Wat is de overeenkomst tussen Rolling Stones zanger Mick Jagger en een prehistorisch moeraswezen dat 19 miljoen jaar geleden in Afrika leefde? Enorme lippen!
Het was Mick Jagger of Angelina Jolie Voor antropoloog dr. Ellen Miller, een van de leden van het team die het fossiel van het moeraswezen vonden, was het overduidelijk dat het fossiel naar Mick Jagger vernoemd moest worden. De naam Angelina Jolie werd ook geopperd, ook vanwege haar grote lippen, maar het moest toch echt Jagger worden.
Jaggermeryx naida Jaggermeryx naida is de naam die het moeraswezen uiteindelijk heeft gekregen, wat waternimf van Jagger betekent.
Delen van de kaak die door onderzoekers in Egypte werden gevonden geven aanwijzingen dat het dier ongeveer de grootte had van een hert. Daarbij zou het lijken op een kruising tussen een varken met lange poten en een slank nijlpaard. Het dier behoorde tot de familie anthracotheres, een groep van inmiddels uitgestorven gehoefde dieren.
Lippen als een schep De onderzoekers denken dat de levensstijl van Jaggers waternimf overeenkwam met die van een water ree, waarbij het al staande in het water langs de rivierbedding op zoek was naar planten om te eten. Voor het zoeken zou het zijn gevoelige snuit gebruikt kunnen hebben en zijn ondertanden en grote lippen om de planten op te scheppen.
Ook de tandenfee heeft last van de crisis. Amerikaanse kinderen kregen het afgelopen jaar 8% minder voor een verloren tand, meldt USA Today.
Amerikaanse ouders geven tegenwoordig $3,40 dollar voor een tand, ongeveer 2,60. Dat is minder dan de $3,70 dollar vorig jaar, oftewel 2,80. De gedaalde waarde van een verloren tand is een kleine indicatie voor het consumentenvertrouwen in de economie.
Creditcardmaatschappij Visa begon de giften van de tandenfee bij te houden in 2009, toen een medewerker zich afvroeg hoeveel hij zijn kind hoorde te geven voor een verloren tand.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/78520000-kind-wisselen.jpg450450https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2014-11-10 00:00:002014-11-10 00:00:00Tandenfee is minder gul
Lange tijd werd aangenomen dat amalgaanvullingen beter en duurzamer zouden zijn dan glasionomeervullingen. Onderzoek wijst echter uit dat er helemaal geen bewijs is voor deze aanname op inferioriteit van de glasionomeervullingen.
Het onderzoek werd gedaan door dr. Steffen Mickenautsch en Professor Veerasamy Yengopal, beiden van de Systematic Review initiative for Evidence-based Minimum Intervention in Dentistry (SYSTEM Initiative). Zij voerden een systematische analyse van klinisch vergelijkende onderzoeken uit en een meta-epidemologische studie.
10.000 tandreparaties
In de meta-analyse, uitgevoerd door SYSTEM Initiative, werden 38 klinisch vergelijkende onderzoeken opgenomen. Het aantal tandreparaties dat in dit onderzoek zijn opgenomen komt daarmee boven de 10.000 uit. Op basis van de gegevens in dit onderzoek kan niet worden geconcludeerd dat glasionomeer minder goed is dan amalgaam, zoals lange tijd wel werd aangenomen. Er werd namelijk geen significant verschil gevonden tussen deze twee restauratiemethodes tijdens de verschillende follow-up periodes na de restauraties.
Onjuiste statistische vergelijkingen Volgens dr. Mickenautsch zijn de uitspraken die eerder werden gedaan over de inferioriteit van glasionomeer ten opzichte van amalgaam gebaseerd op onjuiste statistische vergelijkingen. Hiervoor werden onderzoeken met verschillende voorwaarden en patiëntengroepen met elkaar vergeleken. Waar de voorwaarde voor een juiste statistische vergelijking is dat er sprake is van een directe vergelijking van de behandelingen door middel van klinisch vergelijkende onderzoeken.
Patiëntvriendelijk alternatief
Glasionomeer kan dienen als alternatief voor de amalgaamvullingen. Glasionomeer is daarbij meer patiëntvriendelijk omdat het bij deze vulling niet nodig is om op hoge snelheid te boren. Daarnaast is het bij het herstellen van een eerdere restauratie niet nodig om alle vulmateriaal uit de tandholte te verwijderen.
Bronnen:
University of Witwatersrand
Journal, PLOS One
South African Dental Journal
Journal of minimum intervention in dentistry
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/tanden-500.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-11-10 00:00:002020-11-05 12:23:33Glasionomeervullingen even goed als amalgaamvullingen
Het vervaardigen van een enkelvoudige composietrestauratie in het front vormt een routine procedure in de dagelijkse praktijk. Met als uitdaging het realiseren van een minimaal invasief en duurzaam herstel in esthetiek en functie. Welke succes en faalfactoren spelen een rol?
Materiaalkeuze en kleurengamma Bij het vervaardigen van een enkelvoudige composietrestauratie heeft de clinicus controle over de volgende factoren:
Materiaalkeuze Er bestaan verschillende composieten die verschillen in sterkte, polijstbaarheid, kleurengamma en consistentie. Voor frontrestauraties bestaan er drie types composieten:
1. Microfijne composiet (vulstof 40-50 nm) Een microfijn composiet kan optimaal gepolijst worden, behoudt zijn glans en geeft een goed esthetisch resultaat. Dit composiet is echter niet sterk genoeg voor zwaar belaste gebitselementen omwille van een verhoogd risico op chipping.
4. Nano-hybriede composieten: combinatie van micro-hybried composiet en nanogevuld composiet. Deze laatste 3 groepen van composieten zijn voldoende sterk voor frontrestauraties en kunnen ook in het posterieure gebied gebruikt worden. Deze materialen kunnen tot een goede oppervlakteglans gepolijst worden mist er voldoende tijd aan de polijstfase besteed wordt. Er bestaat een uitgebreid kleurengamma voor deze composieten.
Kleurengamma Vaak wordt er onderscheid gemaakt tussen dentine-composiet, voor het opbouwen van de dentine kern, en glazuur-composiet om de glazuurlaag te vervangen. Momenteel is er qua kleur veel mogelijk met composiet. Zo kunnen er onder andere incisale opalescenties, white spots en andere karakteriserende aspecten nagebootst worden.
Herstel van cervicale slijtage laesies Cervicale laesies komen vrij vaak voor. Om esthetische redenen of gevoeligheidsredenen kan gekozen worden voor herstel. Dit wordt gedaan in de volgende stappen:
Opruwen dentine oppervlakte met diamantboor (terughoudend zijn bij mild of ultra-mildzelf-etsend adhesief in verband met het creëren van een te dikke smeerlaag).
Bevel maken van 1-2 mm.
Isolatie onder rubberdam of met behulp van een contourstrip, metalen matrix, retractiedraad of teflontape.
Selectief etsen met fosforzuur en gebruik maken van een mild twee stappen zelf-etsend adhesief die een 10-MDP als functioneel monomeer bevat (voorkeur).
Composiet in laagjes opbouwen van cervicaal naar incisaal om polymerisatie krimp op te vangen en de juiste kleur te kunnen creëren (1. Opaak dentine; 2. Dentine)
Aanbrengen van een heel dun laagje glazuurcomposiet. Het is belangrijk het composiet zo goed mogelijk te modelleren zodat er zo min mogelijk afgewerkt hoeft te worden.
Restauratie afwerken en polijsten. De volgorde van grofheid van het afwerkingsinstrumentarium is hiervoor erg belangrijk en moet dus altijd opgevolgd worden.
Het onderhoud van de restauratie is medebepalend voor de levensduur van de restauratie. Randen kunnen worden bijgewerkt en gepolijst.
Cervicaal slijtage letsel onder kroon De minst invasieve oplossing voor het behandelen van een cervicaal slijtage letsel onder een goed functionerende kroon, is het vervaardigen van een cervicale composiet restauratie. Dit gaat in de volgende stappen:
Dentine oppervlakte opruwen met een diamantboor.
Het opruwen van de kroonrand (2-3 mm bevel) met een diamantboor of met air-abrasion.
Aanbrengen rubberdam. Dit wordt aangeraden in verband met de volgende stap.
Aanbrengen van een zeer toxisch zuur op de kroon (HF-zuur (4.5%); Ceramic etch gel van Ivoclar). Dit toxische zuur mag absoluut niet op het dentine komen.
Grondig afspoelen en drogen.
Applicatie van silaan op porselein.
Adhesief systeem aanbrengen op het worteloppervlakte en kroonrand.
Composiet-lagen aanbrengen. Vaak voldoet alleen dentine-composiet goed voor de kleur. Eventueel kan bij een bestaande VMK kroon de metalen rand of de verkleurde wortel gemaskeerd worden met vloeibare opaker.
Herstel van een kroonfractuur Empress direct van Ivoclar vivadent kan hier goed voor gebruikt worden.
Hier volgen een aantal tips bij het herstellen van een kroonfractuur:
Maak gebitsmodellen en een diagnostische opwas.
Maak gebruik van een siliconensleutel vervaardigd op de diagnostische opwas .
Maak gebruik maken van gepersonaliseerde kleurensleutel.
Teflon tape kan gebruikt worden om elementen af te zonderen.
Een gecontoureerde plastic strip kan gebruikt worden voor de interproximale opbouw en voor de incisale opbouw kan gebruik worden gemaakt van de siliconensleutel.
Breng het dentine-composiet aan in lagen en creëer eventueel speciale effecten met een extra opalescent composiet of met een witte tint.
Vervolgens moet het glazuur-composiet aangebracht worden.
De restauratie wordt gepolijst. Eerst wordt met soflex en eventueel fijne diamantboren de proximale vormgeving zo ideaal mogelijk gemaakt. Daarna volgen de incisale rand, het vestibulaire vlak, de overgangshoeklijn en de glooiing/karakteristieken. Tot slot wordt er gepolijst met een brownie en greenie.
Lokale verkleuring in het front Het liefst worden lokale verkleuringen zo minimaal invasief mogelijk verwijderd of gemaskeerd.
Post-orthodontische vlekken Een mooie techniek om deze vlekken te maskeren is de lokale kunsthars-infiltratie, wat betekent dat het oppervlakte met waterstofchloorzuur (15%) wordt bewerkt. Hiervoor kan het product icon (DMG) gebruikt worden:
Gebruik de Icon-ets en laat het 120 seconden inwerken. Spoel en droog het vervolgens.
Gebruik ethanol om het extra te laten drogen. Bij applicatie van de ethanol moet men zien dat de vlek sterk verminderd is. Indien niet wordt de applicatie met HCl zuur herhaald (tot max. 3 keer)
Breng de Icon-infiltrant aan en laat het 3 minuten inwerken. Polymerisatie
Breng nog een laagje Icon-infiltrant aan gedurende 1 min (om de polymerisatiekrimp van de eerste laag op te vangen). Polymerisatie
Tot slot kan er worden gepolijst. Deze techniek is zeer geschikt voor post-orthodontische vlekken. Bij diepe vlekken lukt een volledige maskering niet.
Hypomineralisatie vlekken Wanneer er sprake is van hypomineralisatie-vlekken in het front – dit komt vaak voor bij iemand met kaasmolaren – dan kunnen deze geel/bruine vlekken het beste weggeboord worden en met composiet opgevuld worden.
Volledige verkleurde centrale bovensnijtand Het maskeren van een volledige verkleurde centrale bovenincisief is lastig, helemaal wanneer het element duidelijk verkleurd is door bijvoorbeeld avitaliteit. Duidelijk gemaakt moet worden dat er wel verbetering mogelijk dmv een directe composietveneer, doch het eindresultaat zal nooit optimaal zijn. Om dit te bereiken is er een chamfer-preparatie nodig die voldoende interproximaal eindigt. Het maskeren van zware verkleuringen vergt 1 millimeter dikte voor het composiet. Maak gebruik van een vloeibare opaquer, doch deze mag niet thv de preparatieranden komen. Vervolgens kan het dentine-composiet aangebracht worden en kunnen de mamelons gecreëerd worden. Na het aanbrengen van extra karakterisaties wordt het glazuurcomposiet aangebracht.
Samenvatting
De huidige composietrestauraties zijn behoorlijk duurzaam, indien een correcte klinische procedure wordt gevolgd.
Patiëntfactoren zijn mede verantwoordelijk voor de duurzaamheid.
Voor een zo voorspelbaar mogelijk resultaat is het belangrijk dat het kleurengamma van het composiet gekend is, dat er voldoende aandacht wordt besteed aan de kleur-analyse, kleuropbouw, vormgeving en afwerking van de restauratie.
Prof. Dr. Marleen Peumans studeerde in 1987 af aan de KULeuven waarna zij de post-graduate opleiding tot Tandarts-specialiste volgde. In 1997 promoveerde zij. Haar bijzondere aandacht gaat uit naar het herstel van elementen met adhesieve restauratiematerialen en het klinisch gedrag van deze restauraties. Verschillende nationale en internationale publicaties zijn verschenen betreffende veneer restauraties, composietrestauraties in de frontregio en de levensduur van adhesieve restauraties. Vanaf 2004 is zij full-time werkzaam als Tandarts Adjunct Afdelingshoofd op de afdeling Conserverende Tandheelkunde (UZ-Leuven), en is deeltijds hoofddocent aan de KU Leuven.
Verslag door Marieke Filius, onderzoeker bij de afdeling MKA-chirurgie, UMCG, voor dental INFO van het congres Frontrestauraties van Bureau Kalker.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/succes-en-falen-enk-composietrest.jpg480480https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2014-11-10 00:00:002014-11-10 00:00:00Succes en falen bij enkelvoudige composietrestauraties
Studenten tandheelkunde komen bijna zeker aan de baan waarvoor ze zijn opgeleid. Voor het merendeel van de studenten met een andere opleiding zal het tot 2018 moeilijk zijn om een baan te vinden. Dit blijkt uit de Keuzegids Universiteiten 2015.
Bijzonder goede kansen De afgelopen 30 jaar is de situatie niet zo matig geweest als nu en is de arbeidsmarkt verslechterd voor jonge mensen. Alleen de opleidingen tandheelkunde, elektrotechniek, werktuigbouwkunde en theologie bieden nog een bijzonder goede kans op een baan. Studenten Informatica en Civiele techniek maken ook nog een goede kans op een baan.
Salaris De goede baanvooruitzichten voor tandartsen hebben zijn weerslag in het salaris dat zij gaan verdienen. Startende tandartsen verdienen volgens de Keuzegids 4.750 per maand en hebben daarmee het hoogste salaris van alle starters. Op de tweede plaats komen fiscaal juristen met een startsalaris van 3245, gevolgd door artsen met een salaris van 3185.
Henry Schein Dental introduceert de nieuwe gepatenteerde aMMP-8 test PerioSafe PRO, voor adequate preventie van parodontitis. De test helpt bij het bewust maken van de gezondheidsrisicos van onvoldoende mondverzorging bij patiënten.
Eenvoudige en vroegtijdige diagnose PerioSafe PRO is een interdisciplinair inzetbare mondgezondheidstest voor de preventie en vroegtijdige herkenning van verborgen ontstekingen in de mond. De gepatenteerde sneltests vormen een delegeerbare, biochemische chairside-testmethode die aangeeft of de aMMP-8 waarde van een patiënt binnen het normale bereik ligt, of dat er sprake is van een verhoogd paradontaal risico. De eenvoudige en vroegtijdige diagnose van parodontale ontstekingen draagt bij aan adequate preventieve behandelingen.
Slechts 10 minuten In slechts 10 minuten geeft de PerioSafe mondgezondheidstest aan of het immuunsysteem van de patiënt te stellen heeft met verborgen ontstekingen in de mond en of er sprake is van een verhoogd risico op parodontitis. Recent gepubliceerd onderzoek geeft aan dat de aMMP-8-diagnostiek met een zekerheid van ruim 95% parodontitis herkent. Deze testprocedure wordt in ruim 100 andere wetenschappelijke publicaties momenteel beschouwd als de veiligste biomarker voor de vroege herkenning van parodontitis, de hoofdreden voor tandverlies, en vormt een belangrijk diagnostisch hulpmiddel voor medici en mondzorgspecialisten.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/periosafe.gif480480https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2014-11-10 00:00:002014-11-10 00:00:00Introductie van test voor vroegtijdige herkenning verborgen ontstekingen in de mond
3D-printen neemt zon grote vlucht dat binnen drie jaar deze sector 16,2 miljard dollar waard is, tegen 2,5 miljard vorig jaar. 3D-printen wordt gebruikt in de auto- en ruimtevaartindustrie, bij het maken van sieraden, maar ook binnenkort bij: de tandarts.
Dat voorspelt het internationale technologische onderzoeksbureau IDTechEx na een drietal diepgaande onderzoeken, waaronder 3D-bioprinting, de toepassing voor de medische wetenschap.
Een 3D-printer, die zon 16.000 euro kost en tien jaar meegaat, staat binnenkort ook bij de tandarts. Producenten van 3D-printers zijn bezig met de ontwikkeling van printers voor de tandheelkundige markt. Tandheelkundige implantaten kunnen dan a la minute worden gemaakt die ook nog eens perfect bij de patiënt passen. Daarnaast komen er printers die een deel van het lichaam van de patiënt kunnen nabootsen na het inlezen van MRI- en CT-scans. Daarmee kunnen chirurgen moeilijke ingrepen oefenen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/3d-tand.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-11-10 00:00:002019-05-22 12:22:473D-printen: ook bij de tandarts
In een restaurant of café tref je ze wel eens aan op tafel: cocktailprikkers. Waarom geen echte tandenstokers?, vroeg psychologiestudente Nora Löb zich af tijdens haar werk in de horeca. Eenmaal afgestudeerd en mede-eigenaar van advies- en onderzoeksbureau All About Behaviour zette ze met mondhygiënist-onderzoeker Yvonne Buunk-Werkhoven het pilotproject Pick a T op.
Mijn mondhygiënist legde me bij een controlebezoek uit hoe belangrijk tandenstokers en/of ragers zijn om interdentaal te reinigen. Maar er zijn nog altijd veel mensen die er geen gebruik van maken, vertelt psychologe Nora Löb. Zo werd het idee van Pick a T geboren. De gedragsdiscrepantie tussen wel weten dat het belangrijk is om interdentaal te reinigen maar er niet in slagen om er een gewoonte van te maken, interesseerde haar enorm. Löb raakte met Buunk-Werkhoven in gesprek en samen met nog een collega startte ze het pilotonderzoek om het gebruik van interdentale hulpmiddelen te bevorderen, in het bijzonder het gebruik van de tandenstoker binnen de horeca. Er werd in kaart gebracht hoe men gasten kan stimuleren om na het eten tandenstokers te gebruiken. Dat is op een passieve en actieve manier onderzocht.
Op de passieve manier werden de plaatsen waar de tandenstokers werden aangeboden aan de gasten gemanipuleerd. Zo zijn cocktailprikkers die in de horecagelegenheden werden aangeboden vervangen door individueel verpakte houten tandenstokers of werden deze tandenstokers geïntroduceerd. Daarnaast werden er op meerdere locaties, zoals het toilet en de bar, tandenstokers geplaatst.
Op de actieve manier werden er onder andere tandenstokers met de rekening aangeboden. Ook werden er bij de rekeningen fraai vormgegeven dispensers geplaatst.
Wat waren de resultaten?
Als individueel verpakte tandenstokers actief worden aangeboden aan gasten werden er op een dag (14.00 uur- 23.00 uur) in totaal 203 gepakt door de gasten.
In een restaurant waar de tandenstokers passief werden aangeboden werden er in 4 dagen 104 stuks gepakt. In een ander eetcafé (ook passief aangeboden) werden er in 5 dagen maar liefst in totaal 370 stuks gepakt. Als de tandenstokers actief werden aangeboden hebben sommige gasten aangegeven dat ze het erg fijn vonden. Ook het personeel zag het als extra service die ze aan de gasten leverden. Gezien de aantallen die gepakt werden, kan gesteld worden dat gasten een tandenstoker op prijs stellen.
Met jouw bureau creëer je gezonde werkomgevingen. Hoe creëer je in grove lijnen een gezonde werkomgeving? Een werkomgeving is een sociale omgeving en die kan verschillend zijn. Dit maakt werken op maat erg belangrijk. Uiteindelijk spelen sociale aspecten als attitude, sociale norm en groepsdruk een doorslaggevende rol bij gedrag. Dit geldt ook voor gezond gedrag. Een bedrijf komt meestal met een vraagstuk na een observatie op de werkvloer. Wij beginnen dan met het in kaart brengen van de sociale structuur van de werkomgeving. Pas dan kun je een gezonde werkomgeving creëren. Bij sommige gezondheidsgedragingen zie je dat mensen geen of weinig kennis hebben en dus ook niet bewust zijn van hun gedrag. Kennis delen en mensen bewust maken kan al verandering bewerkstelligen. Wat ik ook vaak tegenkom, is dat mensen het wel weten maar niet doen. Het gebruik van tandenstokers is hier een goed voorbeeld van. Dit soort gedrag kan vaak aangepakt worden door het geven van handvatten en het stellen van doelen. Zo proberen wij nieuwe gedragingen te stimuleren.
Hoe kunnen mondzorgprofessionals het voor elkaar krijgen om gezond gedrag bij hun patiënten te bewerkstelligen?
Ook al zijn mensen zich wel bewust van hun ongezonde gedrag, blijft je stelselmatig gezond gedragen moeilijk. Vaak komt het doordat ongezond gedrag een gewoonte is geworden en daardoor moeilijk te veranderen is. De combinatie van het delen van kennis en handvatten aanreiken aan patiënten is erg belangrijk. Zo kan je mensen motiveren om zich gezonder te gedragen. Dit is altijd afgestemd op hun eigen ervaringen en behoeftes. Vooral barrières weghalen blijkt vaak belangrijk. Om dit te kunnen bewerkstelligen moet je de juiste vragen stellen en samen werken aan een oplossing. Deze aspecten vormen een belangrijke eerste stap voor een gezonder leven. Op basis van de ervaringen van het Pick a T-project valt er in het dagelijks leven nog veel te winnen. Zoals gedragsverandering stapsgewijs verloopt, gaat ons Pick a T-project ook stap voor stap vooruit.
Mocht je geïnteresseerd zijn in een oriënterend gesprek in je eigen praktijk of werksituatie, dan kun je te allen tijde contact opnemen, op tel. 06 417 44310 of per e-mail info@allaboutbehaviour.nl
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/pick-a-t.jpg480480anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2014-11-10 00:00:002023-10-02 09:57:21Echte tandenstokers in de horeca
De mondzorg in Nederlandse verpleeghuizen is onder de maat. Deze week komt de Inspectie voor de Gezondheidszorg met een onderzoeksrapport over de mondzorg in verpleeghuizen. De Telegraaf plaatste op 7 november al een artikel hierover.
Aandacht en investeren De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) is blij dat met het rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) eindelijk de vinger op de zere plek wordt gelegd. De ANT vreest dat dit slechts het topje van de ijsberg is en dat de situatie in de thuiszorg niet veel beter is. Het aantal kwetsbare ouderen zal de komende jaren fors stijgen. Het is daarom goed dat er nu maatschappelijk en politiek aandacht wordt gevraagd voor een steeds groter wordend probleem, stelt Jan Willem Vaartjes, voorzitter van de ANT. Het is een probleem dat de hele caresector en de eerstelijnszorg raakt. Zo moet er veel meer aandacht aan mondzorg worden besteed in de opleiding tot verpleegkundige en zal er fors geïnvesteerd moeten worden in de opleidingscapaciteit van tandartsen, mondhygiënisten, tandprothetici.
Somber
Het rapport van IGZ schetst een somber beeld over de kwaliteit van de mondzorg voor ouderen. Het rapport gaat alleen over verpleeghuizen, maar de verwachting is dat voor een belangrijk deel van de thuiszorg de conclusies niet anders zullen zijn. Bij verpleeghuizen is de voornaamste conclusie dat de richtlijn mondzorg hulpbehoevende ouderen in een inrichting niet wordt gevolgd in 85 procent van de gevallen. Er zijn 29 verpleeghuizen onderzocht. Daarnaast is er vaak geen tandarts beschikbaar, heeft het personeel veel te weinig kennis en ervaring rond mondzorg en is er geen adequate dossiervorming.
Geen contact met tandarts De schatting is dat in totaal circa 400.000 kwetsbare ouderen voor hun dagelijkse (preventieve) mondzorg afhankelijk zijn van bijvoorbeeld verpleegkundigen, verzorgers en mantelzorgers. Het is de primaire verantwoordelijkheid van de directie van de verpleeginrichting om een huistandarts te benoemen en te zorgen voor de nodige faciliteiten. Vaartjes: Bijna 90 procent van de verpleegtehuizen heeft geen contact met een tandarts en ook geen faciliteiten. Het gros van de ouderen, die vaak complexe problemen hebben met hun gebit, bezoekt dan ook zelden of nooit de tandarts. Een tandarts kan geen huisbezoek brengen zoals een huisarts en mobiele inrichtingen voldoen vaak niet aan de infectiepreventie-eisen van IGZ.
Capaciteitsprobleem
Om de geschetste problemen nu en in de toekomst het hoofd te bieden, zal er volgens de ANT flink moeten worden geïnvesteerd in extra opleidingen voor tandartsen en andere mondzorgprofessionals. Zo is er in Nederland slechts een beperkt aantal tandartsen met de differentiatie Geriatrie. Vaartjes: Hoewel dit niet alle problemen gaat oplossen, is wel duidelijk dat er een groot capaciteitsprobleem bestaat. Er zijn veel te weinig mondzorgverleners en de opleidingscapaciteit schiet gewoon tekort. Ook zal VWS er niet aan ontkomen om meer budget ter beschikking te stellen.
De ANT pleit verder voor een deken van praktijken verspreid over het land die toegerust zijn om deze ouderen te behandelen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/verpleegtehuis.gif480480anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2014-11-10 00:00:002021-04-26 11:31:50IGZ-rapport over slechte mondzorg in verpleeghuizen
In begin werd voor orthodontische doeleinden bij patiënten met hypodontie meer gebruik gemaakt van implantaten, zowel in de tandboog als palatinaal. Tegenwoordig wordt steeds meer gebruik gemaakt van TADs en bollards.
Behandeling van patiënten met agenesie/oligodontie
Bij een patiënt met (multiple) agenesie(ën) of oligodontie is niet alleen sprake van het ontbreken van elementen. Vaak is er ook sprake van aanwezigheid van melkelementen, onvoldoende ontwikkeling van de processus alveolaris, geretineerde elementen, onvoldoende verticale ontwikkeling van het gelaat en kleine, smallere en/of kortere elementen. Ook kunnen de elementen zich in de tandboog verplaatsen en/of uitwaaieren.
Voordat er gestart wordt met behandelen, is het verstandig een set-up te laten maken. Aan de hand van de set-up kan een behandelplanning gemaakt worden. Vaak wordt er gekozen, om ter plaatse van het agenesie diasteem, een implantaat te plaatsen. In dit geval zou het implantaat, een osseogeïntegreerde schroef, gebruikt kunnen worden als verankering voor het verplaatsen van een gebitselement. Vervolgens kan er een tijdelijke kroon vervaardigd worden op het implantaat. Belangrijk is dus een goede set-up en een nauwkeurige plaatsing van de implantaten. Indien er nog een bracket op de tijdelijke kroon op het implantaat geplakt moet worden, is het verstandig te kiezen voor een tijdelijke kroon van composiet of kunsthars, aangezien de hechting met porselein niet betrouwbaar is.
Ook TADs en bollards zijn goed toepasbaar bij patiënten waarbij meerdere gebitselementen niet aangelegd zijn.
Conclusie
In begin werd voor orthodontische doeleinden bij patiënten met hypodontie meer gebruik gemaakt van implantaten, zowel in de tandboog als palatinaal. Tegenwoordig wordt steeds meer gebruik gemaakt van TADs en bollards. Voordeel is dat er geen sprake is van osseointegratie, en daarom het materiaal makkelijk te verwijderen is, het tijdelijk is en dat ze alleen een orthodontisch doel hebben. TADs en bollards kunnen direct belast worden in tegenstelling tot implantaten.
Lezing door Drs. Sandy van Teeseling, orthodontist, AMC, VUMC en UMCG.
Verslag door Marieke Filius, onderzoekster afdeling kaakchirurgie, UMCG, voor dental INFO van de klinische avond Orthodontie-CTM-MKA, georganiseerd door het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde UMCG in samenwerking met de afdeling MKA-chirurgie, de afdeling Orthodontie, de Postgraduate School of Medicine van het Wenckebach Instituut en de Stichting PAOT-NN.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/17815755-s.jpg450450Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-11-10 00:00:002021-04-12 11:07:29Skelettale verankeringstechnieken in multidisciplinaire behandeling
De verkoop van energiedrankjes aan kinderen jonger dan 13 jaar zou verboden moeten worden. Dit bepleiten kinderartsen, meldt de NOS. Kinderartsen zien steeds vaker kinderen en jongeren die ziek zijn geworden door deze drankjes. Energiedrankjes bevat ten veel suiker, cafeïne en meer stoffen die mogelijk slecht zijn voor kinderen.
Gebitsschade
Jongeren tussen de 11 en 17 jaar hebben steeds vaker gebitsschade door het drinken van energiedrankjes, in combinatie met een slechte mondverzorging. Vorig jaar hield de NVM daarom de actie met posters waarop jongeren aangeven ‘hun tanden kwijt te zijn’. De actie riep op goed te poetsen, matig te zijn met ongezonde voeding en vaker de mondhygiënist te bezoeken.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/energiedrank.gif480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-11-10 00:00:002024-11-06 13:01:15Kinderartsen: Verbied energiedrankjes voor kinderen
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/verzek-500.jpg480480https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2014-11-10 00:00:002014-11-10 00:00:00Bij welke zorgverzekeraar zijn mensen verzekerd?
Tandarts, implantoloog J.G. van der Linden kreeg op 30 oktober een koninklijke onderscheiding voor zijn werkzaamheden als tandarts, implantoloog en maatschappelijke nevenactiviteiten, meldt Dichtbij.nl.
De heer Van der Linden werkt sinds 1970 als tandarts, implantoloog. Als een van de eerste tandartsen in de regio Gorinchem hield hij zich bezig met implantologie. In 1998 opende de tandarts, implantoloog Tandheelkundig Centrum De Witte Brug in Papendrecht. Daarnaast is hij medeoprichter van Tafelronde 140 Papendrecht en had hij verschillende bestuursfuncties. In 1982 was hij bestuurslid van het College Maxillo Faciale Implantologie. Sinds 2002 is hij penningmeester van de Dordrechte Tandartsen Vereniging.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/lintje.gif480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-11-10 00:00:002018-12-17 12:33:56Tandarts Van der Linden krijgt lintje
Veel Nederlanders bekijken hun zorgverzekering én de aanvullende verzekeringen de komende maanden weer kritisch. Een veelgestelde vraag is daarbij: moet ik mij wel of niet aanvullend verzekeren voor mondzorg? De belangrijkste informatie voor voorlichting aan uw patiënt op een rij.
Welke kosten voor mondzorg vergoedt de basisverzekering?
Jeugd Voor kinderen en jongeren tot 18 jaar vergoedt de basisverzekering de meeste tandartsbehandelingen. Hiervoor betaalt men ook geen eigen bijdrage. De kosten voor orthodontie of kronen en bruggen worden niet vergoed.
Volwassenen Volwassenen vanaf 18 jaar betalen bijna alle kosten voor mondzorg zelf. Vanuit de basisverzekering vergoeden zorgverzekeraars chirurgische tandheelkundige zorg en een uitneembaar kunstgebit vanuit het basispakket. Voor dit kunstgebit wordt wel een eigen bijdrage in rekening gebracht.
Bijzondere zorg In speciale gevallen vergoedt de zorgverzekeraar bijzondere tandheelkundige zorg uit het basispakket. Bijvoorbeeld als iemand deze zorg nodig heeft omdat hij/zij een ernstige ontwikkelingsstoornis heeft. Of als mensen ernstige stoornissen of afwijkingen van de mond hebben. Voor een vergoeding van deze bijzondere zorg moet wel vooraf toestemming gevraagd worden bij de zorgverzekeraar.
Aanvullende verzekering Volwassenen vanaf 18 jaar die reguliere kosten voor de tandarts vergoed willen krijgen en verzekerd willen zijn voor gebitsschade door ongevallen kunnen zich aanvullend verzekeren naast de basisverzekering. Welke behandelingen vergoed worden en hoeveel die vergoeding bedraagt, verschilt nogal per verzekeraar.
Wat vergoedt de aanvullende verzekering?
Wat vergoed wordt bij een aanvullende tandartsverzekering verschilt per verzekeraar. Er zijn veel tandartsverzekeringen op de markt en de voorwaarden van die verzekeraars verschillen ook met elkaar. Ongevallendekking bij gebitsschade zit bij veel verzekeraars in de aanvullende verzekering en niet in de tandartsverzekering. Er zijn grofweg drie soorten polissen die worden aangeboden voor de tandartsverzekering:
Verrichtingenpolis: Bij een verrichtingenpolis krijgt u bij een aantal verschillende behandelingen een vergoeding zonder limiet. Het maakt dan niet uit hoeveel vullingen u nodig hebt, u ontvangt per vulling (een deel van) de kosten terug van uw verzekeraar. Per polis verschilt het of u het volledige bedrag krijgt of een gedeelte ervan. Let goed op de polisvoorwaarden, vaak worden de meer complexe behandelingen niet vergoed of moet u de duurste polis afsluiten om deze behandelingen vergoed te krijgen.
Sommenpolis: Voor uw maandelijkse premie krijgt u per jaar een maximum bedrag vergoed. Vaak gaat het om een bedrag tussen de 250 of 500 euro wat u maximaal per jaar vergoed krijgt. Ook hier moet u goed naar de polisvoorwaarden kijken. Vaak ontvangt u niet een volledige vergoeding, maar vergoedt de verzekeraar 75 procent van de behandeling. U betaalt in feite naast uw maandelijkse premie ook een eigen bijdrage bij behandelingen.
100% vergoeding: Een aantal verzekeraars biedt een polis aan met 100% vergoeding. U betaalt meestal een iets hogere maandelijkse premie, maar u krijgt tot een maximum bedrag uw kosten volledig vergoed.
Kan iedereen tandartsverzekering afsluiten? Tandartsverzekeringen zijn niet zomaar toegankelijk. Bij het afsluiten van deze tandartsverzekeringen worden er vragen gesteld over uw tandheelkundig verleden en verwachtingen over uw gebit. Bij twijfel aan de kant van de zorgverzekeraar kan iemand worden geweigerd.
Waar moet u op letten bij de keuze voor een tandartsverzekering?
Een goede tandartsverzekering afsluiten is nog niet zo eenvoudig. Er zijn nogal wat dingen om rekening mee te houden. Het belangrijkste bij het afsluiten van een tandartsverzekering is de gezondheid van uw eigen gebit en uw behoefte aan mondzorg. Mankeert er vaak iets aan uw gebit, komt u alleen voor een periodieke controle of zou u misschien in de toekomst nog een beugel willen?
De belangrijke punten om op te letten:
1. Wat wordt vergoed? Verzekeraars maken vaak onderscheid in behandelingen die zij vergoeden. Algemene stelregel, hoe duurder de polis, hoe meer behandelingen er worden vergoed.
Reguliere behandelingen (preventieve, tweejaarlijkse consulten) Mondhygiëne (voorlichting, gebitsbescherming en het verwijderen van tandsteen en tandaanslag) Orthodontie (gebitsregulatie inclusief beugels) Parodontologie (behandelingen van tandvlees en kaakbot) Specialistische behandelingen, inclusief implantaten, kronen, bruggen, wortelkanaal- en zenuwbehandelingen Schade door een ongeval Noodbehandelingen in het buitenland
2. Worden de maximale vergoedingen van de tandartsverzekering bepaald door percentages, geldbedragen of een aantal?
3. Zijn er acceptatievoorwaarden voor de tandartsverzekering?
4. Mag u zelf bepalen naar welke tandarts u gaat, of bepaalt de verzekeraar dit?
5. Wordt de tandartsverzekering los aangeboden of alleen binnen een pakket; wat werkt het beste voor u?
6. Kunt u een korting krijgen?
Weetje: verzekeraars zijn niet verplicht verzekerden te accepteren voor een tandartsverzekering.
Wat zijn de alternatieven voor mondzorgfinanciering?
Voor mensen met een gezond gebit is een aanvullende tandartsverzekering zelden voordelig. Voor wie bijvoorbeeld twee keer per jaar voor controle naar de tandarts gaat loont het al helemaal niet, omdat dan al snel meer betaald wordt aan premies dan wat aan vergoeding ontvangen wordt.
Niet verzekeren als alternatief, is echter risicovol. Bij gebitsschade door een ongeval loopt u als niet-verzekerde tegen hoge kosten aan. Er is echter een goed én goedkoop alternatief: ixorg.
Goedkoop alternatief voor iedereen met goed gebit Bij ixorg bouwt u met een maandelijks bedrag -en dat bedrag bepaalt u zelf- een spaarpotje op. Uit dat spaarpotje worden de kosten voor tandarts, orthodontie en mondhygiëne betaald. Dat geld is en blijft van u. Ook is het onderling uitwisselbaar met andere gezinsleden. Voor als zij een keer onverwacht hoge tandartskosten hebben bijvoorbeeld. Daarnaast is gebitsschade door een ongeval, waar ook ter wereld, 100% gedekt tot 10.000 euro. Deze dekking is veel hoger dan wat bij de meeste zorgverzekeraars in een aanvullende verzekering zit.
Voor patiënten die maar een paar keer per jaar de tandarts bezoeken levert dit al gauw een besparing op van meer dan 100 euro. ixorg is daarmee hét goedkope alternatief voor de tandartsverzekering voor iedereen met een goed gebit.
Kijk voor meer informatie op www.ixorg.nl. Hier kunt u ook snel berekenen wat u kunt besparen door aan te geven hoe vaak u per jaar naar de tandarts gaat, hoe vaak u uw gebit laat reinigen en hoe vaak u gemiddeld per jaar een gaatje laat vullen.
Wat verandert er komend jaar in de zorgverzekering?
Stijgende zorgpremie Zorg wordt voor Nederlanders in 2015 opnieuw duurder. De zorgpremie komt op 1.215 euro per jaar, ruim 100 euro meer dan in 2014. Dit bedrag kan overigens per zorgverzekeraar verschillen, het kabinet geeft alleen een richtlijn.
Hoger eigen risico Al jaren wordt het eigen risico in de zorg verhoogd. Ook in 2015 betalen we bij zorgbehandelingen een hoger bedrag eerst zelf. Het verplichte eigen risico gaat omhoog van 360 naar 375 euro.
Beperking zorgtoeslag Mensen met een laag (midden)inkomen hebben vaak recht op zorgtoeslag zodat voor hen de zorg betaalbaar en toegankelijk is. Het kabinet is van plan meer te besparen op de zorgtoeslag. De laatste jaren zijn de inkomensnormen om in aanmerking te komen voor de toeslag al aangescherpt. Nu zullen mensen die iets meer verdienen maar wel recht hebben op toeslag, sneller een lagere toelage krijgen. De zorgtoeslag voor de laagste inkomens gaat iets omhoog om de hogere zorgpremie te compenseren.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/ixorg-500.jpg480480https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2014-11-10 00:00:002014-11-10 00:00:00Wat u moet weten over mondzorg en aanvullend verzekeren
De mondzorgsector en in het bijzonder tandartsen kunnen de blik eindelijk weer op de toekomst richten. Lang verkeerde de sector in onzekerheid over de tarieven naar aanleiding van het roemruchte kostenonderzoek door Deloitte in opdracht van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in de zomer van 2013. De NZa heeft nu de resultaten van het onderzoek gepubliceerd en tegelijkertijd het tarievenbesluit vrijgegeven. Dit is het resultaat van onderhandelingen tussen de NZa en de belangrijkste belangenbehartigers in de mondzorg, waaronder de ANT. De twee meest in het oog springende resultaten zijn het verhogen van het norminkomen (arbeidskostencomponent) naar 128.000 en een korting op de tarieven van 5,15 procent.
De ANT heeft gemengde gevoelens over de uitkomsten. Korting is nooit leuk, maar de korting had veel hoger kunnen uitpakken als wij als ANT niet de afgelopen twee jaren alle geoorloofde middelen hadden ingezet. We hebben met succes slechte voorstellen met veel grotere kortingen weten tegen te houden. ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes blikt terug en vooruit. Een interview met een interessant kijkje achter de schermen van de onderhandelingen.
De NZa heeft nieuwe tarieven voor de mondzorg vastgelegd. Wat vindt u daarvan? We hebben als ANT hier gemengde gevoelens over. Gezien wat er gedurende toen het proces op tafel lag, is dit echt een goede uitkomst. Als voorzitter van de ANT ben ik er trots op dat dit omgebogen is in het belang van de tandartsen. Maar we zijn nog altijd van mening dat de huidige tarieven veel te laag zijn om toptandheelkunde in een moderne praktijksetting te kunnen voeren. Daarnaast worden de implantologie-tarieven wel heel hard geraakt, zonder dat daar de kans gegeven wordt om zaken anders te regelen.
Bovendien: niemand vindt het leuk om gekort te worden. Een korting van iets meer dan 5 procent is natuurlijk best fors. Anderzijds is het een percentage waar we denk ik mee kunnen leven. Tandartsen zijn echte ondernemers en weten zich over het algemeen goed aan de nieuwe marktomstandigheden aan te passen. Er is lange tijd sprake geweest van kortingen tot wel 12 of 13 procent. In die zin mag je dus zeggen dat de schade beperkt is gebleven. Bovendien hebben we dit resultaat behaald zonder concessies te hoeven doen via een convenant, zoals bij de huisartsen het geval is en waar dat convenant als een zwaard van Damocles voortdurend boven de markt hangt. Daarnaast gaat de korting pas in per 1 juli 2015 en dat geeft de sector de nodige tijd om zich erop voor te bereiden.
Bent u al met al opgelucht? Opgelucht is niet het goede woord, maar het had veel slechter kunnen aflopen. Wij blijven principieel strijden voor keuzevrijheid buiten de basisverzekering en daar horen ook vrije tarieven bij. De politiek belijdt marktwerking alleen met de mond, wij willen daadkracht zien in Den Haag. Het experiment met vrije prijzen in 2012 is een traumatische ervaring geweest voor de beroepsgroep met grote en onterechte imagoschade. Ons Milliman-rapport heeft de zaak al voor een belangrijk deel kunnen rechtzetten. En we gaan nog steeds voor volledige rehabilitatie van de tandartsen. Maar we moeten ook naar de toekomst durven kijken. Laten we het besluit van de NZa zien als een compromis waar mee te leven valt.
Wat is jullie rol als ANT geweest bij dit tariefbesluit? Wij hebben als ANT alles gezet op een significante verhoging van het norminkomen. Alleen dat drukt ons inziens erkenning uit voor de grote inzet en vakbekwaamheid van de tandartsen en legt een solide bodem onder de toekomstige tarieven. De KNMT heeft zich hard gemaakt om dit norminkomen te herijken maar het resultaat was in eerste instantie dat de NZa middels KPMG met een rapport kwam waarin werd onderbouwd dat het norminkomen van tandartsen wel omlaag kon naar 105.000. Als je dat doorrekent zou een tandarts per maand ongeveer 4.000 netto aan zijn praktijk mogen overhouden. Dat doet geen recht aan de inzet van tandartsen. Nog afgezien van het ondernemerschap is onze baan zowel psychisch als fysiek zwaar. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de gezondheid en het welbevinden van je patiënten. Ook de vergelijking met het recent verhoogde norminkomen bij de huisartsen van 125.000 liep dan volledig uit de pas. Dat alles paste wellicht in de politieke wens om de mondzorgtarieven flink te gaan korten maar de schade moest wel eerst hersteld gaan worden. Via ons Wob-verzoek (Wet openbaarheid van bestuur) hebben we de absurditeit en de volstrekte willekeur van dit KPMG-rapport blootgelegd en de NZa heeft uiteindelijk besloten het rapport ergens diep onder in een lade te verbergen.
Waarom is een hoger norminkomen zo belangrijk? Er zitten meerdere kanten aan. Een goed norminkomen op een correct niveau is een stuk erkenning van de kwaliteiten, vakbekwaamheid en de inzet van de tandartsen. Maar het norminkomen heeft ook een grote doorwerking in de tarief formule van de NZa. Simpel gezegd, hoe hoger het norminkomen, hoe lager de korting. Als het norminkomen eenmaal vastligt kan het niet willekeurig verlaagd worden en dat legt in ieder geval een basis onder de toekomstige tarieven. Wij zijn bewust uit de klankbordgroep van de NZa gestapt om een statement af te geven en zijn ons daarna volledig gaan concentreren op het norminkomen. Aan het kostenonderzoek viel gewoon geen eer te behalen. Om die reden hebben we ook geen eigen schaduwonderzoek laten doen.
Lange tijd leek een deal met NZa onmogelijk, wat is er veranderd? Eind augustus was er zogeheten Technisch Overleg met alle betrokken partijen over de herijking van de tarieven. De NZa stelde toen voor de herijking op de langere baan te schuiven omdat geen snelle consensus mogelijk leek. Alle partijen toonden zich daar voorstander van met uitzondering van de ANT. Wij hebben min of meer met de vuist op tafel geslagen en op een snelle afhandeling aangedrongen. Wij kregen allerlei signalen dat de markt volledig op slot zat vanwege de aanhoudende onzekerheid. Banken wilden niet meer financieren, tandartsen konden geen praktijken kopen of verkopen, leveranciers zagen een soort kopersstaking en consumenten konden uitstelgedrag gaan tonen. Die onzekerheid moest absoluut zo snel mogelijk worden weggenomen.
Bovendien speelde op de achtergrond mee dat het rapport Borstlap over de affaire Gotlieb elk moment kon verschijnen en het was wel duidelijk dat daar pittige conclusies voor zowel VWS als de NZa in zouden staan. Dat werd een paar dagen later inderdaad bevestigd. De minister kreeg een tik op haar vingers voor teveel bemoeienis met de NZa, waarna haar ambtenaren de opdracht kregen zich veel terughoudender op te stellen. De NZa kreeg een serie aanbevelingen voor reorganisatie. Als dat gebeurt, is er gewoon een momentum van aangepaste krachtsverhoudingen tussen NZa, VWS en zorgverleners en zo’n momentum moet je gebruiken. Langer wachten gaat alleen maar ten koste van het momentum.
Wat is de tactiek van de ANT geweest bij de onderhandelingen? Het was op een gegeven moment duidelijk dat doorvoering van het kostenonderzoek op basis van het oude norminkomen een zodanige tariefsdaling zou geven dat de kwaliteit en toegankelijkheid van de mondzorg in het geding zouden komen. Ook de NZa zag dat in, maar kon begrijpelijkerwijs niet zomaar met een voorstel komen. Daar hadden we begrip voor. Wij hebben toen onze kaarten op tafel gelegd en duidelijk aangegeven waar, voor wat de ANT betreft, de arbeidskostencomponent, en in het verlengde daarvan de maximale korting zou moeten uitkomen. Deze openheid creëerde een draagvlak waarop de partijen binnen twee weken de zaak rond hebben gekregen. Daarbij wijkt de einduitkomst slechts marginaal af van wat wij hebben voorgesteld.
De ANT is naar de Nationale Ombudsman gestapt met een klacht over de NZa. Welke rol heeft dat gespeeld? Ons Milliman-rapport en de klacht bij de Ombudsman zijn nooit bedoeld geweest als pressiemiddel maar gaan voor ons om heel principiële zaken die de kern van onze democratie raken. De overheid, en dus ook de NZa, moet zich toetsbaar en transparant opstellen. Dat maakt kwetsbaar maar daaruit zou juist kracht geput moeten worden. En tot respect leiden. Dit was helaas ver te zoeken nadat wij het rapport-Milliman in december vorig jaar publiceerden. We hadden het graag anders gezien. Uiteindelijk was het Milliman rapport voor ons belangrijk om aan te tonen dat de tandartsen verantwoordelijk zijn omgegaan met de vrije tarieven. Ik denk dat geen enkele tandarts zich heeft herkend in de conclusies van de NZa. Het goede nieuws voor onze professie is dat we veel media hebben gehaald met een dergelijk goed onderbouwd rapport dat dit aantoont. We hebben als tandartsen eigenlijk onze naam grotendeels kunnen zuiveren en het opent weer de mogelijkheid tot vrijere tarieven in de nabije toekomst.
Wat was onder andere jullie kritiek op het kostenonderzoek? Er is een aantal zaken waarvan je kan afvragen of de wijze hoe daar mee omgegaan is, leidt tot eerlijke tarieven. Zo is een van de meest in het oog springende voorbeelden het gebruik van de gemiddelde praktijkwinst die ver afwijkt van de mediaan doordat er een aantal uitschieters zijn meegenomen. Helaas was het onbespreekbaar dat de mediaan gebruikt zou worden.
De zwarte lijn is het gemiddelde, de mediaan zou significant lager hebben gelegen in het midden van de Gausse curve.
Ook was een heikel punt de cap op een werkweek van max. 36 uur. Tandarts-praktijkeigenaren gaven bij Deloitte aan bijna 50 uur per week te werken, dit werd dus teruggebracht tot 36 uur. Zoals eerder gezegd krijg je hiermee effecten dat langere openingstijden tot lagere tarieven leiden.
Het norminkomen is nu met dit tariefbesluit op een niveau gezet dat beter past bij de tijdsbesteding en het ondernemerschap van de tandarts-eigenaar. Dit norminkomen kunnen we meenemen naar de toekomst en laten we hopen dat er alternatieven voor een kostenonderzoek komen.
Is dit het best mogelijke resultaat voor de sector? Er was in feite geen twijfel mogelijk dat er een korting zou komen. Daar moet je als belangenorganisatie op een gegeven moment realistisch in durven zijn. Natuurlijk kun je wel blijven dromen van geen enkele korting of proberen ijzer met handen te breken. Maar je kunt ook het lid op de neus krijgen. Het is onze taak een inschatting te maken van wat haalbaar zou moeten zijn waarbij je heel zorgvuldig het krachtenveld moet analyseren. Als je dan de indruk hebt dat de NZa over zijn eigen schaduw heen aan het springen is, moet je daarin meegaan en de uitgestoken hand durven schudden. Aandringen op verdere onderhandelingen leidt dan alleen maar tot irritatie en verlies aan goodwill. De NZa heeft zich in onze ogen de laatste tijd op dit dossier constructief opgesteld.
Er zou ook sprake zijn geweest van een convenant met VWS? Dat was een initiatief van de KNMT in 2013, waarschijnlijk geïnspireerd door het convenant bij de huisartsen. De KNMT probeerde via een convenant geregeld te krijgen dat er geen enkele korting zou komen, net als bij de huisartsen. Maar dan moet je wel duidelijke tegenprestaties kunnen bieden die zich tegenwoordig bijna alleen nog vertalen in harde cash. In iets anders is de politiek nauwelijks geïnteresseerd. Dat soort tegenprestaties kan de mondzorg amper bieden. En richtlijnen, visitatie en nascholing leveren wel goodwill, maar geen besparing op. Minister Schippers is nooit geïnteresseerd geweest in een convenant met tandartsen. En dat is maar goed ook, nu hebben we ook geen concessies hoeven te doen.
Kunnen we dat opvatten als kritiek op de KNMT? Zo is het niet bedoeld. Er is gewoon een verschil in stijl en werkwijze. De KNMT bestaat al 100 jaar en heeft de nodige tradities en gewoontes opgebouwd. Zij spelen een rol die mondzorgbreed is. Daar profiteren wij als ANT ook van. Maar de KNMT had wel de ambitie om het predicaat Koninklijk te krijgen in 2014. En dan moet je ontzettend op je tellen passen en degenen die daarover gaan niet tegen je in het harnas jagen. Dat verdraagt zich in onze ogen slecht met belangenbehartiging. Het lijkt mij ondenkbaar dat de KNMT naar de Nationale Ombudsman was gestapt of Wob-verzoeken tegen de NZa zou hebben ingediend. Laat staan om kritische brieven te schrijven aan de minister die het predicaat nog moet uitreiken.
Jullie hebben veel de publiciteit opgezocht. Is dat de enige manier om invloed uit te oefenen? Zeker niet. Het zou eigenlijk niet nodig moeten zijn om telkens de strijd in het openbaar te voeren. Goed overleg zou tot acceptabele uitkomsten moeten kunnen leiden. Alleen leven we inmiddels wel in de 21e eeuw en de tijden zijn veranderd. Het spel wordt gewoon veel harder gespeeld. Als je nog steeds de spelregels hanteert die 25 jaar geleden wel werkten, word je vandaag de dag onder tafel geveegd. Stil onderhandelen achter gesloten deuren is volstrekt uit de tijd. Je wordt dan gewoon onder de voet gelopen en niet meer serieus genomen. Blaffen op zijn tijd is aardig maar je moet ook durven bijten. Louter persoonlijke contacten leiden bovendien al snel tot achterkamerpolitiek. Je kunt dan moeilijk meer de publiciteit opzoeken. Daarmee beperk je je opties. En het grootste nadeel en risico is dat de betrokken personen opstappen. En dan sta je met lege handen en moet je van voren af aan beginnen.
Wij zijn er als ANT een aantal keren publicitair hard in gegaan, bewust overigens. Dat begon al met ons besluit om uit de klankbordgroep van de NZa te stappen. Wij hebben onze motieven destijds met brieven aan de Minister en de Tweede Kamer duidelijk gemaakt. Wij hebben met Milliman heel bewust de publiciteit gezocht en toen de NZa dit rapport weigerde serieus te nemen zijn we naar de Nationale ombudsman gestapt. Ook hebben we een aantal keren de Vaste Kamercommissie mondzorg benaderd dat tot vragen aan de Minister heeft geleid. En rond het KPMG-rapport over het norminkomen hebben wij een Wob-verzoek ingediend dat in feite een aantal schokkende feiten heeft blootgelegd. Bovendien hebben wij een bezwaarprocedure tegen de NZa gewonnen omdat bepaalde informatie niet spontaan werd vrijgegeven.
Waar heeft jullie aanpak toe geleid? Indien er geen voortgang in onderhandelingen zit dan moet je dat dus ook laten horen. Het zijn deze momenten dat de ANT als belangenbehartiger zn tanden laat zien en vanuit de beroepsgroep een vuist maakt voor een betere en sterkere positie voor tandartsen. Wederzijds respect moet worden opgebouwd. Maar het is daarna wel de basis voor slagvaardige besluitvorming. Daarom heeft de sector nu duidelijkheid voor de komende jaren zonder daarvoor tot ver in 2015 te moeten wachten.
Wat gaat de ANT in 2015 doen? Het belangrijkste is om het imago van de beroepsgroep als geheel te verbeteren. Daarnaast zijn wij bezig met het optimaliseren van ons pakket aan ledendiensten met o.a. de introductie van innovatieve digitale tools. Binnen ons pakket staat de klachtenregeling voorop, maar we bieden ook de mogelijkheid van visitatie aan, en organiseren workshops en congressen in het kader van het up-to-date houden van kennis. Daarbij richten we ons vooral op diensten en activiteiten met grote toegevoegde waarde. We zijn een relatief kleine organisatie en hebben daardoor ook een tamelijk lage overhead. Dat willen we graag zo houden. Tegelijk willen we onze contributie onder de 1000 houden. De tandartsen moeten volgend jaar een pas op de plaats maken en dan moeten wij daarin als ANT het goede voorbeeld geven. En het allerbelangrijkste is dat de ANT ook weer in 2015 een krachtig, onafhankelijk en publiek geluid laat horen over zaken die de belangen van tandartsen betreffen. VWS wil de mondhygiënist op de stoel van de tandarts zien. Het afknijpen van de tandartsopleidingen in Nederland hoort daar kennelijk bij. Maar de regierol hoort bij de tandarts en aan dat principe doen wij geen enkele concessie. Als er geen duidelijke visie en een volledig uitgewerkt plan aan taakherschikking ten grondslag ligt zijn wij daar op tegen. In het belang van de mondzorg en van onze patiënten. Dat gaat de komende jaren het belangrijkste thema worden, naast het toenemend tekort aan tandartsen.
Toch tevreden al met al? Tandartsen kunnen weer vooruit. Het kan altijd beter, maar dit was wel het moment dat je er moet staan als beroepsvereniging. Er is nog veel te verbeteren en nog veel onnodige bureaucratie tegen te houden. Bovendien helpen wij nog om volgens Europees recht aan te tonen dat maximumtarieven de consumentenrechten juist belemmeren. Tandartsen moeten nu toch wel wakker zijn geschud over wat hen boven het hoofd hangt. De ANT begrijpt als geen ander de mondzorg in de 21ste eeuw en volgt daarom een proactief beleid in het belang van de toekomst van de mondzorg in Nederland. Iedereen die zich daarin kan vinden roep ik op ons met volle inzet te steunen.
Bekijk de video Los in de mond over het besluit van de NZa over de tandartstarieven naar aanleiding van het kostenonderzoek onder tandartsen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/vaartjes-500-1.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-11-07 00:00:002018-10-11 12:59:37ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes: De mondzorg kan weer vooruit
De NZa heeft de resultaten van het kostenonderzoek gepubliceerd en tegelijkertijd het tarievenbesluit vrijgegeven. De twee meest in het oog springende resultaten zijn het verhogen van het norminkomen (arbeidskostencomponent) naar 127.690 en een korting op de tarieven van 5,15 procent. Voor implantologie geldt een daling van ruim 19%. De orthodontietarieven dalen ongeveer 1,5%. De nieuwe tarieven gaan in op 1 juli 2015.
Kostenonderzoek In de afgelopen periode is een kostenonderzoek uitgevoerd in de mondzorg. Dit onderzoek heeft veel inzet gevraagd van de betrokken praktijken omdat zij gedetailleerde informatie moesten opleveren over kosten, opbrengsten en tijdsbesteding van hun praktijk. Het onderzoek is in de zomer van 2014 afgerond en heeft de gegevens opgeleverd die nodig zijn voor het opnieuw berekenen van de tarieven. Op grond van deze resultaten dalen de tarieven.
Arbeidscomponent De NZa heeft eind 2013 een advies gevraagd aan onderzoeksbureau KPMG om de arbeidskostencomponent te herijken. De tarieven zijn – naast kosten – namelijk ook gebaseerd op een vergoeding voor de eigenaar, arbeidskostencomponent genoemd. Met de brancheorganisaties in de mondzorg is verschillende keren overlegd over het KPMG-advies en de gevolgen voor het tarief. Naar aanleiding van de genoemde argumenten heeft de NZa besloten voor de mondzorg geen gevolg te geven aan dit advies. De arbeidskostencomponent van de tandarts en orthodontist wordt nu op een alternatieve wijze herijkt en stijgt met bijna 13% naar 127.690. De arbeidskostencomponent van de tandartsen is daarmee gelijk getrokken met de huisartsen.
De NZa onderzoekt de komende tijd op verzoek van deze partijen of het tariefsysteem zodanig veranderd kan worden dat meer zorg op maat geboden kan worden.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/prijs-5001.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-11-07 00:00:002022-12-14 12:09:08NZa tarievenbesluit: Verhoging norminkomen en 5,15% korting op tarieven
Wereld Diabetes Dag vindt elk jaar plaats op 14 november ter gelegenheid van de verjaardag van Frederick Banting die, samen met Charles Best, aan de basis stond van de ontdekking van insuline in 1922. Wereld Diabetes Dag werd in 1991 geïntroduceerd door de Internationale Diabetes Federatie (IDF) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) als reactie op de alarmerende toename van diabetes over de hele wereld. Het is de belangrijkste wereldwijde bewustwording campagne voor diabetes.
Slechtere mondgezondheid Bij patiënten met diabetes blijft de bloedsuikerspiegel niet meer binnen de normale grenzen. Als gevolg van diabetes kan de mondgezondheid verslechteren. Mensen met diabetes hebben ook vaker last van tandvleesontsteking.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/diabetes.gif480480https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2014-11-05 00:00:002014-11-05 00:00:00Wereld Diabetes Dag - 14 november
Sinds oktober vorig jaar is Ivoclar Vivadent verwikkeld in een octrooigeschil in de USA en Duitsland tegen Dentsply International Inc., Dentsply International Inc., Dentsply Prosthetics U.S. LLC en Degudent GmbH (Dentsply).
Octrooirecht Met het aanspannen van deze rechtszaken, wil Ivoclar Vivadent de verkoop en/of import door Dentsply van bepaalde lithium silicaat discs voor dental gebruik stoppen, waarvan Ivoclar Vivadent stelt dat deze producten van Dentsply inbreuk maken op het verkregen octrooirecht van Ivoclar Vivadent.
Geen verdere juridische stappen Ivoclar Vivadent laat nu weten dat er overeenstemming is bereikt met Dentsply omtrent het octrooigeschil, waarbij Ivoclar Vivadent afziet van verdere gerechtelijke stappen tegen Dentsply, met dien verstande dat Dentsply de licentieovereenkomst op het wereldwijde patent van Ivoclar Vivadent op de juiste manier toepast.
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de zorg in 2014, en wat zijn de uitdagingen voor het komende jaar voor zorgverzekeraars, zorgaanbieders, de wetgever en de NZa? Lees de Stand van de zorgmarkten 2014.
Van verbod naar gebod: minder regels Als uitdaging voor 2015 geeft de NZa aan te kijken naar mogelijkheden om zorgaanbieders en zorgverzekeraars meer vrijheid te geven. In enkele sectoren zoals de farmacie en geboortezorg gelden de afgelopen jaren minder regels. ‘Soms is ook weer een stap terug gedaan, zoals in de mondzorg’, zegt de NZa in het rapport. Per zorgsector zal de NZa de komende tijd een visie opstellen en bekijken of een zorgsector klaar is voor een verdere stap naar minder regels door de overheid. Lees verder op pagina 42 van de Stand van de Zorgmarkten 2014
Bestrijding van zorgfraude De bestrijding van zorgfraude is een prioriteit van het Openbaar Ministerie. Vincent Leenders: “Strafrecht is daarbij één schakel, maar wel een onmisbare schakel. In de zorgsector zijn veel instanties betrokken bij toezicht, handhaving en opsporing. Iedereen moet zijn rol pakken.” Lees verder op pagina 21 van de Stand van de Zorgmarkten 2014
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2014-11-04 00:00:002014-11-04 00:00:00NZa publicatie Stand van de zorgmarkten 2014
Van 3 tot en met 6 november 2014 wordt de Check je werkstress week georganiseerd. Er wordt dan op allerlei manieren aandacht besteed aan werkdruk en werkstress. Werkgevers, werknemers en kerndeskundigen worden opgeroepen in actie te komen om met het thema actief aan de slag te gaan. Tijdens de conferentie die in deze week plaatsvindt, worden onder andere de Goede Praktijken Awards uitgereikt.
Werkdruk vormt naast beeldschermwerk een van de grootste arbeidsrisico’s in de verzekeringssector. Van ongezond hoge werkdruk is sprake als werknemers:
Structureel niet kunnen voldoen aan de gestelde eisen
Niets kunnen veranderen aan de achterliggende problemen van de werkdruk
Ook een te lage werkdruk kan voor werknemers ongezond zijn. Werknemers gaan zich ergeren en vervelen. De motivatie daalt sterk, omdat de balans tussen werkaanbod (kwalitatief en kwantitatief) en kennis en kunde is verstoord. Ook hierdoor kunnen stressklachten en verzuim ontstaan.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/check-werkstress.jpg480480Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2014-10-30 00:00:002019-05-29 11:40:11Check je werkstress week - 3 t/m 6 november
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.