Henry Schein sluit zich aan bij het ‘Business ambition for 1.5⁰C’-initiatief

Henry Schein sluit zich aan bij het 'Business ambition for 1.5⁰C’-initiatief

Vandaag heeft Henry Schein bekendgemaakt dat het het Science Based Targets-initiatief (SBTi) Business Ambition for 1.5⁰C heeft ondertekend, waarbij het zich verbindt tot het vastleggen van een wetenschappelijk onderbouwde langetermijndoelstelling voor het terugdringen van de CO2-uitstoot, om zo tegen 2050 tot een nettonuluitstoot te komen.

Henry Schein, Inc. (Nasdaq: HSIC), is ‘s werelds grootste leverancier van producten en diensten voor professionele tandheelkundige en medische praktijken.

Business Ambition for 1.5°C-campagne

De Business Ambition for 1.5°C-campagne stimuleert ondernemingen om stevige doelstellingen te definiëren voor het reduceren van de CO2-uitstoot op het tempo en met de omvang zoals vereist door de klimaatwetenschap. Onderschreven door een ongekende wereldwijde coalitie van VN-organisaties, bedrijfsgroepen en industrieleiders biedt de campagne een gecoördineerd nettonultraject voor klimaatleiders uit het bedrijfsleven.

“Klimaatverandering is vandaag het meest kritische duurzaamheidsvraagstuk”, aldus Stanley M. Bergman, Chairman of the Board en Chief Executive Officer, Henry Schein Inc. “Door het Business Ambition for 1.5⁰C-initiatief te ondertekenen, voegt Henry Schein zich bij de wereldwijde leiders uit het bedrijfsleven voor het versterken en verscherpen van onze aanpak om de CO2-uitstoot en andere milieueffecten te meten, monitoren en rapporteren. Tot nu toe hebben we ons gericht op het instellen van een basiswaarde voor onze distributie- en transportmaatstaven op de voornaamste markten in Noord-Amerika, Europa en Australië. De resultaten daarvan vormen de basis voor het vastleggen van onze wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen in de toekomst, zoals gedefinieerd door het SBTi.

“We beseffen dat we met onze wereldwijde ecologische voetafdruk en unieke positie binnen een ecosysteem van relaties met leveranciers en zakenpartners een unieke positie hebben om een drijvende kracht te zijn voor duurzaamheid in de productieketen voor de gezondheidszorg”, aldus Bergman. “Als deel van ons streven om klimaattransparant te zijn, steunen we het voorstel van het World Economic Forum (WEF) voor ondernemingen om een doelstelling vast te leggen voor het bereiken van een nettonuluitstoot van broeikasgassen tegen 2050 of eerder, en hebben we ons aangesloten bij de WEF’s Alliantie van CEO Climate Leaders om te helpen de wereldwijde overgang te leiden naar een koolstofarme, klimaatbestendige economie.”

Urgente actie voor een 1.5°C-toekomst

De Business Ambition for 1.5°C-campagne is ‘s werelds grootste en snelst groeiende groep ondernemingen die urgente actie onderneemt voor een 1.5°C-toekomst. Sinds de lancering in 2019 doen meer dan 650 bedrijven over de hele wereld mee aan de campagne, met een gecombineerde marktkapitalisatie van meer dan USD 13 biljoen. Bedrijven die zich verbinden tot het Business Ambition for 1.5°C-initiatief ontvangen van het SBTi een onafhankelijke validering van hun doelstellingen en doen mee aan de door de VN ondersteunde Race to Zero.

“Er is geen tijd meer te verliezen”, aldus Alberto Carillo Pineda, Managing Director van het Science Based Targets-initiatief. “De overgang naar een nettonuleconomie is onvermijdelijk. Honderden bedrijven nemen het voortouw door het vastleggen van ambitieuze wetenschappelijk onderbouwde 1.5°C-doelstellingen. Om een eerlijke kans te maken op het behouden van een bewoonbare planeet moeten meer ondernemingen dringend optreden tegen klimaatverandering en onze economie koolstofvrij maken.”

Meer informatie over Henry Schein en haar inspanningen op milieu-, sociaal en bestuursgebied (ESG) en het volledige 2020 Sustainability- en CSR-rapport

Bekijk aanvullende informatie over het SBTi en zien hoe ondernemers actie ondernemen

Lees meer over: Duurzaamheid, Ondernemen, Producten