3 tips voor patiënttevredenheid bij het plaatsen van implantaten

3 tips voor patiënttevredenheid

Het plaatsen van een implantaat lijkt soms vanzelfsprekend te zijn – doe het zo goed als maar kan en het resultaat zal perfect zijn. Sommige patiënten hebben echter een ander plaatje in gedachten, en een eigen weg volgen kan hierbij leiden tot minder tevredenheid. De volgende tips kunnen dit verhelpen:

  • Licht de patiënten in over wat gaat gebeuren

Als patiënten weten wat hen te wachten staat en wat de resultaten zullen zijn van implantaten zullen hun verwachtingen veel dichter bij de realiteit komen te liggen. Praat met de patiënt over wat ze willen en wat ze hopen als resultaat te zien – op deze manier liggen patiënt en tandarts veel sneller op een lijn. Naast de patiënten is het ook slim om het volledige team in te lichten over wat implantaten nu eigenlijk inhouden, om zo ook gelijk patiënten altijd goed te kunnen informeren. Daarnaast helpt dit ook met het aantrekken van nieuwe patiënten.

  • Wijs een implantaat coördinator aan

Eén vast contactpersoon kan van groot belang zijn bij het optimaliseren van communicatie met de klant en bij klanttevredenheid. Als klanten hun eerste informatie via de telefoon van dezelfde persoon horen als die uiteindelijk hun operatie uit zal voeren is de kans groot dat je elkaar goed leert kennen, dat de informatie beter overkomt en dat het gehele proces optimaal kan verlopen. Ook is op deze manier de kans groter dat de mond-op-mond reclame zijn werk zal doen.

  • Bereid goed voor op alle aspecten

De kans is groot dat als iemand bepaalde skills heeft, dat dit als ‘normaal’ wordt gezien – zoals het feit dat een tandarts in staat is om implantaten te plaatsen. Niks is echter minder waar. Sommige, misschien op het eerste gezicht niet zeer belangrijke, aspecten moeten hierbij echter goed worden voorbereid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een ‘customer journey’- de reis die de patiënt maakt vanaf het punt dat deze kennis maakt met de praktijk tot nazorg na de behandeling. Het duidelijk communiceren over de totale kosten is ook een aspect dat de patiënttevredenheid kan bevorderen, net zoals het direct helpen van patiënten.

Succesvol zijn in het plaatsen van implantaten vergt veel tijd en moeite. Het volgen van de eerder genoemde drie stappen kan hier echter goed bij helpen en verzekeren dat patiënten blij zijn met de service gedurende het hele proces.

Bron: Dr Bicuspid, artikel van Judd Boehme, tandarts bij Lemmon Valley Dental Group en tevens werkzaam bij the California Implant Institute, in de Verenigde Staten.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis