Virtual reality als hulpmiddel bij training MKA-chirurgen

Virtual reality

Op de universiteit van Huddersfield (Groot-Brittannië) is een team onderzoekers bezig om nieuwe manieren te ontwikkelen om MKA-chirurgen te trainen met behulp van ‘virtual reality’ (VR).

Nieuwe technologie
Met deze nieuwe technologie kan een chirurg zijn vaardigheden trainen in een virtuele operatiekamer in een close-up, stereoscopische 3D-weergave met 360 graden beelden. De zichtproblemen in een overvolle ‘echte’ operatiekamer behoren hiermee tot het verleden.

Wanneer de techniek verder ontwikkeld is, kan deze wereldwijd een belangrijke rol spelen bij het verbeteren van de training van chirurgen.

Computerspellen
Het VR-operatieproject is op touw gezet door de promovendus, Yesh Pulijala. Deze gekwalificeerde MKA-chirurg was zich bewust van de beperkingen van de conventionele training. Hij wordt begeleid door professor Minhua Ma, een toonaangevende autoriteit op het gebruik van computerspellen voor het gezondheidsonderwijs. In eerste instantie richten ze zich op de complexe Le Fort I operatie, waarbij gezichtsafwijkingen worden gecorrigeerd.

Breder onderzoek
Het promotieonderzoek van Yesh zal worden afgerond in 2017, maar de reikwijdte van het project wordt uitgebreid door de betrokkenheid van de Dr. David Peebles, deskundige in cognitieve processen aan de Universiteit van Huddersfield. Hij begeleidt het promotieonderzoek van Matthew Pears, die afgestudeerd is in psychologie en cognitieve wetenschap.
Matthew realiseerde zich dat het project van Yesh een goede springplank voor zijn eigen promotie zou zijn. Hij onderzoekt manieren waarop de menselijke factoren en niet-technische vaardigheden in de VR-operatie zouden kunnen worden opgenomen.

Mentale aspecten
Matthew heeft onder andere MKA-chirurgen geïnterviewd over hun ervaringen en gevraagd hoe ze reageren wanneer zich problemen voordoen tijdens een operatie. Het leren opereren gaat veel verder dan het goed leren uitvoeren van de operatietechnieken; de mentale aspecten zijn ook van groot belang.

“We zijn nu aan het proberen om alle extra kennis van de deskundigen in te brengen en Matt onderzoekt manieren om dat op te nemen in het systeem dat Yesh heeft ontworpen.“, aldus Dr. Peebles.

Bron:
Dentistry.co.uk

 

Lees meer over: Kennis, Scholing