Sparen, geld

De levensloopregeling

Met de levensloopregeling kunnen werknemers een deel van hun brutosalaris sparen om in de toekomst een periode van onbetaald verlof te financieren.

Medewerkers kunnen de levensloopregeling gebruiken voor elke vorm van verlof, zoals: langdurend zorgverlof, sabbatical, ouderschapsverlof, studieverlof of verlof voorafgaand aan het pensioen.

Levenslooprekening
Als een werknemer meedoet met de levensloopregeling wordt van zijn brutoloon een bedrag ingehouden. Dit geld wordt gestort op een speciale spaarrekening die op zijn naam staat. U kunt bijdragen aan de levensloopregeling van uw werknemer. Dit is niet verplicht.

Gespaarde tijd
In overleg met u kan een werknemer ook gespaarde tijd omzetten in geld. Het gaat dan bijvoorbeeld om extra vakantiedagen, overwerkuren en adv-dagen. Het bedrag wordt op zijn levenslooprekening gestort. Wettelijke vakantiedagen kunnen niet worden omgezet in geld. Per jaar kan een werknemer maximaal twaalf procent van zijn brutoloon sparen. In totaal mag hij maximaal 210 procent van zijn bruto jaarloon sparen.

Belasting- en premieheffing
Een werknemer spaart belastingvrij. Pas als hij geld opneemt, betaalt hij loonbelasting en de inkomensafhankelijke bijdrage voor zijn zorgverzekering. Over de inleg op de levensloopregeling worden wel de premies voor de werknemersverzekeringen ingehouden. Hierdoor heeft de levensloopregeling geen gevolgen voor een eventuele WW-uitkering of arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Weigeren
Als uw werknemers willen deelnemen aan de levensloopregeling, kunt u dit niet weigeren. Als hij onbetaald verlof wil opnemen, heeft hij daarvoor uw toestemming nodig. Uw werknemer moet dus in overleg met u bepalen wanneer hij het verlof opneemt. Dat geldt niet voor het ouderschapsverlof. Dit mag u niet weigeren. Voor langdurend zorgverlof geldt dat u dit alleen kan weigeren als het verlof het bedrijf of de organisatie in ernstige problemen brengt. U moet hiervoor goede argumenten hebben.

Aanbevolen websites
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Postbus 51
Belastingdienst

Bron:
Zibb

 

 

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
gebit, tandvlees

Voorbeeldschema behandeling gingivitis

Behandelschema’s hebben een logische structuur die voor iedereen goed te volgen is. Door het schema te volgen, weet u zeker dat u grondig te werk gaat en niks vergeet. Als u een patiënt van een collega overneemt, weet u precies hoe u verder moet (be)handelen. Tevens heeft het als voordeel dat uw patiënt precies weet wat hij kan verwachten en waarom hij regelmatig terug moet komen.

Schema gingivitis / onvoldoende mondhygiëne zonder cariës
Hieronder ziet u een voorbeeld van een behandelschema bij behandeling van gingivitis en onvoldoende mondhygiëne zonder cariës. Dit zijn de scores 6 en 7 van het controlemodel
De schema’s voor cariës (+ gingivitis) en erosie volgen nog.

Let op

  • Zorg dat u vooraf weet of uw patiënt de begrippen ‘percentage’ en dergelijke begrijpt: bepaal eerst het ingangsniveau.
  • Het schema gaat ervan uit dat de medische anamnese al afgenomen is.

1e zitting

  1. Vraag of de patiënt weet waarvoor hij/zij komt, leg uit.
  2. Testen: Pbt en/of bi/pbt/bop
    Leg hierbij uit wat een goed respectievelijk slecht percentage is. Wat vindt de patiënt (en de ouder) van dit percentage? Weet de patiënt wat bloedend tandvlees betekent? Probeer uw patiënt door middel van dit soort vragen te motiveren. Deze techniek heet Motivational Interviewing. Vindt u het kind nog te jong voor een bloedingstest met een pocketsonde? U kunt ook met een tandenborstel bepalen of er sprake is van bloeding. Een andere optie is om meteen over te gaan op de pkt .
  3. Instructie: Poetsen met behulp van de pkt en/of interdentaal hulpmiddel. Laat bij kinderen onder de 10 ook de ouder poetsen en stuur dit zo nodig bij. Laat ouders goed poetsgedrag belonen, bijvoorbeeld met stickers.
  4. Tandsteen verwijderen n.a.v. tandsteentest, altijd polijsten.
  5. Geef een informatiepakket zoals de GebitKid (tot 12 jaar), zonder poetsdiploma.
  6. Laat een afspraak maken.
  7. Noteer zo precies mogelijk wat u hebt gedaan en gezien in de kaart.

2e zitting

  1. Vraag hoe het gegaan is. Testen; pkt/pbt/ibt (ter evaluatie); is er verbetering?
  2. Eventueel begeleiding/motiveren.
  3. Eventueel nog een instructie.
  4. Sealen op indicatie. Dit is een goede motivatie om naar deze zitting te komen!
  5. Eventueel tandsteen verwijderen na aanleiding van de tandsteentest, altijd polijsten.
  6. Poetsdiploma?
  7. Presentje.
  8. Laat een afspraak maken.
  9. Noteer zo precies mogelijk wat u hebt gedaan en gezien in de kaart.

3e zitting (voor de halfjaarlijkse controle)

  1. Vraag hoe het gegaan is.
  2. Test ter evaluatie: pkt/pbt/ibt. Leg uit.
  3. Eventueel begeleiden/motiveren.
  4. Eventueel tandsteen verwijderen zo nodig, altijd polijsten.
  5. Diploma?
  6. Presentje.
  7. Doe de controle, of laat deze doen.
  8. Noteer zo precies mogelijk wat u hebt gedaan en gezien in de kaart.

Bij kinderen

  • De aanwezigheid van de ouders is zeer wenselijk bij elke zitting!
  • Sommige kinderen redden het niet om zo lang in de stoel te zitten. Splits dan de zitting op, verschuif een taak naar de volgende zitting of laat de taak achterwege (mits dit verantwoord is).
  • Soms zijn 2 instructies in 1 zitting niet te behappen. U kunt dan de andere instructie bij de volgende zitting doen.
  • Sommige kinderen vinden zichzelf te oud voor een presentje. Kinderen vinden het soms ook moeilijk om iets uit te kiezen, dus maak de keuze in presentjes niet te groot.

Geïnspireerd door:

  • Studiemodellen HAN
  • Boek Preventieve Tandheelkunde
  • Boek Patiëntvoorlichting en mondgezondheid

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Parodontologie, Thema A-Z
Toetsen

Rechtmatigheid zorgverzekeraars weer getoetst door NZa

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft het samenvattend rapport rechtmatigheid uitvoering Zorgverzekeringswet 2009 gepubliceerd. Hierin staat of de zorgverzekeraars zich in 2009 aan hun wettelijke verplichtingen vanuit de Zorgverzekeringswet hebben gehouden. Centraal staan de acceptatieplicht, het verbod op premiedifferentiatie en de zorgplicht.

Gehouden aan verplichtingen
De zorgverzekeraars hebben zich in 2009 aan het verbod op premiedifferentiatie gehouden. Ook maken zij steeds meer werk van hun zorgplicht. Zo is het gebruik van kwaliteitsindicatoren bij inkoopafspraken toegenomen. Verder lijken verzekerden voldoende toegang te hebben tot zorg en controleren de zorgverzekeraars nagenoeg allemaal of zorgaanbieders de afspraken nakomen over onder meer de omvang en tijdigheid van de zorg.

Acceptatieplicht
Of de zorgverzekeraars zich aan de acceptatieplicht houden, onderzoekt de NZa nog. Bij een aantal verzekeraars geldt namelijk een afwijkende inschrijfprocedure voor verzekerden met een betalingsachterstand bij hun huidige verzekeraar. De NZa heeft in 2009 geen gebruik hoeven maken van haar formele handhavingsinstrumenten, zoals bijvoorbeeld het opleggen van verplichtingen en boetes. Wel heeft zij zorgverzekeraars een aantal keer verzocht om zich conform de normen te gedragen. Naar aanleiding van haar bevindingen gaat de NZa in 2010 onder meer onderzoek doen naar mondelinge informatieverstrekking door verzekeraars, het recht op vergoeding van zorg en zorgbemiddeling. Hierover wordt in 2011 gerapporteerd.

Bron:
NZa

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Tandenborstel

Meisje slikt tandenborstel in

Lopen met een tandenborstel in je mond kan levensgevaarlijk zijn. Daar kan een Nieuw-Zeelandse tiener over meepraten. Een 15-jarige meisje was al lopend haar tanden aan het poetsen, toen ze struikelde en het grootste gedeelte van de tandenborstel in haar slokdarm belandde. Dat meldt The Sydney Morning Herald

“Het meisje dreigde te vertikken”, vertelde Dinesh Lal, een arts die het meisje behandelde, in een publicatie van het ziekenhuis. Door kokhalsbewegingen trok de tandenborstel steeds verder in haar keel, tot die uiteindelijk in haar maag belandde.

Camera’s
Het meisje voelde zich vervolgens prima, vertelde de arts, maar voelde de borstel nog wel in haar maag zitten. Een röntgenfoto kon niet direct uitsluitsel bieden. Via camera’s lukte het even later wel om de tandenborstel te vinden. Maar toen moest de borstel nog verwijderd worden.

Uiteindelijk kregen de artsen de tandenborstel via de haren van de borstel uit haar maag. De borstel werd zelfs vice versa weer via de keel terug getrokken, waarna het uit haar mond gehaald kon worden.

Het meisje zou er geen inwendige schade aan over hebben gehouden en kon dezelfde dag nog naar huis.

Bron:
De Pers

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Beugel

Wanneer vergoeding uit basisverzekering bij orthodontie?

Vanaf 1995 verdween het recht op vergoeding van een orthodontische behandeling voor de jeugd en de volwassenen uit het ziekenfondspakket, met uitzondering van Bijzondere Tandheelkunde. Sinds de invoering van de Zorgverzekeringswet in 2006, bleef het recht op orthodontische hulp zowel voor de jeugd als voor de volwassenen uitgesloten, tenzij er sprake is van Bijzondere Tandheelkunde. Wanneer is er nu sprake van een recht op vergoeding voor orthodontie onder de noemer Bijzondere Tandheelkunde?

Vergoeding Bijzondere Tandheelkunde
Bij recht op vergoeding van een orthodontische behandeling onder de noemer Bijzonder Tandheelkunde dient er sprake te zijn van ingrijpende orthodontische behandelingen zoals bij:

  • Een schisisafwijking (gespleten lip-kaak- en gehemelte)
  • Vergelijkbare zeer ernstige afwijkingen

Indicatieve lijst orthodontie CAT
Het College van Adviserend Tandartsen ( CAT) heeft, samen met Nederlandse hoogleraren orthodontie, een indicatieve lijst samengesteld van zeer ernstige afwijkingen, vergelijkbaar met schisis. Deze lijst is ook opgenomen in de Zorgverzekeringswet.

  • Congenitale afwijkingen
    a. Cheilo- en/of gnatho- en/of palatoschisis.
    b. Craniofaciale afwijkingen geclassificeerd volgens Gorlin & Cohn in: Syndromes of the head and neck (Oxford University Press).
  • Ziekten en andere verworven afwijkingen
    a. Juveniele reumatoïde artritis.
    b. Hormonale stoornissen voor zover deze invloed hebben op de groei van de cranio-faciale complex b.v. groeihormoon deficiënties, pubertas praecox.
    c. Verstoorde groei van het craniofaciale complex t.g.v. radiotherapie / of chirurgische therapie op jonge leeftijd i.v.m. een oncologische afwijking.
    d. Progressief groeiende lymphangiomen en haemangiomen.
    e. Ankylose van het kaakgewricht.
    f. Hyperplastische groei van één van beide condyli.
    g. Trauma van het kaakstelsel (niet bedoeld worden de trauma van gebitselementen!) waardoor orthodontische begeleiding nodig is.
  • Seriously handicapping malocclusions
    a. Oligodontie van vier of meer blijvende gebitselementen in één kaak, dan wel van twee of meer gebitselementen in één kwadrant, exclusief derde molaren.
    b. Mesio-relatie ( Klasse III ) met een omgekeerde overbeet van meer dan 3.5 mm.
    c. Disto-relatie ( Klasse II ) met een overbeet van meer dan 13 mm.
    d. Laterognatie met een ernstige aantoonbare asymetrie van het gelaat.
    e. Transversale afwijkingen met verlies van occlusaal contact in de zijdelingse delen.
    f. Zeer diepe beet met gingivaal – of palatinaal trauma met aantoonbare schade aan het parodontium.

Jurisprudentie
Deze indicatieve lijst kreeg nog meer een algemeen aanvaarde status door de navolgende jurisprudentie:

  • De voorloper van het College van Zorgverzekeringen (CVZ), de Ziekenfondsraad (ZFR), bepaalde in 1999 dat alleen aanspraak op orthodontie bestaat als sprake is van een zeer ernstige ontwikkeling- of groeistoornis.
  • In de zelfde uitspraak bepaalde CVZ dat ‘de indicatieve lijst voor orthodontie van het College van Adviserend Tandartsen is aan te merken als bestendig beleid’. *1
  • Dat zelfde College (CVZ) bepaalde dat indien sprake is van ernstige CMD-klachten waarvoor een osteotomie is geïndiceerd en de osteotomie niet uitvoerbaar is zonder een orthodontische voor- en nabehandeling, deze gecombineerde behandeling in haar geheel onder Bijzondere Tandheelkunde valt. *2
    Motivering: omdat ernstige cranio-mandibulaire disfunctie (CMD) onder de aanspraak van Bijzondere Tandheelkunde kan vallen en de osteotomie slechts zinvol is in combinatie met de orthobehandeling, valt ook de orthodontische behandeling onder de BijzondereTandheelkunde.

Gemotiveerde aanvraag
De beoordeling of sprake is van een recht op een verzekerde prestatie in de vorm van een orthodontische behandeling dient wederom in drie stappen plaats te vinden waarbij het voorgaande de grondslag vormt *3.

  • Stap 1: Is het gevraagde een verzekerde prestatie?
  • Stap 2 : Voldoet de verzekerde aan de voorwaarden?
  • Stap 3 : Is de verzekerde naar inhoud en omvang redelijkerwijs op de zorg aan gewezen?De antwoorden op deze vragen kunnen tot een deugdelijk gemotiveerde aanvraag leiden.

Door Rien van der Horst

Voor advies en hulp bij vergoedingsaanvragen voor Bijzondere tandheelkunde kunt u contact opnemen met: Rien van der Horst, oud adviserend tandarts Zorgverzekeraars, tandheelkundig adviseur Verzekeraars, Juridisch en tandheelkundig adviseur, e-mail, tel: 06- 51332391.

*1 Deze uitspraak lag ten grondslag aan de beoordeling van een casus waarbij de ZFR (thans CVZ) aangaf dat volgens deze lijst de ondergrens voor een zogenoemde seriously handicapping malocclusion moet worden getrokken bij een disto-relatie (klasse II) met een overjet van meer dan13 mm. RZA 1999, 97 ZFR 21-05-1999
*2 Uitspraak CVZ Zaaknummer: 22061429 d.d.:19-12-2002
*3 Lees het artikel Wanneer vergoeding uit basisverzekering bij agenesiën en oligodontie

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Chinees berooft bank voor nieuw gebit

Een Chinees zonder tanden probeerde een bank te beroven in Peking, zodat hij eindelijk een nieuw stel tanden kon betalen. Helaas zorgde zijn opvallende voorkomen ervoor dat hij makkelijk te pakken was.

Ook de politie kende de opvallende verschijning van de 43-jarige Li Han. Dus toen de bankmedewerkers de overvaller beschreven, wisten de agenten meteen wie ze moesten hebben.

“Hij is heel eenvoudig te herkennen en het kost hem moeite om zichzelf verstaanbaar te maken,” zegt een politieagent tegen het Engelse Metro. Hij moest de baliemedewerker vijf keer vertellen wat hij kwam doen.

Zijn nieuwe tanden kan Li voorlopig vergeten, hem hangt vijftien jaar celstraf boven het hoofd.

Bron:
De Telegraaf



 

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z

Oud-ministers: patiënt duurder uit voor zorg

Patiënten zullen in de toekomst veel meer zelf moeten betalen voor hun zorg. Dat stellen de oud-ministers Willem Vermeend (PvdA) en Roger van Boxtel (D66) in het boek ‘Uitdagingen voor een gezonde zorg’ dat sinds deze week in de boekhandels ligt.

Vermeend is oud-minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en tegenwoordig onder meer bijzonder hoogleraar. Van Boxtel was minister van Grotestedenbeleid en Integratie. Tegenwoordig is hij topman bij zorgverzekeraar Menzis.

Volgens de twee oud-bewindslieden zijn eigen betalingen in veel andere Europese landen veel meer ingeburgerd dan in Nederland.

Eigen risico
Op het moment betalen Nederlanders een eigen risico van 165 euro per jaar als ze een beroep doen op de gezondheidszorg. Bezoeken aan de huisarts en bijvoorbeeld verloskundige zijn daarvan uitgezonderd.
De bedoeling van de regeling is dat mensen door de eigen betalingen kostenbewust worden en minder snel naar de dokter stappen. Maar diverse onderzoeken wijzen uit dat de meeste Nederlanders helemaal niet in de gaten hebben dat een bezoek aan het ziekenhuis, fysiotherapeut of apotheker extra geld kost, laat staan dat ze zich laten afschrikken door de kosten.

De twee oud-ministers verwachten dat ‘forse’ en ‘aanzienlijke’ eigen betalingen wel een remmend effect zullen hebben. Ze noemen geen concrete bedragen, maar verwijzen naar berekeningen van het Centraal Planbureau, die uitgaan van 775 euro per verzekerde per jaar.

De twee ministers zeggen dat de eigen betalingen nodig zijn om de gezondheidszorg voor de toekomst betaalbaar te houden. Wel moeten de lagere inkomens worden ontzien, bepleiten ze.

Belastingdienst
Een nadeel van een inkomensafhankelijk stelsel van eigen betalingen is dat het veel administratieve rompslomp met zich meebrengt. Het tweetal vindt daarom dat de regeling door de Belastingdienst moet worden uitgevoerd. Die kan dan meteen de chronisch zieken en mensen met een lager inkomen fiscaal compenseren.

Maar er moet, naar de mening van de oud-bewindslieden, veel meer gebeuren om de gezondheidszorg voor de toekomst gezond en betaalbaar te houden.

Behandeling zeer oude patiënten
Zo vinden ze dat een volgend kabinet zich moet buigen over de wenselijkheid van dure medische behandelingen voor de groep zeer oude patiënten. Die behandelingen kosten vele tienduizenden euro’s per geval en leiden naar hun mening tot ,,een (zeer) beperkte verlenging van het leven”. En de twee oud-politici vragen zich bovendien af of die verlenging een acceptabele kwaliteit van leven oplevert voor de betrokken patiënt.

Bron:
De Pers

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
caries - tandarts

Mondzorg voor de toekomstige regeerperiode

De NMT heeft een factsheet opgesteld voor de demissionair minister en de fractieleiders van de partijen die de nieuwe coalitie gaan vormen.

Zie de factsheet.

Bron:
NMT

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
beugel - orthodontist

NMT waarschuwt voor onnodige schade door te laat begin van beugelbehandeling

De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) adviseert consumenten alleen in overleg met een orthodontist of tandarts te bepalen wanneer het begin van de beugelbehandeling gewenst is, omdat consumenten anders onnodige schade op kunnen lopen.

Brief aan Consumentenbond
De NMT heeft de Consumentenbond in een brief verzocht niet op de stoel van de indicatiesteller, zoals de orthodontist of tandarts, te gaan zitten, omdat hiermee het medisch belang van patiënten geschaad kan worden. In diverse media adviseert de Consumentenbond aan consumenten om te wachten met een beugelbehandeling, omdat door de aangekondigde tariefverlaging van de orthodontietarieven per 1 januari 2011 de beugel goedkoper wordt.

Tijdstip resultaatbepalend
Het tijdstip van aanvang van een orthodontische behandeling is wel degelijk resultaatbepalend. Te laat beginnen met een noodzakelijke behandeling bij met name kinderen kan ertoe leiden, dat het gebit langer scheef groeit en het voor veel van deze kinderen dan vaak te laat is om nog op eenvoudige en relatief goedkope wijze hun gebit te laten corrigeren. Dat heeft met groei te maken. Met als gevolg dat ingrijpende, meer complexe en duurdere behandelingen nodig zijn.

Bron:
NMT

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Onderzoek

Reiniging gebitsprothesen – uitkomsten van marktonderzoek

Wanneer adviseren dental professionals over reiniging van (partiële) gebitsprothesen en wat adviseren zij?
Uitkomsten van marktonderzoek.

Eerder plaatsten we een artikel over informatieverstrekking aan mensen met een (partiële) gebitsprothese. Uit onderzoek* bleek namelijk dat een groot deel (40%) van de volwassenen met een gebitsprothese nooit door iemand geadviseerd is over mondverzorging. Logisch dat deze groep mensen dan ook onvoldoende op de hoogte is van de effecten van bepaalde producten op de gladde oppervlakten van hun prothesen.
*Bron: Multiscope, augustus 2009

In dit voorjaar hebben wij middels meerdere oproepen in de dental INFO e-mailnieuwsbrief de proef op de som genomen. Onderzocht is in hoeverre u als dental professional advies geeft over mondverzorging en waaruit dit advies vervolgens bestaat. De respons op ons onderzoek was ietwat teleurstellend, de antwoorden eensluidend.

Wanneer advies?
Lezers van dental INFO geven allemaal advies over schoonmaken en schoonhouden van (partiële) gebitsprothesen.

  • Een deel van u (~17%) altijd bij het eerste bezoek of op het moment dat de (partiële) prothese wordt afgeleverd.
  • Een kleiner deel (~7%) geeft advies bij ieder bezoek.
  • Het overgrote deel geeft advies op die momenten dat dit nodig is.

Welk advies?
Bijna ¾ van u adviseert huishoudelijke schoonmaak producten, zogenaamde detergenten. Gevolgd door een detergent – zoals Ecosym – speciaal ontwikkeld voor het schoonmaken en schoonhouden van gebitsprothesen. Nog ~36% geeft de voorkeur aan bruistabletten en ~28% aan tandpasta. Deze laatste cijfers verbaast de onderzoekers enigszins aangezien ~88% van u aangeeft juist die producten te adviseren die niet agressief/schadelijk zijn voor de gladde oppervlakten van een prothese. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat de groep die het gebruik van bruistabletten en tandpasta’s adviseert ongeveer even groot is als de groep die het gebruik van deze producten juist ontmoedigt (~59%). Wat dit laatste punt is er dus duidelijk verdeeldheid onder uw beroepsgroep.

In dit kader willen wij u graag nogmaals verwijzen naar het artikel ‘het reinigen van een prothese’ dat eerder in de dental INFO e-mailnieuwsbrief verscheen.

Reageren op dit artikel? Stuur ons een e-mail

Bron:
Nycomed

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Tandprothese | techniek, Thema A-Z
Kindergebit

Kinderen met gaatjes groeien minder goed

Kleine kinderen met grote gaatjes in hun kiezen en open, ontstoken, liggende zenuwen groeien minder goed. Bovendien hebben zij een achterstand in lengte en gewicht en een minder cognitieve ontwikkeling (W.H. van Palenstein Helderman, Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde, augustus). De auteur geeft drie verklaringen voor deze relaties.

  • Dergelijke mondinfecties veroorzaken pijn en ongemak bij het eten waardoor deze kinderen minder voedsel binnen krijgen.
  • Daarnaast veroorzaken deze factoren door ontstane hormoonreacties een gebrek aan slaap.
  • Ten derde is duidelijk geworden dat zulke infecties, door het onstaan van schadelijke cytokines – eiwitten die een rol spelen bij de functie van het immuunsysteem – de groei negatief beïnvloeden.

Groeispurt
Voorts blijkt dat, wanneer deze groep kinderen, tandheelkundig bezien adequaat wordt behandeld, zij na de behandeling een groeispurt doormaken. Onderzoek wijst verder uit dat deze kinderen na zulke behandelingen op school beter presteren. Hoewel de gegevens niet nieuw zijn, uit de auteur zorgen. Hij wijst er op dat het College voor Zorgverzekeringen in een rapport signaleert dat 61 procent van de vijfjarige Nederlandse kinderen met tandbederf nooit een restauratieve behandeling heeft ondergaan. Zelfs heeft een toenemend aantal van hen fistels in de mond: kleine buisjes in de kaak, gevormd door een ontsteking van aangetasts melkkiezen en tanden, waardoor pus vrij in de mond terecht komt.

Tandbederf vaak niet behandeld
Ook geven ouders aan dat 20 procent van de kinderen wel eens kiespijn heeft gehad zonder dat daar iets aan wordt gedaan. Deze onderzoeksgegevens kunnen ook in verband worden gebracht met de opvattingen van sommige tandartsen. Dat bleek uit een vorig jaar gepubliceerd onderzoek waarin verslag wordt gedaan van een enquête onder een representatieve groep Nederlandse tandartsen. Hun werd gevraagd wat hun opvattingen waren over de behandeling van het melkgebit van kinderen tot zes jaar. Ruim 40 procent van deze tandartsen was het eens met de uitspraak dat de behandeling van het tijdelijk gebit zich primair diende te richten op het pijn- en ontstekingvrij houden daarvan – en dat het er dus op lijkt dat ze beginnend tandbederf niet behandelen. De auteur constateert dat het voor de hand ligt dat een deel van deze beroepsgroep zich kennelijk onvoldoende realiseert wat dit uitgangspunt betekent voor het welzijn en de gezondheid van het Nederlandse kind.

Bron:
NRC

Door M.A.J. Eijkman

 

Lees meer over: Kindertandheelkunde, Thema A-Z
jeugdig

Stormloop jongeren op de tandarts

Jongeren van 18 tot 22 jaar kunnen geld besparen door achterstallig onderhoud aan hun gebit nog dit jaar te laten uitvoeren.

De kosten voor een kroon, wortelkanaalbehandelingen en ingrepen aan verstandskiezen kunnen oplopen van honderden tot soms zelfs duizenden euro’s. Acute klachten laten zich niet voorspellen, maar in sommige gevallen weten patiënten dat ze binnen afzienbare tijd voor een ingreep komen te staan. Tandartsen voorspellen een run op hun praktijken nu vanaf 1 januari de tandartskosten uit het basispakket van jongeren worden geschrapt.

Noodklok
De beroepsvereniging NMT heeft gisteren in een brandbrief aan de fractieleiders Rutte (VVD), Verhagen (CDA), Wilders (PVV) en demissionair minister Klink (Gezondheid) een laatste oproep gedaan af te zien van de bezuinigingsmaatregel.

Nu valt bij jongeren de tandartszorg binnen het basispakket, maar in juni besloot de Tweede Kamer dat die regeling vervalt. Daarmee moet 110 miljoen euro worden bespaard.

Volgens de NMT vormen jongeren echter een kwetsbare groep. “Juridisch mag je dan volwassen zijn, een gebit is dat op die leeftijd nog niet”, aldus NMT-woordvoerder Jeroen van Wijngaarden. “Terwijl jongeren op die leeftijd vaak een ongezonde leefstijl hebben. Het toch al kwetsbare tandglazuur staat zodoende bloot aan zoet- en zuuraanvallen.”

Het NMT vreest dat veel (studerende) jongeren geen aanvullende verzekering zullen nemen, maar na 1 januari de tandarts zullen mijden. “De tandarts staat bij veel jongeren nu eenmaal niet boven aan het prioriteitenlijstje”, aldus Van Wijngaarden. Patiënten krijgen daarvan op latere leeftijd letterlijk de rekening gepresenteerd in de vorm van plantaten, protheses en ingrepen bij de kaakchirurg. “Terwijl we in ons land altijd juist de mond vol hebben van het begrip preventie…”

NMT verwacht drukte
Het NMT verwacht dat de tandartsen het binnen afzienbare termijn druk krijgen. “We zitten nog in vakantietijd. Dit nieuws moet dus nog gaan rondzingen, maar dat is slechts een kwestie van tijd.”

Voor tandarts Michiel Allessie vormt de bezuinigingsmaatregel aanleiding zijn studentenpraktijk in Amsterdam te sluiten. Met Studentist richt hij zich specifiek op studenten. “Onze praktijk in Groningen is winstgevend en zal doordraaien, maar die in Amsterdam draait net quitte. Groei kunnen we nu wel vergeten.” Beroepsvereniging ANT zegt zich grote zorgen te maken over het snijden in in de vergoedingen voor orthodontie. Gevreesd wordt dat veel orthodontisten en tandartsen niet langer kostendekkend kunnen werken en zullen stoppen met orthodontie; onder meer het aanbrengen van beugels.

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

NMa publiceert brochure over samenwerken en concurreren in de zorgsector

Voor ondernemers in de zorgsector heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) een brochure gepubliceerd over samenwerken en concurreren in de zorgsector. De brochure legt op toegankelijke wijze uit welke vormen van samenwerking wel of niet zijn toegestaan.

Downloaden brochure
De brochure is een vereenvoudigde versie van de Richtsnoeren voor de Zorgsector die de NMa in maart 2010 publiceerde. De brochure wordt deze week verstuurd naar de belangrijkste betrokkenen.

Bron:
NMa

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z
Vraagteken

Hoe pak ik de rotte appel in mijn team aan?

Vraag
“Ik ben sinds anderhalf jaar leidinggevende in de zorg. De laatste jaren ben ik in mijn rol gegroeid, maar met één persoon in mijn team heb ik grote moeite. Zij is echt een rotte appel, die achter mijn rug om roddels verspreid en mij openlijk voor schut zet bij collega’s en beweert dat ik slecht ben voor de sfeer op de afdeling. Ze probeert ook andere collega’s tegen mij op te zetten. Hoe moet ik hier mee omgaan?”

Antwoord
Het lijkt er inderdaad op dat uw gezag ondermijnd wordt, maar het lijkt er ook op dat de dame in kwestie erg geagiteerd is. De emotionele lading is groot. Ik denk dat het hoog tijd wordt dat zij haar woordje doet en een gesprek afmaakt, dus niet wegloopt of non-verbaal laat merken dat ze het helemaal niet eens is met de zaken. Ze moet zich uitspreken en dat anders gaan leren te doen. Het lijkt me goed om een neutrale derde er bij te halen.

Aanpak in twee fasen
Het is tijd dat gevoelens die onderhuids leven bij de medewerker naar boven gehaald worden. Het broeit blijkbaar al 1,5 jaar bij haar en haar gedrag laat te wensen over, maar geeft ook signalen af van machteloosheid. Het is allesbehalve een gezonde situatie. Ik raad een aanpak aan in twee fasen.

  1. Voer een neutraal gesprek met de medewerker, om haar kant van het verhaal te horen.
  2. Voer een feedbackgesprek om zaken beter te laten verlopen.

Gesprek 1
De invalshoek moet zijn: haar beleving van de afdeling en haar signaal dat de sfeer niet goed is. Open het gesprek met de mededeling dat je er niet omheen kunt dat de medewerker ontevreden lijkt. Wees concreet. Vertel haar dat het u opvalt dat ze zich wegdraait van je als u iets vertelt, wegloopt bij gesprekken en aangebrand reageert op feedback. Kom dan terug op haar opmerking over de sfeer op de afdeling. Hou het gesprek neutraal en laat haar zoveel mogelijk aan het woord. Het gaat nu niet om wie gelijk heeft. Zodra de medewerker iets wil zeggen, stopt u en luistert u. Vat vervolgens samen en vraag door.
Het kan zijn dat de derde neutrale persoon zich op cruciale momenten mengt met het gesprek. Het is belangrijk dat de medewerker mag uitspreken en de ruimte krijgt. Laat haar vooral uitleggen waarom ze iets vindt. Zoek naar argumenten. Neem haar serieus. Probeer haar gedrag niet als manipulatie te zien, want volgens mij gaat het daar niet om. Het lijkt er meer op dat ze erg ontevreden is over een aantal zaken (terecht of onterecht). Probeer haar opmerkingen niet persoonlijk op te pakken. Bezie het zakelijk. Uw intentie moet zijn om deze situatie te verbeteren.
Als er stiltes vallen tijdens het gesprek, vul die dan niet in. Reserveer maximaal 1,5 uur  voor het gesprek. Na het gesprek vertelt u dat u zaken wilt laten bezinken en volgende week graag weer een gesprek met haar heeft.

Het eerste gesprek draait om informatiewinning, ventileren van emoties (reëel of irreëel) en bouwen aan een goede relatie en communicatie.

Ondertussen
Ondertussen is het belangrijk dat u objectief nagaat hoe zaken gaan op de afdeling na anderhalf jaar. Bent u tevreden? Let hierbij op:

  • De sfeer op de afdeling
  • Het functioneren van de medewerkers
  • Het resultaat van de afdeling
  • Verbeterpunten. Wat kan beter?
  • Sterke punten van de afdeling. Wat doen jullie heel goed?

Neem de opmerkingen van de medewerker mee in uw overdenkingen. Waarin heeft de medewerker gelijk en waarin niet? Sta er bij stil of het gedrag van de medewerker veranderd is de afgelopen maanden. De manier waarop u haar aangestuurd hebt is ook belangrijk. Misschien moet dat anders. Wat is haar formele en informele positie binnen de afdeling. Is men door haar geïntimideerd of geeft men haar eigenlijk wel gelijk?

Vervolggesprek
Bereid u voor op het tweede gesprek. Zorg dat er weer een neutrale derde bij is en er aantekeningen worden gemaakt.

Open het gesprek met de mededeling dat u goed heeft nagedacht over het vorige gesprek. Vraag haar hoe zij het gesprek heeft beleeft. Geef haar gelijk in waar ze gelijk in heeft. Leg op een neutrale manier uit wat helemaal niet klopt. Maak positieve resultaten bekend, zodat u laat zien dat het eigenlijk ook goed gaat.
Vraag haar vervolgens om mee te werken om zaken te verbeteren en samen te werken en of het goed is dat u haar nu wat feedback geef. Het lijkt indirect, maar dat past in deze fase om de medewerker op een dergelijke coachende toon te benaderen. Overval haar niet, daarvoor is de boog te veel gespannen. Als ze liever een ander keer de feedback wil aanhoren, dan is dat ook goed.

Zeg dat het u opvalt dat ze zich wegdraait of wegloopt als u met haar spreekt. Dat voelt als ondermijning van uw gezag. Vertel haar ook dat het onprofessioneel overkomt als ze opmerkingen maakt waar patiënten of collega’s bij zitten. Dat verhoogt de kans op conflicten en een slechte sfeer. Derden worden op een dergelijke manier geconfronteerd met zaken waar ze niet op zitten te wachten. Wijs haar op haar teamrol. Ze is teamlid en ieder teamlid heeft invloed op de sfeer, maar het is voor iedereen van belang dat de invloed opbouwend is. Het is niet erg als de medewerker het met zaken niet eens is, maar ze moet het duidelijk communiceren en dan ook 1 op 1. Daar geven jullie alle ruimte voor. Verder is een goede omgang met patiënten van groot belang. Vertel wat u opgevallen is. Vraag haar reactie en vertel vervolgens wat anders moet.
Vraag de medewerker of ze aan deze punten wil werken. Vertel haar dat uw deur altijd open staat als ze iets wil melden of een opmerking heeft.

Neem de medewerker serieus, maar werk ook aan verbeterpunten. Laat u niet intimideren door haar gedrag en uiterlijk. Stuur bij waar nodig is en neem actie waar nodig om de situatie te verbeteren. Misschien heeft de medewerker een coach nodig of een interne mentor. Evalueer na een maand. Als het nodig is, dan komt er een volgend gesprek. Als er geen verbetering mogelijk is, dan kunt u een formeel waarschuwingsgesprek voeren.

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z
Gebitsproblemen aan top van wereldwijde gezondheidsproblemen mannen en vrouwen

Man compleet door het lint bij tandarts

Of het angst was is nog niet helemaal duidelijk, maar dinsdag moest de politie Rotterdam-Rijnmond wel een man uit een tandartspraktijk aan de Bergselaan in Rotterdam verwijderen omdat hij door het lint ging.

De klant was het volgens de tandartsassistent niet eens met de behandeling en maakte dat met veel herrie duidelijk tegen de tandarts. De eigenaar van de praktijk vroeg de man weg te gaan, maar dit deed hij niet. Ook de agenten vroegen dat tevergeefs. De 22-jarige man is toen aangehouden.

Dat ging gepaard met veel duw- en trekwerk omdat hij zich verzette tegen de aanhouding. Hij gaf één van de agenten een duw en vervolgens verzette hij zich zo hevig dat een andere agent zijn onderrug verdraaide. De Rotterdammer liep zelf letsel op aan zijn voet.

Bron:
Nu

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
rechtszaak

Specialisten en tandartsen dreigen NZa met rechtszaak

De medisch specialisten, tandartsen en orthodontisten slepen de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) binnenkort voor de rechter. Ze willen dat de NZa de tariefkortingen tot 34 procent intrekt. De Orde van Medisch Specialisten en de Nederlandse Maatschappij tot bevordering van de Tandheelkunde (NMT) hebben dit laten weten. Ze vinden de tariefkortingen die de NZa hen oplegt fors, oneerlijk en zwak onderbouwd.

Aan de goden overgeleverd
We zijn aan de goden overgeleverd, zegt de voorzitter van de sectie tandartsspecialisten van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). Vorige week besloot de NZa de tarieven van tandartsen en orthodontisten met 34 procent te verlagen. Directeur René Noverraz van de NMT zegt dat de NZa haar tarief heeft bepaald op basis van één type praktijk. De zorgautoriteit rekent ook onder andere de tonnen investeringen in een nieuwe praktijk niet mee. De NZa vindt dat de tandartsen en orthodontisten te veel verdienen.

Volgende week maakt de NZa de kortingen bekend op de inkomens van specialisten. Uit voorlopige interne berekeningen blijkt dat per 1 januari 2011 bijna alle specialisten tot 23 procent van hun inkomen in moeten leveren. Door een fout in het vergoedingssysteem verdiende een deel van de specialisten jaren teveel, maar de NZa wil dat vrijwel alle specialisten in 2011 inkomen inleveren, in totaal 512 miljoen euro. Als de NZa vasthoudt aan de voorlopige berekeningen, wat de verwachting is, dan stapt de Orde van Medisch Specialisten naar de rechter.

Rechtzaken tegen de NZa
Veel groepen zorgverleners hebben de laatste tijd rechtszaken tegen de NZa aangespannen. Sinds vorig jaar waren dat onder meer de apothekersvereniging, vijf ziekenhuizen, ambulancepersoneel, vier GGZ-instellingen en enkele ouderencentra. Specialisten en orthodontisten hadden al eerder geprocedeerd tegen de NZa.

Afgelopen week verloor de NZa een rechtszaak tegen twee psychiatrische verenigingen en de Orde van Medisch Specialisten. De NZa heeft op grond van het vonnis besloten dit tarief op drie punten te veranderen. Meestal betwisten de zorgverleners die naar de rechter gaan de rekenmethode van de NZa.

Bron:
NRC

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Angst, bang, vrouw

Vooral patiënten tegen EPD

Vooral mensen die veel gebruik maken van medische zorg maken bezwaar tegen het landelijk elektronisch patiëntendossier (EPD).

Onderzoek Nivel
Dat blijkt uit een onderzoek onder 1558 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel. Van de respondenten die hun eigen gezondheid als matig of slecht beoordelen, maakt 16,8 procent officieel bezwaar tegen het EPD. Van de mensen met een goede gezondheid was dit 10,7 procent en van de mensen met een uitstekende gezondheid 6,7 procent.

Het Nivel vindt dit een zorgwekkende bevinding, omdat juist voor mensen die veel zorg gebruiken het landelijk EPD een toegevoegde waarde zou moeten hebben.

Verder bracht het onderzoek geen opvallende groepen bezwaarmakers aan het licht. Ook mensen die in de gezondheidszorg werken, maken niet meer bezwaar tegen het landelijk EPD dan anderen.
Bijna driekwart van de respondenten heeft overigens geen enkel bezwaar tegen het EPD. Eenzelfde percentage staat positief tegenover het EPD en denkt dat het de kwaliteit van de medische zorg kan verbeteren. Ruim de helft van de respondenten heeft echter weinig vertrouwen in de veiligheid van het landelijk EPD.

Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Patiëntendossier, Thema A-Z
stoppen-met-roken

Hulp bij stoppen met roken voortaan vergoed

Organisaties in de gezondheidszorg, de publieke gezondheidszorg, gezondheidsfondsen en zorgprofessionals feliciteren Minister Klink met de vergoeding van stoppen-met-rokenprogamma’s. Hiermee is een belangrijke stap gezet in het preventiebeleid van de minister.

Bewezen effectief
Driekwart van de rokers wil stoppen met roken. De meeste mensen gebruiken daarbij geen ondersteuning terwijl die juist bewezen effectief is. Vergoeding van stoppen met roken leidt tot meer gebruik van deze ondersteuning en daardoor succesvollere stoppogingen. Stoppen-met-rokenondersteuning is daarnaast (zeer) kosteneffectief. Met deze maatregel zal flinke gezondheidswinst te behalen zijn en is de eerste stap naar verzekerde preventie een feit.

Van zorgverzekering naar gezondheidsverzekering
Het is al een oude spreuk, maar voorkomen is inderdaad beter dan genezen. Het behandelen van ziekten staat centraal in de zorg. “We moeten echt anders gaan denken – gericht op het voorkomen dat mensen een zorgvraag krijgen” aldus Niek Klazinga, voorzitter van de Nederlandse Public Health Federatie: “De zorgverzekering moet een gezondheidsverzekering worden”.

Roken is een verslaving
Vergoeding van stoppen-met-rokenprogramma’s heeft ook andere effecten zoals de erkenning dat roken een verslaving is die behandeld moet worden. Driekwart van de rokers geeft aan (ooit) te willen stoppen met roken. “Aangezien in lage welstandsgroepen vaker wordt gerookt dan in hogere welstandgroepen, is vergoeding ook belangrijk om de sociaaleconomische gezondheidsverschillen in te dammen” aldus Lies van Gennip, directeur van STIVORO. Er is geen financiële drempel meer om een stoppoging met effectief bewezen ondersteuning te ondernemen.

Saves money, saves lives
Obama ging minister Klink al voor als het gaat om het juist nu investeren in de gezondheidszorg. Hij stelde in zijn pleidooi voor een ander zorgverzekeringsstelsel al dat investeren in preventie rendement oplevert: ‘it makes sense, it saves money and it saves lives’. Het opnemen van stoppen-met-rokenprogramma’s in de basisverzekering past helemaal in dit plaatje maar ook in het beleid van minister Klink gericht op het voorkómen dat mensen ziek worden. Een gezonde bevolking zal immers uiteindelijk leiden tot een gezondere economie.

Bron:
KWF


Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Vrouw uit Friese Nij Beets was tandartsassistente in Beetsterzwaag

De 25-jarige Friezin die wordt verdacht van de doodslag op vier eigen baby’s werkte in 2006 als stagiair en sinds 2008 als assistente in de tandkliniek van Gerrit Ike in Beetsterzwaag. Hij leerde de vrouw kennen als een fijne collega: accuraat, open, spontaan. Over haar zwangerschappen wilde de vrouw weinig kwijt, vertelt Ike in een gesprek met de NOS.

Recherche
Vijf weken geleden verscheen voor het eerst de recherche aan de deur bij de tandarts uit Beetsterzwaag. Zij zochten informatie over de zwangerschappen en adoptie van de kinderen van mijn medewerker. Daarop is de tandarts op zoek gegaan naar adoptieprocedures, en bleek het verhaal van zijn medewerker niet overeen te komen met het verhaal dat zijn medewerkster over de adoptie van haar kinderen vertelde. Toen heeft ook de tandarts zijn twijfels bij politie geuit.

Fijne collega
Sinds donderdag is het duidelijk dat zijn assistente niet meer terugkomt. Ze was een fijne collega. Accuraat, open, spontaan. Ze had het vak echt in haar vingers. Daar wil je er wel tien van hebben, maar nu niet meer, vertelt de tandarts aan de NOS. Het personeel van de tandartsenpraktijk is inmiddels geinformeerd over de situatie.

Bron:
Medical Facts

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Clear alignerbehandelingen leiden mogelijk tot alveolaire botdefecten

Gel laat gaatjes in tanden dichtgroeien

Franse wetenschappers hebben met succes een gel getest die de groei van nieuwe cellen in tanden stimuleert.

De gel met melanocyt-stimulerende hormonen (MSH) zou moeten worden aangebracht rondom een gaatje. Het middel moedigt de groei van nieuwe cellen aan en kan er mogelijk voor zorgen dat het tandweefsel zich binnen een maand volledig herstelt. Dat schrijven onderzoekers van het Nationaal Instituut voor Gezondheid en Medisch Onderzoek in Frankrijk in het wetenschappelijk tijdschrift ACS Nano.

Geen tandpasta
Volgens de wetenschappers zou de MSH-gel het repareren van gaatjes doormiddel van vullingen in sommige gevallen overbodig kunnen maken. Het middel kan echter niet voorkomen dat er nieuwe gaatjes ontstaan. Tanden poetsen blijft dus noodzakelijk.

“Het is geen tandpasta”, verklaart onderzoekster Nadia Benkirane-Jessel op Discovery News. “We kunnen er alleen gaatjes mee dichten.” Uit eerdere onderzoeken is al gebleken dat melanocyt-stimulerende hormonen de groei van nieuwe cellen in botten kunnen aanmoedigen. De Franse wetenschappers hebben de werking van de hormonen voor het eerst getest op tanden.

Meer onderzoek
De onderzoekers brachten de MSH-gel op de tanden van muizen, die veel gaatjes hadden. Na een maand smeren, waren bijna alle gaatjes in het gebit van de dieren verdwenen.

Meer onderzoek moet uitwijzen of de gel ook geschikt is om gaatjes in de tanden van mensen te behandelen. De wetenschappers verwachten niet dat de tandartsboor helemaal overbodig zal worden. Het middel is volgens hen waarschijnlijk alleen geschikt om bepaalde soorten gaatjes te dichten.

Bron:
NU

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Producten, Restaureren, Thema A-Z