Nieuwe piercing laat drager pronken met gebit

‘Je tanden laten zien’ krijgt een geheel nieuwe betekenis voor dragers van een nieuw soort piercing. De piercing biedt zicht op de ondertanden zonder dat de drager zijn of haar mond open hoeft te doen, schrijft Spickmich.

De nieuwe piercing wordt gedragen in de onderlip. De tanden zijn zichtbaar doordat de piercing een plaatje van transparante kunststof bevat ter grootte van een euro. Dragers van de nieuwe piercing maken eerst een gat in hun onderlip. Dit gat wordt vervolgens steeds verder opgerekt. Als het gat de juiste grootte heeft bereikt, wordt de ronde piercing geplaatst.

Bron:
Spickmich

Lees meer over: Actueel, Opmerkelijk, Thema A-Z
dental office

Independer: Meer consumenten sluiten tandartsverzekering af

De aanvullende tandartsverzekering wordt voor 2014 vaker afgesloten dan voor 2013 het geval was, meldt Independer.
Van de consumenten die via Independer overstappen naar een andere zorgverzekering kiest 54% een tandartsverzekering. Dit is hoger dan in 2013 toen dit nog 48% was.

Andere aanvullende verzekeringen zijn minder populair. De website concludeert dit na analyse van bijna 2,5 miljoen vergelijkingen van zorgverzekeringen in de afgelopen zes weken. Met name fysiotherapie en medische hulp in het buitenland worden veel minder gevraagd.

Bron:
Independer

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

De slechtste slogan van 2013: We do our business in your mouth

De website Slechte slogans organiseerde tussen 1 en 15 december de verkiezing slechtste slogan van 2013.
De slogan We do our business in your mouth, van een Amerikaanse tandartsenpraktijk kwam met 18% van de stemmen als slechtste uit de bus. 1500 mensen brachten hun stem uit. De uitslag is bekendgemaakt tijdens het televisieprogramma Studio MAX Live.

Initiatiefnemers van het project Slechte slogans zijn Christine Liebrecht en Tefke van Dijk. Zij doen allebei ‘iets met taal’. Christine Liebrecht is Neerlandica en Communicatiewetenschapper. Tefke van Dijk is freelance journalist, tekstschrijver en redacteur bij De Schrijfzolder.

Dec 2013

 

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
doorverwijzen

Financiële band tussen arts en fabrikant openbaar

Vanaf 2015 worden financiële relaties tussen leveranciers van medische hulpmiddelen en artsen openbaar gemaakt.
Minister Edith Schippers heeft hierover afspraken gemaakt met de betrokken organisaties, meldt zij in een brief aan de Tweede Kamer schrijft Medisch Contact.

Volgens de al twee jaar bestaande gedragscode medische hulpmiddelen zijn reclame en beïnvloeding toegestaan, maar moet er altijd een ‘zuivere relatie’ zijn tussen de zorgverleners die deze middelen inkopen en gebruiken en leveranciers hiervan.

De informatie over de financiële relaties wordt mogelijk in het Transparatieregister Zorg opgenomen. Dit register bestaat sinds april van dit jaar.

Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z

Kwaliteitsprijs voor ouderenproject mobiele tandartsen UZ Gent

UZ Gent kreeg van het Rode Kruis Vlaanderen en het Centrum voor Ziekenhuis- en Verplegingswetenschap (CVZ) van de KU Leuven de kwaliteitsprijs voor het project Gerodent, meldt Nieuwsblad.be.

Project mondzorg kwetsbare ouderen
Het project is gericht op de mondzorg voor kwetsbare ouderen die vaak niet in staat zijn zelf de tandarts te bezoeken. Met de Geromobiel bezoeken tandartsen woonzorgcentra van ouderen.

Bron:
Nieuwsblad.be


Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Zorgconsument voelt zich minder een product

De consument begint te wennen aan marktwerking in de zorg.  Dit blijkt uit de Gezondheidszorgmonitor uitgevoerd door Newcom.

In 2011 voelde 54% van de consumenten zich ‘een product’ in de zorg. Dit is in 2013 afgenomen naar 40%.
Consumenten ervaren steeds meer keuzevrijheid. 59% van de Nederlanders is het eens met de stelling dat er binnen de zorg in Nederland voldoende keuzevrijheid is. In 2011 bedroeg dit 44%.

Vermoeden van fraude bij tandarts en ziekenhuis
Ruim de helft van de consumenten (55%) controleert de zorgrekening. De helft van de consumenten die in het afgelopen jaar een rekening heeft ontvangen heeft moeite met het beoordelen van de rekening. Van de ondervraagden vermoedt 7% te maken hebben gehad met frauduleuze zorginstellingen en weet 1% dit zeker. Dit vermoeden leeft met name bij de tandarts (38%) en bij het ziekenhuis (30%).

Persoonlijker en klantgerichter
61% van de Nederlanders heeft een goed gevoel bij de gezondheidszorg. In 2011 bedroeg dit 48% en in 2012 was dit opgelopen tot 53%. Er zijn ook verbetermogelijkheden. De gezondheidszorg wordt door 50% van de Nederlanders nog niet als klantgericht ervaren. De kwalificatie persoonlijk scoort ook nog vrij laag (53 %). Betrouwbaar (71 %) en kwalitatief (82 %) zijn aspecten die men meer toedicht aan de gezondheidszorg in Nederland.

Newcom voert sinds 2005 jaarlijks de Gezondheidszorgmonitor uit. In december 2013 is de meest recente versie van dit onderzoek uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1018 inwoners van Nederland van 18 jaar en ouder. In het onderzoek van 2013 zijn vragen opgenomen over klantgerichtheid van ziekenhuizen en de beleving van de zorgconsument over de keuzevrijheid en marktwerking in de zorg.

Dec 2013

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
NZa beboet twee tandartsen

NZa beboet twee tandartsen

De NZa heeft tandarts Van Hugten uit Hilversum en tandarts De Boer uit Schiedam een boete opgelegd van 20.000 euro. Volgens de NZa geven beide tandartsen geen openheid over de kosten en opbrengsten in het kader het kostenonderzoek, melden TV Rijnmond en De Gooi en Eemlander. Als de praktijken niet alsnog de gevraagde gegevens aanleveren, krijgt zij een nog hogere boete.

Tandarts de Boer zegt op TV Rijnmond niet mee te zullen werken aan het onderzoek. ”Ze komen me maar ophalen,” klinkt hij strijdvaardig. ”Ik vind de boete in geen verhouding staan. Ik heb toch geen slechte zorg geleverd?”, aldus de quote op TV Rijnmond.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

IGZ pleit voor verplichte visitatie en minder vrijblijvende bij- en nascholing

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) vindt dat alle beroepsbeoefenaren moeten deelnemen aan visitaties of andere vormen van inhoudelijke, collegiale toetsing. Dit geldt ongeacht of iemand in loondienst is of zelfstandig werkt. De IGZ schrijft dit in  het visiedocument De staat van de gezondheidszorg 2013 dat op 13 december werd gepubliceerd. Deelname zou ook vanuit de beroepsorganisaties een beroepsnorm moeten zijn, volgens de inspectie.

Herregistratie en na- en bijscholing
Ook pleit de IGZ voor het stellen van meer inhoudelijke eisen aan de herregistratie. ‘Bijvoorbeeld door als eis te stellen dat een beroepsbeoefenaar deelneemt aan visitaties en aantoonbaar werkt aan verbeterpunten hieruit. Ook na- en bijscholing moet minder vrijblijvend worden: deelname volstaat niet als mensen de scholing niet met een positief resultaat afsluiten.’

Solisten
Ook solistisch werkende beroepsbeoefenaren moeten deelnemen aan intercollegiale toetsing en aantoonbaar werken aan het voortdurend verbeteren van hun competenties volgens de IGZ. ‘Wanneer een solist minder gaat functioneren, hebben collega’s wel degelijk een verantwoordelijkheid om te acteren, onafhankelijk van de vorm waarin de samenwerking plaatsvindt.’

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Verhoog het succes van uw praktijk met de DIAGNOcam

De KaVo DIAGNOcam is de nieuwe methode voor cariësdiagnostiek, die de tand gebruikt als een lichtgeleider en een live beeld op uw beeldscherm creëert.  Hiermee identificeert u aanwezige cariëslaesies en cracks met gemak.

Whitepaper over KaVO DIAGNOcam
Ontdek de economische integratie en de overtuigende patiëntcommunicatie van deze nieuwe methode voor cariësdiagnostiek met de whitepaper serie over de KaVo DIAGNOcam. Leer van andere DIAGNOcam gebruikers hoe u dit instrument kunt gebruiken, promoten en ervan kunt profiteren in uw eigen praktijk. In de eerste whitepaper kunt u lezen over 3 DIAGNOcam gebruikers die hun methodes presenteren om de DIAGNOcam succesvol en winstgevend in uw praktijk te integreren.

Download de whitepaper






 

Lees meer over: Apparatuur, Diagnostiek, Producten

Kamervragen over rapport Tandarts maakte behandeling niet duurder

D66-kamerlid Pia Dijkstra stelde minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vragen over het onderzoek van Milliman waaruit blijkt dat de rapportages van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over het experiment met vrije tandartstarieven ondeugdelijk en misleidend waren. Dit onderzoek werd in opdracht van de ANT uitgevoerd.

Bekijk hieronder de vragen die zij op 6 december stelde.

Vraag 1
Wat is uw reactie op het artikel «Tandarts maakte behandelingen niet duurder»?

Vraag 2
Hoe beoordeelt u de resultaten van onderzoeksbureau Milliman dat tandart-sen in 2012 slechts een inflatiecorrectie hebben doorgevoerd tijdens het experiment met vrije tandartstarieven, in plaats van prijsstijgingen van meer dan 10%, zoals aangegeven door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)?

Vraag 3
Bent u van mening dat naar aanleiding van de bevindingen van onderzoeks-bureau Milliman de NZa de marktscans inzake de vrije tandartstarieven moet herzien, en haar onderzoeksmethoden moet evalueren?

Vraag 4
Deelt u de mening dat het experiment met vrije tandartstarieven onnodig voortijdig is gestaakt op basis van onjuiste marktscans van de mondzorg-markt?

Vraag 5
Wat is de stand van zaken van het mondzorgonderzoek dat onderzoeksbureau Deloitte uitvoert namens de NZa naar de opbrengsten, productie, praktijkkos-ten en tijdbesteding bij aanbieders van mondzorg?

Vraag 6
Klopt het dat het onderzoek naar de mondzorgtarieven meer tijd en geld zal gaan kosten dan verwacht? Zo ja, om hoeveel extra tijd en geld gaat het naar verwachting?

Vraag 7
Wat is uw oordeel over de transparantie van de kosten, opbrengsten en kwaliteitsindicatoren van mondzorgaanbieders?

Vraag 8
In hoeverre konden mondzorgaanbieders het afgelopen jaar met vragen over de vragenlijsten in het kader van het kostenonderzoek terecht bij de NZa?

Vraag 9
Bent u van mening dat de NZa over voldoende kennis beschikt om de tarieven van mondzorg aanbieders te monitoren en berekenen, wanneer u het rapport van onderzoeksbureau Milliman in ogenschouw neemt? Zo nee, welke mogelijkheden ziet u om dit te verbeteren?

Vraag 10
In hoeverre acht u het vaststellen van adequate landelijke tarieven in de mondzorg überhaupt mogelijk, gezien de constatering uit het «Visiedocument bekostigingsstructuur Mondzorg» dat de werkelijke kosten per aanbieder altijd zullen afwijken als gevolg van onder meer de lokale kostprijsverschillen en schaalverschillen?

Vraag 11
Bent u bereid, gezien de resultaten van onderzoeksbureau Milliman, de problemen rondom het huidige kostenonderzoek en de eerdere constateringen uit het Visiedocument, te onderzoeken of een nieuw experiment met vrije prijzen mogelijk is, om te beginnen met bijvoorbeeld de sector orthodontie? Zo nee, waarom niet?

Bron:
Tweedekamer.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NMT maakt bezwaar tegen nadere vragen kostenonderzoek NZa

De NZa meldde vorige week via de media dat zij deelnemers aan het kostenonderzoek nadere vragen zouden stellen. Vrijdag 6 december ontving deze groep bericht van de NZa. De NMT meldt op haar website geschrokken te zijn van deze nadere vragen en heeft bezwaar gemaakt bij de NZa.

Het belangrijkste bezwaar van de NMT is dat vertrouwelijke gegevens van de deelnemers aan het kostenonderzoek per mail worden verstuurd. Dit is volgens de NMT niet beveiligd en ook zouden er verkeerde bijlagen bij de verkeerde praktijken zijn binnengekomen.

Ook heeft de NMT inhoudelijke bezwaren tegen de vragen van de NZa. ‘In veel gevallen worden vragen gesteld die naar de mening van de NMT niets toevoegen aan het onderzoek of die door de klankbordgroep beantwoord hadden kunnen worden. Veel vragen zijn overbodig en dus onnodig belastend voor de deelnemers. Bovendien krijgen de deelnemers daarbij te maken met onrealistische deadlines’, meldt de NMT.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Dentale branche ondertekent Gedragscode Medische Hulpmiddelen

Met het ondertekenen van de Gedragscode Medische Hulpmiddelen (GMH) op 4 december 2013, hebben de twee belangrijkste brancheverenigingen binnen de tandheelkundige sector, INDENT en VGT, principieel gekozen voor een zuivere relatie tussen de zorgprofessional en de aanbieder van medische hulpmiddelen. Hiermee voldoen zij aan de uitdrukkelijke wens van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) op dit gebied en sluiten zij zich aan bij vele brancheorganisaties uit de medische sector die hen reeds voor gingen. Per 1 januari 2014 zullen ook diverse zorgpartijen, waaronder de KNMG, de Gedragscode ondertekenen waarmee wederkerigheid wordt bereikt.

Gunstbetoon verboden
De Gedragscode Medische Hulpmiddelen regelt de onderlinge relatie tussen leveranciers van medische hulpmiddelen en zorgprofessionals. De gedragscode moet ervoor zorgen dat (financiële) prikkels met betrekking tot de verkoop van medische hulpmiddelen voortaan transparant, zorgvuldig en controleerbaar zijn. Zo zijn allerlei vormen van gunstbetoon bij de verkoop van medische hulpmiddelen in beginsel verboden, behalve daar waar in de Gedragscode nog ruimte voor wordt gegeven. De mogelijkheden hierin zijn zeer gelimiteerd en verkoopacties zullen dan ook vanaf heden getoetst worden aan de bepalingen in deze Gedragscode.

Zorginhoudelijk en integer
Door ondertekening van de Gedragscode Medische Hulpmiddelen hebben alle leden van VGT en INDENT zich verplicht tot naleving van deze bepalingen. Dirk Annaars, voorzitter INDENT (Association for the dental industry in the Benelux): “In 2012 heeft de medische hulpmiddelenindustrie een gedragscode opgesteld, die de afgelopen tijd is uitgewerkt. Met de Gedragscode Medische Hulpmiddelen willen wij waarborgen dat beslissingen over medische hulpmiddelen genomen worden op zorginhoudelijke en integere gronden. De regels in de Gedragscode geven invulling aan een zorgvuldige, transparante en verantwoorde omgang tussen fabrikanten van medische hulpmiddelen en partijen die betrokken zijn bij de aanschaf of de
toepassing daarvan”.

Transparant
“De Vereniging van Groothandelaren in de Tandheelkundige branche (VGT) verwacht met het volgen van de Gedragscode een voorbeeld te stellen binnen de tandheelkundige sector. Het is een goede ontwikkeling om in de huidige samenleving transparant te zijn in de manier waarop je zaken doet. Zeker nu de tandheelkunde zoveel in het nieuws is geloven wij dat het belangrijk is om op een positieve manier van ons te laten horen en de zorgprofessionals in onze branche een houvast te geven”, aldus Cees Balder, voorzitter van de VGT.

Uiteraard verwachten VGT en INDENT dat ook de andere beroepsverenigingen in de tandheelkundige branche de code zullen ondertekenen. Een breed draagvlak onder leveranciers, groothandel en beroepsgroepen schept duidelijkheid in de dentale branche.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Regeneratieve endodontie redt tanden adolescenten

Met een nieuwe regeneratieve behandelmethode kunnen beschadigde onvolgroeide tanden worden behouden. Een wortelkanaalbehandeling is daardoor niet langer nodig, schrijft Dentistry.

Regeneratieve endodontie
Tijdens de nieuwe regeneratieve behandeling wordt eerst het wortelkanaal gedesinfecteerd. Vervolgens vult bloed uit een wond bij de wortelpunt het wortelkanaal. De bloedprop die daarna ontstaat, bevat bouwstoffen voor nieuwe tandpulpa. Hierdoor kan de beschadigde tand verder groeien en wordt de ruimte in het wortelkanaal verder opgevuld.

Kinderen van 7 tot 16 jaar kunnen met deze methode behandeld worden.

Sealen
Bij de gebruikelijk behandelmethoden wordt de onvolgroeide tand geseald. Het behoud van de beschadigde tand op lange termijn is daarbij echter onzeker. Ook blijft het tandbeen zwakker en kan de vorming van de laag 18 maanden in beslag nemen. De regeneratieve behandeling is daarentegen klaar na twee afspraken met een maand ertussen.

Onderzoek
Op dit moment wordt de nieuwe methode verder getest. Volgend jaar zijn de eerste resultaten bekend.

Bron
Dentistry

Lees meer over: Endodontie, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z

Mondhygiënist en orthodontist in top 15 beroepen met minste stress en goed inkomen

In de top 15 van beroepen met de minste stress en een goed inkomen staat de orthodontist op de 9e plaats en de mondhygiënist op de 15e. De toplijst werd gemaakt door Business Insider op basis van onderzoek in de Verenigde Staten, van het Bureau of Labor Statistics and Occupational Information Network (O*NET).


Top 15

1. Wiskundige

2. Politicoloog

3. Astronoom

4. Leraar rechten

5. Econoom

6. Actuaris

7. Systeembeheerder

8. Optometrist

9. Orthodontist

10. Audioloog

11. Artdirector

12. Planner stedenbouw en ruimtelijke ordening

13. Technisch schrijver

14. Ingenieur

15. Mondhygiënist

Bron:
Business Insider


Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z

Britten gaan naar supermarkttandarts

Naar de supermarkt voor boodschappen en een tandartscontrole? In het Verenigd Koninkrijk kan het, schrijft Dentistry.

In 2008 werd de eerste tandartspraktijk geopend in een Britse supermarkt. Daarna volgden nog vijf klinieken, onder andere in Manchester en Londen. De praktijken zijn zeven dagen per week open en iedereen kan een afspraak maken.

Aanbod
In de praktijken worden zowel cosmetische als standaardbehandelingen uitgevoerd. Ook voor specialistisch werk kunnen patiënten terecht in de supermarktpraktijk.

Succes
Onderzoek wijst uit dat 13% van de respondenten vaker naar de tandarts zou gaan als deze makkelijk te bereiken is. De supermarktklinieken zijn zo’n succes dat ze inmiddels overgenomen zijn door een keten van privéklinieken.

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Oorzaken van refractaire parodontitis

Oorzaken van refractaire parodontitis

Refractaire parodontitis is de frustratie van iedere behandelaar, want ondanks de goed uitgevoerde behandeling blijft herstel vaak uit. Er zijn veel mogelijke oorzaken voor het ontstaan van refractaire parodontitis, waaronder omgevingsfactoren en therapietrouw. Hieronder volgt een overzicht van de mogelijke oorzaken inclusief tips voor het helpen voorkomen en de behandeling ervan.

Wat is refractaire parodontitis?
Refractaire parodontitis is de verzamelnaam voor parodontitis die niet of nauwelijks gereduceerd kan worden door conventionele initiële en chirurgische therapie. Refractaire parodontitis wordt gediagnosticeerd op basis van de volgende kenmerken:

  1. Gedocumenteerde afwezigheid van pocketreductie na een goed uitgevoerde initiële behandeling en bij een goede mondhygiëne.
  2. Voortzetting van de parodontale afbraak ondanks een goed uitgevoerde initiële behandeling en bij een goede mondhygiëne.

Er is dus geen klinische verbetering, ondanks een goede initiële behandeling en een optimale mondhygiëne. Refractaire parodontitis kan worden verward met recidiverende parodontitis en met persisterende parodontitis. Recidiverende parodontitis is het opnieuw optreden van parodontitis na een succesvol verlopen behandeling. Persisterende parodontitis is parodontitis waarbij niet aan bovenstaande voorwaarden voldaan is, bijvoorbeeld als de initiële behandeling en/of de mondhygiëne onvoldoende zijn.

Studies
Refractaire parodontitis is gecompliceerd. Er zijn wel internationale studies (1, 2, 3) verschenen over de oorzaken van refractaire parodontitis, maar eenduidige conclusies zijn moeilijk te trekken:

  • De conventionele behandelmethodes in deze studies verschillen van elkaar. Ook is het onduidelijk of het mondhygiëneniveau van de patiëntpopulaties met elkaar te vergelijken is. Verschil in mondhygiëneniveau zal een zeer grote invloed op het resultaat hebben en dus tot andere conclusies leiden.
  • Het land waarin de studie uitgevoerd is, speelt een zeer belangrijke rol. In studies uitgevoerd in de VS of Azië zal antibiotica‐resistentie een belangrijke parameter zijn voor refractaire parodontitis, terwijl dit in Noord‐Europa veel minder een issue is. Ook een verschil in rookgedrag en bacteriepopulaties kan tot andere conclusies leiden.

Mogelijke oorzaken van refractaire parodontitis
Studies zijn dus onderling moeilijk met elkaar te vergelijken en conclusies zijn niet altijd vertaalbaar naar de situatie in Nederland. Ondanks het gebrek aan eenduidige conclusies zijn er wel een aantal algemene oorzaken voor het ontstaan van refractaire parodontitis aan te wijzen. Dit zijn:

  • Omgevingsfactoren
  • Therapietrouw
  • Bacteriële populatie
  • Gastheerfactoren
  • Systemische oorzaken
  • Herbesmetting vanuit omliggende weefsels
  • Antibioticaresistentie

Hieronder worden deze oorzaken kort toegelicht.

Omgevingsfactoren
Uit diverse studies blijkt dat de kans op refractaire parodontitis onder invloed van omgevingsfactoren significant hoger ligt (4, 5, 6). Waarschijnlijk komt dit door het effect op de immuunrespons en de afweer van de patiënt. Omgevingsfactoren zoals roken en stress spelen een belangrijke rol bij refractaire parodontitis. Andere belangrijke omgevingsfactoren zijn voeding en de blootstelling aan micro‐organismen.

Therapietrouw
Therapietrouw heeft vooral betrekking op problemen met inname van systemische antibiotica. Gebrek aan compliance (opvolgen van de adviezen) en persistence (volhouden van de kuur) zijn een bekend probleem binnen de medische wereld. Helaas is het niet altijd duidelijk of een patiënt zich aan de voorgeschreven kuur heeft gehouden.

Uit een internationale studie (7) van de GRACE Project Group blijkt dat bijna 40 procent van de Nederlandse patiënten die een antibioticumkuur krijgt voorgeschreven, niet start met de medicatie. Van de patiënten die wel start met de voorgeschreven kuur, maakt 20% deze kuur niet af. De therapietrouw onder Nederlanders is dus niet heel hoog en dit werkt refractaire parodontitis in de hand.

Bacteriële populatie
Onduidelijk is nog of de bacteriële populatie van patiënten met refractaire parodontitis afwijkt van patiënten met andere vormen van parodontitis. Soms wordt bij refractaire parodontitis een toegenomen aantal paropathogenen gevonden (8), maar in andere studies worden geen verschillen in de aanwezigheid van paropathogenen gevonden. Deze verschillen worden waarschijnlijk veroorzaakt door de patiëntselectie en het land waar de studie is uitgevoerd.

Recent is wel gepubliceerd (9, 10, 11) dat opvallend vaak exogene bacteriën zoals de Enterococcus faecalis aangetroffen wordt bij patiënten met refractaire parodontitis. Deze bacterie is resistent tegen de in de tandheelkunde gangbare antibiotica en dat zou een reden kunnen zijn van het ontstaan van refractaire parodontitis.

Gastheerfactoren
Er zijn zeer veel gastheerfactoren die een invloed hebben op het parodontale herstel. Een afwijking of verandering in een van de vele gastheerfactoren kan tot refractaire parodontitis leiden. Een zogenaamd chemotactisch defect is een voorbeeld van een verstoring van een gastheerfactor. Hierbij kunnen bepaalde witte bloedcellen niet meer naar de ontstekingshaard migreren met als gevolg dat de ontsteking blijft bestaan (12). Een ander voorbeeld betreft een tekort aan interleukine‐8 in de creviculaire vloeistof waardoor minder witte bloedcellen worden geactiveerd (13).

Systemische oorzaken
Een aantal systemische aandoeningen, waarvan diabetes de belangrijkste is, zijn in verband gebracht met refractaire parodontitis (14). Diabetes heeft onder andere een invloed op de collageensynthese en op de immuunrespons van de gastheer. Dit kan leiden tot refractaire parodontitis.

Herbesmetting vanuit andere locaties zoals het gastheer‐epitheel
Aangetoond is dat verschillende paropathogenen omliggende (epitheel) weefsels kunnen penetreren. Vanuit deze weefsels kan een pas schoongemaakte pocket binnen afzienbare tijd opnieuw besmet raken. De kans dat een herbesmetting plaatsvindt, is het grootst bij een initiële behandeling zonder ondersteuning met systemische antibiotica.

Antibioticaresistentie
Als een paropathogeen resistent is voor een antibioticum, zal de kans op refractaire parodontitis toenemen. Wereldwijd zijn er enorme verschillen in de mate van resistentie voor een antibioticum. Dit heeft vooral te maken met het verschil in antibiotica-inname. Resistentie speelt in Nederland een relatief kleine rol, omdat men hier altijd terughoudend is geweest in het voorschrijven van antibiotica. Nederlandse studies naar resistentie onder paropathogenen zijn erg schaars. Wel is bekend dat bijvoorbeeld resistentie van maagbacteriën tegen metronidazol zeer weinig voorkomt. Het is aannemelijk dat dit ook geldt voor paropathogenen.

Conclusie
Er zijn zeer veel oorzaken voor het ontstaan van refractaire parodontitis en helaas is meestal niet te achterhalen wat de exacte oorzaak is. Wel is duidelijk dat omgevingsfactoren en therapietrouw belangrijke veroorzakers van deze aandoening zijn. Onderstaande tips zullen de kans op het krijgen van refractaire parodontitis verkleinen en, als uw patiënt parodontitis heeft, de kans op een succesvolle therapie vergroten.

Tips
Tips om de kans op het ontstaan van refractaire parodontitis te verkleinen:

  • Start te behandeling pas als de patiënt er (100%) klaar voor is.
  • Start de behandeling pas als systemische aandoeningen zoals diabetes onder controle/stabiel zijn.
  • Verminder/vermijdt negatieve omgevingsfactoren rondom de behandeling.
  • Stimuleer de patiënt om te stoppen met roken.
  • Verbeter de therapietrouw door de patiënt goed te informeren over de noodzaak van de behandeling. Geef bijvoorbeeld een protocol mee, waarin de behandeling stap voor stap wordt uitgelegd.
  • Ondersteun de behandeling met een passend antibioticum.
  • Stuur de patiënt in het geval van een antibioticakuur een reminder in de vorm van een e‐mail of SMS‐bericht.

Tips als uw patiënt refractaire parodontitis heeft:

  • Bekijk of er een (verborgen) systemische aandoening aanwezig is. Verwijs de patiënt zo nodig door.
  • Ondersteun de initiële behandeling met een passend antibioticum.
  • Achterhaal of exogene (meer resistentere) pathogenen de oorzaak zijn.
  • Probeer te achterhalen of de patiënt zich aan de voorgeschreven therapie heeft gehouden.
  • In geval behandeling met een bepaald antibioticum onvoldoende effectief is, kan een antibioticum uit een andere groep wel effectief zijn.
  • Stimuleer de patiënt om te stoppen met roken.

Door:
Dr. H.E. van Beurden  Bio2Dental BV

Referenties
(1) McLeod DE, Lainson PA, Spivey JD. The effectiveness of periodontal treatment as measured by tooth loss. J Am Dent Assoc. 1997 Mar;128(3):316-24.
(2) Meador HL, Lane JJ, Suddick RP. The long-term effectiveness of periodontal therapy in a clinical practice. J Periodontol. 1984 Sep;55(9):505-9.
(3) Becker W, Becker BE, Berg LE. Periodontal treatment without maintenance. A retrospective study in 44 patients. J Periodontol. 1992 Nov;63(11):908-13.
(4) MacFarlane GD, Herzberg MC, Wolff LF, Hardie NA. Refractory periodontitis associated with abnormal polymorphonuclear leukocyte phagocytosis and cigarette smoking. J Periodontol. 1992 Nov;63(11):908-13.
(5) Johnson GK, Slach NA. Impact of tobacco use on periodontal status. J Dent Educ. 2001 Apr;65(4):313-21.
(6) Genco RJ, Ho AW, Kopman J, Grossi SG, Dunford RG, Tedesco LA. Models to evaluate the role of stress in periodontal disease. Ann Periodontol. 1998 Jul;3(1):288-302.
(7) Francis NA, Gillespie D, Nuttall J, Hood K, Little P, Verheij T, Coenen S, Cals, JW, Goossens H, Butler CC. GRACE Project Group. Therapietrouw bij antibioticagebruik voor hoestklachten in 13 Europese landen. Huisarts Wet 2013;56(8):384-7.
(8) Colombo AP, Bennet S, Cotton SL, Goodson JM, Kent R, Haffajee AD, Socransky SS, Hasturk H, Van Dyke TE, Dewhirst FE, Paster BJ. Impact of periodontal therapy on the subgingival microbiota of severe periodontitis: comparison between good responders and individuals with refractory periodontitis using the human oral microbe identification microarray. J Periodontol. 2012 Oct;83(10):1279-87.
(9) Balaei-Gajan E, Shirmohammadi A, Abashov R, Agazadeh M, Faramarzie M. Detection of enterococcus faecalis in subgingival biofilm of patients with chronic refractory periodontitis.
Med Oral Patol Oral Cir Bucal. 2010 Jul 1;15(4).
(10) Colombo AP, Haffajee AD, Dewhirst FE, et al. Clinical and microbiological features of refractory periodontitis subjects. J Clin Periodontol 1998;25:169-180.
(11) Rams TE, Feik D, Mortensen JE, Degener JE, van Winkelhoff AJ. Antibiotic Susceptibility of Periodontal Enterococcus faecalis. J Periodontol. 2013;84:1026-1033.
(12) Oshrain HI, Telsey B, Mandel ID. Neutrophil chemotaxis in refractory cases of periodontitis.J Clin Periodontol. 1987;14(1):52-5.
(13) Kurdowska AK, Noble JM, Adcock JE. Interleukin-8 and anti-interleukin-8 autoantibodies in gingival crevicular fluid from patients with
periodontitis. J Periodontal Res. 2003;38(1):73-8.
(14) Arrieta-Blanco JJ, Bartolomé-Villar B, Jiménez-Martinez E, Saavedra-Vallejo P, Arrieta-Blanco FJ. Dental problems in patients with diabetes mellitus (II): gingival index and periodontal disease. Med Oral. 2003;8(4):233-47.

Dec 2013

Lees meer over: Mondhygiëne, Parodontologie, Thema A-Z

Aderverkalking versnelt bij parodontale aandoeningen

Een slechte mondgezondheid hangt samen met een sneller verloop van atherosclerose. Het verband kan al worden aangetoond voordat parodontale aandoeningen zichtbaar worden. Dat blijkt uit recent onderzoek, schrijft Dentistry. Vernauwing en verharding van de slagaders ofwel atherosclerose kan leiden tot hartproblemen en heeft soms fatale gevolgen.

Onderzoek
Bij 420 Amerikaanse volwassenen werd onderzocht of zij last hadden van ontstekingen in de mond. Ook werd onder het tandvlees plak verwijdert om te testen op bacteriën die parodontale ziekten veroorzaken. Met een echo werd de mate van aderverkalking vastgesteld.

Na drie jaar onderzoek bleek dat een afname van bepaalde bacteriën samenhing met een langzamer verloop van atherosclerose. Ook verbeterde mondgezondheid speelde een rol. Het BMI, wel of niet roken, diabetus en cholesterolwaarden hadden geen invloed op het resultaat.

Verklaring
Onderzoekers vermoeden dat het immuunsysteem een rol speelt bij het verband tussen mondgezondheid en atherosclerose. Mogelijk lokt een immuunrespons op parodontale ziekten ook ontsteking bij atherosclerose uit.

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Parodontologie, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

Tarieven 2014 met 3,79% geïndexeerd

De mondzorgtarieven voor 2014 worden geïndexeerd met 3,79%. Dit maakte de NZa op 5 december bekend.
De NZa geeft hierbij aan dat de tarieven zullen worden aangepast in de loop van 2014, uiterlijk per januari 2015, op basis van de resultaten van het huidige kostenonderzoek.


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Implantaat raakt zoek in neusholte

Last van aangezichtspijn en ontstoken neusholten? Een Italiaanse vrouw kreeg een wel heel bijzondere diagnose: in haar neusholte zat een dentaal implantaat, schrijft Life Science.

Het implantaat was twee jaar eerder aangebracht in de bovenkaak van de vrouw. Toen de vrouw vanwege haar klachten onderzocht werd, leek het implantaat echter verdwenen te zijn. Waar het implantaat was ingebracht, zat alleen keurig geheeld tandvlees.

Neusholte
Een CT-scan wees uit dat het implantaat inmiddels niet meer in de kaak zat. Waar dan wel? De metalen schroef van twee centimeter werd aangetroffen in de neusholte onder het linkeroog van de vrouw. Nadat het implantaat operatief was verwijderd, verdwenen de klachten van de vrouw.

Bron:
Life Science

Lees meer over: Implantologie, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

NZa klaagt: Veel aanbieders van mondzorg niet open over kosten en opbrengsten

Veel mondzorgaanbieders zijn niet open over de kosten en opbrengsten van hun praktijk, zegt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De overheidsorganisatie tikte honderden mondzorgpraktijken hiervoor op de vingers. Bij 65 mondzorgpraktijken nam de NZa strengere maatregelen. Acht van hen moeten een boete betalen – van een paar duizend tot twintigduizend euro – als zij ontbrekende gegevens niet aanleveren.

Deloitte voert het kostenonderzoek onder mondzorgaanbieders uit voor de NZa die de resultaten gebruikt om de mondzorgtarieven te berekenen.

Onvolledig
Bij enkele honderden mondzorgpraktijken uit de steekproef van negenhonderd in totaal, waren de antwoorden over de kosten en opbrengsten van hun praktijk onvolledig volgens de NZa. De meeste daarvan leverden de gegevens desgevraagd alsnog aan. Acht mondzorgaanbieders van de 900 praktijken in de steekproef – dus minder dan 1% – leverden ondanks herhaalde verzoeken geen gegevens aan, schrijft de NZa in haar persbericht. Zij kregen een last onder dwangsom opgelegd die kan oplopen tot twintigduizend euro en moeten alsnog de gegevens aanleveren.

Toelichten

Daarnaast leverde een groot aantal mondzorgpraktijken uit de steekproef (deels) onjuiste of onrealistische gegevens aan volgens de NZa. Deze praktijken krijgen het verzoek om de gegevens toe te lichten of alsnog de juiste gegevens aan te leveren.

Reactie NMT
‘Stellen dat veel tandartsen niet transparant zijn over hun praktijkkosten en praktijkinkomens is ver naast de werkelijkheid. Het doet de beroepsgroep onrecht en schaadt hun vertrouwensrelatie met de patiënt.’ Dit zegt voorzitter Rob Barnasconi van de NMT in reactie op de berichtgeving door de NZa.

De NMT vraagt praktijken brieven van de NZa over aanvullende informatie kostenonderzoek te mailen aan de ledenservice via LS@nmt.nl 

Reactie ANT
De ANT geeft in een persbericht als reactie: ‘Het persbericht van de NZa over de voortgang van het kostenonderzoek is in de ogen van de ANT uiterst tendentieus en onnodig grievend. Onder de kop ‘Veel aanbieders van mondzorg niet open over kosten en opbrengsten’ wordt de schuld voor de vertraging van het lopende onderzoek eenzijdig bij de tandartsen gelegd. Het persbericht heeft inmiddels tot een golf van emoties en woede geleid, zowel binnen als buiten de mondzorgsector. De ANT zal mede namens de achterban de NZa aanspreken op hun werkwijze en communicatie en onze gevoelens daarover ook in Den Haag kenbaar maken.

De NZa heeft het gewraakte persbericht afgelopen maandag verstuurd, na ontvangst van het rapport van Milliman over de ondeugdelijke marktscans van NZa en vlak voordat dit rapport op dinsdag door de ANT wereldkundig is gemaakt. Het persbericht bevat volgens de ANT geen enkele informatie die dringend met de buitenwereld gedeeld had hoeven te worden of iets toevoegt aan het lopende kostenonderzoek.

De NZa stelt met zoveel woorden dat honderden mondzorgpraktijken opzettelijk onjuiste of onrealistische gegevens hebben aangeleverd. Dit is een slag in het gezicht van de bijna duizend mondzorgverleners die zijn aangeschreven voor deelname aan het kostenonderzoek. Terugkoppeling vanuit deze groep heeft geleerd dat met het invullen van de vragenlijsten en het uitzoeken van de informatie dagen gemoeid zijn geweest en dat soms duizenden euro’s aan accountantskosten zijn gemaakt om aan de (wettelijke) verplichting tot aanlevering van gegevens te voldoen.
Zolang het kostenonderzoek door Deloitte niet is afgerond kan de NZa simpelweg niet met stelligheid beweren of de aangeleverde informatie juist is dan wel onrealistisch, laat staan dat de mondzorgaanbieders bewust dit onderzoek tegenwerken. Het tegendeel is het geval. Conclusies mogen getrokken worden, maar dan wel graag na afloop en op basis van degelijk en objectief onderzoek en niet als een vorm van ‘shooting from the hip’.’

Bron:
NZa, NMT, ANT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z