mond, lachen, man

Eerste studenten lachgas afgestudeerd in België

Al zeventig Vlaamse tandartsen hebben een extra opleiding gevolgd om met lachgas te werken, een middel om de patiënt te ontspannen.

Eigenlijk mogen alle tandartsen met lachgas werken, maar dat vindt het Verbond der Vlaamse Tandartsen (VVT) niet verantwoord. ‘Aan de behandeling zijn risico’s verbonden’, zegt woordvoerder Stefaan Hanson.

Extra cursus
Het VVT organiseerde daarom met de KU Leuven en UGent een extra cursus voor tandartsen. Intussen hebben er al zo’n zeventig de cursus gevolgd, in april studeren er nog eens zeventig af.

‘Sommigen hebben een echte fobie voor de tandarts. Die mensen –net als kleine kinderen of oudere mensen met Parkinson– moesten tot nu toe in het ziekenhuis onder volledige narcose behandeld worden’, aldus Hanson. ‘Dat kan nu dus anders.’

Sedatie
Lachgas is geen verdoving, maar een sedatie. Het vervangt het gevreesde spuitje dus niet. ‘Wat het wel doet, is de patiënt relaxed maken’, zegt Hanson. ‘Zo kunnen we makkelijker werken.’

De behandeling met lachgas wordt voorlopig niet terugbetaald door het Riziv.

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
kindertandarts - kind

TV uitzending Kassa: kinderen betalen voor de tandarts

Kinderen tot en met 18 jaar gaan gratis naar de tandarts. De kosten hiervoor worden betaald uit de basisverzekering. Sinds het begin van dit jaar mogen tandartsen hun eigen tarieven vaststellen. De zorgverzekeraars vergoeden echter maar tot een maximumbedrag. Hierdoor moeten kinderen gaan bijbetalen als de tandarts meer in rekening brengt dan wat er vergoed wordt. De tandarts slaat alarm en vreest dat vooral achterstandsgezinnen de tandarts gaan vermijden.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Slechte adem

Verhelpen slechte adem ook tandartstaak

Wat doet u als u bij een patiënt een slechte adem opmerkt? Maak het bespreekbaar, adviseert universitair hoofddocent tandheelkunde Edwin Winkel. Uw patiënt zal er waarschijnlijk blij mee zijn.

Edwin Winkel deed vorig jaar met collega Albert Tangerman een internetonderzoek naar slechte adem (halitose). Zij ondervroegen daarvoor 50.000 respondenten van het TROS Radar-panel.

Resultaten
Een kwart van de respondenten zei last te hebben van slechte adem. Ook (bijna) een kwart gaf aan daar géén last van te hebben. De overige helft van de respondenten antwoordde met ‘Soms’, of ‘Ik weet het niet’. Verder bleek: hoe ouder de respondenten, hoe minder last zij hebben van ademgeurproblematiek.

Slechts 8,4% van alle respondenten stelde dagelijks te kampen met een slechte adem. Een percentage dat meevalt, volgens Winkel. “In veel publicaties ligt dat cijfer hoger. Maar deze uitslag ontheft tandartsen niet van de taak om de patiënten met slechte adem in hun praktijk op te merken en aan te spreken. Patiënten brengen het onderwerp zelf niet ter sprake, omdat zij niet weten dat u als tandarts het probleem kunt helpen oplossen.”

Tongcoating
De oplossing ligt meestal in het verminderen van de tongcoating, met behulp van een tongschraper (www.TheScrapy.com) of – voor de zwaardere gevallen – een mondspoelmiddel (Halita). De laag bacteriën op de tong is in bijna alle gevallen verantwoordelijk voor de slechte adem, door de productie van drie zwavelhoudende gassen:

  • Methylmercaptaan
  • Waterstofsulfide
  • Dimethylsulfide

Deze gassen lijken ook een rol te spelen bij gingivitis (met name waterstofsulfide) en parodontitis (met name methylmercaptaan). De aanwezigheid van deze gassen in de ademlucht kan worden aangetoond met een gaschromatograaf als de Oral Chroma.


Andere oorzaak
In tien procent van de gevallen heeft de slechte adem een andere oorzaak zoals bijvoorbeeld:

  • een leverstoornis
  • diabetes (dan is er sprake van een acetongeur )
  • uremie (niervergiftiging, waarbij er sprake is van een ammoniakgeur)
  • een KNO-probleem (om dit uit te sluiten laat u de patiënt een minuut lang met gesloten mond ademen door de neus. Ruikt u niets, dan is er geen sprake van een KNO-probleem)
  • het visluchtsyndroom (veroorzaakt door een slechte afbraak van trimethylamine in het lichaam)
  • Er moet nog veel onderzoek gedaan worden aan de zogenaamde ‘bloodborn halitose’, maar daar zijn Winkel en Tangerman hard mee bezig.

Bron:
Verslag door dental INFO, gemaakt tijdens de Dental Review 2011, georganiseerd door Mark Two Communications, 30 september 2011, Jaarbeurs Utrecht

Dr. Edwin Winkel studeerde tandheelkunde aan de Rijks Universiteit Groningen. Van 1981 tot en met 1990 was hij als tandarts algemeen practicus werkzaam in diverse praktijken in Amsterdam. In 1985 was hij een van de oprichters van de Kliniek voor Parodontologie Amsterdam (KvPA) waar hij werkzaam is op het gebied van de parodontologie, implantologie en halitose. Sinds 2005 is Winkel universitair hoofddocent bij de afdeling parodontologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Kijk voor verdere info op www.kvpa.nl.


Jan 2012

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Halitose (slechte adem), Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

NZA: Stijging prijs beperkt bij merendeel tandartsen

Veel mondzorgaanbieders blijven met hun prijzen in de buurt van de prijzen van vorig jaar. Dat blijkt uit eerste onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit. De NZa monitort voor de minister de marktontwikkelingen nu er sinds 1 januari 2012 vrije prijzen zijn voor tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici.

Prijs gelijk of gedaald voor vijf onderzochte prestaties
Voor de eerste prijspeiling onderzocht de NZa acht prestaties en vergeleek de prijzen van nu met die van 2011. Voor vijf van de onderzochte prestaties is de prijs ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven of gedaald. Zo bleven de prijzen voor een periodieke controle, tweevlaksvulling en kroon binnen de te verwachten prijsrange voor 2012. De prijzen voor een behandeling tandvleesabces en tussentijdse beoordeling tandvleesbehandeling daalden. Voor een röntgenfoto, een uitgebreide gebitsreiniging en een klikgebit moet meer betaald worden.

De NZa werkt met prijsranges omdat er in de nieuwe prestaties die in 2012 gelden, soms meerdere prestaties uit 2011 zijn samengevoegd. Zo kon een tandarts vorig jaar voor een vulling onder andere de verdoving nog los declareren, nu zit dat bij de prijs van een vulling inbegrepen. Bij haar berekeningen heeft de NZa rekening gehouden met de jaarlijkse indexatie van 3,31% die toegepast zou zijn op tarieven 2011 als er geen vrije prijzen zouden zijn.

Slechts enkele aanbieders met hogere prijzen
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste tandartsen hun tarieven hebben aangesloten bij de prijzen die vorig jaar golden. Er zijn slechts enkele aanbieders die veel hogere of veel lagere prijzen hanteren. De NZa vroeg bij 247 aanbieders de prijslijst op. In totaal 173 aanbieders leverde die binnen een week aan. Met deze steekproef kan de NZa gemiddelde prijzen met 95% zekerheid aangeven. Aan deze eerste prijspeiling verbindt de NZa echter nog geen conclusies. Prijzen kunnen namelijk gedurende het jaar nog veranderen omdat zorgverleners hun prijslijst tussentijds aan mogen passen. Daarnaast kan de NZa bij de weging van tariefstijgingen en dalingen op een later moment dit jaar ook volume en omzetontwikkeling meerekenen zodat duidelijk wordt wat de werkelijke effecten van deze stijgingen en dalingen zijn.

De NZa monitort dit jaar de ontwikkelingen op de mondzorgmarkt. Daarbij kijkt ze naar ontwikkeling van de prijzen, of tandartsen vooraf transparant zijn over wat zij doen voor welke prijs en de toegankelijkheid van de mondzorg. Ook bekijkt de NZa of het aantal contracten tussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders toeneemt en onderzoekt ze of er bij aanbieders of verzekeraars sprake is van eventuele marktmacht. Waar nodig kan de NZa haar handhavingsinstrumenten inzetten. Na deze eerste scan volgt op 15 februari een eerste rapportage aan VWS, op 1 juni de marktscan mondzorg en op 1 november een prijsontwikkelingrapportage voor VWS.


Bekijk hier het gehele onderzoek

Bron:
NZa


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
vertrouwensrelatie

Zorgverzekeraars schaden vertrouwensrelatie patiënt en zorgverlener mondzorg

Zorgverzekeraars beschadigen het vertrouwen tussen patiënten en hun tandarts, mondhygiënist of
tandprotheticus door onnodige stemmingmakerij over de nieuwe tarieven van deze zorgverleners. Dit stelt de SMK,
de Samenwerkende Mondzorgkoepels waarin alle beroepsgroepen in de mondzorg zijn vertegenwoordigd.

Onnodige nrust
Op 1 januari jl. is door de minister van VWS een experiment gestart met vrije prijzen voor de mondzorg. Bijvoorbeeld zorgverzekeraar VGZ brengt al twee dagen na de start van het experiment een tendentieuze berichtgeving over de stijging van tarieven naar buiten. Hiermee wordt onnodig onrust veroorzaakt en bovendien het zojuist gestarte experiment doorkruist.

Onbehoorlijk
De SMK vindt dit onbehoorlijk en heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gevraagd om een reactie op deze gang van zaken. De NZa houdt toezicht op goed verloop van het experiment. De SMK vermoedt bovendien dat VGZ op deze manier de aandacht wil afleiden van de premie- verhogingen en beperking van de vergoeding die de verzekeraar zelf doorvoert in 2012.

Ook een meldactie van de Nederlandse Consumenten Patiënten Federatie bevat een aantal suggestieve vragen die onnodig de relatie tussen patiënten en zorgverleners ter discussie stellen.

Oude en nieuwe tarieven
De nieuwe tarieven van mondzorgverleners zijn voor patiënten beschikbaar via prijslijsten. De prijzen voor de behandelingen (prestaties) zijn standaardprijzen. Indien nodig zal de zorgverlener hiervan in overleg kunnen afwijken, bijvoorbeeld als een behandeling minder complex is, of juist wel en bijvoorbeeld meer tijd vraagt. De patiënt zal hier altijd vooraf over worden geïnformeerd.

Oude en nieuwe prijzen kunnen bovendien niet zomaar worden vergeleken: verrichtingen die vroeger apart in rekening werden gebracht, worden nu samengevoegd tot één nieuwe verrichting en dus ook een nieuwe prijs. De behandelaar kan de patiënt precies uitleggen hoe dat zit.

De SMK verwacht dat de zorgverleners even aankijken hoe de prijzen zich ontwikkelen en dat er binnen enkele maanden een uitgebalanceerd prijsniveau zal ontstaan. De SMK verwacht niet dat patiënten vanwege prijzen van zorgverlener zullen veranderen.

Bron:
Persbericht SMK

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
inspectie - vergrootglas

Drie inspecteurs voor handhaving van uw zorgplicht

Het was een roerig jaar binnen de tandheelkunde. Ook ten aanzien van de zorgplicht jegens uw patiënt, uw personeel en het milieu, zijn de duimschroeven aangedraaid en is de handhaving aangescherpt. U kunt drie inspecteurs verwachten.

Arbeidsinspectie (SZW)

Deze inspecteur beoordeelt of u de nodige stappen heeft ondernomen om uw personeel veilig te laten werken. De inspecteur kan makkelijk controleren of u hier naar gekeken heeft indien u een recente Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) heeft uitgevoerd en beschikt over een plan van aanpak.
De belangrijkste punten voor de ARBO inspecteur zijn beeldschermwerk, het omgaan met gevaarlijke stoffen en de blootstelling van het personeel aan röntgenstraling (de aanwezigheid van een compleet KEW-dossier). Ook de aanwezigheid van protocollen en werkinstructies wordt gecontroleerd.

Inspecteur Gezondheidszorg (VWS)

Deze inspecteur behartigt primair de belangen van de patiënt. Hij/zij toetst vooral de praktijkhygiëne aan de hand van de richtlijnen uit de WIP en controleert – evenals de Arbeidsinspectie – de aanwezigheid van het KEW-dossier.
Belangrijk is niet alleen de aanwezigheid van protocollen en werkinstructies, maar juist de naleving van deze instructies. Het gaat er de inspecteur vooral om dat u en uw medewerkers continu bewust bezig zijn met infectiepreventie.

Inspecteur Gemeente

Deze inspecteur controleert of u voldoet aan uw zorgplicht jegens het milieu. Hij/zij zal vragen naar uw inzamelingscontract voor gevaarlijk afval, de registratieformulieren controleren en toezien op het gebruik van een deugdelijke en goedgekeurde amalgaamafscheider. Ook zal hij toezien of de producten met gevaarlijke stoffen goed zijn opgeslagen en geen bedreiging kunnen vormen voor mens en milieu.

Het vervullen van de zorgplicht is maatwerk. Iedere praktijk is anders en bevindt zich in een andere fase van ontwikkeling.

Commitment van de tandheelkundig ondernemer
Er is veel advies te koop, maar de zorgplicht blijft bij u als tandheelkundig ondernemer en werkgever. U draagt de eindverantwoordelijkheid van de implementatie van de zorgplicht binnen uw praktijk. Bent u klaar voor de drie inspecteurs?

 

 

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
vergoeding - geld -rechter

Vergoeding tandarts kind in gevaar

Tandartskosten voor kinderen dreigen niet meer altijd volledig te worden vergoed vanuit de basisverzekering. De drie grootste verzekeraars (Achmea, VGZ en CZ) hebben maximale vergoedingen vastgesteld. Als een tandarts duurder is, moeten de ouders bijbetalen.

De verzekeraars hebben voor het maximum gekozen omdat tandartsen sinds dit jaar zelf hun tarieven mogen vaststellen. Van de grote verzekeraars vergoedt alleen Menzis wel alle mondzorg voor kinderen.

Minister Schippers van Volksgezondheid zegt dat de proef met vrije tandartstarieven snel wordt beëindigd als de mondzorg voor kinderen niet meer geheel wordt vergoed.

Bron:
NOS

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Contract, deal, ondertekenen

VGZ sluit contract met Kies mondzorg

“We zijn erg blij met deze overeenkomst”, aldus Marc Janssen, manager zorginkoop van coöperatie VGZ. “Het laat zien dat er met een grote groep tandartsen wel degelijk afspraken te maken zijn over prijs-kwaliteit. Kies Mondzorg valt op door een transparante wijze van communiceren naar ons, maar ook naar hun patiënten via ondermeer hun website. Daarnaast hebben de veertien praktijken alle specialismen in huis en zijn zaken als vervanging tijdens vakanties prima georganiseerd. We kijken uit naar de samenwerking.”

Patiënt voorop
“Bij Kies Mondzorg staat de patiënt voorop,” aldus Harrie Op de Laak, tandarts-directeur van Kies Mondzorg. “De prijs is niet het enige criterium voor de patiënt. Uit onze patiënten enquête is gebleken dat toegankelijkheid, informatie over de behandeling, aandacht voor de wensen van de patiënt en kwaliteit van groot belang zijn. Met VGZ hebben we een goede aansluiting weten te vinden tussen de prijs van een behandeling en de behoeften van onze patiënten. Voor VGZ verzekerden hebben we nu een overeenkomst gesloten waarbij de patiënt de echte winnaar is.”

De overeenkomst betekent voor de verzekerden van VGZ dat behandelingen uit het basispakket volledig worden vergoed.

Bron:
VGZ

Lees meer over: Ondernemen, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
tand - pijn

Drop tegen tandbederf

Snoepen is slecht voor de tanden. Toch lijkt het er op dat twee bestanddelen uit drop juist goed zijn voor je gebit.
Ze vernietigen namelijk de bacteriën die verantwoordelijk zijn voor tandbederf.

“In de Chinese traditionele geneeskunde worden de wortels van de zoethoutplant veelvuldig gebruikt.”, legt onderzoeker Stefan Gafner van producent Tom’s of Maine uit. Er zijn echter weinig wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de geneeskrachten van de zoethoutwortel.

Bacteriën
Samen met zijn collega’s heeft Gafner gekeken naar de invloed van de verschillende bestanddelen in drop op de mondflora. Ze kwamen tot de conclusie dat twee bestanddelen een antibacteriële werking hadden.

Deze ingrediënten vernietigden de twee belangrijkste bacteriën die verantwoordelijk zijn voor gaatjes en twee bacteriën die tandvleesontsteking bevorderen.

Volgens de onderzoekers kunnen deze bestanddelen toegevoegd worden aan mondverzorgingsproducten. Op die manier kunnen mondinfecties worden voorkomen.

Bron:
NU.nl

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
bijeenkomst - thee

Nieuwjaarsreceptie van NMT, KNMG, KNMP, KNOV, KNGF en V&VN

Toespraak van Inspecteur-generaal Gerrit van der Wal. Gehouden tijdens de gezamenlijke nieuwjaarsreceptie van KNMG, KNMP, NMT, KNOV, KNGF en V&VN op 9 januari 2011 in Utrecht. Lees hieronder de tekst van de toespraak.

Goedemiddag dames en heren,
Het woord perspectief is een mooi en meerlagig begrip. Het betekent onder meer vooruitzicht (bijv. op 2012) maar het duidt ook op de bril waardoor we kijken naar de wereld, naar elkaar en naar onszelf.

Stelt u zich eens voor. Op dit moment cirkelt Andre Kuiper rond de aarde, 400 km boven ons hoofd.
Wat ziet hij? Hij ziet zeker de zon meer dan 10x per dag opkomen, waarschijnlijk ziet hij de lichten van de grote wereldsteden en vluchtelingenkampen als het donker is, mogelijk ziet hij smeltende poolkappen, misschien de explosie die hoort bij een zelfmoordaanslag in Irak, waarschijnlijk niet Henk en Ingrid die met 130 km per uur huiswaarts keren, en zeker ziet hij ons niet: wij hardwerkende Nederlanders, wij die elke dag weer proberen goede en veilige zorg te leveren of te laten leveren.

Maar we zijn er wel natuurlijk! Onzichtbaar voor Andre Kuiper, onbelangrijk vanuit het perspectief van grote vraagstukken als oorlog en geweld, honger en armoede, euro- en schuldencrisis, oninteressant voor wie zich er over druk maakt of Oranje Europees voetbalkampioen wordt, of Willem Holleeder echt vrijkomt, wie de Voice of Holland zal winnen. Ja, enige zelfrelativering is -zeker op zo’n moment als dit- kan geen kwaad.

Bescheidenheid, je eigen beperkingen herkennen en erkennen zijn immers belangrijke kenmerken van de goede zorgverlener. Naast vakmanschap natuurlijk. En -over perspectieven gesproken- altijd vanuit het perspectief van de patient/client werkend.

Zo bekeken zijn we natuurlijk geen nietige krabbelaars, maar van groot belang en doen we er toe – als we het goed doen natuurlijk, maar gelukkig doen we dat meestal.

Kort geleden bezocht ik een oude tante op haar 80-ste verjaardag. Zij was verdrietig omdat de dag daarvoor haar man was overleden – diep dement dat wel. Maar ze was vooral opgetogen. Ze was net weer thuis na een ziekenhuisopname wegens een gescheurde aorta/lichaamsslagader. Een maand daarvoor was ze onwel geworden en met gillende sirenes weggebracht. In de ambulance dreigde ze steeds het bewustzijn te verliezen. De ambulanceverpleegkundigen hadden alles uit de kast gehaald om haar bij de les en in leven te houden. Wat haar -naar eigen zeggen- er doorheen had gesleept was, dat zij hadden beloofd dat als ze haar 80ste verjaardag zou halen zij op haar verjaardag langs zouden komen. Dat was het enige dat ze zich nog van die rit kon herinneren. Ze had vier gebakjes gekocht: een voor mij, een voor haarzelf, en twee voor de ambulanceverpleegkundigen.

Toen ik kwam waren er nog maar twee gebakjes over, want ’s morgens waren de ambulanceverpleegkundigen inderdaad langs geweest. Ondanks haar verdriet was ze daarom opgetogen en kon ze het leven weer aan. Superieure hulpverlening, vindt u niet?

Dat is het mooie van zorgprofessional zijn. Je kunt het verschil maken. Als verpleegkundige bijvoorbeeld als zo net geschetst, als chirurg een nieuwe heup plaatsen en met de fysiotherapeut weer leren lopen, als apotheker een fatale interactie tussen geneesmiddelen voorkomen, als huisarts bereikbaar zijn voor een stervende patient, als tandarts een mooie kroon plaatsen,
als gynaecoloog en verloskundige in goede samenwerking een gezonde baby ter wereld laten komen.

Wat een prachtige opdracht weer voor 2012: er toe doen en het verschil maken!

Goed om hier vandaag zo veel vertegenwoordigers uit verschillende sectoren van de gezondheidszorg te ontmoeten. Met z’n allen zijn we verantwoordelijk voor goede en veilige zorg. Ieder vanuit zijn of haar eigen professie en taak.

Die verantwoordelijkheid houdt niet op bij de deur van de spreekkamer of de uitgang van de apotheek. Er is steeds meer sprake van ketenzorg en netwerkzorg. Als er ergens iets misgaat, zien we als inspectie vaak dat er meerdere zorgverleners betrokken zijn. Zorgverleners die dan onvoldoende vanuit het perspectief van de ander van de patiënt en van de collega’s- hebben gedacht. Vooral waar verschillende schakels in de keten elkaar raken, zie je dan zwakke plekken.

Een voorbeeld dat ik graag noem is medicatieoverdracht. Dokter D moet precies weten wat dokters A, B en C al eerder hebben voorgeschreven. En ja, ik vind dat dit in deze tijd niet meer kan zonder Elektronisch voorschrijven!

Maar er zijn natuurlijk nog talloze andere voorbeelden te noemen. Komt een vrouw bij de verloskundige! Ja, ook dat komt natuurlijk wel eens voor! Wanneer die zwangere vrouw onder behandeling is van een specialist, is het van belang dat de verloskundige daarvan op de hoogte is. En meer dan dat, precies weet wat er aan de hand is en wat de eventuele medicatie is. Natuurlijk heeft de zwangere ook een eigen verantwoordelijkheid om haar verloskundige in te lichten, maar daarnaast is het zaak dat de specialist, de huisarts en de verloskundige elkaar goed informeren en op de hoogte houden.

Dat geldt minstens zo zeer binnen een ziekenhuis. U herinnert zich misschien nog de kwestie rond het overlijden van een baby in Hoorn bijna drie jaar geleden. We zagen toen dat vooral gebrekkige communicatie en onduidelijkheden in de samenwerking en verdeling van verantwoordelijkheden tussen de klinisch verloskundige en de gynaecoloog hebben bijgedragen aan deze verdrietige uitkomst.

Maar goed, ik wil geen somberman zijn noch een donderspeech houden. Het is tenslotte een nieuwjaarsreceptie. En u gaat immers met z’n allen opnieuw, maar nu meer gefocust, handen en voeten geven aan uw richtlijn ‘Verantwoordelijkheidsverdeling bij samenwerking in de zorg’. Ik ben daar erg blij mee.

Laat ik daarom vooruitzien en daarbij in het bijzonder naar onszelf -de inspectie- kijken. Eind november hebben we ons Meerjarenbeleidsplan 2012-2015 gepresenteerd. Ik zal u niet vermoeien met een college over de inhoud daarvan. Ik raad u aan het bij gelegenheid eens door te nemen. Ik wil er nu slechts een aantal punten uit lichten.

Net als zorgprofessionals, bestuurders, zorgverzekeraars, u allen in deze zaal, willen we als inspectie dat mensen langer leven in gezondheid, snel en veilig genezen als ze ziek zijn en dat er -zeker als ze niet meer beter kunnen worden- oog is voor hun kwaliteit van leven.

Als inspectie dragen we daaraan bij door het bevorderen en handhaven van naleving van wetten en richtlijnen – als het even kan op basis van door u opgestelde normen. Dat is onze kerntaak en hoogste prioriteit. Dat doen we niet onder het motto ‘regels zijn regels’, maar vanuit de overtuiging dat regels en beroepsnormen er zijn om risico’s tegen te gaan en gezondheidsschade te voorkomen.
Onze visie -zo u wilt ons perspectief- is namelijk: hoe beter de naleving, des te beter de risicobeheersing, des te beter de kwaliteit van zorg, des te minder gezondheidsschade, des te gerechtvaardigder het vertrouwen van de burger in de zorg.
Door naleving te bevorderen proberen wij bij te dragen aan gezondheid, genezing en kwaliteit van leven.

Wij doen dat risicogebaseerd en effectgericht. Enkele speerpunten voor de komende jaren zijn:
– De zorg voor ouderen
– Medicatieveiligheid
– Disfunctionerende beroepsbeoefenaren
– Drang en dwang in de zorg

Ik weet dat veel mensen in de gezondheidszorg vinden dat we wantrouwend en te streng zijn. Tegelijkertijd kunnen we in de ogen van de gemiddelde Nederlander niet streng genoeg zijn, vindt men ons te goed van vertrouwen. Hoe dan ook, we blijven uitgaan van vertrouwen in instellingen en zorgverleners omdat vertrouwen een goed verbeterklimaat schept. We hanteren als stelregel high trust, high penalty. Met andere woorden: we geven veel vertrouwen, maar als het mis gaat dan grijpen we hard in.

We kijken echter niet alleen naar het functioneren van anderen, we leggen ook onszelf langs de meetlat. En anders doen anderen dat wel: de Nationale ombudsman, Tweede kamerleden, journalisten, en soms ook onder toezichtstaanden zoals u.

Werken in de gezondheidszorg is werken in een glazen huis. U en ik merken dat in toenemende mate.
Werken bij de inspectie is zelfs werken onder een vergrootglas. Wij moeten daar mee leren leven. Het zal niemand van u ontgaan zijn dat er de afgelopen tijd nogal wat kritiek was op het functioneren van de inspectie. Deels was dat ook terecht, zeker in bepaalde casuistiek, ik zal de eerste zijn om dat te erkennen. Hoewel er werk aan de winkel is, kan ik u verzekeren: de inspectie is geen disfunctionerende organisatie!

Maar vandaag eerst de vrolijkheid. Ik heb ooit eens iemand horen zeggen dat je altijd moet streven naar ’the best year yet’. Dat vond ik wel een mooie. Ik wens daarom iedereen het beste jaar tot nu toe. Rijk aan perspectief vooral in uw werk en in uw persoonlijk leven. Proost, en dank voor uw aandacht!

Bron:
Medicalfacts

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
prijs - beker - winnaar

Tandartsen verzamelen record aan gouden kronen voor Rode Kruis

Nederlandse tandartsen hebben in 2011 een bedrag van € 250.771 aan gouden kronen verzameld voor het Nederlandse Rode Kruis. De opbrengst van 2011 is een recordbedrag. Een jaar eerder was dit bedrag nog € 202.996, wat destijds ook een record was. Het Rode Kruis en Dentsply (wereldmarktleider in dentaalproducten) roepen tandartsen al 20 jaar op om gebruikte gouden kronen in te zamelen voor hulpprojecten. De opbrengst van de actie wordt besteed aan HIV/Aids projecten van het Rode Kruis.

Oproep aan tandartsen
Gebruikt edelmetaal van tandartsen levert in kleine hoeveelheden weinig op, maar in grote getale is het wel van waarde. In 1989, het eerste jaar van de kronenactie, was de opbrengst F. 79.730 (€ 36.180 ). Door de jaren heen is het aantal deelnemende tandartsen gegroeid en zijn de opbrengsten gestegen. Echter, door de opkomst van nieuwe materialen neemt het aandeel edelmetaal kronen af. Voor de toekomst van deze actie zetten het Rode Kruis en Dentsply Benelux zich daarom samen in voor een verdere stijging van het aantal deelnemers. Deelnemende tandartsen kunnen patiëntenflyers ontvangen en een vermelding op hun website plaatsen. Ook tandtechnici die regelmatig edelmetaalresten over hebben kunnen meedoen aan de inzamelingsactie.

Duurzame samenwerking
Dentsply Benelux ondersteunt de hulpverlening van het Rode Kruis door het kostbare raffinageproces van het oude goud belangeloos te verzorgen. Cees Breederveld, Algemeen Directeur van het Nederlandse Rode Kruis: ‘Raffinage vormt een essentiële schakel in de kronenactie. Het Rode Kruis hoopt dan ook dat de samenwerking met Dentsply Benelux, sinds jaren één van onze corporate partners, nog lang zal blijven bestaan.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Kindergebit

Meldcode Tandheelkunde betreffende Kindermishandeling en Huiselijk Geweld

De KNMT heeft het initiatief genomen specifiek voor de mondzorg de Meldcode Tandheelkunde betreffende Kindermishandeling en Huiselijk Geweld (meldcode TKHG) te ontwikkelen. Deze meldcode is nu gereed en beschikbaar voor de leden. In januari ontvangen alle leden een nieuwsbrief met meer achtergrondinformatie en scholingsmogelijkheden.

meldcode-kindermishandeling-en-huiselijk-geweld

 

Lees meer over: Kindertandheelkunde, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Hygiëne - handen wassen

Hoge Gezondheidsraad waarschuwt voor verspreiding van CPE-bacteriën

De Hoge Gezondheidsraad in België waarschuwt voor de verspreiding van de zogenaamde CPE-bacteriën (Carbapenemase Producing Enterobacteriaceae) in de Belgische ziekenhuizen. Dat zijn bacteriën die tegen de meeste antibiotica bestand zijn, meldt de Hoge Gezondheidsraad in een advies op de website van FOD Volksgezondheid.

Weinig antibiotica actief
Tijdens de eerste tien maanden van 2011 werden in drie ziekenhuizen epidemieën en in een twaalftal instellingen sporadische gevallen van CPE vastgesteld. De opkomst van de bacteriën is verontrustend, want de mogelijke behandelingen bij besmette patiënten zijn erg beperkt. Slechts weinig antibiotica zijn namelijk actief tegen CPE, meldt de Hoge Gezondheidsraad. De raad dringt dan ook aan op snelle en accurate maatregelen. Risicopatiënten moeten systematisch opgespoord worden en besmette patiënten moeten in een individuele kamer geïsoleerd worden. Verder moet er ook een centraal registratiesysteem ontwikkeld worden dat onder meer door het nationaal referentiecentrum voor resistente enterobacteriën gecoördineerd wordt. Een groep experts werkt onder auspiciën van de Hoge Gezondheidsraad ook nationale aanbevelingen uit over hoe de verspreiding van dergelijke bacteriën in Belgische ziekenhuizen bestreden kan worden.

Bron:
Knack.be

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Gesloten

Inspectie heft bevel tandarts Schneiderat in Hippolytushoef op

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft het bevel aan tandarts Schneiderat in Hippolytushoef opgeheven.

Tijdens een inspectiebezoek op 3 januari jl. heeft de inspectie geconstateerd dat de praktijk voldoet aan de randvoorwaarden van verantwoorde zorg. De inspectie verleent de praktijk met ingang van 4 januari 2012 toestemming om patiënten te behandelen. Hiermee is het bevel dat op 31 oktober 2011 was ingesteld opgeheven.

De inspectie zal de komende periode de praktijk onaangekondigd bezoeken om na te gaan of de ingezette verbeteringen vastgehouden worden.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
geld

NMa legt huisartsen 7,7 miljoen boete op

De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) krijgt een boete van ruim 7,7 miljoen euro van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Dit omdat de brancheorganisatie zich bemoeit met het vestigingsbeleid van haar leden en dat mag niet. Huisartsen moeten zich kunnen vestigen waar zij willen, maar de LHV adviseert haar leden om de vestigingsvrijheid in te perken. Dit meldde de NMa maandag.

Ook twee functionarissen van de LHV krijgen een boete, van respectievelijk 50.000 en 25.000 euro, omdat de NMa hen verantwoordelijk houdt voor de aanbeveling aan de leden.

Vestigingsbeleid
“We hebben de LHV al in 2001 duidelijk gemaakt dat het beperken van de vestigingsmogelijkheden van huisartsen verboden is”, zei bestuurslid Henk Don van de NMa. De LHV heeft de leden geadviseerd om huisartsen alleen in een praktijk toe te laten, als de artsen die er al zitten, het daarmee eens zijn. “Daardoor is de kans groot dat een nieuwe huisarts geen eerlijke kans krijgt.”

Niet alleen die huisartsen kunnen daardoor worden benadeeld, maar ook patiënten en zorgverzekeraars, stelt de NMa. Om er geen misverstand over te laten bestaan dat de LHV de aanbeveling moet intrekken, is er ook een last onder dwangsom opgelegd.

De NMa is in de materie gedoken na signalen van ongeruste huisartsen.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
medicijnen

Medicijnen hebben geen vaste prijzen meer

KNMP start informatiecampagne voor patiënten over de vrije tarieven van apothekers. De nieuwste wijzigingen in het zorgstelsel zijn per 1 januari 2012 ingegaan. Voor apothekers, maar ook voor hun patiënten zijn in dat opzicht de prestatiebekostiging en de vrije prijzen van medicijnen van belang.

Vergoeding
Het kan zijn dat deze veranderingen gevolgen hebben voor de vergoeding van medicijnen die patiënten nodig hebben. Daarom start KNMP, de beroeps- en brancheorganisatie voor apothekers, een informatiecampagne voor alle patiënten van de ongeveer 2000 apotheken in Nederland met onder meer een Informatiekrant en een speciale rubriek op de door patiënten veel bekeken website Apotheek.nl.

Informatiekrant
In alle apotheken ligt nu de eerste editie van een speciale KNMP Informatiekrant klaar voor patiënten met allerlei belangrijke gegevens en uitleg over de wijzigingen. Ook komt in deze Informatiekrant, waarvan de komende weken nog enkele actuele edities zullen verschijnen, een aantal apothekers aan het woord om uitleg te geven.

Daarnaast heeft de KNMP relevante informatie geplaatst op Apotheek.nl. Hier staat ook een vraag & antwoord rubriek. Daarin is onder meer te lezen dat het voor patiënten bij het verkrijgen van medicijnen op recept zeer belangrijk is om te weten of hun zorgverzekeraar al dan niet een contract met de apotheek heeft. Hiervan kan namelijk de vergoeding die de zorgverzekeraar betaalt afhankelijk zijn.

Administratie en ICT
“In principe zou alles voor de apotheek en de patiënt duidelijk moeten zijn”, aldus voorzitter Jan Smits van de KNMP. “Maar veel zorgverzekeraars hebben pas in een laat stadium aan apothekers contracten voorgelegd. We zien nu al dat de veranderingen een zware wissel trekken op de ict-systemen en de administratieve lastendruk voor de apotheek. Apothekers en ict-leveranciers zijn met man en macht bezig dit op te lossen. Uiteraard is en blijft optimale begeleiding van de patiënt door de apotheker een vanzelfsprekendheid”.

De overige wijzigingen in de zorg zijn inmiddels door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport via de landelijke campagne Veranderingen in de zorg gecommuniceerd.

Bron:
KNMP

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
ziek - Patiënten - zorg

Zorg in het buitenland, eindelijk een zorg minder

De zorgkosten stijgen deze kabinetsperiode met 10 miljard euro. Dit heeft grote invloed op de betaalbaarheid, toegankelijkheid en bereikbaarheid van de zorg in de toekomst. Tal van maatregelen worden dan ook getroffen, zoals de premie en het eigen risico verhogen en het zorgpakket verkleinen. Misschien moeten we het dogma loslaten dat ‘zorggeld’ in Nederland moet blijven. Waarom kijken we niet naar de mogelijkheden om zorg in het buitenland transparant en gecontroleerd aan te bieden?

Lees de visie hierover van Myra Koomen, voormalig CDA-Tweede Kamerlid en wethouder van de gemeente Enschede op Zorgvisie.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
water - druppel

Tandartspraktijk onder water

Niet alleen in de Tolberter Pettenpolder is het crisis, in de stad Groningen is ook sprake van wateroverlast. Er komen tal van meldingen van storm- en wateroverlast bij de brandweer binnen. Zo kwam tandartspraktijk De Groot aan de Van Lenneplaan vanochtend blank te staan. Tegen kwart voor acht kwam het rioolwater omhoog en stroomde de wc over. De brandweer heeft er ongeveer een uur over gedaan om het pand weer droog te pompen.

Bron:
Dichtbij

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
hand, schudden, deal

Zorgverzekeraars oorzaak duurdere tandheelkundige zorg

Duurdere tandheelkundige zorg is vooral te danken aan zorgverzekeraars. Zo vergoeden de meeste verzekeraars vanaf 1 januari slechts een percentage van een maximumbedrag, waar dit voorheen het volledige bedrag was. De zorgverzekeraar VGZ vergoedt bijvoorbeeld slechts 80% van een door hun vastgesteld maximumbedrag, terwijl dit voorheen 100% van het tandartstarief was. Voor de patiënten kan de rekening daarom soms wel 41% duurder uitvallen.

Huidige vergelijkingen zijn nonsens
Volgens de vergelijkingssite Vergelijkmondzorg.nl het nog te vroeg is om vergelijkingen te maken met de tarieven die in 2011 werden gehanteerd door tandartsen. In 2011 was het bedrag op de rekening nog opgebouwd uit meerdere (deel)behandelingen, waarbij het eindbedrag verschilde als er bijvoorbeeld wel of geen verdoving werd gebruikt. Vanaf 2012 bestaan deze opties niet meer en mag de tandarts slechts één all-in tarief rekenen. Nu zijn twee tarieven ongewijzigd gebleven, maar aangezien er in totaal 187 verschillende behandelingen zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorg autoriteit is het niet mogelijk een goede vergelijking te maken.

De zorgverzekeraar incasseert
Uit berekeningen van vergelijkmondzorg.nl blijkt dat de kosten voor de patiënt bij sommige behandelingen tot wel 41% duurder kunnen uitvallen. Niet alleen gaan de zorgverzekeraars minder vergoeden, ze hebben ook per 1 januari de premies flink verhoogd. Als er iemand dus profijt heeft bij de huidige tarieven dan zijn het de verzekeraars. Of de tandarts zelf ook duurder is geworden is nog lastig te beoordelen, maar naar verwachting komt hier na de zomer meer duidelijkheid over. Vergelijkmondzorg.nl stelt verder dat het met de nieuwe verrichtingenlijst straks wél mogelijk wordt om de tarieven onderling te vergelijken.

Bron:
Medicalfacts

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
zorg - geld

Tandartsen ontkennen prijsstijging

De belangenclub van tandartsen NMT noemt de berichten van zorgverzekeraars over fors gestegen behandeltarieven onjuist. De Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde verwacht dat de meeste tandartsen dit jaar hun prijzen alleen met het inflatiecijfer verhogen.

Anders opgebouwd
Rob Barnasconi, voorzitter van de NMT, liet weten: ‘De tarieven in 2012 zijn anders opgebouwd dan in 2011. In het tarief van bijvoorbeeld een vulling in 2012 zijn ook de verdoving, het rubberlapje, onderlaagje en polijsten opgenomen. In 2011 waren dit aparte kostenposten. Dus in 2012 lijkt het alsof een vulling duurder is geworden, omdat verschillende posten hierin zijn samengebracht.’
Barnasconi: ‘Tandartsen zullen de relatie met hun patiënten niet op het spel zetten door onverantwoorde prijsstijgingen.’

Ook bij andere verrichtingen brengen de tandartsen sinds dit jaar een ‘all-in’-prijs in rekening. Dit is overigens gebeurd op aandringen van toezichthouder de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA).

Over half jaar
Volgens Barnasconi zal pas over een half jaar duidelijk worden hoeveel de tandartsen hun prijzen hebben verhoogd. ‘Dit kan pas na ongeveer een half jaar als er voldoende mensen naar de tandarts zijn geweest en verschillende behandelingen geregeld in rekening zijn gebracht.’

Intussen volgt de Nederlandse Zorgautoriteit de prijzen van de tandartsen. Deze toezichthouder heeft hiervoor eind vorig jaar een nulmeting gedaan. Tegen de zomer publiceert de NZA een overzicht van de tandartsprijzen over het eerste halfjaar.

Barnasconi: ‘Dit experiment is nu juist bedoeld om meer variatie en keuze voor patiënten te brengen. Als een tandarts investeert in apparatuur waarmee hij de patiënt beter kan behandelen, zal zijn of haar tarief stijgen. Het gaat dan wel om een te onderbouwen prijsstijging.’

Bron:
Het Parool

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z