app-hartstichting

App Hartstichting helpt bij reanimeren

De Hartstichting heeft een gratis app ontwikkeld die helpt bij reanimeren van volwassenen. De app is bedoeld voor mensen die een reanimatie- en/of AED-cursus hebben gevolgd. De app kan tijdens de reanimatie aangezet worden en coacht de hulpverlener dan met flink volume door de basale reanimatie, maar kan ook gebruikt worden om geluidloos de kennis op te frissen. Met één druk op de knop kan 112 worden gebeld.

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

Consument wil meer grip op zorgkosten

Meer dan voorgaande jaren is de consument bezig met het zoeken naar mogelijkheden om de eigen zorgkosten zo beperkt mogelijk te houden. Een op de vier Nederlanders paste mede hierom het afgelopen zorgseizoen de zorgverzekering aan. In veruit de meeste gevallen ging het om een aanpassing van de polis bij de huidige verzekeraar. Hierbij is nog nadrukkelijker dan voorheen gekeken naar de dekking van de verzekering, in verhouding tot de premie. Dit blijkt uit de KlantenMonitor Zorgverzekeringen® 2012 van onderzoeksbureau MarketResponse en Jan M. de Mos Consultancy.

Goed beoordeeld
De switchcijfers van dit jaar bevestigen dit beeld. Hoewel de reputatie van de zorgmarkt verder onder druk is komen te staan, blijkt uit het onderzoek dat de dienstverlening van zorgverzekeraars over het algemeen goed beoordeeld wordt. Onvrede over de dienstverlening speelt slechts een beperkte rol in de beslissing om te switchen van zorgverzekeraar. Positieve ervaringen met de dienstverlening dragen echter wel duidelijk bij aan het enthousiasme van klanten over hun eigen zorgverzekeraar.

Consument zoekt optimale verzekeringsvorm bij eigen zorgbehoeften
Klanten van zorgverzekeraars hebben aanzienlijk vaker dan in 2011 de verzekering aangepast. Hierbij gaat het om wijzigingen in de aanvullende verzekeringen en het aanvullende eigen risico. Zowel in de vorm van uitbreidingen als in de vorm van beperkingen.
Consumenten zijn bewuster bezig met het benutten van de mogelijkheden om de eigen zorgkosten te beperken. Het gaat dan niet alleen om de hoogte van de premie en het eigen risico, maar ook om de zorgkosten waar men mee te maken kan krijgen. Wolter Kloosterboer, expert verzekeringen bij MarketResponse: “We zien een duidelijke trend dat consumenten ‘waar voor hun geld’ willen zien en alleen willen betalen voor zaken die aansluiten bij de zorgbehoeften die ze zelf hebben”. FBTO is een voorbeeld van een zorgverzekeraar die hier succesvol op in weet te spelen met aanvullende modules die elke maand aan- en uitgezet kunnen worden. FBTO heeft dan ook de meeste nieuwe klanten weten binnen te halen dit jaar. De groep die zich wil gaan oriënteren neemt verder toe.

Hoewel men niet direct van plan is te wisselen van zorgverzekeraar, neemt het aantal mensen dat zich komend jaar gaat heroriënteren en zorgverzekeraars opnieuw met elkaar gaat vergelijken verder toe (van 21% in 2010, 25% in 2011 naar 27% in 2012). De reden is niet zozeer onvrede over de dienstverlening zelf, maar veel meer over premie en de verhouding tot de dekking die geboden wordt. Dienstverlening geeft minder dan in 2011 aanleiding tot onvrede.

Verzekeraars staan voor uitdaging
Veel zorgverzekeraars zijn richting 2013 selectiever in het afsluiten van contracten met zorgaanbieders. Voor een flink deel van de consumenten voelt dit als een belemmering van de keuzevrijheid. Een argument dat ook meespeelt in de zoektocht naar tegenwaarde voor de betaalde zorgpremie. “Zorgverzekeraars slagen er nog onvoldoende in om aan consumenten uit te leggen dat
selectie in het belang is van de patiënt. En zolang de consument het ervaart als een beperking is het een (extra) minnetje in de kosten-batenafweging”, stelt Wolter Kloosterboer.

Nederlander geeft zorgverzekeraar een 7,6
Ondanks de toenemende druk op de reputatie van de zorgmarkt, blijft de Nederlander over het algemeen tevreden over zijn zorgverzekeraar. Gemiddeld beoordelen ze de kwaliteit van dienstverlening met een 7,6, vergelijkbaar met het oordeel van de afgelopen jaren. De verschillen tussen de labels zijn klein als het gaat om de dienstverlening. Net als voorgaande jaren, valt ook dit
jaar weer op dat met name de kleinere zorgverzekeraars het best beoordeeld worden op dienstverlening.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Website tip: www.zorgverzekering.org

Op de website www.zorgverzekering.org is veel informatie te vinden over het zorgstelsel en de gezondheidszorg. Ook geeft de site informatie over persoonlijk aspecten, zoals bijvoorbeeld waar op te letten bij het kiezen van een aanvullende verzekering.


 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Grote verschillen uitkeringspercentage tandartsverzekeringen

Uit onderzoek van Vergelijkmondzorg.nl blijkt dat er een flink verschil is tussen de bedragen die zorgverzekeraars voor mondzorg vergoeden bovenop de betaalde premie. Zo vergoedt OHRA-150 slechts 16% terwijl ONVZ-1500 100% vergoedt.

Rekenvoorbeeld
OHRA-150 tandengaaf vergoedt 100% tot 150 euro. De premie bedraagt € 126 per jaar. Bij volledige besteding/consumeren van deze 150 euro heeft de verzekerde € 24 “vergoed” gekregen. De netto vergoeding bedraagt dus slechts 16% van het verzekerde bedrag.

Bekijk het overzicht op Vergelijkmondzorg.nl

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

1,6 miljard aan bezuinigingen in de gezondheidszorg

Dat staat in het Stabiliteitsprogramma Nederland, waarover de VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie het eens zijn geworden . De Tweede Kamer stemde gisteravond in met het plan. In de gezondheidszorg worden maatregelen genomen om de stijgende AWBZ-kosten te beperken, gaan de eigen bijdragen omhoog (waarbij de lage inkomens worden gecompenseerd via de zorgtoeslag) en worden ‘scherpe afspraken’ gemaakt met instellingen. Samen leveren deze maatregelen 1,6 miljard euro op.

Bron: Medisch Contact

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
ranking

CZ op plaats 9 in top-10 bedrijven met beste reputatie

CZ staat voor de derde keer op rij in de top tien van de reputatieranglijst van het Reputation Institute. CZ is met haar negende plaats in 2012 de enige (zorg)verzekeraar in die top tien.

Op de eerste plaats staat Philips, gevolgd door FrieslandCampina en Ahold. Andere zorgverzekeraars in de lijst zijn Menzis (plaats 11) en VGZ (plaats 23). Bekijk de gehele lijst.

De ranglijst is gebaseerd op een jaarlijks terugkerende studie naar de reputatie van de 30 grootste bedrijven van Nederland. De ranglijsten worden opgesteld aan de hand van het door het Reputation Institute ontwikkelde RepTrak™ model. Dit model meet reputatie door te kijken naar zowel het gevoel van mensen bij een bedrijf, als naar de rationalisatie van dit gevoel door zeven ‘reputatie-aanjagers’:

1. producten en diensten

2. innovatie

3. werkomgeving

4. corporate governance

5. maatschappelijk verantwoord ondernemen

6. leiderschap

7. financiële prestaties


Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
bevel-voor-tandartsenpraktijk-damlaan-9015

Bevel tot sluiting voor Tandartspraktijk-Citadel in Heemskerk

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft op 24 april aan Tandartspraktijk-Citadel in Heemskerk het bevel gegeven de praktijk te sluiten. Tijdens een onaangekondigd bezoek constateerde de inspectie ernstige tekortkomingen in de kwaliteit van de zorg die een risico vormen voor patiënten.

Onverwacht bezoek
De inspectie volgt de praktijk al langer. Onlangs is deze overgenomen door een nieuwe eigenaar. Dat was voor de IGZ aanleiding om op 19 april een onverwacht inspectiebezoek te brengen om na te gaan of de randvoorwaarden voor het leveren van verantwoorde zorg aanwezig zijn.

Redenen
De richtlijn voor infectiepreventie wordt bij Tandartspraktijk-Citadel onvoldoende nageleefd. Daardoor is het risico groot dat ziektekiemen direct of indirect van persoon op persoon worden overgedragen.

In de ruimte voor het steriliseren van instrumenten is geen scheiding tussen ‘schoon’ en ‘vuil’. Instrumenten worden niet op de juiste wijze gesteriliseerd. Niet van alle medewerkers is duidelijk of zij beschermd zijn tegen hepatitis B. Dat is van belang voor de veiligheid van zowel patiënten als van tandartsen en medewerkers.

In de praktijk trof de inspectie ampullen aan van een geneesmiddel dat niet in Nederland geregistreerd is. Bovendien waren ze over de datum. De praktijk heeft geen klachtenregeling, terwijl dat wettelijk wel verplicht is. Verder zijn de patiëntendossiers niet actueel.

Periode
Het bevel tot sluiting van Tandartspraktijk-Citadel is ingegaan op 24 april 2012, geldt voor 7 dagen en kan door de minister van VWS worden verlengd. Tandartspraktijk-Citadel mag pas weer open als de inspectie heeft kunnen vaststellen dat de praktijk weer verantwoorde zorg kan leveren.

Bron:
IGZ


Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Interview tandarts Maaike Schutjes van Dit Is Mijn Lijf

Maaike Schutjes krijgt heel wat voor haar kiezen als tandarts in Dit Is Mijn Lijf. Toch kijkt ze nergens meer van op. „Ik ben heel wat gewend.”

Bron:
Televizier

Lees meer over: Opinie, Thema A-Z

10 manieren ter verbetering van uw interpersoonlijke kwaliteiten

Onderschat niet het belang van uw interpersoonlijke kwaliteiten op de werkplek. Hoe u wordt beoordeeld door uw medewerkers is van invloed op kleine dingen zoals uw dagelijkse humeur, als levensgrote zaken als de toekomst van uw carrière.

1. Lach

Slechts weinigen trekken graag op met hen die vrijwel permanent met neergetrokken mondhoeken rondlopen. Doe uw best vriendelijk te zijn. Handhaaf een positieve en vrolijke houding over werk en leven. Lach veel. De positieve energie die u uitstraalt, zal anderen tot u aantrekken.

2. Waardeer

Vind een positieve kant aan elk van uw medewerkers en laat hem of haar dat weten. Wees genereus met complimentjes en stimulerende woorden. Bedank hen die u helpen. Zorg dat collega’s zich welkom voelen wanneer ze uw kamer binnenstappen. Wanneer u anderen duidelijk maakt dat ze worden gewaardeerd, zullen ze voor u rennen.

3. Besteed aandacht aan anderen

Sla acht op wat er gebeurt in de levens van uw collega’s. Bevestig hun geluksmomenten en druk uw zorg en sympathie uit wanneer ze het moelijk hebben. Maak oogcontact en spreek mensen met hun voornaam aan. Vraag anderen om hun mening.

4. Oefen ‘actief luisteren’

Actief luisteren is laten zien dat je iemands standpunt hoort en begrijpt. Het betekent in je eigen woorden weergeven wat een ander heeft gezegd. Op deze manier weet je dat je hem of haar bedoeling hebt begrepen en dat je reacties meer zijn dan slechts woorden. Uw collega’s zullen het waarderen dat u werkelijk luistert.

5. Verenig mensen

Creëer een omgeving die anderen aanmoedigt om samen te werken. Behandel eenieder gelijk en trek niemand voor. Vermijd geroddel. Volg iemands suggesties. Wanneer u een opmerking maakt of suggestie doet, wees er dan zeker van dat u bent begrepen. Wanneer mensen u als iemand zien die eerlijk en betrouwbaar is, zal hun vertrouwen in u groeien.

6. Los conflicten op

Ga verder dan alleen mensen bij elkaar brengen en word iemand die conflicten de kop in weet te drukken. Leer een effectieve mediator te zijn. Regel een bijeenkomst wanneer medewerkers klagen over meningsverschillen en help de lucht te klaren. Door zo’n rol op u te nemen, groeien respect en bewondering die collega’s voor u hebben.

7. Communiceer helder

Wees alert op hoe en wát u zegt. Een heldere en effectieve communicator vermijdt onbegrip bij medewerkers. Verbale kwaliteiten geven blijk van van intelligentie en volwassenheid, onafhankelijk van uw leeftijd. Als u maar roept wat in u opkomt, zullen mensen weinig gewicht aan uw woorden toekennen.

8. Wees humoristisch

Wees niet voorzichtig grappig of bijdehand te zijn. De meeste mensen verkeren graag in het gezelschap van iemand die hen aan het lachen maakt. Gebruik uw komische talenten om barrières te slechten en mensen en waardering van mensen te krijgen.

9. Zie het van hun kant

Empathie betekent dat u in staat bent u in te leven in een ander en begrijpt hoe zij zich voelen. Probeer situaties en reacties vanuit anderen te zien. Dit bereikt u door emoties toe te laten. Zij die zich afsluiten voor emoties zijn nauwelijks in staat empathisch te zijn.

10. Klaag niet

Er is niets slechter dan een chronische klager. Als u alleen u ongenoegen kwijt wilt, vertrouw het dan toe aan uw dagboek. Wanneer u uw grieven kwijt wilt, vertel het dan aan goede vrienden en familie en hou het kort. Ontzie hen in uw omgeving, of u krijgt een slechte reputatie.

Bron:
10manieren.nl

 

 

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z

FIOD bevriest bezittingen frauderende tandarts

De FIOD heeft beslag gelegd op twee woningen en diverse bankrekeningen van een tandarts uit Amsterdam. De 29-jarige man wordt ervan verdacht dat hij op grote schaal bij zorgverzekeraars behandelingen declareerde die in de praktijk helemaal niet zijn uitgevoerd. Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

Benadeeld
Vermoedelijk heeft de tandarts zorgverzekeringsmaatschappijen voor ongeveer 400.000 euro benadeeld. De FIOD heeft conservatoir beslag gelegd bij de verdachte, zodat schade kan worden verhaald. Door nu beslag te leggen op bankrekeningen en bezittingen, kunnen mogelijke boetes of schadevergoedingen straks eenvoudiger door de overheid worden geïnd.

Terug halen
Misdaad mag niet lonen. Daarom werken verschillende overheidsdiensten, waaronder de FIOD en het Functioneel Parket, nauw samen om oneerlijk verkregen vermogen terug te halen. Dat gebeurt vooral om het geld terug te kunnen geven aan de gedupeerden.

De Amsterdamse tandarts wordt verdacht van het declareren van niet-geleverde zorg, oplichting en valsheid in geschrift. De man zal op een later moment worden gehoord.

Bron:
Rijksoverheid


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
relatie-patient

Versterk uw patiëntrelatie met de WGBO

Met de praktijkwijzer WBGO slaat u twee vliegen in één klap: twee handige checklists helpen u aan de wet te voldoen én de relatie met uw patiënt te versterken.

De inwerkingtreding van de vrije prijsvorming is voor patiënten een moment om de keuze voor hun tandarts te heroverwegen. Dit kan er toe leiden dat patiënten overstappen. De reden daarvoor ligt lang niet altijd in de hoogte van de gehanteerde prijzen. Patiënten beoordelen hun tandarts en de praktijk vaak veel meer op kwaliteit, dan op prijs. Tandartsen doen er goed aan de kwaliteit van hun eigen praktijk en zorgverlening regelmatig door de bril van de patiënt te bekijken en te beoordelen.

Klantenbinding
Maar wat zie je als je die bril opzet? Er zijn meerdere, lange lijsten in omloop die de kwaliteitscriteria vanuit patiëntenperspectief beschrijven. Een belangrijk en regelmatig terugkerend criterium is de relatie tussen tandarts en patiënt. Een relatie die, als deze goed is, tot klantenbinding leidt. En klantenbinding is juist nu zo belangrijk voor praktijken, want het is aanzienlijk goedkoper een bestaande klant (patiënt) te houden dan een nieuwe te werven.

Informatie en toestemming
De Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) geldt voor alle zorgverleners en heeft als doel de rechtspositie van de patiënt te versterken. De praktijkwijzer WGBO is opgesteld door de NMT. Op grond van binnen de tandheelkunde gesignaleerde knelpunten is hierin een vertaalslag gemaakt naar de praktijk, aangevuld met specifieke casuïstiek uit de tandartspraktijk.

Los van de wettelijke verplichting om aan de WGBO te voldoen, vormt de praktijkwijzer een goed hulpmiddel om uw eigen praktijk te beoordelen als het gaat om het verstrekken van relevante informatie en het vragen van toestemming aan de patiënt. De onderdelen ‘informatie en toestemming’ bepalen in belangrijke mate de kwaliteit en sfeer van de tandarts-patiëntrelatie. De doeltreffendheid van de behandeling is ervan afhankelijk. Bovendien zijn informatie en toestemming de basiselementen van patiëntgerichtheid en patiëntvriendelijkheid.

Onderstaande checklists zijn prima hulpmiddelen om te beoordelen in hoeverre de eigen praktijk scoort op de kwaliteit van de tandarts-patiëntrelatie.

Checklist 1: Informatie (al dan niet schriftelijk) verstrekken over:

 

  • De aandoening (diagnose/indicatiestelling en prognose).
  • Het voorgenomen onderzoek of de voorgenomen behandeling (behandelplan).
    (Denk aan aard, doel en risico’s van het onderzoek of de behandeling, de fysieke gevolgen, de wachttijd, de medicatie, etc.)
  • De periode na het onderzoek of de behandeling.
    (Denk aan de voortgang van de behandeling, de benodigde nazorg en met wie kan de patiënt contact opnemen bij complicaties.)
  • De prijs van de behandeling.
  • Overige zaken als de mogelijkheid van een second opinion.

Checklist 2: Toestemming vragen:

 

  • Controleer of de patiënt de informatie heeft begrepen.
  • Wijs de patiënt op het toestemmingsrecht.
  • Geef de patiënt voldoende bedenktijd.
  • Vraag de patiënt om toestemming.
  • Pas verslaglegging toe van de informatieverstrekking en de verkregen toestemming.

Lees hier de volledige praktijkwijzer WGBO

Door: Sjoerd Kuiken – Kuiken Praktijkmanagement.

Kuiken Praktijkmanagement toetst, adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van wet- en regelgeving, organisatie en klantgerichte zorg.

Lees meer over: Klachten, Thema A-Z

Groot brein door zwakke kaak

De mens dankt zijn grote brein aan zijn zwakke kaak, denken Amerikaanse wetenschappers. Ooit gaf een genetisch foutje onze voorouders kleine, slappe kaakspieren. Bevrijd uit de ijzeren greep van het spiercorset, kon de schedel uitgroeien tot menselijke proporties.

Vergeleken met alle andere primaten hebben mensen eigenlijk een miezerige kaak en een merkwaardig bol achterhoofd. Maar waarom gaan die twee eigenlijk altijd samen? Welke kwam eerst? Hoe leidde het een tot het ander?

Eiwit
Terwijl paleo-antropologen in de Afrikaanse woestijngrond spitten op zoek naar antwoorden, kwamen medisch biologen het mogelijke antwoord toevallig tegen. In hun onderzoek naar een spierziekte, stuitten Marilyn Mitchell en haar medewerkers van de Amerikaanse Universiteit van Pennsylvania op een gen, MYH16, dat een belangrijk eiwit voor spierkracht in de kaakspieren levert.

Fout
Alle niet-menselijke primaten hebben van dit gen een normale versie, met de bijbehorende stevige kaakspieren. De onderzoekers ontdekten echter dat alle mensen een fout in dat gen hebben. Het gendefect levert ons dunne en slappe kaakspiervezels en dat is onder de microscoop goed te zien. Als we zo’n afwijking in andere spieren in ons lichaam zouden hebben, dan zouden we flink gehandicapt zijn.

Die ‘ziekte’ moet ongeveer 2,4 miljoen jaar geleden in de kaken van onze voorouders geslopen zijn, berekenen de Amerikanen. Dat is vlak voor de schedel zijn menselijke vormen aannam. De onderzoekers tellen één en één bij elkaar op en suggereren veel in het volgende scenario. Net als huidige mensapen hadden onze gezamenlijke voorouders fikse kaakspieren die als strakke teugels de hele schedel omvatten. Toen het genfoutje die teugels liet vieren, ontnam dat het schedeldak zijn barrière om van vorm te veranderen.

Vragen
Bewezen is de nieuwe hypothese allerminst. Ook werpt ze nieuwe vragen op. Want is het niet vreemd dat de heel vroege mensachtigen in eerste instantie slechts gemankeerde kaakspieren hadden? Goed, daar konden ze mee leven als ze rond die tijd hun dieet van taaie bladeren verruilden voor mals vlees. Maar hadden ze er zoveel baat bij dat de spierzwakte zich onder de populatie kon verspreiden?

De Australische geneticus Pete Currie vindt deze biologische invalshoek een mooie aanvulling op de opgravingen. Fossielen tonen momentopnamen van de evolutie, maar zolang de overgangsvormen tussen onze voorlopers en mens – de ‘missing links’ – niet gevonden worden, blijft het gissen naar de oorzaken, volgorde en samenhang van alle veranderingen. Genetisch onderzoek, hoopt Currie, kan meer over het mechanisme vertellen.

“Iedere theorie over de menselijke oorsprong moet zich baseren op opgravingen. Maar studies als deze plaatsen het vlees op het geraamte van die theorieën.”

Bron:
Wetenschap24


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Kunstgebit

Prothese beter geaccepteerd bij goede communicatie

Niet de kwaliteit van een gebitsprothese, maar de patiënt-tandartsrelatie bepaalt of de patiënt tevreden is met zijn prothese.

Psychologie en het kunstgebit. Daarover sprak prof. dr. Rien van Waas tijdens de cursus ‘Mondhygiënist en kunstgebit’ van ACTA Quality Practice Mondhygiëne.

Gevolgen tandeloosheid
Tandeloosheid is geen kleinigheid. Als gevolg van tandeloosheid treedt er resorptie van de boven- en onderkaak op, waardoor een gebitsprothese los kan zitten en pijn kan geven. Een loszittende prothese kan ook veroorzaakt worden door flabby ridges, ondersnijdingen en ongunstige kaakrelaties. Door de tandeloosheid vermindert het kauwvermogen en veroudert bovendien het gelaat versneld.

Tevredenheid
Ook met een kwalitatief goede gebitsprothese heeft 30% van de dragers er problemen mee: 25% heeft klachten en 5% is echt ontevreden. De problemen bestaan uit klachten over een loszittende prothese, pijnklachten, eetproblemen en een lelijk uiterlijk.

Het vreemde hierbij is dat er maar een hele zwakke relatie is tussen de kwaliteit van de gebitsprothese en de tevredenheid. Na twee jaar is deze relatie zelfs verdwenen. Opmerkelijk is dat volgens onderzoek vooral de patiënt-tandartsrelatie de doorslaggevende factor is voor het al dan niet tevreden zijn met de prothese.

Goede communicatie
Een goede gebitsprothese garandeert dus niet alles en bij mooie kaken zijn er helaas toch ook regelmatig problemen. De acceptatie van een prothese is beduidend beter bij goede communicatie. Rien van Waas adviseert ons daarom te investeren in de band met de patiënt en hem uitgebreid voor te lichten. Vertel in hoeveel zittingen een prothese kan worden geplaatst en welke klachten de patiënt hierbij kan verwachten. Een goed intake-gesprek dus. Als dit wordt gedaan, is de kans groter dat bij het uiteindelijk dragen van de prothese deze niet tegenvalt.

Leeftijd
De leeftijd blijkt tegenwoordig ook een heel belangrijke factor te zijn: hoe hoger de leeftijd, des te moeilijker veranderingen te accepteren zijn. De oudere kan er maar niet aan wennen, zeker als velen in de omgeving nog dentaat zijn. Iets wat steeds vaker voorkomt.

Psychische stoornis
Waar men wel waakzaam voor moet zijn, is dat sommige orale klachten niet direct veroorzaakt zijn vanuit de mondholte. Er kan sprake zijn van een psychische stoornis. Maar liefst 25% van de Nederlanders maakt immers jaarlijks een psychische ziekte door, met name angststoornissen, depressieve stoornissen en alcoholmisbruik. Orale klachten kunnen dus psychosomatisch zijn.
Om hier achter te komen kan men gebruik maken van de 3-sporenanamnese. Het is belangrijk te weten of de patiënt onder behandeling staat van een medisch specialist of bepaalde medicijnen gebruikt, b.v. tegen depressies. Dit kan namelijk de (on)tevredenheid beïnvloeden. Luister vooral goed naar de patiënt. En vraag goed door bij opvallende reacties.

Empathie
Een allereerste oplossing is het geven van aandacht aan de patiënt. Laat de patiënt aan het woord en reageer in geen geval meteen met oplossingen of veroordelingen. Reageer met empathie en reflectie. Met begrip dus en laat dit begrip ook zien en horen. Vraag hierbij niet te veel, maar laat de patiënt echt zelf praten.

Daarna kunt u vragen naar specifieke klachten, het protheseverleden en het prothesegedrag. Anatomische problemen kunnen vaak goed worden gecompenseerd met implantaten. Psychosociale problemen uiteraard niet.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist
Bron: Cursus ‘Mondhygiënist en kunstgebit’ van ACTA Quality Practice Mondhygiëne

Prof. dr. Rien van Waas studeerde tandheelkunde aan de Universiteit van Utrecht. Hij promoveerde in 1985 op het proefschrift: Een kunstgebit, een kwestie van doorbijten. Daarna werkte hij bij de Katholieke Universiteit in Nijmegen als coördinator van onderzoek. Hij hield zich in het bijzonder bezig met onderzoek op het terrein van de volledige prothese, de gerodontologie, de overkappingsprothese en de orale implantologie.
In 1995 werd hij tot hoogleraar benoemd op ACTA om onderwijs te geven en onderzoek te doen in de Prothetische Tandheelkunde en de Orale Implantologie. Hij schreef een 60-tal artikelen in de Engelse en een 60-tal in de Nederlandse taal. Hij geeft cursussen op het terrein van de sterk gemutileerde dentitie (bij ouderen), kroon- en brugwerk, de orale implantologie, de volledige en de partiële prothese en de overkappingsprothese op natuurlijke elementen en implantaten in binnen- en buitenland.

 

 

Lees meer over: Tandprothese | techniek, Thema A-Z

Temporomandibulaire dysfunctie: de rol van de orofaciaal therapeut

Een patiënt met temporomandibulaire dysfunctie (TMD) kan baat hebben bij orofaciale fysiotherapie. Wat zijn de huidige inzichten?

Temporomandibulaire dysfunctie
Temporomandibulaire dysfunctie (TMD) is een verzamelnaam voor een aantal klinische problemen die de kauwspieren en het kaakgewricht betreffen.
TMD wordt gekenmerkt door pijn in het hoofd-halsgebied en stoornissen in de beweging en de functie van het kauwstelsel. In de etiologie spelen naast problemen in het kaakgewricht neuromusculaire en psychosociale factoren een rol.
Bij 2,4% van de Nederlandse bevolking tussen de 18 en 70 jaar leidt TMD tot dusdanige klachten dat behandeling is geïndiceerd (1).

Diagnostiek
De standaard voor de diagnostiek is het uitgebreide functieonderzoek. Op dit onderzoek volgt een probleemstelling die bestaat uit:

  • de pijndiagnose: voornamelijk myogene of artrogene pijn
  • de functiediagnose: knappende of crepiterende geluiden, luxaties,
    myogene of artrogene bewegingsbeperking
  • de etiologie: bijvoorbeeld parafuncties en gewoonten of psychosociale factoren
  • de behandelingsbehoefte en de behandelingsnoodzaak.

De probleemstelling vormt uiteindelijk de basis voor de behandelindicatie.

De fysiotherapeut-specialist
De orofaciaal fysiotherapeut (OFT) is een fysiotherapeut-specialist voor gezondheidsproblemen bij functiestoornissen en functionele beperkingen in het hoofd- en halsgebied en in het kauwstelsel. De OFT analyseert, interpreteert en behandelt dit soort gezondheidsproblemen die het gevolg zijn van artrogene, musculaire en neurogene stoornissen in de hoofd- en halsregio.

Indicatie fysiotherapie bij TMD
Binnen de huidige inzichten is fysiotherapie bij TMD vooral geïndiceerd in geval van luxaties, parafuncties overdag, mandibulaire bewegingsbeperkingen, myogene hypertonie en pijn (2).

Bij de lichte vormen van myogene dysfunctie blijkt dat bij goede voorlichting over ziektebeeld, behandeling en prognose de behandelingsbehoefte komt te vervallen. Als startoptie bij ernstigere vormen verdient fysiotherapie de voorkeur boven spalktherapie vanwege een vergelijkbare effectiviteit, een kortere therapieduur en lagere kosten (3).

Waar vindt de tandarts een orofaciaal fysiotherapeut?
De ruim 190 orofaciaal fysiotherapeuten zijn aangesloten bij de NVOF. Dit is de erkende specialistenvereniging voor Orofaciale Fysiotherapeuten. De vereniging maakt onderdeel uit van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie.
De beroepsvereniging NVOF stelt hoge eisen aan de kunde van haar leden. Zo is er onder meer een actueel programma voor verplichte bij- en nascholing. De officieel geregistreerde fysiotherapeut-specialisten zijn te vinden op de site van de beroepsvereniging NVOF.

Door: Jacques Keyzer, orofaciaal fysiotherapeut te Goirle (NB)

Bronnen:
(1) Kanter R. de, et al. Demand and need for treatment of craniomandibular dysfunction
in the Dutch adult population. J Dent Res 1992; 71: 1607-1612.
(2) Lobbezoo F., Naeije M. Wetenschappelijk gefundeerde behandeling van temporomandibulaire dysfunctie. Bezint eer ge begint! Ned Tijdschr Tandheelkd 2006; 113: 14-17.
(3) Glas L.H.W. van der, Buchner R., Grootel R.J. van. Vergelijking tussen behandelingsvormen bij myogene temporomandibulaire dysfunctie. Ned Tijdschr Tandheelkd 2000; 107: 505-512. 


Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

Dekking tandartsverzekering vrijwel nooit toereikend

De vergelijkingswebsite www.123tandarts.nl bekeek de vergoedingen van mondzorgverzekeringen voor de 10 meestvoorkomende behandelingen. De dekking van de verzekering blijkt vrijwel nooit toereikend. Slechts drie behandelingen worden volledig vergoed.

De vergelijkingswebsite keek naar de vergoedingen van de vier grootste verzekeraars (CZ, Menzis, VGZ en Agis) en naar de tarieven van ruim 1100 tandartspraktijken verspreid door heel Nederland.

De resultaten vindt u onderstaande tabel. Klik hier voor een vergrootte versie

De gemiddelde prijs is de gemiddelde prijs van alle tandartspraktijken samen per begin april 2012. Per verzekeraar is de vergoeding weergegeven bij een aanvullende verzekering.

Slechts drie behandelingen volledig vergoed
“Alleen Agis biedt voor maar twee behandelingen een volledige dekking, voor een onderzoek tandvleesbehandelingen en een volledig kunstgebit. Maar zelfs die dekking is toereikend in slechts 60% van de tandartspraktijken. CZ vergoedt alleen de controle voor 100%. Dit betekent dat het merendeel van de behandelingen bij de meeste tandartsen niet wordt gedekt door de verzekeraar. Bij de huidige tarieven moet de patiënt dus vrijwel altijd bijbetalen. Een bezoek aan de tandarts kan hierdoor al snel honderden euro’s extra kosten, ook al ben je aanvullend verzekerd. Patiënten dienen zich serieus af te vragen of de extra kosten van een tandartsverzekering daadwerkelijk opwegen tegen de baten.”, aldus Kune Burgers van 123tandarts.nl.

Bron:
123tandarts.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Tandvleespatiënten krijgen voedingssupplement uit eigen doos

Tandarts Daniel Joffe, lid van de Vereniging tegen de Kwakzalverij (VtdK) ontdekte een vreemde redactionele dwaling in het Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde, in het nummer van februari 2010. Daarin staat een wetenschappelijk artikel over het nut van voedingssupplementen om chronische ontsteking van het tandvlees (parodontitis) te lijf te gaan. Het is een signalering die opmerkelijk genoeg, nu twee jaar later, weer reuze actueel is geworden.

Artikel over voedingssupplement EPV01
Het stuk in het tandartsenblad is geschreven door Pavel (L.) en Pavel (S.). Het artikel gaat over het nut van het slikken van het middel EPV01. Ze rekruteerden voor hun studie een groep van 32 patiënten, die geheel conform de officiële regels gerandomiseerd en placebo-gecontroleerd voor parodontitis werden behandeld. Alleen patiënten in de leeftijd van 18 to 65 jaar werden geïncludeerd, die moesten bovendien ten minste acht pockets hebben van vier millimeter of meer, verdeeld over minimaal vier gebitselementen. De patiënten kregen of het echte voedingssupplement of een daarvan niet te onderscheiden placebo. In het voedingssupplement EPV01 zit ondermeer vitamine C, vitamine E, vitamine D en wat groene thee-extract. Stoffen waarvan de bedoelde biologische werking enigszins een raadsel lijkt. Niet dat je direct door hebt om welke stoffen het gaat: het artikel rept namelijk over cholecalciferol, tokoferol (dat moet natuurlijk tocoferol zijn) en ascorbinezuur. De patiënten werd en onder meer gerekruteerd in een tandartsenpraktijk in Uithoorn.

Resultaten onderzoek
De resultaten van het onderzoek zijn als volgt: ‘Na zes maanden was het aantal gingivabloedingen na sonderen in de experimentele groep significant meer gedaald dan in de placebogroep’. De conclusie luidt dus dat vier capsules per dag hun werk doen. Maar eigenlijk is het een gerandomiseerde trial die veel te klein is om al te doldrieste conclusies uit te trekken. In hetzelfde nummer reageert de hoofdredacteur van het tandartsenblad desondanks enthousiast: ‘Interessant is het onderzoek van Pavel en Pavel’, schrijft tandarts Aad van Luijk in zijn maandelijkse hoofdredactionele column onder de lerende kop ‘Aanleiding tot zelfreflectie’.
Het artikel, vindt tandarts Joffe, druipt over van de belangenverstrengeling. Die wordt duidelijk op de website van het bedrijf Vitalenk, dat het product Exparovit op de markt brengt. Exparovit is het product dat in het artikel in het tandartsenblad wordt aangeduid met Epv01. Vitalenk is gevestigd in het Barcelona. Jan (J.) Honzik Pavel, is general-manager van het bedrijf, Lenka (L.) Pavel is er medisch directeur. Jan Pavel is ook tennisleraar bij de KLM tennisvereniging De Vliegende Hollander (DVH) in Amstelveen. Lenka Pavel is in 1999 afgestudeerd aan het universitaire tandartsinstituut ACTA in Amsterdam; ze heeft sinds 2006 een praktijk in Barcelona (Spanje). Een deel van het onderzoek dat in het artikel wordt beschreven, is uitgevoerd in de praktijk die ze jaren geleden had in Uithoorn. De familiale banden van de van origine Tsjechische familie Pavel gaan verder. Tandarts Lenka Pavel heeft het artikel in het blad geschreven met ene S. Pavel, die indertijd – volgens de opgegeven affiliatie achterin het artikel – werkzaam was op de afdeling dermatologie van het LUMC in Leiden. De Paveltjes schreven een wetenschappelijk artikel over een product dat ze zelf verkopen, hoe onafhankelijk kun je zijn, schrijft tandarts Joffe, lid van de Vereniging tegen de Kwakzalverij. De redactie van het tandartsenblad zou schaamte sieren, de voltallige redactie zou het boetekleed moeten aant rekken, vindt Joffe.

Heeft de Medisch Ethische Commissie (MEC) van het LUMC het studievoorstel gezien? De secretaris van de MEC meldt desgevraagd dat ‘het onderzoek van de heer Pavel niet bekend is bij de CME van het LUMC. Ook de afdeling dermatologie is niet bekend met het onderzoek. De heer Pavel is sinds 1 juli 2010 niet meer werkzaam op de afdeling dermatologie’. Dat klopt. Dr. Stan Pavel werkt inmiddels in het Dermatologisch Centrum in Breda.

Misleidend volgens Reclame Code Commissie
De zaak Pavel kreeg begin maart van dit jaar een onverwachte staart. De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelt dat reclame-uitingen op de website van Vitalenk misleidend zijn. Het gaat dan onder meer om uitingen als ‘klinisch bewezen natuurlijke ondersteuning bij de strijd voor gezond tandvlees’ en ‘Exparovit helpt u in de strijd voor gezond tandvlees’. Het bedrijf Vitalenk, de Paveltjes, is niet komen opdagen bij de zitting van de raad en heeft ‘derhalve de geclaimde werkzaamheid niet aangetoond’, aldus het oordeel van de RCC.

Vitalenk heeft ook zelf zijn conclusies getrokken, getuige de mededeling op zijn website: ‘Op dit moment worden nieuwe Exparovit tabletten gemaakt. Helaas kunt u nu niks bestellen. Onze excuses voor het ongemak’.

Bron:
Vereniging tegen de Kwakzalverij


Lees meer over: Parodontologie, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid

Gewaardeerd compliment: Je hebt een mooie glimlach

Vier van de tien vrouwen hoort graag een compliment over haar glimlach. Dit blijkt uit onderzoek van de Engelse Dental Care Plus Implant Centres. Daarmee staat dit compliment op de tweede plaats van de lijst met meest gewenste complimentjes.

Ruim 43 procent van de tweeduizend ondervraagde dames hoort graag dat ze er slank uitziet. Een derde wordt bijzonder gelukkig als een man zegt dat ze er aantrekkelijk uitziet.

De tien complimentjes die vrouwen het liefst krijgen:

1. Ben jij afgevallen?
2. Je hebt een mooie glimlach
3. Je ruikt lekker
4. Je haar zit leuk
5. Die jurk staat je beeldig
6. Die kleur flatteert je
7. Je hebt iets mooi aan
8. Je hebt prachtige ogen
9. Je ziet er slank uit
10. Je bent prachtig

De tien ‘complimentjes’ die je moet mijden:

1. Je ziet er moe uit
2. Ben je ziek?
3. Je ziet er goed uit
4. Je bent verdikt
5. Je lijkt op je vader/moeder
6. Je ziet er niet zo slecht uit als ik dacht
7. Je bent niet zo dom als je lijkt
8. Vandaag zie je er minder moe uit
9. Je hebt uitgesproken gezichtskenmerken
10. Je bent aan de mollige kant, niet?

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Bacteriën vergrendelen kan gingivitis stoppen

Onderzoekers van de Universiteit van Bristol hebben het molecuul ontdekt dat de toegangssleutel is tot het ontstaan van gingivitis.

Het molecuul CTLP bevindt zich op het oppervlak van de mondbacterie Treponema denticola.Deze klit samen met andere ziekteverwekkende micro-organismen in de mond, waardoor tandplak wordt gevormd.
Deze plak, bestaande uit bacteriën, speeksel en voedselresten, is een belangrijke oorzaak van bloedend tandvlees en gingivitis, wat weer kan leiden tot parodontitis en verlies van tanden.

Interactie
Het is de interactie tussen verschillende orale ziekteverwekkers die cruciaal zou zijn voor de ontwikkeling van parodontitis. De studieresultaten, gepubliceerd in het Tijdschrift Microbiology, suggereren dat er een manier moet zijn om deze interactie te stoppen.

Een sleutelrol is weggelegd voor het molecuul CTLP. Dit fungeert als de sleutel die de bacterie Treponematoegang verschaft tot de gemeenschap van andere mondbacteriën. Eenmaal opgenomen in deze gemeenschap, zijn CTLP en andere bacteriële moleculen samen in staat de bloedstolling te remmen (wat leidt tot verder bloedend tandvlees) en weefsel te vernietigen.

Medicijn
Mensen met een hoog risico op gingivitis zijn gebaat bij een medicijn dat de werking van CTLP blokkeert, door het van de bacterie te scheiden.
Professor Howard Jenkinson, die de studie leidde, over het belang van de studieresultaten: “Het bedenken van nieuwe manieren om tandvleesinfecties te bestrijden, vereist een dieper inzicht in de betrokken microben, hun interacties en de manier waarop ze worden opgenomen in het tandplak.”

Bron:
Dentistry

 

Lees meer over: Parodontologie, Thema A-Z
Global communication metaphor. Isolated on white.

UMC St Radboud stelt patiëntendossiers open en lanceert online communities

Patiënten van het UMC St Radboud kunnen binnenkort via internet hun eigen medisch dossier raadplegen. Daarmee is het UMC St Radboud het eerste ziekenhuis dat voor alle patiënten de dossiers openstelt. Tegelijkertijd worden vijftig online communities gelanceerd, waarin patiënten, zorgverleners en mantelzorgers elkaar kunnen treffen rondom een ziektebeeld.

Patiënt als partner
Projectleider prof. dr. Jan Kremer: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat de patiënt steeds meer de regie wil voeren over zijn of haar behandeling en daar samen met de zorgverleners aan wil werken. Dat is een logische ontwikkeling, het gaat immers over zijn of haar leven en gezondheid. Onder het motto ’de patiënt als partner’ werken we in het Radboud aan diverse voorzieningen die dit mogelijk maken. Het openstellen van het medisch dossier en de online communities stelt patiënten in staat om samen met zorgverleners nog beter te werken aan een optimale behandeling van hun ziekte.’

MijnRadbouddossier
Patiënten kunnen binnenkort met hun DigiD inloggen op hun MijnRadbouddossier via een speciale button op www.umcn.nl. In dit dossier staan labuitslagen, verwijsbrieven, afspraken en nieuwe onderzoeken. Op termijn zijn ook röntgenfoto’s en aantekeningen te raadplegen.

Omwille van de veiligheid en bescherming van de persoonlijke gegevens moeten patiënten zich eerst eenmalig persoonlijk bij het ziekenhuis aanmelden met een geldig identiteitsbewijs en mobiele telefoon. Dan wordt de inzage actief gemaakt en ontvangt de patiënt een toegangscode via sms. Daarna kunnen patiënten met hun DigiD van thuis uit inloggen zo vaak als ze willen.

Online communities
Ook zijn binnenkort vijftig online communities beschikbaar, bijvoorbeeld op het gebied van verloskunde en reuma. Zestien van deze communities zijn gerelateerd aan oncologische zorg. Een community brengt patiënten, naasten, mantelzorgers en zorgverleners dichter tot elkaar. Ervaringen kunnen worden uitgewisseld en kennis gedeeld. De online communities staan open voor iedereen die betrokken is bij een bepaalde ziekte of aandoening; dus niet alleen voor patiënten van het Radboud.

Bron:
UMC St Radboud

 

Lees meer over: Actueel, Kennis, Patiëntendossier, Thema A-Z

CVZ wordt Nederlands Zorginstituut

Vanaf 2013 is het College voor zorgverzekeringen (CVZ) een andere organisatie met een nieuwe naam: het Nederlands Zorginstituut (NZi). Naast de taken die het CVZ nu al uitvoert (uitvoering verzekeringen en pakketbeheer) worden twee andere taken in het Nederlands Zorginstituut ondergebracht: het verbeteren van de kwaliteit van de zorg én het vernieuwen van zorgberoepen en -opleidingen. Daarmee zijn de taken en verantwoordelijkheden voor kwaliteit van zorg bij elkaar gebracht in één organisatie.

Organisatieonderdelen en taken Nederlands Zorginstituut

 

  • NZi Uitvoering Verzekeringen: uitvoeren van regelingen voor specifieke groepen verzekerden.
  • NZi Pakketbeheer: adviseren over de inhoud van de wettelijke verzekerde zorg.
  • NZi Kwaliteit: stimuleren van permanente verbetering van kwaliteit van zorg.
  • NZi Innovatie zorgberoepen en -opleidingen: bevorderen van vernieuwing en verbetering van zorgberoepen en -opleidingen.

NZi Kwaliteit: betere en doelmatigere zorg
NZi Kwaliteit beoogt een forse impuls te geven aan de kwaliteitsverbetering van de zorg. Belangrijk onderdeel daarvan is het stimuleren en ondersteunen van de ontwikkeling van ‘professionele standaarden’ en richtlijnen. Deze zijn voor artsen en andere beroepsgroepen leidraad bij hun handelen; wensen en behoeften van patiënten staan hierbij centraal.

NZi Kwaliteit is de plaats waar zorgpartijen uit de care en cure hun kennis, ervaring en innovaties uitwisselen. Bijvoorbeeld in interactieve, digitale ontwikkelgemeenschappen, waarin zij hun inbreng leveren. Samen maken zij voor een aantal behandelingen professionele standaarden: een overzicht met afspraken voor goede zorg. Daarin is bijvoorbeeld opgenomen welke richtlijnen of ‘best practices’ kunnen worden gebruikt, welke kwaliteitsindicatoren gelden en hoe verschillende professionals samenwerken. Het Kwaliteitinstituut ondersteunt zorgpartijen ook bij de implementatie van standaarden. Hierdoor kunnen cliënten overal dezelfde goede zorg verwachten. Met de ervaring en inzichten die alle zorgpartijen vervolgens opdoen en uitwisselen, wordt de standaard op gezette tijden geactualiseerd. Daarnaast worden onderscheidende indicatoren ontwikkeld die de kwaliteit van het zorgaanbod inzichtelijk maken en daarmee patiënten helpen bij hun keuzes in de zorg.

NZi Innovatie zorgberoepen en -opleidingen functioneert vanaf 1 april 2012 bij het CVZ en bestaat uit een adviescommissie en een klein ondersteunend team. De voorzitter van de Adviescommissie is Dr. Marian Kaljouw. Zij is en blijft directeur van de St. Antoniusacademie.

Lees meer

Bron:
CVZ

Apr 2012

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit, Thema A-Z, Zorgverzekeringen