onderzoek

Nieuw onderzoek diabetes en parodontitis

In de British Dental Journal Team is een nieuw onderzoek gepubliceerd over de relatie tussen diabetes en parodontitis. Volgens dit onderzoek kan vergevorderde parodontitis de bloedsuikerspiegel in gevaar brengen. Parodontale behandelingen lijken verband te houden met verbetering in de bloedsuikerspiegel.

Parodontale controles zijn belangrijk voor iedereen, zowel voor diabetici als voor niet-diabetici. Patiënten met diabetes moeten echter wel gewaarschuwd worden voor hun verhoogde kans op parodontitis. De wetenschappers verwachten dat tandheelkundigen in de toekomst door middel van simpele tests gemakkelijk patiënten met een vergrote kans op diabetes kunnen identificeren.

Het volledige artikel kunt u hier vinden. 

Lees meer over: Actueel, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z

Australische nep-tandarts behandelde patiënten in garage

Een nep-tandarts in Australië heeft patiënten jarenlang behandeld in zijn garage. Er is geconstateerd dat het slecht gesteld was met de hygiëne waardoor het mogelijk is dat de patiënten geïnfecteerd zijn met hepatitis en HIV.

Inspectie
De Australische Inspectie voor de Gezondheidszorg is een onderzoek gestart naar de werkzaamheden van de ‘tandarts’ naar aanleiding van een tip van een arts die de patiënten zag voor nazorg. De inspectie heeft zeer ernstige tekortkomingen op het gebied van infectiepreventie geconstateerd. Dit betekent dat er een laag, maar een reëel risico bestaat dat sommige patiënten besmet zijn met bloedoverdraagbare aandoeningen.

Aantal
Door de slechte boekhouding is het niet duidelijk hoeveel patiënten in de garage zijn behandeld. Er wordt gevreesd dat het om een paar honderd gaat.

Rechtszaak
De man is aangeklaagd voor onder andere het uitvoeren van tandheelkundige ingrepen en voor het bezit van bepaalde medicijnen. Inmiddels is er een telefonische advieslijn ingezet voor de patiënten die bij hem een behandeling hebben ondergaan.
Bron: Dailymail.co.uk 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Tandarts trekt alle tanden van patiënt

Een Duitse man liet al zijn tanden trekken door zijn tandarts omdat hij er van overtuigd was dat ze de oorzaak waren voor zijn erectiestoornissen. De tandarts was zich er echter niet bewust van dat de man een schizofrene psychose doormaakte.

De tandarts moet de man 20.000 euro smartengeld betalen, maar ging hier tegen in beroep. De tandarts blijft volhouden dat hij om medische redenen heeft gehandeld. Zo zou de man geleden hebben aan osteomyelitis en zou hij allergisch zijn voor vullingen. Daarom zou het noodzakelijk zijn geweest de tanden van de man te verwijderen.

Volgens het tandheelkundige rapport was er echter geen aanleiding om alle 19 tanden die de man nog had te trekken. Hoogstwaarschijnlijk handelde de tandarts vanuit zijn geloof in alternatieve geneeswijzen. De man zou de tandarts geselecteerd hebben op basis van zijn website waarop zijn voorkeur voor alternatieve behandelmethoden duidelijk werd. Tot op heden staat de man achter zijn besluit en is ervan overtuigd dat hij gelukkiger is zonder tanden.

Bron: Süddeutsche Zeitung

 

 

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z

Miljoenenbelang van investeerder in RDW Tandartsen

Holland Venture koopt voor enkele miljoenen een belang in RDW tandartsen, een organisatie met zes tandartspraktijken waar 28 tandartsen werken. Dat meldt het Financieele Dagblad.

De tandartsengroep is van plan meer praktijken over te nemen waarbij de organisatie drie keer zo groot moet worden.

Ewout Prins van Holland Venture vertelt in het FD dat veel oudere tandartsen een opvolger zoeken. Jonge tandartsen, vaak vrouwen, kiezen er meestal voor om parttime te werken en hebben niet altijd de ambitie om een eigen praktijk te hebben.

De oprichters van RDW Tandartsen, Marc Rooker en René de Wit, blijven de directie voeren. Holland Venture is een van de eerste onafhankelijke participatiemaatschappijen in Nederland. Sinds haar oprichting in 1981 realiseerde Holland Venture meer dan 115 investeringen op succesvolle wijze. Op dit moment investeert Holland Venture vanuit twee actieve fondsen; een fonds gericht op groeiende Nederlandse mkb-ondernemingen en een fonds gericht op innovatieve zorgondernemingen.

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z

Tandarts weigert hiv-patiënt

Tandartspraktijk Cosmident weigert de met hiv besmette John te behandelen. De praktijk geeft als reden op dat de patiënt niet uit zichzelf heeft verteld over z’n hiv besmetting. Volgens de patiënt is hij geweigerd omdat hij besmet is. Dat meldt Omroep Brabant.

John kreeg begin dit jaar te horen dat hij besmet was met hiv. Hij besloot er niets over in zijn omgeving te vertellen omdat hij het eerst zelf moest verwerken. Volgens hem heeft zijn ex-partner de tandartspraktijk geïnformeerd over zijn besmetting. De tandartspraktijk liet hem weten dat hij niet langer welkom was omdat hij het personeel in gevaar brengt. “Als er bij een behandeling speeksel of bloed vrij komt en het personeel zich per ongeluk prikt dan moeten we daar actie op kunnen ondernemen. Als we het niet weten, gaat het niet goed”, vertelt de tandarts aan Omroep Brabant.

John heeft een klacht ingediend bij de KNMT en bij het antidiscriminatiebureau RADAR.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Welke godin zet u in in uw praktijk?

Iedereen heeft verschillende persoonlijkheidstypen – godinnen – in zich die op verschillende momenten ingezet kunnen worden. Als u zich bewust bent van deze typen, kunt u ze benutten om uw rol als balie assistent te optimaliseren. Bekijk de 7 soorten godinnen.

Tijdens het Event voor de Balie Assistent werd de lezing ‘Welke godin zet u in?’ verzorgd door Petra van Hartskamp en Sanneke Bos van Godin&Training. Zij gaven een interactieve presentatie waarin op dynamische en humorvolle wijze zeven mythologische powervrouwen gespeeld werden. Een voorstelling die als een spiegel werkt en balie assistenten uitnodigt om al hun vrouwelijke talenten in te zetten.

Deze persoonlijkheidstypen heeft iedereen in zich en ze kunnen zowel door mannen als vrouwen op verschillende momenten ingezet worden. Dit zorgde tijdens het event voor veel hilariteit en herkenbaarheid bij de deelnemers. Een veel gestelde vraag was dan ook: ‘Komen ze volgend jaar weer?’ De Godinnen die zij de revue lieten passeren waren de volgende.

Soorten godinnen 

Categorie 1: Wat-wil-ik types

Athena
De godin van de wijsheid en echt one-of-the-guys

Athena weet wat ze wil en is onafhankelijk. Athena ziet het leven als een schaakspel en is voortdurend bezig een strategie te bepalen en doelen uit te zetten. Een echte multitasker als het druk wordt bij de balie. Deze balie assistent kan dus ook gemakkelijk extra coördinerende taken van de praktijk op zich nemen.

Kernwoorden die bij Athena horen zijn: rationeel, praktisch, analytisch, kritisch, efficiënt en houdt altijd het hoofd koel.

Artemis
De godin van de jacht en dus een vrouw met een missie

Als Artemis op de TomTom ziet dat ze over 23 minuten ergens kan zijn, dan zorgt zij ervoor dat het in 21 minuten kan. Het is een bedrijvige tante die gewoon lekker bezig wil zijn. Liever geen tandarts die haar in de nek hijgt, maar gewoon een opdracht geeft die ze zelf mag uitvoeren, daar houdt ze van. Artemis gaat altijd recht op haar doel af, maar als ze omkijkt ziet ze opeens dat de rest van het team nog ver achter haar ligt. Ze houdt dan wel in, maar Artemis vindt ook dat wanneer je ja zegt, je ergens voor moet gaan en niet zo moet klagen. Ze wil betrokkenheid. Artemis legt de lat dus hoog voor haarzelf, maar ook voor haar collega’s in de praktijk.

Kernwoorden voor Artemis zijn: doelgericht, zelfstandig, ondernemend, strijdvaardig en idealistisch.

Hestia
De maagdelijke godin

Hestia houdt van stilte en zorgt dat de praktijk veilig en sfeervol is. Ze werkt het liefst alleen en staat niet graag in het middelpunt. Hestia geeft geen oordeel over mensen. Ze luistert goed naar de patiënten in de praktijk en kan angstige patiënten snel op hun gemak stellen. Hestia kan alleen een duobaan achter de balie vervullen als haar duo partner bij de balie alles precies zo terug legt als Hestia dat graag wil. Hestia werkt nou eenmaal vanuit routine, maar daarentegen ook erg nauwgezet. Ze haalt altijd de deadlines, maar kent geen haast en geniet van het nu. Als Artemis en Athena een burn-out zouden willen voorkomen kunnen ze een goed voorbeeld nemen aan Hestia en af en toe voor zichzelf een rustmomentje inlassen.

Kernwoorden voor Hestia zijn: wijs, tevreden, intuïtief, zorgvuldig en oordeelloos.

Categorie 2: Wat-wil-de-ander types, de kwetsbare godinnen

Hera
De godin van het huwelijk en staat dan ook graag in dienst van een ander

Ze is vaak het geheugen van de tandarts en heeft een zeer vertrouwelijke relatie met de tandarts waar niemand tussen komt (NB: dit hoeft niet de partner van de tandarts te zijn). Ze werkt ook graag voor een man met status en is hem ongelooflijk trouw. Hera kan jaloers zijn als ze het gevoel krijgt dat iemand anders in de praktijk net zo’n goede band met de tandarts wil opbouwen als zij. Ze wil graag de hiërarchie die heerst in de praktijk in stand houden en zal nooit de tandarts bij zijn voornaam noemen. Daarentegen is Hera een echt visitekaartje voor de praktijk. Ze ziet er niet alleen erg verzorgd uit, maar kent ook alle etiquette en is erg beleefd naar patiënten toe.

Kernwoorden voor Hera zijn: trouw, traditioneel, waakzaam, trots, respect en perfectionistisch.

Demeter
De moeder godin

Demeter zorgt voor alles en iedereen. Niet alleen de patiënten maar ook de collega’s worden verzorgd en kunnen altijd bij Demeter terecht. Ze is de rots in de branding. Demeter is graag nodig. Ze leeft naar: ‘Wie goed doet, goed ontmoet’. Carrière maken in een mantelpakje is niet aan Demeter besteed. Ze werkt liever parttime en is dan vooral een doener en minder een denker. Ze moet wel oppassen dat ze zichzelf niet vergeet want ze zegt niet makkelijk nee en dat kan een valkuil zijn bij lastige patiënten.

Kernwoorden voor Demeter zijn: gul, zorgzaam, toegewijd, nuchter, praktisch en betrouwbaar.

Persephone
De dochter van Demeter

Ze kan geen nee zeggen en is altijd erg twijfelachtig. Ze is dan ook in de functie gerold zonder dat ze het ooit echt ambieerde om balie assistent te worden of te werken in een tandartsenpraktijk. Ze is niet erg bedachtzaam over hoe ze met zaken omgaat en kan gerust domme vragen stellen vanwege haar nieuwsgierigheid. Ze zorgt daardoor ook voor een goede sfeer en kan goed met collega’s en patiënten opschieten.

Kernwoorden zijn: nieuwsgierig, speels, flexibel, fantasierijk en ontwapenend.

Categorie 3: wat-wil-ik-met-de-ander type

Aphrodite
De godin van de liefde staat altijd graag in de spotlights

Maar ze kan ook anderen in de spotlight zetten. Ze is vol levenslust en onweerstaanbaar naar anderen waardoor ze anderen kan inspireren. Aphrodite is dus vrolijk en spontaan. Er komt echt iemand binnen als Aphrodite de praktijk binnenloopt. Ze geeft graag mensen aandacht en kijkt ze diep in de ogen. Fysiek contact schuwt ze dan ook niet. Ze is dan ook niet graag alleen. Ze is impulsief en kan van alles een feestje maken.

Kernwoorden zijn: creatief, sensueel, impulsief, betoverend, gepassioneerd.

In uw kracht
Herkent u zich in één van de godinnen? U heeft ze allemaal in u en kan ze als u zich er bewust van bent, verschillend inzetten in de praktijk om uw rol als balie assistent nog meer te optimaliseren. Hierdoor kunt u in uw kracht staan en uw talenten nog beter benutten.

Sprekers

   

Petra van Hartskamp en Sanneke Bos
Docenten bij Godin & Training

Verslag door Anna Berends van Loenen (Qanz), www.balie-assistent.nl Anna begeleidt tandartspraktijken met management en organisatie vraagstukken. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie, balie en praktijkmanagement.

Heeft u het Event voor de Balie Assistent gemist? Op 18 september 2015 bent u weer welkom. 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Samenwerken, Thema A-Z

Tandenpoetsen volgens de wetenschap

Elke mondzorgprofessional geeft regelmatig of zelfs dagelijks poetsinstructies. Maar wat zeggen wetenschappers over effectief en veilig tandenpoetsen? Martijn Rosema van ACTA analyseerde de onderzoeken hierover.

Verslag van de lezing van Martijn Rosema tijdens een Quality Practice cursus.

Geschiedenis tandenborstel

Inleidend vertelde Rosema over de geschiedenis van de tandenborstel. Meer dan vijfduizend jaar geleden werd voor het eerst de Miswak gebruikt. Dit is een stokje waarop gekauwd wordt waardoor er een soort borstel aan het uiteinde ontstaat. In Afrika wordt de Miswak nog steeds gebruikt.

Daarna volgde de ivoren borstel met zwijnharen en deze werd – in de tijd van Napoleon – opgevolgd door een zeer chique variant. Men pronkte met deze borstel: tandenpoetsen was hot! De borstel werd steeds beter van vorm en ook werden de haren er netter ingezet. In 1938 ontwikkelde Dupont de nylonharen. De prijs van de tandenborstel werd hierdoor lager waardoor deze voor steeds meer mensen bereikbaar werd.

Plaque verwijdering

Rosema gaf aan dat er bij onderzoeken naar plaqueverwijdering twee manieren van scoren worden aangehouden: een indeling van de tand in vlakjes via de Navy index en de Q&H index.

Bij de Navy index is de tand in 9 vlakjes verdeeld waar aan- en afwezigheid van plaque wordt gescoord. Bij Q&H index is de tand in 3 vlakken (mesiaal, vestibulair/linguaal, distaal) verdeeld waarbij naar coronaal toe de bedekkingsgraad een waarde van 0-5 krijgt.

Handmatig poetsen
Uit het systematic review van Slot et al. (2012) blijkt dat er volgens de Q&H index 30% plaque verwijderd wordt en volgens de Navy index 53%. Gemiddeld dus 42%. “Dat valt dus tegen, het is niet veel plaqueverwijdering”, vond Rosema.

Elektrisch poetsen
Bij een vergelijkbaar onderzoek bij gebruik van een elektrische tandenborstel werd er 48% plaque verwijderd. Ook hierbij was er een verschil tussen de Q&H- en Navy index: 35% en respectievelijk 69%. Ook niet bijster veel.

Duidelijk werd dat een oplaadbare elektrische borstel meer plaque verwijderd dan een batterijborstel. De oscillerend-roterende variant elektrische borstel is een duidelijke winnaar volgens Rosema.

Belang van instructie

Maar nog veel belangrijker is dat de meeste bovenstaande onderzoeken werden gedaan zonder instructie. Werd er wel een instructie gegeven dan werd er meer plak verwijderd. Rosema raadt daarom aan een visueel ondersteunde instructie te geven in de praktijk. Echter, in onderzoeken wordt soms bewust gekozen om geen instructie te geven.

Veilig

Daarna werd de presentatie wat luguber. Er werden foto’s getoond van ingeslikte borstels en zelfs van een borstelkopje dat in een oogkas was beland. Is tandenpoetsen wel veilig? In een jaar tijd behandelden Amerikaanse ziekenhuizen vierhonderd gevallen van schade van de oropharynx. “Dat lijkt veel maar relatief gezien is dat niet zo gek veel”, gaf Rosema tot onze opluchting aan. Wat meer voorkomt is schade aan het tandvlees: poetstrauma. Er wordt hierbij geen verschil gevonden tussen de elektrische borstel en de handtandenborstel. Wel tussen harde en zachte haren en ook tussen wel en niet afgeronde haren. Bovendien kan er een bacteriëmie ontstaan bij het poetsen. “Dat verklaart ook waarom patiënten wel eens koorts hebben na een behandeling”, voegde moderator Monique Danser aan het einde van de presentatie toe.

Martijn Rosema heeft de opleiding tot mondhygiënist gevolgd in Amsterdam en in 1999 afgerond. Sindsdien is hij werkzaam als mondhygiënist op de vakgroep parodontologie van het ACTA, en tot 2002 ook in een algemene praktijk. In 2002 heeft hij de stap gemaakt naar het klinisch wetenschappelijk onderzoek, ook bij de vakgroep parodontologie. Voor diverse opdrachtgevers heeft Martijn onderzoek gedaan naar o.a. tandenborstels, mondspoelmiddelen en tandpasta’s. Inmiddels heeft hij diverse nationale en internationale publicaties achter zijn naam en geeft hij presentaties in binnen- en buitenland. Tevens is hij als lid van de accreditatiecommissie verbonden aan het KwaliteitsRegister Mondhygiënisten (KRM).

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna voor dental INFO van de cursus Paro update van Quality Practice.

 

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z
Een derde van de kinderen in Engeland schaamt zich voor hun lach

Een derde van de kinderen in Engeland schaamt zich voor hun lach

Volgens onderzoek van de Health and Social Care Information Centre (HSCIC) in Engeland blijkt dat een derde van de kinderen zich schaamt voor hun lach door verslechterde mondgezondheid.

Survey

HSCIC verzamelt informatie over de tandheelkundige gezondheid van kinderen in Engeland, Wales en Noord-Ierland. Volgens de gegevens van The Children’s Dental Health Survey die in 2013 is uitgevoerd, schaamt 35% va de 12-jarigen en 28% van de 15-jarigen zich voor hun lach door verslechterde mondgezondheid.

Tandbederf

Tandbederf werd gevonden bij 34% van de 12-jarigen en bij 46% van de 15-jarigen. Tevens blijkt een derde (31%) van de 5-jarigen en 46% van de 8-jarigen slechte melktanden te hebben. In vergelijking tot gegevens van hetzelfde onderzoek uitgevoerd in 2003 zijn deze percentages, tegen de verwachtingen in, niet sterk gedaald.

Verdere gegevens

Tevens blijkt uit het onderzoek dat:

  • Het aantal kinderen met tandbederf varieerde tussen Engeland, Wales en Noord-Ierland.
  • 41% van de 5-jarigen uit kansarme gezinnen tandbederf heeft in vergelijking tot 29% van 5-jarigen uit minder kansarme gezinnen.
  • 59% van de 15-jarigen uit kansarme gezinnen tandbederf heeft in vergelijking tot 43% van 15-jarigen uit minder kansarme gezinnen.
  • 38% van het totaal aantal kinderen een goede algemene mondgezondheid heeft.
  • Volgens de gegevens van de ouders 9 op de 10 kinderen regelmatig naar de tandarts gaan voor een check-up.
  • Onder de 12-jarigen, 69% van de jongens en 85% van de meisjes minstens twee keer per dag tandenpoetst.
  • Onder de 15-jarigen, 73% van de jongens en 89% van de meisjes minstens twee keer per dag tandenpoetst.
  • Onder de 12-jarigen, 16% vier of meer keer per dag suikerhoudende dranken drinkt.
  • Onder de 15-jarigen, 14% vier of meer keer per dag suikerhoudende dranken drinkt.

Samenwerken

Volgens HSCIC is er hoogstwaarschijnlijk een correlatie tussen suikerinname en het hoge aantal kinderen met tandbederf. Daarom willen zij een landelijk preventieprogramma invoeren en alle beleidsmakers oproepen om kindertandheelkunde bovenaan hun agenda te zetten om er voor te zorgen dat kinderen en hun ouders altijd toegang hebben tot een tandarts.

Bron: Dentistry.co.uk 

 

 

Lees meer over: Kennis, Kindertandheelkunde, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z

Werken whiteningtandpasta’s?

Bijna elk tandpastamerk heeft een whiteningvariant. De meeste tandpasta’s zouden een intense of natuurlijk wit gebit geven. Maar werkt zo’n pasta ook?

Antwoord
Cor van Loveren, hoogleraar preventieve tandheelkunde aan ACTA, heeft het antwoord: “De kleur van koffie, thee en rode wijn gaan vastzitten aan speekseleiwitten die tandplak vormen. De verkleurde laag kun je wegpoetsen, maar de kleur van het onderliggende tandbeen wordt er niet door beïnvloed. Door het schoner poetsen, kunnen de tanden witter lijken”. Er zijn verschillende middelen die in tandpasta’s verwerkt kunnen worden.

Schuurmiddel
In whiteningtandpasta’s zit een soort schuurmiddel, die een specifieke reinigende werking heeft. “Dit schuurmiddel bevat enzymen die het eiwitlaagje afbreekt, waardoor het gemakkelijker weggepoetst kan worden” legt Van Loveren uit.

Covarineblauw
Daarnaast is er ook een optische methode met de kleurstof covarineblauw. “Covarineblauw voegt blauwtinten toe aan de bruin- en geeltinten van het gebit waardoor tanden witter lijken”.

Antitandsteenpasta
Van Loveren legt ook uit hoe antitandsteenpasta kan bijdragen aan wittere tanden: “Fosfaten vormen het hoofdbestanddeel van sommige antitandsteenpasta’s die een chemische verbinding aangaan met de tandsteen waardoor kleurstoffen minder goed aan de tanden kunnen hechten”.

“Bleektandpasta’s” bestaan niet
“Bleken van tanden werkt alleen met waterstofperoxide en dat zit niet in de tandpasta’s die beschikbaar zijn op de Nederlandse markt” zegt de hoogleraar.

Conclusie
Van Loveren concludeert: “Alle fabrikanten kiezen een eigen middel. Het een werkt niet beter dan het andere, wittere tanden zijn uiteindelijk vooral een kwestie van goed poetsen en voornamelijk afhankelijk van de natuurlijk kleur van je tanden”.

Bron: Volkskrant

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z

Engelse tandarts filmde toiletbezoeken van patiënten

Een Engelse tandarts filmde met een verborgen iPhone zijn vrouwelijke patiënten op de wc. De tandarts is door de rechtbank veroordeeld en inmiddels geschrapt uit het register van de Britse General Dental Council (GDC).

Filmpjes

De tandarts is schuldig bevonden aan het filmen van acht vrouwelijke patiënten op de wc. De politie deed een inval in het huis van de tandarts nadat een patiënt de verborgen camera onder de wasbak had ontdekt. Op zijn computer vonden ze meerdere filmpjes van toiletbezoeken van zijn patiënten.

Veroordeeld

De tandarts is geschrapt uit het register van de Britse General Dental Council (GDC).

Bron: Mirror.co.uk

 

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Start offensief tegen overgewicht en tandbederf

Er moet een tegenaanval op overgewicht en tandbederf bij jongeren komen. Dat vindt de British Society of Paediatric Dentistry (BSPD). Volgens onderzoek hebben jongeren met overgewicht namelijk meer kans op tandbederf van hun volwassen gebit.

Veel suiker en weinig voedingsstoffen
Zowel tandbederf als overgewicht kan grotendeels worden toegeschreven aan de consumptie van producten die veel suiker en verder weinig voedingsstoffen bevatten. Slechte voeding vormt volgens de woordvoerster van BSPD een serieus gezondheidsrisico voor jongeren. BSPD is daarom een voorstander van duidelijkere etiketten en het bevorderen van kennis ten aanzien van ongezonde voeding.

Overgewicht en gezondheidssector
Overgewicht is een relevant onderwerp voor iedereen die werkzaam is in de gezondheidssector. Wanneer een kind overgewicht heeft, brengen behandelingen grotere risico’s met zich mee. Hierdoor moeten er extra maatregelen worden genomen en is een langer verblijf in het ziekenhuis vaak noodzakelijk.

Bron: Dentistry.co.uk 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

9 overeenkomsten tussen tandartsangst en vliegangst

Patiënten die aan tandartsangst lijden, blijken ook nogal eens bang te zijn voor totaal verschillende situaties. Ze kennen bijvoorbeeld ook vliegangst, hoogtevrees en engtevrees. 9 overeenkomstige oorzaken en gevolgen tussen tandartsangst en vliegangst uit het boek Nooit meer angst bij de tandarts.

Fobieën

De top vijf van fobieën
Uit onderzoek blijkt de volgorde van de vijf meest voorkomende fobieën er als volgt uit te zien:

  1. Tandartsfobie
  2. Hoogtefobie
  3. Spinnenfobie
  4. Vliegfobie
  5. Claustrofobie

Samengestelde fobieën

Op de eerste plaats beschouw ik tandartsangst en vliegangst niet als specifieke maar als samengestelde ofwel complexe angsten evenals de hierbij behorende fobieën niet als enkelvoudige maar als samengestelde (complexe) fobieën dienen te worden opgevat. Zo blijken patiënten die aan tandartsangst lijden ook nogal eens bang te zijn voor totaal verschillende (andere) fobogene situaties. Ze kennen bijvoorbeeld ook hoogtevrees, engtevrees en vliegangst . Vliegangst, engtevrees en hoogtevrees gaan vaak samen. Bij tandartsangst is bekend dat de meeste patiënten vooral bang zijn voor de boor en de injectienaald.

Verschijnselen tandartsangst

Een klein aantal tandartspatiënten (3%) lijdt aan bloed-, injectie-, verwondingsfobie. Dit treedt marginaal op bij het zien van bloed of een verwonding. Ook bestaat er een gering aantal patiënten dat bij een injectie ertoe neigt om flauw te vallen. Anderen voelen zich bij het zien van een tandartsjas al gespannen of angstig. Weer anderen raken vervreemd van zichzelf na een injectie of hebben door de nasmaak van de injectievloeistof gedachten over flauwtes. Hyperventileren is ook hinderlijk, want verkeerd ademen gaat gepaard met allerlei hyperventilatiesymptomen, waarvan er circa veertig bestaan.

Angst voor pijn

Tandartsangst heeft oorspronkelijk te maken met angst voor pijn, hoewel dit in de moderne tandheelkunde als een misvatting wordt beschouwd. Immers, de verdovende werking van de injectie is vermoedelijk de werkzame ongeconditioneerde prikkel, die onbewust werkt in de richting van verwachtingsangst. Mogelijk zijn hierbij allerlei automatische gedachten in het spel. Het doel van een injectie is, ongeacht de emotionele gevolgen ervan, pijnloos te behandelen.

Overeenkomsten tandartsangst en vliegangst

Los ervan dat een vliegsituatie anders is dan een tandheelkundige ingreep, treden bij vliegangst allerlei overeenkomstige angsten op. Angstige vliegtuigpassagiers zijn voor 51,8% beducht om neer te storten. Eigenlijk is dit de enige angst die kenmerkend is voor een enkelvoudige fobie. Echter, vliegangst is evenals tandartsangst niet eenduidig bepaald. De hierna te noemen angsten rond vliegen laten zien dat er absoluut geen sprake is van een enkelvoudige angst of fobie. Tandartsangst en vliegangst zijn samengestelde angsten, die meer aspecten kennen dan de naamgeving doet vermoeden.

Fobieën ingedeeld in clusters

9 overeenkomstige oorzaken en gevolgen

Tandartsangst en vliegangst vertonen overeenkomstige kenmerken die door overeenkomstige factoren worden veroorzaakt. We noemen in volgorde:

  1. Gebrek aan concrete informatie over wat tijdens tandartsbehandelingen en vliegreizen gebeurt (Rachman,1991).
  2. Zowel perfectionistische tandartspatiënten als vliegtuigpassagiers hebben de neiging alles onder controle te willen houden, zodat overgave aan de betreffende situatie wordt belemmerd.
  3. Beperkende opvoedingsstijlen gaan gepaard met angsten en fobieën.
  4. Negatieve berichtgeving via de media over huiveringwekkende tandartservaringen en vliegreizen suggereert veelal een slechte afloop.
  5. De condities waaronder tandartsangst en vliegangst ontstaan, tonen ook overeenkomsten. Zo anticipeert een patiënt bij een tandartsbehandeling op pijn. Bij een vliegreis verwacht de angstige passagier dat hij vroeg of laat zal neerstorten.
  6. Bij zowel tandartsangst als vliegangst is er sprake van wachttijden en is het mogelijk om de afspraken en reserveringen bij angst en vermijding te annuleren.
  7. Door onbekendheid met beide soorten ‘wachtsituaties’ ontstaat juist door gebrek aan kennis van de tandheelkunde en de luchtvaart verwachtingsangst en vermijding.
  8. Bij zowel tandartsbehandelingen als zaken rond vliegreizen zit men op een stoel. Men voelt zich overgeleverd aan de deskundigheid van de tandarts of de piloot. De wachtsituatie roept onherroepelijk anticipatieangsten op die zijn te onderscheiden in angst voor pijn en angst voor neerstorten. Dit zijn de fundamentele angsten die geheel los staan van de al bestaande aardse angsten die in essentie niet kenmerkend voor tandartsangst en vliegangst zijn.
  9. Uit de statistische cijfers blijkt dat zowel bij tandartsangst als bij vliegangst circa 1 op de 3 mensen er last van heeft en dat 5-10% van de tandartspatiënten en passagiers de betreffende situatie vermijdt.

Gevolgen 

Vermijding van tandartsbehandeling is meestal de oorzaak van een slecht gebit. Vermijding van vliegreizen kan leiden tot een ernstige handicap in het werk. Ik denk hierbij aan professionele sporters en personen met hoge functies die vaak door de aard van hun werkzaamheden moeten vliegen.

Emotie

Voor veel mensen is een wachtkamer op zich al een beproeving. Het wachten leidt bewust of onbewust tot allerlei gedachten. Sommige patiënten ondervinden in de wachtkamer veel hinder van onredelijke gedachten die gepaard gaan met innerlijke onrust.

Angst is nu eenmaal een onprettige emotie die met nare gevoelens, gedragingen en onaangename lichamelijke sensaties gepaard gaat. Hierbij denken we aan een onregelmatige hartslag, een stokkende adem of drukgevoelens in het borstgebied. Als angsten te hoog oplopen, kan iemand soms in paniek raken, waardoor de neiging ontstaat om bepaalde situaties in de toekomst uit de weg te gaan. Er is dan sprake van een fobie.

Dit artikel komt uit het boek Nooit meer angst bij de tandarts van C.W. Anneese.

Lees meer over: Folders, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z

Implantologie: Welk opbouwmateriaal voor welke toepassing?

Orale implantologie is niet meer is weg te denken als mogelijke behandeloptie voor uw patiënt. Als tandarts algemeen practicus treedt u op als regisseur. Hoe houdt u controle? Wat delegeert u? Wat doet u zelf? Congresverslag over opbouwmaterialen bij implantologie.

Verslag van de lezingen van de heer Oosterwijk tijdens het congres Implantologie van Bureau Kalker. Het lezingenprogramma omvatte alles wat u moet weten over implantologie. Zo kunt u uw patiënt begeleiden bij de verwijzing en ervoor zorgen dat u de regie over de behandeling behoudt.

Het streven is dat het materiaal van de kroon of brug de biomechanische en structurele eigenschappen van een gezonde, natuurlijke tand kan imiteren. Er is echter nog geen materiaal dat alle unieke eigenschappen heeft van een natuurlijke tand. Het aanbod van materialen lijkt eindeloos. Tandtechnicus Patrick Oosterwijk gaf uitleg over de materialen die naar zijn inzicht op dit moment het meest gebruikt worden en geschikt zijn voor suprastructuren op implantaten. Hierbij werd gekeken naar het indicatiegebied en de verwerking van de verschillende materialen bij het prepareren en cementeren.

Materialen

Oosterwijk besprak de volgende materialen in zijn lezing:

  • Nanokeramiek
  • Veldspaat keramiek
  • Lithiumdisilicaat
  • Zirconia

Alle materialen zijn zowel monolithisch, voor een kostenefficiënte productiemethode, als individueel gelaagd, voor een betere esthetiek. Zo kunt u een geschikt product kiezen dat afgestemd is op het beschikbare budget, zonder een concessie te doen aan de sterkte of de pasvorm.

Materiaalkeuze

Titanium implantaatopbouwen kunnen grijs doorschemeren waardoor de mucosa er onnatuurlijk uitziet. Het witte zirconia heeft dit niet waardoor dat een esthetische voordeel biedt. Uit onderzoek van prof. dr. Cune blijkt dat een buccale mucosa dikker dan 2 mm geen zichtbaar verschil toont tussen zirconia en titanium. Toch wordt in het front eigenlijk altijd gekozen voor zirconia met opgebakken porselein vanwege de esthetiek. In de zijdelingsdelen wordt veelal gekozen voor een titanium abutment met een metaalkeramiek.

Nanokeramiek is een vrij nieuw materiaal dat steeds meer een opmars maakt in de tandheelkunde. Deze monolische kronen worden met behulp van CAD/CAM gemaakt. Voor 80% bestaan ze uit keramische deeltjes en voor 20% uit kunsthars.. Het is schokabsorberend wat de functionele prestaties van het materiaal ten goede komt. Ook is het materiaal eenvoudig te bewerken.

Patrick Oosterwijk
Is tandtechnicus sinds 1985. Na het behalen van zijn IVT-diploma heeft de ontwikkeling van de tandtechniek altijd een prominente plaats ingenomen in zijn loopbaan. Als ondernemer heeft hij aan de basis gestaan van T.T.L. Oosterwijk in Utrecht en in Amersfoort en aan het ACTA. Vanuit de firma Oral Scan houdt hij zich bezig met mondscanners. Vanaf 2012 is hij verantwoordelijk voor de lokale productie van Elysee Dental en geeft hij diverse lezingen over de digitalisering in de tandtechniek.

Verslag door Joanne de Roos voor dental INFO van de lezing van de heer P. Oosterwijk tijdens het congres Implantologie van Bureau Kalker.

Bekijk de rubriek Implantologie

 

 

Lees meer over: Congresverslagen, Implantologie, Kennis, Thema A-Z
Patiënten Radboudumc tevreden over 3D-kunstgebit

Patiënten Radboudumc tevreden over 3D-kunstgebit

Sinds een half jaar kunnen patiënten zonder tanden of met versleten kaken een 3D-kunstgebit laten aanmeten in het Radboudumc. Dankzij de 3D-voorbereiding past het gebit goed in de mond.

Beginstadium
Omroep Gelderland interviewde hoogleraar orale implantologie Gert Meijer. Het beginstadium van de operatie voor het 3D-gebit is hetzelfde als vroeger, vertelt Meijer: Om de versleten bovenkaak op te bouwen, oogsten we eerst bot uit de bekkenkam van de patiënt dat we daarna in stukjes vastzetten op de bovenkaak zodat er na zes maanden voldoende botvolume is. Tijdens de tweede operatie, plaatsen we zes implantaten schroeven in de opgebouwde bovenkaak waarop we tegelijkertijd de 3D-geprinte prothese klikken.’

Nieuw
Bij deze werkwijze is nieuw dat ingenieurs van de afdeling Mond-Kaak-Aangezichtschirurgie in het 3D-lab tot op de tiende millimeter een implantaatplanning maken waardoor de implantaten al virtueel kunnen worden geplaatst, meldt Radboudumc.  ‘Omdat we nu zeker weten dat de implantaten ook werkelijk komen te staan zoals op de computer gepland, kan de gebitsprothese al van te voren geprint worden en aansluitend aan de implantaatplaatsing in dezelfde sessie geplaatst worden. Door de 3D-methode is een patiënt zes maanden eerder klaar dan voorheen en de kwaliteit van de implantaatplaatsing is aanzienlijk verbeterd’, zegt de hoogleraar.

Foto: Omroep Gelderland

Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Tandprothese | techniek, Thema A-Z

Voortaan vergoeding stageplek tandartsassistent

Tandartspraktijken die mbo-studenten Tandartsassistent opleiden kunnen daarvoor vanaf volgend schooljaar een tegemoetkoming krijgen uit het Stagefonds Zorg. Het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) heeft dit toegezegd op verzoek van de KNMT.

Met de extra financiële ondersteuning wordt het aantrekkelijker om een opleidingsplaats aan tandartsassistenten te bieden. Dat is goed nieuws voor de groeiende groep studenten die zich hiertoe laat opleiden.

Steeds meer studenten Tandartsassistent

Het aantal mbo’ers dat voor de opleiding tot tandartsassistent kiest, stijgt al jaren fors. In het schooljaar 2008/2009 waren er aan de regionale opleidingscentra (ROC’s) 1420 studenten ingeschreven, in 2012-1013 al 2250. In een aantal regio’s in Nederland is de kans een stageplek bij een tandarts te vinden momenteel matig. Opname van de opleiding in het Stagefonds Zorg geeft naar verwachting een positieve impuls aan het aantal stageplaatsen.

Hoge kwaliteit

De KNMT is blij met de stap van VWS, vertelt voorzitter Aad van der Helm: “De stijging van het aantal studenten dat de mbo-opleiding Tandartsassistent volgt, zorgt voor druk op de tandartspraktijken om stageplaatsen te bieden. De tegemoetkoming die het fonds biedt, helpt praktijken om stageplekken te bieden en om stagiaires de juiste begeleiding te kunnen geven. Uiteindelijk leidt dat tot gekwalificeerd personeel in de tandartspraktijk en daarmee betrouwbare mondzorg van hoge kwaliteit voor de patiënt.” In Nederland werken naar schatting zo’n 17.000 tandartsassistenten.

 

 

Lees meer over: Actueel, Financieel, Ondernemen, Thema A-Z

Tandartsen betalen reclamebelasting in gemeente Oldambt

De gemeenteraad in Oldambt heeft besloten dat medici moeten meebetalen aan de recla-mebelasting.

Compensatie
De reclamebelasting is ingevoerd als compensatie voor het afschaffen van het betaald par-keren, meldt RTV Noord. Ondernemers en de gemeente hadden al afgesproken dat reclame-belasting wordt geïnd bij de afschaffing van betaald parkeren. Van het belastinggeld worden onder meer grote evenementen in het centrum van Winschoten betaald.

Oneens
Verschillende partijen vinden het niet terecht dat medici mee moeten betalen. Volgens sommigen gaat het niet om een reclamebord, maar een aanduidingsbord op het pand om herkenbaar te zijn als medicus. ‘Het zijn wel ondernemers, maar met een totaal ander busi-nessmodel’, zegt Wunker, VVD. De tandartspraktijk van de heer Jalink in Winschoten heeft het bordje verwijderd. Jalink weigert reclamebelasting te betalen. ‘Vaste klanten weten wel dat ik hier zit, maar als iemand naar mij wordt doorverwezen, moet hij nu wel heel goed zoeken. Bovendien moet een tandarts het niet hebben van een reclamebord, maar van mond-tot-mondreclame’.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
onterecht, rood, kruis

ANT over NZa-persbericht: tandartsen worden onterecht beschuldigd

De waarschuwing van de Nederlandse Zorgautoriteit (Nza) aan consumenten om hun tandartsrekening te controleren is slecht gevallen bij de ANT. De NZa stuurde een persbericht uit naar aanleiding van een onderzoek bij een mondzorgpraktijk. De ANT vindt dat de beroepsgroep “onterecht beschuldigd” wordt en schreef een brief aan de NZa.

Maat der dingen

“Wij willen om te beginnen benadrukken dat de ANT een zero-tolerance beleid heeft als het gaat om frauduleus gedrag of onethisch handelen. Maar wij gaan van het gezonde juridische principe uit dat een verdachte onschuldig is totdat het tegendeel bewezen is. En een beroepsgroep als geheel kan nooit verdachte zijn getuige het feit dat de NZa als toezichthouder alleen individuele gevallen kan aanpakken.

(…) Het persbericht verwijst naar een drietal onderzoeken c.q. zorgverleners. Tegelijkertijd wordt het grote publiek gewaarschuwd voor de gehele beroepsgroep. Waar is dan de maat der dingen? Tandartsen voelen zich onterecht beschuldigd en worden overspoeld door ongeruste berichten van patiënten”, schrijft de ANT in haar brief aan de NZa.

Tandarts als verzamelnaam

Het onderzoek waar het NZa-persbericht naar verwijst betreft een tandprothetische praktijk. In het NZa-persbericht “Wees alert als uw tandarts een toeslag vraagt”, wordt de “tandarts” in de titel genoemd. “De gekozen titel is onbillijk en onredelijk en onnodig schadelijk voor het imago van een deel van de beroepsgroep. Wij vinden dit ongepast en de NZa onwaardig”, stelt de ANT.

Betalingswijze

“Meer concreet voor wat de inhoud van het bericht betreft, merken wij op dat het partijen vrij staat de eigen betalingswijze te kiezen. (…)  Essentie is dat er altijd een correct gespecificeerde factuur wordt overhandigd. Nu reeds hebben wij tandartsen aan de lijn gehad met verontruste patiënten die in de waan zijn gebracht als zouden ze een overtreding hebben begaan of dat hun recht op vergoeding is komen te vervallen omdat ze contant hebben betaald.”

Toeslagen

Het persbericht suggereert volgens de ANT dat toeslagen altijd verboden zijn. “Het tegendeel is het geval. Ook hier heeft de NZa een taak om evenwichtig en duidelijk voor te lichten. De tariefbeschikking TB/CU -7103-03-01-07-15 staat vol met toeslagen en bijbehorende codes. De suggestie wordt nu in het persbericht gewekt dat deze toeslagen altijd frauduleus zijn. Dit impliceert dat een correct gespecificeerde factuur direct als frauduleus kan worden uitgelegd door de patiënt. Dit schaadt wederom en ten onrechte het imago van de beroepsgroep.”

 

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Presentator toont link aan tussen mondhygiëne en immuunsysteem

In het kader van onderzoek naar de invloed van mondgezondheid op de rest van het lichaam, heeft een presentator van de BBC-show ‘Your teeth’ twee weken zijn tanden niet gepoetst. Het resultaat: ontstoken tandvlees en verminderde werking van het immuunsysteem.

Onderzoek

De presentator, tevens een arts in infectieziekten, droeg twee weken lang een zogenaamde tandvlees-beschermer over een deel van zijn gebit. Zo kon hij alleen een deel van zijn gebit reinigen. Na twee weken konden onderzoekers de tanden met elkaar vergelijken. Bij de tanden die niet waren gereinigd, was er sprake van ontstoken tandvlees. Zorgwekkender waren echter de resultaten van het bloedonderzoek, waaruit bleek dat de witte bloedcellen minder effectief waren in het opruimen van de ziekteverwekkers. De mondinfectie had dus invloed op het hele lichaam.

Gevolg

Door de verminderde werking van het immuunsysteem kan er ernstige schade ontstaan aan de organen. Als het ontstoken tandvlees niet wordt behandeld, blijft deze toestand permanent waardoor er een enorm risico ontstaat voor de algehele gezondheid. De presentator had geluk, zijn infectie kon nog worden behandeld.

Bron: zwp-online.info

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Tandartsbezoek in België duurder bij verwaarlozing gebit

Tandartsbezoek in België duurder bij verwaarlozing gebit

‘Mondzorgtraject’ van kracht vanaf 1 januari 2016

Vanaf 1 januari 2016 betalen consumenten in België bij de tandarts een hoger remgeld, als zij niet minstens eenmaal per jaar hun gebit laat controleren. De tandartsen willen de bevolking motiveren tijdig hun gebit te laten controleren om in een later stadium gezondheidsproblemen en hogere kosten te vermijden. Aangezien 2015 al ‘meetelt’ in het nieuwe systeem, roepen tandartsen op om de jaarlijkse controle niet tot het eind van dit jaar uit te stellen. De Vlaamse Beroepsvereniging van Tandartsen VBT erkent dat sensibilisering absoluut noodzakelijk is, maar stelt vragen bij deze manier van ‘bestraffen’.

Remgeld

Het remgeld bij de tandarts wordt op 1 januari 2016 met gemiddeld 15% verhoogd voor wie niet jaarlijks zijn gebit preventief laat controleren. Het remgeld is het persoonlijk aandeel, het verschil tussen wat de patiënt betaalt bij de tandarts en wat je van het ziekenfonds terugkrijgt. Het verhoogde tarief geldt enkel voor ‘technische prestaties’ zoals bijvoorbeeld het vullen of wegnemen van een tand. Het geldt dus niet bij preventieve verzorging, algemene raadplegingen of orthodontische verstrekkingen. Vanaf 1 december 2016 geldt de regel ook voor mensen die van de verhoogde tegemoetkoming genieten.

Bewustmaken belang preventief tandartsbezoek

“Om je gebit gezond te houden, is het essentieel om minstens één keer per jaar bij de tandarts langs te gaan”, vertelt Yann Van Hoecke, voorzitter van de Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen (VBT). De kosten voor patiënt, de zorgverzekering en dus ook de samenleving worden immers hoger naarmate tandartsbezoek wordt uitgesteld, aldus Van Hoecke. “Wij dringen al jaren aan op een systeem om mensen bewust te maken van het belang van het preventief tandartsbezoek”.

Gemiste kans

De VBT is één van de twee tandartsenverenigingen in Vlaanderen die één of meerdere stemmen hebben in de beslissingsorganen van de overheid en het RIZIV. Voorzitter Yann Van Hoecke: “Van de kant van de VBT waren wij eerder voorstander van een beloningssysteem, door het remgeld net te verminderen voor wie het mondzorgtraject volgt, en progressief op te trekken in functie van het aantal gemiste controlejaren. Dat er toch meteen voor de maximale bestraffing werd gekozen, is volgens ons een gemiste kans om verantwoordelijk gedrag te belonen.”

Voorbeelden

Enkele voorbeelden van prestaties waarbij het remgeld wordt verhoogd wanneer het mondzorgtraject niet wordt gevolgd:
3 vlaks-vulling: remgeld van 8,50 euro wordt 17 euro
Hoekopbouw: remgeld van 14,50 euro wordt 29 euro
Wortelkanaalvulling 3 kanalen: remgeld van 16,50 euro wordt 33 euro
Cofferdam: remgeld van 3 euro wordt 4,50 euro

 

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
TADs en patiënt perceptie

Inleiding over TAD’s en patiënt perceptie

TAD’s bieden veel mogelijkheden in de orthodontie. Via implantaten, minischroeven of botankers wordt er een orthodontische botverankering bewerkstelligd en kunnen er krachten uitgeoefend worden. Wat is de indicatie van TAD’s, waar kunnen ze geplaatst worden en wat is de patiënt perceptie?

TAD’s, oftewel Tempory Anchorage Devices, bieden veel mogelijkheden in de orthodontie. Door middel van implantaten, minischroeven of botankers wordt er een orthodontische botverankering bewerkstelligd en kunnen er krachten uitgeoefend worden.

Osteogeïntegreerde TAD’s
Een implantaat kan functioneren als een osteogeïntegreerde TAD. Wanneer het implantaat binnen de tandboog wordt geplaatst, kan het implantaat eerst gebruikt worden voor tandverplaatsing en naderhand voor restauratieve doeleinden, bijvoorbeeld het vervaardigen van een kroon op het implantaat. Belangrijk is dat het implantaat op de juiste plaats in de tandboog geplaatst wordt. Ook kan er een mini-implantaat buiten de tandboog geplaatst worden, een voorbeeld is een midpalatinale schroef. Een mini-implantaat wordt nog maar weinig toegepast.
Het nadeel van osteogeïntegreerde TAD’s is dat ze lastig of niet te verwijderen zijn.

TAD’s met mechanische retentie
Minischroeven en botankers maken gebruik van mechanische retentie. Een minischroef kan direct belast worden in middels coils of elastieken en wordt dan een ‘direct verankeringssysteem’ genoemd. Een nadeel van indirecte belasting is dat er vaak verlies van de minischroef optreedt.
Minischroeven kunnen ook als indirect verankeringssysteem dienen, in dat geval worden elementen gefixeerd middels de minischroef en vindt de belasting via een ‘ sliding jig’ of hook op de boog plaats.
Botankers vormen ook een ‘indirect’ verankeringssysteem. Een botanker wordt onder het tandvlees, op het bot gefixeerd. Er is een incisie nodig om het botanker te kunnen plaatsen.

De krachtenverdeling van het indirecte verankeringssysteem is gunstiger omdat er sprake is van minder momentkracht op de schroeven dan bij het directe verankeringssysteem.

Indicatie TAD’s
TAD’s kunnen onder ander gebruikt worden bij:

  • Verticale problematiek, open beet in front of overeruptie.
  • Het distaliseren van de boventandboog of ondertandboog (mits distaal te plaatsen).
  • Het sluiten van diastemen.
  • Het intruderen van molaren en incisieven (voorkeur botankers).
  • Het bewerkstelligen van lokale tandbewegingen, zoals het opheffen van een kruisbeet en rotaties.
  • Een niet-lokale toepassing, oftewel een orthopedische tractie.

Waar moet een TAD geplaatst worden?
Voor het plaatsen van een TAD moet er rekening gehouden worden met de onderstaande punten:

  1. Er moet voldoende corticaal bot aanwezig zijn.
  2. Er moet rekening gehouden worden met de ligging van de wortel.
  3. De beste plaats voor een minischroef is 4-6 mm vanaf alveolaire wand.

Patiënt perceptie
Met behulp van vragenlijsten is er een onderzoek gedaan naar ervaring van de patiënt bij het plaatsen van een TAD. Voor dit onderzoek is de VAS-score gebruikt (Visual Analogue Scale). Uit de resultaten blijkt dat:

  • Hinder van activiteit vooral ervaren wordt tijdens de eerste drie dagen. Het grootste probleem is het kauwen van hard voedsel. Dit is op de eerste dag na het plaatsen het heftigst en neemt na 2-3 dagen af.
  • Een dubbel of bilateraal geplaatst anker in de mandibula de meeste last geeft.
  • In de meeste gevallen ibuprofen gebruikt wordt voor pijnstilling. Het gebruik van pijnstilling neemt snel af, na een week wordt het nog maar door een klein percentage gebruikt.
  • Patiënten waarbij een bilateraal zygoma anker geplaatst was het meest tevreden waren na 14 dagen.

Complicaties
De volgende complicaties kunnen voorkomen:

  • Abcesvorming
  • Sensibiliteitsstoornissen
  • Neusbloedingen
  • Beschadiging van de radices
  • Liptraumata
  • Het afbreken van een anker

Orthopedische tractie
Orthopedische tractie wordt vooral uitgevoerd bij een klasse III relatie. Bij deze behandelmethode treden er vaker complicaties op zoals het mobiel raken van ankers, het ontstoken raken van de mucosa en het verkrijgen van slechte toegankelijkheid voor elastieken. Ook treedt er meer verlies van ankers op wanneer er sprake is van oligodontie of een systemische aandoening.

Conclusie

  • Het slecht kunnen kauwen van hard voedsel is de grootste complicatie bij het plaatsen van een TAD.
  • Bilateraal geplaatste ankers in de mandibula worden het minst goed verdragen.
  • Adequate pijnstilling is belangrijk, na 3 dagen blijkt er voldoende verlichting van de pijn te zijn en zijn pijnstillers vaak overbodig.
  • Patiënten waarbij een bilateraal zygoma anker geplaatst is, zijn het meest tevreden.
  • Complicaties zijn van tijdelijke aard.

Lezing door: Drs. Krista Janssen, orthodontist, afdeling Orthodontie, UMCG.

Verslag door Marieke Filius, onderzoekster afdeling kaakchirurgie, UMCG, voor dental INFO van de klinische avond Orthodontie-CTM-MKA, georganiseerd door het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde UMCG in samenwerking met de afdeling MKA-chirurgie, de afdeling Orthodontie, de Postgraduate School of Medicine van het Wenckebach Instituut en de Stichting PAOT-NN.

Lees meer over: Congresverslagen, Implantologie, Kennis, Orthodontie, Thema A-Z