Imago IGZ wordt bepaald door media
De media spelen een grote rol bij het vertrouwen van zorggebruikers in de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Opmerkelijk is dat een derde geen mening heeft over de inspectie. Veel mensen weten niet wat de inspectie doet. Waarschijnlijk omdat ze zelf niet met de inspectie in aanraking komen. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg). Op verzoek van de IGZ onderzocht het NIVEL het beeld van de inspectie binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg.
Vertrouwen
Bijna een derde van de algemene bevolking heeft veel vertrouwen in de IGZ, bijna een derde heeft weinig vertrouwen en ruim een derde heeft geen mening.
Bij vragen naar de onpartijdigheid of deskundigheid van de IGZ, geeft meer dan de helft geen mening. Waarschijnlijk komt dit doordat maar weinig mensen met de IGZ in aanraking komen. Het vertrouwen in de IGZ lijkt vooral gebaseerd op berichtgeving in de media.
Bekend
De onderzoekers peilden ook de bekendheid van de IGZ onder Nederlanders. De inspectie blijkt redelijk bekend. Zes op de tien mensen weten ongeveer wat de IGZ doet, 12% weet dat precies en slechts 11% van de consumenten heeft nog nooit van de IGZ gehoord.
Bron:
NIVEL
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!