Patiënten binden? Promoot uw praktijk op Instagram

Na Facebook en Twitter kunnen mondzorgpraktijken nu ook het sociale netwerk Instagram gebruiken voor promotie. Wat is Instagram? En hoe gebruikt u het? Mysocialpractice geeft tips voor mondzorgprofessionals.



Instagram in het kort

Op Instagram posten en delen gebruikers foto’s. Dit sociale netwerk verbindt gebruikers met vrienden en bedrijven, net zoals Facebook en Twitter. Alles draait om deze connecties.

Marketingtrends op Instagram

Als mondzorgprofessional kunt u inspelen op de volgende trends:

  • Een fotowedstrijd: nodig uw patiënten uit om foto’s te delen met een hashtag: een herkenningslabel dat u zelf verzint, bijvoorbeeld #mooistelachtandartsBeek. Zo worden foto’s gesorteerd per onderwerp. Beloon één van de gedeelde foto’s met een leuke prijs.
  • Achter de schermen: deel foto’s van zaken die patiënten normaal niet te zien krijgen.
  • Betrek uw patiënten: vraag patiënten toestemming om een foto van hen te posten. Zet er een complimentje erbij en tag de patiënt. Dat wil zeggen: aangeven welke Instagramgebruiker op uw foto staat. Dat doet u door de gebruikersnaam van uw patiënt te verwerken in de beschrijving van de foto.

Tips voor praktijken op Instagram

  1. Maak reclame voor evenementen, zoals een open dag. Post foto’s gedurende het event.
  2. Patiënten zien niet wat er in de kamer naast de behandelruimte gebeurt. Post bijvoorbeeld een foto van het reinigen van instrumenten.
  3. Zet een paar Instagramfoto’s ook neer in uw praktijk. Uw patiënten weten daardoor dat u Instagram gebruikt.
  4. Zet een collega uit de praktijk in het zonnetje. Deel een foto van uw collega met een leuk weetje.
  5. Reageer als iemand u tagged in een foto. Daarmee trekt u de aandacht.
  6. Doe onderzoek naar een goede hashtag. Zorg ervoor dat u een bestaande hashtag voor het juiste onderwerp gebruikt.
  7. Houd wedstrijden. Gebruik een unieke hashtag en verzin een origineel wedstrijdthema.
  8. Beantwoord commentaar altijd. Zo laat u zien dat u naar uw patiënten luistert.
  9. Plaats foto’s van uzelf met patiënten. Zo zien anderen dat u geeft om uw patiënten. Vergeet niet om de patiënt te taggen, want daar krijgt de patiënt een bericht van.

Misstappen

U kunt u af en toe uw diensten promoten, maar dat moet niet uw hoofddoel zijn. Investeer vooral in goede relaties. Voorkom dat u:

  1. Te vaak post. Enkele foto’s per dag is het maximum.
  2. Foto’s met woorden post. Instagram is bedoeld voor echte foto’s.
  3. Te veel experimenteert met filters voor uw foto’s. Wat er op uw foto’s staat is belangrijker dan het filter dat u eroverheen plaatst.
  4. Foto’s van patiënten maakt zonder toestemming. Houd een kort toestemmingsformulier bij de hand.
  5. Te veel hashtags gebruikt. U wilt niemand irriteren met een overvloed aan meldingen.
  6. Te vaak uw diensten promoot. Te veel reclame wekt alleen maar irritatie.

Bron:
Mysocialpractice http://mysocialpractice.com/2013/05/essential-instagram-marketing-for-dentists-dos-and-donts/
Foto: Instagram


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *