Het boek Beter poetsen: Tiffany Claus wil kennis delen

De Brabantse mondhygiëniste Tiffany Claus schreef het boek ‘Beter poetsen’ voor iedere bezoeker van tandarts en mondhygiënist. Ze wil klanten aanzetten tot nadenken en tot actie “want zelfzorg is de goedkoopste zorg die er is.”



“Als de kennis niet voldoende gedeeld wordt, zorgt dit voor een onevenwichtige relatie tussen zorgverlener en klant.” Dit is een van de wijze zinnen uit de mond van Tiffany Claus. Je zou zeggen dat ze met drie praktijklocaties in Noord-Brabant en een evenveel aan kinderen druk genoeg zou zijn. Maar Tiffany heeft nou eenmaal een onuitwisbare drive om tandheelkundig Nederland en de zorgconsument op één lijn te krijgen. “Mijn grootste passie is het motiveren van mensen om zelf interesse te ontwikkelen in hun mondgezondheid. Ik zie graag dat mensen zich ontwikkelen van ‘patiënt’ naar klant. Klanten die zelf zorgrichtingen kiezen en deze kunnen communiceren met hun zorgverlener.”

Uden, Oss en Schaijk
Tiffany Claus studeerde in 1998 af aan de opleiding Mondhygiëne in Nijmegen. Ze heeft bijna alle kanten van het vak al gezien. Ze heeft ervaring als mondhygiënist in de algemene tandheelkundige praktijk, orthodontie, parodontologie, implantologie, het ziekenhuis, gehandicaptenzorg en ouderenzorg. Sinds 2001 is ze eigenaar van een zelfstandige solopraktijk met locaties in Uden en Oss en sinds kort in verpleeghuis de Nieuwe Hoeven in Schaijk. Daarnaast behandelt ze ook sportpaarden als gecertificeerd Gebitsverzorger Paard.”

Visueel aansprekend boek
Tiffany heeft vele talenten, maar ook uitdagingen nodig. Ze is goed in het observeren en overzien van processen. “Zelfstandig ondernemerschap is een leuke uitdaging geweest. Ik hou van organiseren en plannen. Daarnaast heb ik de 2-jarige opleiding gevolgd voor gebitsverzorger paard in Deurne. Ik behandel dan ook regelmatig sportpaarden. Ook in dit vakgebied vind ik het voorlichten van paardeneigenaren de leukste kant. Het laatste jaar heb ik me vastgebeten in mijn boek Beter poetsen, dé gebruiksaanwijzing voor een gezonde mond.” Knap als je je bedenkt dat Tiffany dyslectisch is. “Het is een enorme klus en project geworden waar het hele gezin aan heeft bijgedragen. Ik wilde een ‘visueel aansprekend boek’ maken.” Haar dochter Sterre is fotomodel, en zo doende kreeg het boek een glossy uitstraling met allerlei sprekende en hippe foto’s.

Preventie is belangrijk
Waarom moest het boek Beter poetsen er komen?
“Het idee voor de gebruiksaanwijzing voor de gezonde mond, is ontstaan omdat ik een praktisch mens ben en denk dat klanten de juiste informatie verdienen. Zelf ben ik ervan overtuigd dat preventie van problemen het belangrijkste is. Het voorkomt namelijk pijnklachten en zorgt voor kostenbeheersing in de zorg. Daarom wil ik mensen bewust maken van de dingen die ze zelf kunnen doen in plaats van alle ‘verwachtingen’ alleen neer te leggen naast zichzelf en op het bordje van de zorgverlener. Zelf nadenken, zelf onderzoeken en ook zelf kiezen en verantwoordelijkheid nemen voor hun mond!”

Goedkoopste zorg is zelfzorg
Wat kunnen we verwachten van het boek?
“Het boek is voor jong en oud in begrijpelijke taak. In het boek Beter poetsen ben ik alle basisinformatie en menukaart van de tandheelkunde gaan bundelen in een goed vormgegeven boek. Het geeft niet alleen informatie, maar zet ook aan tot denken en actie. Ik denk dat namelijk de goedkoopste zorg, zelfzorg is.” Daarnaast willen klanten vaak andere informatie hebben dan dat wij in gedachten hebben. Met het boek probeer ik daar verandering in te brengen. Het boek combineert de nodige basisinformatie met de informatie die de klant graag wil lezen.

Uit de App store
Nog meer?
“Jawel… voor actuele informatie kan er gebruikgemaakt worden van een Layar App. Augmented Reality combineert drukwerk met digitale media. Daarom gebruik ik de Layar App. Deze App (gratis verkrijgbaar in de App store of Google play) haalt de actuele informatie naar boven, deze info wordt telkens online aangepast. Op deze manier blijft het boek altijd actueel. De informatie varieert van tandheelkundige tarieven, informatie over tandheelkundige beroepsverenigingen, kwaliteitsregister. Maar ook mondhygiëne instructiefilmpjes, het Basis fluoride advies, antwoorden op ‘veelgestelde vragen’ en social media. Op deze manier kan ik klanten langdurig voorzien van actuele informatie. Overigens is de informatie ook beschikbaar via de website www.beterpoetsen.nl

Van controle naar consult
Het boek is online verkrijgbaar. Wachtkamerexemplaren zijn te bestellen op www.beterpoetsen.nl Als u hier de kortingscode MONDZORG gebruikt krijgt u 5 euro korting. U betaalt dan 10 euro voor het boek. Wegens overweldigend succes zijn er helaas geen gratis wachtkamerexemplaren meer beschikbaar. 

Er is ook een mogelijkheid voor zorgverleners om het boek in hun praktijk voordelig te verkopen aan hun klanten. “Ik denk dat goede zorgverleners de klant alle informatie bieden die voorhanden is. Zij geven de klant daarna de ruimte om zelf hun keuzes te maken. Dit boek kan dus ook zorgverleners helpen hun klanten volledig te informeren. Op deze manier kan een klant met gerichte vragen naar de zorgverlener. Ze ontwikkelen grip op hun mondzorg. Ik hoop een bewustwording te bewerkstelligen zodat ze die kroon niet ‘moeten’ van de tandarts, maar dat ze hem willen hebben! Dit geeft een hele andere (financiële) lading aan een behandeling. Klanten gaan dan niet meer naar de ‘halfjaarlijkse controle’ maar naar een consult!”

Dynamisch proces
Wat wordt je volgende uitdaging?
“Ik zou het een uitdaging vinden om alle tandheelkundige beroepen meer op een lijn te krijgen. We bekijken allemaal de klant vanuit een ander perspectief en daar hoort wederzijdse waardering bij. Vanuit mijn beroep bekeken, als mondhygiënist, ben ik geen tandarts en heb ook geen ambitie om dat te zijn of een tandarts light te worden. De verschuivingen binnen het tandheelkundige team vormt een dynamisch proces waarin iedereen zijn plek moet zien te vinden omdat de taken niet meer volledig afgebakend zullen zijn.”

Proces van zelfreflectie
Wat zouden je collega’s kunnen doen?
“Het is goed als er een proces van zelfreflectie komt waarin we weten wat onze beperkingen in behandelingen zijn, maar ook onze sterke kanten kunnen profileren. We moeten dit eerlijk delen met de klant. In het boek Beter poetsen heb ik daar vast een aanzet tot gegeven door de beschrijving van de tandheelkundige beroepen. Kwaliteit komt in verschillende vormen. Geef klanten voldoende informatie en wij hoeven dit zelf niet meer te reguleren. Klanten kunnen heel goed zelf beslissingen nemen door wie ze behandeld willen worden. Voorlichting, dat is kwaliteitsverbetering naar de klant!”


Tiffany Claus

Interview door Lieneke Steverink-Jorna voor dental INFO. 


Mail & Win: Maak kans op het boek Beter poetsen
Maak nu kans op het boek Beter poetsen. Wilt u meedingen? Stuur een e-mail met uw naam, functie, praktijknaam en adres naar info@dentalinfo.nl vóór 6 januari a.s. Onder de inzenders worden 2 boeken verloot. De winnaars ontvangen het boek per post. Vanaf 6 januari worden de winnaars ook vermeld op dental INFO.





Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *