overname, sleutel

Achmea neemt Independer over

Verzekeraar Achmea neemt een belang van 77 procent in de vergelijkingssite van verzekeringen Independer. De twee gaan naar eigen zeggen samenwerken om het vertrouwen van de consument in verzekeringen te herstellen. Dat maakten beide ondernemingen dinsdag bekend.

Verdeling aandelen
De oprichters en management van de vergelijkingssite behouden 23 procent van de aandelen. Achmea wilde niet aangeven welk bedrag met de overname is gemoeid. “Daar doen we nooit uitspraken over”, zei bestuurslid Danny van der Eijk.

Samenwerking
Achmea en Independer verwachten door de samenwerking de ontwikkeling van klantgerichte producten en diensten te kunnen versnellen. Via de site van Independer kunnen consumenten verzekeringen vergelijken. Achmea wil de informatie over deze consumenten waarover de vergelijkingssite beschikt, gebruiken om nieuwe producten te ontwikkelen.

Objectiviteit
Volgens directeur Edmond Hilhorst van Independer hoeven consumenten niet bang te zijn dat de vergelijkingssite zijn objectiviteit verliest. “Wij blijven onafhankelijk en laten ons ook zeker niet aansturen.” Daarom is een raad van toezicht aangesteld onder voorzitterschap van oud-AFM-topman Arthur Docters van Leeuwen die de objectiviteit van de vergelijkingssite moet bewaken.

Personeel Independer
De overname heeft overigens geen gevolgen voor het personeel van Independer. “We blijven gewoon in Hilversum en er vallen ook geen ontslagen”, zei Hilhorst. “Wij verwachten de komende jaren juist groei vanwege deze samenwerking.” Uitbreiding in het buitenland behoort tot de mogelijkheden. “Daar gaan we volgend jaar dan ook intensief naar kijken”, aldus Hilhorst.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Bot

Betere botgroei rondom een implantaat

Door de vergrijzing neemt het aantal mensen met ouderdomsziektes zoals diabetes, reuma en osteoporose, toe. Deze ziektes tasten de kwaliteit van het bot aan. Wanneer patiënten met deze ziektes botimplantaten zoals een kunstknie of tandimplantaat krijgen, kan dit voor problemen zorgen. Er wordt te weinig nieuw bot wordt gevormd, met als resultaat dat een implantaat afgestoten wordt. Met minuscule (nanometer)patronen, zoals groeven, op het oppervlak van een implantaat, is nieuwe botvorming mogelijk te stimuleren.

Edwin Lamers deed onderzoek naar de reactie van bot- en afweercellen op deze minuscule patronen. Hij stelde vast dat deze patronen de groei van botcellen en de botvorming bevorderen. Daarnaast stimuleren de patronen niet de afweerreactie, maar de wondgenezing. En dat kan zorgen voor een snellere botgroei aan de prothese. Minuscule patronen, zijn veelbelovend voor de botgroei rondom een implantaat, concludeert Lamers. Mogelijk blijven implantaten daarmee steviger in het omliggende bot zitten en gaan zo langer mee.

Promotie
Datum: woensdag 11 januari 2012, 15.30 uur
Locatie: Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2, Nijmegen
Provendus: de heer drs. E. Lamers
Promotors: prof. dr. J.A. Jansen, prof. dr. J.G.E. Gardeniers
Copromotors: dr. X.F. Walboomers, dr. R. Luttge

Biografie
Edwin Lamers (Asten, 1980) studeerde Biomedische Wetenschappen in Nijmegen. Hij verrichtte bovenstaand onderzoek op de afdeling Tandheelkunde van het UMC St Radboud, binnen het onderzoeksinstituut Nijmegen Centre for Molecular Life Sciences. Hij werkt als postdoc bij de Technische Universiteit in Eindhoven.

Bron:
Radboud Universiteit Nijmegen

Lees meer over: Implantologie, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z
teleoon, bellen, vrouw

2011: het jaar van de werkende vrouw

In 2011 zijn er weer heel wat sectoren bijgekomen waarin de vrouw wel heel moeilijk te ontwijken is.

We kunnen natuurlijk met z’n allen een potje gaan zitten klagen. Omdat het aantal vrouwen dat is doorgestoten naar de top van een multinational, alwéér vies tegenviel. Een schamele 9,2 procent – tegen 8,4 procent vorig jaar – van alle topbestuurders. Bovendien wordt de kinderopvang duurder, waardoor menig werknemer (lees: vrouw) zich afvraagt waarom zij eigenlijk nog werkt. Dat kan. Zeuren kan altijd. Maar wat óók kan, is bedenken dat mannen moeten waken voor de onstuitbare opkomst van, jawel, vrouwen.

Wat we al langer weten: meisjes en jonge vrouwen doen het beter op school, halen hogere cijfers, vormen de meerderheid in het hoger onderwijs en studeren ook nog eens sneller. Vorige week bevestigde onderzoek door de Onderwijsraad dit nog maar eens. Een gevolg van ‘de grotere sociale vaardigheden en het vermogen van vrouwen tot zelfstandig werken’. Helaas moet de Onderwijsraad ook concluderen dat vrouwen in de bètavakken nog altijd achterlopen. ‘Het hardnekkige onderscheid tussen ‘mannenberoepen’ en ‘vrouwenberoepen’ is contraproductief. Het onderwijs kan bijdragen seksesegregatie op de arbeidsmarkt te doorbreken.’

54% tandartsen onder 40 jaar is vrouw
Maar is dat onderscheid wel zo hardnekkig? In 2011 wees een aantal berichten op het tegendeel. Zo zijn niet alleen artsen en specialisten steeds vaker van het vrouwelijk geslacht – geschat wordt dat in 2027 66 procent van alle artsen en 55 procent van de specialisten vrouw is – maar ook tandartsen. De tijd dat vrouwen alleen met een lullig slangetje het speeksel mochten wegzuigen, is definitief voorbij. De afgelopen tien jaar zijn er 10 procent meer vrouwelijke tandartsen bijgekomen. Wordt alleen gekeken naar de tandartsen onder de 40 jaar dan is zelfs meer dan de helft (54 procent) vrouw.

En volgens de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) heeft u de komende jaren alleen maar vaker een vrouw boven u hangen, aangezien in 2010 60 procent van de eerstejaars studenten tandheelkunde vrouw was.

Ondertussen nemen vrouwen ook landelijk de gemeentehuizen over. Oude mannen vertrekken en jonge vrouwen komen in hun plaats. Volgens cijfers van de personeelsmonitor A+O-fonds gemeenten is de man-vrouwverhouding zo veranderd, dat er binnen vijf jaar meer vrouwen dan mannen bij de gemeenten werken. Nu zijn vrouwen met 46,8 procent nét in de minderheid, maar dat is al 8 procent meer dan vijf jaar geleden.

Nu valt het wel nog even te bezien of vrouwen met een overheidsbaan nu niet massaal door de bezuinigingen die baan weer gaan verliezen, omdat de flexibele krachten er dan als eerste uitgaan. En laten dat nou net weer vaker die vrouwen zijn. Pleister op de wonde is dat ook het aantal vrouwelijke topambtenaren is gestegen. Van 20 procent in 2008 naar 26 procent in 2010.

Hordes vrouwen
Ook een andere top ziet steeds meer vrouwen aanschuiven: die van advocatenkantoren. Dit jaar steeg het aantal vrouwelijke partners van de top-10 advocatenkantoren naar 42 procent, oftewel naar 818 vrouwen. Van alle advocaten die in Nederland rondlopen, is ook ruim 40 procent vrouw. En ook hier is de verwachting – gezien de hordes vrouwelijke rechtenstudenten – dat ook deze tak alleen maar doorfeminiseert.

Toch valt het aantal vrouwen in de advocatuur in het niet bij het aantal vrouwelijke rechters. Dit jaar bleek maar weer dat meer dan driekwart van de rechters onder de 40 jaar van het vrouwelijke geslacht is. Ook rechters in opleiding zijn overwegend vrouw: van de 51 is 69 procent vrouw. Wat nou, 2011 een slecht jaar voor vrouwen? Op naar het volgende.

Bron:
De Pers

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
Uitleg, handboek

Amsterdams handboek voor mondzorg verpleeghuizen

Het verlenen van kwalitatief goede mondzorg aan cliënten van verpleeg- en verzorgingshuizen wordt steeds problematischer. Het Handboek Integrale Mondzorg biedt hulp.

Het Handboek is het resultaat van een gezamenlijke aanpak van de Amsterdamse zorgsector en de Amsterdamse Tandartsen Vereniging. Het boek geeft handvatten voor de organisatie van de mondzorg in de Amsterdamse verpleeg- en verzorgingshuizen.

Waarom het verlenen van goede zorg steeds moeilijker wordt, staat beschreven in het voorwoord: ‘De oorzaak is tweeledig, ten dele wordt dit veroorzaakt door de toenemende zorgzwaarte van de cliëntenpopulatie. Anderzijds is de oorzaak gelegen in de constatering dat de groep cliënten die nog steeds over (een deel van) het eigen gebit beschikken steeds groter wordt. Daarnaast is de verwachting dat deze groep cliënten de komende jaren flink zal groeien. Deze trends maken een adequate mondzorg extra noodzakelijk.’

Het complete Handboek vindt u hier.

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
Caloriesensoren in de mond mogelijk verantwoordelijk voor voorkeur suikers boven zoetstoffen

Website over zoetstoffen

Zijn zoetstoffen veilig? En minder slecht voor de tanden dan suiker? ‘Laag calorische zoetstoffen zijn tandvriendelijk en helpen om het gebit gezond te houden’ is te lezen op de nieuwe website Zoetstoffen.nl.

Sinds 8 december is de website Zoetstoffen.nl van het Informatiecentrum Zoetstoffen online. De site biedt informatie over gezondheids- en veiligheidsaspecten van laag calorische zoetstoffen. Ook bevat de site een ‘Zoetstoffencheck’ die berekent wat de maximale consumptie van een bepaald voedingsmiddel per dag is zonder de Aanbevolen Dagelijkse Inname (ADI) te overschrijden.

Voedingscentrum enthousiast
Het Voedingscentrum is enthousiast over de uitgebreide informatievoorziening op de website: ‘Laag calorische zoetstoffen kunnen voordelen bieden voor de gezondheid. Ze vervangen suiker en helpen minder calorieën binnen te krijgen. De veiligheid van dit type zoetstoffen is uitvoerig onderzocht. Bij normale consumptie kunnen zoetstoffen dagelijks worden gebruikt en is er voor de consument geen enkele reden tot ongerustheid’, aldus Roy van der Ploeg, woordvoerder van het Voedingscentrum.

Informatiecentrum Zoetstoffen
Het Informatiecentrum Zoetstoffen is een initiatief van de Nederlandse Vereniging Frisdranken, Waters, Sappen en wordt mede mogelijk gemaakt door de Commissie Frisdranken en Waters van het Productschap Dranken. Ook andere branches die zoetstoffen gebruiken kunnen participeren.

Bron:
MedicalFacts

 

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
Tijd - geld

Abonnement mogelijk bij tandarts in 2012

Vanaf 1 januari 2012 is het voor de consument mogelijk om een abonnement af te spreken met de tandarts. In het abonnement zit bijna alle tandheelkundige hulp die je in een jaar nodig hebt. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft hier nieuwe prestaties voor vastgesteld. Daarnaast komt er ook een zogenaamde ‘facultatieve’ prestatie. Hiermee krijgen zorgaanbieder en zorgverzekeraar de ruimte om samen een innovatieve prestatie af te spreken.

Abonnementscategorie
De abonnementsprestaties zijn in overleg met consumentenorganisaties en mondzorgkoepels opgesteld. Tandartsen kunnen een patiënt op basis van een onderzoek naar zijn mondgezondheid indelen in een abonnementscategorie. De categorie, de kosten die hieraan verbonden zijn en een gezamenlijk afgestemd zorgplan worden vastgelegd in een overeenkomst.

Inhoud abonnement
In het abonnement zit alle mondzorg gedurende een afgesproken periode met uitzondering van een aantal prestaties, zoals orthodontie en implantologie. In overleg kunnen consument en zorgverlener het aantal prestaties dat onder het abonnement valt uitbreiden. Minder prestaties afspreken kan niet. Op deze manier weet een patiënt voorafgaand precies welke zorg onder het abonnement valt en hoeveel hem dit gaat kosten voor bijvoorbeeld een jaar.

Facultatieve prestatie
Als een zorgverzekeraar en zorgaanbieder overeenkomen dat zij een nieuwe prestatie willen leveren die nog niet onder de bestaande prestatielijst valt, kunnen zij gebruik maken van de zogenoemde ‘facultatieve prestatie’. Met behulp van deze vrije prestatie kunnen nieuwe ontwikkelingen snel worden toegepast in innovatieve zorgdiensten. De facultatieve prestatie gaat behalve in de mondzorg ook gelden voor andere eerstelijns sectoren met vrije prijzen: fysiotherapie, oefentherapie, dieetadvisering, eerstelijns psychologische zorg en farmacie.

Bron:
NZa

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
caries - tandarts

Tandarts in verpleeghuis doet derde wereldwerk

Een half miljoen kwetsbare ouderen krijgt onvoldoende tandheelkundige zorg. Zij lijden pijn, kunnen niet of nauwelijks kauwen, hebben meestal loszittende tanden en vaak een zeer slechte adem. Zij zien er niet uit. Ze lopen hoge risico’s op longontsteking, ondervoeding en andere complicaties. Middelen en mogelijkheden schieten te kort. Maar deskundigheid, betrokkenheid, creativiteit en passie zijn er bij tandartsen, verpleeghuisartsen, mondhygiënisten en verzorgenden.  Deze uitspraken deed de Groningse hoogleraar Rob Schaub bij het aanbieden van het Roodboek Mondzorg.

Hij deed dat op vrijdag 16 december 2011, aan het einde van het congres van de Nederlandse Vereniging voor Gerodontologie (NVGd). Dat is een actieve, strijdbare vereniging van ruim honderd tandartsen en mondhygiënisten die in verpleeghuizen en verzorgingshuizen werken. Rob Schaub is daarvan voorzitter. Ondergetekende zat dat congres voor, dat plaats vond ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de NVGd.

Uitspraken
In de wandelgangen van het congres schoten tandartsen mij aan, nadat ik mij had geïntroduceerd als expert in ketenzorg en in zorginnovatie. Twee uitspraken geef ik hier weer:

1. “Tandartsenzorg in verpleeghuizen is derdewereldwerk. De gebitten zijn verschrikkelijk. Je wordt nauwelijks betaald en je werkt met armoedige apparatuur.”

2. “De inspectie moet hier iets aan doen. Men kijkt nu alleen naar het vóórkomen van decubitus en de handen aan het bed. Het gaat ook om handen voor de mond.”.

Power Point presentaties
U treft de Power Point presentaties met vele indrukmakende foto’s van slechte gebitten aan over enkele dagen op www.scem.nl, inlogcode nvgd en paswoord ‘mondzorg’. NVGd-voorzitter Rob Schaub bereikt u via email mailto:rschaub@home.nl

Bron:
Medical Facts

Door:
Guus Schrijvers, Hoogleraar Public Health

Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
VR, bril

Creatieve innovatie door tandartsen in verpleeghuizen

In 1990 had één op de tien 65-plussers nog eigen tanden. In 2000 was dat één op vier en tegenwoordig is dat één op drie. Daarom zijn in verzorgings- en verpleeghuizen tandartsen onmisbaar leden van behandelteams. Waar het om gaat, is dat zij een individueel, tandheelkundige zorgplan maken, rekening houdend met de wensen van de patiënt.

Voor tandelozen, in vakjargon edentaten, gaat het om een goede gebitsprothese te behouden, instructies te geven aan de verzorgenden, paradontitis en mogelijke gevolgen van de vele medicatie voor het gebit te monitoren.

Bij patiënten met een eigen gebit is van belang om in overleg loszittende tanden en kiezen wel of niet te verwijderen en verzorgenden of mantelzorgers goede, eenvoudige poetsinstructies te geven. Al deze informatie pikte ik op tijdens het 25-jarig jubileumcongres van de Nederlandse Vereniging voor Gerodontologie (NVGd). Dat vond plaats op vrijdag 16 december 2011 in Doorn en trok zo’n 200 deelnemers. Ondergetekende zat het congres voor.

Creatief innoveren
Om bovenstaand dienstenpakket aan te bieden zijn de tandarts-geriaters creatief gaan innoveren in de afgelopen 25 jaar. De meesten doen dat één of twee dagen in de week. Sommigen rijden met een bestelbus rond in de regio, zoals in Midden-Brabant. Pakken hun stoel en apparaten uit en helpen de patiënten. Anderen hebben met kunst en vliegwerk eenvoudige apparatuur geregeld in een kamer van het verpleeghuis, die ook door bijvoorbeeld fysiotherapeuten wordt gebruikt. Weer anderen komen aan huis bij patiënten, zoals in Friesland. Soms werken mondhygiënisten zonder tandartsen in een verpleeghuizen. Zij hebben dan per mail contact met hun tandarts over diagnose, begeleiding en vullen van gaatjes. Dit is dan een vorm van telemedicine. Kortom er is passie om te innoveren.

Logistieke problemen
Tandartsen en mondhygiënisten voelen zich verantwoordelijk. Naast financiële problemen ervaren zij vele logistiek problemen: Soms zitten het weer of het verkeer tegen en komt de tandarts met zijn bus te laat. Een andere keer zijn er te weinig verzorgenden in het verpleeghuis beschikbaar om de patiënt naar de behandelkamer te brengen. Of de vrijwilliger die de patiënt zou rijden van huis naar de behandelunit in het verpleeghuis kwam niet opdagen.

U treft de Power Point presentaties met vele indrukwekkende foto’s van slechte gebitten aan over enkele dagen op www.scem.nl, inlogcode nvgd en paswoord ‘mondzorg’. Op de masterclass ketenzorg die is uitgesteld tot maart, komt de relatie tandheelkunde en chronische zorg ook aan de orde.

Bron:
Medical Facts

Door:
Guus Schrijvers, Hoogleraar Public Health

Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Rob Barnasconi: Tandartsen drijven prijs niet op

Het experiment met vrije tandartsprijzen zal niet leiden tot enorme prijsstijgingen. Dat zegt Rob Barnasconi, voorzitter van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde. “Een tandarts ziet een patiënt gemiddeld 2,7 keer per jaar.

Die relatie gaat hij niet in gevaar brengen door te hoge prijzen in rekening te brengen.” De eerste ontwikkelingen wijzen weliswaar op enorme prijsvariaties, maar Barnasconi verwacht dat die op termijn gelijk worden getrokken. “Prijsstunten moet kunnen. Dat zorgt voor meer variatie en dat is net de bedoeling.” Bang voor een prijsopdrijvend effect onder tandartsen die geen patiënten meer aannemen, is de NMT-voorzitter niet. “Er is geen tekort aan tandartsen, in geen enkele regio. Er is meer aanbod dan vraag, ook omdat buitenlandse tandartsen zich hier graag vestigen.”

Vrije prijzen
Op 1 januari 2012 gaan vrije prijzen in voor tandarts, mondhygiënist, tandprotheticus en orthodontist. Het experiment duurt drie jaar. De mondzorgprofessionals moeten in de aanloop naar volgend jaar nog wel wat werk verrichten. Ieder voor zich moet het huidige aantal van ruim vierhonderd verrichtingen ombouwen naar in totaal 180 behandelingen die op een door de NZa opgestelde prestatielijst staan. Maatschappen mogen één prijs rekenen, zolang ze één onderneming vormen. Groepspraktijken mogen dat ook, zolang ze minder dan tien procent van de markt innemen. Elke tandarts en groepspraktijk zal de prijzen inzichtelijk moeten maken, zowel in de praktijk als op een website.

‘Eenheidsworst’
Barnasconi: “Het aanbod van tandartsen is op dit moment ‘eenheidsworst’. Er is geen ruimte voor preventie, innovatie of zorgzwaarte. Ook voor een extra tijdinvestering is geen compensatie.” Door de vrije prijzen ontstaat meer differentiatie en tandartsen kunnen zich gaan specialiseren, zegt Barnasconi. “Het klopt helemaal. Het gaat om u als consument en mij als tandarts. Als ik mijn prijs goed kan uitleggen dan komen wij daar samen uit. Zo niet, dan gaat u naar een ander.” Bovendien passen vrije prijzen helemaal bij de mondzorg, die voor tachtig procent door de consument wordt betaald. “Het kan eigenlijk niet dat een sector met zo veel private financiering door de overheid is gereguleerd.”

Vrijstelling basispakket
Twintig procent van de zorg valt binnen de basisverzekering, onder meer zorg voor jongeren onder de 18 en behandelingen aan kwetsbare groepen als gehandicapten. De NMT had liever gehad dat de zorg in het basispakket zou zijn vrijgesteld van het experiment, omdat er druk op de kwetsbare groepen zou kunnen ontstaan. Het experiment is mislukt als zou blijken dat de kosten per hoofd van de bevolking ‘zonder duidelijk verhaal’ te veel stijgen. Dat zou de toegankelijkheid in gevaar brengen. Barnasconi gaat ervan uit dat het experiment slaagt: “Ik spreek onze leden erop aan: het is vrijheid met maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Informatie

Patiënten krijgen stem bij bouwen gezondheidscentrum

Patiënten in IJsselmuiden hebben meegedacht over het op- en inrichten van een gezondheidscentrum in hun woonplaats. ‘Het is uniek, dat wijkbewoners zelf een stem hebben bij het vastellen van onder meer het aanbod van zorg en hoe die zorg moet worden vormgegeven,’ zegt de projectleider Jan-Willem Mulder van de NPCF.

Cliënten bouwen mee
Dat wijkbewoners invloed uit kunnen oefenen op de zorg vanuit hun vraag, maakt onderdeel uit van het project ‘Cliënten Bouwen mee aan Gezondheidscentrum’. Wijkbewoners geven aan wat zij belangrijk vinden in dat zorgaanbod, de organisatie ervan en in de inrichting van het Gezondheidscentrum. Dit overleggen ze met de zorgverleners in de wijk en zo komt er een gezondheidscentrum dat voldoet aan de vraag van de wijk. In IJsselmuiden is op deze manier een nieuw gezondheidscentrum ontstaan. Het gezondheidscentrum is onderdeel geworden van Het Kulturhus.

Ondersteuning voor cliënten
In het project ‘Cliënten Bouwen mee aan Gezondheidscentrum’ werken cliënten en zorgverleners samen aan de zorg vanuit nieuw opgezette gezondheidscentra. Eerder is het project al opgestart in Axel (Zeeuws Vlaanderen) en Enschede. De NPCF werkt in deze projecten samen met met regionale Zorgbelangorganisaties.

Als het centrum er is, blijven patienten een stem houden. Bijvoorbeeld via een vervolgtraject van ‘Door Cliënten Bekeken’, een ander project van de NPCF.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Recht

Drie jaar cel voor frauderende tandartsassistente

De rechter heeft de frauderende tandartsassistente uit Stramproy dinsdag veroordeeld tot drie jaar cel, waarvan een jaar voorwaardelijk. De uitspraak is conform de eis van het Openbaar Ministerie.

Gemiddeld 2000 euro per week
Tandartsassistente Lennie V. (50) stond terecht voor oplichting, valsheid in geschrifte en witwassen. Ze declareerde vanaf 2002 tot eind 2010 ten onrechte gemiddeld 2000 euro per week aan tandartskosten bij zorgverzekeraar VGZ.

Behalve de celstraf is de assistente door de rechtbank in Roermond dinsdag ook veroordeeld tot een ontnemingsvordering van 864.000 euro.

Volgens de rechter is bewezen dat de 50-jarige vrouw zich jarenlang schuldig heeft gemaakt aan oplichting, valsheid in geschrifte en witwassen.

Merkwaardig
De tandartsassistente declareerde vanaf 2002 tot eind 2010 ten onrechte gemiddeld 2000 euro per week aan tandartskosten bij zorgverzekeraar VGZ. In totaal diende ze 1336 valse declaraties in. In november verleden jaar liep ze tegen de lamp, omdat VGZ het merkwaardig vond dat er zoveel werd gedeclareerd vanuit de tandartspraktijk in Stramproy, waar V. als assistente werkte.

De vrouw gaf haar vergrijp voor de rechtbank toe. Ze had geld nodig, omdat ze de schulden voor een slechtlopende schoenenwinkel moest aflossen. Ook privé kende ze in 2002 een moeilijke tijd, omdat aan haar relatie een einde was gekomen.

Bron:
De Limburger

Lees meer over: Assisteren, Thema A-Z
lachen, tanden

Orang-oetans werpen mogelijk nieuw licht op evolutie van menselijke tanden

Orang-oetans hebben tanden die erg lijken op die van de menselijke voorouders. Als we het diëet van de orang-oetans beter begrijpen, snappen we misschien ook waarom onze tanden zijn zoals ze zijn.

Evulotionair antropologen van het Amerikaanse Dartmouth College hebben vijf jaar lang Borneose orang-oetans bestudeerd en publiceerden hun bevindingen deze week in het online tijdschrift Biology Letters. Een van de wetenschappers, Nathaniel Dominy, legt uit dat het onderzoek zich toespitst op het dieet van de apen: wat voor voedsel ze eten en hoe ze het verteren.

“We zijn geïnteresseerd in hoe orang-oetans omgaan met een omgeving waar voedsel schaars is. Dat licht misschien een tipje van de sluier op van wat onze menselijke voorouders doormaakten,” legt Dominy uit.

Schaars
Voedsel op Borneo is vaak erg schaars, het leefmilieu is er hard en de bodem is er niet erg vruchtbaar. Slechts eens in de paar jaar dragen de bomen er vrucht en dan ook allemaal tegelijk.

In zulke goede jaren doen de apen zich tegoed aan heel veel fruit en vullen zo hun vetreserves aan. Daarop volgen over het algemeen weer drie of vier jaar van schaarste waarin de dagelijkse dis bestaat uit harde zaden en de zetmeelrijke weefsels die ze uit de achterkant van boomschors pulken.

De orang-oetans op Borneo werden zo’n 400.000 jaar geleden afgescheiden van hun soortgenoten. Ze gaan geregeld door zware tijden en door die selectiedruk van het eten van hard voedsel hebben ze grotere kiezen en krachtiger kaken dan orang-oetans die niet op Borneo leven.

Slijtage
Recente studies naar slijtage van kiezen bij vroege mensachtigen (hominidae) wijst erop dat ze met regelmaat een dieet hadden van hard voedsel. Deze mensachtigen laten misschien aanpassingen zien die ze geholpen hebben om soms door het oog van de naald gekropen te zijn tijdens de evolutie.

De vergelijking met de bedreigde nog levende orang-oetans kan hier mogelijk meer duidelijkheid in verschaffen. Dominy legt uit dat het voor de evolutie niet zo belangrijk is wat onze voorouders als regulier dieet hadden, maar dat het juist belangrijk is om te weten wat ze aten als ze in schaarse tijden leefden.

Daarom zijn de apen een goed model voor wat er mogelijk gebeurde bij onze menselijke voorouders.

Bron:
NU

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Gegevens, laptop, geen toegang

Verzekeraar geen toegang tot patiëntgegevens

Zorgverzekeraars krijgen op geen enkele manier toegang tot elektronische dossiers van patiënten. Dat stelde minister Schippers gisteren tijdens een algemeen overleg in de Tweede Kamer.

Schippers kondigde op 8 december het nieuwe plan aan voor het Landelijke Schakelpunt (LSP). Het LSP blijft bestaan en wordt gefinancierd door de zorgaanbieders, de zorgverzekeraars en het ministerie van VWS. De NPCF, VHN, LHV, KNMP richten de Organisatie van Zorgaanbieders op die de infrastructuur zal gaan beheren.

Dossiers bekijken
Karen Gerbrands (PVV) en Renske Leijten (SP) vreesden dat zorgverzekeraars ongeoorloofd de dossiers van patiënten en cliënten zouden raadplegen wanneer zij meebetalen aan een privaat LSP. Schippers stelde hen gerust en verklaarde dat de rol van de zorgverzekeraar is vastgelegd. “De elektronische dossiers zijn alleen toegankelijk voor zorgverleners. Zorgverzekeraars hebben en krijgen geen toegang.” Wanneer de verzekeraars toch de gegevens bekijken, is er sprake van een strafbaar feit. Volgens Schippers staat daar een tot vier jaar cel op.

Toezicht
Met de komst van het private LSP krijgen de patiënten een ‘redelijk veilig systeem’, stelt Schippers. Het toezicht daarop is volgens haar goed geregeld. “De Inspectie voor de Gezondheidszorg en het College bescherming persoonsgegevens houden toezicht. Daarnaast kan de burger zelf ook zijn dossier bekijken en controleren.” Schippers denkt voor de zomer de loggegevens beschikbaar te kunnen stellen aan patiënten. Hiermee kunnen patiënten controleren wie het dossier bekeken heeft.
Pieter Omtzigt (CDA) vraagt verder nog of er ook intern toezicht komt binnen de op te richten Organisatie van Zorgaanbieders. Schippers reageert dat zij deze optie zal doorgeven aan de oprichters.

Verplichte uitwisseling
De PVV en SP zijn ook bang dat de zorgverzekeraars te veel macht krijgen, doordat zij alleen nog contracten zullen afsluiten met hulpverleners die de medische gegevens elektronisch opslaan en kunnen uitwisselen. Hierbij verwijst Schippers naar de richtlijnen die het veld zelf opstelt. “In de basisrichtlijn voor huisartsen is digitale uitwisseling van gegevens verplicht. Deze richtlijn is niet door verzekeraars opgesteld.”

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Actueel, Kennis, Patiëntendossier, Thema A-Z
Kiezen tussen de verwarming aanzetten of mondzorg betalen

Vrije tandartstarieven in 2012 vaak dubbel zo hoog als maximale vergoeding

Vanaf 1 januari mogen tandartsen zelf hun tarieven bepalen. Het merendeel van de tandartsen heeft de nieuwe tarieven nog niet bekend gemaakt. Consumenten die een nieuwe zorgverzekering willen afsluiten, weten daardoor niet waar ze aan toe zijn. Omdat verzekeraars nog niet weten wat de nieuwe tandartstarieven worden en ze vrezen dat consumenten meer behandelingen gaan declareren, verhogen ze in 2012 de premies met gemiddeld 14%.

Bijbetalen
De grote verzekeraars Menzis, Achmea en CZ hebben voor de belangrijkste behandelingen een maximumtarief vastgesteld, maar dat weten de meeste consumenten niet. Dat tarief blijkt vaak (veel) lager dan de tarieven die tandartsen tot nog toe bekend hebben gemaakt. Voor bijvoorbeeld het reinigen van het gebit vragen sommige tandartsen wel 50 euro, terwijl Stad Holland maximaal 12,95 euro vergoedt. Een andere veelvoorkomende behandeling als de tweevlaksvulling kost in 2012 maximaal 99,23 euro, maar Menzis vergoedt niet meer dan 28 euro. Het verschil moeten verzekerden bijbetalen, ook als ze een dure uitgebreide tandartsverzekering hebben afgesloten.

Alleen als de verzekeraar een contract heeft met de tandarts of als de prijs van de behandeling onder het maximumtarief blijft, dan hoeven verzekerden niet bij te betalen. Bij sommige verzekeraars en tandartspakketten geldt er geen maximumtarief per tandartsbehandeling. Het maakt dan niet uit naar welke tandarts je gaat. In alle andere gevallen moeten verzekerden meebetalen aan de tandartsrekening, ook al zijn ze voor deze kosten verzekerd.

Uiteenlopende tarieven
De tarieven voor behandelingen lopen flink uiteen, zo blijkt uit de website www.vergelijkmondzorg.nl. Het merendeel van de tandartsen dat zijn tarieven op deze website heeft ingevuld, rekent voor de hieronder genoemde veelvoorkomende behandelingen meer dan de grote verzekeraars maximaal vergoeden. Dat betekent dat verzekerden vrijwel altijd een deel van de tandartsrekening zelf moeten betalen.

Bron:
Independer

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld, pot

Vergoedingen zorgverzekeraars belemmeren doelen experiment

De vergoedingen die de zorgverzekeraars momenteel aanbieden, zijn berekend op cijfers uit voorgaande jaren. Dit betekent dat er gemiddeld genomen geen indexatie wordt toegepast. Dat staat niet in verhouding tot de gestegen premie voor de verzekeringen. De NMT betreurt het dat de vergoedingen de beoogde variatie, differentiatie en mogelijkheden voor verschil in praktijkvoering belemmeren. Dit leidt tot bijbetaling door de patient voor zorg uit de basisverzekering. In dat geval kan niet meer gesproken worden van marktconformiteit. De zorgverzekeraars zullen het prijspeil van de vergoedingen moeten aanpassen om de basiszorg zonder bijbetaling voor de patient toegankelijk te houden.

Zorgverzekeraars hebben de plicht de basiszorg toegankelijk te houden voor hun verzekerden. Wanneer een tandarts of orthodontist geen contract sluit met een zorgverzekeraar, is er sprake van niet-gecontracteerde zorg. Een zorgverzekeraar moet in dat geval het marktconforme tarief vergoeden, opdat de zorg toegankelijk blijft. Maar wat marktconform precies inhoudt, is voor de mondzorg nog onduidelijk. De markt moet zich immers nog ontwikkelen. Als het merendeel van patiënten in de basiszorg moeten bijbetalen, is er in elk geval géén sprake van het vergoeden van een marktconform tarief. De basiszorg is dan niet meer onbelemmerd toegankelijk. Op dit moment is van marktconformiteit geen enkele sprake.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
recht, beeld, schaal

Tandarts vrijgesproken van aanranding

Een 57-jarige tandarts uit Gasselte is dinsdag door de rechtbank in Assen vrijgesproken van aanranding. Drie vrouwelijke patiënten van de praktijk in Gasselternijveen waar de man werkte, deden vorig jaar aan aangifte.

Niet bewezen
Twee beschuldigden hem ervan dat hij over hun bovenbeen had gestreeld tijdens een behandeling. Een derde vrouw kwam na een ongeval voor gebitsfoto’s. De tandarts wilde toen ook foto’s van de andere kwetsuren op haar lichaam maken, omdat dat volgens hem handig zou zijn voor de verzekering. Om een goede foto van een blauwe plek op haar bil te kunnen maken, zou hij de onderbroek van de vrouw een stukje omlaag hebben getrokken. Alle aantijgingen achtte de rechtbank niet bewezen.

Vraagtekens
Van het maken van de foto’s vroeg de officier van justitie twee weken geleden ook vrijspraak, omdat volgens haar niet te bewijzen was dat de tandarts seksuele bijbedoelingen had bij het fotograferen. “Wel roept de manier van handelen ontzettend veel vraagtekens op”, meende de officier.

Hak zetten
Volgens de advocaat van de tandarts kwamen aangiftes uit de koker van zijn collega, de eigenaar van de praktijk. Die zou zijn collega uit Gasselte, met wie hij in onmin leefde, een hak hebben willen zetten en bewoog alle drie de patiënten naar de politie te gaan.
Tegen de tandarts loopt nog een onderzoek door de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

 

Bron:
Drenthejournaal.nl

Dec 11

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Vraagteken

De inspectie maakt gebruik van mystery guests in de ouderenzorg

De Inspectie voor de Gezondheidszorg zet mystery guests in om haar te ondersteunen in haar toezicht. Hiervoor maakt de inspectie gebruik van organisaties die ervaring hebben met de inzet van mystery guests.

Dit omdat de inspectie zelf niet op deze wijze kan optreden. De mystery guest gaat langs bij een organisatie die door de inspectie extra wordt gevolgd of waar de inspectie al een tijd niet is geweest. Tijdens de bezoeken wordt op een informele wijze gesproken met zorgmedewerkers, bewoners en hun verwanten .

Informatie over zorgaanbieder
De inspectie ziet de inzet van mystery guests als een waardevolle aanvulling om informatie te verzamelen over een zorgaanbieder. Deze informatie betreft vooral de “zachte” kant van de zorg, zoals bejegening, huiselijkheid en een prettige woonomgeving. De inspectie zal dit samen met andere informatie gebruiken om te kijken of een bezochte zorginstelling in aanmerking komt voor een toezichtbezoek.

Toezicht versterken
In het regeerakkoord spreekt het kabinet het voornemen uit om het toezicht op de zorg te versterken en vraagt de inspectie om daarvoor mystery guests te gebruiken. De inspectie investeert daarnaast ook in andere toezichtmethoden die hetzelfde effect hebben. Zo brengt de inspectie steeds vaker onaangekondigd een bezoek om zo een nog beter beeld te krijgen van de dagelijkse zorgpraktijk. In de aangekondigde bezoeken brengen we vaker onverwachte wendingen aan en zijn er de korte onaangekondigde flitsbezoeken.

In de ouderenzorg zijn onlangs al bezoeken gebracht met een mystery guest. In januari 2012 gaat de inspectie ook van start met bezoeken in de gehandicaptenzorg.

Bron:
IGZ

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Geld

Tandartsen niet scheutig met prijslijst

Van alle tandartsen in Nederland hebben tot nu toe slechts 37 hun prijslijst voor 2012 bekendgemaakt. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.

Uit de nu beschikbare tarieven blijkt bovendien dat er volgend jaar forse prijsverschillen ontstaan tussen de tandartsen. Volgens Edmond Hilhorst, directeur van vergelijkingssite Independer kunnen consumenten daardoor niet goed beslissen wat ze volgend jaar aan moeten met hun tandartsverzekering.

Vanaf 1 januari 2012 gelden in de mondzorg vrije tarieven. Minister Schippers van Volksgezondheid heeft beslist dat de tandartsen gedurende een proef van drie jaar zelf mogen bepalen welke vergoeding ze vragen voor hun behandelingen. Ze moeten dat vanaf begin volgend jaar bekendmaken op prijslijsten in de wachtkamer en op de website van de praktijk.

Prijsverschillen
Die veertig prijslijsten die nu bekend zijn gemaakt, geven aan dat de prijsverschillen groot kunnen zijn. De goedkoopste éénvlaksvulling (een eenvoudig gaatje) kost 26 euro, de duurste 82,45. Een standaard gebitsreiniging loopt uiteen van 12,25 tot 50 euro.

Een kroon is bij de ene tandarts te krijgen voor 200 euro, bij een ander lopen de kosten op tot 550 euro. Een volledige wortelkanaalbehandeling met één element varieert van 104 tot 350 euro.

Independer-directeur Hilhorst wijst erop dat consumenten niet goed weten welk verzekeringspakket ze moeten kiezen. Ze weten immers niet hoe duur hun tandarts wordt. Daardoor kunnen ze niet vaststellen of een verzekering lonend is of dat ze de tandartskosten beter voor eigen rekening kunnen nemen.

Advies
De NMT, de koepelorganisatie van de tandartsen, wijst de kritiek van de hand. De tandartsen zijn pas per 1 januari verplicht om de tarieven vrij te geven. De NMT adviseert de patiënt om in overleg met de tandarts te kijken of een aanvullende verzekering nuttig is of niet.

Prijstabel
Bekijk de prijstabel op de website van de NOS.

Bron:
NOS

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Leren, uitleg, school

Register preventieassistenten in oprichting

Helder maken wat een goed opgeleide preventieassistent is, wie goede preventieassistenten opleidt en wie die goede preventieassistenten zijn. Dat zijn de doelen van de Stichting Register Preventieassistent in oprichting. Nog voor het einde van 2011 wordt het Register Preventieassistenten gelanceerd en kunnen gediplomeerde preventieassistenten zich registreren.

Voor wie?
Het register is voor:

  • tandartsen en mondhygiënisten die een preventieassistent bij hun team zoeken
  • assistenten en hun werkgevers die een erkende opleider zoeken

Op de website van het register Preventieassistenten is het straks mogelijk:

  • om u te registreren als gediplomeerd preventieassistent
  • een geacreditteerde cursus Preventieassistent te zoeken
  • voor tandartsen en mondhygiënisten om een preventieassistent te zoeken voor hun team
Lees meer over: Assisteren, Thema A-Z
Tandartsen

Tandartsen gezocht voor Serious Request actie in Leiden

TNO en de NMT zoeken tandartsen en mondhygiënisten om tandheelkundige vragen te beantwoorden na het maken van een QLF-foto als actie bij Serious Request in Leiden van 18 tot en met 24 december. Het gaat om 4 uur per persoon, in blokken: 10-14 uur, 14-18 uur en van 18-22 uur.

Tandheelkundige onderzoeksbus staat bij Glazen huis in Leiden
De tandheelkundige onderzoeksbus van TNO heeft in Leiden een standplaats bij het Glazen huis (Serious Request) in Leiden van 18 tot en met 24 december. In samenwerking met het bedrijf Inspektor – van de QLF-camera – biedt TNO tegen betaling van minimaal 50 eurocent, passanten aan om een QLF-foto van hun gebit te maken. Het resultaat – hoe schoon de mond is – krijgt de betrokken persoon per mail. Verder zullen er folders zijn over de verzorging van het gebit en zullen er twee voorlichtingsfilmpjes worden gedraaid, zowel over de verzorging van het kindergebit als ook de verzorging voor het gebit van zorgafhankelijke ouderen.

Geef u op
Mocht u uw steentje bij willen dragen vanuit de tandheelkunde aan deze actie voor Serious Request, door de tandheelkundebus een paar uur te willen bemannen of door sponsoring in welke vorm dan ook, neem dan contact op met ineke.vankempen@tno.nl of annemarie.schuller@tno.nl.

Bron:
TNO
NMT

Dec 2011

Lees meer over: Actueel, Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z