Tand - gaatje - tandarts

CVZ: Grootste deel van Nederlandse jeugd heeft cariës

In het op 9 augustus gepubliceerde Signalement Mondzorg 2011 gaat het CVZ in op de ontwikkeling van de mondgezondheid van jeugdige verzekerden.

Vier op 10 van 21-jarigen poetst niet twee keer per dag met fluoride tandpasta
Uit onderzoek blijkt dat het grootste deel van de Nederlandse jeugd met cariës heeft te maken, ondanks het feit dat de maatregelen om cariës te voorkomen bewezen effectief zijn. Zo is tweemaal daags poetsen met fluoride tandpasta wetenschappelijk onomstreden maar bleek bijna vier op de 10 van de 21-jarigen uit de lage SES groep dit advies niet op te volgen.

Algemene tendens laat wel positieve lijn zien
De algemene tendens is dat de mondgezondheid bij jeugdigen ten opzichte van 2003, een positieve lijn laat zien, zowel bij de jeugdige in de hoge als in de lage SES groep. Wel blijken er aanzienlijke verschillen te bestaan tussen beide SES groepen. Deze ontstaan op jeugdige leeftijd en blijven voortbestaan in de volwassen leeftijd. Het probleem van de gebitsslijtage neemt in de loop der tijd echter wel toe. Het CVZ doet op het moment onderzoek naar de vraag wanneer er als gevolg van gebitsslijtage recht bestaat op bijzondere tandheelkunde. De resultaten van het onderzoek naar de mondgezondheid van jeugdige verzekerden geven het CVZ geen aanleiding om de minister nu te adviseren pakketmaatregelen te treffen.

Bron:
VAGZ

Lees meer over: Cariës, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z
Werk - deal

VGT en dental INFO gaan partnership aan

De VGT (Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in de Tandheelkundige branche) en dental INFO starten een samenwerking voor communicatie van mededelingen, informatie en adviezen voor en aan de dentale professie.

Expertise en breed netwerk
De VGT heeft veel expertise en een breed netwerk als het gaat over aspecten zoals kwaliteit, veiligheid en gezondheid. De regelgeving in de tandheelkunde wordt steeds stringenter waardoor een eenduidige, heldere en snelle communicatie hierover o.a. richting tandartsen, mondhygiënisten en assistentes steeds belangrijker wordt. dental INFO heeft een website www.dentalinfo.nl en een e-mailnieuwsbrief over alle aspecten van de praktijk voor het hele tandheelkundig team. dental INFO kan in een korte tijd en op een kwalitatieve manier dental professionals informeren over deze onderwerpen aan de hand van de expertise van de VGT. Bovendien kunnen tandartsen en mondhygiënisten de informatie op elk gewenst moment raadplegen via www.dentalinfo.nl. De VGT en dental INFO kunnen elkaar op deze manier goed aanvullen. Reden voor Ed Kolsteeg van de VGT en Anita de Klerk van dental INFO om een actief partnership aan te gaan.

Informatie over onderhoud, veiligheid en hygiëne van (röntgen) apparatuur
Ed Kolsteeg: “De VGT had steeds meer behoefte om de dentale professie snel te kunnen voorzien van informatie. Met name de ontwikkelingen ten aanzien van de controles door IGZ is daar een goed voorbeeld van. Met dental INFO hebben we een jaar lang in een testfase invulling aan deze vraagstelling proberen te geven en de resultaten zijn opmerkelijk. Wij zijn erg verheugd deze samenwerking nu formeel verder te kunnen uitwerken zodat mededelingen snel ter beschikking kunnen komen voor de professie. De komende tijd zal vooral veel aandacht besteed gaan worden aan zaken als over onderhoud, veiligheid en hygiëne van (röntgen)apparatuur in de dentale branche. Via dental INFO zullen wij staat zijn deze complexe materie snel over te kunnen brengen naar de gebruikers van deze apparatuur.”

Inhoud verder versterken
Ook Anita de Klerk van dental INFO is erg blij met de samenwerking. “Afgelopen jaar hebben we al diverse keren op ad hoc basis succesvol met elkaar samengewerkt. In november vorig jaar plaatsten we de “Checklist voor controles Inspectie Gezondheidszorg van de VGT die zeer gewaardeerd werd door tandartsen, mondhygiënisten en assistenten. En dat is waar we het uiteindelijk voor doen. Ons doel is het aanbieden van interessante en actuele informatie waarmee dental professionals op de hoogte blijven van dentale ontwikkelingen. Met het partnership met de VGT kunnen we de inhoud nog verder versterken om dentale praktijken optimaal te informeren.”

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Aanwijzing VWS voor ontbreken klachtenregeling

Op advies van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft de minister van VWS aanwijzingen gegeven aan tandarts J.W. Stofkoper te Amsterdam. De tandarts moet ervoor zorgen dat hij binnen vier weken beschikt over een klachtenregeling en aangesloten is bij een klachtencommissie om te voldoen aan de eisen die in de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (WKCZ) aan een zorgaanbieders worden gesteld.

Aanleiding advies tot aanwijzing
Na uitgebreide correspondentie constateerde inspecteurs dat de de heer Stofkoper geen uitsluitsel gaf over zijn klachtenregeling en de klachtencommissie waarbij hij aangesloten zou moeten zijn. Als tandarts is de heer Stofkoper wettelijk verplicht om over een klachtenregeling te beschikken en aangesloten te zijn bij een klachtencommissie. Hij moet voldoen aan de eisen die in de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (WKCZ) aan zorgaanbieders worden gesteld.

De IGZ verzocht de heer Stofkoper meer malen om aan zijn wettelijke plicht te voldoen. Omdat de heer Stofkoper ook na herhaaldelijke verzoeken verzuimt om de IGZ te informeren over of hij voldoet aan deze wettelijke plicht, heeft de inspectie de minister van VWS op 4 juli jl. geadviseerd om tandarts Stofkoper een aanwijzing te geven.

Als de heer Stofkoper na vier weken niet heeft voldaan aan de uit de aanwijzing voortvloeiende verplichtingen, legt de minister een last onder dwangsom op.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Klachten, Thema A-Z
samenwerken - connectie - netwerk

Tandarts wil betere samenwerking met huisarts

Tandartsen, masseurs, kappers en schoonheidsspecialisten willen een betere samenwerking met huisartsen. Ze stuiten tijdens hun werk soms op ziekten of aandoeningen bij klanten en willen daarom ook meer aandacht voor medische aspecten in hun opleiding. Dat schrijft het Nederlands Dagblad.

Verslechteren
“Wij zien onze patiënten jaarlijks, dus we zien het ook als mensen verslechteren”, zegt tandarts en voorzitter van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde Rob Barnasconi in de krant. “Mensen worden bovendien ouder en houden langer hun eigen gebit. Dus kom je vaker in aanraking met patiënten die medisch belast zijn.” Barnasconi pleit daarom voor een betere onderlinge afstemming met de huisarts. “Dat gebeurt nu nog niet genoeg.”

Schoonheidsspecialisten
Voorzitter van de branchevereniging voor schoonheidsspecialisten Herman van Venetië herkent zich hierin. “In ons geval willen we nauwer gaan samenwerken met dermatologen”, zegt hij in de krant. “We willen beter kijken naar de rol die schoonheidsspecialisten kunnen vervullen als het om vroegsignalering gaat.” Het aantal huidaandoeningen stijgt volgens hem explosief door de vergrijzing en buitenlandse vakanties.

Ook de Nederlandse Brancheorganisatie van Sportverzorgers en Masseurs zegt regelmatig mensen tegen te komen met klachten waarmee ze naar een dokter zouden moeten gaan. “Denk aan rugklachten die op een beginnende hernia duiden, of vreemdvormige moedervlekken met haren”, legt secretaris Andy van der Hoeven uit.

Bron:
NU

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z
Apps - social media

Verzekeraars ontdekken social media

Ruim de helft van verzekeraars heeft een Twitter-account, driekwart zit op Hyves en zeven op de tien verzekeraars zijn actief op Facebook. Verzekeraars zijn daarmee niet de meest actieve gebruikers van social media, maar beginnen wel de kansen te zien.

Social Media Monitor
De cijfers komen uit de derde editie van de Social Media Monitor, die Social Embassy heeft gepubliceerd. Het gaat om een onderzoek naar de inzet van social media door de top 100 lijst van Nederlandse adverteerders. Social Embassy ziet een duidelijk stijgende lijn: in de vorige editie had nog maar een derde van de bedrijven social media geadopteerd; nu is dat maar liefst twee derde. De top drie van bedrijven die het meest actief zijn, wordt gevormd door Bol.com (1), Rabobank (2) en Hema (3).

Drie verzekeraars in top 100
Hoewel verzekeraars in vergelijking met andere merken nog niet heel actief zijn op social media, staan er toch drie verzekeraars in de top 100. ASR presteert daarbij het beste en staat maar liefst op nummer 4. Ook Delta Lloyd (20) en OHRA (39) doen het niet verkeerd. De meeste verzekeraars zijn echter nog niet heel actief op social media en gebruiken ze vooral om te zenden; de dialoog aangaan gebeurt nog weinig, terwijl dáár volgens de Social Embassy nou juist kansen liggen. Social media kunnen namelijk worden gebruikt om nieuwe producten te ontwikkelen, productinformatie te verspreiden en uiteindelijk het imago te verbeteren.

OHRA
OHRA heeft om die reden flink geïnvesteerd in social media. “Klanttevredenheid is zo ongeveer ons bestaansrecht, dus we vinden het heel belangrijk om te weten wat er leeft bij de klant”, vertelt Maikel Egging, service manager online bij OHRA. “In 2010 hebben we daarom een uitgebreid onderzoek gedaan om erachter te komen wat er op sociale media over ons wordt gezegd, door wie en waar. Vervolgens hebben we een strategie ontwikkeld, die zich kort gezegd richt op luisteren naar wat de klant zegt en daar vervolgens adequaat op inspelen.”

Uit het onderzoek kwam naar voren dat online discussies over OHRA zich voor zeventig procent op Twitter afspelen. Om die reden zet OHRA daar het stevigst op in – al blijven ook andere social media in beeld. “We hebben een webcareteam van vijf mensen dat zich richt op twee facetten: aan de ene kant beantwoorden zij servicevragen van klanten die zich rechtstreeks tot onze eigen Twitter-account richten. Daarnaast monitoren de webcare medewerkers wat er op andere Twitter-accounts en andere sociale media over ons wordt gezegd, zowel in positieve als negatieve zin. We vinden het heel belangrijk de dialoog met onze klanten en consumenten aan te gaan. Doe je dat goed, dan kan een negatief geluid ineens in een positief geluid worden omgebogen en ook worden opgepakt door andere consumenten – dat is de kracht van social media.”
Egging geeft aan dat OHRA in die zin ook trots is op haar merkcampagne ‘Direct geregeld’, waarin alle kanalen, van tv-commercial tot Twitter, Facebook en YouTube zijn geïntegreerd.

Initiatieven
Naast OHRA, Delta Lloyd en ASR worden er volgens Egging meer goede initiatieven genomen. “Niet iedere verzekeraar is misschien even actief, maar ik merk om me heen dat er echt een ontwikkeling gaande is.
Voorbeelden zijn er genoeg: neem internetverzekeraar De Nederlanden van Nu, die sinds 1 juli acht schadeverzekeringen aanbiedt. De producten zijn ontwikkeld op basis van 25.000 reacties die de verzekeraar crowdsourcend verzamelde.
Een ander voorbeeld is de social media zorgverzekering van UVIT, waarbij de consument via social media ideeën kan spuien over de dienstverlening die hij van een moderne zorgverzekering verwacht. Mensen kunnen op alle suggesties stemmen, zodat de beste ideeën vanzelf komen bovendrijven.

Bron:
Verbond van Verzekeraars

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Voorbeeld protocol Vergewisplicht WKKGZ

KNMG keert zich tegen versoepelen beroepsgeheim

Artsenorganisatie KNMG vindt niet dat er soepeler met het medisch beroepsgeheim moet worden omgegaan.

Aanleiding voor het commentaar zijn de vragen die gerezen zijn over de handelwijze van GGZ Rijnstreek, onderdeel van ggz-aanbieder Rivierduinen. De ggz-hulpverlener verstrekte het dossier van Tristan van der Vlis niet aan justitie. Dat is geen kwestie van niet willen, maar van niet mogen, aldus woordvoerder Aart Hendriks. Anders zouden de behandelaars tuchtrechtelijke stappen kunnen verwachten. Er zijn nu enkele uitzonderingen waarbij artsen uit de school mogen klappen. Wat ons betreft hoeven er geen nieuwe uitzonderingen bij, vindt Hendriks.

Zorgplicht
Een uitzondering is bijvoorbeeld dat een hulpverlener in gewetensconflict komt, bijvoorbeeld wanneer een patiënt aangeeft iemand te willen doden. Dan bestaat er ook zorgplicht jegens het potentiële slachtoffer. In de zaak van Tristan was de schade al aangericht. Versoepeling van het beroepsgeheim is onverstandig, vindt Hendriks: “Het is niet alleen ter bescherming van de individuele patiënt. Het is ook bedoeld om de toegankelijkheid van de zorg te waarborgen.

Bron:
Skipr
ANP

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Tandarts Steen naar Zuid Afrika

Tandartsenpraktijk Nieuwe Steen naar Zuid-Afrika

Tandartspraktijk De Nieuwe Steen start een pilot project om kansarme mensen in Zuid-Afrika te helpen met gebitsproblemen.

Team
Eind dit jaar of begin volgend jaar gaat het hele team – bestaande uit 2 tandartsen, 2 preventie-assistenten, 2 assistenten en een administratief medewerker – voor twee weken naar Saldanha. Van het ziekenhuis Diazville Gemeenskap Sentrum mogen zij tijdelijk een afdeling gebruiken voor de behandelingen. Het team zal mensen helpen van hun pijn af te komen, door het trekken van een kies of het vullen van een gaatje. Ook zullen zij voorlichting geven over mondhygiëne.

Bijdrage
Om het project te realiseren is alle hulp van buitenaf welkom. Er is veel vraag naar producten als tandpasta, tandenborstels, stokers, fluoride gel voor kinderen, handschoenen en mondkapjes. Mocht u producten beschikbaar willen stellen, dan kunt u contact opnemen met Tandartspraktjk Nieuwe Steen via e-mail info@tpnieuwesteen.nl

Ook gelddonaties worden erg op prijs gesteld. U kunt een donatie overmaken naar rekening nummer 1297.17.789 t.n.v. TPN, Project Zuid-Afrika.

Meer informatie
Tandartspraktijk Nieuwe Steen
T: 0229-272677
E: info@tpnieuwesteen.nl

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
film, video

Hoe zien anderen je in je dagelijkse werk?

Heb je enig idee hoe je overkomt op anderen? Hoe ze jou zien in je dagelijkse werk? Durf je dat wel eens te vragen? Of ben je bang voor wat ze zouden kunnen zeggen? Of erger nog: denk je een perfect beeld van jezelf te hebben en is die vraag in jouw ogen overbodig? Misschien helpt het als je met je eigen ogen zou zien hoe anderen jou ervaren!

Blaffen en bijten
Het probleem is dat we onszelf doorgaans niet goed horen praten. Dat we onszelf zelden op de werkvloer “van buitenaf” in actie zien. Konden we dat maar eens ondervinden, dan zouden we zien dat we best stevig tekeer kunnen gaan. We blaffen, bijten, krabben, duwen en trekken, vooral als we het druk hebben. Moeten we dat maar accepteren als onvermijdelijk? Ik denk het niet!

Zelf horen
Er is veel onderzoek gedaan naar zelfperceptie en zelfbeeld. Wat vinden we van onszelf en hoe denken we over te komen op anderen? Al onze zintuigen (horen, zien, ruiken, proeven, voelen) worden aangestuurd vanuit onze hersenen en die halen dagelijks trucjes met ons uit.

We horen onze eigen stem bijvoorbeeld altijd gemixt: het is een combinatie van de stem in ons hoofd en wat er door onze oren wordt opgevangen. Daarom vinden we onszelf altijd zo raar klinken op geluidsopnames.

Verder zijn er talloze voorbeelden van visueel bedrog (Google maar eens!) die ons op het verkeerde been kunnen zetten. Zie je wel wat je denkt dat je ziet? Weet je het zeker?

Zelf zien
Maar het kan ook eenvoudiger. Als we naar onszelf kijken (in de spiegel bijvoorbeeld) is dat bijna altijd recht van voren, zelden driekwart, laat staan van achteren of van boven. Dat verklaart waarom we als kalende mannen altijd zo intensief bezig zijn om ons frontale haar op een volle dos te laten lijken.

Onze omgeving ziet ons echter wél op driekwart, van achteren en van boven. Dus die kalende plek op onze kruin is alláng bekend bij iedereen, dat frunniken aan die kuif kan dat niet meer verdoezelen. Met ons ego werkt het een beetje op dezelfde manier: het geeft ons een beperkt en vertekenend beeld van onszelf.

Zelf toetsen
Dat we onszelf zelden van buitenaf zien hindert ons ego echter niet in het vormen van een prachtig zelfbeeld. Dat is de manier waarop we dénken dat we er uit zien (goed!) en hoe we veronderstéllen dat we overkomen op anderen (fantástisch!). Als we dat niet regelmatig toetsen met de buitenwereld kan er zomaar een verstoord zelfbeeld ontstaan.

We denken dan dat het met ons eigen gedrag wel meevalt, dat we altijd heel eh, constructief-kritisch bezig zijn op de werkvloer. Maar is dat wel zo? En hoe weten we dat als we ons zelfbeeld zelden of nooit toetsen? Wellicht zijn we bang voor wat er uit zou kunnen komen. Ons ego wordt niet graag teleurgesteld.

Geheime camera
Zou het een aardig idee zijn om ons eens een tijdje door een geheime camera te laten volgen? Gewoon, tijdens ons dagelijkse werk? Vanaf het eerste “goedemorgen” tot het laatste “fijne avond”? Uiteraard onaangekondigd en goed verborgen zodat we zelf en de collega’s om ons heen ‘natuurlijk werkgedrag’ blijven vertonen.

We zouden dan aan het einde van deze representatieve werkdag, tijdens het vertonen van de samenvatting, eens goed kunnen zien hoe we ‘acteren’, hoe we overkomen op onze omgeving, hoe we onze doelen bereiken. Kortom: we zouden met onze eigen ogen zien hoe ánderen ons zien.

Replay en rewind
Een interessant experiment lijkt me. Omdat de (miniatuur)camera voor onszelf én onze omgeving verborgen is (niemand in het experiment weet dat er wordt gefilmd) doen we ons niet beter voor dan we zijn. We zien onszelf achter de pc, praten in onszelf (doe jij dat ook?), interacteren met anderen, vergaderen, roddelen bij de koffiemachine, omgaan met klanten, collega’s en bazen.

Maar we zien ook de reacties van anderen, de gelaatsuitdrukkingen, de non-verbale signalen. En we hebben de mogelijkheid, al dan niet onder professionele begeleiding stel ik mij zo voor, beelden stil te zetten, terug te spoelen en vertraagd af te spelen. De frontale confrontatie met onszelf!

Oei! Oeps! Help!
Het zou zomaar tot een intensieve golf van zelfreflectie kunnen leiden. Of tot een enorme schok. Mijn zelfbeeld spoort niet met de werkelijkheid. Oei! Ik dacht dat ik zo geweldig was maar het valt tegen. Oeps! Ze vinden me helemaal niet aardig! Help!

Maar wat ga je er aan doen? Dát is de vraag die gesteld moet worden. Wat ga je doen met die waardevolle feedback, dat realistische beeld van je werkende zelf, gezien door je eigen ogen en daarmee door die van anderen? Het zou een geweldig middel kunnen zijn om individuen te laten groeien en de samenwerking te verbeteren.

Gedachtenexperiment
Het is maar een gedachtenexperiment, he? De praktische invulling en de implicaties inzake privacy en informatiebeveiliging maken het waarschijnlijk onmogelijk om dit in de praktijk uit te voeren. Maar het idee alleen al zou best mogen aanmoedigen jezelf bewust te zijn van je gedrag op de werkvloer.

Het kan namelijk helemaal geen kwaad je af te vragen hoe je in werkelijkheid overkomt. Integendeel, het getuigt van moed om aan je omgeving te vragen hoe je het doet en wat je zou kunnen doen om je gedrag te verbeteren. Zo zijn er wel meer prikkelende vragen om te stellen maar daar kom ik een volgend weblog op terug.

Zelfbewust ego
Ik zou zeggen, probeer het eens tijdens de eerstvolgende werkdag. Stel je die verborgen camera maar heimelijk voor en wees je bewust van je acties (en de reacties). Film jezelf virtueel en vraag je aan het einde van de dag af of je wel bereikt hebt wat je wilde bereiken met de manier waarop je je ego uitdraagt. Het kon je nog wel eens verrassen!

Bron:
Manageronline
Bart Flos

Lees meer over: Opinie, Thema A-Z
Gesloten

Tandartspraktijk voor 2e keer gesloten door de inspectie

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft op 8 juli aan Tandartspraktijk Van Nirway te Zaltbommel het bevel gegeven de praktijk te sluiten. Tijdens een onaangekondigd bezoek op 6 juli constateerde de IGZ dat een onbevoegd persoon tandheelkundige handelingen uitvoerde terwijl er geen tandarts aanwezig was om supervisie uit te voeren.

Onbevoegd
De IGZ constateerde eerder al – op 22 september 2010 – dat in Tandartspraktijk Van Nirway door een onbevoegd persoon tandheelkundige handelingen werden verricht. De inspectie betrapte de man toen op heterdaad terwijl hij een patiënt aan het behandelen was. Daarnaast constateerde de inspectie dat het slecht gesteld was met de hygiëne, zoals het schoonmaken en steriliseren van de gebruikte instrumenten. De praktijk werd toen tijdelijk zelf door de eigenaar gesloten.

Tijdens het bezoek in oktober 2010 stelde de inspectie vast dat in de praktijk de randvoorwaarden voor het leveren van verantwoorde zorg aanwezig waren. De inspectie besloot daarom toestemming te geven om in Tandartspraktijk Van Nirway BV weer patiënten te laten behandelen.

De IGZ bracht afgelopen jaar meerdere vervolgbezoeken aan de tandartspraktijk om na te gaan of de instelling nog steeds voldoet aan de voorwaarden voor verantwoorde zorg. Tijdens het onverwachte bezoek van 6 juli jl. betrapte de IGZ opnieuw een onbevoegd persoon die zelfstandig tandheelkundige handelingen uitvoerde. Dit acht de IGZ een groot gevaar voor de gezondheid van patiënten.

Bevel
Het bevel tot sluiting van Tandartspraktijk Van Nirway is ingegaan per 8 juli en is voor de duur van 7 dagen. Zo nodig kan het bevel door de Minister van VWS worden verlengd. Tandartspraktijk Van Nirway mag pas weer open als de inspectie heeft kunnen vaststellen dat de praktijk voldoet aan de vereiste supervisie en/of er een tandarts werkzaam is.

Bron:
Inspectie voor de Gezondheidszorg

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Vikingen vijlden hun tanden

Vikingen vijlden hun tanden

De Vikingen versierden waarschijnlijk hun tanden door er patronen in te vijlen. Dat hebben Britse wetenschappers ontdekt bij een opgraving.

De gevijlde tanden zijn gevonden in een massagraf in de buurt van de Britse plaats Weymouth. Waarschijnlijk zijn de gebitselementen afkomstig van jonge Vikingen die ten prooi vielen aan lokale strijders. De versieringen op hun tanden waren vermoedelijk bedoeld om hun vijanden schrik aan te jagen. Dat meldt de Britse krant The Guardian op basis van onderzoek aan de Universiteit van Oxford.

Vakwerk
“Gezien het feit dat het ging om jonge strijders, wilden ze met hun tanden mogelijk hun tegenstanders imponeren”, verklaart hoofdonderzoeker David Score.

De tanden van de Vikingen bevatten horizontale lijnen die zo netjes zijn gevijld dat het versierwerk waarschijnlijk werd uitgevoerd door vakmensen. Het proces was volgens de wetenschappers erg pijnlijk. “Het is moeilijk te zeggen hoe pijnlijk het was om de tanden te vijlen, maar het was zeker geen prettige ervaring”, aldus Score.

Schedels
De geanalyseerde tanden zijn al in 2009 ontdekt in het massagraf. Bij de opgraving werden ook 54 lichamen en 51 schedels van jonge mannen aangetroffen. De personen waren waarschijnlijk allemaal van Scandinavische afkomst.

Als de gevijlde patronen op hun tanden inderdaad waren bedoeld om de tegenstander af te schrikken, dan was dat geen succes.

Toegetakeld
De skeletten van de Vikingen met de versierde tanden zijn namelijk hevig toegetakeld. Veel botten in de armen en benen zijn doormidden gehakt. De ontbrekende hoofden in het graf zijn waarschijnlijk meegenomen als souvenir door de vijanden van de Vikingen.

Bron:
Nu.nl

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
IGZ handhaving Tandartspraktijk Braga opgeheven

Consumentenbond: NZa conceptlijst beschrijving behandelingen is een verbetering

De conceptlijst met beschrijvingen van tandartsbehandelingen die de door Nederlandse Zorg autoriteit (NZa) is gepubliceerd is een verbetering ten opzichte van de oude lijst. De codes en beschrijvingen op de tandartsrekening zijn begrijpelijker en er is meer aandacht voor preventie. Wel plaatst de Consumentenbond kanttekeningen bij de duidelijkheid in de toelichting.

Kanttekeningen
Zo wordt er in de omschrijvingen geen verschil gemaakt tussen een 1, 2, 3, 4 en 5-vlaks vulling. Ook staan er nog steeds onbegrijpelijke woorden voor consumenten in de lijst. Bijvoorbeeld expansieplaat, een plaatje met protrusieveer, headgear, palatinale bar of linguale boog. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De Consumentenbond had dit graag anders gezien en de NZa geadviseerd, maar jammer genoeg is dit niet overgenomen net zo min als onze wens om de lijst op leesniveau B1 te schrijven’.

Begrijpelijke tandartsrekening
De Consumentenbond is samen met onder andere NMT en ZN, bezig met het opstellen van een uniforme en beter begrijpelijke tandartsrekening. De moeilijkheid is dat de toelichtingen van de prestaties vaak zo lang zijn dat op de rekening de korte omschrijving moet worden gebruikt, helaas is die dan te kort door de bocht. Een goede website met een heldere informatie is daarom van belang voor elke tandartspraktijk.

Bron:
Consumentenbond

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Snelle wondgenezing in de mond

Tandplaque wellicht bruikbaar in strijd tegen gaatjes en tandvleesontstekingen

Hoe goed je je tanden ook poetst, er blijft altijd een beetje tandplaque achter. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, zo blijkt uit onderzoek van Marieke Otten. Tandplaque kan namelijk dienen als “opslagplaats” voor antimicrobiële tandpasta’s en mondspoelmiddelen. Daarmee draagt het bij aan het langdurig effect van deze middelen.

Tandplaque als opslagplaats voor tandpasta en mondspoelmiddelen
“Om gaatjes en tandvleesontstekingen tandplaque te voorkomen, poetsen we onze tanden met tandpasta en gebruiken we mondspoelmiddel. Het effect van deze middelen wordt groter als ze niet alleen actief zijn tijdens het gebruik, maar ook daarna nog blijven werken. Otten bracht de hechting van tandpasta en mondspoelmiddelen aan tandplaque nauwgezet in kaart. Ze toont aan dat antimicrobiële tandpasta’s en mondspoelmiddelen, ook in verdunde vorm, invloed kunnen uitoefenen op ontwikkeling van tandplaque, en dat deze middelen de bacteriële samenstelling van tandplaque beïnvloeden. Verder blijkt dat zelfs een dunne laag tandplaque een opslagplaats is voor antimicrobiële middelen is.

Argument voor gebruik antimicrobiële tandpasta’s en mondspoelmiddelen
Of deze nieuw ontdekte functie van tandplaque daadwerkelijk gaatjes en andere tand- en tandvleesproblemen helpt bestrijden, moet nog nader onderzocht worden. De onderzoeksresultaten zijn niettemin een extra argument voor het gebruik van antimicrobiële tandpasta’s en mondspoelmiddelen, aldus de onderzoeker.

Marieke Otten (Nijmegen, 1983) studeerde Tandheelkunde te Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Biomaterialen van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).  Promotie 6 juli 2011. Proefschrift: Oral biofilm as a reservoir for antimicrobials. Promotor(s): prof.dr. H.C. van der Mei, prof.dr. F. Abbas, prof.dr.ir. H.J. Busscher.

Bron:
RUG.nl

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z
geld

Nederland besteedt vijf mille per persoon aan zorg

Per hoofd van de bevolking werd in Nederland in 2009 4919 dollar aan zorg uitgegeven. Dat blijkt uit cijfers van OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.

Daarmee staat Nederland op een vierde plaats, na de Verenigde Staten (7960 dollar), Noorwegen (5352 dollar) en Zwitserland (5144 dollar). Gekeken naar de totale uitgaven aan zorg als percentage van het bruto binnenlands product, staat Nederland met 12 procent zelfs op de tweede plaats na big spender Verenigde Staten. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan werd in 2009 liefst 17,4 procent van het bbp aan zorg uitgegeven. In 2009 werd in Nederland nog 9,9 procent van het bbp aan zorg uitgegeven.

Langdurige zorg
De totale uitgaven aan zorg groeiden in de periode 2008/2009 op papier zeer sterk, met liefst 16,4 procent. Dit is echter geen reële uitgavengroei, zo stelt OESO. In de cijfers zijn een aantal kostenposten op het gebied van langdurige zorg toegevoegd. Deels is de stijging ook te verklaren door de economische crisis die Nederland doormaakt. Bekijk hier de rapportage van OESO

Bron:
Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
belastingtarieven

Tandartsen informeren slecht over tarieven

Tandartsen schieten nog schromelijk tekort met het geven van informatie over de tarieven van hun behandelingen. Uit een steekproef van de NOS op de websites van 100 tandartspraktijken blijkt dat driekwart geen informatie biedt. Slechts één tandarts publiceert een tarievenlijst op zijn site.

Websites
In het Radio 1 Journaal van 20 juni zei voorzitter Rob Barnasconi van beroepsvereniging NMT, dat alle prijsinformatie nu al goed beschikbaar is op de sites van de tandartspraktijken.

De NOS bekeek daarop 100 websites (de eerste 100 google-resultaten van het zoekwoord ’tandartspraktijk’) en stelt vast dat slechts op de site van één tandartspraktijk een overzicht van de tarieven te vinden is. Eén andere praktijk linkt soepel door naar de pagina met tariefcodes op de site alleoverhetgebit.nl.

Prijslijst
Bij alle andere tandartspraktijken was het niet tot slecht geregeld: 54 van de 100 onderzochte sites bieden geen enkele informatie over de tarieven. Zestien sites verwijzen met een link naar pagina’s waarop de bezoeker evenmin iets wijzer wordt.

Op 24 sites wordt de mogelijkheid geboden de Tariefbeschikking 2011 van de Nederlandse Zorg Autoriteit te downloaden. De Tariefbeschikking is een document van 57 pagina’s, bedoeld voor de beroepsgroep en de zorgverzekeraars. Andere praktijken linken naar de oude tarieven van vorig jaar, eentje zelfs naar de prijslijst van 2007. Bij weer een ander is de tarievenlijst van de NMT te downloaden.

Excuses
In een reactie op de bevindingen zei NMT-voorzitter Barnasconi in het Radio 1 Journaal dat zijn opmerkingen van vorige week bedoeld waren voor de situatie na 1 januari aanstaande. Als de indruk is gewekt dat het nu al helemaal transparant is, excuseert hij zich daarvoor.

Bron:
NOS.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Parodontitis mogelijke oorzaak van complicaties tijdens en na zwangerschap

Sneller zwanger door vaak flossen

Vrouwen met een kinderwens moeten ervoor zorgen dat ze hun gebit goed flossen. Wetenschappers ontdekten dat je door goede mondhygiëne twee maanden sneller zwanger kan raken.

De experts uit Australië hielden de zwangerschap van 3.500 vrouwen in de gaten. Daaruit blijkt dat degenen met ontstoken tandvlees gemiddeld zeven maanden nodig hadden om zwanger te raken, terwijl dit bij vrouwen met goede mondhygiëne maar vijf maanden duurde.

Professor Roger Hart zegt dat dit het eerste onderzoek is waaruit blijkt dat een gezond gebit kan bijdragen aan een grotere kans op zwangerschap.

Bron:
NOS.nl

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z
Checklijst

NZa maakt nieuwe prestatiebeschrijvingen mondzorg bekend

Iedereen die bij de tandarts is geweest, kan straks op de rekening in heldere taal zien wat hij betaalt voor welke behandeling. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft een conceptlijst met nieuwe prestatiebeschrijvingen gepubliceerd, waar tandartsen in 2012 mee gaan werken als de prijzen worden vrijgegeven. De codes en beschrijvingen op de tandartsrekening worden hiermee begrijpelijker. De minister van VWS geeft de NZa binnenkort de aanwijzing om de mondzorgmarkt vrij te geven.

Prestatie en beschrijving
In de nieuwe lijst is zoveel mogelijk geprobeerd om in de naam van de prestatie al duidelijk te maken wat de patiënt kan verwachten. Bij iedere prestatie hoort een beschrijving van wat de behandeling inhoudt. Dat maakt het voor consumenten helder wat zij krijgen en voor welke prijs. Bovendien is er in de prestaties meer ruimte voor diagnostiek, preventie en innovatie. De nieuwe prestatielijst is opgesteld in overleg met tandheelkundig adviseurs, marktpartijen, consumentenorganisaties, verzekeraars en wetenschappelijke verenigingen.

Als de minister besluit dat er in 2012 vrije prijzen komen in de mondzorg, kunnen tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici zelf bepalen welk bedrag zij vragen voor een behandeling. Maar consumenten moeten wel kunnen zien wat ze betalen, en waarvoor. Bovendien moeten ze kunnen controleren of het tarief op de rekening klopt. Met de nieuwe prestatiebeschrijvingen wordt dit makkelijker. Daarbij verwacht de NZa ook dat tandartsen voorlichting geven als patiënten vragen hebben over de behandeling en dat ze duidelijk aangeven wat ze bieden tegen welke prijs.

Offerte behandeling boven € 150,-
De NZa publiceert de prestaties nu alvast, zodat iedereen de tijd heeft om voorbereidingen te treffen als er in 2012 vrije prijzen komen. Na het besluit van de minister publiceert de NZa nog nadere regels over transparantie en declaratie en stelt ze de prestatiebeschrijvingen definitief vast. Daarin staat onder andere dat voor iedere behandeling die meer dan € 150,- gaat kosten, een offerte afgegeven moet worden. En de prijslijst die tandartsen hanteren moet in de praktijk en op de praktijkwebsite zichtbaar zijn.

Bron:

Download
Uitgangspunten opstellen prestatiebeschrijvingen mondzorg

Conceptlijst prestatiebeschrijvingen mondzorg

Bron:
NZA

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
computer, scherm, app

Computerspelletjes houden kindertanden gezond

Educatieve computerspelletjes zijn een meerwaarde bij het leerproces van kinderen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Gent bij 392 leerlingen uit het derde leerjaar naar de impact van het tandhygiëneproject ‘Ben de Bever’.

Meer enthousiasme en aandacht
De Christelijke Mutualiteit wil kinderen met het project een half jaar lang laten werken rond tandhygiëne. Daarbij spelen online spelletjes een belangrijke ondersteunende rol. Leraren die deze spelletjes integreren in hun lessen, weken meer aandacht en enthousiasme los tijdens de les. Kinderen vinden het project ‘Ben de Bever’ leuk en geloofwaardig.

Cijfers België
Meer dan een derde van de kinderen poetst zijn tanden te weinig. Zij halen hun tandenborstel één keer per dag of minder uit het badkamerkastje. Bijna één op de tien kinderen gaat nooit naar de tandarts. Nochtans wordt het preventieve tandonderzoek volledig terugbetaald voor kinderen tot 18 jaar.

Scholen kunnen ook volgend schooljaar meedoen met het project. Bekijk hier een filmpje.

Bron:
Het Laatste Nieuws

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
narcose - spuitje

Tandarts introduceert nieuw alternatief voor narcose: intraveneuze sedatie

Tandarts-Parodontoloog Tijl van den Berg introduceert een nieuwe behandelmethode voor angstige tandheelkundige patiënten. De behandeling heet intraveneuze sedatie waarbij rustgevende middelen worden toegediend door de tandarts tijdens de tandheelkundige behandeling. De behandeling is zeer veilig en patiënten zijn enorm enthousiast over de volledige afwezigheid van angst en pijn zonder totale narcose.

Ervaring opgedaan in Nieuw-Zeeland
Van den Berg heeft ervaring opgedaan met deze vorm angstreductie tijdens zijn driejarig verblijf in Nieuw-Zeeland. Hij heeft de techniek verder geperfectioneerd waardoor ook een behandeling van een aantal uur zeer voorspelbaar uit te voeren is. Patiënten kunnen na de behandeling onder begeleiding direct naar huis en geloven vaak niet dat de behandeling al is uitgevoerd.

Collega tandartsen en ook anesthesiologen zien in de behandelmethode een zeer goed alternatief voor de volledige narcose. De anesthesiologen waaraan een tekort is, kunnen zich hierdoor weer gaan richten op meer serieuze categorie patiënten.

Bron:
Perssupport.nl

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
politiek

Tweede Kamer akkoord met experiment vrije prijsvorming

Op 1 juli ging de meerderheid van de Tweede Kamer akkoord met de start van een experiment met vrije prijsvorming in de mondzorg per 1 januari 2012.

De vrije prijsvorming in de mondzorg treft vier beroepsgroepen in de eerstelijns mondzorg: tandartsen, mondhygiënisten, orthodontisten en tandprothetici. Er zijn wel voorwaarden aan gesteld:

  1. Informatie consumenten
    Consumenten hebben behoefte aan informatie over o.a. prijzen van behandelingen, vergelijkingen van prijzen en behandelmethoden, de tijdsduur en effecten van tandheelkundige behandelingen, deskundigheid van de behandelaar en een overzichtelijke rekening. Deze informatie is beschikbaar op een patiëntenwebsite en op de individuele praktijkwebsites.
  2. Etalage informatie per praktijk
    Etalage informatie per praktijk (feitelijke informatie over de organisatie en faciliteiten van de praktijk), conform de lijst zoals deze is opgesteld binnen het traject Zichtbare Zorg, is voor consumenten per praktijk toegankelijk via een praktijkwebsite danwel in foldermateriaal over de praktijk.
  3. Kwaliteitsinformatie
    Kwaliteitsinformatie staat ter beschikking.
  4. Prestatielijst
    Een prestatielijst is beschikbaar, waar tandheelkundige behandelingen op voor consumenten begrijpelijke taal worden weergegeven. Deze wordt daadwerkelijk gehanteerd voor het declareren van verrichtingen.
  5. Prijslijst
    Per praktijk zal op basis van de prestatielijst een prijslijst worden opgesteld welke op de praktijkwebsite en in de praktijk zelf duidelijk zichtbaar is. De NZa zal hierop toezien.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Congres

Congres Ivoren Kruis op 4 november 2011 over cariëspreventie

Vrijdag 4 november organiseert het Ivoren Kruis een wetenschappelijk congres over cariëspreventie.

In tegenstelling tot eerdere berichten gaat het congres van de vereniging dus niet over ouderen en mondgezondheid. Dit onderwerp komt – tot groot genoegen van het Ivoren Kruis – al op diverse congressen en seminars aan de orde. Daarom heeft het Ivoren Kruis zijn programma aangepast.

Advies Cariëspreventie
Wie het congres bezoekt, zal kennismaken met het nieuwe Advies Cariëspreventie (voorheen Fluorideadvies) waar het Adviescollege van het Ivoren Kruis op dit moment de laatste hand aan legt. Prof. dr. Marie-Charlotte Huysmans presenteert het nieuwe Advies.

QLF-techniek
Cariës kan ook worden aangetoond met behulp van zogenoemde QLF-techniek: techniek met behulp van licht waarmee plak en cariës in de mond kunnen worden aangetoond. Catherine Volgenant en Monique van der Veen van ACTA informeren u hierover.

Onderzoek cariës bij kinderen at risk
Momenteel loopt er een onderzoek naar cariës bij kinderen at risk. Onderzoekster Denise Duijster presenteert u de resultaten van haar onderzoek die tot dan toe beschikbaar zijn.

Werking Xylitol
Verder zal prof. dr. Cor van Loveren optreden over zijn onderzoek naar de werking van xylitol(siroop) voor gebruik bij ouderen in verpleeghuissituaties.

Motivational interviewing
Komen uw adviezen aan bij uw patiënten? Of laten uw adviezen de patiënt koud? Hoe kunt u er wél voor zorgen dat uw patiënt uw adviezen ter harte zal nemen? Motivational Interviewing kan uitkomst bieden bij de bevordering van cariëspreventie. Rik Bes zal hierover een energieke inleiding houden.

Het congres heeft plaats op vrijdag 4 november 2011 aansluitend aan de Algemene Ledenvergadering van het Ivoren Kruis. Informatie over de locatie volgt zo spoedig mogelijk. Leden van het Ivoren Kruis hebben kosteloos toegang. Niet-leden betalen € 250,- excl. BTW. U kunt zich alvast aanmelden via info@ivorenkruis.nl

Bron:
Ivoren Kruis

Lees meer over: Cariës, Congresverslagen, Kennis, Thema A-Z