caries - tandarts

Moeten tandartsen in 2012 hun borst nat maken?

Veel zorgverleners in de mondzorg verwachten in 2012 stevige onderhandelingen te moeten voeren met zorgverzekeraars. Die laatste zouden kunnen aansturen op pittige tariefonderhandelingen terwijl zorgverleners juist hopen op compensatie van de jarenlang gemiste inflatiecorrecties.

Keiharde prijsonderhandelingen?
Gemiste inflatiecorrecties, aangescherpte hygiëne-eisen en toegenomen papierwerk hebben volgens zorgverleners kostenverhogend gewerkt. Tijd om die kostenverhoging nu eindelijk eens in de tarieven te verwerken, zeggen ze. Het is onduidelijk hoe zorgverzekeraars zich zullen opstellen, maar de markt vreest dat ze zullen inzetten op keiharde prijsonderhandelingen.

Factureren wordt in 2012 hogere wiskunde
Hoge tarieven of lage tarieven, de zorgverzekeraars vergoeden in veel gevallen percentages van een tandheelkundig tarief. Er blijft dus een restbedrag over waarvoor de zorgverlener rechtstreeks bij de patiënt moet aankloppen. Omdat de vergoedingspercentages per verzekeraar en per behandeling kunnen verschillen wordt facturering een heel ingewikkeld en tijdrovend proces. Tandartsen die dat nog zelf willen doen, hebben straks geen tijd meer om aan hun patiënten te besteden. Veel zorgverleners zullen in 2012 overstappen op het uitbesteden van facturering en debiteurenbeheer.

Forum Vrije Tarieven 2012
Op het Vrije Tarieven forum op internet discussiëren tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici over de invoering van de vrije tarieven in 2012. Niet alleen over prijsstelling, maar ook over de kwaliteit van de dienstverlening en over het inrichten van goede service.

Hoe meet je de kwaliteit van je praktijk? En de servicegraad? Wat houdt service eigenlijk in? Hoe ga je om met patiënten die een kroon bij een collega kopen, hun tanden bij een cosmetisch instituut laten bleken en een vulling door uw eigen praktijk willen laten leggen? Het experiment streeft naar transparantie, maar bestaat transparantie eigenlijk wel? Brengt het nieuwe systeem de collegialiteit onder druk? Heb je nou wel of niet een website nodig? En hoe kom je dan aan zo’n website?

Meelezen of meepraten? Klik hier.
Volg ons op Twitter

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Rekening

Telegraaf waarschuwt voor nota tandarts

‘De rekening van de tandarts kan volgend jaar lelijke verrassingen opleveren voor zowel verzekeraar als patiënt’, zegt de Telegraaf.
‘Daarom waarschuwen verzekeraars dat patiënten vanaf volgend jaar goed moeten opletten en prijzen vergelijken voordat ze de mond opensperren voor de tandarts.’

Tekst van het artikel in de Telegraaf
Prijzen in de mondzorg worden met ingang van 1 januari vrijgegeven. Hoewel praktijken hun tarieven voor 2012 nog niet gepubliceerd hebben, twijfelen maar weinigen in de branche eraan dat de prijzen gemiddeld zullen stijgen zodra tandartsen die zelf kunnen vaststellen.

Hoe groot het deel van de rekening is dat straks nog door verzekeraars vergoed wordt, is straks nog meer dan nu al het geval is, afhankelijk van het soort polis dat een patiënt heeft.

Gaat het tarief van de tandarts daar overheen, dan moet de patiënt het restbedrag zelf betalen. Idee achter de liberalisering is dat tandartsen gaan concurreren op prijs en kwaliteit en patiënten gaan shoppen voor de beste behandeling tegen de laagste prijs.

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
forum-vrije-prijzen-80

Een forum als discussieplaats over vrije prijsvorming

Per 1 januari 2012 start het experiment met de vrije prijsvorming in de mondzorg. De overheid streeft met deze maatregel vrije marktwerking na. Alles in de verwachting dat dit leidt tot betere kwaliteit tegen de juiste prijzen. Op zich een goed streven, maar voorlopig zijn nog veel vragen niet beantwoord.

Direct al veel vragen
Initiatiefnemer van het forum is DFA service, bekend als dienstverlener op het gebied van facturering en debiteurenbeheer. Directeur Bart Mulder over het forum: “Al vrij snel nadat de eerste plannen door het ministerie van VWS werden geopperd, kregen wij zeer inhoudelijke vragen van tandartsen, mondhygiënisten en orthodontisten.”

Hoe stel je een tarief vast?
Die vragen gingen volgens Mulder verder dan facturering en debiteurenbeheer. Zorgverleners zagen zich ineens geconfronteerd met de vraag hoe je een tarief eigenlijk vaststelt. En hoe dat tarief in relatie staat tot de kwaliteit die je levert. En hoe die kwaliteit dan bepaald, gemeten en gecommuniceerd moet worden. Of het mogelijk zou zijn om tarieven te differentiëren bij avondopenstelling van de praktijk enzovoort. Allemaal vragen waar niemand een antwoord op had.

Forum met nieuws, meningen en discussies
Bart Mulder: “Het beste dat je in zo’n geval kunt doen is alle informatie over vrije prijsvorming verzamelen en publiceren op een plaats waar je met collegae over het onderwerp van gedachten kunt wisselen. Daarom hebben wij www.vrijetarieven2012.nl online gebracht. Gewoon als steuntje in de rug voor alle zorgverleners in de mondzorg.”

Informatie vanuit de overheid
Op het forum vinden zorgverleners in de mondzorg informatie vanuit overheid en NZA, zorgverzekeraars en brancheverenigingen. Daarnaast kunnen tandartsen, mondhygiënisten, orthodontisten en tandprothetici feiten en meningen uitwisselen over tal van invalshoeken met betrekking tot vrije prijsvorming.

Brede professionele discussie
Het tarievengedeelte van het forum is het populairst, maar de discussies spelen zich op allerlei gebieden af: Moet je nu minder kwalitatieve materialen gaan inkopen tegen lagere kosten? Hoe meet je de kwaliteit van je praktijk? En de servicegraad? Wat houdt service eigenlijk in? Hoe ga je om met patiënten die een kroon bij een collega kopen, hun tanden bij een cosmetisch instituut laten bleken en een vulling door uw eigen praktijk willen laten leggen? Het experiment streeft naar transparantie, maar bestaat transparantie eigenlijk wel? Brengt het nieuwe systeem de collegialiteit onder druk?

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Bezoek aan tandarts in buitenland groeit snel

Bezoek aan tandarts in buitenland groeit snel

Nederlandse tandartsen behoren tot de wereldtop, maar zijn vaak ook duur volgens de Telegraaf. Steeds meer mensen kiezen voor een behandeling in het buitenland.

Gids voor medisch toerisme
Speciale reisbureaus verzorgen complete reizen inclusief hotel en tandarts. Begin deze maand verscheen er zelfs een gids voor medisch toerisme, getiteld Flying Patients van Johan Dijkstra. Vooral Hongarije en Turkije zijn erg in trek als tandartsbestemmingen. De prijzen liggen daar gigantisch onder het Nederlandse niveau, maar de kwaliteit en service blijken amper te verschillen.

Rose Stoddart uit Bergschenhoek kan het weten. Zij vertrok naar Hongarije om haar gebit te laten repareren. Door langdurige stress begonnen haar tanden één voor één uit te vallen. In Nederland zou de behandeling die zij nodig had meer dan 9000 euro kosten, in Hongarije slechts 2700 euro. Haar gebit is nu hersteld met veertien porseleinen kronen en een brug.

‘Ik ben zo blij dat ik ben gegaan, mijn gebit ziet er echt geweldig uit’
Niet alleen het resultaat is super. De service was vijfsterren. Voor het eerst in mijn leven werd ik door een chauffeur opgehaald van het vliegveld. De kliniek had een appartement voor mij geregeld in het centrum van Boedapest. Na de eerste dag voelde ik me niet zo lekker. De verplegers kwamen soep brengen in het appartement. Dat is toch geweldig”, vertelt Rose opgewekt.

Hongarije en Turkije
Niet alleen Hongarije, maar ook Turkije is een favoriete tandenbestemming. Gerry Larasoms (43) uit Eindhoven vloog naar Antalya voor zes implantaten en een sinuslift. In plaats van 18.000 euro te betalen in Nederland, was ze in Turkije 8800 euro kwijt.

Onbetaalbaar
„In Nederland is zo’n behandeling gewoon onbetaalbaar. Ik heb altijd al last van mijn tanden gehad, een wortelkanaalbehandeling was voor mij dan ook de gewoonste zaak van de wereld. Een Nederlandse tandarts raadde een kunstgebit aan, maar dat wilde ik niet. Een collega van het vervoersbedrijf waar ik werk wees me op de mogelijkheden in Turkije. De spullen zijn daar net zo goed als in Nederland en je bent er lekker een paar dagen uit. Een vakantie en een splinternieuw gebit, wat wil je nog meer?”, aldus Larasoms.

Ook Gerda Mouw (54) uit Apeldoorn is lovend over de tandartsen in Antalya. Bij een zwaar ongeluk liep zij een dubbele kaakfractuur op. Haar tanden achter in het gebit werden verwijderd.

„Ik was altijd doodsbang voor de tandarts. Het was voor mij dan ook echt een stap om iets aan mijn gebit te laten doen. Maar ik ben daar zo lief opgevangen. De eerste sessie duurde bijna vier uur. Ik was kapot, maar zij hebben mij er doorheen gesleept. Met veertien kronen en acht implantaten ben ik weer helemaal compleet”, vertelt de eigenaresse van de cadeauwinkel Uniek in Apeldoorn. „Mijn vriendinnen zijn stinkend jaloers. Ik heb 15.000 euro bespaard, mijn angst overwonnen en een week onder de Turkse zon vertoefd.”

Bron:
De Telegraaf

Lees meer over: Actueel, Tarieven, Thema A-Z
Geld en financieel

Nieuw! Praat en lees mee op het Forum over Vrije Tarieven in 2012

Welke gevolgen heeft vrije prijsvorming? Worden patiënten kronenshoppers? Gaan tandartsen een jarenlang gemiste inflatiecorrectie in hun tarieven verwerken? Op dit forum vindt u meningen, feiten en informatie.

Wat betekent vrije prijsvorming in de praktijk?
Vanaf 1 januari 2012 start het experiment met de vrije tariefvorming. Tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici mogen dan zelf bepalen wat ze voor een behandeling vragen. Klinkt mooi, maar wat betekent het in de praktijk?

Gaan de prijzen omhoog? Of juist omlaag?
Wat is eigenlijk de juiste prijs? En betaalt een patiënt voor een vulling altijd het zelfde bedrag? Of juist niet? En hoe leg je dat dan uit? Moet je nu minder kwalitatieve materialen gaan inkopen tegen lagere kosten? Hoe meet je de kwaliteit van je praktijk? En de servicegraad? Wat houdt service eigenlijk in? Hoe ga je om met patiënten die een kroon bij een collega kopen, hun tanden bij een cosmetisch instituut laten bleken en een vulling door uw eigen praktijk willen laten leggen? Het experiment streeft naar transparantie, maar bestaat transparantie eigenlijk wel? Brengt het nieuwe systeem de collegialiteit onder druk? Wat verwacht men van de beroepsvereniging? Hoe zullen verzekeraars zich gaan opstellen?

Heel veel vragen en vooralsnog heel weinig antwoorden.

Daarom hebben is er nu een forum als centrale plaats waar iedereen kan meepraten en meelezen over alles wat met vrije tariefvorming in de mondzorg te maken heeft. U vindt daar antwoorden, meningen, nieuws en informatie over dit onderwerp.

Klik hier om naar het forum te gaan

Volg ons op Twitter

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
vraagteken - vragen

Welke vragen kunt u zich stellen bij de overgang naar vrije prijsvorming?

Bent u goed voorbereid op vrije prijsvorming? VvAA en de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) hebben in twee Informatiekaarten de gevolgen en mogelijke maatregelen van het driejarig experiment ‘vrije prijsvorming in de mondzorg’ inzichtelijk gemaakt voor tandarts en patiënt.

Bekijk hier de kaart Gevolgen vrije prijsvorming

Bekijk hier de kaart Vragen vrije prijsvorming

Informatiekaarten
Per 1 januari 2012 zijn er geen wettelijke maximumtarieven meer en worden verdergaande eisen gesteld aan transparantie van prijs, kwaliteit en prestatie. Dit kan gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering, strategie en concurrentiepositie van tandartsen en hun relatie met de patiënt. De Informatiekaarten helpen tandartsen om keuzes maken over te nemen maatregelen in hun praktijk.
VvAA en ANT hebben alle aandachtsgebieden omtrent vrije prijsvorming verkend en geanalyseerd. De Informatiekaarten geven gestructureerd weer waar een tandarts, mondhygiënist, tandprotheticus of orthodontist mee te maken krijgt bij de invoering van vrije prijsvorming in de mondzorg. De eerste Informatiekaart toont de gevolgen voor zowel de patiënt als de tandarts op het gebied van informatie, relatie tandarts-patiënt, strategie, concurrentie, keuzevrijheid, bedrijfsvoering en financiën. De tweede Informatiekaart (beschikbaar medio september) is een checklist die de tandarts helpt de juiste maatregelen te nemen in zijn praktijk. Deze kaart is ook een goede leidraad voor het informeren van patiënten.

Argumentenfabriek
De kaarten van VvAA en ANT zijn tot stand gekomen onder begeleiding van de Argumentenfabriek. De Argumentenfabriek is een onafhankelijk analysebedrijf dat organisaties helpt bij het inzichtelijk maken van complexe problemen door het visualiseren van informatie. Hiervoor maakt De Argumentenfabriek kaarten en filmpjes.

Bron:
VVAA

Lees meer over: Ondernemen, Tarieven, Thema A-Z
kronen

Patiënten stellen behandeling voor kronen, bruggen en implantaten uit

Door hoge tandartskosten en magere verzekeringen laten mensen steeds vaker de behandelingen voor kronen, bruggen en implantaten schieten.

Dat meldt de branchevereniging van tandtechnici (VLHT). Een ingreep met meerdere implantaten of kronen kost al gauw duizenden euro’s. Zorgverzekeraars herkennen de geluiden.

„De behandelingen met kronen en bruggen zijn zeer conjunctuurgevoelig”, erkent zorgverzekeraar Uvit (o.a. Univé en VGZ). „In mindere tijden kiezen mensen er voor een dergelijke behandeling uit te stellen”, aldus een woordvoerder.

„Het aantal porseleinen en gouden kronen dat wordt besteld, wordt steeds minder. Mensen hebben er geen geld voor”, aldus Wolter Jagt van de VLHT.

Bron:
De Telegraaf

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
IGZ handhaving Tandartspraktijk Braga opgeheven

Consumentenbond: NZa conceptlijst beschrijving behandelingen is een verbetering

De conceptlijst met beschrijvingen van tandartsbehandelingen die de door Nederlandse Zorg autoriteit (NZa) is gepubliceerd is een verbetering ten opzichte van de oude lijst. De codes en beschrijvingen op de tandartsrekening zijn begrijpelijker en er is meer aandacht voor preventie. Wel plaatst de Consumentenbond kanttekeningen bij de duidelijkheid in de toelichting.

Kanttekeningen
Zo wordt er in de omschrijvingen geen verschil gemaakt tussen een 1, 2, 3, 4 en 5-vlaks vulling. Ook staan er nog steeds onbegrijpelijke woorden voor consumenten in de lijst. Bijvoorbeeld expansieplaat, een plaatje met protrusieveer, headgear, palatinale bar of linguale boog. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De Consumentenbond had dit graag anders gezien en de NZa geadviseerd, maar jammer genoeg is dit niet overgenomen net zo min als onze wens om de lijst op leesniveau B1 te schrijven’.

Begrijpelijke tandartsrekening
De Consumentenbond is samen met onder andere NMT en ZN, bezig met het opstellen van een uniforme en beter begrijpelijke tandartsrekening. De moeilijkheid is dat de toelichtingen van de prestaties vaak zo lang zijn dat op de rekening de korte omschrijving moet worden gebruikt, helaas is die dan te kort door de bocht. Een goede website met een heldere informatie is daarom van belang voor elke tandartspraktijk.

Bron:
Consumentenbond

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
belastingtarieven

Tandartsen informeren slecht over tarieven

Tandartsen schieten nog schromelijk tekort met het geven van informatie over de tarieven van hun behandelingen. Uit een steekproef van de NOS op de websites van 100 tandartspraktijken blijkt dat driekwart geen informatie biedt. Slechts één tandarts publiceert een tarievenlijst op zijn site.

Websites
In het Radio 1 Journaal van 20 juni zei voorzitter Rob Barnasconi van beroepsvereniging NMT, dat alle prijsinformatie nu al goed beschikbaar is op de sites van de tandartspraktijken.

De NOS bekeek daarop 100 websites (de eerste 100 google-resultaten van het zoekwoord ’tandartspraktijk’) en stelt vast dat slechts op de site van één tandartspraktijk een overzicht van de tarieven te vinden is. Eén andere praktijk linkt soepel door naar de pagina met tariefcodes op de site alleoverhetgebit.nl.

Prijslijst
Bij alle andere tandartspraktijken was het niet tot slecht geregeld: 54 van de 100 onderzochte sites bieden geen enkele informatie over de tarieven. Zestien sites verwijzen met een link naar pagina’s waarop de bezoeker evenmin iets wijzer wordt.

Op 24 sites wordt de mogelijkheid geboden de Tariefbeschikking 2011 van de Nederlandse Zorg Autoriteit te downloaden. De Tariefbeschikking is een document van 57 pagina’s, bedoeld voor de beroepsgroep en de zorgverzekeraars. Andere praktijken linken naar de oude tarieven van vorig jaar, eentje zelfs naar de prijslijst van 2007. Bij weer een ander is de tarievenlijst van de NMT te downloaden.

Excuses
In een reactie op de bevindingen zei NMT-voorzitter Barnasconi in het Radio 1 Journaal dat zijn opmerkingen van vorige week bedoeld waren voor de situatie na 1 januari aanstaande. Als de indruk is gewekt dat het nu al helemaal transparant is, excuseert hij zich daarvoor.

Bron:
NOS.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Checklijst

NZa maakt nieuwe prestatiebeschrijvingen mondzorg bekend

Iedereen die bij de tandarts is geweest, kan straks op de rekening in heldere taal zien wat hij betaalt voor welke behandeling. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft een conceptlijst met nieuwe prestatiebeschrijvingen gepubliceerd, waar tandartsen in 2012 mee gaan werken als de prijzen worden vrijgegeven. De codes en beschrijvingen op de tandartsrekening worden hiermee begrijpelijker. De minister van VWS geeft de NZa binnenkort de aanwijzing om de mondzorgmarkt vrij te geven.

Prestatie en beschrijving
In de nieuwe lijst is zoveel mogelijk geprobeerd om in de naam van de prestatie al duidelijk te maken wat de patiënt kan verwachten. Bij iedere prestatie hoort een beschrijving van wat de behandeling inhoudt. Dat maakt het voor consumenten helder wat zij krijgen en voor welke prijs. Bovendien is er in de prestaties meer ruimte voor diagnostiek, preventie en innovatie. De nieuwe prestatielijst is opgesteld in overleg met tandheelkundig adviseurs, marktpartijen, consumentenorganisaties, verzekeraars en wetenschappelijke verenigingen.

Als de minister besluit dat er in 2012 vrije prijzen komen in de mondzorg, kunnen tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici zelf bepalen welk bedrag zij vragen voor een behandeling. Maar consumenten moeten wel kunnen zien wat ze betalen, en waarvoor. Bovendien moeten ze kunnen controleren of het tarief op de rekening klopt. Met de nieuwe prestatiebeschrijvingen wordt dit makkelijker. Daarbij verwacht de NZa ook dat tandartsen voorlichting geven als patiënten vragen hebben over de behandeling en dat ze duidelijk aangeven wat ze bieden tegen welke prijs.

Offerte behandeling boven € 150,-
De NZa publiceert de prestaties nu alvast, zodat iedereen de tijd heeft om voorbereidingen te treffen als er in 2012 vrije prijzen komen. Na het besluit van de minister publiceert de NZa nog nadere regels over transparantie en declaratie en stelt ze de prestatiebeschrijvingen definitief vast. Daarin staat onder andere dat voor iedere behandeling die meer dan € 150,- gaat kosten, een offerte afgegeven moet worden. En de prijslijst die tandartsen hanteren moet in de praktijk en op de praktijkwebsite zichtbaar zijn.

Bron:

Download
Uitgangspunten opstellen prestatiebeschrijvingen mondzorg

Conceptlijst prestatiebeschrijvingen mondzorg

Bron:
NZA

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
politiek

Tweede Kamer akkoord met experiment vrije prijsvorming

Op 1 juli ging de meerderheid van de Tweede Kamer akkoord met de start van een experiment met vrije prijsvorming in de mondzorg per 1 januari 2012.

De vrije prijsvorming in de mondzorg treft vier beroepsgroepen in de eerstelijns mondzorg: tandartsen, mondhygiënisten, orthodontisten en tandprothetici. Er zijn wel voorwaarden aan gesteld:

  1. Informatie consumenten
    Consumenten hebben behoefte aan informatie over o.a. prijzen van behandelingen, vergelijkingen van prijzen en behandelmethoden, de tijdsduur en effecten van tandheelkundige behandelingen, deskundigheid van de behandelaar en een overzichtelijke rekening. Deze informatie is beschikbaar op een patiëntenwebsite en op de individuele praktijkwebsites.
  2. Etalage informatie per praktijk
    Etalage informatie per praktijk (feitelijke informatie over de organisatie en faciliteiten van de praktijk), conform de lijst zoals deze is opgesteld binnen het traject Zichtbare Zorg, is voor consumenten per praktijk toegankelijk via een praktijkwebsite danwel in foldermateriaal over de praktijk.
  3. Kwaliteitsinformatie
    Kwaliteitsinformatie staat ter beschikking.
  4. Prestatielijst
    Een prestatielijst is beschikbaar, waar tandheelkundige behandelingen op voor consumenten begrijpelijke taal worden weergegeven. Deze wordt daadwerkelijk gehanteerd voor het declareren van verrichtingen.
  5. Prijslijst
    Per praktijk zal op basis van de prestatielijst een prijslijst worden opgesteld welke op de praktijkwebsite en in de praktijk zelf duidelijk zichtbaar is. De NZa zal hierop toezien.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Interview BNR met Mieke Bakker en Menke Smit over een gezond gebit op latere leeftijd

Interview NMT voorzitter over vrije prijzen

Tandartsen mogen per 1 januari zelf hun tarieven bepalen. Patiënten kunnen op basis van de tarieven en de prestaties van de tandartsen zelf beoordelen naar welke tandarts zij gaan. Rob Barnasconi, voorzitter van de Nederlandse Maatschappij ter Bevordering van de Tandheelkunde, vertelt.

 

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Tijd - geld

NPCF: Stel experiment vrije tandartsprijzen uit

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) wil voorkomen dat minister Schippers al op 1 januari 2012 start met een driejarig experiment waarbij tandartsen zelf hun prijzen mogen bepalen. NPCF-directeur Wilna Wind: ‘De patiënt beschikt voor 1 januari 2012 zeker niet over de informatie die hij nodig heeft om de kwaliteit van zijn tandarts te beoordelen. De invoer van vrije prijzen komt een jaar te vroeg.’

Keuze-informatie ontbreekt
Tandartsen werken er samen met onder meer de NPCF aan om van alle tandartspraktijken in Nederland in kaart te brengen hoe ze scoren op zaken als hygiëne, het aantal patiënten met cariës (gaatjes), en de levensduur van kronen. Die gegevens moeten worden verwerkt tot informatie op grond waarvan patiënten de kwaliteit kunnen beoordelen. Op z’n vroegst in 2013 is het mogelijk om online na te gaan hoe een tandarts op die kwaliteitsaspecten scoort. Wilna Wind: ‘Patiënten hebben deze informatie nodig om hun keuze voor een tandarts te kunnen baseren op de beste prijs-kwaliteitverhouding. Zonder deze informatie gaat het systeem van vrije prijzen niet werken’.

Resultaten meldactie
De huidige tandartsenzorg laat te wensen over. Uit een recente NPCF-meldactie blijkt dat tandartsen hun patiënten onvoldoende informeren over behandelingen en prijzen.

  • Meer dan de helft van de 2200 respondenten krijgt bij een vervolgbehandeling geen plan met de verschillende behandelmogelijkheden en een prijsopgave.
  • De voorlichting over de mogelijke bijwerkingen van een verdoving laat te wensen over. Het merendeel van de respondenten (53%) wordt hierover niet geïnformeerd.
  • Hetzelfde geldt voor het gebruik van geneesmiddelen of het informeren naar de gezondheidstoestand van de patiënt. Slechts een derde van de respondenten geeft aan dat er bij de controle of behandeling wordt gevraagd naar de gezondheid en eventueel gebruik van geneesmiddelen.

De NPCF vindt dat de tandartsen op deze punten heel snel moeten verbeteren. ‘Mensen melden dat ze onaangenaam werden verrast met torenhoge rekeningen of dat ze heftige ingrepen kregen waar ze vooraf onvoldoende over werden geïnformeerd. Als we straks een systeem hebben van vrije prijzen mogen we van tandartsen verwachten dat ze de patiënt beter gaan informeren, vooral over verschillende behandelmogelijkheden en de kosten daarvan.’ zegt Wind.

Brief aan de minister
De NPCF dringt er in een brief aan de Vaste Kamercommissie VWS op aan om een jaar te wachten met het invoeren van het experiment met vrije prijzen. Uitstel draagt volgens de NPCF bij aan de motivatie van tandartsen om nu serieus aan de slag te gaan maken met het beschikbaar stellen van kwaliteitsinformatie voor de patiënt.

De NPCF heeft inmiddels weten te voorkomen dat het experiment vijf jaar gaat duren. Twee jaar vindt de NPCF lang genoeg en het houdt bij de tandartsen de druk op de ketel om verbeteringen door te voeren en informatie met de patiënt te delen. Als na twee jaar onvoldoende voortgang is bereikt, moet het mogelijk zijn om weer terug te vallen op het huidige systeem met maximumprijzen.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld

Vrije prijsvorming definitief per 1 januari 2012

Gisteren heeft minister Schippers van VWS de Tweede Kamer geïnformeerd dat zij besloten heeft het experiment vrije prijsvorming in de mondzorg per 1 januari 2012 in te voeren.

Looptijd 3 jaar
Het experiment heeft een looptijd van 3 jaar met een mogelijke verlening van nog eens 2 jaar en richt zich op alle beroepsbeoefenaren in de mondzorg. De minister behoudt zich het recht voor om het experiment voortijdig te kunnen beëindigen, maar geeft aan op dit moment niet precies te kunnen duiden wanneer het omslagmoment is bereikt waarop ingrijpen noodzakelijk wordt.

Extra capaciteit IGZ
De Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA) en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) krijgen in dit experiment de toezicht- en handhavingstaken, waarbij voor de IGZ extra capaciteit gerealiseerd zal gaan worden.

Geen verhoging numerus fixus tandheelkunde
De numerus fixus voor de studie tandheelkunde zal niet verhoogd worden.

Bron:
Rijksoverheid.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
orthodontist - Beugel

Verlaging orthodontietarieven van start: 32% in 2 stappen

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) verlaagt op 1 juli 2011 de orthodontietarieven. De prijzen gaan dan met 16% omlaag. Ook worden vanaf 1 juli de orthodontietarieven gelijkgetrokken voor tandartsen en orthodontisten. De tweede tariefsverlaging van 16% volgt in juli 2012.

Verlaging in stappen
De NZa heeft gekozen voor een stapsgewijze verlaging om de tijd te hebben om samen met partijen tot een oplossing te komen voor speciale patiëntencategorieën, zoals mensen met autisme of het syndroom van Down. Die patiënten vragen meer tijd van de tandarts en orthodontist, zonder dat daar een extra financiële vergoeding tegenover staat. Bij verlaging ineens bestaat het risico dat deze mensen niet meer de aandacht krijgen die ze nodig hebben of niet behandeld worden. Door de verlaging in stappen krijgen tandartsen en orthodontisten daarnaast de ruimte om hun bedrijfsvoering aan te passen.

NZa gaat effecten meten
Aanvankelijk was het plan om de verlaging per 2011 in te voeren, maar de NZa wilde eerst het onderzoek naar de gevolgen voor de toegankelijkheid van orthodontie bij tariefsverlaging afronden. Door een gerechtelijke procedure had de NZa die gegevens nog niet. Uit het nu afgeronde onderzoek blijkt dat de toegankelijkheid geborgd blijft. Hoe dit in de werkelijkheid uitpakt is pas zichtbaar na de tariefsverlaging. Op advies van consumentenorganisaties, verzekeraars en koepels van tandartsen gaat de NZa de werkelijke effecten op de toegankelijkheid van orthodontie meten.

Tarieven tandartsen en orthodontisten gelijk
De NZa vindt dat het niet moet uitmaken wie een orthodontiebehandeling uitvoert en maakt daarom de tarieven voor tandartsen en orthodontisten vanaf 1 juli gelijk. Nu mag een tandarts voor het plaatsen van een beugel nog een hoger tarief rekenen dan een orthodontist. Het verschil in tarief was ongeveer 3%. De functionele tarieven zijn gebaseerd op de orthodontist, die de meest specifiek opgeleide aanbieder is in het vakgebied orthodontie.

Bij vrije prijzen geen tweede verlaging tarieven
Als de minister van VWS na de zomer besluit om vrije prijzen in te voeren in de mondzorg vanaf 2012, dan zal de NZa de tweede stap van de verlaging niet invoeren. Bij vrije prijzen kunnen consumenten en verzekeraars zelf onderhanden over de prijs van een behandeling.

Innovatieve behandeling: Elektronische chip
De NZa heeft deze week ook een tarief vastgesteld voor een elektronische chip. Vanaf 1 juli is het mogelijk om bij de tandarts via een elektronische chip te laten bijhouden hoe vaak en hoe lang een beugel is gedragen. Hierdoor krijgen beugeldragers en hun ouders inzicht in hun therapietrouw en kan uiteindelijk de kwaliteit van zorg verbeteren en de behandelduur afnemen.

Bron:
NZa

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
antbiotica

Marktwerking apothekers leidt tot duurdere medicijnen

Invoering van vrije prijzen voor geneesmiddelen per 2012 zonder daaraan voorwaarden te verbinden, zal leiden tot prijsstijgingen. Dat blijkt uit onderzoek van de Boston Consulting Group (BCG) in opdracht van Zorgverzekeraars Nederland.

Vrije prijzen geneesmiddelen en farmaceutische zorg
Het ministerie van VWS wil vanaf 1 januari 2012 vrije prijzen invoeren voor geneesmiddelen en farmaceutische zorg. ZN is daar voorstander van maar pleit voor een geleidelijke invoering. Uit het onderzoek van BCG blijkt dat het onvoorwaardelijk invoeren van vrije prijzen na vijf jaar kan leiden tot een kostenstijging van 170 miljoen à 200 miljoen euro.

Onvoldoende concurrentie
Oorzaak van de te verwachten prijsstijgingen is dat in grote delen van het land de concurrentie tussen apothekers onvoldoende is. Volgens BCG is er slechts in veertig procent van de Nederlandse markt voldoende concurrentie om met vrije prijzen te werken. Vooral in plattelandsgebieden is er vaak maar één apotheek of zorgt een apotheekhoudende huisarts voor de geneesmiddelenvoorziening.

Geleidelijke liberalisering
ZN pleit voor een geleidelijke liberalisering van de prijzen. Zo zou er in ieder geval nog een maximumtarief moeten blijven gelden voor de geneesmiddelenkosten. Dat voorkomt dat er gestage prijsstijgingen ontstaan.

Bron:
Zorgvisie.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Rekening

Minister VWS beslist in juni over vrije prijsvorming

Minister Schippers van VWS deelde in het Algemeen Overleg van de Vaste Kamercommissie van VWS mee dat zij de Tweede Kamer in juni een brief stuurt met haar besluit over de invoering van vrije prijsvorming in de mondzorg en antwoord op gestelde vragen.

De minister overweegt een experiment. Zij gaf in het overleg aan dat de sector ‘goed op streek’ is met het inzichtelijk maken van prijs en kwaliteit. Daarbij noemde zij de NMT expliciet. Afgelopen weken voerde de NMT gesprekken met diverse Kamerleden en fractiemedewerkers die betrokken waren bij het overleg met de minister.

Op donderdag 14 april vond in de Tweede Kamer een Algemeen Overleg van de Vaste Kamercommissie van VWS plaats. Tijdens dit zogeheten Algemeen Overleg werd uitgebreid gesproken over de voorwaarden waaronder een experiment voor vrije prijsvorming in de mondzorg kan plaatsvinden. Deze voorwaarden gaan vooral over transparantie op het gebied van kwaliteit en prijs. Het wachten is nu op de toegezegde brief die vervolgens door de Tweede Kamer (schriftelijk of mondeling) behandeld wordt.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
goed, slecht, vinger, wijzen

Consumentenbond: zonder kwaliteitsgegevens geen vrije tarieven mondzorg

Zolang consumenten niet weten wat de kwaliteit van bijvoorbeeld orthodontisten, tandartsen en mondhygiënisten is, is de Consumentenbond tegen vrije tarieven in de mondzorg.

De minister is voornemens om de mondzorgtarieven – onder een aantal voorwaarden – per 1 januari 2012 vrij te geven voor de branche. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Een belangrijke voorwaarde voor een goed functionerende markt is dat consumenten een goede prijs/kwaliteit afweging kunnen maken en of ze een rechtvaardige prijs voor behandelingen betalen’. Het is de CB duidelijk dat consumenten deze gegevens voor het einde van het jaar nog niet kunnen hebben.

Onzekerheden
De Consumentenbond wil ook graag dat er meer mondzorgverleners komen. Dit kan door bijvoorbeeld de capaciteitseisen te verruimen of de numerus fixus af te schaffen. Ook is de CB er niet van overtuigd dat verzekeraars en mondzorgverleners goede afspraken met elkaar zullen maken over prijs en kwaliteit. Daarnaast is de rechtspositie van consumenten niet goed: er moeten nog algemene voorwaarden voor consumenten en de branche komen en het moet makkelijker worden om te klagen bij onjuiste bejegening of behandeling.

Bron:
Consumentenbond

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Tarieven

NZA: Toegankelijkheid zorg niet in gevaar bij gelijke tarieven orthodontie

De toegankelijkheid van orthodontische zorg komt niet in gevaar als er gelijke tarieven voor orthodontie komen. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Significant voor de Nederlandse Zorgautoriteit naar de effecten naar effecten voor consumenten bij verlaging van de orthodontietarieven. Nu rekenen tandartsen en orthodontisten nog verschillende tarieven. De onderzoeksresultaten liggen nu voor aan het veld. Naar verwachting neemt de NZa eind mei een definitief besluit over gelijke tarieven.

Op dit moment zit er verschil in het tarief dat een tandarts kan rekenen voor het plaatsen van een beugel (het D-tarief) en dat wat een orthodontist voor dezelfde behandeling kan rekenen (het O-tarief), gemiddeld 2,77%. De NZa vindt dat het niet moet uitmaken wie de behandeling uitvoert en wil daarom de tarieven voor tandartsen en orthodontisten gelijk maken. Een verlaging per 1 januari 2011 werd uitgesteld omdat er nog extra gegevens nodig waren. Die zijn nu via een gerechtelijke procedure verkregen.

Gelijke tarieven
De NZa liet verschillende onderzoeken uitvoeren naar de mogelijke effecten van het invoeren van gelijke tarieven. De onderzoekers concluderen dat het niet aannemelijk is dat de tandheelkundige zorg in gevaar komt bij het invoeren van gelijke tarieven en een tariefsverlaging. Tandartsen kunnen wel overwegen te stoppen met orthodontische zorg, maar dan blijven er in de omgeving voldoende praktijken over die deze zorg wel leveren.

De resultaten van het onderzoek worden nu besproken met koepels van tandartsen, verzekeraars en consumentenorganisaties. Zij mogen vervolgens hun advies uitbrengen aan de Raad van Bestuur van de NZa. Die neemt eind mei een definitief besluit.

Vrije prijzen mondzorg
Los van het besluit over functionele bekostiging is de minister van VWS van plan om in 2012 vrije prijzen in te voeren in de mondzorg, inclusief orthodontie. Op dit moment bekijkt zij of aan de randvoorwaarden is voldaan die de NZa in 2008 gesteld heeft aan de invoering van vrije prijzen. Een belangrijke randvoorwaarde is het openbaar maken van kwaliteitsinformatie en prijsinformatie, zodat consumenten goed tandartsen en orthodontisten met elkaar kunnen vergelijken. Naar verwachting neemt de minister in mei een definitief besluit of de tarieven worden vrijgegeven.

Bron:
NZA

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld

NPCF: Tandarts straks onbetaalbaar

Patiëntenvereniging NCPF is bang dat een bezoek aan de tandarts volgend jaar onbetaalbaar wordt. Als het aan het kabinet ligt, mogen tandartsen vanaf 1 januari zelf de tarieven bepalen voor vullingen en andere behandelingen, staat in het AD.

Effecten
Het kabinet denkt dat de concurrentie daardoor zal toenemen en de prijzen zullen dalen, maar de NCPF verwacht het tegenovergestelde. Daarnaast is er in sommige regio’s een tekort aan tandartsen, waardoor patiënten niks te kiezen hebben.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z