Heb je als mondhygiënist een droom: ga ervoor!

Heb je als mondhygiënist een droom: ga ervoor!

Als je behoefte hebt aan een beurs met alle informatie voor mondhygiënisten bij elkaar, dan organiseer je die tot gewoon zelf? Dat deed mondhygiënist Joanne Alkemade. dental INFO sprak met haar. Joanne vertelde over haar vak én over Dé Vakbeurs Mondhygiëne.

Van loondienst naar eigen praktijk

Joanne Alkemade is al 38 jaar mondhygiënist en heeft haar eigen praktijk in Helmond. Ze vertelt: “Voordat ik mijn eigen praktijk had, heb ik in bijna alle vakgebieden van de mondzorg gewerkt: in grote en kleine groepspraktijken, de solopraktijk, bij een instelling voor verstandelijk gehandicapten en in een ziekenhuis, en in de commercie. In 2006 ben ik voor mezelf begonnen. Ik liep al jaren rond met dit idee en hoe ik dit zou kunnen vormgeven. Toen ik de kans kreeg in Helmond, dacht ik: ik probeer het gewoon. En het gaat vanaf het begin hartstikke goed.”

Mondhygiënisten vrij toegankelijk

In de loop der jaren heeft Joanne veel zien veranderen in het vak. “Steeds meer patiënten weten de weg naar de mondhygiënist te vinden. Ik signaleer een grotere bewustwording: mensen willen graag hun gebit behouden en begrijpen dat een bezoek aan de mondhygiënist daartoe kan bijdragen. Tandartsen in mijn omgeving sturen patiënten steeds vaker door. Ik zie ook nieuwe praktijkvormen ontstaan: mondhygiënisten die samen met een tandarts een praktijk beginnen en mondhygiënisten die met elkaar een praktijk vormen. Dit zijn mooie ontwikkelingen die de mondgezondheid bevorderen. Daar doen we het uiteindelijk allemaal voor!”

Automatisering

Ook de automatisering ervaart Joanne als positief: “Zonder een goed computerprogramma kun je als mondhygiëniste eigenlijk niets. Het vergemakkelijkt ons werk, doordat we hiermee op een veilige en snelle wijze online gegevens met tandartsen kunnen delen. Zo komen we tot goede behandelplannen wat de patiëntenbehandeling ten goede komt. Een negatieve verandering is de toenemende regeldruk, maar de automatisering zorgt ervoor dat je toch nog aan je eigenlijke werk toekomt. Want een mondhygiëniste wil eigenlijk gewoon patiënten behandelen en niet alle dingetjes eromheen. Het helpt ook dat de behandeltechnieken en de apparatuur geavanceerder zijn geworden. Dat maakt het werk veel makkelijker. Ook qua hygiëne, tegenwoordig heb je apparatuur die veel beter je instrumenten reinigt. Je praktijkvoering kan nu veel efficiënter zijn.”

Profileren

Joanne vindt dat het beroep steeds meer wordt uitgedragen. “Social media speelt daar een belangrijke rol in. Ook met je website kun je veel patiënten bereiken. Als mondhygiënist kun je je steeds meer kunt profileren. De taakherschikking vind ik heel erg goed. Als mondhygiënisten mochten we al lang de taken doen die in de taakherschikking staan. Het enige verschil is, dat we dat nu ook in onze eigen praktijk mogen doen. Ik vind het prima, maar je moet er wel bekwaam in zijn. Het is alleen voor een bepaalde groep mondhygiënisten; de andere mondhygiënisten zullen moeten bijscholen.”

Corebusiness

Volgens Joanne is de corebusiness van mondhygiënisten het voorkomen van problemen. “We krijgen mensen vaak een beetje te laat. Ons ideaal is iedereen naar de mondhygiënist, zodat je je leven lang een gezond gebit kunt houden. Daar zijn wij de experts in. Als bijvoorbeeld kinderen op tijd weten hoe ze hun gebit moeten onderhouden, dan krijg je geen problemen. Dan zal gelijk het tekort aan tandartsen en mondhygiënisten een stuk minder worden.”

Van idee naar beurs

Behalve in haar praktijk, heeft Joanne een grote bijdrage aan het vakgebied geleverd door het oprichten van een vakbeurs voor mondhygiënisten. “Toen ik mijn praktijk begon, ging ik overal een beetje rondkijken, wat inspiratie opdoen, ik had natuurlijk een stoel nodig en apparatuur, een ruimte, een locatie…. Ik heb toen echt maandenlang het land door gereisd om ideeën op te doen en artikelen aan te kopen. Toen leek het me wel handig als er een beurs zou zijn waar al die leveranciers aanwezig waren, zodat je in één dag inspiratie kunt opdoen en nieuwe ontwikkelingen kunt zien.
Ik heb jaren met dat idee rondgelopen, maar zoiets kun je niet alleen doen. Toen heeft iemand me in contact gebracht met Congress Care, dat beurzen, congressen en bijscholingen organiseert. Zo ontstond in 2013 Dé Vakbeurs Mondhygiëne.

Dé Vakbeurs Mondhygiëne

Dit jaar wordt de Vakbeurs Mondhygiëne voor de zevende keer georganiseerd. Joanne vertelt: “Het begon heel kleinschalig, maar het wordt steeds groter. Ook de bezoekersaantallen groeien. We hebben alles op het gebied van een gezonde mond. Dus ook voor de mondhygiënist die al een eigen praktijk heeft en ideeën wil opdoen. Maar ook als je gaat beginnen. Je hebt dan bijvoorbeeld een stoel nodig en je wilt je hygiëneprotocol op gang hebben. Er zijn ook stands op het gebied van richtlijnen, microbiologie, sterilisatie….. Ook de NVM mondhygiënisten zijn er en enkele wervingbureaus. Dus als je als mondhygiënist op zoek bent naar een andere baan of iets erbij, dan kun je daar een speeddate doen.
We zouden graag nog een exposant met vakkleding hebben. Heel veel dames willen graag hun vakkleding passen, anders moet je het uit de catalogus kopen.”

Workshops

Tijdens de vakbeurs worden ook workshops georganiseerd. Joanne: “De workshops gaan vaak over nieuwe producten, bijvoorbeeld over een nieuw desinfectiemiddel. We hebben ook wel eens iemand gehad die vertelde over de kaakontwikkeling bij kinderen of verzorging van implantaten. Er is al jaren een workshop op het gebied van praktijkhygiëne. Dit jaar hebben we iets nieuws, namelijk twee workshops over de relatie tussen een slechte mondverzorging en hartfalen. Daar wordt ook een demonstratie gegeven van een reanimatie met behulp van een AED.”

Tip

Tot slot heeft Joanne nog een tip voor andere mondhygiënisten: “Ik liep al jaren rond met het idee om een vakbeurs te organiseren, maar ik dacht dat het me niet zou lukken. Ik ben toch mijn idee trouw gebleven en uiteindelijk ben ik met de juiste personen in contact gekomen. Mijn droom is inmiddels uitgekomen. Dus alle mondhygiënisten die plannen of ideeën hebben: ga ervoor, want je ziet dat het kan!”

Lees meer over de Vakbeurs Mondhygiëne, 13 april, Den Bosch 

Lees meer over: Carrière, Mondhygiëne, Opinie