Studenten tandheelkunde komen bijna zeker aan de baan waarvoor ze zijn opgeleid. Voor het merendeel van de studenten met een andere opleiding zal het tot 2018 moeilijk zijn om een baan te vinden. Dit blijkt uit de Keuzegids Universiteiten 2015.
Bijzonder goede kansen De afgelopen 30 jaar is de situatie niet zo matig geweest als nu en is de arbeidsmarkt verslechterd voor jonge mensen. Alleen de opleidingen tandheelkunde, elektrotechniek, werktuigbouwkunde en theologie bieden nog een bijzonder goede kans op een baan. Studenten Informatica en Civiele techniek maken ook nog een goede kans op een baan.
Salaris De goede baanvooruitzichten voor tandartsen hebben zijn weerslag in het salaris dat zij gaan verdienen. Startende tandartsen verdienen volgens de Keuzegids 4.750 per maand en hebben daarmee het hoogste salaris van alle starters. Op de tweede plaats komen fiscaal juristen met een startsalaris van 3245, gevolgd door artsen met een salaris van 3185.
Wat is de overeenkomst tussen Rolling Stones zanger Mick Jagger en een prehistorisch moeraswezen dat 19 miljoen jaar geleden in Afrika leefde? Enorme lippen!
Het was Mick Jagger of Angelina Jolie Voor antropoloog dr. Ellen Miller, een van de leden van het team die het fossiel van het moeraswezen vonden, was het overduidelijk dat het fossiel naar Mick Jagger vernoemd moest worden. De naam Angelina Jolie werd ook geopperd, ook vanwege haar grote lippen, maar het moest toch echt Jagger worden.
Jaggermeryx naida Jaggermeryx naida is de naam die het moeraswezen uiteindelijk heeft gekregen, wat waternimf van Jagger betekent.
Delen van de kaak die door onderzoekers in Egypte werden gevonden geven aanwijzingen dat het dier ongeveer de grootte had van een hert. Daarbij zou het lijken op een kruising tussen een varken met lange poten en een slank nijlpaard. Het dier behoorde tot de familie anthracotheres, een groep van inmiddels uitgestorven gehoefde dieren.
Lippen als een schep De onderzoekers denken dat de levensstijl van Jaggers waternimf overeenkwam met die van een water ree, waarbij het al staande in het water langs de rivierbedding op zoek was naar planten om te eten. Voor het zoeken zou het zijn gevoelige snuit gebruikt kunnen hebben en zijn ondertanden en grote lippen om de planten op te scheppen.
Henry Schein Dental introduceert de nieuwe gepatenteerde aMMP-8 test PerioSafe PRO, voor adequate preventie van parodontitis. De test helpt bij het bewust maken van de gezondheidsrisicos van onvoldoende mondverzorging bij patiënten.
Eenvoudige en vroegtijdige diagnose PerioSafe PRO is een interdisciplinair inzetbare mondgezondheidstest voor de preventie en vroegtijdige herkenning van verborgen ontstekingen in de mond. De gepatenteerde sneltests vormen een delegeerbare, biochemische chairside-testmethode die aangeeft of de aMMP-8 waarde van een patiënt binnen het normale bereik ligt, of dat er sprake is van een verhoogd paradontaal risico. De eenvoudige en vroegtijdige diagnose van parodontale ontstekingen draagt bij aan adequate preventieve behandelingen.
Slechts 10 minuten In slechts 10 minuten geeft de PerioSafe mondgezondheidstest aan of het immuunsysteem van de patiënt te stellen heeft met verborgen ontstekingen in de mond en of er sprake is van een verhoogd risico op parodontitis. Recent gepubliceerd onderzoek geeft aan dat de aMMP-8-diagnostiek met een zekerheid van ruim 95% parodontitis herkent. Deze testprocedure wordt in ruim 100 andere wetenschappelijke publicaties momenteel beschouwd als de veiligste biomarker voor de vroege herkenning van parodontitis, de hoofdreden voor tandverlies, en vormt een belangrijk diagnostisch hulpmiddel voor medici en mondzorgspecialisten.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/periosafe.gif480480https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2014-11-10 00:00:002014-11-10 00:00:00Introductie van test voor vroegtijdige herkenning verborgen ontstekingen in de mond
Ook de tandenfee heeft last van de crisis. Amerikaanse kinderen kregen het afgelopen jaar 8% minder voor een verloren tand, meldt USA Today.
Amerikaanse ouders geven tegenwoordig $3,40 dollar voor een tand, ongeveer 2,60. Dat is minder dan de $3,70 dollar vorig jaar, oftewel 2,80. De gedaalde waarde van een verloren tand is een kleine indicatie voor het consumentenvertrouwen in de economie.
Creditcardmaatschappij Visa begon de giften van de tandenfee bij te houden in 2009, toen een medewerker zich afvroeg hoeveel hij zijn kind hoorde te geven voor een verloren tand.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/78520000-kind-wisselen.jpg450450https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2014-11-10 00:00:002014-11-10 00:00:00Tandenfee is minder gul
In een restaurant of café tref je ze wel eens aan op tafel: cocktailprikkers. Waarom geen echte tandenstokers?, vroeg psychologiestudente Nora Löb zich af tijdens haar werk in de horeca. Eenmaal afgestudeerd en mede-eigenaar van advies- en onderzoeksbureau All About Behaviour zette ze met mondhygiënist-onderzoeker Yvonne Buunk-Werkhoven het pilotproject Pick a T op.
Mijn mondhygiënist legde me bij een controlebezoek uit hoe belangrijk tandenstokers en/of ragers zijn om interdentaal te reinigen. Maar er zijn nog altijd veel mensen die er geen gebruik van maken, vertelt psychologe Nora Löb. Zo werd het idee van Pick a T geboren. De gedragsdiscrepantie tussen wel weten dat het belangrijk is om interdentaal te reinigen maar er niet in slagen om er een gewoonte van te maken, interesseerde haar enorm. Löb raakte met Buunk-Werkhoven in gesprek en samen met nog een collega startte ze het pilotonderzoek om het gebruik van interdentale hulpmiddelen te bevorderen, in het bijzonder het gebruik van de tandenstoker binnen de horeca. Er werd in kaart gebracht hoe men gasten kan stimuleren om na het eten tandenstokers te gebruiken. Dat is op een passieve en actieve manier onderzocht.
Op de passieve manier werden de plaatsen waar de tandenstokers werden aangeboden aan de gasten gemanipuleerd. Zo zijn cocktailprikkers die in de horecagelegenheden werden aangeboden vervangen door individueel verpakte houten tandenstokers of werden deze tandenstokers geïntroduceerd. Daarnaast werden er op meerdere locaties, zoals het toilet en de bar, tandenstokers geplaatst.
Op de actieve manier werden er onder andere tandenstokers met de rekening aangeboden. Ook werden er bij de rekeningen fraai vormgegeven dispensers geplaatst.
Wat waren de resultaten?
Als individueel verpakte tandenstokers actief worden aangeboden aan gasten werden er op een dag (14.00 uur- 23.00 uur) in totaal 203 gepakt door de gasten.
In een restaurant waar de tandenstokers passief werden aangeboden werden er in 4 dagen 104 stuks gepakt. In een ander eetcafé (ook passief aangeboden) werden er in 5 dagen maar liefst in totaal 370 stuks gepakt. Als de tandenstokers actief werden aangeboden hebben sommige gasten aangegeven dat ze het erg fijn vonden. Ook het personeel zag het als extra service die ze aan de gasten leverden. Gezien de aantallen die gepakt werden, kan gesteld worden dat gasten een tandenstoker op prijs stellen.
Met jouw bureau creëer je gezonde werkomgevingen. Hoe creëer je in grove lijnen een gezonde werkomgeving? Een werkomgeving is een sociale omgeving en die kan verschillend zijn. Dit maakt werken op maat erg belangrijk. Uiteindelijk spelen sociale aspecten als attitude, sociale norm en groepsdruk een doorslaggevende rol bij gedrag. Dit geldt ook voor gezond gedrag. Een bedrijf komt meestal met een vraagstuk na een observatie op de werkvloer. Wij beginnen dan met het in kaart brengen van de sociale structuur van de werkomgeving. Pas dan kun je een gezonde werkomgeving creëren. Bij sommige gezondheidsgedragingen zie je dat mensen geen of weinig kennis hebben en dus ook niet bewust zijn van hun gedrag. Kennis delen en mensen bewust maken kan al verandering bewerkstelligen. Wat ik ook vaak tegenkom, is dat mensen het wel weten maar niet doen. Het gebruik van tandenstokers is hier een goed voorbeeld van. Dit soort gedrag kan vaak aangepakt worden door het geven van handvatten en het stellen van doelen. Zo proberen wij nieuwe gedragingen te stimuleren.
Hoe kunnen mondzorgprofessionals het voor elkaar krijgen om gezond gedrag bij hun patiënten te bewerkstelligen?
Ook al zijn mensen zich wel bewust van hun ongezonde gedrag, blijft je stelselmatig gezond gedragen moeilijk. Vaak komt het doordat ongezond gedrag een gewoonte is geworden en daardoor moeilijk te veranderen is. De combinatie van het delen van kennis en handvatten aanreiken aan patiënten is erg belangrijk. Zo kan je mensen motiveren om zich gezonder te gedragen. Dit is altijd afgestemd op hun eigen ervaringen en behoeftes. Vooral barrières weghalen blijkt vaak belangrijk. Om dit te kunnen bewerkstelligen moet je de juiste vragen stellen en samen werken aan een oplossing. Deze aspecten vormen een belangrijke eerste stap voor een gezonder leven. Op basis van de ervaringen van het Pick a T-project valt er in het dagelijks leven nog veel te winnen. Zoals gedragsverandering stapsgewijs verloopt, gaat ons Pick a T-project ook stap voor stap vooruit.
Mocht je geïnteresseerd zijn in een oriënterend gesprek in je eigen praktijk of werksituatie, dan kun je te allen tijde contact opnemen, op tel. 06 417 44310 of per e-mail info@allaboutbehaviour.nl
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/pick-a-t.jpg480480anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2014-11-10 00:00:002023-10-02 09:57:21Echte tandenstokers in de horeca
De mondzorgsector en in het bijzonder tandartsen kunnen de blik eindelijk weer op de toekomst richten. Lang verkeerde de sector in onzekerheid over de tarieven naar aanleiding van het roemruchte kostenonderzoek door Deloitte in opdracht van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in de zomer van 2013. De NZa heeft nu de resultaten van het onderzoek gepubliceerd en tegelijkertijd het tarievenbesluit vrijgegeven. Dit is het resultaat van onderhandelingen tussen de NZa en de belangrijkste belangenbehartigers in de mondzorg, waaronder de ANT. De twee meest in het oog springende resultaten zijn het verhogen van het norminkomen (arbeidskostencomponent) naar 128.000 en een korting op de tarieven van 5,15 procent.
De ANT heeft gemengde gevoelens over de uitkomsten. Korting is nooit leuk, maar de korting had veel hoger kunnen uitpakken als wij als ANT niet de afgelopen twee jaren alle geoorloofde middelen hadden ingezet. We hebben met succes slechte voorstellen met veel grotere kortingen weten tegen te houden. ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes blikt terug en vooruit. Een interview met een interessant kijkje achter de schermen van de onderhandelingen.
De NZa heeft nieuwe tarieven voor de mondzorg vastgelegd. Wat vindt u daarvan? We hebben als ANT hier gemengde gevoelens over. Gezien wat er gedurende toen het proces op tafel lag, is dit echt een goede uitkomst. Als voorzitter van de ANT ben ik er trots op dat dit omgebogen is in het belang van de tandartsen. Maar we zijn nog altijd van mening dat de huidige tarieven veel te laag zijn om toptandheelkunde in een moderne praktijksetting te kunnen voeren. Daarnaast worden de implantologie-tarieven wel heel hard geraakt, zonder dat daar de kans gegeven wordt om zaken anders te regelen.
Bovendien: niemand vindt het leuk om gekort te worden. Een korting van iets meer dan 5 procent is natuurlijk best fors. Anderzijds is het een percentage waar we denk ik mee kunnen leven. Tandartsen zijn echte ondernemers en weten zich over het algemeen goed aan de nieuwe marktomstandigheden aan te passen. Er is lange tijd sprake geweest van kortingen tot wel 12 of 13 procent. In die zin mag je dus zeggen dat de schade beperkt is gebleven. Bovendien hebben we dit resultaat behaald zonder concessies te hoeven doen via een convenant, zoals bij de huisartsen het geval is en waar dat convenant als een zwaard van Damocles voortdurend boven de markt hangt. Daarnaast gaat de korting pas in per 1 juli 2015 en dat geeft de sector de nodige tijd om zich erop voor te bereiden.
Bent u al met al opgelucht? Opgelucht is niet het goede woord, maar het had veel slechter kunnen aflopen. Wij blijven principieel strijden voor keuzevrijheid buiten de basisverzekering en daar horen ook vrije tarieven bij. De politiek belijdt marktwerking alleen met de mond, wij willen daadkracht zien in Den Haag. Het experiment met vrije prijzen in 2012 is een traumatische ervaring geweest voor de beroepsgroep met grote en onterechte imagoschade. Ons Milliman-rapport heeft de zaak al voor een belangrijk deel kunnen rechtzetten. En we gaan nog steeds voor volledige rehabilitatie van de tandartsen. Maar we moeten ook naar de toekomst durven kijken. Laten we het besluit van de NZa zien als een compromis waar mee te leven valt.
Wat is jullie rol als ANT geweest bij dit tariefbesluit? Wij hebben als ANT alles gezet op een significante verhoging van het norminkomen. Alleen dat drukt ons inziens erkenning uit voor de grote inzet en vakbekwaamheid van de tandartsen en legt een solide bodem onder de toekomstige tarieven. De KNMT heeft zich hard gemaakt om dit norminkomen te herijken maar het resultaat was in eerste instantie dat de NZa middels KPMG met een rapport kwam waarin werd onderbouwd dat het norminkomen van tandartsen wel omlaag kon naar 105.000. Als je dat doorrekent zou een tandarts per maand ongeveer 4.000 netto aan zijn praktijk mogen overhouden. Dat doet geen recht aan de inzet van tandartsen. Nog afgezien van het ondernemerschap is onze baan zowel psychisch als fysiek zwaar. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de gezondheid en het welbevinden van je patiënten. Ook de vergelijking met het recent verhoogde norminkomen bij de huisartsen van 125.000 liep dan volledig uit de pas. Dat alles paste wellicht in de politieke wens om de mondzorgtarieven flink te gaan korten maar de schade moest wel eerst hersteld gaan worden. Via ons Wob-verzoek (Wet openbaarheid van bestuur) hebben we de absurditeit en de volstrekte willekeur van dit KPMG-rapport blootgelegd en de NZa heeft uiteindelijk besloten het rapport ergens diep onder in een lade te verbergen.
Waarom is een hoger norminkomen zo belangrijk? Er zitten meerdere kanten aan. Een goed norminkomen op een correct niveau is een stuk erkenning van de kwaliteiten, vakbekwaamheid en de inzet van de tandartsen. Maar het norminkomen heeft ook een grote doorwerking in de tarief formule van de NZa. Simpel gezegd, hoe hoger het norminkomen, hoe lager de korting. Als het norminkomen eenmaal vastligt kan het niet willekeurig verlaagd worden en dat legt in ieder geval een basis onder de toekomstige tarieven. Wij zijn bewust uit de klankbordgroep van de NZa gestapt om een statement af te geven en zijn ons daarna volledig gaan concentreren op het norminkomen. Aan het kostenonderzoek viel gewoon geen eer te behalen. Om die reden hebben we ook geen eigen schaduwonderzoek laten doen.
Lange tijd leek een deal met NZa onmogelijk, wat is er veranderd? Eind augustus was er zogeheten Technisch Overleg met alle betrokken partijen over de herijking van de tarieven. De NZa stelde toen voor de herijking op de langere baan te schuiven omdat geen snelle consensus mogelijk leek. Alle partijen toonden zich daar voorstander van met uitzondering van de ANT. Wij hebben min of meer met de vuist op tafel geslagen en op een snelle afhandeling aangedrongen. Wij kregen allerlei signalen dat de markt volledig op slot zat vanwege de aanhoudende onzekerheid. Banken wilden niet meer financieren, tandartsen konden geen praktijken kopen of verkopen, leveranciers zagen een soort kopersstaking en consumenten konden uitstelgedrag gaan tonen. Die onzekerheid moest absoluut zo snel mogelijk worden weggenomen.
Bovendien speelde op de achtergrond mee dat het rapport Borstlap over de affaire Gotlieb elk moment kon verschijnen en het was wel duidelijk dat daar pittige conclusies voor zowel VWS als de NZa in zouden staan. Dat werd een paar dagen later inderdaad bevestigd. De minister kreeg een tik op haar vingers voor teveel bemoeienis met de NZa, waarna haar ambtenaren de opdracht kregen zich veel terughoudender op te stellen. De NZa kreeg een serie aanbevelingen voor reorganisatie. Als dat gebeurt, is er gewoon een momentum van aangepaste krachtsverhoudingen tussen NZa, VWS en zorgverleners en zo’n momentum moet je gebruiken. Langer wachten gaat alleen maar ten koste van het momentum.
Wat is de tactiek van de ANT geweest bij de onderhandelingen? Het was op een gegeven moment duidelijk dat doorvoering van het kostenonderzoek op basis van het oude norminkomen een zodanige tariefsdaling zou geven dat de kwaliteit en toegankelijkheid van de mondzorg in het geding zouden komen. Ook de NZa zag dat in, maar kon begrijpelijkerwijs niet zomaar met een voorstel komen. Daar hadden we begrip voor. Wij hebben toen onze kaarten op tafel gelegd en duidelijk aangegeven waar, voor wat de ANT betreft, de arbeidskostencomponent, en in het verlengde daarvan de maximale korting zou moeten uitkomen. Deze openheid creëerde een draagvlak waarop de partijen binnen twee weken de zaak rond hebben gekregen. Daarbij wijkt de einduitkomst slechts marginaal af van wat wij hebben voorgesteld.
De ANT is naar de Nationale Ombudsman gestapt met een klacht over de NZa. Welke rol heeft dat gespeeld? Ons Milliman-rapport en de klacht bij de Ombudsman zijn nooit bedoeld geweest als pressiemiddel maar gaan voor ons om heel principiële zaken die de kern van onze democratie raken. De overheid, en dus ook de NZa, moet zich toetsbaar en transparant opstellen. Dat maakt kwetsbaar maar daaruit zou juist kracht geput moeten worden. En tot respect leiden. Dit was helaas ver te zoeken nadat wij het rapport-Milliman in december vorig jaar publiceerden. We hadden het graag anders gezien. Uiteindelijk was het Milliman rapport voor ons belangrijk om aan te tonen dat de tandartsen verantwoordelijk zijn omgegaan met de vrije tarieven. Ik denk dat geen enkele tandarts zich heeft herkend in de conclusies van de NZa. Het goede nieuws voor onze professie is dat we veel media hebben gehaald met een dergelijk goed onderbouwd rapport dat dit aantoont. We hebben als tandartsen eigenlijk onze naam grotendeels kunnen zuiveren en het opent weer de mogelijkheid tot vrijere tarieven in de nabije toekomst.
Wat was onder andere jullie kritiek op het kostenonderzoek? Er is een aantal zaken waarvan je kan afvragen of de wijze hoe daar mee omgegaan is, leidt tot eerlijke tarieven. Zo is een van de meest in het oog springende voorbeelden het gebruik van de gemiddelde praktijkwinst die ver afwijkt van de mediaan doordat er een aantal uitschieters zijn meegenomen. Helaas was het onbespreekbaar dat de mediaan gebruikt zou worden.
De zwarte lijn is het gemiddelde, de mediaan zou significant lager hebben gelegen in het midden van de Gausse curve.
Ook was een heikel punt de cap op een werkweek van max. 36 uur. Tandarts-praktijkeigenaren gaven bij Deloitte aan bijna 50 uur per week te werken, dit werd dus teruggebracht tot 36 uur. Zoals eerder gezegd krijg je hiermee effecten dat langere openingstijden tot lagere tarieven leiden.
Het norminkomen is nu met dit tariefbesluit op een niveau gezet dat beter past bij de tijdsbesteding en het ondernemerschap van de tandarts-eigenaar. Dit norminkomen kunnen we meenemen naar de toekomst en laten we hopen dat er alternatieven voor een kostenonderzoek komen.
Is dit het best mogelijke resultaat voor de sector? Er was in feite geen twijfel mogelijk dat er een korting zou komen. Daar moet je als belangenorganisatie op een gegeven moment realistisch in durven zijn. Natuurlijk kun je wel blijven dromen van geen enkele korting of proberen ijzer met handen te breken. Maar je kunt ook het lid op de neus krijgen. Het is onze taak een inschatting te maken van wat haalbaar zou moeten zijn waarbij je heel zorgvuldig het krachtenveld moet analyseren. Als je dan de indruk hebt dat de NZa over zijn eigen schaduw heen aan het springen is, moet je daarin meegaan en de uitgestoken hand durven schudden. Aandringen op verdere onderhandelingen leidt dan alleen maar tot irritatie en verlies aan goodwill. De NZa heeft zich in onze ogen de laatste tijd op dit dossier constructief opgesteld.
Er zou ook sprake zijn geweest van een convenant met VWS? Dat was een initiatief van de KNMT in 2013, waarschijnlijk geïnspireerd door het convenant bij de huisartsen. De KNMT probeerde via een convenant geregeld te krijgen dat er geen enkele korting zou komen, net als bij de huisartsen. Maar dan moet je wel duidelijke tegenprestaties kunnen bieden die zich tegenwoordig bijna alleen nog vertalen in harde cash. In iets anders is de politiek nauwelijks geïnteresseerd. Dat soort tegenprestaties kan de mondzorg amper bieden. En richtlijnen, visitatie en nascholing leveren wel goodwill, maar geen besparing op. Minister Schippers is nooit geïnteresseerd geweest in een convenant met tandartsen. En dat is maar goed ook, nu hebben we ook geen concessies hoeven te doen.
Kunnen we dat opvatten als kritiek op de KNMT? Zo is het niet bedoeld. Er is gewoon een verschil in stijl en werkwijze. De KNMT bestaat al 100 jaar en heeft de nodige tradities en gewoontes opgebouwd. Zij spelen een rol die mondzorgbreed is. Daar profiteren wij als ANT ook van. Maar de KNMT had wel de ambitie om het predicaat Koninklijk te krijgen in 2014. En dan moet je ontzettend op je tellen passen en degenen die daarover gaan niet tegen je in het harnas jagen. Dat verdraagt zich in onze ogen slecht met belangenbehartiging. Het lijkt mij ondenkbaar dat de KNMT naar de Nationale Ombudsman was gestapt of Wob-verzoeken tegen de NZa zou hebben ingediend. Laat staan om kritische brieven te schrijven aan de minister die het predicaat nog moet uitreiken.
Jullie hebben veel de publiciteit opgezocht. Is dat de enige manier om invloed uit te oefenen? Zeker niet. Het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn om telkens de strijd in het openbaar te voeren. Goed overleg zou tot acceptabele uitkomsten moeten kunnen leiden. Alleen leven we inmiddels wel in de 21e eeuw en de tijden zijn veranderd. Het spel wordt gewoon veel harder gespeeld. Als je nog steeds de spelregels hanteert die 25 jaar geleden wel werkten, word je vandaag de dag onder tafel geveegd. Stil onderhandelen achter gesloten deuren is volstrekt uit de tijd. Je wordt dan gewoon onder de voet gelopen en niet meer serieus genomen. Blaffen op zijn tijd is aardig maar je moet ook durven bijten. Louter persoonlijke contacten leiden bovendien al snel tot achterkamerpolitiek. Je kunt dan moeilijk meer de publiciteit opzoeken. Daarmee beperk je je opties. En het grootste nadeel en risico is dat de betrokken personen opstappen. En dan sta je met lege handen en moet je van voren af aan beginnen.
Wij zijn er als ANT een aantal keren publicitair hard in gegaan, bewust overigens. Dat begon al met ons besluit om uit de klankbordgroep van de NZa te stappen. Wij hebben onze motieven destijds met brieven aan de Minister en de Tweede Kamer duidelijk gemaakt. Wij hebben met Milliman heel bewust de publiciteit gezocht en toen de NZa dit rapport weigerde serieus te nemen zijn we naar de Nationale ombudsman gestapt. Ook hebben we een aantal keren de Vaste Kamercommissie mondzorg benaderd dat tot vragen aan de Minister heeft geleid. En rond het KPMG-rapport over het norminkomen hebben wij een Wob-verzoek ingediend dat in feite een aantal schokkende feiten heeft blootgelegd. Bovendien hebben wij een bezwaarprocedure tegen de NZa gewonnen omdat bepaalde informatie niet spontaan werd vrijgegeven.
Waar heeft jullie aanpak toe geleid? Indien er geen voortgang in onderhandelingen zit dan moet je dat dus ook laten horen. Het zijn deze momenten dat de ANT als belangenbehartiger zn tanden laat zien en vanuit de beroepsgroep een vuist maakt voor een betere en sterkere positie voor tandartsen. Wederzijds respect moet worden opgebouwd. Maar het is daarna wel de basis voor slagvaardige besluitvorming. Daarom heeft de sector nu duidelijkheid voor de komende jaren zonder daarvoor tot ver in 2015 te moeten wachten.
Wat gaat de ANT in 2015 doen? Het belangrijkste is om het imago van de beroepsgroep als geheel te verbeteren. Daarnaast zijn wij bezig met het optimaliseren van ons pakket aan ledendiensten met o.a. de introductie van innovatieve digitale tools. Binnen ons pakket staat de klachtenregeling voorop, maar we bieden ook de mogelijkheid van visitatie aan, en organiseren workshops en congressen in het kader van het up-to-date houden van kennis. Daarbij richten we ons vooral op diensten en activiteiten met grote toegevoegde waarde. We zijn een relatief kleine organisatie en hebben daardoor ook een tamelijk lage overhead. Dat willen we graag zo houden. Tegelijk willen we onze contributie onder de 1000 houden. De tandartsen moeten volgend jaar een pas op de plaats maken en dan moeten wij daarin als ANT het goede voorbeeld geven. En het allerbelangrijkste is dat de ANT ook weer in 2015 een krachtig, onafhankelijk en publiek geluid laat horen over zaken die de belangen van tandartsen betreffen. VWS wil de mondhygiënist op de stoel van de tandarts zien. Het afknijpen van de tandartsopleidingen in Nederland hoort daar kennelijk bij. Maar de regierol hoort bij de tandarts en aan dat principe doen wij geen enkele concessie. Als er geen duidelijke visie en een volledig uitgewerkt plan aan taakherschikking ten grondslag ligt zijn wij daar op tegen. In het belang van de mondzorg en van onze patiënten. Dat gaat de komende jaren het belangrijkste thema worden, naast het toenemend tekort aan tandartsen.
Toch tevreden al met al? Tandartsen kunnen weer vooruit. Het kan altijd beter, maar dit was wel het moment dat je er moet staan als beroepsvereniging. Er is nog veel te verbeteren en nog veel onnodige bureaucratie tegen te houden. Bovendien helpen wij nog om volgens Europees recht aan te tonen dat maximumtarieven de consumentenrechten juist belemmeren. Tandartsen moeten nu toch wel wakker zijn geschud over wat hen boven het hoofd hangt. De ANT begrijpt als geen ander de mondzorg in de 21ste eeuw en volgt daarom een proactief beleid in het belang van de toekomst van de mondzorg in Nederland. Iedereen die zich daarin kan vinden roep ik op ons met volle inzet te steunen.
Bekijk de video Los in de mond over het besluit van de NZa over de tandartstarieven naar aanleiding van het kostenonderzoek onder tandartsen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/vaartjes-500-1.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-11-07 00:00:002018-10-11 12:59:37ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes: De mondzorg kan weer vooruit
De NZa heeft de resultaten van het kostenonderzoek gepubliceerd en tegelijkertijd het tarievenbesluit vrijgegeven. De twee meest in het oog springende resultaten zijn het verhogen van het norminkomen (arbeidskostencomponent) naar 127.690 en een korting op de tarieven van 5,15 procent. Voor implantologie geldt een daling van ruim 19%. De orthodontietarieven dalen ongeveer 1,5%. De nieuwe tarieven gaan in op 1 juli 2015.
Kostenonderzoek In de afgelopen periode is een kostenonderzoek uitgevoerd in de mondzorg. Dit onderzoek heeft veel inzet gevraagd van de betrokken praktijken omdat zij gedetailleerde informatie moesten opleveren over kosten, opbrengsten en tijdsbesteding van hun praktijk. Het onderzoek is in de zomer van 2014 afgerond en heeft de gegevens opgeleverd die nodig zijn voor het opnieuw berekenen van de tarieven. Op grond van deze resultaten dalen de tarieven.
Arbeidscomponent De NZa heeft eind 2013 een advies gevraagd aan onderzoeksbureau KPMG om de arbeidskostencomponent te herijken. De tarieven zijn – naast kosten – namelijk ook gebaseerd op een vergoeding voor de eigenaar, arbeidskostencomponent genoemd. Met de brancheorganisaties in de mondzorg is verschillende keren overlegd over het KPMG-advies en de gevolgen voor het tarief. Naar aanleiding van de genoemde argumenten heeft de NZa besloten voor de mondzorg geen gevolg te geven aan dit advies. De arbeidskostencomponent van de tandarts en orthodontist wordt nu op een alternatieve wijze herijkt en stijgt met bijna 13% naar 127.690. De arbeidskostencomponent van de tandartsen is daarmee gelijk getrokken met de huisartsen.
De NZa onderzoekt de komende tijd op verzoek van deze partijen of het tariefsysteem zodanig veranderd kan worden dat meer zorg op maat geboden kan worden.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/prijs-5001.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-11-07 00:00:002022-12-14 12:09:08NZa tarievenbesluit: Verhoging norminkomen en 5,15% korting op tarieven
Wereld Diabetes Dag vindt elk jaar plaats op 14 november ter gelegenheid van de verjaardag van Frederick Banting die, samen met Charles Best, aan de basis stond van de ontdekking van insuline in 1922. Wereld Diabetes Dag werd in 1991 geïntroduceerd door de Internationale Diabetes Federatie (IDF) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) als reactie op de alarmerende toename van diabetes over de hele wereld. Het is de belangrijkste wereldwijde bewustwording campagne voor diabetes.
Slechtere mondgezondheid Bij patiënten met diabetes blijft de bloedsuikerspiegel niet meer binnen de normale grenzen. Als gevolg van diabetes kan de mondgezondheid verslechteren. Mensen met diabetes hebben ook vaker last van tandvleesontsteking.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/diabetes.gif480480https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2014-11-05 00:00:002014-11-05 00:00:00Wereld Diabetes Dag - 14 november
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de zorg in 2014, en wat zijn de uitdagingen voor het komende jaar voor zorgverzekeraars, zorgaanbieders, de wetgever en de NZa? Lees de Stand van de zorgmarkten 2014.
Van verbod naar gebod: minder regels Als uitdaging voor 2015 geeft de NZa aan te kijken naar mogelijkheden om zorgaanbieders en zorgverzekeraars meer vrijheid te geven. In enkele sectoren zoals de farmacie en geboortezorg gelden de afgelopen jaren minder regels. ‘Soms is ook weer een stap terug gedaan, zoals in de mondzorg’, zegt de NZa in het rapport. Per zorgsector zal de NZa de komende tijd een visie opstellen en bekijken of een zorgsector klaar is voor een verdere stap naar minder regels door de overheid. Lees verder op pagina 42 van de Stand van de Zorgmarkten 2014
Bestrijding van zorgfraude De bestrijding van zorgfraude is een prioriteit van het Openbaar Ministerie. Vincent Leenders: “Strafrecht is daarbij één schakel, maar wel een onmisbare schakel. In de zorgsector zijn veel instanties betrokken bij toezicht, handhaving en opsporing. Iedereen moet zijn rol pakken.” Lees verder op pagina 21 van de Stand van de Zorgmarkten 2014
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2014-11-04 00:00:002014-11-04 00:00:00NZa publicatie Stand van de zorgmarkten 2014
Sinds oktober vorig jaar is Ivoclar Vivadent verwikkeld in een octrooigeschil in de USA en Duitsland tegen Dentsply International Inc., Dentsply International Inc., Dentsply Prosthetics U.S. LLC en Degudent GmbH (Dentsply).
Octrooirecht Met het aanspannen van deze rechtszaken, wil Ivoclar Vivadent de verkoop en/of import door Dentsply van bepaalde lithium silicaat discs voor dental gebruik stoppen, waarvan Ivoclar Vivadent stelt dat deze producten van Dentsply inbreuk maken op het verkregen octrooirecht van Ivoclar Vivadent.
Geen verdere juridische stappen Ivoclar Vivadent laat nu weten dat er overeenstemming is bereikt met Dentsply omtrent het octrooigeschil, waarbij Ivoclar Vivadent afziet van verdere gerechtelijke stappen tegen Dentsply, met dien verstande dat Dentsply de licentieovereenkomst op het wereldwijde patent van Ivoclar Vivadent op de juiste manier toepast.
Van 3 tot en met 6 november 2014 wordt de Check je werkstress week georganiseerd. Er wordt dan op allerlei manieren aandacht besteed aan werkdruk en werkstress. Werkgevers, werknemers en kerndeskundigen worden opgeroepen in actie te komen om met het thema actief aan de slag te gaan. Tijdens de conferentie die in deze week plaatsvindt, worden onder andere de Goede Praktijken Awards uitgereikt.
Werkdruk vormt naast beeldschermwerk een van de grootste arbeidsrisico’s in de verzekeringssector. Van ongezond hoge werkdruk is sprake als werknemers:
Structureel niet kunnen voldoen aan de gestelde eisen
Niets kunnen veranderen aan de achterliggende problemen van de werkdruk
Ook een te lage werkdruk kan voor werknemers ongezond zijn. Werknemers gaan zich ergeren en vervelen. De motivatie daalt sterk, omdat de balans tussen werkaanbod (kwalitatief en kwantitatief) en kennis en kunde is verstoord. Ook hierdoor kunnen stressklachten en verzuim ontstaan.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/check-werkstress.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-10-30 00:00:002019-05-29 11:40:11Check je werkstress week - 3 t/m 6 november
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft tandarts Leithuijser in Amsterdam onder verscherpt toezicht gesteld voor een periode van maximaal 3 maanden.
In oktober 2012 kreeg de tandarts al een bevel BIG opgelegd van de IGZ. Dit bevel werd opgeheven toen bleek dat de tandarts voldoende aan de voorwaarden van het bevel (infectiepreventie, radiologie, patiëntendossier en spoedgevallendienst) voldeed.
In 2013 en 2014 zag de IGZ tijdens bezoeken wel verbeteringen, maar werden de noodzakelijke verbeteringen onvoldoende uitgevoerd. De tandarts kreeg volgens de IGZ wel herhaaldelijk kansen om verbetermaatregelen te treffen. De inspectie heeft de praktijk om deze reden onder verscherpt toezicht gesteld.
Henry Schein Inc. maakte vandaag bekend dat zij, samen met leveranciers, meer dan 1 miljoen dollar aan persoonlijke beschermingsmiddelen zal schenken om de verspreiding van ebola te helpen voorkomen.
Het bedrijf werkt nauw samen met de CDC Foundation en met partner-hulpverleningsorganisaties waaronder AmeriCares, Direct Relief, International Medical Corps en MedShare om voortdurend de behoefte aan medische goederen te monitoren en vast te stellen teneinde de uitbraak van ebola in West-Afrika te bestrijden, de grootste, ernstigste en meest complexe epidemie in de geschiedenis van de regio. Het virus heeft in de meer dan 8.400 gevallen al bijna 4.000 levens geëist, wat de Wereldgezondheidsorganisatie ertoe bracht de uitbraak tot een ‘bedreiging voor de volksgezondheid van internationaal belang’ uit te roepen.
Donaties De donaties van Henry Schein zullen onder andere bestaan uit meer dan USD 1 miljoen aan maskers, handschoenen en schorten, samen met desinfecterende handzeep, overalls en andere PBM. De CDC Foundation ontvangt hiervan 500.000 dollar en de rest zal worden geschonken aan Henry Schein’s strategische NGO (niet-gouvernementele organisatie)-partners die voor hulpverlening zorgen, waaronder AmeriCares, Direct Relief, International Medical Corps en Medshare. Het antwoord van Henry Schein op de ebola-uitbraak bestaat ook uit ondersteuning door haar leveranciers, zoals Crosstex International Inc., KaVo Kerr Group, Medicom LLC en PDI Healthcare.
De landen die door Ebola zijn getroffen zien zich geconfronteerd met een escalerende gezondheidscrisis en Henry Schein zet zich in voor de ondersteuning van hulpverlening teneinde het virus onder controle te krijgen, aldus Stanley M. Bergman, bestuursvoorzitter en Chief Executive Officer van Henry Schein. Het is van essentieel belang dat werkers in de gezondheidszorg de beschermende middelen ontvangen die ze nodig hebben om veilig door te kunnen gaan met hun heldhaftige werk: levens redden. Via privaat-publieke partnerschappen, waaronder ons netwerk van leveranciers en hulpverleningsorganisaties, doen we ons best deze essentiële goederen te leveren in de strijd tegen deze dodelijke epidemie.
Ebola Relief Fund De noodrespons op de ebola-uitbraak weerspiegelt een kernaspect van Henry Schein Cares. Om de respons op noodgevallen waar ook ter wereld te helpen versnellen, verstuurt Henry Schein Cares regelmatig producten naar internationale hulporganisaties om ervoor te zorgen dat hun magazijnen bevoorraad zijn wanneer zich plots een ramp voordoet.
Naast de donaties van gezondheidsproducten aan hulpverlening bij de ebola-uitbraak, heeft de Henry Schein Cares Foundation een organisatie die over de hele wereld helpt met betere toegang tot gezondheidszorg een Ebola Relief Fund in het leven geroepen. Het geld dat door de Foundation wordt opgehaald, zal worden geschonken aan de hulpverlenende organisaties. Leden van Team Schein en anderen die geïnteresseerd zijn in ondersteuning van de hulpverlening kunnen bijdragen aan het fonds. Donaties van leden van Team Schein aan het fonds zullen door Henry Schein worden verdubbeld, waarbij alle opbrengsten rechtstreeks en geheel voor de ebola-hulpverlening zullen worden ingezet via de CDC Foundation en andere hulporganisaties. Zolang het fonds openstaat, kunnen personen en bedrijven die een bijdrage willen leveren dat doen in geld of natura. Donaties per creditcard kunnen worden gedaan via de Henry Schein Cares Foundation website, klik op de ‘donate’ knop om te worden doorgestuurd naar een online creditcardverwerkingspagina, en selecteer het fonds ‘Ebola Relief Fund’ voor het toewijzen van uw gift.
Over Henry Schein Cares Henry Schein Cares, Henry Schein’s wereldwijde bedrijfsprogramma voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, steunt op vier pilaren: de leden van Team Schein stimuleren om hun volledige potentieel te ontwikkelen, zorgen voor verantwoordingsplicht door ethische bedrijfspraktijken uit te breiden naar alle niveaus binnen Henry Schein, ecologische duurzaamheid promoten, en over de hele wereld een betere toegang tot de gezondheidszorg uitbreiden voor misdeelde bevolkingsgroepen en groepen met een hoog risico. De activiteiten voor de gezondheidszorg die door Henry Schein Cares worden ondersteund richten zich op drie hoofdaspecten: welzijn bevorderen, capaciteit opbouwen voor het leveren van diensten voor de gezondheidszorg, en helpen bij rampenvoorbereiding en hulpverlening.
Over De Henry Schein Cares Foundation De Henry Schein Cares Foundation, een organisatie opgericht in 2008 spant zich in om tandheelkundige, medische en diergeneeskundige gezondheid te bevorderen, te ondersteunen en te promoten, door gemeenschappen overal ter wereld betere toegang tot zorg te bieden. De Henry Schein Cares Foundation voert deze missie uit via financiële donaties en de donatie van gezondheidszorgproducten die werkers in de gezondheidszorg en gemeenschapsprogramma’s ondersteunen, die zijn gericht op preventie, welzijn en behandeling, op rampenparaatheid en hulpverlening, en op capaciteitsontwikkeling van gezondheidsinstellingen die training en zorg bieden. Ga voor meer informatie over de Henry Schein Cares Foundation naar: www.hscaresfoundation.org
Buitenlandse tandartsen die in Nederland willen werken, moeten verplicht Nederlands leren. Dat zeggen ANT en KNMT in het Radio 1 programma ‘De Ochtend’ en in het NCRV tv-programma ‘Altijd Wat Monitor’. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt het plan van de beroepsverenigingen voor een taaltoets.
In het Radio 1 programma ‘De Ochtend’ pleit ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes voor een verplichte taaltoets voor buitenlandse tandartsen en meer opleidingsplaatsen Tandheelkunde.
Controle BIG-register Het NCRV tv-programma ‘Altijd Wat Monitor’ ontdekte dat meerdere buitenlandse tandartsen zich in Nederland konden registreren, ondanks een schorsing of beroepsverbod in eigen land. De controle op het BIG-register bleek niet goed te functioneren. Op maandagavond 27 oktober liet het programma een vervolg zien over dit onderwerp.
Taaltoets Tijmen Hiep, vice-voorzitter en penningmeester van de KNMT: “Wij denken dat het van belang is dat er getoetst wordt op het moment dat tandartsen hier geregistreerd worden, dat ze het Nederlands machtig zijn.”
Vaartjes: “Het is vreemd dat het mogelijk is dat je in Nederland je BIG-registratie kunt krijgen terwijl je in het buitenland bent berispt. De overheid moet randvoorwaarden scheppen zodat er veilige tandhulp wordt gegeven.”
Taal is een essentieel onderdeel van je beroep als tandarts. Wij zijn in Nederland heel erg gericht op preventie en we werken in teams. En als je de taal niet beheerst dan kan je hier niet de tandheelkunde uitoefenen zoals je dat zou willen in Nederland.
“Met een verplichte taaltoets moet een tandarts zich meer committeren aan het land en daardoor kan je de ergste uitwassen verminderden”, aldus Vaartjes.
Ik vind het echt een interessant voorstel en ik zal de minister ook vragen of ze samen met de tandartsenorganisaties om de tafel wil gaan zitten om te kijken of zon taaltoets mogelijk is, zegt Hanke Bruins Slot, Tweede Kamerlid voor het CDA.
Meer opleidingsplaatsen Volgens Vaartjes moeten er ook meer opleidingsplaatsen voor Tandheelkunde komen: Al jarenlang leiden we te weinig tandartsen op in Nederland. De afgelopen jaren stromen er meer buitenlandse tandartsen Nederland in dan dat er hier afstuderen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/taaltoets.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-10-27 00:00:002021-03-22 11:26:11ANT en KNMT pleiten voor taaltoets buitenlandse tandartsen
Zaterdag 25 oktober jl. ontving scheidend Ivoren Kruis bestuurslid Bart Fledderus, tandarts, uit handen van voorzitter Teun Rietmeijer de Dr. Carl Witthaus Medaille. Dat gebeurde in de jaarlijks gehouden Algemene Ledenvergadering van de vereniging die plaatshad bij ACTA te Amsterdam. Fledderus kreeg de onderscheiding voor zijn jarenlange inzet voor het bevorderen van mondgezondheid door middel van preventie. Fledderus heeft zich in het bijzonder onderscheiden door zijn beschouwende en nuchtere visie op de mogelijkheden voor samenwerking met organisaties voor bijzondere tandheelkunde en kwetsbare groepen. Daarmee heeft hij belangrijke bijdragen geleverd voor het realiseren van de doelstellingen van het Ivoren Kruis.
Witthaus Dr. Carl Witthaus wordt beschouwd als de grondlegger van de sociale tandheelkunde in Nederland. Hij was de stuwende kracht achter de oprichting van het Ivoren Kruis in het begin van de vorige eeuw. Witthaus werd in 1868 in Osnabrück geboren en studeerde tandheelkunde in Berlijn. Op 19-jarige leeftijd behaalde hij het diploma Zahnartzt. Hij kwam naar Nederland en haalde er met succes het tandmeesterexamen. Vervolgens vertrok hij naar Amerika en verwierf aan de universiteit van Pennsylvania de titel Doctor of Dental Surgery. Maar hij kwam ook weer terug naar ons land en vestigde zich als tandmeester in Rotterdam. In 1896 houdt Witthaus voor het Nederlands Tandheelkundig Genootschap een lezing over cariëspredispositie en cariësprofylaxe. Hij betoogt dat levensgewoonten bij het optreden van cariës een grote rol spelen. Hij noemt voeding en roken als belangrijke factoren. Roken zou volgens Witthaus het cariësproces remmen, maar mocht vanwege de schadelijke gevolgen voor de algemene gezondheid, niet worden aangeraden. Cariës zou kunnen worden voorkomen door het gebit te reinigen met een borstel, tandenstokers en zijden of elastieken draadjes. Een man met belangrijke wetenschappelijke visie. Zo belangrijk, dat het Ivoren Kruis zijn waardering voor personen die een zeer belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het werk van de vereniging, kan onderscheiden met de Dr. Carl Witthaus Medaille.
Enkele eerstejaars masterstudenten van ACTA testten onlangs een stabilisatie-opbeetplaat (splint) vervaardigd door een 3D-printer. De test is een initiatief van dr. Visscher, prof. dr. Lobbezoo en prof. dr. Wismeyer in samenwerking met de heer Oosterwijk van het Tandtechnisch Laboratorium Oosterwijk, meldt ACTA.
De resultaten van de test worden later bekendgemaakt.
3D-printen is één van de snelst opkomende technologieën in de wereld. De techniek wordt steeds meer bereikbaar voor tandartsen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/3d-printen-acta.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-10-27 00:00:002018-10-11 12:48:00ACTA studenten testen splint uit 3D-printer
Naar de mondhygiënist gaan is voor sommige ouderen bijna onmogelijk. Sommige patiënten zijn namelijk aan hun bed gekluisterd of komen het huis niet meer uit. Voor Canadezen in Ontario is de mondhygiënist aan huis daarom een uitkomst, schrijft CBC.
Zorg aan huis
Een mondhygiënist die aan huis komt is ideaal voor ouderen. Zo kunnen zij de mondzorg krijgen die zij nodig hebben. Ouderen met Alzheimer bijvoorbeeld kunnen soms niet meer aangeven dat zij last van hun gebit hebben. Bovendien maakt een nieuwe omgeving Alzheimerpatiënten onrustig.
Mobiele mondhygiënist
In de Canadese provincie Ontario komen ongeveer 25 mondhygiënisten thuis of aan huis met een mobiele kliniek. Deze provincie telt meer dan 12 miljoen inwoners. De behandeling wordt vergoed, afhankelijk van de zorgverzekeraar van de patiënt.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/ouderen2.jpg450450Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-10-27 00:00:002018-09-13 12:52:30Mondhygiënist aan-huis uitkomst voor ouderen
Restaurateurs deden een unieke vondst bij een Mexicaans Christusbeeld. Op een röntgenopname ontdekten zij menselijke tanden in de mond van het beeld, meldt ZWP online .
Ongebruikelijk Al in de 18e eeuw gaven gelovigen kleding, sieraden en zelfs haar voor Christusbeelden. Voor het gebit werden daarentegen gewoonlijk tanden van dieren gebruikt. Dit is de eerste keer dat menselijke tanden gevonden zijn.
Bekijk hier een filmpje met röntgenopnames van het beeld.
Bij levercirrose zijn mondbacteriën mogelijk de boosdoeners. Patiënten hebben namelijk meer mondbacteriën in hun ingewanden, blijkt uit onderzoek. Deze vondst maakt de diagnose van levercirrose makkelijker, meldt Kings College London.
Onderzoek
Onderzoeksdeelnemers met levercirrose hadden veel meer orale bacteriën in hun ingewanden dan gezonde mensen. Bij sommige onderzochte patiënten was dat bijna 40% van alle bacteriën in de ingewanden. Waarschijnlijk kunnen deze bacteriën overleven doordat de galproductie gestoord is.
Cirrose
De mondbacteriën in de ingewanden zouden levercirrose kunnen veroorzaken. Levercirrose is dodelijk en ontstaat door langdurige beschadiging van de lever waarbij littekenweefsel ontstaat. Bekende oorzaken daarvan zijn bijvoorbeeld alcoholverslaving en virusinfecties.
Nieuwe test Op basis van hun onderzoek slaagden de onderzoekers slaagden erin een nieuwe non-invasieve test te ontwikkelen voor levercirrose. 90% van de gevallen wordt hiermee opgespoord. Tot nu toe werd daarvoor een leverbiopsie gebruikt, een invasieve methode waarvoor patiënten opgenomen moeten worden in het ziekenhuis.
Onderzoekers van onder meer de University College van Londen constateren dat, ondanks het gebruik van fluoride tandpasta, minder dan 3% van de ingenomen calorieën uit suiker mag bestaan om het ongemak en de kosten van cariës te beperken. Een uiterst maximum wordt gesteld op 5%.
Zonder suiker zelden cariës Geraffineerde suiker in voeding of drank is de belangrijkste oorzaak van cariës. Uit onderzoek blijkt dat in landen waar weinig suiker werd geconsumeerd cariës enorm afnam. Bijvoorbeeld in Japan, waar tijdens en kort na de Tweede Wereldoorlog de gemiddelde Japanner slecht 2 ons suiker per jaar gebruikte. Voor en na deze periode was de inname 15 kg per persoon per jaar. Bij deze hoeveelheden komt cariës veel voor. In Nigeria bleek dat bij een inname tot 2 gram suiker per dag er vrijwel geen sprake van cariës was, ook niet bij ouderen. Bij 2% van de mensen was er wel sprake van cariës. In Amerika, waar het gemiddelde dieet veel suiker bevat, heeft 92% van de mensen last van tandbederf.
Suikertax Cariës is een van de meest voorkomende chronische ziekten in industrialiseerde landen en de meeste lage inkomens landen. De auteurs roepen overheden op voedingsmiddelen met veel suiker te labelen en een suikertax in te voeren om cariës en obesitas te voorkomen. De wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft recent haar limiet van 10% van de dagelijkse calorieën van toegevoegde suiker bijgesteld naar 5%. Dat betekent voor volwassenen een reductie van 12 naar 6 theelepels aan toegevoegde suiker en de van nature voorkomende suikers in honing, stroop en vruchtensap.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/152970130-suiker-mond.jpg450450https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2014-10-13 00:00:002014-10-13 00:00:00Minder dan 3% suiker per dag voor een gezonde mond
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.