Wat als het mis gaat?

Natuurlijk gaan patiënten ervan uit dat een medische behandeling goed verloopt, maar soms gaat er toch wat mis. Bekijk het Zorgzine van de NPCF voor patiënten over ‘Als het misgaat’.

De harde feiten over missers

  • De meeste patiënten (77%) dienen geen klacht in na een medische misser. Meer dan een derde verwacht dat het
    geen zin heeft, anderen hebben er geen energie voor of weten niet hoe een klacht in te dienen.
    Bron: meldactie Consumentenbond.
  • In 2008 kreeg 3% van de patiënten te maken met schade die was ontstaan tijdens de behandeling en die mogelijk voorkomen had kunnen worden, zo blijkt uit onderzoek van NIVEL in 2010. Naar schatting zijn 1960 patiënten als gevolg van vermijdbare fouten overleden.
  • Uit de NPCF-meldactie Patiëntveiligheid blijkt dat 64% van de deelnemers niet werd opgevangen na een medische misser. Veelal werden ook geen excuses aangeboden.
  • Uit onderzoek van NIVEL en KNMG blijkt dat patiënten weinig vertrouwen hebben in de afhandeling van klachten over de zorg. Zo denkt maar 19% dat klachten onpartijdig worden behandeld. En maar 5% gelooft dat de zorg open is wanneer
    er iets mis is gegaan.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Tandvleescheck en mondzorgadvies voor de diabetespatiënt

In de maand november wordt in de Mediq apotheek aan diabetespatiënt een voucher aangeboden voor gratis mondzorgadvies. Een groot aantal mondhygiënistenpraktijken heeft zich aangemeld voor de diabetesactie.

Deze voucher geeft de diabetespatiënt eenmalig recht op een gratis mondzorgadvies bij een bij de NVM aangesloten mondhygiënist in de buurt van de betreffende Mediq apotheek. Daarnaast ontvangt de patiënt in de praktijk een kortingsbon voor 25% korting op mondverzorgingsproducten bij de Mediq apotheek en een informatiefolder van het Ivoren Kruis over diabetes en mondgezondheid.

De diabetespatiënt neemt zelf contact op met een deelnemende praktijk, via een beschikbare lijst van de aangemelde praktijken die vanaf begin november op www.mondhygienisten.nl is te raadplegen.

Bron:
NVM

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z

Uitspraak Gerechtshof Amsterdam maakt tandtechnisch werk fiscaal aftrekbaar

Patiënten kunnen de kosten van kronen en bruggen dit jaar fiscaal aftrekken als deze niet worden vergoed door de verzekeraar. Dit blijkt uit een uitspraak van het Hof Amsterdam. Er is nog niet bekend of de aftrek in 2013 ook mogelijk is. 

Hulpmiddelen
Naar aanleiding van een uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam in februari 2011 onderzocht de VGT de fiscale aftrekmogelijkheden voor kronen en bruggen. Uit deze inventarisatie bleek dat via de Wet Inkomstenbelasting 2001 de mogelijkheid bestaat om specifieke zorgkosten die niet door de zorgverzekeraar worden vergoed af te trekken. Een onderdeel van deze specifieke zorgkosten zijn zogenaamde hulpmiddelen.

In het verleden bestond er bij consumenten onduidelijkheid over het wel of niet aftrekbaar zijn van de kosten van kronen en bruggen. Aan deze onduidelijkheid is in ieder geval voor kronen en bruggen in februari 2011 een eind gekomen door een uitspraak van Hof Amsterdam. De rechter heeft besloten dat kronen en bruggen een hulpmiddel vormen en dat zij zodoende als specifieke zorgkosten
afgetrokken kunnen worden.

Drempel
Belastingplichtigen kunnen door deze uitspraak in de aangifte inkomstenbelasting 2012 de kosten van kronen en bruggen aftrekken, mits niet vergoed door de verzekeraar. Daarnaast is van belang dat de aftrek alleen tot een daadwerkelijke belastingteruggaaf leidt als de specifieke zorgkosten boven een bepaalde drempel uitkomen. Deze drempel wordt bepaald door het verzamelinkomen van de belastingplichtige en zijn/haar eventuele partner. Het verzamelinkomen is het totaal van de inkomens in box I, II en III.

Even rekenen
Bij een verzamelinkomen lager dan € 7.457 bedraagt de drempel € 125 voor alleenstaanden en € 250 voor fiscaal partners.

Bij een verzamelinkomen tussen € 7.457 en € 39.618 bedraagt de drempel voor alleenstaanden 1,65% van het verzamelinkomen. Voor partners geldt de drempel van 1,65% bij een verzamelinkomen tussen € 14.914 en € 39.618.

Bij een verzamelinkomen hoger dan € 39.618 geldt voor alleenstaanden en fiscaal partners een drempel van € 653 + 5,75% voor het meerdere boven € 39.618.

Indien het (gezamenlijk) verzamelinkomen bijvoorbeeld € 45.000 bedraagt, resulteert dat in een drempel van € 962.

Extra aftrek
Belastingplichtigen met een (gezamenlijk) verzamelinkomen dat lager is dan € 34.055 hebben recht op een extra aftrek. Voor belastingplichtigen die op 1 januari 2012 65 jaar of ouder zijn, geldt een extra aftrek bovenop het bedrag van de kosten van hulpmiddelen van 113%. Indien de kosten voor het plaatsen van een brug bijvoorbeeld € 2.000 bedragen, komt de belastingplichtige in aanmerking voor een aftrek van € 2.000 x 113% is € 4.260. Voor belastingplichtigen die op 1 januari 2012 jonger zijn dan 65 jaar geldt een extra aftrek van 40%. Door deze extra aftrek bestaat de mogelijkheid dat belastingplichtigen eerder boven de hierboven genoemde drempel uitkomen.

Voorwaarden 2013 nog niet bekend
Vanaf 2013 kan de fiscus de aftrek van kosten weigeren als het gaat om uitgaven die aftrekbaar zouden worden als uitgaven voor specifieke zorgkosten door wijzigingen binnen het basispakket. De voorwaarden hiervoor zijn nog niet bekend. Gezien de recente wijzigingen in het lenteakkoord door de formatie van PVDA en VVD kan er nog het één en ander wijzigen in de belastingplannen voor 2013.

Bron:
E. Kolsteeg, VGT



Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen, Wet- en regelgeving

Pas op voor Ransomware die computer blokkeert

Op internet waart Ransomware rond waarin de naam van de politie wordt genoemd. In je beeldscherm verschijnt een tekst dat de computer namens de politie geblokkeerd is omdat je bijvoorbeeld kinderporno hebt bekeken. Je wordt bang gemaakt voor boetes en gevangenis straf en of je vervolgens maar EUR 100,- wilt overmaken. In een venster wordt een bankrekening gegeven waarnaar je het bedrag kunt overmaken.

Het virus
Dit virus wordt de laatste maanden uit naam van het KLPD of de politie verstuurd. De politie ontvangt er met regelmaat meldingen over. Het gaat om een virus dat je computer kaapt en je zogenaamd waarschuwt dat er verboden handelingen zijn verricht met je computer, zoals het versturen van spam of het bekijken en downloaden van kinderporno. Het virus meldt dat je een geldbedrag moet betalen om van de versleuteling af te komen.

Aangifte doen
We raden je aan om meteen aangifte te doen bij de Politie. Maar ja, je computer is geblokkeerd en je krijgt hem niet aan de praat.

Wat nu te doen?
De makkelijkste manier om van dergelijke virussen af te komen is het gebruik maken van een zogenoemde opstart-CD-ROM waarop zich een virusscanner bevindt die zich via het internet kan voorzien van de laatste updates. Een dergelijke opstart-CD-ROM, die in staat is om bijvoorbeeld de KLPD-ransomware te verwijderen, wordt onder andere geleverd door F-Secure met haar gratis Rescue CD.

Hoe werk het?
Het scannen van de computer kan vervolgens enkele uren duren. De tijd die het duurt voor een volledige scan is afhankelijk van de hoeveelheid bestanden, harddisks, en systeemsnelheid. Bij het vinden van een virus, wordt het virusbestand hernoemd waardoor de virusbestanden niet meer worden uitgevoerd bij het opstarten van de computer. In het geval van de F-Secure Rescue CD worden aangetroffen virussen voorzien van de extentie .virus, zoals bestandsnaam.exe.virus.

YouTube
Voor het verwijderen van de bovengenoemde KLPD-Ransomware zijn ook andere methodes beschikbaar, waarvoor het maken van een opstart-CD-ROM niet nodig is. Zo heeft de leverancier van Anti-Virus product HitmanPro, SurfRight, een instructief (Engelstalig) filmpje gepubliceerd, waarin een dergelijke methode wordt getoond.

Ervaringen hiermee?
Heb jij al te maken gehad met Ransomware en hoe heb jij dit opgelost?
Laat het mij weten via het reactieformulier.

Door:
Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als consultant, spreker en adviseur Social Media & Content Marketing deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld.

 

Lees meer over: E-health, Kennis
Interdisciplinaire aanpak

Prachtig teamwork, maar wat vindt de patiënt?

Moeilijke casussen vragen om een interdisciplinaire aanpak. VU-orthodontist Sandy van Teeseling: “Partijen moeten elkaar uitleggen wat wel en niet werkt.”

Sandy van Teeseling behoort tot het team van de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het VU Medisch Centrum. Hier worden zeer moeilijke casussen en gecompromitteerde patiënten behandeld. Om dit zo goed mogelijk te doen, wordt er interdisciplinair behandeld.

Op het congres TeamApproach van de Nederlands Vlaamse Vereniging voor Restauratieve Tandheelkunde (NVVRT) gaf Van Teeseling enkele voorbeelden van complexe behandelingen.

Online database
Bij het interdisciplinair overleg leert men elkaars mogelijkheden kennen en daar gebruik van te maken. Van Teeseling ziet de patiënten gezamenlijk met de rest van het team. De patiënten worden vervolgens in de eigen praktijksetting behandeld.
Het team komt maandelijks bij elkaar, maar tussendoor is er ook veel contact via e-mail en een online database. Daarop worden (be)handelingen en beeldmateriaal gedeeld. Samen wordt er gezorgd voor oplossingen, ook als het fout is gegaan.

De truc bij het interdisciplinair werken is volgens Van Teeseling: “Beslis met elkaar waar je naartoe gaat. Hou het einddoel voor ogen. Dit kan door middel van een proefmodel en in de toekomst digitaal.”

Verzakte 11
Teeseling kwam met prachtige foto’s van ingewikkelde casussen. Zo was er een dame met een verzakte 11 die gespalkt was. Uiteraard was mevrouw niet tevreden over de esthetiek. Er was nog maar weinig bot over, dus hoe moesten ze dit oplossen? Er was sprake van een diepe beet, malocclusie en een overbeet.

Via een bi saggitale split, chin graft, osteomie en bone graft kon een implantaat worden geplaatst. Er werd orthodontisch gewerkt met retainers waarna de suprastructuur erop kon. Er werd ook nog een lifetime lingual retainer geplaatst.
Voordat dit alles werd gedaan, moest eerst de parodontitis worden aangepakt. Zolang er namelijk paro actief is, heeft het geen zin om ortho te doen.
Het belangrijkste van de behandeling vond Teeseling het terugzien en nogmaals terugzien en nogmaals terugzien.

Regisseur
Doorgaans vindt de patiënt de orthodontie het vervelendst, omdat die het langst duurt. Om de motivatie hoog te houden tijdens deze langdurige zorg, is het goed om de patiënt foto’s te laten zien van de vorderingen.
Teeseling gaf aan dat het erg belangrijk is om de zorgvraag van de patiënt in de gaten te houden. “Je kunt de prachtigste dingen doen, maar de patiënt kan daar anders over denken.”
De orthodontist heeft bij dit soort complexe behandelingen een belangrijke positie als regisseur: hij moet vertellen wanneer de volgende stap kan worden gezet.

Bone management
Een tweede casus was die van een volwassen patiënt met een scheve voortand. Hier was Teeseling heel duidelijk over: “Bij verplaatsing van een element op latere leeftijd, pak eerst een pocketsonde!” Vaak blijkt er namelijk een paroprobleem te zijn.

De patiënt stopte met roken, de parodontale behandeling werd opgezet. Later bleek zelfs antibiotica nodig. Uiteindelijk werd de situatie gezond gereduceerd en het verzakte/scheve element eruit gehaald. Voordat er kon worden geïmplanteerd, moest er eerst worden gezorgd voor voldoende bot. Daarom werd het element langzaam aan nog meer geëxtrudeerd. Er komt namelijk bot op de plaats waar eerst de wortel van het element was. Dit noemen we bone management. Van Teeseling: “Het is niet heel voorspelbaar, maar de moeite van het proberen waard.”

Agenesie
Teeseling krijgt vaak te maken met agenesie en oligodontie. Bij agenesie zijn er vijf of minder elementen aanwezig. Dit fenomeen zien we allemaal wel een keer. Bij oligodontie zijn er zes of meer afwezig. Dit komt veel minder vaak voor. Ook de verzekering maakt dit onderscheid.

Zodra er melkelementen blijven zitten en dus de wisseling vertraagd is, dan moet er bij u een belletje gaan rinkelen. Ook ziet men regelmatig dat de restelementen een andere vorm hebben en kleiner zijn. Dit is iets om goed rekening mee te houden tijdens het maken van het behandelplan.
De esthetische lijn bepaalt uiteindelijk wat men gaat doen. Is het profiel bol of juist niet? Dus staan de lippen naar buiten of is juist de hoek tussen neus en lip groot?

Bij het laatste kan men juist meer spacing creëren zodat er iets tussen past. Eerst zal dat een etsbrug zijn, omdat de patiënt nog in de groei zit. Implantaten zijn te beschouwen als ankylotische gebitselementen en ‘groeien’ niet mee tijdens de groei van het kaak-schedel complex. In het eerste geval kan men gaan sluiten.

Vaak lopen mensen lang door met agenesie/oligodontie. Ze geloven dat behandeling moeilijk is en blijven dus lang rondlopen met melkelementen. Men kan hiermee over het algemeen goed functioneren. Van Teeseling: “Bij resorptie komt er juist bot omhoog, dus schroom niet om het zo lang mogelijk te laten zitten. Bovendien houdt het de ruimte goed open. Maar als de melkelementen uiteindelijk los komen te zitten, is het tijd om actie te ondernemen.”

Door: Lieneke Steverink-Jorna
Bron: Verslag van het congres TeamApproach van de NVVRT, 2012.

Sandy van Teeseling studeerde tandheelkunde aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en deed zijn specialisatie orthodontie aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen. Hierna vestigde hij zich als orthodontist in Haarlem. Reeds geruime tijd is hij als consulent orthodontist verbonden aan diverse interdisciplinaire teams. Momenteel is hij ook als medewerker verbonden aan de afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het VU Medisch Centrum te Amsterdam en de afdeling Orthodontie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Zijn interesse ligt de laatste jaren vooral bij de (interdisciplinaire) behandeling van patiënten, waarbij het onderling afstemmen van de diverse behandelingen (paro, implanto, ortho, restauratief en chirurgie) van het grootste belang is. Hij geeft voordrachten en cursussen op het gebied van de interdisciplinaire behandeling.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Samenwerken, Thema A-Z
studenten

Studie Tandheelkunde gecombineerd met Economie in VS

De universiteit van West Virginia combineert de studie Tandheelkunde met Economie via een MBA-aanvulling. West Virginia University is hiermee één van de acht tandheelkunde opleidingen die deze combinatie biedt. Dit meldt de State of Journal.

‘De zakelijke aspecten van tandheelkunde worden voornamelijk in de praktijk geleerd, via mentoren die nieuwe medewerkers in de praktijk opleiden’, zegt David Felton, decaan van de School of Dentistry. ‘De vraag naar zakelijke inzicht in de dentale praktijk, wordt steeds belangrijker. De samenwerking tussen de studies geeft tandheelkunde studenten extra bagage die zij bij meeste andere tandheelkunde studies niet meekrijgen.’

De nieuwe studie start in 2013. De tandheelkunde studenten volgen in een extra vijfde jaar een MBA-programma. Van de 58 tandheelkunde opleidingen in de Verenigde Staten bieden er slechts zeven momenteel een MBA-aanvulling.

Lees meer over: Kennis, Scholing

Korte implantaten betrouwbaar ter vervanging van tanden en kiezen

Steeds vaker worden implantaten korter dan een centimeter gebruikt ter vervanging van verloren gegane kiezen bij patiënten die voor de rest nog al hun tanden en kiezen hebben. In het verleden gingen deze korte implantaten sneller verloren. Inmiddels kunnen ze echter betrouwbaar worden gebruikt, zo blijkt uit onderzoek van UMCG-promovendus Gerdien Telleman. Wel moet worden aangetekend dat de overlevingskans van korte implantaten in de onderkaak hoger is dan in de bovenkaak, en dat de overlevingskans van de implantaten negatief wordt beïnvloed door roken.

Ook neemt het overlevingspercentage toe als functie van de lengte van het implantaat bij verlenging van 5 tot 8,5 mm. Oftewel: hoe langer het implantaat, hoe groter de overlevingskans. De oppervlakteruwheid en de eventuele botaugmentatieprocedure blijken niet van invloed op het aantal verloren korte implantaten. Voorts onderzocht Telleman de effectiviteit van het gebruik van een kroonopbouw met een diameter kleiner dan die van het implantaat. Dit ‘platform-switching concept’ leidt tot minder botverlies rondom het implantaat, zo laat Telleman zien.

Promotie
22 oktober, 16.115 uur
Aula Academiegebouw Rijksuniversiteit Groningen, Broerstraat 5 te Groningen
Promotor: prof.dr. G.M. Raghoebar, prof.dr. H.J.A. Meijer en prof.dr. A. Visser

Curriculum Vitae
Gerdien Telleman (Amsterdam, 1980) studeerde Tandheelkunde te Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Kaakchirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd mede gefinancierd door de De Boeringsstichting. Telleman blijft ook na haar promotie werkzaam als tandarts-onderzoeker bij de afdeling Kaakchirurgie van het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: “Short dental implants in the posterior region : the effect of platform-swiching and a nanorough surface on peri-implant bone loss”.

Bron:
UMCG

Ok 2012

Lees meer over: Implantologie, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z

Behandeling tandvleesontsteking vermindert ook andere gezondheidsklachten

Patiënten met diabetes type 2 hebben vaker ernstig ontstoken tandvlees dan gezonde mensen. Dat blijkt uit onderzoek van UMCG-promovendus Hendri Susanto. Het is een extra aanwijzing dat er een verband bestaat tussen tandvleesontsteking en de algemene gezondheid. Wie gezond van lijf en leden wil blijven, doet er goed aan zijn tanden zorgvuldig te poetsen.

Wederzijdse beïnvloeding
Tandvleesontsteking (parodontitis) ontstaat door bacteriën in de tandplaque die het tandvlees doen zwellen. Onbehandeld kan dit leiden tot loszittende tanden en tandverlies. Parodontitis kan ziektes als diabetes type 2, reumatoïde artritis en hart- en vaatziekten verergeren – en andersom. De wederzijdse beïnvloeding wordt veroorzaakt door het transport van bacteriën door het lichaam en eiwitten die ontstekingen veroorzaken (‘ontstekingsfactoren’).

Indonesische bevolking
Over de precieze samenhang tussen parodontitis en andere ziekten is nog het nodige onduidelijk. Ook is er nog weinig onderzoek gedaan onder Aziatische populaties. UMCG-promovendus Hendri Susanto bracht daarom de samenhang tussen parodontitis en andere gezondheidskenmerken in kaart onder de Indonesische bevolking. Hij laat zien dat Indonesische patiënten met diabetes type 2 vaker en ernstiger parodontitis hebben dan gezonde Indonesiërs. Ook stelt hij vast dat c-reactief eiwit (CRP) een rol speelt bij ziekten die met parodontitis samenhangen, en dat de hoeveelheid CRP in het lichaam afneemt wanneer parodontitis wordt behandeld. Wanneer parodontitis effectief wordt bestreden, wordt ook diabetes type 2 beter behandelbaar, worden reumatische klachten minder en neemt het risico op hart- en vaatziekten af.


Promotie
Datum: 17 oktober 2012, 11.00 uur
Locatie: Aula Academiegebouw Rijksuniversiteit Groningen
Adres: Broerstraat 5 te Groningen
Promotor: prof.dr.F. Abbas, prof.dr. A. Vissink en prof.dr. P.U. Dijkstra
Hendri Susanto: Periodontitis as inflammatory burden to systemic diseases

Curriculum Vitae
Hendri Susanto (Indonesië, 1976) studeerde Tandheelkunde te Yogyakarta in Indonesië. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Tandheelkunde van de Gadjah Mada Universiteit, Yogyakarta, waar hij werkt als docent, en in samenwerking met het Centrum Tandheelkunde en Mondzorgkunde en de afdeling Mond-Kaak- en Aangezichtschirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd mede gefinancierd uit een Bernouilli-beurs van de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van het proefschrift luidt: “Periodontitis as inflammatory burden to systemic diseases”.

Bron:
UMCG


Lees meer over: Kennis, Onderzoek

Plaatselijke verdoving zet zenuwcel aan tot zelfvernietiging

Plaatselijke verdovingsmiddelen zetten een mechanisme in gang waarbij zenuwcellen zichzelf vernietigen. Dit kan leiden tot zenuwschade.

Stevens wilde achterhalen hoe die zenuwschade ontstaat. Hij toont aan dat alle gangbare plaatselijke verdovingsmiddelen een soort zelfmoordmechanisme van zenuwcellen in gang zetten. Om de kans op deze schade te beperken, worden plaatselijke verdovingsmiddelen vaak met andere middelen gemengd. Het merendeel van deze middelen is onschadelijk. Stevens spoorde twee middelen op die de zenuwschade verergerden. Het onderzoek is uitgevoerd in celculturen, maar Stevens raadt nu al aan om deze middelen niet bij plaatselijke verdoving te gebruiken.

Promotie
31 oktober, 14.00 uur
Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 229-231, 1012 EZ Amsterdam

Spreker: Dhr. M.F. Stevens
Promotor: dhr. prof. dr. M.W. Hollmann

Bron:
Universiteit van Amsterdam

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Pijn | Angst, Thema A-Z

Vaker mondkanker bij vrouwen

Promovenda Manon Weijers vergeleek twee patiëntengroepen met mondkanker met elkaar in de periode 1990-1994 en 2000-2004. Haar belangrijkste ontdekking is dat het aantal vrouwen met mondkanker in die perioden relatief is toegenomen. De gemiddelde leeftijd van de patiënten is gelijk gebleven. In beide groepen kwam mondkanker vooral voor op de tong en de mondbodem. In de patiëntengroep uit 2000-2004 zaten relatief meer patiënten die – op het moment van de diagnose – een kleine tumor hadden. Het is onduidelijk of deze bevinding ook leidt tot betere overlevingskansen.

Terugkeer
Nadat de chirurg een tumor verwijdert, onderzoekt de patholoog deze onder de microscoop. Deze kijkt onder andere of de snijranden vrij zijn van kankercellen. Ook wordt er gekeken of er dysplasie (een mogelijk voorstadium van kanker) in de slijmvliesranden aanwezig is. Patiënten met zelfs milde en matige dysplasie, in het slijmvlies rond de tumor, hebben – na het verwijderen van de tumor – een grotere kans dat de tumor terugkeert dan patiënten met slijmvliessnijranden zonder dysplasie, zo stelt Weijers in haar promotieonderzoek.

Aanvullend
Weijers onderzocht onder de microscoop opnieuw het tumorweefsel van patiënten met tong- of mondbodemkanker. Dit waren patiënten met tumorvrije snijranden die daarna nog minimaal vijf jaar regelmatig voor controle terugkwamen. Weijers adviseert artsen daarom patiënten met milde en matige dysplasie in de snijranden aanvullend te behandelen. Dit gebeurt nu alleen nog maar bij ernstige dysplasie.

Zevende plaats
Hoofd-halskanker is de zevende meest voorkomende kanker wereldwijd. Alleen al voor mondkanker zijn er in het jaar 2000 wereldwijd rond de 250.000 nieuwe gevallen bij gekomen.

Promotie
29 oktober 2012, 13.45 uur
Locatie: Vrije Universiteit te Amsterdam, Aula (hoofdgebouw), De Boelelaan 1105, Amsterdam  
Spreker: mevr. M. Weijers
Promotorprof: dr. I. van der Waal

Bron:
ACTA



Lees meer over: Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Onderzoek, Thema A-Z
internet

Betrouwbaarheid online gezondheidsinformatie moeilijk te bepalen door consument

Ruim de helft van de Nederlanders kan moeilijk bepalen of de bron van de online informatie over ziekte en gezondheid betrouwbaar is. Ook vinden circa vier op de tien Nederlanders dat de gevonden informatie vaak tegenstrijdig is. Verontrustend is dat één op de vijf Nederlanders na het lezen van online gezondheidsinformatie angstiger is geworden. Zo blijkt uit de ZegelGezond Monitor 2012, een onderzoek onder ruim 1000 Nederlanders.

ZegelGezond wil weten hoe Nederlanders omgaan met online gezondheidsinformatie. Bezoeken Nederlanders eerst de dokter of Google? Hoe bepalen ze de betrouwbaarheid van een website? Welk effect heeft online gezondheidsinformatie op de bezoeker? Wat gaat er goed en wat kan er beter?

Internet belangrijke bron gezondheidsinformatie
Driekwart van de Nederlanders zocht het afgelopen jaar online naar antwoord op een vraag over zijn of haar gezondheid. Ook speelt online gezondheidsinformatie een belangrijke rol als aanvullende informatiebron voor bezoeken aan de zorgverlener, zowel vooraf (35 procent) als achteraf (38 procent). Ruim de helft van de Nederlanders kan echter moeilijk bepalen of de bron van de online informatie over ziekte en gezondheid betrouwbaar is. Ook vinden circa vier op de tien Nederlanders dat de gevonden informatie vaak tegenstrijdig is.

Het onderzoek
De ZegelGezond Monitor 2012 is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy in samenwerking met de Universiteit Twente. De monitor zal jaarlijks verschijnen. De onderzoeksgroep vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking.

Over ZegelGezond
ZegelGezond helpt mensen snel en gemakkelijk de beste gezondheidsinformatie op het internet te vinden. ZegelGezond plaatst een zegel met rapportcijfer van vak- en publieksexperts op deelnemende websites. Zo kan iedereen deze websites herkennen. Websites die voldoen aan ruim 60 spelregels komen in aanmerking voor het zegel. Daarnaast heeft ZegelGezond een zoekmachine, waarmee het publiek direct kan zoeken naar informatie op de aangesloten websites. Stichting ZegelGezond Nederland heeft een maatschappelijke taak en doelstelling en heeft geen winstoogmerk.


Bron:
ZegelGezond

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
prikaccidenten

Richtlijn prikaccidenten

Landelijke Richtlijn Prikaccidenten van het RIVM, april 2007.


Download brochure rivm-landelijke-richtlijn-prikaccidenten-april-2007.pdf
Lees meer over: Kennis, Richtlijnen

Onderscheiding voor hoogleraar De Bont

Prof. dr. Lambert de Bont ontving op vrijdag 28 september een Koninklijke Onderscheiding uit handen van de burgemeester van Loppersum en is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau, schrijft Groningen Dichtbij.

Lambert de Bont heeft verschillende functies in de Tandheelkunde vervult. In 1994 werd hij benoemd tot hoogleraar Mondziekten en Kaakchirurgie van het UMCG. Daarnaast was hij bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Mondziekten en Kaakchirurgie.
Sinds 1993 was hij lid van het Capaciteitsorgaan voor Medische en Tandheelkundige Vervolgopleidingen. Vanaf 1994 was hij lid van het Centraal College voor Tandheelkundig Specialisten van de Nederlandse Maatschappij ter Bevordering der Tandheelkunde.

Bron:
Groningen Dichtbij

Lees meer over: Kennis

Ivoren Kruis ontwikkelt app voor bevorderen therapietrouw

In het najaar introduceert het Ivoren Kruis een app voor het bevorderen van therapietrouw bij adviezen voor mondgezondheid.

Op maat
Patiënten blijken adviezen van hun tandheelkundig zorgverlener niet altijd op te volgen. Ook blijkt dat het zonder geholpen herinnering lastig is de adviezen consequent over een langere periode uit te voeren. De app geeft patiënten daarom advies op maat. Elke patiënt krijg daarvoor een specifieke code van zijn zorgverlener. De adviezen kunnen worden herhaald en opnieuw worden opgevraagd waardoor therapietrouw wordt bevorderd.

Advies
Het initatief van het advies kan uitgaan van de tandheelkundige organisatie, maar de app kan ook de patiënt aansporen advies in te winnen bij zijn behandelaar. De app geeft persoonlijk advies over dagelijks preventieve handelingen: poetsen, stokeren, flossen, ragen, spoelen, voeding en tongschrapen.

Bron:
Ivoren Kruis



Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
internet

Klanten werven en behouden via e-marketing

Welke e-marketing activiteiten zet u in voor werven én behouden van uw patiënt? Lees de column van Cees Hoogerheide, adviseur e-marketing en communicatie.

Tweet: ‘@caricevhouten tandarts. #bang’. Even later: ‘@caricevhouten De tandartservaring van mijn taxichauffeur’. Weer wat later: ‘@caricevhouten Als ik over een paar uur niet twitter is het niet goed gegaan’. Nou zal deze door mij gewaardeerde actrice als fervent twitteraarster best een beetje doorslaan in haar angst voor de tandarts maar daar gaat het hier niet om. Het is het communicatiemiddel dat wordt gebruikt.

Patiënten werven en behouden door kwaliteit en service te leveren en vervolgens een goed gevoel geven. Doe ik al, hoor ik u denken, maar hoe doet u dat? Niet de inhoudelijke kennis maar de totaalbeleving van de patiënt daar draait het om. En communicatie is binnen dat aspect een cruciaal onderdeel.

Verzamelen
Voor zover u hierover nog niet beschikt, start met het verzamelen van aanvullende relevante data van uw patiënten zoals e-mailadressen, facebook en twitter accounts. Zorg er voor dat u op juiste wijze via Google Places en Bing makkelijk te vinden bent en hoog in de lokale ranking terecht komt. Stuur wervingsacties ook naar uw bestaande patiëntenbestand. Nieuws wordt met collega’s, kennissen, vrienden en familie, ‘friends’ en ‘likes’ gedeeld.

Twitter
Open een twitteraccount voor uzelf en een aantal medewerkers, ‘act personal’. De patiënt twittert nog niet? Moedig het aan en laat uw followers groeien. Van openingstijden tot aanbiedingen van speciale behandelingen, tal van mogelijkheden liggen binnen bereik. Reken maar dat leveranciers u binnenkort benaderen om samen met u tot synergy te komen. Tip: Verdeel tweets over de dag of de week. Veel attentiewaarde gaat verloren door een diarree van berichten over followers uit te storten.

Facebook
Facebook kent in Nederland 3,5 miljoen gebruikers en heeft een penetratie van 26% van de online populatie en is nog steeds groeiende. Laat uw patiënten uw Facebook account ‘liken’ en volgen. Het helpt zeker mee aan de totaalbeleving van uw patiënt.

E-mailmarketing
E-mailmarketing is nog steeds het best scorende medium in e-marketing. Maak het u gemakkelijk door d.m.v. een professionele e-mailclient uw nieuwsbrieven te versturen, te analyseren en uw e-maillijsten te perfectioneren. Zorg er voor dat uw website dynamisch is en blijft. Houdt naast uw website regelmatig een blog bij waar u dieper op technische of medische details ingaat.

Lokale evenementen
U komt dichterbij de patiënt te staan door aan lokale evenementen deel te nemen. Organiseer boeklanceringen of een wijnproeverij eens een keer niet bij uw Rotary club, maar maak ze toegankelijk voor uw patiënten. Ooit een tandartspraktijk op de braderie gezien? Als een patiënt het gevoel heeft dat hij niet goed wordt behandeld heeft hij tal van mogelijkheden om zijn onvrede via social media, in familie/vriendenkring en blogs te ventileren. Maar het omgekeerde is ook het geval! Waardeer patiënten en maak ze belangrijk, wees relevant en transparant, u krijgt er hun vertrouwen voor terug.

Tijdens het lezen van dit artikel heeft u vast een aantal keren gedacht ‘dat is nogal wat en daar heb ik al helemaal geen tijd voor’. Dat is juist, maar bedenk dat veel te automatiseren is en een kwestie van discipline en regelmaat zeker z’n vruchten af zal werpen. Daarnaast is er nog altijd de mogelijkheid uw social media management uit te besteden. Maak een goed communicatieplan voordat u aan e-marketing begint en vergeet vooral niet uw medewerkers er bij te betrekken.

Door:
Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als adviseur e-marketing en communicatie deelt hij graag z’n kennis in de dentale wereld. 

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen

Acute medische situaties in de tandartspraktijk

Acute medische situaties komen zelden voor in de tandheelkundige praktijk en zijn meestal onverwacht. Er kunnen echter wel voortekenen zijn.

Hoogleraar intensive care geneeskunde Armand Girbes sprak op het congres ‘Medische aspecten van de tandheelkundige praktijk’ over acute medische situaties bij ogenschijnlijk gezonde, en bij (chronisch) zieke patiënten.
Girbes:“Van een tandarts of mondhygiënist kan niet hetzelfde worden verwacht als van een arts op de intensive care afdeling van het ziekenhuis. Door adequaat te handelen kan de tandarts of mondhygiënist wel het verschil maken voor de levensbedreigende situatie waarin de patiënt zich bevindt.”

Een simpele benadering kan worden toegepast:
A: ademweg vrij maken
B: breathing oftewel ventilatie
C: circulatie
Handelingen als de ‘Jaw Thrust’ en de ‘Head-tilt chin lift’  kunnen het verschil maken tussen voldoende ademhaling en overleven versus een dodelijk zuurstoftekort.

AED
Een AED apparaat in de praktijk, is volgens Girbes zeker aan te raden. Het apparaat is redelijk eenvoudig toe te passen en kan het verschil betekenen tussen (over)leven en dood. Bij een acute hartstilstand is de winst te boeken door vroeg gebruik van een AED veel groter dan door hartmassage. Door ventrikelfibrilleren bij een acute hartstilstand is het spoedig herstel van de (gecoördineerde) hartactie door de elektrische defibrillatie, met herstel van de bloeddruk en bloeddoorstroming, waarschijnlijk het meest beslissende element voor de overleving.
In een klein land zoals Nederland zijn de hulpdiensten dichtbij, de tandarts/mondhygiënist hoeft daarom maar een korte tijd te overbruggen tot de hulp komt.

Zwangerschap
Bij chronische ziekten dient u op de hoogte te zijn van de interactie van de medisch-tandheelkundige behandeling. U moet een risico-inschatting maken, voorbereidingen treffen of voorbereid zijn, de voorgeschiedenis van uw patiënt kennen, en over een zorgvuldig ingevulde gezondheidsvragenlijst beschikken.
Bij medische acute situaties, is er vaak wel tijd en simplificeer. Wanneer er geen tijd te verliezen is dan is het ABC toepasbaar en bel 112.
Bij zwangerschap dient men rekening te houden met het Supine hypotensive syndrome. Door het achterover leggen van de stoel kan de foetus in de uterus drukken op de v. cava inferior. Hierdoor kan de aanstaande moeder het bewustzijn verliezen door onvoldoende bloedtoevoer aan het hart. De oplossing is de stoel meer overeind te zetten.

Stabiele behandeling
Bij patiënten met een chronische aandoening die potentieel een risico vormt voor vitale functies, is het adagium dat een optimale (medische) stabiele behandeling wenselijk is, voordat met de tandheelkundige ingreep wordt begonnen.
Wanneer een patiënt zich bijvoorbeeld presenteert met toenemende kortademigheid of toenemende verminderde inspanningstolerantie door pijn op de borst (instabiele angina pectoris) dan moet uitstel van een tandheelkundige ingreep ernstig worden overwogen. Het is dan beter dat de patiënt eerst door een behandelend medisch specialist of huisarts optimaal wordt ingesteld op medicatie voordat hij een therapeutische ingreep ondergaat.
Datzelfde geldt voor een patiënt, die bekend is met astma en progressief piepende ademhaling.
En voorzichtigheidshalve is een goede insteek: ‘bij twijfel niet inhalen’.

Aangeraden site: www.erc.edu

Door: Maja Faasen
Bron: Verslag door dental INFO van het congres Medische aspecten van de tandheelkundige praktijk, mei 2012.

Prof. dr. Armand R.J. Girbes is hoogleraar intensive care geneeskunde in VU medisch centrum en werkzaam als intensivist/medicus practicus. Hij is tevens hoofd van de afdeling intensive care (IC) volwassenen. Hij vervult diverse (inter)nationale functies op het gebied van opleiding, onderzoek en kwaliteit op IC gebied. Met meer dan 250 (inter)nationale voordrachten op uitnodiging en ruim 160 peer reviewed PubMed publicaties beweegt hij zich actief in de internationale IC gemeenschap. Eén van zijn beste vrienden is tandarts die hem in grote lijnen op de hoogte probeert te houden van wat van belang is voor de tandarts.




Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

Zoektocht naar het geheim van excellentie

Een excellente paramedicus is gemotiveerd en communicatief vaardig. Een onderzoek door de Hanzehogeschool Groningen moet meer factoren aan het licht brengen die leiden tot excellentie.

Logopedist Inge Wijkamp is projectleider en onderzoeker in het onderzoek ‘Profiel voor een excellente professional’ van de Hanzehogeschool Groningen. Ze zoekt antwoorden op vragen als: wat zijn kenmerkende eigenschappen van iemand die zijn vak excellent uitvoert, hoe uit zich dit in professionele prestaties en welke factoren hebben invloed gehad op iemands ontwikkeling om dit niveau van beroepsuitoefening te bereiken? En: Verschillen deze kenmerken, prestaties en factoren per beroepsgroep of zijn er generieke factoren aan te wijzen?

Conceptprofiel
Aan het project doen vijf ‘schools’ van de Hanzehogeschool mee, waaronder de gezondheidsstudies. Wijkamp onderzoekt welk profiel een excellente paramedicus heeft.
Op dit moment ligt voor deze beroepsgroep een conceptprofiel klaar. Dit is ontstaan na drie discussierondes met in totaal 21 paramedici uit verschillende focusgroepen. Hierin zaten bijvoorbeeld mondhygiënisten, logopedisten, fysiotherapeuten en radiologen.

Wijkamp: “Tijdens het laatste onderdeel van het onderzoek leggen we het conceptprofiel ter bevestiging voor aan een team van experts. Dit zijn personen die niet per se zelf werkzaam zijn in een van de paramedische disciplines, maar wel een band met of een beeld van het werkveld hebben. We denken aan coördinatoren van (paramedische) afdelingen/leidinggevenden, beleidsmakers, zorgverzekeraars en praktijkmanagers. Mensen die vakoverstijgend bezig zijn. Bij elkaar hebben we zo’n dertig mensen bereid gevonden.”

Ontwikkelingsmonitor
Zodra het profiel voor de excellente paramedicus helder is, wordt het geïntegreerd in een digitaal onderwijssysteem, de ontwikkelingsmonitor genoemd. Na de zomer moet dat klaar zijn. Met de ontwikkelingsmonitor kan niet alleen de student zichzelf beoordelen, maar kunnen ook leerkrachten en medestudenten hem beoordelen. “Zo wordt snel duidelijk welke competenties een student al heeft om een excellente paramedicus te worden en over welke hij nog niet beschikt. Excellente studenten kunnen zo ook een uitdaging vinden. Op de hogeschool zelf kan de student vervolgens veel aanvullende scholing volgen. Soms ook zal hij het buiten de deur moeten zoeken.” De ontwikkelingsmonitor is in beginsel bedoeld voor de studenten. “Maar”, zegt Wijkamp, “iedereen is nieuwsgierig. Beroepsverenigingen hebben interesse, regulier onderwijs en ook veel bedrijven.”

Resultaten
Wijkamp kan nu al zeggen dat communicatieve vaardigheid wordt gezien als een belangrijke competentie voor een excellente professional. “Dit is ook in de literatuur te vinden. Ook wordt ‘gemotiveerd zijn’ vaak genoemd als eigenschap van een excellente paramedicus. Dus het werk is tevens hobby van de excellente paramedicus. Veel zaken die naar voren komen bij het onderzoek onder paramedici komen overeen met de resultaten bij andere beroepsgroepen. Maar er zijn ook verschillen, bijvoorbeeld op het vlak van ICT. Wijkamp: “We hopen dat hetgeen uit de profielen naar voren komt, wordt geïntegreerd in de studies. Want we willen heel graag een kwaliteitsverbetering.”

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist



Lees meer over: Kennis, Onderzoek

Suiker in frisdrank maakt kinderen dik

Kinderen die limonade met suiker drinken komen sneller aan dan kinderen die limonade met zoetstof drinken. Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam bij ruim 600 Nederlandse kinderen van 5 tot 11 jaar. Het onderzoek werd geplaatst in het  medisch-wetenschappelijke tijdschrift The New England Journal of Medicine.

De onderzoeksresultaten laten zien dat suiker in drankjes ongemerkt tot een hoger gewicht kan leiden. Kinderen met overgewicht krijgen in hun latere leven vaker hart- en vaatziekten dan kinderen met een gezond gewicht.

De helft van de kinderen kreeg voor de ochtendpauze een blikje limonade met suiker, de andere helft kreeg een zelfde blikje limonade met zoetstof. Wie welk soort kreeg werd geheim gehouden. De kinderen die de suikervrije limonade hadden gedronken waren na anderhalf jaar een kilo minder zwaar dan de kinderen die de limonade met suiker dronken.

De onderzoekers geven kraanwater als beste alternatief aan voor de suikerhoudende dranken.

Lees meer over: Kennis, Onderzoek

Maastricht overspoeld met mondhygiënisten

Vanaf aankomende donderdag wemelt het in Maastricht van de mondhygiënisten. De NVM viert daar dan haar 45-jarig bestaan met een groots lustrumcongres.

Persbericht
De (regionale) pers ontving onderstaand persbericht van de NVM.

Vanaf aankomende donderdag wemelt het in Maastricht van de mondhygiënisten. Al deze ca. 500 mondzorgprofessionals zijn natuurlijk te herkennen aan hun stralende glimlach en een frisse en gezonde mond. Waarom zijn al deze mondhygiënisten in de stad? Om het 45-jarig bestaan van de beroepsvereniging te vieren. Dit doen zij met een 3-daags vakinhoudelijk congres en expo in het MECC, een feestelijke ontvangst op het gemeentehuis, een dinnercruise op de Maas en een spetterende feestavond in het Kruisherenhotel.

Heeft u dus een vraag over uw mondgezondheid? Grote kans dat u hier antwoord op krijgt wanneer u een willekeurig persoon (met stralende glimlach) hierover aanspreekt in de stad… Of een bezoek brengt aan de ‘dental car’ op de Markt op donderdag 27 september van 10.00 – 18.00 uur, waar u een mondcheck en advies ontvangt. Maar u kunt natuurlijk ook gewoon een afspraak maken bij een mondhygiënist bij u in de buurt. Vooral voor het voorkomen van problemen in de mond kunt u terecht bij de mondhygiënist. Deze professional coacht u voor een leven lang een gezonde mond. Overigens is ook de behandeling van problemen in de mond (bloedend tandvlees, slechte adem, gaatjes) bij de mondhygiënist in goede handen. Wist u dat het ook erg belangrijk is om een gezonde mond te hebben wanneer u zwanger bent, aan diabetes lijdt en/of hartproblemen heeft? Uw mondhygiënist kan u vertellen waarom. U vindt een mondhygiënist bij u in de buurt via www.mondhygienisten.nl. Voor een bezoek aan de mondhygiënist heeft u overigens geen verwijzing nodig en de behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar.

Red Dress Day
Zaterdag 29 september geven de congresdeelnemers gehoor aan de landelijke Red Dress Day. Die dag kleuren de mondhygiënisten zich rood om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Historie en opleiding
Het beroep bestaat in Nederland 45 jaar. De eerste Nederlandse mondhygiënisten zijn opgeleid in de Verenigde Staten, Canada en Engeland. Zij startten in 1967 de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten. In 1968 start in Utrecht de eerste Nederlandse opleiding met vijf studenten. In de loop van de jaren volgen Amsterdam en Nijmegen met zo’n 20 studenten per opleiding. In 1995 start de opleiding in Groningen. Anno 2012 studeren in Amsterdam, Groningen, Nijmegen en Utrecht jaarlijks zo’n 200 mondhygiënisten af aan de Hbo-opleiding Mondzorgkunde.
De mondhygiënist heeft zich in de afgelopen 45 jaar ontwikkeld tot een belangrijke zorgverlener binnen de mondzorg. Professionaliteit en kwaliteit zijn belangrijke waarden voor de beroepsgroep.

Beroepsorganisatie
De Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) werd in 1967 opgericht en is de beroepsorganisatie voor mondhygiënisten in Nederland. De vereniging telt circa 2600 leden. Meer informatie over de beroepsvereniging en de mondhygiënist leest u op www.mondhygienisten.nl.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Tien meest gebruikte geneesmiddelen hebben bijwerkingen waarmee de tandarts en mondhygiënist rekening moeten houden

Onbegrepen klachten in en rond de mond kunnen het gevolg zijn van bijwerkingen of interacties van geneesmiddelen. Vaak kan alleen stoppen met de therapie uitsluitsel geven, stelt hoogleraar Orale Geneeskunde Arjan Vissink.

Onder wat een patiënt gebruikt aan ‘geneesmiddelen’ worden niet alleen medicijnen verstaan die verstrekt worden door een arts, maar ook homeopathische middelen, kruidenmengsels en huismiddeltjes. Van de door de Stichting Farmaceutische Kengetallen opgestelde top 10 van de meest gebruikte geneesmiddelen, hebben de meeste middelen een orale bijwerking of een bijwerking waarmee de tandarts en mondhgiënist rekening moeten houden.

Gevolgen van Geneesmiddelen
Geneesmiddelen kunnen een invloed hebben op o.a. gebitselementen, gingiva, speekselklieren en bot. Bekende gevolgen zijn verkleuring van gebitselementen, smaakverandering, halitosis, ulceratie of zwelling van de gingiva en/of orale mucosa, monddroogheid en osteonecrose.
Hoewel geneesmiddelen niet echt een contra-indicatie voor de tandheelkundige behandeling vormen, moet bij de geneesmiddelen die tandartsen voorschijven wel rekening worden gehouden met allergie of interacties (met bijvoorbeeld NSAID’s, niet-steroïde ontstekingsremmende pijnstillers). Middelen kunnen elkaar versterken of juist afzwakken. Vissink: “Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van lithium en ibuprofen – ibuprofen kan de werking van lithium versterken waardoor de patiënt snel ontregeld raakt en in de problemen kan komen – of aan Ascal en ibuprofen, die ingrijpen op dezelfde receptoren en waarbij ibuprofen het gewenste beschermende effect van Ascal teniet kan doen. Het is aan te raden om deze middelen niet tegelijk in te nemen. Paracetal, eventueel gecombineerd met codeïne, kan hiervoor een uitstekend alternatief vormen.”

Homeopathische middelen en kruidenmengsels
Er wordt gesteld dat homeopathische geen bijwerkingen hebben, maar wel een kans op reacties bestaat. M.b.t. de mond ligt dit volgens Vissink niet zozeer aan het homeopathische middel zelf, maar veeleer aan het gebruikte oplosmiddel. Echinaforce bijvoorbeeld bevat 65% alcohol als oplosmiddel, wat irriterend kan zijn voor de orale mucosa. Ook met kruidenmiddelen meot men waakzaam zijn voor interacties. Vissink: “Wist u bijvoorbeeld dat Sint-Janskruid (Hypericum perforatum) de werking van ciclosporine, een immunusuppresivum, kan verminderen?”

Daarnaast moet rekening worden gehouden met de dosering van een bepaald geneesmiddel, vooral bij gebruik bij kinderen, tijdens de zwangerschap en bij de gecompromitteerde patiënt. Ouderen hebben een grotere gevoeligheid voor geneesmiddelen..Bij ouderen (50+) is het daarom volgens Vissink aan te raden bij NSAID’s ook een maagbeschermer voor te schrijven. Daarnaast kan een groot aantal geneesmiddelen tot een gevoel van monddroogheid leiden. Welke middelen dit betreft, kan in het Farmacotherapeutisch Kompas worden gevonden, maar hiervoor kan men ook de website www.drymouth.info raadplegen

Door: Maja Faasen
Bron: Verslag door dental INFO van het congres Medische aspecten van de tandheelkundige praktijk van bureau Kalker
Bureau Kalker

Prof. dr. Arjan Vissink voltooide zijn studie tandheelkunde in 1982. In 1985 promoveerde hij op een onderzoek getiteld ‘Xerostomia. Development, properties and application of a mucin-containing saliva substitute’. Tussen 1987 en 1992 verrichtte hij als KNAW fellow onderzoek naar het mechanisme en de preventie van stralingsschade aan speekselklierweefsel. Van 1992 tot 1996 werd hij opgeleid tot specialist in de Mondziekten en Kaakchirurgie en in 1999 deed hij zijn artsexamen. Sinds 1996 is hij als staflid verbonden aan de afdeling kaakchirurgie van het UMCG. In 2003 werd hij benoemd tot hoogleraar Orale Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Mondhygiëne, Thema A-Z