. Werkgevers kunnen in dit kader dus een grote rol spelen.”

Het onderzoek is gebaseerd op de Z-analyse die alle verzekeraars en prijsvergelijkers gebruiken bij de vergelijking van prijs en kwaliteit.

Over Mercer
Mercer is een mondiale aanbieder van advies-, outsourcing- en beleggingsdiensten. Het bedrijf biedt ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken ten aanzien van arbeidsvoorwaarden en menselijk kapitaal, en bij het ontwerpen en beheren van ziektekostenregelingen, sociale voorzieningen en pensioenen.

Bron:
Mercer



Lees meer over: Ondernemen, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
zorg, behandeling

Nieuwe ISSO-publicatie: elektrische installaties in wijkgebonden medische behandelruimten

De nieuwe ISSO-publiatie 84 geeft voorschriften bij het ontwerpen van elektrische installaties voor wijkgebonden medische behandelruimten.

Grotere locaties
De medische zorg is een zeer dynamische sector. Vroeger kenden we voornamelijk tandartspraktijken van beperkte omvang en grootte. De laatste jaren zien we steeds meer dat niet alleen steeds meer zorg gerelateerde diensten richting de wijken verschuiven, maar ook dat deze locaties steeds groter en complexer worden. Er ontstaan, naast de beperkte behandelcentra, ook steeds meer grotere zogenaamde “wijkgebonden medische behandelcentra”, waarin ook tandheelkundige zorg is ondergebracht.

De basis van de elektrische installatie voor zowel deze beperkte als de grotere wijkgebonden behandelcentra is de vernieuwde NEN Norm 1010:2007, die een aanmerkelijke verzwaring betekende ten opzichte van de oude Norm NEN 3134, die voor deze centra tot voor kort van toepassing was. Zo moest er volgens de NEN 1010:2007  bijvoorbeeld noodverlichting komen, moesten tandheelkundige operatielampen voorzien worden van een accusysteem en iedere praktijk voorzien worden van een noodaggregaat. Eisen die qua kosten per locatie in de vele duizenden euro’s zouden gaan lopen.

Lichtere klasse
Vertegenwoordigers van de Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in de Tandheelkundige branche (VGT), de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) en de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) hebben zich ingespannen om de elektrische installaties voor de ‘wijkgebonden medische behandelruimten’ in een lichtere klasse ingedeeld te krijgen en dat is na veel gesprekken uiteindelijk gelukt. Met als resultaat de ISSO-publicatie 84 ‘Elektrische installaties in wijkgebonden medische behandelcentra’. Installateurs van elektrische installaties kunnen met het ontwerpen van elektrische installaties voor wijkgebonden medische behandelruimten vanaf nu de voorschriften en aanbevelingen van deze nieuwe ISSO-publicatie 84 hanteren.

Doelgroep ISSO-publicatie

  • Praktijkhouders van tandheelkundige inrichtingen, vanwege hun eindverantwoordelijkheid
  • Leden van de installatiebranche,vanuit hun adviesfunctie en hoedanigheid als uitvoerder
  • Adviesbureaus en brancheorganisaties van de diverse praktijkhouders, vanuit hun functie als adviseur en begeleider van leden

Veiligheid
ISSO wil met deze publicatie een bijdrage leveren aan het veilig uitvoeren van elektrotechnische installaties door de installatiebranche. De publicatie beoogt een heldere en praktische uitleg te geven van de aspecten die daarbij komen kijken als het gaat om medisch gebruikte ruimten in bestaande en nieuwe gebouwen.

ISSO-publicatie
Deze ISSO-publicatie is een echt ‘doe-boek’. Het betekent dat de installateur snel en adequaat toegang krijgt tot de relevante informatie zonder de uiteindelijke eindverantwoordelijkheid van de opdrachtgever uit het oog te verliezen.

De kostprijs van deze ISSO-publicatie 84 is €70,00 (excl. btw) en is te bestellen via de ISSO-winkel op www.isso.nl of via een email aan de VGT

Bron:
VGT

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
goed, slecht, vinger, wijzen

Kwaliteitskeurmerk Medisch Centrum Waalre en Centrum Mondzorg Waalre

Medisch Centrum Waalre en Centrum Mondzorg Waalre hebben allebei het ZKN kwaliteitskeurmerk behaald. Centrum Mondzorg Waalre is hiermee het eerste tandheelkundige centrum in Nederland dat dit keurmerk in ontvangst heeft mogen nemen.

ZKN keurmerk
Het ZKN keurmerk (Zelfstandige Klinieken Nederland) garandeert dat Medisch Centrum Waalre en Centrum Mondzorg Waalre voldoen aan de strenge eisen die ook in de reguliere ziekenhuizen worden gehanteerd. Onderdelen als infectiebeleid, kennis- en kwaliteitsniveau van het medisch personeel, nazorg, wachttijden en veiligheid van de apparatuur zijn enkele van de vele punten die jaarlijks worden gecontroleerd.

“Het garanderen van korte wachttijden, behandelingen op maat, een persoonlijke benadering en kwalitatieve zorg zijn doelen die voor beide centra opgaan. Deze doelen behaal je niet met een goed uitgerust en prachtig pand alleen. Het is uiteindelijk aan het voltallige team om ervoor te zorgen dat de patiënt zich te gast voelt en dat deze tevreden naar huis gaat”. Henk Eijsbouts, implantoloog en eigenaar QUOLE.

Beide klinieken bevinden zich in hetzelfde “QUOLE” gebouw, gelegen op Bedrijvenpark Het Broek waar op 2 december de kwaliteitskeurmerken in ontvangst zijn genomen door Henk Eijsbouts (Directeur QUOLE) en Yvette Bloemen (Manager Medische Zorg).

Om ervoor te zorgen dat top organisatie en kwaliteit gehandhaafd blijven krijgen de klinieken jaarlijks een hertoetsing waarbij alle processen opnieuw worden beoordeeld. Zo behoudt het keurmerk haar waarde als kwaliteitskeurmerk voor behandelaar, patiënt, huisarts en zorgverzekeraar.

Over Medisch Centrum Waalre
Met de specialisaties orthopedie, plastische chirurgie, dermatologie en algemene chirurgie biedt Medisch Centrum Waalre verzekerde en onverzekerde medisch specialistische zorg, poliklinisch en indien operatie nodig is, in dagbehandeling of met een overnachting.

“Met uitzondering van de plastische chirurgie vallen alle behandelingen bij Medisch Centrum Waalre onder verzekerde zorg. Een patiënt hoeft dan ook niet bang te zijn voor extra kosten bij bijvoorbeeld een avondconsult bij de dermatoloog, of een operatieve behandeling aan de pols”, Yvette Bloemen, manager medische zorg Medisch Centrum Waalre.

Over Centrum Mondzorg Waalre
De volledige tandheelkundige zorg in zijn volle breedte en met hoogste kwaliteit is te vinden bij Centrum Mondzorg Waalre. Met een zeer groot team van geregistreerde ervaren tandartsen, implantologen, mondhygiënisten en assisterend personeel kan een groot pakket aan tandheelkundige behandelingen aanbieden. Van de reguliere controle voor het gehele gezin tot zeer uitgebreide rehabilitaties met implantaten.

Bron:
Kliniekoverzicht

Lees meer over: Management, Ondernemen
Driejarig meisje overleden tijdens tandheelkundige ingreep

Bent u klaar voor een verbouwing?

Bent u ooit privé verhuisd? Dan weet u wellicht nog wat daar allemaal bij kwam kijken. Een praktijkverbouwing is nog complexer dan een privéverhuizing. De vragenlijst hieronder maakt duidelijk of u er klaar voor bent.

Als u alle vragen met ja kunt beantwoorden, dan heeft u misschien een verkeerd beroep gekozen of bent u een alleskunner.
Kunt u een vraag niet met ja beantwoorden, dan is het wellicht verstandig om externe hulp in te roepen die u met raad en daad bijstaat en de helikopterview houdt. Uiteraard blijft u de eindbeslisser. Want wie betaalt, bepaalt.

Kunt u een verbouwing doorstaan? Tien vragen ter voorbereiding

  1. Denkt u dat u in werk- en privétijd de benodigde uren vrij kunt maken voor het gehele proces?
  2. Denkt u dat u op de hoogte bent van de actuele prijzen van alle bouwonderdelen?
  3. Denkt u dat u in uw directe omgeving een persoon heeft met kennis van zaken als het om bouwprocessen gaat? Vooral in de beginfase is het prettig een goede sparring partner te hebben.
  4. Denkt u dat u voldoende kennis bezit om eerste ramingskosten op te stellen, zodat u kunt bepalen of uw budget toereikend is voor uw plannen?
  5. Denkt u dat u voldoende ervaring heeft opgedaan in andere projecten, zodat u weet hoe u uw bouw- en inrichtingswensen kunt realiseren? Inzicht in bouwkundige mogelijkheden is essentieel.
  6. Vindt u het prettig om op elk gewenst tijdstip benaderd te kunnen worden door betrokken partijen die een vraag hebben over uw project? Het is handig een buffer te hebben tegen opdringerige verkopers/makelaars en/of vragen vanuit die partijen.
  7. Wilt u graag teveel betalen? Oftewel: beschikt u over goede financiële onderhandelingstechnieken?
  8. Lijkt het u een goed plan dat het werk niet in de juiste volgorde wordt uitgevoerd? Anders gezegd: ben u in staat het overzicht over de planning te behouden?
  9. Denkt u dat alle opdrachten bij de juiste discipline terechtkomen? Weet u welke mannetjes u waarvoor nodig heeft?
  10. Kunt u uw rust bewaren, ook als het – op het laatste moment – toch nog even fout dreigt te lopen?

Door:
Hans Schoenmakers Project Coördinatie

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
Werk - deal

Werkgevers letten te veel op extraverte kandidaten

In sollicitatiegesprekken letten werkgevers er vooral op of iemand extravert is. Niet slim, is de conclusie van het proefschrift dat Rutger Kappe op 29 november verdedigde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Uitbundigheid, durf in nieuwe situaties: het zijn eigenschappen waar werkgevers in sollicitatiegespekken veel waarde aan hechten. Maar extraversie is geen garantie voor succes, weet Kappe: “Ik ontdekte dat extraverten over het algemeen een hoger startsalaris krijgen, maar zij doen het niet beter in hun loopbaan. Werkgevers verliezen dus potentieel goede werknemers door zich te veel te richten op extraverte kandidaten.”

Kwestie van karakter
Kappe deed onderzoek onder studenten van Hogeschool Inholland en volgde ze tot aan het begin van hun werkende carrière. Hij concludeert dat succes een kwestie van karakter is. Studenten met een grote dosis zelfdiscipline en doorzettingsvermogen zijn succesvoller tijdens hun studie. Zo halen zij hogere cijfers en studeren zij sneller af.

Hoewel Kappe bewijs vond dat intelligentie een rol speelt bij studiesucces, blijkt dat karaktertrekken als doorzettings- en organisatievermogen vijf maal zo belangrijk zijn. Motivatie is twee maal zo belangrijk als intelligentie.

Leerstijlen overschat
Op basis van zijn onderzoek adviseert Kappe onderwijsinstellingen om de persoonlijkheid en motivatie van studenten in kaart te brengen: “De tijd dat alle studenten dezelfde (studieloopbaan-) begeleiding krijgen is wat mij betreft voorbij. Op basis van iemands profiel kunnen opleidingen specifieke interventies ontwikkelen en inzetten.”
Kappe’s onderzoek toont tevens aan dat de relatie tussen de leerstijl(en) van studenten en hun studieprestaties overschat wordt. “Veel docenten en studiebegeleiders vinden leerstijlen belangrijk, terwijl dit onderzoek aantoont dat leerstijlen geen effect hebben op cijfers of studieduur. Voor leerstijlen geldt dus: het schaadt niet, maar het baat ook niet”, aldus Kappe.

Bron:
Vrije Universiteit Amsterdam

 

Lees meer over: Kennis, Ondernemen, Onderzoek, Personeel
Dossier, map

VGT verzorgt nu ook KEW-dossier voor rontgentoestellen van 100kV of meer

Tandartsen en/of praktijkhouders kunnen nu ook bij de leden van de VGT terecht voor de risico-inventarisatie – en in het verlengde daarvan het KEW-dossier – voor röntgentoestellen van 100 kiloVolt (kV) of meer.

Aanvraag via VGT-leden
Omdat deze toestellen vergunningsplichtig zijn, in tegenstelling tot toestellen onder de 100kV die alleen maar meldingsplichtig zijn, kon de VGT praktijken waar een toestel van 100kV of meer aanwezig was tot op heden niet voorzien van een KEW-dossier.
Daar is nu verandering in gekomen. Ook praktijken waar één of meer vergunningsplichtige toestellen aanwezig zijn, kunnen nu via een lid van de VGT een aanvraag voor een KEW-dossier indienen.

Vergunning erbij doen
Bij de aanvraag voor een KEW-dossier moet dan wel een (kopie van) de vergunning worden gedaan. Zonder vergunning is het niet mogelijk een KEW-dossier voor een vergunningsplichtig toestel op te maken.

Toestel opnemen in software
Om een risico-inventarisatie en een KEW-dossier te kunnen maken, dient het toestel wel eerst opgenomen te worden in de VGT software voor de risico-analyse. En om dit te kunnen doen, moet er dus eerst een zogenaamde ‘nulmeting’ op het toestel worden gedaan, anders kunnen er geen gegevens in de software ondergebracht worden.

Bij de VGT vindt momenteel een inventarisatie plaats van de toestellen van (meer dan) 100 kV die binnenkort in de software opgenomen moeten worden om de risico-analyse te kunnen maken.

Bron:
VGT

Lees meer over: Ondernemen, Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z, Wet- en regelgeving
eten, burgers

De mooiste lunch- en kantoorruimte

Waar brengt u uw pauze door? En hoe ziet uw kantoorruimte eruit? Wij ontvangen graag uw foto’s, voor onze top tien van mooiste ruimtes achter de schermen.

Vóór de schermen heeft u de zaken prima voor elkaar. Dat bewijzen de foto’s van uw panden, wachtkamers en balies die we eerder publiceerden.

Maar hoe is het bij u achter de schermen? Wij zijn benieuwd naar uw kantoorruimte en de plek waar u uw koffie en lunch nuttigt. Uw foto’s kunt u mailen naar redactie@dentalinfo.nl

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
computer, veilig, geen toegang

Zo geeft u cybercriminelen geen kans

Kleine organisaties zijn helaas een gemakkelijk doelwit voor cybercriminelen. Met een simpel virus kunnen deze criminelen uw systeem platleggen, informatie wissen of zelfs stelen. Welke soorten digitale criminaliteit zijn er en hoe kunt u zich hier tegen wapenen? Een tweedelig overzicht.

  • Kijk altijd of u persoonlijk wordt aangesproken in e-mail
  • Installeer anti-virusscanners en update regelmatig
  • Open nooit zomaar een bijlage

Internet wordt steeds meer een eerste levensbehoefte: 90 procent van de Nederlanders is actief op internet in zijn vrije tijd. Nederlanders nemen echter weinig voorzorgsmaatregelen om zich te beschermen tegen de negatieve gevolgen van internetgebruik. Dit blijkt uit het Trendrapport “Computer- en Internetgebruik 2011” van de Universiteit Twente in opdracht van Digivaardig & Digibewust.

U kunt dagelijks te maken krijgen met digitale criminaliteit. Soms hebt u het niet eens in de gaten. Klantenbestanden kunnen bijvoorbeeld ongemerkt worden gestolen. Het is belangrijk dat u zich bewust wordt van de gevaren van cybercriminaliteit. Hoe meer u weet over de verschillende vormen, hoe beter u zich er tegen kunt wapenen.

Phishing
Phishing is een vorm van internetfraude. Internetgebruikers worden misleid door e-mails en websites die de indruk wekken dat ze afkomstig zijn van betrouwbare bedrijven, zoals banken. In werkelijkheid zijn deze e-mails en websites vervalsingen. Vaak wordt er in e-mails gevraagd om even “inloggegevens te controleren”. Op deze manier worden inlognamen, wachtwoorden en creditcardgegevens ontfutseld, met alle gevolgen van dien.

Omdat er steeds meer mensen slachtoffer worden van oplichting bij internetbankieren, komt de Nederlandse Vereniging van Banken met de campagne Veilig Bankieren. Hierin wordt men gewezen op de gevaren van internetbankieren, zoals phishing.

Voorkom dat u slachtoffer wordt van phishing!
Als u een e-mail ontvangt waarin gevraagd wordt naar persoonlijke gegevens, wees er dan altijd op bedacht dat het mogelijk om phishing kan gaan. Controleer het internetadres goed, want bij phishing er is altijd iets wat er niet klopt aan het internetadres (zoals een @ in het adres). Kijk ook of u in de e-mail persoonlijk wordt aangesproken. Betrouwbare bedrijven spreken vaak persoonlijk aan, bij phishing is dit bijna nooit het geval. Als de e-mail afkomstig lijkt te zijn van een bank, kijk dan of u gegevens moet verstrekken op de inlogpagina van de bank. Uw bank zal namelijk nooit ergens anders dan op de eigen inlogpagina om uw inloggegevens vragen.

Virussen
Een computervirus is een vorm van schadelijke software. Het is een computerprogramma dat zich kan nestelen in uw computerbestanden, bijvoorbeeld in bestanden van een besturingssysteem. Virussen worden als schadelijk beschouwd omdat ze ruimte innemen op uw computer en de snelheid van uw computer aantasten.

Wat kunt u doen tegen virussen?
Als u uw computer wilt beschermen tegen virussen of een al geïnfecteerde computer virusvrij wilt maken, dan is het verstandig dat u een virusscanner aanschaft.

Bekende softwarepakketten voor virusbestrijding zijn:
McAfee
AVG

Ook is het verstandig om back-ups te maken, voor het geval dat virussen alsnog toeslaan en belangrijke informatie wissen. KPN heeft momenteel een speciale Sinterklaasactie, waarbij u 50 procent korting krijgt voor een Back-up Online abonnement. Klik hier voor meer informatie.

Trojans
Trojans zijn programma’s die binnendringen op uw computer door zich voor te doen als een onschuldig programma (zoals een leuke screensaver of een kleine applicatie).

Als een trojan eenmaal is binnengedrongen in uw computer, kunnen hackers volledige controle krijgen over uw computer. Trojans dringen binnen met verschillende doelen: persoonlijke gegevens achterhalen, gegevens verwijderen of spam versturen uit uw naam.

Wat kunt u doen tegen Trojans?
Trojans worden vaak als bijlage meegestuurd met e-mails. Als u de bijlage opent, wordt de trojan toegelaten tot uw systeem. Open daarom nooit een bijlage met daarin uitvoerbare bestanden, zoals .exe en .vbs. Ook wordt er tijdens het surfen op internet wel eens gevraagd om een bepaald programma te downloaden of installeren. Als u de pagina niet kent en het ziet er verdacht uit, download of installeer het programma dan niet.

Er zijn allerlei programma’s die trojans buiten de deur kunnen houden. De meeste virusscanners kunnen gebruikt worden om trojans mee op te sporen.

 

Bron:
Business Compleet

Lees meer over: E-health, ICT, Kennis