Succesvol zijn, wat is dat?

Bent u succesvol als mondzorgprofessional? Wat is succesvol zijn en hoe bereikt u dit? Een interview met psycholoog Erik Ranzijn, tandarts Ria van der Meer, vrijgevestigde mondhygiënist Bronwyn Brouwer, en Yvonne van Vugt-Kort, vitaliteitstherapeut en mondhygiënist.

Wat is succesvol zijn en hoe bereikt u dit? Op LinkedIn werd ik zelf door iemand ‘succesvol’ genoemd. Alhoewel dit als compliment werd bedoeld, werd ik in verwarring gebracht. Eigenlijk had ik er nooit bij stilgestaan, het was geen doel op zich voor mij. Zo werd mijn nieuwsgierigheid gewekt naar het fenomeen ‘succes’ en vroeg ik mijzelf af hoe mijn collega’s dit beleefde.

Ik hield interviews met psycholoog Erik Ranzijn en collega’s Ria van der Meer, eerder tandartsassistent en nu opgeklommen tot tandarts, Bronwyn Brouwer, vrijgevestigde mondhygiënist en Yvonne van Vugt-Kort, vitaliteitstherapeut en mondhygiënist. Van Vugt verzorgt minicursussen over het verhogen van geluksgevoel en succes.

Betekenis ‘succesvol zijn’ verandert met de tijd
Tijdens het interview met Brouwer werd meteen duidelijk dat succesvol zijn niet alleen met geld te maken heeft. “Ik heb gemerkt dat ik werken niet erg vind, als ik maar voor fijne mensen werk. Ik hou van mensen dus de meeste van mijn klanten zijn iets meer dan dat. Ik vind het heel jammer als collega’s werk zien als een soort geldmachine in plaats van plezier in het contact met mensen.” Brouwer is sinds 2006 ongehuwd en heeft een zoon van 14 jaar oud. In 2007 behaalde ze haar diploma tot mondhygiënist wat haar aardig wat doorzettingsvermogen heeft gekost. Met haar net behaalde diploma huurde ze een praktijkkamer van een tandarts in Amsterdam. In 2008 opende ze haar eigen praktijk in Diemen en in 2010 had ze daar voldoende klanten om de praktijkkamer in Amsterdam op te zeggen. Hier werkt ze inmiddels samen met een mondhygiënist in opleiding. In 2012 heeft ze een praktijk in Apeldoorn overgenomen om in 2013 weer door te verkopen. Ze vindt zichzelf inmiddels redelijk succesvol: “Een beetje. Ik heb in een korte tijd een moderne praktijk met een stabiel klantenbestand opgebouwd. Sinds de verkoop van de praktijk in Apeldoorn, heb ik gelukkig meer tijd om met mijn zoon door te brengen. Zonder zijn zelfstandige karakter zouden een hoop van mijn uitdagingen niet mogelijk zijn geweest. Hij heeft dan ook wel af en toe de prijs betaald voor mijn succes. Ik ben dus minder succesvol als ouder!”

Het is haar doel geweest om succesvol te worden, maar de betekenis van succesvol zijn is voor haar in de loop der tijd veranderd: “Vroeger wilde ik een keten van mondzorgpraktijken. Dat is niet gelukt, maar desondanks wil ik nog steeds meer en vooral alles. Ik vind het namelijk lekker om niet fulltime aan de stoel te zitten, dit geeft mij wat meer tijd om andere dingen te ondernemen.”

Brouwer wil nu zakelijk succesvol zijn zonder dat dit ten koste gaat van haar gezin: “Succesvol zijn lukt niet zonder concessies te doen, maar in plaats van deze concessie uit mijn gezin te halen probeer ik nu partners in crime te vinden zodat de workload verdeeld kan worden.”

Tip
Haar tip voor collega’s: “Maak er een uitdaging van om mensen minimaal pijn te doen en toch goed werk af te leveren. Een behandeling mag ook een paar minuten langer duren. Succes is ook een goed gevoel achterlaten bij de klanten.”

Geluk en ontspanning
Van Vugt-Kort beaamt dat succesvol zijn voor iedereen weer anders is. Het is mogelijk om op verschillende gebieden succesvol te zijn. Zelf wil ze succesvol zijn in haar werk en binnen haar gezin. “Succesvol zijn op werkgebied betekent voor mij dat ik kwaliteit lever en dat ik iets kan bijdragen aan de gezondheid, kennis en ontwikkeling van anderen. Succesvol zijn is voor mij gelukkig zijn. Ik word er gelukkig van als ik het gevoel heb succesvol te zijn. Het gevoel succesvol te zijn, krijg ik door positieve reacties van anderen en door mensen die ik kan helpen aan bepaalde informatie, een behandeling of begeleiding. Eigenlijk wil ik net iets anders of meer te bieden hebben dan anderen.”

De geïnterviewden voelen allen toch wat schroom als ze praten over zichzelf binnen dit onderwerp. Het voelt al snel als opscheppen en arrogantie. Dit geeft van Vugt-Kort ook aan: “Over jezelf zeggen dat je succesvol bent, vind ik een beetje raar. Ik hoop wel succesvol te worden door alle energie die ik in mijn werk en gezin steek. Door mezelf te blijven ontwikkelen voel ik me succesvol.” Van Vugt-Kort vervolgt: “Zoals ik al eerder zei, nog een heel belangrijk onderdeel van succesvol zijn voor mij, is mijn gezin. Ik wil mijn dochter een liefdevolle en veilige omgeving kunnen bieden. Ik hoop dat mijn dochter later kan zeggen dat ze een fijne jeugd heeft gehad.”

Als vitaliteitstherapeut weet van Vugt-Kort wat meer over de gevolgen van succesvol willen zijn: “Stress hebben we nodig om iets te bereiken in het leven. Te veel stress werkt helaas averechts en eindigt soms in ziekte. Een streven naar succes kan te veel stress opleveren waardoor je je doel niet zal bereiken. Een juiste balans is erg belangrijk. Dus voldoende ontspannen en de dingen af en toe even loslaten. Brouwer haakt hier op in: “Onvoldoende ontspanning heeft mij heel veel stress opgeleverd. Mijn les is dat ik niet meer alles alleen wil doen. Ik ben nu dus op zoek naar een partner. Samenwerken zal ik moeten leren, maar het lijkt mij beter dan wat ik voorheen gedaan heb; werken, werken, werken.” Toch is het hebben van een uitdaging belangrijk om het gevoel te krijgen succesvol te zijn of te worden. Van Vugt-Kort: “Het moet wel een uitdaging zijn die men onder controle heeft. Ik zal zelf waarschijnlijk nooit ‘klaar’ zijn en zal blijven zoeken naar nieuwe uitdagingen.”

Tip
Ook van Vugt-Kort wil haar collega’s graag een advies geven: “Mijn tip voor alle collega’s gaat eigenlijk meer over geluk. 40% van je geluk heb je namelijk zelf in de hand. Er bestaat een ABC van geluk: De A staat voor autonomie, de B voor binding en de C voor competentie. Vooral de A en de C zijn belangrijk om in een bepaalde flow te komen en mensen het gevoel te geven dat ze succesvol zijn. Hoe kan u hieraan werken? Doe dingen die u belangrijk vindt en waar u goed in bent. Zorg voor een doel met subdoelen die haalbaar zijn.“

Relatie met patiënten draagt bij aan het gevoel succesvol te zijn
De ambitieuze Ria Van der Meer behaalde eerst haar diploma tandartsassistent. “Mijn plan was verder te gaan als mondhygiënist, maar ik werd uitgeloot. Ik ben toen als assistent aan het werk gegaan. Door privéomstandigheden besloot ik op mijn 27ste toch de opleiding voor mondhygiënist te gaan doen. Tijdens mijn fulltimebaan als tandartsassistent dook ik ’s avonds de boeken in. In twee jaar tijd behaalde ik de colloqium doctum in de vakken natuurkunde, scheikunde en biologie. Uiteindelijk werd ik ingeloot voor tandheelkunde in 2002 en studeerde ik in 2007 af als tandarts.” Haar doel is altijd geweest om een eigen praktijk te beginnen. Op haar website is ze heel open over haar privésituatie: “Als tandarts en als persoon ben ik erg open, dit omdat het gewoon in mijn aard zit. Mijn visie is dat wanneer je open bent, je minder afstand creëert waardoor mensen zich op hun gemak voelen. Het behandelen van angstige volwassenen en kinderen, is een van mijn passies. Het is voor mij en mijn team een uitdaging om angstige volwassenen en kinderen toch op een gewone manier te kunnen behandelen.” Van der Meer heeft een duidelijk missie, ze is erg preventief gericht: “We hebben individuele zorg hoog in het vaandel staan. Er wordt dan ook veel aandacht besteed aan voorlichting, waaronder ook op scholen en door het gehele team.” Van der Meer gaf als een van de eerste een reactie op mijn oproep wie wat zou willen vertellen over succesvol zijn. Ze twitterde: “Binnen anderhalf jaar hebben we 900 nieuwe inschrijvingen gehad!”

Succesvol
Ook voor Van der Meer is het financiële aspect niet het belangrijkste: “Mijn praktijk is succesvol als het financieel goed gaat, maar bovenal als ik na een dag werken terug kan kijken op een gezellige dag met mijn team en als ik terug kan denken aan fijne gesprekken en behandelingen. De positieve reacties van vele patiënten geven ons een goed gevoel over ons werk. De toestroom van nieuwe patiënten via mond-tot-mond- reclame gaat dan ook snel.” Ook Van der Meer heeft een periode met stress doorgemaakt, maar wist hier een positieve draai aan te geven: “Na mijn afstuderen werkte ik in een pand met nog 2 tandartsen(praktijken). In de nacht van 1 op 2 oktober 2012 is de praktijk afgebrand. Een hectische periode brak aan. We gingen op zoek naar een nieuw (tijdelijk) onderkomen. De praktijken werden toen noodgedwongen opgesplitst. Binnen drie weken hadden we al een nieuw onderkomen ingericht. Dit lukte vooral door de hulp en inzet van mijn team en hun partners, geweldig!”

Leidinggeven
Voor Van der Meer blijven er ook nog steeds uitdagingen ontstaan, maar ook zij schakelt hiervoor, net als Brouwer, hulp in. “Het moeilijkste voor mij is het leidinggeven aan mijn team. Dit is iets waar we in de opleiding weinig over meegekregen hebben. Hiervoor heb ik nu een coach die mij en mijn team een aantal middagen komt helpen op dit gebied.”

Tips
Van der Meer heeft ook een aantal tips: “Laagdrempeligheid is belangrijk om patiënten zich op hun gemak te laten voelen. Dit gaat bij ons in de praktijk vanzelf, een soort aangeboren talent. Blijf altijd dicht bij jezelf en probeer in de schoenen van de patiënt te gaan staan om er achter te komen hoe zij erover denken. Niet iedereen kan een dure behandeling betalen, soms is het leuk om samen naar een goedkopere, maar zeker niet slechtere oplossing, te zoeken. Wie veel tijd en aandacht aan zijn patiënten besteedt, zal zeker succesvol zijn.”

Succes ervaren verschilt per persoon
Aan Ranzijn vroeg ik: “Wanneer ben je succesvol?” “Dit is zeer individueel. De een vindt zichzelf succesvol bij het behalen van grote commerciële successen, terwijl anderen bij een goede ‘work-life-balance’ het zelfde gevoel hebben. Volgens mij definieert iedereen zijn eigen succes. Men is succesvol als de vastgestelde doelen zijn bereikt. Nadal is succesvol als hij Roland Garros wint, ik ben succesvol als ik ergens in de middenmoot van de clubkampioenschappen eindig. Als ik mezelf tot doel stel clubkampioen te worden, weet ik zeker dat ik zal falen en dus niet succesvol zal zijn. Mijn doelen moeten dus ook nog eens realistisch zijn.

Het is belangrijk om succesvol te zijn omdat men hier een belangrijk deel van eigenwaarde uit haalt. Echter als u uw eigenwaarde teveel gaat baseren op de al dan niet feitelijke waardering door anderen dan gaat het succesvol willen zijn tegen uzelf in werken. Als men dan ook nog, onder invloed van de omgeving, de doelen gaat aanpassen, bestaat het risico dat de doelen onrealistisch worden. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de successen de realiteitszin gaan beïnvloeden. Men denkt steeds meer aan te kunnen. Hiervan hebben we in de wereldgeschiedenis voldoende voorbeelden gezien, maar ik kom het in mijn praktijk ook tegen. Recent nog. Een manager die uitstekend een middelgrote afdeling van een organisatie kon leiden, vond dat hij wel méér aankon. Hij wist directeur van een zorginstelling te worden, maar dit was boven zijn competenties. Dit pakte verkeerd uit, zowel voor hem, als voor de organisatie.”

Genieten en op de lauweren gaan zitten als men eenmaal succesvol is, is dat aan te raden? “Uiteraard! Dat moet u lekker helemaal zelf weten, als anderen er maar geen last van hebben dat u een stapje terugdoet. En tot die tijd: stel realistische doelen en tussendoelen op.”

Interview door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z

Ivoren Kruis ontvangt schenking voor verbetering mondgezondheid ouderen

Het Ivoren Kruis ontvangt van de VriendenLoterij een schenking van 150.000 euro om de mondgezondheid van kwetsbare ouderen te verbeteren. De vereniging start hiervoor een vrijwilligersproject om de juiste kennis te brengen in verpleeg- en verzorgingshuizen. Met het project wil het Ivoren Kruis de zorgverleners ‘aan het bed’ bereiken. Zij kunnen als geen ander de mondgezondheid van de bewoners van de tehuizen bevorderen.

Werving mondzorgprofessionals voor training
Om dit te realiseren gaat de vereniging tandartsen, mondhygiënisten en preventieassistenten werven die bereid zijn als vrijwilliger een éénmalige training te geven aan verzorgenden. De vrijwilligers krijgen zelf een kosteloze opleiding via de Preventie Academie van het Ivoren Kruis. De vrijwilligers worden op drie manieren beloond: uitbreiding van hun vakkennis, kosteloze accreditatiepunten en maatschappelijke waardering voor hun vrijwilligerswerk.

Start in najaar
Het project start in het najaar. Het sluit perfect aan bij de wens van staatssecretaris Van Rijn: ‘Ik wil in ieder Nederlands verpleeghuis liefdevolle zorg door trotse medewerkers die bijdraagt aan een waardige oude dag’.

Foto: vlnr Teun Rietmeijer, Marieke van Schaik (VriendenLoterij), Ronald Bos, Jaap de Graaf. Roy Beusker Fotografie

Feb 2015

Lees meer over: Actueel, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Integrale aanpak bij verwaarlozing mondverzorging kinderen

Onderzoekers in de mondzorg pleiten in een artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde voor een integrale aanpak bij verwaarlozing van mondverzorging bij kinderen.

Samenvatting

  • Onvoldoende mondverzorging veroorzaakt op termijn pijn en ontsteking. Oorzaken van onvoldoende mondverzorging kunnen zijn: onwetendheid, onmacht in omgang met een kind dat niet coöperatief is of nalatigheid van de ouders.
  • Slechte mondverzorging kan een teken zijn van verwaarlozing van het kind. Bekijk ook de Meldcode Kindermishandeling en huiselijk geweld en de Meldcode Tandheelkunde betreffende Kindermishandeling en huiselijk geweld.
  • Gerestaureerde cariëslaesies bij een kind met een verwaarloosd gebit maskeren gebrek aan mondverzorging.
  • Niet-restauratieve behandelingen vereisen adequate begeleiding van de mondverzorging door ouders, waarbij zij dagelijks het gebit van hun kind na poetsen.
  • Verwaarlozing van mondzorg kan gesignaleerd worden door geneeskundige zorgverleners, als huisartsen, jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen.  Zij kunnen een bredere verwaarlozing van het kind bezien.
  • Samenwerking tussen geneeskundige – en mondzorgverleners is aan te bevelen.

Het artikel werd geschreven voor:
René J.M. Gruythuysen, Cor van Loveren, Joost M. Wiggelendam, Jolanda A. van Boven en Rob C.W. Burgersdijk.

Lees meer over: Kindertandheelkunde, Thema A-Z

Opleidingsmanager Miranda Oude Griep over de rol van preventieassistent

Miranda Oude Griep, opleidingsmanager, docent, mondhygiënist en spreekster op tandheelkundige congressen, vindt dat de preventieassistent een onmisbare rol kan spelen. “Geef haar die rol.” Een interview over het ontstaan en de rol van de preventieassistent.

Miranda Oude Griep, bekend als spreekster op grote tandheelkundige congressen in ons land, is sinds kort opleidingsmanager en beleidsmedewerker Preventie & Parodontologie bij DentClass, een opleidingsinstituut voor tandheelkundige bij- en nascholing. “Daar ligt voor mij een mooie uitdaging. Werken aan de implementatie van beleidsmatige zaken, waarmee we structureel kwaliteit kunnen leveren. Heerlijk! En daarnaast blijf ik nog doceren. Het leukste vak wat er is!”

Sinds het behalen van haar diploma aan de Opleiding tot Mondhygiënist in Nijmegen werkte Miranda Oude Griep vele jaren als mondhygiënist op de afdeling Mondziekten en Kaakchirurgie van verschillende ziekenhuizen. Ze doceerde aan de Opleiding tot Mondhygiënist, haalde haar bachelor Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, volgde een opleiding tot projectmanager, werd projectmanager bij een instelling voor verslavingszorg en had een eigen praktijk. In 2004 richtte ze haar eigen opleidingsinstituut op. Ze ontwikkelde meer dan 50 opleidingen, trainingen, cursussen en workshops voor onder andere tandartsassistentes, preventieassistentes en mondhygiënisten. Ze verzorgde inmiddels meer dan 2000 trainingen en klinische lessen. Eén daarvan is de cursus Preventieassistent. Mondhygiëniste Lieneke Steverink-Jorna ging met Miranda Oude Griep in gesprek over het ontstaan en de rol van de preventieassistent.

Uitvinden
“Waarom vond jij samen met de KNMT het een goed plan om preventieassistenten ‘uit te vinden’ terwijl er al mondhygiënisten zijn?” Oude Griep: “Dat ik de cursus Preventieassistent heb uitgevonden is beslist te veel eer. Dat is niet het geval. Bijna 20 jaar geleden is ‘de profylaxe-assistent’ vanuit Duitsland over komen waaien naar Nederland. De cursus is in de jaren 90 in opdracht van het KNMT in nauwe samenwerking met Professor dr. Renggli ontwikkeld. Wie die cursus met goed gevolg aflegde kreeg een certificaat ‘met aantekening preventie’. Omdat die naam niet handig was in het gebruik is dat later Preventieassistent geworden. Het was in de tijd dat er behoefte ontstond aan taakdelegatie en de wet BIG zijn intrede deed. Juridisch gezien bestond vanaf dat moment ook de mogelijkheid tot het delegeren van handelingen en het werd steeds meer gedaan. De voorwaarden waaronder gedelegeerd mocht worden waren toen minder duidelijk dan de IGZ ze nu stelt. Ik heb als motto: Kwaliteit voorop! Dit was een uitgelezen moment om, dat als er dan toch gedelegeerd wordt, mijn steentje bij te dragen op het gebied van kwaliteit.”

Vanaf 1998 verzorgde Oude Griep de cursus voor de Dr. G.J. van Hoytema Stichting. In 2004 besloot de KNMT dat de bestaande Cursus Preventieassistent gereviseerd moest worden. “Vanuit mijn hoedanigheid als docent had ik ideeën over hoe die cursus een kwaliteitsslag kon gaan maken. Samen met een team van docenten en een externe onderwijskundige hebben we gewerkt aan de professionalisering van de KNMT-cursus ‘Tandheelkundige preventie en mondhygiëne voor de tandartsassistent’.“

Onmisbare rol preventieassistent
Veel mondhygiënisten lijken moeite te hebben met de preventieassistent. Nemen ze het Oude Griep kwalijk dat ze deze cursussen inzet? “Ik heb dat nooit persoonlijk ervaren. Maar ik heb inderdaad wel eens van preventieassistenten gehoord dat niet alle mondhygiënisten blij waren met hun komst. Ik heb dat nooit goed begrepen.” Oude Griep ziet juist een rol weggelegd voor de mondhygiënist nu de preventieassistent volop wordt ingezet in tandartspraktijken. “Mondhygiënisten zijn bij uitstek degenen die leidend kunnen zijn in de uitvoering maar ook de vormgeving van een goed Preventie- & Parodontologie beleid in een praktijk. In een goed functionerend team op het gebied van Preventie & Parodontologie zijn de competenties van de gediplomeerde preventieassistent een waardevolle aanvulling. De preventieassistent kan daarin een onmisbare rol vervullen. Geef haar die rol. Natuurlijk moet de zorg vakinhoudelijk goed zijn, maar ook optimale organisatie rondom de patiënt is essentieel. Het is slim om optimaal gebruik te maken van ieders competenties in een team. Dat zijn kansen die we niet moeten laten liggen!”

Goede organisatie voorwaarde voor leveren goede zorg
Georganiseerd samenwerken vindt Oude Griep erg belangrijk ten bate van de kwaliteit, nu en in de toekomst. “Teamwork zorgt voor kwaliteit. Zowel op micro-, meso-, als macroniveau valt er nog veel werk te verrichten. Binnen tandheelkunde is de verleiding groot om op een eilandje te werken. Daar moeten we vanaf. Goede taakdelegatie zorgt voor transparantie in een praktijk en eenduidige boodschappen voor de patiënt. Een goede organisatie van het zorgproces speelt een essentiële rol bij het leveren van kwaliteit en is een voorwaarde voor het kunnen leveren van goede zorg. We moeten als team samenwerken aan de grote rol die preventie heeft in de tandheelkunde.”

Miranda Oude Griep heeft haar sporen ruimschoots verdiend. Ze verzorgde de afgelopen jaren regelmatig lezingen op grote tandheelkundige congressen in Nederland en ontwikkelde meer dan 50 opleidingen, trainingen, workshops en cursussen voor de vakgebieden tandheelkunde en verslavingszorg. Daarnaast verzorgde ze meer dan 2000 trainingen, klinische lessen, e-learning modules, audits en kwaliteitsprojecten op het gebied van infectiepreventie. Momenteel verzorgt ze voor tandartspraktijken kwaliteitsmanagement op het gebied van preventie en parodontologie. Oude Griep doet daarnaast nog waarnemingen als mondhygiënist en is sinds kort opleidingsmanager en beleidsmedewerker bij DentClass, een opleidingsinstituut voor tandheelkundige bij- en nascholing.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist 

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z

De mond niet vergeten: initiatief voor betere mondzorg ouderen

Ter verbetering van mondzorg voor ouderen starten de KNMT, de Stichting Bijzondere Tandheelkunde, ACTA, de Vrije Universiteit en Stichting Innovatiekring Dementie (IDé) starten samen het project ‘De mond niet vergeten!’. De partijen zetten in op voorlichting, scholing en samenwerking tussen mondzorgprofessionals, huisartsen, thuiszorg en mantelzorgers.

Onderzoek* laat zien dat 80% van de ouderen een matige tot slechte mondgezondheid heeft bij opname in een verpleeghuis.

Risico’s
Een slechte mondgezondheid kan naast pijn, kauw- en slikproblemen,  leiden tot longontsteking, hart- en vaatziekten, slecht instelbare bloedsuikerspiegels en snellere veroudering van het brein.

De mond niet vergeten!
Het project ‘De mond niet vergeten! richt zich op het verbeteren van de mondgezondheid van kwetsbare, thuiswonende ouderen in Nederland. Hierbij werken de initiatiefnemers samen met lokale zorgaanbieders en branche- en beroepsorganisaties in de ouderen- en thuiszorg. Zilveren Kruis Achmea maakt het project financieel mede mogelijk en participeert in de stuurgroep. De multidisciplinaire aanpak wordt dit jaar getest in een aantal kernregio’s van Zilveren Kruis, te weten Amsterdam, Rotterdam en Hardenberg. Bij positieve evaluatie volgt een landelijke uitrol in 2016.

* Onderzoek: Hoeksema AR, Vissink A, Raghoebar GM, Meijer HJA, Peters LL, Arens S, Visser A. Mondgezondheid van kwetsbare ouderen: een inventarisatie in een verpleeghuis in Noord-Nederland. Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde 2014; 121: 627-633.

Bron: KNMT

Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Tandtechnicus Wouter Sonderen: “De kick maakt alles goed!”

Direct bij binnenkomst is te merken dat Wouter Sonderen een bevlogen tandtechnicus is. Waar ik als mondhygiënist eigenlijk niets te maken heb met tandtechnici, weet hij me uitermate te intrigeren. In ons gesprek vertelt hij me alles over zijn werk.

Creatieveling
Voordat Sonderen tandtechnicus werd, was hij altijd al creatief bezig; klokken maken en houthakken, tekenen en metselen, bloemencorsowagens ontwerpen en bouwen als ook kasten en bedden maken. Het was dan ook geen verassing dat uit een beroepentest tandtechnicus naar voren kwam. En zo begon het.

Knutselen met allerlei materiaal
“Het “knutselen” met kunststoffen, metalen en porseleinen was voor mij zo interessant dat het veel hobby’s wel deed wegebben, maar daar kwam veel tandtechnische kennis en interesse voor terug. Nadat hij in meerdere laboratoria in Nederland en Duitsland had gewerkt, richtte hij het Tandtechnisch laboratorium Sonderen in Winterswijk-Kotten op.



Zelf de norm bepalen
“Nadat ik voor mijzelf was begonnen kon ik zelf mijn norm stellen en die sloeg aan bij de tandartsen. Ik werd door creatief meedenken vaak gevraagd om oplossingen te bedenken. Vanuit mijn tijd in Duitsland had ik een toch wel degelijke kwaliteitsnorm meegekregen. En door mijn internationale contacten bouwde ik een brede ervaring op. Tevens koos ik zelf altijd voor de beste oplossing. We waren nog maar net begonnen, toen de firma 3M met videocamera’s opnames stond te maken van een inlay-concept wat ik had uitgedacht. Dit werd op CD gezet en ging heel Europa over.“

Respect van grote bedrijven
Dit werd het begin van de internationale carrière Wouter Sonderen. Inmiddels heeft hij zijn vrouw en zoon met zijn enthousiasme aangestoken en werkt hij met hen samen in het tandtechnisch laboratorium. Samen met nog drie andere technici maakt hij zo fraai mogelijke constructies voor tandartsen in binnen en buitenland. Daarnaast wordt hij ook ingeschakeld door laboratoria die onderstructuren of moeilijke constructies willen vervaardigen.
Sonderen: “Ook grote concerns als Zirkonzahn en Straumann hebben veel respect voor je wanneer je meedenkt over het oplossen van problemen of verbeteren van producten. Voor Straumann hebben we informatie avonden gegeven en bij Zirkonzahn is er altijd gelegenheid om verbetering aan te dragen om het product nog beter te maken. Intussen heb ik voor MegaGen, een grote implantaatleverancier uit Korea, een titanium insert voor bonelevel implantaten ontworpen. Een insert waar je vanaf bijna implantaatniveau met het biocompatibele zirkoonoxide kunt werken. Hiervoor ben ik in april van dit jaar naar Korea geweest waar het idee met open armen werd ontvangen. In dit abutment zat veel denk- en tekenwerk. Het is nu eenmaal zo dat dingen mij niet snel los laten voordat ik er een oplossing voor heb gevonden. Dit brengt je soms in een lastige positie, maar brengt je ook heel ver vooruit.”



Volkeramische prothese

Sonderen is gespecialiseerd in bijzondere constructies. Ik vroeg hem wat ik mij hierbij moest voorstellen. “Nu bijna 5 jaar geleden hebben we een grote investering gedaan, de Zirkonzahnscanner en freesstraat. Hiermee zijn we voorzieningen gaan maken die vaak onmogelijk leken, maar door onze jarenlange ervaring op het gebied van zirkoonoxide zijn die nu wel te verwezenlijken.” Sonderen geeft een voorbeeld: We hebben als eerste een volkeramische prothese in Nederland geplaatst. Een uitdaging die veel energie kost, maar de kick die het geeft als het geplaatst is maakt alles goed. Het is wel één van onze meest complexe werken ooit.

Een groeiproces van verfraaiing
Bij de patiënt werd alles geëxtraheerd en naast de twee implantaten die ze al had werden nog vier implantaten geplaatst. We hebben toen een prothese voor haar gemaakt die er ongeveer hetzelfde uitzag als haar eigen tanden van voorheen. Daarna hebben we een noodtelescoopprothese vervaardigd. Aangezien alles met de computer vervaardigd werd, kon de patiënte bij elke stap haar wensen kenbaar maken en konden we dit werkelijkheid maken. Op een gegeven moment had ze geheel afstand gedaan van haar prominente voortanden die ze vroeger had. Pas toen ze helemaal tevreden was hebben we de prothese in het Prettauzirconium van Zirkonzahn gefreesd. Dit hele proces heeft van ons de titel meegekregen “een groeiproces van verfraaiing”. Door de uitgebreide documentatie die ik hierover heb gemaakt, blijken ook andere branches hier interesse in te hebben.” Bekijk de foto’s op de website van Sonderen.

Een werkstuk met 38 onderdelen
Sonderen geeft nog een voorbeeld: “Een ander complex werkstuk was in 2004 toen we op tien Straumann implantaten en vier eigen pijlers in de boven- en onderkaak twee telescoperende voorzieningen mochten maken. Een gigantische klus, maar als je dan ’s avonds samen met de desbetreffende tandarts het werkstuk gaat plaatsen dat uit totaal 38 (!) onderdelen bestaat is dat ook wel kicken.”



Nieuwe uitdagingen
Maar dat is nog niet alles. Sonderen zit bepaald niet stil en gaat nieuwe uitdagingen niet uit de weg. “Nieuwe uitdagingen gaan we ook graag aan. Zo hebben we ook de zirkoonoxide steg mee in de markt gezet. Een steg die nauwelijks gevoelig is voor tandsteen en die er door haar tandkleur nog heel mondvriendelijk uitziet. Maar ook zirkoonoxide slotjes, facings, telescoopprotheses of andere tandtechnische constructies weten we door onze jarenlange ervaring met zirkoonoxide verantwoord te vervaardigen. Veel van deze voorzieningen staan ook op onze website onder werkstukken.”

Experimenteren

Sonderen experimenteert met regelmaat. Hoe gaat hij om met het nemen van risico’s? “Mijn grote inspirator is de Internationale Dental Schau in Köln (IDS). Daar halen we veel kennis en knowhow vandaan. We gaan altijd in overleg met de patiënt en de tandarts en gaan altijd door tot iedereen helemaal tevreden. Dit is één van de basis regels die binnen ons laboratorium geldt. De belangrijkste regel is dat wat we voor een ander maken ook voor ons zelf acceptabel zou moeten zijn. Mede door de vele contacten die je zo langzamer hand opbouwt en door ervaringen te delen, krijg je ook veel terug. En dat gebruiken we ook weer in ons eigen laboratorium. Door op deze manier te werken worden de risico’s tot een minimum beperkt.”

Wouter Sonderen, Tandtechnisch Laboratorium Sonderen v.o.f.

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Opinie, Tandprothese | techniek, Thema A-Z

Platform Paramedici Contractvrij groeit door

Wat begon als een klein initiatief, en alleen bedoeld was voor fysiotherapeuten, is nu aan het doorgroeien naar een plek waar een grote groep paramedische disciplines elkaar kunnen vinden. Vanuit eigen behoefte om nader kennis te maken met andere contractvrije therapeuten en ervaringen te delen, hebben de oprichters Corenne Boeve en Eveline Bosselaar deze online en offline ontmoetingsplek gecreëerd.

Geen contract bij zorgverzekeraar
Contractvrij werken houdt in dat de therapeut bewust heeft gekozen om deels of helemaal geen contracten bij zorgverzekeraars te tekenen. De klanten van de desbetreffende therapeut ontvangen een factuur van de behandeling en dienen deze in bij hun zorgverzekeraar. Afgezien van deze verandering in de administratie is er weinig verschil in de praktijkvoering. Ervaring leert wel dat je als contractvrije ondernemer meer naar buiten moet treden en actief acquisitie moet doen bij potentiële klanten en bedrijven.

Het platform organiseert meerdere netwerkavonden per jaar en heeft het voornemen om in december 2015 een congres te organiseren waarin contractvrije zorg positieve aandacht krijgt.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Tandarts doneert via afscheidsreceptie aan Ivoren Kruis

Begin januari nam tandarts Theo Merkus afscheid van zijn tandartspraktijk in Bakel. Voor zijn patiënten organiseerde hij een afscheidsreceptie. Zijn gasten riep hij op geen wijn en bloemen cadeau te geven, maar een donatie te doen aan het Ivoren Kruis. De opbrengst kwam geheel ten goede aan het project Gewoon Gaaf. Met zijn gift wil Merkus het belang van preventie in de mondzorg extra onderstrepen.

Schenken
Het Ivoren Kruis roept ook andere practici op die een (afscheids)receptie organiseren, de opbrengst aan het Ivoren Kruis te schenken. Het Ivoren Kruis staat bij de Belastingdienst geregistreerd als een algemeen nut beogende instelling (ANBI). Dat betekent dat u uw gift mag aftrekken van de belasting.

Lees meer over: Actueel, Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z

Onderzoek wijst snelle glazuurvorming bij mensen uit

De vroege overgang van melk naar vast voedsel bij baby’s blijkt verband te houden met de prenatale ontwikkeling van tandglazuur. Door deze vroege overgang moet er een snelle groei van de snijtanden plaatsvinden.

Vast voedsel
Onderzoek aan de universiteit van Kent toont aan dat snijtanden snel groeien, vroeg in het tweede trimester van de ontwikkeling van de baby. Kiezen daarentegen groeien langzamer in het derde trimester. Dit zou zo zijn zodat de tanden snel na de geboorte door kunnen breken waardoor de overgang van melk naar vast voedsel kan plaatsvinden.

Andere zoogdieren
In vergelijking met andere zoogdieren vindt de overgang van melk naar vast voedsel bij mensen relatief vroeg plaats. Hierdoor is er weinig tijd voor de vorming van de snijtanden waardoor een snelle groei noodzakelijk is. Deze bevinding kan tandartsen helpen bij het begrijpen waarom bepaalde tandproblemen zich niet bij alle tanden in dezelfde mate voordoen.

Bron: Online Library Wiley 

Lees meer over: Actueel, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z

Plaatsen implantaten met dodelijke afloop

In Duitsland stonden twee artsen terecht voor doodslag door nalatigheid. Een patiënt die in 2010 voor nieuwe tandheelkundige implantaten onder narcose werd gebracht werd niet meer wakker en overleed uiteindelijk in mei 2013. De behandelend anesthesist werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 18 maanden. De tandarts kwam er vanaf met een geldboete van 4.000 euro.

Wat er gebeurde
De patiënt werd voor de behandeling onder narcose gebracht. Hierbij werd de patiënt niet aan de beademing gelegd. Tijdens de operatie nam de bloeddruk af en viel de ademhaling stil. Volgens de media werd pas na twee uur de ambulance gebeld. Als gevolg van de behandeling liep de patiënt ernstige hersenschade op en overleed uiteindelijk na lang in coma te hebben gelegen.

Rechtspraak
De tandarts en de anesthesist betrokken bij de behandeling moesten zich voor de rechter verantwoorden. Hierbij stond de vraag centraal waarom de patiënt niet aan de beademing werd gelegd en waarom de ambulance pas zo laat werd gewaarschuwd. 

Bron: ZWP online

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Nieuwe bevindingen gebit prehistorische reuzenkrokodil

Nieuwe bevindingen gebit prehistorische reuzenkrokodil

Uit nieuw wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de prehistorische reuzenkrokodil Machimosaurus hugii tanden met een gekartelde structuur had. Hierdoor kon de krokodil goed het harde schild van schildpadden kapot kauwen.

Machimosaurus hugii
De reuzenkrokodil leefde in het late Jura en was 9 meter lang. De reuzenkrokodil at schildpadden en mogelijk ook kleine dinosaurussen. Hierop sluiten de nieuwe bevindingen met betrekking tot het gebit van de reuzenkrokodil goed aan.

Functionele kartels
Door de kartels op de tanden van de reuzenkrokodil zou hij veel grip op zijn prooi gehad hebben. Die grip zou van grote hulp zijn bij het doorbijten van de schild van schildpadden. Ook zouden de kartels op het gebit een versterkende werking gehad kunnen hebben, zodat de tanden niet afbraken bij het kauwen op het harde schild.

Bron:
The Royal Society 

Lees meer over: Actueel, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z

Jaap de Graaf nieuwe secretaris Ivoren Kruis

Jaap de Graaf is per januari van dit jaar de ambtelijk secretaris van het Ivoren Kruis. Hij volgt daarmee Ronald Bos op die 8 jaar secretaris was. Bos blijft als adviseur van het bestuur bij het Ivoren Kruis betrokken.

De Graaf heeft geen tandheelkunde achtergrond, maar studeerde van 1978 tot 1981 aan het Nederlands Wetenschappelijk Instituut voor Toerisme en Recreatie. Nadien heeft hij extra studies gevolgd aan het SIOO (Interuniversitair Centrum voor Organisatieontwikkeling) en het ITIP (Instituut voor Toegepaste Integrale Psychologie). Hij begon als sportambtenaar bij de gemeente Dordrecht en werd later manager vrijwilligerszaken bij het Wereld Natuur Fonds. Daarna is hij tot 2010 als manager werkzaam geweest bij het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen. Dat jaar is hij als zelfstandige doorgegaan onder de naam Zanskar Training & Consultancy. Hij ondersteunt organisaties met o.a. organisatieontwikkeling, publiekprivate samenwerking, alliantiemanagement, leefstijlcampagnes en moderating. Hij werkt voor landelijke en lokale organisaties op het gebied van gezondheidspreventie, sport en maatschappelijke opgaven. Hij is voorzitter van twee onderzoekscommissies van ZonMw, te weten Sportonderzoek en Opvoeding & Onderwijs binnen het vijfde preventieprogramma.

Bestuur
Het bestuur van het Ivoren Kruis bestaat nu uit:

  • A.G.M. Rietmeijer, tandarts (voorzitter)
  • mw. M.C.R.M. van Basten Batenburg, mondhygiënist (secretaris)
  • R.W. Bos, communicatie-adviseur (adviseur van het bestuur)
  • dr. G. Stel, tandarts-pedodontoloog
  • O.M. Hofman, tandarts
  • J. de Graaf, adviseur (ambtelijk secretaris)
  • J. Kieft, tandarts (adviseur van het bestuur)

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
opgeheven

Tandarts Leijthuiser stopt met werken: IGZ toezicht opgeheven

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft het verscherpt toezicht op tandarts Leijthuiser in Amsterdam opgeheven. De tandarts heeft zijn praktijkvoering beëindigd en de patiënten overgedragen aan een andere tandarts, meldt de IGZ.

In augustus 2014 stelde de IGZ de tandarts onder verscherpt toezicht vanwege onvoldoende vordering in de verbeteringen die in de praktijk doorgevoerd moesten worden naar aanleiding van eerder inspectiebezoek. Het verscherpte toezicht kan worden opgeheven, omdat de tandarts niet meer werkt. Als de tandarts in de toekomst opnieuw zorg gaat verlenen, zal de IGZ beoordelen of er sprake is van verantwoorde zorgverlening.

Bron: IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Wisselingen in bestuur ANT

Dit jaar vindt er een aantal wisselingen in het bestuur van de ANT plaats. Sherif El Boushy en Titia Smulders zullen afscheid nemen als bestuurslid. Ravin Raktoe wordt als nieuw bestuurslid voorgedragen op de Algemene Ledenvergadering in juni.

Vacature Bestuurslid
De ANT zoekt daarom een bevlogen tandarts voor de functie van Bestuurslid voor 1 dag p/week. Het nieuwe bestuurslid zal verantwoordelijk zijn voor de portefeuille Kennis en Kwaliteit. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Rob Maaswinkel.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Weinig aandacht consument voor effect van roken op gebit

Onderzoek heeft aangetoond dat weinig rokers zich bekommeren om de gevolgen van roken op het gebit. Tandartsen in het Verenigd Koninkrijk wordt aangeraden om NoSmokingDay te gebruiken als middel om patiënten te wijzen op deze negatieve gevolgen, meldt Dentistry.

Het onderzoek werd uitgevoerd door de British Heart Foundation (BHF) onder 2000 rokers. Hieruit kwam naar voren dat slechts 44% van de rokers zich druk maakt om de negatieve effecten van roken op hun gebit. Slechts 27% maakt zich druk om het effect dat roken heeft op hun tandvlees.

Vrouwen maken zich meer zorgen
Vrouwen zijn meer bezig met de effecten van roken op het gebit dan mannen, respectievelijk 49% en 38% gaf aan dat hun gebit een reden voor bezorgdheid was. Rokers in de leeftijdscategorie 18-24 jaar hielden zich het meest bezig met de effecten van roken op het gebit.

NoSmokingDay
In het Verenigd Koninkrijk vindt jaarlijks een NoSmokingDay plaats. De BHF raadt tandartsen aan om deze dag aankomend jaar te gebruiken om aandacht te vestigen op het effect van roken op het gebit.

Bron: Dentistry.co.uk



Lees meer over: Actueel, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z

6,5% van verzekerden stapt over

Uit cijfers van informatiecentrum Vektis blijkt dat 6,5% van de verzekerden per 2015 overstapt naar een andere zorgverzekeraar, meldt Zorgverzekeraars Nederland. Het gaat hier om een voorlopig cijfer, dat iets hoger ligt dan het voorlopige cijfer van vorig jaar (5,7%). Het uiteindelijke percentage overstappers kwam toen uit op 6,5%.

Verzekerden kunnen tot 1 februari overstappen naar een nieuwe verzekering. Een grote meerderheid van de verzekerden blijft trouw aan hun eigen verzekeraar. Het definitieve overstappercentage wordt door Zorgverzekeraars Nederland en Vektis begin april gepubliceerd.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Vragen en antwoorden: Voeding en mondgezondheid

Veel onderzoeken laten zien dat er een relatie is tussen voeding en mondgezondheid. Enige tijd geleden kon u via dental INFO vragen insturen over voeding en mondgezondheid. Bekijk de geselecteerde vragen met antwoorden van diëtist Louise Witteman.
Hoe kom je erachter wat voor wie goede voeding is?
Vraag van Baukje
Want iedereen is verschillend en ik kan mij voorstellen dat niet iedereen exact hetzelfde moet eten om een gezonde mond en/of gezond lichaam te krijgen en behouden. Als moeder van 3 kinderen en werkzaam als mondhygiënist heb ik geen behoefte om voor iedereen apart te gaan koken.

Antwoord Louise Witteman
Er is een basisrichtlijn die je voor een ieder kan aanhouden. Immers een Westers fastfood dieet is voor iedereen ongezond. Een voorbeeld van een richtlijn is bijvoorbeeld de voedingspiramide, Je hebt gelijk dat er individuele verschillen zijn in wat voor iemand een passende voeding is. Deze verschillen worden in de praktijk vaak proefondervindelijk vastgesteld door de cliënt zelf omdat hij of zij klachten krijgt of een verergering door het eten van bepaald voedsel.
Als een cliënt klachten heeft en zelf geen relatie kan ontdekken dan zal de diëtist samen met de cliënt een proefdieet opstellen of een provocatie-eliminatie dieet.

Ik heb in de praktijk gemerkt dat de Ayurvedische voedingsrichtlijn vaak veel helderheid geeft. De Ayurvedische geneeskunde is ongeveer 5000 jaar oud. De moderne geneeskunde, die zo’n 200 jaar oud is ziet weinig waarde in het model, omdat het uitgaat van andere principes. De ayurveda gaat hierbij uit van constituties. Wil je zelf een constitutietest doen dat kan op natuurdietisten.nl.

Je constitutie geeft bijvoorbeeld inzicht in de vraag waarom de ene persoon zich na het eten van veel vlees, een driegangen diner of rauwkost onwel voelt en een ander geen enkele klacht heeft.

In de toekomst is het wellicht mogelijk een dieet samen te stellen op basis van genen. Hoogleraar Hans Westerhoff lichtte de huidige status afgelopen jaar toe in Pauw & Witteman. Helaas is dat nu nog toekomstmuziek.

Correlatie allergiën en apneu
Vraag van Machteld
Er is regulier onderzoek dat aangeeft dat als je neus dicht zit (allergie) er een smalle bovenkaak ontstaat en een open beet (bij apen onderzocht). Allergiën en apneu krijgen zo een correlatie.

Antwoord Louise Witteman
In een review studie is een statistisch significante relatie gevonden tussen luchtwegproblemen, waarbij de neus verstopt is en de vorm van de kaak. Er is vaker sprake van een kortere en smallere bovenkaak en incisieven die naar voren staan als gevolg van mondademen. Mondademen is meestal het gevolg van hypertrofie van de keelamandelen, maar kan ook het gevolg zijn van astmatische klachten. De oorzaak van astmatische klachten is multifactorieel. Als voedselovergevoeligheid een rol speelt kan voedingsinterventie bijdragen aan een verbetering van de neusademhaling en daarmee de kaakgroei beïnvloeden.

Gungor, A. Y., & Turkkahraman, H. (2009). Effects of Airway Problems on Maxillary Growth: A Review. European Journal of Dentistry, 3(3), 250–254.

Kado: Boek Voeding en mondgezondheid
Baukje en Machteld, de inzenders van de vragen, ontvangen als dank voor hun inzending het boek Voeding en Mondgezondheid. Dit boek geeft een uitgebreid en praktisch overzicht van alle relaties tussen voeding en mondgezondheid; van cariës, tanderosie en parodontitis tot slikklachten, en van aften tot mondbranden.

Door:
Louise Witteman, diëtist en schrijver van de boeken Voeding en mondgezondheid en De Voedingspiramide.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid

Negatieve beoordeling: Duitse tandarts verliest zaak tegen Google

Een tandarts uit Duitsland heeft onlangs zoekmachine Google aangeklaagd wegens een negatieve beoordeling van 1 van zijn patiënten op het sociale netwerk Google+, schrijft ZWP online.

De zaak
Een patiënt gaf de tandarts in Google+ een negatieve beoordeling nadat hij een pijnlijke en veel te dure behandeling zou hebben ondergaan. Ook geloofde de patiënt niet dat de positieve beoordelingen van de tandarts in het sociale netwerk echt konden zijn en noemde deze dan ook nep. De tandarts spande de zaak tegen Google aan om zijn praktijk, medewerkers en familie tegen reputatieschade te beschermen. Gezien de vrijheid van meningsuiting was de kans klein dat de tandarts de zaak zou winnen.

Vrije meningsuiting
De rechter heeft nu geoordeeld dat de uiting van de patiënt een subjectief waardeoordeel is en daarom onder het recht van vrije meningsuiting valt. De beoordeling hoeft daarom niet verwijderd te worden van Google+.

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Thema A-Z, Wet- en regelgeving
dentale vakbeurs

10 – 14 maart: IDS, ’s werelds grootste dentale vakbeurs

In maart 2015 zal er weer een nieuwe editie plaatsvinden van de grootste Europese dentale beurs IDS. Hier komen alle relevante doelgroepen uit de tandheelkundige sector samen van over de hele wereld. Hierbij de belangrijkste informatie voor u op een rij.

Grootse verwachtingen
De nieuwste editie van de IDS zal nog groter worden dan die van 2013. Meer dan 2000 bedrijven van over de hele wereld worden verwacht. Op 150.000 vierkante meter zullen de laatste ontwikkelingen op tandheelkundig gebied gepresenteerd worden. Dit zal voor u tot veel nieuwe inzichten en perspectieven leiden.

Een kijkje in vooraanstaande Keulse praktijken
Het is dit jaar mogelijk een kijkje te nemen in twee van de meest vooraanstaande en bekende praktijken van Keulen. Tijdens de verschillende ‘know-how tours’ wordt u niet alleen rondgeleid door deze praktijken maar worden er ook stimulerende besprekingen gegeven en krijgt u de mogelijkheid met experts van gedachte te wisselen.

IDS app
IDS heeft een app ontwikkelt om u te helpen precies dat uit uw bezoek te halen waar u voor gekomen bent. Het biedt een lijst van alle exposanten als ook een plattegrond en navigatiefunctie, waardoor u moeiteloos weet te vinden waar u naar zoekt. Daarbij biedt de app informatie over de beurs zelf en aanbevelingen voor accommodaties. Door het geïntegreerde Matchmaking365 systeem kunnen bezoekers en exposanten gemakkelijk met elkaar communiceren.

Toegang
U kunt voorafgaand aan de beurs toegangskaarten bestellen.

Openingstijden
De IDS vindt plaats van dinsdag 10 tot en met zaterdag 14 maart 2015.
Openingstijden op deze dagen: 9.00 – 18.00 uur

Let op: dinsdag 12 maart is gereserveerd voor dentale fabrikanten en importeurs.

Voorbereiding
U kunt alvast beginnen met het plannen van uw programma. Op de website van IDS kunt u via de zoekmachine bekijken welke exposanten er aanwezig zullen zijn. Voor meer informatie gaat u naar de IDS website.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Een goede toegangscaviteit: wat is de juiste grootte?

Vele missers in de endodontie kunnen vermeden worden door een goede toegangscaviteit. Een te kleine caviteit kan leiden tot een ledge. Het teveel verwijderen van pericervicaal dentine zal de kies aanzienlijk verzwakken. Wat is nu de juiste grootte?

Vele missers in de endodontie kunnen vermeden worden door een goede toegangscaviteit. Een te kleine caviteit zal snel leiden tot bijvoorbeeld een ledge, waardoor we het apicale derde van de wortel nooit goed kunnen reinigen. Het teveel verwijderen van pericervicaal dentine zal de kies aanzienlijk verzwakken, wat dan weer tot breuk kan leiden. Ook kan een gemist kanaal door de juiste opening voorkomen worden. Wat is nu de juiste grootte?

Verslag van de lezing van endodontoloog Koen Ackx tijdens het congres De endodontische misser van de NVvE.

Ackx lichtte de 6 wetten van Krasner en Rankow toe die helpen bij de zoektocht naar de kanaalingangen. Hierbij wordt gepleit voor een conservatieve opening.

Zes wetten van Krasner en Rankow voor systematische opening
(Krasner en Rankow, 2004)

  1. Law of symmetry 1
    Kanaalingangen liggen symmetrisch aan een denkbeeldige lijn van mesiaal naar distaal in het gebitselement (uitzondering hierbij is een bovenmolaar).
  2. Law of symmetry 2
    De kanaalingangen liggen loodrecht op de denkbeeldige lijn van mesiaal naar distaal (uitzondering hierbij is een bovenmolaar).
  3. Law of color change
    De kleur van de pulpabodem is donkerder dan de pulpawand.
  4. Law of orifice location 1
    Kanaalingangen liggen altijd op de overgang pulpabodem/pulpawand.
  5. Law of orifice location 2
    De kanaalingangen liggen in de hoek van de grens pulpabodem/pulpawand.
  6. Law of orifice location 3
    Kanaalingangen liggen op ontwikkelingslijnen.

Het lezen van de pulpabodem

  1. WAAR is de pulpakamer?
  2. CORONAL ACCESS. Waar starten we met de opening van de pulpakamer?
  3. VORM van de endodontische toegangscaviteit

1. Waar?

  • Law of centrality 
    De pulpakamer is centraal gelegen ter hoogte van de glazuurcementgrens.
  • Law of Concentricity
    De wanden van de pulpakamer zijn op gelijke afstand van de buitenomtrek van het gebitselement ter hoogte van de glazuurcementgrens.
  • Law of the CEJ 
    Glazuurcementgrens is een markeerpunt om de positie van de pulpakamer te bepalen.

Om te voorkomen dat bij de endodontische opening een perforatie van de pulpabodem optreedt kan een pocketsonde zeer praktisch zijn bij het vooraf inschatten van het niveau van de pulpabodem en/of glazuurcementgrens aan de hand van een röntgenfoto. Op 5/6 mm moet je vaak al het pulpadak zien. Uit dit onderzoek blijkt dat in 97% van de situaties het dak van de pulpakamer op het niveau van de glazuurcementgrens ligt. (Allan & Deutsch 2004).

2. Coronal access
Met coronal access wordt bedoeld de primaire toegangscaviteit. Voor incisieven is het advies om meer vanaf incisaal te openen. Voor onderincisieven gaat de voorkeur uit naar een opening vanaf buccaal in plaats van linguaal. Zo is de kans groter om het tweede kanaal in een onderincisief te vinden. Ongeveer 40% van de onderincieven heeft een tweede kanaal. In oudere literatuur wordt het mesiale kanaal van een bovenmolaar vaak teveel naar mesiaal afgebeeld.

3. Vorm
Koen Ackx pleit voor een conservatieve opening. Vaak wordt de toegangscaviteit te groot geprepareerd, wat resulteert in een verzwakking van het gebitselement met een grotere kans op fracturen. Vooral als het gebitselement nog beslepen wordt voor een kroon. Hiervoor moet ongeveer 60% tandmateriaal verwijderd worden voor de juiste dikte van het indirecte restauratiemateriaal. Advies is daarom om het pulpadak niet volledig te verwijderen en de pulpahoorns te laten zitten. Zo kan een minimaal invasieve toegangscaviteit geprepareerd worden.

Conclusie

  • Onderzoek de pulpakamer systematisch
  • Bewaar zoveel mogelijk pericervicaal dentine


Koen Ackx studeerde af, met de graad onderwijsbevoegdheid, aan de tandheelkunde aan de KU Leuven in 1996.In 2004 startte hij een verwijspraktijk endodontie te Heverlee en sinds 2012 is hij eigenaar van een nieuwe groepspraktijk, eveneens uitsluitend endodontie, te Herent.
Hij is sinds 1999 lid van de Flemish Society for Endodontology (FSfE) en is momenteel penningmeester van deze vereniging. Vanaf 2010 geeft hij cursussen endodontie bij het Vlaams verbond voor Tandartsen (VVT).


Verslag door Joanne de Roos, tandarts, van het congres De endodontische misser van de NVvE.

Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Thema A-Z