Voorbeeldfilmpjes

Voorbeeldfilmpjes Gewoon Gaaf met motiverende gespreksvoering

Motiverende gespreksvoering is een constructieve manier om in te zetten bij Gewoon Gaaf. Goede sturende gespreksvoering, waarbij de patiënt met zijn zorgbehoeften, wensen en mogelijkheden centraal staat, is nog niet eenvoudig. Het Ivoren Kruis maakte daarom zes voorbeeldfilmpjes.

Bij Motivational Interviewing is en blijft de patiënt verantwoordelijk voor de eigen keuzes en gedrag ten aanzien van zijn mondgezondheid. Motivational Interviewing motiveert niet door te overtuigen, maar door de eigen motivatie van de patiënt te vergroten. Hierin is wel degelijk te sturen door het stellen van de juiste vragen.

Voorbeeldfilmpjes

Hoe kun je de overgang naar Gewoon Gaaf ter sprake brengen?
De moeder staat open voor een overgang naar Gewoon Gaaf voor haar derde kindje.

Hoe kun je de overgang naar Gewoon Gaaf ter sprake brengen?
Deze moeder schrikt. Ze heeft weerstand tegen de overgang naar de nieuwe methode voor haar derde kindje en ziet op tegen het korte terugkominterval. De mondzorgverlener neemt de weerstand weg.

Hoe leg je uit dat de ouder verantwoordelijk is voor het kindergebit?
De moeder legt de verantwoordelijkheid voor het gebit bij haar dochter. In dit gesprek stuurt de mondzorgverlener aan op gedragsverandering in de vorm van dagelijks napoetsen.

Hoe leg je uit dat fluoridebehandelingen en sealants bij Gewoon Gaaf niet meer standaard bij het behandelprotocol horen, maar op indicatie van risico gebeuren?
Deze moeder is verbaasd dat haar zoon geen fluoridebehandeling krijgt en dat zijn tanden niet worden geseald. Dat gebeurde toch altijd? De mondzorgverlener neemt weerstand weg.

Hoe stimuleer je mondhygiënegedrag bij een puber?
Deze toegankelijke puber denkt dat ze haar gebit goed verzorgt. Ze baalt dat ze een gaatje heeft. De mondzorgverlener stimuleert haar mondzorggedrag vol te houden en het nóg beter te gaan doen.

Hoe maak je contact met een puber? 
De informatie die de mondzorgverlener geeft doet de ‘niets’. Er is geen contact. Te zien is hoe de mondzorgverlener contact maakt met de puber. Als het contact er eenmaal is, kan de mondzorgverlener de puber wel bereiken en stimuleren meer zijn best te doen bij de verzorging van zijn gebit.

Gewoon Gaaf
Gewoon Gaaf is een individuele cariëspreventiemethode op basis van risico-inschatting voor kinderen van 0-18 jaar en hun ouders. Gewoon Gaaf laat ouder en kind inzien wat hun eigen invloed is op het ontstaan en vooral het voorkomen van cariës. Wie goed zijn tanden poetst en er een verstandig consumptiepatroon op nahoudt, kan zijn gebit gewoon gaaf houden. Tandartsen, mondhygiënisten en (preventie)assistenten zetten zich in de zelfzorg van ouder en kind te stimuleren.

Bekijk ook het stappenplan Gewoon Gaaf.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z, Video
poetsles in Kidsfabriek

Mondhygiënisten razend populair tijdens Kidsfabriek

Op 20 augustus vond in de SPP-hal in Ulft de Kidsfabriek plaats. Bij dit gratis event voor kinderen van 4-12 jaar werd mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna voor de derde keer uitgenodigd. Organisator en vrijwilliger Jan ten Asbroek: “Ik had het niet verwacht toen we haar voor de eerste keer uitnodigden dat het zo’n succes zou worden.”

Jan vervolgt: “We wilden graag tussen die zoete ranja en pannenkoeken een gezondheidsthema hebben, maar we hadden er een hard hoofd in dat de kinderen de mondhygiënist echt leuk zouden vinden. Maar vanaf het eerste jaar loopt het bij de mondhygiënisten juist storm. Lieneke houdt niet van half werk en weet ook nog eens de media goed te vinden waar we haar heel dankbaar voor zijn.”

Oren, ogen en handen te kort
Het event de Kidsfabriek trok vorig jaar 1200 kinderen en nadat het team aan mondhygiënisten vorig jaar al was uitgebreid naar 4, moesten er dit jaar zelfs 7 mondhygiënisten ingezet worden. Dit aantal maakte dat Lieneke een heus draaiboek in elkaar moest zetten.  Het bijna verdubbelde aantal mondhygiënisten bleek echter nog te weinig. Mondhygiënist Christiane Westerman: “Ik kon dit keer wel wat relaxter werken doordat we hadden afgesproken om één ding tegelijk te doen. Toch stonden er kinderen letterlijk in de rij voor een poetsles.”

De kinderen konden naast poetsles via motivational interviewing ook een workshop pH-meten van diverse drankjes volgen en via posters een quiz doen. Voor de allerkleinste was bedacht om voorlees-sessies te houden uit het boekje Johnny Joker maar daar kwamen ze in het geheel niet aan toe.

poetsles in Kidsfabriek

Wetenschappelijk onderzoek
Tijdens de Kidsfabriek werd er een wetenschappelijk onderzoek gehouden, net als vorig jaar. Met dat verschil dat er vorig jaar een onderzoek werd gedaan naar de houding van de ouders ten opzichte van poetsen en voeding en dit jaar werd er een vragenlijst doorgenomen met de kinderen. Hierbij werd onderzocht of er een gedragsbeïnvloeding werd bewerkstelligd door de mondhygiënisten. Zouden zij hun poetsgedrag en eetpatroon veranderen? Zouden ze na deze indrukken naar de mondhygiënist in de praktijk willen gaan? Als de kinderen de poetsles volgden en de vragenlijst in hadden gevuld onder leiding van Yvonne Buunk-Werkhoven of Lieneke Steverink-Jorna konden ze een gesponsorde goodybag mee naar huis nemen. Doordat de kinderen deze tas de hele dag met zich meedroegen, maakten ze als het ware reclame waardoor er nog meer kinderen naar de Mondhoek kwamen.

De onderzoeken van vorig en dit jaar kunnen leiden tot een wetenschappelijk artikel. In juni is er al een posterpresentatie in Basel (Zwitserland) geweest van de eerste resultaten tijdens het International Symposium Dental Hygiene. Deze poster hing ook bij de ingang van de Kidsfabriek.

poetsles in Kidsfabriek

Favoriet
Tijdens het geven van een poetsles werd Lieneke gevraagd om even naar een vrouw te luisteren die bij haar was aangeschoven. Deze vrijwilligster had bij de uitgang gestaan en pikte daar de reacties op van de vertrekkende kinderen. “Je zult het niet geloven, maar als ik vraag wat ze het leukste vonden van de hele Kidsfabriek, dan noemen de meeste kinderen jullie! Zelfs bij een 14-jarige puber waren jullie favoriet”, zei de vrouw. Bij het horen van dit goede nieuws, gaven de mondhygiënisten elkaar een high five. “Daar deden ze het voor, zegt Lieneke”.

Ook hield de regionale krant De Gelderlander een interview en maakte een cameraman een impressie. Deze impressie wordt binnenkort via de NVM verspreid.

poetsles in Kidsfabriek

Plannen
Mondhygiënist Kristine Takrovskaja: “Ik weet dat er in Amsterdam een fabriekshal is die ook maar één keer per jaar wordt gebruikt. Misschien kan daar ook zoiets worden opgezet samen met andere ondernemers?”

Voor volgend jaar heeft Lieneke nu al plannen. “Zodra we de cijfers hebben uitgewerkt, kunnen we nog doelgerichter werken. We hebben al een korte evaluatie gehouden met de mondhygiënisten zodat we volgend jaar nog meer kunnen focussen. We hebben waarschijnlijk al bereikt dat kinderen en hun ouders vertrouwd raken met het begrip ‘mondhygiënist’ en weten we kennis en vaardigheden te vergroten. Maar ik merk nog onvoldoende dat de kinderen nu echt naar de praktijk willen komen en ook is het nog te onbekend wat het vak van Mondhygiënist nu precies inhoudt. Bovendien heb ik nog niet kunnen bereiken dat het een feestje wordt voor alle professionals in de mondzorg. Tot nu toe heb we alleen op de vloer kunnen staan met mondhygiënisten en het zou zo mooi zijn als we met zijn allen onze goede intenties zouden kunnen laten zien. Dat we naar voren kunnen komen als een compleet mondzorgteam. Samenwerken in de mondzorg is ontzettend belangrijk en juist bij promotie van preventieve mondzorg zou je heel goed samen naar buiten kunnen komen. Ik zou het fantastisch vinden als tandartsen het project zouden willen steunen”, zegt Lieneke.

Wie
Lieneke werd tijdens de Kidsfabriek ondersteund door mondhygiënist, psycholoog en wetenschapper Yvonne Buunk-Werkhoven waarmee ze tevens een wetenschappelijk artikel zal schrijven. De andere vrijwillige mondhygiënisten waren: Nevin Kenger, Christianne Westerman, Kristine Takrovskaja, Madelon Voortman en Dorien Freriks. Allen waren moe maar voldaan na de Kidsfabriek ’16. Op naar 2017!

kidsfabriek-team- poetsles

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z, Video
10 tips

10 tips voor gastvrijheid in de praktijk

In de horeca gaat men ervan uit dat u vriendelijk wordt ontvangen, de horeca  gelegenheid er netjes uitziet en zo ook uw gastheer. Dat u vriendelijk wordt aangesproken en aandacht krijgt van de medewerkers. Eigenlijk zou dat in een tandartspraktijk niet anders moeten zijn. Een tandartspraktijk is immers ook een dienstverlenende organisatie waar u gasten ontvangt.

10 tips
Willem Reimers gaf daarom tijdens het Event voor de Balie Assistent 2014 tien gastvrijheidstips die direct in uw praktijk toepasbaar zijn:

  1. Kleren maken de man (of vrouw). Wees dan ook nooit underdressed, maar zeker ook niet overdressed. Beperk daarbij uw sieraden en make up tot een minimum.
  2. Behandel de patiënten als gast. Het zijn uw vrienden niet.
  3. Tutoyeer nooit, maar vousvoyeer.
  4. Een slechte ontvangst is een slechte presentatie voor de praktijk. Hetzelfde geldt voor het vertrek, want de laatste ervaring blijft het beste hangen bij de patiënt.
  5. Sta op als de patiënt voor het eerst komt en geef hem een hand.
  6. Wees gemeend vriendelijk en netjes.
  7. Noem zoveel mogelijk de patiënt bij naam.
  8. De telefoon is de grootste moordenaar. Geef ook daar de patiënt de volste aandacht.
  9. Wees duidelijk en eerlijk naar de patiënt toe, maar verhef nooit uw stem.
  10. Niet schoon: geen excuus: ook niet in de ontvangstruimte. De praktijk mag oud en gedateerd zijn, maar nooit vies of rommelig.

Verslag door Anna Berends van Loenen (Qanz), www.balie-assistent.nl
Anna begeleidt tandartspraktijken met management en organisatie vraagstukken. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie, balie en praktijkmanagement.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
inzamelen tanden voor strijd tegen olifantenstropers

Inzamelen tanden voor strijd tegen olifantenstropers in Afrika

Elysee Dental roept de tandheelkunde op om tanden in te zamelen voor Human Tusk, het afstudeerproject van Tim van der Mee waarmee hij de strijd tegen olifantenstropers in Afrika wil aankaarten.

Als tandarts kom je tenslotte regelmatig in contact met patiënten waarbij een tand of kies getrokken moet worden of patiënten die aan het wisselen zijn. Een kleine moeite om aan de patiënt te vragen of zijn of haar tand ingezet mag worden voor het goede doel.

Inzamelen tanden voor Human Tusk
De oproep in de media van Tim van der Mee, voor het inzamelen van menselijke tanden voor zijn afstudeerproject Human Tusk, heeft tandtechnisch lab Elysee Dental ter harte genomen.
Human Tusk is een afstudeerproject van Tim van der Mee – student aan de Willem de Kooning Academy – waarmee hij een maatschappelijk probleem wil aankaarten. Tim van der Mee: “Ik wil dit kunstproject inzetten voor de strijd tegen olifantenstropers in Afrika.”

Wat is hij van plan? Een grote slagtand van een olifant namaken. Met mensentanden dus. Mensentanden bestaan ook deels uit ivoor. Door de opbrengst van de verkoop van de slagtand te doneren aan organisaties die strijden tegen de ivoorjacht, geven wij vanuit de mens iets terug aan de olifant. We bestrijden ivoor met ivoor.  Voor zijn project heeft Tim ongeveer 2.800 tanden nodig.

1 euro per tand of kies voor het goede doel
Elysee Dental wil graag haar netwerk gebruiken om Tim te helpen zijn doel te realiseren. Als tandtechnisch lab vindt vindt Elysee Dental dat de tandheelkunde er ook een oordeel van moet hebben. Daarom stelt Elysee Dental voor elke tand of kies die via hen ingestuurd wordt € 1, – beschikbaar voor een (nog nader te bepalen) tandheelkundig doel in Afrika. Om de tandarts te helpen bekendheid te geven aan de deelname aan dit project stelt Elysee Dental gratis promotiemateriaal beschikbaar.

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
expositie

Tandheelkundige expositie in Duitsland

In een historisch museum in Colditz, bij Leipzig, zijn op dit moment vele tandheelkundige voorwerpen te bezichtigen. Van pelikanen en tanden gemaakt van koe bot, tot de tandenborstels van het Koninklijk Huis.

Andreas Haesler
De expositie is samengesteld door tandtechnicus Andreas Haesler. Er zijn werken uit meer dan 170 verschillende archieven te vinden, zowel uit Duitsland als uit andere landen. De tentoonstelling is de eerste dentale tentoonstelling in Duitsland die meer dan 250 m2 beslaat, met een oppervlakte van 300 vierkante meter. In Colditz zijn daarnaast ook 3000 vierkante meters wetenschappelijke bibliotheek te vinden, waarin zich ook oude tandheelkundige geschriften bevinden.

Collectie
Te zien zijn onder andere een tongreiniger, pincet en spatel uit de Romeinse periode en tandenborstels van het Spaanse koninklijkhuis. Ook wordt er een documentaire getoond over tandheelkundige afwijkingen.

Filmindustrie
Haesler’s expositie heeft inmiddels ook de filmindustrie bereikt. Er werd inmiddels door maar liefst 46 film en televisie producties een aanvraag gedaan voor gebruik van de materialen. Van de inkomsten gaat een deel naar het museum.

Dental Museum
Park 9b
04680 Colditz OT Zschadrab
I www.dentalmuseum.eu

Open van woensdag tot en met zondag, van 10.00 tot 17.00

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Dhin jaarverslag

Jaarverslag DHIN

Dental Healthcare International Nederland (DHIN) zorgt voor het bevorderen van de mondgezondheid van achtergestelde groepen, zowel in binnen- als buitenland. Zij doen dit door zowel materialen als kennis aan te bieden aan deze groepen. Onlangs presenteerden zij hun jaarverslag van 2015.

Verhuizing
Een grote verandering voor DHIN het afgelopen jaar was de verhuizing nar hun nieuwe pand in Houten, op de Peppelkade 11b. Afgelopen jaar heeft de hulporganisatie gemerkt dat de inhaalslag in lage lonen landen groot is geweest, ook op tandheelkundig gebied. Een brede spreiding van medische hulp blijft echter achterwege, aangezien overheden vaak ofwel niet in staat zijn of de noodzaak niet inzien van goede tandheelkundige hulp. Met het nieuwe pand heeft DHIN betere omstandigheden gecreëerd om zowel betere materialen als kennis te kunnen faciliteren.

Bestuursaangelegenheden
Afgelopen jaar heeft de hulporganisatie met droefheid afscheid moeten nemen van Arnold van Leeuwen en Wim Gundlach. Van Leeuwen was de laatste acht jaar van zijn leven werkzaam bij DHIN en was expert op het gebied van kleingoed en installaties. Gundlach was ook meerder jaren werkzaam als adviseur van het bestuur en als magazijnchef. Hiernaast heeft Hette van der Meer besloten zijn werkzaamheden te stoppen bij DHIN en heeft Wim van Palenstein Heldermand besloten zijn bestuursfunctie neer te willen leggen. Hij zal wel op de achtergrond aanwezig blijven als adviseur. Hiermee neemt hij de plaats over van Jaap de Jonge, die zijn adviseurschap beëindigt. Een nieuwe aanwinst voor DHIN is Klaas Wegter, die hiervoor actief was als monteur bij Dental Union.

Verleende subsidies
DHIN heeft afgelopen jaar subsidie kunnen verlenen aan verschillende projecten van fADA en Fit for Learning in Malawi. Dit werd mogelijk gemaakt door donaties van KNMT, ANT, Henry Schein en het Ivoren Kruis.
Ook heeft de hulporganisatie Kruispost-tandartsen Amsterdam, die medische en psychosociale zorg biedt aan onverzekerden, daklozen en asielzokers, geholpen een thermodesinfector in bezit te krijgen. Hiermee hoeft het instrumentarium niet langer handmatig gereinigd te worden.

Financiën
Wat betreft de financiën is er afgelopen jaar €43.467 uitgegeven aan het nieuwe pand in Houten, naast de huurkosten voor een half jaar voor de voormalige loods in Linschoten, wat €4.486 heeft gekost. Hier tegenover is er €42.536 aan donaties ontvangen, €14.168 aan de levering van diverse projecten en €1.813 aan rente. Verder verschilt het uitgave patroon weinig van dat van 2014. DHIN kan hiermee spreken over een financieel gezond 2015.

Bron: jaarverslag 2015

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
tanden

Ontdek de mond met Mouthy

Mouthy is een nieuwe tentoonstelling die de verborgen wereld in ieders mond ontdekt. De tentoonstelling is vanaf nu te zien in Londen.

Projecten
Bij de tentoonstelling zijn verschillende projecten te bekijken, die zijn gecreëerd in samenwerking met tandheelkundige onderzoekers van King’s College London. Zij plaatsten eerder al een oproep naar kunstenaars voor de tentoonstelling. Een aantal van de grootste projecten zijn:

  • Spit Crystal – Inés Cámara Leret vraagt bezoekers om hun speeksel en creëert hiermee een collectief speeksel kristal
  • Terminal Sulcus – Beatrice Haines heeft afgietsels van tongen verzamelt en hiermee een enorme tong gemaakt. Bezoekers kunnen hier ook een afgietsel van hun eigen tong laten maken.
  • Saliva Moon – Briony Clarke tovert het speeksel van bezoekers om tot maanlandschappen
  • Kiss Culture – een selectie van foto’s van platen die door mensen werden gekust.

Meer aandacht voor de mond
De tentoonstelling brengt de mond onder de aandacht – iets wat zo simpel, maar zo belangrijk is, aldus Jen Wong, hoofd van de programmering van Science Gallery London, de host van de tentoonstelling. Met deze tentoonstelling worden wetenschappers en kunstenaars bij elkaar gebracht om de bezoeker zo een vernieuwend perspectief op de mond te brengen.

Pop-up locaties
De tentoonstelling werd geopend in een treintunnel in de London Bridge afgelopen week, en zal op meerdere pop-uplocaties verschijnen. Dit zal gebeuren van juli tot en met november. In juli ligt de focus op speeksel.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Kidsfabriek

Professionals gezocht voor Kidsfabriek

Op 20 augustus vindt in Ulft binnen en buiten de SSP-hal een gratis evenement plaats voor kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar.  Kidsfabriek is opgezet door vrijwilligers en heeft een non-commercieel karakter. Voor de derde keer zal de Mondhoek kinderen op speelse wijze in contact brengen met mondzorg.

Er worden meer dan 1000 kinderen verwacht op dit evenement en bij de eerste keer werd al duidelijk dat 2 mondhygiënisten veel te weinig zijn om al die enthousiaste kinderen op te vangen. Ook 4 mondhygiënisten bleken te weinig.

Workshops.
Dit jaar hebben zich al 8 mondhygiënisten zich vrijwillig opgegeven om kinderen tandenpoetsen te leren, een workshop pH meten te laten doen en zich in te zetten aan het verbonden wetenschappelijk onderzoek. Dit jaar zal ook voorgelezen worden aan de allerkleinsten en ook de ouders krijgen hun eigen informatiehoekje.

Steentje bijdragen.
Coördinator Mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna zou het heel leuk vinden als dit jaar het gehele mondzorgteam zich zou presenteren. Dat betekent dat ze opzoek is naar tandartsen en assistenten die hun steentje willen bijdragen aan dit imago-verhogende evenement. Kinderen worden namelijk op camera om hun reactie gevraagd. Diverse journalisten lieten al weten interesse te hebben om eens een kijkje te komen nemen.

Aanmelden.
Dus als jij ook kinderen een lach op hun gezicht toveren? Mail dan naar Lieneke@tandarts.nl om het draaiboek te ontvangen. Ze wacht op jou!

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
NZa onderzoekt keten tandartspraktijken

Consumentenbond start onderzoek mondzorg

De Consumentenbond roept mensen op een vragenlijst in te vullen over ervaringen met behandelingen en prijzen in de tandheelkunde.

Onderzoek Consumentenbond 2015
In 2015 openden de Consumentenbond en het onderzoeksprogramma De Monitor een meldpunt. Hierbij konden consumenten aangeven of zij vóór een behandeling werden geïnformeerd over de behandelmogelijkheden en -kosten. Volgens de Consumentenbond gaven de 600 reacties “reden tot zorg”. Met de nieuwe vragenlijst wil de bond bekijken of deze situatie is veranderd. De resultaten van het onderzoek werden voorgelegd aan de beroepsverenigingen van tandartsen waarbij de bond leden vroeg om de informatieverstrekking over behandeling te verbeteren.

NPCF onderzoek: patiënt geeft eigen tandarts en mondhygiënist ruim een 8
Een grootschalig onderzoek onder ruim 9.000 leden van de NPCF gaf onlangs aan dat patiënten over het algemeen erg tevreden zijn met hun tandarts en mondhygiënist. Ze gaven hun tandarts en mondzorgpraktijk gemiddeld een 8,2 als rapportcijfer. Hun mondhygiënist scoorde met een 8,1 ook erg hoog.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
doktersgesprek

1 op de 3 patiënten blokkeert bij doktersgesprek

Bij 1 op de 3 patiënten komt veel belangrijke informatie van een gesprek met een arts niet goed aan. Het gesprek gaat langs hun heen, wordt niet goed opgeslagen of er wordt niet alles gevraagd wat was gewild.

Lastig te begrijpen
Minister Schippers liet het al weten aan de Kamer: het is zeer belangrijk dat arts en patiënt samen tot een overeenkomst komen over vervolgstappen in het zorgtraject, wat begint bij goed en duidelijk wederzijds begrip. Dit bleek echter problematisch uit een onderzoek van TNS NIPO. Hieruit kwam voort dat 25% van de patiënten het lastig vindt een arts goed te begrijpen. 34% gaf zelfs aan de inhoud van het gesprek alweer vergeten te zijn zodra de spreekkamer werd verlaten.

Negatieve emoties
Verschillende redenen zouden dit kunnen verklaren. Zo zouden negatieve emoties invloed kunnen hebben op behandelkeuze. Ook gaven velen die volgens zichzelf met heftige emoties kampten aan zich minder of niet goed voor te bereiden op een doktersbezoek.

Iemand meenemen
Wat hierbij zou kunnen helpen, is het meenemen van iemand naar het gesprek. Dit kan helpen met het opvangen van emoties, het maken van juiste keuzes en het überhaupt onthouden van dat wat behandeld is. 96% van de deelnemers gaf aan nooit iemand mee te nemen naar een doktersgesprek terwijl 37% dit wel zou willen. Hiernaast helpt het ook om zo goed mogelijk voor te bereiden op een gesprek.

Bron:
Zilveren Kruis

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
tv

Haagse tandarts op TV

Tandarts Lachmansingh van Tandartspraktijk Tandbewust uit Den Haag is 24 juli te zien bij televisieprogramma LifestyleXperience op RTL4.

LifestyleXperience
LifestyleXperience is een programma waarin allerlei ‘spannende, innovatieve, luxueuze en trendy topics’ voorbij komen, aldus RTL4. Meerdere presentatoren bespreken wekelijks van alles en nog wat, variërend van de nieuwste gadgets tot de leukste hotspots en bijzondere evenementen. Lachmansingh zal in de uitzending vooral dieper ingaan op het bleken van tanden.

Bron:
Dichtbij

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Yvonne buunk werkhoven in programma Zwarte Prietpraat over mondzorg

Radioprogramma Zwarte Prietpraat over mondzorg

Van zondag op maandagnacht, was Yvonne Buunk-Werkhoven – NVM-bestuurslid, mondhygiënist en onderzoeker – hoofdgast bij Prem Radhakishun in zijn radioprogramma Zwarte Priet Praat.  Yvonne sprak over mondzorg en haar passie voor mondverzorging en angst voor sociale afwijzing. Het programma werd live uitgezonden op 30 / 31 mei, van 00.00-02.00 uur op radio 1.

Interactief
Luisteraars konden vragen stellen via Twitter, email en telefoon waardoor het programma zeer interactief was. De vragen ging vaak over basale punten, bijvoorbeeld over het melkgebit, fluoride en de rekening van de tandarts of mondhygiënist. Voor veel vragen verwees Yvonne luisteraars naar hun eigen mondhygiënist of tandarts.

Beluister de uitzending – kies hierbij voor de uitzending van maandag 30 mei

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Henry Schein Dental ondersteunt RTL 4 programma “Genante Tanden“

Henry Schein Dental ondersteunt “Genante Tanden”, een nieuw televisieprogramma geheel in het teken van mondgezondheid. De zesdelige serie wordt gepresenteerd door Froukje de Both, vanaf 30 mei iedere maandagavond om 21.30 bij RTL 4.“Genante Tanden” is tot stand gekomen in samenwerking met het Fonds Mondgezondheid en het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). Het Fonds Mondgezondheid is een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde (KNMT).

In dit programma worden mensen gevolgd met ernstige mondgezondheidsproblemen. Deze mensen worden geholpen om de problemen op te lossen en hun mondgezondheid te verbeteren. Tevens komen er wetenswaardigheden over vele aspecten van de mondzorg aan de orde. Een slechte mondgezondheid kan gevolgen hebben op de algehele gezondheid en omgekeerd. In elke aflevering zal aan de relatie tussen mondgezondheid en algehele gezondheid aandacht worden besteed.

“Een gezonde mond is ongelooflijk belangrijk voor een gezond lichaam en heeft daarbij ook effecten op het sociale leven”, zegt Cees Balder, Managing Director van Henry Schein Dental Nederland. “Tandheelkunde is enorm veranderd in de afgelopen jaren. Bijvoorbeeld door digitalisering van de behandelapparatuur kunnen patiënten een nieuwe kroon al binnen een uur laten plaatsen. Met ‘Genante Tanden’ geeft RTL 4 consumenten inzicht hoe belangrijk mondgezondheid is, maar het laat ook zien hoe een gezond gebit te bereiken en behouden. We zijn erg blij dat we dit goede doel samen met onze partners, als deel van ons wereldwijde MVO-programma Henry Schein Cares, ondersteunen.”

Henry Schein Cares probeert de toegang tot gezondheidszorg wereldwijd te verbeteren door middel van de focusgebieden: gezondheid, preventie, behandeling en educatie, voorbereiding bij noodgevallen en noodhulp, en capaciteitsontwikkeling van de gezondheidszorg in Nederland. Henry Schein ondersteunt het Fonds Mondgezondheid sinds 2014 om de verbinding tussen mondgezondheid en algehele gezondheid te promoten en tevens de mondgezondheidszorg in Nederland verder te bevorderen.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

RTL-4 start nieuwe TV-serie Gênante tanden op 30 mei

RTL-4 start op 30 mei een nieuwe TV-serie: Gênante tanden. In deze serie worden mensen gevolgd met ernstige mondgezondheidsproblemen. De kandidaten krijgen een uitgebreide behandeling en durven dan weer dingen te doen die zij voorheen niet deden, zoals een etentje met vrienden en familie.

De serie is ontwikkeld in samenwerking met het KNMT Fonds Mondgezondheid en ACTA.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Stappenplan Gewoon Gaaf beschikbaar voor praktijken

Het stappenplan Gewoon Gaaf voor kinderen van 0-18 jaar ontwikkeld door het Ivoren Kruis is nu beschikbaar voor praktijken. Het stappenplan is onderverdeeld naar de doelgroepen 0-4, 4-12 en 12-18 jaar.

Stappenplan Gewoon Gaaf
De preventiemethode Gewoon Gaaf legt de nadruk op het stimuleren van goede zelfzorg bij de (ouder van de) patiënt van 0-18 jaar en begint bij de doorbraak van de 1e tand (6-12 maanden). Als basis wordt het PMO-protocol en het Advies Cariëspreventie van het Ivoren Kruis gevolgd. Aanvullende terugkombezoeken plannen mondzorgverleners op basis van het risicoprofiel (groen, geel, oranje of rood). Deze maakt hij bij elk PMO-bezoek. Daarbij maakt hij een inschatting of de ouders de gemaakte zelfzorgafspraken zelfstandig nakomen of dat daarbij zijn steun nodig is. Bij Gewoon Gaaf draait het om het inlevingsvermogen van de mondzorgverlener in de unieke patiënt. Belangrijk daarbij is dat hij aansluit bij het niveau van de patiënt. De mondzorgverlener bekijkt hoeveel ondersteuning (de ouder van) de patiënt nodig heeft en beoordeelt het risico dat de patiënt loopt. Na ieder consult maakt hij zelfzorgafspraken met de (ouder van de) patiënt, waar hij een volgend bezoek op terugkomt.

Stappen, hulpvragen en tips
In het stappenplan worden de stappen kort beschreven. In de bijlagen zijn hulpvragen, tips en suggesties te vinden die bij de stap aansluiten. Het stappenplan is tot stand gekomen met behulp van input uit het dentale veld, de omslaggroep en het Adviescollege Preventie Mond- en Tandziekten van het Ivoren Kruis. De NVvK ondersteunt Gewoon Gaaf en is blij met het stappenplan dat kosteloos is te downloaden en printen.

Lees ook
Gewoon Gaaf: preventiemethode voor kinderen en hun ouders

Bekijk de video:  Gesprek Gewoon Gaaf


Download brochure stappenplan-gewoon-gaaf-def.pdf
Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z

Mondzorg spektakel ToothCamp nu ook naar Den Bosch

ToothCamp breidt uit. Het mondzorgspektakel voor kinderen in groep 8 van de basisschool doet dit jaar niet alleen Amsterdam aan maar ook Den Bosch. Doel van ToothCamp is om prepubers en hun ouders te motiveren goed voor hun gebit te zorgen.

Leren hoe belangrijk het is om je mond gezond te houden
De 11-, 12- en 13-jarige deelnemers krijgen op ToothCamp een wereld aan proefjes, tests, weetjes en voorstellingen voorgeschoteld. Initiatiefneemster Ira van Eelen van ToothCamp : ‘We komen niet met droge leerstof, maar met spannende chemische proeven met zuur en kalk of porselein en schuurmiddelen. Zo leren we de bezoekers op een verrassende manier hoe belangrijk het is om je mond gezond te houden, en hoe je dat doet. Het is een schoolreisje waar je leert door te doen, te zien, te horen en te ruiken.’

KNMT als sponsor
De KNMT zich dit jaar opnieuw van harte als sponsor aan ToothCamp verbonden, vertelt waarnemend voorzitter Hendrike van Drie: ‘Kinderen die naar de middelbare school gaan, komen in aanraking met veel ongezonde gewoonten, zoals snoepen, energiedrankjes en roken. Ze staan aan veel verleidingen bloot die slecht zijn voor de mondgezondheid. Tegelijkertijd hebben jongeren kwetsbare gebitten; pas op je 22e is je gebit volgroeid. Tot die tijd moet je er juist extra goed voor zorgen om het gaaf en gezond te houden. ToothCamp stimuleert jongeren daarin op een heel leuke en effectieve manier en probeert ook de ouders daarin mee te nemen.’

15 en 18 maart
ToothCamp, dat dit jaar voor de derde keer plaatsvindt, is op dinsdag 15 maart in Amsterdam (RAI) en op vrijdag 18 maart in Den Bosch (Brabanthallen). Beide dagen duurt het evenement van 12 tot 15 uur. De toegang is gratis. Aanmelden voor ToothCamp is nog mogelijk.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Vooroordelen bij de tandarts en mondhygiënist

Misschien wel een van de grootste fouten die een mondzorgprofessional kan maken, is het beoordelen van een klant op basis van uiterlijk, afkomst of manier van praten. Dit kan vele consequenties met zich meebrengen. Het hebben van zulke vooroordelen mag dan misschien onschuldig lijken, het kan wel degelijk vele consequenties met zich meebrengen, aldus Ashley Latter. Deze Brit helpt tandartsen en hun teams om hun communicatie en verkoopvaardigheden te verbeteren.

Consequenties
Vooroordelen kunnen misbeoordelingen van klanten met zich meebrengen, wat niet alleen duizenden euro’s en kansen kan schelen, maar ook ervoor kan zorgen dat niet alleen het potentieel van de tandarts niet volledig wordt benut, maar ook dat de dromen van de klant niet kunnen worden waargemaakt.

Kosten versus behandeling
Denk hierbij aan een voorbeeld waarbij een klant komt om te kijken naar mogelijke behandelopties, waarbij de tandarts er vanuit gaat (door bepaalde vooroordelen) dat prijs per definitie de doorslaggevende factor zal zijn. De tandarts gaat helemaal op in de prijs, waarna de potentiële klant de ruimte weer verlaat zonder een enkel idee wat er aan het probleem kan worden gedaan.

Diagnose eerst
Om zeker te weten dat dit u als tandarts of mondhygiënist niet overkomt, is een ding belangrijk om te onthouden: schrijf nooit wat voor, voordat het beeld van het probleem, het doel en de wil van de klant volkomen duidelijk zijn. Dan kan er nog weinig misgaan.

Bron: Dentistry

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

NIEUW: folder Mondverzorging bij kwetsbare ouderen

Voor veel verzorgenden in een verpleeg- of verzorgingshuis is het wassen van een kwetsbare oudere vanzelfsprekender dan het verzorgen van zijn of haar mond. Daarmee zijn verzorgenden al in de opleiding vertrouwd geraakt. De mond van cliënten is een veel onbekendere plek en wordt vaak als intiem en onaangenaam ervaren. Voor de gezondheid en de kwaliteit van leven speelt de mond een grote rol. Helaas is de mondgezondheid van veel ouderen in verpleeg- en verzorgingshuizen in ons land is slecht. Hierdoor hebben ouderen vaak onnodig veel pijn, moeite met kauwen en vormen mogelijke infecties een risico voor hun gezondheid.

Om de mondgezondheid en daarmee de kwaliteit van leven van cliënten in verpleeg- en verzorgingshuizen te verbeteren ontwikkelde het Ivoren Kruis de folder Mondverzorging bij kwetsbare ouderen. Deze biedt verzorgenden praktische tips voor de dagelijkse mondverzorging bij kwetsbare ouderen.

Aanvragen folders
De folder kan voor vrijwilligers van (h)Oud de mond gezond en instellingen zo lang de voorraad strekt kosteloos worden aangevraagd bij het Ivoren Kruis.

Ook zijn er voor zorg-en verpleeginstellingen geplastificeerde standaardkaarten mondverzorging gratis aan te vragen via het Ivoren Kruis.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
patientenkaart

NZa factsheet voor consument: de rekening van de tandarts en mondhygiënist

De NZa maakte een factsheet waarin zij mogelijke vragen over de rekening van de tandarts of mondhygiënist beantwoorden.
In de factsheet staan vragen als ‘Op mijn rekening staan allemaal codes. Hoe weet ik wat de tandarts heeft gedaan?’ en ‘Mijn tandarts brengt meer tijd voor gebitsreiniging (M03) in rekening dan ik in de stoel heb gelegen. Mag dit?’. Ook wordt aangegeven wat de consument kan doen al hij niet tevreden is over de rekening.

Bekijk de NZa factsheet

Bron: NZa


Download brochure factsheet-de-rekening-van-de-tandarts-en-de-mondhygie-nist.pdf
Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Een moeilijke mond? Uitdagingen in de omgang met patiënten

Een patiënt is geen standaard persoon maar iemand die op een bepaalde manier tegen dingen aankijkt. Een mondzorgbehandeling verloopt hierdoor soms niet zoals u zou willen. Hoe kunt u als mondzorgprofessionals hierop inspringen?

Theo Bouman, adjunct-hoogleraar Klinische Psychologie, sprak tijdens het NVM-congres over uitdagingen in de omgang met de patiënt.

Uiteenlopende opvattingen
“Patiënten zijn nare mensen. Ze maken er een zooitje van!”, zei Bouman op een humoristische manier. Hij bedoelde hier echter mee dat er bij sommige patiënten andere zaken leven dan alleen het gebit op orde brengen. Mondhygiënisten kunnen dan wel hun best doen om de mondzorg van de patiënt te verbeteren, maar als de bedoelingen en opvattingen van de mondhygiënist en patiënt uiteenlopen heb je een moeilijk behandelcontact.

Therapie-ontrouw
“Kijkt u Dr House? Dan weet u wat ik bedoel. Een diagnose stellen en mensen beter maken is niet altijd even simpel. Moeilijke patiënten reageren vaak niet op de behandeling zoals u zou willen.” Patiënten zijn met regelmaat therapie-ontrouw. Dit geldt niet alleen voor mondzorg maar denk ook aan fysiotherapie en het gebruik van medicatie. Het voornemen is er wel maar mensen handelen daar niet altijd naar.

Hoe lost u het op?
Waarom gedragen mensen zich zo? Wij zijn allen geneigd om feiten te kleuren met onze emoties. Emoties die we hebben door eerdere ervaringen en door gedachten. Hierdoor kan er een discrepantie in opvatting ontstaan tussen de mondhygiënist en de patiënt. De mondhygiënist bedoelt het een maar de patiënt kan het op een andere manier opvatten. Het gaat dus twee kanten uit. Hoe los je dit nu op? “Als u als mondhygiënist zelf door hebt waar uw eigen misinterpretaties liggen, kunt u uzelf veranderen. Uw patiënt kunt u niet veranderen. Door eigen gedrag te veranderen, beïnvloedt u ook het gedrag van uw patiënt.”

Angst en schaamte
Veel mensen schamen zich voor hun tandartsangst of voor hun lichaam. Veel mensen zijn bang voor de tandarts en 1 á 2 % lijdt aan body dysmorphic disorder en denkt dat ze heel lelijk zijn terwijl ze dit niet zijn. Hierop moet ook de mondhygiënist bedacht zijn. Zo kan iemand zijn eigen tanden heel geel of onregelmatig vinden terwijl dat niet zo is.

Vage klachten en vage verhalen komen veelvuldig voor bij angst, schaamte en schuldgevoel. Mensen verhullen dan waar ze zich voor schamen of schuldig over voelen. Als mondhygiënist kunt u daarop inspringen. Het is belangrijk om oog te hebben voor de angst en schaamte van een patiënt en deze bespreekbaar te maken. Het helpt als u een patiënt een compliment geeft en helpt als hij over zijn angst of schaamte begint. U kunt hem dan op zijn gemak stellen waardoor het onderwerp bespreekbaar wordt. Zo komt een patiënt beter tot z’n recht.

Stem af op de patiënt
Slechts 50% van de patiënten volgt de adviezen van de mondhygiënist op. Hierover gaf Bouwman de tip: “Hang geen standaard verhaal op, dat werkt niet. Stem je verhaal op je patiënt af.” Het is gemakkelijk om mensen een folder mee te geven. Maar werkt dit ook?
“Het is beter om een patiënt gepersonaliseerde informatie te geven. Dus informatie die is afgestemd op de mondzorg van de individuele patiënt. Daar heeft de patiënt echt iets aan.
U kunt bijvoorbeeld de relevante punten uit een folder doorspreken met een patiënt. De patiënt kan dan aangeven of hij de informatie begrijpt. Zo signaleert u niet alleen wat er fout gaat, maar kijkt u naar wat een patiënt wél kan doen.”


Prof. dr. Theo Bouman is adjunct hoogleraar Klinische Psychologie bij de Rijksuniversiteit Groningen.


Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO van de lezing van prof. dr. Theo Bouman tijdens het NVM-congres.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Kennis