ACTA wint Hedy d’Ancona-prijs voor excellente zorgarchitectuur

Vrijdag 1 juni heeft het gebouw van Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) de Hedy d’Ancona-prijs voor excellente zorgarchitectuur gekregen.

De jury noemt het ACTA-gebouw in hoge mate excellent door de betrokkenheid en professionele houding van zowel ACTA als Benthem Crouwel Architekten. Samen ontvingen zij de prijs van 10.000 euro uit handen van Hedy d’Ancona.

Exceptioneel goed uitgewerkte architectuur
De Hedy d’Ancona-prijs is bedoeld voor dienstbare architectuur in de zorgwereld. Het ACTA-gebouw is volgens de jury exceptioneel goed uitgewerkte architectuur; een gebouw van internationale allure. Tot in de kleinste details is het thema, een gestroomlijnde omgeving voor zorg, onderwijs en onderzoek, doorgevoerd. Het gebouw geeft patiënten, studenten en onderzoekers vertrouwen in het hoogstaande vak tandheelkunde. In overleg met de VU en Benthem Crouwel Architekten en na toestemming van de organisatie van de prijs krijgt het geldbedrag een mooie bestemming.

Feiten & cijfers
I
n het gebouw van 25.000 m2 werken de Faculteiten der Tandheelkunde van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de Universiteit van Amsterdam (UvA) samen. Benthem Crouwel Architekten ontwikkelde het in 2010 opgeleverde ACTA-gebouw, waarin zij de zorgvisie van ACTA verwerkten. Dagelijks worden hier 500 patiënten behandeld. Er studeren 800 studenten en er werken 700 (gast)medewerkers. De Stichting voor Bijzondere Tandheelkunde (SBT) en de opleiding Mondzorgkunde van Hogeschool Inholland maken ook gebruik van het gebouw, dat in 2011 de derde plaats behaalde bij de Amsterdamse Architectuurprijs.

Campusontwikkeling
De VU bouwt een open campus die inspeelt op de eisen die studenten en medewerkers stellen aan hun omgeving: een gastvrije ontmoetingsplek waar wetenschap, bedrijfsleven en maatschappij samenkomen. Alle maatregelen, nieuwbouw, verandering in de openbare ruimte en verschuivingen vinden plaats met dat doel: een campus die stimuleert en ontmoetingen op alle mogelijke plekken faciliteert om kennis te delen en transparante wetenschap te beoefenen. Het ACTA-gebouw is belangrijk voor de campusontwikkeling van de VU.

Bron:
ACTA

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Nabloeding of trombo-embolisch accident: hoe weegt u de kansen af?

Voor een behandeling dient u te weten hoe snel het bloed van uw patiënt stolt. Zo kunt u de kans op een (geringe) nabloeding afwegen tegen de kans op een trombo-embolisch accident.

Volgens specialist in mondziekten, kaak- en aangezichtschirurgie Jacques Baart is het bij de eerste kennismaking met de patiënt uiterst belangrijk om nota te nemen van de algemene gezondheidstoestand van de patiënt. Baart: “Zoals u op een feestje zegt “Hoe maak je het?” , vraagt u in de praktijk “Bent u goed gezond?” De patiënt zal veelal zeggen ”Ja, dank u”, dat gaat bijna vanzelfsprekend. Daarom is het belangrijk om goed door te vragen.”

Naast of in plaats van het laten invullen van een gezondheidsvragenlijst kunt u de volgende vragen stellen:

  • Gebruikt u medicatie? Specificeer uw vraag: pillen/poeders, druppels, zalven? Op recept/zelf gekocht?
  • Wanneer was u voor het laatst bij de huisarts/specialist?
  • Bent u ooit opgenomen of geopereerd geweest in een ziekenhuis?
  • Bent u allergisch of overgevoelig voor bepaalde medicijnen, stoffen? En zo ja, waaruit bleek dat precies?
  • Gebruikt u bloedverdunners?

In geval van ernstige gingivitis/parodontitis, is het raadzaam uw patiënt eerst naar de mondhygiënist te verwijzen.

Antitrombotica
Antitrombotica (ook wel antitrombosemiddelen genoemd) is een verzamelnaam voor middelen zoals heparine, coumarinederivaten en salicylaten, die bij invasieve ingrepen leiden tot een hemorragische diathese (neiging om gemakkelijk te bloeden) bij de patiënt. Er wordt onderscheid gemaakt tussen anticoagulantia en trombocytenaggregatieremmers.

  • Anticoagulantia (vitamine K-antagonisten, directe trombineremmers en anti-Fxa-remmers) zijn middelen die de bloedstolling beïnvloeden.
  • Trombocytenaggregatieremmers (TAR’s) zoals de salicylaten Aspirine® en Ascal® remmen de bloedstelping niet, maar gaan het samenklonteren van geactiveerde trombocyten tegen.

INR-waarde
Voordat u tot behandeling overgaat dient u op de hoogte te zijn van de actuele INR-waarde (de mate van bloedstolling) van uw patiënt. De meting van de INR-waarde dient niet ouder te zijn dan 24 uur, maar de voorkeur gaat uit naar INR-bepaling één uur voorafgaand aan de behandeling. Deze INR-bepaling vindt plaats bij de trombosedienst, maar er zijn ook apparaten op de markt voor gebruik in de praktijk. Deze werken door middel van een vingerprik.

Door: Maja Faasen

Bron: Verslag door dental INFO van het congres Medische aspecten van de tandheelkundige praktijk van bureau Kalker

Jacques Baart studeerde tandheelkunde in Nijmegen en specialiseerde tot kaakchirurg in Amsterdam. Vanaf 1979 is hij als specialist verbonden aan de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie VUmc en aan ACTA te Amsterdam. Hij vervult daar de rol van afwisselend chef de clinique, chef de policlinique, werkplekmanager en docent. In de patiëntenzorg richt hij zich vrijwel uitsluitend op kaakchirurgie bij kinderen. Hij is (mede) auteur van meer dan 125 wetenschappelijke artikelen en van enkele leerboeken, waaronder ‘Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie’ en ‘Lokale Anesthesie in de Tandheelkunde’.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Tand met wifi meet gezondheid

Tand met wifi meet gezondheid

Computeridee.nl meldt op haar website een bijzondere innovatie: een draadloze sensor in de vorm van een ‘tatoeage’ van zijde, goud en grafeen op de tand, meet de hoeveelheid bacteriën in de mond en herkent zo verschillende ziektes.

De ‘wifi-tatoeage’ kan op verschillenden biologische materialen worden geplaatst en geprogrammeerd om DNA, virussen of infecties te herkennen. In dit geval is de ’tatoeage’ op de tand van een koe bevestigd. De antenne moet nu nog zo klein worden gemaakt dat het ook op de tand van een mens kan worden geplaatst.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
bevel-voor-tandartsenpraktijk-damlaan-9018

Tandartspraktijk Tandartsen Helmond mag weer open

Tandartspraktijk Tandartsen Helmond mag weer open. Dat heeft de minister van VWS besloten op advies van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). De praktijk heeft haar werkwijze voldoende verbeterd en voldoet nu aan de voorwaarden om verantwoorde zorg te kunnen leveren.

Op 14 mei 2012 gaf de IGZ Tandartspraktijk Tandartsen Helmond het bevel te sluiten omdat de inspectie ernstige tekortkomingen in de kwaliteit van de zorg had geconstateerd. Deze vormden een risico voor patiënten. Tijdens een herinspectie constateerde de IGZ dat de praktijk inmiddels voldoende verbeteringen had gerealiseerd om het bevel te kunnen opheffen.
De komende periode zal de inspectie de praktijk onaangekondigd bezoeken en nagaan of Tandartspraktijk Tandartsen Helmond de ingezette verbeteringen vasthoudt.

Bron:
IGZ


Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Cartoons, moppen, strips en filmpjes over tandartsen

Cartoons, moppen, strips en filmpjes over tandartsen

Tandheelkunde student Sigrid de Jong onderhoudt de website Tandplaza met allerlei luchtige zaken over tandartsen: moppen, cartoons, strips en filmpjes. Hier en daar wat rommelig, maar mét humor en een creatieve blik.  Bekijk haar website.

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
relatie-patient

Patiënten minder positief over afhandeling klachten dan artsen

Zorggebruikers hebben weinig vertrouwen in de afhandeling van klachten over de zorg. Ze twijfelen eraan of hun klachten wel serieus worden genomen en onpartijdig worden behandeld. Artsen zien dit minder somber in.

Zorggebruikers denken aanmerkelijk minder positief dan artsen over de afhandeling van klachten binnen de gezondheidszorg. 16% van de zorggebruikers heeft wel eens een klacht ingediend en zeven van de tien artsen (71%) heeft weleens een klacht gekregen over de zorgverlening. Het gaat hierbij om zowel formele als informele klachten. Nog geen vier van de tien (38%) zorggebruikers zeggen te weten waar ze met een klacht terechtkunnen, terwijl zeven van de tien artsen denken dat dit duidelijk is. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg) en de landelijke artsenfederatie KNMG. De onderzoekers vroegen consumenten en artsen naar hun mening over de afhandeling van klachten.

Vertrouwen
Ruim 85% van de artsen heeft vertrouwen in een correcte afhandeling van klachten tegenover nog geen derde van de zorggebruikers. Artsen vinden de klachtenprocedures eerlijk (85%) en hebben vertrouwen in een onpartijdige behandeling (71%). Bij zorggebruikers is dat nog geen derde en denkt nog geen vijfde (19%) dat klachten onpartijdig worden behandeld. Bovendien denkt ruim de helft (55%) van de zorggebruikers dat artsen en ziekenhuizen elkaar de hand boven het hoofd houden tegenover 12% van de artsen.

Openheid
Van de zorggebruikers heeft slechts 5% het idee dat de gezondheidszorg open is wanneer er iets niet goed is gegaan. Van de artsen is dit minder dan een kwart. Een meerderheid van 88% van de zorggebruikers en 62% van de artsen vindt dat artsen uit zichzelf moeten vragen of alles goed verloopt en of er klachten zijn. Meer openheid en duidelijkheid zijn wenselijk. NIVEL-onderzoeker Margreet Reitsma: “Het publiek heeft weinig vertrouwen in de afhandeling van klachten in de gezondheidszorg. Daarin is dus nog veel verbetering mogelijk en er is ook nog winst te behalen vóór dat mensen een klacht indienen. Eigenlijk moet je proberen klachten voor te zijn. En lukt dat niet, zorg dan voor een goede eerste opvang van klachten, zodat zorggebruikers vertrouwen krijgen in een correcte afhandeling.”

Onderzoek
Voor het onderzoek hebben bijna 1000 leden van het Consumentenpanel van het NIVEL een vragenlijst beantwoord en bijna 2000 artsen uit het KNMG-ledenpanel.

Bron:
NIVEL



Lees meer over: Klachten, Thema A-Z

Tandheelkunde UMCG weer deels open

Het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde van het UMCG is vanaf 4 juni weer deels toegankelijk voor patiënten en studenten, meldt Oproep Groningen. De afgelopen weken was het centrum gesloten nadat de legionellabacteria in de waterleiding was aangetroffen.

De waterleidingen en behandelunits zijn in deze periode gereinigd en gedesinfecteerd. Ook is er een nieuwe waterleiding met ontstemmende UV-installaties aangelegd. In één behandelzaal en op de polikliniek is de bacterie nog aanwezig in enkele behandelunits, waardoor extra reinigings- en desinfectiemaatregelen getroffen moeten worden.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Bedenkingen Consumentenbond bij prijsonderzoek Fa-med

De Consumentenbond meldt op haar website dat zij bedenkingen heeft bij de resultaten van het mondzorgtarievenonderzoek van Famed en de Universiteit Maastricht dat vorige maand werd gepubliceerd.  Uit dit onderzoek bleek dat de mondzorgtarieven vrijwel gelijk gebleven waren. De consumentenbond schrijft op haar website: “Het onderzoek van Fa-Med vergelijkt namelijk afzonderlijke verrichtingscodes, terwijl niet alle codes van dit jaar vergelijkbaar zijn met de codes van vorig jaar. Zo zijn verschillende codes van vorig jaar samengevoegd tot een nieuwe code. Een beter overzicht geeft de vergelijking van totale behandelplannen.”

Onderzoek prijzen totale behandelplannen
Op dit moment is de Consumentenbond in samenwerking met de NMT en het universitair instituut ACTA een onderzoek gestart naar de prijzen van totale behandelplannen. De resultaten verschijnen in de Consumentengids van november 2012.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Apotheken controleren nauwelijks op medicijngebruik

Een meerderheid van de apotheken laat na om patiënten voldoende te informeren over de werking en de bijwerking van medicijnen. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau MediQuest in opdracht van CZ. CZ voelt zich als zorgverzekeraar verantwoordelijk voor de kwaliteit van zorg en wil betekenisvol zijn voor haar klanten. Vanuit die ambitie heeft CZ de rol van apothekers bij klanten onderzocht.

Verantwoordelijk
Rens van Oosterhout (Manager Farmacie CZ): “Als zorgverzekeraar voelen wij ons verantwoordelijk om de vinger aan de pols te houden als het gaat om kwaliteit van de zorg. Verkeerd medicijngebruik kan grote consequenties hebben. De apotheker is een belangrijke schakel tussen arts en patiënt als het gaat om het bewaken van de juiste inname, dosis en werking van een medicijn. Teveel apothekers geven zonder voldoende uitleg gewoon medicijnen mee. Terwijl ze extra betaald worden om die uitleg te geven. En dat is niet voor niks.”

Onvoldoende uitleg
Een derde van de ondervraagde verzekerden geeft aan geen uitleg over het verstrekte medicijn te hebben gekregen van de apotheek. In 68% van de gevallen heeft de apotheker ook nagelaten om na twee weken te vragen of het medicijn had gewerkt. Slechts een van alle onderzochte apotheken hield zich aan alle afspraken over controle op medicijngebruik.

Klantervaring
CZ ondervroeg klanten van 421 apotheken naar hun ervaringen. De belangrijkste vraag was: Heeft u voldoende uitleg gekregen over het gebruik, de werking en de bijwerking van het medicijn? De meerderheid van de ondervraagden geeft aan niet alle informatie te hebben gekregen die de apotheker wel zou moeten geven.

Bron:
CZ



Kwaliteitsafspraken



CZ roept apothekers op om de afspraken over de eerste en de tweede uitgifte van medicijnen na te komen. We hebben alle onderzochte apotheken geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek en daarbij ook individuele scores aangegeven. Voorlopig krijgt een apotheker die niet beduidend lager dan 80% scoort een ‘voldoende’. We geven apothekers de tijd om te verbeteren, maar uiteindelijk willen we dat ze 100% scoren. Adviseren is immers de basiszorg die een apotheek moet verlenen bij het verstrekken van medicijnen. Als extra prikkel kunnen we ervoor kiezen om bij de inkoop van de zorg de apothekers die minder presteren, ook minder te betalen. Op deze manier wil CZ ervoor zorgen dat apothekers beter gaan adviseren.

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

GGD waarschuwt voor gevaren van energiedrank

Cafeïnerijke energiedrankjes als Red Bull en Mixxed Up moeten uit de schappen bij de supermarkten, zodat ze niet meer vrij verkrijgbaar zijn voor kinderen van basisscholen. De oppeppende, mierzoete en populaire drankjes zijn slecht voor hun leerprestaties en gezondheid. Dit stelt de GGD.

Misselijk, onrustig en slecht voor tanden
Laurent de Vries, directeur van GGD Nederland, wil dat de drankjes voortaan alleen nog maar verkrijgbaar zijn bij winkels die gespecialiseerd zijn in voedingssupplementen. Kinderen worden misselijk of onrustig van de drankjes en zijn volgens docenten niet meer in staat normaal in de klas te zitten en lesstof op te nemen. ,,Daarnaast zit er veel suiker in wat gigantisch slecht is voor de tanden,” stelt de Vries.

Besef

Steeds vaker hoort de directeur van GGD Nederland dat leerlingen van basisscholen een blikje goedkope energiedrank mee de klas in nemen. ,,Het loopt de spuigaten uit,” meent De Vries. De GGD hoopt nu eerst de ouders en de overheid bewust te maken van de gevaren. ,,Ouders beseffen niet dat drankjes als Red Bull niet geschikt zijn voor kinderen. Je geeft een kind toch ook geen kop koffie te drinken?”

Offensief
Een aantal basisscholen is inmiddels zelf met een offensief begonnen, in navolging van middelbare scholen door het hele land die een Red Bull-verbod hebben opgelegd. ,,Kinderen krijgen er geen vleugels van, maar ze worden er vleugellam van,” zegt een onderwijsmedewerkster van basisschool Eben Haëzer in het Zuid-Hollandse Leerbroek waar ze na een paar negatieve ervaringen de blikjes in de ban hebben gedaan.

Campagne
In Amsterdam komt er in september een campagne om ouders op de gevaren van de cafeïnerijke drankjes te wijzen. ,,Kinderen gebruiken het om op school wakker te blijven, maar een 8-jarige moet gewoon op tijd in bed liggen en zeker geen ongezonde energiedrankjes drinken,” vindt voorzitter Martien Kuitenbrouwer van stads­deel Amsterdam-West. Ook Red Bull stelt dat kinderen hun product niet moeten gebruiken, omdat zij slecht op cafeïne kunnen reageren.

Het Centraal Bureau Levensmiddelen, de branchevereniging voor supermarkten, stelt dat er eerst een wettelijke regeling moet komen om de drankjes uit de schappen te weren.

Bron:
GGD Fryslan


Lees meer over: Actueel, Kindertandheelkunde, Thema A-Z

Roparun

Het team van de Dental Runners, dat voor het eerst meedeed aan de Roparun, finishte op 28 mei 2012 op de Coolsingel in Rotterdam. Daar werden ze door een juichende menigte ontvangen. Dat was ook welverdiend na de estafetteloop van ruim 500 kilometer van Parijs naar Rotterdam. De Dental Runners haalden hiermee 25.000 euro op voor het goede doel van de Roparun: het verbeteren van de kwaliteit van leven van kankerpatiënten. De NMT was een van de hoofdsponsoren van de Dental Runners.

Bekijk de finish van het team.

Bron:
NMT


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Perfectsmile verweert zich tegen uitspraak NZa

Eind 2011 kwam de NZa na onderzoek tot de conclusie dat tandkliniek Perfectsmile gefraudeerd heeft. Perfectsmile verweert zich hiertegen en stuurde het onderstaande persbericht.

Onzichtbare beugels
Perfectsmile is in 2009 gestart met het aanbieden van de innovatieve onzichtbare beugel van Invisalign uit de VS. Dit is een nieuwe vorm van orthodontie waarmee tanden zonder lelijke slotjes recht komen te staan. Er wordt een digitaal model van de tanden gemaakt en op basis daarvan rekent de computer uit welke verplaatsingen nodig zijn. Hierop worden vervolgens onzichtbare bitjes geproduceerd die je ieder twee weken draagt.

Transparante tarieven
Om volkomen transparant te zijn over haar tarieven publiceert Perfectsmile deze al vanaf 2009 op de website. Daarbij is niet een optelsom gemaakt van allerlei onbegrijpelijke codes (begrijpt u ze op uw tandartsnota?), maar een duidelijk eindbedrag. Op die manier weet de klant precies wat de behandeling kost. Bovendien is dit tarief makkelijk vergelijkbaar met andere aanbieders. Perfectsmile is als challenger in de traditionele tandartsmarkt vaak 500 tot 2000 euro goedkoper. Dat wordt zeker niet door iedereen gewaardeerd.

De Nederlandse Zorg Autoriteit (NZa) is als toezichthouder van mening dat met de codes en techniekkosten van Perfectsmile fouten zijn gemaakt en wil daarom een boete opleggen. Het kwam de NZa daarbij handig uit om de publiciteit te halen gezien de langdurige en intensieve contacten met de Telegraaf. Zo werden persberichten en informatie vooraf al door de NZa gedeeld met verslaggevers van deze krant.

Basis voor het onderzoek was overigens een tip door een tandarts die bij Perfectsmile heeft gewerkt en de concurrentie is aangegaan. Daarbij wordt ieder middel aangewend, van computerinbraak tot het opstellen van valse facturen. Ook verzekeraar DSW mengt zich in de kwestie. Deze verzekeraar neemt graag een belang in zorgaanbieders. Dan kan de behandeling worden vergoed en komt het bedrag toch vanzelf weer bij de verzekeraar terecht.

Techniekkosten
Techniekkosten worden meestal vanuit een tandtechnisch lab aan de tandarts berekend. De tandarts stuurt ze vervolgens een op een door aan de pati nt. Perfectsmile wordt gedreven door een tandtechnieker en de gedachte was dat de techniekkosten niet vanuit een extern lab zouden hoeven worden berekend. Naar nu blijkt, een inschattingsfout met grote gevolgen. Indien de techniekkosten wel vanuit een extern lab zouden zijn berekend, dan zou er eigenlijk helemaal niets aan de hand zijn geweest.

Tandimplantaten
Het is bij Perfectsmile bekend dat veel tandartsen een hogere technieknota hebben gekregen vanuit een tandtechnisch lab en vervolgens via een retourbetaling door datzelfde lab extra voordeel hebben verkregen. Zo kon de tandarts dus hoge techniekkosten in rekening brengen bij de patient en vervolgens de korting van het lab in eigen zak houden.

In de NRC is onlangs nog een artikel verschenen waarbij zo n opzet is aangetoond bij tandimplantaten. Het gaat daarbij om enorme bedragen die in geen verhouding staan tot hetgeen bij Perfectsmile zogenaamd aan de orde zou zijn.

De NZa is echter niet van plan onderzoek te doen hiernaar en de Minister van VWS kijkt liever naar vooruit, dan naar het verleden . Aldus de opvallende uitspraken als reactie op Kamervragen over de kwestie met tandimplantaten.* En dat terwijl de NZa ondertussen volop bezig is om een succesvol bedrijf te gronde te richten. Overigens kijkt ook Perfectsmile liever vooruit. Bijvoorbeeld omdat de manier waarop zij al sinds 2009 werkt nu de standaard is geworden binnen de branche.

Oproep Perfectsmile
Perfectsmile roept de Minister van VWS en de NZa op om onderzoek te doen naar de kwestie met de tandimplantaten en vergelijkbare kwesties waarbij achteraf extra vergoedingen zijn betaald aan tandartsen en orthodontisten. Nu is er sprake van volstrekte willekeur en is een heksenjacht geopend op een praktijk met een bekende naam. Waarschijnlijk om zo een voorbeeld te stellen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Uit: Persbericht Perfectsmile



Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Opwindbare tandenborstel wint prijs beste duurzame uitvinding

Marloes van Elewout uit Breda heeft iets nieuws bedacht: de opwindbare tandenborstel, oftewel de Zensabrush. De tandenborstel werkt niet op batterij, maar door middel van een opwindkoord. Door aan het opwindkoord te trekken komt er spanning op een veer te staan. Dit maakt het mogelijk om 30 seconden lang de tanden te poetsen. Doordat het geen stroom kost, is het een duurzame oplossing voor het tandenpoetsen.

Marloes won het programma Green Dream Destrict. Kinderen tussen de 8 en 14 jaar mochten hun duurzame uitvinding toezenden. Dit werd beoordeeld door een jury en de meest duurzame uitvinding won het programma. Of de opwindbare tandenborstel werkelijk op de markt komt, is niet bekend.

Bekijk de video

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z, ZZP-er
Highly Detailed Red Shopping Tag

Tarieven mondzorg eerste kwartaal nagenoeg gelijk

In het eerste kwartaal van 2012 zijn de tarieven in de mondzorg vrijwel gelijk gebleven. Tot deze conclusie komen Fa-med en de onderzoekers van de Universiteit Maastricht op basis van nieuwe onderzoeksresultaten als gevolg van de invoering van vrije prijsvorming in de mondzorg op 1 januari jl.

Dalingen
De tarieven van vullingen, kronen en bruggen, die samen ruim 32% van de omzet van mondzorgaanbieders vormen, zijn in het eerste kwartaal gemiddeld 1% lager geworden. De tarieven voor consultatie en diagnostiek (23% van de omzet) en preventieve mondzorg (16% van de omzet) werden gemiddeld respectievelijk 1% en 2% lager. Ook de tarieven voor orthodontie (8% van de omzet) daalden met 1%. Over het algemeen daalden de tarieven in het eerste kwartaal gemiddeld met 0,2%, gewogen naar de omzet per verrichting.

Gemiddelde stijging 3 tot 4%
Daarnaast komt uit nieuwe bevindingen naar voren dat, ten opzichte van 2011, het gemiddelde notabedrag in het eerste kwartaal van 2012 met 6,6 procent is gestegen (van € 96,52 in 2011 naar € 102,86 in het eerste kwartaal van 2012). Gecorrigeerd voor een inflatie van ca. 2,5% sluit dit aan bij de eerdere bevinding dat de tarieven met gemiddeld 3 tot 4% zijn gestegen ten opzichte van 2011.

Fa-med directeur Henk de Jong: ”Dit bevestigt het beeld dat de tariefstijging in de praktijk beperkt is gebleven. Ook blijkt nu dat de tarieven in het eerste kwartaal nagenoeg gelijk zijn gebleven. De huidige prijslijsten kunnen echter wijzigen gedurende het jaar. We zullen de ontwikkelingen blijven volgen.”

De Universiteit, onder leiding van Prof. Dr. Tjeu Blommaert en Dr. Rogier Deumes, analyseerde samen met Fa-med ruim 4 miljoen gedeclareerde verrichtingen en ruim 2,6 miljoen mondzorgnota’s.

Prijsvergelijking vrije tarieven mondzorg
Door het onderzoek heeft Fa-med maandelijks gedetailleerde, up-to-date informatie over de gemiddelde tarieven per verrichting op provinciaal en landelijk niveau. Deze informatie publiceert Fa-med op haar website, zodat praktijken in de mondzorg hun eigen tarieven hiermee kunnen vergelijken.

Het onderzoek is gebaseerd op de tarieven van 1.868 tandartspraktijken. In de resultaten zijn ook de vergoedingen per verrichting van zorgverzekeraars opgenomen. Door de landelijke spreiding en het grote volume van de gegevens geeft de benchmark een betrouwbare, objectieve weerspiegeling van de ontwikkeling van vrije tarieven in de mondzorg.

De cijfers zijn gebaseerd op behandelingen die zijn uitgevoerd tussen 01-01-2012 en 18-05-2012.

Bron:
Famed

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
searching the skies

Consumentenbond: Tandartsen concurreren niet

‘Consumenten die slechts één enkele behandeling willen, blijken slecht terecht te kunnen bij een andere tandarts’, zegt de Consumentenbond. De bond deed een telefonisch onderzoek onder 500 tandartsen door heel Nederland.

Uit het onderzoek blijkt dat driekwart van de tandartsen het te druk heeft of niet op ‘shoppers’ zit te wachten. Opvallend is dat van degenen die ‘nee’ verkopen, bijna de helft (44%) zegt dat een behandeling binnen dezelfde periode wel mogelijk is als de beller vaste klant wordt. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Marktwerking kan alleen succesvol zijn met voldoende aanbieders die willen concurreren en consumenten die op zoek gaan naar betere of goedkopere zorg’. Ons onderzoek laat zien dat we daar nog lang niet zijn’.

Collegialiteit
Een aantal tandartsen wil eerst toestemming van de vaste tandarts voordat ze tot behandeling overgaan. Anderen beginnen er sowieso niet aan. Enkele reacties: ‘Je schaadt de vertrouwensband tussen tandarts en patiënt’, ‘Shoppen is eigenlijk not-done, ook omdat je patiënten van collega’s afpakt’ of ‘Dit is gewoon een soort gentlemen’s agreement tussen tandartsen’. De informatie over het onderzoek is te vinden op www.consumentenbond.nl/tandartsen.

Campagne betaalbare zorg
De Consumentenbond start een campagne over betaalbare zorg met de thema’s: waar zit de verspilling, welke kosten kunnen consumenten zelf in de hand houden en waar moet de overheid ingrijpen? Het telefonische onderzoek is de eerste activiteit van deze campagne.

Reactie NMT op onderzoek Consumentenbond
De NMT geeft op zijn website een reactie: “Dat tandartsen terughoudend zijn met patiënten die eenmalig een behandeling zoals het plaatsen van een kroon willen, vindt de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) begrijpelijk en zelfs verstandig. Tandartsen maken een behandelplan voor hun patiënten. Daarbij speelt de hele mond een rol en niet alleen het plaatsen van één kroon op één kies. Dat behandelplan is gericht op een goed gebit voor nu en in de toekomst. Een behandeling ’tussendoor’ kan de visie van een tandarts op goede structurele mondzorg doorkruisen. Overigens blijkt ook uit het onderzoek dat patiënten zelf geen behoefte hebben aan shoppen. “De vertrouwensband met de tandarts en de nabijheid van de praktijk wegen voor de meeste patiënten zwaarder dan de prijs.”

De conclusie die de Consumentenbond trekt dat marktwerking er niet gaat komen, omdat patiënten niet voldoende informatie hebben over de geboden kwaliteit en iedere overstap een sprong een in het duister is, onderschrijft de NMT niet. Inmiddels heeft 85 procent van de praktijken een website met informatie over de praktijkvoering en de tarieven. Daarnaast is alle relevante informatie beschikbaar in alle wachtkamers van tandartspraktijken. Momenteel zijn tandartsen bezig met het aanleveren van kwaliteitsinformatie in het kader van het project zichtbare zorg. Een project waarin ook de Consumentenbond participeert. Na de zomer komt er dus nieuwe kwaliteitsinformatie bij. Tot slot is het primaire doel van dit experiment niet dat patiënten gaan shoppen, maar dat er variatie in het aanbod van tandartsen ontstaat en zichtbaar wordt. Variatie in service, soorten behandelingen en prijs. Op basis hiervan kan de patiënt bewust kiezen voor inschrijving in een tandartspraktijk die het beste aansluit bij zijn wensen en behoeften.”

Bron:
Consumentenbond
NMT

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Geschorste tandarts misbruikt titel

Tandarts Laas van der Meulen van drie tandartspraktijken in Assen, Leeuwarden en Sint Nicolaasga is op last van het medisch tuchtcollege tijdelijk geschorst. Maar hij blijft zich gewoon voordoen als tandarts. “Titelmisbruik”, oordeelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Bron:
Dagblad van het Noorden

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Zogenaamde mondhygiënist aangehouden

Afgelopen week is iemand door de politie aangehouden die zich al geruime tijd ten onrechte uitgaf als mondhygiënist en in die hoedanigheid ook patiënten behandelde. Deze ‘zogenaamde mondhygiënist’ werd afgelopen maandag, mede door toedoen van de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM), in hechtenis genomen. De verdachte, een bekende bij justitie, heeft bekend en wordt nog voorgeleid aan de politierechter.

Vervalst buitenlands diploma
De betreffende persoon wilde met een vervalst, buitenlands diploma lid worden van de beroepsvereniging voor mondhygiënisten. Dit werd door de NVM gesignaleerd en uiteraard werd een lidmaatschap van de beroepsvereniging geweigerd.

Titelmisbruik
De titel mondhygiënist mag alleen gebruikt worden door professionals die in het bezit zijn van het diploma tot Mondhygiënist (HBO). Het ten onrechte voeren van deze titel is titelmisbruik en daarom deed de NVM hiervan aangifte. Justitie startte direct een onderzoek. Ook lichtte de NVM de toenmalige werkgever in, waarna deze ‘zogenaamde mondhygiënist’ werd ontslagen. De persoon werd ‘op heterdaad betrapt’ toen deze opnieuw solliciteerde naar de functie mondhygiënist in een mondzorgpraktijk. Kort hierna vond de aanhouding plaats.

Diplomaregister
De Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) startte in 2010 het NVM een diplomaregister (DiplomaRegister Mondhygiënisten) waar consumenten en beroepsbeoefenaren kunnen checken of een behandelaar daadwerkelijk mondhygiënist is en zich dus zo mag noemen.

Klik hier voor meer informatie over het DiplomaRegister


Lees meer over: Actueel, Kennis, Thema A-Z
anno12

Nieuwe zorgverzekeraar ANNO12 heeft startkapitaal bij elkaar

De nieuwe zorgverzekeraar ANNO12 heeft het benodigde startkapitaal bij elkaar en dient nu een formele vergunningsaanvraag in bij De Nederlandsche Bank (DNB). Deze aanvraag zal naar verwachting enkele maanden duren. ANNO12 zal in 2013 actief worden als zorgverzekeraar.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Geavulseerde elementen: hoe zijn ze bewaard?

Een valpartij, geweld of een sportincident kan avulsie tot gevolg hebben, meestal van de centrale bovenincisieven. Wat te doen als een element in zijn geheel uit de alveole is geweest?

Avulsie maakt 0,5-3% deel uit van de dentale ongevallen. Het kan gepaard gaan met lichaamsverwondingen, beschadiging van de zachte weefsels, getraumatiseerde buurelementen en gefractureerd alveolair bot.

Melk- of blijvende dentitie
De handelingen zijn afhankelijk van het soort element: melk of blijvend.
Indien er sprake is van avulsie van een melkelement, dan mag het element nooit worden teruggeplaatst. De reden hiervoor is dat de blijvende opvolger beschadigd kan worden.
Bij avulsie van blijvende elementen moet het element wel teruggeplaatst worden. De prognose is afhankelijk van de staat van het element, leeftijd van de patiënt en mate van afvorming van de wortel.


Trauma melkgebit

Tandheelkundig handelen
Snel en goed tandheelkundig handelen is vereist om de kans op overleving van het blijvende element te vergroten. Eerst moet nagegaan worden wat de aard is van het ongeluk. Hiernaast zijn medische gegevens, eventueel bewustzijnsverlies, extra-oraal onderzoek en intra-oraal onderzoek van belang.

Belangrijk is om te weten hoe het geavulseerde element bewaard is gebleven, dit heeft namelijk een grote invloed op de prognose van het element.
Afhankelijk van de manier waarop het geavulseerde element bewaard is, wordt er gehandeld:

  • Het geavulseerde element is reeds teruggeplaatst in de alveole: het element wordt niet verwijderd maar wel gestabiliseerd door middel van een spalk. De mond kan gespoeld worden met een fysiologisch zout of chloorhexidine.
  • Het geavulseerde element is, korter dan 60 minuten na trauma, bewaard in een fysiologische oplossing: vuil kan eventueel verwijderd worden door middel van een fysiologische oplossing. Vervolgens kan het element teruggeplaatst worden. Indien er ook sprake is van een breuk van het alveolaire bot dan moet dit voorzichtig gedaan worden. In andere gevallen kan het element met kracht teruggeplaatst worden.
  • Het geavulseerde element is langer dan 60 minuten uit de alveole geweest of niet bewaard in een fysiologische oplossing: het vuil en parodontaal ligament wordt verwijderd. Het element wordt 20 minuten in een 2% natriumfluoride oplossing gelegd. Het element kan vervolgens teruggeplaatst worden.

Het element kan na terugplaatsing worden gespalkt. Het is belangrijk dat de patiënt alleen zacht voedsel nuttigt. Daarnaast kan de patiënt zijn mond schoonhouden met behulp van een mondspoelmiddel (chloorhexidine 0,2%) eventueel aangevuld met een zachte tandenborstel.


Flexibele spalk

Afvorming van de wortel
Belangrijk om te weten is of het element een wel of niet afgevormde wortel heeft:

  • Wel afgevormd: Binnen 7-10 dagen moet worden gestart met een endodontische behandeling, waarbij de kanalen eerst tijdelijk gevuld worden met calciumhydroxide om ontstekingsresorptie te voorkomen.
  • Niet afgevormd: Het klinisch en radiografisch monitoren van element is nu belangrijk. Bij een niet afgevormde wortel is er namelijk kans op revascularisatie. Indien er toch sprake is van necrose, moet er een endodontische behandeling worden uitgevoerd. Bij een open apex kan het handig zijn om ook een apexresectie uit te voeren.

Follow-up
Een goede follow-up is belangrijk. Er moeten regelmatig röntgenfoto’s worden gemaakt om te kijken of er sprake is van ontstekingsresorptie, ankylose of vervangingsresorptie.


Follow-up. Solo, één jaar na trauma
Ankylose en vervangingsresorptie 11

 
Bron: Journal of the Irish Dental Association – Treatment of the avulsed anterior tooth – Volume 57, nummer 6, pagina 319-322, december 2011/ januari 2012



Lees meer over: Restaureren, Thema A-Z

Achmea financiert NPCF veiligheidsprojecten

Zorgverzekeraar Achmea en de NPCF tekenden een samenwerkingsovereenkomst. De zorgverzekeraar gaat drie patiëntveiligheidsprojecten van de NPCF financieren.

‘Patiëntveiligheid is een van de belangrijkste thema’s van patiëntenfederatie NPCF. Patiënten hebben recht op goede en veilige zorg. Een voorwaarde om dat daadwerkelijk te kunnen verbeteren is samenwerking met andere partijen, aldus Wilna Wind, directeur.
In samenwerking met patiëntenfederatie NPCF gaat Achmea haar beleid op het gebied van patiëntveiligheid verder doorontwikkelen, onder andere door informatie over veilige zorg met haar verzekerden te delen. Feedback van meldacties van de NPCF gebruikt Achmea bij het verder verbeteren van de veiligheid in de zorg en het inkopen van de beste zorg voor haar verzekerden.

‘Het benutten van de ervaringen van patiënten om de zorg beter en veiliger te maken is een belangrijke pijler om patiëntveiligheid naar een hoger niveau te tillen. Zo kunnen we mensen nog beter informeren over de rol die ze zelf kunnen spelen bij het voorkomen van fouten’, zegt Wilna Wind.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen