Eén op drie nieuwe tandartsen komt uit buitenland

Tandartsverzekering dekt ook tandartskosten in buitenland

De meeste tandartsverzekeringen dekken ook behandelingen van tandartsen in het buitenland. De tarieven van tandartsen in het buitenland zijn lager dan de tarieven die hier gelden. Een wortelkanaalbehandeling kost in Nederland bijvoorbeeld al gauw € 375,- terwijl patiënten bij een tandheelkundige kliniek in bijvoorbeeld Spanje, Turkije of Griekenland minder dan € 250,- betalen. Dit blijkt uit onderzoek van de vergelijkingswebsite 123tandarts.nl De meeste tandartsverzekeringen bieden voor buitenlandse behandelingen dezelfde dekking aan als voor behandeling door een tandarts in Nederland. 

Websitebezoek
De bezoekersaantallen van de website van 123tandarts.nl laten zien dat er steeds meer mensen interesse hebben om een tandarts in het buitenland te bezoeken. De webpagina’s op 123tandarts.nl over tandartsen in Spanje, Turkije en Griekenland worden steeds vaker bezocht. De grafiek hieronder geeft het percentage weer van de bezoekers van de vergelijkingswebsite die  de pagina’s met informatie over tandartsen in het buitenland bekijken. Ook worden er via deze site steeds meer afspraken gepland om naar een tandarts in het buitenland te gaan.



Bron:
123tandarts.nl

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
bruxisme-90

Gebitsslijtage: Een veelzijdig tandheelkundig probleem

Er wordt steeds vaker gebitsslijtage gesignaleerd. Attritie is één van de vormen. Wat is dit en waardoor ontstaat deze slijtage?

Verslag van de lezing van prof. dr. Frank Lobbezoo, tandarts-gnatholoog en hoogleraar Orale Bewegingsstoornissen, tijdens het NVGPT-congres Gebitsslijtage.

Er wordt steeds vaker gebitsslijtage gesignaleerd. Gebitsslijtage kan worden onderscheiden in de volgende vormen:

  • Attritie = mechanische slijtage als gevolg van functie en parafunctie
  • Abrasie =mechanische slijtage die niet het gevolg is van functie en parafunctie
  • Erosie = chemische slijtage, niet het gevolg van cariës

Attritie
Etiologische factoren bij attritie kunnen zijn: thegosis en bewegingsstoornissen.

Bij thegosis worden de gebitselementen geslepen om deze scherper te maken. Dit gebeurt met name in het dierenrijk.

De ziekte van Parkinson is een irreversibele, extrapiramidale bewegingsstoornis. Dit leidt tot bewegingsarmoede en -traagheid, tremoren in rust, spierstijfheid, problemen met spreken, kauwen en slikken en een maskergelaat. Bij langdurig gebruik van de medicatie tegen Parkinson kan er orofaciale dyskinesie ontstaan. Hierbij worden er onwillekeurige dansachtige bewegingen gemaakt met het gezicht, de lippen, de tong en de kaak. Een mogelijk gevolg van deze orofaciale dyskinesie is dan ook attritie. Orofaciale dyskinesie kan voorkomen bij psychiatrische aandoeningen en chronisch gebruik van antipsychotica (dopamine-antagonisten) en antiparkinson medicatie (dopamine-agonisten).

Bruxisme wordt gedefinieerd als een repetitieve kauwspieractiviteit die wordt gekarakteriseerd door:

  • Klemmen of knarsen, en/of;
  • Fixeren van of duwen van de onderkaak

Bruxisme treedt op tijdens:

  • Slapen: slaapbruxisme
  • Waken: waakbruxisme

Vroeger werd de focus van het ontstaan van bruxisme op perifere factoren gelegd, maar nu meer op centrale factoren. Deze centrale factoren kunnen worden onverdeeld in:

  • Psychosociale factoren: stress, persoonlijkheid.
  • Biologische/fysiologische factoren: neurotransmitters.
  • Exogene factoren: medicatie, roken. Meer roken leidt tot meer bruxisme.

Attritie is een van de meest in het oogspringende gevolgen van bruxisme. De mate van attritie is echter niet geassocieerd met de ernst van bruxisme. 


Prof. dr. Frank Lobbezoo is tandarts-gnatholoog en hoogleraar Orale Bewegingsstoornissen bij de leerstoelgroep Orale Kinesiologie, afdeling Functieleer en Restauratieve Tandheelkunde van het ACTA. Prof. Lobbezoo verzorgt theoretisch en praktisch onderwijs voor tandheelkundestudenten op het gebied van TMD, orofaciale pijn en tandheelkundige slaapstoornissen. Daarnaast is hij directeur van de postinitiële opleiding Orale Kinesiologie, een driejarig programma waarin tandartsen worden opgeleid tot tandarts-gnatholoog. Bovendien is hij leider van het onderzoeksprogramma Orale Regeneratieve Geneeskunde en heeft hij een groot aantal nationale en internationale publicaties op zijn naam staan.

Verslag door Chantal Schreuder voor dental INFO van het NVGPT-congres Gebitsslijtage.



Lees meer over: Restaureren
Close-up of model teeth

Tandarts gijzelt kunstgebit van wanbetaler

Een Gelderse tandarts was de betalingsachterstand van een patiënt zo zat, dat hij het kunstgebit van de man afpakte. Dat meldt Omroep Gelderland.

De patiënt kwam naar de praktijk in de veronderstelling dat hij op controle kwam. Eenmaal binnen pakte de tandarts het kunstgebit af en stelde de man een ultimatum. Als de patiënt niet binnen een week zijn achterstallige rekeningen betaalde, zou de tandarts het kunstgebit weggooien.

Tussenkomst NMT
De tandartsenorganisatie NMT had nog geprobeerd om de tandarts af te laten zien van de actie, maar de tandarts zette zijn plan toch door.

Advocaat
De patiënt heeft een inmiddels advocaat ingeschakeld. Volgens de advocaat is er sprake van diefstal.

Bron:
Omroep

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Tandartspraktijken vaker open

Steeds meer tandartsen verruimen de openingstijden van hun praktijken. Dit blijkt uit onderzoek van de vergelijkingswebsite www.123tandarts.nl onder ruim 3.500 tandartspraktijken in Nederland. Zij vergeleken de openingstijden van 2012 met die van 2013.

Bijna drie uur meer
In 2012 was een tandartspraktijk gemiddeld 39,1 uur per week open. In 2013 is een tandartspraktijk gemiddeld 42 uur per week open, dus bijna drie uur meer. De verruiming is het grootst in de provincies buiten de Randstad. Zo zijn de openingstijden van tandartspraktijken in Limburg verruimd van 38,1 uur naar 42,5 uur. In Zeeland hebben de tandartsen hun openingstijden verruimd van 37,2 uur per week naar 41,5 uur per week. In Drenthe verandert er weinig. Tandartspraktijken zijn daar nog steeds minder dan 40 uur per week open, namelijk 39,5 uur per week. Hieronder vindt u alle openingstijden van tandartspraktijken in 2012 en 2013 per provincie.



Na zessen
Een voordeel van de ruimere openingstijden is dat patiënten vaker na zessen nog een afspraak kunnen maken met de tandarts. Uit de grafiek hieronder blijkt dat meer tandartspraktijken na zessen hun deuren geopend houden. In 2012 was nog slechts 9,2% van de tandartspraktijken één avond per week na zes uur open. In 2013 is dat percentage opgelopen tot 12,5%.



Vrijdagmiddag
Op vrijdagmiddag zijn nog steeds veel tandartspraktijken gesloten. In 2012 is 31,6% van de tandartsen op vrijdagmiddag dicht. In 2013 is dit percentage afgenomen tot 28%. In Drenthe is maar liefst 59,5% van de praktijken op vrijdagmiddag gesloten. Zie de grafiek hieronder.



De vergelijkingswebsite www.123tandarts.nl publiceert van meer dan 3.500 tandartspraktijken de openingstijden.

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z

Wereld Diabetes Dag: een gezonde mond, extra belangrijk voor diabetespatiënten

Op 14 november was het Wereld Diabetes Dag. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat diabetespatiënten de bloedsuikerspiegel niet meer zelf binnen de normale grenzen kunnen houden en geen of onvoldoende insuline produceren. Ook kan het zijn dat het lichaam niet meer goed reageert op insuline. De aandoening valt op het eerste oog misschien niet altijd meteen op, maar als gevolg van de ziekte kunnen naast complicaties als hart- en vaatziekten en nieraandoeningen, ook meer zichtbare gevolgen ontstaan, zoals oogaandoeningen, voetproblemen en een slechtere mondgezondheid.

Voorlichting door mondhygiënisten
De Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten anticipeert op deze bewustwordingsdag. Vandaag bieden mondhygiënisten in het land voorlichting over diabetes en het belang van een goede mondgezondheid.

Mensen met diabetes hebben vaker last van tandvleesontsteking (gingivitis) en tandvleesontsteking met verlies van het kaakbot (parodontitis). Dit alles kan zelfs tot verlies van tanden en kiezen leiden. De oorzaak kan worden gezocht in de te hoge bloedsuiker. Het lichaam wil die suiker kwijtraken door veel te plassen. Dit zorgt vervolgens voor een drogere mond. Speeksel beschermt op een natuurlijke manier het gebit. Is er minder speeksel, dan krijgen gaatjes en tandvleesontstekingen meer kans. Ook kunnen deze ontstekingen ontstaan doordat diabetespatiënten een slechtere doorbloeding hebben in het lichaam. Door jarenlang een te hoge bloedsuikerspiegel raken de bloedvaatjes beschadigd. Het tandvlees zit vol met kleine bloedvaatjes.

Voorlichtingsfilmpje Diabetes en mondgezondheid
Bekijk het filmpje waarin wordt uitgelegd waarom diabetespatiënten extra goede mondzorg nodig hebben.

Bron:
NVM

Lees meer over: Actueel, Mondhygiëne, Thema A-Z

ANT wijst tandartsen op rechten bij materiële controle zorgverzekeraar

De ANT krijgt steeds vaker signalen dat zorgverzekeraars mogelijk hun macht misbruiken bij zogeheten materiële controles. Bij die controles lijkt het niet altijd te gaan om de noodzaak en kwaliteit van de behandeling, maar om het terugvorderen van geld op basis van gemiddelden, zegt de ANT.

Materiële controle
Een materiële controle is (volgens Regeling Zorgverzekering) een onderzoek, waarbij de zorgverzekeraar nagaat of de door de zorgaanbieder in rekening gebrachte prestatie is geleverd (rechtmatigheid) en of deze doelmatig was (passend bij de gezondheidstoestand van de patiënt). Bij die controles lijkt op dit moment het terugvorderen van geld op basis van gemiddelden het uitgangspunt te zijn volgens de ANT. Dit gaat volgens de beroepsorganisatie ten koste van de kwaliteit van de mondzorg en de ruimte om maatwerk te leveren voor patiënten.

Bepalen
Jan Willem Vaartjes: “De zorgverzekeraars pretenderen te snappen wat goede mondzorg is en willen steeds meer bepalen hoe de tandartspraktijk eruit zou moeten zien. Of het nu gaat om tariefsdalingen, het schrappen van codes of de keuze voor een andere behandelaar dan de tandarts bij een bepaalde behandeling. Als het aan de zorgverzekeraars ligt, bepalen zij straks hoe patiënten het beste hun gebit kunnen laten behandelen. Dat vinden wij een ongezonde ontwikkeling”.

Rechten
De beroepsorganisatie komt daarom in actie door tandartsen op hun rechten te wijzen en van extra (juridische) informatie en steun te voorzien. Ook kunnen tandartsen via de website van de ANT klachten over en hun ervaringen met materiële controles melden.

Overigens mogen tandartsen niet zomaar medische gegevens afgeven. Jan Willem Vaartjes, voorzitter van de ANT: “De actie is niet primair gericht tegen zorgverzekeraars. Als het om fraude gaat, dan zijn wij als ANT voor een zero tolerancebeleid. Er is nu echter geen sprake van een gelijkwaardig krachtenveld. Wij helpen tandartsen met gerichte info en door hen op hun rechten te wijzen.”

Bron:
ANT

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Open your mind and mouth, it’s all about attitude

Yvonne Buunk-Werkhoven zou meer focus willen zien op gedrag en gedragsverandering in de mondgezondheid. Interview met het bevlogen NVM-bestuurslid die van tandartsassistent opklom tot onderzoeker en voorzitter van de Public Relations Committee van de IFDH.

In de zesde klas van de lagere school viel ze en kreeg ze een kroon op de 11. Deze traumatische ervaring was het prille begin van de glansrijke carrière van dr. Yvonne Buunk-Werkhoven. Na het behalen van het diploma tandartsassistent begon ze met de opleiding tot mondhygiënist. Tijdens haar werk studeerde ze door tot sociaal psycholoog en daarna promoveerde ze. Yvonne is nu NVM-bestuurslid, onderzoeker en onlangs ook nog voorzitter geworden van de Professional en Public Relations Committee van de International Federation of Dental Hygienists (IFDH). En wie weet, wordt ze ooit ook nog (bijzonder) hoogleraar.

Drive

Yvonne en ik ‘volgen’ elkaar al een tijdje en lijken wel fan van elkaar te zijn. We delen een hoge mate van bevlogenheid en passie voor het vak. Niet bijzonder voor een mondhygiënist, blijkt later, maar zij spant toch echt wel de kroon. De ene keer krijg ik een mail uit Spanje, dan weer zie ik op de site van de NVM dat ze in Curaçao is en op Facebook verschijnen ineens foto’s vanaf Harvard.

Het enthousiasmeren en motiveren van anderen, maar vooral een intrinsieke drive, leidde destijds tot het volgen van een deeltijdstudie psychologie naast het werken als mondhygiënist. Ze lijkt niet te kunnen stoppen. Nieuwsgierig vraag ik in hoeverre ze de lat bewust steeds hoger legt. Maar dat weet ze niet precies. ”Ik vind de dingen die ik doe hartstikke leuk en super interessant. Gaandeweg merk ik eigenlijk pas waartoe het leidt. Ik heb mijn hoogst genoten opleiding (promoveren) ruim drie jaar geleden afgerond. Ben je eenmaal dr. dan ben je dit voor de rest van je leven. De laatste trede op de onderzoeksladder is een positie als (bijzonder) hoogleraar. Mijn vader zei altijd: ”Het komt zoals het komt, als jij maar gelukkig bent in wat je doet”. En dat is het meest wijze advies, dat ik ooit gekregen heb.”

Doel

Yvonne heeft een duidelijk doel voor ogen. ”Gepassioneerd en oprecht hoop ik een bijdrage te kunnen leveren aan de bewustwording van mondgezondheid en mondverzorging in het algemeen, in sociale interacties en vooral in relatie tot de algehele gezondheid en well-being. Kortom, voor iedereen een leven lang een gezonde mond.”

Mondhygiëne geeft je vleugels

Yvonne onderzocht de bevlogenheid van de mondhygiënist. De aanleiding was een studentenonderzoek naar ‘bij- en nascholingsbehoeften’ van mondhygiënisten, onder begeleiding van docent/promovenda Vanessa Hollaar, opleiding Mondzorgkunde HAN.

”Samen met Corrie Jongbloed-Zoet, de NVM-voorzitter, hebben we de korte versie van de Utrechtse Bevlogenheid Schaal (UWES-9) in de vragenlijst opgenomen, om het niveau van bevlogenheid van NVM-leden te onderzoeken. We wilden inzicht krijgen in de drie dimensies van bevlogenheid die het welzijn op de beroepsuitoefening van de mondhygiënist weergeven.
Uit ons onderzoek blijkt dat de participerende NVM-leden zeer hoog op de bevlogenheid schaal scoren; hoger dan de normgroepen (andere professionals) en hoger dan de groep tandartsen uit een onderzoek van Te Brake et al. (2007). Dit houdt in dat mondhygiënisten bruisen van energie, zich sterk en fit voelen, lang onvermoeibaar werken en beschikken over grote mentale veerkracht en doorzettingsvermogen. Daarnaast voelen mondhygiënisten sterke betrokkenheid bij het werk: ze beschouwen hun werk als nuttig en zinvol, inspirerend en het roept gevoelens van trots en enthousiasme op. Bovendien, gaan mondhygiënisten op een plezierige wijze helemaal op in het werk: ze versmelten zich als het ware ermee, waardoor de tijd stil lijkt te staan en het moeilijk voor ze is om zich ervan los te maken.”

Benadeeld

Toch lieten onderzoeksresultaten van Jerkovic-Cosic et al. (2012) zien dat er sprake zou zijn van een verminderde job satisfactie onder mondhygiënisten, waarbij de onderzoeker denkt dat dit door een ervaren rolconflict komt tussen mondhygiënist en tandarts. Yvonne: ”Vanuit sociaal-psychologisch perspectief gezien, is er geen sprake van een rolconflict, maar van het ervaren van relatieve deprivatie. Dit betekent dat een subjectieve ontevredenheid niet wordt veroorzaakt door een objectieve situatie, maar door de relatieve positie waarin een persoon verkeert, ten opzichte van de situatie van een ander. Vrij vertaald naar het mondzorgwerkveld kan er onderscheid worden gemaakt tussen relatieve persoonlijke deprivatie en relatieve groepsdeprivatie. Hierbij heeft relatieve persoonlijke deprivatie betrekking op individuen, dus op enkele mondhygiënisten, terwijl relatieve groepsdeprivatie beschrijft hoe een groep, dus de beroepsgroep van mondhygiënisten zich benadeeld kan voelen ten opzichte van een andere groep, bijvoorbeeld de beroepsgroep van tandartsen.”

Professional bij uitstek

Een andere belangrijke betekenis van de uitkomsten van het bevlogenheidsonderzoek, is dat de mondhygiënist als de professional bij uitstek zou kunnen fungeren en de verantwoordelijkheid kan nemen voor de laag-risico patiëntengroep met een stabiele mondgezondheid. Als wezenlijke rolmodel kan de mondhygiënist zich richten op de promotie van een gezonde mond en op preventie van mondziekten. ”Immers, als de mondhygiënist intrinsiek gemotiveerd is en promotie/preventie zelf hoog in het vaandel draagt, dan is de verwachting dat de boodschap ‘van cure naar care’ en het belang van mondgezondheid in relatie tot de algemene gezondheid oprecht wordt overgedragen, alsmede motiverend ervaren wordt door de patiënt.”

MondiX®

Om van cure naar care te kunnen komen is het vaststellen en evalueren van mondhygiënegedrag essentieel. Een tool hierbij zou een welkome aanvulling zijn voor mondhygiënisten. Hiervoor is een digitale index ontwikkeld gebaseerd op de reeds door Yvonne ontwikkelde OHB-index.

”Om in de praktijk verschuivingen in mondverzorgingsgedrag te kunnen screenen en monitoren moet je relevante vragen op een bepaalde manier formuleren en aan patiënten voorleggen. Momenteel doen we onderzoek met een eerste concept van de MondiX® in de praktijk, waarbij we vooral inzicht willen krijgen in de toepassing van de index. Daarnaast ben ik samen met dr. Pieternel Dijkstra bezig met het schrijven van een boek voor mondzorgprofessionals. De focus ligt op effectieve gedragsverandering en relevante sociaal psychologische aspecten binnen de preventieve mondzorg. Met dit boek willen we de mondzorgprofessionals op een luchtige, – evidence based – wijze meenemen in het veranderingsproces: van ziekte en zorg naar gezondheid en gedrag.”

Plannen

In augustus 2013 is Yvonne voorzitter geworden van de Professional en Public Relations Committee van de International Federation of Dental Hygienists (IFDH). Samen met andere afgevaardigden van de ‘IFDH-house of delegates’ werkt zij aan de (Europese) erkenning van het beroep van de mondhygiënist en aan een betere bekendheid van de professionele beroepsuitoefening binnen de preventieve mondzorg. Een wereldwijde aanpak: zowel op inter- en multidisciplinair niveau als onder het grote publiek. ”We willen de onderlinge professionele samenwerking binnen de mondzorg verstevigen en bevorderen, zodanig dat er win-win situaties worden gecreëerd, waarin alle mondzorgprofessionals gelijkwaardig, respectvol en gepassioneerd de mondgezondheid op een hoger plan kunnen tillen.”

Yvonne strooit graag met motto’s en een daarvan is: ”Open your mind and mouth, it’s all about attitude”. Hiermee bedoelt ze dat ze graag meer focus op mondgezondheid, inclusief gedrag en gedragsverandering zou willen zien. De juiste zorgverlener, een gekwalificeerde mondzorgprofessional, zal de juiste zorg moeten leveren. ”Om die reden is het dan ook relevant om te spreken over het anders verdelen van de mondzorg!”

Naamgeving

Yvonne mailt mij tenslotte vanuit regenachtig Boston: ”Zo lang er gesproken wordt over ‘herschikking van taken’, is de kans dat een adequate mondzorgverlening op een gedegen wijze van de grond komt minimaal. Bovendien helpt het aanhouden van het woord dent/tand in de naamgeving niet echt mee om het belang van een goede mondgezondheid voor de algemene gezondheid onder de aandacht te brengen van het publiek. Een Harvard professor pleit daarom voor de Oral Physician, in het Nederlands vertaalt: de mondarts. In dezelfde lijn kun je denken aan Oral Hygienist.”

Haar mail ontving ik twee dagen voor het NVM-congres waar zij ook weer paraat zou zijn. En op de avond voor het congres pingelde mijn mail nog een keer. Yvonne meldde op de valreep dat ik er nog wel even bij moest zetten dat de zorgvraag van de patiënt centraal dient te staan. Dus, bij deze!

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Opinie, Thema A-Z

Meer rendement: Tips voor een efficiënte meerkamerplanning

Een hogere winst kan behaald worden door slimmer te werken. Een directe manier van slimmer werken is taakdelegatie binnen een meerkamerplanning. De meerkamerplanning blijkt in de praktijk echter niet altijd efficiënt opgezet te zijn. Lees de tips.

De tip in het artikel over ”Meer rendement” ging over het gebruik van het 3 S’en model:

  1. Simplificeer – ”Als één stap voldoet, doe er dan geen twee”
  2. Standaardiseer – ”Doe het steeds op dezelfde wijze”
  3. Specialiseer – ”Doe de helft twee keer zo vaak”

Taakdelegatie en meerkamerplanning
Naast het toepassen van het 3 S’en model is een meerkamerplanning met toepassing van taakdelegatie een rendementsverhogend ”instrument”. De kwaliteit van de mondzorg is al lang niet meer het resultaat van het werk van één tandarts, maar dat van verschillende mondzorgverleners. Zo zijn in toenemende mate ook de (preventie)assistent betrokken bij de directe zorgverlening aan de patiënt. Mondzorg is teamwerk geworden.

Als gevolg van deze taakdelegatie kan de tandarts prima op meerdere kamers ”tegelijkertijd” behandelen. Dit wordt al regelmatig toegepast. Echter, uit ervaring blijkt dat praktijken zeggen met een meerkamerplanning te werken, maar in feite een één-kamer- planning hanteren. Doordat afspraken nog steeds gewoon na elkaar worden ingepland.

Tips voor een (efficiënte) meerkamerplanning
Een goede meerkamerplanning is efficiënt en levert dus tijdwinst en meer omzet op vergeleken met een één- kamer- planning. Tips voor een goede meerkamerplanning zijn:

  • Stel eenmalig een goede ”blokplanning” voor de kamers op en volg deze planning elke dag:
    (”Een vaste planning creëert duidelijkheid en rust, wat tijdwinst gaat opleveren.”)
  • De tandarts is doorlopend en continu aan het werk gedurende de tijd van patiëntbehandeling:
    (”Ongebruikte tijd is onherstelbaar verlies”)
  • Laat afspraken in elkaar overlopen voor de tandarts en elkaar overlappen voor de assistenten:
    (”Voorkom dat twee kamers worden gebruikt voor een één- kamer- planning”)
  • Stel de tijdsduur voor behandelingen niet te ruim:
    (”Als er 30 minuten beschikbaar is, zal een taak van 5 minuten ook 30 minuten duren.”)
  • Leid assistenten op voor taakdelegatie en geef ze de ruimte hun verantwoordelijkheid te nemen:
    (”Gebruik de kracht van verdeeld management”)

Door:
Sjoerd Kuiken en Verry van Rossum – Sjoerd Kuiken adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van wet- en regelgeving, kwaliteitsystemen en financieel gezonde praktijkvoering. Verry van Rossum  van www.pdi-nl.nl is praktijkadviseur die praktijken de unieke werkwijze van het Strawn Concept kan leren en beschikt over een expertise van vele jaren in het begeleiden en opleiden van tandartsen.

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z

Zorgverzekering raadsel voor 82% van de Nederlanders

Voor 82% van de Nederlanders is de basisverzekering nog steeds een raadsel. Deze mensen gaven minimaal één onjuist antwoord op de vraag of de huisarts, tandarts en fysiotherapeut onder de basisverzekering valt. Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoek van Verzekeringssite.nl onder ruim 500 Nederlanders.

Slechts 2% had alle vragen over de basisverzekering goed. Om ervoor te zorgen dat mensen voldoende kennis hebben om de juiste zorgverzekering te kunnen kiezen, heeft Verzekeringssite.nl de zorgquiz ontwikkeld. Hierin kan iedereen zijn of haar kennis testen van de basisverzekering en het eigen risico voor de belangrijkste zorgkosten.

Basisverzekering
De basisverzekering is sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel een aantal maal aangepast. De laatste twee jaar is er echter vrij weinig verandert.

Eigen risico
Ook over het eigen risico bestaat verwarring. Zo denkt 43 procent van de Nederlanders ten onrechte dat het eigen risico geldt voor een bezoek aan de tandarts of fysiotherapeut. Deze kosten worden echter niet vergoed door de basisverzekering, waardoor er geen eigen risico geldt. Het eigen risico geldt bijvoorbeeld wel voor zorg in het ziekenhuis. Minister Schippers heeft onlangs laten weten een publiekscampagne te starten met extra aandacht aan het eigen risico.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Afstand van verzekeraars met consumenten wordt steeds groter

Verzekeraars zien de échte kracht van Social Media nog niet. Mobiel wordt nauwelijks ingezet. De consumenten volgen echter met smartphones en tablets de snelle technologische ontwikkelingen wel. Daardoor wordt de afstand tussen de verzekeraars en hun klanten steeds groter.

Dit is een van de belangrijke conclusies van de Social Media Insurance Monitor, het brede, onafhankelijk onderzoek over het inzetten van Social Media in de verzekeringsbranche, voor het derde jaar op initiatief van ITDS Business Consultants uit Naarden. De interviews en metingen zijn in de eerste helft van 2013 gehouden bij 69 verzekeraars. De resultaten zijn gepubliceerd in het magazine SoMe.

Mobile first
Het onderzoek toont aan dat verzekeraars vooral aandacht besteden aan webcare en een kleine groep ontwikkelt ook apps. ITDS-directeur Arjen de Boer concludeert: “Mobile first! zou het motto moeten zijn. Het is kennelijk ‘Mobile last!’ Veranderingen zijn onvermijdelijk wil men de klanten niet verliezen. De verzekeringsbranche gaat op z’n kop. Dat betekent innoveren, mobiel gaan, meegaan met de consumenten.”

Bron:
ITDS

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
tros-radar

Uitzending Tros Radar over declaratiefraude in zorg

Tros Radar zendde op 18 november een uitzending uit over declaratiefraude in de zorg.

De NMT keurt elke fraude af en meldt naar aanleiding van deze uitzending op haar website: ‘De relatie tussen tandarts en patiënt is gebaseerd op vertrouwen. Een patiënt moet er van op aan kunnen dat zijn tandarts goede zorg levert en zich houdt aan de wet- en regelgeving.’ De NMT is er dan ook voorstander van dat onderbouwde constateringen van fraude onder de aandacht worden gebracht van de NZa en zo nodig van het Openbaar Ministerie.”

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

HEMA verkoopt nu ook zorgverzekeringen met optie voor aanvulllende tandzorg

HEMA komt met een eigen zorgverzekering. Vanaf nu kan heel Nederland zich per 1 januari 2014 bij HEMA verzekeren tegen zorgkosten. Iedereen die overstapt naar de zorgverzekering van HEMA krijgt het hele jaar 10% korting op bijna alles van HEMA.

Aanvullende tandzorg
De basispremie van de zorgverzekering van HEMA bedraagt 89 euro per maand bij het wettelijke eigen risico van 360 euro. Klanten die kiezen voor een vrijwillig eigen risico van 500 euro bovenop het wettelijk eigen risico betalen slechts een premie van 69 euro per maand. Ook de aanvullende pakketten en tandartsdekkingen hebben de vertrouwde HEMA-eenheidsprijzen: aanvullende zorg is er voor 6, 12 en 18 euro, aanvullende tandzorg kost 11, 22 of 33 euro.

Kinderzorglijn en overstapassistent
De zorgverzekering van HEMA biedt verder een speciale kinderzorglijn, waar consumenten gratis terecht kunnen met vragen over kinderzorg. De gespecialiseerde medewerkers van de kinderzorglijn helpen bijvoorbeeld met het zoeken naar
een logopedist of verwijzen naar een kindvriendelijke tandarts of fysiotherapeut. Bovendien biedt HEMA een overstapassistent, die consumenten kunnen bellen voor vragen over overstappen.

Risicodrager
Voor dit nieuwe product werkt HEMA samen met zorgverzekeraar Menzis, die risicodrager is van de zorgverzekering. De klant merkt daar overigens weinig van. Zowel het online zorgoverzicht als bijvoorbeeld de telefonische klantenservice gaan via HEMA.

Logische stap
HEMA is al sinds 2004 succesvol actief op het gebied van online verzekeren. Onder meer de autoverzekering en de reisverzekering zijn erg populair vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding en de begrijpelijke taal waarin de voorwaarden zijn geschreven.
Van Zetten: “Wij zien onze zorgverzekering als een wezenlijke toevoeging aan ons productaanbod waarmee we nog beter invulling kunnen geven aan de missie van HEMA: het dagelijks leven van zoveel mogelijk mensen leuker en makkelijker maken.”

Meer informatie is te vinden via www.hema.nl/zorg

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

IGZ toetst nu ook op vakinhoudelijke richtlijnen

Uit recente IGZ-rapporten blijkt dat IGZ haar toetsingskader heeft aangevuld met de vakinhoudelijke richtlijnen. Dit komt naast de al gebruikelijk toetsing op het volgen van de WIP-richtlijn, de eisen rondom radiologie en het KEW dossier.

WIP-richtlijn en KEW dossier
De tandartspraktijken zijn de laatste jaren geconfronteerd met een inspectie die praktijken toetst op met name de WIP-richtlijn en de eisen rondom radiologie. Dit heeft geleid tot meerdere sluitingen van tandartspraktijken. Veel praktijken hebben om deze reden de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het verbeteren van de hygiëne en infectiepreventie binnen de praktijk.

Vakinhoudelijke richtlijnen
De inspecties van IGZ gaan onverminderd door. Uit recente rapportages blijkt echter dat IGZ haar toetsingskader heeft verruimd. Een gesprek van adviseur Sjoerd Kuiken met een IGZ-inspecteur bevestigde deze nieuwe werkwijze. Sinds kort worden bezochte praktijken ook getoetst op diverse vakinhoudelijke richtlijnen. Via dossieronderzoek wordt namelijk beoordeeld of de praktijk aantoonbaar deze vakinhoudelijke richtlijnen volgt. De inspectie hanteert als uitgangspunt bij haar beoordeling dat wat niet is opgenomen in het dossier ook niet is uitgevoerd.

Toetsing (vakinhoudelijke) richtlijnen
De IGZ toetst praktijken tegenwoordig ook op de volgende (vakinhoudelijke) richtlijnen:

  • Richtlijn Periodiek Mondonderzoek UMC St. Radboud 2007
  • Paroprotocol (NVVP 2012)
  • Richtlijn Tandheelkundige Radiologie NMT 2007
  • European guidelines on radiation protection in dental radiology; The safe use of radiographs in dental practice. Radiation protection Europese commissie 2004
  • Guidelines on CBCT for Dental en Maxillofacial Radiology, 2011, Sedentexct
  • Richtlijn Mondzorg voor Jeugdigen, NMT, NVVK, CBO en anderen, 2012
  • Algemene richtlijn tandheelkundige implantaten, NVOI 2012
  • Consensus report: Quality guidelines for endodontic treatment, European Society of Endodontology, NVVE 2006
  • Gedragsregels voor tandartsen
  • Praktijkwijzer WGBO in de praktijk, NMT 2006
  • Richtlijn Horizontale en Verticale verwijzing, NMT 2002
    – Horizontale verwijzing
    – Verticale verwijzing
  • Richtlijn Samenwerking Tandtechnicus, NMT 2002
  • Praktijkwijzer Verwijzing en Taakdelegatie, NMT 2005
  • Richtlijn patiëntendossier, NMT 2006
  • Meldcode Tandheelkunde Kindermishandeling en Huiselijk Geweld, NMT 2011
  • Tariefbeschikking Tandheelkundige Zorg 2013, NZA TB/CU-7042-01

Uitgebreid toetsingskader IGZ
Klik hier om het uitgebreide toetsingskader van IGZ te bekijken.

Door:
Sjoerd Kuiken – Sjoerd Kuiken adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van wet- en regelgeving (inclusief de vakinhoudelijke richtlijnen), ISO 9001 kwaliteitssystemen en financieel gezonde praktijkvoering.

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Angstbegeleiding in 3 minuten

Tijd is een beperkende factor en de behandeling dient aangepast te worden aan de patiënt en niet andersom. Leonard Wetzels, angsttandarts bij het CBT Fatima, over hoe u een angstige patiënt in drie minuten kunt begeleiden.

Tijd is een beperkende factor. Maar de behandeling dient aangepast te worden aan de patiënt en niet andersom. Daarom vertelde Leonard Wetzels tijdens de netwerkbijeenkomst van het CBT Fatima te Nieuw Wehl hoe u een angstige patiënt in drie minuten kunt begeleiden.

Als u een patiënt uit de wachtkamer ophaalt, kunt u direct zien of iemand bang is. De patiënt slaakt dan bijvoorbeeld een zucht of schudt u een klamme hand. Angst voor de tandarts komt veel voor. Maar liefst 40% van de Nederlanders is angstig voor de tandarts, 20% is erg angstig en 5% vermijdt de behandeling geheel. 800.000 Nederlanders gaan nooit naar een tandarts omdat ze angstig zijn. Leonard Wetzels sprak vooral over de 40% die tandartsen en mondhygiënisten nog prima in de eigen praktijk kunnen behandelen. Tenminste, als zij weten hoe.

Vijf tips
Vijf algemene tips bij behandeling angstige patiënten

  1. Werk altijd vanuit vertrouwen
    Doe dit bij elke patiënt, ook bij niet angstige. Het moet klikken tussen de patiënt en behandelaar. Dat is afhankelijk van chemie tussen patiënt en behandelaar. Maar ook moet de patiënt goede ervaringen krijgen: “Je moet je bewijzen.” Goede afspraken vooraf zijn essentieel. Dat geldt over en weer.
  2. Behandel zo pijnloos mogelijk
    Voer een goed (100%) en betrouwbaar verdovingsbeleid. Eerlijkheid loont: beloof geen gouden bergen. Als u het niet zeker weet, zeg dan: “Ik weet niet of het gaat helpen”. En natuurlijk dient u voorzichtig te behandelen.
  3. Behandel zo voorspelbaar mogelijk
    Maak gebruik van Tell-Show-Do, in niet-bedreigende taal. Doe dit niet te kinderachtig, maar vertel gewoon wat u gaat doen. Laat de patiënt meekijken met een spiegel. Het is aan te bevelen om tijdens de behandeling te vertellen hoe ver u bent en wat de patiënt kan verwachten. Spreek een tijdsduur af per behandeling.
  4. Behandel zo beheersbaar mogelijk
    Mensen krijgen traumatische ervaringen als ze zich hopeloos voelen. Dit is belangrijker dan of het iets zeer doet of niet. Spreek een stopteken af. De wetenschap dat deze er is, is vaak al voldoende geruststellend. Nadeel is wel dat u dit MOET nakomen. Anders is het vertrouwen weer kwijt. Deel de behandeling op in kleinere stukken, van enkele seconden. Geef de patiënt zoveel mogelijk controle over wat u doet.

Do’s en Dont’s
Wetzels gaf ook enkel Do’s en Dont’s:

Do’s

  • Wees voorspelbaar
  • Maak het beheersbaar
  • Zorg ervoor dat de behandeling pijnvrij is
  • Kom afspraken na, ook als het niet goed uitkomt
  • Pas u – als behandelend team – aan de patiënt aan en niet andersom

Dont’s

  • Niet nakomen van afspraken, in het bijzonder het stopteken
  • Bot of boos reageren: “Ik ben bijna klaar”, “Nog een klein stukje, ik heb al zo vaak verdoofd, de kies moet wel verdoofd zijn”, “u vergist zich.” Of nog erger: “Stel u niet zo aan”.
    Dit onthouden patiënten en zij gaan hier doemverhalen van maken.

Communicatie
Wetzels gaf nog enkele tips voor communicatie met uw patiënt.

Let goed op uw taalgebruik. Zeg geen nare woorden zoals pijn, boren, naald en voelen. Laat ook niet het woord “proberen” vallen. Dit is een vervelend woord omdat het insinueert dat het mis kan gaan. Als angstpatiënten dit horen, zijn ze een stuk minder gerust. Gebruik ook geen niet-boodschappen, zoals “het doet geen pijn” of “u hoeft niet bang te zijn”. Veel mensen letten namelijk meer op de woorden “pijn” en “bang” en verwerken het woord “niet” minder.

Protocol
Hieronder vindt u een protocol voor omgang met angstige patiënten.

  • Initiële diagnostiek
    Herken de angstpatiënt
  • Maak het bespreekbaar
    Wees respectvol. Vraag: “ Klopt het dat u hier moeite mee heeft?”
  • Waar is patiënt bang voor?
    Vraag “Waar bent u NU bang voor?”
  • Ramp
    Vraag patiënt wat hij het allerengste vindt wat kan misgaan
  • Doe een interventievoorstel
    “Als ik het nu 100% verdoof, kan het dan nog misgaan? En als u uw vinger opsteekt, dan stop ik en verdoof ik desgewenst bij.”
  • Tijdens behandeling
    Vraag: “En? Is het goed verdoofd?”. Weiger door te behandelen, als ‘het wel gaat’ en verdoof bij. Wees daar zelf koppig in, u houdt zich aan uw afspraak.
  • Post-operatief
    Vraag: “En? Was het nu nog zo spannend? Als we dit nu altijd zo aanpakken?”

Het bovenstaande protocol kost slechts 3 minuten.

Resultaat
De angst daalt vaak al na 2 behandelingen. Misschien zelfs wel blijvend. Dit levert u een tevreden patiënt op, die actief participeert in de behandeling. Er is mogelijk een positief effect op de therapietrouwheid. Door al deze dingen neemt uw arbeidssatisfactie toe. Lukt het niet? Dan kunt u altijd doorverwijzen naar de tweedelijnszorg.

Verslag door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, van de lezing van angsttandarts Leonard Wetzels tijdens denetwerkbijeenkomst van het Centrum Bijzondere Tandheelkunde (CBT) Fatima te Nieuw Wehl.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z
Orthodontie geen oplossing bij onderbeet

Orthodontie geen oplossing bij onderbeet

Kinderen en jongeren met een prominente onderkaak hebben weinig tot geen baat bij de huidige orthodontie. Dat blijkt uit een overzichtsstudie naar orthodontische behandelingen bij klasse III malocclusie.

Oorzaken
Klasse III malocclusie kan veroorzaakt worden door een verkeerde positie van de onder- of bovenkaak. De afwijking kan ook ontstaan als de bovenste snijtanden naar achter hellen, of als de onderste snijtanden naar voren zijn gekanteld.

Behandeling
Er zijn verschillende orthodontische behandelmethoden voor klasse III malocclusie bij kinderen en jongeren. Een daarvan is een gezichtsmasker dat de bovenkaak naar voren trekt.

Effectiviteit
Uit de overzichtsstudie blijkt dat het gezichtsmasker de enige behandelmethode is die mogelijk effectief is op korte termijn. Het resultaat op volwassen leeftijd is echter onbekend. Voor de effectiviteit van andere behandelmethoden was geen overtuigend bewijs, concludeerden de onderzoekers.

Bron:
Studie

 

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Orthodontie, Thema A-Z

Kaakchirurg in juridisch gevecht met privékliniek over honorarium

Een kaakchirurg uit Almere krijgt nog honorarium van een privékliniek in Lelystad waar hij patiënten behandelde. De kaakchirurg begon zijn werk bij de kliniek voordat er afspraken waren gemaakt over de omzetverdeling. Na beëindiging van de samenwerking weigerde de kliniek de kaakchirurg te betalen, meldt Medisch Contact.

Medisch Contact schrijft dat de kaakchirurg in goed vertrouwen was begonnen met zijn werk, maar dat de samenwerking op een mislukking uitdraaide. Beide partijen konden het niet eens worden over de omzetverdeling. De kliniek wilde vervolgens het honorarium niet uitkeren, omdat zij nog een kwart miljoen euro van de kaakchirurg claimde. Daarop incasseerde de kaakchirurg een deel van zijn honorarium zelf bij zijn cliënten. Op dit moment loopt er een juridische procedure.

Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Brushing Teeth

Helft cariës ontstaan voor vierde levensjaar

Waarschijnlijk is de helft van de cariësschade bij brugklassers al ontstaan voor het vierde levensjaar. Dat stelt de voorzitter van de Duitse beroepsvereniging voor tandartsen.

Oorzaak
De schade zou verklaard kunnen worden doordat de brugklassers tijdens hun eerste levensjaren niet bij de tandarts kwamen. Duitse kinderen hadden tot voor kort pas tussen hun derde en vijfde levensjaar recht op drie jaarlijkse controles.

Oplossing
Duitse tandartsen pleiten ervoor om kinderen al vanaf het eerste levensjaar op controle te laten komen. Daardoor kan zuigflescariës eerder worden vastgesteld.

Melktanden poetsen
Ook willen Duitse tandartsen ouders bewust maken van het belang van goede mondverzorging voor jonge kinderen. Beschadigde melktanden kunnen ertoe leiden dat een kind niet goed leert spreken, of slecht groeit. Aanstaande ouders zouden al tijdens de zwangerschap kunnen worden voorgelicht over de juiste mondverzorging.

Bron:
ZWP Online

 

Lees meer over: Cariës, Kindertandheelkunde, Thema A-Z

Milieuschade door kwik in amalgaamvullingen verleden tijd door verdrag

Kwik mag niet langer leiden tot milieuvervuiling. Dat zijn overheden wereldwijd overeengekomen in een internationaal verdrag van de Verenigde Naties, schrijft de World Dental Federation.

Het verdrag is het resultaat van een driejarig onderhandelingsproces tussen leden van het Environment Programme van de Verenigde Naties over kwikgebruik. Verschillende verenigingen uit de internationale dentale sector pleitten daarbij voor het uitfaseren van dentaal amalgaam, waarin kwik is verwerkt.

Oplossing
Doel van het verdrag is kwikvervuiling tegen te gaan. Voor de mondzorgbranche betekent dat een uitdaging om steeds minder amalgaam te gaan gebruiken. Onderzoek moet leiden tot nieuw materiaal voor vullingen en een betere verwerking van afval met amalgaam. Daarnaast zou meer ingezet moeten worden op preventie, waardoor restauratie minder vaak nodig is.

Bron:
World Dental Federation

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
studenten

ANT: extra opleidingsplaatsen tandartsen hard nodig

De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) is blij met het advies van het Capaciteitsorgaan om het aantal opleidingsplaatsen voor tandartsen structureel te verhogen van 240 naar 287. De ANT roept minister Schippers op het advies over te nemen.

Tekorten
Er worden de komende jaren grote tekorten voorzien, doordat circa 40 procent van de tandartsen binnen tien jaar met pensioen zal gaan. Tegelijkertijd neemt de vraag naar mondzorg flink toe door de vergrijzing van de Nederlandse samenleving. Jan Willem Vaartjes, voorzitter van de ANT: “Nederland mag niet afhankelijk zijn van tandartsopleidingen in het buitenland en dat is nu wel het geval. Er zullen dan ook meer tandartsen moeten worden opgeleid om goede en toegankelijke tandheelkundige zorg voor patiënten in alle delen van het land te waarborgen.” De huidige beperkte opleidingscapaciteit van tandartsen in Nederland zal in de nabije toekomst grote gevolgen hebben voor patiënten, zo waarschuwt de ANT. Er zijn minder tandartsen beschikbaar, patiënten moeten verder reizen en patiënten krijgen vaker te maken met buitenlandse tandartsen.

Buitenlandse tandartsen
Het aantal buitenlandse tandartsen dat in Nederland een praktijk opent, is nu al ongeveer gelijk aan het aantal afgestudeerde Nederlandse tandartsen. Bovendien werken buitenlandse tandartsen vaak niet op de manier die hier gebruikelijk is. Vaartjes: “Er kunnen soms vraagtekens worden geplaatst bij de kwaliteit. Daarnaast is lang niet iedereen de Nederlandse taal machtig. Dat zouden wij wel als eis willen stellen voor instromende tandartsen. Op dit moment heeft VWS daar geen regels voor vastgelegd. De ANT is echter wel voorstander van zo’n eis, mede met het oog op de kwaliteit van de mondzorg.”

Advies
De ANT is positief over het advies van het Capaciteitsorgaan, dat adviseert over het aantal opleidingsplaatsen in de zorg, zoals vastgelegd in het Capaciteitsplan 2013. In dit plan adviseert het Capaciteitsorgaan om de instroom in de opleidingen tot tandarts fors te verhogen. Het advies wordt onderbouwd door een aantal uitgevoerde onderzoeken, onder andere naar de buitenlandse instroom van tandartsen in Nederland, de regionale spreiding van tandartsen en een consumentenpeiling over het gebruik en de perceptie van de eerstelijns mondzorg.

Deeltijd en vergrijzing
De mondzorgsector is in snel tempo aan het veranderen. Niet alleen wordt voorzien dat circa 40 procent van de tandartsen binnen 10 jaar met pensioen zal gaan. Ook de samenstelling van de uitstroom van de universiteiten wordt gedomineerd door vrouwelijke studenten die vaker in deeltijd het vak gaan uitoefenen of die in het geheel niet gaan werken als tandarts. Met het oog op de toch al beperkte opleidingscapaciteit in Nederland betekent dit dat er binnen nu en tien jaar een tekort aan bevoegde en goed opgeleide tandartsen is. Ook met het oog op de vergrijzing van de Nederlandse bevolking. Ouderen hebben vaker en langer mondzorg nodig. De ANT heeft hierover afgelopen zomer een brandbrief geschreven aan de minister.

Extra
In 2010 adviseerde het Capaciteitsorgaan ook om de instroom van tandartsen te verhogen, maar het advies is toen niet opgevolgd door de minister van VWS. ”We hopen dat de minister nu verstandiger is”, stelt Vaartjes. “We kunnen de problemen niet langer voor ons uitschuiven. Nederland heeft recht op goede en veilige mondzorg, ook in de toekomst. Dat betekent dan ook: nu investeren in extra opleidingsplaatsen, zodat er in de toekomst geen problemen ontstaan.”

Bron:
ANT

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z

Illegale tandarts krijgt 3 maanden celstraf

Een Canadese tandarts met een praktijkruimte in een slaapkamer moet drie maanden celstraf uitzitten. Ook moet hij de onderzoeks- en gerechtskosten van 140.000 dollar betalen. De man opereerde patiënten zonder goedgekeurde materialen en onder onhygiënische omstandigheden schrijft de Montreal Gazette.

Verbod
Door onderzoek na een klacht was de praktijk van de Candase tandarts in mei ontdekt en gesloten. In 2003 kreeg de man al eens een werkverbod, omdat hij zonder het juiste diploma werkzaamheden als tandarts uitvoerde.

Onhygiënisch
Toch had de man een praktijk geopend in een slaapkamer. Er was echter geen gesteriliseerd water en de sterilisatiemachine was niet aangesloten. Waarschijnlijk zijn ongeveer 450 mensen behandeld. Deze mensen worden opgeroepen om zich te laten testen op ziekten die overdraagbaar zijn door bloed, zoals HIV en hepatitis. Ondanks een beloning van 2000 dollar blijft de oplichter onvindbaar.

Bron:
Montreal Gazette

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z