Praktijkmanagement: Hoe verandert u mee in roerige tijden?
Het is belangrijk dat u voldoende snelheid houdt in een wereld die heel snel verandert. “U zult uzelf steeds opnieuw moeten uitvinden om vooruit te komen.” Rob Idink sprak over samenwerking, motiveren van personeel én het denken vanuit de patiënt.
“De kracht van nieuwsgierigheid heeft mij altijd uitgedaagd om nieuwe ideeën te genereren”, begon Rob Idink, Managing Director HP Nederland, tijdens zijn lezing.
Nederland ligt wereldwijd voorop en is een voorbeeldland, qua infrastructuur, voor informatietechnologie. De ontwikkelingen gaan razend snel. Het is belangrijk dat u voldoende snelheid houdt in een wereld die heel snel verandert. U wordt continu uitgedaagd om mee te veranderen met uw omgeving. U zult uzelf steeds opnieuw moeten uitvinden om vooruit te komen.
Over schotten heen
U moet bij vooruitgang niet enkel aan technologie denken, maar ook richting nieuwe bussinessmodellen. Een absolute aanrader is om nieuwe partnerships aan te gaan wanneer u met de tijd mee wilt gaan. ‘Crossover’ is het nieuwe samenwerken. Dit vinden we in de mondzorg terug als de ketens. Dit zijn de winnaars van morgen. Als praktijkeigenaar alleen bent u straks niemand. Morgen moet u heel anders gaan denken.
“Kom eens met mensen bij elkaar die niet uit uw branche komen om nieuwe ideeën op te doen.”
Gemotiveerd personeel
Denk na over uw personeel. Hoe kunt u met gemotiveerde mensen impact krijgen bij klanten? Met positieve emotie en met heldere doelstellingen. Denk na over hoe zij kunnen bijdragen aan innovatie. Iedereen in een organisatie wil sociaal geaccepteerd worden, dus ook uw personeel. Zorg daarom voor een positieve vibe. Motiveren van mensen heeft alles te maken met het niet demotiveren van mensen. Voor een keer demotiveren, moet u vijf keer een schouderklopje geven.
Binding
Het creëert veel binding om hen mee te laten denken met uw plannen als praktijkhouder. Laat uw mensen meedoen met de keuzes van het bedrijf. Het geeft meer betrokkenheid en het verantwoordelijkheidsgevoel van het personeel groeit. Hoe meer u die verantwoordelijkheid daar legt, hoe meer mensen hun best zullen doen om er echt meer van te maken. Uw visie en missie kunt u kwijt op een ‘founderswall’ en laat personeel beschrijven hoe zij willen werken. Maak voor hen een plaats waar ze inspirerende teksten of foto’s kunnen achterlaten over waar ze voor staan.
Fouten delen
Het succes van een organisatie gaat bottom-up. Uw voorbeeldfunctie blijft hierbij wel van belang. Zo is het belangrijk dat u deelt welke fouten u zelf heeft gemaakt en hoe het beter had gekund. Medewerkers hebben een veilige haven nodig om fouten te kunnen maken. Bespreek fouten en gebruik kwetsbaarheid als kracht. Geef mensen de gelegenheid om te leren van fouten. Die van elkaar en die van collega’s. Vertel uw persoonlijke fout en deel dit als leermoment met uw organisatie.
Zet mensen in actie
Mensen in beweging zetten doet u door plannen heel concreet te maken. Dus gebruik geen containerbegrippen. Maak het ‘actionable’. Het eindproduct hoeft daarbij niet per se een compleet plaatje te zijn. Laat hen beginnen met de reis er naar toe en Learn as you go. U hoeft niet meteen het perfecte plaatje te bereiken. Sla niet met de vuist op tafel, maar wees wel duidelijk. Waar gaan we naar toe, wat moet ik doen en door wie word ik ondersteund? Learning zit in doen.
“Geef ze projecten en daag ze uit. Daar bereikt u meer mee dan met het laten volgen van een mooie cursus.”
Denk vanuit de patiënt
Denk vanuit de patiënt: intern met medewerkers en extern met klanten.
Denk veel meer vanuit een markt-eco-systeem; wat hebben we nodig om de klant mee te nemen? Waarom geen enquête houden over hoe uw patiënt over de inrichting van uw praktijk denkt? Het is makkelijk om alles vanuit eigen referentie te zien maar het is heel belangrijk om de mensen zelf mee te nemen in de ontwikkeling van uw bedrijf.
Beleving met technologie
De patiënt zal een tandartsbezoek moeten gaan zien als een ware beleving. Misschien kunt u personalised mass productions gaan maken door 3D-printen. Straks kunt u elk klein stukje van een ontwerp speciale eigenschappen geven. De onderdelen begrijpen elkaar. Voor uw patiënt zou u gepersonaliseerde tandenborstels kunnen maken.
Denk ook aan wat ze Internet of Things noemen; apparaten die elkaar kunnen vinden. De tandenborstel kan connecten met de computer en data er naar toe versturen. Deze data moeten beveiligd worden, daar moet je goed over na denken. Virtuele technologie is sterk in opkomst. Dadelijk kunt u via een computeranimatie een projectie in de lucht zien, dus de patiënt kan zijn eigen gebit virtueel voor zich zien en dit kan roteren. Zo creëer je een nieuwe beleving met patiënten waar nog niet over nagedacht is.
Rob Idink is Managing Director HP Nederland. In deze rol heeft hij het bedrijf door grote verandering geleid in een roerige markt. Eerst een splitsing van de organisatie, daarop volgend een fusie. Grote uitdagingen met enorme impact op het personeel. Naast zijn functie bij HP is Rob voorzitter van de ICT Environmental Platform (ICT Milieu) en vice-voorzitter van de SMA (Sales Management Association). Hij staat bekend om zijn passie voor de klant en motiverende leiderschapsstijl.
Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO, van het verslag van Rob Idink tijdens het congres Praktijk Anno Nu.