De NOS zoekt tandartsen die als nieuwspartner willen optreden. De volgende oproep vindt u op de website van de NOS.
Bent u tandarts? Dan wil de NOS u graag als nieuwspartner. U bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de tandheelkunde, u heeft zicht op de kwaliteit van de mondzorg en u weet wat er speelt in de praktijk waar u werkt. U weet dus beter dan wij wat er omgaat in uw vak.
De NOS wil relevant nieuws brengen voor alle Nederlanders en daar kunnen we uw hulp goed bij gebruiken. U ziet nieuwe ontwikkelingen immers eerder dan wij die zien.
Meld u aan als nieuwspartner en informeer ons over zaken die u opvallen, nu en in de toekomst. Ook zullen wij u af en toe benaderen met een vraag. Het kost niet veel tijd en u helpt de NOS met uw kennis en ervaring inhoudelijk betere onderwerpen te maken met sterkere voorbeelden uit de praktijk.
Klik hier voor meer informatie of meld u nu meteen aan door een mail te sturen naar nosnet@nos.nl.
Het nieuwe Advies Cariëspreventie werd begin november gepresenteerd tijdens het Ivoren Kruis-congres in het Nijmeegse Radboud Auditorium.
Ruim 270 tandartsen, mondhygiënisten, (preventie)assistenten, docenten en studenten werden de ogen geopend tijdens het wetenschappelijke congres Een nieuwe kijk op cariëspreventie.
Cariës met andere ogen bekeken De organisatoren kozen de titel Een nieuwe kijk op cariëspreventie niet voor niets. Tijdens het congres werd namelijk het nieuwe Advies Cariëspreventie gepresenteerd. Na afloop kregen alle bezoekers het Advies met daarin een uitneembare geplastificeerde samenvatting mee naar huis. Het Advies Cariëspreventie, opgesteld door het Adviescollege Preventie Mond- en Tandziekten van het Ivoren Kruis, vervangt het bestaande Fluoride-basisadvies.
Het Fluoride-basisadvies is onderdeel geworden van het veel bredere Advies Cariëspreventie, dat behalve een Basisadvies Fluoride ook uit een Basisadvies Voeding en een Basisadvies Mondhygiëne bestaat. Het Advies Cariëspreventie is voor leden te koop voor 9,50. Niet leden betalen 17,50. In de speciale actieperiode van 10 t/m 23 december 2011 betalen leden 7,50 en niet-leden 9,50 voor een exemplaar.
Het nieuwe Advies Cariëspreventie
Prof. dr. Marie-Charlotte Huysmans presenteerde het nieuwe Advies Cariëspreventie. Huysmans is hoogleraar Cariologie en Endodontologie aan het UMC St Radboud te Nijmegen en lid van het Adviescollege Preventie Mond en Tandziekten van het Ivoren Kruis. Voor professionals een belangrijk advies, want dit advies bepaalt voor een belangrijk deel de voorlichting die ze op het gebied van preventie zullen geven. Het nieuwe Advies Cariëspreventie geeft een handvat voor het inschatten van risico, is probleemgericht, effectief en doelmatig en houdt rekening met aandachtsgroepen.
Basisadvies Het Basisadvies Cariëspreventie is een simpele boodschap voor iedereen en kent geen nuances. Het komt er qua mondhygiëne op neer dat je 2 x per dag 2 minuten goed je tanden moet poetsen. Qua fluoride zegt het dat je met de juiste fluoridetandpasta moet poetsen, afhankelijk van de leeftijd van de patiënt. Op het gebied van voeding ligt de nadruk op het maximaal 7 x per dag iets eten of drinken. Wie het Basisadvies volgt zou in een normale situatie cariësvrij moeten blijven. Huysmans legde uit dat cariës een ziekte van disbalans is. Speeksel en fluoride spelen een belangrijke rol in het voorkomen van cariës. De negatieve aspecten voor het ontstaan van cariës zijn plaque (samenstelling en zuurvorming) en suiker (frequentie en hoeveelheid). Voor de professional zijn er 2 ijkpunten voor de indicatie van de aanvullende adviezen. Het schema maakt ze duidelijk: 1. Is er cariësactiviteit? 2. Wordt het basisadvies gevolgd?
In welke groep zit uw patiënt? Het Adviescollege onderscheidt vier verschillende patiëntgroepen en gaf ze de kleuren groen, geel, oranje en rood. De groene groep (geen cariës, het Basisadvies wordt correct uitgevoerd) complimenteer je en spoor je aan vooral door te gaan. In de gele groep (geen cariës, het Basisadvies wordt niet correct uitgevoerd) maak je individuele afspraken. Herhalen en bevorderen van het Basisadvies is hier belangrijk. Denk daarbij aan: if it aint broke, dont fix it.
Bij patiënten in de oranje groep (cariës, het Basisadvies wordt niet correct uitgevoerd) moet zorgvuldig gekeken worden naar de patiënt. Bevraag de patiënt intensief en maak een plaque- en gingivitisscore, legde Huysmans uit. Ook kunnen controle van de poetsfrequentie, de tandpasta die wordt gebruikt en voedingsdagboek hierbij van dienst zijn. Vragen en luisteren zijn de sleutelwoorden. Vraag vooral door op details waarbij patiënten moeten uitleggen hoe mondzorg past in hun dagelijks leven. Let hierbij vooral op de attitude ten opzichte van de mondzorg. Zijn er drempels bij de patiënt? Wat staat de uitvoering van het Basisadvies in de weg? Waarom lukt het niet? Hebben we hier te maken met een aandachtsgroep? Wie in de geest van het Basisadvies denkt, komt met oplossingen zoals 1x per dag (goed) poetsen en 1x spoelen met fluoridemondspoelmiddel (het aanbieden van fluoride op een andere wijze dan poetsen), of elektrisch poetsen al dan niet ondersteund met een poetsinstructie en/of het gebruik van relevante hulpmiddelen of het zoeken naar veilige laagrisico voedingsmomenten bijvoorbeeld. Deze Aanvullende Adviezen zijn gericht op een individuele aanpassing van het Basisadvies. Bij de rode groep (cariës, het Basisadvies wordt correct uitgevoerd) is er sprake van een heel andere problematiek. Patiënten doen het goed, maar toch krijgen ze cariës. Hier is het belangrijk de extra risicofactoren op te sporen. Let hierbij op de algemene gezondheid en het speeksel van de patiënt. De Aanvullende Adviezen, afgestemd op het individu, zijn gericht op extra preventieve maatregelen. Wat betreft de extra fluoridemaatregelen voor deze groep, wordt een splitsing gemaakt in maatregelen die de patiënt zelf kan uitvoeren en die door de professie worden toegepast. Fluorideapplicaties met gel en vernis leveren goede resultaten op. Daarnaast kunnen patiënten baat hebben bij de adviezen die worden gegeven in het Advies Preventie van wortelcariës en het Advies Droge Mond van het Ivoren Kruis.
Smile!
De congresgasten werden door de dames en heren van Inspektor Research Systems opgevangen en op de foto gezet. De fotos werden gemaild, zodat thuis of op de praktijk haarfijn kan worden uitgezocht wat de status van het gebit is. Daarna toonden dr. ir. Monique van der Veen en Catherine Volgenant MSc van ACTA hun nieuwe kijk op cariëspreventie in de congreszaal. Ze gaven antwoord op de vraag of je tandplak kunt aantonen en cariës kunt opsporen met een camera.
De camera past de zogenoemde QLF-techniek toe. Bij deze techniek wordt gebruikgemaakt van de natuurlijke fluorescentie van tandweefsels, plak en tandsteen. Belicht je de mond met blauw licht en maak je gebruik van filters, dan geeft gezond tandweefsel stralend wit licht terug. Plekken met plak kleuren rood, waardoor de plak goed te zien is.
De onderzoekers toonden tijdens hun voordracht verrassende fotos die met de plakcamera zijn gemaakt tijdens de tentoonstelling Say Cheese! De kracht van de mond. Deze tentoonstelling werd gehouden vanwege het honderdjarig bestaan van het Ivoren Kruis in Museum Boerhaave te Leiden. Gedurende die tentoonstelling, die van oktober vorig jaar tot afgelopen april liep, werden meer dan 16.000 fotos gemaakt. Het ontdekken van tandplak is bij Boerhaave met veel succes ingezet. Inmiddels wordt met deze fotos ook onderzoek gedaan bij Acta.
De onderzoekers zien diverse mogelijkheden om de plakcamera ook in de reguliere mondzorg toe te passen. Patiënten kunnen zelf zien waar hun tandplak zit en waar ze dus beter moeten poetsen. Voor tandartsen en mondhygiënisten kan het een hulpmiddel zijn in hun cariësdiagnostiek.
Ook bevordert de camera dat de focus in de mondzorg meer op preventie komt te liggen. In de toekomst kunnen behandelaars met de plakcamera zelf risicogroepen opsporen. Zelfs leken kunnen dat. De resultaten (foto) kan simpel via de smartphones van tegenwoordig naar de patiënt worden gestuurd. Daarbij kunnen zelfs individuele instructies voor de patiënt worden gevoegd voor een individueel (poets)advies op maat.
Cariës at risk
Denise Duijster MSc, onderzoekster bij Acta, informeerde het publiek over de opzet en uitvoering van haar onderzoeksproject Preventie van cariës bij kinderen met een hoog risico. De eerste resultaten verwacht ze in februari 2012. Ze vertelde dat cariës in westerse landen de meest voorkomende ziekte bij kinderen blijft. En dat cariës ernstige gevolgen hebben voor de fysieke, sociale en psychische gezondheid van kinderen. Uit onderzoek blijkt dat al 56% van de 5-jarige kinderen in Nederland cariës heeft met een gemiddelde dmfs van 8.
De traditionele preventie in de mondzorg richt zich voornamelijk op voorlichting en klinische preventie. Maar is die wel effectief? Uit onderzoek blijkt dat de traditionele individuele en collectieve voorlichting onvoldoende effectief is in het langdurig veranderen van mondgezondheidsgedrag. Ook zou het onvoldoende succesvol zijn voor hoog risicogroepen. Klinische preventie bereikt vaak de doelgroep niet; de groep voor wie die zorg het meest noodzakelijk is, komt simpelweg niet in de praktijk!
Gedrag van ouders
Om de cariësprevalentie bij jonge kinderen te reduceren, dienen innovatieve en progressieve methoden van preventie te worden ontwikkeld. Hierbij is het belangrijk inzicht te krijgen in de onderliggende sociale, culturele en persoonlijke factoren die van invloed zijn op de mondgezondheid. Dan moet je kijken naar het individu (mondgezondheid, voedingspatroon, pathogenen en tandweefsel), zijn familie (opvattingen, gezinsfunctioneren, stress, sociaal netwerk, opleiding, inkomen en SES, etniciteit) en zijn leefgemeenschap (invloed van omgevingsfactoren, minder gezonde leefomgeving, toegang tot tandheelkundige zorg, koopkracht), legde Denise uit. Verder vertelde ze dat de opvattingen en het gedrag van ouders een belangrijke rol spelen bij het uitvoeren van mondgezondheidsgedrag bij hun kinderen en hebben invloed op de wijze waarop ze zorgen voor de mondgezondheid van hun kind.
Hoog-risicogroepen achterhalen Het project van Denise heeft als doel te achterhalen wat de hoog-risicogroepen voor cariës in het melkgebit in Nederland zijn. Daarnaast probeert ze de voornaamste factoren (determinanten) te vinden, die verklaren dat deze kinderen tot een hoog cariësrisico behoren. Gezocht wordt naar een manier hoe ouders en kinderen met een hoog risico eenvoudig kunnen worden geïdentificeerd. Ook wordt onderzocht wat voor interventie het meest effectief en efficiënt zal zijn ter preventie van cariës bij jonge kinderen in Nederland. Dit onderzoek is op verzoek van het Ivoren Kruis door een bijdrage van Menzis mogelijk gemaakt. TNO is partner in dit onderzoek.
Xylitol voor ouderen?
Het gebruik van xylitol bij ouderen in verpleeghuissituaties is veelbelovend. Het is dan ook tijd voor xylitol, betoogde prof. dr. Cor van Loveren. Voor de toenemende groep ouderen in ons land kunnen producten gezoet met xylitol bijdragen aan een oplossing voor de snel groeiende problemen in de mondzorg bij deze doelgroep. Preventie kan beginnen met het voorkomen van schade. Van Loveren vindt het werken met een dieet dat suikervervangende zoetstoffen bevat een zeer interessante optie. Daarnaast begint preventie natuurlijk met betere voorlichting aan verzorgenden over het belang van preventie bij ouderen aldus de bijzonder hoogleraar.
Fluoride Van Loveren ging in op de afname van de zelfzorg bij de doelgroep ouderen en het overnemen van de zorg voor die doelgroep door mantelzorgers en nog later door professionele mantelzorgers. Er zijn bruikbare ideeën in de preventieve tandheelkunde die de mantelzorger bij zijn zorgverlening zou kunnen gebruiken. Diverse hulpmiddelen zouden een groot bereik kunnen sorteren voor deze doelgroep.
Het voordeel van suikervervangers is dat deze additionele preventie weinig extra inspanning vraagt. De professor maakte dat duidelijk aan de hand van een overzicht van de effectiviteit van op het ogenblik (nog) niet toegepaste vormen van cariëspreventie voor ouderen. Uit die tabel werd o.a. duidelijk dat xylitolkauwgom een positieve uitwerking heeft op de plaque- en de gingiva-index .
Ook was te zien dat het eenmaal per maand reinigen van het gebit door een mondhygiënist een positief effect heeft op wortelcariës, evenals het poetsen met 5000 ppm fluoridetandpasta. Er moet gezocht worden naar andere, aanvullende manieren om fluoride aan te brengen: 3x poetsen heeft bij deze doelgroep geen zin. Als ze de eerste keer niet goed poetsen, dan doen ze dat de tweede en derde keer ook niet.
Andere positieve gezondheidseffecten In een verkorte cursus ‘Wat is suiker eigenlijk?’, werd duidelijk dat fructose (fruit) en sucrose (geraffineerde suiker) een stijging in de DMFS veroorzaakt. Xylitol daarentegen laat een gelijkblijvende en op de langere termijn een daling van het DMFS getal zien. Xylitol heeft dus het vermogen om gaatjes te herstellen!
Ook toont onderzoek met xylitolsnoepjes en -siropen een positief effect op de daling van cariësrisco aan. Wel is een doses nodig per dag om het gewenste effect te verkrijgen. Verder blijken ook andere positieve gezondheidseffecten: xylitol heeft een positief effect op bijvoorbeeld oorontstekingen, diabetes, hart en vaatziekten en osteoporose.
Van Loveren stelde de vraag: moeten we niet iets doen met suikervervangers in verpleeghuizen? Misschien is het vervangen van de suikerpot door een xylitolpot wat rigoureus, maar wellicht kan er bijvoorbeeld met siroop veel effect worden gesorteerd. En snoepjes die xylitol bevatten zijn voor deze doelgroep (i.t.t. kinderen) misschien wel een geschikt alternatief. Kortom: Zou er geen onderzoek gedaan kunnen worden naar de werking van xylitol voor gebruik bij ouderen in verpleeghuissituaties?
Motivational Interviewing ter preventie van cariës Motiveren kun je leren
Wat heb je eraan als je mooie adviezen geeft, maar de patiënt doet er niets mee? Motivational Interviewing kan uitkomst bieden om ervoor te zorgen dat uw patiënt uw adviezen wél ter harte neemt, aldus Rik Bes, mede oprichter van de Stichting Centre for Motivation and Change. Bes, zelf geen tandarts (zijn vrouw wel!), gaf zijn inleiding de motiverende titel motiveren kun je leren. Er is dus hoop!
Allereerst is het goed te weten waarom mensen eigenlijk niet veranderen. Waarom stopt een zwangere vrouw niet met drinken en roken? Waarom gaat een diabetespatiënt niet meer bewegen en gezonder eten? De opvattingen van de zorgverleners zijn vaak gebaseerd op het idee dat als patiënten maar zouden weten wat de risicos zijn, ze dan wel zullen veranderen. Of als ze weten hoe ze zouden kunnen veranderen, ze dan wel veranderen, of als ze het belangrijk zouden vinden om te veranderen, ze dan wel zouden veranderen. Zorgverleners zijn erop gericht kennis over te dragen, middelen en oplossingen aan te dragen en de patiënten (niet goed, dan maar kwaadschiks) te overtuigen dat ze hun probleem belangrijk moeten vinden. Soms werkt een advies op een dergelijke manier, maar vaak niet of onvoldoende.
Waarom zouden mensen wél veranderen? Het publiek krijgt een filmpje te zien van een hartpatiënt die zijn huisarts bezoekt. In het filmpje krijgt de patiënt inhoudelijk de correcte adviezen van zijn huisarts (iemand met een hartinfarct moet stoppen met roken, drinken en gezond eten) maar de manier waarop hij zijn adviezen overbrengt, is niet erg handig. De patiënt denkt dat hij al goed bezig is, want hij rookt immers minder, eet gezonder en drinkt ook maar een halve fles wijn per dag. De patiënt spreekt eerder demotiverend voor hem zelf, dan motiverend. De huisarts legt de ene bedreiging voor de patiënt op de andere en luistert onvoldoende naar de patiënt.
Bes legt uit dat de motivatie voor verandering vaak uit de verkeerde mond komt. Het is vaak de professional die de motivatie voor verandering aangeeft, terwijl de patiënt zelf zijn motivatie zou moeten aangeven. Het gaat hier om de intrinsieke motivatie (uit de patiënt zelf). Er zijn gesprekstechnieken om de intrinsieke motivatie aan te spreken en de houding van de professional te verbeteren. Waar het om gaat is dat mensen veel sneller, beter en blijvender overtuigd zijn van hun eigen motieven, wanneer hun wensen, redenen, mogelijkheden en noodzaak tot veranderen uit hun eigen mond komt in plaats van uit die van een (goed bedoelende professionele) ander.
Een zorgverlener is al snel geneigd zijn redenen aan te geven en de feitelijke mogelijkheden voor gedragsverandering te belichten. Maar vraag de patiënt eens om een reactie, kijk eens hoe je advies valt, hoe de patiënt reageert. Hiermee kunnen vaak ook klachten worden voorkomen. Nieuw gedrag leer je niet zomaar aan. Veel patiënten maken zichzelf helemaal geen zorgen (waarom zou ik stoppen met roken?) en ontkennen hun probleem vaak (ik heb helemaal geen drankprobleem). Maak mensen meer gemotiveerd door de voors en tegens van hun gedrag af te wegen. Lok patiënten uit vooral zelf na te denken. Veel mensen zeggen dat ze op de goede weg zijn (ja ik ben op dieet, ja ik rook al minder), maar dat is nog geen nieuw gedrag.
Professionals zijn geneigd om van de huidige situatie van de patiënt (bijvoorbeeld roken) de nadruk te leggen op de nadelen. En voor al de voordelen te noemen van de nieuwe situatie (gestopt met roken). Bij de patiënt is dat precies andersom. De kunst is nu de patiënt zelf te laten uitleggen wat hij als voor- en nadelen van beide situaties ziet. Kortom: laat de motivatie voor verandering uit de mond van de patiënt zélf komen!
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/09/EdgeEndo-presenteert-haar-uitgebreide-productportfolio-tijdens-het-19e-tweejaarlijkse-congres-van-de-European-Society-of-Endodontology.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2011-11-21 00:00:002022-11-28 12:13:32Congres Een nieuwe kijk op cariëspreventie
De premies van tandartsverzekeringen stijgen twee keer zo hard als vorig jaar, zo schrijft het AD op basis van onderzoek van Verzekeringssite.nl. In 2012 stijgen de tandartsverzekeringen met gemiddeld 14 procent. Ook wie zich niet voor de tandarts verzekert, zal volgend jaar een veel hogere rekening krijgen volgens NU.nl.
8 tot 15% stijging tandartspolis Een rondgang langs verzekeraars leert dat de eenvoudigste tandartspolis van VGZ met 8 procent gaat stijgen. Bij Zilveren Kruis is dat tot soms 10 procent, De Amersfoortse laat in sommige polissen een stijging van 15 procent zien.
Tandartsen mogen per 1 januari zelf bepalen welk bedrag ze in rekening brengen voor een controle of het vullen van een gaatje. Ook signaleren zorgverzekeraars dat er vaker een beroep wordt gedaan op de tandarts.
Basisverzekering
Het premieverschil tussen de basisverzekering van de grootste zorgverzekeraars is volgend jaar 240 euro. Dat bleek maandag met het bekend worden van de premie van de vijfde grote zorgverzekeraar CZ.
Univé Zekur is het goedkoopst met 1110 euro. De Amersfoortse rekent 1350 euro voor hetzelfde pakket, blijkt uit het overzicht van een online verzekeringvergelijker.
Zorgverzekeraars Menzis, Agis, Zilveren Kruis Achmea en VGZ maakten hun premie al eerder bekend. Bij de laatste drie betalen mensen 108,25 euro per maand, Menzis rekent 106,50 euro. CZ zit daar met 107,80 euro tussenin.
Gemiddelde jaarpremie De gemiddelde jaarpremie ligt volgend jaar rond 1284 euro. Dat is bijna 30 euro meer dan die van dit jaar, terwijl het kabinet op Prinsjesdag een verhoging met 11 euro voorspelde.
Anderzorg komt met de grootste stijging: 5,5 procent. Zorg en Zekerheid heeft de premie voor de basisverzekering met 30 euro verlaagd naar 1313,40 euro.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/03/Waarde-praktijk.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-21 00:00:002022-11-28 12:40:15Premies voor tandartsverzekeringen stijgen met 14 procent in 2012
Hogere gemiddelde mondzorgtarieven, maar ook grote prijsverschillen tussen de verschillende aanbieders. Dat is het gevolg van de invoering van vrije tarieven, voorspelt verandermanager Albert van der Zee. Wie zich niet onderscheidt, profiteert niet mee.
Van der Zee baseert zijn voorspelling op basis van de situatie in Zweden, waar al in 1999 vrije tarieven werden ingevoerd. Anders dan in Nederland wordt de Zweedse markt niet alleen bediend door commerciële tandartsen, maar ook door mondzorgorganisaties van de regionale overheid. Niet alle conclusies van een onderzoek door het Swedish Institute for Social Research, zijn dan ook van belang voor de Nederlandse situatie.
Reputatie Een interessante conclusie is volgens Van der Zee wel dat reputatie in de mondzorg een bepalende factor is. Dat gegeven zou in Nederland kunnen leiden tot een kostenstijging, met name in de grote steden. Achterliggende gedachte is dat het in een kleine gemeenschap makkelijker is om informatie over de verschillende aanbieders te verzamelen, dan in een grote stad. Mensen in grote steden houden vast aan wat ze hebben, waardoor de marktwerking daar niet optimaal is, aldus Van der Zee.
Kwaliteit
Uit het rapport van het Swedish Institute for Social Research blijkt verder dat er in Zweden grote prijsverschillen bestaan tussen álle, commerciële en overheidsgerelateerde, aanbieders. Die ontwikkeling verwacht Van der Zee ook in Nederland, waar aanbieders van superieure kwaliteit dat niet langer tegen een te lage vaste prijs hoeven te doen. Klanten die de hoge kwaliteit niet onderscheidend vinden, kunnen voor een ander kiezen.
Volgens Van der Zee zal het niet lang duren voordat ondernemers met ruimte in hun capaciteit beseffen dat ze met een (tijdelijke) lage prijs klanten kunnen vinden. En er zullen ondernemers zijn die beseffen dat het leveren van een hoge kwaliteit meer omzet genereert, waardoor ze minder uren hoeven te maken. De capaciteit van deze praktijken gaat omlaag en daardoor worden ze nog selectiever/exclusiever.
Bron:
Albert van der Zee
Directeur AZ High Performance Mondzorg
Het najaarscongres van de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde stond op 8 oktober in het teken van een reis door verleden, heden en toekomst. Toepasselijk decor vormde het Archeon in Alphen aan de Rijn.
De deelnemers werden welkom geheten door een Romein en konden zich onder het genot van een biologisch kopje thee inschrijven. Na de algemene ledenvergadering nam voorzitter Peter Lansen het openingswoord. Daarna startte het programma dat al net zo afwisselend was als het weer. In het plenaire ochtendprogramma waren maar liefst drie interessante sprekers opgenomen.
Hou Je Mond Gezond
Allereerst was het woord aan dr. Evert van Amerongen (ACTA) die het onderwerp Trends in de kindertandheelkunde op zich had genomen. Een kort overzicht:
Collectieve preventie door het project Hou Je Mond Gezond en de consultatiebureaus
Nieuwe verzegeltechnieken met onder andere het gebruik van zoutzuur
Het nieuwe flossen
Motivational Interviewing
Al voor het 2e levensjaar preventie inzetten
Niet restaureren maar monitoren
Vullen zonder (volledig) te prepareren
Quality of life
Erosie
Cariës voorkomen
Inmiddels brak de zon flink door toen dr. Annemarie Schuller, tandarts-epidemioloog bij TNO, aan het woord kwam. Sommige deelnemers moesten hun concentratie er goed bij houden, omdat er nogal wat wiskunde om de hoek kwam en de zon in de Powerpointpresentatie scheen. Schuller legde helder uit of men beter de populatie- of risicostrategie zou kunnen inzetten om cariës te voorkomen. De groep met een lage sociaal- economische status heeft gemiddeld een slechter gebit dan de groep met een hoge sociaal-economische status in de leeftijden van 5 tot 23.
De voor- en nadelen op een rijtje:
De voordelen van een populatiestrategie:
Het percentage verbetering per persoon wat nodig is om winst te behalen, is het laagst. Bij de risicostrategie zou de risicogroep aanzienlijk moeten verbeteren om het gemiddelde DMFS (Decayed Missed Filled Surfaces) te drukken.
Iedereen krijgt het een beetje beter
Het aantal personen met gaaf gebit neemt toe
De nadelen van een populatiestrategie:
Het verschil tussen de beste groep en slechtste groep blijft
Het verschil tussen de sociaal-economische groepen blijft
Drinkwaterfluoridering
Na deze wiskundeachtige les was er aandacht voor geschiedenis. Dr. Dennis Edeler kon zich, ondanks de regen die op het dak kletterde, toch goed verstaanbaar maken tijdens zijn presentatie van zijn proefschrift over de drinkwaterfluoridering in Nederland. Doordat de tegenstanders daarvan flink van zich hebben laten horen, is de drinkwaterfluoridering uiteindelijk niet doorgegaan. En dat terwijl de werking sterk was bewezen.
In 1983 kwam er het sociale grondrecht: Iedereen heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op ontastbaarheid van zijn lichaam. En daarmee was de kous na 37 jaar debatteren af, zonder dat er echt een winnaar of verliezer werd aangewezen.
Na het ochtendprogramma stond een adempauze gepland met een adembenemende lunch. Wat was dat? Geen koekjes? Op het menu inderdaad geen zoetigheden, maar wel heerlijk brood en hartigheden. Een congres dat zijn eigen congresboodschap serieus neemt, perfect!
So die BOFFT
Rommelende magen konden de sprekers nu in elk geval niet meer storen. Het beestachtig goede parallel middagprogramma ving aan. Een vliegend vogeltje en het hinnikend paard van Archeon lieten zich af en toe zien en horen. Dr. Monique LHoir van TNO liet zich niet van de wijs brengen en wist meteen het publiek in de mooie trouwzaal te boeien, al was het alleen al om de pakkende titel: Oh Oh Cherso en andere trends in (op)voeding.
Schrikbarend waren de cijfers waaruit bleek dat veel Nederlanders nog geen kaas hebben gegeten van goede (op)voeding. LHoir riep dan ook op om met zijn allen het schip te keren. Vooral de So die BOFTT-methode is hierbij heel handig. Dit staat voor: Slaap, Opvoeding, Borstvoeding, Buitenspelen, Ontbijten, (weinig) Frisdrank, (weinig) Tv, (weinig) Tussendoortjes.
Bleken
Drs. Abe ten Have gaf de deelnemers het antwoord op de vraag of men pubers mag bleken. Hij besprak de verschillende methodes om een wit gebit te krijgen, zoals in-office bleken en thuisbleken. Het bleek dat hij zelf zon vier keer per jaar veertienjarigen bleekt. Want bleken is veilig, vertelde hij tot grote opluchting van de acht man in de zaal die zichzelf hadden gebleekt.
Social media
Nadat de verbleekte toetjes weer waren bijgekleurd door een kopje thee (zonder suiker?) en een stukje fruit, was het de beurt aan dr. Lisette van Gemert-Pijnens en dr. Fenne Verhoeven, die spraken over de rol van social media in de kindertandheelkunde.
De traditionele educatie in de tandheelkunde is slechts tijdelijk effectief en door middel van social media zou men kinderen blijvend kunnen motiveren. Social media zijn up to date en just-in-time, ze bereiken een grote groep en zijn veelbelovend. Kinderen kunnen bijvoorbeeld via vernieuwende games op een leuke manier blijvend worden gemotiveerd.
Bron:
Verslag van het najaarscongres van de NVvK Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/04/bleken1.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-21 00:00:002022-11-28 12:15:39Bleken, games en collectieve preventie
Minister Schippers waarschuwt tandartsen dat ze forse tariefverhogingen per 1 januari niet accepteert. Dan wordt het experiment met de vrije prijsvorming, dat op 1 januari start, meteen stopgezet.
Experiment De proef duurt in principe drie jaar. Vanaf 1 januari worden de vaste tarieven losgelaten en mag elke tandarts, orthodontist en mondhygienist zelf bepalen wat hij voor zijn behandelingen vraagt.
Premies omhoog Schippers deed haar uitspraken naar aanleiding van het bericht dat de aanvullende verzekeringen voor de tandarts volgend jaar fors duurder uitvallen. Dit komt omdat naar verwachting de tarieven zullen stijgen. In december worden deze bekend gemaakt.
De premies van de aanvullende verzekeringen voor de tandarts stijgen gemiddeld met veertien procent, volgen berekeningen van verzekeringssite.nl. Die stijging is twee keer zo hoog als andere jaren.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-21 00:00:002022-11-28 12:16:19Schippers waarschuwt tandartsen voor te hoog tarief
De technieken voor het repareren van grote kaakdefecten als gevolg van een ongeluk of na verwijdering van een kaaktumor, voldoen niet. Een zogenaamde mandibulaire endoprothese is mogelijk een oplossing voor de bestaande problemen. Deze endoprothese wordt met cement vastgezet in het resterende kaakbot.
Kok Weng Lye deed voor zijn proefschrift onderzoek naar: het risico van thermische schade; de weefselrespons bij botcement van gecementeerde endoprotheses met en zonder invloedsfactoren zoals straling; het gebruik van nieuwe cementen met een verbeterde bioactiviteit op basis van polymethylmethacrylaat (PMMA). Uit het onderzoek van Weng blijkt dat het gebruikte botcement geen significante invloed heeft op het omliggende mandibulaire weefsel. Zelfs niet bij toepassing van postoperatieve straling. Daarnaast vertoonden de gemodificeerde cementen verminderde mechanische integriteit. Dat betekent dat de cementen niet in staat zijn om zonder extra ondersteuning de initiële stabilisatie te bieden van een endoprothese. De zoektocht naar het ideale botcement is derhalve nog lang niet voorbij, aldus Weng.
Promotieonderzoek
Vrijdag 11 november 2011, 10.30 uur
Faculteit der Medische Wetenschappen
Promovendus de heer Kok Weng Lye
Promotorsprof dr. J.A. Jansen, prof. dr. M.A.W. Merkx, prof. dr. H. Tideman
Kok Weng Lye (Singapore, Indonesie, 1973) studeerde Tandheelkunde aan de Universiteit van Singapore. Hij geeft nu leiding aan het Department of Oral & Maxillofacial Surgery in het Chnagi General Hospital in Singapore en doceert aan de Universiteit van Singapore. Het promotieonderzoek van Weng is mede mogelijk gemaakt door de Radboud Universiteit Nijmegen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2020/01/Afwijkingen-van-het-kaakbot-.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-21 00:00:002022-11-28 12:17:20Technieken repareren grote kaakdefecten voldoen niet
Premature babys hebben kleinere tanden dan voldragen kinderen. Dit blijkt uit een onderzoek van de faculteit Odontologie van de universiteit van Malmö.
Liselotte Paulsson-Björnsson, specialist in orthodontie, bestudeerde tachtig kinderen, die geboren werden voor de 33ste week van de zwangerschap. Behalve naar de ontwikkeling van de tanden, keek zij naar de noodzaak tot orthodontische aanpassingen. Die bleek bij de premature kinderen groter dan bij de kinderen uit de controlegroep.
De onderzochte kinderen werden midden jaren negentig geboren en werden tussen hun achtste en tiende jaar onderzocht, toen zij hun eerste permanente tanden ontwikkelden. De vroeggeborenen hadden tot tien procent kleinere tanden dan hun onderzochte leeftijdgenoten. En hoe vroeger geboren, hoe kleiner de tanden.
Paulsson-Björnsson: De tanden van premature kinderen staan ook verder uit elkaar. Dat kan een esthetisch probleem geven, dat overigens goed kan worden opgelost. We kunnen tanden verplaatsen en groter maken. Verstoring van het mineralisatieproces kan ook leiden tot vlekjes op de voortanden. Ook dat probleem kan cosmetisch worden behandeld.
Paulsson-Björnsson gaat de kinderen verder volgen tijdens hun tienerjaren. Ze concentreert zich dan onder andere op de vraag of álle permanente tanden kleiner zijn dan bij voldragen kinderen, of dat dat alleen geldt voor de permanente tanden en kiezen die het melkgebit vervangen.
Acht grote patiëntenorganisaties gaan de samenwerking tussen zorgverleners in kaart brengen. Hiertoe starten zij woensdag 16 november met het programma Kwaliteit in Zicht (KIZ).
Ervaringen Artsenfederatie KNMG meldde afgelopen week, naar aanleiding van de meldactie Zuinig met zorg van de NPCF, dat de informatie-uitwisseling tussen artsen beter moet. De patiëntenorganisaties starten nu een actie om ervaringen van consumenten te verzamelen over de afstemming, informatie-uitwisseling en samenwerking tussen zorgverleners.
Betere afstemming Lisenka van Loon, projectleider binnen het programma Kwaliteit in Zicht: Wij willen goed naar de mensen luisteren die gebruik maken van de zorg en vragen wat zij belangrijk vinden en wat hun ondervindingen zijn. De meldactie levert voor ons relevante informatie op over de ervaringen van mensen op het gebied van de samenwerking tussen hun zorgverleners. Die informatie leggen we naast de resultaten van ons onderzoek naar de samenwerking tussen zorgverleners onder zorginstellingen. Op die manier krijgen we een goed beeld van de kwaliteit van de samenwerking tussen zorgverleners in Nederland. Uiteindelijk doel is natuurlijk het bevorderen van de samenwerking en afstemming tussen zorgverleners. De verkregen informatie nemen we mee in onze gesprekken met zorgaanbieders en verzekeraars. Samen met hen kunnen we de zorg dan nog beter afstemmen op de wensen en behoeften van patiënten.
Deelnemers kunnen hun ervaringen melden door de vragenlijst in te vullen op www.npcf.nl
Midden in het gebouw van de Tweede Kamer poetsten Kamerleden dinsdagmiddag een 2 meter grote kies schoon, symbolisch voor de voorlichtingscampagne rond vrije tarieven in de mondzorg. Per 1 januari mogen tandartsen en orthodontisten van minister Schippers zelf hun tarieven bepalen, om zodoende meer service, innovatie en transparantie in de mondzorg te stimuleren. Dit leidt tot meer keuzemogelijkheden voor de patiënten. Het gaat om een experiment van 3 jaar.
Vrije prijsvorming: heldere communicatie
Er komt meer duidelijkheid over de verschillende behandelingen en de daarbij behorende tarieven. De tarieven worden onder andere bepaald door de tijdsduur, de materiaalkeuze en de service die tandartsen en orthodontisten aan patiënten verlenen. Uiteindelijk doel is dat zij op die wijze patiënten nog beter van dienst kunnen zijn. Via posters, folders, en via de website Allesoverhetgebit.nl kunnen consumenten zich nu én straks informeren over wat er gaat veranderen. Per 1 januari hebben de meeste praktijken ook een praktijkwebsite.
Beter kiezen voor uw tanden De komende maanden staan in het teken van voorbereidingen op de introductie van vrije tarieven in de mondzorg. De tarieven en diensten van tandartsen en orthodontisten worden hierdoor steeds transparanter. De meeste tandartsen en orthodontisten hebben vanaf 1 januari een eigen praktijkwebsite met informatie over de deskundigheid van de praktijkmedewerkers, de behandelmogelijkheden en de bijbehorende tarieven. Daarnaast is er in de praktijk een tarievenlijst beschikbaar en wordt de rekening van de tandarts of orthodontist eenvoudiger. Alles met het uiteindelijke resultaat patiënten beter te informeren over de tandheelkundige zorg.
Na 1 januari
Uiterlijk 1 januari maken de tandartsen en orthodontisten hun tarieven bekend. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft vastgesteld voor welke prestaties tandartsen en orthodontisten tarieven moeten bepalen. Deze prestaties bestaan uit een combinatie van verrichtingen die nu separaat in de lijst staan. Eén op één vergelijken met vorig jaar is daardoor niet mogelijk. In de loop van 2012 kan op basis van onderzoek een beeld worden gegeven van de ontwikkelingen in de mondzorg en wat er met de kosten van mondzorg is gebeurd. Uit reacties van leden leidt de NMT af dat er geen grote kostenstijgingen zijn te verwachten; wel veel variatie en differentiatie. Dit is conform de doelen van dit nieuwe systeem.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/06/Salaris-medische-sector-van-verschillende-landen-vergeleken.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-16 00:00:002022-12-05 12:32:56Publiekscampagne vrije tarieven in de mondzorg start met poetsbeurt
Ten minste één tandartsbezoek per jaar kan je leven al redden. De bacteriën in het tandvlees kunnen namelijk leiden tot een beroerte of hartziekte, aldus een onderzoek uit Taiwan geciteerd door De Telegraaf.
Een jaarlijkse grondige, professionele reiniging door de mondhygiëniste verlaagt het risico op een hartaanval zelfs met een kwart. Bovendien vermindert het ook de kans op een beroerte met 13 procent.
Gevaar door bacteriële ontsteking
“Gebitsreiniging verlaagt het aantal bacteriën in de mond dat chronische ontstekingen kan veroorzaken,” vertelt hoofdonderzoeker Zu-Yin Chen, een cardioloog van het Veterans General Hospital in Taipei, Taiwan. “Ontsteking gaat gepaard met de vorming van plak in de bloedvaten en verharding van de slagaders, wat kan leiden tot een hartaanval of beroerte.”
Het ziekenhuis volgde ongeveer zeven jaar meer dan 100.000 volwassenen, waarvan de helft regelmatig een bezoek aan de tandarts of mondhygiënist bracht.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2022/05/Parodontitis-gekoppeld-aan-de-resultaten-van-een-hartaanval.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-15 00:00:002022-11-28 12:55:33Tandartsbezoek goed voor het hart
Zorgverzekeraars geven op hun website aan wat een behandeling kost. Patiënten moeten achteraf een begrijpelijk overzicht krijgen van de gemaakte zorgkosten. Op die manier wil minister Edith Schippers van Volksgezondheid de patiënt confronteren met de kosten in de zorg. Als zorgverzekeraars dit niet regelen, dwingt ze het bij hen af.
Kostenbewust maken
Ziekenhuizen en artsen moeten worden aangespoord prijsbewust te werken. De patiënt kan daarin een grotere rol spelen, vindt minister Schippers. Wie zo veel zorgpremie betaalt, moet ook inzicht hebben in de kosten. Schippers reageerde op een voorstel van VVD-Kamerlid Anne Mulder die patiënten kostenbewust wil maken door ze de rekening te presenteren voor een ziekenhuisbezoek. De bewindsvrouw vindt dat de zorgverzekeraars aan de slag moeten. Ze zijn heel lang een soort administratiekantoren geweest. Ik ga ze er nog een keer op aanspreken en anders moeten we het afdwingen. Dan kom ik met een wettelijke regeling”, aldus de minister.
Rekening
Dat is een van de uitkomsten van het Kamerdebat donderdag, over de kosten in de zorg. De minister wil verder dat ziekenhuizen een rekening sturen naar patiënten die niet komen opdagen op de afspraak. VVD, CDA, ChristenUnie en SGP willen dat zij eerst gaat onderzoeken hoeveel onnodige kosten op deze manier eigenlijk worden gemaakt. Volgens de VVD komt bijna 10 procent van de mensen de afspraak bij de dokter niet na en draaien andere premiebetalers daarvoor op. De PvdA wil ook onderzocht hebben of het mogelijk is dat ziekenhuizen, die mensen te lang in de wachtkamer laten zitten of operaties uitstellen, een boete opgelegd kunnen krijgen.
Zorgkolchozen
De SP verwijt het kabinet de lasten naar zieken en mensen met lage inkomens te verschuiven. Schippers kiest volgens Kamerlid Renske Leijten voor het Las Vegasmodel”. De minister zei juist de gulden middenweg te volgen omdat ze niet wil kiezen tussen Las Vegas en tweedeling in de zorg, of voor Moskou met wachtlijsten en matige zorg.” Ze vindt dat een keuze tussen Amerikaanse toestanden of zorgkolchozen”.
IQ-maatregel
De PvdA is teleurgesteld in de koers van het kabinet. PvdA-Kamerlid Agnes Wolbert wil dat de ingreep in het persoonsgebonden budget (pgb), waarmee nu zo’n 130.000 mensen zelf hun zorg regelen, wordt teruggedraaid. Ze vindt dat ouderen die thuis willen blijven wonen, het te veel zelf moeten uitzoeken en het zit haar dwars dat staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten de zogenoemde IQ-maatregel voor ongelofelijk moeilijk vindt maar wel gaat uitvoeren.”
Bestuderen
De staatssecretaris wil licht verstandelijk gehandicapten met een IQ tussen 75 en 80 niet meer in aanmerking laten komen voor AWBZ-zorg. Donderdag gaf Veldhuijzen van Zanten in de Tweede Kamer aan dat ze nog steeds bezig is te verkennen hoe ze deze maatregel op een nette manier kan uitvoeren. Ik heb het een jaar uitgesteld omdat ik verder wil bestuderen hoe deze maatregel op een prudente manier kan worden uitgevoerd. Ik denk dat u daar voorlopig genoeg aan kan hebben.” (Zorgvisie – Carolien Stam)
Depressies zorgen voor het grootste aantal verzuimdagen bij de werkende bevolking. Maar globaal genomen zorgen lichamelijke aandoeningen voor een groter aantal ziekmeldingen dan psychische aandoeningen: bij bijvoorbeeld chronische rugpijn, aandoeningen aan de luchtwegen, drugsmisbruik en spijsverteringsproblemen blijven mensen ziek thuis. Dat blijkt uit onderzoek van het Trimbos-instituut dat donderdag is gepubliceerd.
Ziektedagen Mensen met een chronisch lichamelijke aandoening blijven gemiddeld 10,7 dagen per jaar meer ziek thuis dan mensen zonder dit soort aandoening. Bij psychische aandoeningen is dat gemiddeld 10,5 dagen meer. Over het algemeen blijven werkende Nederlanders gemiddeld 13 dagen per jaar ziek thuis.
Kosten Ziekteverzuim als gevolg van psychische aandoeningen kost de samenleving jaarlijks 2,7 miljard euro, bij chronische lichamelijke aandoeningen is dat 5,3 miljard euro. Het gaat om respectievelijk 12 miljoen en 21,8 miljoen verzuimdagen.
Preventie loont
Volgens de onderzoekers zijn de verzuimkosten door aandoeningen vaak beduidend groter dan de medische kosten ervan. Preventie en behandeling van aandoeningen loont dus de moeite, stellen ze, omdat zo verzuim teruggedrongen kan worden.
Iets meer dan de helft van de Belgen (56,4 procent) brengt regelmatig een bezoek aan de tandarts. Dat blijkt uit de het project “Dataregistratie Mondgezondheid Belgische bevolking”, dat in opdracht van het Verzekeringscomité van het RIZIV werd uitgevoerd.
De onderzoekers definieerden “regelmatige raadplegingen” als minstens drie geattesteerde prestaties in de periode 2005-2009. Dringende raadplegingen werden daarbij niet meegeteld.
Vrouwen vaker dan mannen Volgens de studie gaan vrouwen vaker naar de tandarts dan mannen. Het regelmatige contact is vooral frequent bij de twaalf- tot veertienjarigen. De hoogste leeftijdsgroep bezoekt duidelijk minder regelmatig de tandarts, al ligt daar het aantal urgentiebezoeken wel hoger.
Drempels
Overigens blijkt een groot deel van de respondenten (43 procent) geen reden te hebben voor het uitstellen van een tandartsbezoek. Een kwart (25 procent) verklaarde dat de afwezigheid van tandpijn de reden is om niet langs te gaan. Voor 18 procent vormt angst de reden van uitstel. Financiële drempels vormden voor 11 procent van de bevraagden een probleem.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-10 00:00:002022-11-28 12:50:04Slechts de helft van de Belgen raadpleegt regelmatig een tandarts
De perfect rechte, spierwitte tanden lijken misschien overal de norm te zijn, toch hebben heel wat celebs vrede genomen met hun niet zo perfect gebit. Tot de lievelingetjes van de ‘schone scheve smile’ behoren ongetwijfeld Anna Paquin, Kirsten Dunst en Keira Knightley. Aan de andere kant van de wereld is deze imperfectie ondertussen een nieuw streefdoel. De ‘Yaeba’-tanden zijn een echte rage in Japan.
110 miljoen dollar voor mooie tanden Volgens de New York times verwacht het Amerikaanse departement voor gezondheid en welzijn dat in 2012 zo’n 110 biljoen dollar gespendeerd zal worden aan het recht maken, witten en herstellen van tanden.
Yaeba Ondertussen zien we dat in Japan met geld wordt gegooid net om rechte tanden in de war te brengen. De look heeft de naam ‘Yaeba’ gekregen, wat ‘dubbele tand’ betekent. Voor heel wat Japanse mannen zou dit aantrekkelijk zijn omdat het de gedachte van ‘het moet niet allemaal perfect zijn’ zou verpersoonlijken.
Er zijn blogs gewijd aan ‘yaeba’ en Aziatische celebs, die voordien hun scheve tanden liever voor zich hielden, lopen ermee te pronken. Heel wat vrouwen met rechte tanden betalen hun tandarts om valse, plastic ‘Yaeba’ te creëren die op hun eigen tanden worden aangebracht en gefixeerd.
Opening tanden vergroten Toch heeft deze liefde voor imperfectie ook westerse tegenhangers. In de reeks ‘America’s Top Model’ heeft Tyra Banks vorig jaar zelfs een kandidate overtuigd de opening tussen haar voorste tanden te vergroten. Het model reageerde: “Make it as big as you want it”. Diezelfde Banks gaf in een andere, vroegere editie van deze reality show 1 van de modellen dan weer de raad de opening tussen haar tanden te verkleinen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2021/05/beugel.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-09 00:00:002022-11-28 12:47:53Scheve tanden: van celebs tot tandrage in Japan
Maak actief gebruik van de mogelijk om aan patiënten een gestandaardiseerd medicatieoverzicht mee te geven. Daartoe worden apothekers opgeroepen door de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP), de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuisapothekers (NVZA) en de organisatie voor de informatiehuishouding van apotheken ORIA apothekers.
Tot nu toe waren er verschillende versies van medicatieoverzichten in gebruik. Dit was afhankelijk van het type ICT-systeem in de apotheek. Voor de zorgverleners en patiënten die deze overzichten nodig hadden, was deze diversiteit verwarrend en werkte fouten in de hand.
Gestandaardiseerd medicatieoverzicht Op initiatief van KNMP, NVZA en ORIA is daarom een standaard opgesteld. Deze standaard is nu door de ICT-leveranciers ingebouwd in alle apotheekinformatiesystemen. Daardoor kunnen apothekers in ons land met één druk op de knop een A4-formaat, uniform medicatieoverzicht uitprinten en aan patiënten meegeven.
Met name in foutgevoelige situaties, zoals opname en ontslag uit het ziekenhuis, zal het medicatieoverzicht bijdragen aan grotere patiëntveiligheid.
Richtlijn overdracht medicatiegegevens Bij het opstellen van de standaard is uitgegaan van de richtlijn Overdracht medicatiegegevens in de keten die eerder al was opgesteld door negentien verschillende koepels in de gezondheidszorg. Deze richtlijn definieert welke gegevens nodig zijn voor veilige overdracht van medicatiegegevens van de ene zorgverlener naar de andere zorgverlener: patiëntgegevens, gebruikte en gestopte medicatie, reden van voorschrijven, allergieën en relevante informatie over laboratorium waarden.
Ook gebruik van andere medicatie zoals zelfzorg- of homeopathiemiddelen is indien bekend opgenomen in het medicatieoverzicht. De komende tijd zal dit medicatieoverzicht met de negentien koepelorganisaties worden geëvalueerd en verder ontwikkeld.
De Staat van de Gezondheidszorg In haar rapport De Staat van de Gezondheidszorg gaf de Inspectie voor de Gezondheidszorg zeer onlangs nog aan dat risicos die in de zorg ontstaan door gebrekkige informatie-uitwisseling tussen zorgverleners en instellingen niet automatisch kunnen worden opgelost door de toepassing van ICT. Zeker nu het voor zorgverleners in veel gevallen nog niet mogelijk is om digitaal patiëntgegevens uit te wisselen, biedt het papieren medicatieoverzicht uitkomst.
In de maand november volgt een campagne van openbare apothekers, apothekers in het ziekenhuis, patiëntenorganisatie NPCF, de Nederlandse Trombosedienst en GGZ Nederland om patiënten op te roepen een medicatieoverzicht bij hun apotheek op te halen, bijvoorbeeld als zij naar het ziekenhuis gaan. Ziekenhuizen zetten zich ook in voor deze campagne via het VMS veiligheidsprogramma ziekenhuizen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2021/10/Medicijnen-tegen-brandend-maagzuur-zorgen-mogelijk-voor-minder-ernstige-parodontitis.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-09 00:00:002022-11-28 12:47:02Apotheker opgeroepen patiënten een standaard medicatieoverzicht mee te geven
Voor een aanvullende zorgverzekering moeten consumenten volgend jaar fors meer betalen.
De premies stijgen met gemiddeld zon 15 procent. Een gezin met twee kinderen gaat gemiddeld 150 euro per jaar extra betalen. Sommige aanvullende verzekeringen gaan wel met 40 procent omhoog, terwijl de voorwaarden nagenoeg hetzelfde blijven. Dat blijkt uit gegevens van vergelijkingssite Independer.nl, die al inzage heeft gehad in de voorgenomen premiestijgingen.
Het gaat slecht met het kindergebit. Deskundigen in de Amsterdamse tandzorg maken zich grote zorgen.
Tandartsen klagen dat ze steeds meer gaatjes bij kinderen zien, zegt Cor van Loveren, hoogleraar preventieve tandheelkunde aan de Universiteit van Amsterdam.
Alles wijst erop dat de staat van de kindergebitten achteruitgaat. Er zijn zelfs schrijnende gevallen van peuters die onder narcose hun verrotte melktanden moeten laten trekken. ‘Het leidt tot pijn en schoolverzuim, maar er kunnen ook blijvende gebitsproblemen ontstaan.’
Niet naar de tandarts Uit cijfers van zorgverzekeraar Agis blijkt dat alleen al in Amsterdam-Zuidoost ruim drieduizend jongeren niet naar de tandarts gaan. Het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (Acta) onderzoekt waarom dat gebeurt. En de Stichting Jeugdtandverzorging Amsterdam, die op 220 basisscholen de schooltandarts levert, begint een campagne op middelbare scholen om deze verloren groep naar speciale tienerpraktijken te lokken.
Gemakzuchtiger en meer zoet
Volgens Van Loveren zijn ouders gemakzuchtiger geworden als het om het onderhoud van de tanden van hun kroost gaat. Ook is het dieet steeds zoeter geworden, zegt Jaap Veerkamp, kindertandarts bij het Acta. ‘Wie meer zoet eet, moet meer aan zijn gebit doen. Maar dat gebeurt niet.’
Te weinig poetsen
Slechts 38 procent van de vijfjarigen poetst twee keer per dag. Meer dan de helft van deze groep heeft al gaatjes. Bij negenjarigen is dat al 72 procent, blijkt uit onderzoek van TNO en het Acta. Het zijn oude cijfers, maar er is volgens de deskundigen geen reden om aan te nemen dat het nu beter gaat. Integendeel.
Meer voorlichting nodig
Er is meer voorlichting nodig, vindt Van Loveren. Maar door de invoering van vrije tarieven en de dus grotere concurrentie komt die juist onder druk te staan.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft op 31 oktober 2011 tandarts Schneiderat van Tandarts Hippo te Hippolytushoef het bevel gegeven om met onmiddellijke ingang haar werkzaamheden als tandarts te stoppen.
Op 26 oktober bezocht de inspectie de praktijk in Hippolytushoef. Aanleiding voor het bezoek waren klachten over de wijze waarop de tandheelkundige zorg wordt uitgevoerd en georganiseerd is. De inspectie heeft besloten tot een bevel om de praktijk te sluiten omdat de situatie die de inspectie aantrof een groot risico voor de patiëntveiligheid is.
Tekortkomingen:
de WIP-richtlijn infectiepreventie in de tandheelkundige praktijk wordt onvoldoende nageleefd. Zo raakt de tandarts met haar handschoenen allerlei voorwerpen aan, terwijl ze daarvoor met dezelfde handschoen in de mond van de patiënt is geweest. Verder was de jas van de tandarts zichtbaar verontreinigd, waren niet alle zeep en handdispensers handsfree te bedienen, hingen mondneuskapjes onder de kin of in de nek en werd de spatbril op het haar gedragen. Ook de systematisch controle op een goede werking van de autoclaaf ontbreekt, waardoor desinfectie van de tandheelkundige instrumenten niet kan worden gewaarborgd.
er wordt niet voldaan aan de Kernenergiewet. Ondermeer een Nederlands stralingsdeskundigheidscertificaat kan niet worden getoond en het onderhoudsrapport van de röntgenapparatuur is niet aanwezig.
de praktijk voldoet niet aan de eisen, zoals gesteld in de Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst. Dossiers zijn niet up-to-date en toestemming voor behandeling wordt niet vastgelegd.
Vanwege dit risico voor de patiëntveiligheid heeft de inspectie het bevel gegeven om met onmiddellijke ingang geen patiëntenzorg te verlenen. Deze maatregel blijft van kracht, totdat de inspectie van oordeel is dat de kwaliteit van de zorgverlening voldoet aan de voorwaarden voor verantwoorde zorg.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2017/08/dicht.gif230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-08 00:00:002022-12-05 12:53:14Weer een tandartspraktijk gesloten door de Inspectie voor de Gezondheidszorg
Vrijwel alle mondzorgers zijn druk bezig om hun praktijkvoering op orde te brengen op het gebied van praktijkhygiëne. Dit stelt tandarts en docent tandheelkunde Dorothé Voet, die gespecialiseerd is in infectiepreventie en patiëntveiligheid.
Simpel en snel
Veel tandartsen vragen zich af hoe de infectiepreventie goed aan te pakken. En waarom zijn de protocollen niet gewoon voorhanden? Omdat elke praktijk anders is ingericht, over verschillende apparatuur en over een gevarieerd aantal overige hulpmiddelen en taakstellingen voor de medewerkers beschikt, zal elke praktijk echt zelf protocollen moeten schrijven, zegt Voet. Hou het zo simpel mogelijk, want hoe simpeler het protocol, hoe beter en effectiever het te gebruiken is.
Er zijn praktijken die hun protocollen opstellen in samenwerking met gespecialiseerde bedrijven. Voet: Die geven soms een certificaat af terwijl de inhoud van het protocol niet juist is, wat een vals gevoel van veiligheid kan geven. Een inspecteur van de IGZ kan een individueel protocol onder omstandigheden dus inhoudelijk afkeuren. Gelukkig zijn er ook ondersteunende bedrijven die wel heel nauwkeurig zijn inzake de inhoud van de protocollen en die men met een gerust hart kan inhuren.
Gedetailleerde routing
Belangrijk is dat de routing zeer gedetailleerd wordt beschreven. Werkelijk alle stappen horen in dit protocol te staan om de handelingen daadwerkelijk goed uitvoerbaar te laten zijn. Bijvoorbeeld ook met welk middel je bepaalde instrumenten reinigt en desinfecteert en de hoeveelheid hiervan. Iedereen dient daarvan op de hoogte te kunnen zijn door middel van een geschreven protocol.
Bovendien moet iedere betrokkene kunnen vertellen waarom dit precies zo moet. Ook de assistent draagt die persoonlijke verantwoordelijkheid, want wie voldoende kennis van infectiepreventie heeft, is beter toegerust om het te blijven doen zoals het hoort. Stel dat er iets mis gaat, dan moet de assistent dat zelf kunnen constateren en interpreteren en bovendien zelf een alternatief kunnen bedenken.
Uiteraard is het allerbelangrijkste dat het protocol daadwerkelijk wordt nageleefd. Alle teamleden worden geacht te werken volgens de opgestelde protocollen. Een protocol kan nog zo perfect zijn, als het niet wordt nageleefd is er mogelijk geen sprake van een goede hygiëne.
Handhygiëne Voet heeft inmiddels veel praktijken gezien, vooral tijdens waarnemingen. Het valt haar op dat veel praktijken nog tekort schieten betreffende de handhygiëne. Ze kent geen mondzorgers die geen handschoenen gebruiken, maar het gebruik van handalcohol is nog vaak ondermaats. Ja, het vergt veel discipline, die handhygiëne. Maar het speelt een cruciale rol. Zonder goede handhygiëne heeft u namelijk niets aan die hele dure autoclaaf die u misschien heeft staan.
Bij slechte handhygiëne vinden de micro-organismen namelijk via aangeraakte en besmette oppervlakken hun weg naar de volgende patiënt. Deze besmettingsroute wordt smeercontaminatie genoemd. Daarom hoort er voor adequate handdesinfectie op strategische plaatsen handalcohol aanwezig te zijn: bij de tandarts, bij de assistent en ook in de sterilisatieruimte.
Flessenunit Voet is een groot voorstander van het gebruik van behandelunits met flessenwater. De
fles kan, soms na enige noodzakelijke aanpassingen, op elke unit worden aangesloten. Op die manier kun je veilig doorwerken als er een wateralarm geldt en het water van het waterleidingnet niet ongekookt gebruikt mag worden. De fles wordt in dat geval met bronwater gevuld en de behandelingen kunnen zonder risico voor team en patiënten ongestoord voortgang vinden.
Steriel weefsel Instrumenten die in contact zullen komen met steriel weefsel moeten verpakt worden gesteriliseerd volgens de WIP Richtlijn. Maar wat moeten we ons voorstellen bij steriel weefsel?
Steriel weefsel is al het gezonde weefsel dat zich onder bedekkende huid of slijmvlies bevindt. Een hevel zal de ene keer wel en de andere keer niet in een steriele omgeving gebruikt worden, maar omdat het onderscheid voorafgaand aan het gebruik niet altijd te maken is, is het veiligheidshalve aan te bevelen om hevels en ook worteltangen altijd verpakt te steriliseren.
WIP-richtlijn Een effectieve manier van schoonmaken is weggooien… En tevens geldt: Schoonhouden moet als schoonmaken niet kan. Deze oneliners van Voet zijn de ultieme praktische vertaling van de WIP-richtlijnen en verdienen een plek in elke bedrijfsvoering.
Punten om nog eens bij stil te staan:
Zorg voor voldoende ruimte voor sterilisatie.
Offer desnoods een behandelkamer op!
Vooraf instrumententray gereed maken
Leg vóór de behandeling buiten de behandelruimtes -zoveel mogelijk instrumenten op de
tray zodat er in principe NIETS meer bij gepakt hoeft te worden.
Unit niet vasthouden
Assistenten vergeten soms de delen van de unit die zij vaak onbewust hebben
vastgehouden, te desinfecteren.
Gebruik van hygiënehoesjes (sleeves)
Instrumenten en (delen van het) meubilair met ribbeltjes, richeltjes en naden zijn moeilijk
schoon te houden. Het toepassen van sleeves (over bijvoorbeeld etsspuitjes) biedt dan een oplossing.
Tandsteenapparaat doorspoelen met chloor
Het losse tandsteenapparaat vereist een strikt waterkwaliteitsregime, mogelijk zelfs met
behulp van een chlooroplossing. Het gebruik van chloorhexidine tijdens het verwijderen van
tandsteen is niet voldoende om het ontstaan van de schadelijke biofilm tegen te gaan!
Dorothé Voet studeerde in 1980 af als tandarts aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ze heeft brede ervaring als algemeen practicus vanuit haar eigen praktijk en door vele praktijkwaarnemingen.
Daarnaast is ze reeds meer dan tien jaar actief in het onderwijs. De reguliere dagopleidingen alsook de diverse nascholingscursussen voor tandartsassistentes zijn haar vakgebied maar tevens is ze betrokken bij de opleiding van preventieassistentes en mondhygiënistes. Vanuit de combinatie van tandheelkunde en onderwijs heeft zij een aantal boeken geschreven voor de opleiding van tandartsassistentes.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/03/scalers-400.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-11-08 00:00:002022-12-05 12:47:27Infectiepreventie: de stand van zaken
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.