Consumentenbond start onderzoek mondzorg

NZa onderzoekt keten tandartspraktijken

De Consumentenbond roept mensen op een vragenlijst in te vullen over ervaringen met behandelingen en prijzen in de tandheelkunde.

Onderzoek Consumentenbond 2015
In 2015 openden de Consumentenbond en het onderzoeksprogramma De Monitor een meldpunt. Hierbij konden consumenten aangeven of zij vóór een behandeling werden geïnformeerd over de behandelmogelijkheden en -kosten. Volgens de Consumentenbond gaven de 600 reacties “reden tot zorg”. Met de nieuwe vragenlijst wil de bond bekijken of deze situatie is veranderd. De resultaten van het onderzoek werden voorgelegd aan de beroepsverenigingen van tandartsen waarbij de bond leden vroeg om de informatieverstrekking over behandeling te verbeteren.

NPCF onderzoek: patiënt geeft eigen tandarts en mondhygiënist ruim een 8
Een grootschalig onderzoek onder ruim 9.000 leden van de NPCF gaf onlangs aan dat patiënten over het algemeen erg tevreden zijn met hun tandarts en mondhygiënist. Ze gaven hun tandarts en mondzorgpraktijk gemiddeld een 8,2 als rapportcijfer. Hun mondhygiënist scoorde met een 8,1 ook erg hoog.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis