Perfectsmile beticht NZa en DSW van onheuse bejegeningen

Tuchtrecht: Waarschuwing na onterecht beëindigen van behandelovereenkomst

Perfectsmile, een tandheelkundige kliniek met meerdere vestigingen verspreid over Nederland, beticht de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en DSW Verzekeringen van onheuse bejegeningen aan haar adres. De NZa concludeert uit eigen onderzoek dat Perfectsmile de zogenoemde tandartscodes niet op de juiste wijze zouden toepassen. Perfectsmile weerlegt deze aantijgingen en beraadt zich op juridische stappen teneinde de door de NZa berokkende imagoschade te verhalen.

Te hoge kosten
Volgens de NZa brengt Perfectsmile te hoge kosten in rekening voor behandelingen met de onzichtbare beugel van leverancier Invisalign. Terwijl de consument voor eenzelfde behandeling bij aanbieders van reguliere tandheelkundige zorg zoals tandartsen en orthodontisten maar liefst 1.000 tot 2000 euro duurder uit te zijn bij deze behandeling.

Inspectie sluit tandenbleker
Perfectsmile is inmiddels door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gesloten. Volgens de inspectie lopen mensen die zich laten helpen gevaar. In de praktijk, Perfectsmile, werden medicijnen gebruikt die over de houdbaarheidsdatum heen waren, aldus de inspectie woensdag. Ook waren patiëntendossiers niet op de orde. De directeur van het bedrijf toont volgens de inspectie geen besef van kwaliteit, laat staan dat hij die kwaliteit bewaakt. De man zou bovendien een ‘defensieve en ontwijkende houding’ hebben. De inspectie heeft er geen vertrouwen in dat hij bereid is de situatie te verbeteren, zei ze woensdag. De sluiting geldt voorlopig voor zeven dagen. Als de man nog weigert, kan de minister van VWS hem een dwangsom opleggen. De kliniek wordt al verdacht van fraude. De afgelopen jaren zou het bedrijf enkele tonnen te veel hebben gedeclareerd bij verzekeraars en patiënten. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een onderzoek ingesteld.

Transparantie
In een persbericht reageert Perfectsmile op deze aantijging. ‘Perfectsmile biedt sinds haar oprichting in 2006 volledige transparantie in de kostenopbouw van haar behandelingen en vermeldt deze dan ook op haar website. Met de wetenschap dat Perfectsmile de goedkoopste aanbieder van deze behandelingen is en het gegeven dat de prijzen voor tandartsen en orthodontisten in 2012 worden vrijgegeven, acht de organisatie het niet geheel toevallig dat zij juist nu door de NZa wordt belaagd.
Bovendien is een oud-tandarts van Perfectsmile overgestapt naar een concurrent die voet aan de grond probeert te krijgen met een vergelijkbaar concept. Deze oud-tandarts blijkt een reputatie te bezitten die vragen oproept.’

Zwart geld
In de media is veel aandacht voor Perfectsmile. Zo staat in de Telegraaf te lezen dat er sprake zou zijn van zwart geld, onbevoegde behandelaars en er zou voor tonnen zijn gefraudeerd. ‘Bij Perfectsmile worden nooit betalingen zwart uitgevoerd, eigenlijk wordt alles gepind of gestort op de bedrijfsrekening. Bovendien is het bij de Invisalign behandeling zo dat het grootste deel van de behandelprijs bestaat uit de verdiensten van de tandarts en de producent van de beugeltjes uit de VS. Perfectsmile verdient dus alleen aan haar eigen werkzaamheden. Dat is een heel normaal, redelijk en verantwoordbaar bedrag. Circa 1000 tot 1500 euro per beugel. Hiervoor moeten alle salarissen van Perfectsmile betaald, de huren, de verzendkosten, de investeringen, de begeleiding, alles moet hiervan betaald worden. Dat zal bij andere ondernemingen niet anders zijn’, aldus Perfectsmile.

Tanden bleken
Perfectsmile voert het meest behandelingen uit om tanden te bleken. Op het merendeel van de vestigingen is dat overigens ook de enige behandelingen die wordt aangeboden. ‘Een bleekbehandeling mag tegenwoordig iedereen uitvoeren. Juist omdat Perfectsmile het daar niet mee eens is, wordt gebruik gemaakt van mondhygiënisten of preventieassistenten. En dat terwijl anderen soms zelfs vanuit een kapsalon of garagebox werken. Juist daarom neemt Perfectsmile er aanstoot aan dat er nu wordt gesuggereerd alsof er ongediplomeerden aan het werk zijn en er een dubieuze manier van werken op na wordt gehouden. Niets is minder waar. Perfectsmile werkt juist met uitvoerig geschoold en bekwaam personeel.’
Jesse Bartels van Perfectsmile: ‘Ik roep de consument nu al op om bij tandartsen en orthodontisten voorafgaand aan een behandeling volledige transparantie in zowel de behandelkosten als de techniekkosten te eisen.’

Bron:
Zorgmarkt

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *