Verbeterpunt: Check bij anesthesie

Om te leren van ervaringen van andere mondzorgprofessionals belicht Petra van der Zwan van Invert Innovatie Management een verbeterpunt uit een praktijk. Wat ging er niet helemaal volgens plan, de wetten of regels en wat leren we hiervan? Het verbeterpunt: check bij anesthesie.



Situatieschets
De tandarts gaat een extractie verrichten. Na uitleg van de behandeling, krijgt de patiënt een verdoving. Na enkele minuten valt de patiënt flauw. Nadat hij weer bijgekomen is, wordt hem gevraagd of hij weet wat de oorzaak zou kunnen zijn. Nadat hij goed heeft nagedacht kon hij zich herinneren dat hij eerder is flauwgevallen na een verdoving, zo’n 10 jaar geleden. Na bestudering van het dossier blijkt dat de collega-tandarts al had geconcludeerd dat de patiënt allergisch is voor het conserveringsmiddel in het anestheticum.

Maatregel
Dit voorval wordt in de volgende praktijkvergadering besproken en bij verdoving worden de volgende maatregelen genomen:
1. De patiënt wordt gevraagd naar een up-date van de gezondheid en expliciet naar ervaringen met eerdere verdovingen.
2. Het dossier wordt nauwkeurig nagelezen.
3. De patiënt krijgt de gelegenheid om de bijsluiter van het anestheticum te lezen, er wordt gewezen op mogelijke bijwerkingen en gevraagd naar allergieën.
4. Indien sprake blijkt van een allergie voor het conserveringsmiddel in het anestheticum wordt dit extra opvallend in het dossier vermeld.

Door: Petra van der Zwan. Zij adviseert tandartspraktijken op het gebied van kwaliteitsmanagement, wet- en regelgeving, praktijkmanagement en Lean oplossingen en is Lead Auditor kwaliteitsmanagementsysteem ISO-9001 bij Invert Innovatie Management.

 

Lees meer over: Pijn | Angst/