Geld - rollen

Tandarts vaak niet open over tarieven

Veel tandartsen hebben hun tarieven nog niet openbaar gemaakt. Dat zijn tandartsen echter wel verplicht, nu de prijzen in de mondzorg bij wijze van experiment vrij zijn. Dat zegt Peter Ruys, de oprichter van zorgkiezer.nl. De website indexeerde de tarieven van 2600 tandartsen.

De Nederlandse Zorgautoriteit liet weten dat ze de komende tijd gaat onderzoeken of consumenten kunnen zien welke prijzen hun tandarts hanteert. Er hoort een lijst in de wachtkamer te hangen en op een eventuele website te staan.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
mondzorg-aavullendeverzekering

Hoe geef je burgers invloed op de inhoud van de basisverzekering?

Het NIVEL, VUmc en LUMC hebben drie methodes getest om de voorkeuren van burgers te peilen voor vergoeding van behandelingen via het basispakket. De methodes blijken alle drie geschikt.

Voorkeur bevolking meenemen
De vergoeding van zorg via de basisverzekering wordt steeds opnieuw tegen het licht gehouden. Het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) brengt jaarlijks een ‘pakketadvies’ uit aan de minister van VWS. Dit bevat onder meer adviezen om behandelingen wel of niet in de basisverzekering op te nemen, bijvoorbeeld het plaatsen van buisjes in het trommelvlies of bepaalde geneesmiddelen. Tot dusver worden deze adviezen opgesteld door een gespecialiseerde commissie en daarna voorgelegd aan een aantal ‘veldpartijen’, zoals artsen- en patiëntenorganisaties. Het college wilde weten of het mogelijk is de voorkeuren van de bevolking mee te nemen in de adviezen.

Ordenen en waarderen, betalingsbereidheid of een totaalpremie
Het CVZ vroeg het NIVEL, LUMC en de VU methodes te ontwikkelen om de voorkeuren van burgers te meten en betrouwbaarheid, validiteit en effectiviteit van deze methodes te onderzoeken. Er zijn drie methoden getest. Bij de eerste methode kunnen burgers behandelingen ordenen in volgorde van belangrijkheid en waarderen. Bij ordenen staat de belangrijkste bovenaan. Bij de tweede methode geven burgers aan wat ze zelf maximaal bereid zijn te betalen om een behandeling op te nemen in de basisverzekering. Bij de derde methode stijgt en daalt de hoogte van de totale premie voor het basispakket afhankelijk van wat iemand in de basisverzekering wil hebben. Bijvoorbeeld een stijging met 2,04 euro per jaar voor stamceltherapie. De drie methoden geven een vergelijkbaar beeld van de voorkeuren van verzekerden.

Draagvlak en effect
NIVEL-programmaleider Judith de Jong: “Door de oordelen van burgers mee te wegen in de besluitvorming zijn al in een vroeg stadium draagvlak en effect van een maatregel te bepalen. Toch betekent het niet per se dat maatregelen waar maar weinig burgers vóór zijn, automatisch uit het basispakket kunnen worden geschrapt. Er spelen immers ook andere overwegingen mee dan wat de burger ervan vindt. Ook is het lastig aan te geven waarom burgers de ene behandeling wel en de andere niet in het basispakket willen. Dat is iets wat we in vervolgstudies willen uitzoeken. Het huidige onderzoek was er vooral op gericht de methodes te testen.”

Onderzoek
Voor het onderzoek is aan bijna 4500 leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL en het Verzekerdenpanel een vragenlijst toegestuurd. Bijna 2500 van hen stuurden de vragenlijst ingevuld terug.

Bron:
Nivel

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
weegschaal

Is de wildgroei aan tandarts-vergelijkingssites dramatisch voor transparantie?

Vergelijkmondzorg.nl waarschuwt patiënten voor de wildgroei van tandarts-vergelijkingssites. Veel websites zouden tarieflijsten van zorgverleners overnemen zonder deze te controleren of up-to-date te houden.

Hierdoor zouden verkeerde en/of verouderde tarievenlijsten de ronde doen op vergelijkingswebsite. Dit kan de patiënt duur komen te staan. Daarnaast geeft het een verkeerd beeld van de tariefstellingen van praktijken. Vergelijkingssites liggen onder het vergrootglas van de autoriteit financiële markten. De AFM vindt het belangrijk dat websites goed laten zien wat het verdienmodel is om belangenverstrengeling, bijvoorbeeld met zorgverzekeraars, aan het publiek kenbaar te maken.

Bron:
Vergelijkmondzorg.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
slapen, vrouw, bed

Steeds meer vrouwen snurken

Onderzoek door de Kliniek voor Snurken en Apneu naar aanleiding van de Internationale vrouwendag heeft aangetoond dat steeds meer vrouwen snurken.

4 miljoen Nederlanders snurken, 40% hiervan is vrouw. In 2006 was nog maar 20% van de aanmeldingen van het vrouwelijke geslacht, in 2011 is dit aantal al naar 35% gestegen. Dit komt ook overeen met het aantal vrouwelijke snurkers dat Nederland telt. Dit betekent dat er tussen 2006 en 2011 bijna een verdubbeling is van het aantal aanmeldingen van het vrouwelijk geslacht.

Niet charmant
De man heeft geen problemen met zijn eigen gesnurk, een vrouw daarentegen vindt het niet charmant en schaamt zich hiervoor naar haar partner en vriendinnen toe. Eén op de drie mannen heeft hinder van het gesnurk van zijn vrouwelijke partner. Slapen en vrouwen zijn al jaren geen perfect huwelijk, wisselende hormoonspiegels kunnen hier een oorzaak van zijn. Een verhoogde BMI index veroorzaakt dikwijls ook het snurkprobleem. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is dit niet de hoofdoorzaak. Veelal zit het probleem in de genen en heeft het met de anatomie/bouw van de luchtweg en tong te maken.

Beugel
Door de stijgende vraag van het vrouwelijke geslacht heeft de Kliniek voor Snurken en Apneu een speciale beugel ontwikkelt voor de snurkende dame. De SnörEx® Lady Snore, een speciaal op maat gemaakte snurkbeugel. Deze op maat gemaakte beugel is buiten de roze kleur, eleganter, kleiner, niet zichtbaar in de mond en geeft geen pijnlijke kaakstand verandering. Daarbij kan zelfs ook de oudere dame met tandprothese deze snurkbeugel dragen.

Bron:
Snurken.org

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Slaapgeneeskunde, Thema A-Z

NZa onderzoekt aanwezigheid prijslijsten in mondzorg

Hebben tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici een prijslijst op hun website en in de wachtkamer? De Nederlandse Zorgautoriteit onderzoekt de komende periode of de transparantievoorwaarden worden nageleefd door mondzorgaanbieders.

Verplicht
Nu de prijzen in de mondzorg sinds januari 2012 vrij zijn, mag iedere aanbieder zelf zijn prijs bepalen. Het is belangrijk dat consumenten die naar de tandarts gaan kunnen zien welke prijzen hun tandarts hanteert. Het is verplicht om een lijst in de wachtkamer te hangen, en als een tandarts een website heeft, ook om die op de website te plaatsen.

Inhoud prijslijst
Op de prijslijst moeten alle prestaties staan die de tandarts, orthodontist, mondhygiënist of tandprotheticus uitvoert. Er mag slechts één prijs per prestatie op staan, het moet duidelijk zijn tot hoe lang de prijslijst geldig is en wanneer er afgeweken kan worden van de standaardprijs. 

De regels die gelden staan op de website van de NZa in het dossier mondzorg. De NZa zal aanbieders van mondzorg de komende tijd nadrukkelijk wijzen op hun verplichtingen om tarieven duidelijk vooraf kenbaar te maken aan consumenten. De NZa controleert of aanbieders voldoen aan de regels. Tegen tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten of tandprothetici die de regels niet naleven, kan de NZa optreden.

Oproep
De NZa doet een oproep aan patiënten: Heeft uw tandarts, orthodontist, mondhygiënist of tandprotheticus een website, maar staat er geen prijslijst op, of hangt er geen prijslijst in de wachtkamer? Wijs hem of haar er dan op. Hangt er dan nog steeds niets, geef het dan door aan de Zorglijn van de NPCF: Stuur een e-mail of bel met T (030) 29 16 777.

Bron:
NZa


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld

NMT: patiënt krijgt duidelijkheid met ruimere vergoeding

De Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde (NMT) is verheugd dat CZ en VGZ de maximum vergoedingen voor behandelingen mondzorg schrappen. Voor patiënten met een aanvullende verzekering bij deze zorgverzekeraars komt er zo een einde aan onduidelijkheid over de vergoeding van hun tandartsrekening.

Deze verzekeraars vergoeden met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 op basis van het tarief van de tandarts. Tandartsen mogen sinds 1 januari hun eigen tarief bepalen en tot nu toe heeft de Nederlandse Zorgautoriteit slechts een inflatiecorrectie van de tarieven waargenomen.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
prijsvorming

Belastingaftrek mondzorgkosten voor patiënt

De regeling voor aftrek van ziektekosten kan nog steeds volop belastingvoordeel bieden voor mondzorgkosten, volgens Dick van den Hoven van de Kluwer belastinggids.

Specifieke zorgkosten
Tandartskosten kwalificeren als specifieke zorgkosten. Dat geldt ook voor de kosten van de mondhygiënist. Het gaat natuurlijk steeds om kosten die patiënten niet vergoed hebben gekregen. Patënten kunnen zonder meer aftrekken zowel de kosten van de periodieke controle/behandeling als de kosten van allerhande specifieke behandelingen, inclusief de daarbij gebruikte materialen (bijv. bruggen en kronen) en de reiskosten voor het bezoeken van de tandarts.
­
Voor de behandelkosten zelf geldt in het algemeen echter niet de verhogingsfactor, maar voor de reiskosten wel. De verhogingsfactor kan ook worden toegepast voorzover onder de rekeningen kosten van hulpmiddelen zijn begrepen (bijvoorbeeld kunstgebitten). Uit de rechtspraak volgt dat er sprake is van een hulpmiddel als het middel een elementaire lichaamsfunctie overneemt, waartoe iemand anders niet in staat zou zijn. De Belastingdienst wil een brug wel als hulpmiddel aanmerken maar de kosten van een kroon niet, omdat daarmee niet de functie van kauwen wordt overgenomen maar veeleer sprake zou zijn van gewoon gebitsonderhoud.
­
Discutabel
De benaderingswijze van de fiscus is discutabel. Een kroon draagt toch net als een kunstgebit aanmerkelijk bij aan de kauwfunctie. Het kan zeker de moeite lonen om het fiscale standpunt inzake kronen te bestrijden, zonodig voor de belastingrechter. Maar, verhogingsfactor of niet, de niet-vergoede tandartskosten, inclusief de kosten van de kroon, zijn in ieder geval sowieso tot de specifieke zorgkosten te rekenen.

Lees het hele artikel

Bron: Pleinplus

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Slechte adem

Stinkende adem, na zweetlucht, de grootste afknapper

Het is voor Nederlanders, na zweetlucht, dé grootste afknapper. Ondanks dat iedereen er wel eens last van kan hebben, heerst er nog altijd een taboe op slechte adem. Iemand anders er rechtstreeks op aanspreken durft namelijk bijna niemand, zeker niet als het om een onbekende gaat. Waar een slechte adem echt vandaan komt, weten maar weinig mensen.

Onderzoek
Kien Onderzoek vroeg ruim 1.000 Nederlanders in opdracht van CB12 naar de meest voorkomende oorzaak. Wat blijkt is dat nog geen 20% weet dat het met name stinkende zwavelgassen zijn die zorgen dat je uit je mond ruikt.

Ten onrechte wordt vaak gedacht dat slechte adem vooral wordt veroorzaakt door het eten van kruidig voedsel, maagproblemen en/of koffie drinken. Echter het probleem ligt voor 90% van de gevallen in de mond; bacteriën die stinkende zwavelgassen produceren. Iedereen heeft deze bacteriën, want ze zijn nodig voor het schoon en gezond houden van de mond.

Vooral last van collega
Vier van de tien Nederlanders van 16 jaar en ouder komen in ieder geval één keer per week mensen tegen in hun omgeving die een slechte adem hebben. Vooral mannen en werkenden geven aan wekelijks last te hebben van mensen met een slechte adem. Maar collega’s daadwerkelijk aanspreken op hun adem durft maar 45% van de ondervraagden te doen. In het geval van een leidinggevende is het nog lager, namelijk 30%. Opvallend is dat vrouwen nog minder dan mannen collega’s durven aan te spreken. Een enkeling geeft aan het liever per e-mail te doen dan persoonlijk.

CB12
Kien Onderzoek voerde het onderzoek naar Nederlanders en slechte adem uit in opdracht van CB12. CB12 is een mondverzorgingsmiddel dat direct en 12 uur lang een slechte adem voorkomt en behandelt. Kauwgum, mintjes en andere ademverfrissers maskeren slechts tijdelijk een slechte adem. CB12 pakt een slechte adem bij de bron aan. Het voorkomt de productie van zwavelgassen en gaat daarmee de onaangename geur tegen met behoud van de mondflora.

Bron:
Mylan Healthcare, a Viatris company

Lees meer over: Halitose (slechte adem), Kennis, Onderzoek, Thema A-Z
prijzen

Zorgverzekeraar VGZ past maximale tarieven mondzorg niet toe

Zorgverzekeraar VGZ heeft besloten om de maximum tarieven per behandeling niet toe te passen. Hiermee komt VGZ de klant tegemoet.

VGZ heeft van haar klanten vragen ontvangen over vergoedingen rondom mondzorg. Het heeft daarbij gemerkt dat zij het beleid over de maximale tarieven mondzorg niet tijdig heeft gecommuniceerd . Coöperatie VGZ heeft daarom besloten om voor al haar merken (VGZ, Univé Zorg, IZA, UMC en Cares) de maximale tarieven mondzorg niet toe te passen tot het einde van het jaar. Bijvoorbeeld voor het merk VGZ betekent dit afhankelijk van het aanvullende pakket een vergoeding van 80% per behandeling tot 250, 500 of 1000 euro per jaar.

VGZ blijft ook in de toekomst de tandartstarieven monitoren. Op deze wijze wil de zorgverzekeraar haar klanten inzicht geven in de ontwikkeling van de tarieven. Tandartsen met redelijke tarieven komen op de ‘groene lijst’, tandartsen met extreme uitschieters in de tarieven worden aangesproken.

Coöperatie VGZ informeert haar klanten en zorgaanbieders de komende weken verder over de gevolgen van deze maatregel.

Bron:
UVIT

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
regels

Strengere regels voedingsmiddelenreclame

Kinderen worden nog steeds bedolven onder reclame voor ongezonde levensmiddelen, daarom pleit de Consumentenbond ervoor dat de Tweede Kamer ingrijpt. De reclamecode die de levensmiddelenindustrie heeft opgesteld, werkt niet, zo concludeert de Consumentenbond na onderzoek.

94% reclame voor ongezonde producten
Uit onderzoek van de Consumentenbond in opdracht van het Ministerie van VWS blijkt dat ondanks de beloofde terughoudendheid door de industrie, kinderen gedurende de 10 maanden van het onderzoek via televisie (tussen 6.00 en 21.30) werden blootgesteld aan 212.227 voedingsmiddelenreclames. Hiervan waren er 34.521 overduidelijk specifiek gericht op kinderen; 94% daarvan was voor ongezonde producten. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Door de levensmiddelenindustrie, verenigd in de FNLI is een reclamecode opgesteld, maar zonder goede spelregels. Zo spreekt men van een verbod voor reclame voor levensmiddelen gericht op kinderen onder de 7 jaar, maar de belangrijkste reclamedrager het verpakkingsmateriaal is hier vreemd genoeg van uitgezonderd’.

Overdosis
Ook de voedingsmiddelenreclames voor kinderen op internet zijn vrijwel allemaal voor ongezonde producten. In de supermarkt is reclame via productverpakkingen vooral te zien op snoep. Die producten lagen meestal onderin of in het midden van het schap, op ooghoogte van jonge kinderen. De Consumentenbond strijdt al jaren voor een stop op reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen tot 12 jaar, omdat het aantal kinderen met overgewicht elk jaar toeneemt.

Bron:
Consumentenbond

Mrt 2012

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid
Lijst

Dental Care International heeft zaken weer op orde

De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft per 5 maart 2012 het verscherpt toezicht op Dental Care International (DCI) opgeheven. Op basis van verschillende inspectiebezoeken heeft de IGZ op dit moment voldoende vertrouwen in de kwaliteit van zorg binnen DCI.
Op 10 oktober 2011 heeft IGZ de tandheelkundige instelling Dental Care International te Schiphol onder verscherpt toezicht gesteld. De instelling was onvoldoende in staat om structureel goede kwaliteit van zorg te garanderen.

De komende tijd bezoekt de inspectie de instelling nog om te controleren of DCI de ingezette verbeteringen heeft geborgd. Het gaat dan bijvoorbeeld om toepassing van de richtlijnen voor een goede infectiepreventie en omgaan met röntgenapparatuur.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
samenwerken

Taakdelegatie: leer een aap geen kunstjes

De wet staat toe dat u een aantal voorbehouden handelingen delegeert aan uw medewerkers. Hoever u daarin gaat, is aan uzelf. Maar ook assistent en patiënt hebben een belangrijke vinger in de pap.

De Wet BIG – niet voor niets een kaderwet – biedt veel ruimte voor het overdragen van taken. Maar wat zijn de spelregels, en waarop beoordeelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg u? Gezondheidsjuriste mr. Jolanda van Boven schetste op het congres ‘Veiligheid en Regelgeving in de tandheelkundige praktijk’ op 25 november een beeld van de mogelijkheden en voorwaarden.

Rol van de tandarts
“Taakdelegatie leidt tot een grotere zorgcapaciteit en doelmatigheid, is het idee. Overweegt u om de taken in uw praktijk op verschillende bordjes te leggen, dan dient u zich steeds af te vragen : is het doeltreffend, doelmatig en patiëntgericht?
Ook moet u zich afvragen:

  • Is de nodige theoretische kennis aanwezig of te verwerven? (In veel gevallen mag u uw medewerkers verplichten tot nascholing).
  • Kan voldoende inzicht worden verwacht om de samenhang te begrijpen tussen het verrichten van de voorbehouden handeling en de context waarin die handeling plaatsvindt? Denk erom dat u ‘een aap geen kunstjes gaat leren’.
  • Is de benodigde praktische vaardigheid aanwezig of te verwerven en op peil te houden?

Van de wetgever mag u zelf de opleiding van uw medewerkers verzorgen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg laat dat echter alleen toe als er een partij uit het opleidingscircuit bij betrokken is en u een duidelijk opleidingsplan kunt overleggen.”

Besluit u inderdaad tot het overdragen van taken, dan wordt u opdrachtgever en gelden de volgende wettelijke bepalingen:

  • U moet aannemelijk kunnen maken dat uw medewerker de nodige vakbekwaamheid heeft. De opmerking ‘Mijn medewerker zit al vijftien jaar in het vak’, is niet voldoende.
  • Voor zover nodig moet u aanwijzingen geven.
  • Voor zover nodig moet u toezicht houden en bereikbaar zijn.

De Inspectie heeft daaraan toegevoegd dat er te allen tijde een tandarts in de praktijk moet zijn.

Rol van de assistent
Voor de assistent (of student of tandarts met een diploma van buiten de EU) als opdrachtnemer, gelden de volgende bepalingen:

  • U kunt nee zeggen tegen het verrichten van een handeling. Zegt u ja, dan neemt u verantwoordelijkheid.
  • U moet zelf de overtuiging hebben voldoende bekwaam te zijn. Deze bekwaamheid zal afhangen van hoe vaak u de handeling heeft uitgevoerd en hoe lang het geleden is dat u die voor het laatst uitvoerde. Daarenboven geldt ‘weet u wat u doet?’; begrijpt u de context waarin de verrichtingen plaatsvinden?
  • De technische beheersing van een handeling moet objectief worden gemaakt , bijvoorbeeld door toetsing door een opleidingsinstituut.

Van Boven: “Er is dus sprake van een dubbele bekwaamheidstoets: zowel de tandarts als de assistent moeten overtuigd zijn van de bekwaamheid, en die kunnen aantonen.
Als de assistent aangeeft zich niet bekwaam te voelen, dan is dat – als uitgangspunt- geen werkweigering. De tandarts doet er goed aan daarnaar te luisteren, want ‘niet bekwaam’ staat voor de wet gelijk aan ‘niet bevoegd’. Voert de medewerker de handeling desondanks toch uit, dan is er sprake van een strafbaar feit.”

Van Boven benadrukt dat taakdelegatie schriftelijk moet worden vastgelegd. “Goede dossiervorming is van essentieel belang.”

Rol van de patiënt
De Inspectie voor de Gezondheidszorg stelt dat de patiënt geïnformeerd moet worden over wie de handeling uitvoert. Hij moet daarvoor bovendien expliciet toestemming geven. “Geeft de patiënt die niet, dan lijkt dus het logische gevolg dat de tandarts er zelf aan te pas moeten komen”, zegt Van Boven.

In de congreszaal zorgt deze stelling voor enige beroering. Want moet je nu echt voor iedere foto die gemaakt moet worden – en die de tandarts niet zelf maakt – expliciet toestemming vragen aan de patiënt voor het feit dat deze door een ander dan de tandarts wordt gemaakt?
Ja, zegt de inspecteur, maar een tandarts in het publiek meent dat een patiënt ook impliciet akkoord kan gaan. ”Als de patiënt meeloopt, wanneer ik zeg dat de assistente even een röntgenfoto gaat maken, dan ga ik er vanuit dat hij toestemming geeft.” Van Boven rondt de discussie af met de opmerking: “Zorg dat u ten opzichte van uw patiënt voldoende duidelijk bent en overtuig de patiënt dat de kwaliteit geborgd is.”

Handreiking Verantwoordelijkheidsverdeling
Hoewel niet getekend door de beroepsorganisaties van tandartsen, noemt Van Boven de ‘Handreiking Verantwoordelijkheidsverdeling bij samenwerking in de zorg’ als belangrijke onderlegger bij taakdelegatie. Het document belicht de inrichting van de taakverdeling zowel binnen als buiten de praktijk.

Bron:
Verslag door dental INFO, tijdens het congres Veiligheid en Regelgeving in de tandheelkundige praktijk, georganiseerd door Dental Best Practice, november 2011, RAI Amsterdam

Mr. Jolanda J.A. van Boven is gezondheidsjuriste en directeur van VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau voor de Gezondheidszorg te Arnhem. Haar bureau geeft onderwijs, nascholing en adviezen op het gebied van gezondheidsrecht aan instellingen en beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg. Van Boven is daarnaast voorzitter van klachtencommissies.

 

Mrt 2012

 


Download brochure handreiking-verantwoordelijkheidsverdeling-bij-samenwerking-in-de-zorg-1[3].pdf
Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Taakdelegatie | Taakherschikking, Thema A-Z
verslavend

IJs net zo verslavend als drugs

Iedereen weet dat één hap ijs je doet verlangen naar meer, maar onderzoek toont nu aan waarom ijs net zo verslavend kan zijn als cocaïne. De hersenen hebben steeds meer nodig om nog voldoening te krijgen. Dat melden Amerikaanse wetenschappers van het Oregon Research Institute. De studie is online gepubliceerd in het American Journal of Clinical Nutrition.

De onderzoekers concludeerden dat mensen kunnen verlangen naar ijs op dezelfde manier als verslaafden kunnen verlangen naar drugs. Ze ontdekten dat de hersenen in beide gevallen meer bleven willen.

De studie bevestigt de resultaten van eerdere onderzoeken dat mensen verslaafd kunnen raken aan bepaalde voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld suiker.

Bron:
Telegraph.co.uk

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
mondprotheses

Pathologische oorzaken voor ontevredenheid over prothese

Ontevredenheid over het kunstgebit kan worden veroorzaakt door pathologische factoren. Welke zijn dit en wat kunt u eraan doen?

Veel mensen zijn ontevreden over hun kunstgebit. De ontevredenheid kan door pathologische factoren worden veroorzaakt. Dit kunnen drukplaatsen, prothesefibromen, stomatitis, ragaden, tumoren of xerostomie zijn.
Een verslag van de lezing van prof. dr. Rien van Waas tijdens de cursus ‘Mondhygiënist en kunstgebit’ van ACTA Quality Practice Mondhygiëne.

Drukplaatsen
Drukplaatsen zijn er in alle soorten en maten. Soms is het erg zoeken voordat u de plaats heeft gevonden. Zo komen vaak kleine drukplekjes voor op de torus maxillaris en ook bij spieren die tegen de prothese schuren zoals de tongspier. Er kunnen tijdelijke en chronische drukplaatsen worden onderscheiden. De occlusie, randen en pasvorm spelen een belangrijke rol in de preventie van drukplaatsen. Gebruik in geen geval watjes of matjes. Dit zijn broedplaatsen voor bacteriën en schimmels.

Prothesefibromen
Flabby ridges vallen onder de fibromen. Fibromen in de onderkaak dienen altijd verwijderd te worden anders wordt het chronisch. De prothese mag eerst een tijd niet worden gedragen. De fibromen ontstaan namelijk door ruimte tussen de kaak en de prothese. De druk op het fibroom kan onaangenaam voelen en soms zelfs heel pijnlijk zijn. De prothese kan dan beslepen worden en er kan tissueconditioner worden aangebracht. Vervolgens wordt het fibroom chirurgisch verwijderd. Daarna kan de prothese worden aanpast of wordt er een nieuwe passende prothese gemaakt. Deze patiënt moet onder controle blijven.

Ragaden en stomatitis
In geval van ragaden en stomatitis kunnen medicijnen worden gebruikt, zoals Dactarine of Nystanine, maar er moeten ook andere therapieën worden ingezet. Wordt dit niet gedaan, dan komt de klacht na zes weken weer terug. Het is vooral van belang dat de prothese ’s nachts uit gaat en dat de prothese en mucosa dagelijks worden gepoetst. Soms kan het ook helpen om de prothese te relinen of te vervangen maar dit zijn niet de oorspronkelijke veroorzakers. De patiënt moet tevens worden geadviseerd om te spoelen met chloorhexidine.

Tumoren
Tumoren geven pas heel laat klachten, dus wees alert op anatomische veranderingen in en rond de mond. Wees ook bedacht op leukoplakie. Het is uw verantwoordelijkheid om de patiënt te verwijzen naar de kaakchirurg bij verdenking van tumoren en/of leukoplakie.

Xerostomie/hyposialie
Mensen met een droge mond drinken vaak heel veel. Dit werkt bij echte xerostomie helemaal niet. Vaak wordt de klacht veroorzaakt door bepaalde medicijnen. Met de huisarts kan overlegd worden over een lagere dosering of een alternatief. Speekselstimulering door water met citroen of iets dergelijks, kan al veel schelen. Verder kan het advies gegeven worden om caffeïne en alcoholgebruik te verminderen en te slapen in een vochtige omgeving. Het kauwen op niet-kleverige, suikervrije kauwgom of het kauwen op suikervrije pepermunt kan ook werken. Werkt dit nog niet voldoende, dan kunnen er kunstspeeksels worden ingezet. Het retentieprobleem kan worden opgelost met orale gels.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist
Bron: Cursus ‘Mondhygiënist en kunstgebit’ van ACTA Quality Practice Mondhygiëne

Prof. dr. Rien van Waas studeerde tandheelkunde aan de Universiteit van Utrecht. Hij promoveerde in 1985 op het proefschrift: Een kunstgebit, een kwestie van doorbijten. Daarna werkte hij bij de Katholieke Universiteit in Nijmegen als coördinator van onderzoek. Hij hield zich in het bijzonder bezig met onderzoek op het terrein van de volledige prothese, de gerodontologie, de overkappingsprothese en de orale implantologie.
In 1995 werd hij tot hoogleraar benoemd op ACTA om onderwijs te geven en onderzoek te doen in de Prothetische Tandheelkunde en de Orale Implantologie. Hij schreef een 60-tal artikelen in de Engelse en een 60-tal in de Nederlandse taal. Hij geeft cursussen op het terrein van de sterk gemutileerde dentitie (bij ouderen), kroon- en brugwerk, de orale implantologie, de volledige en de partiële prothese en de overkappingsprothese op natuurlijke elementen en implantaten in binnen- en buitenland.

 

 

Lees meer over: Tandprothese | techniek, Thema A-Z
Duurzaam

Punten verdienen met groene lach

Milieuvriendelijke mondverzorging kan tandartspatiënten in de Verenigde Staten een award opleveren. Sociale media spelen een belangrijke rol.

Patiënten kunnen punten verdienen als zij anderen aanmoedigen om milieuvriendelijke keuzes te maken op het gebied van mondverzorging. Het stimuleren van de volgende zaken levert punten op:

  • Een tandenborstel gebruiken van gerecycled of hernieuwbaar materiaal, en deze op de juiste manier recyclen als hij aan vervanging toe is.
  • De kraan dichtdraaien tijdens het tandenpoetsen.
  • Mondverzorgingsproducten zonder chemicaliën en alcohol gebruiken
  • Een milieuvriendelijke tandarts bezoeken, of de eigen tandarts aanmoedigen groener te werken.

De award – de Eco-Dentistry Badge – is een initiatief van de Eco-Dentistry Association (EDA) en Practically Green, een bedrijf dat sociale media inzet bij het motiveren van mensen om planeetvriendelijke keuzes te maken.
Deelnemers kunnen hun vorderingen in het verdienen van badges delen via hun sociale media. Practically Green laat consumenten weten welke andere deelnemers in hun netwerk ook een Eco-Dentistry badge hebben verdiend.

Vertrouwensband
Mede-oprichter Ina Pockrass van de EDA: “De Eco-Dentistry Badge is een leuke en makkelijke manier om duidelijk te maken dat iedere kleine stap een verschil kan maken. Deze actie zal ook de dentale wereld stimuleren milieuvriendelijker te gaan werken. Een milieubewuste tandarts heeft immers de kans een speciale vertrouwensband op te bouwen met patiënten voor wie het milieu belangrijk is.”

Meer informatie:
Eco Dentistry Assocation

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Actueel, E-health, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z
Tanden

Geef puber niet te snel een wit gebit

Wie wil er nu niet een mooi, wit filmsterrengebit? Er zijn verschillende methodes om tanden wit te maken. Welke dit zijn en of deze geschikt zijn voor pubers, leest u hier.

Methoden
Waar vooral veel reclames voor worden gemaakt, zijn whitening tandpasta’s. Deze werken in elk geval niet. Er zit te weinig ureumperoxide in om te kunnen bleken. Wel zijn er agressieve tandpasta’s die aanslag kunnen voorkomen.

Verder kan men een witter gebit krijgen van:

  • Gebitsreiniging
  • Vitaal en avitaalbleken
  • Whiteningstrips
  • Bedekken met composiet of porselein

In-office
Vitaalbleken kan in-office. Hierbij wordt bleekgel met een hoog percentage aangebracht nadat het tandvlees goed is afgeschermd. Hierna wordt een lamp boven de mond geplaatst. Helaas kost dit veel tijd voor de behandelaar en is de apparatuur kostbaar. Het resultaat is niet goed voorspelbaar en bij lekkage kan er erg snel een forse blaar ontstaan. Onduidelijk is wat de rol van de lamp is bij het bleken. Voegt de lamp überhaupt iets toe? Voor de patiënt is het wel een snelle methode, omdat hij enkel een uur stoeltijd kwijt is.

Thuisbleken
Een andere methode is thuisbleken. De patiënt krijgt hiervoor een bitje (bleeklepel) nadat er een gebitsafdruk is genomen. Dat moet samen met de bleekgel enkele nachten worden gedragen. Het is gebruikelijk om één kaak tegelijk te bleken. Zo kan goed het verschil worden bekeken tussen de kaken en hoeft de patiënt niet met twee bleeklepels tegelijk te slapen. Behalve het weglekken van de gel kan het lepelrandje klachten veroorzaken.

Bleekresultaat
Het bleekresultaat wordt beïnvloed door de concentratie van de ureumperoxyde en de inwerkingsduur.

Fluorose
Bij fluorose kunnen met chemisch abrasief de witte vlekken verwijderd worden. Dit kan door middel van zoutzuur en puimsteen. De oppervlakkige glazuurlaag wordt dan voor 0,2-0,4 mm verwijderd. Hiervoor kan ook een fijne diamantboor worden gebruikt.
Soms kan het weggebleekt worden. Als de fluorose dieper zit dan die 0,4 mm, dan kan het enkel restauratief benaderd worden.

Indicatie
Bleken is veilig; het is goed onderzocht. Wel moet er een goede indicatie worden gesteld:

  • Uitsluitend kleurproblemen bij vrij jonge mensen
  • Alleen doen als de patiënt geïnteresseerd is; niet zelf aanzwengelen
  • Als voorbereiding op esthetische composiet en porseleinbehandeling
  • Bij tetracyclineverkleuringen en bruine fluorose is het resultaat niet altijd goed.

Er kan beter niet gebleekt worden als:

  • Er sprake is van een erg jonge patiënt en bij een normale kleur
  • Bij zichtbare of slechte restauraties
  • Andere esthetische problemen zoals crowding
  • Bij zwangerschap

Ten slotte
Erg belangrijk bij bleken is dat vooraf de kleur wordt bepaald. Hou hierbij de ogen wat gesloten. Geef ook een folder mee en geef een goede instructie. Vertel bijvoorbeeld dat de bleeklepels niet onder de hete kraan mogen.

Ten Have vindt dat we terughoudend moeten zijn bij het bleken van pubers: “We weten veel, maar ook heel veel niet. We weten niet of er bot wordt aangemaakt of dat de tand versneld ouder wordt door het bleken.” Zelf bleekt Ten Have ongeveer vier keer per jaar veertienjarigen.

Bron:
Verslag van het najaarscongres van de NVvK, lezing van Drs. Abe ten Have.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Cosmetische tandheelkunde, Thema A-Z
klachten

Hoe roept u zelf een klachtencommissie in het leven?

Klagen is een recht, dat u uw patiënt niet kunt ontnemen. Hoe roept u zelf een klachtencommissie in het leven?

Verreweg de meeste tandartsen zijn aangesloten bij de NMT en ANT. Vrijwel altijd maken zij gebruik van de klachtenregelingen van beide beroepsverenigingen. Bent u niet aangesloten bij een beroepsvereniging, of maakt u geen gebruik van de module klachtenregeling, dan dient u zelf een klachtencommissie in het leven te roepen.

Dit zijn de regels:

 

  • De commissie telt minstens drie leden en heeft een onafhankelijke voorzitter.
  • De commissie legt haar werkwijze vast in een reglement.
  • U moet uw klachtenregeling actief onder de aandacht van uw patiënten brengen.
  • De commissie moet ook klachten tegen andere bij u werkzame personen (met VAR WUO) in behandeling nemen.
  • U stelt over elk kalenderjaar een openbaar verslag op.

Zie ook de Wet klachtrecht cliënten zorgsector

 

Lees meer over: Klachten, Thema A-Z
prijs - beker - winnaar

Winnaars EHBO-boeken

Uit de inzendingen van de aktie ‘Mail & Win een boek over Eerste Hulp’ hebben wij de winnaars gekozen. De winnaars die wij mogen verrassen met een EHBO-boek zijn:

Het Oranje Kruis Boekje
Ruth Joe
Mondhygiënepraktijk Kerckebosch, Zeist

Eerste hulp aan kinderen
Veronique Mullender
Praktijk tandartsen Spits, Hermans, Hardy en van Aert, Valkenburg aan de Geul

Hét EHBO boek
Lia Vos-van Dusseldorp,
Mondhygiënepraktijk Leerdam

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
stijging

Felle strijd in mondzorg om tariefstijgingen

Patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars en tandartsenvliegen elkaar in de haren over het antwoord op de vraag wie de consument laat opdraaien voor tariefstijgingen in de mondzorg. Wat zijn de feiten en wie onderneemt welke actie?

Bron:
NU.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
ziekteverzuim

We gaan met griep gewoon naar het werk

Dit seizoen is er minder griepverzuim dan in voorgaande jaren. Dat blijkt uit de resultaten van de Grote Griepmeting. Bleef normaal gesproken 85 procent van de Nederlanders thuis bij griepachtige ziekteverschijnselen, de twee vorige winters daalde dat tot 80 procent en deze winter zelfs tot 70 procent.

Nederland heeft het deze winter lang uitgehouden zonder griep. Maar na België, waar de epidemie inmiddels weer afneemt, beleeft nu het zuiden van Nederland een epidemie. Vooral jonge kinderen worden door de griep getroffen. In het noordwesten en vooral noordoosten van Nederland heerst tot nog toe veel minder griep.

Lees het hele artikel

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z