Hoogleraar Out: afraden griepprik onverantwoord

Hoogleraar Out: afraden griepprik onverantwoord

Het ontraden van de jaarlijks griepprik is ongenuanceerd en onverantwoord. De werkwijze van het Geneesmiddelenbulletin is onprofessioneel. Ten onrechte nemen media een standpunt klakkeloos over.

Dit betoogt Henk Jan Out in NRC Handelsblad. Out is bijzonder hoogleraar farmaceutische geneeskunde aan het UMC St Radboud Nijmegen en vice-president clinical research bij MSD in Oss.

Nut
Zo’n prik heeft wel degelijk nut, aldus Henk Jan Out. Het is volgens hem bij alle deskundigen allang bekend dat het bewijs over het nut van griepvaccinatie niet sterk is. De meeste onderzoeken kunnen de strenge eisen van evidence-based medicine niet doorstaan, grotendeels wegens de intrinsieke beperkingen van grieponderzoek. Is het ontbreken van bewijs reden om de prik niet te geven? “Dit is iets te kort door de bocht. Niet-gerandomiseerd bewijs kan zeker relevant zijn”, aldus Out.

Onverantwoord
Wat meer zorgvuldigheid had het Geneesmiddelenbulletin gesierd, om het toch al broze vertrouwen van het publiek in het nut van vaccinaties niet verder te beschadigen, vindt hij. Geheel terecht noemde Roel Coutinho van het RIVM dit in de Volkskrant ‘onverantwoord’.

Out vindt dat GeBU-hoofdredacteur Bijl zich had moeten verzekeren van mede-auteurs met een virologische achtergrond en methodologen met specifieke kennis van systematische reviews. Daarna had hij het moeten sturen aan een medisch tijdschrift, opdat het een robuuste peer review had gekregen. “Nu is het een verhaal van de hoofdredacteur in zijn eigen blad, ogenschijnlijk op kruistocht tegen de farmaceutische industrie.”

Bron:
Nefarma

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

Helft Nederlanders denkt dat tandartscontrole onder basispakket valt

Nederlanders hebben weinig kennis over de inhoud van de basisverzekering. Ruim de helft van de Nederlanders denkt dat een tandartscontrole (voor 18 jaar en ouder) onder de basisverzekering valt. En ruim 40 procent denkt dat een bril vergoed wordt vanuit het basispakket, terwijl dit in beide gevallen niet het geval is. Één op de drie Nederlanders is onterecht in de veronderstelling, dat het eigen risico van de zorgverzekering niet voor een bezoek aan het ziekenhuis geldt. Dat blijkt uit onderzoek van de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl onder 500 Nederlanders.

Inhoud basisverzekering onbekend
Uit het onderzoek komt naar voren dat de kennis van het basispakket onder Nederlanders gebrekkig is. Net als bij de vergoeding van de tandartscontrole bestaan er ook bij fysiotherapie misverstanden. 53 procent denkt dat deze behandelingen onder de basisdekking vallen. Terwijl alleen voor chronisch zieken fysiotherapie in het basispakket zit. Zorg in het ziekenhuis, huisarts, medicijnen, tandarts tot 18 jaar en kraamzorg vallen onder de basisverzekering.

Eigen risico
Bijna de helft van de Nederlanders weet niet of een behandeling in het ziekenhuis ten koste gaat van het eigen risico. In 2011 geldt een verplicht eigen risico van 170 euro, in 2012 wordt dit verhoogd naar 220 euro. Dat betekent dat de eerste 220 euro, die aan kosten worden gemaakt voor zorg binnen het basispakket, zelf betaald moeten worden. Voor zorg die gedekt wordt door de aanvullende verzekering geldt geen eigen risico.

Juiste keus
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders niet volledig op de hoogte zijn van de basisverzekering. Maar op basis van deze informatie maken mensen wel een keuze of ze wel of niet een aanvullende verzekering nemen. Wij raden mensen aan om van te voren een wensenlijstje te maken. Maak op basis van dit lijstje een goede overweging of hier een aanvullende verzekering voor nodig is, aldus Erik Hordijk van Verzekeringssite.nl. Bovendien raden wij consumenten aan om alleen de risico’s te verzekeren die zij niet zelf kunnen betalen.

Niet gedekt
Een ander gevolg van de gebrekkige kennis is dat mensen met alleen een basisverzekering, denken dat bijvoorbeeld fysiotherapie en tandarts in dit pakket vallen. Zij zullen voor deze behandelingen een nota indienen bij de verzekering, die vervolgens niet vergoed wordt. Dit kan vervelende financiële gevolgen hebben voor de consument,zegt Erik Hordijk.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
caries - tandarts

Speekselklieraandoeningen herkennen en behandelen

Cysten, tumoren en ontstekingen van de speekselklieren zijn aandoeningen waarmee u in uw praktijk kunt worden geconfronteerd. Een update door kaakchirurg-oncoloog Erik van der Meij van het Medisch Centrum Leeuwarden.

Op de praktijkgerichte nascholingsdag Dental Review 2011 sprak van der Meij de aanwezige tandartsen bij over de meest voorkomende speekselklierpathologie.

Circumscripte zwelling van de glandula parotis; het bleek te gaan om een goedaardige speekselkliertumor.

Aandoeningen
Aandoeningen kunnen zich bevinden in de:

  • glandula parotis (oorspeekselklier)
  • glandula submandibularis (onderkaakspeekselklier)
  • glandula sublingualis (ondertongspeekselklier)
  • accessorische speekselkliertjes

Sialoadenitis is de benaming voor virale (bijvoorbeeld de bof) en bacteriële ontstekingen van de klieren. Speekselklierkanker komt relatief weinig voor. “Een speekselkliertumor ziet u als tandarts misschien twee tot drie keer in uw leven”, stelde Van der Meij. “Het vervelende is dat het verschil tussen goed- en kwaadaardig niet eenvoudig te zien is.” Over het algemeen geldt:

  • hoe kleiner de klier, hoe groter de kans op kwaadaardigheid
  • een zwelling van de bovenlip is kwaadaardig tot het tegendeel bewezen is
  • een langzaam groeiende tumor is niet per definitie goedaardig

Sinds een jaar bestaande zwelling van de binnenzijde van de bovenlip; bij biopsie bleek het te gaan om een kwaadaardige speekselkliertumor uitgaande van een klein speekselkliertje.

Nauwkeurig lichamelijk onderzoek
Van der Meij adviseert tandartsen dan ook bij een zwelling van een van de speekselklieren nauwkeurig lichamelijk onderzoek te verrichten. Met een gaasje kan de uitvoergang van de speekselklier worden droog gemaakt. Vervolgens kan de klier worden gemasseerd. De karakteristieken van het vrijgekomen secreet (helder, troebel, vlokkerig of pus) geven veel diagnostische informatie.

Na massage van de glandula submandibularis komt pus vrij uit de ductus Whartoni.

Na massage van de glandula parotis wordt een speekselsteen verwijderd.

Aanvullend onderzoek
Aanvullend, beeldvormend onderzoek kan variëren van conventionele röntgen, echografie, MRI, CT, PET/CT tot CB-CT sialografie. Met deze laatste techniek kan met behulp van contrastvloeistof en CB-CT een 3D-beeld worden verkregen. Ook cytologische puncties bieden steeds meer mogelijkheden om op een paar cellen een redelijk betrouwbare diagnose te stellen.

Sialendoscopie
De nieuwste ontwikkeling is de sialendoscopie, waarbij met een scoop diep in de vertakkingen van de klier kan worden gekeken. Via sialendoscopie kunnen eventueel gevonden speekselstenen met een netje worden verwijderd en vernauwingen met een ballonkatheter worden verholpen.

Sialendoscopisch onderzoek kan o.a. worden verricht in het speekselkliercentrum van het Erasmus MC te Rotterdam en het Speekselkliercentrum Friesland te Leeuwarden. Deze speekselkliercentra zijn gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van speekselklieraandoeningen.

Bron:
Verslag door dental INFO, gemaakt tijdens de Dental Review 2011, georganiseerd door Mark Two Communications, 30 september 2011, Jaarbeurs Utrecht

Dr. Erik H. van der Meij is opgeleid tot kaakchirurg aan het VU Medisch Centrum te Amsterdam. In 1994 behaalde hij het tandartsexamen en het artsexamen in 2000. In 2002 promoveerde hij aan het VUMC op het proefschrift: “The possible premalignant character of oral lichen planus and oral lichenoid lesions. A clinicopathological study”. Van 2004 tot 2008 was hij als staflid verbonden aan de afdeling Mondziekten en Kaakchirurgie van het Erasmus MC te Rotterdam. In die periode werd aldaar een fellowship Hoofd-hals chirurgie/oncologie gevolgd. Vanaf 1 januari 2008 was hij in het Erasmus MC werkzaam als kaakchirurg-oncoloog en hield hij zich bezig met de diagnostiek en chirurgische behandeling van tumoren in het hoofd-halsgebied. Sinds maart 2008 is hij werkzaam in het Medisch Centrum Leeuwarden. Zijn aandachtsgebieden betreffen de hoofd-hals oncologie, de orale pathologie en speekselklieraandoeningen.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Scholing, Thema A-Z
contract

83% van de studenten vindt vergoeding tandarts via zorgverzekering belangrijk

De meeste studenten kiezen voor een zorgverzekering met uitgebreide dekking. Studenten vinden het belangrijk dat de tandarts vergoed wordt via de zorgverzekering.Student snapt eigen risico niet

Student snap eigen eigen risico niet
Bijna eenderde van de studenten weet niet wat het eigen risico van de zorgverzekering inhoudt. En zestig procent van de studenten vindt een uitgebreide dekking belangrijker dan een lage premie. Dat blijkt uit onderzoek van SUM.nl naar het verzekeringsgedrag van studenten. Niet alleen studenten waarvan de ouders hun zorgpremie betalen zijn vrijwel onbekend met het eigen risico. Ook 20 procent van studenten die zelf hun verzekering betalen, weet niet dat het eigen risico een deel van de zorgkosten is die je via de basisverzekering eerst zelf moet betalen

Uitgebreide dekking
De meeste studenten kiezen voor een zorgverzekering met uitgebreide dekking (32 procent), een lage premie (28 procent) of waar de ouders verzekerd zijn (19 procent).

Vergoeding tandarts
Studenten vinden het meest belangrijk dat de tandarts (83 procent), brillen/lenzen (41 procent) en fysiotherapie (35 procent) vergoed worden. Studentes zien ook graag dat de anticonceptie wordt vergoed (38 procent). Daarnaast vinden studenten het belangrijk om een goede buitenlanddekking te hebben.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Tand John Lennon brengt 19.000 pond op

Een tand van wijlen John Lennon heeft zaterdag zo’n 19.000 pond (22.600 euro) opgebracht tijdens een veiling in de Britse stad Stockport. Het bijzondere Beatle-relikwie werd gekocht door een Canadese tandarts. Dat meldde de BBC.

Tandarts Michael Zuk, die een boek over tanden van beroemdheden op zijn naam heeft staan, ”moest de tand hebben toen hij hoorde dat hij geveild werd”. De kies van de gitarist en zanger van The Beatles komt uit een collectie rockmemorabilia van voormalig platenbaas Alan McGee. Zuk wil de tand, die volgens het veilinghuis nogal griezelig en geelbruinig is, tentoonstellen in zijn praktijk en hem meenemen op tour langs andere tandartspraktijken en -scholen. ”Sommigen zullen het wel smerig vinden, anderen zullen juist gefascineerd zijn”, aldus Zuk.

Bron:
NU


Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
Angst, bang, vrouw

Gedragstherapie tegen tandartsangst

Mensen met ernstige tandartsfobie kunnen hun angsten overwinnen met een enkele sessie van cognitieve gedragstherapie (CGT). Dat suggereert een onderzoek dat onlangs gepubliceerd is in British Dental Journal (BDJ).

De auteurs van de studie baseren hun bevinding op een pilotstudy van 60 patiënten die normaal intraveneuze sedatie kregen toegediend voordat ze een tandheelkundige behandeling konden ondergaan. Zij adviseren practici om de benadering met cognitieve gedragstherapie nu al te implementeren in plaats van te wachten tot verdere onderzoeken. Patiënten hebben er baat bij om niet herhaaldelijk blootgesteld te worden aan gezondheidsrisico’s bij het gebruik van herhaalde intraveneuze sedatie.

Geen terugval naar sedatie
De eerste cohort van 60 patiënten hadden allemaal deelgenomen aan een pilot in een gespecialiseerde tandheelkundige kliniek in Sheffield voor mensen met ernstige tandartsfobie. De helft van de groep werd CGT aangeboden, waarbij 21 patiënten uiteindelijk de behandeling accepteerden. Twintig van hen kregen tandheelkundige behandelingen zonder gesadeerd te worden
Bij een controle van deze patiënten een decennium later bleek dat van de 19 gelokaliseerde patiënten die gebruik gemaakt hadden van CGT, niemand was teruggevallen naar sedatie in de tussenliggende periode van tien jaar.

Nieuwe generatie
In een tienjaarlijks onderzoek in Groot-Brittannië naar volwassen gebitssituaties blijkt dat maar liefst 12% van de mensen extreme tandartsangst kunnen ervaren. Professor Damien Walmsley, wetenschappelijk adviseur van de Brittish Dental Association, zei: “Tandartsfobie is een ernstig probleem, omdat het sommige mensen afschrikt om ooit naar de tandarts te gaan, behalve wanneer zij een ernstige pijn ervaren.

In dit stadium, kunnen zij meer invasieve behandelingen vereisen dan wanneer ze regelmatig naar de tandarts zouden gaan. Helaas wordt deze cyclus van angst, no-show en de pijn vaak overgedragen naar kinderen van mensen met een tandartsfobie. Uiteindelijk houdt dit het probleem in stand, om vervolgens een nieuwe generatie te voeden met orale gezondheidsproblemen.

CGT is een van een reeks van technieken die gebruikt kunnen worden om de behandeling voor angstige patiënten comfortabel te laten verlopen. De resultaten van dit onderzoek zien er veelbelovend uit voor degenen die last hebben van ernstige tandartsfobie.”

Bronnen:
BDA
Royal College of Psychiatrists
Nature

Sep 2011

 

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
IGZ-aanwijzing

De tandarts ontkent de aantijgingen van de IGZ

Tandarts Schneiderat uit Hippolytushoef moest vorige week per direct haar werkzaamheden als tandarts staken. Daartoe kreeg ze een bevel van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

De tandarts ontkent de aantijgingen van de IGZ. ,,De inspecteurs stormden binnen middenin een behandeling. Mijn jas was vies door de behandeling die ik aan het uitvoeren was. Ik zette mijn bril op mijn haar omdat ik anders de inspecteurs niet aan kon kijken. Dat van die handschoenen hebben ze helemaal niet gezien”, verklaart ze. Naar eigen zeggen heeft ze dit alles ook laten weten aan de IGZ.

Bron:
RTV Hollands Kroon

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Euro, geld, goodwill

VVD: patiënt moet meer kostenbewust worden

De VVD wil patiënten meer kostenbewust maken door ze bij elke behandeling in het ziekenhuis inzicht te geven in de kosten. Zo hoopt de regeringspartij dat mensen beter begrijpen hoeveel de zorg kost en waarom de overheid op de uitgaven wil letten.

De liberalen hopen ook dat patiënten zo zelf gaan controleren of de juiste kosten in rekening worden gebracht. Dit gaat Tweede Kamerlid Anne Mulder van de VVD volgende week voorstellen bij de behandeling van de begroting Volksgezondheid, aldus een VVD-woordvoerder vrijdag na een bericht van de NOS.

Reacties
De SP reageert sceptisch. Dat geldt ook voor PvdA-Kamerlid Diederik Samsom. Volgens hem is er ‘niks mis mee’ om de kosten voor mensen in de zorg inzichtelijk te maken. Maar hij maakt ook duidelijk er ‘geen wonderen’ van te verwachten. Regeringspartner CDA steunt het pleidooi van de VVD. CDA-Kamerlid Margreeth Smilde was volgens haar woordvoerster van plan een soortgelijk voorstel te doen in het debat met Schippers over de begroting van VWS.

Explosieve kostentijging
VVD’er Mulder geeft aan dat de zorgkosten explosief stijgen. “Dat is een tikkende tijdbom onder de collectieve uitgaven. Maar dat besef is er niet onder de bevolking. Mensen willen geen hogere premie betalen, en ze willen niet bezuinigen op de zorg. Maar die twee gaan niet samen. Er moet iets gebeuren”, stelt hij.

Hartaanval
Zowel Mulder als zijn CDA-collega Smilde wil ook dat mensen beter de rekening kunnen controleren die door ziekenhuizen bij hun zorgverzekeraar wordt gedeclareerd. Daarbij benadrukt de VVD’er dat het niet de bedoeling is ‘dat iemand die met bijvoorbeeld een hartaanval bij het ziekenhuis komt, eerst een rekening onder zijn of haar neus gedrukt krijgt’.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Geld

Zorgbelang Noord Holland: vrije prijsvorming tandartsenzorg nog geen goed idee

De Minister van VWS wil per 1 januari 2012 vrije tariefstelling in de tandartsenzorg om innovatie en concurrentie te stimuleren. De rol van de patiënt als consument wordt hiermee nog scherper neergezet. Zorgbelang Noord-Holland vindt dat er veel verbeterd moet worden voordat vrije tariefstelling in het voordeel is van de patiënt. Patiënten kunnen nu al moeilijk beoordelen of een tandarts goede kwaliteit levert. Ook zijn de prijzen en facturen van tandartsen niet duidelijk. Dat blijkt uit cijfers van de afdeling Informatie en Klachtenopvang van Zorgbelang Noord-Holland: twee derde van het aantal klachten over tandartsen in de afgelopen drie jaar gaat over de behandeling en/of rekening van de tandarts.

Patiëntenervaringen Noord-Holland
Zorgbelang Noord-Holland wilde graag weten hoe zorggebruikers in de provincie Noord-Holland de tandartsenzorg ervaren. Tussen januari 2009 en oktober 2011 zijn er 368 vragen en klachten over mondzorg geregistreerd door de afdeling Informatie en Klachtenopvang. Maar liefst twee derde van deze klachten heeft betrekking op de behandeling en/of rekening. Patiënten worden regelmatig ‘verrast’ door de tandartsrekening: deze valt dan hoger uit dan de offerte. Ook klagen zij dat de behandelaar niet uitgevoerde behandelingen of niet geleverde protheses wel in rekening brengt. De codes die op de rekeningen zijn vaak onduidelijk en ook zorgverzekeraars geven niet altijd de juiste informatie.

Geen zicht op kwaliteit
Zorgbelang Noord-Holland vindt dat de kwaliteit voor patiënten tot nu toe nog niet duidelijk is. Directeur Jacques Loomans: ‘Het is nu voor patiënten moeilijk om te bepalen of ze een goede tandarts hebben. Patiënten weten niet waar ze op moeten letten. Wat zegt het als je nieuwe tandarts het werk van je vorige tandarts afkeurt? Wil de nieuwe tandarts graag geld verdienen, of was de oude tandarts echt zo slecht? Trekt je tandarts altijd schone handschoenen aan in je bijzijn? Vertelt hij over de mogelijke bijwerkingen van verdoving?’ De NPCF, de koepelorganisatie van patiëntenverenigingen waar Zorgbelang Noord-Holland ook lid van is, brengt op dit moment, samen met tandartsen en andere organisaties, in kaart hoe goed tandartspraktijken zijn. Er wordt dan gekeken naar zaken als hygiëne, het aantal patiënten met cariës (gaatjes), de levensduur van kronen. Die gegevens moeten worden verwerkt tot informatie waarmee patiënten de kwaliteit kunnen beoordelen. Pas in de loop van volgend jaar is het mogelijk om online na te gaan hoe een tandarts op die kwaliteitsaspecten scoort. Patiënten hebben deze informatie nodig om hun keuze voor een tandarts te kunnen baseren op de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Patiënt moet veel zelf uitzoeken
Als het experiment met de vrije tarieven doorgaat wordt het er voor de patiënt niet beter op. Patiënten moeten dan zelf maar uitzoeken wat ze moeten gaan betalen aan de tandarts: via de website van de tandarts of informatie in diens praktijk, en de polis van de zorgverzekeraar. Bovendien is er in sommige regio’s een tekort aan tandartsen, zodat het voor patiënten niet eenvoudig is om bij een dure tandarts weg te gaan. Klachten kunnen nog steeds gemeld worden bij de afdeling Informatie en Klachtenopvang van Zorgbelang Noord-Holland via 0900 – 243 70 70 (10 eurocent per minuut).

Bron:
Zorgbelang Noord-Holland

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Recht

Tandartsenpraktijk Ivory & Ivory in overtreding tijdens openhuis

De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft de eigenaar van tandartspraktijk Ivory & Ivory Utrecht tijdens de open dag gelast te stoppen met het maken van röntgenfoto’s. In de vestiging Oudenoord te Utrecht werden als speciale openhuis actie gratis röntgenfoto’s gemaakt zonder dat er voorafgaand aan het maken van de foto een medische indicatie door een tandarts werd gesteld.
Tijdens het onaangekondigde bezoek op zaterdag 29 oktober 2011 constateerde de inspectie dat er in de praktijk niet werd voldaan aan de Kernenergiewet en de Wet Big. De assistente maakte röntgenfoto’s bij bezoekers zonder dat een tandarts de indicatie hiervoor had gesteld.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Geld, pot

Verzekeraars verhogen premie licht

Zorgverzekeraar Menzis verhoogt de premie voor de basisverzekering volgend jaar met 1,75 euro per maand. De basispremie gaat van 104,75 euro naar 106,50 euro. Bij IZZ gaat de premie met ruim 3 euro naar 100,44 per maand.

Scherp inkopen
Menzis is met zo’n twee miljoen klanten een van de vier grootste verzekeraars in het land. Door zorg scherp in te kopen en de interne doelmatigheid te verhogen, weet de verzekeraar naar eigen zeggen de stijging van de premie binnen de perken te houden. “Wij doen niet aan premiepolitiek,” aldus Menzis-topman Roger van Boxtel.

Fysiotherapie
Omdat ruim een op de drie werknemers in de zorg maakt gebruik van fysiotherapie, verruimt IZZ de vergoeding voor fysiotherapie tot 500 euro per jaar. IZZ ‘repareert’ bovendien de beperking van de eerstelijnspsychologische zorg die door de overheid uit het Basispakket is gehaald.

Bron:
ANP/Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Geld

Regels voor bijbetaling zorgverzekering onduidelijk

De regels voor bijbetaling voor zorg en het eigen risico zijn voor veel mensen moeilijk te doorgronden. Dat concludeert NIVEL na onderzoek.

De helft van de mensen geeft aan vóór een behandeling niet te weten of ze moeten bijbetalen. Volgens NIVEL-onderzoeker Dolf de Boer zijn de regels ‘behoorlijk ondoorzichtig’ geworden. “Het basispakket verandert bijna ieder jaar, daarnaast betalen verzekerden een eigen bijdrage en daar loopt dan ook het eigen risico weer doorheen. In de periode van invoering van het eigen risico in 2008-2009 zie je de onduidelijkheid dan ook toenemen.”

Uitgestelde behandeling
Van de mensen die moesten bijbetalen voor zorg, blijkt het in een derde van de gevallen (30 procent) niet helder waarom ze moeten bijbetalen. En verder blijkt uit het onderzoek dat bij één op de tien verzekerden een behandeling is uitgesteld omdat toestemming van de zorgverzekeraar uitblijft.

Methode
NIVEL betrok 7260 verzekerden bij het onderzoek. De gegevens worden gebruikt om de scores voor kwaliteit en dienstverlening te gebruiken op de website KiesBeter.nl van het RIVM. Volgens de onderzoekers zijn de verschillen tussen de verzekeraars overigens niet zo groot.

Bron:
Skipr

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Patiëntenfederatie NL, ministerie VWS en zorgverzekeraars op werkbezoek in mondhygiënepraktijk

Rouvoet voorzitter Zorgverzekeraars Nederland

Oud-minister André Rouvoet wordt de nieuwe voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland (ZN), de brancheorganisatie van de Nederlandse zorgverzekeraars.

Dat maakte ZN maandag bekend. Rouvoet begint op 1 februari 2012 en is aangesteld voor vier jaar. Hij volgt Hans Wiegel op, die al sinds 1995 voorzitter is van ZN.

In een persverklaring zegt Rouvoet dat er voor de zorgverzekeraars geweldige uitdagingen liggen. ”In het bijzonder als het gaat om de kwaliteit en de kostenbeheersing in de zorg.”

“Juist zorgverzekeraars, die via hun inkooprol eerst en vooral de belangen van alle verzekerden van Nederland willen behartigen, kunnen daar een sleutelrol in vervullen”, vervolgt Rouvoet. “Ik beschouw dat als een enorme uitdaging waaraan ik als voorzitter van de brancheorganisatie graag mijn bijdrage wil leveren.”

Rouvoet was minister voor Jeugd en Gezin in het laatste kabinet-Balkenende. Hij zat vanaf 1994 in de Tweede Kamer, eerst voor de RPF en sinds 2001 voor de ChristenUnie.

Bron:
NU.nl

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
burn-out, handen voor gezicht

Meer werknemers met burn-outklachten

Tussen 2007 en 2010 is het aandeel werknemers met burn-outklachten toegenomen. Hoogopgeleiden voelen zich iets vaker opgebrand dan lager opgeleiden. Jongeren hebben er relatief weinig last van. Het onderwijs is de bedrijfstak waar burn-outklachten het meest voorkomen.

Ruim 1 op 8 werknemers met burn-outklachten
Het percentage werknemers met burn-outklachten is de laatste jaren toegenomen. In 2010 kampte 13 procent van de werknemers met een burn-out, in 2007 was dat nog 11 procent.

Hoogopgeleide werknemers
Van de hoogopgeleide werknemers, die vaak ook een hoog beroepsniveau hebben, voelde bijna 15 procent zich opgebrand. Van de laagopgeleiden was dat ruim 13 procent. Werknemers met een middelbare opleiding hadden met 12 procent het minst last van burn-out klachten. Jonge werknemers hebben minder vaak een burn-out dan oudere werknemers. Van alle 15- tot 25-jarigen had een op de tien te maken met burn-out klachten. Bij de 25-plussers ging het om ruim een op de zeven werknemers.

Meeste burn-outs in onderwijs
Ook tussen bedrijfstakken bestaan verschillen in de mate waarin werknemers met burn-out kampen. De onderwijssector is koploper voor wat betreft het percentage medewerkers met een burn-out, op de voet gevolgd door de industrie.

Bron:
CBS

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
mond, lachen, man

Proefschrift Rik Soehardi over pre-implantologische chirurgie bij sterk geslonken kaken

Op 14 oktober promoveerde Rik Soehardi aan de Radboud Universiteit Nijmegen op het onderwerp ‘Oplossingen voor patiënten met sterk geslonken kaken’.

De patiënt met extreem geslonken kaken na extractie van het gebit, vormt een uitdaging voor de chirurg zowel als voor de tandarts-prothetist. Sinds de introductie van implantaten zijn er aanzienlijk betere mogelijkheden voor deze patiënten. De laatste 25 jaar is er veel vooruitgang geboekt om door middel van pre-implantologische chirurgie de condities te scheppen voor een voorspelbaar en goed resultaat met betrekking tot een implantaat gesteunde, prothetische reconstructie van het gebit, waardoor een normale kauwfunctie mogelijk wordt.
Promovendus Rik Soehardi onderzocht twee chirurgisch-prothetische oplossingen voor patiënten met zulke sterk geslonken kaken.

Lees meer over: Implantologie, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z
praktijk, stoel

Richtlijnen voor extracties bij bisfosfonaatgebruik

Bisfosfonaten worden voorgeschreven tijdens de behandeling van een aantal botziekten. Bij intraveneuze toediening heeft dit medicijn gevolgen voor de tandheelkundige behandeling. Welke richtlijnen zijn voor u van belang?

Patiënten met botziekten als osteoporose, hypercalcemie of een maligniteit, krijgen bisfosfonaten voorgeschreven. Een van de bijwerkingen is het ontstaan van osteonecrose. Hierdoor kan er ernstig botverlies optreden. Dit komt ook voor in de kaken.
Bisfosfonaatgebruik kan dus consequenties hebben voor de tandheelkundige behandeling. Of dit zo is, hangt af van de manier van toediening: oraal of intraveneus.

Orale bisfosfonaten
Orale bisfosfonaten worden vaak voorgeschreven in geval van osteoporose. Door het gebruik van bisfosfonaten neemt de kans op botbreuken af. Bij de orale inname is de kans op osteonecrose van de kaken klein. Vooral indien de innameperiode korter is dan drie weken en er geen corticosteroïden worden gebruikt.

Intraveneuze bisfosfonaten
Bij intraveneuze toediening ligt dit anders. Deze fosfonaten worden meestal toegediend indien er sprake is van een kwaadaardige aandoening. Het gebruik van intraveneuze bisfosfonaten heeft direct invloed op de kwaliteit van leven van de patiënt. Het medicijn kan daarom niet zomaar stopgezet worden. Bovendien verlaagt het stoppen van de medicatie niet gelijk de kans op osteonecrose. Het is dus van belang om deze patiënten focus-vrij te maken voordat ze intraveneuze bisfosfonaten toegediend krijgen. Als blijkt dat een patiënt alsnog een tandheelkundige behandeling (bijvoorbeeld een extractie) moet ondergaan, dan heeft dit consequenties voor de behandeling.

Richtlijnen bij extractie
Ten eerste moet de patiënt op de hoogte gesteld worden van de kans op het ontstaan van osteonecrose in de kaken. Vervolgens moeten de volgende richtlijnen aangehouden worden.

Pre-operatief:

  • De patiënt moet een week van te voren beginnen met het spoelen met een chloorhexidine spoelmiddel. Ook moeten er instructies worden gegeven voor een optimale mondhygiëne.
  • Voorschrijven antibiotica: amoxicilline (in geval van allergie clindamycine)

Tijdens behandeling vermindering van doorbloeding vermijden:

  • Lokale anesthesie zonder vasoconstrictor (adrenaline) gebruiken
  • Zo atraumatisch mogelijk werken
  • Ischemia door incisie voorkomen

Post-operatief:

  • Zacht dieet
  • Twee maal daags spoelen met chloorhexidine
  • Antibioticagebruik nog een week voortzetten
  • Het is belangrijk dat de heling van de wond goed in de gaten wordt gehouden. Indien er toch osteonecrose ontstaat, dan moet de patiënt doorverwezen worden naar de kaakchirurg/specialist.

Bron:
Journal of the Irish Dental Association – Guidelines for treating patients taking bisphosphonates prior to dental extractions – Rogers S et al. – Volume 56, nummer 1, pagina 40 – Februari/maart 2010

Lees meer over: Restaureren, Thema A-Z
Roken

Ontslag op staande voet na overtreden rookverbod

Een werknemer wordt op de werkvloer betrapt op roken op een plek waar dat niet is toegestaan, en is door zijn werkgever op staande voet ontslagen. De werknemer stelt dat dit geen dringende reden voor een ontslag op staande voet is en heeft doorbetaling van loon geëist.

De werknemer staat tijdens zijn nachtdienst van 21 juni 2010 om 06:30 uur te roken op een plek waar dat niet is toegestaan, te weten achter een gele lijn. Bij de onderneming is roken tijdens de nachtdienst alleen toegestaan tussen 02:30 en 03:30 uur voor de gele lijn in de oude fietsenstalling. Bij de onderneming wordt gewerkt met chemicaliën / brandbare stoffen en is het rookbeleid sinds 2008 aangescherpt. Na te zijn betrapt is de werknemer nog dezelfde dag op staande voet ontslagen.

Niet in overeenstemming met cao?
De werknemer erkent achter de gele lijn te hebben gerookt, maar vindt dat er een andere sanctie opgelegd had moeten worden. Hij vindt dat zijn overtreding bij de lichtere overtredingen hoort en ook dat de overtreding niet in overeenstemming is met de cao van het bedrijf. Verder moet rekening worden gehouden met zijn 9-jarig dienstverband, zijn goede functioneren en de (financiële) gevolgen die het ontslag op staande voet voor hem heeft.

De onderneming heeft echter bij de aankondiging van de aanscherping van het rookbeleid in 2008 per e-mail laten weten dat wanneer de regel niet zou worden nageleefd er een ontslag op staande voet zou volgen. Waar de werknemer stond te roken worden chemicaliën opgeslagen en de gevolgen voor de omgeving zouden niet te overzien zijn als er een brand of ontploffing zou plaatshebben.

Gevaar van actie
De kantonrechter oordeelt dat de werknemer zich na herhaalde nieuwsbrieven en de eerder gemelde e-mail zich niet meer kan verschuilen achter zijn persoonlijke belangen en omstandigheden. De kantonrechter stelt dat de werknemer ten tijde van het ontslag lang genoeg in dienst was om het gevaar van zijn actie te kunnen inzien. De vordering van de werknemer wordt afgewezen.

Rechtbank Almelo, 13 augustus 2010, LJN: BN 4074

Bron:
Redactie HRpraktijk
R. Verhappen, Uilhoorn & Fritse Advocaten

 

Sept 2011

 

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
Gesprek - sollicitatiegesprek - functioneringsgesprek, praten

Omgaan met roddelen op de werkvloer

Er wordt veel geroddeld op de werkvloer. Er zijn schattingen dat 25 procent van de werktijd opgaat aan roddelen. Gelukkig heeft roddelen positieve aspecten zoals het binden van mensen, het creëren van groepsgevoel, informele nieuws- en informatiegaring. Maar het heeft ook negatieve aspecten zoals kwaadspreken, pesterij en (strategische) manipulatie. Als er te veel geroddeld wordt op de werkvloer, dan gaat dat ten koste van de productiviteit en de sfeer. Toch is het compleet weren van roddelen niet verstandig. Roddelen is een onderdeel van de informele communicatie op het werk. Probeer als manager goed om te gaan met roddelen door de juiste balans te vinden in het roddelen door de voordelen te stimuleren en de nadelen te beperken.

Functies van roddelen
Roddelen kent twee vormen, lovend roddelen en lasterroddel. Lasterroddel kan leiden tot fricties en vijandigheid en moet dus voorkomen worden. Lovend roddelen heeft een positief effect op de binding van de groep (vrij naar Elias en Scotson). Bevorder positief geroddel en beperk lasterroddel.

Roddelen is een vorm van communiceren met een doel. Het is eeuwen geleden ontstaan, en ook toen was kennis macht. Op het moment dat groepsvorming ontstond (en daarmee taalvorming) was roddelen een overlevingsmechanisme. U kon op die manier informatie inwinnen over de positie van anderen: wie deed wat, wie was te vertrouwen, voor wie moest u oppassen, wie waren de rivalen en wie uw medestanders? Deze vragen hebben nog steeds geldigheidswaarde. Want hoewel de historische functie van roddelen in een modern jasje is gegoten, blijft het nog een functie vervullen. Als er helemaal niet geroddeld wordt, is dat zelfs een teken dat er geen binding is tussen de medewerkers en het bedrijf.

Roddelen is een communicatievorm met de volgende doelen: bij de groep horen, solidariteit creëren (het wij-gevoel), maatjes worden, bevestiging zoeken, informatie uitwisselen, toetsen van elkaars meningen, draagvlak voor beslissingen creëren, elkaars positie bepalen, status, machtsposities creëren of gewoon tijd verdrijven door onschuldig over iets (of iemand) te praten.

Voordelen van roddelen
Roddelen stimuleert leren, het delen van informatie en elkaar bijpraten over mensen, doelen en werkwijzen. Door informatie met elkaar te delen en te valideren worden standpunten gescherpt en wordt effectieve groepsvorming bevorderd. Mensen voelen zich betrokken bij elkaar en daardoor ontstaat er respect en vertrouwen in elkaar. Als er vertrouwen is, voelen medewerkers zich sneller geneigd om spanningen en lastige situaties met elkaar te delen. Roddelen reduceert spanning en in tijden van onzekerheid of grote veranderingen speelt het dan ook een belangrijke rol. Roddelen creëert ook (nieuwe) waarden en normen binnen de groep die, mits goed aangestuurd en beïnvloed, passen binnen de bedrijfscultuur.

Nadelen van roddelen
Roddelen is ongezond als het overgaat in laster, pesterijen, negatieve geruchten, manipuleren, verdeeldheid zaaien en een machtspositie creëren over de rug van anderen. Groepen waarin roddelen voorkomt, maar ook individuen willen zich vaak beter voordoen dan anderen en dat kan gepaard gaan met allerlei manipulatieve strategieën ten koste van anderen. Als manager moet u dan ingrijpen. Een ander nadeel van roddelen is dat er een te sterke groepsvorming ontstaat waarbij medewerkers worden buitengesloten en samenwerking of efficiënt werken wordt geremd. Ook bestaat de kans dat door roddelen een bepaalde groep mensen de controle krijgt over relevante middelen en andere medewerkers.

Aanpak van negatief roddelen
Het is uw verantwoordelijkheid om de werksfeer en het functioneren van de medewerkers te bewaken. Als roddelen te ver gaat, is het belangrijk dat u stappen onderneemt. Kijk specifiek naar de negatieve effecten van het roddelen op de sfeer en de werkprestaties. Onderzoek hoe het roddelen in z’n werk gaat, wat ermee bereikt wordt c.q. wat het roddelen oplevert. Onderzoek met andere woorden de functie en de achtergrond van het roddelen. Haal de dominante spelers eruit. Kijk vervolgens naar uw eigen rol. Vaak heeft u te veel ruimte gegeven aan medewerkers en heb je te weinig sturing en informatie gegeven waardoor roddelen een kans krijgt. Breng verbeteringen aan om het roddelen in het gareel te houden. Maak mensen bewust van de consequenties van hun roddelgedrag, geef alternatief gedrag aan en stel indien nodig sancties. Maak duidelijk waar de grens ligt.

Wees u bewust van uw eigen rol in het roddelen; het gebeurt regelmatig dat de leidinggevende zelf veel roddelt. Dat ondermijnt uw gezag en het vertrouwen dat mensen in u hebben.

Praten over roddelen
Voer een gesprek met de meest dominante roddelaar die negatieve invloed heeft op de werksfeer. Achterhaal wat het roddelen toevoegt en welk doel daarmee wordt beoogd. Laat weten tegen welke prijs dat bereikt wordt en waarom dat niet kan op de werkvloer. Maak medewerkers medeverantwoordelijk voor de werksfeer en stel duidelijk grenzen: wat kan wel en wat kan niet. Wijs op alternatieven waarmee hetzelfde doel te bereiken valt. Als de situatie niet verbetert, voer dan een extra functioneringsgesprek. Het aangeven van sancties helpt ook, maar gebruik sancties pas na enkele waarschuwingen. Voer dan geen discussies, maar maak afspraken.

De roddelcultuur managen
Roddelen op de werkvloer kan onderdeel zijn van de bedrijfscultuur. Het managen van de cultuur begint met bewustwording en onderzoeken wat werkt en wat niet in de informatievormen die er zijn. Roddelen valt ook onder de informatievormen. Let op de functie van roddelen en hoe dat positiever en effectiever kan. Veel bedrijven streven naar een open, respectvolle communicatie, maar dat daadwerkelijk van de grond krijgen vraagt inspanning en inzet op gedrag, cultuur en structuur. Als er weinig informatie op de werkvloer terechtkomt, dan leidt dat tot meer roddelen. Zorg daarom voor overlegvormen, (digitale) informatievoorziening, nieuwsbrieven, blogs en andere passende vormen. Maak informele interactieplekken zoals koffie- of hangplekken functioneler.
Verbeter de bedrijfscultuur en -structuur, want die bepaalt hoe er geroddeld wordt. Onderzoek welke negatieve effecten de roddelcultuur heeft op de werksfeer en productiviteit. Bekijk ook wat de positieve effecten ervan zijn zoals informatie-uitwisseling, leren van elkaar en ontstaan van een band met elkaar. Communiceer vooral duidelijk in onzekere tijden en bij veranderingen.

Deze checklist is afkomstig uit het boek 75 Checklisten voor de nieuwe manager van Asha Kalijan e.a.

Bron:
Managersonline

Lees meer over: Thema A-Z, Werken met plezier
tand - poetsen

Tand van John Lennon onder de hamer

Fanatieke verzamelaars van Beatles-parafernalia kunnen een bijzonder nieuw item op hun verlanglijstje schrijven. Volgende maand wordt namelijk een tand van John Lennon geveild, schrijft de BBC.

De tand, niet eens een gouden, kan wel eens 10.000 pond op gaan brengen, meent een woordvoerder van het veilinghuis waar het kleinood onder de hamer gaat.

Lennon gaf de tand eind jaren zestig aan zijn huishoudster Dot Jarlett. Hij zei destijds dat ze het souvenir aan haar dochter moest geven, die een groot fan van The Beatles was.

Bron:
Vrouwonline

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z

Beantwoording Kamervragen over hoge tandartskosten

Antwoorden van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mw. drs. E.I. Schippers op de vragen van het Kamerlid Kuiken (PvdA) over hoge tandartskosten.

1. Herinnert u zich de antwoorden op eerdere vragen over uitgestelde behandelingen door hoge tandartskosten?
Ja.

2. Wat vindt u van het bericht `Verzekeraar bang voor hoge nota tandarts’?

3. Deelt u de verwachting van een meerderheid in de branche dat prijzen in de mondzorg zullen stijgen na het vrijgeven van de prijzen per 1 januari 2012? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat vindt u daarvan?
2 en 3. Tijdens het experiment met de vrije prijsvorming zal de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de prijsontwikkeling in de mondzorg gedegen monitoren en mij daarover rapporteren. Tot dan toe spreek ik geen verwachtingen uit over een op- of neergang van de prijzen, dat zal immers uit het experiment moeten blijken. Wel zal ik de genoemde signalen bespreken met de koepels van aanbieders.

4. Bent u van mening dat de voorlichting naar de patiënt over het feit dat de tarieven van de techniek- en materiaalkosten voor het maken van kronen, bruggen en implantaten vrij onderhandelbaar zijn, en dus enorm kunnen verschillen per aanbieder, voldoende is? Zo ja, waar blijkt volgens u uit dat hier voldoende voorlichting over is? Zo nee, bent u bereid hier iets aan te doen? Zo ja, wat? Zo nee, waarom niet?
Vanaf 1 januari 2012 kunnen tandartsen zelf bepalen in welke omvang zij de techniekkosten naar de consument doorberekenen. De mate waarin zij deze doorberekenen zal van invloed zijn op het eindbedrag van de tandheelkundige behandeling. Omdat de tandarts verplicht is om bij een bedrag van hoger dan 150 (wat in geval van kronen, bruggen en implantaten veelal het geval is) vooraf een offerte te maken, kan de consument afwegingen maken om zich wel of niet bij de betreffende tandarts te laten behandelen. Het is dus in het belang van de tandarts om prijsbewust tandtechniek in te kopen en hierover goede en juiste voorlichting aan de consument te verschaffen. Ik zie geen aanleiding om aanvullende maatregelen te nemen boven de bestaande verplichting om een offerte in te dienen en een factuur van ingekochte tandtechniek aan de consument te overleggen.

5. Bent u bereid onderzoek te doen naar de prijsverschillen tussen tandartspraktijken, die ontstaan door de kosten van de gebruikte implantaatmaterialen? Zo nee, waarom niet?
Zoals ik heb gemeld bij het antwoord op vragen 2 en 3, zal de NZa de prijsontwikkelingen via een marktscan monitoren. Indien daartoe aanleiding bestaat kan de NZa nader `inzoomen’ op specifieke prijsverschillen. Dat kan bijvoorbeeld ook gelden voor prijsverschillen als gevolg van in rekening gebrachte kosten van implantaatmaterialen.

6. Deelt u de mening dat het noodzakelijk is dat patiënten voorafgaand aan een behandeling geïnformeerd worden over de hoogte van de mogelijke vergoeding door de verzekering? Zo ja, op welke wijze gaat u monitoren dat dit gebeurt?
De tandarts is verplicht om goed kenbaar te maken op zijn of haar site en in de praktijk wat de prijzen van de verschillende behandelingen zijn. Daarnaast is de tandarts, zoals gemeld bij het antwoord op vraag 4, verplicht om een prijsopgave te doen van de behandelkosten (indien deze een bedrag van 150 overstijgen). De omvang van de vergoeding is afhankelijk van de polisvoorwaarden van de verzekering die de consument heeft afgesloten. Dat kan hij of zij in de polis nalezen of zich hierover aanvullend door de zorgverzekeraar laten informeren.

Bron:
Rijksoverheid

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z