Nieuw: Beter Poetsen app voor rapportage en voorlichting

Rapportage op basis van de door de wet bepaalde ‘functionele zelfstandigheid’ is een hele klus voor mondhygiënisten. Wanneer doe je het goed? Mondhygiënist Tiffany Claus ontwikkelde de Beter Poetsen app waarmee de mondhygiënist de anamnese en zorgrichting om kan zetten in volledige dossierverslaglegging, rapportage en voorlichting voor patiënt en tandarts.

Een interview

Na Beter Poetsen weer een nieuwe uitdaging voor jou, Tiffany?
“Ja, stilzitten lukt me toch niet. Naast het opzetten van Stichting Goed Gebekt, met drie fanatieke collega’s en het lanceren van tandvleescijfer.nl zat deze app al een tijd in de planning. Mijn hersenen gaan altijd op volle toeren door. In mijn magazine Beter Poetsen had ik al een papieren (verkorte) versie gemaakt als voorbereiding van deze app maar nu is hij dan toch bijna beschikbaar.”

Wat is de drijfveer achter de Beter Poetsen app?
“Rapportage op zich, op basis van de door de wet bepaalde ‘functionele zelfstandigheid mondhygiënist’ is een hele klus voor de mondhygiënist. Wanneer doe je het namelijk goed? En de rapportage lijkt in bijna alle gevallen eenzijdig te zijn terwijl ook de mondhygiënist behoefte heeft aan volledige informatie. Deze app lijkt een stap in de goede richting te zijn. Het verzamelt tijdens behandeltijd zeer nuttige gegevens voor samenwerking op basis van anamnese en bepaling van zorgrichting en vormt deze gegevens in een verslag voor de patiënt/klant ent tandarts. Ook kunnen digitale informatiefolders meteen worden toegevoegd zodat de klant altijd voldoende voorgelicht wordt. Met de app is de patiënt ook zelf op de hoogte van zijn patiëntendossier en kan hij dit delen met zorgverleners die hij bezoekt. De 25 digitale folders zijn ontwikkeld op basis van het Beter Poetsen magazine. Ik ben ontzettend blij met de samenwerking met Louise Witteman, schrijver van het boek Voeding en mondgezondheid. Zij heeft meegewerkt aan het digitale foldermateriaal over voeding. De De app biedt de klant de mogelijkheid om zelf actief mee te denken over welke zorg hij wil ontvangen.”

Je zet met jouw app de patiënt heel bewust centraal in de rapportage. Waarom?
“Omdat ik denk dat achter de rug van de patiënt om rapporteren van de gegevens niet altijd leidt tot een betere relatie tussen tandarts en mondhygiënist. Door de patiënt centraal te plaatsen en hem te betrekken in het gehele rapportageproces, krijg je een betere samenwerking tussen zorgverleners. Je wordt op deze manier allemaal subtiel gedwongen ook daadwerkelijk wat te doen met de informatie die voorhanden is. De tijd van 100 standaard rapportages in de week versturen naar een collega tandarts is voorbij. Als ik rapporteer wil ik dat de rapportage gelezen wordt. En als ik er 99 stuur die standaard informatie bevatten en er 1 interessante is, weet ik bijna zeker dat deze niet gelezen wordt voor de volgende zitting bij de tandarts. Door de anamnese in de verslaglegging te betrekken, en deze aan de stoel zelf door de patiënt in te laten vullen, kun je veel informatie vergaren die ook interessant is voor een tandarts. Op deze manier kunnen wij tandartsen van dienst zijn door tijd en moeite te steken in goede voorlichting en het mee zoeken naar een behandelrichting.”

In de app vraag je de patiënt een behandelrichting te kiezen. Waarom?
“Mondhygiënisten willen het stellen van diagnoses en behandelplanning niet overnemen van tandartsen maar we kunnen, met ons kennisniveau, zeker een interessante aanvulling zijn op de behandelplanning van de tandarts. Het zoeken van een behandelrichting is daarvoor uitermate geschikt voor ons beroep.

Mondhygiënisten hebben vaak zeer goede communicatieve vaardigheden en een vertrouwensband met hun patiënten. Wij zijn toegankelijker in het beantwoorden van vragen die de klant vaak niet aan de tandarts wil of durft te vragen. Wij hebben de kracht om op een eenvoudige manier dingen uit te leggen. Ook hebben wij, in veel gevallen van vrije vestiging, absoluut geen financiële voordelen bij het bespreken van verschillende voorzieningen in de mond. De klant weet dat en neemt daarom onze mening zeer serieus. Dit maakt ons, op professionele basis, een heel toegankelijke beroepsgroep. Je kunt ons dingen vragen en met ons dingen overleggen zonder dat we er direct geld aan verdienen, dit vinden patiënten ontzettend prettig. Het is jammer dat veel tandartsen deze kracht niet gebruiken. Je kunt in de praktijk wel tien preventieassistentes hebben die jou mening als tandarts ventileren, maar het onafhankelijk advies van een preventieve mondzorgprofessional als een mondhygiënist is een geweldige aanvulling voor de praktijk. Gelukkig weten tegenwoordig ook veel tandartsen ons daarom ook wel te vinden. Ik merk in de praktijk dat deze ontwikkeling duidelijk gaande is en ik hoop door middel van deze app de patiënt informatie duidelijker, gestructureerde en toegankelijker te maken.”

Wanneer is de app te downloaden?
“De Beter Poetsen app is over enkele weken verkrijgbaar voor Android in Google Play. Je kunt hem voor een heel schappelijke bedrag downloaden en direct gebruiken. Heel kort uitgelegd: de patiënt vult het eerste deel in op de tablet in de wachtkamer of behandelstoel samen met de mondhygiënist. Het verslagleggingsdeel – op basis van SOEP rapportage, goedgekeurd voor dossierverslaglegging – vul je aan de stoel in. Hierbij komen DPSI, bloedingsscore, plakscore ect aan bod. Je kunt aangeven welke van de 25 digitale voorlichtingsfolders je als link wilt toevoegen aan de verslaglegging aan je patiënt. Zo heeft hij thuis nog wat achtergrond informatie. De folders worden telkens geüpdate, in samenwerking met Louise Witteman, zodat ze altijd actueel zijn. De Beter Poetsen app vormt een pdf, die je per mail, direct aan de stoel kunt doorsturen aan de tandarts, huisarts, specialist en natuurlijk de patiënt zelf. In de app zijn dus de volledige anamnese, de zorgrichting, de verslaglegging en de voorlichtingsonderwerpen verzameld.”

Tiffany Claus is heeft een zelfstandige mondhygiënepraktijk in Uden en Oss. Ook begeleid zij het tandheelkundige team van Brabantzorg, verpleeghuis locatie ‘de Nieuwe Hoeven, Schaijk’.

Lees meer over: Kennis, Patiëntendossier