In Nieuw-Zeeland moet een lerares voor de rechter verschijnen omdat ze een auto-ongeval kreeg terwijl ze haar tanden poetste achter het stuur. De 65-jarige vrouw bleek ook te veel gedronken te hebben gedronken. Dat meldt de krant Marlborough Express.
Cruise control Volgens het politieverslag had Cherie Margaret Davis de cruise control van haar wagen ingesteld op 100 kilometer per uur. Vervolgens leek het haar een goed idee om haar tanden te poetsen.
Aardbeving Mevrouw Davis bekent schuld. Als verzachtende omstandigheid haalt ze aan dat ze emotioneel niet alles op een rijtje heeft. Door de aardbeving in Christchurch, in februari, kwam haar job op de helling te staan. Daarenboven kampte de vrouw met familiale problemen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2017/12/Triclosan-in-tandpasta-kan-achterblijven-in-tandenborstel.png230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-04-11 00:00:002022-12-05 13:14:41Tanden poetsen achter het stuur: geen goed idee
Op 7 april 2011 hebben de gezamenlijke koepels van beroepsbeoefenaren in de mondzorg minister Schippers van VWS per brief geïnformeerd over de invulling van de door haar gestelde voorwaarden voor invoering van vrije prijsvorming in de mondzorg per 1 januari 2012. Naar verwachting neemt de minister eind mei een beslissing over invoering van vrije prijsvorming in de mondzorg.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2022/09/Voorbeeld-beleid-Informatie-en-toestemming.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2011-04-11 00:00:002022-12-05 13:11:07Mondzorgkoepels informeren minister Schippers
Tandartsenpraktijk De Verbetering in Hoogkerk is woest op de Inspectie Gezondheidszorg, IGZ.
Tijdens een onaangekondigd bezoek, vorige week, constateerde de IGZ dat noodzakelijke verbeteringen in de praktijk onvoldoende waren nagekomen.
De inspectie maakt zich zorgen over onder meer de hygiene en de deskundigheid van het personeel, Volgens tandarts Van Eekeren is er niets mis met de praktijk.
De inspectie viel vooral over het feit dat de benodigde certificaten niet ter plaatse aanwezig waren en dat het protocol rond het schoonmaken van de apparatuur onvoldoende was. Van Eekeren vindt de inspectie te kritisch. De IGZ zegt de praktijk de komende maanden extra in de gaten te houden.
De relatie tussen zorgprofessional en patiënt gaat de komende jaren drastisch op de schop. In plaats van een passief voorwerp van zorg zal de patiënt steeds meer veranderen in een actieve participant, die op voet van gelijkwaardigheid samen met de zorgverlener zorg draagt voor zijn eigen gezondheid. Deze boodschap was de rode draad van TEDxMaastricht die gisteren werd gehouden.
Gids
De omslag naar actieve verantwoordelijkheid van de patiënt dwingt zorgprofessionals tot een gedragsverandering. Volgens neuroloog Bas Bloem, medeoprichter van ParkinsonNet, moeten zorgprofessionals uit hun ivoren toren afdalen. De professional kan zich niet langer opstellen als een alwetende god, maar wordt veeleer een gids die samen met de patiënt optrekt. Patiënten hebben een grenzeloos vermogen om ziekte te compenseren, aldus Bloem tijdens zijn optreden op TEDxMaastricht. Patiënten weten dat al heel lang, maar professionals hebben dit heel lang niet willen zien.
Kern Voor Bloem raakt het samen optrekken aan de kern van het vak van zorgverlener, dat volgens hem gebaseerd is op compassie en betrokkenheid. Daarmee is co-creation, zoals een in dit verband veelgebruikte Engelse term luidt, in feite niet meer dan een radicale herinterpretatie van waar het in de zorg in essentie om draait. Dit neemt niet weg dat er volgens Bloem ook pragmatische gronden zijn om de verhouding tussen dokter en patiënt te herijken: de kosteneffectiviteit wordt hoger naarmate de patiënt meer betrokken is en ook het medische resultaat verbetert. Collegas die sceptisch zijn over participatory healthcare hoeven volgens Bloem niet te vrezen. De rollen veranderen, maar dat betekent niet dat de patiënt de dokter kan rond commanderen.
Netwerk E-patient David de Bronkhart hamerde in Maastricht op het belang van patiëntennetwerken als kennisbronnen. Want patiënten weten wat patiënten willen weten, aldus De Bronkhart. Die motivatie heeft er volgens De Bronkhart alles mee te maken dat voor de patiënt anders dan voor de zorgverlener- eigen lijf, leden en overleven op het spel zijn. Uiteindelijk was het mijn leven dat gered moest worden, aldus De Bronkhart. Gezondheidszorg is uiteindelijk zorg voor onszelf. Mede door actief gebruik te maken van de kennis binnen het digitale patiëntennetwerk van kankerpatiënten wist De Bronkhart deze ziekte ondanks slechte vooruitzichten te overwinnen.
Hulpmiddel Ook Luciën Engelen, initiatiefnemer van TEDxMaastricht en directeur van het Radboud REShape en Innovatiecentrum, betoogde in Maastricht dat sociale netwerken een vitale bijrage kunnen leveren aan verbetering van de gezondheidszorg. Zo heeft Engelen een digitale applicatie ontwikkeld waarmee dankzij de input uit digitale sociale netwerken door heel Nederland automatische defibrillatoren in geval van nood snel zijn terug te vinden. Saving lifes by crowdsourcing, aldus Engelen in een verklarend woord aan het publiek bij TEDxMaastricht. Engelen kondigde in Maastricht aan het hulpmiddel over heel Europa en de VS te willen uitbreiden. Net als voor de meeste sprekers tijdens TEDxMaastricht geldt ook voor Engelen dat informatietechnologie een hulpmiddel is en geen doel op zich. Vertrekpunt is en blijft de patiënt. De meeste ehealth-projecten falen omdat we gestopt zijn met luisteren naar de patiënt, aldus Engelen. Om die reden heeft het UMC St Radboud volgens Engelen sinds kort zelfs een chief listening officer.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2020/02/slechte-review.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-04-05 00:00:002022-12-05 13:16:26Passieve patiënt is passé
Zorgverzekeraars moeten waar het hun prestaties betreft net als de ziekenhuizen met de billen bloot. Een nog te publiceren ranglijst wil op basis van keyperformance-indicatoren inzicht geven in de kwaliteit van de verzekeraars.
Verantwoording Initiatiefnemer van de ranglijst is bestuursvoorzitter Jaap van den Heuvel van het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft. Volgens Van den Heuvel is een prestatieranglijst van zorgverzekeraars broodnodig zolang er nog geen onafhankelijk Kwaliteitsinstituut is dat de prestaties van de zorgverzekeraars kan beoordelen. Van den Heuvel wijst er daarbij op dat het voor ziekenhuizen inmiddels gemeengoed is om zich tegenover de verzekeraars op allerhande wijze te verantwoorden over de kwaliteit van de geleverde zorg. Voor zorgverzekeraars zou het volgens Van den Heuvel derhalve niet meer dan vanzelfsprekend moeten zijn om zelf ook openheid van zaken geven.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/01/Henry-Schein-nummer-1-op-FORTUNE-lijst-Worlds-Most-Admired-Companies.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-04-04 00:00:002022-12-05 13:18:30Ranglijst moet kwaliteit verzekeraars zichtbaar maken
De plakcamera voor het ontdekken van tandplak was de topper van de geslaagde Say Cheese tentoonstelling. Ook voor de toekomst biedt deze camera veel mogelijkheden bij screening van de mondgezondheid.
De tentoonstelling Say Cheese! De kracht van de mond, in Museum Boerhaave te Leiden, sloot op
3 april haar deuren. Op de vrijdag daarvoor werd tijdens een afsluitende bijeenkomst voor bestuur en Adviescollege van het Ivoren Kruis en zijn partners/sponsors teruggeblikt op deze geslaagde tentoonstelling. De plakcamera voor het ontdekken van tandplak was de topper van Say Cheese! Tijdens de afsluitende bijeenkomst werd tevens de start van het onderzoek Preventie van cariës bij kinderen at risk gepresenteerd.
Geslaagde tentoonstelling Dirk van Delft, directeur van Museum Boerhaave waar Say Cheese werd gehouden, opende de afsluitende bijeenkomst. We kunnen terugzien op een geslaagde tentoonstelling. Zowel vorig jaar als ook de eerste maanden van dit jaar, heeft Museum Boerhaave ruim meer bezoekers gehad dan het jaar daarvoor, zei Dirk van Delft. Bezoekers van Say Cheese gaven ook een goede waardering aan de expositie voor de aspecten mooi, plezier beleven en iets ervan opsteken.
Topper: Plakcamera De plakcamera was de topper tijdens de tentoonstelling over de mond. Bezoekers konden een foto van hun tanden laten maken waarbij de aanwezige plak in het rood werd aangegeven met een plakscore. De foto werd op een scherm getoond en ook thuis konden bezoekers de foto nog een keer bekijken via de website www.inspektorpoets.nl. In totaal werden meer dan 10.000 fotos gemaakt.
QLF-techniek Dr. ir. Monique van der Veen, onderzoeker bij ACTA, legde de werking van de plakcamera uit: de QLF-techniek. Bij deze techniek worden blauw licht en filters gebruikt. Het blauwe licht fluoriseert groen licht terug indien er geen plak aanwezig is. Op plaatsen met plak, zie je rood licht waardoor je de plak goed kunt zien.
Gezond gebit zonder plak – Reguliere foto
Gezond gebit zonder plak – Foto plakcamera
Gebit met veel plak – Reguliere foto
Gebit met veel plak – Foto plakcamera
Plakcamera in reguliere mondzorg Catherine Volgenant, MSc, PhD-student ACTA, toonde vervolgens een selectie verrassende fotos van gemaakte tandplak-scans. Er was veel plak te zien rondom beugels en de tandvleesrand. Catherine gaf de diverse mogelijkheden aan voor gebruik van de plakcamera in de reguliere mondzorg:
Patiënten kunnen met de camera zelf zien waar zij tandplak hebben en waar zij dus beter zouden moeten poetsen.
Tandartsen en mondhygiënisten kunnen de plakcamera als extra hulpmiddel gebruiken bij het periodiek mondonderzoek.
Met de plakcamera kunnen risicogroepen opgespoord worden.
NMT voorzitter Rob Barnasconi – aanwezig bij de bijeenkomst – gaf aan dat de plakcamera interessant is voor gebruik in de reguliere tandarts- en mondhygiënepraktijk. Ook Gert Stel, tandarts-pedodontoloog en hoofd afdeling kindertandheelkunde UMCG-CTM, toonde interesse voor gebruik van de camera tijdens de opleiding.
Ontwikkeling plakcamera Inspektor Research Systems is bezig met de ontwikkeling van de plakcamera voor gebruik in de mondzorg. In het buitenland zijn daarnaast diverse initiatieven gestart om ervaring met de plakcamera op te doen. In Liverpool loopt een onderzoek op dit gebied, in Japan werken diverse universiteiten er al mee en ook in de Verenigde Staten wordt gewerkt aan deze techniek.
Onderzoek Preventie van cariës bij kinderen at high risk Denise Duijster, AIO bij ACTA presenteerde tijdens de afsluitende bijeenkomst van Say Cheese de opzet van het nieuwe onderzoek Preventie van cariës bij kinderen at risk: de preventie van gaatjes in het melkgebit van kinderen met een hoog risico.
Uit onderzoek blijkt dat 56% van de 5-jarige kinderen in Nederland cariës heeft. Een grote groep kinderen is cariësvrij. De groep met cariës heeft echter ook meteen veel gaatjes en vormt hiermee een hoog-risicogroep. Een innovatieve aanpak is nodig om deze groep te bereiken. De traditionele voorlichtingsmethoden blijken onvoldoende effect op lange termijn te geven en zijn onvoldoende succesvol bij de hoog-risicogroep. De kloof tussen laag- en hoog-risicogroepen wordt hierdoor steeds groter.
Risicofactoren Twee keer per dag poetsen met een tandpasta met fluoride en beperking van het aantal eet-en drinkmomenten zijn de belangrijkste gedragsfactoren om cariës te voorkomen. Risicofactoren bij cariës zijn het laat beginnen met tandenpoetsen (na 2-jarige leeftijd) en het hebben van zoetmomenten voor het slapen gaan. Het gedrag, de routines en opvattingen van ouders hebben invloed op hoe zij zorgen voor de mondgezondheid van hun kinderen. Als ouders positieve opvattingen hebben, zullen hun kinderen minder gaatjes hebben. Ouders met negatieve opvattingen bijvoorbeeld: je kunt toch niets aan gaatjes doen zullen vaker kinderen hebben met cariës.
Studies Voor het onderzoek worden diverse studies opgezet:
Wat zijn de risico-indicatoren en risicofactoren voor de prevalentie van cariës in Nederland?
Welke barrières en bevorderende factoren zijn er op het gebied van mondverzorgingsgedrag? Waarom lukt het sommige ouders niet hun kind goede mondverzorgingsgewoonten aan te leren?
Hoe kunnen ouders en kinderen met een hoog risico worden geïdentificeerd?
Welke interventie zal het meest effectief zijn voor de hoog-risico groep?
Het onderzoek wordt uitgevoerd door ACTA in samenwerking met Menzis, TNO en het Ivoren Kruis.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2022/09/Autismevriendelijk-mondzorg-400.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-04-04 00:00:002022-12-05 13:19:35Plakcamera topper tijdens tentoonstelling Say Cheese
De meeste medicijngebruikers laten zich goed informeren wanneer zij zelfzorggeneesmiddelen en receptmiddelen tegelijk gebruiken. Om ongewenste interacties te voorkomen, raadplegen zij minstens twee informatiebronnen, blijkt uit onderzoek van onderzoekbureau Nivel.
Internet Internet is voor bijna de helft van de mensen een bron van informatie over geneesmiddelengebruik, maar blijkt enkel een aanvullende bron en bij lange na geen vervanging van huisarts of apotheker als informatiebron.
Eerder deze week meldde de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) dat artsen slecht op de hoogte zijn van het medicijngebruik van hun patiënten. Uit het onderzoek van het Nivel blijkt dat 32 procent van de ondervraagden altijd de huisarts raadpleegt bij gecombineerd medicijngebruik en 35 procent soms.
Bijsluiter Meest gebruikte informatiebron is echter de bijsluiter. 70 procent van de ondervraagden pakt altijd de bijsluiter erbij, 21 procent soms. Daarna volgt de apotheek als informatiebron, waar 36 procent van de mensen altijd informatie inwint en 35 procent soms. De huisarts is derde in rij. Internet wordt door 7 procent altijd gebruikt, door 39 procent soms. Als laatste wordt de drogist door 19 procent altijd als informatiebron gebruikt en soms door 24 procent.
Betrouwbaar Arts en apotheker worden door bijna 100 procent van de mensen als betrouwbaar gezien, terwijl internet door veel minder mensen betrouwbaarheid wordt toegedicht. De helft van de internetraadplegers ziet internet als betrouwbare informatiebron, slechts een kwart van de offline-zoekers is het daarmee eens. Mensen die op internet zoeken, gebruiken daarnaast echter vaak nog gemiddeld drie andere bronnen. Offline-informatiezoekers gebruiken in totaal gemiddeld 2,3 bronnen.
In Nederland dragen zo’n twee miljoen mensen een kunstgebit. Een aanzienlijk deel (circa 20%) daarvan loopt het risico op kaakbotslijtage vanwege verkeerde belasting. Door “op tijd” tandwortelimplantaten te plaatsen wordt dit tegengegaan. Inmiddels wordt preventief implanteren in de onderkaak al veel toegepast, maar nog niet in de bovenkaak. Door ook in de bovenkaak “op tijd” tandwortelimplantaten te plaatsen, kan veel ellende worden voorkomen. Dit wordt op 1 april aanstaande toegelicht
door Hoogleraar Orale Implantologie Prof. Dr. Gert J. Meijer in zijn oratie.
Eén van de gevaren van het dragen van een kunstgebit is dat, vanwege de ongunstige belasting, het kaakbot langzaam verdwijnt. Het is lastig te voorspellen hoeveel botslijtage onder een boven kunstgebit gaat optreden. De kwaliteit van het bot en het eventueel “knarsen of klemmen” van de prothesedrager spelen hierbij een belangrijke rol. Jaarlijks ondergaan veel kunstgebitdragers een peperdure operatie waarbij slijtage van de bovenkaak wordt hersteld gebruikmakend van bot geoogst uit de bekkenkam. Vervolgens worden vier tot zes schroeven, zogenaamde tandwortelimplantaten, geplaatst, om te voorkomen dat het bot opnieuw wegslijt.
Veel goedkoper Volgens Prof. Dr. Gert Meijer kan deze dure operatie (zo’n twintig duizend euro) worden voorkomen door het “op tijd” plaatsen van
tandwortelimplantaten. Prof. dr. Meijer vindt het verbazingwekkend dat dit in de bovenkaak nog nauwelijks wordt toegepast.
De laatste jaren is het succes van implantaten in de bovenkaak spectaculair gestegen, enerzijds omdat het oppervlak van het implantaat sterk verbeterd is en anderzijds omdat de implantaatpositie tegenwoordig driedimensionaal op de computer gepland wordt. Daarom roept Meijer tandartsen op om ook bij patiënten, waarbij sprake is van toenemende kaakslijtage in de bovenkaak, tijdig te implanteren en niet te wachten totdat het “te laat” is. Hiervoor is een tweejaarlijkse controle van kunstgebit dragers “een must”.
Oratie Prof. dr. Gert. J. Meijer, hoogleraar aan de Radboud Universiteit Nijmegen / Faculteit der Medische Wetenschappen met de leeropdracht Orale Implantologie zal in een academische zitting op vrijdag 1 april 2011 om 15.45 uur precies zijn ambt aanvaarden, met het uitspreken van een rede getiteld: “Listen to the bone”
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) stelt een tandartsenpraktijk in Groningen onder verscherpt toezicht. De praktijk is onvoldoende in staat om een goede kwaliteit van zorg te garanderen.
Tijdens een onaangekondigd bezoek aan de praktijk in juli 2010 constateerde de inspectie dat er verbeteringen nodig waren. Om te controleren of de noodzakelijke maatregelen waren gerealiseerd, heeft de inspectie op 22 maart 2011 opnieuw een bezoek gebracht aan de praktijk. Tijdens dat bezoek bleek dat de toegezegde verbeteringen niet of onvoldoende zijn uitgevoerd. De inspectie maakt zich dan ook zorgen over de summiere en beperkte aansturing van de medewerkers door de directie om de bewustwording, het belang en het handelen volgens richtlijnen en protocollen van veilig en verantwoord werken in de tandartspraktijk te ontwikkelen en te behouden.
Constateringen De inspectie stelt vast dat de kwaliteit van de zorgverlening niet of onvoldoende voldoet aan de eisen voor verantwoorde zorg van de Kwaliteitswet zorginstellingen. Enkele bevindingen:
Er is geen sprake van een adequate praktijkorganisatie en aansturing. Ondanks eerdere toezeggingen van de directie zijn bijvoorbeeld de benodigde protocollen niet aanwezig en/of moeten nog worden opgesteld.
De directeur kan niet aantonen dat hijzelf en zijn medewerkers beschikken over een geldige hepatitis B vaccinatie. Hierdoor is ook niet bekend of iedereen voldoende is beschermd.
De praktijk heeft nog steeds geen klachtenregeling conform de Klachtwet.
De directie kan niet aantonen dat medewerkers voldoende geschoold zijn voor het gebruik van de CBCT-scanner (röntgenapparatuur).
De directie kan geen stralingsdeskundigheidscertificaat overleggen en voldoet daarmee niet aan het Besluit Stralingsbescherming.
Ondanks een cursus, beschikken de medewerkers op dit moment nog niet over een duidelijk bewustzijn op het gebied van infectiepreventie.
In de sterilisatieruimte is men zich niet bewust van de werkwijze voor de schone en vuile kant van de werkbladen.
Ondanks eerdere toezeggingen kan geen onderhoudscontract worden overlegd van de autoclaaf en thermo-desinfector voor reiniging en desinfectie van instrumenten.
De waterkranen in de praktijkruimte zijn weliswaar handsfree te bedienen, maar de ergonomische uitvoering maakt dit niet gemakkelijk.
De komende tijd gaat de inspectie de praktijk zeer nauwlettend volgen, onder andere door onaangekondigde bezoeken. Het verscherpt toezicht geldt voor drie maanden. Wanneer daarna niet genoeg verbetering te zien is, zal de inspectie de minister adviseren een aanwijzing te geven.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2011-03-31 00:00:002011-03-31 00:00:00Tandartspraktijk uit Groningen onder verscherpt toezicht
De Leidraad doelmatig voorschrijven van geneesmiddelen van de Orde van Medisch Specialisten (OMS) en wetenschappelijke verenigingen, moet ervoor zorgen dat kosten voor medicijngebruik met dertig miljoen euro verminderen. Daarnaast moet het document ervoor zorgen dat specialisten doelmatiger medicijnen voorschrijven.
Het eerste exemplaar zou uitgereikt worden aan minister Schippers van VWS tijdens de lentebijeenkomst van de OMS. Helaas zegde zij op het laatste moment af. De Orde overhandigde daarom het eerste exemplaar aan Leon van Halder, directeur-generaal Curatieve Zorg.
‘Goedkoop als het kan, duur als het moet’ Het algemene uitgangspunt in de leidraad is: goedkoop als het kan, duur als het moet. OMS- voorzitter Frank de Grave: Het gaat om het adequaat voorschrijven van medicatie bij die mensen die medicijnen nodig hebben, en terughoudend voorschrijven als het risico van medicatie groter is dan de te verwachten gezondheidswinst. Doelmatigheid dient dus behalve het gezondheidsbelang ook de veiligheid van de patiënt. De leidraad stimuleert verder het voorschrijven op stofnaam in plaats van voorschrift op merknaam, daardoor zullen specialisten vaker de goedkoopste variant van het medicijn voorschrijven.
Betaalbaarheid zorg Het richtsnoer moet de specialisten ondersteunen bij het voorschrijven van geneesmiddelen. Door de vergrijzing en de toegenomen mogelijkheden van de medische technologie zullen de zorgkosten de komende jaren blijven stijgen. Met deze leidraad leveren we een substantiële bijdrage aan de kwaliteit en de betaalbaarheid van de zorg, aldus De Grave.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2022/10/Medicatie-tijdens-de-vroege-kinderjaren-gelinkt-aan-hypomineralisatie-van-molaren-en-snijtanden.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-03-29 00:00:002022-12-05 12:42:53Specialisten besparen dertig miljoen op medicijngebruik
In het kader van de deskundigheidsvereisten voor het mogen gebruiken van röntgentoestellen kunnen tandartsen met een buitenlands stralingsdiploma deze checken op geldigheid via het ministerie van SZW.
Hoe checkt u de geldigheid? Buitenlandse stralingsdiplomas kunnen ter gelijkstelling aan een Nederlands 5A/M diploma voorgelegd worden aan:
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
De heer P. Schuurmann
T: 070-3335269
E: pschuurmann@minszw.nl
De heer Schuurmann is beleidsmedewerker bij SZW en bekijkt, in overleg met het ministerie van VWS, of het buitenlandse diploma gelijkgesteld kan worden met het Nederlandse diploma. Als dat zo is dan is de tandarts bevoegd voor het mogen gebruiken van röntgentoestellen.
Geen risico-analyse De tandarts mag in een dergelijk geval niet zelf een risico-analyse opstellen en zelf een KEW-dossier aanmaken, want dat deel van de 5A/M opleiding valt niet binnen de gelijkstelling. De tandarts kan natuurlijk ook de Nederlandse 5A/M (dag)cursus gewoon volgen, zodat er geen diplomavergelijking noodzakelijk is.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2017/04/Rontgenfoto.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-03-28 00:00:002022-12-05 12:46:20Check geldigheid buitenlands diploma voor gebruik röntgentoestel
Het overzicht dat artsen en apothekers hebben van het medicijngebruik van hun patiënten klopt één op de drie keer niet met de gegevens die de patiënt heeft. Artsen en apothekers zijn niet altijd op de hoogte van de medicijnen die een patiënt gebruikt.
Meldactie Dat blijkt uit de resultaten van een meldactie van patiëntenfederatie NPCF naar de overdracht van medicatiegegevens. Aan de meldactie deden vierduizend mensen mee.
Bij zowel de huisarts, de apotheek als de medisch specialist is het medicijngebruik te weinig onderwerp van gesprek. Bij meer dan de helft van de deelnemers bespreekt de huisarts bij het uitschrijven van een recept niet altijd het medicijngebruik. Nog geen vijfde van de deelnemers zegt dat de apotheek jaarlijks het medicatieoverzicht doorneemt met de patiënt. En slechts 44% van de deelnemers heeft de ervaring dat de specialist altijd vraagt naar een recent overzicht van de gebruikte medicatie.
‘Wij wisten al dat het bespreken van het medicijngebruik flink kan verbeteren, maar deze cijfers vallen ons toch tegen’, zegt NPCF-directeur Wilna Wind.
Medicatieoverzicht vaak onjuist Slechts een kleine meerderheid van de deelnemers heeft het afgelopen jaar één of meerdere overzichten gekregen van de medicijnen die hij gebruikt. ‘Het is de verantwoordelijkheid van de arts en de apotheker om op de hoogte te zijn van het medicijngebruik en eventuele wijzigingen. Ook dat ze deze gegevens overdragen aan andere zorgverleners. Het is aan de patiënt om alle belangrijke informatie te geven over zijn medicijngebruik en om te controleren of het overzicht klopt. Dan moet hij dus wel over zon medicatieoverzicht kunnen beschikken’, aldus Wilna Wind. Van de mensen die zon overzicht kregen, klopte dat in 36% van de gevallen niet met de eigen gegevens. Doseringen waren anders vermeld of medicijnen ontbraken.
Alcohol en zelfzorgmiddelen Vier van de tien deelnemers gebruiken zelfzorgmiddelen zoals pijnstillers, hoestdrank en hooikoortspillen. Een meerderheid van de deelnemers geeft aan dat de huisarts (56%) en de apotheek (64%) nooit gevraagd heeft naar het gebruik van deze zelfzorgmiddelen. Het niet bespreken van deze middelen betekent dat ze ook niet op het medicatieoverzicht vermeld worden. ‘Dit kan onveilige situaties met zich meebrengen. Sommige middelen die mensen bij de drogist kopen, bijvoorbeeld bepaalde pijnstillers, kunnen van invloed zijn op de werking van medicijnen’, zegt Wind. ‘Maar ook alcohol kan een risico vormen voor veilig medicatiegebruik. Slechts één op de vijf deelnemers aan de meldactie geeft te kennen dat het alcoholgebruik besproken is met de huisarts.’
Veel slachtoffers door fouten met medicijnen Jaarlijks zijn er 19.000 vermijdbare ziekenhuisopnames en 1250 overleden patiënten als gevolg van verkeerd medicijngebruik. Vaak is de oorzaak een slechte overdracht van medicatiegegevens tussen zorgverleners onderling en slechte communicatie met de patiënt. ‘Met zulke duizelingwekkende cijfers ligt het voor de hand dat het medicatiegebruik altijd met de patiënt besproken wordt’, zegt Wind.
De NPCF roept zorgverleners op om patiënten actief te betrekken bij het actueel houden van het medicatieoverzicht, door nog vaker het gesprek erover met de patiënt aan te gaan en het medicatieoverzicht aan patiënten mee te geven. Patiënten moeten zich beter bewust zijn hoe belangrijk het is dat ze zelf hun medicatieoverzicht opvragen, controleren en meenemen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2020/01/Welke-orale-bijwerkingen-van-geneesmiddelen-komen-veel-voor-in-de-tandartspraktijk.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-03-23 00:00:002022-12-05 12:47:13Artsen en apotheken kennen medicijngebruik van patiënt onvoldoende
Van de meldingen die de NZa in 2010 kreeg over ongewenste situaties in de zorg ging het in 40% van de gevallen over mondzorg. De NZa verscherpt nu de aandacht aan deze sector.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft via haar meldpunt in 2010 meer meldingen binnengekregen over ongewenste situaties in de zorg dan het jaar daarvoor. Hierop heeft de NZa onder meer actie ondernomen, onder meer tegen het titelmisbruik door orthodontisten en bijbetalingen in AWBZ-instellingen, zo blijkt uit de Jaarrapportage Signalen van de NZa.
Signalen Vanwege het grote aantal signalen over zorgaanbieders in de mondzorg besteedt de NZa in 2011 verscherpt aandacht aan de sector en doet extra onderzoek naar de werking van het systeem. In 2010 ging 40 procent van de signalen in de curatieve zorg over mondzorg.
Meldingen Consumenten, verzekeraars, aanbieders en consumentenorganisaties deden in 2010 zon 686 meldingen, tegenover 455 in 2009. De meldingen zijn één van de graadmeters voor de NZa voor onderwerpen waar zij in haar toezicht aandacht aan gaat besteden. In 2010 nam het aantal meldingen over zorgaanbieders toe.
Zorgverzekeraars Het aantal meldingen over zorgkantoren nam vorig jaar juist af. Het aantal over zorgverzekeraars bleef nagenoeg gelijk. Bij zorgverzekeraars gingen veel meldingen over het verstrekken van onjuiste en onduidelijke informatie, en daarnaast over de vergoeding die een verzekerde krijgt. Over de zorgverzekeraars heeft de NZa 88 meldingen verder opgevolgd. Zo heeft de NZa er bij alle verzekeraars op aangedrongen om duidelijke eigen risico-overzichten naar verzekerden te sturen.
Om niet failliet te gaan en internationaal mee te kunnen moet Nederland de zorgkosten de komende decennia met bijna zeventig procent terugdringen. Dit betekent meer individuele financiële verantwoordelijkheid en het inperken van collectieve vergoedingen. Dit stelt trendwatcher Adjiedj Bakas in zijn nieuwe boek De Toekomst van Gezondheid.
Bakmeel Volgens Bakas is de zorgsector momenteel als zelfrijzend bakmeel: ze dijt alsmaar verder uit. Als de overmatige kostenstijging voor vergrijzing en zorg doorzet is Nederland, net als zestig procent van de andere landen, in 2060 failliet, stelt Bakas op gezag van kredietbeoordelaar Standard&Poors. Momenteel geeft Nederland per jaar ruim negen procent van het bruto binnenlands product uit aan zorg, terwijl dit in Singapore slechts 3,5 procent is. “Dat moet in Nederland ook lukken,” aldus Bakas. “Anders gaat de wal het schip keren en dat is niet fijn.”
Radicaal hervormen Om een financieel doemscenario voor te zijn, moet Nederland volgens Bakas nu radicaal gaan hervormen. De burger zal in de eenentwintigste eeuw meer verantwoordelijkheid moeten nemen en ook financieel de consequenties moeten gaan dragen van ongezond gedrag. Te veel aangekomen terwijl de weegschaal al kreunde onder uw gewicht?, aldus Bakas. Dan gaat de ziektekostenpremie, hups, omhoog!
Prijskaartje Bakas wil daarnaast paal en perk stellen aan het collectief vergoeden van telkens nieuwe behandelmethoden. De genezingsmogelijkheden zijn tegenwoordig omvangrijker dan ooit, stelt Bakas. Alleen is het prijskaartje dusdanig dat variatie in het beschikbaar stellen van zorgmogelijkheden onontkoombaar is. Iedereen gelijk behandelen en alle medische mogelijkheden ter beschikking stellen die er op de markt zijn, kan niet meer.
Samenwerkingsverbanden Voor wat betreft de ouderenzorg kijkt Bakas naar het voorbeeld van Duitsland. Wij kennen in ons land ook een alsmaar uitdijende AWBZ, aldus Bakas. Dit in tegenstelling tot Duitsland, waar kinderen in veel grotere mate verantwoordelijk zijn voor hun bejaarde ouders. Onze oosterburen wijzen ons hier de weg. Bakas voorspelt daarnaast ook de komst van radicaal andere financieringsarrangementen en samenwerkingsverbanden tussen zorgverzekeraars, pensioenfondsen en woningbouwcorporaties.
Generatiestrijd Bakas voorziet dat de financiële houdbaarheid van het Nederlandse zorgstelsel verder onder druk komt door de komende generatiestrijd. Vorige generaties hebben vele voorzieningen prima geregeld, voor zichzelf wel te verstaan, aldus Bakas. Voor jongeren breekt een veel soberder tijd aan. Dit kan heel wel een NINJA-generatie worden: No Income, No Job, no Assets. De komst van een dergelijke generatie vraagt volgens Bakas om nieuwe vormen van solidariteit.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2011-03-22 00:00:002022-12-05 12:51:30Nederland moet zorgkosten meer dan halveren
Uit onderzoek van de Consumentenbond naar de belastingaangifte van dit jaar blijkt dat in 9% van de gevallen er nogal wat gegevens ontbreken of fout zijn bij de vooraf ingevulde aangifte. Voorbeelden daarvan zijn de waarde van de woning, inkomensgegevens of pensioengegevens.
Merendeel vooraf ingevulde aangifte De consumentenorganisatie ondervroeg bijna 1200 Nederlanders over de belastingaangifte. Tot en met gisteren had 45,6% van hen de aangifte inkomstenbelasting 2010 ingevuld. Het merendeel (63%) maakt dit jaar gebruik van de vooraf ingevulde aangifte inkomstenbelasting 2010.
Uitstellen 25% maakt gebruik van een belastingexpert. De resterende respondenten laten zich helpen door familie, kennissen of de ouderen- of vakbond. 58% vult de aangifte zelf in en maakt hierbij vooral gebruik van meerdere informatiebronnen, zoals de website van de Belastingdienst of een belastinggids. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de 1200 ondervraagden aangifte doen uitstelt tot de laatste weken.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2020/02/slechte-review.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-03-21 00:00:002022-12-05 12:55:41Consumentenbond: Veel fouten bij vooraf ingevulde belastingaangifte
In 2012 worden vrije prijzen ingevoerd, mits is de beroepsgroep voldoet aan zes randvoorwaarden. Om welke voorwaarden gaat het en wat betekent dit voor u?
Minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft laten aangegeven dat het voor haar essentieel is dat patiënten kunnen kiezen door welke zorgverlener ze willen worden behandeld en dat ze kunnen kiezen uit verschillende behandelmethoden. Dental professionals dienen daarom keuze-informatie te bieden aan patiënten en duidelijkheid over de te leveren prestaties, tegen welke prijs en van welke kwaliteit. Ook heeft de NZa aangegeven dat consumenten moeten kunnen beschikken over voldoende, betrouwbare en vergelijkbare informatie over het zorgaanbod om een weloverwogen keuze te maken.
Zes randvoorwaarden Minister Schippers van VWS heeft zes randvoorwaarden aangegeven voor invoering van vrije prijzen in haar brief aan de NMT (20 december 2010) en aan de Tweede Kamer (2 februari 2011):
1. Patiëntenwebsite en individuele praktijkwebsite Er is op een patiëntenwebsite en op individuele praktijkwebsites informatie beschikbaar over onder andere:
Prijzen en behandelingen
Vergelijkingen van prijzen en behandelmethoden
De tijdsduur en effecten van tandheelkundige behandelingen
De deskundigheid van de behandelaar
Een overzichtelijke rekening
2.’ Etalage informatie’ via praktijkwebsite dan wel foldermateriaal Per praktijk wordt etalage-informatie verstrekt via een praktijkwebsite dan wel foldermateriaal.
3. Kwaliteitsinformatie Er is kwaliteitsinformatie beschikbaar.
4. Prestatielijst in begrijpelijke taal Er is een prestatielijst waarop tandheelkundige behandelingen in voor consumenten begrijpelijke taal worden gegeven.
5. Prijslijst Per praktijk wordt op basis van de prestatielijst een prijslijst opgesteld die op de praktijkwebsite en in de praktijk zelf duidelijk zichtbaar is.
6. Bevoegdheden en bekwaamheden In de wachtkamer wordt aan de patiënt duidelijk kenbaar gemaakt wat de bevoegdheden en bekwaamheden zijn van degenen die in de praktijk werken.
De voorwaarden gelden voor tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici.
Prestatiebeschrijvingen De prijslijst is gebaseerd op prestatiebeschrijvingen wat in plaats komt van de huidige tarievenlijst. Prestatiebeschrijvingen bestaan uit een clustering van behandelingen. Verrichtingen die altijd gecombineerd worden met een andere verrichting, worden gezamenlijk ondergebracht in een prestatie. Verdoving wordt bijvoorbeeld niet meer apart opgenomen, maar in het behandeltarief opgenomen. Hierdoor wordt de tarievenlijst ingedikt en blijven er zon honderd prestaties over. De NMT hoopt op 1 mei klaar te zijn met de prestatielijst. De beroepsorganisatie is momenteel bezig met het maken van twee versies: één voor de tandarts en één voor de consument, waarmee deze inzicht krijgt in de behandeling en prijs. Via www.allesoverhetgebit.nl kan de consument meer informatie over de behandeling opzoeken.
Kwaliteitsindicatoren De wellicht minst makkelijk in te vullen voorwaarde die de minister stelt, is die op het gebied van kwaliteitsinformatie. Naast inschrijving in het kwaliteitsregister en lidmaatschap van een wetenschappelijke vereniging stelt de overheid als eis dat de beroepsgroep kwaliteitsindicatoren ontwikkelt, zodat patiënten inzicht kunnen krijgen in de prestaties van tandartsen en mondhygiënisten en deze ook kunnen vergelijken.
De NMT stelt momenteel samen met de andere mondzorgkoepels een lijst op met tien meetbare zaken. Het gaat daarbij onder andere om de effecten van een behandeling. Indicatoren die nu worden uitgewerkt zijn onder meer hoe lang een door een specifieke tandarts geplaatste kroon gemiddeld blijft zitten, hoeveel wortelkanaalbehandelingen bij hem effectief blijven en of de dpsi-score regelmatig wordt bekeken en vastgelegd in het dossier. Op deze manier wordt een stap gezet richting een website als www.kiesbeter.nl waarin de kwaliteit van zorgverleners of instanties inzichtelijk is voor patiënten.
Ondersteuning De NMT wil tandartsen zo veel mogelijk ondersteunen bij het implementeren van de voorwaarden. Er worden bijvoorbeeld workshops georganiseerd over het opzetten van een praktijkwebsite en ook heeft de beroepsorganisatie een calculatiemodel ontwikkeld zodat tandartsen zelf tot de juiste prijsvorming kunnen komen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2017/04/geld-400x230.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-03-21 00:00:002022-12-05 12:59:50Wat betekenen de randvoorwaarden voor vrije prijsvorming voor u?
Duitse kaakchirurg die ook af en toe borstoperaties uitvoert, mag dat van de Duitse Hoge Raad blijven doen.
Volgens het Bundesverfassungsgericht mogen artsen zelf beoordelen of ze voor een ingreep over de benodigde vaardigheden beschikken, meldt Artsennet.nl.
Tien procent De aangeklaagde kaakchirurg voert naar eigen zeggen jaarlijks 3.600 operaties uit in de kaak en het hoofd-halsgebied. Daarnaast is hij directeur van een kliniek voor cosmetische chirurgie, waar hij jaarlijks ongeveer vierhonderd tot vijfhonderd plastisch-chirurgische ingrepen uitvoert. Ongeveer tien procent van deze ingrepen betreft het inbrengen van borstimplantaten of buik- of armoperaties.
Boete Het tuchtcollege in Hamburg waarschuwde de kaakchirurg eind 2009 hiervoor en gaf hem een boete van 1500 euro. Ook in hoger beroep werd geoordeeld dat de arts buiten het gebied van zijn professionele vaardigheden had gehandeld. De arts ging hier succesvol tegen in beroep. De Duitse Hoge raad besloot vorige week dat de opgelegde geldboete in strijd is met de professionele vrijheid van artsen.
De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) reageert geschrokken op de verdenking van fraude door één tandarts in Amsterdam. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) maakte die verdenking vandaag bekend. Ieder geval van fraude is er voor de NMT een te veel. Wel wijst de NMT er op dat tandarts(-specialisten) jaarlijks ruim 75 miljoen tandheelkundige behandelingen uitvoeren bij ruim 13 miljoen Nederlanders en dat er feitelijk alleen zeer incidenteel sprake is van fraude.
De NMT ziet naast de aanpak van fraude in de mondzorg door de NZa vijf oplossingen om fraude verder terug te dringen.
Uitleg aan patiënt Tandarts(specialisten) moeten aan de patiënt goed kunnen uitleggen welke behandeling ze waarom uitvoeren en wat zij daarvoor in rekening brengen. De verrichtingen en de daarbij horende maximumtarieven zijn bij alle tandartsen bekend. Een tandarts heeft zich daaraan te houden. Als de tandarts twijfelt of het wel gerechtvaardigd is een verrichting in rekening te brengen, kan hij contact opnemen met de Permanente Tarieven Begeleidingscommissie (PTBC), of anders een verrichting niet in rekening brengen.
Vereenvoudigen en verduidelijken tandartsrekening Samen met de overheid en met patiënten en consumentenorganisaties werkt de NMT, mede op verzoek van minister Schippers, momenteel hard aan het vereenvoudigen en verduidelijken van de tandartsrekening. En er is sinds kort de nieuwe patiëntenwebsite www.allesoverhetgebit.nl waarop de patiënt al begrijpelijke informatie over tandheelkundige behandelingen kan vinden . Die informatie helpt om misverstanden over de tandartsrekening terug te dringen.
Meer controle door zorgverzekeraars Zorgverzekeraars kunnen meer werk maken van het toezien op de rechtmatigheid van rekeningen van tandarts(-specialisten) die verzekerden of tandarts(-specialisten) indienen. De NMT krijgt zelden of nooit signalen van verzekeraars over onterechte tandartsrekeningen.
Monitor Mondzorg De NMT ontwikkelt een Monitor Mondzorg, dit is een onafhankelijk systeem van intercollegiaal toezicht tussen tandartsen waarin zij elkaar aanspreken op basis van collegiale en sociale controle en betrokkenheid.
Inzet NZa en Openbaar Ministerie De NMT is er voorstander van dat onderbouwde constateringen van fraude onder de aandacht worden gebracht van de NZa en zo nodig van het Openbaar Ministerie. Om onterechte administratieve en juridische procedures te voorkomen is het van belang om bij twijfel over de rechtmatigheid van een rekening die twijfel eerst persoonlijk met de tandarts(-specialist) te bespreken.
De NMT wacht de definitieve uitkomst en conclusie van het verdere onderzoek dat de NZa is gestart af.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2017/09/fraude.jpg230399anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-03-18 00:00:002022-12-05 11:55:49NMT draagt vijf oplossingen aan voor terugdringen fraude
Minister Edith Schippers van Volksgezondheid voorziet een forse financiële tegenvaller. Niet alleen de burger, maar ook de sector zal hier de gevolgen van merken, aldus Schippers tegenover RTLZ.
Gevolgen Schippers zei in de uitzending dat er op haar begroting “een overschrijding zit aan te komen”. “En die is fors”, aldus de minister. Ze wilde niet zeggen hoe groot de financiële tegenvaller is. De NOS noemt op basis van anonieme bronnen een bedrag van één miljard euro. Wel gaf Schippers aan dat niet alleen de burgers maar ook de sector daar de gevolgen van zal moeten merken. Als antwoord op de problemen probeert Schippers optimaal rendement uit de zorgbestedingen te halen. “Iedere euro moet maximaal besteed”, zei Schippers. Eerder deze week presenteerde ze voorstellen die ervoor moeten zorgen dat ziekenhuizen meer beloond moeten worden naar de prestaties die ze leveren.
Krappe arbeidsmarkt De minister voorziet ook problemen met het kabinetsvoornemen om de komende jaren twaalf duizend extra werknemers in de zorg aan het werk te krijgen. “We hebben geen blik verzorgers of verpleegkundigen dat we kunnen opentrekken. Je moet ze ook opleiden”, zei Schippers. De arbeidsmarkt wordt bovendien steeds krapper, betoogde ze. Schippers benadrukte dat het kabinet er alles aan zal doen om de belofte waar te maken.
Europese zwarte lijst De minister kondigde verder aan dat ze volgende week de Tweede Kamer informeert over plannen om berispingen van artsen openbaar te maken. Voor waarschuwingen geldt dat niet zodat de arts de kans heeft om zich te verbeteren. (ANP)
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft vrijdag een inval gedaan bij een tandarts in Amsterdam. Op basis van verschillende meldingen vermoedt de NZa dat de tandarts voor enkele tonnen heeft gefraudeerd. Bij de inval vorderde de NZa stukken uit de administratie. De tandarts heeft nu een aanwijzing gekregen.
Boete De tandarts heeft de afgelopen vier jaar declaraties in rekening gebracht voor behandelingen die niet hebben plaatsgevonden. Daarnaast heeft hij behandelingen verricht en die vervolgens op andere verzekerden gedeclareerd. Zo declareerde hij bijvoorbeeld wortelkanaalbehandelingen voor kinderen met een melkgebit. Verschillende zorgverzekeraars deden bij de NZa melding van fraude. De zorgverzekeraars kunnen het fraudebedrag via de rechter terugvorderen van de tandarts. De NZa heeft de tandarts met de aanwijzing nu gedwongen te stoppen met deze gedragingen. Met de vrijdag gevorderde gegevens rondt de NZa haar onderzoek in de komende maanden af. Afhankelijk van de uitkomsten kan de NZa de tandarts een boete opleggen.
Meldingen Er komen jaarlijks relatief veel signalen binnen bij de NZa over tandartsen en orthodontisten. Het gaat dan bijvoorbeeld om meldingen over declaraties van behandelingen die niet hebben plaatsgevonden, declaraties van behandelingen die een patiënt niet heeft ondergaan, of het declareren van behandelingen voor niet-verzekerde of onderverzekerde mensen op de naam van iemand anders. In 2010 ging 40 procent van de signalen in de curatieve zorg over mondzorg.
Verscherpt De NZa heeft om die reden het toezicht op de mondzorg verscherpt en doet extra onderzoek naar de werking van het systeem. Het is een van de taken van de NZa om de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorgmarkt te bewaken. De NZa werkt in haar toezicht vaak samen met andere toezichthouders en het openbaar ministerie. Mensen die een vermoeden hebben dat hun tandartsrekening niet klopt, kunnen hun tandarts om uitleg vragen. Komen zij er niet uit, dan kunnen zij dit melden bij hun verzekeraar of aan de NZa.
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.